S*""" Daad Overdenking Vlucht uit detalg^ vvinterse kost uit de Heilige Schrift Samen zingen in Ouddorp Traditioneel kerstconcert Woord Daad EIIAilDBI-niEUWS 01* Danessha aan lager wal VERVOLGVERHAAL .KIJKVENSTER KERSTBOOM GÜOEN HOUDEN PANNEVET OF PANNEN8IER? PXOFXP? PEK8EDPR08LEEM Jozefs Kerstfeest Kerstzangavond in 1 Centrum Automobielbedrijf Witvliet B.V. •3?a.iga-<rilogie - deel 3 JOH. G. VEENHOF VRIJDAG 9 DECEMBER 2005 Blik op kerk en samenleving Cj - Godsdienstneutrale Bijbel? - Is neutraliteit mogelijk? M'n nieuwsgierigheid werd geprikkeld door een kop in Trouw: 'Godsdienstneutrale Bij bel keert terug op scholen VS'. Ik heb het artikeltje gelezen en herlezen, en eerlijk gezegd snap ik het nog niet... Ik vertel eerst maar wat ik in Trouw las. Sinds 1963 is het door het Hooggerechtshof in Amerika ver boden om in openbare scholen godsdienst te bevorderen. Gevolg is dat de Bijbel van de meeste openbare scholen is verdwenen. Dat is ook wel begrijpelijk: een openbare school moet voor ieder, ongeacht opvattingen, toe gankelijk zijn en dus is er geen plaats voor de Bijbel... Maar daarin is toch een kentering gekomen, waarschijnlijk door toenemende invloed van de evangelicals. Een meerderheid van de ouders stelt het op prijs dat ook op school aandacht aan de Bijbel wordt besteed. Ze vinden, kort door de bocht, dat dat behoort bij de algemene ontwikkeling. Kinderen moeten iets weten van de Bijbel, het boek van de christenen! Daarom is er sinds kort een lesboek dat de leerlingen bijbelkennis wil bijbrengen. Dat lesboek heeft als titel: 'De Bijbel en zijn invloed'. Dat boek wil op een niet-religieuze manier de kinderen wat bijbelkennis meegeven. Dus, zoals volgens Trouw een woordvoerder het formuleerde: 'Niet vanuit vroomheid, maar zuiver acade misch'. Het boek mag in geen geval voor keur uitstralen, want de kinderen mogen niet onder invloed van de Bijbel komen. Dat zou immers indruisen tegen de scheiding van kerk en staat! Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan het niet zo goed begrijpen. Hoe kun je nu kin deren bijbelkennis bijbrengen, zonder de Bijbel te zien als het Woord van de levende God? De Bijbel is in de eerste plaats toch het boek van de Godsopenbaring. Allerlei feiten en geschiedenissen worden ons daarin mee gedeeld; mensen zijn aan het woord, soms godsvrezende mensen, soms ook goddeloze mensen. Maar hoe dan ook, we zouden niets van God weten als Hij Zich niet op deze wij ze aan ons had bekend gemaakt. En tegenover deze openbaring van de Drie enige God kan niemand eigenlijk neutraal blijven. De Bijbel zegt met zoveel woorden en op allerlei manieren: Kiest u heden wie gij dienen zult. De hele Bijbel is één dringen de oproep om tot Hem te komen, zich door Christus te laten zaligen. Wie dat hardnek kig blijft weigeren en in zijn of haar onge loof volhardt, zal zelf de gevolgen daarvan dragen. Daarom is de Bijbel zo'n 'gevaarlijk' boek. Hij biedt maar twee mogelijkheden. Kort gezegd: eeuwig wel of eeuwig wee. Tegen over deze boodschap is neutraliteit ten enen male uitgesloten. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Met Kerst tobben we altijd met een stortvloed van groene naalden uit de kerstboom op de vloerbedekking. Weet u hier iets op? Antwoord: Ten eerste de kerstboom laat kopen, uit de laatst aangevoerde voorraad (dan zijn ze meestal ook goedkoper). Ten tweede direct na aankoop het snijvlak iets inkepen. Ten derde de boom op een koele plaats zet ten tot ze een paar dagen voor Kerstmis wordt opgetuigd en in een houder met water komt te staan. Hebt u zo'n houder niet, zet uw boom dan enkele dagen in een bak water waarin u wat glycerine hebt gedaan, alvorens hij naar de warme kamer verhuist. U kunt uw kerstboom dan tot Driekoningen in de kamer houden. Kunt u mij uitleggen, waar het 'pannevet' vieren vandaan komt? Antwoord: Voor de eerste bewoners van onze streken was het bouwen van een huis geen kleinigheid. Mens en dier moesten onder één dak wonen en van de bouwers hing heel het leven en het voortbestaan van de familie, de veestapel en de aanwezige handelswaar af. Ook konden die houten behuizingen, gedekt met stro of riet, gemakkelijk in brand vlie gen. Daarom werd er bij het bereiken van de nok vast en zeker een offer aan de goden gebracht. De Germanen richtten op zo'n moment offermaaltijden aan, om Wodan en Donar gunstig te stemmen. Bij de komst van het Christendom is dat gebruik gekerstend door nieuwe bouwwer ken plechtig in te wijden of te zegenen. Ook riepen de gelovigen vroeger allerlei heili gen aan om have en goed en de bouwers te beschermen. Tijdens de kerkhervorming is hier en daar wel opgetreden tegen dat bijge loof, maar de bouwvakkers waren wel wijzer en lieten zich dat feestje niet afnemen. Omdat er veel bier bij werd geschonken, sprak men alras van nokbier en toen de dakpannen hun intrede hadden gedaan, werd dat vanzelf pan- nenbier. In streken met rieten daken, en daar waar andere dranken vloeien, gebruikt men andere benamingen. Het is ook niet overal hetzelfde feest, want er zijn gebieden waar bijv. een bedrag in geld aan de werklui wordt uitgedeeld, of op andere wijze uiting wordt gegeven aan de vreugde, dat 't hoogste punt bereikt is. Vanwege het feest kwam het Franse woord 'fête' binnensluipen, voornamelijk in de oude landadel, waar men uit pure deftig heid veel Frans sprak. Zo ontstond het woord 'panne-fête', waarbij het Franse panne voor balk kon staan. Dat is na de Franse tijd ver basterd tot ons 'pannevet'. Op oude munten, prenten, priestergewaden, kerkboeken, e.d., zie je vaak dat bekende monogram van de vervlochten P met een X door de stok staan. Wat betekenen die letters nu precies? Antwoord: In de eerste eeuwen van onze jaartelling gebruikten de Christenen veel Griekse aanduidingen in hun liturgie. Denk maar aan het Kyrie Eléison (Heer, erbarm u). De X is de Griekse hoofdletter voor de G- klank en wat wij voor een P aanzien, is in feite de Griekse R. Tezamen stonden ze voor CHR, dus de begin letters van Christus. In Rome maakte men er PX van, als afkorting van het Latijnse Pax vrede). De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 t a K H «i o MIDDELHARNIS - Zaterdag 10 december is er op het Diek- huusplein de wintermarkt waar lekkere 'winterse kost' te koop is. Een warme kop erwtensoep, heerlijke boerenkoolstamppot mét, broodjes warme worst of een vers gebakken visje. De erwtensoep en de stamppot kunt u ook verpakt kopen en meenemen. De erwtensoep is ook te bestellen, dan wordt dit vrijdag 9 december bij u thuis bezorgd. Uw bestelling kunt u opgeven bij: - Peter Kievit, tel. 486275 - Marco de Jonge, tel. 482472 - Marieke Kalle, tel. 489757 - Plony Tanis, tel. 681644. De opbrengst is voor Woord Daad en Ontmoeting. Op de wintermarkt is er van beide stichtingen een verkoop- tafel en een informatiestand. t W W M t t tt M H W tt Familieleden kregen reumatische klach ten door 't gebruik van dekbedden. Kunnen wij dat voorkomen door ander materiaal te gebruiken? Antwoord: De meeste artsen raden zuiver wollen dekens aan. Wenst u toch een dek bed, kies dan schapenwol, want dat werkt (blijkens Duitse onderzoekingen) gunstig bij reumapatiënten. Dat komt, doordat het warmte vasthoudt zonder te isoleren, en dat het lichaamsvocht en -geuren kan opnemen en óók weer afgeven. Jozef dan, opgewekt zijnde van de slaap, deed, gelijk de engel des Heeren hem bevolen had, en heeft zijn vrouw tot zich genomen. En bekende haar niet totdat zij deze, haar eerstgeboren Zoon gebaard had. en heette Zijn naam Jezus. Mattheüs 1:24,25 Dit vertelt ons Mattheüs over Jozef. Hij heeft ons eerst de wordingsgeschiedenis verteld van Jezus, wat betreft Zijn mens heid, beginnende bij Abraham. Lukas vertelt ons die in omgekeerde volgorde en gaat dan terug tot Adam. En als we goed lezen dan is heel die wordingsgeschiedenis al een rijk Evangelie. Het wordt daarin duidelijk dat de Heere Jezus zo diep in ons zondig men selijk leven is ingedaald, dat niemand kan zeggen dat hij of zij dieper in de zonde is gevallen. Jezus, Die zelf geen zonde kende. Denk maar aan Thamar, de schoondochter van Juda. Ze kreeg haar kind Peres, door haar contact met haar schoonvader (Gene sis 38). Denk ook aan Rachab, de hoer in Jericho. Ook zij werd een van de moeders van Jezus, wat Zijn mensheid aanging. Denk aan Ruth, de Moabietische, die trouwde met Boas, En denk aan Bathseba, de vrouw van Uria. David pleegde overspel met haar en om de gevolgen te bedekken liet hij Uria ombrengen. Het kind dat geboren werd, nam de Heere weg, maar daarna werd Salo mo geboren. Wat een Evangelie ligt daarin. Hoe diep daalde de Heere Jezus af in ons zonde bestaan. Zo, wegdragend de doem voor doemwaardigen. En op Gods tijd mag de beloofde Zaligmaker geboren worden uit Maria. Zij is ondertrouwd met Jozef, uit het geslacht van David. Voor de wet was ze zijn vrouw en alle overspel moest gestraft worden. Ze woonden nog niet samen, als dat gebeurde was het huwelijk gesloten. Toch wordt ze de moeder van Jezus, door de wer king van de Heilige Geest. Mattheüs schetst het ons heel sober, maar hoe meer het tot ons doordringt, hoe groter het wonder voor ons wordt. Voor ons verstand is het niet te bevatten. En dat heeft de profeet Jesaja jaren tevoren al gezegd. God zou een teken geven, zo zei hij tot koning Achas. Een maagd zou zwanger worden en een zoon baren, wiens naam zou zijn, Immanuël, God met ons. Een teken dat de Heere Zijn volk niet zou verlaten. In hoeverre in de dagen van koning Achas dit teken is vervuld, lazen we niet. maar Mattheüs mag zien dat dit in volheid pas in Christus wordt vervuld. Lukas ver telt ons hoe de Heere het aan Maria bekend maakt door een boodschap van een engel. Hij begroet haar als de begenadigde, die geze gend is onder de vrouwen. Het wordt meteen duidelijk dat Maria moeder van de Heere Jezus mag worden, niet uit verdienste, maar enkel uit genade. Maria is diep ontroerd. De engel zegt dat ze niet bevreesd hoeft te worden. Ze heeft genade bij God ontvangen en zal moeder van een zoon worden, die de naam Jezus zal dragen en die op de troon van David zal zitten. En aan Zijn koninkrijk zal geen einde komen. Maria begrijpt het niet en vraagt hoe dat zou kunnen, want ze is nog niet getrouwd. Ze vraagt niet uit onge loof, zoal Zacharias, toen hij een dergelijke boodschap kreeg van de engel. Dan wijst de engel er haar op dat dit het wonder zal zijn van de werking van de Heilige Geest. En daarom zal dat heilige wat uit haar geboren zal worden Gods Zoon genaamd worden. En omdat bij de Heere niets onmogelijk zal zijn, vertelt hij haar het wonder van haar nicht Elizabeth. Die zal in haar ouderdom ook een zoon krijgen. Maria mag zich in geloof geheel toevertrouwen aan de Heere: Zie, de dienstmaagd des Heeren, mij geschiede naar uw woord. Op dat moment ontvangt ze haar kind onder haar hart en door geloof ook in haar hart. En ze heeft geen enkele twijfel en geen enkele vraag. Ze mag het helemaal aan de Heere overgeven. Ook de vraag hoe het nu met Jozef moet. Vol vreugde snelt ze zo spoedig mogelijk naar haar nicht Elizabeth. En ook die ontmoeting is een en al bemoe diging voor haar. Elizabeth verwelkomt haar met de uitroep: Gezegend zijt gij onder de vrouwen en gezegend is de vrucht van uw buik. En hoe komt het dat de moeder van mijn Heere tot mij komt? (Lukas 1:42 ev.) Want zie, zo gaat zij verder, als de stem van uw groet in mijn oren klonk, sprong het kin- deke van vreugde op in mijn buik. En zaUg is zij, die geloofd heeft, want de dingen, die haar van de Heere voorzegd zijn, zullen volbracht worden. Drie maanden is Maria bij haar nicht, een rijke tijd. En hoe zal ook Zacharias zich met blijdschap hebben ver wonderd en zich geschaamd hebben over zijn ongeloof, waardoor hij tot nu toe stom is, als straf. Als ze terugkeert naar Nazareth is ze dus al drie maanden in verwachting en merkt ook Jozef het. We lezen niet wat er besproken is tussen Maria en Jozef, en óf er gesproken is Jozef denkt niet anders dan dat Maria, zijn Maria, ontrouw is geweest. Heeft Maria hem toen verteld van de boodschap van de engel? We lezen er niets van. En al zou ze het verteld hebben. Jozef zou allicht gedacht kunnen hebben dat ze door dit ver haal haar zonde zou willen bedekken. Maar ik denk dat Maria in stille overgave aan de Heere heeft gezwegen. Wat een spanningen! En Jozef kan op deze manier niet met haar trouwen. Hij is rechtvaardig, dat mag niet. Maar haar openlijk aanklagen en te schande maken, dat kan hij ook niet. In zijn recht vaardigheidsgevoel proeven we er ook iets van dat hij niet boven haar staat. Hij besluit om haar heimelijk te verlaten, waarschijn lijk door haar persoonlijk een scheldbrief te geven. Dan kan ze eventueel trouwen met degene met wie ze zich ingelaten heeft. Dan is het de tijd voor de Heere om hem te vertel len van dat grote wonder. In een droom komt een engel naar hem toe. Die spreekt hem aan als zone Davids, om te onderstrepen dat het wonder, wat hem nu zal verteld worden al aan David is beloofd. Wees niet bevreesd om Maria uw vrouw tot u te nemen. Want wat in Maria groeit, is een wonder van de Heilige Geest. Zij zal een zoon baren en gij zult hem de naam geven van Jezus. Jozef mag dus in de vaderrechten treden. Waarom moet Hij Jezus heten? Omdat Hij Zijn volk zal zalig maken van hun zonden, vergeving zal schenken en weer in gemeenschap met God zal brengen. Heel letterlijk betekent die naam Jezus ook ruimtemaker. Hij ruimt alles op wat tussen ons en de Heere in de weg staat, alle schuld. Zijn volk zalig maken. Dat zijn allen, die de Vader Hem heeft gegeven, uit het volk Israël en uit alle volkeren. Dat zijn ze die zich zelf niet meer kunnen red den, niet met hun godsdienst en ook niet met een onverschillig leven. Als Jozef ontwaakt, aarzelt hij geen ogenblik. Hij gelooft. Hij snelt naar Maria toe en hij neemt haar in zijn huis, sluit dus officieel het huwelijk. Mat theüs vertelt ons niet wat die twee met elkaar hebben besproken. Het ligt voor de hand dat Jozef heeft verteld van de boodschap van de engel en dat ook Maria haar boodschap heeft verteld. Wat zal Jozef zich hebben geschaamd over zijn wantrouwen. Zo mogen ze samen wonen als man en vrouw. Maar het wonder van haar verwachting ligt zo teer, ze hebben niet als man en vrouw gemeen schap gehad. Totdat Jezus geboren is. We lezen straks van broeders van Jezus. Het ligt voor de hand om te geloven dat ze na de geboorte van Jezus een gewoon huwelijksle ven hebben gehad. Wat hebben ze in blijde verwondering mogen uitzien. Wat hebben ze zo ook straks die tocht naar Bethlehem mogen maken, op bevel van de keizer En zo werd Jezus geboren op de plaats door God aangewezen. En op de achtste dag wordt Jezus besneden en mag Jozef Hem de naam geven van Jezus. In geloof mag hij dat doen. Zo is het zijn kerstfeest, het geboortefeest van de Zaligmaker. Jezus heet Hij. En Jozef mag geloven dat Hij ook zijn Jezus is. En zo mag Maria haar zoon zien. En zo wordt het ons verteld en de Heere roept ook ons op om te geloven. En zegt iemand misschien, hoe kom ik dan aan dat geloof? Wel, eenvoudig vragen aan de Heere. Hoe gebrekkig dat vra gen ook is. Hij, Die de stem der jonge raven hoort, weet ons gebrekkig vragen ook zeker te horen. En Hij weet dat geloof in stand te houden bij Zijn kinderen. Zo hebben het ook Maria en Jozef mogen ervaren. Ds. B. Haverkamp OOLTGENSPLAAT - De Gemengde Zangvereniging Advendo te Ooltgensplaat verzorgt, samen met. Muziekvereniging van der Harst en Jongerenkoor Jehosua, een gezamenlijke Kerstzangavond op woensdag 14 december a.s. in gebouw 't Centrum, Van Weelstraat te Ooltgensplaat. De toegang gratis, de aanvang is 19.30 uur, de zaal gaat open om 19.00 uur. Koningin Juiianaweg 60, 3241 XC Middelharnis. Telefoon 0187 - 48 26 44. Dinsdag 8 december om 9.07 uur piepte de Kustwachtpost Ouddorp de Stellendamse reddingboot op. Het sportvisbootje Danes sha van een eigenaar uit Reeuwijk was met 3 personen aan boord bij Pampus aan lager wal geraakt. De opvarenden wilden de kort ste weg nemen naar hun visstekje, maar vergaten dat er zandbanken in het Goereese Gat liggen, waar ze in plaats van overheen omheen moesten varen. Gelukkig gebeurde dit niet ver van de haven, want 20 minuten na de melding was de reddingboot ter plaat se. Het scheepje zat al hoog en droog. Een paar opstappers zijn, met een sleeptros bij zich, overboord gestapt en naar de Danessha gelopen. Ze maakten de tros vast, waarna de Prinses Margriet het bootje naar dieper water sleepte. De sportvisboot kon daarna zijn weg vervolgen en de reddingboot keerde terug naar de steiger in de buitenhaven van Stel- lendam. OUDDORP - Morgenavond, zaterdag 10 december, is er in de Doopsgezinde Kerk in Ouddorp aan de Dorpstienden tussen half 8 en half 9 weer 'samen zingen', ledereen is hartelijk welkom. ZIERIKZEE - Op vrijdagavond 16 decem ber wordt het traditionele kerstconcert van de stichting Woord&Daad gehouden in de Nieu we Kerk te Zierikzee. Aanvang 19.30 uur. De volgende koren zullen hun medewerking verlenen aan dit concert: het Dui velands Man nenkoor uit Oosterland o.l.v. dirigent Dinant Struik, het christelijk gemengd Eilandenkoor uit Zierikzee en het christelijk kinderkoor Jedaja uit Nieuwerkerk, beide o.l.v. dirigent Peter Wildeman. Ook diverse instrumenta listen zullen acte de presence geven, name lijk de trompettisten Wilhelm Groenendijk en Sjaak Berrevoets, dwarsfluitiste Jolanda Braam, altsolist Joanne Kort en de organis ten Stephan Folmer en Martin Weststrate. De koren zullen deze avond zowel gezamenlijk als alleen optreden, ondersteund door de instrumentalisten en organisten. Het pro gramma ziet er gevarieerd uit. De meditatie zal verzorgd worden door ds. A.C. Uitslag, predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Kerkwerve. Tijdens de avond zal er gecollecteerd worden voor het werk van de stichting Woord&Daad. De entree voor het kerstconcert bedraagt zowel voor kinderen als voor volwassenen 2,50. -iO- Maar nee, kun je denken. Wel een minuut of vijf zit ze me daar aan te gapen; werkelijk! Ik begon bang te worden dat ze mij ook nog eens zou gaan betas ten om een oordeel te kunnen vellen omtrent mijn persoontje. Dat scheelde ook maar een haar, of dat zou misschien nog gebeurd zijn ook. Maar ik word dat gegaap zat en kijk haar aan op een manier die elk weldenkend mens zou hebben gewaarschuwd zijn houding iets te wijzigen, daar die nieuwsgierig heid mij niet beviel. En wat denk je dat het schep sel doet? Ze begint geniepig tegen mij te lachen en steekt haar arm door de mijne. Nou kunnen ze heel wat met mij doen, maar dat was toch wel een beetje te veel van het goede. Dus ik denk: Bruiloft of geen bruiloft, maar hier moeten we even iets rechtzetten. Ik wil mijn arm losrukken, maar dat mormel heeft mij goed vast; en toen ik een ruk gaf, komt ze mee omhoog en valt tegen mij aan. En wat zegt ze toen? Ja, werkelijk, je had dat gezicht moeten zien; echt, ze lachte en fluisterde in m'n oor: Jij grote sterke beer, moj Ijoebimets.' Valeria schoot in een schaterende lach: 'Kerel, Karl, dat is wat men noemt liefde op het eerste gezicht. Het zal je maar gezegd worden dat ze je een lieve ling vinden.' 'Jullie kunnen mij nog meer vertellen, ik wil hier geen wijven achter me aan hebben; er moeten ande re zaken gedaan worden. Dat mens laat me geen ogenblik meer met rust. Ze lacht geniepig en laat duidelijk merken wat haar bedoeling is. En ik ben helemaal geen brave jongen, voor een aardigheidje met een vrouwtje is Karl altijd wel te porren, maar ik heb andere dingen aan mijn hoofd. Het is zelfs al zo, dat broedertje heilige Stefanus opmerkzaam is geworden; en vrienden, die kerel doet niets lie ver dan huwelijken sluiten. Waarschijnlijk vindt hij z'n kuddeke te klein en stelt hij alles in het werk om het aantal volgelingen zo snel mogelijk en dan nog in een zo hoog mogelijk tempo op te voeren. Maar ik, Karl-Heinz Stiermann, laat mij door die zalfstrijker niet in de luren leggen. En laat ik jul lie zeggen, broeder klokkeluider spreekt duidelijke taal: Het is niet goed dat de mens alleen is; dat zegt hij tegen mij met een uitgestreken gezicht. Maar ik heb hem verteld: Kameraad huwelijksmakelaar, jij zult de kans niet krijgen om deze jongen de één of andere vrouw aan te smeren; waarop hij veronge lijkt antwoordt: Broedertje, zelfs de liefde is een groot geschenk, vooral hier in de taiga. Ik heb hem aangeraden om zijn liefde voor de medemens eens te tonen en daarom zelf dat wijfje in z'n datsja te nemen. Maar nee, sinjeur is wel wijzer. Nu zijn alle vrouwen verplicht om op gc/ette tijden bij hem de boel in orde te houden en daar heb ik mijn bezwaar tegen. Natuurlijk vindt hij dat de gewoonste zaak van de wereld, maar het zou heter zijn als hijzelf een vrouw had; en vrienden, ik geloof dat tante Njoera daarvoor prima geschikt zou zijn.' 'Karl, ik heb al eens vaker gezegd, dat de wetten in de taiga anders zijn dan wij gewend zijn. Hier komt men eerlijk voor z'n gevoelens en mening uit. Als Njoera iets in jou ziet, vindt ze het de gewoonste zaak van de wereld om dat te zeggen. Dat jij op deze manier reageert, zal ze mogelijk zien als een kwestie van verlegenheid en ze zal blijven aanhouden totdat jij zelf het initiatief overneemt.' 'Ik neem niets en wil ook niks, ze hebben mij met rust te laten. Ook broeder Michajlovna moet zich koest houden en niet zijn eigenwijze snufferd in mijn zaken steken.' 'Je kunt toch zeker wel gewoon tegen Njoera zeg gen, dat je van haar avances niet gediend bent en jezelf wilt zijn?' 'Beste vriend, ik heb haar nog wel andere dingen gezegd. Maar wat gebeurt er? Madam lacht vrien delijk en zegt: njet. Wat moet je daar dan mee? Moet ik haar eerst hardhandig op d'r hoofd klop pen en schreeuwen: Juffrouw Honingdruppel, ik mot jou niet; ik wens vrijgezel te blijven? Ze zou waarschijnlijk haar hemd optillen en zeggen: moj Ijoebimets. Je kunt doen watje wilt, maar ik trek me nergens wat van aan. Vrienden, dat kan men een man niet aandoen. Ik zie hier grote moeilijkheden uit voortkomen. Als het voor een avontuurtje was, zou ik geen ogenblik aarzelen. Maar hier zit meer aan vast. Ik ben de enige man die hier over is en daarvan wenst tante gebruik te maken. Ik krijg nooit de kans meer om hier vandaan te komen. Het idee, levenslang voor een stommiteit te moeten bloeden, maakt me gek. Want het kind heeft een mooi kopje en ik ben gezond; te goed gezond; dat voel ik, als ze naar mij kijkt. Maar zeker, ik ga naar de haaien als ik een vinger toegeef. Voor ik het weet heeft ze mij naar kameraad Stefanus gesleept en gezegd: Vadertje, wij willen trouwen. En wat doet vadertje? Die grijnst van oor tot oor en begint te trouwen zonder dat ik iets kan doen. Ik voel dat aankomen. Eén verkeerde beweging en Karl-Heinz zit tot aan zijn nek in de modder. Ik had gedacht eindelijk van een hoop ellende verlost te zijn, nadat we uit het kamp zijn gevlucht, maar het lot is tegen mij. Nau welijks ben je ergens neergestreken of er doemt een nog groter gevaar op dan ik in het kamp ooit ben tegengekomen. Daar heb ik tegen alle situaties kun nen vechten. En nu, wat moet ik hieraan doen? Ik ga eraan, zo waar ik hier bij jullie aan tafel zit. En daarom vrienden, vraag ik jullie, laten we hier weg gaan en wel zo vlug mogelijk.' Franz dacht hierover na. Wat Karl zei was misschien vreemd uitgedrukt, maar helemaal ongelijk had hij niet. Hij begreep dat Njoera iets in Karl zag en vol gens de heersende begrippen was het helemaal niet ongewoon dat een vrouw de man het aanzoek deed. Hij kende Karl te goed om niet te begrijpen dat, als het meisje zich bleef opdringen, dit zeker moeilijk heden kon geven. Karl was tenslotte geen Siberi sche lariks, maar een gezonde jonge kerel. 'Je kunt toch gewoon tegen haar zeggen, dat je geen vrouw wilt, Karl; dat zal ze moeten aanvaarden.' 'Ik heb haar dat en nog veel meer naar het hoofd geslingerd, maar dan lacht ze vriendelijk en zegt: Liefde moet groeien. Daar sta je machteloos tegen over.' 'Wil je nog thee, Karl? Het is groene kruidenthee, daar word je rustig van.' 'Ja, geef me maar wat te drinken. En denken jullie nog eens na over wat ik gezegd heb; we moeten hier vandaan. Jullie zijn mijn vrienden en als we gaan, doen we dat gezamenlijk.' Karl had weer een harde trek om z'n mond gekre gen. Ze konden hem niet in de steek laten. Karl zou dat niet nemen en wraak nemen op een verschrik kelijke manier. 'Wij zullen hier eens over nadenken. Ik heb je mijn mening gezegd en die is, dat als Valeria en ik hier gelukkig kunnen zijn, wij hier wel willen blijven. Het is een mening die wij jou duidelijk kenbaar hebben gemaakt. Dit houdt echter niet in dat we je laten vallen. Dat nooit Karl, daarvan kun je verzekerd zijn. Wat betreft dit meisje, Valeria en ik zullen onze gedachten erover laten gaan en zien of we iets kun nen doen.' (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 5