4'
Overdenking
V/mht m
de taf00
Kinder- en
dames-
kleding
uit de
Heilige Schrift
Inzameling van goederen t.b.v. Oost Europa
Werkgroep 'Middelharnis'
ElliUraDBI-illEUlia
HET
^KIJKVENSTER
Ger. Gem.
Nieuwe
Tonge
VERVOLGVERHAAL
Blik op kerk ^~>y
en samenleving tj
«"^rm.
ONTROERDE OGEN
Eerste oplage Christmas
Carol cd uitverkocht
Babel buigt
Overstromingen en hitte.
•3^a.iga.-<ril«>gie deel 3
JOH. G. VEENHOF
BPAGHNAS
VRIJDAG 30 SEPTEMBER 2005
- Gezinsmoord
- Huiselijk geweld
Aan het begin van deze week vond in Den
Haag het proces plaats tegen Richard H., de
man die in Zoetermeer zijn vrouw en twee
dochters heeft omgebracht en op een gehei
me plek begraven. Hoe kan een mens zo ver
komen? vraag je je in gemoede af. Ook al
word je niet in toom gehouden door de Wet
van God, ook al zijn begrippen als 'liefde'
en 'trouw' niet meer van betekenis, dan nög
weet je toch dat je zo'n misdaad niet verbor
gen kunt houden en datje vandaag of morgen
voor de bijl gaat.Dat is trouwens ook met
de man uit Zoetermeer gebeurd, hij staat
dezer dagen voor de rechter en voor deze
drievoudige moord zal hij wel levenslang
krijgen. Nogmaals, wat heeft hij nu bereikt?
Van dit huiselijk drama naar huiselijk
geweld is niet zo'n grote stap. Daarover is
dezer dagen nogal het een en ander bekend
geworden. Vele mannen blijken hun vrou
wen regelmatig te slaan, ouders rossen hun
kinderen af. Ook het omgekeerde komt voor,
maar uiteraard in mindere mate.Met cijfers
zal ik u niet vermoeien, trouwens, ze hebben
gedetailleerd in de krant gestaan.
Ook dèt kan een weldenkend mens zich ter
nauwernood voorstellen. Dat bijvoorbeeld
een man om het minste of geringste verschil
van inzicht zijn vrouw slfiét... Of dat kin
deren bij het minste of geringste vergrijp al
een draai om hun oren krijgen. Om van erger
maar niet te spreken... Artsen hebben hun
beroepsgeheim, maar de vele blauwe plek
ken die hun getoond worden, liegen er niet
om...
Natuurlijk büjft huiselijk geweld, en daaron
der reken ik nu voor het gemak maar incest,
niet voor onze kerkdeuren staan. Het moest
zo zijn dat deze praktijken onder kerkmen
sen niet voorkwamen, maar helaas komen ze
wèl voor Nog kortgeleden was een gezin uit
de Vrijgemaakte Kerk van Krimpen in het
nieuws, omdat de vader z'n dochtertje sexu-
eel had misbruikt.
Maar het omgekeerde wil er bij mij óók niet
in. Dat gesuggereerd wordt dat het juist onder
kerkmensen vaker zou voorkomen dan in de
wereld! In de kerk zouden mannen (te) vaak
te horen krijgen dat de vrouwen hen onder
danig moeten zijn, en de kinderen dat ze hun
ouders moeten eren. En dat zou een vrijbrief
geven voor huiseUjk geweld, en zelfs voor
incest... Ik kan dat niet geloven om twee
redenen. In de eerste plaats omdat er, voor
zover ik weet, in geen enkele kerk, eenzijdig
de nadruk wordt gelegd op déze teksten. En
ten tweede omdat mannen, vaders of broers,
wel weten dat ze zich op het gezag niet kun
nen beroepen...
De moeilijkheid is, dunkt me, wanneer de
kerk, de dominee, of iemand van de kerken-
raad erbij komt, het meestal reeds te laat is.
Het duurt in de regel lang, voordat in het
gezin om hulp wordt geroepen. En de pre
dikant, of een andere ambtsdrager, kan niet
op geruchten afgaand, zo'n gezin bezoeken.
Er dient gewacht te worden tot er hulp wordt
gevraagd... En dan nög moet een ambtsdra
ger vaak doorverwijzen, want professioneel
kan hij er weinig aan doen.
Waarnemer
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die
er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u
sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis,
met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden
door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen
ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
MEDIATION
Tegenwoordig hoort men vaak van media
tion spreken. Wat wordt hier eigenlijk mee
bedoeld?
Antwoord: Dit fraai klinkende wordt
gebruikt als er sprake is van bemiddeling bij
een conflict door een onafhankelijke derde,
de mediator bemiddelaar). Mediation kan
bij ieder soort conflict worden toegepast. De
mediator neemt zelf geen standpunt in, maar
helpt bij het vinden van een voor beide par
tijen aanvaardbare oplossing. Voor mediation
gelden twee belangrijke uitgangspunten en
wel vrijwilligheid: beide partijen kunnen niet
worden gedwongen aan de bemiddelingspro
cedure mee te doen en de vertrouweUjkheid:
de partijen verbinden zich vooraf tot geheim
houding.
Mijn ogen tranen heel erg, vooral als ik fiets.
M'n traanbuisjes zijn al een paar keer door
geprikt, maar dit heeft helaas weinig gehol
pen. Misschien weet 'onze krant'raad?
Antwoord: Wij spreken van tranenvloed
zodra het evenwicht tussen de productie in de
traanklieren en de afvoer via de traankanaal-
tjes is verstoord. Dit laatste is niet bij u het
geval omdat deze kanaaltjes reeds zijn door
gestoken, dus moet de oorzaak in de traan
klieren worden gezocht. De afscheiding van
tranen neemt toe bij ontstekingen, een vuiltje
of stof in het oog, scherpe prikkels zoals fel
licht of prikkelende gassen, maar ook alleen
al door een koude wind. Ik veronderstel dat
dit bij u de oorzaak is omdat u het vooral op
de fiets heeft. In dat geval hoeft u zich geen
zorgen te maken en hoeft u er ook niets tegen
te doen.
SRAAMPMSLEMEN
Onze bramenstruiken bespuiten we met
spuitzwavel tegen de rode bessenziekte, we
bemesten met overjarige kippenmest. Deson
danks blijven veel vruchten klein en niet alle
besjes worden zwart. In veel vruchten blijken
ook warmpjes te zitten. Wat kunnen we hier
tegen doen?
Antwoord: Bramen komen na een koud voor
jaar met weinig zon Iaat in bloei. In tegenstel
ling tot andere vruchten kan de tamme braam
die achterstand nooit meer inhalen. Stand
plaats en belichting moeten optimaal zijn.
U moet in een vorstvrije periode de takken
die ten minste twee jaar oud zijn en die dus
vruchten droegen, wegsnoeien. Laat alleen
de dikste en gezondste takken doorgroeien.
De nieuwe scheuten die soms meters lang
worden en pas in een volgend seizoen vrucht
gaan dragen, kunt u het beste langs de grond
buigen. De vorming van teveel vruchthout
komt de opbrengst niet ten goede. Verbrand
het gekapte hout, zodat eventuele ziekten zo
min mogelijk kans krijgen de overige planten
aan te tasten. U schrijft niets over de stand
plaats. Een betere opbrengst verkrijgt u door
uw struiken in onbeschaduwde rijen van oost
naar west te planten, zodat ze al het zonlicht
uit de zuidelijke windstreken opvangen. De
tamme braam vraagt ook een voedzamere
grond dan de wilde. Verder kunt u de takken
De betere woninginrichting sinds 1920
Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84
Op 6 oktober is er in de zaal van de kerk
van de Gereformeerde Gemeente te Nieuwe
Tonge (Oranjestraat 17) een verkoping van
kinder- en dameskleding van de fa. Simons.
De korting kan oplopen tot 75%!
De opbrengst van deze verkoop is voor de
aflossing van het kerkgebouw. Iedereen is
welkom van 19.30 tot 21.00 uur.
MIDDELHARNIS - Op de eerste dag van
verschijnen is de cd getiteld Christmas Carols
reeds uitverkocht. De cd bevat opnamen van
de Ceremony of Christmas Carols van het
jaar 2004, gehouden in de Nieuwe Kerk van
Zierikzee. Op de cd zijn vooral de koren van
de Christelijke Scholengemeenschap Prins
Maurits te horen vanwege het feit dat het een
schooluitgave is. De cd wordt door koorleden
verkocht op Schouwen-Duiveland en Goeree
Overflakkee omdat de leerlingen van deze
eilanden afkomstig zijn. De tweede persing
van deze cd is inmiddels in gang gezet. Over
ruim een week zal deze gereed zijn voor de
verkoop. De opbrengst is bestemd voor de
koorreis van het bovenbouwkoor naar Duit
land, Hongarije en Roemenie. Op dinsdag 11
oktober zal het vertrek plaats vinden. De vol
gende avond zal een concert gegeven worden
in Bad Berka, een plaats die in deze omgeving
bekend is omdat de kerk aldaar een partner-
kerk is van de Hervormde Gemeente van Zie
rikzee. Van daaruit gaat de reis naar Hongarije
waar in diverse kerken zal worden gezongen.
1* Het weekend van 15 - 17 oktober verblijft het
koor in Roemenie. Op de reis worden eveneens
de steden Boedapest en Wenen aangedaan.
Op de cd zelf zijn naast opnamen van de
Carols van 2004 (koorzang en samenzang)
ook nieuwe opnamen te horen die deze zomer
gemaakt zijn. Het laatste betrof het onder-
bouwkoor dat vorig jaar nog niet mee zong
in Zierikzee. De prijs van de cd bedraagt 10
euro en is verkrijgbaar via koorleden, via
de school (0187 - 482745) of via de mail
m.vanderveer@csgpra.nl
geleiden langs draden, die op circa 40 cen
timeter van elkaar aan palen van 1,80 meter
hoog zijn bevestigd. Staan uw bramen niet
op kleigrond, geef ze deze winter dan wat
goed verteerde stalmest, rond de stanmien.
De rode vruchtziekte wordt veroorzaakt
door de bramengalmijt (aceria essegi) die
bepaalde vloeistoffen onttrekt of toevoegt
aan de vrucht. Aangetaste vruchten worden
geheel of gedeeltelijk fel rood en bUjven
hard. U schrijft dat u al spuit met spuitzwa
vel. Om volledig te zijn, vermelden we hier
de spuitmethode: in het voorjaar spuiten als
de vruchtdragende scheuten een lengte van
5-15 cm hebben. De tweede bespuiting vlak
voor de bloei. Als de ziekte veel voorkomt,
tussen deze twee bespuitingen nog één of
twee bespuitingen uitvoeren. Wel rekening
houden met bijen. De dosering is tien gram
op één Uter water Het verdient aanbeveling
om de omgeving schoon en vrij van rommel
te houden.
(Daniël 4 en Psalm 72)
Profiel van de Koning
Het Schriftgedeehe over Nebukadnessar die
tussen de beesten terecht komt (zie vorige
nummer), bevat een scherp oordeel. Het slaat
kritische, waarschuwende tonen aan. Gods
gericht zal gaan over alles wat zich tegenover
Hem verheft. Maar dat is niet alles. Daniël
4 laat tussen de regels door óók zien waar
het dan wel om gaat! Wat dan wél de bedoe
ling is. Het koningschap van Nebukadnessar
wordt onder kritiek gesteld, maar daarmee
wordt tegelijkertijd gezegd dat het om een
ander koningschap gaat. Een ander Konink
rijk
Daarover staat ook het een en ander te lezen
in Daniël 4. In vers 17 spreekt Nebukadnes
sar uit dat de Allerhoogste zijn heerschap
pij geeft aan "de laagste onder de mensen".
Tegenover de hoogmoed van de koning stelt
Daniël (in vers 27) dat het ware koningschap
gelegen is in het doen van gerechtigheid. De
ellendige moet kunnen rekenen op de genade
van de koning. Daar is het echte koningschap
aan te herkennen. En daar ontbreekt het aan
bij Nebukadnessar
In feite wordt hier dus een profiel geschetst.
Een koning naar Gods hart is ootmoedig. De
laagste onder de mensen. Een koning naar
Gods han gaat rechte paden en zijn daden
zijn waarheid. Een koning naar Gods hart
schrijft de hulpeloze en de zwakke niet af.
Maar hij doet recht. En Hij doet vóór alles
recht aan hem die geen helper heeft. Het is
alsof je tussen de regels door Psalm 72 hoort.
't Ellendig volk wordt dan uit lijden door zijn
arm gerukt. Hij zal nooddruftigen bevrijden,
verbrijzelen, wie verdrukt.
Deze is het
Waar vind je zo'n koning? Die de Redder
is der armen? Die met recht regeert? Onder
Israël rijzen de figuren op van David en van
Salomo. Zij vertonen de trekken van de vorst
van Psalm 72. Maar als het er op aan komt,
steekt ook bij hen zelfzucht en hoogmoed de
kop op.
Eigenlijk is er maar Eén. Inderdaad: Hij werd
de nederigste van alle mensen. Hij die de hoge
heerlijkheid achter zich liet en afdaalde in
onze diepte. Op zoek naar de ellendige; naar
het verlorene. Christus. Hij is Koning! Maar
dan een Koning die knecht wilde zijn. Een
Kruiskoning. Die het offer van de verzoening
brengt. Die voor ons intreedt. Die met zijn
recht mijn onrecht bedekt. Door Hem is er die
weg terug. Naar God, naar zijn beschermende
handen. Naar de juiste verhouding. Met God
en met mijn naaste.
Ootmoedig
Maar houd er erg in: dat gaat niet ongebro
ken. Dat spoor gaan, betekent een sterven aan
je eigen hoogmoed. De doodssteek voor mijn
zelfhandhaving. Een god zijn in het diepst
van je gedachten; dat spel is uit. Daar word
je van bevrijd.
Hoe word je daar van bevrijd? Paulus schrijft
aan FiUppi: let op Christus. Laat die gezind
heid in u zijn, die ook in Christus Jezus was.
Leert van Hem wat het betekent ootmoedig
te zijn en nederig van hart. Dat moest Nebu
kadnessar leren en wij ook. Het raakt aan
de beweging die Christus maakte. Van hoog
naar laag. De weg van de nederigheid en de
vernedering. Wie die weg laat gelden, zal
ontdekken dat het laagste plekje - aan zijn
voeten - zo slecht nog niet is. Als wij ons ver
nederen, klein maken voor de Allerhoogste,
zijn wij op de goede plaats.
Humaniteit
Maar is dat echt zo? Zo'n woord als nede
righeid... daar wordt in de kerk nogal eens
mee geschermd. Zit daar toch niet achter dat
je klein gehouden wordt. En dat je jezelf niet
kunt ontplooien? Is nederigheid niet gewoon
een ander woord voor bekrompen en mieze
rig?
Let dan nog eens op Nebukadnessar. Als de
zeven tijden (vers 32) voorbij zijn gegaan,
komt er een moment dat de koning in zijn
vernedering zijn ogen opheft ten hemel. Zijn
verstand keert in hem terug; en hij gaat de
Allerhoogste loven en prijzen. De heerlijk
heid van zijn koninkrijk keert terug en Nebu
kadnessar wordt in zijn koninWijke waardig
heid hersteld.
Anders gezegd: wanneer Nebukadnessar de
God van Daniël erkent, wordt hij mens. Het
ware menszijn ligt in de erkenning van God.
Dat is niet miezerig of bekrompen. Als je in
ootmoed je plaats weet tegenover God, als je
tot Hem gaat opzien, bloeit het leven juist op.
Het verliest de krampachtigheid die hoort bij
het zoeken van eigen grootheid. Daar is de
schepping goed mee af. En onze naaste zal
dat ook merken. Achtende de één de ander
uitoemender dan zichzelf, zegt Paulus. En
ook het volk zal merken wat echte macht is:
recht doen, ontferming voor de armen en de
zwakken.
In Daniël 4 buigt Babel. Babel buigt voor de
God van Abraham, Isaac en Jakob. De super
macht van deze wereld erkent dat de Heere
God is. In een open brief (aan het slot) ver
kondigt Nebukadnessar Zijn lof.
Appèl en hoop
Nee, dat is geen incident, niet een gebeurtenis
op zichzelf. Hier wordt ons een patroon ont
huld. Het boek Daniël is namelijk een apoca
lyptisch boek. Dat wil zeggen: een boek dat ons
ondiuh hoe de dingen er echt voorstaan. Hier
wordt iets onthuld van de geschiedenis achter
de geschiedenis. Welke kant het op gaat.
En welke kant is dat dan? Het gaat naar
het einde toe. Het einde van alle snoeverij
en hoogmoed. Tegenover de troon van de
Allerhoogste moet alle menselijke macht
verdampen. Alle zelfhandhaving gaat er aan.
En alle koninkrijken moeten wijken voor het
Koninkrijk van God. En alle knieën zullen
zich voor Hem buigen. En alle stemmen voe
gen zich in de lofprijzing op zijn Naam. Die
kant gaat het op.
Voor ons betekent dat in ieder geval twee din
gen:
1. In de weg die Nebukadnessar moest gaan,
schuilt een appèl. Om mijn hoogmoed af
te zweren. Kom af van je troon, buig je
voor God. Zalig zijn we als we onze kro
nen aan Zijn voeten werpen! Nu kan het
nog;
2. Het einde van alle hoogmoed geeft ook
moed. In Daniël 4 wordt ons geleerd hoe
te kijken. Hoe we moeten kijken naar de
machten van deze wereld. Je kunt er zo
van onder de indruk komen! Je kunt er zo
door worden geïmponeerd! En Babel is
ook indrukwekkend! Maar God laat ons
zien - doorzien - dat de machten van deze
wereld geen toekomst hebben. Recht en
waarheid zullen overwinnen. Niet Nebu-
kadnessars rijk zal komen, maar het Rijk
van Christus.
Die kant gaat het uit. De arme en ellendige zal
worden opgericht. De machten daarentegen
zullen worden vernederd. Elk der vorsten zal
zich buigen. Toch overwint eens de genade
en maakt een einde aan de nacht.
Die belofte spant onze verwachting. Daarom
zijn mijn ogen voortdurend op de Heere.
Want van Hem is mijn heil. Uw Koninkrijk
kome.
Ds. G. van Meijeren, Dirksland
MIDDELHARNIS - Op zaterdag 1
oktober is er weer inzameling van
goederen ten behoeve van de Oost
Europa Werkgroep 'Middelharnis'.
De Werkgroep is zeer dankbaar dat
deze actie, die altijd wordt gehouden
op de eerste zaterdag van de maand,
weer kan plaats vinden. Plaats van
inzameling is in de opslagplaats van
de werkgroep. Deze opslagloods
wordt tijdelijk gebruikt van aanne
mingsbedrijf Wielhouwer B.V. uit
Middelharnis, en is gelegen aan de
Waterweg naast huisnummer 37. Op
de inzamelingsdagen staat dat ook
middels een bord langs de weg aan
gegeven.
In samenwerking met de landelijke stichtin
gen zoals: St. Hulp Oost Europa (H.O.E.), St.
Kom over en Help (K.O.E.H.), St. Hulpver
lening aan Christenen in Roemenië (H.C.R.)
en anderen, worden adressen gezocht waar
de goederen het meest nodig zijn. Er is de
afgelopen jaren veel ingeleverd, maar wat
nog belangrijker is: Er zijn al tientallen
vrachtwagenladingen weggebracht naar Oost
Europa. De goederen kwamen en komen
vooral terecht in landen als: Oekraïne, Roe
menië, Albanië, Bulgarije, Hongarije en de
landen van het voormaUge Joegoslavië. Vaak
zijn en worden hiervoor kosteloos trailers ter
beschikking gesteld, maar ook moeten er wel
eens transportbedrijven worden ingehuurd.
Voor zo'n transport betaalt de werkgroep
ongeveer 2.500 euro.
In samenwerking met eerder genoemde
stichtingen is op dinsdag 9 augustus een
extra vrachtwagen vertrokken naar delen van
Roemenië. U heeft in de media kunnen ver
nemen dat op dit moment het land geteisterd
wordt door extreme natuurinvloeden. Het
land wordt de ene week getroffen door zeer
hevige regenval en ernstige overstromin
gen en de andere week sterven er tientallen
mensen door de extreem hoge temperaturen.
Huisjes zijn weggespoeld, bruggen werden
als kaarteühuizen meegesleurd met het kol
kende water In sommige delen is een groot
gebrek aan (drink)water Mensen zijn soms
al hun bezittingen kwijt. Delen van het land
zijn onbereikbaar en afgesneden van de bui
tenwereld.
Vanuit Bacau waar ook Andre Muit zich
bevind, wordt heel veel gecoördineerd.
Vele vrijwilligers staan klaar om te helpen
waar het meest nodig is. Onlangs heeft D.
Vroegindeweij (secretaris van de H.C.R.)
een bezoek gebracht en heeft met eigen ogen
kunnen aanschouwen in welke staat het land
verkeerd. Ook onze hulp hebben wij aange
boden. Het meest is men gebaat bij geld. U
kunt dit geld overmaken naar de rekening
van de werkgroep: 34.20.07.408 onder ver
melding van: watersnood. Hiervoor wordt
(drink)water wordt gekocht en op de meest
getroffen plaatsen uitgedeeld. Dit wordt in
onbegaanbare gebieden o.a. uitgevoerd met
helikopters. De Werkgroep zorgt ervoor zor
gen dat de hulp op de juiste plaats terecht
komt. Als nu elke inwoner op Flakkee een
euro overmaakt, kunnen we binnenkort
40.000 euro overmaken. Helpt u alstublieft.
Mocht u bewogen zijn met het werk voor
onze arme naasten, breng dan uw goederen
naar de loods van de werkgroep. Wij vragen
u hiervoor een vrijwillige minimale bijdrage
van 1,25 per doos of zak. U kunt ons ook
financieel ondersteunen door uw gift over te
maken op rekening 34.20.07.408 t.n.v. Oost
Europa Werkgroep Middelharnis.
Leden van de werkgroep en enkele van de
vele vrijwilligers zijn elke 1' zaterdag van de
maand tussen 09.3() uur en 11.30 uur aanwe
zig om uw materialen in ontvangst te nemen
en te sorteren. Zet u de dozen of zakken niet
voor de deur buiten deze tijden als zij er niet
zijn, maar komt u uitsluitend op het hiervoor
vermelde tijdstip.
U moest eens weten (en heel veel op het eiland
weten het al) wat zo'n klein gebaar van u op
prijs wordt gesteld in de arme gedeelten van
Oost Europa. Namens al deze mensen wil de
"Oost Europa Werkgroep MiddeUiamis" u
hartelijk dank zeggen.
Inzamelen: Elke P zaterdag van de maand.
Tijdstip: Tussen 09.30 uur en 11.30 uur
Adres: Waterweg naast nr. 37. (Staat aange
geven met borden)
Kontakt: 0187-484228
Brengt u a.u.b. geen huisraad en rommel
marktspullen.
'H^:
-11-
Filja grijnsde toen het met olie besmeurde gezicht
van Karl boven het lodie. te voorschijn kwam.
Na een lange tijd kwam Karl weer tevoorschijn en
riep: 'Doen jullie even rustig aan; ik geloof dat hij
het nu wel doen zal!'
Filja nam gas terug en wachtte wat er zou gebeu
ren. Aan zijn gezicht was duidelijk te zien dat hij in
de onderneming van Karl-Heinz weinig vertrouwen
had.
'Tichi?'Stil...?
Ergens in het inwendige van de boot klonk een zwak
gekreun toen Karl probeerde de motor op gang te
krijgen. Plotseling een knal, gevolgd door een rook
wolk en toen sloeg de motor gierend aan.
'Maak het touw los!' riep Karl die lachend tevoor
schijn kwam. Aan dat verzoek werd snel voldaan,
waarna de boot die eerst getrokken had, nu achter
het militaire vaartuig werd bevestigd.
'Houden jullie je nu stevig vast. Karl zal even laten
zien wat varen is.'
Ze lachten uitgelaten. Karl begon de snelheid van
de boot op te voeren en het duurde niet lang of de
kop van de boot kwam uit het water.
Filja keek vreemd op. Deze snelheid was veel en
veel hoger dan hij zich van een boot kon voorstel
len. De motor liep mooi, dat kon hij wel horen; en
met zo'n snelheid moest het lukken om de reis met
minstens twee dagen te bekorten.
Toen het tijd was om te eten deelde Filja de rantsoe
nen uit, daarna moest er gewisseld worden. De boot
werd gestopt en Franz nam de taak van Karl-Heinz
over. Die kon nu eten, terwijl ze al weer op volle
snelheid over de rivier stoven.
Het werd die middag heel vroeg donker. De oever
van de rivier was tot bijna aan het water begroeid,
zodat ze de wal bijna niet meer zien konden. De
snelheid moest worden teruggenomen en voortdu
rend tastte de schijnwerper de rivier af.
Naarmate de tijd verstreek kwam er een dikke mist
opzetten; wolkenflarden raakten de rivier en zo nu
en dan was het zicht beperkt tot slechts een paar
meter.
Filja werd steeds zvjajgzamer; een bewijs dat dit
weer hem niet beviel.
'Wat betekent deze mist, Filja?' vroeg Valeria die
hem een kom warme thee kwam brengen.
Filja mompelde een paar onverstaanbare woorden
en bleef zijn blik strak op de rivier gericht houden.
Ze kropen nu nog vooruit en bijna onafgebroken
flitste de schijnwerper aan en uit. Wat hun opviel
was dat de temperatuur flink begon te dalen. Wie
niet buiten hoefde te zijn bleef in de roef waar de
motor nog enige warmte uitstraalde. FUja was niet
bereid om het roer uit handen te geven, toen Karl
hem dat voorstelde.
'We moeten naar de wal, over een poosje zal er
helemaal niets meer te zien zijn', zei hij zorgelijk.
'Wat gebeurt er eigenlijk precies, Filja?' vroeg
Karl.
'Dit gaat aan de sneeuwstormen vooraf, dan begint
het water te roken.'
'Wat... te roken?'
'Hm', gromde Filja die merkte dat Karl hem niet
serieus nam.
'Hoe kan dat dan?'
'Dat weet ik niet, maar het is zo. De oude mensen
waarschuwden er al voor: als de rivier begint te
roken, zijn de sneeuwstormen op komst. En wat de
oude mensen zeiden is altijd nog uitgekomen.'
'Oh...'
Karl-Heinz begreep dat hier waarheden werden
gesproken die gebaseerd moesten zijn op mogelijke
bittere ervaringen die de bewoners uit de taiga in de
loop van vele jaren hadden opgedaan.
Karl knikte begrijpend en bleef een tijdje naden
kend naast de Rus staan.
'En heb je ook enig idee, wannéér de sneeuwstor
men zullen komen?'
'Vaak duurt het drie dagen, maar eerst wordt de
rivier helemaal onzichtbaar. Dan zal er een donker
waas boven het water hangen.'
'Dat houdt dus in dat we onze snelheid ook moeten
beperken?'
'We zullen rustig aan moeten doen, niet alleen
omdat de rivier rookt, maar ongeveer honderd
werst verderop loopt de rivier uit in een meer dat
bezaaid is met stenen en rotsen. Wie er de vaarrou
te niet kent, komt er met een boot nooit doorheen.
Bij goed zicht kun je er in een dag doorheen varen,
maar nu zullen we er op de tast doorheen moeten
gaan.'
'Lukt het jou wel om er nu de weg te vinden?'
'Als we heel rustig aan doen wel, ja.'
'Hoe het ook zij, de winter zal dus eerder komen
dan jij verwacht had?'
'Helaas wel, ja.'
'Dat klinkt niet prettig.'
'Nee, maar het is niet anders.'
'Is het dorp nog te bereiken voor die tijd?'
'Proberen! En we zullen wat risico's moeten
nemen.'
De boot gleed nu nog maar heel langzaam door
het water. Na ernstig beraad kwamen ze overeen,
om ondanks alles toch de nacht door te varen. Filja
zou de boot van de anderen nemen, daar hij met de
vaarroute bekend was.
TVvee man kon gaan slapen, één zou er telkens bij FU
ja blijven om eventueel bij gevaar te kunnen ingrij
pen en om te zorgen dat er warme thee gedronken
kon worden. Het roer kon geen ogenblik los gelaten
worden en wat ook nog mogelijk kon zijn was, dat er
een boom in de rivier lag, waar ze tegen op konden
varen. Het werd een lange, spannende nacht. Als
de schijnwerper ontstoken werd, leek het of de felle
lichtbundel tegen een muur kaatste die vlak voor de
boot stond. Het was werkelijk angstig.
Ze spraken weinig en tuurden onafgebroken in het
donker en luisterden naar het water of daarin een
verdacht geluid te horen viel.
Uit de zwarte nacht werd de dag geboren die helaas
nog grauwer was dan de vorige. Het leek of er niets
anders was dan een vale schemer, waarin ze amper
de oever konden zien.
Toch werd de snelheid opgevoerd tot ze plotseling
de wal uit het oog verloren en ze in het meer geko
men waren. Zo nu en dan doemde uit het niets een
eilandje voor hen op en meerdere keren gleed de
boot tussen een paar grote rotsen door.
Hier en daar werd de vaargeul versperd door een
dikke boom die dwars tussen een nauwe doorgang
lag en moest Filja via een omweg weer op de nor
male route komen.
Ze hadden een heel smalle doorgang bereikt. Het
water perste zich er met kracht doorheen zodat Fil
ja de motor bijna niet liet draaien. De kanten rezen
loodrecht uit het water met dikke bomen begroeid.
'Hoe ver gaat dat zo?' vroeg Franz met een toon van
angst in zijn stem.
'Een half uurtje, dan zijn we er door', antwoordde
Filja.
(wordt vervolgd)