Eilandelijke samenwerking
blijkt aanleiding voor verwarring
Kinderboerderij Hernesseroord
zwaait Geert Volders massaal uit
Programma seizoen 2005/2006
'De Cliristenvrouw'
EIIAIIDBn-tnEUWS
Inzameling van goederen t.b.v.
Oost Europa Werkgroep 'Middelharnis'
Belangrijk is dat de raden hun colleges vertrouwen
Eilandelijke samenwerking levert uiteindelijk voordeel op
Nota Vitale Regio
Cadeaus
Overstromingen en hitte
Niet-vrijblijvende samenwerking
Vitale Regio
Misverstanden
Gemeenten verantwoordelijlc
Kosten
Gemeenten blijven zelfstandig!
'Exponent
van het nieuwe denken
Verschillende keren wordt er in
bijgaand artikel gerefereerd aan
de nota 'Vitale Regio'. Wat is het
doel en de inhoud van deze nota?
Groot opgetuigde organisatie
Geen grotere rol
PAGINA 9
-"^sfj!,*i!3*r;«£e^5S^ï«a=s^w»«'^s»**&=-'S»;';.a6ï^^^^
VRIJDAG 2 SEPTEMBER 2005
Geert Volders ontvangt bij zijn afscheid van
(Foto: Adri
MIDDELHARNIS - Woensdagmid
dag zette Geert Volders voorgoed een
punt achter zijn werkzaamheden op de
kinderboerderij van Hernesseroord.
In december van het vorige jaar werd
al uitgebreid stilgestaan bij het feit dat
Geert Volders zijn functie neerlegde
als adviseur van het bestuur van de
Stichting Kinderboerderij Hernes
seroord. Toch bleef hij nog 'gewoon'
actief binnen de Kinderboerderij. Wel
werd toen al aangekondigd dat Geert
dit jaar helemaal afscheid zal nemen.
En woensdagmiddag was het zover:
Volders ging in de VUT. Toch wilde de
leiding dit afscheid niet zomaar voor
bij laten gaan.
Door Adri van der Laan
Woensdagmiddag kregen Geert Volders en
de bewoners van Zuidwester/Hemesseroord
nog een feestmiddag aangeboden. Er waren
veel activiteiten, waarbij de scheidende
de Kinderboerderij veel felicitaties en cadeaus,
van der Laan)
medewerker in het middelpunt stond. Er
waren toespraken en natuurlijk ontbrak ook
een optreden van 'De Roffels', de slagwerk-
groep van Hernesseroord, niet.
Tijdens de feestelijkheden kreeg Volders
een grote hoeveelheid cadeaus aangeboden,
waaruit blijkt dat zijn bezigheden voor de
Kinderboerderij zéér werden gewaardeerd.
Het was dan ook een lange tijd dat hij aan de
Kinderboerderij was verbonden. Al bijna der
tig jaar was hij bij Hernesseroord in dienst en
heeft hij op de Kinderboerderij, lief en leed
gedeeld met zowel de bewoners, personeel,
vrijwilligers als de vaste bezoekers. Velen
waren dan ook naar het feestje van Geert
gekomen om hem de hand te drukken of een
dikke knuffel te geven.
Volders kreeg veel geschenken die hem zéker
nog wel eens terug zullen doen denken aan
zijn werkzaamheden op de Kinderboerderij.
Zo was daar een koe die hij, inclusief de bol
derkar mee naar huis mocht nemen. Maar aan
deze koe zal Volders vast minder werk heb
ben dan aan de dieren van de kinderboerderij,
want zij is van steen...
MIDDELHARNIS - 'De Christen
vrouw' afdeling Middelharnis-Som-
melsdijk heeft haar programma voor
het seizoen 2005/2006 weer samenge
steld. Het doel van de verenigingen is
om christenvrouwen vanuit de Bijbel
behulpzaam te zijn, om te kunnen
komen tot een beter inzicht en kennis
omtrent de problemen van deze tijd
ten aanzien van gezin, maatschappij,
staat en cultuur. 'De Christenvrouw'
is een interkerkelijke vereniging, die
vergadert in het Hervormde vereni
gingsgebouw 'De Hoeksteen' aan de
Ring te Middelharnis.
Het bestuur zou het fijn vinden om het
komende seizoen weer een groot aantal vrou
wen te mogen ontmoeten rond onderstaand
programma.
7 september: Koffieochtend, Mw. Lock-Has-
selaar van de Stichting Eleos in Dordrecht
hoopt een lezing te houden over 'Preven
tie van Bum-out'. Aanvang 9.30 uur.
28 september: De heer L.J. van Valen uit
Dordrecht zal een lezing met dia's houden
over M'Cheyne: 'Zielzorg in een haven
stad'. Aanvang 19.45 uur.
12 oktober: Gecombineerde vergadering
in Dirksland. Spreker is de heer M.H.
Baan uit Dirksland (onderwerp nog niet
bekend). Aanvang 19.45 uur
23 november: De heer W. de Jong uit Helle-
voetsluis. Lezing met dia's over Maarten
Luther. Aanvang 19.45 uur.
21 december: Kerstavond. Meditatie door
ds. R.W. van Mourik uit Sommelsdijk,
Aanvang 19.30 uur.
18 januari: De heer W.A. den Hertog uit
Dirksland. Lezing over Evangelisatiewerk
in de gevangenis. Aanvang 19.45 uur.
15 februari: Jaarvergadering. Deze avond
verzorgt het Bureau Groeps Vooriichting
het programma 'Koken voor moeder en
dochter'. Aanvang 19.30 uur.
15 maart: De heer T. van Kempen uit Oude
Tonge. Dia's over Noorwegen. Aanvang
19.45 uur.
12 april: Paasavond. Meditatie door ds. P.
den Butter uit Middelharnis. Aanvang
19.30 uur.
Voor meer inlichtingen kunt u bellen naar
mevrouw C.J. van der Made-Sarelse, tel.:
484228.
Op zaterdag 3 september is er weer
een goedereninzameling voor de arme
medemens in Oost-Europa. De Oost
Europa Werkgroep Middelharnis is
zeer dankbaar dat deze actie, die altijd
wordt gehouden op de eerste zaterdag
van de maand, weer kan plaats vin
den. Plaats van inzameling is in de
opslagplaats van de werkgroep. Deze
opslagloods wordt tijdelijk gebruikt
van aannemingsbedrijf Wielhouwer
B.V. uit Middelharnis en is gelegen
aan de Waterweg te Middelharnis,
naast huisnummer 37. Op de inza-
melingsdagen staat dat ook met een
bord langs de weg aangegeven. Leden
van de werkgroep en enkele van de
vele vrijwilligers zijn dan van 9.30 tot
11.30 uur aanwezig om uw materialen
in ontvangst te nemen en te sorteren.
Komt u dan ook uitsluitend op deze
tijden, en zet buiten deze tijden geen
dozen of zakken bij de deur. Breng ook
geen huisraad en ronunelmarktspul-
len mee.
In samenwerking met de landelijke stichtin
gen zoals: St. Hulp Oost Europa (H.O.E.), St.
Kom over en Help (K.O.E.H.), St. Hulpver
lening aan Christenen in Roemenië (H.C.R.)
en anderen, worden adressen gezocht waar
de goederen het meest nodig zijn. Er is de
afgelopen jaren veel ingeleverd en al tiental
len vrachtwagenladingen zijn weggebracht
naar Oost Europa. De goederen kwamen en
komen vooral terecht in landen als: Oekraï
ne, Roemenië, Albanië, Bulgarije, Hongarije
en de landen van het voormalige Joegosla
vië. Vaak worden hiervoor kosteloos trailers
ter beschikking gesteld, maar ook heeft de
werkgroep transportbedrijven moeten inhu
ren. Voor zo'n transport betaalt de werkgroep
ongeveer 2.500 euro. (Voor ingebrachte goe
deren wordt daarom een vrijwillige mini
male bijdrage van 1,25 per doos of zak
gevraagd.)
Zo is, in samenwerking met bovengenoemde
stichtingen, op dinsdag 9 augustus een extra
vrachtwagen vertrokken naar delen van Roe
menië. U heeft in de media kunnen vernemen
dat dit land momenteel geteisterd wordt door
extreme natuurinvloeden. Het land wordt de
ene week getroffen door zeer hevige regen
val en ernstige overstromingen en de andere
week sterven er tientallen mensen door de
extreem hoge temperaturen. Huisjes zijn
weggespoeld, bruggen werden als kaarten
huizen meegesleurd met het kolkende water.
Er is in sommige delen een groot gebrek
aan (drink)water. Mensen zijn soms al hun
bezittingen kwijt. Delen zijn onbereikbaar
en afgesneden van de buitenwereld. Vanuit
Bacau wordt heel veel gecoördineerd. Vele
vrijwilligers staan klaar om te helpen waar
het meest nodig is. Onlangs heeft D. Vroegin-
deweij, secretaris van de H.C.R., een bezoek
gebracht en heeft met eigen ogen kunnen aan
schouwen in welke staat het land verkeert.
Ook de Oost Europa Werkgroep 'Middelhar
nis' heeft hulp aangeboden. Men is het meest
gebaad bij geld. Als ook u wilt helpen, kunt
u een gift overmaken naar de rekening van
de werkgroep 34.20.07.408, onder vermel
ding van 'watersnood'. Middels deze steun
wordt (drink)water gekocht en op de zwaarst
getroffen plaatsen uitgedeeld, onder andere
met behulp van helikopters. Als elke inwoner
op Goeree-Overflakkee één euro overmaakt,
kan birmenkort 40.000 euro worden overge
maakt...
GOEREE-OVERFLAKKEE - In Eilanden Nieuws van vrijdag 12 augustus
werd een ingezonden stuk geplaatst, geschreven door de heer C. Noorthoek te
Stellendam. De schrijver schetste in duidelijke taal zijn bedenkingen tegen het
ISGO en de vernieuwde bestuurlijke samenwerking. Noorthoek vreest een geld
verslindende bureaucratische organisatie, die door de gemeenteraden moeilijk
te controleren is en vér van de burgers af zal komen te staan. Zijn de bedenkin
gen van Noorthoek reëel? En is de vernieuwde bestuurlijke samenwerking een
opmaat voor een eilandelijke gemeente herindeling? We spraken met ISGO-
voorzitter drs. S. Stoop en ISGO-secretaris A.R. Slijkhuis, die graag enige toe
lichting geven naar aanleiding van het ingezonden stuk van Noorthoek.
Tekst en foto's: Adri van der Laan
Het blijkt dat het schrijven van de heer Noord-
hoek nogal wat stof heeft doen opwaaien op
politiek Goeree-Overflakkee. Noorüioek vraagt
zich in zijn stuk af of de gemeentetaken die
momenteel en in de toekomst door het ISGO
zullen worden uitgevoerd, tot de conclusie zul
len leiden dat het onverantwoord is om de vier
eUandeüjke gemeenten in stand te houden. Hij
plaatst verder ook vraagtekens bij het demo
cratisch gehalte van het samenwerkingsorgaan
omdat het dagelijks bestuur van het ISGO
wordt gevormd, door de - niet door de burgers
gekozen - eilandelijke colleges van B en W.
Kortom: hoe democratisch is het ISGO?
Wat is het ISGO en wat zijn de veranderin
gen? Voor een antwoord op de vraag gaan we
terug in het verleden. In het najaar van 1989
was er op Goeree-Overflakkee voor het eerst
sprake van eilandelijke samenwerking. De
vier eilandelijke gemeenten besloten toen om
bepaalde taken gezamenlijk uit te gaan voe
ren, de voornaamste taak was de milieuhand
having. Men kon bij het eilandehjke samen
werkingsorgaan terecht voor de afvoer van
grofvuil en ook verschillende voorschriften
en toetsing ervan op miheugebied kwamen
van dezelfde organisatie. Vooral van laatstge
noemde activiteiten is de organisatie bekend
bij de burgers op het eiland. Deze samenwer
king is vastgelegd in een gemeenschappelijke
regeling: IntergemeenteUjk Samenwerkings
verband Goeree-Overflakkee (ISGO). Naast
de miheuhandhaving zijn er inmiddels meer
zaken die nu al door het ISGO worden gere
geld, zoals beleid op het gebied van recreatie
en toerisme, volkshuisvesting, volwassenen
educatie en verkeersveiligheid. In het ISGO-
gebouw - het voormahge waterschapshuis in
Middelharnis - is ook het Streekarchief, dat
eveneens onderdeel is van het ISGO, geves
tigd. Verder worden in nauwe samenwerking
met het provinciebestuur ook enkele taken bij
het ISGO uitgevoerd, zoals het Beleidsplan
Milieu en Water, het Servicepunt Handhaving
en de Gebiedsgerichte aanpak.
Deze samenwerking geschiedde op geheel
vrijwiUige basis. Door de Rijksoverheid wer
den de laatste jaren steeds meer taken 'op het
bordje' van de gemeenten gelegd. Deze taak
verzwaring vroeg een adequaat toegerust amb
telijk apparaat dat de nieuwe taken naar beho
ren kon voorbereiden en uitvoeren. Dit was
- zeker financieel gezien - bijna niet meer op
te brengen door iedere gemeente afzonderlijk.
Het besef groeide dat het gezameiüijk aanpak
ken en uitvoeren van taken een forse lasten
verlichting voor de gemeenten zou betekenen.
Daarbij kwam dat ook het Provinciaal Bestuur
aandrong op verdere niet-vrijbUjvende samen
werking. De bestuurskracht en de efficiency
zouden door meer samenwerking sterk wor
den vergroot. Met ingang van 1 december
2004 zijn de eilandelijke gemeenten begonnen
om een zodanig beleid te ontwikkelen dat in
de toekomst nog meer taken gezamenlijk en
dus door het ISGO zullen worden uitgevoerd.
Er dienden nóg meer zaken 'eilandbreed' te
worden aangepakt.
Om de taken die men in de toekomst gezamen
lijk wil gaan uitvoeren in kaart te brengen, is
de nota Vitale Regio geschreven. Dit stuk is in
het voorjaar van dit jaar opgesteld onder ver
antwoordelijkheid van het algemeen bestuur
van het ISGO, dus de gezamenlijke eilandelij
ke colleges. De gemeenteraden werden hierin
vooraf niet gekend en welücht wringt daar de
schoen. Verschillende raadsfracties hebben
laten weten dat zij hever op voorhand betrok
ken waren geweest bij de opstelling van de
Nota Vitale Regio en niet pas na de Sronding
hiermee werden geconfronteerd. Men conclu
deert terecht dat later, als de voorstellen uit
de nota zijn uitgewerkt, de raad toch nog het
laatste woord zal hebben. En dit was ook de
bedoeling van de nota Vitale Regio.
Een ander bezwaar bhjkt er bmnen de raad
van Goedereede te leven als het gaat over
de bezetting van de Portefeuillehouders
Advies Commissies (PAC). In deze commis
sies, die bestaan uit de wethouders voor een
bepaald beleidsveld, worden verschillende
gemeenschappelijke zaken besproken, even
tueel gemeenschappelijk beleid voorbereid
en gesproken over de uitvoering van door de
gemeenten vastgesteld beleid. In de juni-ver-
gadering van de gemeente Goedereede werden
wat vraagtekens gezet bij het feit dat geen van
de vier commissies, door een Goerees colle
gelid wordt voorgezeten. Middelhamis levert
twee voorzitters (openbare orde en veiligheid
en miüeu), Oostflaldcee één (maatschappelij
ke aangelegenheden) en Dirksland één (volks
huisvesting, ruimtelijke ordening en economi
sche zaken). Wel dient te worden opgemerkt
dat het voorzitterschap van de belangrijke
Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid
Goeree-Overflakkee bekleed wordt door wet
houder Van Oosterom uit Goedereede.
Burgemeester drs. S. Stoop van Dirksland,
voorzitter van het ISGO, en A.R. Slijkhuis,
secretaris (directeur) van het samenwerkings
orgaan, verklaren op zich bhj te zijn met het
ingezonden smk van de heer Noorthoek. Zij
vinden het belangrijk genoeg dat er verschil
lende zaken, die spelen rondom de eilandehjke
samenwerking, nu ook eens voor een breder
publiek aan de orde komen. Wellicht kunnen
eventuele misverstanden worden weggeno
men. Want ook Stoop en Slijkhuis weten dat er
niet alléén bij Noorthoek bedenkingen leven
over het democratisch functioneren van het
orgaan. "Wij begrijpen goed dat er raadsleden
zijn dit complexe bestuurhjke model moeilijk
kunnen overzien en zeggen: waar blijven wij
als raadsleden?", zegt Slijkhuis. Hij stelt dat de
eoUeges in de komende tijd over zaken die in
ISGO-verband worden besproken een metho
de moeten vinden, waarbij de raadsleden zo
vroeg mogelijk bij het te ontwikkelen beleid
moeten worden betrokken en niet alleen aan
het eind bij de beleidsvaststelling. "Want dit
laatste leeft nog sterk".
Is deze manier van werken - waarbij de col
leges, vertegenwoordigd in het ISGO, eerst
samen met de ambtenaren beleid ontwikkelen
en dit vervolgens in een nota aan de gemeen
teraden aanbieden - niet het paard achter de
wagen spannen?
Burgemeester Stoop legt uit dat dit komt omdat
de raden hier in het verleden zélf voor hebben
gekozen. "Eerst was er eind 2001 het FVA-rap-
port, waarin werd onderzocht in hoevene een
eilandelijke samenwerking nodig zou zijn. De
colleges hebben hierover gesproken, en in het
voorjaar van 2002 hebben ook de gezamen
lijke raadscommissies zich hierover uitge
sproken: "Samenwerken prima, maar over de
vaststelling en de controle van het beleid gaan
wij" - de raden. Dit betekent dat, als de raden
het beleid hebben vastgesteld, de uitvoering
dan zoveel mogelijk gemeenschappeUjk zal
moeten worden gedaan. Later zullen ze hier
dan hun controlerende taak in dienen te ver
vullen. Het uiteindelijke resultaat was het rap
port 'Eén geeft meer dan velen', waarin het
model voor verdergaande eilandehjke samen
werking is beschreven. De gemeenschappelij
ke regehng, die vervolgens is opgesteld, geldt
vooral voor uitvoering van het beleid voor
Goeree-Overflakkee. De vaststelling vindt m
de gemeenteraden plaats", aldus Stoop.
Er wordt wel eens gedacht dat er bij het ISGO
besluiten genomen worden buiten de vier
gemeenten om. De beide gesprekspartners
ontkennen dit ten stelligste. SHjkhuis noemt
als voorbeeld de Wet werk en bijstand. Voor
de uitvoering van deze wet hebben ambte
naren van de vier gemeenten gezamenlijk
één plan gemaakt. Nadat dit door de colleges
was overgenomen, zijn er voorstellen aan de
gemeenteraden gedaan. "Het ISGO is hier
niet bij betrokken geweest, hoewel de amb-
teüjke en bestuurlijke afstemming wel vooraf
in ISGO-verband plaatsvond. Iets dergehjks
ISGO-voorzitter drs. S. Stoop (links) en ISGO-secretaris A.R. Slijkhuis
geldt voor de voorbereidingen op de aan
staande Wet maatschappelijke ondersteuning
(WMO): de vergaderingen vinden in een amb-
tehjk vooroverleg plaats en later in de PAC in
het ISGO-gebouw, wij leveren veelal alleen
maar de faciütaire diensten". Dus de gemeen
ten blijven zelf verantwoordeUjk.
De heer Noorthoek uit in zijn schrijven ver
der ook zijn zorgen over de kosten van het
samenwerkingsorgaan. Tussen de regels door
zou gelezen kunnen worden dat de uitgege
ven nieuwsbrief wel wat aan de dure kant zou
zijn. De heer Slijkhuis tekent hierbij aan dat
de uitgave van de huidige nieuwsbrief, door
een andere uitvoering juist minder geld heeft
gekost dan de vorige. Maar hij wijst wel op het
belang van een goed uitgevoerde nieuwsbrief
omdat juist de communicatie heel belangrijk
is. "Als je de communicatie niet goed uitvoert,
dan ga je misverstanden krijgen. De raadsle
den weten nu waar ze aan toe zijn en daarom
moet er een professionele communicatie ont
staan". Doordat veel burgers en misschien
ook wel raadsleden het huidige ISGO nog
te veel vergelijken met het 'oude ISGO'dat
vrijwel alleen maar de milieutaken uitvoerde,
kan er wel eens een verkeerd beeld zijn ont
staan over het nieuwe samenwerkingsorgaan.
Maar Stoop wijst erop dat er wel een geheel
nieuwe regeling is ontstaan, die totaal anders
is dan voorheen en meer mogelijkheden biedt
voor uitbreiding van de samenwerking. "Op
verschillende manieren hebben wij de nieuwe
structuur aan de gemeenteraden gepresen
teerd". Hij noemt hierbij de presentatieavond,
die begin april in het ISGO-gebouw is gehou
den. Op die presentatieavond werden geen
nieuwe dingen gepresenteerd, maar alleen de
zaken die al eilandelijk worden aangepakt.
"Wij doen precies wat de raden hierover heb
ben besloten: uitvoeren van door hen vastge
steld beleid", aldus Stoop. "Natuurlijk wordt
er wel nieuw beleid voorbereid, zoals de uit
voering van de al genoemde WMO, maar de
besluitvorming blijft voorbehouden aan de
afzonderlijke gemeenten". De heren wijzen
erop dat een dergelijke manier van werken
het voordeel heeft dat niet iedere gemeente
afzonderlijk de uitvoering van een vrij inge
wikkelde wet moet voorbereiden. "Dit werkt
uiteindelijk kostenbesparend, want het wiel
hoeft niet door vier gemeenten apart te wor
den uitgevonden".
Stoop en Shjkhuis verzekeren dat de gemeen
ten wel zelfstandig blijven, omdat de taken
van het ISGO alleen maar uitvoerend zijn
Het huidige ISGO-gebouw te Middelhamis
Het Dagelijks Bestuur van het ISGO
heeft de nota Vitale Regio vastgesteld.
De bedoeling van de nota is aan te geven
welke taken het vernieuwde samenwer
kingsverband ter hand kan nemen. De
opstellers noemen dit "de exponent van
het nieuwe denken". Verder wordt er
in de nota aangegeven welke ambities
de nieuwe regio heeft. Het College van
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland
is voornemens om de nota Vitale Regio
te gebruiken voor toekomstige gebieds
gerichte afspraken en de invulling van
het Streekplan voor de regio.
In de nota wordt onder andere de situ
atie geschetst van plattelandsvernieu
wing die door de overheid in gang
wordt gezet. Er wordt vastgesteld dat
gemeenten dienen samen te werken om
een breed draagvlak te creëren bij het
oplossen van de plattelandsproblemen.
In Vitale Regio wordt per PAC geformu
leerd hoe de regionale samenwerking in
de toekomst gestalte kan krijgen. Naast
bestaand beleid wordt er ook nieuw
beleid voorgesteld, waarbij samenwer
king belangrijk is. Natuurlijk zullen bij
vaststelling van beleid de gemeentera
den van de vier gemeenten, elk afzon
derlijk, het laatste woord hebben.
bij beleid dat de gemeentegrenzen over
schrijdt. Wel komen de gemeentes voor keu
zes te staan. Een voorbeeld is het ontwikke
len van een regionale woonvisie, waarbij de
woningcontingenten zullen gaan vervallen en
er contouren zullen worden getrokken, zeg
maar stippellijnen, waarbinnen woningbouw
mogehjk zal zijn. "Hiervoor is wel goed over
leg tussen de gemeenten nodig. De gemeen
ten moeten allereerst voor zichzelf een beeld
hebben waar die contouren moeten komen.
Maar daarna moet het niet zo zijn dat iede
re gemeenten voor zichzelf deze contouren
zo ruim mogelijk trekt. Want dat krijgen we
bij de provincie niet voor elkaar. Er moeten
dan keuzes worden gemaakt, dus bij de ene
gemeente zal wellicht meer woningbouw kun
nen plaatsvinden en bij de andere gemeente
welHcht meer ruimte voor recreatie. Dit moet
duidehjk worden doorgesproken, want het
gaat om een regionaal belang, het belang van
heel Goeree-Overflakkee; ik ga er vanuit dat
het provinciebestuur dat ook van ons zal ver
langen. En dit zal door de colleges goed aan de
gemeenteraden dienen te worden uitgelegd.
Bij gemeenschappelijk gemaakte keuzes zul
len coUeges deze tegenover de raden moeten
verdedigen en als het ware hun rug rechthou-
den", aldus Stoop. "De provincie verlangt een
duidelijk economisch en ruimtelijk regionaal
beleid en daar dienen de raden van doordron
gen te zijn", zo verduidelijkt Shjkhuis.
Volgens de beide mensen van het ISGO heb
ben de gemeenteraden juist gehandeld door
de nota Vitale Regio voor kennisgeving aan
te nemen. Dus niet vanuit de gedachte dat er
niets mee wordt gedaan, maar de raden geven
hiermee aan dat de nota een goede basis is om
een verdere uitwerking aan te geven. Belang
rijk in deze discussie is het onderling vertrou
wen tussen raden en colleges.
Slijkhuis wil ook de gedachte ontzenuwen dat
het ISGO een groot opgetuigde organisatie is
geworden. Hij ontkent dit ten stelligste. "De
nieuwe structuur is met een minimum inzet
van onze kant tot stand gekomen. Personele
uitbreidingen hebben vooral te maken gehad
met een aantal nieuwe taken, zoals het Streek
archief."
En wat betreft de kritiek dat het ISGO in een
te groot gebouw zou zitten: "dat is ook niet
terecht". "Je kunt ons niet verwijten dat we
dit gebouw in de schoot geworpen kregen
toen het Waterschap het pand verliet". Het
gebouw is overigens perfect voor de nieuwe
samenwerking, "maar of we het breed laten
hangen...?" De heren ontkennen niet dat het
ISGO één van de best gehuisveste samen
werkingsverbanden van Zuid-Holland is,
maar dat ligt niet aan hun financiële ambities,
zo verzekeren zij. Verder zijn in het pand ook
de medewerkers van de eilandelijke brand-
weersamenwerking en de verzelfstandigde
stichting voor het openbaar primair onder
wijs gehuisvest. Deze maken geen onderdeel
uit van het ISGO.
Natuurlijk worden er in het begin van de eilan
delijke samenwerking wat kosten gemaakt.
Maar Stoop en Slijkhuis wijzen erop dat in
dezen de kosten voor de baten uitgaan, want
de samenwerking is wel een investering in
de toekomst. Zo hebben de vier gemeenten
plannen in ontwikkeling om verschillende
zaken samen te gaan doen. "Dit zal zéker in
de toekomst tot kostenvermindering leiden,
bijvoorbeeld op het gebied van gezameiüijk
beleid van inkoop en aanbesteding".
Er zijn ook raadsleden op Goeree-Overflak
kee, die achter de meer intensievere samen
werking, het 'spook' van de gemeentelijke
herindeling zien opdoemen. Stoop en Slijk
huis zien deze angst niet. "Een gemeente-
üjke herindeUng kost veel en vergt veel tijd.
Overigens is bij de provincie en de Tweede
Kamer de tendens aanwezig om alleen nog
mee te werken aan gemeentelijke herinde
ling als de betrokken gemeenten er zelf om
vragen".
Concluderend kan dus gesteld worden dat aan
het ISGO geen grotere rol moet worden toe
bedeeld dan het in werkelijkheid heeft. Wel is
er een groot aantal zaken dat regionaal dient te
worden aangepakt en daarbij kan het samen
werkingsorgaan een grote rol gaan spelen.
Maar te allen tijde bhjven de gemeenteraden
verantwoordelijk voor de vaststelling van het
beleid. Om dit te bereiken, zal er wel goede wil
en communicatie nodig zijn tussen de eilande
lijke colleges onderling en tussen de colleges
en raden in iedere gemeente afzonderlijk.