G. van Dongen Transport internationaal bedrijf van Flakkeese bodem Hoe lezen wij de Bijbel? Als ik Minister Peijs was... Rozen kleuren de zomertuin Koeltransport Overnames Organisatie Verkeersdrukte Overgenomen Ingezonden: Vakantie in Ouddorp 'De Ridderstee' Er zijn allerlei groepen rozen, maar binnen die groepen voeren de trosro- zen de boventoon. Trosrozen bloeien niet met één bloem per steel, zoals bij de grootbloemige rozen, maar met hele trossen rozen tegelijk. Er is geen enkel ander type roos dat zoveel bloe men geeft, zo lang bloeit en in zoveel kleuren. Bovendien hebben ze maar weinig verzorging nodig en is de snoei eenvoudig. Andere typen trosrozen Enkele van de beste trosrozen zijn: Open dag Faunapark Flakkee DIRKSLAND - Niemand zal ontkennen dat G. van Dongen Transport uit Dirks- land een groot bedrijf is, want wie veel op de weg zit - ook in het buitenland - komt regelmatig de vrachtwagens met het bekende logo tegen. Tijdens een gesprek met één van de directeuren, Jan van Dongen op de hoofdvestiging in Dirksland, blijkt toch dat het bedrijf nóg groter is dan menigeen vermoed. Door Adri van der Laan Momenteel voeren de drie broers Van Don gen de directie over G. van Dongen Trans port: Gijs beliartigt de inkoop, Arjen de ICT en Jan de verkoop. Het Dirkslandse bedrijf heeft al 'oude papieren' want de overgroot vader van de huidige directie, A.J. van Don gen begon in 1902 al met een transportbe drijfje. Wellicht had deze man niet kunnen bevroeden dat zijn bedrijf uit zou groeien tot het huidige transportbedrijf van internatio nale allure. Volgens Jan van Dongen vervoerde het bedrijf in de beginjaren nog enkel zand en grind. Later kwamen hier ook de suikerbieten bij. De groei van het bedrijf kwam pas goed op gang na de herstelwerkzaamheden van de watersnoodramp van 1953 en de aanleg van de Deltawerken. Na het gereedkomen van deze grote werken spreidde het bedrijf haar vleugels verder uit. Opereerde het bedrijf eerst nog binnen de regio, vanaf 1986 kwam daar verandering in. In die tijd kwamen Spanje en Portugal bin nen de EEG en Van I)ongen nam deze kans waar om eerst met huifwagens vracht naar deze landen te vervoeren. Later heeft het bedrijf zich geconcentreerd op het vervoer via koeltransport. Men reed toen vaste routes van Spanje met bloemen naar de veilingen in Nederland. JJet bedrijf maakte in die tijd een snelle groei door, want in een paar jaar tijd groeide het wagenpark van 20 naar 60 vrachtwagens tot in het begin van de negentiger jaren. In het jaar 2000 kwam het bedrijf, wat toen nog onder leiding van vader Adri van Dongen stond, 'in handen' van de drie boers die momenteel de directie voeren. De transportactiviteiten werden ondertussen verder uitgebreid door eerst Ierland en later ook Frankrijk en Engeland in hun werkge bied op te nemen. Momentee! worden er zo'n 200 vrachten per week naar alle richtingen uitgevoerd. Het gaat hier dan voornamelijk om koeltransporten van bloemen en planten, maar ook groenten en fruit. Dit jaar is daar ook nog het koeltransport naar Italië aan toe gevoegd. In de tussenliggende tijd is daar voor Van Dongen ook nog ook het container vervoer bijgekomen. In de afgelopen jaren heeft Van Dongen al verschillende andere ondernemingen over genomen, waaronder het Transportbedrijf Peeman uit Middelharnis. Ook het bedrijf van De Wilde Transport, wat gespecialiseerd is in containervervoer, is in handen van het Dirkslandse transportbedrijf gekomen en is geïntegreerd binnen Peeman Transport. In het vervoer van bloemen en planten waren dat achtereenvolgens Balvert Transport (transport richting Ierland), Disko Trans port (Frankrijk) en Deij Transport (Italië). Naast de hoofdvestiging in Dirksland heeft het bedrijf nog vestigingen in Middelharnis, het Westland, Aalsmeer, Parijs en in Spanje. Momenteel heeft Van Dongen ongeveer 280 mensen in vaste dienst, waarvan er tien op het kantoor in Dirksland werken en 3 man in de garage. De overige personeelsleden - waaronder dertig Spaanse chauffeurs - kan men op de Europese wegen vinden waar ze in zo'n 200 eigen vrachtwagens de klanten van hun goederen voorzien. Daarnaast wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van charters in de piek periodes. De overige werknemers zijn werkzaam op de kantoren van de verschillende vestigingen. Als een transportbedrijf goed 'draait' zal men meestal maar weinig trucks op de thuisbasis vinden. Dit is ook het geval bij het Dirks landse bedrijf Wel komt men de vrachtwa gens van Van Dongen in het najaar en de winter tegen op de Flakkeese wegen bij het vervoer van suikerbieten. Toch zal dit ook in de toekomst minder frequent worden want nog maar kort geleden is bekend geworden dat het bedrijf de CSM als klant is kwijtge raakt en daarom zal er in de komende suiker bietentijd alleen nog maat voor de Suikerunie gereden worden. Een bedrijf van dergelijke omvang, met enke le honderden vrachtwagens op de weg, staat of valt natuurlijk met een sterke organisatie. De afdeling planning is dan ook het hart van het bedrijf. "Het bedrijf maakt gebruik van een 'tracking en tracing-systeem' waarbij we op elk gewenst moment van de dag onze auto's - via de satelliet - kunnen volgen. Wij kunnen dan ook aan onze klanten laten weten waar hun waren zich bevinden en wanneer ze afgeleverd worden", zo geeft Jan aan. Want de transportwereld is er alles aan gelegen om zo efficiënt en economisch mogelijk te wer ken, "want de concurrentie is groot". En om de klanten te behouden is het 'op de afge sproken tijd afleveren' het parool van Van Dongen. Wat doet Van Dongen er aan om de concur rentie de baas te blijven? "Allereerst goed luisteren naar wat de wensen van de opdracht gever zijn. En op tijd leveren is voor ons de normaalste zaak van de wereld. Afspraak is afspraak en daar sta je voor", aldus Jan van Dongen. Het is voor een modern transportbe drijf van levensbelang om steeds innoverend - vernieuwend - bezig te zijn. "We hopen binnenkort een systeem te hebben ontwik keld waarbij de klanten zelf hun lading via de computer kunnen traceren en de temperatuur kunnen volgen", zo geeft Jan een voorbeeld van de klantgerichtheid van zijn bedrijf De drie broers Van Dongen voeren gezamenlijk de directie van het gelijknamige bedrijf, v.l.n.r.: Gijs, Jan en Arjen. (Foto: Adri van der Laan) Iedereen die veel op de weg moet zijn heeft last van de steeds meer toenemende drukte in het verkeer, zo ook een transportbedrijf. "Als onze vrachtauto's uit Italië of Spanje komen, dan gaat het tot aan Parijs vrij vlot. Maar boven Parijs staan ze veel in de file en dat is voor ons wel eens moeilijk. In Engeland is het hetzelfde verhaal; Ook daar staan de wegen rond de grote steden vol". Het enige wat een transportbedrijf daar tegen kan doen is om de rustige nachtelijke uren voor hun vervoer te benutten. "Wel verwacht ik dat er in de toekomst meer gebruik zal worden gemaakt van vervoer per binnenschip of spoor. Maar voor de producten groenten en fruit zijn die vervoersvormen tot op heden nog te langzaam". Voor de transportsector is het de laatste jaren niet zo gemakkelijk om aan ervaren chauf feurs te komen. Ook bij Van Dongen herken nen ze die trend. "Jongere chauffeurs blijven meestal niet zo lang op de vrachtwagen. Als ze trouwen of verkering krijgen wordt het al wat moeilijker, want de chauffeurs zijn meestal lange tijd van huis en hun partner is hier niet altijd van gediend", zo geeft Jan aan. Oudere chauffeurs zijn meestal gewend om langere tijd van huis te zijn. In het verleden heeft G. van Dongen Trans port al verschillende collega-bedrijven over genomen. Maar vorige jaar was het de beurt aan het bedrijf zélf om te worden overgeno men. "Wij werkten al jaren samen met een Brits bedrijf dat in Engeland zorgt voor de bevoorrading van grote supermarktketens. Het bedrijf wilde haar activiteiten verder uitbreiden naar Europa en vond ons bedrijf geschikt om hun uitbreidingsplannen op het vaste land te behartigen. Het gevolg was wel dat ze ons bedrijf graag wilden overnemen". Het bedrijf Gist Limited en G. van Dongen Transport zijn vanaf vorig jaar samen gegaan en opereren in Europa onder de naam Gist van Dongen. Dit bedrijf wil haar logistieke dienstverlening richting supermarkten verder uitbreiden in Nederland, Spanje, Duitsland, Frankrijk, Portugal en het Verenigd Konink rijk en Ierland. Verder staan er overnames in Oost Europa gepland die vanuit Dirksland zullen worden aangestuurd. "Het vergde wel wat familieoverleg voordat we tot deze beslissing zijn gekomen", ver zekert Jan, want Van Dongen was en is een echt familiebedrijf "Het was een moeilijke beslissing, maar we hebben dit gedaan met het oog op de toekomst en het is een waar borg voor het voortbestaan van ons bedrijf'. Overigens geeft Van Dongen aan dat er niet zoveel aan de zelfstandigheid van het bedrijf is veranderd. Dus Van Dongen noemt zich nog graag een écht Flakkees bedrijf en als het aan de directie ligt zal dit nog wel geruime tijd duren. G. van Dongen Transport wil zich niet alleen als een 'keihard zakelijk bedrijf' profileren. "Als christen hebben we ook nog een andere taak in dit leven en willen we graag maat schappelijk verantwoord ondernemen. Aan dacht voor onze mensen is voor ons belang rijk en daar proberen we, ondanks de drukke werkzaamheden van alle dag, steeds meer tijd in te steken. Daai-naast hebben we een stichting opgericht en vanuit die stichting geven we bijdragen aan hulpverleningspro jecten in het buitenland". "We ervaren de zegen van God in ons werk en zijn dankbaar dat we daardoor ook arme mensen mogen ondersteunen". Niet alleen binnen de theologie maar ook in andere wetenschappen die zich met geschreven teksten bezig houden, neemt de hermeneutiek een niet te onderschat ten plaats in. Het woord is afgeleid van het Griekse werkwoord 'hermeneuoo' dat 'uitleggen' of 'verklaren' betekent. In de theologie gaat het bij de hermeneu tiek om het verstaan van de Schrift. In dit artikel wil ik de aandacht vestigen op een aantal Engelstalige boeken die de laatste jaren op dit terrein zijn verschenen. In de eigentijdse hermeneutiek wordt sterk benadrukt dat de wijze waarop een tekst - en dus ook de tekst van de Schrift - wordt verstaan, nooit kon worden losgemaakt van de persoon van de lezer en zijn (cultureel bepaalde) vooronderstellingen. Hierin wordt dan het onderscheid gezien tussen de nieuwe hermeneutiek en de oude hermeneutiek van vóór de Verlichting. In de oude hermeneutiek zou het louter gaan om het toepassen van een aantal regels. Bij uitgeverij Baker Bookhouse verscheen een studie waarin deze zienswijze onder kri tiek wordt gesteld. De auteur is Jens Zimmer- mann, hoogleraar Engels, Duits, literatuur kritiek en hermeneutiek aan Trinity Western University in Brits Columbia. Ik vermeld even dat één van zijn collega's John Byl is, van wie inmiddels twee studies over de ver houding tussen geloof en wetenschap in het Nederlands zijn vertaald. Evenals Byl durft Zimmermann tegen de academische consen sus in te roeien. Belangrijk is dat hij dit op een beargumenteerde wijze doet. Zimmerman onderscheidt in de hermeneu tiek een premoderne, een moderne en post moderne fase. Kenmerkend voor de moderne hermeneutiek is dat zij een scheiding maakt tussen de betekenis van een tekst toen en de betekenis die een tekst nu heeft. De herme neutiek slaat de brug naar het heden. Fun damenteel is daarbij dat we bij het vragen naar de betekenis van een tekst begrijpen dat wij die niet neutraal benaderen, maar dat er sprake is van een historisch en cultureel bepaalde vooringenomenheid. In de post moderne benadering wordt ontkend dat de tekst één altijd vaststaande betekenis heeft. De tekst is een (kunst)werk op zich dat niet naar een werkelijkheid buiten zichzelf ver wijst, ledere lezer kan aan de tekst een eigen betekenis toekennen. Op gedocumenteerde wijze bestrijdt Zim mermann dat de premoderne hermeneutiek slechts zou bestaan uit het toepassen van een aantal regels, terwijl de persoon van de lezer buiten beschouwing blijft. Het toepas sen van de hermeneutische regels was in de premoderne hermeneutiek namelijk ingebed in een wel omschreven visie op de werkelijk heid. De mens werd gezien als beelddrager van God en dan wel als beelddrager van God die sinds de zondeval het beeld van God mist en van God vervreemd is. Onder andere aan de hand van het werk van de Engelse the oloog John Owen The Causes, Ways and Means of Understanding the Mind of God laat Zimmermann zien dat voor de premo derne hermeneutiek het juiste zicht op God en als gevolg daarvan het juiste zich op eigen situatie (Godskennis en zelfkennis) essenti eel was voor het juiste verstaan van de tekst. Ons verstaan van de waarheid van de tekst ontstaat in verborgen omgang met God. De waarheid heeft namelijk niet alleen een con ceptueel maar ook een persoonlijk karakter. In de tweede helft van zijn studie gaat Zim mermann in op zienswijzen van Gadamer, Levinas en Bonhoeffer in relatie tot de her meneutiek. Gadamer is één van belangrijkste denkers uit de vorige eeuw met betrekking tot de hermeneutiek. In aansluiting bij Gadamer bepleit Zimmermann dat onze horizon en die van de tekst met elkaar moeten versmelten. Onze levenshouding moet door die van de tekst worden gestempeld. Zijn bezwaar tegen Gadamer is echter dat bij Gadamer de kennis van God geen rol speelt in de hermeneutiek. Diens hermeneutiek is ten diepste atheïstisch. Als het onze Minister van Verkeer bij het plaatsen van flitspalen en verkeersborden werkelijk om de verkeersveiligheid begon nen is - en daar mogen we toch niet aan twijfelen? - laat ze er dan eens voor zorgen dat er op de doorgaande wegen - bijv. om de twee kilometer - met grote cijfers op de weg het maximum aantal kilometers komt te staan dat gereden mag worden. Dan weet iedereen waar hij zich aan te houden heeft. Dat heeft meer effect dan zo hier en daar een snelheidsaanduiding ergens op een hoek of aan de kant van de weg. Die wordt zo gemak kelijk over het hoofd gezien dat je niet weet of je 80 of 100 mag rijden. Als je 80 rijdt waar 100 gereden mag worden, ben je een gevaar in het verkeer en erger je een chauf feur achter je. En rijd je 100 waar maar 80 gereden mag worden, loop je het risico een bekeuring te krijgen. En dan is er nog iets: de enorme afwisse ling van alle mogelijke snelheden. Hoeveel kom je er alleen op ons goede Flakkee al niet tegen. Snelheden van 30, 50, 60, 70, 80 en 100 kilometer, die elkaar soms om de paar honderd meter afwisselen. Mensen die een cruisecontrol op hun auto hebben om bekeu ringen te voorkomen, zitten non-stop te scha kelen, of laten het ding maar ongebruikt. Je wordt ook dol van al die verschillende soorten blokken en strepen die je op de weg tegenkomt: rechthoekige blokken, vierkante blokken, driehoekige blokken, een enkele doorgetrokken streep, een dubbele doorge trokken streep, een dubbele doorgetrokken streep met daartussen een groene strook, een (dubbele) streep die op grote afstand onder broken wordt, en een streep die zeer regelma tig onderbroken wordt. Wat zou het heerlijk zijn als de weggebruiker door een versimpe ling van al die verkeersaanduidingen eens precies wist waar hij aan toe was. Die enorme variatie brengt hem in de war en het verkeer in gevaar. En nu kan gemakkelijk worden tegengewor pen: dan moet hij zijn verkeersregels maar beter leren. Deze opmerking gaat voorbij aan het feit dat velen al jaren geleden rijexamen deden en daardoor niet precies meer op de hoogte zijn van alle nieuwigheden die tel kens weer worden ingevoerd. Het moet toch mogelijk zijn een eenvoudiger methode te vinden dan al die blokken en strepen? En wat ik al helemaal niet snap, is dat ik via mijn autoradio voortdurend te horen en via de kant te lezen kiijg waar flitspalen in werking zijn en waar gecontroleerd wordt. Berijders van auto's worden via de radio herhaaldelijk opgeroepen zich via een bepaald nummer te melden als ze ergens een controle ontdekt hebben. Mag dat zomaar'? Onze regering wil door het instellen van maximumsnelheden ongelukken voorkomen, controleert of men zich daar in het belang van de verkeersvei ligheid aan houdt en dan is daar zo'n omroep die daar - blijkbaar zonder dat daartegen iets gedaan kan worden - automobilisten waar schuwt om maatregelen die de regering geno men heeft te dwarsbomen. Wordt daarmee de verkeersveiligheid bevorderd? Bovendien, is men zo niet gezagsondermijnend bezig? Dan vind ik die billboards - ronddraaiende reclameborden - en andere mededelingen over rommelmarkten, e.d., levensgevaarlijke dingen als ze aan de kant van doorgaande wegen staan. Er staat vaak zoveel op te zien en te lezen dat het de aandacht van de pas serende chauffeurs wel móet afleiden, zodat juist daardoor een ongeluk niet denkbeeldig is. Ook is mij niet duidelijk dat voor bestuurders van auto's een beperkt gebruik van alcohol is toegestaan. Je hebt mensen die kunnen een hele fles leeg drinken zonder dat je er iets van merkt, voor anderen is het gebruik van één borreltje al te veel. Zou het daarom niet verstandig zijn dat onze minister het gebruik van alcohol in het verkeer voor bestuurders van voertuigen totaal verbiedt? Of is er een gegronde reden om beperkt gebruik van alco hol toe te staan? Als ik minister Peys was, dan wist ik het wel. Maar helaas, ik ben geen ininister en het zit er ook niet in dat ik het ooit nog eens wor den zal. Ik heb mijn partij en mijn leeftijd tegen... vH INGEZONDEN Aan kop van 't land waar Oiiddorps grond Daar ligt in 't ruime heinelrond Waar eens de zee het land beheerde De golven her- en derwaarts keerde Toch heeft natuur gegeven weer Het land wat kwam tot wederkeer 't Gaf nieuwe vrucht en jacht op velden Vanuit 't weleer veel te vermelden Door mensenhand is er gekomen Ook huis en haard als onderkomen De oude stee waar weet men van Eens woonde Abram Aleman Uit een geslacht van edele bloede Hij werd bedeeld met veel van 't goede De graaf van Holland Henegouwen Zag toe en stichtte ook gebouwen Een naam op Ouddorps land aan zee Werd boerderij 'De Ridderstee De zee die ruist, brengt eb en vloed Door ramp en storm werd steeds behoed Ook zorg en moeite, levensvragen Geslachten werden uitgedragen Hoeveel de mens heeft ondernomen Ziet steeds een gaan en wederkomen Waar eens de tijd van volle glorie 'De Riddersteerijk aan historie RL. VAN LOON Toegegeven, trosrozen hebben niet hele maal de perfecte bloemvorm \an de groot bloemige rozen of theehybriden, maar daar staat zoveel tegenover dat ze niet \oor niets de meest geliefde roosvorm in do tuin zijn geworden. Er zijn typen in diic maatgroepen. Het ontstaan van de vrij kleine slniikvormige trosrozen, vi'oeger Floribunda's gcnoonid. is met name te danken aan de Deense kweker Poulsen die bijna een eeuw geleden groot bloemige rozen met al beslaande irosrozen (de eerdere Poylantha-groep") gini-: kruisen. Met overweldigende resultaten. .\1 snel zet ten tal van kwekers dit succes \ooil. Onder andere Kordes in Duitsland mei misschien wel de beste grote witte trosroos die ooil om- stond ('Schneewittchen') en de Engelse kwe ker Harkness met de magnifieke, unibergclc 'Amber Queen'). Trosrozen geuren vaak heerlijk. Er zijn ook klimmende trosrozen, zoals de befaamde gele 'Allgold', die zeer goed tegen steiToetdauw is bestand, of de beroemde 'Masquerade' die een muur helemaal kan bedekken met roze tot gele bloemen. De grotere trosrozen (ook wel Polyantha's genoemd) zijn anderhalve eeuw geleden Rozen kleuren de tuin. omslaan uit kruisingen tussen Chinese rozen en de wilde Rosa multiflora. Er ontstonden zeer lang bloeiende struiken uit, met tros sen vrij kleine bloemen die het ook in een strakke designtuin geweldig doen vanwege hun sublieme bloemvorm. Dan is er nog een derde groep die wel met de vooral in Enge- Unvd gehanteerde naam 'patiorozen' wordt aangeduid. Dit zijn veel kleinere roosjes dan de Floribunda's, maar nog net geen minia- tuuiTozen. Deze groep wordt snel steeds populairder omdat ze zeer lang doorbloeien en zelfs in het kleinste tuintje of in pot op het terras of balkon fraai tot hun recht komen. Wil: Maria Mathilda 'Lenmar'Grand Nord ('Delarord'). Schneeflocke ('Noaschnee'), KentA\'hite Cover ('Poulcov'). Roze: Boni- ca 82 ('Medomonac') 'Melrose', Astrid Lindgren ('Pouluf'), Leonardo da Vinei ('Meldeauri'). Abrikoos: 'Queen Elizabeth'. Leersum 700 ('Interieer"). Geel: Friesia ('Korresia'), Celina ('Noason'), Ehna/Peau- Anders ligt dat bij de Fransjoodse filosoof Levinas. In het denken van Levinas heeft God een fundamentele plaats. God vraagt dat wij er zijn voor anderen. Wat Zimmermann bij Levinas mist, is de incarnatie. Daartoe wendt hij zich tot de Duitse theoloog Bon- hoeffen Voor Bonhoeffer kunnen we onszelf en de werkelijkheid alleen op de juiste wijze verstaan vanuit Christus. De studie van Zimmermann is geen gemak kelijke studie. Dat geldt zeker voor het twee de deel. Het is wel een belangrijke studie. Terecht legt Zimmermann er de vinger bij dat het diepste verstaan van de Bijbel slechts gestalte kan krijgen in persoonlijke omgang met God. Sterker dan Zimmermann dat doet zou ik echter willen beklemtonen dat dit niets afdoet van het objectieve karakter van de bij belse openbaring. Ik meen ook dat kritischer tegen Bonhoeffer moet worden aangekeken dan Zimmermann doet. Bonhoeffers benade ring is wel als bijbelsrealistisch gekenmerkt. De kritische benadering van de Schrift heeft in zijn denken nauwelijks een plaats, maar wordt toch niet volledig verworpen. Daarbij komt nog dat de vraag naar de toe-eigening van het heil bij Bonhoeffer nauwelijks speelt. Zeker is dat de juiste uitleg en het juiste ver staan van de Schrift meer is dan het correct toepassen van een aantal leesregels. De Bijbel is het boek dat God ons heeft gegeven opdat wij Hem, onszelf en de werkelijkheid zouden verstaan. Het verstaan van de Schrift moet plaatsvinden in de wetenschap dat ons hele bestaan bepaald wordt door de werkelijkhe den van schepping, zondeval, verlossing en voleinding. Daarbij geldt van de verlossing dat zij hier op aarde persoonlijk ons deel moet worden om eenmaal zonder verschrik king God te kunnen ontmoeten. Een bijdrage die nauw aansluit bij het boek van Zimmermann vinden we in een door Carl R. Trueman geschreven bundel The Wages of a Spin: Cricitical Writing on Historie Contemporary Evangelicalism. Trueman is als kerkhistoricus verbonden aan het Westminster Theological Seminary in Philadelphia. Hij is niet alleen een groot kenner van de kerkgeschiedenis maar ook van de orthodox-gereformeerde theologie. De laatste jaren heeft hij zich ontwikkeld tot één van de toonaangevende orthodox-gere formeerde theologen van wereldformaat. In het artikel The Undoing of the Reforma tion wijst hij op de grote betekenis van het gesproken en geschreven woord in het alge meen en het Woord van God in het bijzonder voor de Reformatie. Gereformeerde theolo gie is onlosmakelijk verbonden met eerbied voor Gods Woord. In een gereformeerde eredienst staat het gepredikte Woord cen traal. Daarachter ligt de diepe overtuiging dat God in de Bijbel daadwerkelijk tot ons spreekt. Deze gedachte is niet verenigbaar met de postmoderne visie dat een tekst niet een eenduidige betekenis heeft, maar dat de betekenis daarvan door de lezer wordt bepaald. In een artikel Theology and Church wijst Trueman dat theologische wetenschap slechts dan betekenis voor de kerk kan heb ben, als zij het zelfgetuigenis van de Schrift ernstig neemt, namelijk dat in de veelheid van de bijbelboeken de ene en waarach tige God tot ons spreekt. Hij laakt ook het geringe (kerk)historische besef van menige bijbelwetenschapper. Dat heeft als conse quentie dat eigen inzichten niet naast die van oudere inzichten worden gelegd en er voetstoots van uitgegaan wordt dat de meest eigentijdse inzichten de beste zijn. Wie de Schrift bestudeert, behoeft de inzichten uit de geschiedenis van de exegese niet voet stoots te volgen, maar moet er in ieder geval kennis van nemen en men moet wel heel goede argumenten hebben om inzichten met betrekking tot het verstaan van de bijbelse boodschap vastgelegd in belijdenisgeschrif ten naast zich neer te leggen. N.a.v.: Recovering Theological Hermeneutics: An Incamational-Trinitarian Theory of Interpretation door Jens Zimmerman, uitgave Baker Bookhouse, Grand Rapids, Michigan 2004; ISBN 0-8010-2727-6; lib. 345 biz. Prijs $19,99. The Wages of a Spin: Cricitical Writing on Historic Contemporary Evangeli calism door Carl R. Trueman, uitgave Christian Focus Publications, Team, Ross-shire, Scotland 2004; ISBN 1- 85792-994-2; pb. 190. Prijs 10,99. Dat is ongeveer €16,50. Dr. P. de Vries, Driebruggen NIEUWE TONGE - Morgen, zaterdag 22 juli, wordt er een grote open dag gehouden op Faunapark Flakkee. Er zullen vliegshows en er is een groot aantal roofvogels te bezich tigen. Daarnaast zijn er leuke en informatieve workshops te beleven. De roofvogeldemon straties zul om 11.00 en 15.00 uur zijn. De toegang is vrij, maar een vrijwillige bijdrage is altijd welkom. Het Faunapark Flakkee is te vinden aan de Duivenwaardsedijk 22 te Nieuwe Tonge. Informatie ook op internet: www.Faunapark- Flakkee.nl. douce ('Dicjana'), Carte d'Or ('Meirobi- dor'). Rood: 'Tojo', Fairy Queen ('Sperien'), Rotilia('Korvillade'). Verzorging Wilde scheuten direct verwijderen als u ze ziet. Bij droogte water geven. In voorjaar en zomer rozenmest geven. Snoeien tussen 1 maart en 1 april. Tuintips voor juli Zorg dat uw tuin ook tijdens uw vakantie wordt verzorgd (vooral sproeien als het droog is). Geef bij het sproeien altijd veel water ineens. Controleer uw planten op bladluizen. Rooi bollen waarvan het blad is afgestorven. Zet steunen bij hoge vaste planten. Plant nu Iris en Cylamen, Eenmaal bloeiende klimro- zen na de bloei terugsnoeien.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 2