S*"""
Daad
Overdenking
Vlucht uit
detalg^
vvinterse kost
uit de
Heilige Schrift
Samen zingen in Ouddorp
Traditioneel kerstconcert
Woord Daad
EIIAilDBI-niEUWS
01*
Danessha aan lager wal
VERVOLGVERHAAL
.KIJKVENSTER
KERSTBOOM GÜOEN HOUDEN
PANNEVET OF PANNEN8IER?
PXOFXP?
PEK8EDPR08LEEM
Jozefs Kerstfeest
Kerstzangavond in 1 Centrum
Automobielbedrijf Witvliet B.V.
•3?a.iga-<rilogie - deel 3
JOH. G. VEENHOF
VRIJDAG 9 DECEMBER 2005
Blik op kerk
en samenleving Cj
- Godsdienstneutrale Bijbel?
- Is neutraliteit mogelijk?
M'n nieuwsgierigheid werd geprikkeld door
een kop in Trouw: 'Godsdienstneutrale Bij
bel keert terug op scholen VS'. Ik heb het
artikeltje gelezen en herlezen, en eerlijk
gezegd snap ik het nog niet... Ik vertel eerst
maar wat ik in Trouw las. Sinds 1963 is het
door het Hooggerechtshof in Amerika ver
boden om in openbare scholen godsdienst te
bevorderen. Gevolg is dat de Bijbel van de
meeste openbare scholen is verdwenen. Dat
is ook wel begrijpelijk: een openbare school
moet voor ieder, ongeacht opvattingen, toe
gankelijk zijn en dus is er geen plaats voor
de Bijbel...
Maar daarin is toch een kentering gekomen,
waarschijnlijk door toenemende invloed van
de evangelicals. Een meerderheid van de
ouders stelt het op prijs dat ook op school
aandacht aan de Bijbel wordt besteed. Ze
vinden, kort door de bocht, dat dat behoort
bij de algemene ontwikkeling. Kinderen
moeten iets weten van de Bijbel, het boek
van de christenen! Daarom is er sinds kort
een lesboek dat de leerlingen bijbelkennis
wil bijbrengen. Dat lesboek heeft als titel:
'De Bijbel en zijn invloed'. Dat boek wil op
een niet-religieuze manier de kinderen wat
bijbelkennis meegeven. Dus, zoals volgens
Trouw een woordvoerder het formuleerde:
'Niet vanuit vroomheid, maar zuiver acade
misch'. Het boek mag in geen geval voor
keur uitstralen, want de kinderen mogen niet
onder invloed van de Bijbel komen. Dat zou
immers indruisen tegen de scheiding van
kerk en staat!
Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan het
niet zo goed begrijpen. Hoe kun je nu kin
deren bijbelkennis bijbrengen, zonder de
Bijbel te zien als het Woord van de levende
God? De Bijbel is in de eerste plaats toch het
boek van de Godsopenbaring. Allerlei feiten
en geschiedenissen worden ons daarin mee
gedeeld; mensen zijn aan het woord, soms
godsvrezende mensen, soms ook goddeloze
mensen. Maar hoe dan ook, we zouden niets
van God weten als Hij Zich niet op deze wij
ze aan ons had bekend gemaakt.
En tegenover deze openbaring van de Drie
enige God kan niemand eigenlijk neutraal
blijven. De Bijbel zegt met zoveel woorden
en op allerlei manieren: Kiest u heden wie gij
dienen zult. De hele Bijbel is één dringen
de oproep om tot Hem te komen, zich door
Christus te laten zaligen. Wie dat hardnek
kig blijft weigeren en in zijn of haar onge
loof volhardt, zal zelf de gevolgen daarvan
dragen.
Daarom is de Bijbel zo'n 'gevaarlijk' boek.
Hij biedt maar twee mogelijkheden. Kort
gezegd: eeuwig wel of eeuwig wee. Tegen
over deze boodschap is neutraliteit ten enen
male uitgesloten.
Waarnemer
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die
er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u
sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis,
met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden
door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen
ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Met Kerst tobben we altijd met een stortvloed
van groene naalden uit de kerstboom op de
vloerbedekking. Weet u hier iets op?
Antwoord: Ten eerste de kerstboom laat
kopen, uit de laatst aangevoerde voorraad
(dan zijn ze meestal ook goedkoper). Ten
tweede direct na aankoop het snijvlak iets
inkepen.
Ten derde de boom op een koele plaats zet
ten tot ze een paar dagen voor Kerstmis
wordt opgetuigd en in een houder met water
komt te staan. Hebt u zo'n houder niet, zet
uw boom dan enkele dagen in een bak water
waarin u wat glycerine hebt gedaan, alvorens
hij naar de warme kamer verhuist. U kunt uw
kerstboom dan tot Driekoningen in de kamer
houden.
Kunt u mij uitleggen, waar het 'pannevet'
vieren vandaan komt?
Antwoord: Voor de eerste bewoners van onze
streken was het bouwen van een huis geen
kleinigheid. Mens en dier moesten onder één
dak wonen en van de bouwers hing heel het
leven en het voortbestaan van de familie, de
veestapel en de aanwezige handelswaar af.
Ook konden die houten behuizingen, gedekt
met stro of riet, gemakkelijk in brand vlie
gen. Daarom werd er bij het bereiken van
de nok vast en zeker een offer aan de goden
gebracht. De Germanen richtten op zo'n
moment offermaaltijden aan, om Wodan en
Donar gunstig te stemmen.
Bij de komst van het Christendom is dat
gebruik gekerstend door nieuwe bouwwer
ken plechtig in te wijden of te zegenen. Ook
riepen de gelovigen vroeger allerlei heili
gen aan om have en goed en de bouwers te
beschermen. Tijdens de kerkhervorming is
hier en daar wel opgetreden tegen dat bijge
loof, maar de bouwvakkers waren wel wijzer
en lieten zich dat feestje niet afnemen. Omdat
er veel bier bij werd geschonken, sprak men
alras van nokbier en toen de dakpannen hun
intrede hadden gedaan, werd dat vanzelf pan-
nenbier. In streken met rieten daken, en daar
waar andere dranken vloeien, gebruikt men
andere benamingen. Het is ook niet overal
hetzelfde feest, want er zijn gebieden waar
bijv. een bedrag in geld aan de werklui wordt
uitgedeeld, of op andere wijze uiting wordt
gegeven aan de vreugde, dat 't hoogste punt
bereikt is. Vanwege het feest kwam het Franse
woord 'fête' binnensluipen, voornamelijk in
de oude landadel, waar men uit pure deftig
heid veel Frans sprak. Zo ontstond het woord
'panne-fête', waarbij het Franse panne voor
balk kon staan. Dat is na de Franse tijd ver
basterd tot ons 'pannevet'.
Op oude munten, prenten, priestergewaden,
kerkboeken, e.d., zie je vaak dat bekende
monogram van de vervlochten P met een X
door de stok staan. Wat betekenen die letters
nu precies?
Antwoord: In de eerste eeuwen van onze
jaartelling gebruikten de Christenen veel
Griekse aanduidingen in hun liturgie. Denk
maar aan het Kyrie Eléison (Heer, erbarm u).
De X is de Griekse hoofdletter voor de G-
klank en wat wij voor een P aanzien, is in
feite de Griekse R.
Tezamen stonden ze voor CHR, dus de begin
letters van Christus. In Rome maakte men er
PX van, als afkorting van het Latijnse Pax
vrede).
De betere woninginrichting sinds 1920
Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84
t a K H «i
o
MIDDELHARNIS - Zaterdag 10
december is er op het Diek-
huusplein de wintermarkt waar
lekkere 'winterse kost' te koop is.
Een warme kop erwtensoep,
heerlijke boerenkoolstamppot
mét, broodjes warme worst of een
vers gebakken visje. De
erwtensoep en de stamppot kunt u
ook verpakt kopen en meenemen.
De erwtensoep is ook te bestellen,
dan wordt dit vrijdag 9 december
bij u thuis bezorgd.
Uw bestelling kunt u opgeven bij:
- Peter Kievit, tel. 486275
- Marco de Jonge, tel. 482472
- Marieke Kalle, tel. 489757
- Plony Tanis, tel. 681644.
De opbrengst is voor Woord
Daad en Ontmoeting.
Op de wintermarkt is er van
beide stichtingen een verkoop-
tafel en een informatiestand.
t W W M t
t tt M H W tt
Familieleden kregen reumatische klach
ten door 't gebruik van dekbedden. Kunnen
wij dat voorkomen door ander materiaal te
gebruiken?
Antwoord: De meeste artsen raden zuiver
wollen dekens aan. Wenst u toch een dek
bed, kies dan schapenwol, want dat werkt
(blijkens Duitse onderzoekingen) gunstig
bij reumapatiënten. Dat komt, doordat het
warmte vasthoudt zonder te isoleren, en dat
het lichaamsvocht en -geuren kan opnemen
en óók weer afgeven.
Jozef dan, opgewekt zijnde van de
slaap, deed, gelijk de engel des
Heeren hem bevolen had, en heeft
zijn vrouw tot zich genomen. En
bekende haar niet totdat zij deze,
haar eerstgeboren Zoon gebaard
had. en heette Zijn naam Jezus.
Mattheüs 1:24,25
Dit vertelt ons Mattheüs over Jozef. Hij
heeft ons eerst de wordingsgeschiedenis
verteld van Jezus, wat betreft Zijn mens
heid, beginnende bij Abraham. Lukas vertelt
ons die in omgekeerde volgorde en gaat dan
terug tot Adam. En als we goed lezen dan
is heel die wordingsgeschiedenis al een rijk
Evangelie. Het wordt daarin duidelijk dat
de Heere Jezus zo diep in ons zondig men
selijk leven is ingedaald, dat niemand kan
zeggen dat hij of zij dieper in de zonde is
gevallen. Jezus, Die zelf geen zonde kende.
Denk maar aan Thamar, de schoondochter
van Juda. Ze kreeg haar kind Peres, door
haar contact met haar schoonvader (Gene
sis 38). Denk ook aan Rachab, de hoer in
Jericho. Ook zij werd een van de moeders
van Jezus, wat Zijn mensheid aanging. Denk
aan Ruth, de Moabietische, die trouwde met
Boas, En denk aan Bathseba, de vrouw van
Uria. David pleegde overspel met haar en
om de gevolgen te bedekken liet hij Uria
ombrengen. Het kind dat geboren werd,
nam de Heere weg, maar daarna werd Salo
mo geboren. Wat een Evangelie ligt daarin.
Hoe diep daalde de Heere Jezus af in ons
zonde bestaan. Zo, wegdragend de doem
voor doemwaardigen. En op Gods tijd mag
de beloofde Zaligmaker geboren worden
uit Maria. Zij is ondertrouwd met Jozef, uit
het geslacht van David. Voor de wet was ze
zijn vrouw en alle overspel moest gestraft
worden. Ze woonden nog niet samen, als dat
gebeurde was het huwelijk gesloten. Toch
wordt ze de moeder van Jezus, door de wer
king van de Heilige Geest. Mattheüs schetst
het ons heel sober, maar hoe meer het tot
ons doordringt, hoe groter het wonder voor
ons wordt. Voor ons verstand is het niet te
bevatten. En dat heeft de profeet Jesaja jaren
tevoren al gezegd. God zou een teken geven,
zo zei hij tot koning Achas. Een maagd zou
zwanger worden en een zoon baren, wiens
naam zou zijn, Immanuël, God met ons.
Een teken dat de Heere Zijn volk niet zou
verlaten. In hoeverre in de dagen van koning
Achas dit teken is vervuld, lazen we niet.
maar Mattheüs mag zien dat dit in volheid
pas in Christus wordt vervuld. Lukas ver
telt ons hoe de Heere het aan Maria bekend
maakt door een boodschap van een engel. Hij
begroet haar als de begenadigde, die geze
gend is onder de vrouwen. Het wordt meteen
duidelijk dat Maria moeder van de Heere
Jezus mag worden, niet uit verdienste, maar
enkel uit genade. Maria is diep ontroerd.
De engel zegt dat ze niet bevreesd hoeft te
worden. Ze heeft genade bij God ontvangen
en zal moeder van een zoon worden, die de
naam Jezus zal dragen en die op de troon van
David zal zitten. En aan Zijn koninkrijk zal
geen einde komen. Maria begrijpt het niet
en vraagt hoe dat zou kunnen, want ze is
nog niet getrouwd. Ze vraagt niet uit onge
loof, zoal Zacharias, toen hij een dergelijke
boodschap kreeg van de engel. Dan wijst de
engel er haar op dat dit het wonder zal zijn
van de werking van de Heilige Geest. En
daarom zal dat heilige wat uit haar geboren
zal worden Gods Zoon genaamd worden. En
omdat bij de Heere niets onmogelijk zal zijn,
vertelt hij haar het wonder van haar nicht
Elizabeth. Die zal in haar ouderdom ook
een zoon krijgen. Maria mag zich in geloof
geheel toevertrouwen aan de Heere: Zie, de
dienstmaagd des Heeren, mij geschiede naar
uw woord. Op dat moment ontvangt ze haar
kind onder haar hart en door geloof ook in
haar hart. En ze heeft geen enkele twijfel en
geen enkele vraag. Ze mag het helemaal aan
de Heere overgeven. Ook de vraag hoe het
nu met Jozef moet. Vol vreugde snelt ze zo
spoedig mogelijk naar haar nicht Elizabeth.
En ook die ontmoeting is een en al bemoe
diging voor haar. Elizabeth verwelkomt haar
met de uitroep: Gezegend zijt gij onder de
vrouwen en gezegend is de vrucht van uw
buik. En hoe komt het dat de moeder van
mijn Heere tot mij komt? (Lukas 1:42 ev.)
Want zie, zo gaat zij verder, als de stem van
uw groet in mijn oren klonk, sprong het kin-
deke van vreugde op in mijn buik. En zaUg
is zij, die geloofd heeft, want de dingen,
die haar van de Heere voorzegd zijn, zullen
volbracht worden. Drie maanden is Maria
bij haar nicht, een rijke tijd. En hoe zal ook
Zacharias zich met blijdschap hebben ver
wonderd en zich geschaamd hebben over
zijn ongeloof, waardoor hij tot nu toe stom
is, als straf. Als ze terugkeert naar Nazareth
is ze dus al drie maanden in verwachting en
merkt ook Jozef het. We lezen niet wat er
besproken is tussen Maria en Jozef, en óf er
gesproken is Jozef denkt niet anders dan dat
Maria, zijn Maria, ontrouw is geweest. Heeft
Maria hem toen verteld van de boodschap
van de engel? We lezen er niets van. En al
zou ze het verteld hebben. Jozef zou allicht
gedacht kunnen hebben dat ze door dit ver
haal haar zonde zou willen bedekken. Maar
ik denk dat Maria in stille overgave aan de
Heere heeft gezwegen. Wat een spanningen!
En Jozef kan op deze manier niet met haar
trouwen. Hij is rechtvaardig, dat mag niet.
Maar haar openlijk aanklagen en te schande
maken, dat kan hij ook niet. In zijn recht
vaardigheidsgevoel proeven we er ook iets
van dat hij niet boven haar staat. Hij besluit
om haar heimelijk te verlaten, waarschijn
lijk door haar persoonlijk een scheldbrief te
geven. Dan kan ze eventueel trouwen met
degene met wie ze zich ingelaten heeft. Dan
is het de tijd voor de Heere om hem te vertel
len van dat grote wonder. In een droom komt
een engel naar hem toe. Die spreekt hem aan
als zone Davids, om te onderstrepen dat het
wonder, wat hem nu zal verteld worden al
aan David is beloofd. Wees niet bevreesd
om Maria uw vrouw tot u te nemen. Want
wat in Maria groeit, is een wonder van de
Heilige Geest. Zij zal een zoon baren en gij
zult hem de naam geven van Jezus. Jozef
mag dus in de vaderrechten treden. Waarom
moet Hij Jezus heten? Omdat Hij Zijn volk
zal zalig maken van hun zonden, vergeving
zal schenken en weer in gemeenschap met
God zal brengen. Heel letterlijk betekent die
naam Jezus ook ruimtemaker. Hij ruimt alles
op wat tussen ons en de Heere in de weg
staat, alle schuld. Zijn volk zalig maken. Dat
zijn allen, die de Vader Hem heeft gegeven,
uit het volk Israël en uit alle volkeren. Dat
zijn ze die zich zelf niet meer kunnen red
den, niet met hun godsdienst en ook niet met
een onverschillig leven. Als Jozef ontwaakt,
aarzelt hij geen ogenblik. Hij gelooft. Hij
snelt naar Maria toe en hij neemt haar in zijn
huis, sluit dus officieel het huwelijk. Mat
theüs vertelt ons niet wat die twee met elkaar
hebben besproken. Het ligt voor de hand dat
Jozef heeft verteld van de boodschap van
de engel en dat ook Maria haar boodschap
heeft verteld. Wat zal Jozef zich hebben
geschaamd over zijn wantrouwen. Zo mogen
ze samen wonen als man en vrouw. Maar het
wonder van haar verwachting ligt zo teer,
ze hebben niet als man en vrouw gemeen
schap gehad. Totdat Jezus geboren is. We
lezen straks van broeders van Jezus. Het
ligt voor de hand om te geloven dat ze na de
geboorte van Jezus een gewoon huwelijksle
ven hebben gehad. Wat hebben ze in blijde
verwondering mogen uitzien. Wat hebben
ze zo ook straks die tocht naar Bethlehem
mogen maken, op bevel van de keizer En zo
werd Jezus geboren op de plaats door God
aangewezen. En op de achtste dag wordt
Jezus besneden en mag Jozef Hem de naam
geven van Jezus. In geloof mag hij dat doen.
Zo is het zijn kerstfeest, het geboortefeest
van de Zaligmaker. Jezus heet Hij. En Jozef
mag geloven dat Hij ook zijn Jezus is. En zo
mag Maria haar zoon zien. En zo wordt het
ons verteld en de Heere roept ook ons op om
te geloven. En zegt iemand misschien, hoe
kom ik dan aan dat geloof? Wel, eenvoudig
vragen aan de Heere. Hoe gebrekkig dat vra
gen ook is. Hij, Die de stem der jonge raven
hoort, weet ons gebrekkig vragen ook zeker
te horen. En Hij weet dat geloof in stand te
houden bij Zijn kinderen. Zo hebben het ook
Maria en Jozef mogen ervaren.
Ds. B. Haverkamp
OOLTGENSPLAAT - De Gemengde
Zangvereniging Advendo te Ooltgensplaat
verzorgt, samen met. Muziekvereniging
van der Harst en Jongerenkoor Jehosua,
een gezamenlijke Kerstzangavond op
woensdag 14 december a.s. in gebouw 't
Centrum, Van Weelstraat te Ooltgensplaat.
De toegang gratis, de aanvang is 19.30 uur,
de zaal gaat open om 19.00 uur.
Koningin Juiianaweg 60, 3241 XC Middelharnis. Telefoon 0187 - 48 26 44.
Dinsdag 8 december om 9.07 uur piepte de
Kustwachtpost Ouddorp de Stellendamse
reddingboot op. Het sportvisbootje Danes
sha van een eigenaar uit Reeuwijk was met
3 personen aan boord bij Pampus aan lager
wal geraakt. De opvarenden wilden de kort
ste weg nemen naar hun visstekje, maar
vergaten dat er zandbanken in het Goereese
Gat liggen, waar ze in plaats van overheen
omheen moesten varen. Gelukkig gebeurde
dit niet ver van de haven, want 20 minuten
na de melding was de reddingboot ter plaat
se. Het scheepje zat al hoog en droog. Een
paar opstappers zijn, met een sleeptros bij
zich, overboord gestapt en naar de Danessha
gelopen. Ze maakten de tros vast, waarna de
Prinses Margriet het bootje naar dieper water
sleepte. De sportvisboot kon daarna zijn weg
vervolgen en de reddingboot keerde terug
naar de steiger in de buitenhaven van Stel-
lendam.
OUDDORP - Morgenavond, zaterdag 10
december, is er in de Doopsgezinde Kerk in
Ouddorp aan de Dorpstienden tussen half 8
en half 9 weer 'samen zingen', ledereen is
hartelijk welkom.
ZIERIKZEE - Op vrijdagavond 16 decem
ber wordt het traditionele kerstconcert van de
stichting Woord&Daad gehouden in de Nieu
we Kerk te Zierikzee. Aanvang 19.30 uur.
De volgende koren zullen hun medewerking
verlenen aan dit concert: het Dui velands Man
nenkoor uit Oosterland o.l.v. dirigent Dinant
Struik, het christelijk gemengd Eilandenkoor
uit Zierikzee en het christelijk kinderkoor
Jedaja uit Nieuwerkerk, beide o.l.v. dirigent
Peter Wildeman. Ook diverse instrumenta
listen zullen acte de presence geven, name
lijk de trompettisten Wilhelm Groenendijk
en Sjaak Berrevoets, dwarsfluitiste Jolanda
Braam, altsolist Joanne Kort en de organis
ten Stephan Folmer en Martin Weststrate. De
koren zullen deze avond zowel gezamenlijk
als alleen optreden, ondersteund door de
instrumentalisten en organisten. Het pro
gramma ziet er gevarieerd uit. De meditatie
zal verzorgd worden door ds. A.C. Uitslag,
predikant van de Christelijke Gereformeerde
Kerk te Kerkwerve. Tijdens de avond zal er
gecollecteerd worden voor het werk van de
stichting Woord&Daad. De entree voor het
kerstconcert bedraagt zowel voor kinderen
als voor volwassenen 2,50.
-iO-
Maar nee, kun je denken. Wel een minuut of vijf zit
ze me daar aan te gapen; werkelijk! Ik begon bang
te worden dat ze mij ook nog eens zou gaan betas
ten om een oordeel te kunnen vellen omtrent mijn
persoontje. Dat scheelde ook maar een haar, of dat
zou misschien nog gebeurd zijn ook. Maar ik word
dat gegaap zat en kijk haar aan op een manier die
elk weldenkend mens zou hebben gewaarschuwd
zijn houding iets te wijzigen, daar die nieuwsgierig
heid mij niet beviel. En wat denk je dat het schep
sel doet? Ze begint geniepig tegen mij te lachen en
steekt haar arm door de mijne. Nou kunnen ze heel
wat met mij doen, maar dat was toch wel een beetje
te veel van het goede. Dus ik denk: Bruiloft of geen
bruiloft, maar hier moeten we even iets rechtzetten.
Ik wil mijn arm losrukken, maar dat mormel heeft
mij goed vast; en toen ik een ruk gaf, komt ze mee
omhoog en valt tegen mij aan. En wat zegt ze toen?
Ja, werkelijk, je had dat gezicht moeten zien; echt,
ze lachte en fluisterde in m'n oor: Jij grote sterke
beer, moj Ijoebimets.'
Valeria schoot in een schaterende lach: 'Kerel, Karl,
dat is wat men noemt liefde op het eerste gezicht.
Het zal je maar gezegd worden dat ze je een lieve
ling vinden.'
'Jullie kunnen mij nog meer vertellen, ik wil hier
geen wijven achter me aan hebben; er moeten ande
re zaken gedaan worden. Dat mens laat me geen
ogenblik meer met rust. Ze lacht geniepig en laat
duidelijk merken wat haar bedoeling is. En ik ben
helemaal geen brave jongen, voor een aardigheidje
met een vrouwtje is Karl altijd wel te porren, maar
ik heb andere dingen aan mijn hoofd. Het is zelfs
al zo, dat broedertje heilige Stefanus opmerkzaam
is geworden; en vrienden, die kerel doet niets lie
ver dan huwelijken sluiten. Waarschijnlijk vindt hij
z'n kuddeke te klein en stelt hij alles in het werk
om het aantal volgelingen zo snel mogelijk en dan
nog in een zo hoog mogelijk tempo op te voeren.
Maar ik, Karl-Heinz Stiermann, laat mij door die
zalfstrijker niet in de luren leggen. En laat ik jul
lie zeggen, broeder klokkeluider spreekt duidelijke
taal: Het is niet goed dat de mens alleen is; dat zegt
hij tegen mij met een uitgestreken gezicht. Maar ik
heb hem verteld: Kameraad huwelijksmakelaar, jij
zult de kans niet krijgen om deze jongen de één of
andere vrouw aan te smeren; waarop hij veronge
lijkt antwoordt: Broedertje, zelfs de liefde is een
groot geschenk, vooral hier in de taiga. Ik heb hem
aangeraden om zijn liefde voor de medemens eens
te tonen en daarom zelf dat wijfje in z'n datsja te
nemen. Maar nee, sinjeur is wel wijzer. Nu zijn alle
vrouwen verplicht om op gc/ette tijden bij hem de
boel in orde te houden en daar heb ik mijn bezwaar
tegen. Natuurlijk vindt hij dat de gewoonste zaak
van de wereld, maar het zou heter zijn als hijzelf een
vrouw had; en vrienden, ik geloof dat tante Njoera
daarvoor prima geschikt zou zijn.'
'Karl, ik heb al eens vaker gezegd, dat de wetten in
de taiga anders zijn dan wij gewend zijn. Hier komt
men eerlijk voor z'n gevoelens en mening uit. Als
Njoera iets in jou ziet, vindt ze het de gewoonste
zaak van de wereld om dat te zeggen. Dat jij op deze
manier reageert, zal ze mogelijk zien als een kwestie
van verlegenheid en ze zal blijven aanhouden totdat
jij zelf het initiatief overneemt.'
'Ik neem niets en wil ook niks, ze hebben mij met
rust te laten. Ook broeder Michajlovna moet zich
koest houden en niet zijn eigenwijze snufferd in
mijn zaken steken.'
'Je kunt toch zeker wel gewoon tegen Njoera zeg
gen, dat je van haar avances niet gediend bent en
jezelf wilt zijn?'
'Beste vriend, ik heb haar nog wel andere dingen
gezegd. Maar wat gebeurt er? Madam lacht vrien
delijk en zegt: njet. Wat moet je daar dan mee?
Moet ik haar eerst hardhandig op d'r hoofd klop
pen en schreeuwen: Juffrouw Honingdruppel, ik
mot jou niet; ik wens vrijgezel te blijven? Ze zou
waarschijnlijk haar hemd optillen en zeggen: moj
Ijoebimets. Je kunt doen watje wilt, maar ik trek me
nergens wat van aan. Vrienden, dat kan men een
man niet aandoen. Ik zie hier grote moeilijkheden
uit voortkomen. Als het voor een avontuurtje was,
zou ik geen ogenblik aarzelen. Maar hier zit meer
aan vast. Ik ben de enige man die hier over is en
daarvan wenst tante gebruik te maken. Ik krijg nooit
de kans meer om hier vandaan te komen. Het idee,
levenslang voor een stommiteit te moeten bloeden,
maakt me gek. Want het kind heeft een mooi kopje
en ik ben gezond; te goed gezond; dat voel ik, als
ze naar mij kijkt. Maar zeker, ik ga naar de haaien
als ik een vinger toegeef. Voor ik het weet heeft ze
mij naar kameraad Stefanus gesleept en gezegd:
Vadertje, wij willen trouwen. En wat doet vadertje?
Die grijnst van oor tot oor en begint te trouwen
zonder dat ik iets kan doen. Ik voel dat aankomen.
Eén verkeerde beweging en Karl-Heinz zit tot aan
zijn nek in de modder. Ik had gedacht eindelijk van
een hoop ellende verlost te zijn, nadat we uit het
kamp zijn gevlucht, maar het lot is tegen mij. Nau
welijks ben je ergens neergestreken of er doemt een
nog groter gevaar op dan ik in het kamp ooit ben
tegengekomen. Daar heb ik tegen alle situaties kun
nen vechten. En nu, wat moet ik hieraan doen? Ik
ga eraan, zo waar ik hier bij jullie aan tafel zit. En
daarom vrienden, vraag ik jullie, laten we hier weg
gaan en wel zo vlug mogelijk.'
Franz dacht hierover na. Wat Karl zei was misschien
vreemd uitgedrukt, maar helemaal ongelijk had hij
niet. Hij begreep dat Njoera iets in Karl zag en vol
gens de heersende begrippen was het helemaal niet
ongewoon dat een vrouw de man het aanzoek deed.
Hij kende Karl te goed om niet te begrijpen dat, als
het meisje zich bleef opdringen, dit zeker moeilijk
heden kon geven. Karl was tenslotte geen Siberi
sche lariks, maar een gezonde jonge kerel.
'Je kunt toch gewoon tegen haar zeggen, dat je geen
vrouw wilt, Karl; dat zal ze moeten aanvaarden.'
'Ik heb haar dat en nog veel meer naar het hoofd
geslingerd, maar dan lacht ze vriendelijk en zegt:
Liefde moet groeien. Daar sta je machteloos tegen
over.'
'Wil je nog thee, Karl? Het is groene kruidenthee,
daar word je rustig van.'
'Ja, geef me maar wat te drinken. En denken jullie
nog eens na over wat ik gezegd heb; we moeten hier
vandaan. Jullie zijn mijn vrienden en als we gaan,
doen we dat gezamenlijk.'
Karl had weer een harde trek om z'n mond gekre
gen. Ze konden hem niet in de steek laten. Karl zou
dat niet nemen en wraak nemen op een verschrik
kelijke manier.
'Wij zullen hier eens over nadenken. Ik heb je mijn
mening gezegd en die is, dat als Valeria en ik hier
gelukkig kunnen zijn, wij hier wel willen blijven. Het
is een mening die wij jou duidelijk kenbaar hebben
gemaakt. Dit houdt echter niet in dat we je laten
vallen. Dat nooit Karl, daarvan kun je verzekerd
zijn. Wat betreft dit meisje, Valeria en ik zullen onze
gedachten erover laten gaan en zien of we iets kun
nen doen.' (wordt vervolgd)