GEROEPEN
TOT HET AMBT
Keetje van Bekaf
PREDIKBEURTEN
ZAPfÖAVOND
Stellendamse
struis
Eeuwig zeker...
Truckrun gaat dit jaar weer door
EIIAimoi^lEUWS
EIIIVIIDEII-tllEUWS
Ouderling of diaken
Niet vanzelfsprekend
Een spanning
Beschikbare tijd
Gezin en echtgenote
Zondag 4 juni 2006
Eerste Pinksterdag
Maandag 5 juni 2006
Tweede Pinksterdag
Kerkdienst Ger. Gem. in Ned.
Voorjaarsverl(oping Heriiingse
vrouwenvereniging
Extra kerkdienst Ger. Gem.
Ingezonden (lO)
Dat eerste pUin hè 'ft 0efiefie
mar vrot 'eschoorM
Keetje heeft enige hoop dat
er wellicht een geheel nieuw
bouwplan komt voor Bekaf
in Goedereede.
VRIJDAG 2 JUNI 2006
U kunt aan verschillende ambten in de
kerk denken. Het gaat mij nu speciaal om
de roeping tot het ambt van ouderling of
diaken. Over het geroepen zijn tot predikant
als prediker en pastor zou apart gesproken
moeten vviorden. Terloops merk ik op dat er
in de gemeenten regelmatig gebeden moet
worden of de Heere met name jonge mensen
wil roepen tot het ambt van dienaar van het
Woord. Zelf spreek ik in kerkdiensten regel
matig jongeren aan met de vraag of zij met de
roeping tot dat ambt bezig zijn.
Toch gaat het mij dit keer om gemeente
leden die door de kerkenraad gekandideerd
worden voor het ambt van ouderling of dia
ken. Ik doe dat omdat het in tal van gemeen
ten moeilijk is om geschikte ambtsdragers in
de kerkenraad een plaats te doen innemen.
Laten we eerlijk zijn. Die moeite is er
altijd geweest. Ik heb vele jaren geleden als
predikant in de gemeente, de moeite van het
aanvaarden van een roeping al meegemaakt.
We waren als kerkenraad altijd weer blij
wanneer de benoemden 'ja' gezegd hadden
op hun roeping.
Ik waardeer het dat een ja niet vanzelf
sprekend wordt uitgesproken. De benoemde
broeder moet met zijn hart 'ja' zeggen op
de roeping die hem van Godswege via de
gemeente en kerkenraad toekomt.
Toch heb ik de indruk - om het maar eens
heel gewoon te zeggen - dat het in onze tijd
moeilijker is om ambtsdragers te krijgen dan
bijvoorbeeld dertig jaar geleden.
Wat is de oorzaak daarvan? Het leven is
druk en vol. Veel mensen moeten voor hun
dagelijks werk nog cursussen volgen of bui
ten de directe werktijd contacten onderhou
den, soms ook reizen maken.
De maatschappij is ingewikkelder gewor
den. Zij stelt hogere eisen aan werknemers;
van welke aard en op welk niveau ook.
Er zijn mannen die verdere ontplooiing
met het oog op hun maatschappelijke carrière
bovenaan plaatsen.
Dan blijft er minder of geen tijd over voor
bestuursfuncties en vaak al helemaal niet
voor ambtelijk werk in de kerk. Dan ga ik
voorbij aan de vraag of zulk werk de betrok
kenen aanspreekt. Wat zijn er niet vaak een
moeiten in de gemeente. Daarmee krijgt een
kerkenraadslid te maken in meerdere of min
dere mate.
Dan wordt er een spanning gevoeld tus
sen kerkelijke betrokkenheid en maatschap
pelijke verantwoordelijkheid.
Men kan zeggen; De kerk gaat altijd voor,
omdat het daar de dienst van de Heere God
betreft. In de praktijk ligt dat niet meer zoals
vroeger. Men kan terecht de vraag stellen of
sommige broeders die benoemd worden, niet
om goede redenen ontheffing vragen van hun
benoeming. Deze formulering vind ik beter
dan te zeggen dat ze ervoor bedanken.
Een roeping in de kerk is wat anders dan
het benoemd worden op een post in het maat
schappelijk leven. Voor zo'n benoeming kan
men bedanken.
Tot het ambt in de kerk geroepen te wor
den geschiedt - zo mogen we geloven - van
Godswege. Een broeder die ontheffing van
zijn benoeming vraagt, zegt neen tegen een
beroep dat in de naam van Jezus Christus, de
Koning der Kerk, op hem wordt uitgebracht.
Ik wil niet zeggen dat een neen als ant
woord op de benoeming tot ambtsdrager
nooit geoorloofd is. Toch moet de benoemde
goed weten wat hij doet als hij ontheffing
vraagt.
Daar is uiteraard allereerst de vraag naar
de bekwaamheid. Het feit dat een kerken
raad hem nomineert en benoemt, zegt dat
deze hem bekwaam acht voor dit ambt. Een
benoemde moet wel heel sterke argumenten
hebben om dat oordeel van bekwaamheid te
weerspreken. Toch blijft het de eigen verant
woordelijkheid van de benoemde om met de
benoeming in te stemmen en 'ja' te zeggen.
Daarnaast is er de factor van beschikbare
tijd. Juist hier botsen kerkelijke belangen en
maatschappelijke eisen of verlangens soms
op elkaar. Het komt niet zelden voor dat een
benoemde broeder heel eerlijk zegt: Ik heb er
geen tijd voor. Daarom vraag ik ontheffing.
De verantwoordelijkheid voor dit neen
ligt bij de benoemde. Hij moet de beslissing
nemen, ook als die negatief uitvalt.
Een kerkenraad kan daarin berusten. Er
zijn situaties waarin de kerkenraad de vraag
om ontheffing kan begrijpen en billijken.
Ik maak dus verschil tussen: de kerkenraad
heeft erin bewilligd èn de kerkenraad berust
erin. Het wordt aan de prudentie van de
kerkenraad overgelaten of ze dit verschil in
waardering in een bepaalde formulering tot
uitdrukking brengt. Misschien kan dat niet
altijd publiekelijk gebeuren. In een gesprek
onder vier of zes ogen zou ik die mogelijk
heid wel open willen laten.
Uiteraard is de gezinssituatie van de
benoemde broeder ook een factor die mee
speelt. Er zijn voorbeelden van gezinnen
waarin de verantwoordelijkheid van de vader
naar binnen toe, gaat boven het vervullen van
een kerkelijk ambt. Uiteraard is een negatie
ve beslissing dan van tijdelijke aard. Er kun
nen jaren aanbreken waarin dit bezwaar niet
meer geldt.
Ik noemde nog niet de plaats van de echt
genote. Man en vrouw moeten het eens wor
den over het 'ja'. De aanvaarding van de roe
ping betekent dat er beslag gelegd wordt op
de tijd van man en vader. Die tijd wordt aan
gezin en huwelijk onttrokken.
In een goed huwelijk zullen ingrijpende
beslissingen altijd in overleg plaatsvinden.
Een man zal niet zo maar tegen zijn vrouw
zeggen: Dat heb ik besloten. Dat heb je te
verwachten. Integendeel, er zal over gepraat
worden.
En vooral, het zal een zaak van gebed zijn;
niet alleen voor de man; maar als het goed is
voor hen beiden.
Als de Heere roept, moeten er wel zwaar
wegende argumenten zijn om neen te zeg
gen.
Laat ik met deze zin mogen besluiten. Ik
besef dat ik niet alle aspecten van 'geroepen
tot het ambt' heb besproken. Het aardige van
een column is, dat de schrijver gedachten
aanreikt die voor het betrokken onderwerp
relevant zijn! Dat hoop ik met het boven
staande gedaan te hebben. Nog eens onder
strepend dat een roeping tot het ambt vraagt
om een beslissing voor Gods aangezicht!
W. H. Velema
OUDDORP - Hersteld Herv. Gem.
Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. Lassche en
18.30 uur kand. B. D. Bouman, Som-
melsdijk. Eben-Haëzer: 9.30 uur nog niet
bekend en 18.30 uur ds. H. Lassche - Herv.
Gem. (PKN) Locatie mfg Dorpstienden:
9.45 uur ds. D. van Eckeveld, Katwijk
en 18.00 uur ds. G. Herwig, Kamerik -
Geref. Kerk (PKN) 9.00 en 10.30 uur ds.
C. G. Kant en 18.30 uur ds. L. J. Lingen
- Ger. Gem. 9.30 en 14.30 uur ds. G. van
Manen - Doopsgezinde Gem. 9.30, 11.15
en 18.30 uur ds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 9.45
uur zingen Pinksterliederen; 10.00 uur ds.
A. Bloemendal, Oud-Beijerland en 18.30
uur ds. G. van Meijeren - Hersteld Herv.
Gem. 9.00, 10.45, 17.00 en 18.45 uur ds.
J. W. van Estrik.
STELLENDAM - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. J. J. van Holten, Leerdam en 17.00
uur ds. A. Belder - Geref. Kerk (PKN)
10.00 uur de heer K. Baas en 18.30 uur ds.
C. G. Kant - Hersteld Herv. Gem. 10.00
uur ds. J. Kot, Borssele en 18.00 uur kand.
Joh. Fekkes, Nijkerk.
MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00
uur ds. P. Korteweg en 18.00 uur kand. J.
P. Stoel, Kampen - Geref. Kerk (PKN)
9.30 uur ds. P Terpstra - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in
Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
clir. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaatschappij
Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)471020
Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)471020
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,30;
contracttarieven op aanvraag
slultingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-.50448359
REDACTIE;
hoofdredacteur: J. Villerlus,
tel. (0187)47 1022,
e-mail; J.Vlllerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 10.00
Per halfjaar 19,50
Per Jaar 38,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor deze
ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobaiik Middelharnis 342001108
DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. G. van Meijeren, bediening Hei
lige Doop en 18.00 uur ds. B. F. Bakelaar,
Langerak-Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
ds. P. Blok - Ziekenhuis: 14.30 uur de
heer A. Dubbeld.
HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur kand. T. R. Rietveld, Ridderkerk en
18.00 uur ds. J. Maas - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk en 18.00
uur ds. W. Groenenboom, Waardenburg -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. R. W. van Mourik en 18.00 uur ds.
Th. W. H. van der Heijden - Lukaskapel
HDG 10.15 uur ds. T. W. van Bennekom
- Exodus (PKN) 10.00 uur (H.A.) ds. C.
Balk - Remonstrantse Gem. 10.00 uur
ds. J. F. Klijnsma - CAMA Gemeente
10.00 uur de heer M. Domburg.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN)
10.00 uur kand. mr. J. Kooij, Barendrecht
en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom,
bediening Heilige Doop - Geref. Kerk
(PKN) 9.30 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen
- Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van
Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. P. den Butter - Geref. Kerk (Vrij
gemaakt) geen opgave - Hersteld Herv.
Gem. 10.30 uur ds. K. ten Klooster, Rid
derkerk en 17.00 uur ds. C. Gielen.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30
uur ds. J. Maas en 18.00 uur ds. L. WüU-
schleger, Middelburg - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur ds. H. J. Boer en 18.00 uur
ds. A. van Wijk, Herkingen - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. W. Stijf,
Meeuwen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Beréa Gem. 10.00 uur de
heer J Crezee
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem.
(PKN) 9.45 uur zingen Pinksterliederen;
10.00 uur ds. H. J. Catsburg en 18.00 uur
ds. C. van Schoonhoven, Hardinxveld-
Giessendam - Geref. Kerk (PKN) 10.00
uur ds. J. Tevel en 18.00 uur de heer J.
Anninga - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. (PKN) 9.45
uur ds. C. Doorneweerd en 18.00 uur ds.
E. Versluis, Sint Annaland - Geref. Kerk
(PKN) 10.00 uur ds. R C. Koster en 18.00
uur ds. G. A. Trouwborst.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN)
9.30 uur dl-. T. E. van Spanje en 18.00 uur
ds. J. Willemsen - Geref. Kerk (PKN)
9.30 en 18.00 uur de heer G. J. Heinen
- Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur student G.
Heijkamp - Hersteld Herv. Gem. 9.30
uur onbekend en 15.30 uur ds. C. M. Vis
ser, Boven-Hardinxveld.
LANGSTRAAT- Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur kand. L, W. den Boer, Nieuw-Beijer-
land.
OUDDORP - Hersteld Herv. Gem.
Dorpskerk: 9.30uurds.H.Lassche,beves
tiging nieuwe lidmaten - Herv. Gem.
(PKN) Locatie mfg Dorpstienden: 10.00
uur ds. A. Goedvree, Arnemuiden - Ger.
Gem. 9.30 uur ds. A. J. Gunst - Doopsge
zinde Gem. 10.00 uur ds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 9.30
uur ds. M. Messemaker, Oud-Beijjerland
- Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. W.
van Estrik, bevestiging ambtsdrager.
STELLENDAM - Herv. Gem. (PKN)
9.3- uur ds. L. Wüllschleger, Middelburg
- Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A.
van Wijk, Herkingen.
MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 9.30
uur ds. P. Korteweg - Ger. Gem. 9.30 uur
leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 9.00 uur
ds. G. van Meijeren. Zaterdag 10 juni:
16.00 uur ds. G. van Meijeren, bevesti
ging van het huwelijk van Martien Poppe
Annemarie Struik - Ger. Gem. 10.00
uur ds. P. Blok,
HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 9.30
uur kand. H. M. Burggraaf, Vlaardingen
- Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur nog
niet bekend - Ger. Gem. 10.00 uur lees
dienst.
SOMMELSDUK - Herv. Gem. (PKN) 9.30
uur ds. R. W. van Mourik.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN)
9.00 uur ds. P Vernooij, Tholen - Ger.
Gem. 9.30 uur ds. G. van Manen - Chr.
Geref Kerk 9.30 uur ds. P den Butter
- Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur kand.
G. J. Blankers.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN)
9.30 uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk
- Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur kand. G.
J. Blankers, Bruchem - Ger. Gem. 10.00
uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30
uur ds. L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 uur
geen dienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem.
(PKN) 9.30 uur kand. M. Vastenhout,
Wijngaarden - Ger. Gem. 10.00 uur lees
dienst.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. (PKN) 9.30
uur ds. C. Doorneweerd.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN)
9.30 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem.
11.00 uur ds. J. de Pater - Hersteld Herv.
Gem. 9.00 uur ds. R C. Hoek, Sint Anna
land.
MELISSANT - In de Gereformeerde
Gemeente in Ned. hoopt dinsdagavond 6
juni a.s. ds. A. Schultink uit Bruinisse voor
te gaan. In deze dienst zullen tevens ambts
dragers worden bevestigd.
HERKINGEN - Zendingsvereniging 'De
Hand aan de Ploeg' houdt zaterdag 3 juni a.s.
haar voorjaarsverkoping in de Geref. Gemeen
te te Herkingen. Verkocht worden o.a. Beeren
ondergoed. Ten Gate ondergoed (4 halen, 3
betalen), fruit, asperges, kaas, noten, boeken
(nieuw en gebruikt) crea-spuUen, eigengebak
ken producten, bolussen en saucijzenbroodjes.
Er is een stoffen- en lapjeskraam, terwijl dit
jaar nieuw aanwezig is een kraam met materi
aal om zelf kaarten te maken. Ook is er dit jaar
Clementijn kleding in de maten 36 t/m 56 en
in de kindermaten 104 t/m 108, met vele leuke
aanbiedingen. Iedereen is hartelijk welkom.
D.V. 2^ Pinkster(dag 5 juni 2006
t.b.v. Stichting Ontmoeting
in de Visafslag te Stellendam
m.m.v.
IViannenl^oor Groot Rotterdam
SEBA i\/leisjesl<oor
Aanvang: 19.00 uur
STAD aan 't HARINGVLIET - Woensdag
7 juni, 19.30 uur, ds. J.W. Verweij.
Dat er tussen Grevelingen en Haringvliet
veei vogels voorkomen is een Flakkeese
waarheid als een koe. Er zijn verschillende
publicaties op dit gebied. Wie op het eiland
weet niet af van fouragerende ganzen of
van kijvende kauwen? Ondanks dat moet
de ornithologische kennis van de doorsnee
stukjesschrijver ernstig worden betwijfeld.
Bij de doorstart van het vogelpark op Flak-
kee in 2005 kreeg uw kolommenvuiler
een tweede kans. Die greep hij met beide
handen aan door deze eilandelijke aan
winst met een bezoekje te vereren. Later
maakten vrouw en kinderen het karwei af
door aanzienlijk langer te blijven. Maar we
komen zeker terug en dat sprak boekdelen.
Kortom, we brachten, zij het afzonderlijk,
een leerzaam bezoek aan het Flakkeese
faunagebeuren. De conclusie geef ik vast:
hier kunnen vogelkaart.net, birdview.com
en andere websites niet tegenop, er gaat
niets boven de natuur in haar ware gedaan
te. Het eilandelijke Faunapark bevindt zich
op een treffende locatie: de Duivenwaard-
sedijk nabij Nieuwe-Tonge. Een prettige bij
komstigheid van Faunapark Flakkee is dat
het niet alleen vogels, maar ook andere
dieren herbergt. Vogels vormen echter wel
de hoofdmoot. Er zijn: kippen, rashanen,
bonte parkieten en echte papegaaien. Niet
van die neppers die je in het dagelijks leven
nogal eens tegenkomt. De aves zijn er in
soorten en maten: wijze uilen, of is dat een
pleonasme (een nog altijd veei voorkomend
taalgebruik trouwens), statige pauwen en
ranzige rovers. Er zijn ook eekhoorns en
emoes, en natuurlijke kunt u in het park
ook de Bommelse buizerd bewonderen. Dat
is een zeldzame vogelsoort waan/an er tot
nu maar één is gesignaleerd. En dat exem
plaar kunt u op zaterdag zien in Faunapark
Flakkee. Het park is een uniek gelegen stuk
grond. Een stukje landschap in het Flak
keese landschap. Een vijver, paden, bomen
en volières bepalen het beeld van het park.
De bezoeker vindt her en der zitjes. Een
aantal deskundige vrijwilligers maken u
desgewenst wegwijs. Vogelwijs, zeg maar.
We vatten een en ander kort samen. Het
vogelpark nabij Nieuwe Tonge is tot begin
oktober iedere zaterdag van 's morgens
tien uur tot 's middags vijf uur open. De
entree is gratis, een bijdrage wordt zeer op
prijs gesteld. Voor het park is voldoende
parkeergelegenheid. Er is tijdens de sei
zoensopening gelegenheid tot het drinken
van het traditionele bakje koffie en dat is
elke zaterdag zo. Zo laat de Flakkeese gast
vrijheid zich van haar goede kant zien. En
nu maar hopen dat u en vele anderen de
weg naar deze unieke attractie weten te
vinden. Dat is na of voor uw vakantie denk
ik geen probleem. Vreemde vogels vallen
niet op in het Faunapark, integendeel ze
zijn er van hari:e welkom. De Stellendamse
struis en zijn gevederde vrienden zien reik
halzend uit naar uw komst.
"Wanneer je het schavot bestijgt, bedenk
dan, zoals je tegen me zei, dat het slechts de
vurige wagen is die je zal dragen naar liet
huis van je Vader. En als je je dierbare hoofd
neerlegt om de slag van de Vader te ontvan
gen, herinner je dan, watje tegen me zei dat,
al wordt je hoofd van je lichaam gescheiden,
je ziel toch in een ogenblik verenigd zal zijn
met je Hoofd, de Heere Jezus in de hemel.
Wat in dit brieffragment onder woorden
wordt gebracht, is niet bedoeld als beeld
spraak, maar wijst op een concrete werke
lijkheid. Mary Love schreef deze woorden
op 21 augustus 1651 aan haar man Christop
her. De volgende dag zou hij bij de Londense
Tower op het schavot worden onthoofd. Wie
was Love? Hij was een veelbelovend puri
teins predikant in Londen. In de woelingen
van zijn tijd werd hij echter van hoogver
raad beschuldigd en ter dood veroordeeld.
Dat vonnis is ook daadwerkelijk uitgevoerd.
Love's laatste woorden, op het schavot
gericht tot zijn publiek, waren: "Ik behoef
slechts te gam liggen op het blok en dan zal
ik een troon bestijgen. Ik vaar vandaag naar
de oceaan der eeuwigheid, over een woeli
ge zee, naar mijn haven van rust, naar het
Beloofde Land.
Niet alleen deze laatste woorden, maar heel
zijn leven getuigde van een nauwgezet leven
met de Heere. Dat tonen ook zijn geschrif
ten. Hij was een prediker die het puriteinse
gedachtegoed verbreidde, maar ook zelf in
praktijk bracht. De zogenaamde praxis pie-
tatis, de praktijk der godzaligheid, ontving
grote nadruk. Love benadrukte dat het hele
leven, inclusief het dagelijkse leven van indi
vidu en maatschappij, tot eer van de Heere
diende te zijn. Daarnaast had hij ook grote
aandacht voor de persoonlijk-geestelijke
vragen van Gods kinderen. Ook in Neder
land zijn zijn preken bekend geworden. Al
in 1659, dus maar enkele jaren na zijn exe
cutie, verscheen de Theologia Practica. Dat
is: Alle de Theologische Werken van Mr.
Christophorus Love. Veel herdrukken ver
schenen sindsdien.
Dezer dagen verscheen bij uitgever De Groot
Goudriaan te Kampen een mooie bundel met
zestien preken van Love. Ze behandelen alle
een en dezelfde tekst, namelijk 2 Petrus 1:
10: ''Daarom, broeders, benaarstigt u te meer
om uw roeping en verkiezing vast te maken.
Want dat doende zult gij nimmermeer struike
len. Het boek opent met een Woord vooraf
waarin ds, A, Snoek te Nieuwer Ter Aa een
korte levensbeschrijving geeft alsmede een
typering van de predikarbeid van Love. De
preken zijn opnieuw uit het Engels vertaald
door de heer E.J. Brouwer, die al eerder de
liefhebbers van Engelse en Schotse stichte
lijke werken aan zich heeft verplicht.
Opvallend in deze preken is de praktisch-
pastorale inhoud. Love volstaat met met de
uitleg van zijn tekst. Evenmin met een uit
eenzetting van de christelijke leer op dit punt.
Maar hij trekt de lijnen door naar de harten
van zijn hoorders en lezers. De spits van zijn
boodschap is gericht op de persoonlijke toe
passing met het oog op het belang van hun
zielen. De ondertitel van het boek luidt dan
ook: 'Waarin een christen kan nagaan of hij
reeds inwendig geroepen en uitverkoren is en
welk pad hij moet bewandelen opdat hij de
zekerheid daarvan zal verkrijgen.
Waar het Love om begonnen is, en met hem
alle predikers van de puriteinse beweging,
dat is dat hij zondaren bij Christus wil bren
gen. En dat hij helderheid wil geven over de
staal van hun ziel voor God. Daartoe is het
nodig dat het echte van het onechte wordt
onderscheiden. Want wat zal het me baten
wanneer ik mijn leven lang gemeend heb
dat ik de Heere toebehoor en voorwerp van
Zijn genade ben, terwijl dat in werkelijkheid
niet het geval is?! Het is met het oog daarop
dat Love toetsstenen aanreikt. Hij schetst het
leven van het geloof, geeft de vruchten van
het geloof aan en dringt bij zijn hoorders erop
aan dat ze zich in dat licht aan een toetsing
onderwerpen. Tegelijkertijd laat Love zich
kennen als een prediker die een hartelijke en
ruime nodiging laat horen om te komen tot
Christus.
Christopher Love is maar 33 jaar oud gewor
den. Toch laten deze preken hem kennen als
een man die grote kennis heeft ontvangen van
de verborgenheid van het leven met de Heere.
Hij kende de geestelijke strekking van Gods
Woord en wist van de leidingen van de Heere
met Zijn volk. Helder is bijvoorbeeld zijn uit
eenzetting van "Gods gewone werkwijze in
het bekeren van een zondaar" in de tweede
preek. Ook de praktische toepassingen in de
elfde preek voor degenen "die geen zeker
heid meer hebbenzijn leerzaam. In preek
dertien zoekt hij een antwoord op de vraag:
"hoe kan een gelovige zekerheid krijgen van
zijn verkiezing?" Ik wil lezing en overden
king van deze preken van harte aanbevelen.
Love was een groot licht aan de kerkhemel
van zijn dagen. Het is een voorrecht dat dat
licht nog schijnen mag. Voor een boek als dit
kun je veel andere gesloten houden.
Ik geef tot slot een enkel fragment uit wat
Love schrijft over de christelijke meditatie.
"Wees in uw overdenkingen werkzaam met
die troostrijke beloften in het evangelie die
de meeste troost bevatten voor een terneerge
slagen ziel. Het feit dat sommige christenen
meer peinzen over hun eigen falen, hun eigen
afgunst en hun eigenfouten dan over de evan
geliebeloften, is er de grote oorzaak van dat
ze zo lang onder een geest van dienstbaar
heid en in een grote duisternis verkeren dat
de vertroostingen van Gods Geest ontbreken.
Laat daarom uw gedachten nu werkzaam zijn
met die beloften die de meeste troost bevatten
voor een terneergeslagen en verlaten ziel"
[232v.].
N.a.v.: Christopher Love. Eeuwig zeker. Uit
geverij De Groot Goudriaan te Kam
pen. Gebonden. 3]9pagina's.
Prijs €24,90.
J.M.J. Kieviet
Nadat het in 2005 stil bleef op straat omdat vanwege wetgeving de truckrun niet door kon
gaan, is er veel gebeurd. TV Rijnmond heeft in een Nieuwsuitzending uitgebreid aandacht
besteed aan hoe en waarom het evenement niet door kon gaan. Hierop kwam van de zijde
van het ministerie van Verkeer en Waterstaat reeds daags na de uitzending een reactie richting
chauffeursvereniging Flakkee. Na een verhelderend gesprek tussen Ad Hameete, de coördina
tor truckrun van de chauffeurs vereniging, en het ministerie bleek er inderdaad veel mis te zijn
met de wetgeving, zo laat Hameete weten. Er zijn inmiddels wat aanpassingen in de betref
fende wetgeving aangebracht. Deze zijn ook gepubliceerd in de Staatscourant. Weliswaar zijn
nog steeds niet alle omissies eruit, zo geeft Hameete aan, maar inmiddels vindt de chauffeurs-
vereniging Flakkee het weer wel verantwoord om de truckrun door te laten gaan In overleg
met de assurantieadviseurs van de vereniging zal een zo optimaal mogelijk pakket aan verze
keringen voor de verkeersregelaars worden afgesloten. Momenteel zijn de voorbereidingen in
volle gang, de route wordt uitgestippeld en de vergunningen zijn allemaal weer aangevraagd
Dit alles bij elkaar betekent dat u ze de derde zaterdag van juni weer kunt verwachten' de lange
rij van trucks, met daarin de superblije mensen, bewoners van Hemesseroord, die mee mogen
Dus zaterdag 17 juni: Truckrun Goeree-Overflakkee, langs de vertrouwde route
Meer informatie is binnenkort te vinden op website www.chauffeursverenigingflakkee nl