G. van Dongen Transport internationaal
bedrijf van Flakkeese bodem
Hoe lezen wij de Bijbel?
Als ik Minister Peijs was...
Rozen kleuren de zomertuin
Koeltransport
Overnames
Organisatie
Verkeersdrukte
Overgenomen
Ingezonden:
Vakantie in Ouddorp
'De Ridderstee'
Er zijn allerlei groepen rozen, maar
binnen die groepen voeren de trosro-
zen de boventoon. Trosrozen bloeien
niet met één bloem per steel, zoals bij
de grootbloemige rozen, maar met
hele trossen rozen tegelijk. Er is geen
enkel ander type roos dat zoveel bloe
men geeft, zo lang bloeit en in zoveel
kleuren. Bovendien hebben ze maar
weinig verzorging nodig en is de snoei
eenvoudig.
Andere typen trosrozen
Enkele van de beste trosrozen zijn:
Open dag Faunapark
Flakkee
DIRKSLAND - Niemand zal ontkennen dat G. van Dongen Transport uit Dirks-
land een groot bedrijf is, want wie veel op de weg zit - ook in het buitenland
- komt regelmatig de vrachtwagens met het bekende logo tegen. Tijdens een
gesprek met één van de directeuren, Jan van Dongen op de hoofdvestiging in
Dirksland, blijkt toch dat het bedrijf nóg groter is dan menigeen vermoed.
Door Adri van der Laan
Momenteel voeren de drie broers Van Don
gen de directie over G. van Dongen Trans
port: Gijs beliartigt de inkoop, Arjen de ICT
en Jan de verkoop. Het Dirkslandse bedrijf
heeft al 'oude papieren' want de overgroot
vader van de huidige directie, A.J. van Don
gen begon in 1902 al met een transportbe
drijfje. Wellicht had deze man niet kunnen
bevroeden dat zijn bedrijf uit zou groeien tot
het huidige transportbedrijf van internatio
nale allure.
Volgens Jan van Dongen vervoerde het
bedrijf in de beginjaren nog enkel zand en
grind. Later kwamen hier ook de suikerbieten
bij. De groei van het bedrijf kwam pas goed
op gang na de herstelwerkzaamheden van de
watersnoodramp van 1953 en de aanleg van
de Deltawerken. Na het gereedkomen van
deze grote werken spreidde het bedrijf haar
vleugels verder uit.
Opereerde het bedrijf eerst nog binnen de
regio, vanaf 1986 kwam daar verandering in.
In die tijd kwamen Spanje en Portugal bin
nen de EEG en Van I)ongen nam deze kans
waar om eerst met huifwagens vracht naar
deze landen te vervoeren.
Later heeft het bedrijf zich geconcentreerd op
het vervoer via koeltransport. Men reed toen
vaste routes van Spanje met bloemen naar de
veilingen in Nederland. JJet bedrijf maakte
in die tijd een snelle groei door, want in een
paar jaar tijd groeide het wagenpark van 20
naar 60 vrachtwagens tot in het begin van de
negentiger jaren. In het jaar 2000 kwam het
bedrijf, wat toen nog onder leiding van vader
Adri van Dongen stond, 'in handen' van de
drie boers die momenteel de directie voeren.
De transportactiviteiten werden ondertussen
verder uitgebreid door eerst Ierland en later
ook Frankrijk en Engeland in hun werkge
bied op te nemen. Momentee! worden er zo'n
200 vrachten per week naar alle richtingen
uitgevoerd. Het gaat hier dan voornamelijk
om koeltransporten van bloemen en planten,
maar ook groenten en fruit. Dit jaar is daar
ook nog het koeltransport naar Italië aan toe
gevoegd. In de tussenliggende tijd is daar
voor Van Dongen ook nog ook het container
vervoer bijgekomen.
In de afgelopen jaren heeft Van Dongen al
verschillende andere ondernemingen over
genomen, waaronder het Transportbedrijf
Peeman uit Middelharnis. Ook het bedrijf
van De Wilde Transport, wat gespecialiseerd
is in containervervoer, is in handen van het
Dirkslandse transportbedrijf gekomen en is
geïntegreerd binnen Peeman Transport. In
het vervoer van bloemen en planten waren
dat achtereenvolgens Balvert Transport
(transport richting Ierland), Disko Trans
port (Frankrijk) en Deij Transport (Italië).
Naast de hoofdvestiging in Dirksland heeft
het bedrijf nog vestigingen in Middelharnis,
het Westland, Aalsmeer, Parijs en in Spanje.
Momenteel heeft Van Dongen ongeveer 280
mensen in vaste dienst, waarvan er tien op
het kantoor in Dirksland werken en 3 man
in de garage. De overige personeelsleden -
waaronder dertig Spaanse chauffeurs - kan
men op de Europese wegen vinden waar ze
in zo'n 200 eigen vrachtwagens de klanten
van hun goederen voorzien. Daarnaast wordt
er veelvuldig gebruik gemaakt van charters
in de piek periodes.
De overige werknemers zijn werkzaam op de
kantoren van de verschillende vestigingen.
Als een transportbedrijf goed 'draait' zal men
meestal maar weinig trucks op de thuisbasis
vinden. Dit is ook het geval bij het Dirks
landse bedrijf Wel komt men de vrachtwa
gens van Van Dongen in het najaar en de
winter tegen op de Flakkeese wegen bij het
vervoer van suikerbieten. Toch zal dit ook in
de toekomst minder frequent worden want
nog maar kort geleden is bekend geworden
dat het bedrijf de CSM als klant is kwijtge
raakt en daarom zal er in de komende suiker
bietentijd alleen nog maat voor de Suikerunie
gereden worden.
Een bedrijf van dergelijke omvang, met enke
le honderden vrachtwagens op de weg, staat
of valt natuurlijk met een sterke organisatie.
De afdeling planning is dan ook het hart van
het bedrijf. "Het bedrijf maakt gebruik van
een 'tracking en tracing-systeem' waarbij
we op elk gewenst moment van de dag onze
auto's - via de satelliet - kunnen volgen. Wij
kunnen dan ook aan onze klanten laten weten
waar hun waren zich bevinden en wanneer ze
afgeleverd worden", zo geeft Jan aan. Want
de transportwereld is er alles aan gelegen om
zo efficiënt en economisch mogelijk te wer
ken, "want de concurrentie is groot". En om
de klanten te behouden is het 'op de afge
sproken tijd afleveren' het parool van Van
Dongen.
Wat doet Van Dongen er aan om de concur
rentie de baas te blijven? "Allereerst goed
luisteren naar wat de wensen van de opdracht
gever zijn. En op tijd leveren is voor ons de
normaalste zaak van de wereld. Afspraak is
afspraak en daar sta je voor", aldus Jan van
Dongen. Het is voor een modern transportbe
drijf van levensbelang om steeds innoverend
- vernieuwend - bezig te zijn. "We hopen
binnenkort een systeem te hebben ontwik
keld waarbij de klanten zelf hun lading via de
computer kunnen traceren en de temperatuur
kunnen volgen", zo geeft Jan een voorbeeld
van de klantgerichtheid van zijn bedrijf
De drie broers Van Dongen voeren gezamenlijk
de directie van het gelijknamige bedrijf, v.l.n.r.:
Gijs, Jan en Arjen. (Foto: Adri van der Laan)
Iedereen die veel op de weg moet zijn heeft
last van de steeds meer toenemende drukte in
het verkeer, zo ook een transportbedrijf. "Als
onze vrachtauto's uit Italië of Spanje komen,
dan gaat het tot aan Parijs vrij vlot. Maar
boven Parijs staan ze veel in de file en dat
is voor ons wel eens moeilijk. In Engeland
is het hetzelfde verhaal; Ook daar staan de
wegen rond de grote steden vol". Het enige
wat een transportbedrijf daar tegen kan doen
is om de rustige nachtelijke uren voor hun
vervoer te benutten. "Wel verwacht ik dat
er in de toekomst meer gebruik zal worden
gemaakt van vervoer per binnenschip of
spoor. Maar voor de producten groenten en
fruit zijn die vervoersvormen tot op heden
nog te langzaam".
Voor de transportsector is het de laatste jaren
niet zo gemakkelijk om aan ervaren chauf
feurs te komen. Ook bij Van Dongen herken
nen ze die trend. "Jongere chauffeurs blijven
meestal niet zo lang op de vrachtwagen. Als
ze trouwen of verkering krijgen wordt het
al wat moeilijker, want de chauffeurs zijn
meestal lange tijd van huis en hun partner is
hier niet altijd van gediend", zo geeft Jan aan.
Oudere chauffeurs zijn meestal gewend om
langere tijd van huis te zijn.
In het verleden heeft G. van Dongen Trans
port al verschillende collega-bedrijven over
genomen. Maar vorige jaar was het de beurt
aan het bedrijf zélf om te worden overgeno
men. "Wij werkten al jaren samen met een
Brits bedrijf dat in Engeland zorgt voor de
bevoorrading van grote supermarktketens.
Het bedrijf wilde haar activiteiten verder
uitbreiden naar Europa en vond ons bedrijf
geschikt om hun uitbreidingsplannen op het
vaste land te behartigen. Het gevolg was wel
dat ze ons bedrijf graag wilden overnemen".
Het bedrijf Gist Limited en G. van Dongen
Transport zijn vanaf vorig jaar samen gegaan
en opereren in Europa onder de naam Gist
van Dongen. Dit bedrijf wil haar logistieke
dienstverlening richting supermarkten verder
uitbreiden in Nederland, Spanje, Duitsland,
Frankrijk, Portugal en het Verenigd Konink
rijk en Ierland. Verder staan er overnames in
Oost Europa gepland die vanuit Dirksland
zullen worden aangestuurd.
"Het vergde wel wat familieoverleg voordat
we tot deze beslissing zijn gekomen", ver
zekert Jan, want Van Dongen was en is een
echt familiebedrijf "Het was een moeilijke
beslissing, maar we hebben dit gedaan met
het oog op de toekomst en het is een waar
borg voor het voortbestaan van ons bedrijf'.
Overigens geeft Van Dongen aan dat er niet
zoveel aan de zelfstandigheid van het bedrijf
is veranderd. Dus Van Dongen noemt zich
nog graag een écht Flakkees bedrijf en als het
aan de directie ligt zal dit nog wel geruime
tijd duren.
G. van Dongen Transport wil zich niet alleen
als een 'keihard zakelijk bedrijf' profileren.
"Als christen hebben we ook nog een andere
taak in dit leven en willen we graag maat
schappelijk verantwoord ondernemen. Aan
dacht voor onze mensen is voor ons belang
rijk en daar proberen we, ondanks de drukke
werkzaamheden van alle dag, steeds meer
tijd in te steken. Daai-naast hebben we een
stichting opgericht en vanuit die stichting
geven we bijdragen aan hulpverleningspro
jecten in het buitenland". "We ervaren de
zegen van God in ons werk en zijn dankbaar
dat we daardoor ook arme mensen mogen
ondersteunen".
Niet alleen binnen de theologie maar ook
in andere wetenschappen die zich met
geschreven teksten bezig houden, neemt
de hermeneutiek een niet te onderschat
ten plaats in. Het woord is afgeleid van
het Griekse werkwoord 'hermeneuoo'
dat 'uitleggen' of 'verklaren' betekent.
In de theologie gaat het bij de hermeneu
tiek om het verstaan van de Schrift. In dit
artikel wil ik de aandacht vestigen op een
aantal Engelstalige boeken die de laatste
jaren op dit terrein zijn verschenen.
In de eigentijdse hermeneutiek wordt sterk
benadrukt dat de wijze waarop een tekst
- en dus ook de tekst van de Schrift - wordt
verstaan, nooit kon worden losgemaakt van
de persoon van de lezer en zijn (cultureel
bepaalde) vooronderstellingen. Hierin wordt
dan het onderscheid gezien tussen de nieuwe
hermeneutiek en de oude hermeneutiek van
vóór de Verlichting. In de oude hermeneutiek
zou het louter gaan om het toepassen van een
aantal regels.
Bij uitgeverij Baker Bookhouse verscheen
een studie waarin deze zienswijze onder kri
tiek wordt gesteld. De auteur is Jens Zimmer-
mann, hoogleraar Engels, Duits, literatuur
kritiek en hermeneutiek aan Trinity Western
University in Brits Columbia. Ik vermeld
even dat één van zijn collega's John Byl is,
van wie inmiddels twee studies over de ver
houding tussen geloof en wetenschap in het
Nederlands zijn vertaald. Evenals Byl durft
Zimmermann tegen de academische consen
sus in te roeien. Belangrijk is dat hij dit op
een beargumenteerde wijze doet.
Zimmerman onderscheidt in de hermeneu
tiek een premoderne, een moderne en post
moderne fase. Kenmerkend voor de moderne
hermeneutiek is dat zij een scheiding maakt
tussen de betekenis van een tekst toen en de
betekenis die een tekst nu heeft. De herme
neutiek slaat de brug naar het heden. Fun
damenteel is daarbij dat we bij het vragen
naar de betekenis van een tekst begrijpen
dat wij die niet neutraal benaderen, maar dat
er sprake is van een historisch en cultureel
bepaalde vooringenomenheid. In de post
moderne benadering wordt ontkend dat de
tekst één altijd vaststaande betekenis heeft.
De tekst is een (kunst)werk op zich dat niet
naar een werkelijkheid buiten zichzelf ver
wijst, ledere lezer kan aan de tekst een eigen
betekenis toekennen.
Op gedocumenteerde wijze bestrijdt Zim
mermann dat de premoderne hermeneutiek
slechts zou bestaan uit het toepassen van
een aantal regels, terwijl de persoon van de
lezer buiten beschouwing blijft. Het toepas
sen van de hermeneutische regels was in de
premoderne hermeneutiek namelijk ingebed
in een wel omschreven visie op de werkelijk
heid. De mens werd gezien als beelddrager
van God en dan wel als beelddrager van God
die sinds de zondeval het beeld van God mist
en van God vervreemd is. Onder andere aan
de hand van het werk van de Engelse the
oloog John Owen The Causes, Ways and
Means of Understanding the Mind of God
laat Zimmermann zien dat voor de premo
derne hermeneutiek het juiste zicht op God
en als gevolg daarvan het juiste zich op eigen
situatie (Godskennis en zelfkennis) essenti
eel was voor het juiste verstaan van de tekst.
Ons verstaan van de waarheid van de tekst
ontstaat in verborgen omgang met God. De
waarheid heeft namelijk niet alleen een con
ceptueel maar ook een persoonlijk karakter.
In de tweede helft van zijn studie gaat Zim
mermann in op zienswijzen van Gadamer,
Levinas en Bonhoeffer in relatie tot de her
meneutiek. Gadamer is één van belangrijkste
denkers uit de vorige eeuw met betrekking tot
de hermeneutiek. In aansluiting bij Gadamer
bepleit Zimmermann dat onze horizon en die
van de tekst met elkaar moeten versmelten.
Onze levenshouding moet door die van de
tekst worden gestempeld. Zijn bezwaar tegen
Gadamer is echter dat bij Gadamer de kennis
van God geen rol speelt in de hermeneutiek.
Diens hermeneutiek is ten diepste atheïstisch.
Als het onze Minister van Verkeer bij het
plaatsen van flitspalen en verkeersborden
werkelijk om de verkeersveiligheid begon
nen is - en daar mogen we toch niet aan
twijfelen? - laat ze er dan eens voor zorgen
dat er op de doorgaande wegen - bijv. om
de twee kilometer - met grote cijfers op de
weg het maximum aantal kilometers komt
te staan dat gereden mag worden. Dan weet
iedereen waar hij zich aan te houden heeft.
Dat heeft meer effect dan zo hier en daar een
snelheidsaanduiding ergens op een hoek of
aan de kant van de weg. Die wordt zo gemak
kelijk over het hoofd gezien dat je niet weet
of je 80 of 100 mag rijden. Als je 80 rijdt
waar 100 gereden mag worden, ben je een
gevaar in het verkeer en erger je een chauf
feur achter je. En rijd je 100 waar maar 80
gereden mag worden, loop je het risico een
bekeuring te krijgen.
En dan is er nog iets: de enorme afwisse
ling van alle mogelijke snelheden. Hoeveel
kom je er alleen op ons goede Flakkee al niet
tegen. Snelheden van 30, 50, 60, 70, 80 en
100 kilometer, die elkaar soms om de paar
honderd meter afwisselen. Mensen die een
cruisecontrol op hun auto hebben om bekeu
ringen te voorkomen, zitten non-stop te scha
kelen, of laten het ding maar ongebruikt.
Je wordt ook dol van al die verschillende
soorten blokken en strepen die je op de weg
tegenkomt: rechthoekige blokken, vierkante
blokken, driehoekige blokken, een enkele
doorgetrokken streep, een dubbele doorge
trokken streep, een dubbele doorgetrokken
streep met daartussen een groene strook, een
(dubbele) streep die op grote afstand onder
broken wordt, en een streep die zeer regelma
tig onderbroken wordt. Wat zou het heerlijk
zijn als de weggebruiker door een versimpe
ling van al die verkeersaanduidingen eens
precies wist waar hij aan toe was. Die enorme
variatie brengt hem in de war en het verkeer
in gevaar.
En nu kan gemakkelijk worden tegengewor
pen: dan moet hij zijn verkeersregels maar
beter leren. Deze opmerking gaat voorbij aan
het feit dat velen al jaren geleden rijexamen
deden en daardoor niet precies meer op de
hoogte zijn van alle nieuwigheden die tel
kens weer worden ingevoerd. Het moet toch
mogelijk zijn een eenvoudiger methode te
vinden dan al die blokken en strepen?
En wat ik al helemaal niet snap, is dat ik via
mijn autoradio voortdurend te horen en via de
kant te lezen kiijg waar flitspalen in werking
zijn en waar gecontroleerd wordt. Berijders
van auto's worden via de radio herhaaldelijk
opgeroepen zich via een bepaald nummer te
melden als ze ergens een controle ontdekt
hebben. Mag dat zomaar'? Onze regering wil
door het instellen van maximumsnelheden
ongelukken voorkomen, controleert of men
zich daar in het belang van de verkeersvei
ligheid aan houdt en dan is daar zo'n omroep
die daar - blijkbaar zonder dat daartegen iets
gedaan kan worden - automobilisten waar
schuwt om maatregelen die de regering geno
men heeft te dwarsbomen. Wordt daarmee de
verkeersveiligheid bevorderd? Bovendien, is
men zo niet gezagsondermijnend bezig?
Dan vind ik die billboards - ronddraaiende
reclameborden - en andere mededelingen
over rommelmarkten, e.d., levensgevaarlijke
dingen als ze aan de kant van doorgaande
wegen staan. Er staat vaak zoveel op te zien
en te lezen dat het de aandacht van de pas
serende chauffeurs wel móet afleiden, zodat
juist daardoor een ongeluk niet denkbeeldig
is.
Ook is mij niet duidelijk dat voor bestuurders
van auto's een beperkt gebruik van alcohol is
toegestaan. Je hebt mensen die kunnen een
hele fles leeg drinken zonder dat je er iets
van merkt, voor anderen is het gebruik van
één borreltje al te veel. Zou het daarom niet
verstandig zijn dat onze minister het gebruik
van alcohol in het verkeer voor bestuurders
van voertuigen totaal verbiedt? Of is er een
gegronde reden om beperkt gebruik van alco
hol toe te staan?
Als ik minister Peys was, dan wist ik het wel.
Maar helaas, ik ben geen ininister en het zit
er ook niet in dat ik het ooit nog eens wor
den zal. Ik heb mijn partij en mijn leeftijd
tegen... vH
INGEZONDEN
Aan kop van 't land waar Oiiddorps grond
Daar ligt in 't ruime heinelrond
Waar eens de zee het land beheerde
De golven her- en derwaarts keerde
Toch heeft natuur gegeven weer
Het land wat kwam tot wederkeer
't Gaf nieuwe vrucht en jacht op velden
Vanuit 't weleer veel te vermelden
Door mensenhand is er gekomen
Ook huis en haard als onderkomen
De oude stee waar weet men van
Eens woonde Abram Aleman
Uit een geslacht van edele bloede
Hij werd bedeeld met veel van 't goede
De graaf van Holland Henegouwen
Zag toe en stichtte ook gebouwen
Een naam op Ouddorps land aan zee
Werd boerderij 'De Ridderstee
De zee die ruist, brengt eb en vloed
Door ramp en storm werd steeds behoed
Ook zorg en moeite, levensvragen
Geslachten werden uitgedragen
Hoeveel de mens heeft ondernomen
Ziet steeds een gaan en wederkomen
Waar eens de tijd van volle glorie
'De Riddersteerijk aan historie
RL. VAN LOON
Toegegeven, trosrozen hebben niet hele
maal de perfecte bloemvorm \an de groot
bloemige rozen of theehybriden, maar daar
staat zoveel tegenover dat ze niet \oor niets
de meest geliefde roosvorm in do tuin zijn
geworden. Er zijn typen in diic maatgroepen.
Het ontstaan van de vrij kleine slniikvormige
trosrozen, vi'oeger Floribunda's gcnoonid. is
met name te danken aan de Deense kweker
Poulsen die bijna een eeuw geleden groot
bloemige rozen met al beslaande irosrozen
(de eerdere Poylantha-groep") gini-: kruisen.
Met overweldigende resultaten. .\1 snel zet
ten tal van kwekers dit succes \ooil. Onder
andere Kordes in Duitsland mei misschien
wel de beste grote witte trosroos die ooil om-
stond ('Schneewittchen') en de Engelse kwe
ker Harkness met de magnifieke, unibergclc
'Amber Queen').
Trosrozen geuren vaak heerlijk. Er zijn ook
klimmende trosrozen, zoals de befaamde gele
'Allgold', die zeer goed tegen steiToetdauw
is bestand, of de beroemde 'Masquerade' die
een muur helemaal kan bedekken met roze
tot gele bloemen.
De grotere trosrozen (ook wel Polyantha's
genoemd) zijn anderhalve eeuw geleden
Rozen kleuren de tuin.
omslaan uit kruisingen tussen Chinese rozen
en de wilde Rosa multiflora. Er ontstonden
zeer lang bloeiende struiken uit, met tros
sen vrij kleine bloemen die het ook in een
strakke designtuin geweldig doen vanwege
hun sublieme bloemvorm. Dan is er nog een
derde groep die wel met de vooral in Enge-
Unvd gehanteerde naam 'patiorozen' wordt
aangeduid. Dit zijn veel kleinere roosjes dan
de Floribunda's, maar nog net geen minia-
tuuiTozen. Deze groep wordt snel steeds
populairder omdat ze zeer lang doorbloeien
en zelfs in het kleinste tuintje of in pot op het
terras of balkon fraai tot hun recht komen.
Wil: Maria Mathilda 'Lenmar'Grand Nord
('Delarord'). Schneeflocke ('Noaschnee'),
KentA\'hite Cover ('Poulcov'). Roze: Boni-
ca 82 ('Medomonac') 'Melrose', Astrid
Lindgren ('Pouluf'), Leonardo da Vinei
('Meldeauri'). Abrikoos: 'Queen Elizabeth'.
Leersum 700 ('Interieer"). Geel: Friesia
('Korresia'), Celina ('Noason'), Ehna/Peau-
Anders ligt dat bij de Fransjoodse filosoof
Levinas. In het denken van Levinas heeft
God een fundamentele plaats. God vraagt dat
wij er zijn voor anderen. Wat Zimmermann
bij Levinas mist, is de incarnatie. Daartoe
wendt hij zich tot de Duitse theoloog Bon-
hoeffen Voor Bonhoeffer kunnen we onszelf
en de werkelijkheid alleen op de juiste wijze
verstaan vanuit Christus.
De studie van Zimmermann is geen gemak
kelijke studie. Dat geldt zeker voor het twee
de deel. Het is wel een belangrijke studie.
Terecht legt Zimmermann er de vinger bij
dat het diepste verstaan van de Bijbel slechts
gestalte kan krijgen in persoonlijke omgang
met God. Sterker dan Zimmermann dat doet
zou ik echter willen beklemtonen dat dit niets
afdoet van het objectieve karakter van de bij
belse openbaring. Ik meen ook dat kritischer
tegen Bonhoeffer moet worden aangekeken
dan Zimmermann doet. Bonhoeffers benade
ring is wel als bijbelsrealistisch gekenmerkt.
De kritische benadering van de Schrift heeft
in zijn denken nauwelijks een plaats, maar
wordt toch niet volledig verworpen. Daarbij
komt nog dat de vraag naar de toe-eigening
van het heil bij Bonhoeffer nauwelijks speelt.
Zeker is dat de juiste uitleg en het juiste ver
staan van de Schrift meer is dan het correct
toepassen van een aantal leesregels. De Bijbel
is het boek dat God ons heeft gegeven opdat
wij Hem, onszelf en de werkelijkheid zouden
verstaan. Het verstaan van de Schrift moet
plaatsvinden in de wetenschap dat ons hele
bestaan bepaald wordt door de werkelijkhe
den van schepping, zondeval, verlossing en
voleinding. Daarbij geldt van de verlossing
dat zij hier op aarde persoonlijk ons deel
moet worden om eenmaal zonder verschrik
king God te kunnen ontmoeten.
Een bijdrage die nauw aansluit bij het
boek van Zimmermann vinden we in een
door Carl R. Trueman geschreven bundel
The Wages of a Spin: Cricitical Writing on
Historie Contemporary Evangelicalism.
Trueman is als kerkhistoricus verbonden
aan het Westminster Theological Seminary
in Philadelphia. Hij is niet alleen een groot
kenner van de kerkgeschiedenis maar ook
van de orthodox-gereformeerde theologie.
De laatste jaren heeft hij zich ontwikkeld tot
één van de toonaangevende orthodox-gere
formeerde theologen van wereldformaat.
In het artikel The Undoing of the Reforma
tion wijst hij op de grote betekenis van het
gesproken en geschreven woord in het alge
meen en het Woord van God in het bijzonder
voor de Reformatie. Gereformeerde theolo
gie is onlosmakelijk verbonden met eerbied
voor Gods Woord. In een gereformeerde
eredienst staat het gepredikte Woord cen
traal. Daarachter ligt de diepe overtuiging
dat God in de Bijbel daadwerkelijk tot ons
spreekt. Deze gedachte is niet verenigbaar
met de postmoderne visie dat een tekst niet
een eenduidige betekenis heeft, maar dat
de betekenis daarvan door de lezer wordt
bepaald. In een artikel Theology and Church
wijst Trueman dat theologische wetenschap
slechts dan betekenis voor de kerk kan heb
ben, als zij het zelfgetuigenis van de Schrift
ernstig neemt, namelijk dat in de veelheid
van de bijbelboeken de ene en waarach
tige God tot ons spreekt. Hij laakt ook het
geringe (kerk)historische besef van menige
bijbelwetenschapper. Dat heeft als conse
quentie dat eigen inzichten niet naast die
van oudere inzichten worden gelegd en er
voetstoots van uitgegaan wordt dat de meest
eigentijdse inzichten de beste zijn. Wie de
Schrift bestudeert, behoeft de inzichten uit
de geschiedenis van de exegese niet voet
stoots te volgen, maar moet er in ieder geval
kennis van nemen en men moet wel heel
goede argumenten hebben om inzichten met
betrekking tot het verstaan van de bijbelse
boodschap vastgelegd in belijdenisgeschrif
ten naast zich neer te leggen.
N.a.v.: Recovering Theological Hermeneutics:
An Incamational-Trinitarian Theory of
Interpretation door Jens Zimmerman,
uitgave Baker Bookhouse, Grand Rapids,
Michigan 2004; ISBN 0-8010-2727-6;
lib. 345 biz. Prijs $19,99.
The Wages of a Spin: Cricitical Writing
on Historic Contemporary Evangeli
calism door Carl R. Trueman, uitgave
Christian Focus Publications, Team,
Ross-shire, Scotland 2004; ISBN 1-
85792-994-2; pb. 190. Prijs 10,99.
Dat is ongeveer €16,50.
Dr. P. de Vries, Driebruggen
NIEUWE TONGE - Morgen, zaterdag 22
juli, wordt er een grote open dag gehouden
op Faunapark Flakkee. Er zullen vliegshows
en er is een groot aantal roofvogels te bezich
tigen. Daarnaast zijn er leuke en informatieve
workshops te beleven. De roofvogeldemon
straties zul om 11.00 en 15.00 uur zijn. De
toegang is vrij, maar een vrijwillige bijdrage
is altijd welkom.
Het Faunapark Flakkee is te vinden aan de
Duivenwaardsedijk 22 te Nieuwe Tonge.
Informatie ook op internet: www.Faunapark-
Flakkee.nl.
douce ('Dicjana'), Carte d'Or ('Meirobi-
dor'). Rood: 'Tojo', Fairy Queen ('Sperien'),
Rotilia('Korvillade').
Verzorging
Wilde scheuten direct verwijderen als u ze
ziet. Bij droogte water geven. In voorjaar en
zomer rozenmest geven. Snoeien tussen 1
maart en 1 april.
Tuintips voor juli
Zorg dat uw tuin ook tijdens uw vakantie
wordt verzorgd (vooral sproeien als het droog
is). Geef bij het sproeien altijd veel water
ineens. Controleer uw planten op bladluizen.
Rooi bollen waarvan het blad is afgestorven.
Zet steunen bij hoge vaste planten. Plant nu
Iris en Cylamen, Eenmaal bloeiende klimro-
zen na de bloei terugsnoeien.