Eilandelijke verkiezingsavond in Middelharnis voor jongeren EIIAtlDBn-rflEUWSi De vierde zoon van Arend Groen en Klaasje de Groot was Klaas. In deel 1 stond reeds aangegeven dat Klaas slechts eenmaal naar zee ging. In mei van het jaar 1912 had Klaas de Bosseschool in Middelharnis ver laten. Het duurde nog tot oktober van dat jaar voordat dit ventje ook naar zee moest. Zijn vader en drie oudere broers van hem voeren toen al lang en breed op de sloepen. Vissen De zondag D. Hoogzand GOEREE-OVERFLAKKEE - Op zaterdagavond 4 maart a.s. houden de SGP-fracties van de vier gemeenten op Goeree-Overflakkee een verkiezings avond in de aula van de Technische School te Middelharnis. De avond is speciaal voor jongeren bedoeld, maar uiteraard is iedereen er van harte wel kom. De aanvang is 19.45 uur. Ledenvergadering Oranjevereniging Middelharnis/Sommeisdijk Ophalen oud papier Herkingen Voorjaarsmari(t in Dirksland Vrijwilligers gezocht voor reactiveringszwemmen Organist Pieter Heykoop op tournee in de Hoeksche Waard PAGINA 6 VRIJDAG 24 FEBRUARI 2006 deel 2 Leen Koster, de schipper van de MD7, genaamd 'De Burgemeester Mijs', een sloep van rederij C. Kolff en Zn. had aan boord een vacature voor Icoffiekokertje. Klaas meldde zich aan en werd aangenomen. De rang van Icoffiekoker was de laagste in de hiëarchie aan boord. In 1912 had rederij Kolff nog acht beugsloepen in de vaart. De MD7 was reeds begonnen met de schelvisvaart en lag toen in IJmuiden waar de vis gelost werd. De bemanning was na drie reizen van onge veer 14 dagen een week thuis. Zij moesten, altijd weer op hoop van zegen, opnieuw naar zee vertrekken. De laatste avond dat Klaas naar bed ging voor hij zou gaan vertrekken naar zee, hoorde hij een krachtige noordwesten wind huilen over het dak van zijn ouderlijke woning in de Nieuwstraat. Af en toe hoorde hij de regen en ook hagelbuien voorbij trekken. Klaas wist dat zijn moeder alles gereed had gelegd wat hij aan boord nodig zou hebben zoals een paar lange laarzen, oliegoed, baaien hemden, korte broek met laarskousen enz. Zijn zorgelijke gedachten gingen tenslotte niet verder, want hij viel in slaap. Maar de slaap duurde veel korter dan anders; zijn moeder kwam hem al heel vroeg wekken om op te staan. Na het ontbijt nam hij afscheid van zijn moe der en van de zusjes en broertjes die nog thuis waren. Arend Groen, zijn vader, bracht hem naar de Middelhamisse boot die vanaf het Stoombootplein om 05.00 uur vertrok. Het was donker en koud. Het was ook donker en koud in zijn jonge jongenshart, want Klaas was nog geen 12 jaar oud en moest het vertrouwde onderhuis verlaten om een onbekende toekomst tegemoet te treden. Het was echter in sociaal opzicht bittere noodzaak dat zulke jeugdigen al mee moesten om geld te verdienen. Na geschut te zijn door de sluis op het eind van de haven van Middelharnis, veitrok de boot via het Haringvliet, het Spui tot aan Vlaardingen waar zij van boord moesten gaan. De stemming aan boord was bij de bemanning van de MD7 in mineur. De gesprekken verliepen niet erg opgewekt. De Middelhamisse boot vervolgde zijn reis tot aan de Boompjes in Rotterdam, maar de vissers reisden verder per trein tot hun bestemming in IJmuiden. Aan de overkant van de vissershaven aan de houten steiger lag de visserssloep MD7. Er lagen nog enkele sloepen uit Middelharnis en Pemis. Ook zij zouden spoedig weer zee kie zen. De wachtman, die zes dagen aan boord van de MD7 was geweest terwijl de bemanning naar huis was gegaan, nam afscheid van hen, maar niet voordat hij hen een goede reis had toege wenst. Het weer was nog steeds stormachtig. Er werd besloten de aankomende nacht nog bin nen te blijven. Als de wind zou minderen zou men de volgende dag uitvaren. Klaas' eerste taak bestond uit een ketel koffie te koken en zoals hij zelf schreef: "Wat nogal goed uitviel". Denk eens in; zo'n ventje van twaalf jaar tussen al die mannen en dan direkt aan de slag! Na de afwas mochten zij van de schipper de wal opgaan om nog wat benodigd heden aan te schaffen. De volgende morgen luwde de wind wat, maar er stond nog steeds een harde bries uit het west noordwesten. Eerst moest er nog ijs worden ingeladen maai' direkt daarna kwam de eerste order van de baas om de zeilen te hijsen. Een sleepboot bracht de MD7 tot buiten de pieren waar de tros werd losgemaakt. Nu kon de reis beginnen. De wind was iets gekrompen en de koers die werd aangehouden was noorden ten westen om zoveel mogelijk uit de wal (Neder landse kust) te zeilen. Het schip liep een goede vaart. Na urenlang varen verdween het laatste daglicht in het westen. Inmiddels was het don ker geworden en de kustUchten werden ont stoken. Het vuurschip van de Haaksegronden kwam in zicht en ook de Brandaris op Terschel ling liet zijn lichtflitsen zien. Zij voeren ver genoeg uit de wal om de gevaarlijke gronden mis te zeilen. Maar Leen Koster, de baas, was niet gerust. Hij was steeds aan dek om de toestand gade te slaan! De wind werd weer noordelijker en de jonge Klaas Groen begreep niet veel van de omstandigheden maar hij begreep wél dat er kritieke uren aanstaande waren. Plotseling kwam de order een rif uit de zeilen te nemen en de stagfok voor te hijsen. Zij voeren met twee reven in de zeilen en dat was met dat stormweer meer dan genoeg. Het water stond aan de lijkant bijna aan dek en toen met meer zeilen op, liep de Middel hamisse sloep als een renpaard de hoge zeeën tegemoet. Stukken water kwamen over waardoor het aan dek niet was uit te houden. De baas kwam even naar beneden en zei: "Als de wind zo blijft, kunnen we vrij blijven van de gronden dus we zullen hopen dat alles goed mag gaan". Na enige uren van spanning, de bemanning zat in het vooronder af te wachten, ging het schip vreselijk te keer met te veel zeil op. Maar de vissloepen konden wel wat hebben zodat er geen direkt gevaar aanwezig was. Er was één man aan dek. Die stond aan het roer en had het bepaald niet breed. Verder waren allen bene den, alleen Leen Koster bevond zich steeds boven om te handelen naar omstandigheden. Eindelijk kwam de order om een rif meer in de zeilen te nemen en de gemststellende tijding dat zij vrij waren van de gronden en de gewenste koers konden houden. Na brood en koifie genuttigd te hebben, kwam de baas naar voren met het boek 'De God- vmchtige zeeman' van ds. Groene wegen dat alle sloepen aan boord hadden. Daamit werd bij uit- en thuiszeilen het zeemansgebed 's avonds gelezen. Behalve de twee matrozen die de wacht had den, zocht een ieder zijn kooi op om de rust te zoeken na de angstige ogenblikken. Klaas, het koftlekokertje, was nu zeeman. Of het deinen op de golven zijn slaap bespoedigd dan wel verstroord zal hebben, vermeld zijn relaas niet. Maar het moet een koene jongen zijn geweest, die zich ongemerkt sohdair had verklaard met zijn broers en vader die allen zee- visser waren en met de bemanning waarvan hij nu zelf deel uitmaakte. De wachten waren verdeeld in vijf keer twee uren, steeds met twee per wacht. De jongens hoefden geen wacht te lopen, alleen 's mid dags als de bemanning een dutje deed. Tal van werkzaamheden zoals thee zetten, het vooron der schoonmaken en zorgen dat de kolenkist gevuld was, namen hun tijd in beslag. De volgende dag (data ontbreken) was de wind veel minder geworden en naar zuidwest gekrompen. Met een vaart van ongeveer acht mijl voeren zij naar de visgronden. Men moest zich gereed maken. Acht bakwant moesten worden geaasd om klaar te staan de beug te schieten bij het berei ken van de visgronden. Een bakwant bestond uit 14 lijnen van 50 vaam. Die ochtend was er gelood. Een diepte van ongeveer 40 meter werd aangegeven. Naav berekening zou men de daaropvolgende avond het eerste schot kunnen doen. Klaas schreef daarover: Om zes uur was het zover. Alles werd gereed gemaakt. Zes bakken zouden worden geschoten. De schotter nam zijn plaats in op het achterschip aan bakboord. Het eerste joon ging overboord, de eerste bakwant Vuurtoren en haven van IJmuiden. Een z.eefdruk van Pauline Vos uit Amsterdam en uitgegeven door de KNRM. Kojfiekokertje Vingerling Middelharnis. geplaatst op de schietben en de beug werd uit geschoten. De baas (Leen Koster) stond aan het roer. Hij hield het schip scheip aan de wind met een rif in het zeil. Nadat de beug was gescho ten werden nog 12 bijna zonder hoeken en aas, de zogenaamde speellijnen uitgevierd, waarna door de wind werd gegaan en onder klein zeil drijvende, werden deze lijnen ingehaald en opgeschoten in een daarvoor bestemde mand. Dit was het werk van één van de jongens ter wijl de anderen intussen koffie dronken en zich klaar maakten om de beug te halen. Wat is nu eigenlijk een beug? Een beug is vistuig dat bestaat uit een lijn van mim 70 meter waaraan op bepaalde afstanden korte dwarslijntjes die ook wel sneuen worden genoemd, zijn vastge maakt. De sneuen zijn voorzien van vishaken. Met de beug ving men kabeljauw, schelvis en platvis in de Noordzee. Men onderscheidt een wijde beug en een nauwe beug met elk weer andere maatafstanden. Het duurde zowat een uur om de speellijnen binnen te krijgen voor men het geaasde want bereikte. Er stond een harde bries uit het zuidwesten maar het was toch visbaar weer. De oude bazen lieten niet zo gauw stoppen met vissen. Dan moest het al heel erg hard waaien, anders werd er door gevist. Vier mannen stonden op de haalplank die ieder een stuk beug optrokken. De inbak- ker schoot het opgehaalde want in lege bakken. Vier lijnen in een bak waarna door het achter- luik de bak werd afgegeven naar het dek waar drie matrozen het want direkt weer gingen azen (het bevestigen van het aas). Iedereen was in de weer. Wel ging men tussendoor even een kop koffie drinken in het vooronder. Koffie was altijd voorradig! Onder het werk door had de kok het eten gekookt. Het eten aan boord was eenvoudig van samensteUing. Meestal erwten of bruine bonen of rijst en tweemaal per week gekookte aardap pelen met..jawel, met vis. Er werd in ploegen gegeten, want het vissen moest doorgaan. Het leven was hard aan boord maar de stemming was altijd goed. Elk lid van de bemanning kwam uit Middelharnis, dus zij kenden elkaar goed. Jammer dat zij niet alle met naam zijn genoemd. Op deze reis werd tot zaterdagavond gevist. De vangst was goed. Zij hadden ongeveer 35 pens bennen schelvis, een kleine 200 kabeljauwen en nog wat klein spul zoals bolk. De levende vis ging in de bun, de dode vis in het ijs in het ijshok dat verdeeld was in laden. De vis werd laag na laag met ijs overdekt en met planken afgesloten. ledere dag werd er gekaard. De vis in de bun die dood was, werd er met een schep- net uitgehaald en in het ijs gelegd. Klaas wist zich in zijn latere leven niet alle details meer te herinneren, maar hij slaagde er toch in een goed te volgen verhandeling aan boord van een vis- sloep voor het nageslacht door te geven. Werk was er volop. Het werk van de twee jong- sten aan boord bestond uit het aanvegen van het vooronder, het eetgerei schoonmaken, de kachel verzorgen en de kolenkist volmaken en natuurlijk koffie koken. De inbakker was daar vrij van. Hij stond een trapje hoger op de lijst, hij had bovendien al enkele jaren gevaren en werd ook al ingeschakeld bij het wachtlopen. Om vier uur op die zaterdagmiddag was de laatste beug binnengehaald en kwam de order zeil van een rif en een rif en de stagfok op het kluifhout. De wind was westnoordwest dus een goede wind aldus het koffiekokertje van toen op de MD7. Men verkeerde toen op een grote vissersbank op 36 vaam water en de wacht werd ingezet. Nadat het dek was opgeruimd werd er gegeten. Daarna werd het gebed gelezen en kropen zij om acht uur in de kooi. Vermoeid! Twee man bleven aan dek. Met flinke vaart ging het richting IJmuiden. Om zes uur in de mor gen werden de jongens door de laatste wacht uit hun bed gepord. De kachel moest worden aangemaakt en de koffiekoker deed zijn werk. Altijd moest er koffie klaar staan. Ook de kok was present. De poeting moest worden klaarge maakt. Dat was de zondagskost die bestond uit meelbeslag met rozijnen. De jongsten aan boord moesten met een platte lepel het beslag maken dat daarna in twee hnnen zakjes werd gedaan en met ruim water in de gortketel gekookt. De zondag was altijd een bijzondere dag aan boord. Om negen uur kwam de baas naar voren met het prekenboek 'De Godvruchtige zee man'. Er werd aandachtig geluisterd. Na de lezing werden nog enige psalmen gezongen. Terwijl de poeting stond te koken werd er met elkaar nog wat gesproken. In het vooronder was de temperatuur zeer hoog hetgeen te begrijpen valt met een brandende kachel in een betrek kelijk kleine ruimte. De baas vertrok naar achter en de stuurman kwam naar voren met de dagelijkse versna peringen en met een fles brandewijn met een koperen maatje in plaats van een glaasje. De stuumian was Barend Faasse, de vader van Arjanus die het boek 'Zee en eiland' op docu mentaire wijze heeft geschreven. Ieder kreeg een borrel aan boord, behalve de drie jongste bemanningsleden. De poeting was intussen gaar geworden en om twaalf uur werd er geschaft. Dat schaften gebeurde in vier gi'oepen. De inbakker moest boven blijven aan het roer en kon pas eten als de anderen klaar waren. Daama werd het eet gerei opgeruimd en het dek moest door de jon gens worden schoongemaakt met zeewater en een handboender Zoet water werd alleen gebruikt om koffie en thee te zetten. De bemanning zocht de kooi op voor het middagdutje. Eén man bleef aan de wacht. De jongens moesten ook aan dek blijven. Om drie uur wai'en allen weer present om thee te drinken. De kok ging vis bakken die om vijf uur werd genuttigd. Zonder bord je of bestek werd de vis uit de hand gegeten. Ieder nam om de beurt een visje uit de grote braadschotel, een grote koperen, platte schaal. Alles volgens rang. Eerst de baas, daama de matrozen, de bovenman, de kok, de inbakker en tenslotte de twee kleine jongens van wie Klaas Groen de koffiekoker was. Er was voor elk bemanningslid volop. Het was, vond Klaas, een koningsmaal. Zulke vis wordt aan wal niet gegeten. Ze praatten nog wat met elkaar in het vooronder maar de baas was al naar achterin het schip. Altijd was er enige afstand tussen de bemmanning en de schipper. Hij deelde de orders uit die moesten worden opgevolgd, altijd kalm ook op kritieke momenten. Leen Koster was een zeeman van de oude soort, een praktisch mens die de Noordzee kende, die de weersomstandigheden voortdurend in de gaten hield want, behalve een octant, was er geen ander instrument aan boord. "Het octant heb ik hem nooit zien gebmiken", schreef Klaas met ontzag over zijn schipper. In latere jaren ging oud zeevisser Leen Koster elke zaterdagmorgen een kop koffie drinken ten kantore van de familie Kolff in MiddeUiamis. Dat gebeurde in de jaren dertig van de vorige eeuw. Nellie Smitshoek, een weeskind, schonk de geurige koffie in. Zij was dienstbode bij juf frouw Agaath Kolff, aldus Ph. Kamerhng die als bankmedewerker daar in dienst is geweest. Als de diepte bekend was en de grondsoort met het dieplood bepaald, wisten zij op de MD7 waar zij zich bevonden. De maandag daarop volgend werd de diepte opnieuw gemeten, die kwam uit op 20 vaam. Koster met zijn beman ning bevond zich toen even bezuiden de Dog- gersbank. De Doggersbank is een grote zand bank in de Noordzee, dogger betekent kabel jauw. Met flinke vaart voeren zij in de richting vuurschip Haaks hetwelk tegen de avond in zicht kwam. Zo werd koers gezet naar de vuren van IJmuiden. De afstand van vuurschip Haaks naar de bmlboei voor de haven van IJmuiden bedroeg 30 mijl. Dat was ongeveer vier uur zei len met de MD7. Het was donker en koud. Ze zeilden op en neer, want de haven stond op de wind. Het lont, een fakkel van een met ter pentijn gedrenkte bol katoen werd aangestoken als teken voor de sleepboot, die altijd klaar lag, om uit te varen. De sleepboot liet rüet lang op zich wachten. Aan boord van 'De Burgemees ter Mijs' zagen ze spoedig de seinvuren waarop de sleepboot kort langs de vissloep heen voer De sleeptros werd overgenomen en met een kalm gangetje werd de MD7 binnen de pieren gesleept naar de vissershaven en daar vastge maakt pal voor de vishal om de volgende mor gen de vis te kunnen lossen. De zeilen waren inmiddels ingenomen, het kluifhout binnen boord gehaald en zo lagen zij na een behouden vaart in de haven van IJmuiden. Al heel vroeg in de ochtend werd begonnen met het lossen van de vis. Dit werd door de bemmannning zelf gedaan in tegenstelling tot het lossen van de stoomtrawlers die door kaai- ridders werden gelost. De vis werd uit het ijs- hok in manden geschept en over een soort van slee naar de markt gesleept. Daar werd de vis in kisten gedaan. De levende vis werd uit de bun geschept en in kisten gesorteerd naar grootte, de levende kabeljauw werd uitgelegd en per 10 stuks afgeslagen. De afslag begon eveneens vroeg en dat ging razendsnel. Als leek was het niet te volgen, maar de kopers waren gerouti neerd en bijna ongemerkt met een teken dat de afslager alleen kon volgen, was de vis in een ogenblik verkocht. Het was die dag erg dmk. De markt was vol. Er waren nogal wat stoomtrawlers binnengevaren en ook enige sloepen onder wie de MD4, de Theodora Emmerentia van schipper Jan van den Hoek. Voor negen uur was alles verkocht. De markt werd door de markfknecht schoon- gespoten en weer gereed gemaakt voor de vol gende dag. Aan boord van de MD7 moest ook alles schoon gemaakt worden. De jongens moesten de lanen uit het ijshok schoonboenen en het dek schuren. Na het eten kregen zij verlof om de wal op te gaan. Zij gingen kijken bij T. Bais, een bakker in de Kanaalstraat die de sloepen van brood voorzag. Maar het adres van deze bakker was ook het postadres voor de zeevissers. Ze brach ten ook een bezoek aan het Christelijk Zee manshuis bij Van Hoom. Daar ging men altijd brieven schrijven naar huis. In dit zeemanshuis werd geen jenever geschonken. Met de ontvan gen post gingen zij weer aan boord. Een poos later maakten de matrozen zich gereed om de wal op te gaan maar niet voordat de inhoud van het zogenaamde zakje was verdeeld. In dat zak je lag het geld dat de kleine vis had opgebracht en volgens gewoonte aan de bemanning uitge deeld. Een kleine vishandelaar. Joop Legebeke, kocht die vis op. Dit geld werd naar rang en leeftijd verdeeld. Klaas' portie bedroeg 50 cent dat zijn zoge naamde vader in ontvangst had genomen. Klaas kreeg het in zijn ondertussen vermwde handen van hem aangereikt met de vermaning niet te laat aan boord te komen en in Umuiden goed op te passen! De sloep was, na gelost te zijn, overgehaald naar de houten steiger om vandaar de volgende dag weer zee te kiezen. Het ijshok werd weer gevuld met ijs en water en kolen werden ook ingenomen. Victualie werden gekocht met geld dat door de schipper werd voorgeschoten. De volgende morgen werd de sleepboot besteld en (voor Klaas) de tweede reis kon gaan begin nen. Tien dagen later was de MD7 weer binnen (in IJmuiden?) doch dit keer met veel averij die door stormweer was opgelopen. Helaas hadden zij maar weinig vis gevangen maar wat belang rijker was: zij keerden temg zonder verlies aan mensenlevens. (wordt verx'olgd) Op 7 maart zullen de vierjaariijkse gemeen teraadsverkiezingen weer worden gehouden. In iedere gemeente op Goeree-Overflakkee doet ook de SGP mee. De vier fracties heb ben de handen inéén geslagen om een debat te organiseren tussen de vier lijsttrekkers, wat in de eerste plaats bedoeld is voor jon geren. Zaterdagavond 4 maart zal dit debat plaatsvinden in de aula van de Technische School (Schoolstraat 11a), te Middelharnis. Aan de hand van stellingen die zullen gaan over het werken en wonen op ons eiland, de recreatie en de veiligheid zal er gediscuseerd worden tussen de vier lijsttrekkers. Uiteraard is inbreng vanuit de zaal, van harte welkom! Namens SGP Goedereede zal de heer J. Klep per aanwezig zijn. De heer P.J. Koningswoud zal namens de SGP-fractie van de gemeente Dirksland het woord voeren. De SGP van de gemeente Middelharnis zal worden verte genwoordigd door de heer G. Slootweg en de heer A.T. van Gurp zal het woord voeren namens de Oostflakkeese SGP-fractie. De avond zal worden geleid door burgemeester S. Stoop van de gemeente Dirksland, die ook een korte inleiding zal houden over waar de SGP nu precies voor staat. In het programma is ook ruimte opgenomen om vragen te stel len aan de lijsttrekkers. Naast politiek is er deze avond tevens voldoende gelegenheid om elkaar te ontmoeten, in de pauze. De SGP fracties van Goeree-Overflakkee hopen op een grote belangstelling voor deze avond. Iedereen is van hartelijk welkom. De bijeenkomst duurt van 19.45 tot 22.00 uur Op zaterdag 29 april a.s. is het weer zo ver Het centrum van Middelharnis zal op Konin ginnedag 2006 weer bol van de activiteiten staan, dit jaair met 'Glitter glamour' als thema. Het bestuur van Oranjevereniging Middelharnis/Sommeisdijk is weer volop bezig met de voorbereidingen om er weer net zo'n groot succes van te maken als voor gaande jaren. Op woensdagavond 1 maart is er een algemene ledenvergadering in het Diekhuus. Hierbij zal het bestuur terug kij ken naar Koninginnedag 2005 en de plannen van Koninginnedag 2006 toelichten. Geïn teresseerden zijn vanaf 20.00 uur van harte welkom. Tevens is het bestuur nog op zoek naar personen die hand- en spandiensten wil len verlenen of die eventueel zitting in het bestuur willen hebben. Morgen, zaterdag 25 febmari, wordt in Her kingen het oud papier weer opgehaald voor de Hervormde gemeente. Gelieve het papier - geen plastic en drankenkartons, etc. - vóór 9.00 uur gebundeld aan de kant van de weg te zetten. In verenigingsgebouw 'Onder de Wiek' van de Hervormde gemeente te Dirksland wordt zaterdag 11 maart 2006 van 09.00 tot 15.00 uur weer een voorjaarsmarkt gehouden. Op deze markt zal van alles te koop zijn, zoals kinderkleding, speelgoed, fruit, boeken en CD's, kaas, broodje worst, enz. Daarnaast zijn er ook diverse dingen te doen, zoals envelop pen trekken, grabbelton, e.d. Om 11.00 uur is er een dienstenveiling, waar tegen opbod diensten kunnen worden gekocht, zoals aan een keer koken, tuin onderhouden, een dag verven, auto wassen, ramen zemen, enz. De opbrengst van de voorjaarsmarkt is bestemd voor de verbouwing van 'Onder de Wiek'. Wie meer informatie wil, kan bellen naar Joop Kievit, tel.: 0187-602635. DIRKSLAND - Zwembad 'De Gooye' is op zoek naar vrijwilligers die op de woensdag morgen mensen willen helpen bij het reac tiveringszwemmen - een groep mensen met beperkingen en voor wie de oefeningen in het warme water goed is voor de spieren en gewrichten. Wie iets voor deze medemensen wil betekenen, kan voor meer informatie bel len naar Ite Kranse, tel. 612456, of naar Sjaan Koese, tel. 682528. De organist Pieter Heykoop uit Yerseke start morgen, zaterdag 25 februari, met een tour nee in de Hoeksche Waard. Morgen zal hij te horen zijn tijdens een avond met samen zang en een aantal orgelimprovisaties in de Grote Kerk te Numansdorp. De opbrengst van de avond is bestemd voor de gehandi captenstichting Adullam, die in Puttershoek een dagopvangtehuis ('Waardheim') heeft. De toegang tot deze avond is vrij, wel zal er een collecte worden gehouden voor de stich ting Adullam. Daama zal Pieter Heykoop op zaterdagavond 1 april concerteren op het Van OeckelenA^an den Heuvelorgel in de Lam- bertuskerk te Strijen, gevolgd door een con cert op 9 september in Oud-Beijerland.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 2