Overdenking
wcfftm
deta{§a
uit de
Heilige Schrift
Schriftelijke
Bijbelcursussen
Wandelexcursie
Kwade Hoek
HET
r:glJKVENSTER
VERVOLGVERHAAL
EIIAUDBI-ltlEUVa
Jaarlijkse Ontmoetingsdagen
Exoduskerk
JEUK TIJDENS DE IWANGERSCHAP
Gedenken en Getuigen
Ophalen oud papier
Herkingen
Jeugddienst in de Exoduskerk
Ingezonden:
Grauwtje in de polder
Kinderdienst in Ouddorp
•afaiga-^rilogie d.«
JOH. G. VEENHOF
PAGINA 5
VRIJDAG 28 OKTOBER 2005
Blik op kerk ^S/
en samenleving [j
- Sterfgevallen
- Het socialisme
Vorige week werden we twee keer opge
schrikt doordat prominente figuren uit
de Partij van de Arbeid waren overleden.
Eerst André van der Louw die onder andere
minister en burgemeester van Rotterdam is
geweest. Hij leed aan de gevreesde ziekte en
is maar 72 jaar geworden. Een paar dagen
later stierf Karin Adelmund plotseling. Zij
was slechts 56 jaar. Haar bekendheid heeft
zij te danken aan de vakbeweging en aan
haar opkomen voor de minder-bedeelden
in de samenleving. Terecht werd daarop de
nadruk gelegd: haar bewogenheid en haar
bevlogenheid.
Vandaag de dag horen we weer veel spre
ken over stille armoede. Gezinnen die onder
het bestaansminimum moeten leven. Eerlijk
gezegd weet ik nooit zo goed wat ik me daar
bij moet voorstellen. Als je geen auto voor
de deur hebt staan, of als je koelkast of je
kleuren-televisie versleten is, en je kunt geen
nieuwe aanschaffen, valt dat onder 'armoe
de'? Of als er geen geld is voor een abonne
ment op de bibhotheek of op het zwembad,
leef je dan onder het bestaansminimum? Het
zijn zomaar enkele vragen. Maar ik denk dat
het een groot verschil maakt welke norm je
aanlegt...
Juist dezer dagen las ik iets over een buurt
schap -we zouden tegenwoordig bijna spre
ken over een sloppenwijk - in een plaats in
ons land, zo ongeveer honderd jaar geleden.
Daar stonden zo'n veertig arbeiderswonin
kjes, niet veel meer dan barakken. De muren
waren vochtig, de vloeren van leem of pla
vuizen. Die huisjes hadden niet veel meer
dan een klompenhok en een woonkamer
met een bedstede. Daarboven een zoldertje
dat met een losse trap bereikbaar was. In de
zogenaamde keuken was een spoelbak en
een plank om het petroleumstel op te zetten.
Een toilet was er uiteraard niet. Hoogstens
een gezamenlijk privaat, waarvan twaalf tot
twintig gezinnen gebruik konden maken. De
meesten deden dus hun behoeften maar in
de sloot die erachter lag en waaruit ook het
drinkwater werd geschept!
De bewoners verdienden de kost als los
werkman, of door middel van stropen, wat
natuurlijk strafbaar was. In de wintertijd,
als de boeren geen werk hadden, stonden de
inkomsten stil. En de burgerlijke overheid of
de diakonie heten het afweten, of konden óók
maar weinig geven.
Als we zulke dingen lezen, die een eeuw
geleden nog reaüteit waren, dan leven die
zogenaamde 'stille armen' vandaag in het
land van de belofte!
Daar is uiteraard niets mee goedgepraat.
Want overheid en kerk hebben het socialisme
in ons land bevorderd. Misschien onbewust,
maar het feit is er niet minder om. Wanneer
een diaken in een groot gezin een zak met
honderd losse centen bracht, en daarbij nog
de waarschuwing gaf om er vooral zuinig
mee om te gaan, dan moeten we ons niet ver
wonderen dat kinderen en kleinkinderen de
kerk voor gezien hielden.
Waarnemer
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die
er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u
sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis,
met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden
door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen
ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
SPIJKERHAKÜ
Waarom worden Nederlandse spijkerbroeken
op z'n Amerikaans 'jeans' genoemd? Snap
pen de handelaren niet dat al die buiten
landse termen voor veel Nederlandse klanten
onbegrijpelijk zijn en dus hun doel missen?
Antwoord: Onze mooie taal klinkt blijkbaar
niet 'duur' genoeg. U weet waarschijnlijk
wel, dat de spijkerbroek geboren werd, toen
de gouddelvers in Califomië ijzersterke
broeken nodig hadden. De Beierse immi
grant Levi Strauss, die er sinds 1850 tent
zeil verkocht, ging ze daarvan vervaardigen
met behulp van klinknageltjes. Dat beviel zo
goed, dat matrozen uit Genua (in het Frans:
Gênes) ze gingen dragen. Toen ze ermee in
Amerikaanse havens passagierden, ging de
bevolking hun broeken naar de Engelse uit
spraak van Gênes 'jeans' noemen. In Frank
rijk werd het 'denim' naar de stof serge de
Nïmes (een keper uit de stad Nimes). Tegen
woordig maakt men spijkergoed van een zeer
dicht geweven katoen. Als de stof nog diago
nale ribbels heeft, noemt men haar ook wel
drill.
NOTEN POTSN
Kun je walnoten zaaien en daar zelf bomen
van opkweken?
Antwoord: Walnoten kunt u in een laagje
vochtig zand bewaren tot maart en dan uit
zaaien in de tuin.Ook kunt u elke noot in een
eigen bloempot zaaien en ze een jaar in huis
opkweken alvorens u de ontkiemende boom
pjes buiten uitzet. Maar het duurt zo'n 25 jaar
voor u er flinke hoeveelheden noten vati kunt
oogsten!
PAD ONTGROENEN
Door de vele regens zijn de graniettegels van
ons tuinpad gedeeltelijk met een soort mos
en/of alg bedekt. Weet u een middel om dat
groen er weer af te krijgen en dat de planten
in de tuin geen kwaad doet?
Antwoord: Wacht eerst een periode van vijf
droge dagen af en sproei in die tijd niet in de
buurt van die tegels. Na zo'n 120 uur droogte
Ugt het mos namelijk vrij los op de stenen.
U kunt het dan met een harde bezem, of
zonodig een staalborstel, verwijderen. Als
u daarna het groen van de algen met chloor
gaat bestrijden, hebt u geen speciaal mos-
dodend gif nodig om te voorkomen, dat het
mos t.z.t. weer terugkomt. Met chloor doodt
u zowel de algen als de sporen van het mos.
Ook tegen algengroei kunt u terras en tuin
pad pas behandelen als de tegels door en door
droog zijn.
Het mag bovendien niet vriezen. In een
emmer met 10 liter water doet u ca. 5 eetle
pels chloor of glorix.
Doe zo min mogelijk van dat vocht op een
oude borstel, want de stenen mogen niet erg
nat worden. Als het niet in één dag lukt, boen
de tegels dan later nog eens flink met chloor-
water.
Het chloor verdampt nadat het de algen en de
evt. aanwezige sporen van mos gedood heeft.
Het veroorzaakt geen schade aan evt. planten
naast het pad, zoals andere bestrijdingsmid
delen wel eens doen.
De betere woninginrichting sinds 1920
Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84
SOMMELSDUK - In de Exoduskerk,
Dorpsweg 97 te Sommelsdijk worden
op vr^dag 4 zaterdag 5 november a.s.
de jaarl^kse ontmoetingsdagen weer
gehouden, met bazar en rommelmarkt.
Op vrijdagavond van 19.00 tot 22.00
uur en op zaterdag van 10.00 tot 16.00
uur bent u hier van harte welkom. De
activiteiten zullen plaatsvinden in de
kerkzaal en in de nevenruimtes.
Evenals voorgaande jaren is er weer veel te
doen. Er is een grote verloting (prijs per lot
0,50) met als hoofdprijs een reischeque, de
tweede prijs een broodbakmachine en de der
de prijs een boodschappeimiand. Natumüjk
zijn er nog vele andere prijzen. De trekking
zal zaterdagmiddag ca. 16.00 uur plaatsvin
den.
In de ontmoetingsruimte verkoopt de keuken
diverse soorten gebak, dranken, broodjes,
soep en nog vele andere lekkernijen. Ver
der zijn er bloemen, snoep, eigen producten,
enz. In de kerk staan vele kramen voor hand-
werkartikelen, kaarten en enveloppen. Ook
is er antiek en zijn er de bekende rommel-
marktkramen. In de nevenruimte, waar een
verscheidenheid aan boeken is uitgestald, is
het goed snuffelen voor de boekenhefhebber.
Wat in de jeugdruimte gaat gebeuren, is nog
een verrassing. Gedurende de openingstijden
van de bazar draait doorlopend het rad van
avontuur met vele mooie prijzen.
Vóór de kerk treft u de bekende oUeboUen-
stand aan en kunt u gebakken vis nuttigen.
En mocht u al eerder van de uitstekende olie
bollen willen genieten, op vrijdagmorgen
5 november zijn deze reeds te koop op de
markt te Oude-Tonge.
UITOEKOOKT
Moetje de melk beslist drie keer laten opko
men bij het koken, teneinde alle bacteriën te
doden Mijn melkpannen zetten altijd zo aan
van dat herhaalde koken en zijn dan lastig
schoon te krijgen.
Antwoord: Welnee, reeds Louis Pasteur, de
grondlegger van de bacteriologie, bewees
meer dan een eeuw geleden, dat bij 15 secon
den verhitting tot 72° Celsius de schadelijke
micro-organismen in melk zijn vernietigd en
dat bij temperaturen tot zo'n 80 graden de
smaak, diverse sporen en een aantal vitami
nes, met uitzondering van C en in mindere
mate B, en de verdere samenstelling behou
den blijven. Daarom wordt in de fabrieken
melk bij dgl. temperaturen gepasteuriseerd.
Thuis kunt u de melk, ook die van de boer,
tot 80° C verhitten als u zeker wilt zijn van
de vernietiging van stafylokokken, strepto-
kokken en dgl. ziekteverwekkers. Dan houdt
u vele vitaminen en andere organismen en
daarmee de verdere samenstelling en de
oorspronkelijke smaak van de melk zoveel
mogeUjk intact. En uw pannen zetten niet
meer zo aan!
Naar aanleiding van een vraag over jeuk
tijdens de zwangerschap, onlangs in de
rubriek 'Met raad en daad', stuurde één van
onze lezers een aanvuUing op het gegeven
antwoord. Zowel de lezeres ^s haar zus en
haar nicht werden ook telkens geplaagd door
jeuk tijdens de zwangerschap. En ook bij
hen mocht geen middel baten. "Totdat mijn
huisarts adviseerde in het ziekenhuis bloed
te laten prikken. Ik moest een gehele mor
gen om de zoveel tijd laten prikken en als
uitslag kwam daar zwangerschapssuiker uit!
Lc moest op dieet en insuüne gaan spuiten;
daarna heb ik er nooit meer last van gehad!",
schrijft onze lezeres. "Misschien een tip?",
zo besluit ze. En graag geven wij die door.
"Om Sions wil zal ik niet zwijgen,
en om Jeruzalems wil zal ik niet
stil zijn, totdat haar gerechtigheid
voortkome als een glans, en haar
heil als een fakkel, die brandt!"
(Jesaja 62:1)
In deze dagen gedenken we de Reformatie.
Op 31 oktober 1517 sloeg Maarten Luther
zijn 95 stellingen aan de Slotkapel te Wit
tenberg. Het was een fel protest tegen de
misstanden in de Rooms-Katholieke Kerk.
Vooral de aflaathandel van Tetzel, waarbij je
voor geld vergeving van zonden kon kopen,
werd scherp aan de kaak gesteld. Ook werd
de vinger gelegd bij de onbijbelse opvattin
gen over de verdienstelijkheid van de goede
werken en het misoffer.
Alleen door het geloof, alleen door genade,
alleen de Schrift, dat werden de drie hoofd
thema's van de Reformatie. Door Gods
genade kwam er werkelijk hervorming in het
kerkelijk leven.
De prediking van Gods vrije genade in Chris
tus werd weer helder verkondigd. Daarom
mogen wij in deze dagen met dankbaar
heid terugzien. We mogen Gods grote daden
gedenken.
Toch mag het daar niet in blijven steken.
Want dan zou de gedachte kunnen opko
men: de Reformatie is iets van het verleden!
We leven nu in een andere tijd. Met andere
vragen en problemen. Neen, het is anders.
Ieder jaar is Hervormingsdag een Appèl om
niet te zwijgen. Niet stil zitten en in slaap
sukkelen.
Jesaja
In dit hoofdsmk spreekt de profeet tot het
volk Israël, dat in Babel in ballingschap leeft.
Jesaja mag een blijde boodschap brengen.
Al was de tijd nog zo donker, toch zou het
hcht van Gods genade gaan schijnen. De bal
lingschap zou weer voorbij gaan, en Hij zou
gerechtigheid aanbrengen. Hij zou heil berei
den voor al de zijnen. Ja, die gerechtigheid
zal voortkomen eJs een glans. Denk aan de
morgenschemering: wat een prachtig gezicht
als dan de zon opgaat als een glans. En dat
beeld wordt nog aangevuld: haar heil als een
fakkel, die brandt. Steh u zich voor: in de tijd
van de Bijbel was er nog geen sprake van
elektrisch licht. Maar als je dan in de donkere
nacht een brandende fakkel bij je had, dan gaf
die een helder hcht.
En zo zou het middelaarswerk van Christus
als een brandende toorts gaan stralen: het
licht van Gods vrije genade. Gerechtigheid
voor zondaren vol ongerechtigheid. Heil
voor mensen, die anders voor eeuwig moe
ten omkomen. En als Jesaja daar iets van
mag zien, dan kan hij er niet van zwijgen. En
rond Hervormingsdag voeg ik daar aan toe:
Luther kon er ook niet van zwijgen. En dat is
diezelfde Luther, die een keer gezegd heeft:
ik haatte het woord gerechtigheid, want het
veroordeelde mij, het verdoemde mij. In zijn
geestehjke worsteling kwam hij er zelf niet
uit. Totdat hij vanuit Romeinen 1 mocht ont
dekken: er is ook een schenkende gerechtig
heid in Christus. Hij is mijn heil alleen. En
dan kan hij er niet meer van zwijgen.
Een Appèl
Wij mogen ook niet zwijgen. De Herdenking
van de Reformatie doet een appèl op ons, om
niet in te slapen. Maar om een wachter op
Sions muren te zijn, die wel moet getuigen.
Want hoe is het vandaag met Sion, de kerk
van God? Hoe is het in Nederland na bijna
500 jaar Reformatie? Naast het vele goede,
dat de Heere nog gelaten heeft onder ons,
moeten we toch zeggen: wat is het geestelijk
donker in onze kerken. Wat is er weinig zicht
op de rijke genade van Gods gerechtigheid in
Christus. Wat wordt daar weinig uit geleefd.
Aan de ene kant is er het levensgrote gevaar
van wat oppervlakkige godsdienst. En aan de
andere kant niet minder het gevaar van een
dode rechtzinnigheid.
Misschien is dat ook wel de klacht van uw
en jouw leven: spreken, getuigen? Maar ik
ben geen Jesaja, en ook geen Luther. Ik ver
sta er zelf eigenlijk zo weinig van. Wat moet
ik spreken? Wel, dan is het eerst nodig, dat u
met uw lege hand en uw schuldige hart tot de
Heere gaat. Zeg het maar eerUjk, hoe het er
voor staat. En niet rusten, voordat u de rust
gevonden hebt in Chrisms. Want denk erom:
buiten Christus is uw leven verloren.
Als u niet in Hem geborgen bent door een
waar geloof, dan komt u voor eeuwig om.
Maar de Heilige Geest wil door het Woord
u onderwijzen. Zodat de gerechtigheid van
Christus ook voor u gaat glanzen als het licht
van de zon. Dan mag u dat grote wonder ont
dekken: Heere Jezus, U bent mijn gerechtig
heid. U bent mijn heil.
En dan wordt uw mond geopend om te getui
gen van Hem. In uw gezin. In uw gemeente.
Op school en op uw werk. Overal waar God
u roept. Gods Kerk mag getuigen van haar
Heiland, de eeuwen door. Totdat.
We kijken rond Hervormingsdag niet alleen
achterom. Maar we kijken ook vooruit. Naar
de Wederkomst van Christus. Dat zal voor
Gods Kerk de grote Hervormingsdag zijn.
Dan komt Gods werk helemaal af. Zijn kerk
helemaal vernieuwd, en ze mag dan eeuwig
zingen van Gods goedertierenheid. Dan zi
haar gerechtigheid voortkomen als een glans,
en haar heil ds een fakkel, die brandt!
'Ik roem, o eeuwig Alvermogen
Ik roem Uw gerechtigheid.
Die zoveel glans verspreidt,
zo heerlijk schittert uit de hoge.
O Heere der legerscharen,
wie kan U evenaren? (Psalm 71:14)
Wezep, ds. W. Westland
In deze cursussen wordt op een een
voudige manier uitleg gegeven over de
boodschap van de bijbel en de geloofs
leer.
De Bijbelcursus is een eerste serie van 10
lessen. Na een inleidend deel over de bijbel
gaat het over Genesis en het Evangelie van
Markus. Dan volgt de tweede serie van 12
lessen, waarbij de Handelingen der Aposte
len behandeld worden. Verder een uitleg over
de Bergrede, de Tien Geboden, de Bekering,
het Geloof en de Kerk.
Nu is er ook een cursus verschenen over 'De
Christelijke leer'. In 18 lessen wordt de Hei-
delbergse Catechismus helemaal behandeld.
De lessen zijn niet zo erg moeiüjk en daarom
geschikt voor mensen die nog niet zo heel
veel van de Bijbel en de geloofsleer weten.
De cursussen worden gratis aangeboden. De
lessen worden nagekeken en per post weer
teruggestuurd.
Bij het lezen van dit stukje hebt u misschien
ook gedachtn aan een kennis van u. Schroom
dan niet om hem of haar op onze cursussen
te wijzen.
Het kan ook zijn dat u eerlijk moet erkennen
dat u nog zo weinig kennis hebt van Gods
Woord en de Heidelbergse Catechismus.
Vraag dan gerust één van de lessen aan.
Dat kan bij: Schriftelijke Bijbelcursus
Postbus 35
4413 ZG Krabbendijke.
In Herkingen wordt morgen, zaterdag 29
oktober, het oud papier weer opgehaald voor
de Hervormde gemeente. Het ophalen begint
om 9.00 uur. Wilt u het papier (geen plas
tic en drankenkartons, e.d.) tijdig en goed
gebundeld aan de kant van de weg zetten?
SOMMELSDIJK - De Jeugddienstcom
missie van de Exoduskerk houdt zondag 30
oktober om 10.00 uur weer een jeugddienst.
Het thema van de dienst is 'Aardappelen met
stokjes'. Volgens de Jeugddienstcommissie
is de gedachte achter dit Üiema "dat we gaan
focussen op cultourverschillen, maar dan niet
op de dageUjkse praktijk, maar meer op de
gewoonteverschillen". Iedereen is zondag
welkom in de Exoduskerk aan de Dorpsweg
te Sommelsdijk.
Drie keer recht is scheepsrecht moeten de
kunstkenners bij de gemeente Middelharnis
gedacht hebben. Na de fakkel en de pahn-
vissen hebben Sancho Panza ('fatso') en zijn
ezeltje intrede gedaan in het tweelingdorp.
Sommerdiek is met het bronzen beeld in de
Westplaat onbetwist de gestreelde winnaar.
De aaibaarheidsfactor van Grauwtje en z'n
berijder is groter dan die van de omgekeerde
paraplubak, en zeker groter dan die van de
palmvissen. Of het beeld van de knecht van
Don Quichot halverwege de P.C. Hooft wel
op z'n plaats is, is de vraag. De link met Span
je en de Tachtigjarige Oorlog is wat Flakkee
betreft flinterdun. Of is hier sprake van de
onderste steen die boven moet komen? De
knecht van de roemruche ridder staat immers
op een molensteen. Kwestie van symboliek?
De vraag is: wat moet de schrijver Cervantes
te midden van Vondel en Deken? Het kunst
werk is omringd met straamamen van Neder
landse schrijvers. De strijd tegen molens(!)
komt, mede gelet op de plaats van het kunst
werk, prachtig tot uiting. De strijd aanbinden
met molens is het keimierk van de chef van
Sancho Panza. De nuchtere boer Panza werd
gedreven door liefde en trouw voor Don Qui
chot. Kortom, het zit wel goed met de lite
raire onderbouwing van dit kunstwerk. Of
Grauwtje herkenbaar is voor de Flakkeese
bevolking? De tijd zal het leren.
Harry J. Goosens, Stad aan 't Haringvliet
GOEDEREEDE - De Kwade Hoek op Goe-
ree is een bijzonder dynamisch gebied. Op de
slikken en schorren langs de kust is de invloed
van wind en water nog duidelijk merkbaar.
Bij hoog water lopen de kronkelige kreken
vol en soms overstromen grote delen van dat
gebied. In de Kwade Hoek is goed te zien
hoe de duinen in verschillende stadia zijn
ontstaan. In de jonge duinen is de wind nog
een bepalende factor. De oudere duinen ver
der landinwaarts zijn dicht begroeid met stru
weel. Daartussen liggen duinvalleien, waarin
bijzondere planten groeien. In de herfst tooit
het gebied zich met fraaie herfstkleuren, bes
sen en paddestoelen.
'De dynamiek van Kwade Hoek' is het thema
van een wandelexcursie van Natuurmonu
menten op zaterdag 5 november Om 10.00
uur vertrekt de gids voor een wandeling van
ongeveer twee uur. Vooraf aanmelden is
noodzakelijk bij VW Ouddorp. Als u mee
wilt met deze excursie is aanmelden vooraf
verplicht. Dit kunt u doen bij VW Ouddorp
aan Zee, telefoon (0187) 681789. De excur
sie kost voor leden van Natuurmonumenten
4, niet-leden betalen 7 en kinderen t/m 12
jaar 2. Goede wandelschoenen zijn aanbe
volen en een verrekijker komt goed van pas.
Aanstaande zondag 30 oktober om 10.00 uur
wordt er weer een kinderdienst gehouden in
de Gereformeerde kerk te Ouddorp. Het the
ma voor deze dienst luidt 'Dank U wel. God'
Voor dit thema is gekozen omdat op woens
dag 2 november a.s. in veel kerken dankdag
zal worden gevierd. Zondag wordt dus met
de kinderen ook een soort dankdienst hou
den, waaraan ook het kinderkoor 'Yess' zal
meewerken. De vertelling en de Uedjes zijn
vooral gericht op kinderen in de basisschool
leeftijd, maar ieder van jong tot oud is harte-
üjk welkom. Vanaf ongeveer 9.30 uur staan
de kerkdeuren open.
■19-
De pope die doorgaans geen tegenspraak duldde,
zag het van angst verwrongen gezicht van Goesja
en zei: 'Moedertje, wat wil je dat we doen? Met een
boot de rivier opvaren om te zien of we jouw Filja
kunnen vinden? Wees verstandig, dat gaat niet. Dan
kan het gebeuren dat er twee van onze mensen niet
uit de taiga terugkomen. Wij allen weten dat Filja
de beste jager en kenner van de taiga is en daarom
heeft niemand zich bezorgd gemaakt, maar geloof
me, al lange tijd wordt er over Filja gesproken. We
zouden helpen als dat mogelijk is. Wie nu de taiga
ingaat veh over zichzelf het doodvonnis.'
Goesja wist dat de pope gelijk had, maar de angst
om Filja vrat aan haar.
Ze hield het in de stolowaja niet meer uit en holde
naar de rivier. Haar kinderen stonden met verschil
lende vriendjes en vriendinnetjes bij de aanlegplaats
te kijken.
'Komt vader er al aan?' riep ze toen ze de kinderen
zag staan.
'Njet matj.' Nee mama.
De kinderen hadden tranen in hun ogen en druk
ten zich tegen hiui moeder aan die bij hen kwam
staan en angstig in westelijke richting over de rivier
keek.
Boven de rivier begon zich een ondoordringbaar
waas te vormen. De rivier rookte, spoedig zouden
de stormen uit de IJszee, die wagenvrachten sneeuw
met zich meebrachten, losbarsten.
Goesja sloeg de handen ineen en hief die ten
hemel.
'O Bog y radi Boga!' O God, help, kermde haar
ziel.
'Vrienden!bulderde de stem van Larrentij Michaj-
lovna, de pope: 'Onze vriend Filja Sjergejev is niet
teruggekomen. Ik denk dat hij zijn strijd tegen de
taiga verloren heeft. Maar nog altijd bestaat er
hoop zolang de storm niet over ons is gekomen.
De tijd is kort, heel kort. Maar laten we in ieder
geval datgene doen wat in ons vermogen ligt om,
mocht hij nog komen, te redden wat er te redden
valt. Nogmaals, zelf heb ik weinig hoop meer,
want allen kennen wij vriend Filja; dat die er nu
nog niet is zal weinig goeds te betekenen hebben.
Hij had er al moeten zijn. Maar hij is één van ons,
daarom doen wij wat in ons vermogen ligt. Luis
tert dus wat ik ga zeggen: Pjetja Moechin, maak je
paarden klaar, opdat, mocht de boot nog komen,
jij hem uit de rivier kunt slepen naar de plaats
waar hij voor de winter opgeborgen kan worden.
Verder moet er een touw gespannen worden van
de rivier naar de stolowaja, opdat, als de storm
losbreekt, wij via het dat touw ons huis terug kun
nen vinden. De vrouwen houden zich gereed om
de boot te lossen.'
De pope keek de aanwezigen aan: 'Begrepen?'
Er klonk een zacht gemompel, een bewijs dat men
het begrepen had.
'Dan gaan we nu naar het water; de rest doet wat ik
bevolen heb!'
De stolowaja liep leeg. Met de pope voorop begaf
men zich naar de rivier, terwijl vanuit het dorp een
touw gespannen werd naar de rivier.
Korte tijd later kwam Pjetja Moechin met zijn
paardjes, die behangen met het tuig, de boot uit het
water moesten trekken.
Het zicht op de rivier werd steeds minder. De
andere oever was al niet meer te zien, hoewel het
slechts een afstand van nog geen honderd meter
betrof.
'Ga jij maar naar huis, Goesja', stelde één van de
vrouwen voor die medelijden had met Filja's echt
genote.
'Ik denk er niet aan', antwoordde Goesja geraakt.
'Al bijna twintig jaar heb ik lief en leed gedeeld met
mijn Filjaska en nu hij mij nodig heeft zal ik als een
geslagen moejik wegkruipen?'
Ze hief haar hoofd fier op en keek de ander door
dringend aan. Slechts een ogenblik duurde deze
heftigheid, al spoedig keerde de angst weer terug
en prevelde haar mond een woordeloos gebed.
'Ze zijn klaar', zei iemand die zag dat de rest van
de bewoners naar de rivier kwam, nadat ze de berg
plaats voor Filja's boot hadden klaargemaakt en het
touw gespannen dat hen naar het dorp moest terug
leiden, indien de sneeuwstorm hen zou overvallen.
'Bid, vadertje!' riep een schelle vrouwenstem uit de
groep tegen de pope.
'Bid, vraag of onze broeder terug mag komen.'
De pope keek de ander woedend aan: 'Ik ben geen
tovenaar die weggebleven mensen kan laten terug
keren!'
Men staarde in de grauwheid die als een demon uit
de rivier oprees. De stille ogenblikken voor de uit
barsting waren aangebroken. Het leek of alles zijn
adem inhield om dadelijk met volle energie los te
barsten.
'Het kan niet lang meer duren; slechts enkele minu
ten, dan is het gebeurd', fluisterde iemand.
'Tichi!' Stil, riep iemand.
Aller ogen richtten zich op de rivier. Wat was dat?
Men luisterde en trachtte de intense grijsheid met
hun blikken te doorboren.
'Een motor op de rivier!'
'Hoort dan toch!' riep een overslaande stem.
'Luistert, er komt een boot aan!'
Het leek of er even een gordijn werd geopend waar
door een vage schim zichtbaar werd.
'Hij komt er aan!'
Uit de angstige stilte klonk zacht een zwak geluid.
'Hoort, kameraden, hoort dan toch.'
Onmiskenbaar naderde een boot die niet ver meer
van de aanlegplaats af kon zijn.
Toen brak het geweld los. De groep mensen werd
als onder een lawine bedolven. De wind huilde en
de sneeuw viel als een dik massief pakket neer.
'Pretmjertnoej tsjas.' Dit is het uur van de dood,
gilde een angstige stem.
'Tichi!' brulde de pope en keek woest naar de
paniekzaaier. De mensen drongen op een hoop en
lieten de woestheid van de sneeuwstorm over zich
heen gaan.
De wind huilde en smeet karrevrachten sneeuw op
hen neer. Nu was er niets meer dan alleen sneeuw,
sneeuw en nog eens sneeuw. Er werd geroepen om
Filja de weg te laten vinden, maar de stemmen gin
gen in het gebrul van de storm verloren. Machteloos
stond men te kijken in het niets waaruit ze hoopten
dat dadelijk de boot te voorschijn zou komen.
Maar het kon heel goed zijn dat Filja hen op enkele
meters afstand voorbij zou varen, want slechts een
grote dosis geluk zou hem de juiste plaats kunnen
laten bereiken.
Zou Filja ons hebben gezien? vroegen ze zich af.
Een wonder moest er gebeuren, een groot wonder
als hij de aanlegplaats vond.
Vanaf hun plaats was het water in de rivier al niet
meer te zien en de afstand daarvan bedroeg niet
rastï dan anderhalve meter. Het water was geen
water meer, dat wisten allen die de taiga kenden.
(wordt vervolgd)