Wie doet mee? PREDIKBEURTEN Over kerkelijke inbreng in een participatiemaatschappij Vuilendiek EIIAtfl3^_ttlEUWS EIIAHDEII-IIIEUWS ISGO genomineerd voor Aarhus Troffee Manchester en Elberfeld Verschuiving Ontwikkelingen in cultuur en samen leving Problemen Andere oriëntatie Taak kerken? Zondag 18 juni 2006 GOEREE-OVERFLAKKEE - Nijme gen, Gelderland, Noordenveld, Goe- ree-Overflakkee en Deventer hebben de meest aansprekende projecten om inwoners te informeren over milieu en gezondheid. Vier provinciale Milieufe deraties en Natuur en Milieu hebben een prijsvraag uitgeschreven voor de overheid die zijn burgers het beste informeert over de gezondheidsrisi co's in hun buurt. Uit de inzenders zijn vijf overheden genomineerd. Een van hen zal uiteindelijk de Aarhus Trofee winnen. Deze wordt uitgereikt op het symposium 'Aarhus at risk?' op don derdag 29 juni aanstaande in Utrecht. PAGINA 2 VRIJDAG 16 JUNI 2006 Onze samenleving bevindt zich momenteel voor wat betreft de sociale zekerheid in een overgangsfase. We moeten de overgang maken van een verzorgingsstaat naar een participatie maatschappij, aldus de minister-president. Een heel duidelijke manifestatie daarvan is de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) die vanaf 1 januari a.s. ingevoerd moet worden. In die wet worden enkele bestaande regelingen van welzijnswerk die door burgerlijke gemeen ten worden uitgevoerd, zoals ouderenwerk, voorzieningen voor gehandicapten e.d. samen gevoegd met bepaalde voorzieningen die nu vallen onder Algemene Wet Bijzondere Ziekte kosten (AWBZ; 'onverzekerbare' kosten t.g.v. langdurige ziekte of handicap). Een belangrijke reden voor herijking van het sociale voorzieningenstelsel en daarmee van de invoering van de WMO is dat de kosten ervan (en in het bijzonder van de AWBZ) de afgelo pen jaren te sterk zijn gestegen om op dezelfde voet te kunnen voortgaan. De voorzieningen worden onbetaalbaar als collectieve voorzie ning. De zorgvraag neemt toe en zal mede als gevolg van de vergrijzing alleen maar verder .stijgen. Willen we een redelijk voorzieningen stelsel overeind houden, wat vooral ook in het belang is van de economisch zwakkeren, dan zal dat betaalbaar moeten blijven. Een manier om de kostenstijging tegen te gaan, is een deel van die zorg en hulp weer door de samenle vingsverbanden zelf te laten uitvoeren. En ver volgens om, waar nodig, zo veel mogelijk hulp op maat te bieden. Dat zou beter kunnen als die hulp georganiseerd wordt door de gemeenten die dichter bij de burger staan dan landelijke overheid en uitvoeringsinstanties. Nu wil ik op de WMO niet verder ingaan. Daarover is de afgelopen maanden al heel veel gezegd. Alleen nog dit dat ik blij ben dat de Tweede kamer de rechtzekerheid van de burger ten aanzien van sociale voorzieningen door een aantal amendementen heeft verbeterd. Ik wil nu op de sociaal-ethische kant van de bovengenoemde verschuiving wijzen. Daar is op zichzelf vanuit sociaal-ethisch gezichtspunt principieel ook veel voor te zeggen. Waarom? Ook hier zouden diverse argumenten naar voren gebracht kunnen worden. Maar ik wil hier voor een minder bekende gedachte de aan dacht vragen De afgelopen decennia hebben de ontwik kelingen in de samenleving in het teken gestaan van nadruk op vrijheid en ontplooiing van het individu. Een ontwikkeling die gepaard is gegaan met het proces van individualisering en individualisme. Het is van belang hiervan de achtergronden te erkennen en de thans zicht bare consequenties onder ogen te zien, om bovengenoemde verschuiving op goede wijze te beïnvloeden. De verhouding van mensen tot instituties en samenlevingsverbanden is vaak dubbel. Insti tuties als huwelijk, gezin, staat (een overheid- onderdanen stractuur) en kerk en andere gods dienstige genootschappen, alsmede verbanden als bedrijven, verenigingen, beroepspraktijken etc, vervullen in het menselijke bestaan een cruciale rol. Ze ordenen en faciliteren het leven en de ontwikkeling van individuen en gemeen schappen. Ze maken de overdracht mogelijk van waarden, normen, kennis en vaardigheden. Ze behoren tot het weefsel van de cultuur en tot het gebeente van het menselijke samenleven. Tegelijkertijd blijken ze in de geschiede nis vaak ook als knellend en belemmerend ervaren te worden. Overheden, vooral de niet- democratische, zijn niet zelden de grootste vij and van hun eigen voUc. Gezinnen kunnen zo functioneren dat kinderen beschadigd worden, en beroepspraktijken kunnen creatieve beoefe naars soms danig frustreren. Dergelijke erva ringen komen op wanneer in een veranderende samenleving bepaalde historisch gegroeide vormgevingen van instituties als enig moge lijke vormgeving gezien worden. Wanneer liet ethos dat die oude vormgeving droeg en inspi reerde, is weggevallen en plaats gemaakt heeft voor een andere geestelijke en ethische hou ding tegenover leven en wereld. Instituties die niet door een gedeelde inspiratie en bezieling gedragen worden, zullen door althans een deel van de bevolking als knellend en frustrerend ervaren worden. Dit is wat zich vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw heeft voorgedaan en tot ingrijpende veranderingen in onze samenle ving en waardepatroon heeft geleid. Verande ringen die ik voor een gi'oot deel als negatief beoordeel, maar niettemin de realiteit van onze huidige samenleving vormen waarin de ker ken hun plaats hebben en hun roeping inoeten trachten te vervullen. Het verzet tegen als knellend ervaren sociale structuren heeft er bij velen toe geleid dat men de instituties als volstrekt functioneel en instru menteel is gaan zien. Verbanden zijn er alleen nog om het individu in zijn heel persoonlijke ervaring van het leven te gerieven. Het beheer- singsstreven dat onze cultuur doortrekt, heeft zich ook gericht op de sociale werkelijkheid van verbanden, wetten en regelgeving. Maar juist dat sociale beheersingsstreven roept in de bevolking weer verzet op omdat men die bedachte structuren opnieuw als knellend en niet als inspirerend ervaart. Denk aan de tal loze onnodig ingewikkelde en bureaucratische regels De recente ontwikkelingen van onze samenleving laten zien dat in de nadruk op indi viduele vrijheid in deze spiraal van regelzucht en regelverzet sprake is van verkeerd begrepen eigenbelang van het individu. De angst voor beknelling door structuren (als huwelijk, gezin, vereniging, kerk) leidt tot afwijzing van alle ver banden die verplichtingen meebrengen en daar mee van verantwoordelijkheden. De betekenis van het eigen handelen en het eigen werk voor het geheel wordt niet of nauwelijks beleefd. Het werk wordt alleen een manier om geld te verdienen en de betekenis van het leven wordt ervaren in het besteden van het geld, in de con sumptie. Dit is funest voor het verantwoorde lijkheidsbesef. Wanneer de mens de verbanden waarin hij leeft niet meer ervaart als een aan spraak die zich tot hem richt, en die hem ook aanspreekt op zijn zoeken naar zin, dan verliest zijn handelen het karakter van een moreel gela den antwoord. Dan verliest hij zijn verantwoor delijkheid. Kort door de bocht gezegd: de hang naar individuele vrijheid (autonomie) heeft het individu geïsoleerd in een zinledig warnet van zelfgekozen relaties en (tijdelijke) verbanden. De oriëntatie op individuele ontplooiing en zelfstandigheid, op assertiviteit en carrière, op productie en consumptie heeft bepaalde waar den terecht onder de aandacht gebracht. Maar onze samenleving dreigt te fragmenteren door deze "virtues gone mad'(waanzinnig geworden deugden). Een andere oriëntatie op de verhouding tus sen individu en samenleving is noodzakelijk. Daarbij kunnen we niet volstaan met andere organisatievormen en regelingen. Nodig is een andere inspiratie; of om het in hedendaagse taal te zeggen, een andere spiritualiteit. Een aanknopingspunt hiervoor vind ik in de bijbelse notie die kort weergegeven kan worden in de wet van de graankorrel. Als de graankor rel niet sterft, kan zij geen vrucht voortbrengen, (vgl. Joh. 12:24). Anders gezegd: wie zijn leven verliest zal het vinden. De Heere Jezus bedoelt dit vooral voor de relatie tot Zichzelf. Alleen wie zich in geloof kwijtraakt aan Hem, zijn zelf- handhaving en eigengerechtigheid opgeeft - en dat is een Geestelijk werk - zal het ware leven vinden. Maar naar mijn besef heeft deze regel een bredere betekenis op het menselijke vlak voor het hele leven. Deze regel duidt op een houding waarin wordt beseft dat het leven pas kan opbloeien als we bereid zijn van onmiddel lijk vermeend eigenbelang af te zien. Een hou ding van vreugdevol geven, zichzelf en eigen positie en menselijke opvattingen opgeven ten behoeve van nieuwe verhoudingen en ideeën. Dan kan ook worden beseft dat relaties niet bij komstige en willekeurig gekozen betrekkingen zijn zolang ze de partijen van nut is, maar dat het menselijke leven zich realiseert in relaties. Een voorbeeld van deze wet in de natuur is de zon die opbrandt om hcht en warmte te geven. Maar ook in de cultuur, bijvoorbeeld in de kunst die zoveel rijker is dan wat voor ons bestaan 'nodig' zou zijn. In veel goede kunst toont zich een esthetische overvloed die zich al het ware wegschenkt aan ieder die er voor open staat. Is het niet opmerkelijk dat in veel cultu ren oprechte manifestaties van zelfopoffering ten behoeve van anderen bewondering oproept en als een ethisch ideaal wordt gezien? En er zijn in het gewone leven ook veel voorbeelden van. naast heel veel voorbeelden van kwaad en onrecht. Denk bijvoorbeeld maar aan de inzet van mensen in de zorg voor zieke familieleden. En zo is veel meer te noemen. Bij dit alles zou den de nodige theologische kanttekeningen te plaatsen zijn, maar het gaat mij nu om wat we kunnen waarnemen in het alledaagse leven en samenleven. We moeten niet alleen kijken naar wat niet goed gaat, maar ook naar wat er nog wel is aan goeds en dat proberen te versterken. Ook dat is ethiek. Als de ordeningen van de God heilzaam zijn voor de samenleving -en dat geloof ik- dan geldt dat ook voor de wet van de graankoiTel zoals hierboven uitgelegd. De betekenis van deze bespiegelingen voor onze samenleving en voor zorg en welzijn in het bijzonder is niet moeilijk te zien, maar moeilijker te realiseren. Ombuigingen in de sociale voorzieningen die uitgaan van een groter beroep op het sociaal netwerk van mensen die hulp behoeven (zoals in de WMO), zullen alleen slagen zonder slachtof fers te maken als ze gedragen worden door een visie die mensen aanspreekt en motiveert. Een dergelijke visie is de wet van de graankorrel. En juist door zich weer meer betrokken en verant woordelijk te weten voor hun omgeving zullen mensen ook eerder ontkomen aan de ervaring van leegheid en zinloosheid. Dus door iets op te geven, worden niet alleen andere geholpen maar krijgen mensen ook wat terug. Duidelijk is wel dat dit niet zal floreren in verbanden waar de wet van de markt geldt. Daarom moet die in de zorg ook maar niet teveel invloed krijgen. Zouden de kerken hier niet op een eigen wijze een bijdrage kunnen leveren aan de in het begin genoemde maatschappehjke verschui ving? Ik zie drie mogeUjke invullingen die elkaar aanvullen. Allereerst het uitdragen van de 'wet van de graankorrel', in geestelijk maar ook in prak tisch opzicht: die twee horen samen te gaan. Om op die manier mensen te motiveren en inspireren zich verantwoordeüjk te stellen voor hun omgeving. En dan niet zozeer als een moeizaam moeten, maar vanuit het besef dat geven ook voldoening meebrengt. Al is het niet altijd op dat moment en zal juist wanneer men het alleen doet om die voldoening te ervaren, deze uitblijven. Ook dat behoort bij de wet van de graankorrel. In de tweede plaats het daadwerkelijk mee doen met invuUen van die verantwoordelijk heid. Dus nagaan op welke wijze kerken (dia conie) dan wel kerkleden kunnen bijdragen aan de uitvoering van de WMO. Men kan daar over, eventueel als gezamenlijke kerken in een gemeente,in gesprek treden met de burgerlijke overheid. Om op die manier diaconale zorg te verlenen. Zo kan de kerk naast het organiseren van mantelzorg voor de eigen gemeentele den ook in breder verband zaken organiseren of opzetten voor de kwetsbare groepen in de samenleving. Hierbij valt bijvoorbeeld te den ken aan vrijwilligerszorg in de terminale fase, dat op veel plaatsen al geboden wordt. Ker ken zouden kunnen meehelpen eventueel met gebruik van kerkelijke gebouwen, om wel- zijnsactiviteiten met ouderen te ondersteunen. Daarnaast kan de kerk ook een rol spelen in de toerusting en ondersteuning van mensen die vrijwilligerswerk doen of mantelzorg verlenen, bijvoorbeeld door middel van cursussen, lezin gen of (schriftelijke) Informatie. Dit zijn maar enkele voorbeelden Ten derde een opmerkzaam oog en hart voor mensen die door de nieuwe regelingen toch tus sen de wal en het schip dreigen te vallen. Die niet meer kunnen meedoen en dan ook niet meer 'mogen'In de beoogde participatiemaatschap pij kan participatie vooral een plicht worden in de zin dat wie die plicht niet meer kan vervullen door ziekte of handicap, het recht op participa tie in de samenleving verliest en daarmee op de voorzieningen waardoor men nog zou kunnen meedoen. Dan kunnen de kerken proberen dat gat op te vullen. Maar ook kan het goed zijn de plaatselijke overheid daarop aan te spreken. En als de kerken ook zelf een bijdrage leveren dan bestaat voor een dergelijk appel ook meer ruimte en gehoor. In dit alles moet het de ker ken niet gaan om versterking van eigen positie maar om vervulling van de opdracht van haar Koning, tot zegen voor mensen. H. JOCHEMSEN OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. J. den Boer, Graf- chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaatschappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)471020 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adni') tarief per mm 0,30; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)471022, e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 10.00 Per halfjaar 19.50 Per jaar €38.00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 horst en 18.30 uur ds. H. Lassche. Eben- Haëzer: 9.30 uur ds. H. Lassche en 18.30 uur ds. J. den Boer, Grafhorst - Herv. Gem. (PKN) Locatie mfg Dorpstienden: 9.45 uur kand. dr. A. A. Teeuw, Ridder kerk, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. J. C. Breugem, Delft - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. W. van der Kooij en 18.30 uur ds. G. J. Mink - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur viering Heilig Avondmaal ds. J. Smink en 18.30 uur ds. J. Smink, praise-avond. GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 en 18.30 uur ds. G. van Meijeren, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Her steld Herv. Gem. 8.45, 10.45, 17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. nabe- trachting/dankzegging Heilig Avondmaal. STELLEND AM -Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. C. Klein, Hei en Boeicop, bedie ning Heilig Avondmaal en 17.00 uur ds. Th. W. H. van der Heijden, dankzegging Heilig Avondmaal - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. G. J. Mink en 18.30 uur de heer C. B. van Beek - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur ds. A. van Wijk, Herkin gen, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. J. Fekkes, Nijkerk MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Korteweg, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. nabe- trachting/dankzegging Heilig Avondmaal - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds. B. Aalbers - ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. P. Nagel, Vlaardingen, voorberei ding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. J. de Jong, Waddinxveen. Vrijdag 23 juni: 14.15 uur ds. G. van Meijeren, bevesti ging van het huwelijk van Bram Hoekman en Tineke van Eek; 19.00 uur ds. G. van Meijeren,b evestiging van het huwelijk van Floor Nipius en Annika Krijtenberg - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. E. Hakvoort - Ziekenhuis: 14.30 uur ds. C. Oorschot. HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00 en 18.00 uur ds. J. Maas, v.m. bediening Heilig Avondrnaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Hersteld -Herv. Gem. 9.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. T. M. van Dijk. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN) 10.00 en 18.00 uur ds. R. W. van Mou- rik, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. T. W. van Bennekom, bediening Heilig Avond maal - Exodus (PKN) 10.00 uur de heer C. Elshout - Remonstrantse Gem. 10.00 uur ds. G. Berveling - CAMA Gemeente 10.00 uur K. van Holten. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk en 18.00 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur de heer H. Scheermeijer en 17.00 uur ds. L. J. Lin- gen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen, v.m. bediening Heilig Avond maal en nam. dankzegging Heilig Avond maal - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. J. M. J. Kieviet, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Geref. Kerk (Vrij gemaakt) 9.30 en 14.30 uur ds. A. J. Balk - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur kand. drs. J. B. Boesaard, Katwijk en 17.00 uur ds. C. Gielen. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur kand. W. L. Verwaard, Sliedrecht en 18.00 uur kand. B. Jongeneel, Alblas- serdam - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. J. Boer en 16.00 uur ds. H. Lassche, Ouddorp - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R Blok. OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 en 18.00 uur ds. L. de Wit, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 uur ds. L. Terlouw en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gem. 18.00 uur de heer Case Schrage. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. H. J. Catsburg, voor bereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. A. Walhout, Gouda - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. N. J. A. van Exel en 18.00 uur kand. J. Glas - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. (PKN) 10.00 en 18.00 uur ds. C. Doomeweerd - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur (in Ooltgensplaat) ds. E. J. Ezinga en 18.00 uur ds. I. J. Bijlsma. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN) 9.30 en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging en nabetrachting Heilig Avondmaal - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds. E. J. Ezinga en 18.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. W Groenenboom, Waardenburg en 15.00 uur kand. G. Blankers, Bruchem. LANGSTRAAT - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. C. Mesu, Nieuw en St. Joosland, bediening Heilig Avondmaal. Sinds februari vorig jaar zijn overheden ver plicht milieu-informatie actief aan burgers beschikbaar te stellen, vooral over aspecten die invloed hebben op de gezondheid. Dit is vastgelegd in het Europese 'Verdrag van Aarhus'. De Milieufederaties en Natuur en Milieu zijn op zoek gegaan naar goede voor beelden om hier invulling aan te geven. Er kwamen veel goede inzendingen binnen. Uit de inschrijvers heeft een jury bestaande uit professionals en vertegenwoordigers van burgerpanels vijf projecten genomineerd: Gemeente Nijmegen, project West en Weurt; Provincie Gelderland, project mijn leefomge ving; Gemeente Noordenveld, Aarhus web site; ISGO, digitale omgeving en Gemeente Deventer, Milieuatlas. Bij de beoordeling is naast het voldoen aan de richtlijnen van Aarhus ook gekeken naar hoe gegevens op de doelgroep burgers zijn aangepast en welke link er wordt gelegd naar gezondheidseffecten. De jury in de eindronde, waar de uiteindelijke winnaar wordt bepaald, wordt voorgezeten door Puk Van Meegeren van Milieucentraal, deskundige op het gebied van milieucommu nicatie. Naast de uitreiking van de trofee worden op het symposium van 29 juni ook de resultaten gepresenteerd van een breder onderzoek naar de kwaliteit van de informatieverstrekking over milieu en gezondheid, dat de genoemde organisaties hebben uitgevoerd onder ruim veertig gemeenten. Deze resultaten en de goede voorbeelden zullen andere overheden inspireren aan de slag te gaan met communi catie over milieu en gezondheid. Ik vraag deze keer uw aandacht voor twee omvangrijke en fraai uitgegeven boeken. Ze hebben nog al wat overeenkomsten. Het zijn allebei min of meer levensbeschrijvingen. Beide betreft predikanten uit de 19° eeuw. Beide gaan met name in op hun boodschap en het effect daarvan. Voor het ene moeten we naar Engeland, naar de industriestad Man chester. Het andere brengt ons in Duitsland, namelijk in Elberfeld, in het industriegebied van het Wuppertal. William Gadsby heet hij. In de kringen van de Strict Baptists in Engeland wordt zijn naam vooral in verband gebracht met het hym- nbook dat hij samenstelde en waaruit nog altijd wordt gezongen. Hij kan in één adem genoemd worden met andere predikers van zijn dagen, namelijk Joseph Charles Philpot en John Kershaw. Wie iets over hun weg en hun werk wil weten, kan terecht in de uitste kende biografieën van J.A. Saarberg. Over Gadsby was er tot dusver zoiets nog niet. Opmerkelijk: niet alleen in Nederland niet, maar evenmin in de Engelse taal. Terwijl Gadsby toch in zijn kring van grote beteke nis is geweest. Daarin is nu gelukkig voor zien. Ds. B.A. Ramsbottom schreef een goed toegankelijk boek over hem dat ook nog eens rijk geïllustreerd is. De heer S. Houtekamer te Goes vertaalde het. Evenals John Kershaw en John Warburton was Gadsby oorspronkelijk een arme linnen wever. In het graafschap Lancashire werd rond 1800 veel huisnijverheid beoefend. Velen verdienden in die tijd een karig loon aan het weefgetouw. Maar de Heere had met de jonge William een ander voornemen. De ruwe pretmaker werd in het hart gegrepen en het duurde niet lang of hij werd uitgenodigd het Woord van God te prediken, voor het eerst in een oude schuur te Hinckley. Maar al in het jaar 1800 werd er voor Gadsby een nieuwe kapel gebouwd in Desford. Vanaf 1805 diende hij de Strict Baptist-gemeente in de grote stad Manchester. Gadsby moet een indrukwekkend prediker geweest zijn. Hij preekte Christus voor ver loren zondaren. Veel aandacht gaf hij aan de bevinding van Gods heiligen. Zijn prediking moet vooral als beschrijvend getypeerd wor den. Van een algemeen aanbod van Gods genade wilde hij niet weten. Hierin zien we vooral een reactie op de oppervlakkige en niet- onderscheidende prediking van zijn dagen. Hij moet ook een heel sociaal voelend man geweest zijn. Gadsby leefde in een tijd dat er tengevolge van de industriële revolutie een verpauperd stadsproletariaat was ontstaan. Gevolg: veel armoede en criminaliteit. Gads by heeft zich deze onchristelijke toestanden zeer aangetrokken en hij heeft gedaan wat hij kon om hierin te voorzien. Waarin zijn Gadsby en zijn geestverwanten ons een voorbeeld? Ik sluit me aan bij de ver taler in zijn Woord vooraf. "Dat is zeker niet hun opvatting over de doop en ook niet hun kerkelijk standpunt Wij voelen ons één met hen vanwege hun zuivere verkondiging van Gods soevereine welbehagen in het zali gen van zondaars, waarbij niets van de mens in aanmerking komt en Christus de enige grond vati de zaligheid is.Dat vinden we ook in dit boek terug. Nu kom ik bij het andere boek. Het telt wel bijna 600 pagina's. Maar het bespreekt dan ook niet één persoon maar wel drie: "Het reformatorisch getuigenis van Gottfried Daniel Krummacher, Hermann Friedrich Kohlbrugge en Paul Geyser tijdens de Erweckung in het Wuppertal van de negen tiende eeuw.Het betreft het academisch proefschrift waarop ds. J. Kommers, zen dingspredikant te Mozambique, vorig jaar promoveerde tot doctor in de theologie. Ik heb deze studie geboeid gelezen. Veel las ik al over en van die ene: dr. H.F. Kohlbrugge. Ook kende ik de preken van G.D. Krumma cher wel. Maar nu deze drie samen genomen zijn en ze in hun tijd en in hun sociale context geplaatst zijn, werpt dat onmiskenbaar nieuw licht op hun weg en hun werk. Alle drie, Krummacher, Kohlbi'ugge en Gey ser, waren als predikant werkzaam in de ste den Elberfeld en Barmen, in het Wuppertal. Het was in de tijd dat er een duidelijke'Erwec kung', een reveil, een geestelijke opwekking plaatsvond. Dr. Kommers nu heeft onder zocht wat het eigene van hun prediking was en hoe zij stonden in het maatschappelijke verband van hun tijd. Het Wuppertal was het gebied waar als eerste in Duitsland de indu strialisatie krachtig werd doorgevoerd. Dat bracht heel wat met zich mee, onder meer vee! sociale ellende. Een van de grote pro blemen was de kinderarbeid. Dr. Kommers geeft in zijn boek een merk waardige en tegelijkertijd boeiende combi natie van enerzijds een drietal levensbeschrij vingen, vervolgens een analyse van de plaats van kerk en samenleving in het Wuppertal van toen, alsmede een typering van de prediking van elk van deze dienaren van het Woord, Ook is opvallend dat hij probeert om de Woordbe diening van deze drie onder één noemer te brengen, namelijk erweckungsprediking. Of dat helemaal is gelukt, is voor mij de vraag. Daarvoor waren deze drie predikers m hun bediening toch te verscheiden, lijkt me. Toch geeft dit boek veel boeiende infor- maUe. Ik neem tot slot een enkele typering over. "De prediking zoals die in het Wup pertal klonk, beoogde het hart van de men sen 'omhoogte trekken en het vrede te laten vinden in het verzoeningswerk van Christus. Krummacher, Kohlbrugge en Geyser zijn niet bepaald als irenische figuren de ge.schie- denis van de kerk ingegaan. Herhaaldelijk waren ze in controversen verwikkeld en zelfs deinsden ze er niet voor terug om olie op het vuur te gieten. Het is deze predikers louter om die bevinding gegaan, die opbloeide uit de verwondering van de verzoening die in Christus Jezus geschied is. Zij waren evangeliedienaren die wisten dat de evange lieboodschap van hoge komaf is: ze is diep neergelegd, zodat de kleinste en de armste erbij kan en ze wordt nochtans hoog gehou den tot lof van God" [557, 559]. Tot slot wijs ik nog op een derde boek. Het beschrijft de contacten en cortespondentie tussen de al genoemde dr. H.F. Kohlbrugge en Maria de Clercq, dochter van Steven de Cler- cq en later getrouwd met ds. Th.J. Locher. In de kringen van het 19'-eeuwse Reveil werden veel vriendschappen onderhouden door brief wisseling. Een van die voorbeelden wordt beschreven in dit mooie boekje. Tegelijkertijd oefende iemand als Kohlbmgge door mid del van zijn briefwisseling ook pastoraat op afstand. Schrijver van dit boek is drs. W.C. Meeuse, hervormd predikant te Bilthoven. Het is deeltje 10 van de Kohlbrugge-reeks van uitgeverij Boekencentrum. N.a.v.: B.A. Ramsbottom, William Gadsby. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Vertaald door S. Houtekamer. Geïl lustreerd Gebonden. ISBN 90-331- J 928-5. 265 pag. Prijs €22,50. Dr. J. Kommers, Ontwaakt, gij die slaapt! Het reformatorisch getuigenis van Gottfried Daniel Krummacher, Hermann Friedrich Kohlbrugge en Paul Geyser tijdens de Ervi'eckung in het Wuppertal van de negentiende eeuw. Uitgeverij Groen te Heeren veen. Gebonden. ISBN 90-5829-616- 4. 592 pag. Prijs 29,95. Drs. Ik W.C. Meeuse, Kohlbrugge en Maria de Clercq. Een innige vriend schap. Uitgeverij Boekencentrum te Zoetermeer Paperback. ISBN 90- 239-1927-0. 87pag. Prijs €10,90. J.M.J. Kieviet D'n Diek is af. Nou ja, wat heet af. Het win kelcentrum voor Flakkee en wijde omstreken is voor een astronomisch bedrag gerenoveerd. De dijk is ongetwijfeld opgeknapt, maar er blijven, net als de onvermijdelijke kauwgum, enkele haken en ogen kleven aan het winkel centrum. Een 'samenwerkingsverband' tussen alle belanghebbenden staat garant voor een vuile koopdijk. Zwerf/uil detoneert de winkel- dijk nog meer dan voorheen. Uit alle hoeken en gaten komt de rommel je tegemoet. Het is ronduit vies. Ook het fietsen tussen het winkelend publiek door blijft onverminderd doorgaan. Sterker nog, dit verschijnsel neemt alleen maar toe op de nieuwe dijk. Er staan borden die aangeven dat het verboden is voor alle verkeer. Ja, borden! Steppen en skateplan- ken zijn naar verluid verboden, maar de goede oude fiets mag mee de dijk op. Fietsend via een oprel of tillend via een van de trappen! Probeer ze maar eens tegen te houden of rus tig te vertellen dat dit de bedoeling niet is. Is d'n Diek er fraaier op geworden? De uit hangborden en foeilelijke puien van sommige winkels staan in schril contrast met de chique steensoort van het plaveisel dat menigeen nauwelijks opvalt. Daarvoor is de dijk een voudig te smal. Op een (smalle??) strook aan weerszijden staan de reclameborden etc. van de winkeliers breeduit uitgestald. Hier en daar is de uitstalling met kraampje en al compleet. Had d'n Diek niet soberder opgeknapt kunnen worden? En efficiënter. De nieuwe verlichting valt niet echt op. Sterker nog, de lampen wer pen een schaduw in de vorm van een donkere kegel naar beneden. Met afvalbakken voorzien van een kleine opening en een molensteen als picknicktafel annex af/albak scoort de aanblik van de Dijk een dikke onvoldoende. Het gouvernementele gejubel over de facelift van d'n Diek is ongepast. Maat houden is nog altijd een goede eigenschap, dames en heren bestuurders. Daar komt nog bij dat in vergelijking met dit prestigeproject de kleine kernen er voor de zoveelste keer bekaaid afkomen. Ik noem hier voor de verandering het havenplein van Stad. Al jaren een steenmassa zonder enige groen voorziening. Een fatsoenlijke zitgelegenheid moet het unieke plein nog steeds ontberen. De oude haven moet het al sinds jaar en dag doen met zegge en schrijve drie originele gemeen- tebanken. Ze voldoen prima, maar de plek is sinds het plaatsen van enkele lantaarnpalen (zonder verlichting!) niet echt handig. Dat Stadje droagbróód het ook al sinds mensen heugenis zonder fatsoenlijke straatverlichting rond de haven moet doen is laakbaar. Tege lijk hameri: de burgemeester van Middelharnis regelmatig op voorzieningen voor de kleine kernen. Dat is een hard gelag. Bepaalde voor zieningen kunnen moeilijk in stand gehouden worden ab de bevolking in aantal terugloopt of als de gemiddelde leeftijd toeneemt. In een verenigingsgebouw of voetbalkantine mogen mensen nu eenmaal niet wonen. Er liggen woningen in het verschiet voor Stad, maar die constatering neemt niet weg dat het dichtst bijzijnde winkelcentrum gerust den Vuilendiek genoemd mag worden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 14