l^i LITIE f ly i^' \\J Patatautomaat gesignaleerd op Goeree-Overflakkee ^2] 0900-8844 innaard Volgende week één krant Bestuurskrachtmetingen gemeenten Goeree-Overflakkee SGP/ChristenUnie Zuid-Holland verontrust over levering zoetwater Nieuwe verordening met veiligheidsnormen voor regionale dijken 2^^/^^ chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden Algemene uitnodiging voor de nieuwjaarsreceptie 2006 Jongen aangehouden na vernielen bushokje Fietser gewond na aanrijding Inbraak snackbar Voor betaalbare BMW-service Knöps (gmép. actief in beeld en geluid Fijne Kei-stdagen en een Voot-sf>oe4ig 2006 Automobielbedrijf Flakkee B.V. f^jssr VisserScVisser DEN HAAG - Dijkdoorbraken uit het nabije verleden hebben gezorgd voor een toenemend besef van onze kwetsbaarheid voor overstromin gen. Boezemkaden zijn waterke ringen die polders beschermen tegen overstromingen. De provin cie Noord-Holland heeft samen met Zuid-Holland en Utrecht vei ligheidsnormen voor deze water keringen bepaald, die rekening houden met de toegenomen econo mische waarde in de polders. Deze veiligheidsnormen zijn vastgelegd in een nieuwe verordening, die nu door Gedeputeerde Staten ter vast- steUing naar Provinciale Staten wordt gestuurd. Eerste en enige exemplaar in benzinestation bij Oude-Tonge beroemd door Volkskrant-column Machine elders in Nederland al geplaatst in verzorgingshuizen Langzaam Diepgevroren Adviesprijs Overuren Reclame ^^J Goeree-Overflakkee Wenst u gezegende Kerstdagen en een voorspoedig 2006 Vrijdag 23 december 2005 78e jaargang nr. 7468 GEMEENTE^IDDELHARNIS Het college van burgemeester en wethouders van Middelharnis nodigt u uit tot het bijwonen van de traditionele nieuwjaarsreceptie, welke plaatsvindt op maandag 2 januari 2006 van 19.30 tot 22.00 uur in de raadzaal en foyer van het gemeentehuis, Koningin Julianaweg 45, Middelharnis. Wij stellen uw komst zeer op prijs. Burgemeester en wethouders van Middelharnis, de secretaris, de burgemeester. mr. H. Scholtens. G. de Vries-Hommes. Rotterdam-Rijnmond Wijkteam Goeree-Overflakkee MIDDELHARNIS - Een 15-jarige jongen uit Ouddorp is maandagmiddag aangehou den na het vernielen van een bushokje aan de Koningin Julianaweg. Omstreeks twee uur meldde een getuige de vernieling bij de poli tie. Politiemensen gingen ter plaatse en hiel den vier jongens bij het vernielde bushokje aan. Uit onderzoek bleek dat de jongens aan het voetballen waren bij het bushokje. Eén van hen was op het dak geklommen en er ver volgens doorheen gezakt. Tegen deze jongen wordt proces-verbaal opgemaakt. DEN BOMMEL - Een 18-jarige fietser uit Achthuizen is maandagochtend gewond geraakt na een aanrijding op de Schaaps weg. Door nog onbekende oorzaak ontstond de aanrijding tussen de fietser en een auto bestuurd door een 47-jarige man uit Mid delharnis. De fietser werd hierbij geschept en kwam met zijn hoofd tegen de ruit van de auto terecht. Het slachtoffer is met onder andere een hersenschudding overgebracht naar het ziekenhuis in Dirksland. STAD AAN 'T HARINGVLIET - Maandag ochtend werd ontdekt dat er was ingebroken in een schuurtje van een snackbar aan de Zeedijk. Onbekenden hadden de nacht ervoor het slot opengebroken en namen onder meer diverse dozen met snacks en frisdrank mee. De politie stelt een nader onderzoek in. DEN HAAG - Op 8 april 2005 hebben Gede puteerde Staten van de Provincie Zuid-Hoi- land de gemeenten op Goeree-Overflakkee een brief gestuurd met het verzoek om in 2005 bestuurskrachtmetingen uit te voeren. Uit gesprekken is gebleken dat de gemeente Goedereede de bestuurskrachtmeting wil laten uitvoeren en Dirksland en Middelharnis geven aan niet genoeg geld te hebben om in 2005 de bestuurskrachtmetingen te betalen. Oostflakkee zet tenslotte vraagtekens bij de nut en noodzaak van de bestuurskrachtmeting, omdat in 2000 een onderzoek heeft plaats gevonden naar de mogelijkheden voor niet- vrijblijvende samenwerking op het eiland. GS benadrukken dat het onderzoek van een andere aard was dan een bestuurskrachtme ting. GS sturen de gemeenten nu nogmaals een brief waarin het college uitleg geeft over het verzoek tot de bestuurskrachtmetingen. Ook geeft de brief uitleg over dat het eerdere onderzoek uit 2000 geen alternatief is voor de bestuurskrachtmetingen. GS verzoeken de gemeenten voor de verkiezingen van 2006 gezamenlijk aan te geven dat de gemeenten volgend jaar de metingen gaan uitvoeren. Autoé«M^$. S. At(»ivuuUuyt. I MM*. fTff^ftPfYTfW-^^'fff'T^'Tf n Gebruikt was nog nooit zo nieuw. Ontdek 't bij uw G2-deal«r of kijk alvast op v^ww.opetnÏRUWs.rïl Knöps BV - Langeweg 113 - 3245 KG - SommdsdJJk - 01B7 476767 Akkerdaas BV - Ktoosterweg 2 - 4317 AL - Noordgouwe - Otlt 401347 COMBI OUDDO» VhMreri 3S M. (0117] Ultll fm 613734 DEN HAAG - "Wij zijn bang dat straks in delen van Zuid-Holland de levering van zoetwater niet meer gegarandeerd is" aldus de statenleden Gerrit Wim van Veelen en Jaap Slingerland van de provincie Zuid-Holland. De SGP/ChristenUnie heeft schriftelijke vra gen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten over het dreigend tekort van zoetwater voor de drinkwatervoorziening. Dit naar aan leiding van krantenberichten, waaruit blijkt dat door een tekort aan aanvoer van regen water, het water van het Haringvliet te zout is geworden. De Statenleden Van Veelen en Slingerland maken zich te meer zorgen, omdat structu rele verzilting van het Haringvliet dreigt als over enkele jaren de Haringvlietsluizen op een kier worden gezet. "De verontrusting is niet alleen gebaseerd op een verminderde aanvoer van zoetwater vanuit de rivieren van Duitsland, maar ook omdat straks de Haringvlietsluizen op een kier worden gezet en daardoor permanent zilt zeewater wordt binnengelaten. De combinatie van de lage rivierafvoer en constante zeewater invoer vormen grote risico's waardoor een perma nente zoetwater aanvoer niet verzekerd is", aldus de verontruste statenleden. Van Veelen en Slingerland willen van GS weten of deze risico's zijn berekend en welke milieuschade aan de duinen wordt voorzien als hieruit (extra) zoetwater moet worden onttrokken om voldoende zoetwater te kun nen blijven leveren. Door de verzilting komt ook de levering van zoetwater vanuit het Brielse Meer aan de industrie onder druk te staan. Het waterbe drijf heeft de industrie gewaarschuwd zodat deze maatregelen kunnen nemen. Maar als de verzilting doorzet zal ook de levering van zoetwater aan de industrie gevolgen hebben. De SGP/ChristenUnie vraagt zich af of het Brielse Meer nog kan blijven functioneren als bron van zoetwater in het geval dat extra zoetwater moet worden ingenomen om een dreigende verdroging van waterkeringen en waterkerende kades te voorkomen, zoals enige jaren geleden nodig was. "Wij hopen dat onze angst onterecht is en dat voldoende maatregelen getroffen zijn om delen van Zuid-Holland (Goeree-Overflak kee) en Zeeland (Schouwen-Duiveland) blij vend van zoetwater te voorzien" aldus Van Veelen en Slingerland. Directie en medewerkers danken u voor de prettige samenwerking in het afgelopen jaar en wensen u Dorpsweg 28, 3245 VC Sommelsdijk, Tel. (0187) 48 44 66 www.toyotaflakkee.nl Ct^TOYOTA MAKELAARDIJ Middelharnis B.V. Voor de koop of ver/coop van uw woning Doetinchemsestraat 32-34, 3241 M Middelharnis Tel. (0187)482606 REGISTER ACCOUNTANTS BARENDRECHT «TEL 0180-642 111 MIDDELHARNIS'TEL.0187-617300 GOUDA «TEL 0182-358 235 BARNEVELD TEL 0342 - 405 140 De verordening met de kaarten waarop de veiligheidsnormen zijn aangegeven, heeft in de maanden oktober en november gedurende zes weken ter inzage gelegen. Naar aanlei ding van de opmerkingen in deze periode zijn de kaarten op enkele punten aangepast. De beveiliging tegen overstromingen door waterkeringen is een vereiste voor de bewoonbaarheid van ons land. De provin cies zijn verantwoordelijk voor het stellen van normen voor het regionale waterkerin gen zoals boezemkaden. Boezemkaden zijn waterkeringen (dijken) die polders bescher men tegen overstromingen. De economische waarde in de polders is de afgelopen jaren toegenomen door onder andere woning bouw, industrieterreinen en kapitaalinten sieve landbouw. De provincie Zuid-Holland heeft samen met Noord-Holland en Utrecht normen bepaald voor de veiligheid van boe zemkaden, die rekening houden met deze toegenomen belangen. Het vastleggen van de veiligheidsnormen schept voor de inwoners van West-Nederland duidelijkheid over de veiligheid die gewaarborgd wordt. Het gaat om heel Zuid-Holland en Noord-Holland en een gebied dat een groot deel van de provin cie Utrecht omvat (ten westen en ten zuiden van de Heuvelrug). De provincie Zuid-Holland gaat in goed overleg met de waterschappen bepalen wan neer de verschillende boezemkaden aan de veiligheidsnorm moeten voldoep. De water schappen zorgen voor de voorbereiding en uitvoering van de verbeteringsmaatregelen. Zij rapporteren jaarlijks aan Gedeputeerde Staten over de voortgang van de verbe teringsmaatregelen en de uitkomsten van inspecties. De verordening wordt besproken in de vergadering van de statencommissie Groen Water en Milieu op 25 januari 2006. De verordening wordt uiteindelijk vastge steld door Provinciale Staten. Deze behande len de verordening op 6 februari 2006. Ook in de andere provincies ligt de verordening ter besluitvorming voor. OUDE-TONGE/BARNEVELD - Ook Goeree-Overflakkee kan nu kennis maken met het nieuwste technische snufje: de patatautomaat. Overal in Nederland rukte deze machine op, die als een heteluchtoven een portie frites in 45 seconden klaarstoomt, tot in ver zorgingshuizen toe. Inmiddels alweer een poosje staat in het tankstation De Tille langs de N59, tussen Zuidzijde en Oude-Tonge, ook zo'n moderniteit, de enige op het hele eiland. Eigenaresse Marja de Wit vertelt dat steeds meer voorbijgangers de automaat beginnen te ontdekken en dat de patat "erg lek ker" is. Door Gert van Engelen Nietsvermoedend loopt de automobilist de winkel van het benzinestation binnen, om er stipt de hoeveelheid benzine af te rekenen die hij zojuist zelf heeft getankt. Rechts, in een aparte snackhoek naast de ingang, ontwaart hij een vervaarlijk ogend, rood apparaat. Het blijkt een nieuwe, technologische ver worvenheid te zijn: een patatautomaat. Zijn mond valt open van verbazing, minutenlang vergaapt hij zich aan de kast. "Een friet machine?", flitst het verwonderd door zijn hoofd. "Bestaat dat nu ook al?" Waarna hij misschien twee euro in de gleuf laat glijden orn te testen of het ook wat is, die patat die zj helemaal alleen, zo volledig mechanisch tot stand komt. De Amsterdamse columnist Martin Bril over kwam het een tijdje geleden ook. Onderweg van Zeeland naar het Hellegatsplein liep hij ter hoogte van Oude-Tonge tegen de patat automaat aan. "Nooit eerder gezien", meldde hij daags erna in de Volkskrant. Hij beschreef gedetailleerd dat de "patatkast" groot genoeg was om "een volwassen Zeeuws meisje, een frituurpan, een gasstel en een paar zakken fri tes te bevatten", maar het leek hem "onwaar schijnlijk" dat deze vinding zo in elkaar zat. Hij had vervolgens "de mevrouw van het ben zinestation" gevraagd hoe de intens moderne automaat dan wel werkte, maar dat kon ze niet vertellen. Bril schreef erbij dat ze "een beetje kribbig" had gereageerd. Daarna rap porteerde hij hoe de machine "met daverend geraas", een geluid dat volgens hem "moei lijk te verenigen was met het idee van patat in wording", frieten produceerde. De patat viel niet tegen, gaf Bril toe, maar dat kwam natuurlijk omdat hij "zich geen enkele illusie had gemaakt, werkelijk: geen enkele". Dankzij deze half hilarische, half snibbige colunm was de automaat in het kleine benzi nestation De Tille op slag fameus. Automo bilisten begonnen er nieuwsgierig voor om te rijden. Jeroen Trommel, woordvoerder en account manager van de firma Jaski Automaten BV in Bameveld, vertelt desgevraagd dat de fritesmachine geen hoogstandje van recente datum is. Zo'n vijfjaar geleden kwamen de eerste in Nederland op de markt, en "gestaag vindt de automaat z'n toegang" tot steeds meer locaties. De automaat in het tankstation bij Oude-Tonge behoort tot "een van de eer ste" en is nog steeds de enige op gans Goe ree-Overflakkee. In het naburige Zeeland bevindt zich "een klein aantal". Dat de introductie van patatautomaten niet hoUendeweg verloopt, verbaast Trommel geenszins. Het is een geavanceerd nieuwig- heidje, dat "tijd nodig heeft om ontdekt te worden". Inmiddels is de machine al wel "kinderziektenvrij", verklaart hij, toevoe gend dat het apparaat aanvankelijk "Ameri kaanse patat" bevatte. Kennelijk waren dat een onsmakelijke soort frieten, want, zegt hij "In Nederland vonden ze die patat te droog. Toen heeft McCain (een fritesproducent) een patat voor de Nederlandse markt ontwikkeld, en die bevalt." Hij doelt op de vrij populaire, welbekende, Franse frietjes. McCain, zo deelt de website van Jaski mee. Kassamedewerkster Agne.s ISut^eni va/i beiiMiestatiun De Tille demonstreert de Franse frietjes die zojuist uit de patatautomaat zijn gekomen. Ze vindt ze "best lekker", een oordeel dat vaker valt over deze patatten. (Foto: Gen van Engelen) heeft "het unieke concept" van "ovenheerlij- ke frites" uit de fritesmachine verzonnen. De automaten zelf zijn afkomstig van het Bar- neveldse bedrijf, dat zichzelf "marktleider" noemt op het gebied van verkoopautomaten voor food en non-food, oftewel voor koffie, ijs, zoetwaren, maaltijden, snoep, snacks, frisdranken "of welk product dan ook". Al ruim veertig jaar heeft Jaski ervaring met de techniek van automaten. Jeroen Trommel wil "niet veel zeggen" over hoeveel patat automaten er ondertussen in Nederland zijn neergezet. "Wij geven geen informatie over onze klanten; dat zijn marktgegevens", klinkt het gewichtig. Blijkbaar moeten die geheim blijven. Maar hoe de patatautomaat technisch werkt, wil hij wel toelichten. De voorgebakken friet wordt diepgevroren aangeleverd, in zakken die verpakt zijn in dozen. De zakken horen te worden uitgeschud in de vriezer van de auto maat. Deze bevindt zich bovenin. Uit hygi ënisch oogpunt mag de patat uiteraard niet met de handen worden aangeraakt. Trommel: "Nadat de klant zijn portie heeft besteld door op een knop te drukken, wordt één portie gedoseerd op een weegschaal tje. Als het juiste gewicht bereikt is, wordt de patat in een mandje geklapt, het mandje schuift de heteluchtoven in, en deze oven bakt de frites in vijfenveertig seconden af." Elk frietje wordt afzonderlijk (en letterlijk) klaargestoomd, verzekert Trommel. De klant krijgt desgewenst apart zout, mayonaise, een vorkje en een servet. De McCain-automaten zijn "een antwoord op de toenemende haast en drukte" van de huidige consument. De fri tesproducent meent dat mensen steeds min der tijd hebben voor een snack. Maar met de automaat krijgt de gejaagde eter "snel, lek ker en vers" frites van "topkwaliteit", zoals het heet in ronkende reclametaai. Bovendien, vult Jeroen Trommel aan, "doordat de patat in een heteluchtoven wordt bereid, bevat zij veertig procent minder vet. Het zijn, met andere woorden, gezonde frites." De automaat is besUst geen concurrent voor de vertrouwde snackbar, vervolgt hij. "Dat zijn gefrituurde frites." "Je moet de auto maatpatat vergelijken met de ovenfrites, die mensen thuis bakken." Ook is de beker met patatten geen alternatief voor een complete maaltijd. "Je moet het zien als een snackmo- ment, een portie frites voor als je trek hebt." Verhoudingsgewijs zijn de patatten ook "goedkoop", vindt hij. Als adviesprijs wordt 1,25 euro per beker voorgesteld. Maar: "De mensen die zo'n automaat kopen en huren, de afnemers, mogen de prijs zelf bepalen. Er zijn er die slechts één euro rekenen." In De Tille betalen de klanten 1,40 euro per portie. Persoonlijk weet Trommel de automaatpatat te waarderen. "Ik vind het heerlijk, lekkere frietjes," zegt hij, niet geheel onzelfzuch tig. Op de locaties waar een patatautomaat is geplaatst, wordt er volgens hem "veel gebruik" van gemaakt. "In het algemeen loopt het goed. Sommige vrachtwagenchauf feurs rijden er speciaal voor om." Palatautomaten komen inmiddels op tal van (onverdachte) plekken voor. Niet alleen in de bijna clichématige benzinestations, maar ook in kazernes, scholen, discotheken, recreatie parken, een woningboulevard, in het Eindho- vense hoofdkantoor van een multinational, in een universiteit én in verzorgingshuizen. Dat laatste verbaast nogal: bejaardenhui zen hebben toch doorgaans eigen keukens? Lang niet altijd meer, zo blijkt bijvoorbeeld uit een artikel in De Gelderlander, waarin het Arnhemse verzorgingshuis Vreedenhoff figureert. Bewoners van de Vreedenhoff klaagden bij de directie dat zij geen frites meer bij hun warme maaltijd kregen. Reden: de warme maaltij den komen van een collega-instelling en dat eten wordt in de Vreedenhoff opgewarmd. Maar frites kunnen niet opgewarmd worden, vandaar. In de hal van het verzorgingshuis is daarom een patatautomaat geplaatst. En die draait sindsdien overuren. Directiesecretaresse Petra Caderius van Veen vertelde de Gelderlander dat een gevulde automaat honderd porties levert. "Er zijn dagen bij dat we de automaat wel drie keer moeten bijvullen." Tientallen bewoners ver zamelen zich dagelijks al of niet met hun rol- lator rond de automaat, waardoor "de hal wel op een cafetaria lijkt", maar ook personeels leden halen zo nu en dan een hartig frietje. Vooral voor de medewerkers in de nacht dienst is de machine een uitkomst. De patat zelf wordt getypeerd als "uitstekend". Zoveel aanloop heeft Marja de Wit, de eige naresse van tankstation De Tille, niet. Ze vertelt dat het "nu, in de wintermaanden, wat stiller" is. "In de zomer heb je natuurlijk meer vakantieverkeer, van mensen die naar het strand gaan." Ze schat dat zij in die periode zo'n twintig porties per dag verkoopt, in de winter zo'n tien. Hoort zij wel eens hoe klan ten oordelen over de klaargestoomde patat? "Iedereen vindt het erg lekker", reageert ze. "Mensen zijn er in het begin een beetje bang voor om 't te pakken; het is tenslotte een heteluchtoven. Maar als ze eenmaal een bakje ophebben, vinden ze 't heerlijk. Zelf vind ik het ook lekker." Die knorrige column van Martin Bril her innert ze zich nog wel, besluit ze lachend. Heeft zij er last of gemak van gehad? "Er zijn mensen wezen kijken en proeven, nadat die column was gepubliceerd. Eigenlijk was die column reclame voor ons, goede promotie." In verband met de a.s. Kerstdagen verschijnt onze krant volgende week maar één keer. Onze eerstvolgende editie krijgt u op vrijdag 30 december a.s.. Redactie E

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 1