Eilandelijke gemeentesecretarissen: Invoering dualisme geeft nog al eens verwarring bij ambtenaren PII^LITIE 0900-8844 WORKSHOP lAnDErf-niEiiws 'Soms meer duel dan duaal'. Kandidatenlijst Vrije Lijst Oostflaickee De Ramp van '53 'voederhanger malden' Bowlen op zaterdagavond Leerlingen Koningin Beatrixschool op excursie naar Streekmuseum Kandidatenlijst WD IVliddelliarnis Lezing over de Amisli en liun Quilts Schaakvereniging De Zwarte Pion ABB te gast in Koffie Radio Plus Dualisme Spin in het web Burgeravonden Trager Fractievergaderingen Kaderstellend Voorstander Snelheidscontrole Kandidatenlijst gemeenteraads verkiezingen CDA OostfiakJtee RUARI2006 GOEREE-OVERFLAKKEE - Over enkele weken loopt de huidige gemeen teraadsperiode af. Op 7 maart kun nen de stemgereclitigde inwoners van Nederland weer naar de stembus voor het kiezen van een nieuwe gemeente raad. De huidige raadsperiode die dan wordt afgesloten, is een belangrijke tijd geweest voor de bestuurlijke verhoudin gen binnen de Nederlandse gemeenten. Het dualistisch bestel van besturen werd ingevoerd, een bestuursvorm die heel wat heeft losgemaakt en vooral veel ver andering zou brengen binnen 'gemeen tebestuurlijk' Nederland. Natuurlijk heeft het dualisme ook gevolgen gehad voor de werkwijze van de gemeenteamb tenaren. Met de vier 'hoogste ambtena ren' van de eilandelijke gemeenten, de gemeentesecretarissen, kijken we terug en vooruit op het functioneren van het dualisme. Tekst en foto's: Adri van der Laan In Eilanden Nieuws is de afgelopen vier jaar al verschillende keren aandacht besteed aan de invoering en het functioneren van het dua lisme. Burgemeesters, wethouders, raadsleden en griffiers hebben hun zegje over deze nieuwe vorm van besturen gedaan in een aantal inter views. De gevoelens waren gemengd. Ener zijds positief, anderzijds afwachtend en vooral de wat langer zittende wethouders en raadsle den waren overwegend negatief. De wat 'jon gere generatie' bestuurders was, op een enkele uitzondering na, terughoudend positief Ondanks dat de bedoeling van het duaUsme was dat de burgers 'dichter bij het bestuur' gebracht zouden worden, hebben diezelfde burgers nog weinig boodschap aan het dualisme. Als geheu- genopfrissertje zetten wij de belangrijkste ken merken van het dualisme op een rijtje. Voor heen was het zo dat de wethouders, die sainen met de burgemeester het college van B en W vormen, deel uitmaakten van de gemeenteraad. Na de verkiezingen koos de raad uit haar mid den de wethouders, die als 'bijzondere raads leden' voor de volgende vier jaar het dagelijks bestuur van de gemeente vormden. Door dat college werden voorstellen gedaan, die door de raad daarna dienden te worden bekrachtigd. Met de invoering van het dualisme - geschei den verantwoordelijkheid - zijn de wethouders geen raadsleden meer en is mede daardoor de raad verder van het college af komen te staan. De wethouders vormen - samen met de burgemeester - het dagelijks bestuur van de gemeente en worden hierbij gecontroleerd door de gemeenteraad. De belangrijkste taak van de gemeenteraad is nu het in grote lijnen uitzetten van het beleid (kaders stellen), dat het college dient uit te voeren. De bedoeling van de invoering van het dualis me was dat raadsleden als volksvertegenwoor digers meer tijd zouden hebben voor contac ten met de burgers. En dat 'de oogst' van die contacten zou worden gebruikt in het uitzetten van de bestuurlijke kaders. Deze veranderingen hebben niet alleen gevolgen voor het bestuurlijk functioneren van de volksvertegenwoordigers, maar ook voor de ambtelijke organisatie. Over deze gevolgen voor de ambtenaren spraken we met hun 'bazen', de eilandelijke gemeentese cretarissen. We ontmoeten de vier secretarissen in het 'centrum van de eilandelijke samenwerking': het ISGO-gebouw in Middelharnis, waar ze hun maandelijkse bespreking houden: drs. Hans Brouwer van de gemeente Oostflakkee, mr. Harrie Scholtens van de gemeente Mid delharnis, Krijn Kastelein van de gemeente Dirksland en Rudie Heintjes van de gemeente Goedereede. De vier gemeentesecretarissen hebben allen al een ruime staat van dienst bin nen de gemeentelijke organisatie en hebben ervaring opgedaan in het duale en het pre-duale - monistische tijdperk, zowel als secretaris of als gemeenteambtenaar. Twee gemeentesecretarissen, Scholtens en Brouwer, hebben de verandering van monisme naar dualisme aan den lijve ervaren. Heintjes en Kastelein werden secretaris toen de 'dua listische trein' al onderweg was. Bij de ver andering in het bestuurlijk bestel viel voor de buitenstaander vooral het verdwijnen van de gemeentesecretaris vanachter de raadstafel op, waar ze als 'rechterhand' fungeerden van het college. Hun plaats werd ingenomen door Brouwer: "De commissie als communicaliekanaal is minder geworden De vier eilandelijke gemeentesecretarissen op het terrein van het ISGO-gebouw in Middelharnis. V.l.n.r: Hans Brouwer van de gemeente Oostflakkee, Krijn Kastelein van de gemeeme Dirksland, Harrie Scholtens van de gemeente Middelharnis en Rudie Heintjes van de gemeente Goedereede. de raadsgriffier, de ambtenaar die volledig ten dienste is van de raad en ook voor een groot deel de raadsvergaderingen voorbereidt. Hoe waren hun gevoelens hierbij? Scholtens: "Het is voor mij wel een behoorlijke aanpas sing geweest. Ik heb er nog steeds wel wat last van dat ik de bestuurlijke contacten mis". De Middelhiu-nisser secretiuis doelt dan voorna melijk op de contacten met de raadsleden. "Ik was vroeger de spin in het web en dat is nu een beetje afgeknapt. De raadsleden gaan nu naar de raadsgriffier toe", aldus Scholtens. De griffier komt dan vervolgens weer wel naar de secretaris toe. "Wat dit betreft is het wel wat omslachtiger geworden". Uit het gesprek blijkt dat de secretarissen de raadsvergaderingen voorbereiden in een 'driehoeksoverleg' tussen burgemeester, secretaris en griffier. Dus wat de voorbereiding van besluitvorming betreft is er niet zoveel veranderd. De uitwerking van het dualisme leidt bij de secretai'issen soms tot gemengde gevoelens. Brouwer ziet het als een nadeel dat de raad en het college wel érg uit elkaar worden gedreven. "Dat vind ik gezien de schaal van onze gemeente schadelijk voor de slagkracht van de gemeente". Hij wijst erop dat de beraadslagingen dan soms meer gaan "over de processen dan over de inhoud". Volgens hem is de burger - "die overigens niet om het dualisme heeft gevraagd" - hier niet bij gebaat omdat deze meer baat heeft bij de inhoud. De secretarissen zijn het erover eens dat in de praktijk de bestuurders en raadsfractie nogal eens worstelen bij een goede uitvoering van het duale bestel. Scholtens noemt de praktijk soms meer 'duel dan duaal'. Ook Kastelein verklaart niet tegen het dualisme te zijn, maar ook hij vindt dat de eilandelijke gemeenten te kleinschalig zijn om goed vorm te geven aan het duale bestel. Doel van de invoering van het dualisme is dat de burgers meer bij de politiek betrokken worden. Daarom hebben gemeenteraden de afgelopen tijd bijeenkomsten met burgers georganiseerd. Zo zijn er in Dirksland doipsraden ingesteld en worden er in de verschillende kernen van de overige gemeenten burgeravonden gehouden. Deze avonden, die door de raadsfracties worden georganiseerd, zijn bedoeld om wat meer con tact met de burgers te krijgen. Scholtens: "in de praktijk is het dan zo dat er aan de raadsleden vragen gesteld kunnen worden, die dan vervol gens door de wethouders, die in de zaal zitten, worden beantwoord". Hiermee geeft hij aan dat dit niet de bedoeling is van het dualisme. Ook Brouwer heeft vragen bij de opzet van deze bur geravonden: "het lijkt erop dat de raadsleden op deze avonden er geen wethouders of ambtena ren bij willen, maar als er dan vragen gesteld worden, komen ze toch weer met omweg bij de wethouder of de ambtenaar terecht. Knelpunt wordt dan dat de organisatie niet altijd weet wat er bedoeld wordt. Dat kan beter De secretaris sen zouden graag zien dat deze avonden over meer gaan dan alleen de overlast van jongeren, hondenpoep en onveriichte achterpaden. Het zou volgens hen beter zijn om met de burgers in gesprek te gaan over wat hun visie is en over wat hun gedachten zijn over hoe de gemeente er in hun ogen over tien jaai" uit zou moeten zien. "Dan pas krijgt men echt hoogte over wat er onder de burgers leeft". Volgens de secretarissen is er over het in de praktijk brengen van het dualisme nog veel te leren. Vooral voor de raadsleden blijkt het inge wikkeld te zijn. Zo wordt er volgens Scholtens aan de raadstafel door een collegepartij in Mid delharnis wel eens gezegd "wij maken beleid en hebben niets met het collegeprogramma te maken" en dat is nu ook weer niet de bedoehng van het dualisme. Heintjes wijst erop dat dit ook bij de ambtenaren wel tot verwarring kan leiden. Men vraagt zich dan af: voor wie werk ik eigenlijk'.' Volgens de Goereese gemeentesecretaris was het vroeger overzichtelijker: de wethouder pakte met 'zijn' ambtenaar de stukken van de commissie, die werden samen voorbereid, vervolgens werd de commissie geïnformeerd. "Dat automatisme hebben de ambtenaren met de komst van het dualisme niet direct vervangen door de .stukken bij de griffier te brengen". Het blijkt dat het in meerdere gemeenten nogal eens voor komt dat ambtenaren de stukken bij de secretaris op het bureau leggen met de mededeling: dit moet in de raad! De secretarissen concluderen dat hij de ambtenaren deze automatismen wel zijn doorbroken maar dat er nog geen nieuw auto matisme voor in de plaats is gekomen. De vakambtenaar was vroeger de secretaris van de betreffende raadscommissie. Tegenwoordig is dit niet meer het geval en dat kan bij vragen wel eens lastig zijn, zowel voor de wethou der als voor de ambtenaar, zo is de conclusie van de secretarissen. "Tegenwoordig worden de vragen van de commissieleden door een 'niet vakinhoudelijk bekende' opgeschreven, maar de essentie van de vraag komt dan niet altijd duidelijk over.", zo verwoordt Brouwer de veranderde manier van het vergaderen van de raadscommissies. "De commissie als com municatiekanaal is dan minder geworden". Als het mogelijk is, wonen de secretarissen daarom toch de commissie- en raadsvergaderingen bij. "Ik wil toch de politieke sfeer opsnuiven", zegt Kastelein. Overigens blijkt dat de raadsleden de weg naar de secretarissen en de ambtenaren nog wel weten te vinden. Dat stellen de ambte naren zeer op prijs omdat de contacten op deze manier toch nog in stand blijven. Sinds de invoering van het dualisme is volgens de secretarissen de besluitvomiing niet snel ler gegaan. Voorheen kon een raadsvoorstel 'direct' vanuit de collegevergadering naar de raad toe. In het nieuwe bestel moet de raad, in een vergadering van het presidium, zelf beslis sen wat op de agenda komt. Hiermee gaat veel tijd verloren. Volgens Scholtens duurt het soms wel twee maanden voor een voorstel op de raadsagenda kan komen. Volgens de secretaiis- sen zijn de ambtenaren nog steeds bezig met de omschakeling en men verwacht dat ook zij langzamerhand wel aan de nieuwe vorm van besturen gewend zullen raken. Volgens Hein tjes komt deze wat moeizame omschakeling bij zowel jongere als oudere ambtenaren voor, "Ieder zoekt nog naar de juiste weg en maan delijks zijn er genoeg leerpunten". Volgens Brouwer zijn de rollen nog niet allemaal dui delijk, maar het komt langzamerhand wel op orde. Kastelein merkt wel op dat de ambtenaren steeds gemakkelijker naar de griffier gaan, wat ook de bedoeling is van het dualisme. De raadsgriffier is bij alle gemeenten op het eiland nog een parttime funcrie. Alle vier de secretarissen vei'wachten de doorgroei naai' een fulltime griffier, want het zijn nu óf men sen van buitenaf die ongeveer een halve week op het gemeentehuis zijn, óf het zijn ambtena- Kastelein: "Ambtenaar heeft behoefte aan een sterke bestuurder". Scholtens: "Ik mis de bestuuiiijke contacten ren die naast het griffierschap een andere taak binnen de ambtelijke organisatie hebben. Uit het gesprek blijkt dat het nog wel eens lastig is om de raadsgriffiers goed alles te laten vol gen. "Als secretarissen zitten wij veel dichter op het besluitvormingsproces. De griffier moet dan ook eerder dan bij het aanleveren van de raadsstukken bij het collegebeleid worden betrokken". Hiervoor worden de mogelijkhe den onderzocht. Het is de secretarissen opgevallen dat in de afgelopen duale jaren in sommige gemeen ten de fractievergaderingen van de partijen veelal voor de commissievergaderingen wor den gehouden. Vroeger was dit veelal voor de raadsvergaderingen. Het gevolg is dat de echte discussie dan in de commissievergaderingen worden gevoerd, waardoor deze vergaderingen meer politiek accent krijgen dan de raadsverga deringen. Brouwer noemt dit wel een pluspunt voor het dualisme omdat de raadsleden gaan beseffen dat, als de raadsleden zaken op de agenda willen krijgen, deze eerst 'ingeweekt' dienen te worden in de commissies. Hoe de ambtelijke organisatie tegenover het dualisme staat, hangt volgens Heintjes ook af van de bestuurlijke insteek. "Als je een gemeenteraad hebt die sterk naar binnen is gericht en zichzelf veel afvraagt of hij het wel goed doet, dan krijg je ook een ambtelijke orga nisatie die sterk gericht is op zichzelf en zich steeds afvraagt of zij zich wel aan de regeltjes houdt. Maar uiteindelijk gaat het om de burgers die buiten het gemeentehuis wonen, die iets van de gemeente verwachten. Daarom moet bestuur en ambtelijke organisatie op de burgers gericht zijn. Een naar buitengericht bestuur neemt ook de ambtelijke organisatie mee. De een kan niet zonder de ander". Kastelein vult hierbij aan dat "een ambtenaar behoefte heeft aan een sterke bestuurder". Uit het gesprek met de secretarissen blijkt ook dat de komst van het nieuwe bestel een behoefte aan sterke wethouders oproept. "Wethouder is meer een vak geworden, het moet iemand zijn met een eigen agenda, die daarmee ook aan de slag durft, natuurlijk binnen de kaders die de raad aangeeft". Brouwer verwacht dan ook dat, als er andere wethouders komen, er in de toekomst ook een ander type raad zal komen "maar dat heeft wel zijn tijd nodig". De raden dienen in het dualistisch bestel kader stellend bezig te zijn. Ze behoren in grote lijnen richting te geven aan het gemeentelijk beleid en vervolgens te controleren of dit beleid ook goed uitgevoerd wordt. De gemeentesecreta rissen hebben over het algemeen de indruk dat de raden dit langzaam aan gewend worden. Ze vinden dan ook dat zowel het bestuur als de ambtelijke organisatie hier de raad wel in behulpzaam kunnen zijn. Zo zouden er raads voorstellen gefomiuleerd kunnen worden, waarbij de raad een keuze kan maken. Als de raad dan een keus maakt kan dit verder worden uitgevoerd. "Een raadsstuk met kaderstellende vragen kan een raad hierbij al een eind op weg helpen", zo is de mening van de secretarissen. Een vergelijking wordt gemaakt met de Twee de Kamer, die ook duaal vergadert. De minis ters komen met voorstellen, maar deze kunnen wel geamendeerd worden. De secretarissen vinden dat de raadsleden meer gebruik kun nen maken van goed gefundeerde moties en amendementen. "Maar soms zijn raden zich nog onvoldoende bewust van de instrumenten van moties en amendementen. Als er een motie wordt ingediend, heb je ook zicht op de verhou dingen", zo verduidelijkt Brouwer en hij vindt dat daarmee goed de verhouding tussen raad en college kan worden aangegeven. Ondanks de kanttekeningen die er bij het dualisme worden geplaatst, zijn de secretaris sen niet tegen de invoering van het dualisme geweest. Heintjes vindt dat het wel goed is "dat het bed wordt opgeschud", Scholtens noemt het een welkome "steen in de vijver", en ook Kastelein is er niet ongelukkig mee omdat de 'knip' tussen raadsleden en college duidelijk is geworden. Brouwer verwacht de positieve effecten van de nieuwe bestuursvorm op wat langere termijn omdat alle partijen nog moeten wennen aan de nieuwe rollen. De eilandelijke gemeentesecretarissen ver wachten dat het duahsme door de jaren heen zéker haar vruchten af zal gaan werpen, maar dat het wel een zaak van lange adem is. Hoe kan dat ook anders als men bedenkt dat het 'oude' monisme, waar generaties bestuurders mee zijn opgegroeid, al tot stand is gekomen bij de invoering van de Gemeentewet in 1851 Heintjes: "Ambtenaren vragen zich soms af: voor wie werk ik eigenlijk? e Rotterdam-Rijnmond Wijkteam Goeree-Overflakkee STELLENDAM - Politiepersoneel van dis trict De Eilanden heeft maandagmorgen tus sen kwart voor acht en kwart voor tien op de Plaatweg de snelheid van 410 automobi listen gecontroleerd. Achtendertig van hen lapten de maximumsnelheid van 80 km/uur aan hun laars. De hoogst gemeten snelheid bedroeg hier 138 km/uur. De controles wor den gehouden om de verkeersveiligheid te vergroten. De kandidatenlijst van de Vrije Lijst Oost flakkee is vastgesteld. Lijsttrekker is Peter de Vries, huidige wethouder van Sociale zaken. Welzijn en Onderwijs. Als mocht blijken dat de VLO in 2006 weer een wethouder mag leveren, is Peter de Vries bereid om opnieuw zich hiervoor beschikbaar te stellen. Onder staand de kandidatenlijst: 1. Peter de Vries (Den Bommel) 2. Jannie Campfens-van den Ouden (Oude Tonge) 3. Jan de Waal (Achthuizen) 4. Marco Bogerman (Den Bommel) 5. Marius Troost (Ookgensplaat) 6. Geert van den Berg (Oude Tonge) 7. Willy Heintjes (Achthuizen) 8. Koos de Wit (Den Bommel) 9. Leen Huijer (Ookgensplaat) 10. Wim Louwers (Achthuizen) Drieënvijftig jaar geleden werd Goeree-Over flakkee getroffen door de watersnoodramp. In een aflevering van 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee worden maandag 6 februari tussen 21.00 en 22.00 uur wat herinneringen opgehaald met inwoners van Oude-Tonge, Sommelsdijk en Stellendam. Ook wordt nagedacht over de vraag of deze catastrofe van God afkomstig was. De presentatie is in handen van Yvonne Caka. Dinsdag om 16.00 uur is de herhaling. 1. Ria van Rossum-Gortzak, Ookgensplaat 2. Harry Scheermeijer, Ookgensplaat 3. Geert Krouwer, Oude-Tonge 4. Kees Neels, Ookgensplaat 5. Marie Antoinett Westra, Oude-Tonge 6. Frans Huijer, Den Bommel 7. Kees de Wit, Oude-Tonge 8. Klaas Baas, Ookgensplaat 9. Geertje Andries-Hibma, Oude-Tonge 10. Bas Arensman, Oude-Tonge 11Annie Jacobs-van Otzel, Oude-Tonge 12. Jaap Huizer, Den Bommel 13. Johan Brinkman, Ookgensplaat 14. Willem Ie Comte, Oude-Tonge 15. Marijn Heesterman, Oude-Tonge 16. Anton van Vugt, Oude-Tonge 17. Theo Jacobs, Den Bommel 18. NicoAndries, Oude-Tonge IVN Goeree-Overflakkee en Gemeenschaps bibliotheek Middelharnis helpen vogels de winter door. Tenminste, zij hopen dat de jeugd hun daarbij helpt! Op woensdagmiddag 15 februari van 2 tot 4 uur organiseren IVN- Goeree Overflakkee en de Gemeenschapsbi bliotheek Middelharnis een workshop 'Voe derhanger maken'. Kinderen van 8 tot 12 jaar zijn van harte welkom om onder deskundige leiding van het IVN een voederhanger te maken. Ook wordt verteld hoe je vogels in de winter het beste kunt helpen. De bibliotheek zorgt voor informatie in de vorm van boeken zodat je alles eens rustig kunt nalezen. De deelnamekosten bedragen 3 per deelnemer, incl. materiaal en iets te drinken. Doe lekker je oude kleren aan en kom op woensdag 18 januari naar de Gemeenschapsbibliotheek, Kerkepad II, 3241 CH Middelharnis om er met elkaar voor te zorgen dat de vogels goed de winter door komen. Tip: meld je van tevo ren aan bij de bibliotheek, tel.: 0187 485644 of e-mail: klantenservice@bibliotheekmid delhamis.nl onder vermelding van je naam, leeftijd en je telefoonnummer. Hetstdi HetvüiJII ketk te Nieuwe Tonge NIEUWE-TONGE - Het zaterdagavond- werk van de Hersteld Hervormde gemeente te Nieuwe-Tonge hoopt morgen, zaterdag 4 februari, te gaan bowlen. Om half 8 vertrek ken de deelnemers bij het gebouw van de postduivenvereniging aan de Westdijk. De deelnamekosten voor deze avond bedra gen 3. Op 25 februari hoopt het zaterdag- avondwerk te gaan sporten in de gymzaal, dus daar kun je alvast een plekje voor vrij houden in je agenda. SOMMELSDHK - Leerlingen van de groe pen 5 van de Koningin Beatrix.school te Ouddorp zijn donderdag 26 januari jl. op excursie geweest naar het Streekmuseum in Sommelsdijk. De kinderen kregen veel uitleg over het leven van vroeger. Er werd een heu se slaapmuts gepast, en vooral de schoolklas sprak tot de verbeelding: je zal toch maar de pechvogel naar je hoofd gegooid krijgen... En dat de meisjes moesten breien en de jon gens in die tijd gewichten mochten heffen om spierballen te kweken, dat leek vooral de jongens zo gek nog niet. Kortom: ze hebben erg genoten. 1. Rein Osinga, Battenoord 2. Anton Wesdorp, Stad aan 't Haringvliet 3. Simon van Maurik, Middelharnis 4. Petra Jacobs-de Ruyter, Battenoord 5. Leen Vroegindeweij, Sommelsdijk 6. Inge van der Heijden, Nieuwe Tonge 7. Cees Grootenboer, Stad aan 't Haringvliet 8. Hans Ka.stelein, Sommelsdijk 9. Ko Jacobs, Middelharnis 10. Jan Westhoeve, Sommelsdijk 11Ria Zoomers-Zaaijer, Middelharnis 12. Dingeman van Es, Nieuwe Tonge 13. Leo Tamboer, Sommelsdijk 14. Liseke Soldaat-Rooij, Stad aan 't Haringvliet 15. Bram Roos, Sommelsdijk 16. Dank Peeman, Middelharnis 17. Corrie Nipius-Roos, Middelharnis 18. Piet Nelisse, Nieuwe Tonge 19. Wim den Eerzamen, Middelharnis 20. Tom Vroegindeweij, Middelharnis OUDDORP - Bibliotheek Goeree verzorgt dinsdagavond 14 februari een lezing over de leefwijze van de Amish en hun beroemde quilts. Voor deze avond is een eigenares van een quiltshop uit Amersfoort uitgenodigd. Naast kennis van quiks en quiltstoffen weet zij veel en interessant te vertellen over de Amish. De lezing, die gehouden wordt in de bibliotheek aan de Hofdijksweg in Ouddorp, begint om 20.00 uur. De zaal gaat open om 19.30 uur. De entree bedraagt 5 per per soon. Toegangskaarten zijn vanaf heden te reserveren aan de balie in de bibliotheek, of telefonisch via nummer 0187-667744. Er is deze avond ook gelegenheid tot het doen van aankopen wat betreft quiltstoffen. Iedereen hartelijk welkom. MIDDELHARNIS - Overzicht voor ronde 18 in de huishoudelijke competitie, gespeeld op maandag 30 januari jl. Markwat-A. VisserI/2-I/2 Mulder - Boeter1/2-1/2 De Haan-C. Smit]-0 Neleman - M. Lagendijk0-1 Meiaard- Lesuis0-1 Van der Velde - Bosch0-1 Noordijk - W. Tieleman1/2-1/2 Op maandag speelde het Ie team thuis in Dor drecht voor de RSB, hetgeen in een teleur stellende 3 1/2-4 1/2 nederlaag eindigde, met de volgende persoonlijke resultaten: Mourik - Van de Willegen1-0 I. Lagendijk - De Graagrem. Van Prooijen - Sienkewicz0-1 Moedt - Schreuderrem. Verolme - Van Grootheestrem. Van der Staaij -Zwartjes0-1 Peeman - LemstraO-l Van der Waal-Van Ruyven]-0 In aanloop naar de komende gemeente raadsverkiezingen nodigt Radio Superstar lijsttrekkers van politieke partijen uit om het partijprogramma te verduidelijken. In de uitzending van 4 februari is Rita van den Nieuwendijk-Groenendijk te gast als lijst trekker van Algemeen Burger Belang. Dit vindt plaats in het programma Koffie Radio Plus. De presentatie is in handen van Berend- Jan Bruggeman. De uitzending begint om 10.00 uur. Radio Superstar is te beluisteren op 105.9 (kabel gem. Middelharnis), 107.3 (vrije ether) en via www.radiosuperstar nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 6