Roemenië oncertagenda ABB, SGP en VDB78 in Superpolitiek EiinnDei-niEyws logboek wordt vervangen Een vervolgverhaal, vooral voor onze jonge mensen 1941 1942 Convenant gewasbescherming: Stichting Hulpverlening Christenen in Roemenie PAGINA 6 VRIJDAG 3 FEBRUARI 2006 Hoe het de Joden in Nederland verging (4) De ene anti-Joodse maatregel na de andere werd afgekondigd. De Joden raakten steeds meer geïsoleerd. Het meest ingrijpend was wel dat Joden zich moesten laten registreren. Daar door werden ze in kaart gebracht. Deze maatregel zou de basis vormen voor alle verdere maatregelen. Een staking van duizenden arbeiders kon deze anti- Joodse maatregel niet ongedaan maken. Integendeel. Het verzet werd bloedig onderdrukt. Honderden Joodse man nen werden opgepakt en naar het con centratiekamp Mauthausen afgevoerd. 'De Joodsche Raad' - samengesteld uit Joden - werd ingesteld. Die vormde de schakel tussen de Duitsers en de Joden. Zo moesten Joden via 'het Joodsche Weekblad' allerlei anti-Joodse maatre gelen afkondigen. Op 3 juni was de registratie van Joden zover gevorderd dat ze op bevel van politiechef Hans Rauter nu ook nog een grote, zwarte J op hun persoonsbewijs en paspoort afgedrukt kregen. Dit was een machtig hulpmiddel om Joden voor deportatie naar Polen te identificeren. Op 11 juni werd in Amsterdam en Den Haag een grote razzia op Joden gehouden. Zo'n 300 Joodse jongens, van wie de meesten in het kamp Wieringermeer hadden gewerkt, werden opgehaald en naar Mauthausen gebracht. Van allen die op transport gesteld waren, kwam later het bericht dat ze overleden waren. Kamp Wieringermeer was oorspronkelijk een plaats waar Joodse vluchtelingen vanuit Duitsland werden opgevangen. Het werd in 1934 door de Nederlandse regering gesticht. Joden kre gen daar een agrarische opleiding om later naar Palestina te kunnen emigreren. Vanaf 14 juni werden Joden van alle markten geweerd. Goring belastte Heydrich op 31 juli met het opstelten van plannen om de Joden uit de bezette gebieden te deporteren en zo te komen tot de Gesamtlösung der Judenfrage (uitroei ing van de Joden). Op 8 augustus moesten alle Joodse activa, zoals grondbezit en geldelijke vermogens inclusief banktegoeden boven duizend gul den, effecten en hypotheekrechten worden geblokkeerd. Ze moesten worden overgehe veld naar Dienststelle Lippmannn, Rosenthal Co, Sarphatistraat in Amsterdam. De bezetter beval dat vanaf 1 september alle Joodse leerlingen van Nederlandse scholen zouden worden verwijderd. Ze mochten alleen. nog nam' Joodse scholen. Bij een jacht op Joden op 14 september in Enschede en Arnhem werden 200 Joden gear resteerd en naar Mauthausen overgebracht, waar ze omkwamen. Op 15 september verschenen er borden met het opschrift 'Verboden voor Joden' op diverse openbare plaatsen en gebouwen, zoals parken, musea, markten, hotels, cafés, restaurants, dierentuinen, schouwburgen, variétés, caba rets, bioscopen, sportinrichtingen, concerten, bibliotheken, openbare leeszalen en bij de effectenbeurs. Vanaf 19 september waren de Duitse Joden - vanaf 6 jaar - verplicht een gele zespuntige Jodenster (Davidsster) met het opschriftJude' te dragen. De ster moest duidelijk zichtbaar' op de linkerkant van het kledingstuk worden vastgenaaid. Joden mochten zonder toestemming van de politie hun woonplaats niet meer verlaten. Werkgevers kregen toestemming om Joden met een opzegtermijn van drie maanden te ontslaan. Veel Joodse werknemers werden van deze maatregel de dupe. Op 7 en 8 oktober werden op Joden in de Achterhoek, Arnhem, Apeldoorn en Zwolle razzia's gehouden. Alle buitenlandse Joden in Nederland moes ten zich vóór 5 december melden voor 'vrij- wiUige emigratie'. Op 16 oktober begon de systematische depor tatie van Joden naar Polen en Oost-Europa. Deze was in juh 1942 voltooid. Op 22 oktober werd een groot aantal beroe pen voor Joden verboden. Ze moesten voor elk beroep dat ze uitoefenden een vergunning hebben. Ze mochten geen arisch personeel in dienst houden. Alle Joodse tijdschriften werden vanaf 26 oktober verboden, behalve 'het Joodsche Weekblad'. Dat diende om Joodse maatrege len in af te kondigen. Het 'Rijksbureau voor Textiel' trok op 1 november de vergunning van 1600 Joodse tex tielhandelaren in. Vanaf deze datum moesten Joden van verenigingen waar ook niet-Joden lid van waren, verdwijnen. Na 3 november werden in Amsterdam mark ten speciaal voor Joden ingericht. Op 7 november kwam er voor Joden een ver bod om zonder verlof of vergunning te reizen of te verhuizen. Op 8 december kwamen de eerste transporten met Joden bij het Chelmno-vernietigingskamp aan. Deze transporten hielden tot maart 1943 aan. Er werden 320.000 Joden in dit kamp ver moord. Vanaf 1 januari mochten Joden geen niet- Joods huishoudelijk personeel meer in dienst hebben. Op 9 januari kwam de mededeling dat het openbaar onderwijs voor Joden verboden was. Een dag later vertrokken de eerste Joden uit Amsterdam naar speciaal voor hen inge richte werkkampen in Nederland. De namen van werkloze Joden waren door 'de Joodsche Raad' aangereikt. De Duitsers hadden de indruk gewekt dat het echt om arbeiders ging. De Raad voelde zich misleid. Op 14 januari werden de Nederlandse Joden in Amsterdam samengedreven. De dag daar na protesteerden de Nederlandse kerken bij Seys Inquart tegen de wijze waarop de Joden behandeld werden. Op 17 januari vond de eerste deportatie van Joden naar Westerbork plaats. Zaandamse en Hilversumse Joden hadden hun huizen moeten verlaten en werden gedwongen naar Amsterdam te verhuizen. De sleutels van hun huizen hadden ze bij de politie moeten inle veren. De bezittingen werden met behulp van Nederlandse verhuisbedrijven naar Duitsland gebracht en verdeeld onder mensen die door bombardementen getroffen waren. En zo ontstond een concentratie van Joden in het Judenviertel (Jodenkwartier) in Amsterdam. De Zentralstelle für Jüdische Auswanderung belastte zich ondertussen met de voorberei ding van hun deportatie. Op 20 januari vond de Wannseeconferentie plaats. Deze stond onder leiding van Hey drich. Besloten werd tot 'die Endlösung der Judenfrage' (alle Joden uit te roeien). Ook Eichmann was op de vergadering aanwezig. Vanaf 23 januaii werd het autorijden voor Joden verboden. Twee dagen daarna werden vroegere Duits-Joodse families vanuit Hilver sum naar Westerbork overgebracht. Op 1 februari hadden de Duitsers in verschil lende plaatsen werkverruimingskampen inge richt. Daarin werden werklozen, soms ver van huis, ondergebracht. Zo werden - om een voorbeeld te noemen - zeelieden van de grote vaart, die door de maatregelen van de nazi's lüet meer konden uitvaren in kamp Twilhaar (bij Nijverdal) aan zwaar grondwerk gezet. Maar al gauw had de bezetter een plan bedacht, dat nauw samenhing met de Endlösung - het Jodenvraagstuk - en zo werd Twilhaar een radertje in het duivelse vernietigingsplan van de nazi's. De werkloze mannen werden weg gestuurd om de komst van Joodse arbeiders mogelijk te maken. In juli 1942 kwam de eer ste groep Nederlandse Joden aan. Ze kwamen uit de steden Groningen, Amsterdam en Til burg. Ze waren vol moed. Onder toezicht van Staatsbosbeheer moesten ze een perceel grond bouwrijp maken voor inplant. Aan het planten van bos zijn ze echter nooit meer toegekomen. Op 2 oktober 1942 werden ze lopend naar het station in Nijverdal gedreven om vandaar naar Westerbork te worden getransporteerd. Ver volgens naar Oost-Europa. Op 20 maart werd het Joden verboden een vervoermiddel te bezitten of te besturen. Vanaf 26 maart mochten Joden niet meer met niet-Joden trouwen. Buiten-echtelijke sek suele omgang van Joden met niet-Joden zou zwaar gestraft worden. Joden uit Beverwijk, Bloemendaal, den Helder, Santpoort, Zand- voort, Alkmaar en IJmuiden moesten zich op 26 maart naar Amsterdam begeven, evenals alle Joden uit Zeeland. Het was verboden huisraad uit de woningen van Joden te halen. Op 10 april verscheen een herderlijk schrij ven van de kerken over de toenemende rech teloosheid met betrekking tot de Joden en de Arbeidsdienst. De Arbeidsdienst was een ver vangende dienstplicht voor jongens van 18 tot 24 jaar, waar ze een nationaal socialistische vorming kregen. Een groot aantal Joodse slagerijen moest op 24 april sluiten; het bedrijfsleven werd op 29 april totaal geariseerd. Op 2 mei werd het dragen van de Jodenster voor Joden vanaf zes jaar verplicht gesteld. 'De Joodsche Raad' had drie dagen van te voren de opdracht gekregen voor de distribu tie van 570.000 sterren te zorgen, voor iedere Jood vier. Via circulaires, opgesteld door 'de Joodsche Raad', werd aangegeven waar de sterren te koop waren. De kosten bedroegen: één textielpunt en vier cent per ster. Door dag en nacht te werken is 'de Joodsche Raad' in de opdracht geslaagd. Wie de ster niet droeg, zou in handen van de Sicherheitsdienst val len en naar het concentratiekamp Mauthausen worden afgevoerd. Het (illegale) blad Parool heeft de medewerking van 'de Joodsche Raad' ernstig gelaakt. De Joodse bevolking werd door het dragen van de ster van de rest van de bevolking afgezonderd. Op de gele Davidsster ter grootte van een handpalm stond in zwarte letters het woord 'Jood'. De ster moest vast genaaid en duidelijk zichtbaar zijn en in het openbaar gedragen worden. En zo waren de Joden gemerkt als vee voor de slachtbank. Velen voelden zich bedrukt, ontmoedigd, ver nederd, weerloos. En de Duitsers waren nu in staat een aantal verbodsbepalingen preciezer uit te voeren. Vanaf 12 mei mochten Joden geen rekening meer hebben bij de postgirodienst. Het werd Joden vanaf 29 mei verboden te vis sen. Ze mochten ook geen visakte meer aan vragen. Er kwam op 5 juni een verordening dat Joden niet meer mochten reizen zonder toestemming vooraf. Op 11 juni vaardigde het kantoor van Eich mann een bevel uit waarin de deportatie van alle Joden uit België, Frankrijk en Nederiand werd aangekondigd. Joden mochten vanaf 12 juni binnen bepaalde tijden alleen maar in een beperkt aantal win kels kopen. Ook werd hun elke tak van sport verboden. Op 26 juni kreeg 'de Joodsche Raad' opdracht mee te werken aan het vervoer van Nederiand- se Joden naar het oosten in het kader van de werkverruiming. In feite begonnen hiermee de reguliere transporten naar Westerbork en vandaar naar Auschwitz. Veel Joden zijn toen ondergedoken. In Nederland waren vier con centratiekampen: Vught, Westerbork, Ommen en Amersfoort. Samen vormden ze een onder deel van een zorgvuldig opgesteld vernieti gingsplan. Het waren vooral doorgangskam pen. De opzichters in de kampen waren SS-ers. Deze lieden stonden bekend om hun keiharde optreden en hun martelpraktijken. Westerbork was het grootste en belangrijkste concentra tiekamp van Nederland. Van daaruit werden de opgepakte Joden afgevoerd naar Duitsland en Polen. Aanvankelijk was Westerbork een opvangkamp voor uit Duitsland gevluchte Joden, gesticht in 1939. Het kamp telde toen 50 barakken en bood plaats aan 1800 vluchte lingen. Toen de Duitsers ons land aanvielen, zaten er 700 Joden in het kamp. Het was al gauw geen vluchtelingenkamp meer, het werd een Durchgangslager (transportkamp) dat onder toezicht van de Sicherheitsdienst kwam te staan. De Joden die er als vluchtelingen waren, bleven er. Langzamerhand werden de regels strenger en in juli 1942 werd het echt een concentratiekamp, van waai'uit bijna alle Joden werden gedeporteerd. Ze moesten - zo werd hun verteld - in Duitsland gaan werken in de oorlogsindustrie. In werkelijkheid wer den ze als slachtvee naar de Duitse concentra tie- en vernietigingskampen afgevoerd. Tussen juli 1942 en september 1944 gingen vanuit Westerbork 65 treinen met 58380 gevangenen. De laatste trein vertrok op 3 sep tember 1944. De meeste Joden stierven in de gaskamers. Slechts 854 Joden die uit Wester bork waren afgevoerd, overleefden de hel van Auschwitz. Voor 34313 Joden betekende het vernietigingskamp Sobibor de eindbestem ming van hun leven. Naar Theresienstadt in Tsjechië gingen er 4894 en naar Bergen Bel- sen 4413. Anne Frank was één van hen. Wie Westerbork nu bezoekt, treft nog een stuk rails aan van het spoor waarmee de gevangenen werden afgevoerd. De rails zijn omgebogen en wijzen, als waren het twee armen, wan hopig naar boven. Hoe heeft dit alles kunnen gebeuren? Vanaf 30 juni werd voor Joden de avondklok ingesteld. Ze mochten tussen 's avonds 8 uur en 's morgens 6 uur niet meer op straat. Ook was het hun niet langer toegestaan om te fiet sen. Per 1 juli werden alle Joodse scholen gesloten. Ook mochten Joden geen gebruik meer maken van openbaar vervoer. Tevens verliep vanaf 1 juli 1942 de deportatie van Joden vanuit Westerbork vlot en geheel vol gens een vooropgesteld plan. Op 6 juli kwam de verordening dat Joden niet meer mochten telefoneren en bij niet-Joden op bezoek gaan. Op 8 juli doken Anne Frank en haar familie onder in het Achterhuis aan de Amsterdamse Prinsengracht. Tien Nederlandse kerkgenootschappen pro testeerden op 11 juli bij Seys Inquart tegen de voorgenomen deportaties van Joodse landge noten. Op diezelfde datum vond in Amster dam een grote razzia plaats. Dat was het begin van de Endlösung der Judenfrage. De enige plaats waar Joodse artiesten moch ten optreden en waar Joods publiek nog mocht komen was de Hollandse Schouwburg in het hart van de Jodenbuurt. Alle andere uitgaans gelegenheden waren voor Joden verboden. Vanaf augustus 1942 tot november 1943 diende de schouwburg als verzamelplaats van Joden uit Amsterdam en omgeving. Hier moesten Joden zich melden die een oproep voor Arbeidseinsatz hadden ontvangen. Hier ook werden ze afgeleverd als ze bij een razzia waren ontdekt. Kinderen tot 13 jaar werden - na van hun ouders gescheiden te zijn - in een crèche tegenover de schouwburg onderge bracht. Na een kort verblijf werden ouders en kinderen dan naar Westerbork afgevoerd. In de periode van juli 1942 tot september 1943 zijn hier zo'n 60.000 tot 80.000 mannen, vrouwen en kinderen terechtgekomen. Van hieruit gingen ze via Westerbork in de vernie tigingskampen de dood tegemoet. Het totaal aantal Joden uit Nederland dat op deze wijze is omgekomen, bedroeg aan het eind van de oorlog 104.000. Nu vind je op de plaats waar eens de schouwburg stond een monument ter nagedachtenis aan de Joodse slachtoffers van de nazi-terreur. Slot volgt vH DEN HAAG - De partners in het Con venant Gewasbescherming hebben una niem het advies gegeven aan minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en aan staats secretaris Van Geel van Milieu om het logboek en de (voorgenomen) teeltvoor- schriften te laten vervallen. Het gewasbe- schermingsplan en de gebruiksregistra- tie worden gehandhaafd. Ter vervanging van het logboek en de teeltvoorschriften komt er een alternatief pakket maatre gelen waarmee extra wordt ingezet op kennisverspreiding, bewustwording, certificering en handhaving. Met dit advies komen de convenantspartners in hoge mate tegemoet aan de motie Koop- mans, waarin minister Veerman werd verzocht het gewasbeschermingsplan en het logboek af te schaffen. Bij de beoordeling van gewasbeschermings plan, logboek, teeltvoorschriften en gebruiks- registratie concentreerde het overleg zich vooral op het logboek en de teeltvoorschrif ten. De partners beschouwen het gewasbe schermingsplan als een nuttig instrument, maar de combinatie met het logboek wordt in de praktijk als een hinderlijke administratieve last ervaren. De gebruiksregistratie wordt in het kader van modern en verantwoord onder nemen als een redelijke eis gezien en is in veel gevallen al de praktijk. Tot slot conclu deerden de convenantspartners dat het moei lijk is om algemeen geldende en uitvoerbare teeltvoorschriften te stellen. De partijen verwachten dat met dit advies de administratieve lasten zullen afnemen. Dit komt met name door het vervallen van het logboek, dat als grootste overbodige admi nistratieve last wordt ervaren. Het alterna tieve pakket maatregelen (zoals een betere benutting van 'spuitbijeenkomsten' die een teler moet bezoeken om zijn spuitlicentie te verlengen) moet er voor zorgen dat de oor spronkelijke doelen langs een andere weg worden bereikt. Deze maatregelen worden de komende tijd door de convenantspartners verder uitgewerkt en gaan deel uitmaken van het afsprakenkader van het Convenant Gewasbescherming. Het Convenant Gewasbescherming staat onder voorzitterschap van de heer J.G.M. Alders en bestaat uit de volgende partijen: ministerie van LNV, ministerie van VROM, LTO Nederland, Nefyto, Unie van Water schappen, Agrodis, Vewin, en Plantum NL. De convenantspartners streven naar een duur zaam gewasbeschermingsbeleid als bijdrage aan een duurzame landbouw. Dit gebeurt op een wijze die bedrijfseconomisch verant woord is en de concurrentiepositie van de Nederlandse land- en tuinbouw ten opzichte van die in de omringende EU-landen niet onevenredig onder druk zet. De doelstelling van de Stichting H.C.R. is Gods Woord te laten verkondigen in Roeme nië. Eerder zijn wij al ingegaan op de kerke lijke situatie in Roemenië. Daarbij is duidelijk geworden dat slechts 1 van de bevolking tot de protestantse kerk behoort. Het is dan ook niet verwonderlijk dat men in Roemenië veel kleine groepen ontmoet die samenkomen in een klein kerkje of soms in een gewoon woonhuis. Deze protestante gemeenten heb ben dan ook over het algemeen geen kerke lijke structuur. Roemenië is een groot land waar maar zeer weinig theologen zijn. Daar mee is de doelstelling van de Stichting in al de jaren van haar bestaan dus eigenlijk niet bereikt. Wij gevoelen dat ook als een groot te kort en zien uit naar veranderingen op dit gebied. Wel mogen wij dankbaar zijn voor hetgeen wel is bereikt. Wij denken dan vooral aan wat de evangelist Luigi Rosea mag doen in zijn functie binnen de Asociatia Betania. Maar in relatie tot de omvang van dat grote land is dat ook weer maar klein. Zijn werk wordt zeer gewaardeerd, ook binnen de BER gemeente te Bacau en in de gevangenis. Het zou een wonder zijn wanneer er echte theolo gen te werk gesteld zouden kunnen worden. Wanneer mensen ook daadwerkelijk hiertoe geroepen zouden worden en bijvoorbeeld in Nederland aan één van de universiteiten of theologische scholen onderwijs zouden kun nen volgen. Wat is er nog veel werk te doen, voornamelijk op dit terrein. Roemenië kent vele zorgen op velerlei gebied, maar dit lijkt een vergeten terrein. Het is dan ook op zijn plaats om de vraag te stellen waarom hier geen aandacht voor is. Waarom gaat ker kelijk Nederland hieraan voorbij en staan andere landen wél in de belangstelling? Is het niet daarom omdat men zo weinig weet van Roemenië? Hoewel men denkt het juist wel te weten omdat men er is geweest of er misschien wel regelmatig komt? Maar kom je zó aan de weet wat er op kerkelijk terrein in het land plaatsheeft? De Roemenen zijn op zich aardige en vriendelijke mensen, maar achter hun vriendelijkheid zit een bedoeling! Men ziet graag dat buitenlanders in één van hun kerken komen, welke dat ook moge zijn Ze zien zéker de Nederlanders aan als kapi talisten. En hoe komt dat? Wel, dat is maar al te vaak aan de Nederlanders zelf te wij ten. Groepjes gaan naar Roemenië met aller lei goederen bij zich. Vaak is daar een hele inspanning aan voorafgegaan. Verschillende acties zijn dan al gevoerd om het nodige bij elkaar te brengen. Hoe vaak gebeurt het dan dat, wanneer men met de hulpgoederen van allèriei soort net in Roemenië arriveert, men dan gaat uitdelen. Natuuriijk ontstaan er dan contacten. Bij een volgend transport rekent men er dan opnieuw op dat er weer iets voor hen bij is. Zo zijn er al heel wat contacten ontstaan! Is daar dan iets op tegen? Alles wat je doet voor welke naaste dan ook - in dit geval in Roemenië - is toch geweldig, of niet? Ja, dat lijkt wel zo, maar i's dat ook zo? Ik zou allen die zo voor Roemenië bezig zijn erop willen wijzen dat het vaak anders gaat dan men denkt. En ik hoor velen hier al tegen reageren. Men weet immers goed wat men doet. Het zou nuttig kunnen zijn wan neer men eens zou vragen aan André Muit in Bacau wat heel vaak de gevolgen zijn van deze acties. Wat een verdriet heeft dit al gebracht onder de Roemeense bevolking. En dat uiteraard met de beste bedoelingen; daar twijfelen wij beslist niet aan. Maar stelt u het zich eens voor. Een gezin krijgt van een groep voedsel, kleding, etc, maar de buren krijgen niets, want die behoren bijvoorbeeld niet bij de kerk waarmee men contact heeft. De gezinnen zijn even arm, de nood is bij beiden groot, maar de één krijgt wel wat en de ander niet! Dat begrijpt men natuuriijk niet, er ontstaat ruzie onder elkaar en vecht partijen blijven niet uit. U zegt waarschijnlijk dat u daar nog nooit iets van gemerkt hebt, of dat dit beslist niet voorkomt in de plaats waar u naar toe gaat, als u ook zelf bij dit werk betrokken bent. U heeft een goed contact met de dominee en daar kunt u geheel op vertrou wen. Toch zou het beslist niet de eerste keer zijn dat goederen die daar gebracht zijn, bin nen de koste mogelijke tijd zijn verhandeld op de zwarte markt en het geld besteed is aan drank! En dit kan nimmer de bedoeling zijn van hulpverlening! Het is beslist mijn bedoe ling niet om goed bedoelde activiteiten in een verkeerd daglicht te plaatsen, zeker niet! Maar wanneer er geen Nederlander aanwezig die het een en ander kan controleren, zijn er grote vraagtekens te plaatsen bij alle goedbe doelde acties. D.Vroegindeweij secretaris H.C.R. teI.0187-482594, e-mail dammis.vr-hcr kliksafe.nl. MIDDELHARNIS - Op vrijdag 3 februari is-er een uitzending van het politieke discus sieprogramma Superpolitiek op Radio Superstar. Dit is een programma waarin telkens vertegenwoordigers van drie politieke partijen uit de gemeente Middelharnis te gasl zijn. In de uitzending van 3 februari zijn ABB, SGP en VDB'78 te gast. De presentatie is in handen van Berend-Jan Bruggeman. De uitzending begint om 19.00 uur. Radio Superstar is te beluisteren op 105.9 (kabel gem. Middelharnis), 107.3 FM (vrije ether) en via www. radiosuperstar.nl. 0I 2006 Zaterdag 14 januari 2006 Hervormde Kerk - Dirksland. Uitvoering van Weihnachtsoratorium van J.S. Bach BWV 248, cantate 4, 5 en 6 en Magnifi cat in D-dur van J.S. Bach BWV 243 door de Chr. Oratorium Vereniging 'Laudando' o.l.v. Rinus Verhage met medewerking van het Randstedelijk Begeleidingsorkest. Aanvang: 19.30 uur. Zaterdag 4 maart Hervormde Kerk - Dirksland. Jubile umconcert in het kader van het 75-jaiig bestaan van 'Sursum Corda'. Uitgevoerd wordt een 'Jubileum Cantate" van Arie J. Keijzer door het Chr. Gemengd Koor 'Sursum Corda' uit Dirksland o.l.v. Johan van Broekhoeven en het Chr. Gemengd Koor 'Hart en Stem' uit Ouddorp o.l.v. Jan Bezuijen. Sopraan: Marijke Nieuwenweg; trompet: Ron Braber; orgel: Jan Bezuijen en Anton Weenink. Algehele leiding: Johan van Broekhoeven. Aanvang: 20.00 uur. Zaterdag 11 maart Hervormde Kerk - Sommelsdijk. Het 35° Bachconcert. Het tweede concert in de driedelige cyclus rondom de integrale uit voering van het 'Orgelbüchlein' door Paul Kieviet, orgel, met medewerking van het Vocaal Ensemble 'Louez Ie Dieu' o.l.v. Kees Villerius. Aanvang: 20.00 uur. Zaterdag 11 maart Hervormde Kerk - Goedereede. Onder het motto 'De kop van Goeree zingt' organi seert het Comité van Woord en Daad een massale samenzang waaraan meewerken: het kamerkoor uit Renesse, het Gerefor meerd koor uit Ouddorp en het kinderkoor 'Kadojk' uit Goedereede. Verder het trom petduo Ricardo Redert en Gerard Wolfert; de zangeres Tineke van Ek met haai' zus Henriette op de dwarsfluit. Matthijs Mijn- ders (piano) en Henk Terbrugge (orgel). Aanvang: uur Zaterdag 18 maart Hervormde Kerk Dirksland. Uitvoe ring van het Chr. Jongerenkoor 'Psallite Deo' uit Middelharnis o.l.v. Johan Nijsse t.b.v. Evangeliepost van de Ger. Gem. te Merksem (België). Organist: Anton Wee nink. Aanvang: 19.30 uur. Zaterdag 1 april Hervormde Kerk - Sommelsdijk. Instru mentaal concert met barokmuziek door Machteld Alderiiesten-Kieviet, blokfluit en Paul Kieviet, orgel en clavecimbel. Aanvang: 20.00 uur. Zaterdag 1 april Gereformeerde Kerk - Ouddorp. Uitvoe ring van 'The way of cross' d.m.v. vertel ling en zang, samen met het Gospelkoor 'Pen Amore' te Stellendam o.l.v Ad de Joode. Aanvang: 20.00 uur. Zaterdag 8 april Hervormde Kerk - Middelharnis. Koor en samenzangavond van 'Soli Laus Deo' uit Bameveld o.l.v. Martin den Boer een het Chr. Gem. Koor 'Jeduthun' te Middel harnis o.l.v. Jan Wisse. Organist: H. van Heemst. Aanvang: I9.30uur. Donderdag 13 april Hervormde Kerk - Middelharnis. Uitvoe ring van de Mattheüs Passion van Joh. S. Bach door het Opera- en Oratoriumkoor Zuid-West Nederiand uit Middelharnis m.m.v. het Randstedelijk Begeleidings Orkest o.l.v. Bas van Houte. Organist: Hans Houtman. Aanvang: 19.30 uur. Zaterdag 13 mei Hervormde Kerk - Sommeldijk. Het 36= Bachconcert. Het derde (laatste) concert in de driedelige cyclus rondom de inte grale uitvoering van het 'Orgelbüchlein' door Paul Kieviet, orgel, met medewer king van het Vocaal Ensemble 'Louez Ie Dieu' o.l.v. Kees Villerius. Aanvang: 20.00 uur. Zaterdag 13 mei Hervormde Kerk - Stad aan 't Haring vliet. Concert door Anne Marie Huizer, panfluit; meerdere fluittisten en een har piste. Organisten: Piet en Pieter Bechtum. Aanvang: 19.30 uur Zaterdag 20 mei Hervormde Kerk - Dirksland. Koor en samenzangconcert t.b.v. de Wereld Wij de Zending (WWZ) met medewerking van het Jong Urker Mannenkoor 'Soli Deo Gloria' o.l.v. J. Kramer en het Jon gerenkoor 'Con Amore' o.l.v L. Knöps. Dwarsfluit: Kees Alers; organisten: Mar co den Toom en Ron van Ommen. Aan vang: 19.30 uur. Maandag 5 juni (Tweede Pinksterdag) Visafslag - Stellendam. Concert ten bate van de Stichting 'Ontmoeting' door het Mannenkoor 'Groot Rotterdam' o.l.v M. van Noort en het 'Seba' Meisjeskoor o.l.v. Ria Kalkman. Aanvang: 19.00 uur Zaterdag 24 juni Hervormde Kerk - Sommelsdijk. Orgel concert door de leeriingen van Paul Kie viet. Aanvang: I9.30uur. Deze rubriek - uitsluitend bedoeld voor kerkconcerten op Goeree en Overflakkee - beoogt een spreiding van de concertavonden te bewerk-stelligen. Verenigingen kunnen zich bij het vaststellen van hun programma op bovenstaande informatie richten. Komen er onverhoopt toch meerdere concerten op een en dezelfde avond voor, dan worden ze geplaatst in volgorde van binnenkomst. Stuurt u tijdig uw gegevens toe en niet enkele weken voordat het concert plaatsvindt. We hopen deze rubriek elke eerste vrijdat^ van de maand te plaatsen. Concerten tot een jaar na datum worden opgenomen. Concerten waarbij een meditatie wordt gehouden, zijn voorzien van een sterretje. Aanmeldingen voor deze rubriek vindt plaats door middel van formulieren, die kunnen worden aangevraagd via tel. 482560. Ook is het mogelijk een e-mail te sturen aan' <jvanhoom@wxs.nl die inhoudelijk over eenkomt met de vragen van het formulier

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 8