Eilandelijke samenwerking blijkt aanleiding voor verwarring Kinderboerderij Hernesseroord zwaait Geert Volders massaal uit Programma seizoen 2005/2006 'De Cliristenvrouw' EIIAIIDBn-tnEUWS Inzameling van goederen t.b.v. Oost Europa Werkgroep 'Middelharnis' Belangrijk is dat de raden hun colleges vertrouwen Eilandelijke samenwerking levert uiteindelijk voordeel op Nota Vitale Regio Cadeaus Overstromingen en hitte Niet-vrijblijvende samenwerking Vitale Regio Misverstanden Gemeenten verantwoordelijlc Kosten Gemeenten blijven zelfstandig! 'Exponent van het nieuwe denken Verschillende keren wordt er in bijgaand artikel gerefereerd aan de nota 'Vitale Regio'. Wat is het doel en de inhoud van deze nota? Groot opgetuigde organisatie Geen grotere rol PAGINA 9 -"^sfj!,*i!3*r;«£e^5S^ï«a=s^w»«'^s»**&=-'S»;';.a6ï^^^^ VRIJDAG 2 SEPTEMBER 2005 Geert Volders ontvangt bij zijn afscheid van (Foto: Adri MIDDELHARNIS - Woensdagmid dag zette Geert Volders voorgoed een punt achter zijn werkzaamheden op de kinderboerderij van Hernesseroord. In december van het vorige jaar werd al uitgebreid stilgestaan bij het feit dat Geert Volders zijn functie neerlegde als adviseur van het bestuur van de Stichting Kinderboerderij Hernes seroord. Toch bleef hij nog 'gewoon' actief binnen de Kinderboerderij. Wel werd toen al aangekondigd dat Geert dit jaar helemaal afscheid zal nemen. En woensdagmiddag was het zover: Volders ging in de VUT. Toch wilde de leiding dit afscheid niet zomaar voor bij laten gaan. Door Adri van der Laan Woensdagmiddag kregen Geert Volders en de bewoners van Zuidwester/Hemesseroord nog een feestmiddag aangeboden. Er waren veel activiteiten, waarbij de scheidende de Kinderboerderij veel felicitaties en cadeaus, van der Laan) medewerker in het middelpunt stond. Er waren toespraken en natuurlijk ontbrak ook een optreden van 'De Roffels', de slagwerk- groep van Hernesseroord, niet. Tijdens de feestelijkheden kreeg Volders een grote hoeveelheid cadeaus aangeboden, waaruit blijkt dat zijn bezigheden voor de Kinderboerderij zéér werden gewaardeerd. Het was dan ook een lange tijd dat hij aan de Kinderboerderij was verbonden. Al bijna der tig jaar was hij bij Hernesseroord in dienst en heeft hij op de Kinderboerderij, lief en leed gedeeld met zowel de bewoners, personeel, vrijwilligers als de vaste bezoekers. Velen waren dan ook naar het feestje van Geert gekomen om hem de hand te drukken of een dikke knuffel te geven. Volders kreeg veel geschenken die hem zéker nog wel eens terug zullen doen denken aan zijn werkzaamheden op de Kinderboerderij. Zo was daar een koe die hij, inclusief de bol derkar mee naar huis mocht nemen. Maar aan deze koe zal Volders vast minder werk heb ben dan aan de dieren van de kinderboerderij, want zij is van steen... MIDDELHARNIS - 'De Christen vrouw' afdeling Middelharnis-Som- melsdijk heeft haar programma voor het seizoen 2005/2006 weer samenge steld. Het doel van de verenigingen is om christenvrouwen vanuit de Bijbel behulpzaam te zijn, om te kunnen komen tot een beter inzicht en kennis omtrent de problemen van deze tijd ten aanzien van gezin, maatschappij, staat en cultuur. 'De Christenvrouw' is een interkerkelijke vereniging, die vergadert in het Hervormde vereni gingsgebouw 'De Hoeksteen' aan de Ring te Middelharnis. Het bestuur zou het fijn vinden om het komende seizoen weer een groot aantal vrou wen te mogen ontmoeten rond onderstaand programma. 7 september: Koffieochtend, Mw. Lock-Has- selaar van de Stichting Eleos in Dordrecht hoopt een lezing te houden over 'Preven tie van Bum-out'. Aanvang 9.30 uur. 28 september: De heer L.J. van Valen uit Dordrecht zal een lezing met dia's houden over M'Cheyne: 'Zielzorg in een haven stad'. Aanvang 19.45 uur. 12 oktober: Gecombineerde vergadering in Dirksland. Spreker is de heer M.H. Baan uit Dirksland (onderwerp nog niet bekend). Aanvang 19.45 uur 23 november: De heer W. de Jong uit Helle- voetsluis. Lezing met dia's over Maarten Luther. Aanvang 19.45 uur. 21 december: Kerstavond. Meditatie door ds. R.W. van Mourik uit Sommelsdijk, Aanvang 19.30 uur. 18 januari: De heer W.A. den Hertog uit Dirksland. Lezing over Evangelisatiewerk in de gevangenis. Aanvang 19.45 uur. 15 februari: Jaarvergadering. Deze avond verzorgt het Bureau Groeps Vooriichting het programma 'Koken voor moeder en dochter'. Aanvang 19.30 uur. 15 maart: De heer T. van Kempen uit Oude Tonge. Dia's over Noorwegen. Aanvang 19.45 uur. 12 april: Paasavond. Meditatie door ds. P. den Butter uit Middelharnis. Aanvang 19.30 uur. Voor meer inlichtingen kunt u bellen naar mevrouw C.J. van der Made-Sarelse, tel.: 484228. Op zaterdag 3 september is er weer een goedereninzameling voor de arme medemens in Oost-Europa. De Oost Europa Werkgroep Middelharnis is zeer dankbaar dat deze actie, die altijd wordt gehouden op de eerste zaterdag van de maand, weer kan plaats vin den. Plaats van inzameling is in de opslagplaats van de werkgroep. Deze opslagloods wordt tijdelijk gebruikt van aannemingsbedrijf Wielhouwer B.V. uit Middelharnis en is gelegen aan de Waterweg te Middelharnis, naast huisnummer 37. Op de inza- melingsdagen staat dat ook met een bord langs de weg aangegeven. Leden van de werkgroep en enkele van de vele vrijwilligers zijn dan van 9.30 tot 11.30 uur aanwezig om uw materialen in ontvangst te nemen en te sorteren. Komt u dan ook uitsluitend op deze tijden, en zet buiten deze tijden geen dozen of zakken bij de deur. Breng ook geen huisraad en ronunelmarktspul- len mee. In samenwerking met de landelijke stichtin gen zoals: St. Hulp Oost Europa (H.O.E.), St. Kom over en Help (K.O.E.H.), St. Hulpver lening aan Christenen in Roemenië (H.C.R.) en anderen, worden adressen gezocht waar de goederen het meest nodig zijn. Er is de afgelopen jaren veel ingeleverd en al tiental len vrachtwagenladingen zijn weggebracht naar Oost Europa. De goederen kwamen en komen vooral terecht in landen als: Oekraï ne, Roemenië, Albanië, Bulgarije, Hongarije en de landen van het voormalige Joegosla vië. Vaak worden hiervoor kosteloos trailers ter beschikking gesteld, maar ook heeft de werkgroep transportbedrijven moeten inhu ren. Voor zo'n transport betaalt de werkgroep ongeveer 2.500 euro. (Voor ingebrachte goe deren wordt daarom een vrijwillige mini male bijdrage van 1,25 per doos of zak gevraagd.) Zo is, in samenwerking met bovengenoemde stichtingen, op dinsdag 9 augustus een extra vrachtwagen vertrokken naar delen van Roe menië. U heeft in de media kunnen vernemen dat dit land momenteel geteisterd wordt door extreme natuurinvloeden. Het land wordt de ene week getroffen door zeer hevige regen val en ernstige overstromingen en de andere week sterven er tientallen mensen door de extreem hoge temperaturen. Huisjes zijn weggespoeld, bruggen werden als kaarten huizen meegesleurd met het kolkende water. Er is in sommige delen een groot gebrek aan (drink)water. Mensen zijn soms al hun bezittingen kwijt. Delen zijn onbereikbaar en afgesneden van de buitenwereld. Vanuit Bacau wordt heel veel gecoördineerd. Vele vrijwilligers staan klaar om te helpen waar het meest nodig is. Onlangs heeft D. Vroegin- deweij, secretaris van de H.C.R., een bezoek gebracht en heeft met eigen ogen kunnen aan schouwen in welke staat het land verkeert. Ook de Oost Europa Werkgroep 'Middelhar nis' heeft hulp aangeboden. Men is het meest gebaad bij geld. Als ook u wilt helpen, kunt u een gift overmaken naar de rekening van de werkgroep 34.20.07.408, onder vermel ding van 'watersnood'. Middels deze steun wordt (drink)water gekocht en op de zwaarst getroffen plaatsen uitgedeeld, onder andere met behulp van helikopters. Als elke inwoner op Goeree-Overflakkee één euro overmaakt, kan birmenkort 40.000 euro worden overge maakt... GOEREE-OVERFLAKKEE - In Eilanden Nieuws van vrijdag 12 augustus werd een ingezonden stuk geplaatst, geschreven door de heer C. Noorthoek te Stellendam. De schrijver schetste in duidelijke taal zijn bedenkingen tegen het ISGO en de vernieuwde bestuurlijke samenwerking. Noorthoek vreest een geld verslindende bureaucratische organisatie, die door de gemeenteraden moeilijk te controleren is en vér van de burgers af zal komen te staan. Zijn de bedenkin gen van Noorthoek reëel? En is de vernieuwde bestuurlijke samenwerking een opmaat voor een eilandelijke gemeente herindeling? We spraken met ISGO- voorzitter drs. S. Stoop en ISGO-secretaris A.R. Slijkhuis, die graag enige toe lichting geven naar aanleiding van het ingezonden stuk van Noorthoek. Tekst en foto's: Adri van der Laan Het blijkt dat het schrijven van de heer Noord- hoek nogal wat stof heeft doen opwaaien op politiek Goeree-Overflakkee. Noorüioek vraagt zich in zijn stuk af of de gemeentetaken die momenteel en in de toekomst door het ISGO zullen worden uitgevoerd, tot de conclusie zul len leiden dat het onverantwoord is om de vier eUandeüjke gemeenten in stand te houden. Hij plaatst verder ook vraagtekens bij het demo cratisch gehalte van het samenwerkingsorgaan omdat het dagelijks bestuur van het ISGO wordt gevormd, door de - niet door de burgers gekozen - eilandelijke colleges van B en W. Kortom: hoe democratisch is het ISGO? Wat is het ISGO en wat zijn de veranderin gen? Voor een antwoord op de vraag gaan we terug in het verleden. In het najaar van 1989 was er op Goeree-Overflakkee voor het eerst sprake van eilandelijke samenwerking. De vier eilandelijke gemeenten besloten toen om bepaalde taken gezamenlijk uit te gaan voe ren, de voornaamste taak was de milieuhand having. Men kon bij het eilandehjke samen werkingsorgaan terecht voor de afvoer van grofvuil en ook verschillende voorschriften en toetsing ervan op miheugebied kwamen van dezelfde organisatie. Vooral van laatstge noemde activiteiten is de organisatie bekend bij de burgers op het eiland. Deze samenwer king is vastgelegd in een gemeenschappelijke regeling: IntergemeenteUjk Samenwerkings verband Goeree-Overflakkee (ISGO). Naast de miheuhandhaving zijn er inmiddels meer zaken die nu al door het ISGO worden gere geld, zoals beleid op het gebied van recreatie en toerisme, volkshuisvesting, volwassenen educatie en verkeersveiligheid. In het ISGO- gebouw - het voormahge waterschapshuis in Middelharnis - is ook het Streekarchief, dat eveneens onderdeel is van het ISGO, geves tigd. Verder worden in nauwe samenwerking met het provinciebestuur ook enkele taken bij het ISGO uitgevoerd, zoals het Beleidsplan Milieu en Water, het Servicepunt Handhaving en de Gebiedsgerichte aanpak. Deze samenwerking geschiedde op geheel vrijwiUige basis. Door de Rijksoverheid wer den de laatste jaren steeds meer taken 'op het bordje' van de gemeenten gelegd. Deze taak verzwaring vroeg een adequaat toegerust amb telijk apparaat dat de nieuwe taken naar beho ren kon voorbereiden en uitvoeren. Dit was - zeker financieel gezien - bijna niet meer op te brengen door iedere gemeente afzonderlijk. Het besef groeide dat het gezameiüijk aanpak ken en uitvoeren van taken een forse lasten verlichting voor de gemeenten zou betekenen. Daarbij kwam dat ook het Provinciaal Bestuur aandrong op verdere niet-vrijbUjvende samen werking. De bestuurskracht en de efficiency zouden door meer samenwerking sterk wor den vergroot. Met ingang van 1 december 2004 zijn de eilandelijke gemeenten begonnen om een zodanig beleid te ontwikkelen dat in de toekomst nog meer taken gezamenlijk en dus door het ISGO zullen worden uitgevoerd. Er dienden nóg meer zaken 'eilandbreed' te worden aangepakt. Om de taken die men in de toekomst gezamen lijk wil gaan uitvoeren in kaart te brengen, is de nota Vitale Regio geschreven. Dit stuk is in het voorjaar van dit jaar opgesteld onder ver antwoordelijkheid van het algemeen bestuur van het ISGO, dus de gezamenlijke eilandelij ke colleges. De gemeenteraden werden hierin vooraf niet gekend en welücht wringt daar de schoen. Verschillende raadsfracties hebben laten weten dat zij hever op voorhand betrok ken waren geweest bij de opstelling van de Nota Vitale Regio en niet pas na de Sronding hiermee werden geconfronteerd. Men conclu deert terecht dat later, als de voorstellen uit de nota zijn uitgewerkt, de raad toch nog het laatste woord zal hebben. En dit was ook de bedoeling van de nota Vitale Regio. Een ander bezwaar bhjkt er bmnen de raad van Goedereede te leven als het gaat over de bezetting van de Portefeuillehouders Advies Commissies (PAC). In deze commis sies, die bestaan uit de wethouders voor een bepaald beleidsveld, worden verschillende gemeenschappelijke zaken besproken, even tueel gemeenschappelijk beleid voorbereid en gesproken over de uitvoering van door de gemeenten vastgesteld beleid. In de juni-ver- gadering van de gemeente Goedereede werden wat vraagtekens gezet bij het feit dat geen van de vier commissies, door een Goerees colle gelid wordt voorgezeten. Middelhamis levert twee voorzitters (openbare orde en veiligheid en miüeu), Oostflaldcee één (maatschappelij ke aangelegenheden) en Dirksland één (volks huisvesting, ruimtelijke ordening en economi sche zaken). Wel dient te worden opgemerkt dat het voorzitterschap van de belangrijke Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid Goeree-Overflakkee bekleed wordt door wet houder Van Oosterom uit Goedereede. Burgemeester drs. S. Stoop van Dirksland, voorzitter van het ISGO, en A.R. Slijkhuis, secretaris (directeur) van het samenwerkings orgaan, verklaren op zich bhj te zijn met het ingezonden smk van de heer Noorthoek. Zij vinden het belangrijk genoeg dat er verschil lende zaken, die spelen rondom de eilandehjke samenwerking, nu ook eens voor een breder publiek aan de orde komen. Wellicht kunnen eventuele misverstanden worden weggeno men. Want ook Stoop en Slijkhuis weten dat er niet alléén bij Noorthoek bedenkingen leven over het democratisch functioneren van het orgaan. "Wij begrijpen goed dat er raadsleden zijn dit complexe bestuurhjke model moeilijk kunnen overzien en zeggen: waar blijven wij als raadsleden?", zegt Slijkhuis. Hij stelt dat de eoUeges in de komende tijd over zaken die in ISGO-verband worden besproken een metho de moeten vinden, waarbij de raadsleden zo vroeg mogelijk bij het te ontwikkelen beleid moeten worden betrokken en niet alleen aan het eind bij de beleidsvaststelling. "Want dit laatste leeft nog sterk". Is deze manier van werken - waarbij de col leges, vertegenwoordigd in het ISGO, eerst samen met de ambtenaren beleid ontwikkelen en dit vervolgens in een nota aan de gemeen teraden aanbieden - niet het paard achter de wagen spannen? Burgemeester Stoop legt uit dat dit komt omdat de raden hier in het verleden zélf voor hebben gekozen. "Eerst was er eind 2001 het FVA-rap- port, waarin werd onderzocht in hoevene een eilandelijke samenwerking nodig zou zijn. De colleges hebben hierover gesproken, en in het voorjaar van 2002 hebben ook de gezamen lijke raadscommissies zich hierover uitge sproken: "Samenwerken prima, maar over de vaststelling en de controle van het beleid gaan wij" - de raden. Dit betekent dat, als de raden het beleid hebben vastgesteld, de uitvoering dan zoveel mogelijk gemeenschappeUjk zal moeten worden gedaan. Later zullen ze hier dan hun controlerende taak in dienen te ver vullen. Het uiteindelijke resultaat was het rap port 'Eén geeft meer dan velen', waarin het model voor verdergaande eilandehjke samen werking is beschreven. De gemeenschappelij ke regehng, die vervolgens is opgesteld, geldt vooral voor uitvoering van het beleid voor Goeree-Overflakkee. De vaststelling vindt m de gemeenteraden plaats", aldus Stoop. Er wordt wel eens gedacht dat er bij het ISGO besluiten genomen worden buiten de vier gemeenten om. De beide gesprekspartners ontkennen dit ten stelligste. SHjkhuis noemt als voorbeeld de Wet werk en bijstand. Voor de uitvoering van deze wet hebben ambte naren van de vier gemeenten gezamenlijk één plan gemaakt. Nadat dit door de colleges was overgenomen, zijn er voorstellen aan de gemeenteraden gedaan. "Het ISGO is hier niet bij betrokken geweest, hoewel de amb- teüjke en bestuurlijke afstemming wel vooraf in ISGO-verband plaatsvond. Iets dergehjks ISGO-voorzitter drs. S. Stoop (links) en ISGO-secretaris A.R. Slijkhuis geldt voor de voorbereidingen op de aan staande Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO): de vergaderingen vinden in een amb- tehjk vooroverleg plaats en later in de PAC in het ISGO-gebouw, wij leveren veelal alleen maar de faciütaire diensten". Dus de gemeen ten blijven zelf verantwoordeUjk. De heer Noorthoek uit in zijn schrijven ver der ook zijn zorgen over de kosten van het samenwerkingsorgaan. Tussen de regels door zou gelezen kunnen worden dat de uitgege ven nieuwsbrief wel wat aan de dure kant zou zijn. De heer Slijkhuis tekent hierbij aan dat de uitgave van de huidige nieuwsbrief, door een andere uitvoering juist minder geld heeft gekost dan de vorige. Maar hij wijst wel op het belang van een goed uitgevoerde nieuwsbrief omdat juist de communicatie heel belangrijk is. "Als je de communicatie niet goed uitvoert, dan ga je misverstanden krijgen. De raadsle den weten nu waar ze aan toe zijn en daarom moet er een professionele communicatie ont staan". Doordat veel burgers en misschien ook wel raadsleden het huidige ISGO nog te veel vergelijken met het 'oude ISGO'dat vrijwel alleen maar de milieutaken uitvoerde, kan er wel eens een verkeerd beeld zijn ont staan over het nieuwe samenwerkingsorgaan. Maar Stoop wijst erop dat er wel een geheel nieuwe regeling is ontstaan, die totaal anders is dan voorheen en meer mogelijkheden biedt voor uitbreiding van de samenwerking. "Op verschillende manieren hebben wij de nieuwe structuur aan de gemeenteraden gepresen teerd". Hij noemt hierbij de presentatieavond, die begin april in het ISGO-gebouw is gehou den. Op die presentatieavond werden geen nieuwe dingen gepresenteerd, maar alleen de zaken die al eilandelijk worden aangepakt. "Wij doen precies wat de raden hierover heb ben besloten: uitvoeren van door hen vastge steld beleid", aldus Stoop. "Natuurlijk wordt er wel nieuw beleid voorbereid, zoals de uit voering van de al genoemde WMO, maar de besluitvorming blijft voorbehouden aan de afzonderlijke gemeenten". De heren wijzen erop dat een dergelijke manier van werken het voordeel heeft dat niet iedere gemeente afzonderlijk de uitvoering van een vrij inge wikkelde wet moet voorbereiden. "Dit werkt uiteindelijk kostenbesparend, want het wiel hoeft niet door vier gemeenten apart te wor den uitgevonden". Stoop en Shjkhuis verzekeren dat de gemeen ten wel zelfstandig blijven, omdat de taken van het ISGO alleen maar uitvoerend zijn Het huidige ISGO-gebouw te Middelhamis Het Dagelijks Bestuur van het ISGO heeft de nota Vitale Regio vastgesteld. De bedoeling van de nota is aan te geven welke taken het vernieuwde samenwer kingsverband ter hand kan nemen. De opstellers noemen dit "de exponent van het nieuwe denken". Verder wordt er in de nota aangegeven welke ambities de nieuwe regio heeft. Het College van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland is voornemens om de nota Vitale Regio te gebruiken voor toekomstige gebieds gerichte afspraken en de invulling van het Streekplan voor de regio. In de nota wordt onder andere de situ atie geschetst van plattelandsvernieu wing die door de overheid in gang wordt gezet. Er wordt vastgesteld dat gemeenten dienen samen te werken om een breed draagvlak te creëren bij het oplossen van de plattelandsproblemen. In Vitale Regio wordt per PAC geformu leerd hoe de regionale samenwerking in de toekomst gestalte kan krijgen. Naast bestaand beleid wordt er ook nieuw beleid voorgesteld, waarbij samenwer king belangrijk is. Natuurlijk zullen bij vaststelling van beleid de gemeentera den van de vier gemeenten, elk afzon derlijk, het laatste woord hebben. bij beleid dat de gemeentegrenzen over schrijdt. Wel komen de gemeentes voor keu zes te staan. Een voorbeeld is het ontwikke len van een regionale woonvisie, waarbij de woningcontingenten zullen gaan vervallen en er contouren zullen worden getrokken, zeg maar stippellijnen, waarbinnen woningbouw mogehjk zal zijn. "Hiervoor is wel goed over leg tussen de gemeenten nodig. De gemeen ten moeten allereerst voor zichzelf een beeld hebben waar die contouren moeten komen. Maar daarna moet het niet zo zijn dat iede re gemeenten voor zichzelf deze contouren zo ruim mogelijk trekt. Want dat krijgen we bij de provincie niet voor elkaar. Er moeten dan keuzes worden gemaakt, dus bij de ene gemeente zal wellicht meer woningbouw kun nen plaatsvinden en bij de andere gemeente welHcht meer ruimte voor recreatie. Dit moet duidehjk worden doorgesproken, want het gaat om een regionaal belang, het belang van heel Goeree-Overflakkee; ik ga er vanuit dat het provinciebestuur dat ook van ons zal ver langen. En dit zal door de colleges goed aan de gemeenteraden dienen te worden uitgelegd. Bij gemeenschappelijk gemaakte keuzes zul len coUeges deze tegenover de raden moeten verdedigen en als het ware hun rug rechthou- den", aldus Stoop. "De provincie verlangt een duidelijk economisch en ruimtelijk regionaal beleid en daar dienen de raden van doordron gen te zijn", zo verduidelijkt Shjkhuis. Volgens de beide mensen van het ISGO heb ben de gemeenteraden juist gehandeld door de nota Vitale Regio voor kennisgeving aan te nemen. Dus niet vanuit de gedachte dat er niets mee wordt gedaan, maar de raden geven hiermee aan dat de nota een goede basis is om een verdere uitwerking aan te geven. Belang rijk in deze discussie is het onderling vertrou wen tussen raden en colleges. Slijkhuis wil ook de gedachte ontzenuwen dat het ISGO een groot opgetuigde organisatie is geworden. Hij ontkent dit ten stelligste. "De nieuwe structuur is met een minimum inzet van onze kant tot stand gekomen. Personele uitbreidingen hebben vooral te maken gehad met een aantal nieuwe taken, zoals het Streek archief." En wat betreft de kritiek dat het ISGO in een te groot gebouw zou zitten: "dat is ook niet terecht". "Je kunt ons niet verwijten dat we dit gebouw in de schoot geworpen kregen toen het Waterschap het pand verliet". Het gebouw is overigens perfect voor de nieuwe samenwerking, "maar of we het breed laten hangen...?" De heren ontkennen niet dat het ISGO één van de best gehuisveste samen werkingsverbanden van Zuid-Holland is, maar dat ligt niet aan hun financiële ambities, zo verzekeren zij. Verder zijn in het pand ook de medewerkers van de eilandelijke brand- weersamenwerking en de verzelfstandigde stichting voor het openbaar primair onder wijs gehuisvest. Deze maken geen onderdeel uit van het ISGO. Natuurlijk worden er in het begin van de eilan delijke samenwerking wat kosten gemaakt. Maar Stoop en Slijkhuis wijzen erop dat in dezen de kosten voor de baten uitgaan, want de samenwerking is wel een investering in de toekomst. Zo hebben de vier gemeenten plannen in ontwikkeling om verschillende zaken samen te gaan doen. "Dit zal zéker in de toekomst tot kostenvermindering leiden, bijvoorbeeld op het gebied van gezameiüijk beleid van inkoop en aanbesteding". Er zijn ook raadsleden op Goeree-Overflak kee, die achter de meer intensievere samen werking, het 'spook' van de gemeentelijke herindeling zien opdoemen. Stoop en Slijk huis zien deze angst niet. "Een gemeente- üjke herindeUng kost veel en vergt veel tijd. Overigens is bij de provincie en de Tweede Kamer de tendens aanwezig om alleen nog mee te werken aan gemeentelijke herinde ling als de betrokken gemeenten er zelf om vragen". Concluderend kan dus gesteld worden dat aan het ISGO geen grotere rol moet worden toe bedeeld dan het in werkelijkheid heeft. Wel is er een groot aantal zaken dat regionaal dient te worden aangepakt en daarbij kan het samen werkingsorgaan een grote rol gaan spelen. Maar te allen tijde bhjven de gemeenteraden verantwoordelijk voor de vaststelling van het beleid. Om dit te bereiken, zal er wel goede wil en communicatie nodig zijn tussen de eilande lijke colleges onderling en tussen de colleges en raden in iedere gemeente afzonderlijk.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 9