Vijfentwintig meter lange 'Dieirtaart'
bij presentatie vernieuwd winicelcentrum
Raad Oostflakkee stelt veelbesproken
Verkeerscirculatieplan vast
Op Dirkslandse Voorstraat
pronkt weer een echte travalje
Afsluiting N 215
Staakweg tussen
Dirl(sland en Melissant
Dijkgraaf Geluk maakt zich sterk voor de dijken
kievit warmte
^7-n7 a X
chr. streèkblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
Inspraakavond
Planschade
Webego
'Respectvol
Regelmatig evalueren
Trapnamen
voor ontmoetingsplekken
omgaan met hart van Middelharnis'
DORDRECHT - "Onze zee- en
rivierdijken zyn nu veilig. Willen
wij echter op de middellange termijn
- dan denk ik aan 2015 - even veilig
wonen, werken en recreëren als nu,
dan zal dat geld kosten. Het kabinet
moet voor de komende regeerperi
ode voldoende geld reserveren om
onze dijken en duinen te verster
ken", aldus Jan Geluk, Dijkgraaf
van Waterschap de HoUandse Delta,
tijdens een büeenkomst voor verte
genwoordigers van de media in Dor
drecht.
Gezelligheid gebleven
Klankbordgroep
en burgerparticipatie
Overlast
Het investeren waard
Dinsdag 13 september 2005
78e jaargang
nr. 7439
OUDE-TONGE - Donderdagavond
kwam de gemeenteraad van Oostflak
kee weer bijeen. Tijdens deze verga
dering werd onder andere het veel
besproken Verkeerscirculatieplan
voor het centrumgebied van Oude-
Tonge vastgesteld.
Door Adri van der Laan
In het centrumgebied van Oude-Tonge zijn
veel bouwactiviteiten aan de gang, of zullen
in de nabije toekomst worden uitgevoerd.
Zo is er een plan voor de realisatie van een
winkelcentrum met parkeerdek en veertien
woningen aan de Dabbestraat/Oostdijk.
De realisering van het nieuwbouwproject
'Waterrijck Suijssenwaerde' is in volle gang,
evenals de aanleg van het Regionaal Bedrij
venterrein. Natuurlijk hebben al deze plan
nen behoorlijk wat consequenties voor de
verkeersbewegingen in het bewuste gebied.
Vorig jaar heeft de gemeente het adviesbu
reau Goudappel Coffeng gevraagd om een
voorstel voor een plan te maken waarbij het
centrumgebied veilig en toegankelijk blijft.
De voorkeur werd uitgesproken om van
verschillende wegen éénrichtingsverkeer te
maken.
Het plan is aan de belanghebbenden voorge
legd tijdens een inspraakavond en verschil
lende zaken die toen aan de orde kwamen,
zijn ook later weer in de plannen verwerkt.
Verschillende bezwaren die werden ingediend
betroffen het sterk toenemende verkeer. Het
college heeft de bewoners laten weten dat de
verkeersbewegingen nauwgezet in de gaten
worden gehouden, door jaarlijkse controles.
Tijdens de raadsvergadering bleken de frac
ties er veel belang aan te hechten dat bij de
gevolgen van de uitwerking van het plan de
vinger aan de pols wordt gehouden voor wat
betreft de effecten op langere termijn.
Mevrouw Van Dijke van de PvdA liet weten
dat haar fractie nogal wat bedenkingen had
over de manier waarop het college is omge
gaan met de inbreng van de omwonenden. Zij
zag in de plannen weinig terug van de kritiek
en de suggesties die op de inspraakavonden
door omwonenden was geuit. Ook vond zij
dat verschillende vragen die haar fractie had
gesteld tijdens de eerder gehouden commis
sievergadering nog niet waren beantwoord,
zoals de plannen voor de Kaai en over hoe
de bevoorrading van de winkels dient plaats
te vinden. Burgemeester Van Pelt verzekerde
dat verschillende suggesties nog zullen wor
den meegenomen bij de verdere uitwerking
van de plannen.
Ook deze raadsvergadering waren er weer
twee aanvragen voor planschadevergoeding
van bewoners van de Rode Kruislaan in
Ooltgensplaat, die schade zouden ondervin
den van de vestiging van het kinderdagver
blijf Het adviesbureau SAOZ adviseerde
om planschade toe te kennen voor een totaal
bedrag van 9.000,-. Bij een enkele maan
den eerder ingediend verzoek voor dezelfde
locatie nam de raad het advies van het SAOZ
niet over. Logisch dat ook de voorliggende
twee verzoeken niet over werden genomen.
De heer Van de Ree van de WD, vond het
vreemd dat het college in haar voorstel niet
refereerde aan die afwijzing en op voorstel
van mevrouw 't Hoen van de PvdA werd
besloten om de kwestie van de SAOZ-advie-
zen nog eens te bespreken in de betreffende
conmiissie.
Het adviesbureau Price, Waterhouse Coo
pers heeft, op verzoek van de eilandelijke
gemeenten, een onderzoek ingesteld of een
wijziging in de aansturing of bestuurhjke
structuur van het Binnenhof/Webego een
verbetering zou kunnen inhouden voor het
verbeteren van de financiële resultaten van
het bedrijf.
Naar aanleiding van de uitslag van het onder
zoek hebben de eilandelijke colleges beslo
ten om het Dagelijks Bestuur te laten bestaan
uit de eilandelijke wethouders financiën en
sociale zaken. Bij hun werkzaamheden zou
den zij zich door externe deskundigen laten
bijstaan. En juist dit laatste voornemen was
aanleiding voor de heer Van de Ree om zich
af te vragen of het bestuur dan weer niet te
dicht bij de directie van het Binnenhof zou
komen te staan. Pit is volgens hem in tegen
stelling tot wat na de problemen in het begin
van de jaren negentig, is besloten, namelijk
meer afstand tussen bestuur en directie.
Burgemeester Van Pelt gaf aan dat het niet de
bedoeUng was dat de klok weer zou worden
teruggezet, en dat de raden volledig door het
Dagelijks Bestuur op de hoogte zullen wor
den gehouden.
Verder stelde de raad een krediet beschikbaar
van 800.000 euro voor de nieuwe ontslui
tingsweg en de verbreding van de Zandweg
in Den Bommel, voor de ontsluiting van het
bedrijventerrein Bosland.
Ter gelegenheid van Open Monumentendag
werd afgelopen zaterdag op de Voorstraat
in Dirksland een nieuwe travalje in gebruik
genomen. Het is een repüca van de oude
travalje, die dateerde van 1792 en daarmee
behoorde tot de oudere in ons land. Waar
schijnlijk zijn er in Nederland nog hissen de
50 en 100 van deze travaljes. Het gemeen
tebestuur van Dirksland vond dat deze her
innering aan het landbouwverleden van de
gemeente en de daarbij horende paarden-
kracht in stand moest worden gehouden.
Omdat de staat waarin de oude travalje ver
keerde zo slecht was dat restauratie niet meer
mogeüjk was, werd besloten tot nieuwbouw.
De replica is gemaakt door leerlingen van de
S.S.P.B. in Middelharnis; het bij de travalje
behorende ijzerwerk is gerestaureerd door
medewerkers van de afdeling Weg en Water
bouw van de gemeente Dirksland. De ope
ningshandeling van het nieuwe monumentje
werd op de morgen van Monumentendag
verricht door burgemeester Stoop van de
gemeente Dirksland. Door het verwijderen
van een stang werd de travalje geopend voor
het paard dat al stond te wachten, waarna een
smid liet demonstreerde hoe destijds de hoe
ven werden verzorgd. [Foto: Persbum Flakkee)
Industrieweg 44
3241 MA Middelharnis
Tel.: (0187)482609
E-mail: info@kie»)t»(armtej>l
www.Idevltwarmra.nl
Vanaf maandag 19 september tot en
met zaterdag 1 oktober voert de pro
vincie Zuid-Holland diverse onder
houdswerkzaamheden uit aan de pro
vinciale weg N 215 tussen Dirksland
en Melissant. Om de verkeershinder
tot een minimum te beperken worden
twee verschillende werkzaamheden
in dezelfde periode uitgevoerd. Het
betreft het gedeelte van de Staakweg
vanaf de Noorddijk tot de Staakweg
(ontsluitingsweg Dirksland) en de ver
derop gelegen brug over de Dirksland
se haven. De werkzaamheden dienen
ter verbetering van de weg, de brug en
de verkeersveiUgheid.
Naar aanleiding van meerdere ongevallen
met dodelijke afloop is de weg enige tijd
geleden al tijdeUjk verbreed. Met deze werk
zaamheden krijgt de weg een definitieve ver
breding. Daarnaast wordt de weg voorzien
van nieuwe beUjning die vooral de veiligheid
op de weg moet bevorderen. Zo krijgt de weg
opvallende dikkere lijnen, een dubbele door
getrokken streep in het midden van de weg
en een onderbroken kantlijn.
In dezelfde periode dat aan de weg gewerkt
wordt, wordt ook de brug over de Dirk-
landse haven van nieuw asfalt voorzien. Om
dit mogeUjk te maken is deze brug en het
aangrenzende wegvak tussen Staakweg en
Oudelandsedijk van vrijdagavond 23 sep
tember 20.00 uur tot maandagmorgen 26 sep
tember 06.00 uur afgesloten. Op zondag wor
den geen werkzaamheden uitgevoerd. Deze
dag wordt gebruikt om het asfalt op de brug
te laten uitharden. Bij slecht weer wordt de
afsluiting van de brug een week uitgesteld.
De werkzaamheden zijn noodzakelijk om de
veiligheid en de begaanbaarheid op de wegen
te verbeteren. Het werk wordt mede uitge
voerd volgens het principe 'Duurzaam Vei
lig'. Dit is een principe wat overal in Neder
land wordt toegepast om ervoor te zorgen dat
verkeerssituaties veiliger worden. Veel van
de onderhoudswerkzaamheden brengen niet
te vermijden overlast met zich mee voor het
verkeer en omwonenden.
Omleiding
De omleiding wordt ter plaatse aangegeven
met tijdeUjke borden. Verkeer vanuit de rich
ting Oude-Tonge richting Meüssant wordt
omgeleid via calamiteitenroute 16: Korte-
weegje,WesthavendijkenNoorddijk. Verkeer
vanuit Melissant richting Oude-Tonge wordt
omgeleid via Noorddijk, Westdijk, Zuiddijk,
Geldersedijk en het Korteweegje. In verband
met de beperkte capaciteit van de dijkwegen
in de omleidingsroute is het belangrijk dat de
aangegeven routes in de omleidingen worden
gevolgd. (Brom)fietsers ondervinden geen
oponthoud van de werkzaamheden. Con-
nexxion laat de halte Staakweg van lijn 136
vervallen. Een vervangende halte wordt om
de hoek geplaatst.
De werkzaamheden staan ook vermeld op
de website van de provincie (www.zuid-hol
land.nl thema verkeer en vervoer, werk aan
de weg).
MIDDELHARNIS - Vrijdagmiddag
was het zover: het vernieuwde win
kelcentrum 'd'n Diek' werd op een
gezellig terras op het Diekhuusplein
gepresenteerd aan het winkelend
publiek. Diverse activiteiten markeer
den de presentatie, zoals een reizend
carillon en andere activiteiten. Maar
het meest in het oog lopend was wel
de vijfentwintig meter lange taart, die
door de leerlingen van de Technische
School in Middelharnis was gebak
ken en als eerste door wethouder Van
der Kamp en Daan Buijze, voorzitter
van de Middenstandsvereniging, werd
aangesneden.
Door: Adri van der Laan
De renovatie van 'd'n Diek' is bijna klaar
en over het resultaat zijn alle betrokkenen
zeer tevreden. Dit bleek uit de verschillende
toespraken die werden gehouden op het zon
overgoten Diekhuusplein. FeUcitaties waren
er van het Bouwteam van het winkelcentrum,
namens wie Jan van Kleef van Kuiper Com
pagnons woordvoerder was. Hij maakte zijn
luisteraars deelgenoot van het werkproces.
Enkele jaren geleden, toen men begon na te
denken over de vernieuwing van het win
kelcentrum, bleek vanwege het beschikba
re budget er alleen ruimte te zijn voor een
'goeie opknapbeurt'Er moest dan ook eerst
een principiële discussie worden gevoerd met
alle geledingen, voordat er besloten werd om
de huidige - veel duurdere - vernieuwing uit
te voeren.
'Samenbinding''historie' en 'duurzaamheid'
stonden centraal bij de ontwikkeling van de
thans gereahseerde plannen. "We moesten
respectvol omgaan met het hart van Mid
delharnis. De duurzaamheid is onder meer
gestalte gegeven door aangepaste bestra
ting, zowel op als onderaan d'n Diek. Verder
werden het Zandpand en het Beneden Zand
door trappen 'samengebonden', zodat er één
winkelcentrum werd gevormd", zo legde Van
Kleef uit.
Voor de toekomst wees hij erop dat bij de
verdere ontwikkeling van het winkelcentrum
de betrokkenen regelmatig zullen moeten
evalueren, zodat steeds bijgesmurd kan wor
den. "Men moet zich in de toekomst büjven
afvragen of het centrum nog steeds past bij
wat ervan verwacht wordt". Verder prees
Van Kleef de gemeente Middelharnis voor
de wijze waarop de plannen zijn ontwikkeld.
"Er is niet alleen met technische mensen
gesproken, maar er is een klankbordgroep
samengesteld waarin de hele gemeenschap is
vertegenwoordigd".
Natuurhjk behoort bij een presentatie een
cadeau, en Van Kleef was dan ook niet met
lege h^den naar de bijeenkomst gekomen.
Zijn cadeau drukte het thema 'ontmoeting'
uit, want dat is een heel belangrijk begrip
bij een winkelcentrum als d'n Diek. "Je gaat
naar het centrum niet alleen om te winkelen,
maar ook om elkaar te ontmoeten". En om de
afspraken voor een ontmoeting wat te verge
makkelijken, schonk Van Kleef naambordjes
voor de verschillende trappen, dé ontmoe
tingsplekken bij uitstek voor een afspraak.
Voor namen op de bordjes was Van Kleef te
rade gegaan bij streekarchivaris Jan Both. De
Met deze dwingende oproep reageert de dijk
graaf op de sitaatie in ons land naar aanlei
ding van de verwoestende overstromingen in
New Orleans. "Onze huidige waterkeringen
voldoen grotendeels aan de berekeningen
voor veihgheid die zijn gemaakt voor water-
staatskundige werken kort na de watersnood
ramp van 1953.
Een halve eeuw later is er veel meer ken
nis over kwaUteit en stabiliteit van dijken
en duinen. Klimaatwijzigingen, zoals ster
kere stormen, hogere golfoploop en grotere
rivierafvoer maken dat hard nodig. Hieruit
blijkt dat voor 18% (63 km) van de dijken in
ons waterschap spoedig versterkingen nodig
zijn. Het investeren in de veihgheid van onze
kusthjn en dijkringen is bittere noodzaak om
de veiligheidsrisico's voor de samenleving
acceptabel te houden. "Dit kost geld, maar
hier moeten wij ook in investeren, net zo
goed als in zorg, onderwijs, wegen en der
gelijke", Hchtte dijkgraaf Geluk zijn pleidooi
voor investeringen in de kusthjn toe.
De ramp in New Orleans heeft ook het gemis
aangetoond van een organisatie die zich vrij
wel uitsluitend bezig houdt met water Er was
daar onvoldoende of geen afstemming tussen
de belangen van water, ruimtelijke ordening
en miUeu. Waterschappen hebben juist in
Nederland deze specifieke taak wel.
Wat betreft de hoogte van de omslagen voor
het belastmgjaar 2006 kan de dijkgraaf de
toezegging doen dat inwoners en bedrijyen
van Hollandse Delta geen drastische tarief
stijgingen staan te wachten. "Uit de meerja
renraming blijkt dat de waterschapsbelastin
gen voor komend jaar ongeveer alleen met
een inflatiecorrectie te maken krijgen".
Wethouder Van der Kamp en voorzitter van de Middenstandsvereniging Buijze
snijden de diektaart aan. (Foto: Adri van der Laan)
-^ViVvV^^^^
Het reizend carillon gaf een speciaal tintje aan zowel de presentatie van d'n Diek, jl. vrijdag,
als aan de Open dag daags daarna. (Foto: Hans Villerius)
namen voor de trappen hebben dan ook bijna
allemaal een historische achtergrond. Zo zijn
er bordjes voor de Molentrap, de Molenaars-
trap, de Schooltrap, de Sjoeltrap (genoemd
naar de synagoge), de Muziektrap, de Lijn-
baantrap en het Smalle trapje. Burgemeester
De Vries kreeg de naambordjes overhan
digd.
Namens de Kamer van Koophandel felici
teerde ook de heer Paul van Oord de onderne
mers en de gemeente met het prachtige resul
taat. Middelharnis neemt een speciaal plekje
in Van Oorts hart in, zo bekende hij, omdat
hij daar contact kreeg met zijn "jeugdliefde",
zon vijfenveertig jaar geleden. "Ongetwij
feld was toen een rondje over het eenvoudige
winkelcentrum d'n Diek heel gezellig", zo
herinnerde hij zich. Maar de gezelligheid en
de gemoedelijkheid zijn volgens hem geble
ven.
Uit de toespraak van burgemeester De Vries
van Middelharnis bleek dat er verschillende
onderzoeken plaats hebben gevonden voor
dat de vernieuwing van het winkelcentrum
een feit was. De laatste grondige reconstruc
tie vond in 1984 plaats en volgens mevrouw
De Vries was het al geruime tijd duidelijk dat
er "nodig weer eens iets aan gedaan moest
worden". Er werden verschillende onderzoe
ken verricht naar toekomstmogelijkheden
van de centrumfunctie van Middelharnis en
ook werd er een parkeeronderzoek gehou
den.
Men ging voortvarend aan de slag. De oude
werkgroep d'n Diek werd omgevormd tot
een klankbordgroep, die zo breed mogeUjk
werd samengesteld. Natuurhjk waren de
winkeliers fUnk vertegenwoordigd. Verder
maakt de Stichting Beschermd Dorpsge
zicht, het Gehandicaptenplatform, de politie,
de plannenmaker, de ingenieur, een advies
bureau ten aanzien van de baatbelasting en
ambtenaren van Openbare Werken van de
gemeente deel uit van de klandbordgroep. Er
waren bijeenkomsten voor aUe betrokkenen
en belangstellenden. Deze voorbereidingen
en overleggen noemde mevrouw De Vries
een "staaltje van burgerparticipatie, waar je
'U' tegen zegt. "Ieder heeft zijn zegje kunnen
doen en er is goed naar geluisterd".
De burgemeester spralc namens het col
lege haar respect en waardering uit voor de
wijze waarop door het bestuiu- van de mid
denstandsvereniging in samenspraak met
wethouder Van der Kamp de baatbelasting
tot stand is gekomen. Via deze baatbelasting
betalen ook de middenstanders ongeveer
voor de helft mee aan de opknapbeurt van
d'n Diek.
Het karwei moest geklaard worden met zo
weinig mogelijk overlast voor het publiek en
demiddenstandsbedrijven.Daarom werdeerst
de achterkant van d'n Diek opgeknapt. Het
kanaal werd gedempt en over de aangelegde
weg konden de winkelbedrijven bevoorraad
worden. Er werden 400 extra parkeerplaatsen
aangelegd. En op deze parkeerterreinen zal
géén parkeergeld worden geheven. Dit dient
volgens De Vries beschouwd te worden als
een stukje wisselgeld voor de baatbelasting,
ondanks dat de gemeente hiervoor fors in
heeft geïnvesteerd. Allen die een bijdrage
hebben geleverd aan het voorkomen van
overlast tijdens de verbouwing werden door
de burgemeester daarvoor dank gezegd.
Eén minpunt moest mevrouw De Vries ech
ter toch van het hart: "Helaas is er wel relatief
veel overlast veroorzaakt door jongeren. Met
name het neerschrijven van 'nare' teksten en
enkele vernielingen die werden aangericht,
zoals het vernielen van ruiten en dergelij
ke. Ook moesten bankjes opnieuw worden
geplaatst". En de kleurige stoeltjes, waarmee
de tribune tegenover het Diekhuusplein zou
worden worden opgefleurd: "na liet derde
weekend was nog maar één stoeltje over,
terwijl de overigen verspreid over het dorp
werden aangetroffen. Droevig!"
In haar toespraak wees mevrouw De Vries
ook op de andere ontwikkelingen die heb
ben plaatsgevonden rond het winkelcentrum,
zoals het complex Holland-Zeeland, het
Bastion en de aangrenzende woningen. "Een
hele drukte, maar we hébben er ook wat voor:
een winkelcentrum dat de toets der kritiek
kan doorstaan en waar iedere inwoner van
de gemeente Middelharnis met recht trots op
mag zijn!"
Mevrouw De Vries kon dan ook trots beslui
ten dat de investering van ruim 2 miljoen
euro het waard is geweest om dit gebied op
te waarderen en zo de concurrentiepositie te
verstevigen. "Het is van groot belang voor
de gemeente Middelharnis en haar inwoners,
maar ook voor het eiland met haar bewoners,
dat wij over zo'n uniek winkelcentrum kun
nen beschikken - een elk weer voorziening
bij uitstek en een werkgelegenheidsfactor
van betekenis".
Vervolgens spoedde het gezelschap zich naar
de vijfentwintig meter lange taart, die door
de 'Consumptief' leerlingen van de Techni
sche School was gebakken. Een heel lange
'diek' waarbij smakeüjke ontmoetingen
plaatsvonden.