l^i
LITIE
f
ly
i^'
\\J
Patatautomaat gesignaleerd
op Goeree-Overflakkee
^2]
0900-8844
innaard
Volgende week
één krant
Bestuurskrachtmetingen
gemeenten
Goeree-Overflakkee
SGP/ChristenUnie
Zuid-Holland verontrust
over levering zoetwater
Nieuwe verordening
met veiligheidsnormen
voor regionale dijken
2^^/^^
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
Algemene uitnodiging
voor de nieuwjaarsreceptie 2006
Jongen aangehouden na
vernielen bushokje
Fietser gewond na aanrijding
Inbraak snackbar
Voor betaalbare BMW-service
Knöps (gmép.
actief in beeld en geluid
Fijne Kei-stdagen
en een
Voot-sf>oe4ig 2006
Automobielbedrijf Flakkee B.V.
f^jssr VisserScVisser
DEN HAAG - Dijkdoorbraken uit
het nabije verleden hebben gezorgd
voor een toenemend besef van onze
kwetsbaarheid voor overstromin
gen. Boezemkaden zijn waterke
ringen die polders beschermen
tegen overstromingen. De provin
cie Noord-Holland heeft samen
met Zuid-Holland en Utrecht vei
ligheidsnormen voor deze water
keringen bepaald, die rekening
houden met de toegenomen econo
mische waarde in de polders. Deze
veiligheidsnormen zijn vastgelegd
in een nieuwe verordening, die nu
door Gedeputeerde Staten ter vast-
steUing naar Provinciale Staten
wordt gestuurd.
Eerste en enige exemplaar in benzinestation bij Oude-Tonge beroemd door Volkskrant-column
Machine elders in Nederland al geplaatst in verzorgingshuizen
Langzaam
Diepgevroren
Adviesprijs
Overuren
Reclame
^^J Goeree-Overflakkee
Wenst u
gezegende Kerstdagen
en een voorspoedig 2006
Vrijdag 23 december 2005
78e jaargang
nr. 7468
GEMEENTE^IDDELHARNIS
Het college van burgemeester en wethouders van Middelharnis nodigt u uit tot
het bijwonen van de traditionele nieuwjaarsreceptie, welke plaatsvindt op
maandag 2 januari 2006 van 19.30 tot 22.00 uur
in de raadzaal en foyer van het gemeentehuis, Koningin Julianaweg 45,
Middelharnis.
Wij stellen uw komst zeer op prijs.
Burgemeester en wethouders van Middelharnis,
de secretaris, de burgemeester.
mr. H. Scholtens.
G. de Vries-Hommes.
Rotterdam-Rijnmond
Wijkteam Goeree-Overflakkee
MIDDELHARNIS - Een 15-jarige jongen
uit Ouddorp is maandagmiddag aangehou
den na het vernielen van een bushokje aan de
Koningin Julianaweg. Omstreeks twee uur
meldde een getuige de vernieling bij de poli
tie. Politiemensen gingen ter plaatse en hiel
den vier jongens bij het vernielde bushokje
aan. Uit onderzoek bleek dat de jongens aan
het voetballen waren bij het bushokje. Eén
van hen was op het dak geklommen en er ver
volgens doorheen gezakt. Tegen deze jongen
wordt proces-verbaal opgemaakt.
DEN BOMMEL - Een 18-jarige fietser uit
Achthuizen is maandagochtend gewond
geraakt na een aanrijding op de Schaaps
weg. Door nog onbekende oorzaak ontstond
de aanrijding tussen de fietser en een auto
bestuurd door een 47-jarige man uit Mid
delharnis. De fietser werd hierbij geschept
en kwam met zijn hoofd tegen de ruit van
de auto terecht. Het slachtoffer is met onder
andere een hersenschudding overgebracht
naar het ziekenhuis in Dirksland.
STAD AAN 'T HARINGVLIET - Maandag
ochtend werd ontdekt dat er was ingebroken
in een schuurtje van een snackbar aan de
Zeedijk. Onbekenden hadden de nacht ervoor
het slot opengebroken en namen onder meer
diverse dozen met snacks en frisdrank mee.
De politie stelt een nader onderzoek in.
DEN HAAG - Op 8 april 2005 hebben Gede
puteerde Staten van de Provincie Zuid-Hoi-
land de gemeenten op Goeree-Overflakkee
een brief gestuurd met het verzoek om in
2005 bestuurskrachtmetingen uit te voeren.
Uit gesprekken is gebleken dat de gemeente
Goedereede de bestuurskrachtmeting wil
laten uitvoeren en Dirksland en Middelharnis
geven aan niet genoeg geld te hebben om in
2005 de bestuurskrachtmetingen te betalen.
Oostflakkee zet tenslotte vraagtekens bij de
nut en noodzaak van de bestuurskrachtmeting,
omdat in 2000 een onderzoek heeft plaats
gevonden naar de mogelijkheden voor niet-
vrijblijvende samenwerking op het eiland.
GS benadrukken dat het onderzoek van een
andere aard was dan een bestuurskrachtme
ting. GS sturen de gemeenten nu nogmaals
een brief waarin het college uitleg geeft over
het verzoek tot de bestuurskrachtmetingen.
Ook geeft de brief uitleg over dat het eerdere
onderzoek uit 2000 geen alternatief is voor
de bestuurskrachtmetingen. GS verzoeken
de gemeenten voor de verkiezingen van 2006
gezamenlijk aan te geven dat de gemeenten
volgend jaar de metingen gaan uitvoeren.
Autoé«M^$. S. At(»ivuuUuyt. I
MM*. fTff^ftPfYTfW-^^'fff'T^'Tf n
Gebruikt was nog
nooit zo nieuw.
Ontdek 't bij uw G2-deal«r of kijk alvast op v^ww.opetnÏRUWs.rïl
Knöps BV - Langeweg 113 - 3245 KG - SommdsdJJk - 01B7 476767
Akkerdaas BV - Ktoosterweg 2 - 4317 AL - Noordgouwe - Otlt 401347
COMBI
OUDDO» VhMreri 3S M. (0117] Ultll fm 613734
DEN HAAG - "Wij zijn bang dat straks
in delen van Zuid-Holland de levering
van zoetwater niet meer gegarandeerd
is" aldus de statenleden Gerrit Wim
van Veelen en Jaap Slingerland van de
provincie Zuid-Holland.
De SGP/ChristenUnie heeft schriftelijke vra
gen gesteld aan het college van Gedeputeerde
Staten over het dreigend tekort van zoetwater
voor de drinkwatervoorziening. Dit naar aan
leiding van krantenberichten, waaruit blijkt
dat door een tekort aan aanvoer van regen
water, het water van het Haringvliet te zout
is geworden.
De Statenleden Van Veelen en Slingerland
maken zich te meer zorgen, omdat structu
rele verzilting van het Haringvliet dreigt als
over enkele jaren de Haringvlietsluizen op
een kier worden gezet. "De verontrusting
is niet alleen gebaseerd op een verminderde
aanvoer van zoetwater vanuit de rivieren
van Duitsland, maar ook omdat straks de
Haringvlietsluizen op een kier worden gezet
en daardoor permanent zilt zeewater wordt
binnengelaten. De combinatie van de lage
rivierafvoer en constante zeewater invoer
vormen grote risico's waardoor een perma
nente zoetwater aanvoer niet verzekerd is",
aldus de verontruste statenleden.
Van Veelen en Slingerland willen van GS
weten of deze risico's zijn berekend en welke
milieuschade aan de duinen wordt voorzien
als hieruit (extra) zoetwater moet worden
onttrokken om voldoende zoetwater te kun
nen blijven leveren.
Door de verzilting komt ook de levering van
zoetwater vanuit het Brielse Meer aan de
industrie onder druk te staan. Het waterbe
drijf heeft de industrie gewaarschuwd zodat
deze maatregelen kunnen nemen. Maar als
de verzilting doorzet zal ook de levering van
zoetwater aan de industrie gevolgen hebben.
De SGP/ChristenUnie vraagt zich af of het
Brielse Meer nog kan blijven functioneren
als bron van zoetwater in het geval dat extra
zoetwater moet worden ingenomen om een
dreigende verdroging van waterkeringen en
waterkerende kades te voorkomen, zoals
enige jaren geleden nodig was.
"Wij hopen dat onze angst onterecht is en
dat voldoende maatregelen getroffen zijn om
delen van Zuid-Holland (Goeree-Overflak
kee) en Zeeland (Schouwen-Duiveland) blij
vend van zoetwater te voorzien" aldus Van
Veelen en Slingerland.
Directie en medewerkers
danken u voor de
prettige samenwerking
in het afgelopen jaar
en wensen u
Dorpsweg 28, 3245 VC Sommelsdijk,
Tel. (0187) 48 44 66
www.toyotaflakkee.nl Ct^TOYOTA
MAKELAARDIJ
Middelharnis B.V.
Voor de koop of ver/coop van uw woning
Doetinchemsestraat 32-34, 3241 M Middelharnis
Tel. (0187)482606
REGISTER ACCOUNTANTS
BARENDRECHT «TEL 0180-642 111
MIDDELHARNIS'TEL.0187-617300
GOUDA «TEL 0182-358 235
BARNEVELD TEL 0342 - 405 140
De verordening met de kaarten waarop de
veiligheidsnormen zijn aangegeven, heeft in
de maanden oktober en november gedurende
zes weken ter inzage gelegen. Naar aanlei
ding van de opmerkingen in deze periode
zijn de kaarten op enkele punten aangepast.
De beveiliging tegen overstromingen
door waterkeringen is een vereiste voor de
bewoonbaarheid van ons land. De provin
cies zijn verantwoordelijk voor het stellen
van normen voor het regionale waterkerin
gen zoals boezemkaden. Boezemkaden zijn
waterkeringen (dijken) die polders bescher
men tegen overstromingen. De economische
waarde in de polders is de afgelopen jaren
toegenomen door onder andere woning
bouw, industrieterreinen en kapitaalinten
sieve landbouw. De provincie Zuid-Holland
heeft samen met Noord-Holland en Utrecht
normen bepaald voor de veiligheid van boe
zemkaden, die rekening houden met deze
toegenomen belangen. Het vastleggen van de
veiligheidsnormen schept voor de inwoners
van West-Nederland duidelijkheid over de
veiligheid die gewaarborgd wordt. Het gaat
om heel Zuid-Holland en Noord-Holland en
een gebied dat een groot deel van de provin
cie Utrecht omvat (ten westen en ten zuiden
van de Heuvelrug).
De provincie Zuid-Holland gaat in goed
overleg met de waterschappen bepalen wan
neer de verschillende boezemkaden aan de
veiligheidsnorm moeten voldoep. De water
schappen zorgen voor de voorbereiding en
uitvoering van de verbeteringsmaatregelen.
Zij rapporteren jaarlijks aan Gedeputeerde
Staten over de voortgang van de verbe
teringsmaatregelen en de uitkomsten van
inspecties. De verordening wordt besproken
in de vergadering van de statencommissie
Groen Water en Milieu op 25 januari 2006.
De verordening wordt uiteindelijk vastge
steld door Provinciale Staten. Deze behande
len de verordening op 6 februari 2006. Ook
in de andere provincies ligt de verordening
ter besluitvorming voor.
OUDE-TONGE/BARNEVELD - Ook
Goeree-Overflakkee kan nu kennis
maken met het nieuwste technische
snufje: de patatautomaat. Overal in
Nederland rukte deze machine op, die
als een heteluchtoven een portie frites
in 45 seconden klaarstoomt, tot in ver
zorgingshuizen toe. Inmiddels alweer
een poosje staat in het tankstation De
Tille langs de N59, tussen Zuidzijde en
Oude-Tonge, ook zo'n moderniteit, de
enige op het hele eiland. Eigenaresse
Marja de Wit vertelt dat steeds meer
voorbijgangers de automaat beginnen
te ontdekken en dat de patat "erg lek
ker" is.
Door Gert van Engelen
Nietsvermoedend loopt de automobilist de
winkel van het benzinestation binnen, om er
stipt de hoeveelheid benzine af te rekenen die
hij zojuist zelf heeft getankt. Rechts, in een
aparte snackhoek naast de ingang, ontwaart
hij een vervaarlijk ogend, rood apparaat.
Het blijkt een nieuwe, technologische ver
worvenheid te zijn: een patatautomaat. Zijn
mond valt open van verbazing, minutenlang
vergaapt hij zich aan de kast. "Een friet
machine?", flitst het verwonderd door zijn
hoofd. "Bestaat dat nu ook al?" Waarna hij
misschien twee euro in de gleuf laat glijden
orn te testen of het ook wat is, die patat die
zj helemaal alleen, zo volledig mechanisch
tot stand komt.
De Amsterdamse columnist Martin Bril over
kwam het een tijdje geleden ook. Onderweg
van Zeeland naar het Hellegatsplein liep hij
ter hoogte van Oude-Tonge tegen de patat
automaat aan. "Nooit eerder gezien", meldde
hij daags erna in de Volkskrant. Hij beschreef
gedetailleerd dat de "patatkast" groot genoeg
was om "een volwassen Zeeuws meisje, een
frituurpan, een gasstel en een paar zakken fri
tes te bevatten", maar het leek hem "onwaar
schijnlijk" dat deze vinding zo in elkaar zat.
Hij had vervolgens "de mevrouw van het ben
zinestation" gevraagd hoe de intens moderne
automaat dan wel werkte, maar dat kon ze
niet vertellen. Bril schreef erbij dat ze "een
beetje kribbig" had gereageerd. Daarna rap
porteerde hij hoe de machine "met daverend
geraas", een geluid dat volgens hem "moei
lijk te verenigen was met het idee van patat
in wording", frieten produceerde. De patat
viel niet tegen, gaf Bril toe, maar dat kwam
natuurlijk omdat hij "zich geen enkele illusie
had gemaakt, werkelijk: geen enkele".
Dankzij deze half hilarische, half snibbige
colunm was de automaat in het kleine benzi
nestation De Tille op slag fameus. Automo
bilisten begonnen er nieuwsgierig voor om
te rijden.
Jeroen Trommel, woordvoerder en account
manager van de firma Jaski Automaten BV
in Bameveld, vertelt desgevraagd dat de
fritesmachine geen hoogstandje van recente
datum is. Zo'n vijfjaar geleden kwamen de
eerste in Nederland op de markt, en "gestaag
vindt de automaat z'n toegang" tot steeds
meer locaties. De automaat in het tankstation
bij Oude-Tonge behoort tot "een van de eer
ste" en is nog steeds de enige op gans Goe
ree-Overflakkee. In het naburige Zeeland
bevindt zich "een klein aantal".
Dat de introductie van patatautomaten niet
hoUendeweg verloopt, verbaast Trommel
geenszins. Het is een geavanceerd nieuwig-
heidje, dat "tijd nodig heeft om ontdekt te
worden". Inmiddels is de machine al wel
"kinderziektenvrij", verklaart hij, toevoe
gend dat het apparaat aanvankelijk "Ameri
kaanse patat" bevatte. Kennelijk waren dat
een onsmakelijke soort frieten, want, zegt hij
"In Nederland vonden ze die patat te droog.
Toen heeft McCain (een fritesproducent) een
patat voor de Nederlandse markt ontwikkeld,
en die bevalt." Hij doelt op de vrij populaire,
welbekende, Franse frietjes.
McCain, zo deelt de website van Jaski mee.
Kassamedewerkster Agne.s ISut^eni va/i beiiMiestatiun De Tille demonstreert de Franse frietjes
die zojuist uit de patatautomaat zijn gekomen. Ze vindt ze "best lekker", een oordeel dat vaker valt
over deze patatten. (Foto: Gen van Engelen)
heeft "het unieke concept" van "ovenheerlij-
ke frites" uit de fritesmachine verzonnen. De
automaten zelf zijn afkomstig van het Bar-
neveldse bedrijf, dat zichzelf "marktleider"
noemt op het gebied van verkoopautomaten
voor food en non-food, oftewel voor koffie,
ijs, zoetwaren, maaltijden, snoep, snacks,
frisdranken "of welk product dan ook". Al
ruim veertig jaar heeft Jaski ervaring met
de techniek van automaten. Jeroen Trommel
wil "niet veel zeggen" over hoeveel patat
automaten er ondertussen in Nederland zijn
neergezet. "Wij geven geen informatie over
onze klanten; dat zijn marktgegevens", klinkt
het gewichtig. Blijkbaar moeten die geheim
blijven.
Maar hoe de patatautomaat technisch werkt,
wil hij wel toelichten. De voorgebakken friet
wordt diepgevroren aangeleverd, in zakken
die verpakt zijn in dozen. De zakken horen te
worden uitgeschud in de vriezer van de auto
maat. Deze bevindt zich bovenin. Uit hygi
ënisch oogpunt mag de patat uiteraard niet
met de handen worden aangeraakt.
Trommel: "Nadat de klant zijn portie heeft
besteld door op een knop te drukken, wordt
één portie gedoseerd op een weegschaal
tje. Als het juiste gewicht bereikt is, wordt
de patat in een mandje geklapt, het mandje
schuift de heteluchtoven in, en deze oven
bakt de frites in vijfenveertig seconden af."
Elk frietje wordt afzonderlijk (en letterlijk)
klaargestoomd, verzekert Trommel. De klant
krijgt desgewenst apart zout, mayonaise, een
vorkje en een servet. De McCain-automaten
zijn "een antwoord op de toenemende haast
en drukte" van de huidige consument. De fri
tesproducent meent dat mensen steeds min
der tijd hebben voor een snack. Maar met de
automaat krijgt de gejaagde eter "snel, lek
ker en vers" frites van "topkwaliteit", zoals
het heet in ronkende reclametaai. Bovendien,
vult Jeroen Trommel aan, "doordat de patat
in een heteluchtoven wordt bereid, bevat zij
veertig procent minder vet. Het zijn, met
andere woorden, gezonde frites."
De automaat is besUst geen concurrent voor
de vertrouwde snackbar, vervolgt hij. "Dat
zijn gefrituurde frites." "Je moet de auto
maatpatat vergelijken met de ovenfrites, die
mensen thuis bakken." Ook is de beker met
patatten geen alternatief voor een complete
maaltijd. "Je moet het zien als een snackmo-
ment, een portie frites voor als je trek hebt."
Verhoudingsgewijs zijn de patatten ook
"goedkoop", vindt hij. Als adviesprijs wordt
1,25 euro per beker voorgesteld. Maar: "De
mensen die zo'n automaat kopen en huren,
de afnemers, mogen de prijs zelf bepalen. Er
zijn er die slechts één euro rekenen." In De
Tille betalen de klanten 1,40 euro per portie.
Persoonlijk weet Trommel de automaatpatat
te waarderen. "Ik vind het heerlijk, lekkere
frietjes," zegt hij, niet geheel onzelfzuch
tig. Op de locaties waar een patatautomaat
is geplaatst, wordt er volgens hem "veel
gebruik" van gemaakt. "In het algemeen
loopt het goed. Sommige vrachtwagenchauf
feurs rijden er speciaal voor om."
Palatautomaten komen inmiddels op tal van
(onverdachte) plekken voor. Niet alleen in de
bijna clichématige benzinestations, maar ook
in kazernes, scholen, discotheken, recreatie
parken, een woningboulevard, in het Eindho-
vense hoofdkantoor van een multinational, in
een universiteit én in verzorgingshuizen.
Dat laatste verbaast nogal: bejaardenhui
zen hebben toch doorgaans eigen keukens?
Lang niet altijd meer, zo blijkt bijvoorbeeld
uit een artikel in De Gelderlander, waarin
het Arnhemse verzorgingshuis Vreedenhoff
figureert.
Bewoners van de Vreedenhoff klaagden bij de
directie dat zij geen frites meer bij hun warme
maaltijd kregen. Reden: de warme maaltij
den komen van een collega-instelling en dat
eten wordt in de Vreedenhoff opgewarmd.
Maar frites kunnen niet opgewarmd worden,
vandaar. In de hal van het verzorgingshuis is
daarom een patatautomaat geplaatst. En die
draait sindsdien overuren.
Directiesecretaresse Petra Caderius van Veen
vertelde de Gelderlander dat een gevulde
automaat honderd porties levert. "Er zijn
dagen bij dat we de automaat wel drie keer
moeten bijvullen." Tientallen bewoners ver
zamelen zich dagelijks al of niet met hun rol-
lator rond de automaat, waardoor "de hal wel
op een cafetaria lijkt", maar ook personeels
leden halen zo nu en dan een hartig frietje.
Vooral voor de medewerkers in de nacht
dienst is de machine een uitkomst. De patat
zelf wordt getypeerd als "uitstekend".
Zoveel aanloop heeft Marja de Wit, de eige
naresse van tankstation De Tille, niet. Ze
vertelt dat het "nu, in de wintermaanden, wat
stiller" is. "In de zomer heb je natuurlijk meer
vakantieverkeer, van mensen die naar het
strand gaan." Ze schat dat zij in die periode
zo'n twintig porties per dag verkoopt, in de
winter zo'n tien. Hoort zij wel eens hoe klan
ten oordelen over de klaargestoomde patat?
"Iedereen vindt het erg lekker", reageert
ze. "Mensen zijn er in het begin een beetje
bang voor om 't te pakken; het is tenslotte
een heteluchtoven. Maar als ze eenmaal een
bakje ophebben, vinden ze 't heerlijk. Zelf
vind ik het ook lekker."
Die knorrige column van Martin Bril her
innert ze zich nog wel, besluit ze lachend.
Heeft zij er last of gemak van gehad? "Er zijn
mensen wezen kijken en proeven, nadat die
column was gepubliceerd. Eigenlijk was die
column reclame voor ons, goede promotie."
In verband met de a.s. Kerstdagen
verschijnt onze krant volgende week
maar één keer.
Onze eerstvolgende editie krijgt u
op vrijdag 30 december a.s..
Redactie
E