BABY 'OP BESTELLING' PREDIKBEURTEN Bosman Kalis Tsjernobyl EIIAItDBl41IEUW5 Uw auto in vertrouwde handen De Hoop Magazine Radio over 'Zelfbeschadiging' Oud papier ophalen Kieslijst Nieuwe voortplantingstechnieken Baby als donor Teniet doen van embryo's Wensembryo's Waarom ben ik er? En verder? Geschenk Zondag 5 maart 2006 EIIIVI1DEI1-I1IEUW5 Verkooptafel op Ouddorpse stemlocaties m ook caravanherstel Inleveren rommelmarktspullen in Goedereede Hebben kinderen nog wel een jeugd? PAGINA 2 ^.^-3i,s"^;^ïA=« sv VRIJDAG 3 MAART 2006 Kinderen krijgen en voor kinderen zorgen, speelt in het leven van veel mensen een cru ciale rol en gaat gepaard met intense emoties. Het is dan ook begrijpelijk dat echtparen er soms veel voor over hebben om kinderen te (kunnen) krijgen en om voor een eventueel ernstig ziek kind genezing te vinden. De zich voortdurend ontwikkelende geneeskunde biedt hiertoe ook steeds meer mogelijkheden. Veel daarvan kunnen we in voorkomende gevallen met dankbaarheid gebruiken. Maar ook goede doelen rechtvaardigen niet alle middelen. In onze samenleving bestaat wel de neiging voor het bereiken van goede doe len alle middelen te rechtvaardigen. Dit werd in januari jl. duidelijk uit een rapport van de Gezondheidsraad. 1 De Gezondheidsraad is het belangrijkste wetenschappelijke adviescollege van het Ministerie van VWS. Deze raad heeft zich weer eens gebogen over kunstmatige voort plantingstechnieken, dit wil zeggen medisch- technische ingrepen en behandelingen om mensen die langs natuurlijke weg geen kinderen kunnen krijgen, toch aan kinderen te helpen. Een relatief ver gaande techniek daarbij is de reageerbuisbevruchting. Daar bij worden eicellen afgenomen van de vrouw en zaadcellen van de man. Die worden in een schaaltje in het laboratorium bij elkaar gebracht in de hoop dat dit leidt tot bevruch ting van eicellen. Enkele dagen daarna wor den één of enkele embryo's overgebracht in de baarmoeder van de vrouw in de hoop dat tenminste één embryo zich zal innestelen en de aldus ontstane zwangerschap zal leiden tot de geboorte van een (gezond) kind. Deze techniek biedt behalve de kans op een kind ook de mogelijkheid om de vroege menselijke vrucht op erfelijke eigenschap pen te onderzoeken. Het is mogelijk om van het embryo voordat het in de baarmoeder gebracht wordt één of enkele cellen af te nemen en die te onderzoeken op aanwezig heid van bepaalde erfelijke informatie. In het algemeen wordt deze techniek gebruikt om na te gaan of het embryo een 'verkeerd gen' heeft dat zal leiden tot een ziekte. Als het embryo dat verkeerde gen blijkt te hebben, wordt het weggegooid en niet ingebracht in de baarmoeder en zal dus ook niet leiden tot de geboorte van een baby met die erfelijke aandoening. Deze techniek, die pre-implan tatie genetische diagnostiek (PGD) wordt genoemd, is dus eigenlijk een vroege vorm van prenatale diagnostiek. Maar deze techniek kan behalve voor erfelijke aandoeningen ook gebruikt worden om te testen op andere erfelijke informatie. Op die manier kan men embryo's selecteren die bepaalde gewenste genen hebben. Daar over gaat het ook in het onlangs verschenen gezondheidsraadrapport dat juist hierom tot enige discussie in de media heeft geleid. Waar gaat het nu precies om? Ouders hebben soms een kind met een hele ernstige aandoening, bijvoorbeeld een ern stige bloedziekte. Die is soms heel moeilijk of niet behandelbaar, behalve met bepaalde cellen van een goede donor. En zo'n goede donor kan heel goed een broer of zus van het zieke kind zijn. En als het zieke kind nog geen geschikte broer of zus heeft, kunnen zijn ouders besluiten te trachten nog een kind te krijgen. Als dat kindje dan geboren wordt, zou het kunnen dienen als donor voor zijn zieke broer of zus. Soms kunnen bepaalde cellen gebruikt worden die afkomstig zijn uit navelstrengbloed. Deze cellen zijn dus wel afkomstig uit het vroege embryo, dat immers zelf zorgt voor de vorming van placenta en vliezen en dergelijke, maar niet van de baby zelf Soms worden cellen uit het beenmerg van de pasgeboren baby gedoneerd. Dat ver eist bij die baby wel een op zichzelf onaange name ingreep. Hoe dan ook, die cellen van de donorbaby moeten wel 'passen' bij het zieke broertje of zusje dat die cellen nodig heeft ter behandeling van zijn of haar ziekte. En om te zorgen dat dit het geval is, brengt men via de reageerbuisbevruchting een flink aan tal embryo's tot stand. Vervolgens gaat men met behulp van de pre-implantatie geneti sche diagnostiek na welk embryo 'genetisch' past bij het zieke kind zodat de donorcellen niet afgestoten worden. Dus embryo's in het schaaltje worden onderzocht of ze qua weef seltype wel passen bij het broertje of zusje, zodat er hopelijk ten minste één is die na geboorte als donor kan dienen. Embryo's die in dit opzicht niet de gewenste genen hebben, worden weggegooid. Het is duidelijk dat hier in ethisch opzicht enkele problemen spelen. In de eerste plaats het feit dat een heel aan tal embryo's (zo mogelijk zeker tien) tot stand gebracht wordt waarvan slechts enkelen voor de voortplanting gebruikt zullen worden. Een aantal embryo's wordt dus bewust tot stand gebracht en bewust weer gedood. De vraag hoe erg dit in ethisch opzicht is, wordt uiteraard bepaald door de waarde die aan het vroege embryo toegekend moet worden. Hierover vindt in onze samenleving veel dis cussie plaats. Elke keer weer dringt die vraag naar de status van het menselijke embryo zich op doordat zich telkens weer ontwik kelingen voordoen waarbij men gebruik wil maken van het embryo, hetzij als voorwerp van onderzoek, hetzij als uitgangsmateriaal voor de ontwikkeling van nieuwe behande lingen. Uit de wijze waarop de Bijbel, met name in Psalm 139, spreekt over de verhou ding tussen God en de mens in zijn vroegste ontwikkeling, komt naar voren dat reeds in die vroege fase er een persoonlijke relatie is tussen God als Schepper en die zich ontwik kelende mens. God is op die mens betrokken en is scheppend bezig die ontwikkeling te doen plaatsvinden. Daarom is in de hoofd stroom van de christelijke traditie de vroege menselijke vrucht altijd als beschermwaardig gezien. Ook zonder dat men een uitspraak heeft gedaan over de vraag of daarbij al in elk opzicht sprake is van een mens. Ik wil bij deze lijn aansluiten en meen dan ook dat het opzettelijk teloor doen gaan van menselijke embryo's ethisch afgewezen moet worden. Een tweede ethisch probleem is dat niet alleen embryo's verloren gaan, maar dat men ook heel bewust selecteert op grond van genetische informatie omtrent het embryo. Het embryo is niet in de eerste plaats gewenst omdat het gaat om een beginnend mensen leven, maar omdat het kind dat daaruit kan groeien als donor gewenst is. Het kind wordt gewenst en in de wereld gezet primair met het oog op het belang van een ander, namelijk broer of zus die deze baby als donor nodig heeft. En deze selectieve wens manifesteert zich ook in een daadwerkelijke selectie van embryo's. Hiertegen wordt wel ingebracht dat men sen wel vaker kinderen willen om andere redenen als het kind zelf. Bijvoorbeeld om een huwelijk te verbeteren of om de erva ring van ouderschap te hebben, of om een erfgenaam te hebben, etc. Dit moge waar zijn. Maar dat zegt voor de hier besproken behandeling nog niet zoveel. In de eerste plaats kunnen die motieven die mensen heb ben ook ethisch problematisch of zelfs af te wijzen zijn. Maar daarbij gaat het om mensen die langs een gewone weg kinderen krijgen. In dat opzicht is er gelukkig vrijheid van gezinsvorming. De overheid moet zich daar niet te snel mee bemoeien. Maar dat is dus wat anders dan wanneer bij voorbaat medi sche zorg ingezet wordt om aan een dergelijk motief, namelijk een kind omwille van iets anders dan het kind zelf, mee te werken. In de tweede plaats wordt bij een natuurlijke geboorte het kind aanvaard zoals het komt. Er vindt niet vooraf een selectie plaats. Dat is in het geval van kind als donor wel het geval. Het is dus het vooropgezette karakter van de selectie in het kader van het geboren doen worden van een kind met het oog primair op het belang van een ander, dat deze han deling haar ethisch problematische karakter geeft. Wanneer rabbijn Evers en mevr. Evers in Trouw dan ook schrijven dat ze deze han deling goedkeuren omdat de nieuwe baby donor kan zijn en zo het leven van een ouder broertje of zusje kan redden, daar gaan ze voorbij aan het vernietigen van embryo's en aan het proces van selectie met het oog op het geboren doen worden van een kind met gewenste eigenschappen. Een derde ethisch probleem ligt in de posi tie van het kind dat langs deze weg geboren wordt. Het kind is ter wereld gekomen omdat het als donor gewenst was. Dit wil op zichzelf nog niet zeggen dat de ouders niet van dit kindje zullen houden. Sommigen beweren dat ze er zelfs heel veel van zullen houden omdat het helpt het leven van een eerder geboren kind te redden. De Gezondheids raad stelt aan het aanvaarden van deze han delswijze ook de voorwaarde dat duidelijk is dat de ouders van dit kind zullen houden en er goed voor zullen zorgen. Hoe moet dat nu gecontroleerd worden, vraag ik me dan af. Want als het donatieproces nu eens door praktische problemen mislukt? Men zit dan met een althans aanvankelijk onbedoeld kind dat het doel waarvoor het in het leven geroe pen werd niet kan realiseren? Stel dat het oudere broertje of zusje toch sterft? Wordt dan - wellicht onbewust - toch dit nieuwe kind daarvan (mede) de schuld gegeven? Of wordt het juist gezien als 'vervanger' van het gestorven broertje of zusje - en dus weer niet aanvaard omwille van zichzelf? Het kind dat via deze weg geboren wordt, zal vroeg of laat horen wat de achtergrond is van zijn ontstaan. Wat betekent dat voor zijn beeld van zichzelf en zijn gevoel van eigen waarde? Zich aanvaard weten omwille van zichzelf, is van belang voor een gezonde psychische ontwikkeling. Hoe goed bedoeld ook, met deze techniek wordt daaraan toch getornd. En als dit toegepast gaat worden, zou het dan blijven bij selectie op geschiktheid als donor voor iemand anders? Zal niet gelei delijk aan ook op andere gewenste eigen schappen geselecteerd gaan worden? Of als de ouders eigenlijk geen kind erbij willen en het geselecteerde embryo gedurende de zwangerschap laten aborteren, maar wel weefsel van de geaborteerde vrucht wil len gebruiken voor donatie? Abortus is een recht van de vrouw en dat houdt niemand tegen. Gebruik van weefsel van geaborteer de vruchten is in Nederland wettelijk toege staan. Wat (nog) niet is toegestaan is dat de ouders van de geaborteerde vrucht bepalen aan wie dat weefsel gedoneerd wordt. Maar als bekend is welk stervend kind erop ligt te wachten, zal men dan niet opnieuw een 'uitzondering' maken? Hiermee wil ik niet suggereren dat al de ouders die deze weg zouden willen gaan, erop uit zouden zijn om de 'wensbaby' te laten aborteren. Het gaat mij erom te laten zien dat we met het toestaan van deze technieken stap voor stap bezig zijn een situatie te creëren waarin een steeds verdergaande instrumentalisering (puur als instrument gebruiken) van mensen dreigt plaats te vinden. Kinderen krijgen en eventueel kinderen verliezen, gaat met heftige emoties gepaard. Juist daarom is het goed fundamentele beslis singen niet bij die ouders te leggen die met dergelijk ingrijpende situaties geconfron teerd worden, maar zorgverlening ook op dit gebied te binden aan een duidelijk wettelijk kader waarin de bescherming van het leven van ieder, ook voor de geboorte voorop staat. En verder zou een maatschappelijk klimaat bevorderd moeten worden waarin kinderen vooreerst gezien worden als een geschenk '"Vah de Schepper. 1} Gezondheidsraad. Advies Pre-implantatie genetische diagnostielc en screening. Den Haag 2006. Prof. dr. ir. H. Jochemsen Directeur Prof. dn G.A. Lindeboom Instituut OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. Lassche en chr. streeltblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaatschappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 1020 Fax (0187)485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)471020 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,30; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)471022, e-mall: J.Vlllerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 10,00 Per halfjaar 19,50 Per Jaar €38.00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 18.30 uur ds. A. van Wijk, Herkingen. Eben-Haëzer: 9.30 uur nog niet bekend en 18.30 uur ds. H. Lassche - Herv. Gem. (PKN) Locatie mfg Dorpstienden 9.45 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht, voorberei ding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. P. C. van Keulen, Hoogblokland - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. T. Meijer - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur student G. Heijkamp - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. C. H. Pilaar en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 en 18.30 uur ds. J. Willemsen, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. dankzeg ging Heilig Avondmaal - Hersteld Herv. Gem. 9.00, 10.45, 17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging/nabe- trachting Heilig Avondmaal. STELLENDAM - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. A. Belder en 17.00 ur kand. B. Jongeneel, Alblasserdam - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur mevr. B. I. Koppenaal en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Hersteld Herv. Gem. 11.15 uur ds. C. Gielen, Mid delharnis en 18.00 uur ds. C. Molenaar, Vlissingen. MELISSANT-Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P Korteweg - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur ds. J. Meijer - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur student G. Heijkamp - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. G. van Meijeren en 18.00 uur ds. A. J. Sonneveld, Lopik - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student A. J. de Waard - Zieken huis: 14.30 uur de heer F. D. van Wijck. HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. A. de Kruijf, Oud-Alblas en 18.00 uur kand. H. M. Burggraaf, Vlaar- dingen - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur kand. J. B. Boesaard - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur student A. J. de Waard SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. R. W. van Mourik, thema- dienst project HGJB en 18.00 uur ds, E. M. Bakker, Bodegraven - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. L. de Wit - Exodus (PKN) 10.00 uur (H.D.) ds. R. Steenstra - Remonstrantse Gem. geen opgave - CAMA Gemeente 10.00 uur dienst. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur dr. C. A. van der Sluijs, Veenen- daal en 18.00 uur ds. T. W. van der Heijden - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.30 uur ds. U. G. M. Doe- dens - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 uur (voorbereiding Heilig Avondmaal) en 18.00 uur ds. B. de Romph - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. J. E. Kramer en 17.00 uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. Gielen en 17.00 uur ds. J. C. den Toom. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 9.30 en 18.00 uur ds. J. Maas, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. C. den Toom, bediening Hei lig Avondmaal en 18.00 uur ds. H. J. Boer, dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R Blok. OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. Th. W. H. van der Heijden en 18.00 uur ds. A. van Lingen, Kinderdijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gemeente 14.30 uur de heer H. J. P. Scheermeijer (Doopdienst in recreatie complex 'De Staver' te Sommelsdijk). STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. B. A. Belder, Schel- luinen en 18.00 uur ds. R. de Reuver, Bos koop - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. A. van der Zwaag en 18.00 uur ds. G. den Hartogh - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst, DEN BOMMEL- Herv. Gem. (PKN) 10.00 en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur (voorber. H.A.) en 18.00 uur de heer J. Anninga. OOLTGENSPLAAT Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. T. W. van Bennekom, bedie ning Heilig Avondmaal en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje, dankzegging en nabe- trachting Heilig Avondmaal - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur de heer J. Anninga (gecombineerde dienst in Geref. Kerk Den Bommel) en 18.00 uur ds. I. J. Bijls- ma - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees dienst - Hersteld Herv. Gem. 11.45 uur kand. G. Blankers, Woudenberg en 18.00 uur ds. J. Joppe, Sint Maartensdijk. LANGSTRAAT-Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur dr. T. E. van Spanje, bediening Heilig Avondmaal. Op de stemlocaties 'De Vliedberg' en 'Eben- Haëzer in Ouddorp is dinsdag 7 maart a.s. een verkooptafel aanwezig van waaraf eigen gebakken koekjes, cake, arretjescake, Oud- durpse Affekaot, eigengemaakte kaarten, cre atieve cadeaus, e.d., verkocht zullen worden. De verkoopopbrengst wordt verdeeld over zorgcentrum 'De Vliedberg' en Chr. school voor speciaal basisonderwijs 'De Wegwijzer' te Middelharnis. AUTOSCHADEHERSTEL Zernikeweg 10 3241 MG Middelharnis Tel. (0187) 48 72 19 - Fax (0187) 48 24 I .info@bosmanenkalis.nl - www.bosm-----'- OOLTGENSPLAAT - Op 6 mei 2006 is de jaarlijkse rommelmarkt van de Hervormde Gemeente van Ooltgensplaat. Zaterdag 11 maart is er gelegenheid om rommel marktspullen in te leveren (geen grote din gen zoals bedden, kasten e.d.) bij fam. Neels (Dorpsweg 1). U kunt terecht van 10.00 tot 11.30 uur. De volgende inleverdata zijn 25 maart, 8 april en 22 april. OUDDORP- De uitzending op 8 maart van De Hoop Radio heeft als onderwerp 'Zelf beschadiging'. In het programma komt Suzanne aan het woord. Zij vertelt over hoe zij worstelde met verslaving en zelfbescha diging en hoe zij nu bij De Hoop werkt aan het oplossen van (verslavings)problemen. Verder komt Cees Neven, groepsbegeleider bij De Hoop, aan het woord. Hij vertelt over het hoe en waarom van zelfbeschadiging. De Hoop Radio is iedere woensdag tussen 21.00 en 22.00 uur te beluisteren op Radio Goeree Lokaal via 105.6 FM. De Hoop Magazine Radio wordt op zaterdag herhaald tussen 11,00 en 12.00 uur. De naam hierboven roept een wereld aan associaties op. Ze hoort thuis in een donkere opsomming als: Bartholomeüsnacht, Verduri, Auschwitz en Srebrenica. Namen vol drei ging en verschrikking. Vóór die vreselijke 26*^ april 1986 hadden slechts enkele ingewij den, althans in ons land, ooit van Tsjernobyl gehoord. Van de gelijknamige stad in Oekra ïne niet en nog minder van de kerncentrale, enkele tientallen kilometers er vandaan. Het dringt eind april 1986 maar langzaam tot de wereld door wat er daar en toen is gebeurd. In de nacht van het ongeluk heeft een Amerikaanse satelliet een ontploffing waargenomen. Over de hele wereld gonzen de regeringen en redacties als een bijenkorf, zonder te weten wat er aan de hand is. Pas op de derde dag onthult de Pravda, de officiële stem van het Sovjetregime, dat er zich een ongeluk heeft voorgedaan in de centrale van Tsjernobyl. "Een van de reactors is bescha digd. Er worden maatregelen genomen..." Kort geleden, bijna twintig jaar later, kwam een indrukwekkend boek over de ramp uit. Inhoud gegeven door Igor Kostin, persfo tograaf uit Oekraïne, tweevoudig winnaar van de World Press Photo. Hij was de eerste die foto's maakte van de ontplofte kerncen trale. In de weken en maanden daarna begaf hij zichzelf in het directe risicogebied. Hij bracht de uiterst gevaarlijke opruimings- werkzaamheden door de 'liquideerders' in beeld en volgde daarna de slachtoffers van de ramp. Hun leven werd verwoest. De een na de ander stierf, slachtoffers van de nucleaire straling. De Sovjetautoriteiten trokken zich van hun lot echter niets aan. Zowel direct na de ramp als in de jaren die volgden was de officiële lijn van de rege ring: zwijgen en ontkennen. "Heel Jskemo- byl blijft omgeven door een zwart gat van ontbrekende informatie. Omdat de Sovjet- regering de gegevens over,de omvang en de gevolgen van de ramp van meet af aan heeft vervalst, is geen enkele anti-kernenergiebe weging ooit nog in staat de volledige waar heid vast te stellen, noch de Wereldgezond heidsorganisatie, noch de kernenergielobby. Niet over wat is gebeurd, niet over het aantal slachtoffers, niet over de medische en ecolo gische gevolgen." Ik noem dit boek een document. Een docu ment van de onbeheerste (of misschien onbeheersbare) krachten die de overmoedi ge maar nietige mens over zich heen haalt. Techniek en wetenschap worden aangewend om energie te winnen. Alles is gericht op prestatie, gewin en prestige. De processen worden slordig beheerst en nodige controles en reparaties blijven uit. Met het verschrik kelijke gevolg. Het boek is ook een document van de arro gantie van machthebbers. De nodige infor matie en veiligheidsmaatregelen na de ramp blijven lang uit. Op 1 mei, vijf dagen na de explosie, gaat het feest van de arbeid in Kiev, ruim binnen de bedreigde zone, gewoon door. Op bevel van de autoriteiten defileert een mil joen mensen in de straten van de Oekraïense hoofdstad, terwijl de radioactieve vervuiling daar haar hoogtepunt bereikt. Het afgelasten van het feest past echter niet in de sussende strategie van het regime. Het boek is een document van de moed en zelfverloochening van de vele honderddui zenden mensen die naar de centrale gestuurd worden om de reactor te 'liquideren'Vandaar hun naam: liquideerders. Soldaten, reservis ten, boeren en arbeiders - uit alle lagen van de bevolking moesten ze erheen. Daar zijn ze gebombardeerd met ziekmakende en zelfs doodmakende stralen. Kostin: "Zonder dat ze het wisten hebben ze iets onvoorstelbaars gepresteerd. Over de hele wereld hebben kleine en grote volkeren hun leven aan hen te danken. Zonder hun offer zouden de gevol- GOEDEREEDE - De Stichting Koninklijke Fanfare Apollo te Goedereede haalt zaterdag 4 maart weer oud papier op in Goedereede en op het Havenhoofd. Ook huishoudelijk karton kan er bijgezet worden. Graag het oud papier voor 8.30 uur goed gebundeld buiten zetten. De kinderjaren worden vaak de dupe van onze moderne samenleving. Soms gaan door slechte omstandigheden de kinderjaren hele maal verloren. Anderzijds worden ze alleen verhaast. Het lijdt geen twijfel dat, als kinde ren door hun kinderjaren heen gejaagd wor den, zij onder te grote druk komen te staan. Wat kunnen ouders in dit verband doen? Dit onderwerp wordt op maandag 6 maart tussen 21.00 en 22.00 uur besproken in het program ma 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee. De presentatie is in handen van Yvonne Caka. De herhaling is dinsdag om 16.00 uur. gen van de ramp veel ernstiger zijn geweest. Ernstiger voor de Oekraïne en voor Wit-Rus- land maar ook voor heel Europa. De liquideerders hebben een van de zeldzame dingen die je in de Sovjet-Ume nog kon bezitten ter beschikking gesteld: hun leven. Ik vind dit boek ook een document van de schepping die zucht en in barensnood is. In de wijde omgeving van Tsjernobyl - vele tientallen kilomers in het rond - ligt een idyl lisch landschap: bossen, weiden, rivieren. De dorpen zijn met de grond gelijk gemaakt. Het is een spookgebied. Maar tegelijker tijd een gebied met een uitbundige natuur. Het lijkt wel alsof radioactiviteit de natuur bovennatuurlijke krachten verieent. Maar de geplaatste borden brengen de eenzame bezoeker terug in de verschrikkelijke reali teit: "Radioactiviteit. Gevaariijke zone! Wei den van vee, maaien en plukken van padden stoelen en bessen verboden!" Als de aarde nog vele duizenden jaren lang zou bestaan, blijft die boodschap al die duizenden jaren gelden... Er is niet veel reden om optimistisch over ons mensen te denken. Wij hebben met elkaar onze planeet aarde, die ooit gaaf uit de Scheppershanden van God kwam, vervuild en besmet. De apostel Paulus, onder de inspi ratie van de Heilige Geest, schreef het nog anders: "de schepping is aan de ijdelheid, aan de vergankelijkheid en vruchteloosheid, onderworpen. Niet gewillig. Maar om diens wil die het daaraan onderworpen heeft." En degenen die dat gedaan hebben, dat zijn wij allen, kinderen van Adam, die de zonde en daarmee de dood hebben gekozen in plaats van het leven in harmonie met de Heere. Met zijn aangrijpende foto's en bijbehorend relaas over Tsjernobyl heeft Igor Kostin de wereld en ieder van ons voor deze spiegel geplaatst. N.a.v.: Igor Kostin. Tsjernobyl. Verslag van een ooggetuige. 1986/2006. Uitge verij Ten Have Davidsfonds Cor- bis. Geïllustreerd 239 pag. ISBN 9- 0779-4215-7. Prijs €29,90. J. M. J. Kieviet Het tijdperk van 'ikke' behoort al weer geruime tijd tot het verleden. Maar het verschijnsel is op Flakkee nog altijd dui delijk zichtbaar. Op de kieslijsten bijvoor beeld. Daar is sowieso niets nieuws onder de zon, alhoewel hier en daar wat afwis seling gloort in de monotone opsomming van kandidaat-raadsleden. Het is en blijft A. 0. alom. Ambtenaren en onderwijzers bevolken ab vanouds de kieslijsten voor de gemeenteraden. Aangevuld met ondertie- mers en senioren. Het grote-boek-van-ikke laat ook van zich horen. In een kort curri culum vitae introduceerde een nieuwkomer zichzelf door veelvuldig het beruchte ego woord te gebruiken. Hij heeft het getroffen in het Flakkeese land waar iedereen ervan overtuigd is dat hij of zij over bestuurlijke ervaring en bijzondere kwaliteiten beschikt. Ook een oudgediende in de lokale politiek bedient zich veelvuldig van het beruchte ikke. Beide kandidaten weten van groene en rode wanten en dingen uiteraard naar een raadszetel. Dat belooft wat de komen de jaren. Ik moet het nog zien. De ver hoopte boeiende debatten in de raadsza len zullen binnen de kortst mogelijke tijd uitlopen op kinderachtig gekissebis en het bekende elkaar vliegen afvangen. Ik-vang- een-vlieg-af is een bekend spelletje op de vaste vergaderavonden. Ga maar eens luis teren! Alhoewel. Gelukkig is volgende week de kiezer aan het woord, maar de en/aring met de lokale politiek voorspelt niet veel goeds. Om het evenwicht tussen de talloze kieslijsten enigszins te bewaren moet je wel stem uitbrengen, maar het zou voor een keer beter zijn wanneer kiezers mas saal laten weten in geen van de politieke partijen voldoende vertrouwen te hebben. Een welbewust blanco is de enige manier om het falen en de eigendunk van de plaatselijke politiek raadsbreed duidelijk te maken. Het ik-ben-ikke gedoe hoort thuis in de prehiston'e van het domeindenken. Het zijn schoolvoorbeelden van het kortzich tige 'ik-ben-belangrijk' gebeuren. 'Hoe bestaat het dat men zich anno heden, als politicus, bestuurder of wat dan ook, zo uitdrukt?', vraagt een enkeling zich ver twijfeld af Burgers en zeker kandidaat raadsleden dienen zich anders te presen teren. De uitzondering op de regel is de stukjesschrijver die lukraak zijn mening of wat ervoor doorgaat in een kolom perst. Er valt die pennenlikkers ongetwijfeld veel te verwijten, maar columnisten staan door gaans op geen enkele kieslijst. De meeste kolommenvullers voldoen niet eens aan de primaire eisen voor een plekje op de kieslijst. Ze zijn geen lid van een politieke partij, beschikken niet over uitzonderlijke capaciteiten en hebben niet het geduld om maandelijks in een gemeenschappelijk conclaaf bijeen te komen om de belangen van de gemeente te behartigen. De poli tieke democratie gaat hen echter wel ter harte; meer dan menigeen denkt. Maar met (m Menheerse) welgeteld negen kieslijsten zijn de grenzen van het politieke keuze menu nagenoeg bereikt. De overvloed aan kieslijsten, waarvan de programma's elkaar regelmatig overlappen, zijn een teken aan de wand. Kunnen de talloze kandidaten nog uitkomst brengen. Of stemt u straks op iemands betere ik?

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 8