RELIGIE IN HET NIEUWS PREDIKBEURTEN Bosman Kalis Verkoopdag perkplanten Konrnginnenach Oecumenische herdenkingsdienst Vitrineproject mei Stichting Podium Nieuwe Uw auto in vertrouwde handen^^ Adullamwinkeltje EIIAIfDei-rflEUWS Een minister sprain erover Anti-religieus Religie stelt niets voor Een kritische kanttekening W. H. Velema Zondag 30 april 2006 EIIIVnDEI1-l1IEUW5 Extra kerkdienst Ger. Gem. Dodenherdenking Oostfialdtee CD-presentatieavond in Grote Kerk Tholen Aangepaste kerkdienst Ger. Gem. Tonge TnTu ook cai Nieuw in Ouddorp: De stem van de Goede Herder De inhoud van de overige vitrines in de maand mei: PAGINA 2 lfc:EÊa VRIJDAG 28 APRIL 2006 Minister Van Ardenne heeft een deel van de Nederlandse pers over zich heen gekre gen. Zij heeft het - eerst in het buitenland - opgenomen voor de plaats van religie in de samenleving. Zij noemde het een onomstote lijk feit dat culturen en religies de voornaam ste bindende factoren van onze tijd zijn. Dat laten de notoire verdedigers van het atheïsme zich niet zo maar gezeggen. Hirsi AU, Paul Cliteur en Herman Phiüpse heb ben de minister onder vuur genomen. Zij zijn welbespraakte en politiek of wetenschap pelijk hooggeplaatste woordvoerders van de uitbanning van religie uit het publieke domein. Religie is een strikt persoonlijke aangelegenheid, voor de ene enkeling van betekenis, voor de ander niet. Daarmee heb ben we het gehad. Religie heeft geen enkele publieke betekenis. Degenen die zich zo tegen religie als bindmiddel in de samenleving verzetten, zijn niet maar a-religieus. Ze zijn anti-religieus. De religie heeft voor hen als publieke factor afgedaan. Mochten mensen het toch voor de religie als bindmiddel opnemen, dan reage ren deze notoire atheïsten als werden ze door een wesp gestoken. Hoe durven mensen in de eenentwintigste eeuw het nog voor religie als een niet te verwaarlozen publieke factor opnemen! In deze miskenning van de religie als cen trale en samenbindende factor manifesteert zich hoe radicaal de secularisatie heeft toe geslagen. Ik typeer de totale negatie van de religie nu maar als een geestelijke kaalslag. De mens redt zichzelf en redt het alleen wel. De verwijzing naar een hogere macht is volstrekt onnodig en overbodig. Daarmee is een derge- €TWÏTk lijke verwijzing ook achterhaald en voor een modem mens zelfs ongeoorloofd geworden. De mens kan het zonder religie ook wel red den. Hij redt immers zichzelf Dat is het plat te horizontalisiTie van de moderne mens. Hij heeft God niet nodig, evenmin enige hogere macht. Wie hem dat wel zou willen voorhouden of aanpraten, is geen zinnige gespreksgenoot in het politieke of sociale circuit. Het debat over religie als publieke factor is voorbij. Ik ben geneigd de term te gebruiken die in som mige intellectuele kringen wordt gebruikt: Het bepleiten van religie doet er niet ineer toe. Een mens kan en moet zonder. De zelf werkzaamheid resulteert in de zelfredzaam heid. We redden onszelf wel. Wie toch voor religie opkomt, doet dat volstrekt voor eigen rekening. Hij kan niet op publieke bijval rekenen en moet op de hoon van publieke afkeer en ontkenning rekenen. Zo geëmancipeerd en gesecularieerd zijn we als volk van Nederland. God of welke hogere macht ook hebben we niet (meer) nodig. Het pleidooi van minister Van Arden ne voor religie als bindmiddel in de moderne samenleving, kan ons weldadig aan doen. Door sommigen wordt het ervaren als een beker koud water in een door de secularisatie verschroeid dor en dorstig land. Toch moet ik hierbij een kritische kant tekening maken. En wel deze: Welke religie bepleit men? Voor welke hogere macht komt men op? Het zal geen lezer onbekend zijn dat er tal van religies zijn, met evenzoveel voorstellingen van hogere machten. Wat zij voorstellen, waar zij vandaan komen, wat de erkenning van die machten voor ethische en humanitaire implicaties heeft - daarover wordt nogal verschillend gedacht, zowel in ons land als daarbuiten. Onlangs las ik het recent verschenen boek van de emeritus kerkelijk hoogleraar uit Groningen, J. G. Dingemans, 'letsisme. Een basis voor christelijke spiritualiteit?' De schrijver bepleit het geloof dat er toch wel iets meer is dan de mens met zijn behoef ten en zijn kunnen. Voor hem loopt dat 'iets' uit op een voor de moderne mens aanvaard baar gemaakte vorm van christelijk geloof. Componenten uit het christendom horen bij de invulling van het letsisme. Men hoeft deze componenten niet confessioneel in te vullen. Het gaat om 'het mysterie achter de evolutio naire ontwikkeling en de leven.skrachten van de natuur die we dan God noemen." Dingemans zelf wil nog wel wat verder gaan. Hij wil dat letsisme wel vullen -laat ik de ouderwetse uitdrukking aanlengen mogen gebruiken - met brokstukken uit het christelijk geloof. Dan hebben we toch iets. Over de mate waarin dat iets een substantiële aanvulling is, kan men van mening verschil len. Hier staan we voor mijn besef op een kruispunt. Meent men nu werkelijk dat men met wat verdunde christelijke religiositeit de oude functie van religie in onze samenleving overeind kan houden? Zou men niet veeleer moeten zeggen dat dit christelijk gekleurde letsisme de overgang is naar de totale ontkerstening? Deze restanten van het christelijk belijden zijn zo verzwakt, dat ze eigenlijk geen godsdienstige betekenis meer hebben. Het gaat om religie van eigen maaksel en van eigen snit. Ik zou de stelling willen poneren, dat het modemisme van de negentiende eeuw de weg bereid heeft voor het radicale atheïsme van onze tijd. Het gaat in dat modernisme om een religie van eigen kleur en van eigen snit. Nog scher per gezegd: van eigen maaksel. Dat wordt de mens bij de handen afgebroken. Er blijft niets wezenlijks van over. Datzelfde lot zie ik ook voor het door prof. Dingemans bepleite letsisme. Ik ben er diep van overtuigd dat religie het bindmiddel van de samenleving is. Doch dan de confessioneel gevulde religie, waarin het bestaan, de heerschappij en de werken van God-Drieënig, Vader, Zoon en Heilige Geest, beleden worden. Waar die belijdenis wordt losgelaten, zijn we via het letsisme op weg naar het atheïsme, dat in nihilisme eindigt. OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. J. den Boer, Graf horst en 18.30 uur ds. H. Lassche. Eben- Haëzer: 9.30 uur ds. H. Lassche en 18.30 uur ds. J. den Boer, Grafhorst - Herv. Gem. (PKN) Locatie mfg Dorpstienden 9.45 uur ds. O. J. van der Ploeg, Capelle a/d IJssel en 18.00 uur kand. M. van der Zwan, 's-Gra- venhage - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. J. Koster en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Gen Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. P. Blok - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur pastor G. H. Haasjes en 18.30 uur de heer W. Tanis. GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. C. Klein, Hei en Boeicop en 18.30 uur kand. T. R. Rietveld, Ridder kerk - Hersteld Herv. Gem. 9.00, 10.45, 17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik, v.m. afsluiting winterwerk. STELLEND AM - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. R. W. van Mourik en 17.00 uur ds. J. C. Schuurman, Boven-Hardinxveld - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. C. G. Kant, bediening Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. J. Koster - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur ds. A. van Wijk, Herkin gen en 18.00 uur kand. G. A. v. d. Brink, Bunschoten. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Korteweg - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds. R Roozeboom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. G. van Meijeren, welkomsdienst en 18.00 uur ds. N. M. Tramper, Vlaar- dingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hoUandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaatschappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 1020 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,30: contracttarieven op aanvraag slultingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)4710 22, e-mail: J.Villerius(aigebr-dewaal.com Plaatsing van Ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 10,00 Per halfjaar 19,50 Per Jaar €38,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opze^ingen schriftelijk vóór 30 november Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUIMIWERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 leesdienst - Ziekenhuis: 14.30 uur ds. C. Doomeweerd. HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes en 18.00 uur ds. J. Maas - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. A. van Wijk en 18.15 uur kand. J. P. Stoel, Kampen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. L. W. den Boer, Nieuw- Beijerland en 18.00 uur ds. R. W. van Mouiik - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. J. Willemsen - Exodus (PKN) 10.00 uur ds. C. Balk - Remonstrantse Gem. 10.00 uur de heer Niels Snoek - CAMA Gemeente 10.00 uur de heer R. Kuijer. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. K. Schipper, Dordrecht en 18.00 uur ds. J. Westland, Bergambacht - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur drs. A. de Kwaadsteniet en 17.00 uur drs. A. Bronger - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. G. J. Capellen - Geref. Kerk (Vrij gemaakt) 9.30 uur leesdienst en 14.30 uur ds. J. Ophoff - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. Gielen, belijdenisdienst en 15.30 uur ds. P, Koiteweg, Melissant. NIEUWE TONGE Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. J. Maas en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur dr P. Buitelaar, Ridderkerk en 18.00 uur onbekend - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. C. van Sliedregt, Nunspeet en 18.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. G. van maanen - Beréa Gem. 10.00 uur Silvia Nolten. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. G. C. Kunz, Dor drecht en 18.00 uur ds. A. Belder - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. H. R de Goe de en 18.00 uur ds, K. W. Kakes - Ger. Gem. 10.00 uur ds. L. Teriouw en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. (PKN) 10.00 en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur de heer J. Schut en 18.00uurds. G. v.d. Dool. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. W. P, Emaus, IJsselstein en 18.00 uur prof. dr. W. Balke, 's-Graven- hage - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur de heer W. G. van Geest en 18.00 uur de heer K. Baas - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Kot, Schoonrewoerd en 16.30 uur kand. J. P. Stoel, Kampen. LANGSTRAAT - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. mr. J. P. de Man, Rosmalen. OUDE TONGE - Dinsdag 2 mei, 19.30 uur, ds. M. Mondria. OOLTGENSPLAAT - De Oranjevereniging van Ooltgensplaat organiseert jaarlijks op 4 mei een herdenking bij het oorlogsmonument in Ooltgensplaat aan de Kerksingel. De her denking heeft in de loop der jaren het karak ter gekregen van een centrale manifestatie, die vrijwel door de gehele gemeenschap van Oostflakkee wordt gedragen. Daardoor wordt nog eens duidelijk de saamhorigheid bena drukt, die recht doet aan de doelstelling van deze herdenking, die op donderdag 4 mei a.s. zal worden gehouden en waarvoor de burgers van Oostflakkee van harte worden uitgeno digd om aan deel te nemen. Om 19.45 uur zal worden verzameld bij verenigingsgebouw 't Centrum aan de Van Weelstraat te Ooltgens plaat. Daarvandaan zal, onder klokgelui, een stille tocht naar het monument worden gehou den. Om 20.00 uur zullen twee minuten stilte worden gehouden, gevolgd door krans/bloem- legging door het gemeentebestuur en anderen (verenigingen/particulieren). Aansluitend zul len enkele korte toespraken worden gehouden en zal het volkslied worden gespeeld, waarna de stoet terugkeert naar 't Centrum. Op zaterdag 6 inei a.s. wordt er een grote CD- presentatieavond gehouden in de Grote Kerk te Tholen, georganiseerd door de Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK). Aan deze avond hoopt mee te werken het 'Walchers Mannen koor' o.l.v. Jos Oreel en organist Peter Sturm. Dit koor heeft op 25 febrttari jl. in dezelfde kerk een CD opgenomen, die op 6 mei zal worden gepresenteerd en tevens te koop zal zijn. Het koor zal deze avond onder andere een aantal liederen van de CD ten gehore brengen, terwijl er ook ruim plaats is voor samenzang. De avond wordt geopend en gesloten door ds. A. den Boer, Chr. Geref predikant te Tholen/ Oud-Vossemeer, terwijl SDOK-voorlichter T.W. Kruithof kort iets zal vertellen over de hulp aan de vervolgde christenen in alle delen van de wereld en met name de christenen in Noord-Korea. Voor dit laatste doel zal ook een collecte gehouden worden. In tegenstel ling tot eerdere berichten is de toegang voor deze avond vrij! De avond begint om half acht. Wie de CD wil bestellen kan daarvoor ondermeer terecht bij het SDOK-kantoor, tel. 0183-561186. Giften voor het werk van de SDOK kunnen overgemaakt worden op Rabo- bankrekeningnummer 385287445 t.n.v. St. De Ondergrondse Kerk te Gorinchem o.v.v. 'Christenen Noord-Korea'. DIRKSLAND - Zondag 7 mei a.s. is er een interkerkelijke dienst voor 'anders begaafden' Deze dienst, waarin ds. Th.W. v.d. Heijden hoopt voor te gaan, wordt gehouden in de Hervormde Kerk te Dirksland. De aanvang is kwart voor drie. Iedereen hartelijk welkom. NIEUWE TONGE - Op zaterdag 6 mei houdt Hoveniersbedrijf De Waal een perkplanten- verkoopdag op het plein van de kerk van Gere formeerde Gemeente te Nieuwe-Tonge. Er is een mooi assortiment aanwezig. De verkoping duurt van 9.00 tot 15.00 uur. De opbrengst is bestemd voor de aflossing van het kerkge bouw van de Ger. Gem. te Nieuwe-Tonge. AUTOSCHADEHERSTEL ZernikeweglO 3241 MG Middelharnis Tel. (0187) 48 72 19 - Fax {0187) 48 24 88 info@bosmanenkalis.nl - www.bo5manenkalis.nl Aan de Zeebrekersweg 22 te Ouddorp start Hester Grinwis een verkoping ten bate van Adullam. In haar Adullamwinkeltje verkoopt ze cadeauartikelen, rollen snoep, Verstegen kruiden, wijn, limonadesiroop, fotokaarten, enz. Het Adullamwinkeltje is geopend op de woensdagmiddag van 14.00 tot 17.30 uur, of na telefonische afspraak (0187-683244). De nacht voor Koninginnedag houdt op Stad en eiland de gemoederen danig bezig. Van alles en nog wat wordt erbij gesleept. Van nachtelijke feesten tot luilakken. Van brommerrumoer tot broelóózen. Beelwitten vieren geen Koninginnedag, ook geen nacht trouwens. Het gaat inmiddels om meer dan gewoonte en traditie. Het luidruchtige brommer rijden is tot een symbool gewor den, een statussymbool van macht en pres tige. Notoire snelheidsmaniakken beheersen het hele jaar door de straten en de dijken. Het doorbreken van de geluidsbarrière doet regelmatig van zich horen. En ze vragen nog begrip ook voor hun niet milieuvriendelijke gedrag. Beetje herrie?! Op de zeer vroege morgen van Koninginnedag dagen jonge ren de overheid en de gezeten burgerij uit door de sonore stilte van het dorp te ver scheuren. Dat is een vorm van provocatie die niet van deze tijd is. In een tijd van polderen, pappen en nathouden, proberen jongeren met een houding die versus alles wat autoriteit is het dorp een nachtlang te gijzelen. Al doet deze vorm van nachtelijk geknetter zich maar één keer per jaar voor, de eigenzinnige houding van de bromme raars roept niet van iedereen bijval op. Het 'laat ons met rust' is wederzijds, heren van het volumegeweld. Over aandacht voor de 'goede zaak' hebben de brommerfanaten niets te klagen, maar hun provocerende gedrag wordt niet altijd en door iedereen gewaardeerd. Zo bezien is het conflictmodel van toepassing op de nacht voor Koningin nedag. Door niet of nauwelijks te commu niceren, plaatst een aantal jongeren zich buiten de discussie. Het 'we doen toch nie mand kwaad' leidt tot wederzijds ongenoe gen. Stad Zal Ontmoeten is Utopia, maar ook in Nergensland is het Koninginnenach. Hoe die er precies uitziet weet ik niet, maar die nacht begint niet met brommergeluiden in het holst van de nacht. De uitspraak: 'het is maar één keer per jaar' gaat niet op. Hier geldt dat het 'plezier' van de één niet uitgespeeld mag worden tegen de 'irritatie' van de ander. Beide 'partijen' moeten hier samen uitkomen. Steggelen dus. Voelen de Jan-, Piet- en KlaasSZO-ers daar wat voor? De idee van een stadsontbijt leek het Eureka voor het begin van Koninginnedag op Stad. Maar zowel de voorgestelde aanvangstijd als de verschillende plekken zijn weinig realis tisch. Temidden van het rumoer, dat om zes uur echt niet stopt, op willekeurige plaatsen gaan ontbijten is niet erg gelukkig gekozen. Op die manier komt de ontmoeting niet tot stand. Een gezamenlijk Stad Zal Ontwaken is helaas een droombeeld. Later beginnen, een uitgebreid ontbijt duurt hooguit een uur, en op één geschikte plek lijkt mij een beter idee. Een gemeenschappelijk ontbijtbuffet in de luwte van het dorp, ivoor iedereen kan aanschuiven. Ook de 'knetteraars' zijn van harte welkom. Gezamenlijk een eitje tikken wordt het prille begin van Stad Zal Ontbij ten. Dan wordt Koninginnenach de opmaat voor Koninginnedag. En zo hoort het. Met het overbekende oranjezonnetje wordt het een stralende dag. De naam van Charles Haddon Spurgeon is in brede kerkelijke kringen nog wel bekend. Hij leefde in het midden van de 19e eeuw (1834-1892) en was een beroemd Evange lieprediker in Londen. Met zijn prediking heeft hij gedurende veel jaren vele duizenden mensen bereikt. Zijn betekenis is niet bij zijn sterven geëindigd. Door zijn talrijke nage laten geschriften spreekt hij nog nadat hij gestorven is. Nog altijd is er veel belangstel ling voor de inhoud van zijn aansprekende preek werk. Ik wijs u dit keer op twee recent verschenen uitgaven van De Banier die elk een bepaald aspect van Spurgeons boodschap samenvat ten. Het eerste boek laat hem zien als een prediker die ook veel aandacht had voor de kinderen. Diverse boeken schreef hij speci aal voor de jongens en meisjes. Na zijn beke ring op 15-jarige leeftijd is Spurgeon zelf ook enige tijd leider van een zondagsschool geweest. Later in zijn leven hield hij diverse keren lezingen voor het onderwijzend personeel van de zondagsscholen. Steeds weer bena drukte hij het belang van een godzalige opvoeding van de kinderen. Diverse van zijn lezingen zijn gebundeld en wel in het boek 'Come Ye ChildrenWelnu, van dat boek is een vertaling verschenen onder de titel 'De stem van de Goede Her der'. Het boek bevat allerlei richtlijnen met het oog op de christelijke opvoeding. Ik moet u zeggen dat hier en daar natuurlijk wel te merken is dat het een boek van anderhalve eeuw geleden is. Maar zowel de eenvoudige opzet als de bijbelse inhoud slechten deze barrière inijns inziens geheel. Ieder die iets met de opvoeding van kinderen uitstaande heeft, zou dit leerzame boekje moeten lezen. Hierbij sluit ik me aan bij dr. CA. van der Sluijs die het Woord vooraf schreef. Enkele hoofdstuktitels zijn: De discipelen en de moeders. Hoed mijn lammeren. Samuel en zijn opvoeders. Obadja en Elia. De zoon van de Sunamietische. Vanuit deze bijbelse geschiedenissen trekt hij heldere lijnen naar de opvoedingspraktijk. Ik noem enkele dingen die me opvielen. Spur geon is er een groot voorstander van dat de kinderen de leer van de heilige Schrift wordt geleerd. Hij zegt: "Het dient nergens toe of u al op de Bijbel slaat en roept: 'geloof!, geloof!, geloof!', als niemand weet wat er gelooft moet worden. Wezenlijk voedsel moet bestaan uit de gezonde, degelijke leer van het Evangelie." Hij wijst er dan op dat de kinderen niet afgeleid moeten worden met allerlei dingen die het wezen niet raken. Ze moeten het voedsel van het Woord ontvangen [35]. Ook kinderen moeten bekeerd worden, zegt Spurgeon. Bekering is niet slechts een zaak voor ouderen. Hij spoort de opvoeders aan: "Ga door, in het vaste vertrouwen dat God de u toevertrouwde kinderen wil zalig maken!" [78]. Nu het tweede boek dat onlangs uitkwam. Het is de lOe herziene herdruk van een bekend dagboek. Veel keren verscheen het onder de titel 'Het chequeboek van de Bank des geloofsDat was ook de oorspronkelijke Engelse titel. Spurgeon ziet de in de Bijbel vervatte beloften van God als even zovele cheques. Cheques die worden uitbetaald wanneer ze worden ingeleverd bij 'de Bank des geloofs'. "Hij moet die belofte neiyien en haar met zijn eigen naam ondertekenen door haar persoonlijk als waar aan te nemen. Hij moet haar door het geloof aanvaarden als zijn eigendom. Hij hecht er zijn zegel aait, dat God getrouw is... Vanuit deze gedachte stelde Spurgeon een dagboek samen met voor elke dag een belofte. Opdat ze bij de Heere, als bij Zijn hemelse Bank, zouden worden ingeleverd. In het geloof dat Hij Zijn genadige toezeggingen ook persoonlijk "ver zilvert, uitbetaalt": De gedachte zou kunnen rijzen dat het er in deze voorstelling van Spurgeon wel erg gemakkelijk aan toegaat. Lezing van dit dag boek laat zien dat dit toch een verkeerde en al te onwelwillende gevolgtrekking is. Jazeker, Spurgeon trekt al zijn registers open om zijn lezer maar te overtuigen van de bereidwil ligheid van de Heere om te zegenen en Zijn genade te schenken. De hindernis om Zijn zaligmakende genade weg te schenken is niet bij Hein. Eerder bij onbekeerlijke zondaren die tot Hem niet willen komen om bediend te worden uit Zijn volheid. Maar tegelijkertijd komt in deze dagboek stukjes ook uit dat Spurgeon wel degelijk weet heeft van de weg waarin de Heere Zijn beloften gaat vervullen. Hij maakt er Zelf plaats voor. De wet gaat immers aan het Evangelie vooraf. Het besef aan behoefte van genade gaat aan de vervulling met die genade vooraf. Dit is een gezegende voorbereiding op de uitbetaling van de cheque van Zijn belofte [14 mei]. Ik besluit met een fragment uit het stukje voor 20 september: "Uw volk zal zeer gewillig zijn op de dag Uwer heirkracht. (Ps. 110: 3). Gezegend zij de God van genade dat het zo is! Hij heeft een volk dat Hij heeft uitverkoren van eeu wigheid om Zijn bijzonder erfdeel te zijn. Zij hebben van nature een even ongenegen wil als de andere eigenzinnige kinderen van Adam. Maar als de dag van Zijn heirkracht komt en genade Zijn almacht laat zien, dan zullen ze gewillig zijn om berouw te tonen en in Jezus te geloven. Niemand wordt tegen zijn wil gered, maar de wil wordt op een lief lijke manier overgehaald om zichzelf over te geven. Wat een wonderlijke kracht is dit, die de wil nooit geweld aandoet en toch over hem regeert! God breekt het slot niet, maar Hij opent liet met een loper die Hij alleen kan hanteren. N.a.v.: Charles Haddon Spurgeon, De stem van de Goede Eerder. Prakti sche richtlijnen voor de christelijke opvoeding. Met een V/oord vooraf door dr CA. van der Sluijs. Uit geverij De Banier te Utrecht. ISBN 90-336-0593-7. Gebonden. 158 pag. Prijs 7,50. Charles Haddon Spurgeon^ Elke dag een belofte. Bijbels dagboek. Uit geverij De Banier te Utrecht. ISBN 90-336-0586-4. Gebonden. 377 pag. Prijs €22,50. J.M.J. Kieviet MIDDELHARNIS - Voorafgaand aan de Stille Tocht te Middelharnis wordt donderdag 4 mei in de Emmaüskerk een oecumenische herdenkingsdienst gehouden. In deze dienst worden slachtof fers van oorlogsgeweld en vredesmissies herdacht. De dienst begint om 18.45 en duurt ongeveer een half uur zodat de bezoekers ruim op tijd zijn om aan te kunnen sluiten bij de Stille Tocht naar het Oorlogsmonument, die om 19.30 start vanaf het gemeentehuis. De oecumenische werkgroep zal namens alle gelovigen een bloemstuk neerleggen, ledereen hartelijk welkom. GOEREE-OVERFLAKKEE - Deze maand besteedt het Vitrineproject van Stichting Podium Goeree-Overflakkee extra aandacht aan Leon van Soelen, die namens Jong Flak- kee de vitrine vult in de bibliotheek te Mid delharnis. Leon werd geboren op Goeree- Overflakkee en blijft, ondanks zijn opleiding Cultureel Maatschappelijke Vorming aan een hogeschool in Rotterdam, het eiland trouw. Hij zou hier in de toekomst ook willen wer ken. Hij begon al vroeg met tekenen en zijn ouders stimuleerden hem in de culturele rich ting door o.a. museumbezoek. Uit zichzelf ondernam hij in 2003 een tocht langs aller lei galeries door heel het land, op zoek naar schilderijen en projecten van onbekende kun stenaars met een relatie naar de straat. Kunst moet niet alleen binnen aan de muur, maar mag of moet zelfs ook op straat de voorbij ganger prikkelen of plezieren. De leek denkt daarbij alleen aan graffiti op plaatsen waar men dat niet wil en daarom ergernis op roept, maar Leon denkt daar anders over en ziet kunst als een manier om mensen met elkaar te laten communiceren. Als voorbeeld noemt hij de werkstukken die hij speciaal voor het vitrineproject gemaakt heeft. Ze verbeelden het zwart-wit denken dat niet altijd prettig maar wel duidelijk is en waarbij het groen het platteland symboliseert. De foto-achtige beel den roepen vragen op zoals het vliegtuig dat van de overkant komt en er dreigend uitziet, maar wel mogelijkheden geeft tot contact inet de rest van de wereld. De doorgeknipte koe roept diverse reacties op en dat is juist de bedoeling van Leon. Ook teksten zoals op zijn brievenbus vragen de lezer na te denken en een mening te vormen en daar eventueel over te discussiëren. Het liefst maakt hij grote werkstukken als versiering op feesten. Als Leon zijn studie heeft afgerond, zou hij het liefst hier met jeugd willen werken; in dat kader deed hij voor school al een onderzoek naar de kunstbehoeftes van de jeugd op het eiland en kwam daarbij tot de conclusie dat hier nog weinig mogelijkheden voor muziek en schilderkunst voor de jeugd is. Het slaan van bruggen tussen de behoeften van jong en oud kan een positieve bijdrage leveren voor de kunst en cultuur van Goeree-Overflakkee. Wat nodig is, zijn mensen met een brede visie op kunst en die deze kunnen uitdragen naar anderen. Als voorbeeld voor een aanspreken de kunstenaar op ons eiland noemt hij Jaap Reedijk, die met zijn werk en zijn galerie/ kunstuitleen een breed publiek bereikt. - Huisartsenpraktijk Ouddorp: Marianne Bosch met keramiek; - Gemeentehuis Goedereede: de postzegel- club; - 't Haegse Huus, Stellendam: Gretha van Dijk met haar Oranjecollectie; - Vroonlande, Dirksland: kunstkring Dirks land; - Ziekenhuis, Dirksland: Peter Saarloos met houtdraaiwerk; - De Geldershof, Dirksland: Ron Vijfhui- zen met beelden en Jan Cees Grinwis met modelbouw; - De Samaritaan, Sommelsdijk: Frank Mommersteeg met foto's van zijn schil derijen; - De Goede Ree, Sommelsdijk: Lydia de Lint met diverse creatieve produkten; - Gemeentehuis Middelharnis: Tuut van Kempen, samen met haar dochter; - Bibliotheek Middelharnis: Leon van Soe len namens Jong Flakkee; - Bibliotheek Oude-Tonge: Jan Baks met foto's; - Gemeentehuis Oude-Tonge: Miriam Zim merman met schilderijen; - Ebbe en Vloed, Oude-Tonge: Suzan Offereins met schilderijen en twee beeld jes; - 't Centrum, Ooltgensplaat: Mei Dale met beeldjes en teksten.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 8