...ONZE
PARADEPAARDJES
---------------------------------- bSi^sci^
Eerste eilandelijke Verkeersouders
officieel geïnstalleerd
N57 krijgt
betonnen
middenberm
EIIAnDBt-niEUWS
Gratis vakkundig gelegd en opgemeten.
Dialectavond
in Ouddorps museum
kustveiligheid in Zuid-Holland
Belangstelling van ouders nog niet zo groot
In de toekomst alle scholen een verkeersouder
'Whats in a name". Visser Meubelen verkoopt ook tapijt. En niet zomaar tapijt, stuk voor stuk paradepaardjes.
Van Parade maar ook van alle andere topmerken, zoals Bonaparte, Desso en Interfloor.
Bij ons te combineren met meubelen, gordijnen en binnenzonwering. Maar dat hoeft natuurlijk niet.
Ook als u alleen maar op zoek bent naar het mooiste tapijt heeft Visser Meubelen een naam hoog te houden.
Al sinds 1871... Vergelijk en doe er uw voordeel mee.
SOMMELSDIJKSE HaVEIM 19, MlDDELHARNIS (SOMMELSDIJK), TEL. (0187) 48 33 28 L
E-MAIL: INFO@VISSERMEUBELEIM.NL INTERNET: WWW.VISSERMEUBELEN.NL j 1110ll|OCl0il
Een greep uit onze tapijtcollectie, prijzen per strekkende meter 400 cm breed,
(i) Parade Princess 155,-* (2) Parade Monchita 229,- (s) Parade Studio 105,-*
Ook soo cm breed verkrijgbaar
Oproep winterfoto's
Provinciale Staten eisen
snelle investering in
Hard nodig
Agressief verkeer
PAGINA 9
VRIJDAG 11 NOVEMBER 2005
BINNENZONWERING SLAPEN
Openingstijden: Maandag gesloten. Dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.30 uur.
Vrijdag l<oopavond tot 21.00 uur. Zaterdag geopend van 9.00 tot 17.00 uur.
Ool<'s avonds op afspraak mogeliJI<.
DEN HAAG - Gedurende de afgelo
pen jaren hebben op de N57 tiental
len ernstige auto-ongelukken plaats
gevonden, vaak met fatale afloop. De
N57 staat dan ook bekend als doden
weg, dit geldt zowel voor het wegvlak
op Voorne als op Goeree-Overflakkee.
Duurzame maatregelen zijn noodza
kelijk. De Onderzoeksraad voor de
Veiligheid concludeerde na twee onge
lukken in 2003 dat de N57 "onnodig
gevaarlijk" is.
Naar aanleiding van het ongeluk op 21
augustus 2005 tussen Goedereede en Oud-
dorp waarbij 5 auto's betrokken waren en 3
doden te betreuren waren, hebben de VVD
Statenleden Marijke Groenewegen en Marco
van der Sloot in september aan Gedeputeerde
Staten gevraagd om actie te ondernemen.
Naar aanleiding van deze vragen over de ver
keersveiligheid op de N57 heeft de wegbe
heerder Rijkswaterstaat korte termijnmaatre-
gelen op een deel van de N57 heeft doorge
voerd, zoals het verlagen van de snelheid van
lOOkm/uur naar 80km per uur en het trekken
van een dubbele doorgetrokken streep.
De VVD fractie is echter van mening dat
deze maatregelen niet afdoende zijn om
ongelukken in de toekomst te voorkomen.
Statenlid Marco van der Sloot: "Een dub
bele doorgetrokken streep tussen de rijbanen
zonder een fysieke scheiding zal roekeloos
rijgedrag echt niet voorkomen. Wij vinden
dat zo'n scheiding in de vorm van betonnen
rijbaanscheiders eenvoudig kunnen worden
aangebracht en veel toekomstig leed kan
voorkomen". Om de verkeersveiligheid op
de N57 te verbeteren heeft de VVD dan ook
een motie ingediend tijdens de Statenverga
dering van woensdag, die brede steun van
andere fracties heeft gekregen.
De motie komt erop neer dat GS met Rijks
waterstaat en de stadsregio Rotterdam afspra
ken maakt om op korte termijn de gedeelten
van de N57 waar dubbel doorgetrokken stre
pen zijn aangebracht om de rijbanen te schei
den, verder nog te voorzien van een fysieke
scheiding in de vorm van betonnen rijbaan-
schelders.
Marco van der Sloot: "De primaire verant
woordelijkheid om de N57 verkeersveilig te
maken ligt bij Rijkswaterstaat, maar ook de
stadsregio Rotterdam en de Provincie Zuid-
Holland hebben vanuit hun eigen rol de ver
antwoordelijkheid hebben om de N57 veilig
te maken".
Het is de laatste jaren eigenlijk een traditie
geworden dat in de laatste week van novem
ber een dialectavond gehouden wordt in het
'Museum Ouddorps Raad- en Polderhuis'.
Op donderdagavond 24 november a.s. is
het weer zover. Pau Heerschap, deskundige
op het gebied van de dialecten op Goeree-
Overflalckee, zal een inleiding houden over
die dialecten. Hij zal in het bijzonder ingaan
op het dialect van Ouddorp. Na de pauze,
waarin koffie geserveerd wordt, zal hij enke
le nieuwe Ouddorpse schetsen voordragen.
Het belooft weer een interessante, boeiende
en humoristische avond te worden. De aan
vang is 20.00 uur. Kaartverkoop en reserve
ring kan uitsluitend bij de VVV-Ouddorp, tel.
0187-681789. In de zaal zijn geen kaarten
meer verkrijgbaar.
Verder bestaat het plan om het museum in
de kerstvakantie voor publiek open te stel
len. Het is dan de bedoeling om in de raads
zaal winterfoto's te exposeren. Daarvoor is
uw hulp nodig. Heeft u mooie foto's met een
winters onderwerp, neem dan contact op met
VVV- Ouddorp.
Provinciale Staten dulden absoluut geen
uitstel meer voor de noodzakelijke investe
ringen in kustveiligheid. De fracties van de
PvdA, CDA en de VVD dienden bij de begro
ting een motie in om deze onveilige situatie
aan de kaak te stellen. Deze motie is vervol
gens met algemene stemmen aangenomen.
In Zuid-Holland liggen 4 van de 8 prioritaire
zwakke schakels in de Nederlandse kust.
De zwakke schakels in de kust zijn Sche-
veningen, Delflandse kust, Flaauwe werk
en Noordwijk. Het Rijk heeft hier wel geld
beschikbaar voor gesteld alleen komt dat
pas beschikbaar in een termijn van 2007 tot
2020. De indieners van de motie vinden dat
veel te laat. Mocht het ooit misgaan bij één
van de zwakke schakels, dan is de schade
onvoorstelbaar groot. Zuid-Holland wil de
veiligheid op peil houden. De werkzaamhe
den aan de prioritaire zwakke schakels moe
ten zodra de planstudies gereed zijn worden
uitgevoerd. Provinciale Staten steunen Gede
puteerde Staten in haar pogingen het Rijk
zover te krijgen dat er eerder geld beschik
baar gesteld wordt. Zij vragen Gedeputeerde
Staten de aangenomen motie ter kennis te
brengen aan de leden van de Tweede Kamer
der Staten Generaal.
MlDDELHARNIS - Dinsdagavond
was het toch een beetje bijzondere dag
voor iedereen die met verkeersveilig
heid te maken heeft op Goeree-Over
flakkee. In het ISGO-gebouw werden
de eerste verkeersouders geïnstalleerd.
Ofschoon er nog maar vier ouders zich
hadden opgegeven voor deze functie
vond de Regionale Projectgroep Ver
keersveiligheid GO dit wel een reden
om aan de installatie een officieel tintje
te geven. Aan de voorzitter van de pro
jectgroep, wethouder Van Oosterom
van de gemeente Goedereede, was het
de eer om de eerste verkeersouders uit
de startblokken te helpen.
Door Adri van der Laan
Voor deze omgeving is de functie van
Verkeersouder een nieuw fenomeen. Het
verkeersouderproject wordt opgezet van
uit 3V0 (voorheen Veilig Verkeer Neder
land), afdeling Zuid-Holland. Het is de
bedoeling dat zich van iedere basisschool
een ouder beschikbaar stelt om te fungeren
als verkeersouder.
Verkeersouders dienen niet vergeleken te
worden met de verkeersbrigadiers, die op
sommige plaatsen de kinderen op drukke
kruispunten helpen met het oversteken.
Een Verkeersouder heeft andere taken. Hij
of zij zal bijvoorbeeld verkeersonveilige
situaties in de nabijheid van de scholen of
op de schoolroutes signaleren en vervol
gens doorgeven aan de bevoegde instan
ties. Verder vervult een verkeersouder een
'brugfunctie' tussen de verschillende par
tijen. Zo kunnen er contacten gelegd wor
den tussen gemeenten, buurtvereniging,
3VO en de school, als de verkeerssituatie
daar aanleiding toe geeft. Dus een ver
keersouder zet zich in om een maximale
verkeersveiligheid rondom de scholen te
bereiken. Deze ouder kan ook het aan-
De beide verkeersouders worden geïnstalleerd door wethouder Van Oosterom. Links de heer Veennan,
die samen met zijn familie het verkeersouderschap zal gaan vervullen, en rechts de heer Alhrechts.
(Foto: Adri van der Laan)
spreekpunt zijn voor andere ouders als die
rondom de school verkeersonveilige situ
aties signaleren.
Wie bij het begin en aan het eind van de
.schooldag bij een basisschool in de buurt
komt, kan zelf vaststellen dat een goed
\erkeersveiligheidbeleid rondom de scho
len heel belangrijk is. Veel kinderen wor
den door hun ouders met de auto gehaald
en gebracht. Tussen de wachtende auto's
door moeten de jonge kinderen die op de
fiets zijn gekomen ook hun weg zoeken en
tegelijk heel goed op het andere verkeer
letten. Het is de bedoeling dat een ver
keersouder dergelijke gevaarlijke situaties
onder de aandacht brengt van de school
leiding of de gemeente. Wellicht kan dit
dan een aanzet geven tot maatregelen die
de verkeersveiligheid kunnen bevorderen
en misschien zelfs onnodig leed kunnen
besparen.
De Projectgroep en de andere betrokkenen
zien het nut van een verkeersouder zeker
in. Maar tijdens de bijeenkomst van dins
dagavond kwam naar voren dat ouders -
die uiteindelijk toch verantwoordelijk zijn
voor hun kinderen - nog niet zijn overtuigd
van de noodzaak van een verkeersouder.
Slechts vier ouders hebben zich voor de
functie beschikbaar gesteld - een mager
resultaat, terwijl vanuit de Projectgroep
al geruime alles in het werk wordt gesteld
om via de scholen ouders te bereiken.
Toch zijn de mensen van de Projectgroep
niet ontevreden. Van Oosterom sprak de
hoop uit dat het groepje van vier verkeers
ouders in de toekomst verder uit zal brei
den, totdat alle basisscholen op het eiland
een verkeersouder hebben. Hij verzekerde
dat de Projectgroep er alles aan zal doen om
meer bekendheid te geven aan de verkeers
ouders. Van Oosterom wees op het belang
van de verkeersouders die de schoolomge-
ving 'in kaart kunnen brengen' voor wat
betreft de verkeersveiligheid. Van Ooste
rom noemde als voorbeeld dat het verkeer
steeds agressiever wordt, maar juist door
kinderen wordt het verkeer met anderen
ogen bekeken. "Zo kunnen kinderen pas op
het laatste moment toch nog oversteken".
Hij gaf de vier verkeersouders als opdracht
mee om meer aan 'schoolweg te gaan tim
meren' en zo meer mensen enthousiast te
krijgen voor het verkeersouderschap. Ver
der raadde Van Oosterom de verkeersou
ders aan om ook de verkeersambtenaren
van hun gemeenten aan te spreken als er
knelpunten worden geconstateerd. Tijdens
de bijeenkomst met de nieuwe verkeersou
ders was ook de 'regionale verkeersleer-
kracht' Anoek de Jong aanwezig. Zij zal in
de toekomst op de verschillende basisscho
len een deel van de verkeerslessen gaan
verzorgen. Ook zij bood de verkeersouders
haar hulp aan bij het uitoefenen van hun
taak. Veder kregen de verkeersouders een
aantal instructies van de heer Van der Kolk
van 3VO. De ouders zullen ook een cursus
gaan volgen, waarbij ze verder op hun taak
worden toebereid.
De twee aanwezige verkeersouders, de
heer Veerman van de J.C. van Gentschool
te Sommelsdijk en de heer Albrechts van
de Bosseschool te Middelhamis, kregen
uit handen van Van Oosterom hun certifi
caat uitgereikt. De andere twee verkeers
ouders, die deze avond niet aanwezig
konden zijn, zijn G. van den Boogert van
de Prins Mauritsschool te Dirksland en de
heer M. Venneman van obs De Westhoek
te Ouddorp.