Overdenking
Vlucht uit
deta§0i
uit de
Heilige Schrift
2005/2006
Cursus Theologische vorming weer van start
EIIMIDBN-tllEyWS
HET
r^KlJkVENSTER
Cursus sculpturen maken
Programma Cursus
Geestelijke Vorming
Loopt u met levensvragen?
VERVOLGVERHAAL
-•::
Blik op kerk ^^y
en samenleving ij
- Jongerendagen
- Bekeerde moslims
Waarnemer
BETEHE BRUINE BONENSOEP
Paul Kieviet geeft 33e
Bacilconcert in Hervormde Kerk
te Middelharnis
Een wonder om
mens te zijn
Ifaiga-^rilo^ie d-eel 3
I JOH. G. VEENHOF
PAGINA 5
VRIJDAG 2 SEPTEMBEi
Er is nogal wat ophef over gemaakt. In Keu
len waren duizenden rooms-katholieke jon
geren bijeen, uit de hele wereld. Hoogtepunt
was wel het bezoek van de nieuwe paus,
Benediktus XVI, die door de jongeren werd
toegejuicht alsof hij een popidool was.
We kunnen daar als protestanten heel wat op
aan te merken hebben. Verschillende punten
van kritiek zijn ook al genoemd. Het insti
tuut, dat de paus vertegenwoordigt, stede
houder van Christus op aarde, wordt door
ons niet erkend. Afgezien daarvan is het
bedenkelijk dat een mens zich dergelijke
eer laat welgevallen. Bovendien, zijn deze
jongeren wel echt bezig met het geloof, of
berust een en ander op de emotie van het
moment? Zo zouden er wel meer dingen te
noemen zijn.
We kunnen ook trachten positieve dingen
te zeggen. Terwijl de secularisatie om zich
heengrijpt en er vele jongeren zijn die hele
maal opgaan in deze tijd, zijn er blijkbaar
ook vele jeugdigen die nog kiezen voor het
geloof en daar op hun manier mee bezig zijn.
En de nieuwe paus die, in tegenstelling tot
zijn voorganger, niet zo media-belust is, ver
kondigt onder die vele duizenden jongeren,
de leer van zijn kerk, zonder water bij de
wijn te doen! Misschien kan het protestan
tisme in z'n verschillende geledingen daar
nog iets van leren...
Dezer dagen las ik een vrij groot artikel in
Elsevier (27 augustus) over een groeiend
aantal Nederlandse jongeren dat zich aange
trokken voelt tot de Islam. De enkele 'beke
ringsverhalen' die gepubliceerd werden, heb
ik gelezen. En natuurlijk is er in die persoon
lijk getinte verhalen heel wat, dat de toets van
onze kritiek niet kan doorstaan. De neiging
was groot af en toe commentaar te leveren,
maar dat had weinig zin!
Wat me wel opviel was dat Nederlandse jon
geren bUjkbaar niet genoeg hebben aan de
wereld van uitgaan en disco en sex, en noem
alle dingen van deze tijd maar op. Er zijn er
bij die op zoek zijn naar andere waarden en
nonnen, naar dingen die boven de oppervlak
kigheid van dit aardse leven uitgaan. Bij de
Islam werden ze kennelijk geboeid door de
strakke leefregels, het sterke groepsgevoel.
De aparte kledingstijl bleken ze zelfs voor
lief te nemen!
Wat het laatste betreft ging de één duidelijk
verder dan de ander, maar allemaal deden ze
er wel een goed woord voor.
Waarin ze allen overeenkwamen was, dat ze
een tamelijk vrije opvoeding hadden geno
ten, katholiek of protestant, maar thuis werd
er weinig aan gedaan. In ieder geval kwa
men ze uit een verwaterd christendom. En in
plaats van tot de ene ware God bidden ze nu
tot Allah. En terwijl ze van de Bijbel weinig
of niets wisten, verdiepten ze zich nu in de
Koran!
Het zijn voor mij tekenen aan de wand. Jon
geren hebben kennelijk niet genoeg aan de
materialistische en hedonistische cultuur van
deze tijd. Het 'doe maar'-gevoel en het zich
uitleven geeft hun geen bevrediging. Ze zijn
op zoek naar iets anders, iets hogers. Ze den
ken dat gevonden te hebben op de voor ons
verkeerde plaats. Maar dat er in ieder geval
gezocht wordt zou ons iets te zeggen moeten
hebben!
A'S' •^r'*^?'*
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die
er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u
sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis,
met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden
door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen
ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
VAN 6 TOT 1000 POTSN
Als ik een duizendpoot zie marcheren, vraag
ik me wel eens af, of die bij zijn geboorte alzo
lang is. Groeit er soms elk jaar een stukje bij
en krijgt zo'n dier alsmaar meer pootjes?
Antwoord: Goed nagedacht. Als het jong
van een gewone duizendpoot (uit de orde
Chilopoda) uit het ei kruipt, heeft het pas 14
poten die paarsgewijs uit de lichaamsseg
menten steken. Tijdens de groei ontstaan tel
kens nieuwe segmenten met elk een volgend
paar poten. Maar er zijn veel verschillende
soorten. Bij de miljoenpoot (Julus terres-
tris) komen de kinderen met maar 6 pootjes
uit 't ei stappen. Nu heeft geen enkele hier
bekende duizendpoot het aantal benen dat
zijn naam aangeeft.
U kunt dus aan het aantal segmenten niet
nagaan, hoe oud zo'n geleedpotige langsmar-
cheerder is. Er bestaan enkele orden waarbij
de volwassen diertjes 15 paar poten bezitten,
en andere (van de orde Geophilomorpha)
krijgen van 31 tot 170 paar pootjes. Bij de
miljoenpoten zijn de meeste segmenten twee
aan twee aanééngegroeid en daarbij zijn vol
wassen beestjes met 11 maar ook met 89 en
zelfs met meer dan 100 paar poten. En veel
vrouwtjes verstoppen gauw de eieren, want
de potige pappa's lusten graag zo'n vers eitje
als ontbijtje!
8IJ WIENS MOLEN?
Al voor de oorlog zongen we 'Daar bij die
molen', maar van wie is dat lied? Van Louis
Davids, Kees Pruis ofLou Bandy?
Antwoord: Van geen van drieën. Het was
een succesnummer van Willy Derby. Dat
was de artiesteruiaam van Willem Dieben
(1886-1944), die in de Eerste Wereldoorlog
het zangduo 'Bandy Boys' vormde met zijn
broer Lodewijk. Maar broer Louis wilde
betere teksten zingen dan de sentimentele
liedjes die Wim uitkoos en ging algauw
zijn eigen weg onder de naam Lou Bandy.
Willy Derby werd in de twintiger jaren al 'de
grootste der tranenuitpersers' genoemd n.a.v.
zijn navrante smartlappen als 'De wereld der
blinden', 'Werkloze handen' en bijv. 'Aan
de muur van 't oude kerkhof'. Hij maakte
echter ook hits. Toen de grammofoonplaten
opkwamen, verkocht hij 150.000 ex. met zijn
'KerstUedje'. En 'Daar bij die molen' wordt
nu nog gezongen.
Ik kan de bruine bonensoep nooit zo lekker
krijgen als m'n moeder ze maakte. Weet u
nog het ouderwetse recept? Daar zou u mij
en misschien wel méérfamilies een groot ple
zier mee doen.
Antwoord: Zet een pond bruine bonen een
nacht in de week in ruim water en kook die
de volgende dag in ca. 4 liter water gaar.
Sommigen zeven het kooknat, maar lekker
der is het om de bonen te stampen en dan ca
250 gr in stukjes gesneden (geschilde) aard-
De betere woninginrichting sinds 1920
Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84
Aanstaande zaterdag, 3 september,
hoopt musicus Paul Kieviet voor de
33e keer een Bachconcert te geven in
de Hervormde Kerk te Middelharnis.
Het thema voor dit conce rt is 'Bach
en Buxtehude'.
Het is dit jaar precies 300 jaar geleden dat de
twintigjarige Johann Sebastian aan 'zijn' ker-
kenraad (die van Amstadt, waar hij organist
was) toestemming vroeg om een maand lang
vrijaf te hebben. Bach wilde graag zijn licht
opsteken bij de grootmeester Dietrich Buxte
hude, de 68-jarige organist van de Marienkir-
che in Lübeck. De éne maand werd in werke
lijkheid verviervoudigd.
Het contact tussen de grijze maestro en de
jongeling is voor de jongeling vruchtbaar
gebleken. Diepgaand heeft de Noordduitse
stijl van Buxtehude zijn sporen getrokken
door het werk van Johann Sebastian Bach.
Het concert van 3 september wil daarvan iets
laten horen. Het programma is zo samenge
steld dat de luisteraar zich zélf een voorstel
ling kan maken van de invloed die Buxte
hude op Bach heeft uitgeoefend. U hoort van
beiden een Toccata (in het geval van BAch is
het 'dè' Toccata en Fuga), van elk een koraal-
voorspel op het zelfde lied, van alle twee een
PassacagUa (en hoewel die van Bach in pro
porties en diepgang oimiiskenbaar boven die
van Buxtehude uitgaat, is die van Buxtehude
werkelijk zeer fraai!).
Voor wie nog eens wil nalezen om welke stuk
ken het precies gaat: Het 'Eilanden-Nieuws'
van jl, vrijdag voorzag in een toeHchting op
het uit te voeren programma.
Het Middelhamisse kerkorgel is onlangs aan
een deelrestauratie onderworpen geweest;
misschien een extra prikkel om kennis te
nemen van de altijd weer unieke relatie tus
sen orgel en muziek! Van harte welkom!
piRKSLAND - Binnenkort start Clarine
'Bemelmans in Dirksland met een nieuwe
cursus sculpturen maken. De cursus duurt 3
tot 4 weken. Er worden beelden gemaakt van
zelfhardende klei. Vele vormen en modellen
zijn mogelijk. Nadat ze geschilderd zijn, heb
ben de sculpturen een bronsachtige uitstra
ling. Deelnemers aan de cursus hoeven niet
creatief te zijn om mee te doen. De cursus
wordt gegeven op dinsdag- en woensdagoch
tend en op maandag- en dinsdagavond. Voor
meer inlichtingen belt u 0187-603445.
appel en 1 of 2 gesneden uien aan de brei toe
te voegen. Verder kunt u naar smaak een half
pond gehaktballetjes of blokjes spek, een
paar stangen prei, kruidnagelen, laurierblad
en zout in de soep doen die u zachtjes laat
doorkoken. In een koekenpan fruit u onder
tussen een gesnipperde ui van ca 100 gr in
50 gr boter mooi lichtbruin. Als u die er bij
gedaan hebt, mag de soep nog wel een uurtje
heel zachtjes doorkoken, tot ze gelijkmatig
gebonden is. Even op smSak afmaken en des
gewenst met een lepeltje worcestershiresaus
en sneetjes geroosterd witbrood of stokbrood
op tafel brengen.
AIDS VIA MUGGEN?
Als ik gestoken word door een mug die enkele
minuten daarvoor bloed van een aids-patiënt
opzoog, krijg ik dan ook die ziekte?
Antwoord: Nee, want zo werkt een mug
niet. Het mannetje steekt niet en het vrouw
tje verteert eerst het bloed van een slachtoffer
alvorens, lang daarna, een nieuwe bloeddo
nor te zoeken. Zij kan geen bloed van een
ander mens in uw lichaam brengen. En op het
stekende deel van haar bek, of ander mate
riaal, kan het aids-virus niet in leven blijven.
"Gij zijt mensen"
(Ez. 34:31, midden)
Het gaat in Ezechiël 34 over ontrouwe her
ders en dwalende schapen. Die ontrouwe
herders wordt verweten dat het hen er alleen
maar om te doen is om van de schapen beter
te worden! "Gij eet het vette en bekleedt u
met de wol, gij slacht het gemeste, maar de
schapen weidt gij niet", zegt de Heere in vers
3. In feite waren die dwalende schapen dus
zonder herder! Daarom zegt de Heere dat
Hij ze Zelf een herder zal geven, een Enige,
een goede Herder, Die de verstrooide, dwa
lende kudde zal opzoeken! En weet je wat
Die goede Herder zegt? Wel, dit: "Op een
goede weide zal De ze weiden en op de hoge
bergen Israels zal hun kooi zijn; aldaar zullen
zij nederliggen in een goede kooi en zullen
weiden in een vette weide." (vers 14)
Wee de herders, die zichzelf weiden! (vers 2)
Een ernstige waarschuwing aan het adres van
ons als voorgangers en kerkenraadsleden!
Toch zijn er nog herders (of Uever gezegd:
onderherders) in de kerk, die in alle zwak
heid in praktijk brengen wat Petrus zegt:
"Weidt de kudde Gods, die onder u is, heb
bende opzicht daarover, niet uit bedwang,
maar gewilliglijk, noch om vuil gewin, maar
met een volvaardig gemoed; noch als heer
schappij voerende over het erfdeel des Hee-
ren, maar als voorbeelden der kudde gewor
den zijnde." (1 Petr. 5:2) Zo is het geen harde
dienst, maar een innige begeerte om de over
ste Herder na te volgen. En in deze weg wil
de Heere hen ook gebruiken in zijn dienst, ja,
als Die overste Herder dan éénmaal verschij
nen zal op de wolken des hemels, dan zullen
ze de onverwelkelijke kroon der heerüjkheid
behalen! (Petr. 5:4)
Mochten we er maar veel van hebben! Maar
toch, hoe groot dit alles ook is voor de scha
pen, toch is dit voor hen 't grootste, als de
Heere tegen hen zegt: "Maar Ik ben uw
God!" al gebruikt de Heere daar dan in de
middeUijke weg Zijn onderherders voor!
Wat zegt die God nu van die schapen Zijner
weide? Lees het maar in de tekst: "Gij zijt
mensen! Welke mensen zijn dat? Zijn dat alle
mensen? Nee, zegt onze Heidelbeiger Cate
chismus, maar alleen degenen, die Hem door
een waar geloof worden ingeüjfd en al Zijn
weldaden aannemen! (Vr. en Antw. 20) Zat
dat geloof in Christus er bij die mensen uit
onze tekst als vanzelf in? Welnee lezer? Je
zult er maar achter gekomen zijn, datje mens
bent, dat wil zeggen: Adam! Want Adam
betekent: Mens! Dan ben je er achter geko
men, datje niet weidt in de weide Gods, maar
dat die weide achter je hgt! Datje verstrooit
ronddoolt op de ganse aardbodem, zonder
herder en dat er niemand is die naar je vraagt
en niemand die naar je zoekt! (vers 5 en 6)
Mens, Adam, dat is wat, als je daar achter
komt! Als je 't slot van Psalm 49 wat gaat
verstaan. "Gij dan, o mens, hoe waard, hoe
groot in eer, zo gij de wil versmaad van uwe
Heere, dan gaat gij, als de beesten, haast ver
loren; een wis verderfis u ten lot beschoren!"
Dat is wat! Verstaat u 't lezer? Ja? Wel, dan
kun je die verloren zoon ook wel een beetje
volgen, die daar, verstrooid in de vreemde,
tot zichzelf kwam! Dan versta je die man wel
wat, die zei: De zal opstaan en tot mijn Vader
(tot de Herder) gaan! 't Valt, zo 't valt! Houdt
die Herder dan het hek van Zijn weide voor
mij gesloten, dan is dat verdiend en zal ik bui
ten maar van honger sterven! Maar zó sterfik
ook! "Wie weet. God (de Herder) mocht Zich
wenden!" (Jona 3:9) Wie weet... Wat zegt u
daar, lezer? Wie weet? Maar God heeft zich
allang tot zulke mensen gewend! De belofte
van de Enige Herder van Ezechiël 34 is allang
vervuld! Lees eens met me mee, wat die God,
uw God, zegt in Lukas 2:14: "In de mensen
een welbehagen!" Juist in zulke mensen,
waar ik 't zo-even over had, heeft God een
welbehagen!" En weetje wat Hij tegen zulke
mensen zegt? Luister: "Mijn duive, zijnde in
de kloven der steenrots, in het verborgene
ener steüe plaats, toon Mij uw gedaante, doe
Mij uw stem horen; want uw stem is zoet en
uw gedaante is liefelijk!" Onbegrijpelijk hè.
Ja, en nog veel onbegrijpeUjker is dat de zon
daarsliefde van die Herder zo vér ging, dat
Hijzelf Mens werd! En dat Hij als Mens aan
dat vloekhout op Golgotha ging hangen "om
de toom Gods tegen de zonde van het ganse
menselijke geslacht te dragen". Opdat "men
sen", dat wil zeggen Adamieten, dus vijan
den, in verwondering zouden leren zingen:
"De God des heils wil rmj ten Herder wezen,
'k Heb geen gebrek, 'k heb geen gevaar te
vrezen. Hij zal mij zacht, in liefeüjke weiden,
aan d' oevers van zeer stille waat'ren leiden.
Hij sterkt mijn ziel, richt, om Zijn Naam,
mijn treden in 't effen spoor van Zijn gerech
tigheden".
Dat zijn nu de "mensen" van onze tekst, als
ook van antwoord 20 van onze Heidelbergse
Catechismus! Mensen met een geschonken
geloof! (Ef. 2:8) Lezer, weet u dat u "mens"
bent? Dan weet u ook wat een geschonken
geloof is! Wat is 't dan 'n wonder om "mens"
te zijn hè? Stel u dan eens voor dat u een engel
was! Want die kennen dat wonder van gena
de, wat een "mens" in Christus geschonken
wordt, niet! Ze zijn begerig om er in te zien,
zegt Petrus, maar dit geheimenis verstaan ze
niet! "Want waarlijk. Hij neemt de engelen
niet aan, maar Hij neemt het zaad Abrahams
(dat zijn mensen) aan! (Hebr. 2:16) Zeg eens,
is het geen wonder om "mens" te zijn?
Mensen kunnen met God verzoend worden,
omdat ze "mensen" zijn! Welk een onuitspre
kelijk, aanbiddelijk wonder, als 't mag zijn:
"Want gij waart als dwalende schapen, maar
gij zijt nu bekeerd tot de Herder en Opziener
uwer zielen!"
Merkwaardig, lezers, dat zulke mensen in
Psahn 95 zingen: "Komt, buigen w' ons dan
biddend neer; komt laat ons kiiielen voor de
Heere, Die ons gemaakt heeft en verkoren!
Want Hij is onze God, en wij zijn 't volk van
Zijne heerschappij, de schapen, die Zijn hand
wU weiden." (vers 3b en 4a ber.) Merkwaar
dig, dat er onmiddelüjk op volgt: "Zo gij Zijn
stem dan heden hoort, gelooft Zijn heil en
troostrijk woord; verhardt u niet, maar laat u
leiden!" (vers 4b)
Merkwaardig? Nee, toch niet! "Gij zijt men
sen", lezer! Welke mensen? Van vers 3b en
4a of de gewaarschuwden van vers 4b? De
eersten zijn welgelukzalig, al moeten ze dan
ook nog gedurig gewaarschuwd worden. En
de laatsten? Die kunnen nog welgelukzalig
worden! Maar 't is de hoogste tijd! Alzo zegt
de Heere HEERE!
"Wat is de mens? Wat is in hem te prijzen.
Dat Gij, o HEER'. Hem gunsten wilt
bewijzen.
Dat Gij hem kent? Wat is des mensen kind,
Dat Gij het acht, en zo getrouw bemint?
(Ps. 144:2a)
Ouddorp, ds. G. Meuleman
MIDDELHARNIS - Het programma van
de Cursus Geestelijke Vorming 2005/2006,
die in de zaal achter de Christelijke Gerefor
meerde Kerk wordt gegeven, luidt als volgt.
15 september: drs. C. Roest te Woudenberg
over 'Omgaan met stress';
13 oktober: drs. I.A. Kole te Berkenwoude
over 'De christelijke opvoeding in gezin,
kerken school';
17 november: drs. K. ten Klooster te Rid
derkerk over 'De Gereformeerde belijde
nis toegespitst op het remonstrantisme
van vandaag';
19 januari: prof dr. A. Baars te Woudenberg
over 'Calvijn en de prediking';
16 februari: dr. P. de Vries te Elspeet over
'De ontdekkende functie van de wet'
16 maart: ds. P.D.J. Buijs te Harderwijk
over 'De strijd tussen vlees en geest.
Plaats van samenkomst: de zaal achter de
Christelijke Gereformeerde Kerk, Hoflaan
41 te Middelharnis;
Tijd: aanvang 19.45 uur, sluiting uiterlijk
22.00 uur;
Kosten: 3 per avond of 15 voor de zes
avonden, incl. koffie en excerpt van de lezing,
te betalen op de betreffende avond(en) of
via bankrekening 3420.77.139 t.n.v. mw. K.
Mulder, Azaleastraat 19, 3245 CB Sommels-
dijk;
Cassette: de lezingen worden op een cas
sette opgenomen. Deze zijn te bestellen bij
mw. K. Mulder, tel. (0187) 482443; kosten
per bandje: 5.
Stuurgroep: drs. M.H. Baan, ds. P. den But
ter, ds. C. Gielen, J. van Hoorn, Kati Mul
der, ds. J.C. den Toom.
MIDDELHARNIS - Zaterdag 3 september,
morgen dus, is de datum waarop dat de cur
sus Theologische vorming weer van start
gaat. Deze cursus heeft als doel: vorming
en toerusting van gemeenteleden door ener
zijds verdieping van de kennis van de Bijbel,
geschiedenis van kerk en zending, vragen
met betrekking tot het belijden van de kerk,
verwerking van persoonlijke geloofsvragen,
bezinning en doordenking van de vragen die
in deze tijd op ons afkomen, en anderzijds
toerusting voor het vervullen van taken in de
gemeente, zoals als vrijwiUiger in gemeente
opbouwwerk, in jeugd- en jongerenwerk, in
evangelisatie en pastoraat, maar zeker ook
als ambtsdrager of gewoon gemeentelid.
Het bovenstaande wordt tot uitdrukking
gebracht door de volgende onderdelen die op
de cursus worden gedoceerd:
- Nieuwe Testament, door ds. E. van den
Ham uit Middelburg;
- Dogmatiek, door ds. A. Goedvree uit
Amemuiden;
- Ethiek, door ds. P. Vemooij uit Tholen;
- Oude Testament, door ds. G.C. de Jong uit
Süedrecht;
- Kerkgeschiedenis, door ds. R.W van
Mounk uit Sommelsdijk;
- Praktische Theologie, door ds. Th.W.H.
van der Heijden uit Dirksland;
- Missiologie en oecumene, door ds. T.W
van Bennekom uit Sommelsdijk.
De cursus Theologische vorming is een drie
jarige cursus die op zaterdagmorgen om de 14
dagen in MiddeUiamis wordt gegeven. Het is
ook mogelijk om één jaar te volgen, of als u
ooit al een jaar gevolgd hebt, in het 2e jaar in
te stromen. (Voor mensen die het certificaat
hebben behaald, start er op 24 september het
Studium Generale in Middelharnis.) De deel
namekosten bedragen 150 per jaar. Echtpa
ren betalen samen slechts 225. Dit bedrag is
voor 21 morgens van eUc drie lesuren. Daar
naast worden er ook boeken gebrmkt. Meer
informatie is ook te vinden op internet: http://
www.cursustvgmiddelhar nis.nl.
Nieuwsgierig geworden? Kom dan op 3 sep
tember naar de kennismakingsochtend om
9.30 uur in verenigingsgebouw 'De Hoek
steen' te Middelharnis; neem gerust andere
belangstellenden mee! Het eerste uur wordt
er informatie gegeven over de inhoud van de
cursus. Informatie en opgave via de website,
of bij de cursusleider: ds. T.W. van Benne
kom, tel.: 0187-478202, 488275 (werk), of
via e-mail: info@cursustvgmiddelhamis.nl.
Wat is de zin van het leven? Wat gebeurt er
als we sterven? Wat heeft Jezus met ons leven
vandaag te maken? Als u met één of meer
van deze vragen rondloopt, biedt de Alpha-
cursus u een mogelijkheid om het christeUjk
geloof te ontdeldcen in een ontspannen, tot
niets verphchtende sfeer. De Alpha-cursus is
laagdrempelig, vriendelijk en leuk en wordt
ondersteund door bijna alle christelijke
gemeenten en denominaties. U bent niet de
enige die met levensvragen rondloopt. Meer
dan 2 miljoen mensen wereldwijd hebben
de Alpha-cursus gevolgd. De Alpha-cursus
wordt niet alleen in de kerk, maar ook op
scholen, universiteiten, in gevangenissen en
thuis aangeboden. De Hervormde Gemeente
van Dirksland organiseert binnenkort weer
een nieuwe Alpha-cursus. De eerste avond
staat gepland op dinsdag 27 september a.s. U
bent van harte welkom. Voor meer informatie
of aanmelding kunt u terecht bij Leen Ter-
louw, tel.: (0187) 602967. Ook kunt u kijken
op website www.alpha-cursus.nl.
-3-
Als dat waar was, mocht de boot in geen geval Lovsk
bereiken.
'Wat zullen we beleven', fluisterde hij.
'Daar komt het gevaar, dat we altijd vermeden heb
ben, in een boot de rivier afdrijven.'
Zijn ogen bleven als gehypnotiseerd op het vaartuig
rusten dat nu helemaal dwars op de stroom lang
zaam in zijn richting kwam.
Filja Sjergejev was een man die niet zo gauw voor
problemen kwam te staan en ook heel goed wist hoe
die opgelost dienden te worden. Maar hier naderde
een probleem waarvan de ellende nog niet te over
zien was.
Filja krabde zijn achterwerk en bedacht daarbij hoe
hier een oplossing gevonden kon worden.
'Wat een rotzooi', foeterde hij.
De man zag op dat moment niets anders dan
grote problemen die alleen maar erger konden
worden.
Als zijn vermoeden juist was en daar zag het hele
maal naar uit, was die boot eigendom van het rode
leger zodat, als er mensen aan boord waren, die
zeker iets met het leger te maken zouden hebben.
En een boot van het leger komt niet zomaar op z'n
eentje naar het meest onherbergzame gedeelte van
Siberië zonder speciale bedoeling.
Ergens moesten dus mensen zijn die bevel hadden
gegeven om deze boottocht te gaan maken. Kort
om, men was op de hoogte van deze boot, die voor
welk doel dan ook weggezonden was. Voor Filja was
het een kleine moeite om deze boot te laten ver
dwijnen. Maar indien er geen teken van leven van
de boot en zijn bemanning meer zou worden verno
men, dan zou men gaan zoeken; wat misschien nog
erge was dan wanneer de boot gewoon bleef wat hij
was. Wat er ook gebeurde, problemen zou het altijd
met zich meebrengen.
De boot, die geheel dwars op de stroom was gaan
liggen, dreef langzaam naderbij en naderde meer
en meer de wal. En wat Filja in de gaten kreeg was,
dat de militaire boot in zijn buurt tegen de oever
zou komen.
Hij keek nadenkend en vormde zijn ogen tot sple
ten. Wat er ook gebeurde, de boot moest verdwij
nen en wel zo, dat hij later teruggevonden kon wor
den en wel een heel eind bij de plaats vandaan waar
Filja zich bevond. Hij zou hem een paar dagreizen
ver terug het moeras in slepen met z'n eigen boot.
Hij dacht niet meer aan eventuele mensen die zich
aan boord konden bevinden, nog minder aan de
maaltijd die bereid moest worden. Nee, Filja holde
naar zijn hut en kwam meteen weer terug met een
zak brood en een paar blikken benzine. Nog voor de
boot de oever bereikt zou hebben, wilde Filja hem
aan de zijne vast gemaakt hebben, om hem terug te
slepen, ver weg het moeras in.
Vlug bracht hij de spullen aan boord en startte de
motor. Nog geen twee minuten later gooide hij z'n
boot los en stuurde de rivier op, de andere boot
tegemoet.
'Jij moet hier ver vandaan; we kuimen jou niet
gebruiken', grinnikte hij.
Met een paar minuten had hij de boot bereikt en
kwam langszij. Vlug pakte hij een stuk touw om
daarmee de boot op sleeptouw te nemen.
Maar toen hij zich aan de boot vastgreep om zijn
voornemen tegen uitvoer te brengen viel zijn mond
open van verbazing. Een jonge vrouw met lange
blonde haren zat uitgeput op een bankje. Het deur
tje dat naar de roef toegang gaf, stond open en in de
deur zat een jonge man, terwijl over het stuurwiel
één of ander oermens lag gebogen.
'Wat moet dat', schreeuwde Filja geschrokken en
stak daarbij allebei zijn armen omhoog.
Z'n kreet had de drie mensen aan boord van het mili
taire vaartuig uit hun verdoving gewekt. De jonge
vrouw keek hem met nietszeggende ogen aan; ook
de man die in de deuropening zat hief zijn hoofd op
en keek hem met een vermoeide blik aan.
Echter, de kerel achter het stuurwiel scheen er min
der erg aan toe te zijn, hij veerde overeind en keek
woest naar Filja die daarbij de koude rillingen over
zijn lijf voelde gaan.
Dat was geen mens, maar een behaard monster, dat
hem door een berg haar aanstaarde.
'Moeder van Kazan', brulde Filja en gaf verschrikt
de boot een duw.
'Weg hier, jullie', gilde hij en draaide de motor
op volle toeren en keerde naar zijn aanlegplaats
terug.
Vlug rende hij naar zijn hut en sloot de deur. Na een
halfuurtje te hebben nagedacht en over de grootste
schrik heen te zijn, nam hij zijn geweer en besloot
een kijkje aan de rivier te gaan nemen.
Al meer dan zes weken hadden ze door het
moeras gezworven. Hoewel het voedsel dat
tijdens hun vlucht uit kamp 22-12 was mee
genomen allang op was, konden ze zich in leven
houden door middel van vogeleieren en vis, die om
zo te zeggen, maar voor het grijpen lag.
Met de motorbrandstof stond het wat anders. Karl-
Heinz, die de verantwoordelijkheid voor de boot op
zich had genomen, zag met zorg de dag tegemoet
dat de laatste brandstof in de tank zou gaan en dat
ogenblik begon hard op te schieten.
Hun vlucht uit het kamp had de eerste dagen het
karakter van een vakantie gedragen, temeer daar
Karl-Heinz en Franz Fischer als krijgsgevangenen
weinig vrijheid hadden gekend de laatste tien jaar.
Hun dienttijd in het Duitse leger had hen aan de
poorten van Leningrad gebracht. Daarna de ver
schrikkelijke terugtocht en hun gevangenneming
door de Russen, juist toen ze bijna weer de vader
landse bodem onder hun voeten hadden.
Verschrikkelijk waren de eerste jaren van hun
krijgsgevangenschap geweest. De Russen hadden
hen meedogenloos behandeld en vaak werden er
krijgsgevangenen gemarteld of in een hoek dood
geslagen. Het was een beetje beter geworden toen
de Russen gingen inzien dat de Duitse krijgsgevan
genen heel goede werkkrachten verschaften. Toen
werden honderdduizenden krijgsgevangenen als
slaven tewerk gesteld.
Franz Fischer en Karl-Heinz Stiermann waren
in Siberië terechtgekomen, in kamp 22-12 dat op
één van de meest eenzame plaatsen ter wereld was
opgezet. De laatste jaren was het hun beter gegaan,
maar toen van lieverlede al hun kameraden naar
huis mochten terugkeren, moest zij in Rusland
blijven als een soort ereschuld, in verband met de
oorlog die Duitsland de Russen had opgedrongen.
Dankzij de vriendin van Franz, de Russische inge
nieur Valeria Zaitsev, was het plan om te vluchten
gerijpt. Karl-Heinz had een boot weten te versie
ren waarmee ze nu al zes weken door het moeras
kruisten.
(wordt vervolgd)