4' Overdenking V/mht m de taf00 Kinder- en dames- kleding uit de Heilige Schrift Inzameling van goederen t.b.v. Oost Europa Werkgroep 'Middelharnis' ElliUraDBI-illEUlia HET ^KIJKVENSTER Ger. Gem. Nieuwe Tonge VERVOLGVERHAAL Blik op kerk ^~>y en samenleving tj «"^rm. ONTROERDE OGEN Eerste oplage Christmas Carol cd uitverkocht Babel buigt Overstromingen en hitte. •3^a.iga.-<ril«>gie deel 3 JOH. G. VEENHOF BPAGHNAS VRIJDAG 30 SEPTEMBER 2005 - Gezinsmoord - Huiselijk geweld Aan het begin van deze week vond in Den Haag het proces plaats tegen Richard H., de man die in Zoetermeer zijn vrouw en twee dochters heeft omgebracht en op een gehei me plek begraven. Hoe kan een mens zo ver komen? vraag je je in gemoede af. Ook al word je niet in toom gehouden door de Wet van God, ook al zijn begrippen als 'liefde' en 'trouw' niet meer van betekenis, dan nög weet je toch dat je zo'n misdaad niet verbor gen kunt houden en datje vandaag of morgen voor de bijl gaat.Dat is trouwens ook met de man uit Zoetermeer gebeurd, hij staat dezer dagen voor de rechter en voor deze drievoudige moord zal hij wel levenslang krijgen. Nogmaals, wat heeft hij nu bereikt? Van dit huiselijk drama naar huiselijk geweld is niet zo'n grote stap. Daarover is dezer dagen nogal het een en ander bekend geworden. Vele mannen blijken hun vrou wen regelmatig te slaan, ouders rossen hun kinderen af. Ook het omgekeerde komt voor, maar uiteraard in mindere mate.Met cijfers zal ik u niet vermoeien, trouwens, ze hebben gedetailleerd in de krant gestaan. Ook dèt kan een weldenkend mens zich ter nauwernood voorstellen. Dat bijvoorbeeld een man om het minste of geringste verschil van inzicht zijn vrouw slfiét... Of dat kin deren bij het minste of geringste vergrijp al een draai om hun oren krijgen. Om van erger maar niet te spreken... Artsen hebben hun beroepsgeheim, maar de vele blauwe plek ken die hun getoond worden, liegen er niet om... Natuurlijk büjft huiselijk geweld, en daaron der reken ik nu voor het gemak maar incest, niet voor onze kerkdeuren staan. Het moest zo zijn dat deze praktijken onder kerkmen sen niet voorkwamen, maar helaas komen ze wèl voor Nog kortgeleden was een gezin uit de Vrijgemaakte Kerk van Krimpen in het nieuws, omdat de vader z'n dochtertje sexu- eel had misbruikt. Maar het omgekeerde wil er bij mij óók niet in. Dat gesuggereerd wordt dat het juist onder kerkmensen vaker zou voorkomen dan in de wereld! In de kerk zouden mannen (te) vaak te horen krijgen dat de vrouwen hen onder danig moeten zijn, en de kinderen dat ze hun ouders moeten eren. En dat zou een vrijbrief geven voor huiseUjk geweld, en zelfs voor incest... Ik kan dat niet geloven om twee redenen. In de eerste plaats omdat er, voor zover ik weet, in geen enkele kerk, eenzijdig de nadruk wordt gelegd op déze teksten. En ten tweede omdat mannen, vaders of broers, wel weten dat ze zich op het gezag niet kun nen beroepen... De moeilijkheid is, dunkt me, wanneer de kerk, de dominee, of iemand van de kerken- raad erbij komt, het meestal reeds te laat is. Het duurt in de regel lang, voordat in het gezin om hulp wordt geroepen. En de pre dikant, of een andere ambtsdrager, kan niet op geruchten afgaand, zo'n gezin bezoeken. Er dient gewacht te worden tot er hulp wordt gevraagd... En dan nög moet een ambtsdra ger vaak doorverwijzen, want professioneel kan hij er weinig aan doen. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. MEDIATION Tegenwoordig hoort men vaak van media tion spreken. Wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld? Antwoord: Dit fraai klinkende wordt gebruikt als er sprake is van bemiddeling bij een conflict door een onafhankelijke derde, de mediator bemiddelaar). Mediation kan bij ieder soort conflict worden toegepast. De mediator neemt zelf geen standpunt in, maar helpt bij het vinden van een voor beide par tijen aanvaardbare oplossing. Voor mediation gelden twee belangrijke uitgangspunten en wel vrijwilligheid: beide partijen kunnen niet worden gedwongen aan de bemiddelingspro cedure mee te doen en de vertrouweUjkheid: de partijen verbinden zich vooraf tot geheim houding. Mijn ogen tranen heel erg, vooral als ik fiets. M'n traanbuisjes zijn al een paar keer door geprikt, maar dit heeft helaas weinig gehol pen. Misschien weet 'onze krant'raad? Antwoord: Wij spreken van tranenvloed zodra het evenwicht tussen de productie in de traanklieren en de afvoer via de traankanaal- tjes is verstoord. Dit laatste is niet bij u het geval omdat deze kanaaltjes reeds zijn door gestoken, dus moet de oorzaak in de traan klieren worden gezocht. De afscheiding van tranen neemt toe bij ontstekingen, een vuiltje of stof in het oog, scherpe prikkels zoals fel licht of prikkelende gassen, maar ook alleen al door een koude wind. Ik veronderstel dat dit bij u de oorzaak is omdat u het vooral op de fiets heeft. In dat geval hoeft u zich geen zorgen te maken en hoeft u er ook niets tegen te doen. SRAAMPMSLEMEN Onze bramenstruiken bespuiten we met spuitzwavel tegen de rode bessenziekte, we bemesten met overjarige kippenmest. Deson danks blijven veel vruchten klein en niet alle besjes worden zwart. In veel vruchten blijken ook warmpjes te zitten. Wat kunnen we hier tegen doen? Antwoord: Bramen komen na een koud voor jaar met weinig zon Iaat in bloei. In tegenstel ling tot andere vruchten kan de tamme braam die achterstand nooit meer inhalen. Stand plaats en belichting moeten optimaal zijn. U moet in een vorstvrije periode de takken die ten minste twee jaar oud zijn en die dus vruchten droegen, wegsnoeien. Laat alleen de dikste en gezondste takken doorgroeien. De nieuwe scheuten die soms meters lang worden en pas in een volgend seizoen vrucht gaan dragen, kunt u het beste langs de grond buigen. De vorming van teveel vruchthout komt de opbrengst niet ten goede. Verbrand het gekapte hout, zodat eventuele ziekten zo min mogelijk kans krijgen de overige planten aan te tasten. U schrijft niets over de stand plaats. Een betere opbrengst verkrijgt u door uw struiken in onbeschaduwde rijen van oost naar west te planten, zodat ze al het zonlicht uit de zuidelijke windstreken opvangen. De tamme braam vraagt ook een voedzamere grond dan de wilde. Verder kunt u de takken De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 Op 6 oktober is er in de zaal van de kerk van de Gereformeerde Gemeente te Nieuwe Tonge (Oranjestraat 17) een verkoping van kinder- en dameskleding van de fa. Simons. De korting kan oplopen tot 75%! De opbrengst van deze verkoop is voor de aflossing van het kerkgebouw. Iedereen is welkom van 19.30 tot 21.00 uur. MIDDELHARNIS - Op de eerste dag van verschijnen is de cd getiteld Christmas Carols reeds uitverkocht. De cd bevat opnamen van de Ceremony of Christmas Carols van het jaar 2004, gehouden in de Nieuwe Kerk van Zierikzee. Op de cd zijn vooral de koren van de Christelijke Scholengemeenschap Prins Maurits te horen vanwege het feit dat het een schooluitgave is. De cd wordt door koorleden verkocht op Schouwen-Duiveland en Goeree Overflakkee omdat de leerlingen van deze eilanden afkomstig zijn. De tweede persing van deze cd is inmiddels in gang gezet. Over ruim een week zal deze gereed zijn voor de verkoop. De opbrengst is bestemd voor de koorreis van het bovenbouwkoor naar Duit land, Hongarije en Roemenie. Op dinsdag 11 oktober zal het vertrek plaats vinden. De vol gende avond zal een concert gegeven worden in Bad Berka, een plaats die in deze omgeving bekend is omdat de kerk aldaar een partner- kerk is van de Hervormde Gemeente van Zie rikzee. Van daaruit gaat de reis naar Hongarije waar in diverse kerken zal worden gezongen. 1* Het weekend van 15 - 17 oktober verblijft het koor in Roemenie. Op de reis worden eveneens de steden Boedapest en Wenen aangedaan. Op de cd zelf zijn naast opnamen van de Carols van 2004 (koorzang en samenzang) ook nieuwe opnamen te horen die deze zomer gemaakt zijn. Het laatste betrof het onder- bouwkoor dat vorig jaar nog niet mee zong in Zierikzee. De prijs van de cd bedraagt 10 euro en is verkrijgbaar via koorleden, via de school (0187 - 482745) of via de mail m.vanderveer@csgpra.nl geleiden langs draden, die op circa 40 cen timeter van elkaar aan palen van 1,80 meter hoog zijn bevestigd. Staan uw bramen niet op kleigrond, geef ze deze winter dan wat goed verteerde stalmest, rond de stanmien. De rode vruchtziekte wordt veroorzaakt door de bramengalmijt (aceria essegi) die bepaalde vloeistoffen onttrekt of toevoegt aan de vrucht. Aangetaste vruchten worden geheel of gedeeltelijk fel rood en bUjven hard. U schrijft dat u al spuit met spuitzwa vel. Om volledig te zijn, vermelden we hier de spuitmethode: in het voorjaar spuiten als de vruchtdragende scheuten een lengte van 5-15 cm hebben. De tweede bespuiting vlak voor de bloei. Als de ziekte veel voorkomt, tussen deze twee bespuitingen nog één of twee bespuitingen uitvoeren. Wel rekening houden met bijen. De dosering is tien gram op één Uter water Het verdient aanbeveling om de omgeving schoon en vrij van rommel te houden. (Daniël 4 en Psalm 72) Profiel van de Koning Het Schriftgedeehe over Nebukadnessar die tussen de beesten terecht komt (zie vorige nummer), bevat een scherp oordeel. Het slaat kritische, waarschuwende tonen aan. Gods gericht zal gaan over alles wat zich tegenover Hem verheft. Maar dat is niet alles. Daniël 4 laat tussen de regels door óók zien waar het dan wel om gaat! Wat dan wél de bedoe ling is. Het koningschap van Nebukadnessar wordt onder kritiek gesteld, maar daarmee wordt tegelijkertijd gezegd dat het om een ander koningschap gaat. Een ander Konink rijk Daarover staat ook het een en ander te lezen in Daniël 4. In vers 17 spreekt Nebukadnes sar uit dat de Allerhoogste zijn heerschap pij geeft aan "de laagste onder de mensen". Tegenover de hoogmoed van de koning stelt Daniël (in vers 27) dat het ware koningschap gelegen is in het doen van gerechtigheid. De ellendige moet kunnen rekenen op de genade van de koning. Daar is het echte koningschap aan te herkennen. En daar ontbreekt het aan bij Nebukadnessar In feite wordt hier dus een profiel geschetst. Een koning naar Gods hart is ootmoedig. De laagste onder de mensen. Een koning naar Gods han gaat rechte paden en zijn daden zijn waarheid. Een koning naar Gods hart schrijft de hulpeloze en de zwakke niet af. Maar hij doet recht. En Hij doet vóór alles recht aan hem die geen helper heeft. Het is alsof je tussen de regels door Psalm 72 hoort. 't Ellendig volk wordt dan uit lijden door zijn arm gerukt. Hij zal nooddruftigen bevrijden, verbrijzelen, wie verdrukt. Deze is het Waar vind je zo'n koning? Die de Redder is der armen? Die met recht regeert? Onder Israël rijzen de figuren op van David en van Salomo. Zij vertonen de trekken van de vorst van Psalm 72. Maar als het er op aan komt, steekt ook bij hen zelfzucht en hoogmoed de kop op. Eigenlijk is er maar Eén. Inderdaad: Hij werd de nederigste van alle mensen. Hij die de hoge heerlijkheid achter zich liet en afdaalde in onze diepte. Op zoek naar de ellendige; naar het verlorene. Christus. Hij is Koning! Maar dan een Koning die knecht wilde zijn. Een Kruiskoning. Die het offer van de verzoening brengt. Die voor ons intreedt. Die met zijn recht mijn onrecht bedekt. Door Hem is er die weg terug. Naar God, naar zijn beschermende handen. Naar de juiste verhouding. Met God en met mijn naaste. Ootmoedig Maar houd er erg in: dat gaat niet ongebro ken. Dat spoor gaan, betekent een sterven aan je eigen hoogmoed. De doodssteek voor mijn zelfhandhaving. Een god zijn in het diepst van je gedachten; dat spel is uit. Daar word je van bevrijd. Hoe word je daar van bevrijd? Paulus schrijft aan FiUppi: let op Christus. Laat die gezind heid in u zijn, die ook in Christus Jezus was. Leert van Hem wat het betekent ootmoedig te zijn en nederig van hart. Dat moest Nebu kadnessar leren en wij ook. Het raakt aan de beweging die Christus maakte. Van hoog naar laag. De weg van de nederigheid en de vernedering. Wie die weg laat gelden, zal ontdekken dat het laagste plekje - aan zijn voeten - zo slecht nog niet is. Als wij ons ver nederen, klein maken voor de Allerhoogste, zijn wij op de goede plaats. Humaniteit Maar is dat echt zo? Zo'n woord als nede righeid... daar wordt in de kerk nogal eens mee geschermd. Zit daar toch niet achter dat je klein gehouden wordt. En dat je jezelf niet kunt ontplooien? Is nederigheid niet gewoon een ander woord voor bekrompen en mieze rig? Let dan nog eens op Nebukadnessar. Als de zeven tijden (vers 32) voorbij zijn gegaan, komt er een moment dat de koning in zijn vernedering zijn ogen opheft ten hemel. Zijn verstand keert in hem terug; en hij gaat de Allerhoogste loven en prijzen. De heerlijk heid van zijn koninkrijk keert terug en Nebu kadnessar wordt in zijn koninWijke waardig heid hersteld. Anders gezegd: wanneer Nebukadnessar de God van Daniël erkent, wordt hij mens. Het ware menszijn ligt in de erkenning van God. Dat is niet miezerig of bekrompen. Als je in ootmoed je plaats weet tegenover God, als je tot Hem gaat opzien, bloeit het leven juist op. Het verliest de krampachtigheid die hoort bij het zoeken van eigen grootheid. Daar is de schepping goed mee af. En onze naaste zal dat ook merken. Achtende de één de ander uitoemender dan zichzelf, zegt Paulus. En ook het volk zal merken wat echte macht is: recht doen, ontferming voor de armen en de zwakken. In Daniël 4 buigt Babel. Babel buigt voor de God van Abraham, Isaac en Jakob. De super macht van deze wereld erkent dat de Heere God is. In een open brief (aan het slot) ver kondigt Nebukadnessar Zijn lof. Appèl en hoop Nee, dat is geen incident, niet een gebeurtenis op zichzelf. Hier wordt ons een patroon ont huld. Het boek Daniël is namelijk een apoca lyptisch boek. Dat wil zeggen: een boek dat ons ondiuh hoe de dingen er echt voorstaan. Hier wordt iets onthuld van de geschiedenis achter de geschiedenis. Welke kant het op gaat. En welke kant is dat dan? Het gaat naar het einde toe. Het einde van alle snoeverij en hoogmoed. Tegenover de troon van de Allerhoogste moet alle menselijke macht verdampen. Alle zelfhandhaving gaat er aan. En alle koninkrijken moeten wijken voor het Koninkrijk van God. En alle knieën zullen zich voor Hem buigen. En alle stemmen voe gen zich in de lofprijzing op zijn Naam. Die kant gaat het op. Voor ons betekent dat in ieder geval twee din gen: 1. In de weg die Nebukadnessar moest gaan, schuilt een appèl. Om mijn hoogmoed af te zweren. Kom af van je troon, buig je voor God. Zalig zijn we als we onze kro nen aan Zijn voeten werpen! Nu kan het nog; 2. Het einde van alle hoogmoed geeft ook moed. In Daniël 4 wordt ons geleerd hoe te kijken. Hoe we moeten kijken naar de machten van deze wereld. Je kunt er zo van onder de indruk komen! Je kunt er zo door worden geïmponeerd! En Babel is ook indrukwekkend! Maar God laat ons zien - doorzien - dat de machten van deze wereld geen toekomst hebben. Recht en waarheid zullen overwinnen. Niet Nebu- kadnessars rijk zal komen, maar het Rijk van Christus. Die kant gaat het uit. De arme en ellendige zal worden opgericht. De machten daarentegen zullen worden vernederd. Elk der vorsten zal zich buigen. Toch overwint eens de genade en maakt een einde aan de nacht. Die belofte spant onze verwachting. Daarom zijn mijn ogen voortdurend op de Heere. Want van Hem is mijn heil. Uw Koninkrijk kome. Ds. G. van Meijeren, Dirksland MIDDELHARNIS - Op zaterdag 1 oktober is er weer inzameling van goederen ten behoeve van de Oost Europa Werkgroep 'Middelharnis'. De Werkgroep is zeer dankbaar dat deze actie, die altijd wordt gehouden op de eerste zaterdag van de maand, weer kan plaats vinden. Plaats van inzameling is in de opslagplaats van de werkgroep. Deze opslagloods wordt tijdelijk gebruikt van aanne mingsbedrijf Wielhouwer B.V. uit Middelharnis, en is gelegen aan de Waterweg naast huisnummer 37. Op de inzamelingsdagen staat dat ook middels een bord langs de weg aan gegeven. In samenwerking met de landelijke stichtin gen zoals: St. Hulp Oost Europa (H.O.E.), St. Kom over en Help (K.O.E.H.), St. Hulpver lening aan Christenen in Roemenië (H.C.R.) en anderen, worden adressen gezocht waar de goederen het meest nodig zijn. Er is de afgelopen jaren veel ingeleverd, maar wat nog belangrijker is: Er zijn al tientallen vrachtwagenladingen weggebracht naar Oost Europa. De goederen kwamen en komen vooral terecht in landen als: Oekraïne, Roe menië, Albanië, Bulgarije, Hongarije en de landen van het voormaUge Joegoslavië. Vaak zijn en worden hiervoor kosteloos trailers ter beschikking gesteld, maar ook moeten er wel eens transportbedrijven worden ingehuurd. Voor zo'n transport betaalt de werkgroep ongeveer 2.500 euro. In samenwerking met eerder genoemde stichtingen is op dinsdag 9 augustus een extra vrachtwagen vertrokken naar delen van Roemenië. U heeft in de media kunnen ver nemen dat op dit moment het land geteisterd wordt door extreme natuurinvloeden. Het land wordt de ene week getroffen door zeer hevige regenval en ernstige overstromin gen en de andere week sterven er tientallen mensen door de extreem hoge temperaturen. Huisjes zijn weggespoeld, bruggen werden als kaarteühuizen meegesleurd met het kol kende water In sommige delen is een groot gebrek aan (drink)water Mensen zijn soms al hun bezittingen kwijt. Delen van het land zijn onbereikbaar en afgesneden van de bui tenwereld. Vanuit Bacau waar ook Andre Muit zich bevind, wordt heel veel gecoördineerd. Vele vrijwilligers staan klaar om te helpen waar het meest nodig is. Onlangs heeft D. Vroegindeweij (secretaris van de H.C.R.) een bezoek gebracht en heeft met eigen ogen kunnen aanschouwen in welke staat het land verkeerd. Ook onze hulp hebben wij aange boden. Het meest is men gebaat bij geld. U kunt dit geld overmaken naar de rekening van de werkgroep: 34.20.07.408 onder ver melding van: watersnood. Hiervoor wordt (drink)water wordt gekocht en op de meest getroffen plaatsen uitgedeeld. Dit wordt in onbegaanbare gebieden o.a. uitgevoerd met helikopters. De Werkgroep zorgt ervoor zor gen dat de hulp op de juiste plaats terecht komt. Als nu elke inwoner op Flakkee een euro overmaakt, kunnen we binnenkort 40.000 euro overmaken. Helpt u alstublieft. Mocht u bewogen zijn met het werk voor onze arme naasten, breng dan uw goederen naar de loods van de werkgroep. Wij vragen u hiervoor een vrijwillige minimale bijdrage van 1,25 per doos of zak. U kunt ons ook financieel ondersteunen door uw gift over te maken op rekening 34.20.07.408 t.n.v. Oost Europa Werkgroep Middelharnis. Leden van de werkgroep en enkele van de vele vrijwilligers zijn elke 1' zaterdag van de maand tussen 09.3() uur en 11.30 uur aanwe zig om uw materialen in ontvangst te nemen en te sorteren. Zet u de dozen of zakken niet voor de deur buiten deze tijden als zij er niet zijn, maar komt u uitsluitend op het hiervoor vermelde tijdstip. U moest eens weten (en heel veel op het eiland weten het al) wat zo'n klein gebaar van u op prijs wordt gesteld in de arme gedeelten van Oost Europa. Namens al deze mensen wil de "Oost Europa Werkgroep MiddeUiamis" u hartelijk dank zeggen. Inzamelen: Elke P zaterdag van de maand. Tijdstip: Tussen 09.30 uur en 11.30 uur Adres: Waterweg naast nr. 37. (Staat aange geven met borden) Kontakt: 0187-484228 Brengt u a.u.b. geen huisraad en rommel marktspullen. 'H^: -11- Filja grijnsde toen het met olie besmeurde gezicht van Karl boven het lodie. te voorschijn kwam. Na een lange tijd kwam Karl weer tevoorschijn en riep: 'Doen jullie even rustig aan; ik geloof dat hij het nu wel doen zal!' Filja nam gas terug en wachtte wat er zou gebeu ren. Aan zijn gezicht was duidelijk te zien dat hij in de onderneming van Karl-Heinz weinig vertrouwen had. 'Tichi?'Stil...? Ergens in het inwendige van de boot klonk een zwak gekreun toen Karl probeerde de motor op gang te krijgen. Plotseling een knal, gevolgd door een rook wolk en toen sloeg de motor gierend aan. 'Maak het touw los!' riep Karl die lachend tevoor schijn kwam. Aan dat verzoek werd snel voldaan, waarna de boot die eerst getrokken had, nu achter het militaire vaartuig werd bevestigd. 'Houden jullie je nu stevig vast. Karl zal even laten zien wat varen is.' Ze lachten uitgelaten. Karl begon de snelheid van de boot op te voeren en het duurde niet lang of de kop van de boot kwam uit het water. Filja keek vreemd op. Deze snelheid was veel en veel hoger dan hij zich van een boot kon voorstel len. De motor liep mooi, dat kon hij wel horen; en met zo'n snelheid moest het lukken om de reis met minstens twee dagen te bekorten. Toen het tijd was om te eten deelde Filja de rantsoe nen uit, daarna moest er gewisseld worden. De boot werd gestopt en Franz nam de taak van Karl-Heinz over. Die kon nu eten, terwijl ze al weer op volle snelheid over de rivier stoven. Het werd die middag heel vroeg donker. De oever van de rivier was tot bijna aan het water begroeid, zodat ze de wal bijna niet meer zien konden. De snelheid moest worden teruggenomen en voortdu rend tastte de schijnwerper de rivier af. Naarmate de tijd verstreek kwam er een dikke mist opzetten; wolkenflarden raakten de rivier en zo nu en dan was het zicht beperkt tot slechts een paar meter. Filja werd steeds zvjajgzamer; een bewijs dat dit weer hem niet beviel. 'Wat betekent deze mist, Filja?' vroeg Valeria die hem een kom warme thee kwam brengen. Filja mompelde een paar onverstaanbare woorden en bleef zijn blik strak op de rivier gericht houden. Ze kropen nu nog vooruit en bijna onafgebroken flitste de schijnwerper aan en uit. Wat hun opviel was dat de temperatuur flink begon te dalen. Wie niet buiten hoefde te zijn bleef in de roef waar de motor nog enige warmte uitstraalde. FUja was niet bereid om het roer uit handen te geven, toen Karl hem dat voorstelde. 'We moeten naar de wal, over een poosje zal er helemaal niets meer te zien zijn', zei hij zorgelijk. 'Wat gebeurt er eigenlijk precies, Filja?' vroeg Karl. 'Dit gaat aan de sneeuwstormen vooraf, dan begint het water te roken.' 'Wat... te roken?' 'Hm', gromde Filja die merkte dat Karl hem niet serieus nam. 'Hoe kan dat dan?' 'Dat weet ik niet, maar het is zo. De oude mensen waarschuwden er al voor: als de rivier begint te roken, zijn de sneeuwstormen op komst. En wat de oude mensen zeiden is altijd nog uitgekomen.' 'Oh...' Karl-Heinz begreep dat hier waarheden werden gesproken die gebaseerd moesten zijn op mogelijke bittere ervaringen die de bewoners uit de taiga in de loop van vele jaren hadden opgedaan. Karl knikte begrijpend en bleef een tijdje naden kend naast de Rus staan. 'En heb je ook enig idee, wannéér de sneeuwstor men zullen komen?' 'Vaak duurt het drie dagen, maar eerst wordt de rivier helemaal onzichtbaar. Dan zal er een donker waas boven het water hangen.' 'Dat houdt dus in dat we onze snelheid ook moeten beperken?' 'We zullen rustig aan moeten doen, niet alleen omdat de rivier rookt, maar ongeveer honderd werst verderop loopt de rivier uit in een meer dat bezaaid is met stenen en rotsen. Wie er de vaarrou te niet kent, komt er met een boot nooit doorheen. Bij goed zicht kun je er in een dag doorheen varen, maar nu zullen we er op de tast doorheen moeten gaan.' 'Lukt het jou wel om er nu de weg te vinden?' 'Als we heel rustig aan doen wel, ja.' 'Hoe het ook zij, de winter zal dus eerder komen dan jij verwacht had?' 'Helaas wel, ja.' 'Dat klinkt niet prettig.' 'Nee, maar het is niet anders.' 'Is het dorp nog te bereiken voor die tijd?' 'Proberen! En we zullen wat risico's moeten nemen.' De boot gleed nu nog maar heel langzaam door het water. Na ernstig beraad kwamen ze overeen, om ondanks alles toch de nacht door te varen. Filja zou de boot van de anderen nemen, daar hij met de vaarroute bekend was. TVvee man kon gaan slapen, één zou er telkens bij FU ja blijven om eventueel bij gevaar te kunnen ingrij pen en om te zorgen dat er warme thee gedronken kon worden. Het roer kon geen ogenblik los gelaten worden en wat ook nog mogelijk kon zijn was, dat er een boom in de rivier lag, waar ze tegen op konden varen. Het werd een lange, spannende nacht. Als de schijnwerper ontstoken werd, leek het of de felle lichtbundel tegen een muur kaatste die vlak voor de boot stond. Het was werkelijk angstig. Ze spraken weinig en tuurden onafgebroken in het donker en luisterden naar het water of daarin een verdacht geluid te horen viel. Uit de zwarte nacht werd de dag geboren die helaas nog grauwer was dan de vorige. Het leek of er niets anders was dan een vale schemer, waarin ze amper de oever konden zien. Toch werd de snelheid opgevoerd tot ze plotseling de wal uit het oog verloren en ze in het meer geko men waren. Zo nu en dan doemde uit het niets een eilandje voor hen op en meerdere keren gleed de boot tussen een paar grote rotsen door. Hier en daar werd de vaargeul versperd door een dikke boom die dwars tussen een nauwe doorgang lag en moest Filja via een omweg weer op de nor male route komen. Ze hadden een heel smalle doorgang bereikt. Het water perste zich er met kracht doorheen zodat Fil ja de motor bijna niet liet draaien. De kanten rezen loodrecht uit het water met dikke bomen begroeid. 'Hoe ver gaat dat zo?' vroeg Franz met een toon van angst in zijn stem. 'Een half uurtje, dan zijn we er door', antwoordde Filja. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 5