Overdenking wcfftm deta{§a uit de Heilige Schrift Schriftelijke Bijbelcursussen Wandelexcursie Kwade Hoek HET r:glJKVENSTER VERVOLGVERHAAL EIIAUDBI-ltlEUVa Jaarlijkse Ontmoetingsdagen Exoduskerk JEUK TIJDENS DE IWANGERSCHAP Gedenken en Getuigen Ophalen oud papier Herkingen Jeugddienst in de Exoduskerk Ingezonden: Grauwtje in de polder Kinderdienst in Ouddorp •afaiga-^rilogie d.« JOH. G. VEENHOF PAGINA 5 VRIJDAG 28 OKTOBER 2005 Blik op kerk ^S/ en samenleving [j - Sterfgevallen - Het socialisme Vorige week werden we twee keer opge schrikt doordat prominente figuren uit de Partij van de Arbeid waren overleden. Eerst André van der Louw die onder andere minister en burgemeester van Rotterdam is geweest. Hij leed aan de gevreesde ziekte en is maar 72 jaar geworden. Een paar dagen later stierf Karin Adelmund plotseling. Zij was slechts 56 jaar. Haar bekendheid heeft zij te danken aan de vakbeweging en aan haar opkomen voor de minder-bedeelden in de samenleving. Terecht werd daarop de nadruk gelegd: haar bewogenheid en haar bevlogenheid. Vandaag de dag horen we weer veel spre ken over stille armoede. Gezinnen die onder het bestaansminimum moeten leven. Eerlijk gezegd weet ik nooit zo goed wat ik me daar bij moet voorstellen. Als je geen auto voor de deur hebt staan, of als je koelkast of je kleuren-televisie versleten is, en je kunt geen nieuwe aanschaffen, valt dat onder 'armoe de'? Of als er geen geld is voor een abonne ment op de bibhotheek of op het zwembad, leef je dan onder het bestaansminimum? Het zijn zomaar enkele vragen. Maar ik denk dat het een groot verschil maakt welke norm je aanlegt... Juist dezer dagen las ik iets over een buurt schap -we zouden tegenwoordig bijna spre ken over een sloppenwijk - in een plaats in ons land, zo ongeveer honderd jaar geleden. Daar stonden zo'n veertig arbeiderswonin kjes, niet veel meer dan barakken. De muren waren vochtig, de vloeren van leem of pla vuizen. Die huisjes hadden niet veel meer dan een klompenhok en een woonkamer met een bedstede. Daarboven een zoldertje dat met een losse trap bereikbaar was. In de zogenaamde keuken was een spoelbak en een plank om het petroleumstel op te zetten. Een toilet was er uiteraard niet. Hoogstens een gezamenlijk privaat, waarvan twaalf tot twintig gezinnen gebruik konden maken. De meesten deden dus hun behoeften maar in de sloot die erachter lag en waaruit ook het drinkwater werd geschept! De bewoners verdienden de kost als los werkman, of door middel van stropen, wat natuurlijk strafbaar was. In de wintertijd, als de boeren geen werk hadden, stonden de inkomsten stil. En de burgerlijke overheid of de diakonie heten het afweten, of konden óók maar weinig geven. Als we zulke dingen lezen, die een eeuw geleden nog reaüteit waren, dan leven die zogenaamde 'stille armen' vandaag in het land van de belofte! Daar is uiteraard niets mee goedgepraat. Want overheid en kerk hebben het socialisme in ons land bevorderd. Misschien onbewust, maar het feit is er niet minder om. Wanneer een diaken in een groot gezin een zak met honderd losse centen bracht, en daarbij nog de waarschuwing gaf om er vooral zuinig mee om te gaan, dan moeten we ons niet ver wonderen dat kinderen en kleinkinderen de kerk voor gezien hielden. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. SPIJKERHAKÜ Waarom worden Nederlandse spijkerbroeken op z'n Amerikaans 'jeans' genoemd? Snap pen de handelaren niet dat al die buiten landse termen voor veel Nederlandse klanten onbegrijpelijk zijn en dus hun doel missen? Antwoord: Onze mooie taal klinkt blijkbaar niet 'duur' genoeg. U weet waarschijnlijk wel, dat de spijkerbroek geboren werd, toen de gouddelvers in Califomië ijzersterke broeken nodig hadden. De Beierse immi grant Levi Strauss, die er sinds 1850 tent zeil verkocht, ging ze daarvan vervaardigen met behulp van klinknageltjes. Dat beviel zo goed, dat matrozen uit Genua (in het Frans: Gênes) ze gingen dragen. Toen ze ermee in Amerikaanse havens passagierden, ging de bevolking hun broeken naar de Engelse uit spraak van Gênes 'jeans' noemen. In Frank rijk werd het 'denim' naar de stof serge de Nïmes (een keper uit de stad Nimes). Tegen woordig maakt men spijkergoed van een zeer dicht geweven katoen. Als de stof nog diago nale ribbels heeft, noemt men haar ook wel drill. NOTEN POTSN Kun je walnoten zaaien en daar zelf bomen van opkweken? Antwoord: Walnoten kunt u in een laagje vochtig zand bewaren tot maart en dan uit zaaien in de tuin.Ook kunt u elke noot in een eigen bloempot zaaien en ze een jaar in huis opkweken alvorens u de ontkiemende boom pjes buiten uitzet. Maar het duurt zo'n 25 jaar voor u er flinke hoeveelheden noten vati kunt oogsten! PAD ONTGROENEN Door de vele regens zijn de graniettegels van ons tuinpad gedeeltelijk met een soort mos en/of alg bedekt. Weet u een middel om dat groen er weer af te krijgen en dat de planten in de tuin geen kwaad doet? Antwoord: Wacht eerst een periode van vijf droge dagen af en sproei in die tijd niet in de buurt van die tegels. Na zo'n 120 uur droogte Ugt het mos namelijk vrij los op de stenen. U kunt het dan met een harde bezem, of zonodig een staalborstel, verwijderen. Als u daarna het groen van de algen met chloor gaat bestrijden, hebt u geen speciaal mos- dodend gif nodig om te voorkomen, dat het mos t.z.t. weer terugkomt. Met chloor doodt u zowel de algen als de sporen van het mos. Ook tegen algengroei kunt u terras en tuin pad pas behandelen als de tegels door en door droog zijn. Het mag bovendien niet vriezen. In een emmer met 10 liter water doet u ca. 5 eetle pels chloor of glorix. Doe zo min mogelijk van dat vocht op een oude borstel, want de stenen mogen niet erg nat worden. Als het niet in één dag lukt, boen de tegels dan later nog eens flink met chloor- water. Het chloor verdampt nadat het de algen en de evt. aanwezige sporen van mos gedood heeft. Het veroorzaakt geen schade aan evt. planten naast het pad, zoals andere bestrijdingsmid delen wel eens doen. De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 SOMMELSDUK - In de Exoduskerk, Dorpsweg 97 te Sommelsdijk worden op vr^dag 4 zaterdag 5 november a.s. de jaarl^kse ontmoetingsdagen weer gehouden, met bazar en rommelmarkt. Op vrijdagavond van 19.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur bent u hier van harte welkom. De activiteiten zullen plaatsvinden in de kerkzaal en in de nevenruimtes. Evenals voorgaande jaren is er weer veel te doen. Er is een grote verloting (prijs per lot 0,50) met als hoofdprijs een reischeque, de tweede prijs een broodbakmachine en de der de prijs een boodschappeimiand. Natumüjk zijn er nog vele andere prijzen. De trekking zal zaterdagmiddag ca. 16.00 uur plaatsvin den. In de ontmoetingsruimte verkoopt de keuken diverse soorten gebak, dranken, broodjes, soep en nog vele andere lekkernijen. Ver der zijn er bloemen, snoep, eigen producten, enz. In de kerk staan vele kramen voor hand- werkartikelen, kaarten en enveloppen. Ook is er antiek en zijn er de bekende rommel- marktkramen. In de nevenruimte, waar een verscheidenheid aan boeken is uitgestald, is het goed snuffelen voor de boekenhefhebber. Wat in de jeugdruimte gaat gebeuren, is nog een verrassing. Gedurende de openingstijden van de bazar draait doorlopend het rad van avontuur met vele mooie prijzen. Vóór de kerk treft u de bekende oUeboUen- stand aan en kunt u gebakken vis nuttigen. En mocht u al eerder van de uitstekende olie bollen willen genieten, op vrijdagmorgen 5 november zijn deze reeds te koop op de markt te Oude-Tonge. UITOEKOOKT Moetje de melk beslist drie keer laten opko men bij het koken, teneinde alle bacteriën te doden Mijn melkpannen zetten altijd zo aan van dat herhaalde koken en zijn dan lastig schoon te krijgen. Antwoord: Welnee, reeds Louis Pasteur, de grondlegger van de bacteriologie, bewees meer dan een eeuw geleden, dat bij 15 secon den verhitting tot 72° Celsius de schadelijke micro-organismen in melk zijn vernietigd en dat bij temperaturen tot zo'n 80 graden de smaak, diverse sporen en een aantal vitami nes, met uitzondering van C en in mindere mate B, en de verdere samenstelling behou den blijven. Daarom wordt in de fabrieken melk bij dgl. temperaturen gepasteuriseerd. Thuis kunt u de melk, ook die van de boer, tot 80° C verhitten als u zeker wilt zijn van de vernietiging van stafylokokken, strepto- kokken en dgl. ziekteverwekkers. Dan houdt u vele vitaminen en andere organismen en daarmee de verdere samenstelling en de oorspronkelijke smaak van de melk zoveel mogeUjk intact. En uw pannen zetten niet meer zo aan! Naar aanleiding van een vraag over jeuk tijdens de zwangerschap, onlangs in de rubriek 'Met raad en daad', stuurde één van onze lezers een aanvuUing op het gegeven antwoord. Zowel de lezeres ^s haar zus en haar nicht werden ook telkens geplaagd door jeuk tijdens de zwangerschap. En ook bij hen mocht geen middel baten. "Totdat mijn huisarts adviseerde in het ziekenhuis bloed te laten prikken. Ik moest een gehele mor gen om de zoveel tijd laten prikken en als uitslag kwam daar zwangerschapssuiker uit! Lc moest op dieet en insuüne gaan spuiten; daarna heb ik er nooit meer last van gehad!", schrijft onze lezeres. "Misschien een tip?", zo besluit ze. En graag geven wij die door. "Om Sions wil zal ik niet zwijgen, en om Jeruzalems wil zal ik niet stil zijn, totdat haar gerechtigheid voortkome als een glans, en haar heil als een fakkel, die brandt!" (Jesaja 62:1) In deze dagen gedenken we de Reformatie. Op 31 oktober 1517 sloeg Maarten Luther zijn 95 stellingen aan de Slotkapel te Wit tenberg. Het was een fel protest tegen de misstanden in de Rooms-Katholieke Kerk. Vooral de aflaathandel van Tetzel, waarbij je voor geld vergeving van zonden kon kopen, werd scherp aan de kaak gesteld. Ook werd de vinger gelegd bij de onbijbelse opvattin gen over de verdienstelijkheid van de goede werken en het misoffer. Alleen door het geloof, alleen door genade, alleen de Schrift, dat werden de drie hoofd thema's van de Reformatie. Door Gods genade kwam er werkelijk hervorming in het kerkelijk leven. De prediking van Gods vrije genade in Chris tus werd weer helder verkondigd. Daarom mogen wij in deze dagen met dankbaar heid terugzien. We mogen Gods grote daden gedenken. Toch mag het daar niet in blijven steken. Want dan zou de gedachte kunnen opko men: de Reformatie is iets van het verleden! We leven nu in een andere tijd. Met andere vragen en problemen. Neen, het is anders. Ieder jaar is Hervormingsdag een Appèl om niet te zwijgen. Niet stil zitten en in slaap sukkelen. Jesaja In dit hoofdsmk spreekt de profeet tot het volk Israël, dat in Babel in ballingschap leeft. Jesaja mag een blijde boodschap brengen. Al was de tijd nog zo donker, toch zou het hcht van Gods genade gaan schijnen. De bal lingschap zou weer voorbij gaan, en Hij zou gerechtigheid aanbrengen. Hij zou heil berei den voor al de zijnen. Ja, die gerechtigheid zal voortkomen eJs een glans. Denk aan de morgenschemering: wat een prachtig gezicht als dan de zon opgaat als een glans. En dat beeld wordt nog aangevuld: haar heil als een fakkel, die brandt. Steh u zich voor: in de tijd van de Bijbel was er nog geen sprake van elektrisch licht. Maar als je dan in de donkere nacht een brandende fakkel bij je had, dan gaf die een helder hcht. En zo zou het middelaarswerk van Christus als een brandende toorts gaan stralen: het licht van Gods vrije genade. Gerechtigheid voor zondaren vol ongerechtigheid. Heil voor mensen, die anders voor eeuwig moe ten omkomen. En als Jesaja daar iets van mag zien, dan kan hij er niet van zwijgen. En rond Hervormingsdag voeg ik daar aan toe: Luther kon er ook niet van zwijgen. En dat is diezelfde Luther, die een keer gezegd heeft: ik haatte het woord gerechtigheid, want het veroordeelde mij, het verdoemde mij. In zijn geestehjke worsteling kwam hij er zelf niet uit. Totdat hij vanuit Romeinen 1 mocht ont dekken: er is ook een schenkende gerechtig heid in Christus. Hij is mijn heil alleen. En dan kan hij er niet meer van zwijgen. Een Appèl Wij mogen ook niet zwijgen. De Herdenking van de Reformatie doet een appèl op ons, om niet in te slapen. Maar om een wachter op Sions muren te zijn, die wel moet getuigen. Want hoe is het vandaag met Sion, de kerk van God? Hoe is het in Nederland na bijna 500 jaar Reformatie? Naast het vele goede, dat de Heere nog gelaten heeft onder ons, moeten we toch zeggen: wat is het geestelijk donker in onze kerken. Wat is er weinig zicht op de rijke genade van Gods gerechtigheid in Christus. Wat wordt daar weinig uit geleefd. Aan de ene kant is er het levensgrote gevaar van wat oppervlakkige godsdienst. En aan de andere kant niet minder het gevaar van een dode rechtzinnigheid. Misschien is dat ook wel de klacht van uw en jouw leven: spreken, getuigen? Maar ik ben geen Jesaja, en ook geen Luther. Ik ver sta er zelf eigenlijk zo weinig van. Wat moet ik spreken? Wel, dan is het eerst nodig, dat u met uw lege hand en uw schuldige hart tot de Heere gaat. Zeg het maar eerUjk, hoe het er voor staat. En niet rusten, voordat u de rust gevonden hebt in Chrisms. Want denk erom: buiten Christus is uw leven verloren. Als u niet in Hem geborgen bent door een waar geloof, dan komt u voor eeuwig om. Maar de Heilige Geest wil door het Woord u onderwijzen. Zodat de gerechtigheid van Christus ook voor u gaat glanzen als het licht van de zon. Dan mag u dat grote wonder ont dekken: Heere Jezus, U bent mijn gerechtig heid. U bent mijn heil. En dan wordt uw mond geopend om te getui gen van Hem. In uw gezin. In uw gemeente. Op school en op uw werk. Overal waar God u roept. Gods Kerk mag getuigen van haar Heiland, de eeuwen door. Totdat. We kijken rond Hervormingsdag niet alleen achterom. Maar we kijken ook vooruit. Naar de Wederkomst van Christus. Dat zal voor Gods Kerk de grote Hervormingsdag zijn. Dan komt Gods werk helemaal af. Zijn kerk helemaal vernieuwd, en ze mag dan eeuwig zingen van Gods goedertierenheid. Dan zi haar gerechtigheid voortkomen als een glans, en haar heil ds een fakkel, die brandt! 'Ik roem, o eeuwig Alvermogen Ik roem Uw gerechtigheid. Die zoveel glans verspreidt, zo heerlijk schittert uit de hoge. O Heere der legerscharen, wie kan U evenaren? (Psalm 71:14) Wezep, ds. W. Westland In deze cursussen wordt op een een voudige manier uitleg gegeven over de boodschap van de bijbel en de geloofs leer. De Bijbelcursus is een eerste serie van 10 lessen. Na een inleidend deel over de bijbel gaat het over Genesis en het Evangelie van Markus. Dan volgt de tweede serie van 12 lessen, waarbij de Handelingen der Aposte len behandeld worden. Verder een uitleg over de Bergrede, de Tien Geboden, de Bekering, het Geloof en de Kerk. Nu is er ook een cursus verschenen over 'De Christelijke leer'. In 18 lessen wordt de Hei- delbergse Catechismus helemaal behandeld. De lessen zijn niet zo erg moeiüjk en daarom geschikt voor mensen die nog niet zo heel veel van de Bijbel en de geloofsleer weten. De cursussen worden gratis aangeboden. De lessen worden nagekeken en per post weer teruggestuurd. Bij het lezen van dit stukje hebt u misschien ook gedachtn aan een kennis van u. Schroom dan niet om hem of haar op onze cursussen te wijzen. Het kan ook zijn dat u eerlijk moet erkennen dat u nog zo weinig kennis hebt van Gods Woord en de Heidelbergse Catechismus. Vraag dan gerust één van de lessen aan. Dat kan bij: Schriftelijke Bijbelcursus Postbus 35 4413 ZG Krabbendijke. In Herkingen wordt morgen, zaterdag 29 oktober, het oud papier weer opgehaald voor de Hervormde gemeente. Het ophalen begint om 9.00 uur. Wilt u het papier (geen plas tic en drankenkartons, e.d.) tijdig en goed gebundeld aan de kant van de weg zetten? SOMMELSDIJK - De Jeugddienstcom missie van de Exoduskerk houdt zondag 30 oktober om 10.00 uur weer een jeugddienst. Het thema van de dienst is 'Aardappelen met stokjes'. Volgens de Jeugddienstcommissie is de gedachte achter dit Üiema "dat we gaan focussen op cultourverschillen, maar dan niet op de dageUjkse praktijk, maar meer op de gewoonteverschillen". Iedereen is zondag welkom in de Exoduskerk aan de Dorpsweg te Sommelsdijk. Drie keer recht is scheepsrecht moeten de kunstkenners bij de gemeente Middelharnis gedacht hebben. Na de fakkel en de pahn- vissen hebben Sancho Panza ('fatso') en zijn ezeltje intrede gedaan in het tweelingdorp. Sommerdiek is met het bronzen beeld in de Westplaat onbetwist de gestreelde winnaar. De aaibaarheidsfactor van Grauwtje en z'n berijder is groter dan die van de omgekeerde paraplubak, en zeker groter dan die van de palmvissen. Of het beeld van de knecht van Don Quichot halverwege de P.C. Hooft wel op z'n plaats is, is de vraag. De link met Span je en de Tachtigjarige Oorlog is wat Flakkee betreft flinterdun. Of is hier sprake van de onderste steen die boven moet komen? De knecht van de roemruche ridder staat immers op een molensteen. Kwestie van symboliek? De vraag is: wat moet de schrijver Cervantes te midden van Vondel en Deken? Het kunst werk is omringd met straamamen van Neder landse schrijvers. De strijd tegen molens(!) komt, mede gelet op de plaats van het kunst werk, prachtig tot uiting. De strijd aanbinden met molens is het keimierk van de chef van Sancho Panza. De nuchtere boer Panza werd gedreven door liefde en trouw voor Don Qui chot. Kortom, het zit wel goed met de lite raire onderbouwing van dit kunstwerk. Of Grauwtje herkenbaar is voor de Flakkeese bevolking? De tijd zal het leren. Harry J. Goosens, Stad aan 't Haringvliet GOEDEREEDE - De Kwade Hoek op Goe- ree is een bijzonder dynamisch gebied. Op de slikken en schorren langs de kust is de invloed van wind en water nog duidelijk merkbaar. Bij hoog water lopen de kronkelige kreken vol en soms overstromen grote delen van dat gebied. In de Kwade Hoek is goed te zien hoe de duinen in verschillende stadia zijn ontstaan. In de jonge duinen is de wind nog een bepalende factor. De oudere duinen ver der landinwaarts zijn dicht begroeid met stru weel. Daartussen liggen duinvalleien, waarin bijzondere planten groeien. In de herfst tooit het gebied zich met fraaie herfstkleuren, bes sen en paddestoelen. 'De dynamiek van Kwade Hoek' is het thema van een wandelexcursie van Natuurmonu menten op zaterdag 5 november Om 10.00 uur vertrekt de gids voor een wandeling van ongeveer twee uur. Vooraf aanmelden is noodzakelijk bij VW Ouddorp. Als u mee wilt met deze excursie is aanmelden vooraf verplicht. Dit kunt u doen bij VW Ouddorp aan Zee, telefoon (0187) 681789. De excur sie kost voor leden van Natuurmonumenten 4, niet-leden betalen 7 en kinderen t/m 12 jaar 2. Goede wandelschoenen zijn aanbe volen en een verrekijker komt goed van pas. Aanstaande zondag 30 oktober om 10.00 uur wordt er weer een kinderdienst gehouden in de Gereformeerde kerk te Ouddorp. Het the ma voor deze dienst luidt 'Dank U wel. God' Voor dit thema is gekozen omdat op woens dag 2 november a.s. in veel kerken dankdag zal worden gevierd. Zondag wordt dus met de kinderen ook een soort dankdienst hou den, waaraan ook het kinderkoor 'Yess' zal meewerken. De vertelling en de Uedjes zijn vooral gericht op kinderen in de basisschool leeftijd, maar ieder van jong tot oud is harte- üjk welkom. Vanaf ongeveer 9.30 uur staan de kerkdeuren open. ■19- De pope die doorgaans geen tegenspraak duldde, zag het van angst verwrongen gezicht van Goesja en zei: 'Moedertje, wat wil je dat we doen? Met een boot de rivier opvaren om te zien of we jouw Filja kunnen vinden? Wees verstandig, dat gaat niet. Dan kan het gebeuren dat er twee van onze mensen niet uit de taiga terugkomen. Wij allen weten dat Filja de beste jager en kenner van de taiga is en daarom heeft niemand zich bezorgd gemaakt, maar geloof me, al lange tijd wordt er over Filja gesproken. We zouden helpen als dat mogelijk is. Wie nu de taiga ingaat veh over zichzelf het doodvonnis.' Goesja wist dat de pope gelijk had, maar de angst om Filja vrat aan haar. Ze hield het in de stolowaja niet meer uit en holde naar de rivier. Haar kinderen stonden met verschil lende vriendjes en vriendinnetjes bij de aanlegplaats te kijken. 'Komt vader er al aan?' riep ze toen ze de kinderen zag staan. 'Njet matj.' Nee mama. De kinderen hadden tranen in hun ogen en druk ten zich tegen hiui moeder aan die bij hen kwam staan en angstig in westelijke richting over de rivier keek. Boven de rivier begon zich een ondoordringbaar waas te vormen. De rivier rookte, spoedig zouden de stormen uit de IJszee, die wagenvrachten sneeuw met zich meebrachten, losbarsten. Goesja sloeg de handen ineen en hief die ten hemel. 'O Bog y radi Boga!' O God, help, kermde haar ziel. 'Vrienden!bulderde de stem van Larrentij Michaj- lovna, de pope: 'Onze vriend Filja Sjergejev is niet teruggekomen. Ik denk dat hij zijn strijd tegen de taiga verloren heeft. Maar nog altijd bestaat er hoop zolang de storm niet over ons is gekomen. De tijd is kort, heel kort. Maar laten we in ieder geval datgene doen wat in ons vermogen ligt om, mocht hij nog komen, te redden wat er te redden valt. Nogmaals, zelf heb ik weinig hoop meer, want allen kennen wij vriend Filja; dat die er nu nog niet is zal weinig goeds te betekenen hebben. Hij had er al moeten zijn. Maar hij is één van ons, daarom doen wij wat in ons vermogen ligt. Luis tert dus wat ik ga zeggen: Pjetja Moechin, maak je paarden klaar, opdat, mocht de boot nog komen, jij hem uit de rivier kunt slepen naar de plaats waar hij voor de winter opgeborgen kan worden. Verder moet er een touw gespannen worden van de rivier naar de stolowaja, opdat, als de storm losbreekt, wij via het dat touw ons huis terug kun nen vinden. De vrouwen houden zich gereed om de boot te lossen.' De pope keek de aanwezigen aan: 'Begrepen?' Er klonk een zacht gemompel, een bewijs dat men het begrepen had. 'Dan gaan we nu naar het water; de rest doet wat ik bevolen heb!' De stolowaja liep leeg. Met de pope voorop begaf men zich naar de rivier, terwijl vanuit het dorp een touw gespannen werd naar de rivier. Korte tijd later kwam Pjetja Moechin met zijn paardjes, die behangen met het tuig, de boot uit het water moesten trekken. Het zicht op de rivier werd steeds minder. De andere oever was al niet meer te zien, hoewel het slechts een afstand van nog geen honderd meter betrof. 'Ga jij maar naar huis, Goesja', stelde één van de vrouwen voor die medelijden had met Filja's echt genote. 'Ik denk er niet aan', antwoordde Goesja geraakt. 'Al bijna twintig jaar heb ik lief en leed gedeeld met mijn Filjaska en nu hij mij nodig heeft zal ik als een geslagen moejik wegkruipen?' Ze hief haar hoofd fier op en keek de ander door dringend aan. Slechts een ogenblik duurde deze heftigheid, al spoedig keerde de angst weer terug en prevelde haar mond een woordeloos gebed. 'Ze zijn klaar', zei iemand die zag dat de rest van de bewoners naar de rivier kwam, nadat ze de berg plaats voor Filja's boot hadden klaargemaakt en het touw gespannen dat hen naar het dorp moest terug leiden, indien de sneeuwstorm hen zou overvallen. 'Bid, vadertje!' riep een schelle vrouwenstem uit de groep tegen de pope. 'Bid, vraag of onze broeder terug mag komen.' De pope keek de ander woedend aan: 'Ik ben geen tovenaar die weggebleven mensen kan laten terug keren!' Men staarde in de grauwheid die als een demon uit de rivier oprees. De stille ogenblikken voor de uit barsting waren aangebroken. Het leek of alles zijn adem inhield om dadelijk met volle energie los te barsten. 'Het kan niet lang meer duren; slechts enkele minu ten, dan is het gebeurd', fluisterde iemand. 'Tichi!' Stil, riep iemand. Aller ogen richtten zich op de rivier. Wat was dat? Men luisterde en trachtte de intense grijsheid met hun blikken te doorboren. 'Een motor op de rivier!' 'Hoort dan toch!' riep een overslaande stem. 'Luistert, er komt een boot aan!' Het leek of er even een gordijn werd geopend waar door een vage schim zichtbaar werd. 'Hij komt er aan!' Uit de angstige stilte klonk zacht een zwak geluid. 'Hoort, kameraden, hoort dan toch.' Onmiskenbaar naderde een boot die niet ver meer van de aanlegplaats af kon zijn. Toen brak het geweld los. De groep mensen werd als onder een lawine bedolven. De wind huilde en de sneeuw viel als een dik massief pakket neer. 'Pretmjertnoej tsjas.' Dit is het uur van de dood, gilde een angstige stem. 'Tichi!' brulde de pope en keek woest naar de paniekzaaier. De mensen drongen op een hoop en lieten de woestheid van de sneeuwstorm over zich heen gaan. De wind huilde en smeet karrevrachten sneeuw op hen neer. Nu was er niets meer dan alleen sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw. Er werd geroepen om Filja de weg te laten vinden, maar de stemmen gin gen in het gebrul van de storm verloren. Machteloos stond men te kijken in het niets waaruit ze hoopten dat dadelijk de boot te voorschijn zou komen. Maar het kon heel goed zijn dat Filja hen op enkele meters afstand voorbij zou varen, want slechts een grote dosis geluk zou hem de juiste plaats kunnen laten bereiken. Zou Filja ons hebben gezien? vroegen ze zich af. Een wonder moest er gebeuren, een groot wonder als hij de aanlegplaats vond. Vanaf hun plaats was het water in de rivier al niet meer te zien en de afstand daarvan bedroeg niet rastï dan anderhalve meter. Het water was geen water meer, dat wisten allen die de taiga kenden. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 5