Overdenking Mee op reis naar Cyprus? VAfc/ft uit detaigfi uit de Heilige Schrift Weer 1 1 activiteit in Dirlisland De Hoop Magazine Radio over schulden Oplialen oud papier VERVOLGVERHAAL EIIAI1DB1-I1IEUW5 HET ^KUkVENSTER Blik op kerk ^^y en samenleving tj koggebroodsakkehij GRAPEFRUIT Extra Met Wie??? De Hemel heerst Radio-uitzending Diriislandse kerkdienst gewijzigd Activiteiten van ANBO- afdeling Oostflakkee Oude-Tonge •n^aiga-^rilogie deel 3 JOH. G. VEENHOF PAGINA 5 VRIJDAG 23 SEPTEMBER 2005 - Prinsjesdag - De IVoonrede - Uitgelekt? Deze regels worden geschreven aan de voor avond van Prinsjesdag. Reeds jarenlang is het een traditie dat op de derde dinsdag van sep tember het parlementaire jaar wordt geopend. Dat gebeurt onder andere met de rijtoer van Hare Majesteit in de Gouden Koets door Den Haag, en met het voorlezen van de Troon rede, in aanwezigheid van de leden van de Eerste en Tweede Kamer Daarna komt de minister van financiën met zijn beroemde miljoenennota. In grote lijnen staat daarin hoeveel ieder ministerie in het komende jaar te verteren heeft. U zult het ook wel gelezen hebben, er is dit jaar nogal wat over te doen geweest. We zijn er al een beetje aan gewend dat vóór Prins jesdag het een en ander bekend wordt. De media zitten er bovenop en de cijfers komen steeds vroeger naar buiten. Ook vorig jaar lagen er dingen op straat die we eigenlijk pas op de derde dinsdag van september mogen weten... Het kabinet-Balkenende dacht dit jaar: we zullen de media vóór zijn. En zo kon het gebeuren dat verschillende dingen voor de komende regeerperiode al een week of drie geleden bekend waren! De Troonrede en de miljoenennota bevatten op deze punten weinig nieuws meer. Toen ontstond er weer een ander probleem. De derde dinsdag in september is toch de dag waarop de plannen voor de komende regeer periode worden bekend gemaakt? Welnu, als de regering van tevoren alles bekend maakt, heeft Prinsjesdag daii iiog wel enige zin? En is het niet een belediging voor de Koningin wanneer zij de Troonrede moet voorlezen, waarvan de inhoud eigenlijk al bekend is? Zo zie je maar dat het ook nooit goed is. Wan neer de journalisten cijfers pubhceren, dan hebben ze 'gelekt'. Het embargo geschonden dat op de Troonrede en de miljoenennota rust... Maar wanneer de regering, omdat zij weet dat het toch naar buiten komt, van tevo ren 'lekt', dan schreeuwen diezelfde media dat zij haar boekje te buiten gaat. Overigens heeft een peiling onder de bevol king uitgewezen dat men niet graag Prinsjes dag zou missen. Afgezien van het zakelijke aspect van deze dag, is er ook een bepaalde ceremonie waarvan we blijkbaar geen afstand kunnen doen. De tocht van de Gouden Koets door de residentie, met de nodige glamour en glitter is toch een element van de monarchie waarvoor de meeste Nederlanders nog warm lopen... Er zijn mensen die vele jaren lang de tocht naar Den Haag maken en er uren staan voor over hebben om maar een glimp van het hele gebeuren op te vangen... Noem het desnoods een sprookje, maar niet alleen kinderen houden blijkbaar van sprookjes... Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. fOHN De afgelopen zomer waren we in de Alpen op vakantie. In het weerbericht werd föhn voor speld, wat is dit eigenlijk en waarom komt dit bij ons niet voor? Antwoord: In Nederland komt döordé géritf- ge hoogteverschillen föhn vrijwel nooit voor. In berggebieden komt föhn echter regelma tig voor. Bij luchtstromingen dwars op een gebergte stijgt de lucht aan de voorzijde, de lucht koelt daarbij af en er vormt zich bewol king en neerslag. Aan de achterzijde van de bergen daalt de lucht weer en lossen de wolken op en stijgt de temperatuur. Hierdoor ontstaan grote temperatuurverschillen aan beide zijden van een gebergte. Aan de warme kant is er dan sprake van föhn. Wat is eigenlijk het verschil tussen de lichte en donkere soorten roggebrood, en hoe komt het zwarte zo zoet? Antwoord: Het verschil in kleur komt door de korte of langere baktijd en het gebruik van diverse soorten deeg. Brabants roggebrood wordt in korte tijd gebakken uit half rogge en half tarwebloem. Dat blijft daardoor licht van kleur, in tegensteUing tot de producten van zuiver roggemeel, dat immers grauwer is dan tarwebloem. De zoete smaak dankt het aan de omzetting van de zetmeel in suiker, of bij sonmiige soorten door toevoeging van stroop zoals het Friese en het Haagse zoete roggebrood, die daardoor ook laxerend wer ken. In Friesland wordt vaak oude rogge geweekt en gekookt, alvorens het met 5 h 10% donkere stroop in ca. 18 uur gebakken wordt. De Groningse boerinnen verwarmden een deel van hun deeg in pannen en lieten dat zo'n 13 uur in de oven. In Gelderland en Overijssel gebruikt men veel fijn gemalen rogge en ligt de baktijd meestal tussen de 10 en 14 uur. In Amsterdam kun je heel zwart roggebrood kopen, dat 24 uur lang gebak ken is. Die erg lange baktijden bij sommige soorten worden veroorzaakt, omdat men bij de bereiding daarvan heel weinig of liélemaal geen gist gebruikt. -; MSST MET HOUTRESTEN Voor mijn groente- en bloementuin kan ik paardenmest krijgen. Hierin zitten echter zaagsel en fijne krullen. Is dit schadelijk? Antwoord: Gebruik deze mest maar liever niet op die manier. U zou door toediening van verse paardenmest de tere planten ver branden, omdat zich bij de snelle ontleding door de grote hoeveelheid stikstof (te)veel warmte ontwikkelt. Houtafval gaat eerst rot ten in de grond en trekt dan allerlei schim mels en insecten aan, er vormen zich pad destoelen op en voor de bemesting is het in die toestand van weinig waarde. U kunt met de paardenmest wel een grote compost- hoop gaan opzetten, maar dan moeten er veel boombladeren en dgl. 'koude' meststoffen doorheen gemengd worden. Ik heb gehoord dat grapefruit een kruising is van twee vruchten. Van welke? Antwoord: vermoedelijk is grapefruit ontstaan uit een spontane kruising van de pompelmoes (een bittere citrusvrucht die niet wordt verkocht) en de sinaasappel of bittersinaasappel. Aangenomen wordt dat naam 'grapefruit' (druivenvrucht) is ont staan omdat de vruchten net zo dicht op elkaar groeien als druiven (grapes in het DIRKSLAND - De 1+1 dagen in de zomer vakantie waren dit jaar weer een daverend succes. Maar ook ieder voor- en najaar is er een 1+1 activiteit in Dirksland. Enkele jaren geleden was André Verhagen met de voor stelling 'Jan Kalebas' in Dirksland. Ditmaal is hij weer uitgenodigd. Op vrijdagavond 7 oktober 2005 komt hij met zijn programma 'Schaap gezocht' naar verenigingsgebouw 'Onder de Wiek' aan de Ring te Dirksland. Al jaren geeft André Verhagen voorstellin gen door het gehele land, waarbij hij door middel van een poppentheater op creatieve wijze het Evangelie wil uitdragen. De voor stelling 'Schaap gezocht' gaat over vriend schap met een kleine letter en Vriendschap met een hoofdletter. Het verhaal gaat over een herder en zijn schapen. Samen vrien den zijn is makkelijker gezegd dan gedaan. Een geintje uithalen loopt al gauw uit op een pesterijtje, met alle nare gevolgen van dien. Gelukkig is de Herder een echte vriend van al zijn schapen en Hij laat ze zien wat het is om samen vrienden te zijn. Deze voorstelling is voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Kinderen van 4 en 5 jaar worden alleen onder bege leiding van een volwassene toegelaten. De avond begint om 18.45 uur en duurt tot ca. 20.00 uur, de zaal gaat open om 18.30 uur Toegangskaarten kosten 2,50 per stuk en zijn in de voorverkoop vanaf 26 september 2005 verkrijgbaar bij: Mathilde Machielse, Noord Spuidijk 32, Dnksland, tel. 602780, en bij Marry Weenink, Beatrixlaan 8, Dirks land, tel. 651817. 'Schaap gezocht' komt op uitnodiging van de Hervormde gemeente van Dirksland. OUDDORP - In de uitzending van 28 sep tember van De Hoop Magazine Radio wordt het onderwerp 'schulden door een versla ving' besproken. Aan het woord komt David van Wessel, beleidsmedewerker bij Stichting De Hoop. Hij vertelt onder andere over hoe De Hoop haar cUënten met schulden helpt. Verder komt Lammert Jan aan het woord. Hij is cliënt bij De Hoop en heeft door zijn gokverslaving een grote schuld opgebouwd. In de rubriek 'Uw mening' wordt aan de mensen op süraat de volgende stelling voor gelegd: 'Gokautomaten horen alléén thuis in het casino'. De Hoop Magazine Radio is iedere woensdag tussen 21.00 en 22.00 uur te beluisteren op Radio Goeree Lokaal via 105.6 FM. De Hoop Magazine Radio wordt verzorgd door Stichting Vrienden van De Hoop uit Dordrecht in samenwerking met Stichting De Hoop, het centrum voor evangelische versla vingszorg en hulpverlening in Dordrecht. Het programma wordt herhaald op zaterdag 1 oktober tussen 11.00 en 12.00 uur. '-■, --------------------------------------------------j. 1 .^f^i V, Het Christelijk Gemengd Koor 'Sursum Cor- da' uit Dirksland bestaat op 1 oktober 75 jaar. In die 75 jaar is natuurUjk het een en ander gebeurd waarover veel te vertellen is. Leen- tje Grootenboer, Hans Bestman en de dirigent van het koor Johan van Broekhoven gaan naar de studio van Radio Rakkee in Dirksland om daarover te praten. Niet alleen het verleden komt voorbij, maar er wordt ook over de toe komst nagedacht. In een extra uitzenden van het radioprogramma 'Met Wie???' op Radio Flakee, op dinsdag 27 september tussen 17.00 en 18.(X) uur, kunt u hiernaar luisteren. De pre sentatie is in handen van Carla Hersbach. De herhaling is op woensdag 28 september van 17.00 tot 18.00 uur en op donderdag 29 sep tember van 12.00 tot 13.00 uur. Engels). Het vruchtvlees is witgeel, roze of roodachtig en bevat vaak enkele pitten, de geur is aromatisch en de smaak is meer (witte grapefruit) of minder (rode grape fruit) zoetzuur. HANGENDE KOMKOMMER Waarom worden groene komkommers aan touwen gekweekt? Antwoord: Omdat ze een lichte of gele streep krijgt op de plaats waar ze de grond raakt als de vrucht liggende geteeld wordt. (Daniël 4:19-34 en Filippenzen 2:1-8) Als God willen zijn Jongeren (en ouderen) die achter de compu ter zitten, kennen ze wel: spelletjes (games) waarin je je eigen wereld kunt scheppen. Je kunt een werelddeel inrichten met bewegende mannetjes en vrouwtjes; dieren. Tegenstan ders. Je kunt steden bouwen en wegen aaii- leggen en havens en kerken. Alles met een enkele druk op de knop. Leuk om te doen. En mooi om te zien. Zulke spellen worden in computerbladen aangeduid als god-games. Inamers, je hebt als speler alles onder controle en je kunt de dingen naar je hand zetten. Blijkbaar spelen deze games in op een diepgeworteld men selijk veriangen om alles in je greep te heb ben. Bij Nebukadnessar de koning van Babel is echter geen sprake van een god-game; het is geen spelletje bij hem, maar grote ernst. Hij wil alles in zijn greep hebben en hij hééft alles in zijn greep. Althans daar lijkt het op. Op een dag loopt Nebukadnessar over het dak van zijn koninklijke paleis, en op dat moment wordt hij overweldigd door zijn eigen macht en kunnen. Van eerbied staat hij stil voor zijn eigen spiegelbeeld. En hij zegt: "Is dit niet het grote Babel dat ik gebouwd heb? Het grote Babel dat ik gebouwd heb tot een konirüdijk verblijf, door de sterkte van mijn macht en ter ere van mijn heerlijkheid!? Voor Nebukadnessar is het duidelijk. Hij is zelf een god geworden. De hoofdpersoon in zijn eigen boek. De koning wordt beheerst door duivelse trots. Het oordeel Echter.de koning heeft dit nog niet gezegd - de woorden zijn nog in zijn mond - of er klinkt nog een andere stem. Een stem uit de hemel. Die zegt: "U, o koning Nebukadnes sar wordt gezegd: Het koniiikrijk is van u gegaan. Men zal u uit de mensengemeen schap verstoten; met de dieren op het veld zult u leven; en als een rund zal men u gras te eten geven. Zo zullen er zeven tijden over u voorbijgaan, totdat u bekent dat de Aller hoogste over de koninkrijken van de mensen heerschappij heeft, en dat Hij het koning schap geeft aan wie Hij wil." En zo geschiedt het. Nebukadnessar, hij wórdt uit de mensengemeenschap verstoten. En hij krijgt een plek tussen de dieren. En net als de runderen eet hij gras en de dauw bevoch tigt zijn Ujf. Zijn haar groeit zo lang als de veren van een adelaar en zijn nagels lijken nog het meest op de nagels van een vogel. "Verstandsverbijstering" zeggen de mensen. Onze koning is krankzinnig geworden. Maar dat was Nebukadnessar natuuriijk al een hele tijd. Nu moet hij het hoofd buigen, zoals een rund zijn kop buigt op zoek naar voedsel. De moraal van het verhaal Ja, en de moraal van dit verhaal is... hoog moed komt voor de val. Wie hoog staat, kan diep vallen. Wie het hoog in de bol heeft die... Zo kunnen we inderdaad dit gedeelte lezen. En je ziet managers voor je van multi nationals die ineens het veld moesten ruimen. Er zijn de foto's van Saddam Hoessein, die met een baard van vijf maanden verwilderd onder de grond zat. En dan hebben we hier nog een ander geval, de bekende Nebukad nessar, grasetend tussen de koeien. Zo'n reactie maakt het echter allemaal wel erg gemakkeUjk en eendimensionaal. Als lezer sta je dan comfortabel aan de zijlijn. Als toeschouwer. "Zie je wel. dat komt er nou van: hoogmoed komt voor de val! Ik heb het altijd al gezegd!" Maar zo slaan we de plank mis. In Nebukadnessar gaat het om meer Het gaat om de Babylonische mens die vernederd wordt. En die Babylonische mens is heel dichtbij. Misschien wel dichterbij dan wij waar willen hebben. Babelcultuur Onze West-Europese cultuur wordt ook wel aangeduid als Babelcultuur Een cultuur waarin de mens helemaal in het middelpunt staat. En waarin de zelfzucht wordt aange prezen. In bepaalde vormen herkennen we de kwalijke kanten van zo'n benadering nog wel. Denk aan de zelfverrijking van hoog- geplaatsten. Denk aan president Mugabe van Zimbabwe, die met idealistische bedoelingen aan de macht kwam en een politiestaat heeft gevestigd. Maar het klimaat van hoogmoed en overmoed werkt ook door Het begrip 'macht' wordt als grondslag in onze samenleving steeds meer geaccepteerd. Mensen laten zich onbekom merd portretteren temidden van hun fabel achtige rijkdommen of immense prestaties. De TV-sterren worden op de voet gevolgd. Onze samenleving blijkt gevoelig voor patse righeid. Het gaat er om de ander te impone ren. Het nieuwe hoofdkantoor moet genoeg indruk maken. En zo gaat het ook in de mode. Zelfs in de kerk kan je vatbaar raken voor de macht van het getal. Allemaal variaties op het thema van Nebu kadnessar: het grote Babel dat ik gebouwd heb. Allemaal variaties op de hoogmoed van de Babylonische mens. Alledaagse hoogmoed Wanneer de apostel Paulus in zijn brief aan Filippi (hoofdstuk 2) schrijft over de weg van Christus Jezus in de diepte - de vernedering, het kruis, de dood - dan zit daar een opvallen de kant aan. Paulus schrijft die indringende woorden namelijk niet tegen de achtergrond van figuren als Nebukadnessar of Saddam Hoessein en evenmin tegen de achtergrond van het megalomane Romeinse rijk. De apos tel analyseert hoogmoed als: twist en ijdel heid. Datje als mens alleen je eigen belangen aan het behartigen bent. Datje niet let op het geen van een ander is. Hoogmoed is dus niet altijd zo opzichtig als in Daniël 4. Hoogmoed en zelfzucht raken aan het alledaagse. Het is het kwaad dat ik acceptabel vind omdat het helemaal met het leven verweven is. Dat ik de minste niet wil zijn. Dat ik alle ruimte op eis. Dat alles om mij draait. De goede verhouding Op zichzelf zijn woorden als macht en men selijke grootheid geen verboden woorden in de bijbel. In de Psalmen (bijv. Psalm 8) wordt de mens bezongen als 'bijna goddelijk"; hij is gekroond met eer en heerlijkheid. Geroepen om de schepping te beheren en te bewaren. Hooggeplaatst! Maar dan wél binnen het raam van de eer van God. Niet de naam van de mens maar de Naam van God moet klinken. Hoe heerlijk o Heere, onze Heere, is Uw Naam op de ganse aarde! Zó ben je als mens op je plek. En zo is ook de menselijkheid gewaarborgd. Maar wanneer de mens zich gaat verzetten tegen God, dan is Leiden in last. Als de mens zichzelf als een god gaat beschouwen dan raken we verzeild in Babylonische toestan den. Dan wordt de macht doel in zichzelf. Dan is er geen ruimte meer voor God, geen ruimte meer voor de ander Dan wordt de schepping met voeten getreden. De hemel heerst In Daniël 4 lezen we hoe God daarmee afre kent. Hij die in de hemel woont, lacht daarom (Psalm 2), om al die dikdoenerij. Nebukad nessar, de meester van het universum, krijgt een plaats bij de dieren. Hij wordt terugge zet op beneden-menselijk niveau. Ontluis tering is zijn deel. En zijn hoogmoed wordt gebroken. De Heere weerstaat de hovaardige maar de nederige geeft Hij genade - staat er geschreven. Wat Nebukadnessar ook gedacht en gezegd heeft: God laat hier merken dat Hij het is die regeert. De Babylonische mens valt onder het oordeel. De hemel heerst. ds. G. van Meijeren, Dirksland De wekelijkse uitzending van de zondag avonddienst van de Hervormde Gemeente te Dirksland via Radio Flakkee zal deze week vanaf 17.00 uur te beluisteren zijn. Vanwege opening van het winterwerk is de aanvangs tijd verplaatst van 18.00 uur naar 17.00 uur. Radio Flakkee zal haar programmering aan deze éémnalige wijziging aanpassen. OOSTFLAKKEE - ANBO-afdeling Oost flakkee organiseert zaterdag 1 oktober voor iedereen een bingoavond met mooie prij zen, koffieronden en geldprijzen, dit ter ere van het 50 jarig jubileum van de ANBO. De avond wordt gehouden in m.f.g. 'Grutters wei' en vangt aan om 20.00 uur. De zaal gaat open om 19.00 uur Op dinsdag 11 oktober, eveneens in de 'Grut terswei' (zaal C), organiseert de ANBO-afde ling een koffieochtend, aanvang 9.30 uur, in zaal C. Deze keer zal een herfststukje worden gemaakt. Auperlé bloemen verzorgd de och tend. Wie niet mee wil doen aan de workshop is toch welkom. De entree voor deze morgen bedraagt 10; wie niet aan de wokshop deelneemt, betaalt 2,00. Opgeven vóór 3 oktober a.s. bij Cor- rie. tel.: 641476. Voor vervoer kan worden gebeld naar Nel, tel.: 641902. In het voorjaar 2006, in de meivakantie van vrijdag 28 april tot en met vrijdag 5 mei, zal 0.1.V. ds. L J. Lingen te Middelharnis een 8- daagse reis naar Cyprus worden gemaakt, met als thema 'in de voetsporen van Saulus/ Paulus, Barnabas en (Johannes) Marcus'. Cyprus is het meest oostelijk gelegen eiland in de Middellandse zee. De prachtige natuur en het benijdenswaardige klimaat maken het tot een geliefd oord. Cyprus is een mix van het Oude Oosten, Klassieke Griekenland en Modem Engeland (het verkeer rijdt links). Daarnaast kan het eiland bogen op een zeer rijk cultureel erfgoed. Opgravingen gaan terug tot 7000 voor Christus. En dat niet alleen: bij bels gezien is Cyprus zeer interessant. Het waren immers Cyprioten die voor het eerst het evangelie verkondigden aan de niet-Joden (HandeUngen 1119-20). Het eiland werd ook bezocht tijdens de eerste zendingsreis van de apostelen Paulus, Barnabas en de latere evangeUst (Johannes) Marcus (Handelingen 13:4-12). Ze kwamen aan in het oostelijke Salamis en vertrokken vanuit het westelijke Paphos. Barnabas, afkomstig van Cyprus, is er ook gestorven. En volgens oude traditie is Lazarus, de vriend van Jezus, eveneens op het eiland geweest. Zijn tombe is te vinden in Lamaca. Boeiend is dat het vroege Oosterse Christendom zichtbaar is in de vele kloosters, kerken en opgravingen. Behalve de Grieks- Orthodoxe Kerk, getuigt ook de Armeens- Orthodoxe Kerk en de bijzondere Maroni tische Kerk - afkomstig uit Libanon - van oud-christelijke aanwezigheid. Verder is het eiland de geboorteplek van de liefdesgodin Aphrodite. Deze reis biedt de mogelijkheid met dit alles kennis te maken. Het zal een vrij ontspannen reis zijn omdat de afstanden niet groot zijn - Cyprus is éénderde van Neder land - en het verkeer is er niet druk. Vanuit twee locaties worden trips gemaakt. Zowel het Turkse als het Griekse deel van Cyprus worden bezocht. Een leerzaam, geloofsver- diepend en aangenaam verblijf op een veilig eiland met een vriendelijke bevolking. Iedereen die geïnteresseerd is, is welkom op een informatieavond op dinsdag 27 sep tember om 20.00 uur in de Emmaüskerk te Middelharnis, Kon Julianalaan 64. Meer info is ook verkrijgbaar bij ds. L.J. Lingen, tel.: 0187-482944. Ook kunt u kijken op web site www.gk-middelhamis.nl bij predikant/ reizen; De folder van de reis is daar ook te downloaden. Morgen, zaterdag, 24 september, zal in heel Oude-Tonge het oud papier weer worden opgehaald. Wilt u het papier vóór 9.00 uur duidelijk zichtbaar langs de weg zetten. De opbrengst is bestemd voor het restauratie fonds van de Hervormde gemeente. -9- 'Maar ik sta tegenover bepaalde dingen anders dan jij, die hier ergens in de rimboe een huis gaat bou wen en daar met haar zit te tortelen als een paar duiven. Later zullen er kindertjes komen en jullie zijn gelukkig. Maar ik, ik kan dat niet, ik ben een heel ander mens Franz; jij weet dat beter als geen ander. Kun jij je voorstellen dat ik met moeder de vrouw iedere nacht op de kachel kruip en dat ik met een stel kinders achter me aan, door het dorp loop te wandelen? Kerel, ik zou me geen raad weten. Ik had..., ik zou...' 'Dat zou jij heel goed kunnen', interrumpeerde Franz. 'Wait!' 'Natuurlijk. Zoiets is toch heel normaal.' Karl schudde vermoeid zijn hoofd. 'Franz, jongen, wat vergis jij je.' 'Ik geloof dat jij jezelf altijd bedrogen hebt, Karl.' Ze spraken Duits en Filja die er geen woord van verstond begreep, dat ze het over hun verdere vlucht hadden. Hij hield echter het gezicht van Valeria in de gaten waarvan de>uitdrukking hem zo'n beetje in staat stelde om de gevoelens van de twee mannen te peilen. De figuur van Karl-Heinz boezemde hem ontzag in; en waimeer het gesprek volgens hem een beetje te fel ging worden, verwachtte hij dat Karl de andere man tegen de grond zou slaan. 'Wat zeggen ze?' vroeg hij aan Valeria. 'Ze overleggen wat ze moeten doen: hier ergens blijven of toch proberen te vluchten.' 'Zustertje, zeg hun dat in het schiereiland Anadyr raketten staan en dat het er wemelt van politietroe- pen. Er komt nog geen luis dat gebied binnen. Wat denk je wel, vlak in het gezicht van Amerika, dat ze daar stommetje spelen? Daar worden geen vragen gesteld; daar wordt meteen geschoten.' Karl gaf zich nog niet gewonnen: 'Ik zal de kat uit de boom kijken en mijn kans wagen, zodra die er is. Je weet wel dat deze jongen geen onnodige risico's wil lopen en dat hij altijd zijn koppie heeft gebruikt. Karl-Heinz zal geen domme dingen doen. Ik zal dit land verlaten als daar een kans voor is en reken erop dat ik m'n best zal doen om die kans te zoeken.' 'Maar los daarvan staat, dat we op heel korte ter mijn zullen moeten weten wat we doen. De winter is op komst en wij moeten ergens onder dak zien te komen en ook nog voldoende voedsel voor die tijd zien te krijgen. Jullie kunnen nu wel drukte maken over iets wat misschien over enkele jaren pas aan de orde komt, maar vooreerst moeten we hier een Siberische winter zien te overleven.' 'Dat is vrouwenlogica', smaalde Franz die zijn meis je glimlachend aankeek. 'Jullie maken problemen die er nog lang niet zijn. Laten we Filja vragen of hij ons aan een plekje kan helpen waar we overwinteren kunnen.' Toen aan Filja dat onderwerp werd voorgelegd, was die er wel een beetje verlegen mee, al had hij dat zien aankomen. 'Ik woon in een dorpje, hier nogal ver vandaan. De mensen hebben zich om verschillende redenen teruggetrokken en houden niet zo erg van vreem den. Als ik met jullie daar aankom, wéét ik niet hoe die ontvangst zal zijn.' 'Misschien kun je ons wel helpen aan brandstof voor onze boot en zoeken we wel ergens een ander plaatsje.' FUja schudde nadenkend zijn hoofd. 'Deze hut is niet geschikt om te overwinteren. Het gaat hier zestig of meer graden vriezen en al zou den jullie de hele dag op de oven blijven liggen, dan nog was het niet uit te houden. Vergeet niet, dat je soms weken achtereen niet naar buiten komt als de sneeuwstormen uit de IJszee de taiga teisteren, dan moet een mens wat om handen hebben; anders vlieg je elkaar in de haren. Nee, een hut moet veel ruimte hebben, banken erin en een grote tafel waar op allerhande werk kan worden uitgevoerd. Verder heb je een opslagplaats voor brandhout nodig die vanuit de hut rechtstreeks is te bereiken. Hier heb ik niets, geen brandhout, geen zout en geen krui den.' Filja schudde zijn hoofd: 'Nee vrienden, het zou zelfmoord zijn; het kan niet!' 'Ja, maar dan zul je ons moeten meenemen naar je dorp of we moeten zien dat we nog voldoende brandhout bij elkaar krijgen voor de winter invalt", drong Valeria aan. Ach, m'n gouden zonnetje, geloof mij, het gaat niet. Over enkele weken is het winter en dan moet alles klaar zijn. Hoe krijg je voldoende droog brandhout? Dat kan niet en ook het andere is niet meer voor elkaar te krijgen. Voor mij is het tijd om te vertrek ken, want als het winter wordt wil ik thuis zijn. Met een paar dagen kan de rivier bevroren zijn en dan is er ook voor mij geen redden meer aan. Voor jullie die de taiga niet kent, zal het helemaal hopeloos zijn.' Ze bleven er lang over praten en het resultaat was dat ze met Filja zouden meegaan naar Lovsk. Het werd trouwens de hoogste tijd. Toen ze de vol gende morgen buiten kwamen, was er duidelijk een kentering in de weersomstandigheden merkbaar. De prachtige herfstkleuren hadden ineens hun glans verloren; alles zag er grauw en mistroostig uit. Er was geen hemel meer; alles scheen in een muiskleurig waas te zijn opgelost. De toppen van de lariksen waren nog maar nauwelijks te zien en de poolwjnd prikte hen fijntjes in het gelaat. 'We moeten opschieten', zei Filja gejaagd en zijn gezicht stond ernstig. 'Dit zijn de voorboden van de sneeuwstormen die spoedig zullen komen. Vandaag nog vertrekken wij!' Franz en Karl-Heinz sleepten de spullen van Fil ja in de boot, terwijl die de motor nog eens extra nakeek. Voor ze vertrokken haalde Filja een bundel droge berkebast uit zijn schuur en stopte die met een aan tal blokken in de oven. In de vuurmond legde hij een doosje lucifers, met een lucifer klaar op het doosje, direct voor gebruik gereed. 'Wat doe je daar nou?' grinnikte Karl, die dacht dat Filja hier iets deed wat met een of ander Siberisch bijgeloof te maken had. 'Dit', zei Filja ernstig, 'kan misschien een mensen leven redden.' 'Een mensenleven redden?' 'Ja.' 'Hoe kan dat dan?' 'Het komt namelijk weleens voor, al is dat heel zel den, dat een jager verdwaald raakt in een sneeuw storm, of door de winter wordt overvallen en daarbij ver van zijn hut afdwaalt. Dan zoekt hij zijn heil in de hut van een ander. Vaak zijn deze mensen er zeer slecht aan toe en aan het eind van hun krachten. Deze lucifer die hier klaar ligt, kan hem misschien het leven redden. Als zo'n man eerst nog hout moet zoeken om de oven aan te maken, is het veelal te laat. Nu strijkt hij de lucifer aan en steekt de berke bast in brand. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 5