Overdenking uit de Heilige Schrift Damvereniging ENEO'52 te Melissant Vlucht uitA detatga ,!kukvenster EIIAtlDBUflEUWS V.^t*^»'?.' Ophalen oud papier VERVOLGVERHAAL HET ^^^irSi=^5^>^^ MEDAILLE GEËRFD WELK KATTENVOER? Kerstconcert met jongeren koren in Hervormde kerk Dirksland Dienst voor belangstellenden in Ouddorp HERHAALDE 8LAAS0NTSTEKIN6 SLECHT OGENDE AARDAPPELEN DE TUIN VERHUIZEN Het Woord der hoop Verkoping bij Handwerlc- l(ring Den Bommel Ouddorp •nfaiga-^rilogie - deel 3 JOH. G. VEENHOF .-v*flf»-*-*>^'^»^^^^^'^»Nrr*"» - 'AGINA VRIJDAG 4 NOVEMBER 2005 Blik op kerk ^N/ en samenleving Ij f r - Reformatie-herdenking l - Ethische toenadering Ditmaal vielen ze in één week: de Hervor- iningsdag en de Dankdag voor gewas en arbeid. Ook in andere jaren komen ze vlak na elkaar, hoewel er soms enige ruimte tussen kan zitten. Maar ze hebben in ieder geval met elkaar gemeen dat er van officiële kant niet veel belangstelling voor is. In vele gemeenten is de Dankdienst of de Oogstdienst, of welke naam men er ook aan geeft, verschoven naar de zondag. En de meerderheid van het pro testantisme kijkt knders tegen de Kerkher vorming aan dan het voorgeslacht. De tijd dat 31 oktober in de kerken werd gevierd, is voor een groot deel voorbij. Tussen Rome en de Reformatie is meer toe nadering gekomen. Of dat altijd terecht is weet ik niet. Rome denkt bepaald niet anders over kardinale vraagstukken dan in het ver leden. Met name de rechtvaardiging van de goddeloze - waar het toch in de 16e eeuw voornamelijk over ging - wordt door Rome anders ingevuld. Van midden-orthodoxe zijde mag aangevoerd worden dat ook Rome anders aankijkt tegen de leer van vrije gena de en dat Rome daardoor de functie van het geloof anders ziet, maar ik heb nooit gehoord of gelezen dat Rome iets teruggenomen heeft van de uitspraken van het Concilie van Tren- te, waar de leer van de Reformatie met het 'anathema' getroffen is. We moeten wel eerlijk zeggen dat de scherpe kantjes er wat M zijn. Het anti-papisme, dat voorheen onder andere sterk was bij de libe ralen, bestaat zó niet meer. En de SGP heeft vooral in haar beginperiode Rome gezien als een aartsvijand. Kersten en Zandt bij voorbeeld zagen overal 'het roomse gevaar'. Misschien was dat in hun tijd begrijpelijk, maar achteraf bleek wel dat andere en grote re gevaren ons land en ons volk bedreigden, en die werden gemakkelijk over het hoofd gezien. Deze geluiden zijn ook in kringen van de SGP nauwelijks meer hoorbaar. Men kan dat een gemis vinden, of zelfs afzwak king van het beginsel, maar de feiten liggen nu eenmaal niet anders. Op het terrein van de ethiek voelen we ons, ter rechterzijde van de Gereformeerde Gezindte, meer verwant aan behoudende rooms-katho lieken, dan aan het officiële spreken van de meeste kerken uit de Reformatie! Zaken als ongehuwd samenwonen, abortus, homofilie, euthanasie, enz., worden ook door de roomse kerk afgekeurd. Maar de eerlijkheid gebiedt ons erbij te zeggen dat dat officiële roomse standpunt slechts door een minderheid van de rooms-katholieken wordt gedeeld! Verreweg de meeste roomsen - en dan denk ik vooral aan Nederland - laten zich weinig of niets gelegen liggen aan de opvattingen van de kerk van Rome. Hun levensgedrag vertoont sterke overeenkomsten met de spraakmakende protestanten wier hoogste wijsheid is: 'Dat moet kunnen'. Zo zijn de fronten wel een beetje verlegd! Terwijl er dogmatisch nog steeds een kloof gaapt tussen Rome en de Reformatie zijn degenen die aan beide kanten van de kloof willen vasthouden aan de Schrift, op ethisch gebied wat nader tot elkaar gekomen. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Hierbij stuur ik u een tekening van een klein koperen kruisje dat ik erfde. V/at was de bete kenis hiervan? Antwoord: Dit is het bronzen kruis, een militaire onderscheiding aangereikt aan iemand die hem blijkbaar verdiende wegens een "moedig beleid tegenover de vijand". De vijand van toen waren onze zuiderbu ren. In augustus 1830 kwam het in Brussel wegens de slechte economische toestand en ook wegens onvrede met het beleid van onze koning Willem I tot relletjes. De zuidelijke provincies scheiden zich af en richten het koninkrijk België op. De grote mogendhe den erkenden in december 1830 in Londen de scheiding tussen Nederland en België. Nederland nam hier geen genoegen mee en koning Willem I gelaste een veldtocht, later bekend geworden als de 'Tiendaagse Veld tocht', onder bevel van onder anderen de prinsen Willem en Frederik. De veldtocht duurde van 2 tot 12 augustus 1831. Aanvan kelijk waren de Nederlanders aan de win nende hand maar door de nadering van een sterk Frans hulpleger en een door Engeland afgedwongen bevel waren de Nederlanders gedwongen een wapenstilstand te aanvaar den. De veldtocht had tot gevolg dat er 1108 Nederlandse militairen gedood, gewond of vermist werden. We gaven onze poezen vroeger de restjes Van eigen maaltijd, maar hoorden toen dat blikvoer beter is, vanwege de vitaminen. Nu zeggen ze dat daar allerlei afval in gaat. Wat raadt u ons aan voor raskatten? Antwoord: De eigen maaltijden bevatten te weinig vlees en zijn voor onze huisdieren bovendien te vet en te zout. Honden en kat ten zijn zuivere vleeseters, dus u doet er goed aan zo veel mogelijk spiervlees en afwisse lend vis te geven. Als 't vlees van uw slager komt, mag u ze dat vers voorzetten. Vooral gesneden hart is prima voor poezen. Vis moet beslist en minstens 10 minuten gekookt wor den (dit met 't oog op evt. wormpjes). Het kwam vroeger wel voor dat de hapklare hon den- en kattenvoeders uit blik, bestonden uit louter orgaanvlees of ander afval en soms min of meer schadelijk kunnen zijn voor onze huisdieren. Sommige hadden weinig voedingswaarde, het gehalte aan eiwit, zetmeel en mineralen was doorgaans véél te laag en er werden zelfs wel eens vulstoffen als houtpulver en diermeel uit kadavers als aanvulling gebruikt. Koopt u blikvoer van een goed merk dan hoeft u hier niet bang voor te zijn. Bestudeer vooral de (op de verpakking afgedrukte) samenstelling en analyse, want hoe meer ruw eiwit en hoe minder vocht, des te beter het voer. Katten hebben voor hun gebit ook brokjes nodig om te knabbelen en daarvoor geldt ook: minstens 30% ruweiwit, weinig vet, maar wel wat cal cium, fosfor en natrium, en vitaminen A, D3 en E. Geen geur-, kleur- en smaakstoffen, a.u.b. En geef een kat niet een enkele grote portie, maar dagelijks drie of vier keer een kleine hoeveelheid. In de Hervormde kerk te Dirksland zullen zaterdag 10 december het bekende jongeren koor 'Con Amore' en het Chr. Alblasserdams Jongerenkoor 'Chaverim' een kerstconcert verzorgen. Beide koren staan onder leiding van Lennert Knöps en zullen deze avond op het orgel worden begeleid door Jan van Westenbrugge. Ook zullen Maria Knöps, harpiste en echtgenote van de dirigent, en dwarsfluitiste Martha de Lange meewerken. De opening en sluiting zullen worden ver zorgd door ds. Van Estrik uit Goedereede. De avond begint om 20.00 uur. De entree bedraagt 3, kinderen tot 6 jaar mogen gratis naar binnen. In de Gereformeerde kerk te Ouddorp wordt zondagavond 6 november a.s. een bgzondere dienst voor belangstel lenden gehouden. Het thema is: 'Ver wondering'. Geloven in God is meer dan alleen geloven in een leer. Geloven heeft ook iets van 'ver wondering'. Je mag je verwonderen over wie God is en wie Hij wil zijn voor jou. Het begint al bij de verwondering over de geboorte van een klein kind. Gospelkoor 'Per Amore' zal deze dienst enkele liederen zingen. Oolc zullen zeven jonge mensen een presen tatie houden over World Servants. Volgend jaar hopen zij met die organisatie op reis te gaan naar een derde wereldland om daar mee te helpen. Eén van hen gaat naar Ghana om te helpen bij de opvang van straatkinderen en zes van hen gaan naar Brazilië om te helpen bouwen van woningen voor de allerarmsten. Het geld hiervoor hopen ze met acties bijeen te verzamelen. Iedereen is deze dienst hartelijk welkom. Aanvang 18.30 uur. Ik krijg telkens weer last van blaasontsteking. Ook de restjes medicijnen van vorige keer helpen niet. Weet u een beter middel? Antwoord: De bacteriën die het slijmvlies in de blaas aantasten, moeten grondig worden uitgeroeid. Daarom moet u altijd de gehele kuur volledig afmaken en mag u geen medi cijnen overhouden. Bovendien is dan voor de volgende ontsteking een ander geneesmiddel nodig. Laat de huisarts dus uw urine onder zoeken, vraag een nieuwe kuur en maak die medicijnen geheel op, ook al verdwijnt de pijn eerder. Waarom moetje bij het schillen van aardap pelen alle ogen uitpitten en kun je ze bij het koken in de schil laten zitten? Antwoord: In de spruiten van uitlopende aardappels ontstaat een giftige stof, de sola- nine, die ook al voorkomt in de ogen waaruit die uitlopers ontstaan. Dat is het gif dat het aardappelloof, de groene plekken en bijv. de nachtschade en de doornappel zo giftig maakt. Solanine kan darmklachten, kram pen, nierontsteking en verlamming van het zenuwstelsel veroorzaken. Het is dus van belang, dgl. groene plekken en ook de ogen goed weg te snijden, óók als u aardappels in de schil kookt om meer vitaminen te behou den. In volgroeide aardappelen is het sola- ninegehtilte heel laag en daardoor onschade lijk. We gaan verhuizen. Hoe kunnen we nu 't bes te de bomen en heesters uit de tuin inpakken en vervoeren? Er zijn fruitbomen bij. Antwoord: Die mag u niet uit de grond halen en niet meeverhuizen. Alles wat spijkervast is in het huis, of op andere wijze aan de woning verbonden is, dus ook alle bomen en plan ten die in de bijbehorende tuin staan, moeten op hun plaats blijven, want in die staat is de woning verhuurd of verkocht. Eigenlijk mag u na de overdrachtsdatum zelfs geen appeltje meer plukken. "Op Uw Woord heb ik gehoopt". (Psalm 119: IMb) We mogen in de weken waarin we nu leven de kerkhervorming gedenken; stil staan bij dat toch wel wonderlijke gebeuren, dat de Heere Maarten Luther wijsheid gaf en inzicht in de bijbel om zo de mens en ook de kerk van die tijd te wijzen op de enige weg der zaligheid. Kort gezegd betekent de her vorming dat Gods Woord weer in het mid delpunt kwam te staan en zondige mensen door de bijbelse prediking leerden geloven in datgene, wat Gods Woord de mens leert om zo te hopen op dat Woord alleen. Over die hoop gaat het ook in de bovenge noemde tekst. Psalm 119 geeft ons de heer lijkheid van het goddelijk Woord aan. Vele menselijke woorden zijn vaak zonder inhoud of van weinig waarde, maar de dichter weet dat het Woord des Heeren bestaat tot in eeu wigheid en dus zekerheid als kenmerk heeft. Het staat onwankelbaar vast en dat hebben ook de kerkhervormers mogen leren en ook laten horen. En zo heeft de Heilige Geest wonderlijk willen werken en velen leren hopen op dat Woord. Te leven uit en in de hoop. Dat is de gang van de Kerk op weg naar de toekomst van de Heere Jezus Christus. De hoop op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Wanneer wij om ons heen zien is dat een dwaasheid en voor vele mensen buiten maar ook in de kerk een niet te geloven boodschap. Deze hoop wordt omringd door vele vraagtekens. Maar voor de mens, die mag buigen onder het Woord des Heeren, wiens leven door genade her vormd wordt, is deze hoop omringd door uitroeptekens, want Gods plannen falen niet. Dus niet de hoop van het grote misschien, maar de hoop van het zeker weten. De hoop, waarover hier gesproken wordt, richt zich op de ongeziene dingen van Gods koninkrijk en deze dingen zijn eeuwig en eeuwig zeker. Dat wordt nu geleerd door het Woord des Heeren. Dat Woord heeft bij de dichter de liefde van zijn hart en zo was het ook bij het hervor mers en is ook de werkelijkheid bij allen, die hervormd worden. Om zo ook te leven in en met het Woord. Niet altijd gemakkelijk, want de mens hoort graag andere woorden en geeft daar ook gehoor aan, maar het is de Heilige Geest, die dit geloof schenkt. Zo komt er ook plaats voor de ware godsdienst, die dan een hoopvolle dienst is. Dan is er ook verwachting, gegrond in Hem. Die het middelpunt van het Woord is, de Heere Jezus Christus. Niets in mij, maar alles in Hem! Zo is het "Op Uw woord heb ik gehoopt". Hebt u of jij hier kennis aan? Zondag aan zondag klinkt onder ons het Woord des Hee ren. We mogen nog in vrijheid samenko men om dat te horen, daar de God van het Woord Zich nog steeds ontfermt. En dan mogen we ons wel eens afvragen hoe lang dit nog zal zijn. Hoe leven we in een tijd, waarin er juist minder plaats komt voor dat Woord. Met nadruk gaat de mens over dat Woord heersen en wordt het "Op mijn woord hoop ik en voor zover dit daarbij uitkomt nog een plaatsje voor Gods Woord". Hoe zijn de gevaren aanwezig, dat meer en meer het wonder van de hervorming een plaats ontzegd wordt. Daarom mogen we in deze dagen wel tot onszelf inkeren. De Heere stelt zo de vraag aan ons allen: "Wat doet gij, o mens, met Mijn Woord?" En we doen er altijd wat mee! Tot een oordeel of tot een eeuwig voordeel. De dichter hoopt op het Woord. Waarom? Omdat hij buiten het Woord en dus buiten het levende Woord Christus geen grond voor ware hoop kan vinden. In het hart wordt niets anders gevonden dan een vuile bron van wanbedrijven en in de wereld niets anders dan een afkeer van de Heere. Maar de God van het Woord! Barmhartig en genadig, ja groot van goedertierenheid. Die werd hem alles waard en zo mag hij de weg van het Woord gaan en dat gaan is hem weiaange naam. Op Uw Woord heb ik gehoopt. Dat Woord, dat ook spreekt van het levende Woord, de Heere Jezus Christus. Van de gekomen Mes sias, Die de dichter van verre mocht aan schouwen. Ons wordt de Zaligmaker met Zijn volbrachte werk voorgesteld in de pre diking. Het laatste Woord Gods is het leven de Woord. Hij mag en moet in de prediking in het middelpunt staan, want in Hem laat de Vader zien, dat Hij geen lust heeft in de dood van een zondaar, maar daarin lust, dat hij of zij zich bekeert en leeft. Mogen wij reeds hopen op dit Woord? Dat geeft leven, ja leven tot in eeuwigheid, want Hij bracht een eeuwig geldende verzoening aan, daar door Hem alles is voldaan. Ziende op Zijn volbrachte werk en gelovende in de gezonde Zaligmaker betekent hoop, hoop voor de hopelozen in zichzelf En dat geeft ook kracht en sterkte op de levensweg, want: Als ik, omringd door tegenspoed, Bezwijken moet, Schenkt Gij mij leven. Ds. L. Groenenberg De Handwerkkring van de Ned. Herv. kerk hoopt op zaterdag 12 november van 10 tot 15 uur weer haar jaarlijkse verkoping te houden in gebouw 'Bij de Bron'. Dit jaar bestaat de Handwerkkring 25 jaar. Daarom zijn er dit jaar wat extra's, zoals een dvd-presentatie van ongeveer 20 jaar geleden; ook kunt u een foto laten maken. Verder zijn er weer raadspel- letjes, een bloemenstand, een cadeauhoek, verkoop van handwerken, koek, advocaat, kniukplaetjes, slaatjes, fruit en ook gebak ken vis. En natuurlijk is ook de enveloppen- stand weer present, met altijd een prijs. En in de koffiehoek kunt u genieten van een kopje koffie of thee met zelfgebakken cake. Na 25 jaar heeft de Handwerkkring haar naam veranderd in 'Creaclub'. De Creaclub heet u hartelijk welkom. Op zaterdag 1 oktober de Kon. Beatrix- school in Ouddorp weer langs de deur om oud papier op te halen. Ook in Oostdijk en omgeving zaJ opgehaald worden. Zet alles s.v.p. uiterlijk 8.30 uur goed zichtbaar, droog en goed gebundeld aan de straat. U mag ook Uw karton inieveren.Vriendelijk verzoek is, met het oog op de vrijwilligertjes die helpen bij het ophalen, om de pakketten niet zwaar der te maken dan ten hoogste tien kilo. Ook mensen die hun papier en karton tot nu toe in hun afvalbakken deponeerden worden uitge nodigd dit voortaan gereed te zetten, zodat zoveel mogelijk gerecycled kan worden. Gelieve geen papier of karton bij de con tainers bij de gemeentewerken of op school neer te zetten. Als U het echt niet langer kunt bewaren, kan het na telefonische afspraak worden ingeleverd. (Belt u dan: 682124, 683676 of 682490.) Ouders worden verzocht om kinderen j onger dan 9 j aar niet met broer tjes of zusjes mee te sturen om het papier op te halen. De organisatie zal niet aansprakelijk zijn als zich ongevallen voordoen, dus kin deren jonger dan 9 jaar die niet onder bege leiding van een ouder zijn, zullen naar huis worden gestuurd. De opbrengst over augus tus was 30,52 ton, 1.553,60. Uitslagen van de op maandag 31 okto ber gespeelde partijen in de onderlinge competitie Afdeling 1: J. Looij - C. Visbeen1-1 T. Goedegebuur - A. 't Jonk1-1 W. Doorduin-A. Doom0-3 H. Visbeen - B. Visbeen0-3 Afdeling 2: B. Grootenboer - P Kom3-0 H. van Heukelen - A. Visbeen0-3 J. Non - H. de Geus0-3 B. van der Spaan - T. de Geus3-0 Deze avond was de bezetting op de damclub van ENEO'52 optimaal. Alle spelers waren aanwezig, zodat ook alle partijen doorgang konden vinden. In de eerste afdeling was het deze avond erg spannend omdat zich daar zo langzamerhand een kopgroepje is gaan vor men. Maar met winstpartijen die drie punten opleveren kan er soms plotseling weer een ommekeer plaatsvinden. J. Looij ging erg voorzichtig te werk in zijn partij tegen zijn rivaal C. Visbeen. Beiden behoren tot het hierboven genoemd kop groepje, dus was oplettendheid zeer gebo den. Visbeen kroop op een gegeven ogenblik door het oog van de naald toen Looij een winstcombinatie over het hoofd zag. Even daarna werd met beider instemming remise overeengekomen T. Goedegebuur moest de degens kruisen met de voor hem niet onbekende A. 't Jonk. De tot in de tanden gewapende Goedegebuur liet er geen misverstand over bestaan dat hij bij zijn eerste dampartij na zijn huwelijk beshst niet met lege handen thuis wilde komen. Dat zou hem wellicht duur komen te staan. 't Jonk daarentegen had goede hoop dat de wittebroodsweken van zijn tegenstander hem deze avond funest zouden worden. Niets was echter minder waar. Sterker nog, Goedege buur liet van begin af aan zijn rivaal al de hoeken van het dambord zien. Na een mooie doorbraak van Goedegebuur kwam 't Jonk dan ook in zo'n zorgelijke situatie terecht, dat de moed hem in de schoenen zonk. Toch wist hij op het laatst nog op onverklaarbare wijze aan een nederlaag te ontkomen. Ra, ra. W. Doorduin en A. Doom speelden hun partij op het scherpst van de snede. Om zijn kop positie in de eerste afdeling te kunnen hand haven, was Doom er alles aan gelegen om geen punten te verliezen. In een 'vier om vier' stand kon Doom op het laatst door een schijf te offeren de damlijn van zijn tegen stander bereiken. In een daarop volgend hec tisch eindspel kon hij de winst nog net binnen halen. H. Visbeen kwam tegen zijn broer B. Visbeen bij de 12e zet, na een dubbele afmil, al een schijf achter te staan. In zo'n benarde situ atie is het dikwijls vechten tegen de bierkaai. De lat kwam daarna voor de witspeler steeds hoger te liggen, zodat er op het laatst geen houden meer aan was. In de tweede afdeling waren er net als vori ge week geen remise partijen te vermelden. Ook nu gingen alle spelers voor de winst, wat uiteraard betekent dat de helft van hen een nederlaag moest incasseren. De eerste die hiermee geconfronteerd werd, was P. Kom. Zijn tegenstander B. Grootenboer zat al een hele tijd te azen om via een geniepige zet Kom in de val te laten lopen. Kom was in eerste instantie op zijn hoede, maar liet de aandacht dusdanig verslappen dat hij op het laatst door deze lokzet toch nog werd over rompeld. Kom gaf daama nog wel wat tegen gas, maar dat zette geen zoden meer aan de dijk. H. van Heukelen heeft het niet kunnen bol werken om onder het juk van zijn tegenstan der A. Visbeen vandaan te blijven. Visbeen haalde bij de 21e zet uit met een mooie damcombinatie die Van Heukelen de das om deed. H. de Geus heeft een mooie overwinning geboekt op zijn sterke tegenstander J. Non. Via een gecombineerde mil wist De Geus twee schijven van Non af te snoepen. Daar na ging het nog verder bergafwaarts met de witspeler, zodat hij het enige tijd later maar voor gezien hield. Voorwaar een fraaie over winning voor De Geus en een onverwachte nederlaag voor de nestor van de club» B. van der Spaan heeft aan zijn reeks over winningen er deze avond weer een toege voegd. Zijn tegenstander T. de Geus bood tot het laatst toe nog flink tegenstand, maar zij was niet opgewassen tegen het sterke spel van de vorig jaar nog in de eerste afdeling spelende Van der Spaan. -21- Het vertrek waarin ze kwamen had, zoals alle oud- Russische huizen, een mooie hoek waar voor het heiligenbeeld het eeuwige licht brandde op de iko- nentafel. Franz en Kari-Heinz hadden dit tijdens de Russi sche veldtocht in meerdere huizen aangetroffen, wat een bewijs was dat de nieuwe tijd er buiten de deur was gebleven. Ook hier de mooie hoek met ikonen, in plaats van het portret van kameraad Stalin, dat de eeuwige lichtjes uit de huizen verdreven had. Larrentij Michajlovna ontdeed zich van zijn dikke pels, die met een brede gordel om zijn lichaam was bevestigd. Ook zijn wallenky, de dikke viltlaarzen, trok hij uit en zag er toen heel anders uit. 'Hebben jullie honger?' vroeg hij en voor het eerst had zijn stem de dreigende klank verloren. 'Njet.' Larrentij Michajlovna nam tegenover hen plaats bij de oven die een behaaglijke warmte uitstraalde en keek hen één voor één aan. 'Ik ben Larrentij Michajlovna, de pope van deze kleine gemeenschap. Naast de geestelijke zorg heb ik de verantwoording voor de algemene zaken, in de meest brede zin van het woord, waar het het wel zijn van deze mensen hier betreft. Jullie zijn vluch telingen, zoals je beweert. Mijn plicht is om mijn medemens te helpen, maar wees ervan overtuigd dat als blijkt dat één en ander niet in overeenstem ming is met wat jullie vertellen, daaruit consequen ties getrokken moeten worden. Wij zullen het daar later over hebben. Nu gaan jullie slapen, krachten opdoen na de doorstane ontberingen. God zegene jullie.' Hij spreidde zijn enorme handen boven hun hoof den uit en sprak de laatste woorden langzaam uit. 'Ga op de oven en laat de warmte alle kou uit jullie lichaam broeien.' Er lagen dekens van geschoren elandhuid en een berevacht, waar ze zich tussen nestelden. Het duur de niet lang of ze sliepen. Terwijl Karl-Heinz, zoals gewoonlijk, luid lag te snur ken, hadden Valeria en Franz zich ineen gestrengeld als marmotten; hun regelmatige ademhaling klonk weldra rustig van de oven, waartegen de pope een plaatsje had gezocht en nu met de handen onder zijn hoofd gesteund, zat na te denken. Het is mijn plicht hen te helpen, maar wat halen we ons op de hals door dat te doen! De macht van Mos kou reikt ver en tot op heden had er nog nooit een mens naar hen omgekeken, omdat men gewoonweg van het bestaan van Lovsk niets afwist. Maar indien de Russen gingen zoeken en ze hier vonden, dan kon alleen maar op het allerergste gerekend wor den. 'Nawoss.' Rotzooi, gromde de pope, die zich met het geval verlegen voelde. 'Mjfelend schudde hij zijn ruig-behaarde hoofd en liep toen lang naden kend heen en weer. Buiten huilde de storm en bracht de sneeuw met ongekende hoeveelheden in Siberië. Soms rom melde het met stenen verzwaarde dak en drong de wind snijdend door de fijnste kiertjes naar binnen. Michajlovna schoof een paar grote stukken hout in de vuurmond van de haard en ging weer in gedach ten op de bank, met z'n rug tegen de oven zitten. Nog altijd dacht hij na en nog steeds wist hij voor zichzelf het antwoord op zijn vragen niet te vinden, lèn einde raad liep hij het vertrek door en bleef in de mooie hoek staan en staarde in het vlammetje van het eeuwige licht, alsof dat hem aan de oplos sing helpen kon. Karl-Heinz, die het eerst wakker werd, klom van de oven af en keek vergenoegd het vertrek rond. Hij had een bijzonder goed humeur wat tot uiting kwam, toen hij aan de andere kant van de tafel de pope aantrof die daar aan zijn ochtendmaaltijd bezig was. 'Goede morgen, vreemdeling. Goed geslapen?' 'Heel goed.' Karl knikte bevestigend en liet zijn blik op de gedekte tafel vallen. 'Het is voor het eest na jaren dat ik zelf kon bepalen hoe lang er geslapen mocht worden.' Ondertussen wierp hij een begerige blik op de tafel waarop naast het gebruikelijke grauwe brood, zure room, gezoete vruchten en vispastei stonden. 'Rust is goed voor lichaam en ziel', zei de pope en stopte daarbij een stuk brood, belegd met gezoete vruchten, in de mond. Karl-Heinz, die op een razende honger na weer hele maal de oude was, meende dat het lang duurde, eer de pope hem uitnodigde om aan de maaltijd deel te nemen. 'Je hebt gelijk, heilige Stefanus', merkte hij op, 'maar als ik mij zo voel, zou ik naast die rust best wat te bunkeren willen hebben.' Hij wees daarbij veelzeggend op de tafel en keek de pope doordringend aan. De pope scheen het niet te merken en smeerde een laag vispastei op een stuk brood en at dat met smaak. Nadat hij zijn mond met zure room gespoeld had zei hij: 'Een mens kan bij brood alleen niet leven.' 'Dat zie ik', merkte Kari sarcastisch op. 'Jij smeert er tenminste dik zoetigheid en vispastei op.' 'Onthouding siert de mens, dat geldt voor alle din gen.' 'Als je dik gegeten bent kun jij je praatjes makkelijk verkopen, maar ik zeg jou, kameraad Stefanus, datje daar bij Karl-Heinz niet mee moet aankomen. Geef me wat van dat eten, dat is mij meer waard dan dat geleuter van jou.' Het gevolg van de discussie was dat Franz en Valeria even later door een luidruchtige woordenwisseling gewekt werden. Franz haastte zich van de oven om het geschil op te lossen. Karl kennende begreep hij dat het hier uit de hand dreigde te lopen en dat juist op het moment dat ze de pope het hardst nodig zou den hebben. 'Karl, beheers je!' Valeria stond geschrokken toe te kijken; het zag er naar uit dat de pope en Kari elkaar in de meest letter lijke zin van het woord in de haren zouden vliegen. 'Deze kameraad Methusalem zit zich als een veel vraat vol te schrokken en ik vraag hem vriendelijk mij wat te geven; en wat zegt hij? Onthouding siert de mens. Daarbij schrokt hij dat knapperige brood, dik besmeerd met vispastei naar binnen en laat mij hier staan. Zeg eens, kameraadje, is dat niet een beetje te veel van het goede!' Als twee gespierde kolossen stonden de mannen tegenover elkaar. Karl met een woeste blik in zijn ogen, de pope in alle rust, maar klaar om direct han delend te kunnen optreden. Franz keek de pope niet begrijpend aan. Op de tafel stond inderdaad meer dan ze met z'n vieren op kon den. Hij vroeg zich af wat de Rus hiermee voor had. Zou er dan toch wat aan de geestelijke vermogens van de pope mankeren, vroeg hij zich af. 'Ik beslis hier wanneer er gegeten kan worden.' 'Dan heb jij wel lang werk om een beslissing te nemen.' [wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 5