'omantische kaarten M .VAN HUIZEN VAKBEKWAAM GROENVOORZIENER MEEWERKEND VOORMAN Wetjes en Weetjes £/x£^i4'^ H. van der Veer PROJECTMANAGER TEKENAAR CMC Herindeling? Verdeeldheid slaat toe EIIAtlDiai-rtlElJWS Kim van lersel (33) werd blind na een verkeersongeval Verkoop bij inschrijving AFTREKBARE KOSTEN MONUMENTENPANDEN Visser Visser Voor Kwaliteit en Zekerheid regelgeving. -A R C H I T E K T E N B U R O R O O S EN ROS B V BNI BNA oogfonds 4^ en/of J. van Huizen Groenvoorzieningen B.V. OUDDORPAANZEE DORPSWEG 30 Het WOONHUIS met verder aanbehoren, erf en grond, Dorpsweg 30 te 3253 AH Ouddorp, ka daster gem. Ouddorp E nrs. 459, 460 en 461, samen groot 24 are (2.400 in2), ge legen in de wettelijke herverkaveling ge naamd: Herinrichting Ouddorp-West. Aftrekbare kosten Drempelbedrag Uitgaven voor monumentale tuin Advies Precies één jaar na de watersnoodramp kwam de derde poging van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland binnen bij de gemeentebesturen. En weer was het een onverwachte mededeling zoals deze op 1 februari 1954 op de mat viel van de gemeentebestuurders op het eiland- De inhoud van de brief was eigenlijk niet zo geweldig nieuw. Het zou een goed plan zijn de gemeenten opnieuw in te delen, waarbij deze keer het idee bestond om het aantal van 13 terug te brengen naar 4. De inhoudelijke argumenten waren volstrekt hetzelfde als bij de eerdere pogingen. De gemeenten zijn te klein qua inwoneraantal, te weinig bestuurskracht zoals o.a. blijkt uit het slechte beheer van de openbare ruimte en uit de onmogelijkheid van gemeenten om hun volkshuisvestingstaak uit te voeren. Ook waren er problemen met het vinden van goede burgemeesters en goed personeel voor de amb telijke organisaties. Tenminste; dat was het oordeel van Gedeputeerde Staten. De gemeentebesturen dachten daar volstrekt anders over. Ook schoot het in het verkeerde keelgat, dat precies één jaar na de watersnoodramp er verwijten kwamen over de staat van onderhoud van de gemeenten en de slechte volkshuisvesting. Alsof er geen ramp had plaatsgevonden! voor huwelijk Bouw- en Timmerwerkfin PAGINA 8 VRIJDAG 7 JULI 2006 Architektenburo Roos en Ros BV BNI BNA is een micidelgroo! buro met ongeveer 45 medewerkers. Wij werken in teamverband aan gevarieerde opdrachten. zoais; bedrijfsgebouwen, kantoren, scholen, woningbouw, kerken, restauratie en interieur. Ons werk wordt gekenmerkt door een hoog architectonisch en bouwkundig uitwerkingsniveau. Ter uitbreiding van ons team van medewerkers zoeken wij: Als projectmanager ben je verantwoordelijk voor de technische uitwerking en uitvoering van je eigen projecten. Je voert in de uitwerkingsfase intensief ovedeg met de architecten van ons buro. Je stimuleert en motiveert de bouwkundige tekenaars, je voert het benodigde overleg met opdrachtgevers, gemeenten en aannemers. Je weet de teamleden te sturen en motiveren. Functie-eisen: HTS bouwkunde met ruime ervanng. Kennis van wet- en Als tekenaar vervaardig je alle soorten tekeningen van het ontwerp- tot en met de uitvoeringsfase in direct overleg met de architect of de projectmanager. Je assisteert de projectma nager bij de directievoering van de in uitvoering zijnde werken en je verricht bouvvtoezicht op de werken waar je zelf aan hebt getekend. Functie-eisen: MTS- of HTS bouwkunde. Ervaring als bouwkundig tekenaar is een pré. Maar ook schoolverlaters worden uitgenodigd te solliciteren. Wij bieden voor bovenstaande vacatures: Werkkring op dynamisch architectenbureau Prettige collegiale sfeer Ruime mogelijkheden tot ontplooiing Goede secundaire arbeidsvoorwaarden Uitgebreide informatie over bovenstaande vacatures zijn te vinden op onze website; www.roosros.nl/buro__vacatures.asp. Telefonische informatie is te verkrijgen bij dhr. D. van Vliet, tel. 0186-691580 of 0186-692905. Schrijf of mail, binnen 14 dagen, een sollicitatiebrief naar; ARCHlTEKTENBtJRO ROOS EN ROS BV BNI BNA Postbus 1631,3260BCteOud-Beijeriand E-mail: info@roosros.ni - «A'ww.roosros.nl Acquisitie tvinr aanjeidi-no van dezo? ödvert&nlie wordl niet C'P prijs qesteid. Oogfonds Nederland zet zich zonder overheidssteun in voor het verbeteren van de leefkwaliteit van ruim 350.000 blinden en slechtzienden in ons eigen land. STSCHTt MG fCBFi NEÖERLAMÖ Blindheid en sleclitziendlieid. Dichterbij dan je denl<t. www.oogfonds.nl SGS J. van Huizen Groenvoorzieningen B.V. is een VCA' en ISO 9001:2000 gecertificeerd bedrijf waarbinnen ca. 20 mensen werl<zaam zijn. ff et bedrijf verzorgt de aanleg en tiet onderiioud van groenvoorzieningen en sportvelden in de regio Barendrecht en omstreten. Opdraclitgevers zijn (semi-) overtieid, aannemers, bedrijven en particulieren. Door deze opdrachitgevers wordt J. van Huizen Groenvoorzieningen B. V. betroki<en bij de aanleg en onderiioud van groenvoorzieningen in onder andere woonwijken, recreatiegebieden, op industrieterreinen, sportvelden e.d. Daarnaast is tiet bedrijf actief in de agrariscfie sector voor onder andere het egaliseren en draineren van percelen. GROENVOORZIENINGEN DRAINAGE Voor het uitvoeren van aanleg- en onderhouds werkzaamheden binnen ons gespecialiseerd aannemingsbedrijf is plaats voor een: voor het zelfstandig en in teamverband aanleggen en onderhouden van groenobjecten. Een rijbewijs B(E) is noodzakelijk. Wij bieden: passende salariëring afwisselend werk In een prettige werksfeer goede secundaire arbeidsvoorwaarden Voor informatie en sollicitatie: Voordijk 319a, 2993 BA BARENDRECHT Tel. (0180) 62 24 44 Notaris Mr L. de Kooning Noordzijde Haven 15, 3252 BH Goedereede, tel'. (0187) 492322, biedt namens de erven K. Verhafe bij openbare inschrij ving te koop aan: Inschrijving is uitsluitend mogelijk middels een bij voornoemde notaris verkrijgbaar inschrijffor mulier, in te leveren voor of tijdens de openbare zitting, te houden op dinsdag 25 juli 2006, 's mid dags om 15.00 uur ten notariskantore. Betaling en aanvaarding uiterlijk 12 september 2006 of zoveel eerder als de betaling van de koop som en het verder verschuldigde is voldaan. Algemene en/of bijzondere voorwaarden ter in zage en verkrijgbaar ten kantore van voornoemde notaris, evenals nadere inlichtingen. Legitimatie en bankgarantie: iedere inschrijver dient zich deugdelijk te kunnen legitimeren door btj het inschrijfformulier een kopie van een geldige legitimatie te voegen, alsmede op de openbare zit ting een bankbewijs van financiële gegoedheid te overleggen voor koopsom en kosten. Bezichtiging: uitsluitend op de zaterdagen 15 en 22 juli 2006 van 13.30 tot 15.30 uur. "Wetjes en Weetjes" is een rubrielc waarin aan dacht wordt besteed aan wetgeving, fiscaliteiten, sociale vraagstukicen, arbeidsproblemen e.d. Problemen, vragen en onderwerpen kunnen door de lezers worden aangedragen bij de redactie. Uitgaven voor een monumentenpand zijn na aftrek van een drempelbedrag aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Voorwaarde hiervoor is dat het pand is ingeschreven in het monumen- tenregister. In een recent besluit heeft de staats secretaris deze regeling op enkele onderdelen uitgebreid. Onderhoudskosten voor uw monumentenpand behoren tot de aftrekbare kosten. Hierbij gaat het om de uitgaven voor onderhoud voorzover geen wezenlijke veranderingen of verbeterin gen worden aangebracht. Niet aftrekbaar zijn de zogenoemde huurderslasten, zoals behangen, binnenschilderwerk, kleine reparaties. De staats secretaris heeft echter recent goedgekeurd dat kosten voor binnenschilderwerk in twee situaties toch wel als uitgaven voor monumentenpanden kunnen worden aangemerkt: 1. Het binnenschilderwerk hangt samen met andere onderhoudswerkzaamheden die tot aftrek leiden (zoals bij lekkages en optrek kend vocht); 2. Het binnenschilderwerk van bijzondere monu mentale onderdelen is zo arbeidsintensief dat een huurder de hoge kosten daarvan niet meer voor zijn rekening zal willen nemen. Bovengenoemde onderhoudskosten zijn voor alle monumentenpanden aftrekbaar (na aftrek van een bepaald drempelbedrag). Wanneer spra ke is van een eigen woning, dus wanneer u zelf in het pand woont, zijn ook nog andere kosten aftrekbaar, zoals kosten van verzekering, onroe- rendzaakbelasting, polder- en waterschapslasten en afschrijving. De kosten van het monumentenpand zijn aftrek baar voor zover deze hoger zijn dan een bepaald bedrag. Voor de bepaling van dit drempelbedrag is van belang of u zelf in het monumentenpand woont. Wanneer u zelf in het monumentenpand woont, wordt deze aangemerkt als eigen woning in box 1. Het drempelbedrag is dan 0,8% van de WOZ-waarde. Wanneer het monumentenpand uw tweede woning is of u verhuurt het monumenten pand, behoort het pand in box 3. De drempel is in die situatie 4% van de WOZ-waarde. Uitgaven voor een monumentale tuin zijn slechts aftrekbaar als de tuin als zelfstandige eenheid is genoemd in de monumentale omschrijving en is ingeschreven in het monumentenregister. De staatssecretaris heeft met terugwerkende kracht tot 1 januari 2001 goedgekeurd dat onder voorwaar den uitgaven van een tuin toch aftrekbaar zijn ook als de tuin niet is ingeschreven in het monumen tenregister. Belangrijkste voorwaarde hiervoor is dat de tuin later wel als zelfstandige eenheid is ingeschreven in het monumentenregister. Voor de aftrek is het jaar van betaling beslissend. Elk jaar zal dus de drempel opnieuw moeten worden overschreden. Betaling van onderhouds kosten in één jaar kan daarom voordelig zijn. De rubriek 'Wetjes en Weetjes' komt tot stand in samenwerking met Visser Visser Registerac countants te Barendrecht, MïddeUiamis, Gouda en Barneveld, Hoewel uiterste zorg is besteed aan de inhoud, aanvaardt de redactie geen enkele aansprakelijkheid voor onvolledigheid of onjuistheid of voor de gevolgen daarvan. REGISTERACCOUNTANTS 'y^i' ^=^- 5 Om hun verweer deze keer te voeren werd door de gemeentebestuurders teruggepakt op de er\farin- gen uit de eerdere pogingen tot herindeling. Toen werkte het goed om een eilandbrede commissie in te stellen, een externe deskundige in te huren die een gedegen rapport zou schrijven, dit samen vast te stellen en dan ver\'olgens op te sturen naar Gedeputeerde Staten. Het was de eilandbestuurders natuurlijk ook wel duidelijk dat het opnieuw indienen van het eerdere rapport "Flakkees Verweer", geen zin zou hebben. Vandaar dat besloten werd om een andere insteek te kiezen. Er werd opdracht gegeven aan prof. S. Groenman (Universiteit van Amsterdam) tot het doen van sociologisch onder zoek. Sociologisch onderzoek gaat o.a. over bevolkingssamenstellingen. De gemeentebestuurders waren er namelijk van overtuigd dat de verschillen tussen de bevolkingsgroepen zo groot waren, dat van een herindeling om die reden alleen al, nooit sprake zou kunnen zijn. Aan professor Groenman de nobele taak dit te onderzoeken en daarover een advies uit te brengen. In augustus 1954 komt professor Groenman met zijn ruim 100 pagina's tellend rapport. Inderdaad als een socioloog worden de bevolkingsgroepen beschreven en in onderlinge vergelijking geplaatst. Cijfers over verenigingsleven, de verdelen van de kerken en kerklidmaatschappen maar ook waar de boodschappen gedaan worden en welke huwelijken er gesloten zijn 'tussen de kernen' en in welke kern mensen dan gingen wonen. Ook bracht hij in beeld welke samenwerkingsverbanden er bestonden en welke burgemeesters er inmiddels gedeeld werden door de gemeenten. Hij beschreef de overeenkom sten tussen de kernen en zag daarin soms ook de aanleiding om te adviseren, dat een herindeling nog zo gek niet zou zijn. Zo beschrijft hij de sociale en economische problemen van Stellendam en de wenselijkheid om te komen tot een fiisie met Goedereede. Immers de burgemeester werd toen ook al gedeeld door deze gemeenten. Bij de behandeling van het rapport Groenman in de raden van Stellendam en Goedereede bleek dat de gemeentebestuurders het een geweldig rapport vonden. Nou ja, met uitzondering van een enkele pagina, bie werd dan ook niet onderschreven. Het zal u wellicht niet verbazen dat juist de pagina's waarin een herindeling als oplossing naar voren kwam, niet werd onderschreven. Daar kon zelfs een gedeelde burgemeester niets aan veranderen. Zo verging het eigenlijk over het gehele eiland. De bespreking van het rapport Groenman, zeker in vergelijking tot het rapport Flakkees Verweer, verliep gewoon een beetje mat en tam. Het collectieve verweer zoals dat eerder duidelijk naar voren kwam, maakte plaats voor een individuele afweging per gemeente. De argumenten werden niet langer meer één op één gedeeld door de bestuurders van het eiland. De meningen gingen dan ook wat uit elkaar lopen. Openlijk praten over herindeling was er overigens niet bij. Dat stond gelijk aan bestuurlijke wanpres tatie. Praten achter gesloten deuren mocht natuurlijk wel. Gedeputeerde Staten hadden bij deze inzet om te komen tot herindeling, aandacht geschonken aan meer overleg. Daartoe was, voordat de brief met een voorstel tot herindeling werd verzonden, een commissie van advies ingesteld. Verschillende eilandelijke bestuurders werkten daarin, samen met provinciale medewerkers, aan de voorstellen die de bestuurskracht van Goeree-Overflaldcee zouden kunnen verbeteren. Nu waren die commissiebe spreking niet openbaar en er zijn ook geen verslagen van bekend. Dat er toch over herindeling werd gesproken is dan ook alleen indirect terug te vinden. De notulen van raadsvergaderingen bieden dan een uitkomst. Zo stelt dhr. Goekoop (raadslid) in de raad van de gemeente Goedereede de volgende vragen bij de behandeling van de brief met het voornemen te komen tot herindeling: "Voorzitter, Gedeputeerde Staten stelt dat ze vanuit contacten uit de streek de indruk hebben gekre gen dat herindehng op instemming kan rekenen. Hoe zit dat nu? U bent toch altijd tegen samen voeging geweest en dhr. Santifort toch ook? U zat toch in die commissie samen met dhr. Santifort? Hoe kunt u nu voor zijn geweest?" Uit de beantwoording blijkt dat Gedeputeerde Staten dit dan vast verkeerd hebben begrepen. Gezien de 'toon' van de vragen was er voor de voorzitter ook niet veel anders in het openbaar te beantwoorden! Bij de behandeling van het rapport Groenman komt ook duidelijk naar voren dat Gedeputeerde Sta ten een andere mening hebben over wat een gemeente eigenlijk is, dan de eilandelijke gemeentebe stuurders. Gedeputeerde Staten zagen de gemeente als een organisatie waarin allerlei werk gedaan moet worden om duidelijke doelen te bereiken zoals huizen bouwen, wegen onderhouden, de wet uitvoeren en verkiezingen organiseren. De eilandelijke bestuurders zagen een gemeente veel meer als een (sociale) gemeenschap van burgers waar zij zelf ook onderdeel van zijn. Vanuit dat beeld is het ook volstrekt logisch dat gemeentebestuurders de verschillen tussen de inwoners van kernen als zo groot zien, dat een samenvoeging gewoon onvoorstelbaar is. Door deze twee verschillende opvattingen over 'de gemeente' heeft er ontzettend veel discussie tus sen 'doven' plaatsgevonden. Eilandelijke bestuurders hadden emotioneel geladen argumenten vanuit betrokkenheid en kennis van de lokale gemeenschap. Gedeputeerde Staten hadden meer zakelijke argumenten en organisatorische aandachtspunten. Deze twee meningen komen niet vanzelf bij elkaar. Overigens is dit verschil in opvatting niet uniek voor die tijd en zelfs in de tegenwoordige tijd is het verschil te zien en te merken. Ondanks de verdeeld en tamme reacties op het rapport Groenman verdween de discussie over her indeling naar de achtergrond. In oktober 1960 kwam er een hernieuwde aanzet van Gedeputeerde Staten. Een aanzet die het uiteindelijk wel zou halen en gevolgd is door de gemeentelijke herindeling per 1 januari 1966. Daarover de volgende keer meer; reageren? entoen@planet.nl. RUDIE HEINTJES Gebr. De Waal BV Drukkerij (0187)47 10 20 Nieuwbouw Verbouw Aanbouw Kozijnen Timmerwerk Metselwerk Wanden Plafonds Herkingen Tel. (0187) 68 37 59 ■"X,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 12