Vijfentwintig meter lange 'Dieirtaart' bij presentatie vernieuwd winicelcentrum Raad Oostflakkee stelt veelbesproken Verkeerscirculatieplan vast Op Dirkslandse Voorstraat pronkt weer een echte travalje Afsluiting N 215 Staakweg tussen Dirl(sland en Melissant Dijkgraaf Geluk maakt zich sterk voor de dijken kievit warmte ^7-n7 a X chr. streèkblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden Inspraakavond Planschade Webego 'Respectvol Regelmatig evalueren Trapnamen voor ontmoetingsplekken omgaan met hart van Middelharnis' DORDRECHT - "Onze zee- en rivierdijken zyn nu veilig. Willen wij echter op de middellange termijn - dan denk ik aan 2015 - even veilig wonen, werken en recreëren als nu, dan zal dat geld kosten. Het kabinet moet voor de komende regeerperi ode voldoende geld reserveren om onze dijken en duinen te verster ken", aldus Jan Geluk, Dijkgraaf van Waterschap de HoUandse Delta, tijdens een büeenkomst voor verte genwoordigers van de media in Dor drecht. Gezelligheid gebleven Klankbordgroep en burgerparticipatie Overlast Het investeren waard Dinsdag 13 september 2005 78e jaargang nr. 7439 OUDE-TONGE - Donderdagavond kwam de gemeenteraad van Oostflak kee weer bijeen. Tijdens deze verga dering werd onder andere het veel besproken Verkeerscirculatieplan voor het centrumgebied van Oude- Tonge vastgesteld. Door Adri van der Laan In het centrumgebied van Oude-Tonge zijn veel bouwactiviteiten aan de gang, of zullen in de nabije toekomst worden uitgevoerd. Zo is er een plan voor de realisatie van een winkelcentrum met parkeerdek en veertien woningen aan de Dabbestraat/Oostdijk. De realisering van het nieuwbouwproject 'Waterrijck Suijssenwaerde' is in volle gang, evenals de aanleg van het Regionaal Bedrij venterrein. Natuurlijk hebben al deze plan nen behoorlijk wat consequenties voor de verkeersbewegingen in het bewuste gebied. Vorig jaar heeft de gemeente het adviesbu reau Goudappel Coffeng gevraagd om een voorstel voor een plan te maken waarbij het centrumgebied veilig en toegankelijk blijft. De voorkeur werd uitgesproken om van verschillende wegen éénrichtingsverkeer te maken. Het plan is aan de belanghebbenden voorge legd tijdens een inspraakavond en verschil lende zaken die toen aan de orde kwamen, zijn ook later weer in de plannen verwerkt. Verschillende bezwaren die werden ingediend betroffen het sterk toenemende verkeer. Het college heeft de bewoners laten weten dat de verkeersbewegingen nauwgezet in de gaten worden gehouden, door jaarlijkse controles. Tijdens de raadsvergadering bleken de frac ties er veel belang aan te hechten dat bij de gevolgen van de uitwerking van het plan de vinger aan de pols wordt gehouden voor wat betreft de effecten op langere termijn. Mevrouw Van Dijke van de PvdA liet weten dat haar fractie nogal wat bedenkingen had over de manier waarop het college is omge gaan met de inbreng van de omwonenden. Zij zag in de plannen weinig terug van de kritiek en de suggesties die op de inspraakavonden door omwonenden was geuit. Ook vond zij dat verschillende vragen die haar fractie had gesteld tijdens de eerder gehouden commis sievergadering nog niet waren beantwoord, zoals de plannen voor de Kaai en over hoe de bevoorrading van de winkels dient plaats te vinden. Burgemeester Van Pelt verzekerde dat verschillende suggesties nog zullen wor den meegenomen bij de verdere uitwerking van de plannen. Ook deze raadsvergadering waren er weer twee aanvragen voor planschadevergoeding van bewoners van de Rode Kruislaan in Ooltgensplaat, die schade zouden ondervin den van de vestiging van het kinderdagver blijf Het adviesbureau SAOZ adviseerde om planschade toe te kennen voor een totaal bedrag van 9.000,-. Bij een enkele maan den eerder ingediend verzoek voor dezelfde locatie nam de raad het advies van het SAOZ niet over. Logisch dat ook de voorliggende twee verzoeken niet over werden genomen. De heer Van de Ree van de WD, vond het vreemd dat het college in haar voorstel niet refereerde aan die afwijzing en op voorstel van mevrouw 't Hoen van de PvdA werd besloten om de kwestie van de SAOZ-advie- zen nog eens te bespreken in de betreffende conmiissie. Het adviesbureau Price, Waterhouse Coo pers heeft, op verzoek van de eilandelijke gemeenten, een onderzoek ingesteld of een wijziging in de aansturing of bestuurhjke structuur van het Binnenhof/Webego een verbetering zou kunnen inhouden voor het verbeteren van de financiële resultaten van het bedrijf. Naar aanleiding van de uitslag van het onder zoek hebben de eilandelijke colleges beslo ten om het Dagelijks Bestuur te laten bestaan uit de eilandelijke wethouders financiën en sociale zaken. Bij hun werkzaamheden zou den zij zich door externe deskundigen laten bijstaan. En juist dit laatste voornemen was aanleiding voor de heer Van de Ree om zich af te vragen of het bestuur dan weer niet te dicht bij de directie van het Binnenhof zou komen te staan. Pit is volgens hem in tegen stelling tot wat na de problemen in het begin van de jaren negentig, is besloten, namelijk meer afstand tussen bestuur en directie. Burgemeester Van Pelt gaf aan dat het niet de bedoeUng was dat de klok weer zou worden teruggezet, en dat de raden volledig door het Dagelijks Bestuur op de hoogte zullen wor den gehouden. Verder stelde de raad een krediet beschikbaar van 800.000 euro voor de nieuwe ontslui tingsweg en de verbreding van de Zandweg in Den Bommel, voor de ontsluiting van het bedrijventerrein Bosland. Ter gelegenheid van Open Monumentendag werd afgelopen zaterdag op de Voorstraat in Dirksland een nieuwe travalje in gebruik genomen. Het is een repüca van de oude travalje, die dateerde van 1792 en daarmee behoorde tot de oudere in ons land. Waar schijnlijk zijn er in Nederland nog hissen de 50 en 100 van deze travaljes. Het gemeen tebestuur van Dirksland vond dat deze her innering aan het landbouwverleden van de gemeente en de daarbij horende paarden- kracht in stand moest worden gehouden. Omdat de staat waarin de oude travalje ver keerde zo slecht was dat restauratie niet meer mogeüjk was, werd besloten tot nieuwbouw. De replica is gemaakt door leerlingen van de S.S.P.B. in Middelharnis; het bij de travalje behorende ijzerwerk is gerestaureerd door medewerkers van de afdeling Weg en Water bouw van de gemeente Dirksland. De ope ningshandeling van het nieuwe monumentje werd op de morgen van Monumentendag verricht door burgemeester Stoop van de gemeente Dirksland. Door het verwijderen van een stang werd de travalje geopend voor het paard dat al stond te wachten, waarna een smid liet demonstreerde hoe destijds de hoe ven werden verzorgd. [Foto: Persbum Flakkee) Industrieweg 44 3241 MA Middelharnis Tel.: (0187)482609 E-mail: info@kie»)t»(armtej>l www.Idevltwarmra.nl Vanaf maandag 19 september tot en met zaterdag 1 oktober voert de pro vincie Zuid-Holland diverse onder houdswerkzaamheden uit aan de pro vinciale weg N 215 tussen Dirksland en Melissant. Om de verkeershinder tot een minimum te beperken worden twee verschillende werkzaamheden in dezelfde periode uitgevoerd. Het betreft het gedeelte van de Staakweg vanaf de Noorddijk tot de Staakweg (ontsluitingsweg Dirksland) en de ver derop gelegen brug over de Dirksland se haven. De werkzaamheden dienen ter verbetering van de weg, de brug en de verkeersveiUgheid. Naar aanleiding van meerdere ongevallen met dodelijke afloop is de weg enige tijd geleden al tijdeUjk verbreed. Met deze werk zaamheden krijgt de weg een definitieve ver breding. Daarnaast wordt de weg voorzien van nieuwe beUjning die vooral de veiligheid op de weg moet bevorderen. Zo krijgt de weg opvallende dikkere lijnen, een dubbele door getrokken streep in het midden van de weg en een onderbroken kantlijn. In dezelfde periode dat aan de weg gewerkt wordt, wordt ook de brug over de Dirk- landse haven van nieuw asfalt voorzien. Om dit mogeUjk te maken is deze brug en het aangrenzende wegvak tussen Staakweg en Oudelandsedijk van vrijdagavond 23 sep tember 20.00 uur tot maandagmorgen 26 sep tember 06.00 uur afgesloten. Op zondag wor den geen werkzaamheden uitgevoerd. Deze dag wordt gebruikt om het asfalt op de brug te laten uitharden. Bij slecht weer wordt de afsluiting van de brug een week uitgesteld. De werkzaamheden zijn noodzakelijk om de veiligheid en de begaanbaarheid op de wegen te verbeteren. Het werk wordt mede uitge voerd volgens het principe 'Duurzaam Vei lig'. Dit is een principe wat overal in Neder land wordt toegepast om ervoor te zorgen dat verkeerssituaties veiliger worden. Veel van de onderhoudswerkzaamheden brengen niet te vermijden overlast met zich mee voor het verkeer en omwonenden. Omleiding De omleiding wordt ter plaatse aangegeven met tijdeUjke borden. Verkeer vanuit de rich ting Oude-Tonge richting Meüssant wordt omgeleid via calamiteitenroute 16: Korte- weegje,WesthavendijkenNoorddijk. Verkeer vanuit Melissant richting Oude-Tonge wordt omgeleid via Noorddijk, Westdijk, Zuiddijk, Geldersedijk en het Korteweegje. In verband met de beperkte capaciteit van de dijkwegen in de omleidingsroute is het belangrijk dat de aangegeven routes in de omleidingen worden gevolgd. (Brom)fietsers ondervinden geen oponthoud van de werkzaamheden. Con- nexxion laat de halte Staakweg van lijn 136 vervallen. Een vervangende halte wordt om de hoek geplaatst. De werkzaamheden staan ook vermeld op de website van de provincie (www.zuid-hol land.nl thema verkeer en vervoer, werk aan de weg). MIDDELHARNIS - Vrijdagmiddag was het zover: het vernieuwde win kelcentrum 'd'n Diek' werd op een gezellig terras op het Diekhuusplein gepresenteerd aan het winkelend publiek. Diverse activiteiten markeer den de presentatie, zoals een reizend carillon en andere activiteiten. Maar het meest in het oog lopend was wel de vijfentwintig meter lange taart, die door de leerlingen van de Technische School in Middelharnis was gebak ken en als eerste door wethouder Van der Kamp en Daan Buijze, voorzitter van de Middenstandsvereniging, werd aangesneden. Door: Adri van der Laan De renovatie van 'd'n Diek' is bijna klaar en over het resultaat zijn alle betrokkenen zeer tevreden. Dit bleek uit de verschillende toespraken die werden gehouden op het zon overgoten Diekhuusplein. FeUcitaties waren er van het Bouwteam van het winkelcentrum, namens wie Jan van Kleef van Kuiper Com pagnons woordvoerder was. Hij maakte zijn luisteraars deelgenoot van het werkproces. Enkele jaren geleden, toen men begon na te denken over de vernieuwing van het win kelcentrum, bleek vanwege het beschikba re budget er alleen ruimte te zijn voor een 'goeie opknapbeurt'Er moest dan ook eerst een principiële discussie worden gevoerd met alle geledingen, voordat er besloten werd om de huidige - veel duurdere - vernieuwing uit te voeren. 'Samenbinding''historie' en 'duurzaamheid' stonden centraal bij de ontwikkeling van de thans gereahseerde plannen. "We moesten respectvol omgaan met het hart van Mid delharnis. De duurzaamheid is onder meer gestalte gegeven door aangepaste bestra ting, zowel op als onderaan d'n Diek. Verder werden het Zandpand en het Beneden Zand door trappen 'samengebonden', zodat er één winkelcentrum werd gevormd", zo legde Van Kleef uit. Voor de toekomst wees hij erop dat bij de verdere ontwikkeling van het winkelcentrum de betrokkenen regelmatig zullen moeten evalueren, zodat steeds bijgesmurd kan wor den. "Men moet zich in de toekomst büjven afvragen of het centrum nog steeds past bij wat ervan verwacht wordt". Verder prees Van Kleef de gemeente Middelharnis voor de wijze waarop de plannen zijn ontwikkeld. "Er is niet alleen met technische mensen gesproken, maar er is een klankbordgroep samengesteld waarin de hele gemeenschap is vertegenwoordigd". Natuurhjk behoort bij een presentatie een cadeau, en Van Kleef was dan ook niet met lege h^den naar de bijeenkomst gekomen. Zijn cadeau drukte het thema 'ontmoeting' uit, want dat is een heel belangrijk begrip bij een winkelcentrum als d'n Diek. "Je gaat naar het centrum niet alleen om te winkelen, maar ook om elkaar te ontmoeten". En om de afspraken voor een ontmoeting wat te verge makkelijken, schonk Van Kleef naambordjes voor de verschillende trappen, dé ontmoe tingsplekken bij uitstek voor een afspraak. Voor namen op de bordjes was Van Kleef te rade gegaan bij streekarchivaris Jan Both. De Met deze dwingende oproep reageert de dijk graaf op de sitaatie in ons land naar aanlei ding van de verwoestende overstromingen in New Orleans. "Onze huidige waterkeringen voldoen grotendeels aan de berekeningen voor veihgheid die zijn gemaakt voor water- staatskundige werken kort na de watersnood ramp van 1953. Een halve eeuw later is er veel meer ken nis over kwaUteit en stabiliteit van dijken en duinen. Klimaatwijzigingen, zoals ster kere stormen, hogere golfoploop en grotere rivierafvoer maken dat hard nodig. Hieruit blijkt dat voor 18% (63 km) van de dijken in ons waterschap spoedig versterkingen nodig zijn. Het investeren in de veihgheid van onze kusthjn en dijkringen is bittere noodzaak om de veiligheidsrisico's voor de samenleving acceptabel te houden. "Dit kost geld, maar hier moeten wij ook in investeren, net zo goed als in zorg, onderwijs, wegen en der gelijke", Hchtte dijkgraaf Geluk zijn pleidooi voor investeringen in de kusthjn toe. De ramp in New Orleans heeft ook het gemis aangetoond van een organisatie die zich vrij wel uitsluitend bezig houdt met water Er was daar onvoldoende of geen afstemming tussen de belangen van water, ruimtelijke ordening en miUeu. Waterschappen hebben juist in Nederland deze specifieke taak wel. Wat betreft de hoogte van de omslagen voor het belastmgjaar 2006 kan de dijkgraaf de toezegging doen dat inwoners en bedrijyen van Hollandse Delta geen drastische tarief stijgingen staan te wachten. "Uit de meerja renraming blijkt dat de waterschapsbelastin gen voor komend jaar ongeveer alleen met een inflatiecorrectie te maken krijgen". Wethouder Van der Kamp en voorzitter van de Middenstandsvereniging Buijze snijden de diektaart aan. (Foto: Adri van der Laan) -^ViVvV^^^^ Het reizend carillon gaf een speciaal tintje aan zowel de presentatie van d'n Diek, jl. vrijdag, als aan de Open dag daags daarna. (Foto: Hans Villerius) namen voor de trappen hebben dan ook bijna allemaal een historische achtergrond. Zo zijn er bordjes voor de Molentrap, de Molenaars- trap, de Schooltrap, de Sjoeltrap (genoemd naar de synagoge), de Muziektrap, de Lijn- baantrap en het Smalle trapje. Burgemeester De Vries kreeg de naambordjes overhan digd. Namens de Kamer van Koophandel felici teerde ook de heer Paul van Oord de onderne mers en de gemeente met het prachtige resul taat. Middelharnis neemt een speciaal plekje in Van Oorts hart in, zo bekende hij, omdat hij daar contact kreeg met zijn "jeugdliefde", zon vijfenveertig jaar geleden. "Ongetwij feld was toen een rondje over het eenvoudige winkelcentrum d'n Diek heel gezellig", zo herinnerde hij zich. Maar de gezelligheid en de gemoedelijkheid zijn volgens hem geble ven. Uit de toespraak van burgemeester De Vries van Middelharnis bleek dat er verschillende onderzoeken plaats hebben gevonden voor dat de vernieuwing van het winkelcentrum een feit was. De laatste grondige reconstruc tie vond in 1984 plaats en volgens mevrouw De Vries was het al geruime tijd duidelijk dat er "nodig weer eens iets aan gedaan moest worden". Er werden verschillende onderzoe ken verricht naar toekomstmogelijkheden van de centrumfunctie van Middelharnis en ook werd er een parkeeronderzoek gehou den. Men ging voortvarend aan de slag. De oude werkgroep d'n Diek werd omgevormd tot een klankbordgroep, die zo breed mogeUjk werd samengesteld. Natuurhjk waren de winkeliers fUnk vertegenwoordigd. Verder maakt de Stichting Beschermd Dorpsge zicht, het Gehandicaptenplatform, de politie, de plannenmaker, de ingenieur, een advies bureau ten aanzien van de baatbelasting en ambtenaren van Openbare Werken van de gemeente deel uit van de klandbordgroep. Er waren bijeenkomsten voor aUe betrokkenen en belangstellenden. Deze voorbereidingen en overleggen noemde mevrouw De Vries een "staaltje van burgerparticipatie, waar je 'U' tegen zegt. "Ieder heeft zijn zegje kunnen doen en er is goed naar geluisterd". De burgemeester spralc namens het col lege haar respect en waardering uit voor de wijze waarop door het bestuiu- van de mid denstandsvereniging in samenspraak met wethouder Van der Kamp de baatbelasting tot stand is gekomen. Via deze baatbelasting betalen ook de middenstanders ongeveer voor de helft mee aan de opknapbeurt van d'n Diek. Het karwei moest geklaard worden met zo weinig mogelijk overlast voor het publiek en demiddenstandsbedrijven.Daarom werdeerst de achterkant van d'n Diek opgeknapt. Het kanaal werd gedempt en over de aangelegde weg konden de winkelbedrijven bevoorraad worden. Er werden 400 extra parkeerplaatsen aangelegd. En op deze parkeerterreinen zal géén parkeergeld worden geheven. Dit dient volgens De Vries beschouwd te worden als een stukje wisselgeld voor de baatbelasting, ondanks dat de gemeente hiervoor fors in heeft geïnvesteerd. Allen die een bijdrage hebben geleverd aan het voorkomen van overlast tijdens de verbouwing werden door de burgemeester daarvoor dank gezegd. Eén minpunt moest mevrouw De Vries ech ter toch van het hart: "Helaas is er wel relatief veel overlast veroorzaakt door jongeren. Met name het neerschrijven van 'nare' teksten en enkele vernielingen die werden aangericht, zoals het vernielen van ruiten en dergelij ke. Ook moesten bankjes opnieuw worden geplaatst". En de kleurige stoeltjes, waarmee de tribune tegenover het Diekhuusplein zou worden worden opgefleurd: "na liet derde weekend was nog maar één stoeltje over, terwijl de overigen verspreid over het dorp werden aangetroffen. Droevig!" In haar toespraak wees mevrouw De Vries ook op de andere ontwikkelingen die heb ben plaatsgevonden rond het winkelcentrum, zoals het complex Holland-Zeeland, het Bastion en de aangrenzende woningen. "Een hele drukte, maar we hébben er ook wat voor: een winkelcentrum dat de toets der kritiek kan doorstaan en waar iedere inwoner van de gemeente Middelharnis met recht trots op mag zijn!" Mevrouw De Vries kon dan ook trots beslui ten dat de investering van ruim 2 miljoen euro het waard is geweest om dit gebied op te waarderen en zo de concurrentiepositie te verstevigen. "Het is van groot belang voor de gemeente Middelharnis en haar inwoners, maar ook voor het eiland met haar bewoners, dat wij over zo'n uniek winkelcentrum kun nen beschikken - een elk weer voorziening bij uitstek en een werkgelegenheidsfactor van betekenis". Vervolgens spoedde het gezelschap zich naar de vijfentwintig meter lange taart, die door de 'Consumptief' leerlingen van de Techni sche School was gebakken. Een heel lange 'diek' waarbij smakeüjke ontmoetingen plaatsvonden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 1