De dominee in het testament van een gemeentelid Bosman Kalis Oranje Nassauschool bakte ze bruin... PREDIKBEURTEN eiiahdeh-iiieijws Paasdiensten Goede Vrijdag Oude Havenmarkt te Stellendam ROMMELMARKT EIIAnDBt-tllEUWS Uw auto in vertrouwde^ handen^ Een nare situatie Enkele voorbeelden Andere vormen van schenken Openheid gewenst En cadeaus dan? W. H. Velema Zondag 16 april 2006 Eerste Paasdag OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Maandag 17 april 2006 Tweede Paasdag Goede Vrijdagdienst Geref. Gemeente Stad aan 't Haringvliet Nu ook ca Doopsgezinde Gemeente Extra kerkdiensten Ger. Gem. 'De Heere is waarlijk opgestaan...' Op zaterdag 22 april wordt rond de molen en aan de oude haven van Stellendam een gezellige rom melmarkt georganiseerd: de 'Oude Havenmarkt', die van 9.00 tot 15.30 uur wordt gehouden. 'De Wegwijzer' PAGINA 2 VRIJDAG 14 APRIL 2006 Deze situatie heeft zicli onlangs voorge daan, met nare gevolgen voor de predikant. Je naam te laten opnemen in het testament van een gemeentelid is de uiterste vorm van bevoordeeld te worden voor je pastorale werk. Met opzet gebruik ik hier niet de term gehonoreerd. Het is immers de gemeente die via de kerkenraad het honorarium van een predikant bepaalt. Als een gemeentelid geheel spontaan iets aan de predikant geeft, is dat een extraatje. Ik noemde het zojuist bevoordelen. Mag een gemeentelid dat doen? Mag een predikant dat aannemen? Zoals in heel de samenleving is er ook tussen predikanten verschil. De een waardeert de geste en is er blij mee - in welke vorm ook gedoneerd; een onverwacht en misschien ook welkom extraatje. Een ander voelt zich door zo'n geste, van dankbaarheid en erkentelijk heid voor bewezen diensten, bezwaard. Het geweten van de een is op dit punt ruimer dan dat van een ander. Dat zal ook met karak ter en levensinstelling samenhangen. Het is niet aan mij om gedetailleerde voorschriften te geven. Wel zou ik een paar opmerkingen willen maken die oor iedere predikant het overwe gen waard (kunnen) zijn. Laten we beginnen met het meest vérgaan de: het aannemen \an een legaat. Daarvan is de ooronderstelling dat de naam van de predikant is opgenomen in het testament van de legaatge\'er. Dat zal niet gebeuren buiten medeweten \an de predikant. Hij zal er toch mee moeten instemmen. In een voorlichtend artikel las ik de vol gende gedragscode die voor artsen is opge steld: "De arts accepteert voor zichzelf geen nalatenschap van de patiënt, wanneer diens wilsuiting is opgesteld tijdens een ziekte waarbij de arts de patiënt heeft bijgestaan." Men lette op de beperking: de wilsuiting is opgesteld tijdens de ziekte, waarbij de arts als arts is betrokken geweest. Over wat daarvoor of daarna gebeurt wordt niet gesproken. Dit lijkt me een goede, gezonde regel ook voor predikanten. Men laat zich niet in een testament opnemen van een gemeentelid, wiens of wier pastor men is. De gemeente zorgt via de kerkenraad voor het salaris van de predikant, uitbetaald door de penningmeester ook al is deze geen lid van de kerkenraad. Tegenwoordig tref ik de term ouderling-kerkrentmeester aan. Van nabij ken ik dit ambt niet. Hoe dan ook, de kerken raad is uiteindelijk verantwoordelijk voor het vaststellen en het uitbetalen van het salaris (vroeger werd over traktement gesproken) van de predikant. Elke extra financiële honorering door een of meer gemeenteleden komt daar bovenop, maar lijkt mij ongewenst. Hoewel dat door de gever noch door de ontvanger bedoeld zal zijn, maakt de predikant zich afhankelijk. Er kan in de relatie van dominee en gemeente lid een moment komen waarop deze afhanke lijkheid een rol gaat spelen. De dominee staat dan niet meer vrij en onafhankelijk tegenover het gemeentelid. Dat is met nadruk het geval als de naam van de predikant in het testament van het gemeentelid is opgenomen. Het kan zich evenwel ook in andere situa ties voordoen. Ik denk aan een niet-onaardig bedrag, contant overhandigd. Zelfs als daai- bij gezegd wordt dat het bestemd is voor de aanschaf van boeken, vind ik de handelwijze ongewenst. Dit geldt evenzeer van een vakantiereis of een vakantieverblijf in binnen- of buitenland. Hoewel het zo niet bedoeld zal zijn schept deze vriendelijke, royale geste toch een ver houding van afhankelijkheid. Men weet nooit tevoren in welke situatie het gemeentelid en de dominee terecht zullen komen. Dan zal het royale extraatje gewicht in de schaal leggen. Men voorkome zulk een afhankelijkheids verhouding. Met anderen wil ik pleiten voor openheid. En dat langs twee wegen. Aanvaardt de pre dikant toch een bedrag in geld, dan bestem- me hij dat voor een goed doel, in direct of in indirect verband met de gemeente. Ont vangen leidt dan tot doorgeven. Of de milde gever dan even royaal blijft is misschien de vraag. De dominee voorkomt dat hij van het gemeentelid afhankelijk wordt. In het algemeen is het gewenst dat pre dikanten ontvangen giften publiekelijk ver antwoorden. Dat voorkomt de verleiding om (een deel van) de gift in eigen zak te steken - een dominee is ook maar een gewoon mens, een zondaar. Hij moet zichzelf tegen verzoekingen beschermen. Daarom volstrek te openheid! Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin de gever openheid naar heel de gemeente niet op prijs stelt. Hij kan zijn gift zelfs afhankelijk maken van de voorwaarde dat er geen ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Ik heb zelf zulke situaties meegemaakt. Dan lijkt het mij goed dat" de predikant zegt: aan tenminste één broeder wil ik van deze gift mededeling doen. Daarmee wordt naar verschillende kanten een signaal afge geven. Mocht er ooit een moment komen dat over deze schenking publiekelijk gesproken gaat worden, dan kan de predikant verwijzen naar het feit dat hij de gift niet heeft geheim gehouden. Tenminste een kerkenraadslid heeft ervan geweten. Tenslotte nog de cadeaus bij verjaarda gen en jubilea. Er zijn gemeenteleden die bij zulke gelegenheden zeer royaal voor de dag komen. Zij hebben behoefte om hun dank baarheid voor het werk van de predikant, èn voor dat van zijn vrouw, te tonen. Daar is geen bezwaar tegen, als dat gemeenschappe lijk gebeurt. Dus dat de hele gemeente mee doet aan het geschenk voor de dominee en zijn vrouw. Wordt er individueel gegeven, dan moet de omvang van de gave (in welke vorm ook) binnen proporties blijven. Men moet niet overdrijven. Natuurlijk is ook in een pastorie een extraatje (op zijn tijd) welkom. Het moet echter binnen normale proporties blijven. Ten overvloede merk ik op dat het een goede gewoonte is, om van wat men zelf ontvangt een-tiende af te staan aan werk of diaconaat in het Koninkrijk van God. Ik ken christenen, tal van niet-predikanten, die han delen naar de spelregel: Als ik iets extra's krijg, wil ik anderen daarin laten delen. De tienden heb ik daarvoor altijd een goede, blijde, bijbelse maatstaf gevonden. Dorpskerk: 9.30 uur nog niet bekend en 18.30 uur ds. H. Lassche. Eben-Haëzer: ds. H. Lassche en 18.30 uur ds. J. Joppe, Sint Maartensdijk -Herv. Gem. (PKN) locatie mfg Dorpstienden, Goede Vrijdag: 19.30 uur ds. H. van Ginkel, Goes; Eerste Paasdag: 9.45 uur kand. L. W. den Boer, Nieuw-Beijérland en 18.00 uur ds. Wil- lemsen - Geref. Kerk (PKN) 9.00 en 10.30 uur ds. A. S.Rienstraen 18.30 uur ds. C. G. Kant - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur lees- i. dienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. J. Smink, 11.15 uur Pfr. G. Gericke (duitsta- lig) en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 9.45 uur Zingen paasliederen; 10.00 uur ds. J. Blom, Katwijk en 18.30 uur ds. M. B. v.d. Akker, Nieuwerkerk a/d IJssel - Hersteld Herv. Gem. 9.00,10.45,17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik. STELLEND AM - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. den Hoed, Sliedrecht en 17.00 uur dsP. VemooijTholen - geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. A. S. Rienstra - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. A. van Wijk, Herkingen en 18.00 uur kand. Joh. Fekkes, Nijkerk. MELISSANT Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. Korteweg en 18.00 uur kand. J. F. Stoel, Kampen - Geref. Kerk (PKN) ds. Pastoor - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur chr. streelcblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-liollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaatschappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)4857 36 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)471020 e-mall: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,30: contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en -vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)471022, e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van Ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 10.00 Per halfjaar 19.50 Per Jaar €38,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opze^ngen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. G. van Meijeren en 18.00 uur ds. T. W van Bennekom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok - Ziekenhuis: 14.30 uur A. Dubbeld. HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. Maas en 18.00 uur kand. A. A. Teeuw, Ridderkerk - Hersteld Herv. Gem. I I.OO uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. C. Oorschot, Stellendam-Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem, (PKN) 10.00 uur ds. R. W. van Mourik en 18.00 uur ds. C. J. V. d. Plas, Zwijndrecht - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. T. W. van Bennekom - Exodus (PKN) 10.00 uur ds. C. Balk - Remonstrantse Gem. 10.00 uur ds. J. F. Klijnsma - CAMA Gemeente 10.00 uur de heer L. Post. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN) 9.45 uur Zingen Paasliederen; 10.00 uur ds. D. J. van Eckeveld, Katwijk en 18.00 uur ds. J. den Hoed, Sliedrecht - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur Ves perdienst- Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur prof. dr. A. Baars - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en 17.00 uur ds. H. P. Dam - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. Gielen en 16.15 uur ds. W. van Vlastuin, Katwijk aan Zee. NIEUWETONGE- Herv.Gem.(PKN)9.30 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht en 18.00 uur kand. H. M. Burggraaf, Rotterdam - Her steld Herv. Gem. 9.30 uu rds. H. J. Boer en 18.00 uur ds. K. ten Klooster, Slikkerveer - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.45 uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. J. Prins, Randwijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gem. 10.00 uur J. Dan- kani. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. (PKN) 10.00 en 18.00 uur kand Komaat, Strijen - Geref. Kerk (PKN) 10.00 en 18.00 uur ds. Th. de Kok - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. G. van Manen. DEN BOMMEL- Herv. Gem. (PKN) Goede Vrijdag: 19.00 uur ds. C. Doorneweerd; Eerste Paasdag: 9.45 uur ds. C. Doorne weerd en 18.00 uur ds. P. Vemooij. Tholen - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur de heer J. Glas en 18.00 uur ds. A. J. Krol. OOLGENSPLAAT-Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur dr. T. E. van Spanje en 18.00 uur ds. H. G. de Graaff, Rotterdam - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur de heer P. A. de Jongh en 18.00 uur de heer J. Glas - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. L. Groenenberg, Oud-Beijerland en 17.00 uur ds. J. Roodsant, Dirksland. LANGSTRAAT - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. A. L. de Kwaadsteniet, Rotter dam; paasviering zondagsschool. OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. Lassche -Herv. Gem. (PKN) locatie mfy Dorpstienden: 10.00 uur dr. T E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 10.00 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. T. W. van Bennekom - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. W. van Estrik. STELLENDAM - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. A. A. W. Boon, Krabbendijke - Her- In de Gereformeei'de Gemeente te Stad aan 't Haringvliet zal het vanavond tijdens de Goede Vrijdagdienst leesdienst zijn. Aan vang 19.30 uur. AUTOSCHADEHERSTEL •jilllllM: ZernikeweglO 3241 MG Middelharnis Tel. (0187) 48 72 19 - Fax (0187) 48 24 88 lnfo@bosmanenkalis.ni - www.bosnianenkalis.nl OUDDORP - Tijdens de dienst op Eerste Paasdagmorgen, aanvang 9.30 uur, zal het kerkkoor van de Doopsgezinde gemeente enkele liederen ten gehore brengen. Het orgel en de piano zullen worden bespeeld door Piet Westhoeve en Ineke Sperling. Eveneens op Eerste Paasdag, aanvang 11.15 uur, is er een Duitstalige dienst, waarin Pfr. Gericke zal voorgaan en Manfred Selbmann klarinet zal spelen. In de avonddienst, aanvang 18.30 uur, op Eerste Paasdag - die tevens de maan delijkse Welkom-Dienst is - zal het jonge renkoor Chananja uit Wijngaarden liederen van hoop en opstanding zingen. Het orgel zal nu worden bespeeld door Jan Teeuw. De Paasvieringen zullen op Tweede Paasdag om 10.00 uur worden afgesloten met een Paas- zangdienst met veel samenzang. Organist in deze dienst is Jan Teeuw. Met uitzondering van de Duitstalige dienst zal in alle Paasdien sten ds. J. Smink de voorganger zijn. steld Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. Oorschot, Stellendam. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. P Korteweg, openbare belijdenis des geloofs - Ger. Gem. 10.00 uur ds. R Blok - Ger. Gem. in Ned. 10.00 ur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 9.00 uur ds. G. van Meijeren, m.m.v. Sursum Cor- da - Ger. Gem. 10.00 uur ds. A. J. Gunst (openb. bel.). HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. C. de Groot, Dordrecht - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. R. W. van Mourik. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN) 9.00 uur ds. L. WüUschleger, Middelburg - Chr. Geref. Kerk 9.30 uur prof. dr. A. Baars - Ger. Gem. 9.30 uur ds. G. van Manen - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur kand. Joh. Fekkes, Nijkerk. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. J. Maas, openbare geloofsbelijdenis - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur kand. drs. Joh. Fekkes, Nijkerk-Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. L. de Wit. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. J. de Koning, Har- dinxveld-Giessendam. DEN BOMMEL - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur Zondagsschooldienst. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. L. Quist, Groot-Ammers - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 18.30 uur ds. G. Meuleman, Oud- dorp. OUDE TONGE -Woensdag 19 april, 19,30 uur, ds. G. van Manen. STAD aan 't HARINGVLIET - Donder dag 20 april, 19.30 uur, ds. M. Mondria. De betekenis van de naam Goede Vrijdag is bij steeds minder mensen bekend. Zelfs de omstreden speelfilm over het lijden van de Christus lijkt inmiddels vergeten. Alhoewel het lijden en sterven van Jezus Christus bij velen nog wel iets oproept is, raakt de naam Goede Vrijdag in de vergetelheid. In oudere en moderne boeken en ook in speelfilms is het lijden van Jezus Christus soms het hoofdmotief. Het gaat dan om de uiterlijke smarten, maar de diepte en de betekenis van het lijden worden nauwelijks gepeild. Wie kan het lijden en sterven van de Hei land ook maar enigszins doorgronden? Wie beseft dat deze vrijdag de dag is waarop de verlossing werd teweeggebracht, kan niet anders dan deze dag 'Goede Vrijdag' noe men. Het offer van Jezus is nooit begre pen, toen niet en nu ook niet. Hei is niet te begrijpen. Waarom moest dat, vragen velen zich af. Vaak wordt de 'wrede' God die dit alles toeliet erbij gehaald. 'Had het niet anders gekund?'In de prediking wordt uitgelegd waarom dit zo moest gebeuren. Vooral bij rooms-katholieken maakten de preken over het lijden van Jezus Christus diepe indruk en werd bij de toehoorders de herinnering aan het fysieke lijden in het geheugen gegrift. Schrijvers als Godfried Romans en Michel van der Plas herinnerden zich hoe befaamde predikers in de veertig dagentijd het lijden van Jezus Christus bijna voelbaar van achter de lessenaar vertelden. Later werd het lijden van de Heiland bij kans gelijkgesteld aan het leed dat velen in deze wereld overkomt. Eerst was dat vooral het leed in de Derde Wereld, later kwam daar het leed en verdriet dichter bij huis bij. Tegelijkeri:ijd werd het lijden in het algemeen steeds verder verdrongen uit de denkwereld van de westerse mens. Leed en verdriet pasten niet bij een wereld van wel vaart en luxe. De dagelijkse ellende in de krant en op de televisie werden voor velen uiteindelijk te veeL In zekere zin lijkt het tij weer gekeerd, tegenwoordig zijn allerlei emotieprogramma's weer populair bij veel kijkers. Of er op Golgotha veel toeschou wers waren, valt te betwijfelen. De Joden moesten zich voorbereiden op de sabbat en zo bijzonder was een kruisiging nu ook weer niet. Dat neemt niet weg dat de kruisiging van de Verlosser een gruwelijke gebeurtenis was die met bijzondere teke nen gepaard ging. Tekenen die de omstan ders met schrik en verbijstering moeten hebben aangezien. Sommigen gingen naar huis, alleen de Romeinse soldaten en de volgelingen van Jezus bleven tot het bit tere eind. De rumoerige dag eindigde met de begrafenis van de Heere Jezus. Na drie dagen in het graf werd hij de opgestane Heiland, wij weten dat, maar de discipe len verkeerden ondanks de nadrukkelijke toezegging van hun Meester in twijfel en onzekerheid. Korte tijd later begrepen zij de betekenis van Goede Vrijdag. Weten wij tweeduizend jaar na dato wat deze dag betekent? 'Het is volbracht!' "Deze woorden brengen het heuglijke nieuws dat het grote verlossingswerk voltooid is. Dit werk was Christus alleen toevertrouwd en Hij had het alleen op Zich genomen. Er was niemand van de volken met Hem. Aangezien Hij er alleen aan begon, zo kon alleen Hij het volbrengen. Immanuël heeft alles gedaan, ledere helpende hand zou het hebben bedor ven. Zijn hand heeft het werk gedaan en op alles laat Hij het stempel van volmaaktheid achter. Al deze gehoorzaamheid was de gehoorzaamheid van Immanuël, al werd ze in de menselijke natuur betoond. Al het lijden was het lijden van Jehova de Zoon, al werd het in het vlees gedragen. Daarom is de ver dienste van de borggerechtigheid van Chris tus oneindig groot. Het goddelijk recht schept oneindig veel behagen in Zijn bloed als een verzoening voor de zonden van Zijn volk. Zijn offer zal voor eeuwig een Gode aange name reuk zijn. De wet is grootgemaakt door de gehoorzaamheid van Hem die de Heere van de wet is, de wet die Hij voor een tijd gehoorzaamde als een Dienaar. Christus was ervan overtuigd dat God Zijn verzoenings werk zou aanvaarden. In deze verzekering riep Hij het uit: "Het is volbracht!" Op heer lijke wijze heeft God te kennen gegeven dat Hij het werk heeft aanvaard. God roept u tot de troon van Zijn genade, door het gescheurde voorhangsel van Imma- nuëls vlees, opdat u als een zondaar tot dat verzoenende bloed zult naderen, als een sme keling biddend om een vrije, volkomen en voor eeuwige vergeving van al uw zonden. Alleen Christus, alleen Zijn bloed, alleen Ziin Woord - alleen Christus als de weg tot God, alleen Zijn bloed als de grond van uw vergeving en uw aanneming, alleen Zijn Woord als het bewijs dat u mag komen zoals u bent en dat u mag veriangen dat de verlos- sino in Christus ook uw deel zal zijn. Zo'n vreugdevol geschai komt u ter ore in deze luide'^uitroep aan het kruis." Uit: John Kennedy, De Heiland. Zeven pre ken. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. Paperback. ISBN 90-6140- 898-9. 143 pag. Prijs €13.90. Paaschen, Paaschen, luide klinke nu de slag van lerke en vinke, nu de stem van mensche en dier.' Paaschen, Paaschen, wijdt het vier, wijdt het licht en pint de lampen, laat den verschen wierook dampen: hallelujah, 't jok is af van de dood en van liet graf! Paaschen, Paaschen, opgestanden is de God, dien booze handen hadden aan het kruis gedaan: Paaschen, Paaschen, vrij voortaan, heeft Hij hout en steen en ijzer overwonnen, die, Verrijzer, hallelujah, Eén uit al, leeft en immer leven zal! Hallelujah, God is groot: Overwinnaar van de dood! Uit: Als de ziele luistert. Religieuze gedich ten van Guido Gezelle. Uitgeverij Kok te Kampen. Gebonden. 212 pag. Prijs €6,50 (rcunsj bij Wever van Wijnen b.v. te Eraneker). J.M.J. Kieviet Vanuit 35 marktkramen worden er gebakken vis, versgebakken hamburgers, oliebollen, poffertjes, kipproducten en boerenkaas aan geboden, maar ook buitenplanten, creatieve producten, kaarten en handgemaakte .spul- leti. Daarnaast zijn er diverse kramen met tweedehands spullen, zoals curiosa, boeken, speelgoed, klein meubilair, kleding en mode accessoires, keukenspullen en elektra. Tijdens uw bezoek kunt u op een leuke loca tie op de foto met bijvoorbeeld een echte Fer rari, of u kunt een kijkje nemen bij het netten boeten. Er is ook een kapster aanwezig die tegen aanlokkelijke prijs de haren knipt van iedereen die bij haar op de stoel gaat zitten. Voor de kinderen zijn er leuke spelletjes te doen en is er weer van alles te beleven, zoals een rondje op een pony of een rondje rijden winnen met een Ferrari! Heeft u nog 'havenmarktspuUetjes', zoals tweedehands boeken, keukenspullen, curi osa, glaswerk, servies, speelgoed, klein huisraad, elektra, en natuurlijk ook kleding, hoedjes, sjaaltjes en andere mode-accessoi res? Dan kunt u deze inleveren op dinsdag 18, woensdag 19 en donderdag 20 april van 18.30 tot 20.30 uur in de sporthal van MAVO- school. Schoolstraat 29 te Stellendam. De markt wordt georganiseerd door de activitei tencommissie van de Hersteld Nederlandse Hervormde Gemeente van Stellendam. MIDDELHARNIS - Op vrijdag 21 april wordt op s.b.o. 'De Wegwijzer aan de Hob- bemastraat in Middelharnis een rommelmarkt gehouden. De afgelopen weken hebben de kinderen van de groepen a en b gewerkt rondom het thema 'de markt'. In die weken hebben de kinderen toegewerkt naar het rea liseren van een rommelmarkt. Dat betekent dat er affiches zijn gemaakt om in winkels op te hangen. Daarnaast zijn uitnodigingen gemaakt om buren, familieleden en andere bekenden uit te nodigen. Ook de mensen in de buurt hebben een persoonlijke uitnodiging gehad. Daarvoor hebben de kinderen bij alle mensen aangebeld en de uitnodigingen per soonlijk overhandigd. Er is dus de afgelopen zeven weken enorm hard gewerkt om alles in orde krijgen voor de rommelmarkt. Voor de snoepkraam werden snoepzakken gevuld, waarbij de kinderen handschoenen aan hadden. Verder zijn voor alle kramen prijslijs ten gemaakt. Geknutseld hebben alle kinderen ook nog. Op de markt zijn o.a. zelfbeschil- derde doosjes, borden, schoteltjes, theedozen, kaarsendozen en fotolijstjes te koop. De kra- lenkettingen zijn ook heel mooi geworden. De kinderen zullen op de rommelmarkt zelf de kramen bedienen met de hulp van ouders en juffen. De markt is geopend van 12.00 uur tot 19.00 uur. U kunt op deze markt o.a. de vol gende spullen vinden: Groente en fruit, koffie- en theehoek, snoep-/taart-/stroopwafelkraam, hamburger- en pannenkoekkraam, cadeau- tjeskraam met zelfgemaakte kaarten, rommel, handdoeken, plantjes, sjoelen en envelop- trekken, en voor de kinderen is het klimrek geopend. De opbrengst is voor de groepen a en b die deze markt organiseren. Het team en de leerlingen van 'De Wegwijzer' hoopt dat velen de markt aan de Hobbemastraat 4 in Middelharnis zullen bezoeken. NIEUWE-TONGE - Op de Oranje Nassauschool in Nieuwe Tonge hebben de kinderen uit groep 0/1 een aantal weken over 'de bakker' gewerkt. En natuurlijk hoorde daar een bezoekje aan een echte bakker bijZo werden de kinderen dinsdag 28 maart gastvrij ontvangen bij Bakkerij Bienefelt te Middelharnis, waar ze zelf een broodje mochtenljakken. De kinderen, getooid met heuse bakkersmutsen, hebben ervan genoten; en ook hun eigengebakken brooti smaakte heerlijk!

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 10