HERNIEUWDE TROUWBELOFTE IE PREDIKBEURTEN Bosman Kalis 0900-8844 VERKOOP lente- en zomer- stoffen Zaterdag avond- jeugdwerk ËiiAnDei-tiiEuws Stadswoning Laat ons de rustdag wijden EIIAI1DEI1-t1IElJW5 Uw auto in vertrouwde handen^ iiigimiiiwj^l Ger. Gem. Nieuwe Tonge Bingo bij 'De Zwaluw' Nieuwe Tonge Opnieuw een ja-woord Wat hiervan te denlien? Eniteie vragen Dus helemaal niets doen? Pastorale hulpverlening Niet zonder schuldbelijdenis Vreemd? W. H. Velema Zondag 2 april 2006 Extra kerkdiensten Ger. Gem. Nu ook caravanherstel Hennepkwekerijen ontmanteld Paasbijeenkomst 'Passage' Ger. Gem. Ingezonden PAGINA 2 VRIJDAG 31 MAART 2006 "Ja ik wil. Nog een keer", zo luidde de kop van een artikel in het Nederlands Dagblad van 25 februari. De schrijver vertelt van het program ma 'Marry me again', dat de EO uitzendt. Trouw me opnieuw, zal de vertaling luiden. De engelse versie van de titel doet het ken nelijk beter. Het hele verhaal komt erop neer dat een echtpaar elkaar opnieuw het ja-woord geeft. Het huwelijk was in zwaar weer terechtgeko men, om het zacht te zeggen. Als ik het verhaal goed begrijp was de scheiding nog niet officieel voltrokken. Ze werd echter wel verwacht, zelfs gezocht door de echtgenoten. De omgeving zou er niet van opkijken als het tot een scheiding kwam. "Ja ik wil. Nog een keer" betekent een wending ten goede in het mislukken van het huwelijk. Toch samen verder en opnieuw de belofte afleggen. In Rotterdam ik volg nog steeds het bovenvermelde artikel - wil de Stadspartij dat echtparen in een officiële ruimte van het Stadhuis hun trouwbelofte kunnen hernieu wen. Op Texel kunnen echtparen het Hernieuw de Ja-woord Arrangement boeken. Cham pagne en rozen op de hotelkamer, vervoer per Chevrolet en een ceremonie in de voormalige Doopsgezinde Kerk van Oosterend. Tot zover enkele gegevens die mij onder ogen kwamen. Ik heb er een dubbel gevoel bij. Als op deze manier het huwelijk van twee mensen gered en dus voortgezet kan worden, is dat op zichzelf genomen winst. Het echtpaar gaat niet uit elkaar maar belooft elkaar opnieuw trouw. Het wil toch verder gaan. Nogmaals, dat is winst. Een definitieve breuk wordt voorkomen. Het huwelijk wordt voortgezet. Toch komt er een aantal vragen bij mij boven. Vragen die als bezwaren kunnen gel den. Met die vragen wil ik dit artikel niet afsluiten. Integendeel, er komt na de vragen nog een slot, bij wijze van raadgeving, Als het opnieuw uitspreken van het ja woord gewoonte gaat worden is het eerste bezwaar, dat de eenmaal uitgesproken trouw belofte ondermijnd wordt. Je kunt haar altijd nog overdoen. Het is bekend dat meer dan de ■JHUHS helft van de Nederlandse bevolking niet meer gelooft in de trouwbelofte. Een opnieuw kun nen uitspreken van die belofte ondermijnt de ernst en de daadkracht van het eenmaal uit gesproken ja-woord. Vervolgens rijst de vraag: moet de over heid, en ook de kerk, zich mengen in dit gebeuren? Naarmate deze twee of een van beide zich erbij laten betrekken, doen zij in zekere zin mee aan de devaluering van het eerst en eens gegeven woord. Zij maken het daarmee gemakkelijker om op het verbreken van de belofte terug te komen. Daaraan voorafgaande vergemakke lijken ze ook het verbreken van de belofte. Je kunt immers bij beide of bij een van beide instanties terecht om te zeggen: Ja, ik wil nog een keer. Er valt te wijzen op de gelukkige moge lijkheid van officieel herstel van de relatie. Daaraan voorafgaande kan het verbreken van de relatie (zelfs zonder officiële scheiding) toch altijd plaatsvinden met de gedachte: We kunnen nog een keer ja zeggen. Welke motieven kunnen dan wel niet een rol gaan spelen! Hoe kan het eerste ja-woord dan ontkracht worden. En heeft die ontkrach ting ook geen gevolgen voor het tweede (hernieuwde) ja-woord? Met andere woor den: Komt het hele gebeuren niet op losse schroeven te staan? En past dit hernieuwde ja-woord niet in de ontwikkelingen van deze tijd? Het minste wat dan verwacht mag wor den is een schuldbelijdenis in verband met het verbreken van het eerste ja-woord. Ik zeg niet dat zo'n schuldbelijdenis uitvoerig geformuleerd moet worden. Ze hoort er wel bij. Alleen dan geeft het echtpaar er blijk van dat het de mislukking, respectievelijk de ver breking van het eerste ja-woord betreurt, ja als zonde ziet. Alleen dan mag men de hoop hebben dat het ja-woord niet opnieuw wordt verbroken. In geen geval kan de hernieuwing van het ja-woord gezien worden als een herhaling. Hierboven ging ik ervanuit dat het huwelijk niet officieel ontbonden is. Dan kan men het ook niet opnieuw sluiten. In feite bestaat het immers nog. Beide echtelieden zijn aan het eens gegeven ja-woord gebonden. Laten we dus voorzichtig zijn met al te snel blij te zijn over de wending ten goede die er in de relatie is gekomen - of anders gezegd: men - dat is kinderen, familie, gemeente, kennissen en vrienden - mag er wel blij over zijn! Niemand denke dat men het verleden zo maar over kan doen! Gewoon verder (laten) gaan? Neen, dat zou ik ook niet willen bepleiten. Ik denk aan het volgende. Dan ga ik uit van mensen die in de kerk getrouwd zijn en daarop aangesproken kunnen worden. Mensen die in huwelijkssluiting en -ont wrichting aan de kerk voorbij gaan, zouden op andere wijze geholpen moeten worden. Ook daarover zou ik - desgewenst - met hen willen nadenken! Ik kan mij voorstellen dat pastorale hulp bij huwelijksmoeilijkheden tot de conclusie leidt, dat er iets radicaal kapot is gegaan. Man en vrouw zijn van elkaar ver vreemd en hebben eigenlijk 'niets' meer met elkaar. Althans ze zijn als vreemden tegen over elkaar komen te staan. Het is denkbaar dat zo'n echtpaar - mede door pastorale hulp - toch opnieuw wil begin nen. Het hoeft niet altijd de predikant te zijn die deze pastorale hulp biedt. Welnu, als dat het resultaat mag zijn van hulpverlening - man en vrouw willen toch samen opnieuw verder - dan is het denkbaar dat dit voornemen in de vorm van een her nieuwde belofte kan worden uitgesproken. Ik denk dat dit kan gebeuren ten over staan van de begeleider Wil men hem of haar huwelijkstherapeut noemen dan vind ik dat goed. Zoals gezegd, het kan de predikant zijn, maar ook een andere hulpverlener in huwelijksmoeilijkheden Zo'n hernieuwing van het ja-woord kan niet afgelegd worden zonder belijdenis van schuld. Dat hoeft niet uitvoerig te gebeuren, maar hoort er wel bij. Het eerste ja-woord is immers niet nagekomen, niet uitgevoerd. Men kan niet opnieuw een ja-woord geven, zonder dat inneriijke ontrouw aan het eerste ja-woord erkend wordt. Dit alles hoeft niet uitvoerig uitgezegd te worden als in voorafgaande gesprekken de situatie en de schuld van beiden aan de orde is geweest. De lezer begrijpt: ik neem het ja-woord serieus. Meent men dat opnieuw te moeten geven - en daartoe kan reden zijn - dan moet er ook schuldbesef en schuldbelijdenis zijn over het niet houden van het eerstgegeven ja-woord. Het lijkt mij mogelijk dat de partners samen deze weg gaan, zonder hulp van bui tenaf. Meestal zal het toch raadzaam zijn dat er een derde bij is, als hulpverlener ten over staan van wie dit hernieuwde ja-woord wordt uitgesproken. Deze derde kan het echtpaar met hun hernieuwde ja-woord ook in gebed aan God opdragen. Wellicht kijken veel lezers tegen dit voor stel wat vreemd aan. Ik zou zeggen: schuif het niet zonder meer van tafel. Er kunnen huwelijken door vernieuwd en gered wor den! OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. Lassche en 18.30 uur ds. J. D. Heikamp, Staphorst. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. J. D. Heikamp, Staphorst en 18.30 ur ds. H. Lassche -Herv. Gem. (PKN) Locatie mfg Dorp- süendeii: 9.45 uur ds. G. van Meijeren en 18.00 uur kand. J. C. Breugem, Delft - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur de heer C. B. van Beek en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Ger. Gem. 9,30 en 18.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur dr. T. E. van Spanje en 18.30 uur ds. G. Herwig, Kamerik - Hersteld Herv. Gem. 9.00, 10.45, 17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik. STELLENDAM - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht en 17.00 uur ds. A. J. Sonneveld, Lopik - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. T. Meijer - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. K. Klopstra, Nieuw- land en 18.00 uur kand. G. A. van den Brink, Bunschoten. chv. streeltblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden Is een uitgave van Uitgeversmaatschappij Eilanden Nieuws BV Verschijning; dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)485736 Postbus 8. 3240 AA Middelharnis Langeweg 13. Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)471020 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van "adv" of'adm') tarief per mm 0,30: contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius. tel. (0187)47 1022. e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 10,00 Per halfjaar 19,50 Per jaar €38.00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 MELISSANT-Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. F. Korteweg, afsluiting winterwerk en 18.00 uur ds. H. R. Bijl, Gouda-Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds. A. van der Wal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. T. M. van Dijk - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. D. Dekker, Oude water en 18.00 uur ds. H. G. de Graaff, Rotterdam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R Blok-Zie kenhuis: 14.30 uur ds. G. Meuleman. HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uurds. J. Maasen 18.00 tiurkand. J. Kooij, Barendrecht - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. A. Egas, Werkendam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. T. C. de Leeuw, Lienden en 18.00 uur ds. C. J. v. d. Plas, Zwijndrecht - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. T. W. van Bennekom - Exodus (PKN) 10.00 uur (H.A.) ds. T Verduijn - Remon strantse Gem. 10.00 uurds. J. F. Klijnsma - CAMA Gemeente 10.00 uur de heer D. Torensma. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk en 18.00 uur ds. E. M. Bakker, Bodegra ven - Geref. Kerk (PKN) 10.00 en 14.45 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk9.30enl8.00uurds.RRoos-Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 14.30 uur ds. B. van Zuijlekom - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. Gielen en 14.30 uur ds. J. C. den Toom, afscheidsdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30 en 18.00 uur ds. H. Visser, Barneveld - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. J. Boer en 18.00 uur ds. J. C. den Ouden, Rijssen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 en 18.00 uur ds. L. de Wit. Vrijdag 7 april: 18.30 uur ds. L. de Wit, huwelijks bevestiging van Michiel Smits en Marleen Huizer - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur student M. Joosse - Beréa Gem. geen opaave. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. G. C. Klok, Putten (Jubileumdienst) en 18.00 uur ds. J. C. Mesu, Nw. en St. Joosland - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur de heer J. Anninga en 18.00 uur ds. G. den Hartogh- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL- Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. C. Doomeweerd (dovendienst) Openbare Geloofsbelijdenis en 18.00 uur ds. E. Versluis, Sint Annaland - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. J. Schep en IS.OOuurds. I. J. Bijlsma. OOLTGENSPLAAT -' Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur kand. A. van Kralingen, Rid derkerk en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Geref. kerk (PKN) 9.30 uur de heer K. Baas en 18.00uurds. A. S. Rienstra - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur student M. Joosse - Hersteld Herv. Gem. 11.30 uur ds. C. Oorschot, Stellendam en 18.00 uur ds. C. Gielen, Middelharnis. LANGSTRAAT- Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. R C. Zorge, Ouderkerk a/d IJs- sel. OUDDORP - Dinsdag 4 april, 19.30, ds. J.J. van Eckeveld. DIRKSLAND - Dinsdag 4 april, 19.30 uur, ds. M. Karens. HERKINGEN - Dinsdag 4 april, 19.30 uur, ds. D. de Wit. AUTOSCHADEHERSTEl ^jpgi^i JiSjlllili'S Kaiss ZernlkeweglO 3241 MG Middelharnis Tel. (0187) 48 72 19 - Fax (0187) 48 24 info®bosmanenkalis.ni - www.bosmanenkaiis.nl Rotterdam-Rijnmond Wijkteam Goeree-Overflakkee S0MMELSDIJK7MIDDELHARNIS - Poli tiemensen van het wijkteam Goeree-Over flakkee en personeel van de ENECO stelden woensdag een onderzoek in bij woningen aan de Gijssenstraat en de Dwars weg. In twee woningen werden hennepkwekerijen aangetroffen met in totaal 300 planten. De hennepplanten en de voor de groei beno digde apparatuur werden in beslag genomen en vernietigd. Tevens werden in een aantal woningen onrechtmatigheden geconstateerd in de meterkast. In totaal werden zes mensen gean-esteerd. Op 29 maait is er een verkoping van nieuwe lente- en zomerstoffen van 19.30tot21.00uur in de zaal van de Gereformeerde Gemeente, Oranjestraat 17. Deze stoffen komen van Weteringsstoffen. van de weekmarkt te Som melsdijk. Ook worden er sokken verkocht. De opbrengst is voor de aflossing van het kerkgebouw. Iedereen is hartelijk welkom. Echtofeen droom? Al jaren wordt erin Stad gepraat over het bouwen van nieuwe wonin gen. Na jarenlang wachten is er een plan, een ambitieus plan om op Stad tot woning bouw te komen. Niet grootstedelijk, maar kleinstedelijk. Op die manier blijft Stad een landelijk dorp. Een grote tuin. Een bouw locatie die al jaren wordt genoemd, staat centraal in het plan, maar ook elders in het dorp zal gebouwd gaan worden. Voor jong en oud. En daar tussenin natuurlijk. Senior en starter komen aan hun trekken, alhoewel de ouderen een voorsprong tijken te hebben in het aantal geplande nieuwbouwwonin gen. Alles bij elkaar genoeg om van deze nederzetting een vitaal dorp te maken. Geen slaapstad of buitenwijk van Middelharnis. De nieuwbouw is goed voor de voorzienin gen, de buurtsuper en de scholen. En voor Stad natuurlijk. Nu kan het dorp weer glans krijgen. Boenwas is een ietwat in onbruik geraakt artikel, maar het zal Stad opnieuw de glans geven die het nodig heeft. Het ver enigingsleven zal bloeien als nooit tevoren. Kunst en stadscultuur krijgen ongekende kansen. Exposities, literaire- en dialect avondjes, de stadsontbijten, de openbare lessen en de stijlvolle debatten zullen het dorp voortstuwen in de kunstzinnige vaart der volkeren. Maar het stadje moet wel meer openbaar kunstbezit krijgen. Een standbeeld van Simon van Stad met een emmer water in zijn hand zal weinigen aanspreken. Het beeldje van Mei Dale (1925-2004) spreekt meer tot de verbeelding. Het oude gemeen tehuis is het stiefkind van MonumentenStad. Stad heeft twee monumenten. De molen en de kerk. Met een beetje goede wil hadden het er drie kunnen zijn. Een oude boerde rij had makkelijk de status van monument kunnen verwerven. Maar het dorp heeft iets monumentaals. Je moet moeite doen om het te zien, maar Stad is een klassiek kunstwerk. Een dorp van rust en stilte. Je kunt op een aantal plaatsen nog zien hoe het vroeger was. Bij de redoute op de haven bijvoorbeeld, of op de Voorstraat en het oudste gedeelte van het kerkhof. Funeraire cultuur wordt dat genoemd. Wie goed kijkt, ziet in Stad een karakteristiek dorp, maar niet een monument in de klassieke beteke nis van het woord. Daar komt meer voor kijken. Te veel is definitief verloren gegaan. Stad is een dorp ats andere en, voor het zien wil, tegelijk een kunstwerk. Om het dorp te verfraaien, moet er een aantal ontsierende zaken verdwijnen. En meer openbaar groen erbij. Samen met de nieuwe stadswoningen wordt het dorp de ideale mix tussen klassiek en modern. De haven en het havenplein zijn uniek. Wie goed zoekt, vindt in het dage lijkse leven nog enkele oude ambachten. Sommige stadse gewoonten zijn nog steeds vanzelfsprekend en dat geldt voor meer din gen. 'Allemaal, allemaal, Stadtenaeren' zou een variant kunnen zijn op het Rotterdam lied van burgemeester Opstelten. Stad is een bijzonder dorp, een levend kunstwerk, er zit cultuur in, stadscultuur, en die moet gekoesterd worden. Het gebeurde een aantal jaren geleden. In de stad Amsterdam was een evangelist werk zaam, vanuit één van de christelijke kerken in de hoofdstad. Hij rekende het tot zijn taak regelmatig op bezoek te gaan bij de zoge naamde randkerkelijke mensen, degenen die dan nog wel in naam bij de kerk behoorden, maar zich er 's zondags niet meer lieten zien. Zo ook op die ene dag. De evangelist werd hartelijk ontvangen. Het gesprek kwam al snel uit op de kerkgang en op het verzuim daarin. "Waarom zien we u niet meer?", vroeg de evangelist aan de heer des huizes. En toen het antwoord: "Meneer, de zondag is ons heilig!" Kennelijk had hij een drukke baan. Van maandag tot zaterdag. Daarom was de zon dag voor hem en z'n gezin. Daar moest je niet aankomen. Die dag was hem 'heilig'. Hij wenste die dag te besteden naar eigen belie ven... Maar nu is er ook nog de Wet van God. Met daarin het vierde gebod: "Gedenk de sabbat- dag, dat ge die heiligt!" Jawel, de zondag is heilig. Maar niet omdat ze ons heilig is. Ja, dat moet ze ook zijn. Maar de reden is dat de Heere zegt: "Die dag is Mij heilig! Die heb Ik afgezonderd voor Mezelf. Die dag is van Mij. En daarom hebt u de plicht om die dag voor Mij af te zonderen, aan Mij te heiligen!" Over de betekenis en de bijbelse bedoeling van de zondag verscheen onlangs een een voudig en helder boekje. Geschreven door Bruce A. Ray, een dominee uit Kirkland, in de United States. Het is van een 'Woord vooraf' voorzien door ds. W. Silfhout, pre dikant van de Gereformeerde Gemeente te Capelle aan den IJssel. De waarde van dit boekje vind ik vooral gelegen in de bijbelse gegevens over de rustdag die hierin op de rij worden gezet. Hoewel de toon van dit boek rustig en vriendelijk is, heeft het zodoende toch een sterke overtuigingskracht. Althans voor degenen die zich willen laten gezeggen door de Bijbel. Ds. Bruce fundeert de sabbat als een door God ingestelde dag in wat de Bijbel zegt over de schepping. God rustte op de zevende dag en Hij verlustigde Zich in wat Hij had gemaakt. Tegelijkeitijd heeft Hij het geschenk van die ene bijzondere dag aan Zijn schepselen gege ven. De Koning van het heelal gaf aan Zijn onderdanen elke week een dag opdat ze Zijn schepping zouden gedenken. Tevens mogen ze op die dag hun werk onderbreken. Zo is er gelegenheid "om in het Zijne te rusten en daardoor verkwikt te worden" [33j. Nu wordt er wel beweerd dat de sabbat pas dateert van de wetgeving bij de Sinaï. Immers, zo wordt dan gezegd, in heel het boek Gene sis is niets te vinden van het onderhouden van die zevende dag. Noch bij Noach, noch bij Abram, noch bij Jacob en zijn zonen lezen we zoiets. De sabbat zou dus geen schep pingsordening zijn, maar eerder een voor schrift voor het volk van de Joden en dus niet meer relevant voor de christenen van de nieuwe bedeling. Ray wijst die gedachte af. Hij wijst in dat verband op de bewoording van het vierde gebod: "Gedenk de sab- batdag..." Het woord gedenken wijst niet op iets dat nieuw was voor het volk, maar op een gebruik dat ze al veel eeuwen kenden. Dat misschien in Egypte, in het slavenleven, in onbruik was geraakt, maar dat dateert van de vroegste tijd. "In de exodussabbat zien we in wezen alle kenmerken van de scheppings sabbat terug" [45J. En de zondag dan, de eerste in plaats van de zevende dag? Met veel gegevens uit het Nieu we Testament toont ds. Ray aan dat het al in de tijd van de apostelen gewoonte werd om als gemeente op de eerste dag van de week samen te komen. Namelijk om te gedenken dat hun Heere en Zaligmaker uit de dood was opgestaan. Tevens oin rust te zoeken in het werk dat Hij heeft volbracht. Tegelijkertijd horen we niet meer over het in acht nemen van de sabbat. Prachtige dingen schrijft hij vervolgens over dat diepe woord in de brief aan de Hebreen, namelijk dat er een sabbats- rust overblijft voor het volk van God. In het tweede deel van het boekje wordt nader ingegaan op de praktijk van de zondagsvie ring. Opnieuw worden er lijnen zowel uit het Oude als het Nieuwe Testament getrokken. Hoewel de schrijver in de puriteinse traditie staat - een traditie waarbij altijd veel nadruk is gelegd op de praktische kant van de zon dag - toch laat hij zich niet verleiden om zoiets als een opsomming te geven van wat op zondag nu wel en wat niet geoorloofd zou zijn. Dat doet overigens onze eigen Heidel- bergse Catechismus evenmin. Eerder zoekt ds. Ray de waarde van de dag aan te geven vanuit de bedoeling van de Heere met deze ene dag, namelijk geestelijke verkwikking en rust in God. "We moeten", zo lees ik op pag. 107, "de bijbelse sabbat bewaren en beschermen door haar te houden zoals God haar heeft bedoeld, door ons af te vragen wat Gods bedoeling ermee was en de gaven die wij in deze dag ontvangen, te waarderen." De schrijver werkt dit uit in de twee laatste hoofdstukjes, waarin hij heel pastoraal een viervoudig pleidooi voert: "houd de zondag heilig, houd haar met blijdschap, houd haar oprecht en houd haar gewillig." In één woord: de door de Heere bedoelde zondagsviering zal er zijn als onderdeel van de praktijk der godzaligheid, in een leven dat gestempeld is door de vreze des Heeren. Die blijkt overigens niet slechts één dag maar alle dagen van de week en alle uren van de dag. "Hoe liefheb ik Uw wet. Zij is mijn betrach ting de ganse dag. N.a.v.: Bruce Ray, Laat ons de rustdag wij den. Vertaald door A.P. Meeuse. Met een Woord vooraf door ds. W. Silf hout. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. Paperback. ISBN 90- 614-0929-2. 144 pag. Prijs 14,50. J.M.J. Kieviet OOLTGENSPLAAT - PV. 'De Zwaluw' houdt vrijdag 7 april weer een gezellige bin goavond met mooie prijzen. De avond wordt gehouden aan Dorpsweg 2, aanvang 20.00 uur, zaal open om 19.15 uur De koffie en thee zijn gratis. MIDDELHARNIS - Op 6 april a.s. houdt 'Passage' afdeling Flakkee weer een bijeen komst in het Dienstencentrum 'Companen', Doetinchemsestraat 27 te Middelharnis. Deze avond zal de heer H. Geel uit Waddinx- veen een Paasliturgie verzorgen. Het belooft een mooie avond te worden. De aanvang is half acht. Gasten zijn hartelijk welkom. Zaterdag 8 april staat er op het programma een spannende G.P.S. tocht in de bossen van Westenschouwen. We vertrekken om 17.15 uur bij de kerk. De kosten van deze avond bedragen 7.50 per persoon. Wil je mee? Geef je dan op voor woensdag 5 april bij Peter, 652544 of Anneke, 652339. Tot ziens. De commissie Ook Keetje heeft inmiddels de maquette in bet gemeentehuis bekeken. Maar de nieuwbouwplannen kunnen haar goedkeuring niet wegdragen. Ze hlijfl op de barricaden.'

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 10