RELIGIE
IN HET NIEUWS
PREDIKBEURTEN
Bosman Kalis
Verkoopdag
perkplanten
Konrnginnenach
Oecumenische herdenkingsdienst
Vitrineproject mei Stichting Podium
Nieuwe
Uw auto in vertrouwde
handen^^
Adullamwinkeltje
EIIAIfDei-rflEUWS
Een minister sprain erover
Anti-religieus
Religie stelt niets voor
Een kritische kanttekening
W. H. Velema
Zondag 30 april 2006
EIIIVnDEI1-l1IEUW5
Extra kerkdienst Ger. Gem.
Dodenherdenking Oostfialdtee
CD-presentatieavond
in Grote Kerk Tholen
Aangepaste kerkdienst
Ger. Gem.
Tonge
TnTu ook cai
Nieuw in Ouddorp:
De stem van de Goede Herder
De inhoud van de overige vitrines in
de maand mei:
PAGINA 2
lfc:EÊa
VRIJDAG 28 APRIL 2006
Minister Van Ardenne heeft een deel van
de Nederlandse pers over zich heen gekre
gen. Zij heeft het - eerst in het buitenland
- opgenomen voor de plaats van religie in de
samenleving. Zij noemde het een onomstote
lijk feit dat culturen en religies de voornaam
ste bindende factoren van onze tijd zijn.
Dat laten de notoire verdedigers van het
atheïsme zich niet zo maar gezeggen. Hirsi
AU, Paul Cliteur en Herman Phiüpse heb
ben de minister onder vuur genomen. Zij zijn
welbespraakte en politiek of wetenschap
pelijk hooggeplaatste woordvoerders van
de uitbanning van religie uit het publieke
domein. Religie is een strikt persoonlijke
aangelegenheid, voor de ene enkeling van
betekenis, voor de ander niet. Daarmee heb
ben we het gehad. Religie heeft geen enkele
publieke betekenis.
Degenen die zich zo tegen religie als
bindmiddel in de samenleving verzetten, zijn
niet maar a-religieus. Ze zijn anti-religieus.
De religie heeft voor hen als publieke factor
afgedaan. Mochten mensen het toch voor de
religie als bindmiddel opnemen, dan reage
ren deze notoire atheïsten als werden ze door
een wesp gestoken. Hoe durven mensen in
de eenentwintigste eeuw het nog voor religie
als een niet te verwaarlozen publieke factor
opnemen!
In deze miskenning van de religie als cen
trale en samenbindende factor manifesteert
zich hoe radicaal de secularisatie heeft toe
geslagen.
Ik typeer de totale negatie van de religie
nu maar als een geestelijke kaalslag. De
mens redt zichzelf en redt het alleen wel. De
verwijzing naar een hogere macht is volstrekt
onnodig en overbodig. Daarmee is een derge-
€TWÏTk
lijke verwijzing ook achterhaald en voor een
modem mens zelfs ongeoorloofd geworden.
De mens kan het zonder religie ook wel red
den. Hij redt immers zichzelf Dat is het plat
te horizontalisiTie van de moderne mens. Hij
heeft God niet nodig, evenmin enige hogere
macht.
Wie hem dat wel zou willen voorhouden
of aanpraten, is geen zinnige gespreksgenoot
in het politieke of sociale circuit. Het debat
over religie als publieke factor is voorbij. Ik
ben geneigd de term te gebruiken die in som
mige intellectuele kringen wordt gebruikt:
Het bepleiten van religie doet er niet ineer
toe. Een mens kan en moet zonder. De zelf
werkzaamheid resulteert in de zelfredzaam
heid. We redden onszelf wel. Wie toch voor
religie opkomt, doet dat volstrekt voor eigen
rekening. Hij kan niet op publieke bijval
rekenen en moet op de hoon van publieke
afkeer en ontkenning rekenen.
Zo geëmancipeerd en gesecularieerd zijn
we als volk van Nederland. God of welke
hogere macht ook hebben we niet (meer)
nodig. Het pleidooi van minister Van Arden
ne voor religie als bindmiddel in de moderne
samenleving, kan ons weldadig aan doen.
Door sommigen wordt het ervaren als een
beker koud water in een door de secularisatie
verschroeid dor en dorstig land.
Toch moet ik hierbij een kritische kant
tekening maken. En wel deze: Welke religie
bepleit men? Voor welke hogere macht komt
men op? Het zal geen lezer onbekend zijn
dat er tal van religies zijn, met evenzoveel
voorstellingen van hogere machten. Wat zij
voorstellen, waar zij vandaan komen, wat
de erkenning van die machten voor ethische
en humanitaire implicaties heeft - daarover
wordt nogal verschillend gedacht, zowel in
ons land als daarbuiten.
Onlangs las ik het recent verschenen boek
van de emeritus kerkelijk hoogleraar uit
Groningen, J. G. Dingemans, 'letsisme. Een
basis voor christelijke spiritualiteit?'
De schrijver bepleit het geloof dat er toch
wel iets meer is dan de mens met zijn behoef
ten en zijn kunnen. Voor hem loopt dat 'iets'
uit op een voor de moderne mens aanvaard
baar gemaakte vorm van christelijk geloof.
Componenten uit het christendom horen bij
de invulling van het letsisme. Men hoeft deze
componenten niet confessioneel in te vullen.
Het gaat om 'het mysterie achter de evolutio
naire ontwikkeling en de leven.skrachten van
de natuur die we dan God noemen."
Dingemans zelf wil nog wel wat verder
gaan. Hij wil dat letsisme wel vullen -laat
ik de ouderwetse uitdrukking aanlengen
mogen gebruiken - met brokstukken uit het
christelijk geloof. Dan hebben we toch iets.
Over de mate waarin dat iets een substantiële
aanvulling is, kan men van mening verschil
len. Hier staan we voor mijn besef op een
kruispunt. Meent men nu werkelijk dat men
met wat verdunde christelijke religiositeit de
oude functie van religie in onze samenleving
overeind kan houden?
Zou men niet veeleer moeten zeggen dat dit
christelijk gekleurde letsisme de overgang is
naar de totale ontkerstening? Deze restanten
van het christelijk belijden zijn zo verzwakt,
dat ze eigenlijk geen godsdienstige betekenis
meer hebben. Het gaat om religie van eigen
maaksel en van eigen snit. Ik zou de stelling
willen poneren, dat het modemisme van de
negentiende eeuw de weg bereid heeft voor
het radicale atheïsme van onze tijd.
Het gaat in dat modernisme om een religie
van eigen kleur en van eigen snit. Nog scher
per gezegd: van eigen maaksel. Dat wordt
de mens bij de handen afgebroken. Er blijft
niets wezenlijks van over. Datzelfde lot zie ik
ook voor het door prof. Dingemans bepleite
letsisme.
Ik ben er diep van overtuigd dat religie het
bindmiddel van de samenleving is. Doch dan
de confessioneel gevulde religie, waarin het
bestaan, de heerschappij en de werken van
God-Drieënig, Vader, Zoon en Heilige Geest,
beleden worden. Waar die belijdenis wordt
losgelaten, zijn we via het letsisme op weg
naar het atheïsme, dat in nihilisme eindigt.
OUDDORP - Hersteld Herv. Gem.
Dorpskerk: 9.30 uur ds. J. den Boer, Graf
horst en 18.30 uur ds. H. Lassche. Eben-
Haëzer: 9.30 uur ds. H. Lassche en 18.30
uur ds. J. den Boer, Grafhorst - Herv. Gem.
(PKN) Locatie mfg Dorpstienden 9.45 uur
ds. O. J. van der Ploeg, Capelle a/d IJssel en
18.00 uur kand. M. van der Zwan, 's-Gra-
venhage - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur
ds. J. Koster en 18.30 uur ds. C. G. Kant
- Gen Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. P. Blok
- Doopsgezinde Gem. 9.30 uur pastor G.
H. Haasjes en 18.30 uur de heer W. Tanis.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. J. C. Klein, Hei en Boeicop en
18.30 uur kand. T. R. Rietveld, Ridder
kerk - Hersteld Herv. Gem. 9.00, 10.45,
17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik,
v.m. afsluiting winterwerk.
STELLEND AM - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. R. W. van Mourik en 17.00 uur ds.
J. C. Schuurman, Boven-Hardinxveld
- Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. C.
G. Kant, bediening Heilig Avondmaal en
18.30 uur ds. J. Koster - Hersteld Herv.
Gem. 11.00 uur ds. A. van Wijk, Herkin
gen en 18.00 uur kand. G. A. v. d. Brink,
Bunschoten.
MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00
en 18.00 uur ds. P. Korteweg - Geref.
Kerk (PKN) 9.30 uur ds. R Roozeboom
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst
- Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. G. van Meijeren, welkomsdienst
en 18.00 uur ds. N. M. Tramper, Vlaar-
dingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hoUandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaatschappij
Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)471020
Fax (0187)485736
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 1020
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,30:
contracttarieven op aanvraag
slultingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)4710 22,
e-mail: J.Villerius(aigebr-dewaal.com
Plaatsing van Ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 10,00
Per halfjaar 19,50
Per Jaar €38,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opze^ingen schriftelijk
vóór 30 november
Wijzigingen graag twee weken voor deze
ingaan doorgeven.
REKENINGNUIMIWERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
leesdienst - Ziekenhuis: 14.30 uur ds. C.
Doomeweerd.
HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. H. van Ginkel, Goes en 18.00 uur
ds. J. Maas - Hersteld Herv. Gem. 9.00
uur ds. A. van Wijk en 18.15 uur kand. J.
P. Stoel, Kampen - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN)
10.00 uur kand. L. W. den Boer, Nieuw-
Beijerland en 18.00 uur ds. R. W. van
Mouiik - Lukaskapel HDG 10.30 uur
ds. J. Willemsen - Exodus (PKN) 10.00
uur ds. C. Balk - Remonstrantse Gem.
10.00 uur de heer Niels Snoek - CAMA
Gemeente 10.00 uur de heer R. Kuijer.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN)
10.00 uur ds. K. Schipper, Dordrecht en
18.00 uur ds. J. Westland, Bergambacht
- Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur drs. A. de
Kwaadsteniet en 17.00 uur drs. A. Bronger
- Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van
Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. G. J. Capellen - Geref. Kerk (Vrij
gemaakt) 9.30 uur leesdienst en 14.30 uur
ds. J. Ophoff - Hersteld Herv. Gem. 9.30
uur ds. C. Gielen, belijdenisdienst en 15.30
uur ds. P, Koiteweg, Melissant.
NIEUWE TONGE Herv. Gem. (PKN)
9.30 uur ds. J. Maas en 18.00 uur ds. T. W.
van Bennekom - Hersteld Herv. Gem.
9.30 uur dr P. Buitelaar, Ridderkerk en
18.00 uur onbekend - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. C. van Sliedregt, Nunspeet en
18.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes - Ger.
Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur
ds. G. van maanen - Beréa Gem. 10.00
uur Silvia Nolten.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem.
(PKN) 10.00 uur ds. G. C. Kunz, Dor
drecht en 18.00 uur ds. A. Belder - Geref.
Kerk (PKN) 10.00 uur ds. H. R de Goe
de en 18.00 uur ds, K. W. Kakes - Ger.
Gem. 10.00 uur ds. L. Teriouw en 18.00
uur leesdienst.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. (PKN)
10.00 en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd,
v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam.
dankzegging Heilig Avondmaal - Geref.
Kerk (PKN) 10.00 uur de heer J. Schut
en 18.00uurds. G. v.d. Dool.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN)
9.30 uur ds. W. P, Emaus, IJsselstein en
18.00 uur prof. dr. W. Balke, 's-Graven-
hage - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur de
heer W. G. van Geest en 18.00 uur de heer
K. Baas - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur
leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 10.00
uur ds. A. Kot, Schoonrewoerd en 16.30
uur kand. J. P. Stoel, Kampen.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur kand. mr. J. P. de Man, Rosmalen.
OUDE TONGE - Dinsdag 2 mei, 19.30 uur,
ds. M. Mondria.
OOLTGENSPLAAT - De Oranjevereniging
van Ooltgensplaat organiseert jaarlijks op 4
mei een herdenking bij het oorlogsmonument
in Ooltgensplaat aan de Kerksingel. De her
denking heeft in de loop der jaren het karak
ter gekregen van een centrale manifestatie,
die vrijwel door de gehele gemeenschap van
Oostflakkee wordt gedragen. Daardoor wordt
nog eens duidelijk de saamhorigheid bena
drukt, die recht doet aan de doelstelling van
deze herdenking, die op donderdag 4 mei a.s.
zal worden gehouden en waarvoor de burgers
van Oostflakkee van harte worden uitgeno
digd om aan deel te nemen. Om 19.45 uur zal
worden verzameld bij verenigingsgebouw 't
Centrum aan de Van Weelstraat te Ooltgens
plaat. Daarvandaan zal, onder klokgelui, een
stille tocht naar het monument worden gehou
den. Om 20.00 uur zullen twee minuten stilte
worden gehouden, gevolgd door krans/bloem-
legging door het gemeentebestuur en anderen
(verenigingen/particulieren). Aansluitend zul
len enkele korte toespraken worden gehouden
en zal het volkslied worden gespeeld, waarna
de stoet terugkeert naar 't Centrum.
Op zaterdag 6 inei a.s. wordt er een grote CD-
presentatieavond gehouden in de Grote Kerk
te Tholen, georganiseerd door de Stichting De
Ondergrondse Kerk (SDOK). Aan deze avond
hoopt mee te werken het 'Walchers Mannen
koor' o.l.v. Jos Oreel en organist Peter Sturm.
Dit koor heeft op 25 febrttari jl. in dezelfde
kerk een CD opgenomen, die op 6 mei zal
worden gepresenteerd en tevens te koop zal
zijn. Het koor zal deze avond onder andere een
aantal liederen van de CD ten gehore brengen,
terwijl er ook ruim plaats is voor samenzang.
De avond wordt geopend en gesloten door ds.
A. den Boer, Chr. Geref predikant te Tholen/
Oud-Vossemeer, terwijl SDOK-voorlichter
T.W. Kruithof kort iets zal vertellen over de
hulp aan de vervolgde christenen in alle delen
van de wereld en met name de christenen in
Noord-Korea. Voor dit laatste doel zal ook
een collecte gehouden worden. In tegenstel
ling tot eerdere berichten is de toegang voor
deze avond vrij! De avond begint om half
acht. Wie de CD wil bestellen kan daarvoor
ondermeer terecht bij het SDOK-kantoor, tel.
0183-561186. Giften voor het werk van de
SDOK kunnen overgemaakt worden op Rabo-
bankrekeningnummer 385287445 t.n.v. St.
De Ondergrondse Kerk te Gorinchem o.v.v.
'Christenen Noord-Korea'.
DIRKSLAND - Zondag 7 mei a.s. is er een
interkerkelijke dienst voor 'anders begaafden'
Deze dienst, waarin ds. Th.W. v.d. Heijden
hoopt voor te gaan, wordt gehouden in de
Hervormde Kerk te Dirksland. De aanvang is
kwart voor drie. Iedereen hartelijk welkom.
NIEUWE TONGE - Op zaterdag 6 mei houdt
Hoveniersbedrijf De Waal een perkplanten-
verkoopdag op het plein van de kerk van Gere
formeerde Gemeente te Nieuwe-Tonge. Er is
een mooi assortiment aanwezig. De verkoping
duurt van 9.00 tot 15.00 uur. De opbrengst is
bestemd voor de aflossing van het kerkge
bouw van de Ger. Gem. te Nieuwe-Tonge.
AUTOSCHADEHERSTEL
ZernikeweglO
3241 MG Middelharnis
Tel. (0187) 48 72 19 - Fax {0187) 48 24 88
info@bosmanenkalis.nl - www.bo5manenkalis.nl
Aan de Zeebrekersweg 22 te Ouddorp start
Hester Grinwis een verkoping ten bate van
Adullam. In haar Adullamwinkeltje verkoopt
ze cadeauartikelen, rollen snoep, Verstegen
kruiden, wijn, limonadesiroop, fotokaarten,
enz. Het Adullamwinkeltje is geopend op de
woensdagmiddag van 14.00 tot 17.30 uur, of
na telefonische afspraak (0187-683244).
De nacht voor Koninginnedag houdt op
Stad en eiland de gemoederen danig bezig.
Van alles en nog wat wordt erbij gesleept.
Van nachtelijke feesten tot luilakken. Van
brommerrumoer tot broelóózen. Beelwitten
vieren geen Koninginnedag, ook geen nacht
trouwens. Het gaat inmiddels om meer
dan gewoonte en traditie. Het luidruchtige
brommer rijden is tot een symbool gewor
den, een statussymbool van macht en pres
tige. Notoire snelheidsmaniakken beheersen
het hele jaar door de straten en de dijken.
Het doorbreken van de geluidsbarrière doet
regelmatig van zich horen. En ze vragen nog
begrip ook voor hun niet milieuvriendelijke
gedrag. Beetje herrie?! Op de zeer vroege
morgen van Koninginnedag dagen jonge
ren de overheid en de gezeten burgerij uit
door de sonore stilte van het dorp te ver
scheuren. Dat is een vorm van provocatie
die niet van deze tijd is. In een tijd van
polderen, pappen en nathouden, proberen
jongeren met een houding die versus alles
wat autoriteit is het dorp een nachtlang te
gijzelen. Al doet deze vorm van nachtelijk
geknetter zich maar één keer per jaar voor,
de eigenzinnige houding van de bromme
raars roept niet van iedereen bijval op. Het
'laat ons met rust' is wederzijds, heren van
het volumegeweld. Over aandacht voor de
'goede zaak' hebben de brommerfanaten
niets te klagen, maar hun provocerende
gedrag wordt niet altijd en door iedereen
gewaardeerd. Zo bezien is het conflictmodel
van toepassing op de nacht voor Koningin
nedag. Door niet of nauwelijks te commu
niceren, plaatst een aantal jongeren zich
buiten de discussie. Het 'we doen toch nie
mand kwaad' leidt tot wederzijds ongenoe
gen. Stad Zal Ontmoeten is Utopia, maar
ook in Nergensland is het Koninginnenach.
Hoe die er precies uitziet weet ik niet, maar
die nacht begint niet met brommergeluiden
in het holst van de nacht. De uitspraak:
'het is maar één keer per jaar' gaat niet op.
Hier geldt dat het 'plezier' van de één niet
uitgespeeld mag worden tegen de 'irritatie'
van de ander. Beide 'partijen' moeten hier
samen uitkomen. Steggelen dus. Voelen de
Jan-, Piet- en KlaasSZO-ers daar wat voor?
De idee van een stadsontbijt leek het Eureka
voor het begin van Koninginnedag op Stad.
Maar zowel de voorgestelde aanvangstijd als
de verschillende plekken zijn weinig realis
tisch. Temidden van het rumoer, dat om zes
uur echt niet stopt, op willekeurige plaatsen
gaan ontbijten is niet erg gelukkig gekozen.
Op die manier komt de ontmoeting niet tot
stand. Een gezamenlijk Stad Zal Ontwaken
is helaas een droombeeld. Later beginnen,
een uitgebreid ontbijt duurt hooguit een uur,
en op één geschikte plek lijkt mij een beter
idee. Een gemeenschappelijk ontbijtbuffet
in de luwte van het dorp, ivoor iedereen kan
aanschuiven. Ook de 'knetteraars' zijn van
harte welkom. Gezamenlijk een eitje tikken
wordt het prille begin van Stad Zal Ontbij
ten. Dan wordt Koninginnenach de opmaat
voor Koninginnedag. En zo hoort het. Met
het overbekende oranjezonnetje wordt het
een stralende dag.
De naam van Charles Haddon Spurgeon is
in brede kerkelijke kringen nog wel bekend.
Hij leefde in het midden van de 19e eeuw
(1834-1892) en was een beroemd Evange
lieprediker in Londen. Met zijn prediking
heeft hij gedurende veel jaren vele duizenden
mensen bereikt. Zijn betekenis is niet bij zijn
sterven geëindigd. Door zijn talrijke nage
laten geschriften spreekt hij nog nadat hij
gestorven is. Nog altijd is er veel belangstel
ling voor de inhoud van zijn aansprekende
preek werk.
Ik wijs u dit keer op twee recent verschenen
uitgaven van De Banier die elk een bepaald
aspect van Spurgeons boodschap samenvat
ten. Het eerste boek laat hem zien als een
prediker die ook veel aandacht had voor de
kinderen. Diverse boeken schreef hij speci
aal voor de jongens en meisjes. Na zijn beke
ring op 15-jarige leeftijd is Spurgeon zelf
ook enige tijd leider van een zondagsschool
geweest.
Later in zijn leven hield hij diverse keren
lezingen voor het onderwijzend personeel
van de zondagsscholen. Steeds weer bena
drukte hij het belang van een godzalige
opvoeding van de kinderen.
Diverse van zijn lezingen zijn gebundeld en
wel in het boek 'Come Ye ChildrenWelnu,
van dat boek is een vertaling verschenen
onder de titel 'De stem van de Goede Her
der'. Het boek bevat allerlei richtlijnen met
het oog op de christelijke opvoeding. Ik moet
u zeggen dat hier en daar natuurlijk wel te
merken is dat het een boek van anderhalve
eeuw geleden is. Maar zowel de eenvoudige
opzet als de bijbelse inhoud slechten deze
barrière inijns inziens geheel. Ieder die iets
met de opvoeding van kinderen uitstaande
heeft, zou dit leerzame boekje moeten lezen.
Hierbij sluit ik me aan bij dr. CA. van der
Sluijs die het Woord vooraf schreef.
Enkele hoofdstuktitels zijn: De discipelen en
de moeders. Hoed mijn lammeren. Samuel
en zijn opvoeders. Obadja en Elia. De zoon
van de Sunamietische. Vanuit deze bijbelse
geschiedenissen trekt hij heldere lijnen naar
de opvoedingspraktijk.
Ik noem enkele dingen die me opvielen. Spur
geon is er een groot voorstander van dat de
kinderen de leer van de heilige Schrift wordt
geleerd. Hij zegt: "Het dient nergens toe of
u al op de Bijbel slaat en roept: 'geloof!,
geloof!, geloof!', als niemand weet wat er
gelooft moet worden. Wezenlijk voedsel
moet bestaan uit de gezonde, degelijke leer
van het Evangelie." Hij wijst er dan op dat
de kinderen niet afgeleid moeten worden met
allerlei dingen die het wezen niet raken. Ze
moeten het voedsel van het Woord ontvangen
[35]. Ook kinderen moeten bekeerd worden,
zegt Spurgeon. Bekering is niet slechts een
zaak voor ouderen. Hij spoort de opvoeders
aan: "Ga door, in het vaste vertrouwen dat
God de u toevertrouwde kinderen wil zalig
maken!" [78].
Nu het tweede boek dat onlangs uitkwam.
Het is de lOe herziene herdruk van een
bekend dagboek. Veel keren verscheen het
onder de titel 'Het chequeboek van de Bank
des geloofsDat was ook de oorspronkelijke
Engelse titel. Spurgeon ziet de in de Bijbel
vervatte beloften van God als even zovele
cheques. Cheques die worden uitbetaald
wanneer ze worden ingeleverd bij 'de Bank
des geloofs'. "Hij moet die belofte neiyien en
haar met zijn eigen naam ondertekenen door
haar persoonlijk als waar aan te nemen. Hij
moet haar door het geloof aanvaarden als
zijn eigendom. Hij hecht er zijn zegel aait,
dat God getrouw is... Vanuit deze gedachte
stelde Spurgeon een dagboek samen met
voor elke dag een belofte. Opdat ze bij de
Heere, als bij Zijn hemelse Bank, zouden
worden ingeleverd. In het geloof dat Hij Zijn
genadige toezeggingen ook persoonlijk "ver
zilvert, uitbetaalt":
De gedachte zou kunnen rijzen dat het er
in deze voorstelling van Spurgeon wel erg
gemakkelijk aan toegaat. Lezing van dit dag
boek laat zien dat dit toch een verkeerde en al
te onwelwillende gevolgtrekking is. Jazeker,
Spurgeon trekt al zijn registers open om zijn
lezer maar te overtuigen van de bereidwil
ligheid van de Heere om te zegenen en Zijn
genade te schenken. De hindernis om Zijn
zaligmakende genade weg te schenken is niet
bij Hein. Eerder bij onbekeerlijke zondaren
die tot Hem niet willen komen om bediend te
worden uit Zijn volheid.
Maar tegelijkertijd komt in deze dagboek
stukjes ook uit dat Spurgeon wel degelijk
weet heeft van de weg waarin de Heere Zijn
beloften gaat vervullen. Hij maakt er Zelf
plaats voor. De wet gaat immers aan het
Evangelie vooraf. Het besef aan behoefte van
genade gaat aan de vervulling met die genade
vooraf. Dit is een gezegende voorbereiding
op de uitbetaling van de cheque van Zijn
belofte [14 mei]. Ik besluit met een fragment
uit het stukje voor 20 september:
"Uw volk zal zeer gewillig zijn op de dag
Uwer heirkracht. (Ps. 110: 3). Gezegend zij
de God van genade dat het zo is! Hij heeft
een volk dat Hij heeft uitverkoren van eeu
wigheid om Zijn bijzonder erfdeel te zijn.
Zij hebben van nature een even ongenegen
wil als de andere eigenzinnige kinderen van
Adam. Maar als de dag van Zijn heirkracht
komt en genade Zijn almacht laat zien, dan
zullen ze gewillig zijn om berouw te tonen
en in Jezus te geloven. Niemand wordt tegen
zijn wil gered, maar de wil wordt op een lief
lijke manier overgehaald om zichzelf over
te geven. Wat een wonderlijke kracht is dit,
die de wil nooit geweld aandoet en toch over
hem regeert! God breekt het slot niet, maar
Hij opent liet met een loper die Hij alleen kan
hanteren.
N.a.v.: Charles Haddon Spurgeon, De
stem van de Goede Eerder. Prakti
sche richtlijnen voor de christelijke
opvoeding. Met een V/oord vooraf
door dr CA. van der Sluijs. Uit
geverij De Banier te Utrecht. ISBN
90-336-0593-7. Gebonden. 158 pag.
Prijs 7,50.
Charles Haddon Spurgeon^ Elke dag
een belofte. Bijbels dagboek. Uit
geverij De Banier te Utrecht. ISBN
90-336-0586-4. Gebonden. 377 pag.
Prijs €22,50.
J.M.J. Kieviet
MIDDELHARNIS - Voorafgaand aan de Stille Tocht te Middelharnis wordt donderdag 4 mei in
de Emmaüskerk een oecumenische herdenkingsdienst gehouden. In deze dienst worden slachtof
fers van oorlogsgeweld en vredesmissies herdacht. De dienst begint om 18.45 en duurt ongeveer
een half uur zodat de bezoekers ruim op tijd zijn om aan te kunnen sluiten bij de Stille Tocht naar
het Oorlogsmonument, die om 19.30 start vanaf het gemeentehuis. De oecumenische werkgroep
zal namens alle gelovigen een bloemstuk neerleggen, ledereen hartelijk welkom.
GOEREE-OVERFLAKKEE - Deze maand
besteedt het Vitrineproject van Stichting
Podium Goeree-Overflakkee extra aandacht
aan Leon van Soelen, die namens Jong Flak-
kee de vitrine vult in de bibliotheek te Mid
delharnis. Leon werd geboren op Goeree-
Overflakkee en blijft, ondanks zijn opleiding
Cultureel Maatschappelijke Vorming aan een
hogeschool in Rotterdam, het eiland trouw.
Hij zou hier in de toekomst ook willen wer
ken. Hij begon al vroeg met tekenen en zijn
ouders stimuleerden hem in de culturele rich
ting door o.a. museumbezoek. Uit zichzelf
ondernam hij in 2003 een tocht langs aller
lei galeries door heel het land, op zoek naar
schilderijen en projecten van onbekende kun
stenaars met een relatie naar de straat. Kunst
moet niet alleen binnen aan de muur, maar
mag of moet zelfs ook op straat de voorbij
ganger prikkelen of plezieren. De leek denkt
daarbij alleen aan graffiti op plaatsen waar
men dat niet wil en daarom ergernis op roept,
maar Leon denkt daar anders over en ziet
kunst als een manier om mensen met elkaar
te laten communiceren. Als voorbeeld noemt
hij de werkstukken die hij speciaal voor het
vitrineproject gemaakt heeft. Ze verbeelden
het zwart-wit denken dat niet altijd prettig
maar wel duidelijk is en waarbij het groen het
platteland symboliseert. De foto-achtige beel
den roepen vragen op zoals het vliegtuig dat
van de overkant komt en er dreigend uitziet,
maar wel mogelijkheden geeft tot contact
inet de rest van de wereld. De doorgeknipte
koe roept diverse reacties op en dat is juist
de bedoeling van Leon. Ook teksten zoals op
zijn brievenbus vragen de lezer na te denken
en een mening te vormen en daar eventueel
over te discussiëren. Het liefst maakt hij
grote werkstukken als versiering op feesten.
Als Leon zijn studie heeft afgerond, zou hij
het liefst hier met jeugd willen werken; in dat
kader deed hij voor school al een onderzoek
naar de kunstbehoeftes van de jeugd op het
eiland en kwam daarbij tot de conclusie dat
hier nog weinig mogelijkheden voor muziek
en schilderkunst voor de jeugd is. Het slaan
van bruggen tussen de behoeften van jong en
oud kan een positieve bijdrage leveren voor
de kunst en cultuur van Goeree-Overflakkee.
Wat nodig is, zijn mensen met een brede visie
op kunst en die deze kunnen uitdragen naar
anderen. Als voorbeeld voor een aanspreken
de kunstenaar op ons eiland noemt hij Jaap
Reedijk, die met zijn werk en zijn galerie/
kunstuitleen een breed publiek bereikt.
- Huisartsenpraktijk Ouddorp: Marianne
Bosch met keramiek;
- Gemeentehuis Goedereede: de postzegel-
club;
- 't Haegse Huus, Stellendam: Gretha van
Dijk met haar Oranjecollectie;
- Vroonlande, Dirksland: kunstkring Dirks
land;
- Ziekenhuis, Dirksland: Peter Saarloos met
houtdraaiwerk;
- De Geldershof, Dirksland: Ron Vijfhui-
zen met beelden en Jan Cees Grinwis met
modelbouw;
- De Samaritaan, Sommelsdijk: Frank
Mommersteeg met foto's van zijn schil
derijen;
- De Goede Ree, Sommelsdijk: Lydia de
Lint met diverse creatieve produkten;
- Gemeentehuis Middelharnis: Tuut van
Kempen, samen met haar dochter;
- Bibliotheek Middelharnis: Leon van Soe
len namens Jong Flakkee;
- Bibliotheek Oude-Tonge: Jan Baks met
foto's;
- Gemeentehuis Oude-Tonge: Miriam Zim
merman met schilderijen;
- Ebbe en Vloed, Oude-Tonge: Suzan
Offereins met schilderijen en twee beeld
jes;
- 't Centrum, Ooltgensplaat: Mei Dale met
beeldjes en teksten.