Overdenking Vlucht uit deta§0i uit de Heilige Schrift 2005/2006 Cursus Theologische vorming weer van start EIIMIDBN-tllEyWS HET r^KlJkVENSTER Cursus sculpturen maken Programma Cursus Geestelijke Vorming Loopt u met levensvragen? VERVOLGVERHAAL -•:: Blik op kerk ^^y en samenleving ij - Jongerendagen - Bekeerde moslims Waarnemer BETEHE BRUINE BONENSOEP Paul Kieviet geeft 33e Bacilconcert in Hervormde Kerk te Middelharnis Een wonder om mens te zijn Ifaiga-^rilo^ie d-eel 3 I JOH. G. VEENHOF PAGINA 5 VRIJDAG 2 SEPTEMBEi Er is nogal wat ophef over gemaakt. In Keu len waren duizenden rooms-katholieke jon geren bijeen, uit de hele wereld. Hoogtepunt was wel het bezoek van de nieuwe paus, Benediktus XVI, die door de jongeren werd toegejuicht alsof hij een popidool was. We kunnen daar als protestanten heel wat op aan te merken hebben. Verschillende punten van kritiek zijn ook al genoemd. Het insti tuut, dat de paus vertegenwoordigt, stede houder van Christus op aarde, wordt door ons niet erkend. Afgezien daarvan is het bedenkelijk dat een mens zich dergelijke eer laat welgevallen. Bovendien, zijn deze jongeren wel echt bezig met het geloof, of berust een en ander op de emotie van het moment? Zo zouden er wel meer dingen te noemen zijn. We kunnen ook trachten positieve dingen te zeggen. Terwijl de secularisatie om zich heengrijpt en er vele jongeren zijn die hele maal opgaan in deze tijd, zijn er blijkbaar ook vele jeugdigen die nog kiezen voor het geloof en daar op hun manier mee bezig zijn. En de nieuwe paus die, in tegenstelling tot zijn voorganger, niet zo media-belust is, ver kondigt onder die vele duizenden jongeren, de leer van zijn kerk, zonder water bij de wijn te doen! Misschien kan het protestan tisme in z'n verschillende geledingen daar nog iets van leren... Dezer dagen las ik een vrij groot artikel in Elsevier (27 augustus) over een groeiend aantal Nederlandse jongeren dat zich aange trokken voelt tot de Islam. De enkele 'beke ringsverhalen' die gepubliceerd werden, heb ik gelezen. En natuurlijk is er in die persoon lijk getinte verhalen heel wat, dat de toets van onze kritiek niet kan doorstaan. De neiging was groot af en toe commentaar te leveren, maar dat had weinig zin! Wat me wel opviel was dat Nederlandse jon geren bUjkbaar niet genoeg hebben aan de wereld van uitgaan en disco en sex, en noem alle dingen van deze tijd maar op. Er zijn er bij die op zoek zijn naar andere waarden en nonnen, naar dingen die boven de oppervlak kigheid van dit aardse leven uitgaan. Bij de Islam werden ze kennelijk geboeid door de strakke leefregels, het sterke groepsgevoel. De aparte kledingstijl bleken ze zelfs voor lief te nemen! Wat het laatste betreft ging de één duidelijk verder dan de ander, maar allemaal deden ze er wel een goed woord voor. Waarin ze allen overeenkwamen was, dat ze een tamelijk vrije opvoeding hadden geno ten, katholiek of protestant, maar thuis werd er weinig aan gedaan. In ieder geval kwa men ze uit een verwaterd christendom. En in plaats van tot de ene ware God bidden ze nu tot Allah. En terwijl ze van de Bijbel weinig of niets wisten, verdiepten ze zich nu in de Koran! Het zijn voor mij tekenen aan de wand. Jon geren hebben kennelijk niet genoeg aan de materialistische en hedonistische cultuur van deze tijd. Het 'doe maar'-gevoel en het zich uitleven geeft hun geen bevrediging. Ze zijn op zoek naar iets anders, iets hogers. Ze den ken dat gevonden te hebben op de voor ons verkeerde plaats. Maar dat er in ieder geval gezocht wordt zou ons iets te zeggen moeten hebben! A'S' •^r'*^?'* Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. VAN 6 TOT 1000 POTSN Als ik een duizendpoot zie marcheren, vraag ik me wel eens af, of die bij zijn geboorte alzo lang is. Groeit er soms elk jaar een stukje bij en krijgt zo'n dier alsmaar meer pootjes? Antwoord: Goed nagedacht. Als het jong van een gewone duizendpoot (uit de orde Chilopoda) uit het ei kruipt, heeft het pas 14 poten die paarsgewijs uit de lichaamsseg menten steken. Tijdens de groei ontstaan tel kens nieuwe segmenten met elk een volgend paar poten. Maar er zijn veel verschillende soorten. Bij de miljoenpoot (Julus terres- tris) komen de kinderen met maar 6 pootjes uit 't ei stappen. Nu heeft geen enkele hier bekende duizendpoot het aantal benen dat zijn naam aangeeft. U kunt dus aan het aantal segmenten niet nagaan, hoe oud zo'n geleedpotige langsmar- cheerder is. Er bestaan enkele orden waarbij de volwassen diertjes 15 paar poten bezitten, en andere (van de orde Geophilomorpha) krijgen van 31 tot 170 paar pootjes. Bij de miljoenpoten zijn de meeste segmenten twee aan twee aanééngegroeid en daarbij zijn vol wassen beestjes met 11 maar ook met 89 en zelfs met meer dan 100 paar poten. En veel vrouwtjes verstoppen gauw de eieren, want de potige pappa's lusten graag zo'n vers eitje als ontbijtje! 8IJ WIENS MOLEN? Al voor de oorlog zongen we 'Daar bij die molen', maar van wie is dat lied? Van Louis Davids, Kees Pruis ofLou Bandy? Antwoord: Van geen van drieën. Het was een succesnummer van Willy Derby. Dat was de artiesteruiaam van Willem Dieben (1886-1944), die in de Eerste Wereldoorlog het zangduo 'Bandy Boys' vormde met zijn broer Lodewijk. Maar broer Louis wilde betere teksten zingen dan de sentimentele liedjes die Wim uitkoos en ging algauw zijn eigen weg onder de naam Lou Bandy. Willy Derby werd in de twintiger jaren al 'de grootste der tranenuitpersers' genoemd n.a.v. zijn navrante smartlappen als 'De wereld der blinden', 'Werkloze handen' en bijv. 'Aan de muur van 't oude kerkhof'. Hij maakte echter ook hits. Toen de grammofoonplaten opkwamen, verkocht hij 150.000 ex. met zijn 'KerstUedje'. En 'Daar bij die molen' wordt nu nog gezongen. Ik kan de bruine bonensoep nooit zo lekker krijgen als m'n moeder ze maakte. Weet u nog het ouderwetse recept? Daar zou u mij en misschien wel méérfamilies een groot ple zier mee doen. Antwoord: Zet een pond bruine bonen een nacht in de week in ruim water en kook die de volgende dag in ca. 4 liter water gaar. Sommigen zeven het kooknat, maar lekker der is het om de bonen te stampen en dan ca 250 gr in stukjes gesneden (geschilde) aard- De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 Aanstaande zaterdag, 3 september, hoopt musicus Paul Kieviet voor de 33e keer een Bachconcert te geven in de Hervormde Kerk te Middelharnis. Het thema voor dit conce rt is 'Bach en Buxtehude'. Het is dit jaar precies 300 jaar geleden dat de twintigjarige Johann Sebastian aan 'zijn' ker- kenraad (die van Amstadt, waar hij organist was) toestemming vroeg om een maand lang vrijaf te hebben. Bach wilde graag zijn licht opsteken bij de grootmeester Dietrich Buxte hude, de 68-jarige organist van de Marienkir- che in Lübeck. De éne maand werd in werke lijkheid verviervoudigd. Het contact tussen de grijze maestro en de jongeling is voor de jongeling vruchtbaar gebleken. Diepgaand heeft de Noordduitse stijl van Buxtehude zijn sporen getrokken door het werk van Johann Sebastian Bach. Het concert van 3 september wil daarvan iets laten horen. Het programma is zo samenge steld dat de luisteraar zich zélf een voorstel ling kan maken van de invloed die Buxte hude op Bach heeft uitgeoefend. U hoort van beiden een Toccata (in het geval van BAch is het 'dè' Toccata en Fuga), van elk een koraal- voorspel op het zelfde lied, van alle twee een PassacagUa (en hoewel die van Bach in pro porties en diepgang oimiiskenbaar boven die van Buxtehude uitgaat, is die van Buxtehude werkelijk zeer fraai!). Voor wie nog eens wil nalezen om welke stuk ken het precies gaat: Het 'Eilanden-Nieuws' van jl, vrijdag voorzag in een toeHchting op het uit te voeren programma. Het Middelhamisse kerkorgel is onlangs aan een deelrestauratie onderworpen geweest; misschien een extra prikkel om kennis te nemen van de altijd weer unieke relatie tus sen orgel en muziek! Van harte welkom! piRKSLAND - Binnenkort start Clarine 'Bemelmans in Dirksland met een nieuwe cursus sculpturen maken. De cursus duurt 3 tot 4 weken. Er worden beelden gemaakt van zelfhardende klei. Vele vormen en modellen zijn mogelijk. Nadat ze geschilderd zijn, heb ben de sculpturen een bronsachtige uitstra ling. Deelnemers aan de cursus hoeven niet creatief te zijn om mee te doen. De cursus wordt gegeven op dinsdag- en woensdagoch tend en op maandag- en dinsdagavond. Voor meer inlichtingen belt u 0187-603445. appel en 1 of 2 gesneden uien aan de brei toe te voegen. Verder kunt u naar smaak een half pond gehaktballetjes of blokjes spek, een paar stangen prei, kruidnagelen, laurierblad en zout in de soep doen die u zachtjes laat doorkoken. In een koekenpan fruit u onder tussen een gesnipperde ui van ca 100 gr in 50 gr boter mooi lichtbruin. Als u die er bij gedaan hebt, mag de soep nog wel een uurtje heel zachtjes doorkoken, tot ze gelijkmatig gebonden is. Even op smSak afmaken en des gewenst met een lepeltje worcestershiresaus en sneetjes geroosterd witbrood of stokbrood op tafel brengen. AIDS VIA MUGGEN? Als ik gestoken word door een mug die enkele minuten daarvoor bloed van een aids-patiënt opzoog, krijg ik dan ook die ziekte? Antwoord: Nee, want zo werkt een mug niet. Het mannetje steekt niet en het vrouw tje verteert eerst het bloed van een slachtoffer alvorens, lang daarna, een nieuwe bloeddo nor te zoeken. Zij kan geen bloed van een ander mens in uw lichaam brengen. En op het stekende deel van haar bek, of ander mate riaal, kan het aids-virus niet in leven blijven. "Gij zijt mensen" (Ez. 34:31, midden) Het gaat in Ezechiël 34 over ontrouwe her ders en dwalende schapen. Die ontrouwe herders wordt verweten dat het hen er alleen maar om te doen is om van de schapen beter te worden! "Gij eet het vette en bekleedt u met de wol, gij slacht het gemeste, maar de schapen weidt gij niet", zegt de Heere in vers 3. In feite waren die dwalende schapen dus zonder herder! Daarom zegt de Heere dat Hij ze Zelf een herder zal geven, een Enige, een goede Herder, Die de verstrooide, dwa lende kudde zal opzoeken! En weet je wat Die goede Herder zegt? Wel, dit: "Op een goede weide zal De ze weiden en op de hoge bergen Israels zal hun kooi zijn; aldaar zullen zij nederliggen in een goede kooi en zullen weiden in een vette weide." (vers 14) Wee de herders, die zichzelf weiden! (vers 2) Een ernstige waarschuwing aan het adres van ons als voorgangers en kerkenraadsleden! Toch zijn er nog herders (of Uever gezegd: onderherders) in de kerk, die in alle zwak heid in praktijk brengen wat Petrus zegt: "Weidt de kudde Gods, die onder u is, heb bende opzicht daarover, niet uit bedwang, maar gewilliglijk, noch om vuil gewin, maar met een volvaardig gemoed; noch als heer schappij voerende over het erfdeel des Hee- ren, maar als voorbeelden der kudde gewor den zijnde." (1 Petr. 5:2) Zo is het geen harde dienst, maar een innige begeerte om de over ste Herder na te volgen. En in deze weg wil de Heere hen ook gebruiken in zijn dienst, ja, als Die overste Herder dan éénmaal verschij nen zal op de wolken des hemels, dan zullen ze de onverwelkelijke kroon der heerüjkheid behalen! (Petr. 5:4) Mochten we er maar veel van hebben! Maar toch, hoe groot dit alles ook is voor de scha pen, toch is dit voor hen 't grootste, als de Heere tegen hen zegt: "Maar Ik ben uw God!" al gebruikt de Heere daar dan in de middeUijke weg Zijn onderherders voor! Wat zegt die God nu van die schapen Zijner weide? Lees het maar in de tekst: "Gij zijt mensen! Welke mensen zijn dat? Zijn dat alle mensen? Nee, zegt onze Heidelbeiger Cate chismus, maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingeüjfd en al Zijn weldaden aannemen! (Vr. en Antw. 20) Zat dat geloof in Christus er bij die mensen uit onze tekst als vanzelf in? Welnee lezer? Je zult er maar achter gekomen zijn, datje mens bent, dat wil zeggen: Adam! Want Adam betekent: Mens! Dan ben je er achter geko men, datje niet weidt in de weide Gods, maar dat die weide achter je hgt! Datje verstrooit ronddoolt op de ganse aardbodem, zonder herder en dat er niemand is die naar je vraagt en niemand die naar je zoekt! (vers 5 en 6) Mens, Adam, dat is wat, als je daar achter komt! Als je 't slot van Psalm 49 wat gaat verstaan. "Gij dan, o mens, hoe waard, hoe groot in eer, zo gij de wil versmaad van uwe Heere, dan gaat gij, als de beesten, haast ver loren; een wis verderfis u ten lot beschoren!" Dat is wat! Verstaat u 't lezer? Ja? Wel, dan kun je die verloren zoon ook wel een beetje volgen, die daar, verstrooid in de vreemde, tot zichzelf kwam! Dan versta je die man wel wat, die zei: De zal opstaan en tot mijn Vader (tot de Herder) gaan! 't Valt, zo 't valt! Houdt die Herder dan het hek van Zijn weide voor mij gesloten, dan is dat verdiend en zal ik bui ten maar van honger sterven! Maar zó sterfik ook! "Wie weet. God (de Herder) mocht Zich wenden!" (Jona 3:9) Wie weet... Wat zegt u daar, lezer? Wie weet? Maar God heeft zich allang tot zulke mensen gewend! De belofte van de Enige Herder van Ezechiël 34 is allang vervuld! Lees eens met me mee, wat die God, uw God, zegt in Lukas 2:14: "In de mensen een welbehagen!" Juist in zulke mensen, waar ik 't zo-even over had, heeft God een welbehagen!" En weetje wat Hij tegen zulke mensen zegt? Luister: "Mijn duive, zijnde in de kloven der steenrots, in het verborgene ener steüe plaats, toon Mij uw gedaante, doe Mij uw stem horen; want uw stem is zoet en uw gedaante is liefelijk!" Onbegrijpelijk hè. Ja, en nog veel onbegrijpeUjker is dat de zon daarsliefde van die Herder zo vér ging, dat Hijzelf Mens werd! En dat Hij als Mens aan dat vloekhout op Golgotha ging hangen "om de toom Gods tegen de zonde van het ganse menselijke geslacht te dragen". Opdat "men sen", dat wil zeggen Adamieten, dus vijan den, in verwondering zouden leren zingen: "De God des heils wil rmj ten Herder wezen, 'k Heb geen gebrek, 'k heb geen gevaar te vrezen. Hij zal mij zacht, in liefeüjke weiden, aan d' oevers van zeer stille waat'ren leiden. Hij sterkt mijn ziel, richt, om Zijn Naam, mijn treden in 't effen spoor van Zijn gerech tigheden". Dat zijn nu de "mensen" van onze tekst, als ook van antwoord 20 van onze Heidelbergse Catechismus! Mensen met een geschonken geloof! (Ef. 2:8) Lezer, weet u dat u "mens" bent? Dan weet u ook wat een geschonken geloof is! Wat is 't dan 'n wonder om "mens" te zijn hè? Stel u dan eens voor dat u een engel was! Want die kennen dat wonder van gena de, wat een "mens" in Christus geschonken wordt, niet! Ze zijn begerig om er in te zien, zegt Petrus, maar dit geheimenis verstaan ze niet! "Want waarlijk. Hij neemt de engelen niet aan, maar Hij neemt het zaad Abrahams (dat zijn mensen) aan! (Hebr. 2:16) Zeg eens, is het geen wonder om "mens" te zijn? Mensen kunnen met God verzoend worden, omdat ze "mensen" zijn! Welk een onuitspre kelijk, aanbiddelijk wonder, als 't mag zijn: "Want gij waart als dwalende schapen, maar gij zijt nu bekeerd tot de Herder en Opziener uwer zielen!" Merkwaardig, lezers, dat zulke mensen in Psahn 95 zingen: "Komt, buigen w' ons dan biddend neer; komt laat ons kiiielen voor de Heere, Die ons gemaakt heeft en verkoren! Want Hij is onze God, en wij zijn 't volk van Zijne heerschappij, de schapen, die Zijn hand wU weiden." (vers 3b en 4a ber.) Merkwaar dig, dat er onmiddelüjk op volgt: "Zo gij Zijn stem dan heden hoort, gelooft Zijn heil en troostrijk woord; verhardt u niet, maar laat u leiden!" (vers 4b) Merkwaardig? Nee, toch niet! "Gij zijt men sen", lezer! Welke mensen? Van vers 3b en 4a of de gewaarschuwden van vers 4b? De eersten zijn welgelukzalig, al moeten ze dan ook nog gedurig gewaarschuwd worden. En de laatsten? Die kunnen nog welgelukzalig worden! Maar 't is de hoogste tijd! Alzo zegt de Heere HEERE! "Wat is de mens? Wat is in hem te prijzen. Dat Gij, o HEER'. Hem gunsten wilt bewijzen. Dat Gij hem kent? Wat is des mensen kind, Dat Gij het acht, en zo getrouw bemint? (Ps. 144:2a) Ouddorp, ds. G. Meuleman MIDDELHARNIS - Het programma van de Cursus Geestelijke Vorming 2005/2006, die in de zaal achter de Christelijke Gerefor meerde Kerk wordt gegeven, luidt als volgt. 15 september: drs. C. Roest te Woudenberg over 'Omgaan met stress'; 13 oktober: drs. I.A. Kole te Berkenwoude over 'De christelijke opvoeding in gezin, kerken school'; 17 november: drs. K. ten Klooster te Rid derkerk over 'De Gereformeerde belijde nis toegespitst op het remonstrantisme van vandaag'; 19 januari: prof dr. A. Baars te Woudenberg over 'Calvijn en de prediking'; 16 februari: dr. P. de Vries te Elspeet over 'De ontdekkende functie van de wet' 16 maart: ds. P.D.J. Buijs te Harderwijk over 'De strijd tussen vlees en geest. Plaats van samenkomst: de zaal achter de Christelijke Gereformeerde Kerk, Hoflaan 41 te Middelharnis; Tijd: aanvang 19.45 uur, sluiting uiterlijk 22.00 uur; Kosten: 3 per avond of 15 voor de zes avonden, incl. koffie en excerpt van de lezing, te betalen op de betreffende avond(en) of via bankrekening 3420.77.139 t.n.v. mw. K. Mulder, Azaleastraat 19, 3245 CB Sommels- dijk; Cassette: de lezingen worden op een cas sette opgenomen. Deze zijn te bestellen bij mw. K. Mulder, tel. (0187) 482443; kosten per bandje: 5. Stuurgroep: drs. M.H. Baan, ds. P. den But ter, ds. C. Gielen, J. van Hoorn, Kati Mul der, ds. J.C. den Toom. MIDDELHARNIS - Zaterdag 3 september, morgen dus, is de datum waarop dat de cur sus Theologische vorming weer van start gaat. Deze cursus heeft als doel: vorming en toerusting van gemeenteleden door ener zijds verdieping van de kennis van de Bijbel, geschiedenis van kerk en zending, vragen met betrekking tot het belijden van de kerk, verwerking van persoonlijke geloofsvragen, bezinning en doordenking van de vragen die in deze tijd op ons afkomen, en anderzijds toerusting voor het vervullen van taken in de gemeente, zoals als vrijwiUiger in gemeente opbouwwerk, in jeugd- en jongerenwerk, in evangelisatie en pastoraat, maar zeker ook als ambtsdrager of gewoon gemeentelid. Het bovenstaande wordt tot uitdrukking gebracht door de volgende onderdelen die op de cursus worden gedoceerd: - Nieuwe Testament, door ds. E. van den Ham uit Middelburg; - Dogmatiek, door ds. A. Goedvree uit Amemuiden; - Ethiek, door ds. P. Vemooij uit Tholen; - Oude Testament, door ds. G.C. de Jong uit Süedrecht; - Kerkgeschiedenis, door ds. R.W van Mounk uit Sommelsdijk; - Praktische Theologie, door ds. Th.W.H. van der Heijden uit Dirksland; - Missiologie en oecumene, door ds. T.W van Bennekom uit Sommelsdijk. De cursus Theologische vorming is een drie jarige cursus die op zaterdagmorgen om de 14 dagen in MiddeUiamis wordt gegeven. Het is ook mogelijk om één jaar te volgen, of als u ooit al een jaar gevolgd hebt, in het 2e jaar in te stromen. (Voor mensen die het certificaat hebben behaald, start er op 24 september het Studium Generale in Middelharnis.) De deel namekosten bedragen 150 per jaar. Echtpa ren betalen samen slechts 225. Dit bedrag is voor 21 morgens van eUc drie lesuren. Daar naast worden er ook boeken gebrmkt. Meer informatie is ook te vinden op internet: http:// www.cursustvgmiddelhar nis.nl. Nieuwsgierig geworden? Kom dan op 3 sep tember naar de kennismakingsochtend om 9.30 uur in verenigingsgebouw 'De Hoek steen' te Middelharnis; neem gerust andere belangstellenden mee! Het eerste uur wordt er informatie gegeven over de inhoud van de cursus. Informatie en opgave via de website, of bij de cursusleider: ds. T.W. van Benne kom, tel.: 0187-478202, 488275 (werk), of via e-mail: info@cursustvgmiddelhamis.nl. Wat is de zin van het leven? Wat gebeurt er als we sterven? Wat heeft Jezus met ons leven vandaag te maken? Als u met één of meer van deze vragen rondloopt, biedt de Alpha- cursus u een mogelijkheid om het christeUjk geloof te ontdeldcen in een ontspannen, tot niets verphchtende sfeer. De Alpha-cursus is laagdrempelig, vriendelijk en leuk en wordt ondersteund door bijna alle christelijke gemeenten en denominaties. U bent niet de enige die met levensvragen rondloopt. Meer dan 2 miljoen mensen wereldwijd hebben de Alpha-cursus gevolgd. De Alpha-cursus wordt niet alleen in de kerk, maar ook op scholen, universiteiten, in gevangenissen en thuis aangeboden. De Hervormde Gemeente van Dirksland organiseert binnenkort weer een nieuwe Alpha-cursus. De eerste avond staat gepland op dinsdag 27 september a.s. U bent van harte welkom. Voor meer informatie of aanmelding kunt u terecht bij Leen Ter- louw, tel.: (0187) 602967. Ook kunt u kijken op website www.alpha-cursus.nl. -3- Als dat waar was, mocht de boot in geen geval Lovsk bereiken. 'Wat zullen we beleven', fluisterde hij. 'Daar komt het gevaar, dat we altijd vermeden heb ben, in een boot de rivier afdrijven.' Zijn ogen bleven als gehypnotiseerd op het vaartuig rusten dat nu helemaal dwars op de stroom lang zaam in zijn richting kwam. Filja Sjergejev was een man die niet zo gauw voor problemen kwam te staan en ook heel goed wist hoe die opgelost dienden te worden. Maar hier naderde een probleem waarvan de ellende nog niet te over zien was. Filja krabde zijn achterwerk en bedacht daarbij hoe hier een oplossing gevonden kon worden. 'Wat een rotzooi', foeterde hij. De man zag op dat moment niets anders dan grote problemen die alleen maar erger konden worden. Als zijn vermoeden juist was en daar zag het hele maal naar uit, was die boot eigendom van het rode leger zodat, als er mensen aan boord waren, die zeker iets met het leger te maken zouden hebben. En een boot van het leger komt niet zomaar op z'n eentje naar het meest onherbergzame gedeelte van Siberië zonder speciale bedoeling. Ergens moesten dus mensen zijn die bevel hadden gegeven om deze boottocht te gaan maken. Kort om, men was op de hoogte van deze boot, die voor welk doel dan ook weggezonden was. Voor Filja was het een kleine moeite om deze boot te laten ver dwijnen. Maar indien er geen teken van leven van de boot en zijn bemanning meer zou worden verno men, dan zou men gaan zoeken; wat misschien nog erge was dan wanneer de boot gewoon bleef wat hij was. Wat er ook gebeurde, problemen zou het altijd met zich meebrengen. De boot, die geheel dwars op de stroom was gaan liggen, dreef langzaam naderbij en naderde meer en meer de wal. En wat Filja in de gaten kreeg was, dat de militaire boot in zijn buurt tegen de oever zou komen. Hij keek nadenkend en vormde zijn ogen tot sple ten. Wat er ook gebeurde, de boot moest verdwij nen en wel zo, dat hij later teruggevonden kon wor den en wel een heel eind bij de plaats vandaan waar Filja zich bevond. Hij zou hem een paar dagreizen ver terug het moeras in slepen met z'n eigen boot. Hij dacht niet meer aan eventuele mensen die zich aan boord konden bevinden, nog minder aan de maaltijd die bereid moest worden. Nee, Filja holde naar zijn hut en kwam meteen weer terug met een zak brood en een paar blikken benzine. Nog voor de boot de oever bereikt zou hebben, wilde Filja hem aan de zijne vast gemaakt hebben, om hem terug te slepen, ver weg het moeras in. Vlug bracht hij de spullen aan boord en startte de motor. Nog geen twee minuten later gooide hij z'n boot los en stuurde de rivier op, de andere boot tegemoet. 'Jij moet hier ver vandaan; we kuimen jou niet gebruiken', grinnikte hij. Met een paar minuten had hij de boot bereikt en kwam langszij. Vlug pakte hij een stuk touw om daarmee de boot op sleeptouw te nemen. Maar toen hij zich aan de boot vastgreep om zijn voornemen tegen uitvoer te brengen viel zijn mond open van verbazing. Een jonge vrouw met lange blonde haren zat uitgeput op een bankje. Het deur tje dat naar de roef toegang gaf, stond open en in de deur zat een jonge man, terwijl over het stuurwiel één of ander oermens lag gebogen. 'Wat moet dat', schreeuwde Filja geschrokken en stak daarbij allebei zijn armen omhoog. Z'n kreet had de drie mensen aan boord van het mili taire vaartuig uit hun verdoving gewekt. De jonge vrouw keek hem met nietszeggende ogen aan; ook de man die in de deuropening zat hief zijn hoofd op en keek hem met een vermoeide blik aan. Echter, de kerel achter het stuurwiel scheen er min der erg aan toe te zijn, hij veerde overeind en keek woest naar Filja die daarbij de koude rillingen over zijn lijf voelde gaan. Dat was geen mens, maar een behaard monster, dat hem door een berg haar aanstaarde. 'Moeder van Kazan', brulde Filja en gaf verschrikt de boot een duw. 'Weg hier, jullie', gilde hij en draaide de motor op volle toeren en keerde naar zijn aanlegplaats terug. Vlug rende hij naar zijn hut en sloot de deur. Na een halfuurtje te hebben nagedacht en over de grootste schrik heen te zijn, nam hij zijn geweer en besloot een kijkje aan de rivier te gaan nemen. Al meer dan zes weken hadden ze door het moeras gezworven. Hoewel het voedsel dat tijdens hun vlucht uit kamp 22-12 was mee genomen allang op was, konden ze zich in leven houden door middel van vogeleieren en vis, die om zo te zeggen, maar voor het grijpen lag. Met de motorbrandstof stond het wat anders. Karl- Heinz, die de verantwoordelijkheid voor de boot op zich had genomen, zag met zorg de dag tegemoet dat de laatste brandstof in de tank zou gaan en dat ogenblik begon hard op te schieten. Hun vlucht uit het kamp had de eerste dagen het karakter van een vakantie gedragen, temeer daar Karl-Heinz en Franz Fischer als krijgsgevangenen weinig vrijheid hadden gekend de laatste tien jaar. Hun dienttijd in het Duitse leger had hen aan de poorten van Leningrad gebracht. Daarna de ver schrikkelijke terugtocht en hun gevangenneming door de Russen, juist toen ze bijna weer de vader landse bodem onder hun voeten hadden. Verschrikkelijk waren de eerste jaren van hun krijgsgevangenschap geweest. De Russen hadden hen meedogenloos behandeld en vaak werden er krijgsgevangenen gemarteld of in een hoek dood geslagen. Het was een beetje beter geworden toen de Russen gingen inzien dat de Duitse krijgsgevan genen heel goede werkkrachten verschaften. Toen werden honderdduizenden krijgsgevangenen als slaven tewerk gesteld. Franz Fischer en Karl-Heinz Stiermann waren in Siberië terechtgekomen, in kamp 22-12 dat op één van de meest eenzame plaatsen ter wereld was opgezet. De laatste jaren was het hun beter gegaan, maar toen van lieverlede al hun kameraden naar huis mochten terugkeren, moest zij in Rusland blijven als een soort ereschuld, in verband met de oorlog die Duitsland de Russen had opgedrongen. Dankzij de vriendin van Franz, de Russische inge nieur Valeria Zaitsev, was het plan om te vluchten gerijpt. Karl-Heinz had een boot weten te versie ren waarmee ze nu al zes weken door het moeras kruisten. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 5