GEROEPEN TOT HET AMBT Keetje van Bekaf PREDIKBEURTEN ZAPfÖAVOND Stellendamse struis Eeuwig zeker... Truckrun gaat dit jaar weer door EIIAimoi^lEUWS EIIIVIIDEII-tllEUWS Ouderling of diaken Niet vanzelfsprekend Een spanning Beschikbare tijd Gezin en echtgenote Zondag 4 juni 2006 Eerste Pinksterdag Maandag 5 juni 2006 Tweede Pinksterdag Kerkdienst Ger. Gem. in Ned. Voorjaarsverl(oping Heriiingse vrouwenvereniging Extra kerkdienst Ger. Gem. Ingezonden (lO) Dat eerste pUin hè 'ft 0efiefie mar vrot 'eschoorM Keetje heeft enige hoop dat er wellicht een geheel nieuw bouwplan komt voor Bekaf in Goedereede. VRIJDAG 2 JUNI 2006 U kunt aan verschillende ambten in de kerk denken. Het gaat mij nu speciaal om de roeping tot het ambt van ouderling of diaken. Over het geroepen zijn tot predikant als prediker en pastor zou apart gesproken moeten vviorden. Terloops merk ik op dat er in de gemeenten regelmatig gebeden moet worden of de Heere met name jonge mensen wil roepen tot het ambt van dienaar van het Woord. Zelf spreek ik in kerkdiensten regel matig jongeren aan met de vraag of zij met de roeping tot dat ambt bezig zijn. Toch gaat het mij dit keer om gemeente leden die door de kerkenraad gekandideerd worden voor het ambt van ouderling of dia ken. Ik doe dat omdat het in tal van gemeen ten moeilijk is om geschikte ambtsdragers in de kerkenraad een plaats te doen innemen. Laten we eerlijk zijn. Die moeite is er altijd geweest. Ik heb vele jaren geleden als predikant in de gemeente, de moeite van het aanvaarden van een roeping al meegemaakt. We waren als kerkenraad altijd weer blij wanneer de benoemden 'ja' gezegd hadden op hun roeping. Ik waardeer het dat een ja niet vanzelf sprekend wordt uitgesproken. De benoemde broeder moet met zijn hart 'ja' zeggen op de roeping die hem van Godswege via de gemeente en kerkenraad toekomt. Toch heb ik de indruk - om het maar eens heel gewoon te zeggen - dat het in onze tijd moeilijker is om ambtsdragers te krijgen dan bijvoorbeeld dertig jaar geleden. Wat is de oorzaak daarvan? Het leven is druk en vol. Veel mensen moeten voor hun dagelijks werk nog cursussen volgen of bui ten de directe werktijd contacten onderhou den, soms ook reizen maken. De maatschappij is ingewikkelder gewor den. Zij stelt hogere eisen aan werknemers; van welke aard en op welk niveau ook. Er zijn mannen die verdere ontplooiing met het oog op hun maatschappelijke carrière bovenaan plaatsen. Dan blijft er minder of geen tijd over voor bestuursfuncties en vaak al helemaal niet voor ambtelijk werk in de kerk. Dan ga ik voorbij aan de vraag of zulk werk de betrok kenen aanspreekt. Wat zijn er niet vaak een moeiten in de gemeente. Daarmee krijgt een kerkenraadslid te maken in meerdere of min dere mate. Dan wordt er een spanning gevoeld tus sen kerkelijke betrokkenheid en maatschap pelijke verantwoordelijkheid. Men kan zeggen; De kerk gaat altijd voor, omdat het daar de dienst van de Heere God betreft. In de praktijk ligt dat niet meer zoals vroeger. Men kan terecht de vraag stellen of sommige broeders die benoemd worden, niet om goede redenen ontheffing vragen van hun benoeming. Deze formulering vind ik beter dan te zeggen dat ze ervoor bedanken. Een roeping in de kerk is wat anders dan het benoemd worden op een post in het maat schappelijk leven. Voor zo'n benoeming kan men bedanken. Tot het ambt in de kerk geroepen te wor den geschiedt - zo mogen we geloven - van Godswege. Een broeder die ontheffing van zijn benoeming vraagt, zegt neen tegen een beroep dat in de naam van Jezus Christus, de Koning der Kerk, op hem wordt uitgebracht. Ik wil niet zeggen dat een neen als ant woord op de benoeming tot ambtsdrager nooit geoorloofd is. Toch moet de benoemde goed weten wat hij doet als hij ontheffing vraagt. Daar is uiteraard allereerst de vraag naar de bekwaamheid. Het feit dat een kerken raad hem nomineert en benoemt, zegt dat deze hem bekwaam acht voor dit ambt. Een benoemde moet wel heel sterke argumenten hebben om dat oordeel van bekwaamheid te weerspreken. Toch blijft het de eigen verant woordelijkheid van de benoemde om met de benoeming in te stemmen en 'ja' te zeggen. Daarnaast is er de factor van beschikbare tijd. Juist hier botsen kerkelijke belangen en maatschappelijke eisen of verlangens soms op elkaar. Het komt niet zelden voor dat een benoemde broeder heel eerlijk zegt: Ik heb er geen tijd voor. Daarom vraag ik ontheffing. De verantwoordelijkheid voor dit neen ligt bij de benoemde. Hij moet de beslissing nemen, ook als die negatief uitvalt. Een kerkenraad kan daarin berusten. Er zijn situaties waarin de kerkenraad de vraag om ontheffing kan begrijpen en billijken. Ik maak dus verschil tussen: de kerkenraad heeft erin bewilligd èn de kerkenraad berust erin. Het wordt aan de prudentie van de kerkenraad overgelaten of ze dit verschil in waardering in een bepaalde formulering tot uitdrukking brengt. Misschien kan dat niet altijd publiekelijk gebeuren. In een gesprek onder vier of zes ogen zou ik die mogelijk heid wel open willen laten. Uiteraard is de gezinssituatie van de benoemde broeder ook een factor die mee speelt. Er zijn voorbeelden van gezinnen waarin de verantwoordelijkheid van de vader naar binnen toe, gaat boven het vervullen van een kerkelijk ambt. Uiteraard is een negatie ve beslissing dan van tijdelijke aard. Er kun nen jaren aanbreken waarin dit bezwaar niet meer geldt. Ik noemde nog niet de plaats van de echt genote. Man en vrouw moeten het eens wor den over het 'ja'. De aanvaarding van de roe ping betekent dat er beslag gelegd wordt op de tijd van man en vader. Die tijd wordt aan gezin en huwelijk onttrokken. In een goed huwelijk zullen ingrijpende beslissingen altijd in overleg plaatsvinden. Een man zal niet zo maar tegen zijn vrouw zeggen: Dat heb ik besloten. Dat heb je te verwachten. Integendeel, er zal over gepraat worden. En vooral, het zal een zaak van gebed zijn; niet alleen voor de man; maar als het goed is voor hen beiden. Als de Heere roept, moeten er wel zwaar wegende argumenten zijn om neen te zeg gen. Laat ik met deze zin mogen besluiten. Ik besef dat ik niet alle aspecten van 'geroepen tot het ambt' heb besproken. Het aardige van een column is, dat de schrijver gedachten aanreikt die voor het betrokken onderwerp relevant zijn! Dat hoop ik met het boven staande gedaan te hebben. Nog eens onder strepend dat een roeping tot het ambt vraagt om een beslissing voor Gods aangezicht! W. H. Velema OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. Lassche en 18.30 uur kand. B. D. Bouman, Som- melsdijk. Eben-Haëzer: 9.30 uur nog niet bekend en 18.30 uur ds. H. Lassche - Herv. Gem. (PKN) Locatie mfg Dorpstienden: 9.45 uur ds. D. van Eckeveld, Katwijk en 18.00 uur ds. G. Herwig, Kamerik - Geref. Kerk (PKN) 9.00 en 10.30 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Gem. 9.30 en 14.30 uur ds. G. van Manen - Doopsgezinde Gem. 9.30, 11.15 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 9.45 uur zingen Pinksterliederen; 10.00 uur ds. A. Bloemendal, Oud-Beijerland en 18.30 uur ds. G. van Meijeren - Hersteld Herv. Gem. 9.00, 10.45, 17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik. STELLENDAM - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. J. van Holten, Leerdam en 17.00 uur ds. A. Belder - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur de heer K. Baas en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Kot, Borssele en 18.00 uur kand. Joh. Fekkes, Nijkerk. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. Korteweg en 18.00 uur kand. J. P. Stoel, Kampen - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds. P Terpstra - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. clir. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaatschappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)471020 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,30; contracttarieven op aanvraag slultingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-.50448359 REDACTIE; hoofdredacteur: J. Villerlus, tel. (0187)47 1022, e-mail; J.Vlllerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 10.00 Per halfjaar 19,50 Per Jaar 38,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobaiik Middelharnis 342001108 DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. G. van Meijeren, bediening Hei lige Doop en 18.00 uur ds. B. F. Bakelaar, Langerak-Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok - Ziekenhuis: 14.30 uur de heer A. Dubbeld. HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. T. R. Rietveld, Ridderkerk en 18.00 uur ds. J. Maas - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. W. Groenenboom, Waardenburg - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. R. W. van Mourik en 18.00 uur ds. Th. W. H. van der Heijden - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W. van Bennekom - Exodus (PKN) 10.00 uur (H.A.) ds. C. Balk - Remonstrantse Gem. 10.00 uur ds. J. F. Klijnsma - CAMA Gemeente 10.00 uur de heer M. Domburg. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. mr. J. Kooij, Barendrecht en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom, bediening Heilige Doop - Geref. Kerk (PKN) 9.30 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Geref. Kerk (Vrij gemaakt) geen opgave - Hersteld Herv. Gem. 10.30 uur ds. K. ten Klooster, Rid derkerk en 17.00 uur ds. C. Gielen. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. J. Maas en 18.00 uur ds. L. WüU- schleger, Middelburg - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. J. Boer en 18.00 uur ds. A. van Wijk, Herkingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. W. Stijf, Meeuwen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gem. 10.00 uur de heer J Crezee STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. (PKN) 9.45 uur zingen Pinksterliederen; 10.00 uur ds. H. J. Catsburg en 18.00 uur ds. C. van Schoonhoven, Hardinxveld- Giessendam - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. J. Tevel en 18.00 uur de heer J. Anninga - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. (PKN) 9.45 uur ds. C. Doorneweerd en 18.00 uur ds. E. Versluis, Sint Annaland - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. R C. Koster en 18.00 uur ds. G. A. Trouwborst. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur dl-. T. E. van Spanje en 18.00 uur ds. J. Willemsen - Geref. Kerk (PKN) 9.30 en 18.00 uur de heer G. J. Heinen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur student G. Heijkamp - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur onbekend en 15.30 uur ds. C. M. Vis ser, Boven-Hardinxveld. LANGSTRAAT- Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. L, W. den Boer, Nieuw-Beijer- land. OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30uurds.H.Lassche,beves tiging nieuwe lidmaten - Herv. Gem. (PKN) Locatie mfg Dorpstienden: 10.00 uur ds. A. Goedvree, Arnemuiden - Ger. Gem. 9.30 uur ds. A. J. Gunst - Doopsge zinde Gem. 10.00 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. M. Messemaker, Oud-Beijjerland - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. W. van Estrik, bevestiging ambtsdrager. STELLENDAM - Herv. Gem. (PKN) 9.3- uur ds. L. Wüllschleger, Middelburg - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk, Herkingen. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. P. Korteweg - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 9.00 uur ds. G. van Meijeren. Zaterdag 10 juni: 16.00 uur ds. G. van Meijeren, bevesti ging van het huwelijk van Martien Poppe Annemarie Struik - Ger. Gem. 10.00 uur ds. P. Blok, HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur kand. H. M. Burggraaf, Vlaardingen - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur nog niet bekend - Ger. Gem. 10.00 uur lees dienst. SOMMELSDUK - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. R. W. van Mourik. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN) 9.00 uur ds. P Vernooij, Tholen - Ger. Gem. 9.30 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref Kerk 9.30 uur ds. P den Butter - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur kand. G. J. Blankers. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur kand. G. J. Blankers, Bruchem - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 uur geen dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur kand. M. Vastenhout, Wijngaarden - Ger. Gem. 10.00 uur lees dienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. C. Doorneweerd. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 11.00 uur ds. J. de Pater - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. R C. Hoek, Sint Anna land. MELISSANT - In de Gereformeerde Gemeente in Ned. hoopt dinsdagavond 6 juni a.s. ds. A. Schultink uit Bruinisse voor te gaan. In deze dienst zullen tevens ambts dragers worden bevestigd. HERKINGEN - Zendingsvereniging 'De Hand aan de Ploeg' houdt zaterdag 3 juni a.s. haar voorjaarsverkoping in de Geref. Gemeen te te Herkingen. Verkocht worden o.a. Beeren ondergoed. Ten Gate ondergoed (4 halen, 3 betalen), fruit, asperges, kaas, noten, boeken (nieuw en gebruikt) crea-spuUen, eigengebak ken producten, bolussen en saucijzenbroodjes. Er is een stoffen- en lapjeskraam, terwijl dit jaar nieuw aanwezig is een kraam met materi aal om zelf kaarten te maken. Ook is er dit jaar Clementijn kleding in de maten 36 t/m 56 en in de kindermaten 104 t/m 108, met vele leuke aanbiedingen. Iedereen is hartelijk welkom. D.V. 2^ Pinkster(dag 5 juni 2006 t.b.v. Stichting Ontmoeting in de Visafslag te Stellendam m.m.v. IViannenl^oor Groot Rotterdam SEBA i\/leisjesl<oor Aanvang: 19.00 uur STAD aan 't HARINGVLIET - Woensdag 7 juni, 19.30 uur, ds. J.W. Verweij. Dat er tussen Grevelingen en Haringvliet veei vogels voorkomen is een Flakkeese waarheid als een koe. Er zijn verschillende publicaties op dit gebied. Wie op het eiland weet niet af van fouragerende ganzen of van kijvende kauwen? Ondanks dat moet de ornithologische kennis van de doorsnee stukjesschrijver ernstig worden betwijfeld. Bij de doorstart van het vogelpark op Flak- kee in 2005 kreeg uw kolommenvuiler een tweede kans. Die greep hij met beide handen aan door deze eilandelijke aan winst met een bezoekje te vereren. Later maakten vrouw en kinderen het karwei af door aanzienlijk langer te blijven. Maar we komen zeker terug en dat sprak boekdelen. Kortom, we brachten, zij het afzonderlijk, een leerzaam bezoek aan het Flakkeese faunagebeuren. De conclusie geef ik vast: hier kunnen vogelkaart.net, birdview.com en andere websites niet tegenop, er gaat niets boven de natuur in haar ware gedaan te. Het eilandelijke Faunapark bevindt zich op een treffende locatie: de Duivenwaard- sedijk nabij Nieuwe-Tonge. Een prettige bij komstigheid van Faunapark Flakkee is dat het niet alleen vogels, maar ook andere dieren herbergt. Vogels vormen echter wel de hoofdmoot. Er zijn: kippen, rashanen, bonte parkieten en echte papegaaien. Niet van die neppers die je in het dagelijks leven nogal eens tegenkomt. De aves zijn er in soorten en maten: wijze uilen, of is dat een pleonasme (een nog altijd veei voorkomend taalgebruik trouwens), statige pauwen en ranzige rovers. Er zijn ook eekhoorns en emoes, en natuurlijke kunt u in het park ook de Bommelse buizerd bewonderen. Dat is een zeldzame vogelsoort waan/an er tot nu maar één is gesignaleerd. En dat exem plaar kunt u op zaterdag zien in Faunapark Flakkee. Het park is een uniek gelegen stuk grond. Een stukje landschap in het Flak keese landschap. Een vijver, paden, bomen en volières bepalen het beeld van het park. De bezoeker vindt her en der zitjes. Een aantal deskundige vrijwilligers maken u desgewenst wegwijs. Vogelwijs, zeg maar. We vatten een en ander kort samen. Het vogelpark nabij Nieuwe Tonge is tot begin oktober iedere zaterdag van 's morgens tien uur tot 's middags vijf uur open. De entree is gratis, een bijdrage wordt zeer op prijs gesteld. Voor het park is voldoende parkeergelegenheid. Er is tijdens de sei zoensopening gelegenheid tot het drinken van het traditionele bakje koffie en dat is elke zaterdag zo. Zo laat de Flakkeese gast vrijheid zich van haar goede kant zien. En nu maar hopen dat u en vele anderen de weg naar deze unieke attractie weten te vinden. Dat is na of voor uw vakantie denk ik geen probleem. Vreemde vogels vallen niet op in het Faunapark, integendeel ze zijn er van hari:e welkom. De Stellendamse struis en zijn gevederde vrienden zien reik halzend uit naar uw komst. "Wanneer je het schavot bestijgt, bedenk dan, zoals je tegen me zei, dat het slechts de vurige wagen is die je zal dragen naar liet huis van je Vader. En als je je dierbare hoofd neerlegt om de slag van de Vader te ontvan gen, herinner je dan, watje tegen me zei dat, al wordt je hoofd van je lichaam gescheiden, je ziel toch in een ogenblik verenigd zal zijn met je Hoofd, de Heere Jezus in de hemel. Wat in dit brieffragment onder woorden wordt gebracht, is niet bedoeld als beeld spraak, maar wijst op een concrete werke lijkheid. Mary Love schreef deze woorden op 21 augustus 1651 aan haar man Christop her. De volgende dag zou hij bij de Londense Tower op het schavot worden onthoofd. Wie was Love? Hij was een veelbelovend puri teins predikant in Londen. In de woelingen van zijn tijd werd hij echter van hoogver raad beschuldigd en ter dood veroordeeld. Dat vonnis is ook daadwerkelijk uitgevoerd. Love's laatste woorden, op het schavot gericht tot zijn publiek, waren: "Ik behoef slechts te gam liggen op het blok en dan zal ik een troon bestijgen. Ik vaar vandaag naar de oceaan der eeuwigheid, over een woeli ge zee, naar mijn haven van rust, naar het Beloofde Land. Niet alleen deze laatste woorden, maar heel zijn leven getuigde van een nauwgezet leven met de Heere. Dat tonen ook zijn geschrif ten. Hij was een prediker die het puriteinse gedachtegoed verbreidde, maar ook zelf in praktijk bracht. De zogenaamde praxis pie- tatis, de praktijk der godzaligheid, ontving grote nadruk. Love benadrukte dat het hele leven, inclusief het dagelijkse leven van indi vidu en maatschappij, tot eer van de Heere diende te zijn. Daarnaast had hij ook grote aandacht voor de persoonlijk-geestelijke vragen van Gods kinderen. Ook in Neder land zijn zijn preken bekend geworden. Al in 1659, dus maar enkele jaren na zijn exe cutie, verscheen de Theologia Practica. Dat is: Alle de Theologische Werken van Mr. Christophorus Love. Veel herdrukken ver schenen sindsdien. Dezer dagen verscheen bij uitgever De Groot Goudriaan te Kampen een mooie bundel met zestien preken van Love. Ze behandelen alle een en dezelfde tekst, namelijk 2 Petrus 1: 10: ''Daarom, broeders, benaarstigt u te meer om uw roeping en verkiezing vast te maken. Want dat doende zult gij nimmermeer struike len. Het boek opent met een Woord vooraf waarin ds, A, Snoek te Nieuwer Ter Aa een korte levensbeschrijving geeft alsmede een typering van de predikarbeid van Love. De preken zijn opnieuw uit het Engels vertaald door de heer E.J. Brouwer, die al eerder de liefhebbers van Engelse en Schotse stichte lijke werken aan zich heeft verplicht. Opvallend in deze preken is de praktisch- pastorale inhoud. Love volstaat met met de uitleg van zijn tekst. Evenmin met een uit eenzetting van de christelijke leer op dit punt. Maar hij trekt de lijnen door naar de harten van zijn hoorders en lezers. De spits van zijn boodschap is gericht op de persoonlijke toe passing met het oog op het belang van hun zielen. De ondertitel van het boek luidt dan ook: 'Waarin een christen kan nagaan of hij reeds inwendig geroepen en uitverkoren is en welk pad hij moet bewandelen opdat hij de zekerheid daarvan zal verkrijgen. Waar het Love om begonnen is, en met hem alle predikers van de puriteinse beweging, dat is dat hij zondaren bij Christus wil bren gen. En dat hij helderheid wil geven over de staal van hun ziel voor God. Daartoe is het nodig dat het echte van het onechte wordt onderscheiden. Want wat zal het me baten wanneer ik mijn leven lang gemeend heb dat ik de Heere toebehoor en voorwerp van Zijn genade ben, terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is?! Het is met het oog daarop dat Love toetsstenen aanreikt. Hij schetst het leven van het geloof, geeft de vruchten van het geloof aan en dringt bij zijn hoorders erop aan dat ze zich in dat licht aan een toetsing onderwerpen. Tegelijkertijd laat Love zich kennen als een prediker die een hartelijke en ruime nodiging laat horen om te komen tot Christus. Christopher Love is maar 33 jaar oud gewor den. Toch laten deze preken hem kennen als een man die grote kennis heeft ontvangen van de verborgenheid van het leven met de Heere. Hij kende de geestelijke strekking van Gods Woord en wist van de leidingen van de Heere met Zijn volk. Helder is bijvoorbeeld zijn uit eenzetting van "Gods gewone werkwijze in het bekeren van een zondaar" in de tweede preek. Ook de praktische toepassingen in de elfde preek voor degenen "die geen zeker heid meer hebbenzijn leerzaam. In preek dertien zoekt hij een antwoord op de vraag: "hoe kan een gelovige zekerheid krijgen van zijn verkiezing?" Ik wil lezing en overden king van deze preken van harte aanbevelen. Love was een groot licht aan de kerkhemel van zijn dagen. Het is een voorrecht dat dat licht nog schijnen mag. Voor een boek als dit kun je veel andere gesloten houden. Ik geef tot slot een enkel fragment uit wat Love schrijft over de christelijke meditatie. "Wees in uw overdenkingen werkzaam met die troostrijke beloften in het evangelie die de meeste troost bevatten voor een terneerge slagen ziel. Het feit dat sommige christenen meer peinzen over hun eigen falen, hun eigen afgunst en hun eigenfouten dan over de evan geliebeloften, is er de grote oorzaak van dat ze zo lang onder een geest van dienstbaar heid en in een grote duisternis verkeren dat de vertroostingen van Gods Geest ontbreken. Laat daarom uw gedachten nu werkzaam zijn met die beloften die de meeste troost bevatten voor een terneergeslagen en verlaten ziel" [232v.]. N.a.v.: Christopher Love. Eeuwig zeker. Uit geverij De Groot Goudriaan te Kam pen. Gebonden. 3]9pagina's. Prijs €24,90. J.M.J. Kieviet Nadat het in 2005 stil bleef op straat omdat vanwege wetgeving de truckrun niet door kon gaan, is er veel gebeurd. TV Rijnmond heeft in een Nieuwsuitzending uitgebreid aandacht besteed aan hoe en waarom het evenement niet door kon gaan. Hierop kwam van de zijde van het ministerie van Verkeer en Waterstaat reeds daags na de uitzending een reactie richting chauffeursvereniging Flakkee. Na een verhelderend gesprek tussen Ad Hameete, de coördina tor truckrun van de chauffeurs vereniging, en het ministerie bleek er inderdaad veel mis te zijn met de wetgeving, zo laat Hameete weten. Er zijn inmiddels wat aanpassingen in de betref fende wetgeving aangebracht. Deze zijn ook gepubliceerd in de Staatscourant. Weliswaar zijn nog steeds niet alle omissies eruit, zo geeft Hameete aan, maar inmiddels vindt de chauffeurs- vereniging Flakkee het weer wel verantwoord om de truckrun door te laten gaan In overleg met de assurantieadviseurs van de vereniging zal een zo optimaal mogelijk pakket aan verze keringen voor de verkeersregelaars worden afgesloten. Momenteel zijn de voorbereidingen in volle gang, de route wordt uitgestippeld en de vergunningen zijn allemaal weer aangevraagd Dit alles bij elkaar betekent dat u ze de derde zaterdag van juni weer kunt verwachten' de lange rij van trucks, met daarin de superblije mensen, bewoners van Hemesseroord, die mee mogen Dus zaterdag 17 juni: Truckrun Goeree-Overflakkee, langs de vertrouwde route Meer informatie is binnenkort te vinden op website www.chauffeursverenigingflakkee nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 8