De dominee in het testament
van een gemeentelid
Bosman Kalis
Oranje Nassauschool bakte ze bruin...
PREDIKBEURTEN
eiiahdeh-iiieijws
Paasdiensten
Goede Vrijdag
Oude Havenmarkt
te Stellendam
ROMMELMARKT
EIIAnDBt-tllEUWS
Uw auto in vertrouwde^
handen^
Een nare situatie
Enkele voorbeelden
Andere vormen van schenken
Openheid gewenst
En cadeaus dan?
W. H. Velema
Zondag 16 april 2006
Eerste Paasdag
OUDDORP - Hersteld Herv. Gem.
Maandag 17 april 2006
Tweede Paasdag
Goede Vrijdagdienst
Geref. Gemeente Stad
aan 't Haringvliet
Nu ook ca
Doopsgezinde Gemeente
Extra kerkdiensten Ger. Gem.
'De Heere is waarlijk opgestaan...'
Op zaterdag 22 april wordt rond
de molen en aan de oude haven
van Stellendam een gezellige rom
melmarkt georganiseerd: de 'Oude
Havenmarkt', die van 9.00 tot 15.30
uur wordt gehouden.
'De Wegwijzer'
PAGINA 2
VRIJDAG 14 APRIL 2006
Deze situatie heeft zicli onlangs voorge
daan, met nare gevolgen voor de predikant.
Je naam te laten opnemen in het testament
van een gemeentelid is de uiterste vorm van
bevoordeeld te worden voor je pastorale
werk. Met opzet gebruik ik hier niet de term
gehonoreerd. Het is immers de gemeente
die via de kerkenraad het honorarium van
een predikant bepaalt. Als een gemeentelid
geheel spontaan iets aan de predikant geeft,
is dat een extraatje. Ik noemde het zojuist
bevoordelen.
Mag een gemeentelid dat doen? Mag een
predikant dat aannemen? Zoals in heel de
samenleving is er ook tussen predikanten
verschil. De een waardeert de geste en is er
blij mee - in welke vorm ook gedoneerd;
een onverwacht en misschien ook welkom
extraatje. Een ander voelt zich door zo'n
geste, van dankbaarheid en erkentelijk
heid voor bewezen diensten, bezwaard. Het
geweten van de een is op dit punt ruimer dan
dat van een ander. Dat zal ook met karak
ter en levensinstelling samenhangen. Het is
niet aan mij om gedetailleerde voorschriften
te geven.
Wel zou ik een paar opmerkingen willen
maken die oor iedere predikant het overwe
gen waard (kunnen) zijn.
Laten we beginnen met het meest vérgaan
de: het aannemen \an een legaat. Daarvan
is de ooronderstelling dat de naam van de
predikant is opgenomen in het testament van
de legaatge\'er. Dat zal niet gebeuren buiten
medeweten \an de predikant. Hij zal er toch
mee moeten instemmen.
In een voorlichtend artikel las ik de vol
gende gedragscode die voor artsen is opge
steld: "De arts accepteert voor zichzelf geen
nalatenschap van de patiënt, wanneer diens
wilsuiting is opgesteld tijdens een ziekte
waarbij de arts de patiënt heeft bijgestaan."
Men lette op de beperking: de wilsuiting is
opgesteld tijdens de ziekte, waarbij de arts als
arts is betrokken geweest. Over wat daarvoor
of daarna gebeurt wordt niet gesproken.
Dit lijkt me een goede, gezonde regel ook
voor predikanten. Men laat zich niet in een
testament opnemen van een gemeentelid,
wiens of wier pastor men is.
De gemeente zorgt via de kerkenraad voor
het salaris van de predikant, uitbetaald door
de penningmeester ook al is deze geen lid van
de kerkenraad. Tegenwoordig tref ik de term
ouderling-kerkrentmeester aan. Van nabij
ken ik dit ambt niet. Hoe dan ook, de kerken
raad is uiteindelijk verantwoordelijk voor het
vaststellen en het uitbetalen van het salaris
(vroeger werd over traktement gesproken)
van de predikant.
Elke extra financiële honorering door een
of meer gemeenteleden komt daar bovenop,
maar lijkt mij ongewenst. Hoewel dat door
de gever noch door de ontvanger bedoeld zal
zijn, maakt de predikant zich afhankelijk. Er
kan in de relatie van dominee en gemeente
lid een moment komen waarop deze afhanke
lijkheid een rol gaat spelen. De dominee staat
dan niet meer vrij en onafhankelijk tegenover
het gemeentelid.
Dat is met nadruk het geval als de naam
van de predikant in het testament van het
gemeentelid is opgenomen.
Het kan zich evenwel ook in andere situa
ties voordoen. Ik denk aan een niet-onaardig
bedrag, contant overhandigd. Zelfs als daai-
bij gezegd wordt dat het bestemd is voor de
aanschaf van boeken, vind ik de handelwijze
ongewenst.
Dit geldt evenzeer van een vakantiereis of
een vakantieverblijf in binnen- of buitenland.
Hoewel het zo niet bedoeld zal zijn schept
deze vriendelijke, royale geste toch een ver
houding van afhankelijkheid.
Men weet nooit tevoren in welke situatie
het gemeentelid en de dominee terecht zullen
komen. Dan zal het royale extraatje gewicht
in de schaal leggen.
Men voorkome zulk een afhankelijkheids
verhouding.
Met anderen wil ik pleiten voor openheid.
En dat langs twee wegen. Aanvaardt de pre
dikant toch een bedrag in geld, dan bestem-
me hij dat voor een goed doel, in direct of
in indirect verband met de gemeente. Ont
vangen leidt dan tot doorgeven. Of de milde
gever dan even royaal blijft is misschien de
vraag. De dominee voorkomt dat hij van het
gemeentelid afhankelijk wordt.
In het algemeen is het gewenst dat pre
dikanten ontvangen giften publiekelijk ver
antwoorden. Dat voorkomt de verleiding om
(een deel van) de gift in eigen zak te steken
- een dominee is ook maar een gewoon
mens, een zondaar. Hij moet zichzelf tegen
verzoekingen beschermen. Daarom volstrek
te openheid!
Ik kan me voorstellen dat er situaties
zijn waarin de gever openheid naar heel de
gemeente niet op prijs stelt. Hij kan zijn gift
zelfs afhankelijk maken van de voorwaarde
dat er geen ruchtbaarheid aan wordt gegeven.
Ik heb zelf zulke situaties meegemaakt.
Dan lijkt het mij goed dat" de predikant
zegt: aan tenminste één broeder wil ik van
deze gift mededeling doen. Daarmee wordt
naar verschillende kanten een signaal afge
geven.
Mocht er ooit een moment komen dat
over deze schenking publiekelijk gesproken
gaat worden, dan kan de predikant verwijzen
naar het feit dat hij de gift niet heeft geheim
gehouden. Tenminste een kerkenraadslid
heeft ervan geweten.
Tenslotte nog de cadeaus bij verjaarda
gen en jubilea. Er zijn gemeenteleden die bij
zulke gelegenheden zeer royaal voor de dag
komen. Zij hebben behoefte om hun dank
baarheid voor het werk van de predikant, èn
voor dat van zijn vrouw, te tonen. Daar is
geen bezwaar tegen, als dat gemeenschappe
lijk gebeurt. Dus dat de hele gemeente mee
doet aan het geschenk voor de dominee en
zijn vrouw.
Wordt er individueel gegeven, dan moet
de omvang van de gave (in welke vorm
ook) binnen proporties blijven. Men moet
niet overdrijven. Natuurlijk is ook in een
pastorie een extraatje (op zijn tijd) welkom.
Het moet echter binnen normale proporties
blijven.
Ten overvloede merk ik op dat het een
goede gewoonte is, om van wat men zelf
ontvangt een-tiende af te staan aan werk of
diaconaat in het Koninkrijk van God. Ik ken
christenen, tal van niet-predikanten, die han
delen naar de spelregel: Als ik iets extra's
krijg, wil ik anderen daarin laten delen. De
tienden heb ik daarvoor altijd een goede,
blijde, bijbelse maatstaf gevonden.
Dorpskerk: 9.30 uur nog niet bekend en
18.30 uur ds. H. Lassche. Eben-Haëzer:
ds. H. Lassche en 18.30 uur ds. J. Joppe,
Sint Maartensdijk -Herv. Gem. (PKN)
locatie mfg Dorpstienden, Goede Vrijdag:
19.30 uur ds. H. van Ginkel, Goes; Eerste
Paasdag: 9.45 uur kand. L. W. den Boer,
Nieuw-Beijérland en 18.00 uur ds. Wil-
lemsen - Geref. Kerk (PKN) 9.00 en 10.30
uur ds. A. S.Rienstraen 18.30 uur ds. C. G.
Kant - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur lees-
i. dienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds.
J. Smink, 11.15 uur Pfr. G. Gericke (duitsta-
lig) en 18.30 uur ds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 9.45
uur Zingen paasliederen; 10.00 uur ds. J.
Blom, Katwijk en 18.30 uur ds. M. B. v.d.
Akker, Nieuwerkerk a/d IJssel - Hersteld
Herv. Gem. 9.00,10.45,17.00 en 18.45 uur
ds. J. W. van Estrik.
STELLEND AM - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. J. den Hoed, Sliedrecht en 17.00 uur
dsP. VemooijTholen - geref. Kerk (PKN)
10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds.
A. S. Rienstra - Hersteld Herv. Gem. 9.00
uur ds. A. van Wijk, Herkingen en 18.00 uur
kand. Joh. Fekkes, Nijkerk.
MELISSANT Hersteld Herv. Gem. 10.00
uur ds. P. Korteweg en 18.00 uur kand. J. F.
Stoel, Kampen - Geref. Kerk (PKN) ds.
Pastoor - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
chr. streelcblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-liollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaatschappij
Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)4710 20
Fax (0187)4857 36
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)471020
e-mall: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,30:
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en -vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)471022,
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van Ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 10.00
Per halfjaar 19.50
Per Jaar €38,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opze^ngen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor deze
ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur
ds. G. van Meijeren en 18.00 uur ds. T. W
van Bennekom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. P. Blok - Ziekenhuis: 14.30 uur A.
Dubbeld.
HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. J. Maas en 18.00 uur kand. A. A.
Teeuw, Ridderkerk - Hersteld Herv. Gem.
I I.OO uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds.
C. Oorschot, Stellendam-Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem, (PKN) 10.00
uur ds. R. W. van Mourik en 18.00 uur ds.
C. J. V. d. Plas, Zwijndrecht - Lukaskapel
HDG 10.30 uur ds. T. W. van Bennekom
- Exodus (PKN) 10.00 uur ds. C. Balk
- Remonstrantse Gem. 10.00 uur ds. J. F.
Klijnsma - CAMA Gemeente 10.00 uur de
heer L. Post.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN) 9.45
uur Zingen Paasliederen; 10.00 uur ds. D. J.
van Eckeveld, Katwijk en 18.00 uur ds. J.
den Hoed, Sliedrecht - Geref. Kerk (PKN)
10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur Ves
perdienst- Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds.
G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en
18.00 uur prof. dr. A. Baars - Geref. Kerk
(Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en 17.00
uur ds. H. P. Dam - Hersteld Herv. Gem.
9.30 uur ds. C. Gielen en 16.15 uur ds. W.
van Vlastuin, Katwijk aan Zee.
NIEUWETONGE- Herv.Gem.(PKN)9.30
uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht en 18.00 uur
kand. H. M. Burggraaf, Rotterdam - Her
steld Herv. Gem. 9.30 uu rds. H. J. Boer en
18.00 uur ds. K. ten Klooster, Slikkerveer
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.45
uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. J. Prins,
Randwijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Beréa Gem. 10.00 uur J. Dan-
kani.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem.
(PKN) 10.00 en 18.00 uur kand Komaat,
Strijen - Geref. Kerk (PKN) 10.00 en 18.00
uur ds. Th. de Kok - Ger. Gem. 10.00 uur
leesdienst en 14.30 uur ds. G. van Manen.
DEN BOMMEL- Herv. Gem. (PKN) Goede
Vrijdag: 19.00 uur ds. C. Doorneweerd;
Eerste Paasdag: 9.45 uur ds. C. Doorne
weerd en 18.00 uur ds. P. Vemooij. Tholen
- Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur de heer J.
Glas en 18.00 uur ds. A. J. Krol.
OOLGENSPLAAT-Herv. Gem. (PKN) 9.30
uur dr. T. E. van Spanje en 18.00 uur ds. H. G.
de Graaff, Rotterdam - Geref. Kerk (PKN)
9.30 uur de heer P. A. de Jongh en 18.00 uur
de heer J. Glas - Ger. Gem. 9.30 en 18.00
uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 9.00
uur ds. L. Groenenberg, Oud-Beijerland en
17.00 uur ds. J. Roodsant, Dirksland.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur kand. A. L. de Kwaadsteniet, Rotter
dam; paasviering zondagsschool.
OUDDORP - Hersteld Herv. Gem.
Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. Lassche -Herv.
Gem. (PKN) locatie mfy Dorpstienden:
10.00 uur dr. T E. van Spanje - Ger. Gem.
9.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem.
10.00 uur ds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 9.30
uur ds. T. W. van Bennekom - Hersteld
Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. W. van Estrik.
STELLENDAM - Herv. Gem. (PKN) 9.30
uur ds. A. A. W. Boon, Krabbendijke - Her-
In de Gereformeei'de Gemeente te Stad aan
't Haringvliet zal het vanavond tijdens de
Goede Vrijdagdienst leesdienst zijn. Aan
vang 19.30 uur.
AUTOSCHADEHERSTEL
•jilllllM:
ZernikeweglO
3241 MG Middelharnis
Tel. (0187) 48 72 19 - Fax (0187) 48 24 88
lnfo@bosmanenkalis.ni - www.bosnianenkalis.nl
OUDDORP - Tijdens de dienst op Eerste
Paasdagmorgen, aanvang 9.30 uur, zal het
kerkkoor van de Doopsgezinde gemeente
enkele liederen ten gehore brengen. Het orgel
en de piano zullen worden bespeeld door Piet
Westhoeve en Ineke Sperling. Eveneens op
Eerste Paasdag, aanvang 11.15 uur, is er een
Duitstalige dienst, waarin Pfr. Gericke zal
voorgaan en Manfred Selbmann klarinet zal
spelen. In de avonddienst, aanvang 18.30
uur, op Eerste Paasdag - die tevens de maan
delijkse Welkom-Dienst is - zal het jonge
renkoor Chananja uit Wijngaarden liederen
van hoop en opstanding zingen. Het orgel
zal nu worden bespeeld door Jan Teeuw. De
Paasvieringen zullen op Tweede Paasdag om
10.00 uur worden afgesloten met een Paas-
zangdienst met veel samenzang. Organist in
deze dienst is Jan Teeuw. Met uitzondering
van de Duitstalige dienst zal in alle Paasdien
sten ds. J. Smink de voorganger zijn.
steld Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. Oorschot,
Stellendam.
MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 9.30
uur ds. P Korteweg, openbare belijdenis des
geloofs - Ger. Gem. 10.00 uur ds. R Blok
- Ger. Gem. in Ned. 10.00 ur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 9.00 uur
ds. G. van Meijeren, m.m.v. Sursum Cor-
da - Ger. Gem. 10.00 uur ds. A. J. Gunst
(openb. bel.).
HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. J. C. de Groot, Dordrecht - Hersteld
Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk - Ger.
Gem. 10.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN) 9.30
uur ds. R. W. van Mourik.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN) 9.00
uur ds. L. WüUschleger, Middelburg - Chr.
Geref. Kerk 9.30 uur prof. dr. A. Baars
- Ger. Gem. 9.30 uur ds. G. van Manen -
Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur kand. Joh.
Fekkes, Nijkerk.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30
uur ds. J. Maas, openbare geloofsbelijdenis
- Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur kand. drs.
Joh. Fekkes, Nijkerk-Ger. Gem. 10.00 uur
leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30
uur ds. L. de Wit.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem.
(PKN) 10.00 uur kand. J. de Koning, Har-
dinxveld-Giessendam.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. (PKN) 9.30
uur Zondagsschooldienst.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN)
9.30 uur ds. L. Quist, Groot-Ammers - Ger.
Gem. 9.30 uur leesdienst - Hersteld Herv.
Gem. 18.30 uur ds. G. Meuleman, Oud-
dorp.
OUDE TONGE -Woensdag 19 april, 19,30
uur, ds. G. van Manen.
STAD aan 't HARINGVLIET - Donder
dag 20 april, 19.30 uur, ds. M. Mondria.
De betekenis van de naam Goede Vrijdag is
bij steeds minder mensen bekend. Zelfs de
omstreden speelfilm over het lijden van de
Christus lijkt inmiddels vergeten. Alhoewel
het lijden en sterven van Jezus Christus bij
velen nog wel iets oproept is, raakt de naam
Goede Vrijdag in de vergetelheid. In oudere
en moderne boeken en ook in speelfilms
is het lijden van Jezus Christus soms het
hoofdmotief. Het gaat dan om de uiterlijke
smarten, maar de diepte en de betekenis
van het lijden worden nauwelijks gepeild.
Wie kan het lijden en sterven van de Hei
land ook maar enigszins doorgronden? Wie
beseft dat deze vrijdag de dag is waarop de
verlossing werd teweeggebracht, kan niet
anders dan deze dag 'Goede Vrijdag' noe
men. Het offer van Jezus is nooit begre
pen, toen niet en nu ook niet. Hei is niet
te begrijpen. Waarom moest dat, vragen
velen zich af. Vaak wordt de 'wrede' God
die dit alles toeliet erbij gehaald. 'Had het
niet anders gekund?'In de prediking wordt
uitgelegd waarom dit zo moest gebeuren.
Vooral bij rooms-katholieken maakten de
preken over het lijden van Jezus Christus
diepe indruk en werd bij de toehoorders de
herinnering aan het fysieke lijden in het
geheugen gegrift. Schrijvers als Godfried
Romans en Michel van der Plas herinnerden
zich hoe befaamde predikers in de veertig
dagentijd het lijden van Jezus Christus bijna
voelbaar van achter de lessenaar vertelden.
Later werd het lijden van de Heiland bij
kans gelijkgesteld aan het leed dat velen in
deze wereld overkomt. Eerst was dat vooral
het leed in de Derde Wereld, later kwam
daar het leed en verdriet dichter bij huis
bij. Tegelijkeri:ijd werd het lijden in het
algemeen steeds verder verdrongen uit de
denkwereld van de westerse mens. Leed en
verdriet pasten niet bij een wereld van wel
vaart en luxe. De dagelijkse ellende in de
krant en op de televisie werden voor velen
uiteindelijk te veeL In zekere zin lijkt het
tij weer gekeerd, tegenwoordig zijn allerlei
emotieprogramma's weer populair bij veel
kijkers. Of er op Golgotha veel toeschou
wers waren, valt te betwijfelen. De Joden
moesten zich voorbereiden op de sabbat
en zo bijzonder was een kruisiging nu
ook weer niet. Dat neemt niet weg dat de
kruisiging van de Verlosser een gruwelijke
gebeurtenis was die met bijzondere teke
nen gepaard ging. Tekenen die de omstan
ders met schrik en verbijstering moeten
hebben aangezien. Sommigen gingen naar
huis, alleen de Romeinse soldaten en de
volgelingen van Jezus bleven tot het bit
tere eind. De rumoerige dag eindigde met
de begrafenis van de Heere Jezus. Na drie
dagen in het graf werd hij de opgestane
Heiland, wij weten dat, maar de discipe
len verkeerden ondanks de nadrukkelijke
toezegging van hun Meester in twijfel en
onzekerheid. Korte tijd later begrepen zij
de betekenis van Goede Vrijdag. Weten wij
tweeduizend jaar na dato wat deze dag
betekent?
'Het is volbracht!'
"Deze woorden brengen het heuglijke nieuws
dat het grote verlossingswerk voltooid is. Dit
werk was Christus alleen toevertrouwd en
Hij had het alleen op Zich genomen. Er was
niemand van de volken met Hem. Aangezien
Hij er alleen aan begon, zo kon alleen Hij het
volbrengen. Immanuël heeft alles gedaan,
ledere helpende hand zou het hebben bedor
ven. Zijn hand heeft het werk gedaan en op
alles laat Hij het stempel van volmaaktheid
achter. Al deze gehoorzaamheid was de
gehoorzaamheid van Immanuël, al werd ze
in de menselijke natuur betoond. Al het lijden
was het lijden van Jehova de Zoon, al werd
het in het vlees gedragen. Daarom is de ver
dienste van de borggerechtigheid van Chris
tus oneindig groot. Het goddelijk recht schept
oneindig veel behagen in Zijn bloed als een
verzoening voor de zonden van Zijn volk.
Zijn offer zal voor eeuwig een Gode aange
name reuk zijn. De wet is grootgemaakt door
de gehoorzaamheid van Hem die de Heere
van de wet is, de wet die Hij voor een tijd
gehoorzaamde als een Dienaar. Christus was
ervan overtuigd dat God Zijn verzoenings
werk zou aanvaarden. In deze verzekering
riep Hij het uit: "Het is volbracht!" Op heer
lijke wijze heeft God te kennen gegeven dat
Hij het werk heeft aanvaard.
God roept u tot de troon van Zijn genade,
door het gescheurde voorhangsel van Imma-
nuëls vlees, opdat u als een zondaar tot dat
verzoenende bloed zult naderen, als een sme
keling biddend om een vrije, volkomen en
voor eeuwige vergeving van al uw zonden.
Alleen Christus, alleen Zijn bloed, alleen
Ziin Woord - alleen Christus als de weg
tot God, alleen Zijn bloed als de grond van
uw vergeving en uw aanneming, alleen Zijn
Woord als het bewijs dat u mag komen zoals
u bent en dat u mag veriangen dat de verlos-
sino in Christus ook uw deel zal zijn. Zo'n
vreugdevol geschai komt u ter ore in deze
luide'^uitroep aan het kruis."
Uit: John Kennedy, De Heiland. Zeven pre
ken. Uitgeverij De Groot Goudriaan te
Kampen. Paperback. ISBN 90-6140-
898-9. 143 pag. Prijs €13.90.
Paaschen, Paaschen,
luide klinke
nu de slag van
lerke en vinke,
nu de stem van
mensche en dier.'
Paaschen, Paaschen,
wijdt het vier,
wijdt het licht en
pint de lampen,
laat den verschen
wierook dampen:
hallelujah,
't jok is af
van de dood
en van liet graf!
Paaschen, Paaschen,
opgestanden
is de God, dien
booze handen
hadden aan het
kruis gedaan:
Paaschen, Paaschen,
vrij voortaan,
heeft Hij hout en
steen en ijzer
overwonnen,
die, Verrijzer,
hallelujah,
Eén uit al,
leeft en immer
leven zal!
Hallelujah,
God is groot:
Overwinnaar
van de dood!
Uit: Als de ziele luistert. Religieuze gedich
ten van Guido Gezelle. Uitgeverij Kok
te Kampen. Gebonden. 212 pag. Prijs
€6,50 (rcunsj bij Wever van Wijnen b.v.
te Eraneker).
J.M.J. Kieviet
Vanuit 35 marktkramen worden er gebakken
vis, versgebakken hamburgers, oliebollen,
poffertjes, kipproducten en boerenkaas aan
geboden, maar ook buitenplanten, creatieve
producten, kaarten en handgemaakte .spul-
leti. Daarnaast zijn er diverse kramen met
tweedehands spullen, zoals curiosa, boeken,
speelgoed, klein meubilair, kleding en mode
accessoires, keukenspullen en elektra.
Tijdens uw bezoek kunt u op een leuke loca
tie op de foto met bijvoorbeeld een echte Fer
rari, of u kunt een kijkje nemen bij het netten
boeten. Er is ook een kapster aanwezig die
tegen aanlokkelijke prijs de haren knipt van
iedereen die bij haar op de stoel gaat zitten.
Voor de kinderen zijn er leuke spelletjes te
doen en is er weer van alles te beleven, zoals
een rondje op een pony of een rondje rijden
winnen met een Ferrari!
Heeft u nog 'havenmarktspuUetjes', zoals
tweedehands boeken, keukenspullen, curi
osa, glaswerk, servies, speelgoed, klein
huisraad, elektra, en natuurlijk ook kleding,
hoedjes, sjaaltjes en andere mode-accessoi
res? Dan kunt u deze inleveren op dinsdag
18, woensdag 19 en donderdag 20 april van
18.30 tot 20.30 uur in de sporthal van MAVO-
school. Schoolstraat 29 te Stellendam. De
markt wordt georganiseerd door de activitei
tencommissie van de Hersteld Nederlandse
Hervormde Gemeente van Stellendam.
MIDDELHARNIS - Op vrijdag 21 april
wordt op s.b.o. 'De Wegwijzer aan de Hob-
bemastraat in Middelharnis een rommelmarkt
gehouden. De afgelopen weken hebben de
kinderen van de groepen a en b gewerkt
rondom het thema 'de markt'. In die weken
hebben de kinderen toegewerkt naar het rea
liseren van een rommelmarkt. Dat betekent
dat er affiches zijn gemaakt om in winkels
op te hangen. Daarnaast zijn uitnodigingen
gemaakt om buren, familieleden en andere
bekenden uit te nodigen. Ook de mensen in
de buurt hebben een persoonlijke uitnodiging
gehad. Daarvoor hebben de kinderen bij alle
mensen aangebeld en de uitnodigingen per
soonlijk overhandigd. Er is dus de afgelopen
zeven weken enorm hard gewerkt om alles in
orde krijgen voor de rommelmarkt.
Voor de snoepkraam werden snoepzakken
gevuld, waarbij de kinderen handschoenen aan
hadden. Verder zijn voor alle kramen prijslijs
ten gemaakt. Geknutseld hebben alle kinderen
ook nog. Op de markt zijn o.a. zelfbeschil-
derde doosjes, borden, schoteltjes, theedozen,
kaarsendozen en fotolijstjes te koop. De kra-
lenkettingen zijn ook heel mooi geworden. De
kinderen zullen op de rommelmarkt zelf de
kramen bedienen met de hulp van ouders en
juffen. De markt is geopend van 12.00 uur tot
19.00 uur. U kunt op deze markt o.a. de vol
gende spullen vinden: Groente en fruit, koffie-
en theehoek, snoep-/taart-/stroopwafelkraam,
hamburger- en pannenkoekkraam, cadeau-
tjeskraam met zelfgemaakte kaarten, rommel,
handdoeken, plantjes, sjoelen en envelop-
trekken, en voor de kinderen is het klimrek
geopend. De opbrengst is voor de groepen a
en b die deze markt organiseren. Het team en
de leerlingen van 'De Wegwijzer' hoopt dat
velen de markt aan de Hobbemastraat 4 in
Middelharnis zullen bezoeken.
NIEUWE-TONGE - Op de Oranje Nassauschool in Nieuwe Tonge hebben de kinderen uit
groep 0/1 een aantal weken over 'de bakker' gewerkt. En natuurlijk hoorde daar een bezoekje
aan een echte bakker bijZo werden de kinderen dinsdag 28 maart gastvrij ontvangen bij
Bakkerij Bienefelt te Middelharnis, waar ze zelf een broodje mochtenljakken. De kinderen,
getooid met heuse bakkersmutsen, hebben ervan genoten; en ook hun eigengebakken brooti
smaakte heerlijk!