EIIAI1D01-raEUW5 Rijkswaterstaat wil met oude hevel stilstaand water in Grevelingenmeer gezonder maken en algenbloei vanuit Noordzee tegenhouden MIDDELBURG/OUDE-TONGE - Rijkswaterstaat overweegt seri eus om de Flakkeese spuisluis in de Grevelingendam, bijgenaamd de hevel, weer in gebruik te stel len. Vers Oosterscheldewater kan dan het stilstaande Grevelingen meer instromen, waardoor het water wordt opgepept en meer dynamiek krijgt. De hevel, die is aangelegd in 1983 en slechts enkele jaren is gebruikt, moet hiertoe bouwkundig worden aangepast. Met de operatie is zo'n drie tot vijf miljoen euro gemoeid. Rijkswaterstaat denkt het doorlaatmiddel in 2008 in werking te kunnen stellen. Zorgen Doorspoelen Onderzoek Verblijftijd Katse Heule PAGINA 9 VRIJDAG 28 OKTOBER 2005 Spuisluis in Grevelingendam gaat in 2008 weer open Door Gert van Engelen Het Grevelingenmeer gezonder maken is hoofdopzet van de voornemens van Rijkswaterstaat. Maar er zijn enkele bij komende voordelen. De algenbloei die sinds 1999 voorkomt bij de Nederlandse kust, kan enigszins beteugeld worden. Nu nog komen algen tijdens het voor jaar in het Grevelingenmeer terecht via de spuisluis in de Brouwersdam. Deze staat nu vrijwel het hele jaar door open - met het oog op de waterkwaliteit en de uitwisseling van vissen. Als de Flak keese spuisluis weer functioneert, zou de Brouwerssluis op gezette tijden gesloten kunnen worden en de algen tegengehouden. Ook ontstaat met het inzetten van de hevel wellicht de moge lijkheid om de rottende, en krachtig stinkende zeesla bij de Grevelingendam af te voeren. Na de watersnoodramp in 1953 werden vrijwel alle open Zuid-Hollandse en Zeeuwse Deltawateren met dammen getetnd en in stukjes verdeeld, gecom- partimenteerd. Wilde waterlopen ver anderden in stilstaande zoete of zoute meren. De laatste jaren wordt steeds indringender en hardop geklaagd over de ecologische schade die de Deltawer ken hebben aangericht: op meerdere locaties gist, bubbelt en rommelt het. Het pleidooi klinkt om deze voormalige zeearmen weer met elkaar in verbin ding te brengen, ook nu de klimaatver anderingen voor hogere Rijnafvoeren en een stijgende zeespiegel zorgen. De spuicapaciteit zou vergroot moeten worden. Ook het Grevelingenmeer, het groot ste zoutwatermeer van Europa, is een zorgenkind, zegt in Middelburg ir. D.J. (Erik) Schuilenburg, beleidsmedewer ker waterbeheer bij de dienst Zeeland van Rijkswaterstaat. "Het meer zelf is in redelijke staat", zegt hij. "Kwalitatief zijn er eigenlijk geen grote problemen: de normen worden gehaald. Maar er zijn desondanks ontwikkelingen die zorgen baren. Zorgen die niet direct alarme rend zijn, maar op termijn problema tisch kunnen worden." Puntsgewijs zet Schuilenburg de tamelijk verborgen gebreken van het Grevelingenmeer uiteen. Het water ervan heet helder en schoon te zijn, en duikers roemen het, maar dat is niet volledig terecht. Onderzoek heeft volgens Schuilenburg uitgewezen dat het "doorzicht" langzaam maar onaf wendbaar afneemt. "Tussen 1990 en 2000 is het doorzicht gehalveerd - van vijf naar twee en een halve meter. En inmiddels is de helderheid nog verder verminderd. Duikers gaan daar last van krijgen. De oorzaak van dit troebele water is onbekend. Het fenomeen doet zich ook voor in de Oosterschelde en in delen van de Noordzee. Er is nog geen sluitende verklaring voor." In de bodemfauna voltrekt zich ook een verontrustende verschuiving. Citerend uit het onderzoeksrapport 'Grevelin genmeer, van kwetsbaar naar weerbaar?' zegt Schuilenburg dat zo'n zes typische Grevelingenweekdieren die het water filteren, zoals kokkels, mossels en oes ters, plaats maken voor tamelijk ordi naire "sediment-etende wormen". "Dit kan erop duiden dat er minder licht op de bodem valt, waardoor de bodem ver slechtert voor weekdieren die bodemal gen eten." Zorgwekkend is ook dat uit de Gre- velingen al het zeegras is verdwenen. Het kwam er in ontzagwekkende hoe veelheden voor: het besloeg 4400 ha. Vermoedelijk is het zoutgehalte van het Grevelingenmeer voor het zeegras te hoog geweest om zich te kunnen handhaven. Maar mét het verdwijnen van het zeegras, is ook "de hele leefge meenschap opgeheven die rond zeegras ontstaat", benadrukt hij. Zeegras is voor allerlei dieren een voedselbron, een schuilplaats en kraamkamer, en "daar is nu niets meer van over." Nog een ecologisch probleem dat speelt, is dat van de stratificatie. Schui lenburg legt uit dat zodra de verschil lende lagen in het water, die ontstaan door verschillen in temperatuur of zout gehalte, niet meer met elkaar mengen, er sprake is van stratificatie. "Zuurstof dringt moeilijk door van de bovenste naar de onderste laag en veroorzaakt in de bodem zuurstofarmoede of zelfs zuurstofloosheid." Bodemdieren ster ven daardoor, wat weer gevolgen heeft voor de vogels die deze weekdieren eten. Bijvoorbeeld bij Scharendijke en Den Osse bevinden zich zulke zuurstof loze putten. Het Grevelingenmeer geeft uiteenlo pende kopzorgen. Om met doorstro men de matige waterkwaliteit op te krik ken, zou de in onbruik geraakte hevel in ere hersteld moeten worden - als een soort "doorspoelmiddel". Daarmee, maant Schuilenburg, lost Rijkswater staat evenwel niet alle geschetste pro blemen op. "Om daar oplossingen voor te vinden, is meer onderzoek nodig." Maar de zuurstofloosheid in de diepere delen van de Grevelingen zou met het openstellen van de Flakkeese spuisluis grotendeels verholpen kunnen worden, plus nog zo wat nare verschijnselen. Eerst enkele historische feiten. De zes kilometer lange Grevelingendam tus sen Oude-Tonge en Bruinisse is gereed gekomen in 1965. Veel later, begin jaren tachtig, werd middenin de Greve lingendam de Flakkeese spuisluis aari- gebracht, in de vorm van een hevel met zes betonnen kokers. Elders, bij Brui nisse, is nog een sluis te vinden, de Gre- velingensluis. Dit is echter een schut sluis voor de scheepvaart, die in 1962 is opengesteld, en in dit verhaal verder geen rol speelt: de Grevelingensluis is volstrekt ongeschikt om te spuien. De hevel kwam er, vertelt Schuilenburg, toen de Oosterscheldekering in aan bouw was. "De hoeveelheid zout water die met vloed de Oosterschelde kon instromen, werd door de aanleg van de stormvloedkering beperkt. De pijlers in de monding versmalden de ingang van het water. Men verwachtte dat in het oostelijke deel, dus achterin de Oos terschelde, het water niet genoeg werd ververst, en dus zoeter zou worden. Om te zorgen dat daar extra zout water kon worden aangevoerd, werd de hevel aan gebracht. Via deze spuisluis werd water vanuit de Grevelingen naar de Ooster- Deze vrij zeldzame (lucht)foto toont de Flakkeese spuisluis op 23 november 1983, toen de hevel nog zichtbaar werkte: juist op het moment dat het vliegtuig overvloog werd water vanuit de Grevelingen overgeheveld naar de Oosterschelde. (Foto: Ministerie van Verkeer en Waterstaat/Bart van Eyck) schelde en de Krammer overgeheveld, tijdens en vlak na de aanleg van de Oos terscheldekering." De Flakkeese spuisluis werkte zoals het slangetje waarmee een aquarium kan worden "leeggezogen", of zoals benzine uit een tank kan worden gehaald: met lucht wordt water overigens zo'n honderd kubieke meter per seconde door de kokers naar het laagste punt getrokken. De hevel in de Grevelingen dam heeft slechts "kort" gewerkt, hoog uit enkele jaren. Nadat de Oester- en de Philipsdam waren voltooid, was het niet meer nodig om vers zout water naar de kom van de Oosterschelde te laten stro men. De hevel werd niet meer gebruikt, zijn rol zat erop. Vergeten werd het doorlaatmiddel niet. Al in 1999, vertelt Schuilenburg, werd De huidige, afgesloten spuisluis in de Grevelingendam, gefotografeerd aan de zuidzijde, ligt er werkloos bij. Als het ministerie ermee instemt, wordt deze in 2008 weer Iieropend. (Foto: Gert van Engelen) geopperd om de hevel in te zetten voor het waterbeheer van het Grevelingen meer. Het kwam er niet van. Wel werd de afspraak gemaakt om een onderzoek te doen naar de gebruiksmogelijkheden ervan. Vorig jaar is dat gebeurd. Het Rijksinstituut voor Kust en Zee (RIKZ), een onderzoeksinstituut van Rijkswater staat, voerde een zogenoemde voorver kenning uit. Daaruit kwam naar voren dat de hevel "een goed middel zou zijn om de doorstroming in de Grevelingen sterk te kunnen verbeteren". En zo lijkt de Flakkeese spuisluis een tweede leven te krijgen. Groot voordeel van deze doorlaatsluis is dat hij er al is, zegt Schuilenburg. "Spui- sluizen zijn nogal kostbaar om aan te leggen, maar dit kunstwerk ligt er al. De kosten zijn maar een schijntje van een nieuwe spuisluis, en met kleine aanpas singen is de hevel zo te gebruiken." De voornaamste bouwkundige ingreep die nodig is, is dat de hevel in twee richtin gen water moet kunnen doorlaten. "Hij is er op ontworpen om water eenzijdig van de Grevelingen naar de Krammer en de Oosterschelde te laten stromen, straks moet dat andersom ook kunnen." Hetzelfde geldt voor de bodemver dediging. Dat is een "stortbed", een bodembescherming die voorkomt dat de bodem wordt losgewoeld als water er met een noodgang overheen stroomt. Die bodemverdediging is er nu alleen bij de doorlaatopening aan de Kram- merzijde, maar moet straks ook aan de Grevelingenzijde worden aangebracht. Met deze werkzaamheden is, schat Schuilenburg, drie tot vijf miljoen euro gemoeid. Daarin zijn ook begrepen de kosten van onderzoek naar de ecolo gische gevolgen van de hele operatie. "De verwachting is overigens dat de negatieve gevolgen gering zijn." Begin volgend jaar kan dit onderzoek worden uitgevoerd. In het najaar van 2006 zal het ministerie van Verkeer en Water staat aangeven of het geld uittrekt voor het project, want dat is nog niet gereser veerd. In 2008 zal de hevel weer in gebruik genomen kunnen worden, toevaUiger- wijs ook het jaar waarin de Haringvliet- sluizen op een kier gaan - óók zo'n ingreep die is ingegeven door de wens het ecologisch onheil van de Deltawer ken enigszins te herstellen. Het weer gebruiksklaar maken van de Flakkeese spuisluis zal het Greve lingenmeer in meerdere opzichten baten, denkt Schuilenburg. Het water kan beter worden doorgespoeld, de zuurstofloosheid kan daarmee worden teruggedrongen. Maar er is meer. De verblijftijd van het water, de gemiddelde duur dat het water in de Grevelingen blijft, neemt af. Die verblijftijd is nu ongeveer zeventig dagen, in combina tie met de Brouwerssluis kan die "sterk worden beperkt", tot wel dertig dagen. "Daardoor komt er meer dynamiek in het meer. Er is al enige doorstroming door de Brouwerssluis en het peil staat vast: dat blijft gehandhaafd op continu twintig centimeter onder NAP. Maar er komt straks een iets hogere door stroomsnelheid. Misschien neemt ook de stank van de rottende zeesla af. Het is een oude kwestie: wie over de Grevelingendam rijdt, moet zijn neus dichtknijpen. Afge storven zeesla heeft zich opgehoopt bij de dam, daar bijeengedreven door de wind, en tot dusverre wist niemand er een probate oplossing voor. Nu zegt Schuilburg hoopvol: "De hevel zou een positief effect kunnen hebben. Als er meer doorstroming is, doordat water de Grevelingen in en uit kan, kunnen de rottende planten zich niet meer opho pen, maar worden afgevoerd." Ten slotte kan, zoals al is aangegeven, de overdadige algenbloei {Phaeocystis bloei) met de inzet van de hevel gedeel telijk worden bestreden. Schuilburg: "De Brouwerssluis zorgt nu voor een dilemma. Je wilt water tot de Greve lingen toelaten om het te kunnen ver versen, maar daarmee komen in het voorjaar tegelijk de algen uit de Noord zee naar binnen. Dat willen we hever niet. Afstervende algen zakken naar de bodem, verbruiken daar de zuurstof en veroorzaken zo zuurstofloosheid. Maar de spuisluis continu dichtliouden kan ook weer niet. Met de hevel krijgen we echter een extra mogelijkheid om de algenbloei tijdelijk tegen te houden, want dan zorgt die voor vers zout water." De Deltaraad, vorig jaar ingesteld, is voorstander van het heropenen van de Flakkeese spuisluis. De Deltaraad komt halfjaarlijks bijeen en moet zich buigen over een integrale wijze waarop de zieke Deltawateren gezond kunnen worden. De hevel weer in gebruik stellen heeft deze raad betiteld als "een doelftreffend middel om snel het zich vervuilende Grevelingenmeer te helpen", zegt Schuilenburg. De hevel past ook anderszins uitstekend in beleidsplannen, bijvoorbeeld de Vierde Nota Waterhuishouding. Schui lenburg: "Ook daarin staat het streven om de voormalige Deltawateren weer aan elkaar te koppelen. De hevel is daar een ideaal middel voor." Maar niet alleen daarvoor. Het visio naire rapport 'Delta in Zicht', opgesteld door een stuurgroep van de provincies Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Bra- bant, handelt over de (meest ideale) toekomstige functie van de Grevelingen binnen de Deltawateren. De hevel krijgt daarin als doorlaatmid del een letterlijke rol: het doorlaten van overtollig rivierwater uit Rijn en Maas na extreme regenval naar de Noordzee. Op die manier wordt de Grevelingen een afvoer in de zuidelijke Delta, een overgangsgebied tussen rivier en zee. De hevel in de Grevelingendam is niet het eerste 'doorspoelmiddel' dat wordt gebruikt om de schaduwkanten van de Deltawerken te corrigeren. Vorig jaar is in de Zandkreekdam de zogeheten Katse Heule aangebracht, twee "ververs- kokers" die de waterkwaliteit van het brakke Veerse Meer in korte tijd aan zienlijk hebben verbeterd. De voorzitter van de Deltaraad, de Zeeuwse PvdA-gedeputeerde M. Kra mer, liet onlangs via de PZC weten dat de kokers - met de afmetingen van een fietstunnel, kosten ruim twintig miljoen euro - "buitengewoon succesvol" zijn. Het water in het Veerse Meer is nu, volgens het landelijk vakblad De Water, zouter, zuurstofrijker, minder troebel en stinkt ook nog eens behoorlijk minder.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 9