...ONZE PARADEPAARDJES ---------------------------------- bSi^sci^ Eerste eilandelijke Verkeersouders officieel geïnstalleerd N57 krijgt betonnen middenberm EIIAnDBt-niEUWS Gratis vakkundig gelegd en opgemeten. Dialectavond in Ouddorps museum kustveiligheid in Zuid-Holland Belangstelling van ouders nog niet zo groot In de toekomst alle scholen een verkeersouder 'Whats in a name". Visser Meubelen verkoopt ook tapijt. En niet zomaar tapijt, stuk voor stuk paradepaardjes. Van Parade maar ook van alle andere topmerken, zoals Bonaparte, Desso en Interfloor. Bij ons te combineren met meubelen, gordijnen en binnenzonwering. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Ook als u alleen maar op zoek bent naar het mooiste tapijt heeft Visser Meubelen een naam hoog te houden. Al sinds 1871... Vergelijk en doe er uw voordeel mee. SOMMELSDIJKSE HaVEIM 19, MlDDELHARNIS (SOMMELSDIJK), TEL. (0187) 48 33 28 L E-MAIL: INFO@VISSERMEUBELEIM.NL INTERNET: WWW.VISSERMEUBELEN.NL j 1110ll|OCl0il Een greep uit onze tapijtcollectie, prijzen per strekkende meter 400 cm breed, (i) Parade Princess 155,-* (2) Parade Monchita 229,- (s) Parade Studio 105,-* Ook soo cm breed verkrijgbaar Oproep winterfoto's Provinciale Staten eisen snelle investering in Hard nodig Agressief verkeer PAGINA 9 VRIJDAG 11 NOVEMBER 2005 BINNENZONWERING SLAPEN Openingstijden: Maandag gesloten. Dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.30 uur. Vrijdag l<oopavond tot 21.00 uur. Zaterdag geopend van 9.00 tot 17.00 uur. Ool<'s avonds op afspraak mogeliJI<. DEN HAAG - Gedurende de afgelo pen jaren hebben op de N57 tiental len ernstige auto-ongelukken plaats gevonden, vaak met fatale afloop. De N57 staat dan ook bekend als doden weg, dit geldt zowel voor het wegvlak op Voorne als op Goeree-Overflakkee. Duurzame maatregelen zijn noodza kelijk. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid concludeerde na twee onge lukken in 2003 dat de N57 "onnodig gevaarlijk" is. Naar aanleiding van het ongeluk op 21 augustus 2005 tussen Goedereede en Oud- dorp waarbij 5 auto's betrokken waren en 3 doden te betreuren waren, hebben de VVD Statenleden Marijke Groenewegen en Marco van der Sloot in september aan Gedeputeerde Staten gevraagd om actie te ondernemen. Naar aanleiding van deze vragen over de ver keersveiligheid op de N57 heeft de wegbe heerder Rijkswaterstaat korte termijnmaatre- gelen op een deel van de N57 heeft doorge voerd, zoals het verlagen van de snelheid van lOOkm/uur naar 80km per uur en het trekken van een dubbele doorgetrokken streep. De VVD fractie is echter van mening dat deze maatregelen niet afdoende zijn om ongelukken in de toekomst te voorkomen. Statenlid Marco van der Sloot: "Een dub bele doorgetrokken streep tussen de rijbanen zonder een fysieke scheiding zal roekeloos rijgedrag echt niet voorkomen. Wij vinden dat zo'n scheiding in de vorm van betonnen rijbaanscheiders eenvoudig kunnen worden aangebracht en veel toekomstig leed kan voorkomen". Om de verkeersveiligheid op de N57 te verbeteren heeft de VVD dan ook een motie ingediend tijdens de Statenverga dering van woensdag, die brede steun van andere fracties heeft gekregen. De motie komt erop neer dat GS met Rijks waterstaat en de stadsregio Rotterdam afspra ken maakt om op korte termijn de gedeelten van de N57 waar dubbel doorgetrokken stre pen zijn aangebracht om de rijbanen te schei den, verder nog te voorzien van een fysieke scheiding in de vorm van betonnen rijbaan- schelders. Marco van der Sloot: "De primaire verant woordelijkheid om de N57 verkeersveilig te maken ligt bij Rijkswaterstaat, maar ook de stadsregio Rotterdam en de Provincie Zuid- Holland hebben vanuit hun eigen rol de ver antwoordelijkheid hebben om de N57 veilig te maken". Het is de laatste jaren eigenlijk een traditie geworden dat in de laatste week van novem ber een dialectavond gehouden wordt in het 'Museum Ouddorps Raad- en Polderhuis'. Op donderdagavond 24 november a.s. is het weer zover. Pau Heerschap, deskundige op het gebied van de dialecten op Goeree- Overflalckee, zal een inleiding houden over die dialecten. Hij zal in het bijzonder ingaan op het dialect van Ouddorp. Na de pauze, waarin koffie geserveerd wordt, zal hij enke le nieuwe Ouddorpse schetsen voordragen. Het belooft weer een interessante, boeiende en humoristische avond te worden. De aan vang is 20.00 uur. Kaartverkoop en reserve ring kan uitsluitend bij de VVV-Ouddorp, tel. 0187-681789. In de zaal zijn geen kaarten meer verkrijgbaar. Verder bestaat het plan om het museum in de kerstvakantie voor publiek open te stel len. Het is dan de bedoeling om in de raads zaal winterfoto's te exposeren. Daarvoor is uw hulp nodig. Heeft u mooie foto's met een winters onderwerp, neem dan contact op met VVV- Ouddorp. Provinciale Staten dulden absoluut geen uitstel meer voor de noodzakelijke investe ringen in kustveiligheid. De fracties van de PvdA, CDA en de VVD dienden bij de begro ting een motie in om deze onveilige situatie aan de kaak te stellen. Deze motie is vervol gens met algemene stemmen aangenomen. In Zuid-Holland liggen 4 van de 8 prioritaire zwakke schakels in de Nederlandse kust. De zwakke schakels in de kust zijn Sche- veningen, Delflandse kust, Flaauwe werk en Noordwijk. Het Rijk heeft hier wel geld beschikbaar voor gesteld alleen komt dat pas beschikbaar in een termijn van 2007 tot 2020. De indieners van de motie vinden dat veel te laat. Mocht het ooit misgaan bij één van de zwakke schakels, dan is de schade onvoorstelbaar groot. Zuid-Holland wil de veiligheid op peil houden. De werkzaamhe den aan de prioritaire zwakke schakels moe ten zodra de planstudies gereed zijn worden uitgevoerd. Provinciale Staten steunen Gede puteerde Staten in haar pogingen het Rijk zover te krijgen dat er eerder geld beschik baar gesteld wordt. Zij vragen Gedeputeerde Staten de aangenomen motie ter kennis te brengen aan de leden van de Tweede Kamer der Staten Generaal. MlDDELHARNIS - Dinsdagavond was het toch een beetje bijzondere dag voor iedereen die met verkeersveilig heid te maken heeft op Goeree-Over flakkee. In het ISGO-gebouw werden de eerste verkeersouders geïnstalleerd. Ofschoon er nog maar vier ouders zich hadden opgegeven voor deze functie vond de Regionale Projectgroep Ver keersveiligheid GO dit wel een reden om aan de installatie een officieel tintje te geven. Aan de voorzitter van de pro jectgroep, wethouder Van Oosterom van de gemeente Goedereede, was het de eer om de eerste verkeersouders uit de startblokken te helpen. Door Adri van der Laan Voor deze omgeving is de functie van Verkeersouder een nieuw fenomeen. Het verkeersouderproject wordt opgezet van uit 3V0 (voorheen Veilig Verkeer Neder land), afdeling Zuid-Holland. Het is de bedoeling dat zich van iedere basisschool een ouder beschikbaar stelt om te fungeren als verkeersouder. Verkeersouders dienen niet vergeleken te worden met de verkeersbrigadiers, die op sommige plaatsen de kinderen op drukke kruispunten helpen met het oversteken. Een Verkeersouder heeft andere taken. Hij of zij zal bijvoorbeeld verkeersonveilige situaties in de nabijheid van de scholen of op de schoolroutes signaleren en vervol gens doorgeven aan de bevoegde instan ties. Verder vervult een verkeersouder een 'brugfunctie' tussen de verschillende par tijen. Zo kunnen er contacten gelegd wor den tussen gemeenten, buurtvereniging, 3VO en de school, als de verkeerssituatie daar aanleiding toe geeft. Dus een ver keersouder zet zich in om een maximale verkeersveiligheid rondom de scholen te bereiken. Deze ouder kan ook het aan- De beide verkeersouders worden geïnstalleerd door wethouder Van Oosterom. Links de heer Veennan, die samen met zijn familie het verkeersouderschap zal gaan vervullen, en rechts de heer Alhrechts. (Foto: Adri van der Laan) spreekpunt zijn voor andere ouders als die rondom de school verkeersonveilige situ aties signaleren. Wie bij het begin en aan het eind van de .schooldag bij een basisschool in de buurt komt, kan zelf vaststellen dat een goed \erkeersveiligheidbeleid rondom de scho len heel belangrijk is. Veel kinderen wor den door hun ouders met de auto gehaald en gebracht. Tussen de wachtende auto's door moeten de jonge kinderen die op de fiets zijn gekomen ook hun weg zoeken en tegelijk heel goed op het andere verkeer letten. Het is de bedoeling dat een ver keersouder dergelijke gevaarlijke situaties onder de aandacht brengt van de school leiding of de gemeente. Wellicht kan dit dan een aanzet geven tot maatregelen die de verkeersveiligheid kunnen bevorderen en misschien zelfs onnodig leed kunnen besparen. De Projectgroep en de andere betrokkenen zien het nut van een verkeersouder zeker in. Maar tijdens de bijeenkomst van dins dagavond kwam naar voren dat ouders - die uiteindelijk toch verantwoordelijk zijn voor hun kinderen - nog niet zijn overtuigd van de noodzaak van een verkeersouder. Slechts vier ouders hebben zich voor de functie beschikbaar gesteld - een mager resultaat, terwijl vanuit de Projectgroep al geruime alles in het werk wordt gesteld om via de scholen ouders te bereiken. Toch zijn de mensen van de Projectgroep niet ontevreden. Van Oosterom sprak de hoop uit dat het groepje van vier verkeers ouders in de toekomst verder uit zal brei den, totdat alle basisscholen op het eiland een verkeersouder hebben. Hij verzekerde dat de Projectgroep er alles aan zal doen om meer bekendheid te geven aan de verkeers ouders. Van Oosterom wees op het belang van de verkeersouders die de schoolomge- ving 'in kaart kunnen brengen' voor wat betreft de verkeersveiligheid. Van Ooste rom noemde als voorbeeld dat het verkeer steeds agressiever wordt, maar juist door kinderen wordt het verkeer met anderen ogen bekeken. "Zo kunnen kinderen pas op het laatste moment toch nog oversteken". Hij gaf de vier verkeersouders als opdracht mee om meer aan 'schoolweg te gaan tim meren' en zo meer mensen enthousiast te krijgen voor het verkeersouderschap. Ver der raadde Van Oosterom de verkeersou ders aan om ook de verkeersambtenaren van hun gemeenten aan te spreken als er knelpunten worden geconstateerd. Tijdens de bijeenkomst met de nieuwe verkeersou ders was ook de 'regionale verkeersleer- kracht' Anoek de Jong aanwezig. Zij zal in de toekomst op de verschillende basisscho len een deel van de verkeerslessen gaan verzorgen. Ook zij bood de verkeersouders haar hulp aan bij het uitoefenen van hun taak. Veder kregen de verkeersouders een aantal instructies van de heer Van der Kolk van 3VO. De ouders zullen ook een cursus gaan volgen, waarbij ze verder op hun taak worden toebereid. De twee aanwezige verkeersouders, de heer Veerman van de J.C. van Gentschool te Sommelsdijk en de heer Albrechts van de Bosseschool te Middelhamis, kregen uit handen van Van Oosterom hun certifi caat uitgereikt. De andere twee verkeers ouders, die deze avond niet aanwezig konden zijn, zijn G. van den Boogert van de Prins Mauritsschool te Dirksland en de heer M. Venneman van obs De Westhoek te Ouddorp.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 9