Eilandelijke gemeentesecretarissen:
Invoering dualisme geeft nog al eens
verwarring bij ambtenaren
PII^LITIE
0900-8844
WORKSHOP
lAnDErf-niEiiws
'Soms meer duel dan duaal'.
Kandidatenlijst
Vrije Lijst Oostflaickee
De Ramp van '53
'voederhanger malden'
Bowlen op zaterdagavond
Leerlingen Koningin
Beatrixschool op excursie
naar Streekmuseum
Kandidatenlijst WD
IVliddelliarnis
Lezing over de Amisli
en liun Quilts
Schaakvereniging
De Zwarte Pion
ABB te gast in Koffie
Radio Plus
Dualisme
Spin in het web
Burgeravonden
Trager
Fractievergaderingen
Kaderstellend
Voorstander
Snelheidscontrole
Kandidatenlijst gemeenteraads
verkiezingen CDA OostfiakJtee
RUARI2006
GOEREE-OVERFLAKKEE - Over
enkele weken loopt de huidige gemeen
teraadsperiode af. Op 7 maart kun
nen de stemgereclitigde inwoners van
Nederland weer naar de stembus voor
het kiezen van een nieuwe gemeente
raad. De huidige raadsperiode die dan
wordt afgesloten, is een belangrijke tijd
geweest voor de bestuurlijke verhoudin
gen binnen de Nederlandse gemeenten.
Het dualistisch bestel van besturen werd
ingevoerd, een bestuursvorm die heel
wat heeft losgemaakt en vooral veel ver
andering zou brengen binnen 'gemeen
tebestuurlijk' Nederland. Natuurlijk
heeft het dualisme ook gevolgen gehad
voor de werkwijze van de gemeenteamb
tenaren. Met de vier 'hoogste ambtena
ren' van de eilandelijke gemeenten, de
gemeentesecretarissen, kijken we terug
en vooruit op het functioneren van het
dualisme.
Tekst en foto's: Adri van der Laan
In Eilanden Nieuws is de afgelopen vier jaar
al verschillende keren aandacht besteed aan
de invoering en het functioneren van het dua
lisme. Burgemeesters, wethouders, raadsleden
en griffiers hebben hun zegje over deze nieuwe
vorm van besturen gedaan in een aantal inter
views. De gevoelens waren gemengd. Ener
zijds positief, anderzijds afwachtend en vooral
de wat langer zittende wethouders en raadsle
den waren overwegend negatief. De wat 'jon
gere generatie' bestuurders was, op een enkele
uitzondering na, terughoudend positief
Ondanks dat de bedoeling van het duaUsme was
dat de burgers 'dichter bij het bestuur' gebracht
zouden worden, hebben diezelfde burgers nog
weinig boodschap aan het dualisme. Als geheu-
genopfrissertje zetten wij de belangrijkste ken
merken van het dualisme op een rijtje. Voor
heen was het zo dat de wethouders, die sainen
met de burgemeester het college van B en W
vormen, deel uitmaakten van de gemeenteraad.
Na de verkiezingen koos de raad uit haar mid
den de wethouders, die als 'bijzondere raads
leden' voor de volgende vier jaar het dagelijks
bestuur van de gemeente vormden. Door dat
college werden voorstellen gedaan, die door de
raad daarna dienden te worden bekrachtigd.
Met de invoering van het dualisme - geschei
den verantwoordelijkheid - zijn de wethouders
geen raadsleden meer en is mede daardoor
de raad verder van het college af komen te
staan. De wethouders vormen - samen met de
burgemeester - het dagelijks bestuur van de
gemeente en worden hierbij gecontroleerd door
de gemeenteraad. De belangrijkste taak van de
gemeenteraad is nu het in grote lijnen uitzetten
van het beleid (kaders stellen), dat het college
dient uit te voeren.
De bedoeling van de invoering van het dualis
me was dat raadsleden als volksvertegenwoor
digers meer tijd zouden hebben voor contac
ten met de burgers. En dat 'de oogst' van die
contacten zou worden gebruikt in het uitzetten
van de bestuurlijke kaders. Deze veranderingen
hebben niet alleen gevolgen voor het bestuurlijk
functioneren van de volksvertegenwoordigers,
maar ook voor de ambtelijke organisatie. Over
deze gevolgen voor de ambtenaren spraken we
met hun 'bazen', de eilandelijke gemeentese
cretarissen.
We ontmoeten de vier secretarissen in het
'centrum van de eilandelijke samenwerking':
het ISGO-gebouw in Middelharnis, waar ze
hun maandelijkse bespreking houden: drs.
Hans Brouwer van de gemeente Oostflakkee,
mr. Harrie Scholtens van de gemeente Mid
delharnis, Krijn Kastelein van de gemeente
Dirksland en Rudie Heintjes van de gemeente
Goedereede. De vier gemeentesecretarissen
hebben allen al een ruime staat van dienst bin
nen de gemeentelijke organisatie en hebben
ervaring opgedaan in het duale en het pre-duale
- monistische tijdperk, zowel als secretaris of
als gemeenteambtenaar.
Twee gemeentesecretarissen, Scholtens en
Brouwer, hebben de verandering van monisme
naar dualisme aan den lijve ervaren. Heintjes
en Kastelein werden secretaris toen de 'dua
listische trein' al onderweg was. Bij de ver
andering in het bestuurlijk bestel viel voor de
buitenstaander vooral het verdwijnen van de
gemeentesecretaris vanachter de raadstafel
op, waar ze als 'rechterhand' fungeerden van
het college. Hun plaats werd ingenomen door
Brouwer: "De commissie als
communicaliekanaal is minder geworden
De vier eilandelijke gemeentesecretarissen op het terrein van het ISGO-gebouw in Middelharnis.
V.l.n.r: Hans Brouwer van de gemeente Oostflakkee, Krijn Kastelein van de gemeeme Dirksland,
Harrie Scholtens van de gemeente Middelharnis en Rudie Heintjes van de gemeente Goedereede.
de raadsgriffier, de ambtenaar die volledig ten
dienste is van de raad en ook voor een groot
deel de raadsvergaderingen voorbereidt.
Hoe waren hun gevoelens hierbij? Scholtens:
"Het is voor mij wel een behoorlijke aanpas
sing geweest. Ik heb er nog steeds wel wat last
van dat ik de bestuurlijke contacten mis". De
Middelhiu-nisser secretiuis doelt dan voorna
melijk op de contacten met de raadsleden. "Ik
was vroeger de spin in het web en dat is nu
een beetje afgeknapt. De raadsleden gaan nu
naar de raadsgriffier toe", aldus Scholtens. De
griffier komt dan vervolgens weer wel naar de
secretaris toe. "Wat dit betreft is het wel wat
omslachtiger geworden". Uit het gesprek blijkt
dat de secretarissen de raadsvergaderingen
voorbereiden in een 'driehoeksoverleg' tussen
burgemeester, secretaris en griffier. Dus wat
de voorbereiding van besluitvorming betreft
is er niet zoveel veranderd. De uitwerking van
het dualisme leidt bij de secretai'issen soms tot
gemengde gevoelens. Brouwer ziet het als een
nadeel dat de raad en het college wel érg uit
elkaar worden gedreven. "Dat vind ik gezien de
schaal van onze gemeente schadelijk voor de
slagkracht van de gemeente". Hij wijst erop dat
de beraadslagingen dan soms meer gaan "over
de processen dan over de inhoud". Volgens
hem is de burger - "die overigens niet om het
dualisme heeft gevraagd" - hier niet bij gebaat
omdat deze meer baat heeft bij de inhoud.
De secretarissen zijn het erover eens dat in de
praktijk de bestuurders en raadsfractie nogal
eens worstelen bij een goede uitvoering van
het duale bestel. Scholtens noemt de praktijk
soms meer 'duel dan duaal'. Ook Kastelein
verklaart niet tegen het dualisme te zijn, maar
ook hij vindt dat de eilandelijke gemeenten te
kleinschalig zijn om goed vorm te geven aan
het duale bestel.
Doel van de invoering van het dualisme is dat de
burgers meer bij de politiek betrokken worden.
Daarom hebben gemeenteraden de afgelopen
tijd bijeenkomsten met burgers georganiseerd.
Zo zijn er in Dirksland doipsraden ingesteld en
worden er in de verschillende kernen van de
overige gemeenten burgeravonden gehouden.
Deze avonden, die door de raadsfracties worden
georganiseerd, zijn bedoeld om wat meer con
tact met de burgers te krijgen. Scholtens: "in de
praktijk is het dan zo dat er aan de raadsleden
vragen gesteld kunnen worden, die dan vervol
gens door de wethouders, die in de zaal zitten,
worden beantwoord". Hiermee geeft hij aan dat
dit niet de bedoeling is van het dualisme. Ook
Brouwer heeft vragen bij de opzet van deze bur
geravonden: "het lijkt erop dat de raadsleden op
deze avonden er geen wethouders of ambtena
ren bij willen, maar als er dan vragen gesteld
worden, komen ze toch weer met omweg bij de
wethouder of de ambtenaar terecht. Knelpunt
wordt dan dat de organisatie niet altijd weet wat
er bedoeld wordt. Dat kan beter De secretaris
sen zouden graag zien dat deze avonden over
meer gaan dan alleen de overlast van jongeren,
hondenpoep en onveriichte achterpaden. Het
zou volgens hen beter zijn om met de burgers
in gesprek te gaan over wat hun visie is en over
wat hun gedachten zijn over hoe de gemeente
er in hun ogen over tien jaai" uit zou moeten
zien. "Dan pas krijgt men echt hoogte over wat
er onder de burgers leeft".
Volgens de secretarissen is er over het in de
praktijk brengen van het dualisme nog veel te
leren. Vooral voor de raadsleden blijkt het inge
wikkeld te zijn. Zo wordt er volgens Scholtens
aan de raadstafel door een collegepartij in Mid
delharnis wel eens gezegd "wij maken beleid
en hebben niets met het collegeprogramma te
maken" en dat is nu ook weer niet de bedoehng
van het dualisme.
Heintjes wijst erop dat dit ook bij de ambtenaren
wel tot verwarring kan leiden. Men vraagt zich
dan af: voor wie werk ik eigenlijk'.' Volgens de
Goereese gemeentesecretaris was het vroeger
overzichtelijker: de wethouder pakte met 'zijn'
ambtenaar de stukken van de commissie, die
werden samen voorbereid, vervolgens werd de
commissie geïnformeerd. "Dat automatisme
hebben de ambtenaren met de komst van het
dualisme niet direct vervangen door de .stukken
bij de griffier te brengen". Het blijkt dat het in
meerdere gemeenten nogal eens voor komt dat
ambtenaren de stukken bij de secretaris op het
bureau leggen met de mededeling: dit moet in
de raad! De secretarissen concluderen dat hij
de ambtenaren deze automatismen wel zijn
doorbroken maar dat er nog geen nieuw auto
matisme voor in de plaats is gekomen.
De vakambtenaar was vroeger de secretaris van
de betreffende raadscommissie. Tegenwoordig
is dit niet meer het geval en dat kan bij vragen
wel eens lastig zijn, zowel voor de wethou
der als voor de ambtenaar, zo is de conclusie
van de secretarissen. "Tegenwoordig worden
de vragen van de commissieleden door een
'niet vakinhoudelijk bekende' opgeschreven,
maar de essentie van de vraag komt dan niet
altijd duidelijk over.", zo verwoordt Brouwer
de veranderde manier van het vergaderen van
de raadscommissies. "De commissie als com
municatiekanaal is dan minder geworden". Als
het mogelijk is, wonen de secretarissen daarom
toch de commissie- en raadsvergaderingen bij.
"Ik wil toch de politieke sfeer opsnuiven", zegt
Kastelein. Overigens blijkt dat de raadsleden
de weg naar de secretarissen en de ambtenaren
nog wel weten te vinden. Dat stellen de ambte
naren zeer op prijs omdat de contacten op deze
manier toch nog in stand blijven.
Sinds de invoering van het dualisme is volgens
de secretarissen de besluitvomiing niet snel
ler gegaan. Voorheen kon een raadsvoorstel
'direct' vanuit de collegevergadering naar de
raad toe. In het nieuwe bestel moet de raad, in
een vergadering van het presidium, zelf beslis
sen wat op de agenda komt. Hiermee gaat veel
tijd verloren. Volgens Scholtens duurt het soms
wel twee maanden voor een voorstel op de
raadsagenda kan komen. Volgens de secretaiis-
sen zijn de ambtenaren nog steeds bezig met
de omschakeling en men verwacht dat ook zij
langzamerhand wel aan de nieuwe vorm van
besturen gewend zullen raken. Volgens Hein
tjes komt deze wat moeizame omschakeling
bij zowel jongere als oudere ambtenaren voor,
"Ieder zoekt nog naar de juiste weg en maan
delijks zijn er genoeg leerpunten". Volgens
Brouwer zijn de rollen nog niet allemaal dui
delijk, maar het komt langzamerhand wel op
orde. Kastelein merkt wel op dat de ambtenaren
steeds gemakkelijker naar de griffier gaan, wat
ook de bedoeling is van het dualisme.
De raadsgriffier is bij alle gemeenten op het
eiland nog een parttime funcrie. Alle vier de
secretarissen vei'wachten de doorgroei naai'
een fulltime griffier, want het zijn nu óf men
sen van buitenaf die ongeveer een halve week
op het gemeentehuis zijn, óf het zijn ambtena-
Kastelein: "Ambtenaar heeft behoefte
aan een sterke bestuurder".
Scholtens:
"Ik mis de bestuuiiijke contacten
ren die naast het griffierschap een andere taak
binnen de ambtelijke organisatie hebben. Uit
het gesprek blijkt dat het nog wel eens lastig
is om de raadsgriffiers goed alles te laten vol
gen. "Als secretarissen zitten wij veel dichter
op het besluitvormingsproces. De griffier moet
dan ook eerder dan bij het aanleveren van de
raadsstukken bij het collegebeleid worden
betrokken". Hiervoor worden de mogelijkhe
den onderzocht.
Het is de secretarissen opgevallen dat in de
afgelopen duale jaren in sommige gemeen
ten de fractievergaderingen van de partijen
veelal voor de commissievergaderingen wor
den gehouden. Vroeger was dit veelal voor de
raadsvergaderingen. Het gevolg is dat de echte
discussie dan in de commissievergaderingen
worden gevoerd, waardoor deze vergaderingen
meer politiek accent krijgen dan de raadsverga
deringen. Brouwer noemt dit wel een pluspunt
voor het dualisme omdat de raadsleden gaan
beseffen dat, als de raadsleden zaken op de
agenda willen krijgen, deze eerst 'ingeweekt'
dienen te worden in de commissies.
Hoe de ambtelijke organisatie tegenover het
dualisme staat, hangt volgens Heintjes ook
af van de bestuurlijke insteek. "Als je een
gemeenteraad hebt die sterk naar binnen is
gericht en zichzelf veel afvraagt of hij het wel
goed doet, dan krijg je ook een ambtelijke orga
nisatie die sterk gericht is op zichzelf en zich
steeds afvraagt of zij zich wel aan de regeltjes
houdt. Maar uiteindelijk gaat het om de burgers
die buiten het gemeentehuis wonen, die iets
van de gemeente verwachten. Daarom moet
bestuur en ambtelijke organisatie op de burgers
gericht zijn. Een naar buitengericht bestuur
neemt ook de ambtelijke organisatie mee. De
een kan niet zonder de ander". Kastelein vult
hierbij aan dat "een ambtenaar behoefte heeft
aan een sterke bestuurder". Uit het gesprek
met de secretarissen blijkt ook dat de komst
van het nieuwe bestel een behoefte aan sterke
wethouders oproept. "Wethouder is meer een
vak geworden, het moet iemand zijn met een
eigen agenda, die daarmee ook aan de slag
durft, natuurlijk binnen de kaders die de raad
aangeeft". Brouwer verwacht dan ook dat, als
er andere wethouders komen, er in de toekomst
ook een ander type raad zal komen "maar dat
heeft wel zijn tijd nodig".
De raden dienen in het dualistisch bestel kader
stellend bezig te zijn. Ze behoren in grote lijnen
richting te geven aan het gemeentelijk beleid
en vervolgens te controleren of dit beleid ook
goed uitgevoerd wordt. De gemeentesecreta
rissen hebben over het algemeen de indruk dat
de raden dit langzaam aan gewend worden.
Ze vinden dan ook dat zowel het bestuur als
de ambtelijke organisatie hier de raad wel in
behulpzaam kunnen zijn. Zo zouden er raads
voorstellen gefomiuleerd kunnen worden,
waarbij de raad een keuze kan maken. Als de
raad dan een keus maakt kan dit verder worden
uitgevoerd. "Een raadsstuk met kaderstellende
vragen kan een raad hierbij al een eind op weg
helpen", zo is de mening van de secretarissen.
Een vergelijking wordt gemaakt met de Twee
de Kamer, die ook duaal vergadert. De minis
ters komen met voorstellen, maar deze kunnen
wel geamendeerd worden. De secretarissen
vinden dat de raadsleden meer gebruik kun
nen maken van goed gefundeerde moties en
amendementen. "Maar soms zijn raden zich
nog onvoldoende bewust van de instrumenten
van moties en amendementen. Als er een motie
wordt ingediend, heb je ook zicht op de verhou
dingen", zo verduidelijkt Brouwer en hij vindt
dat daarmee goed de verhouding tussen raad en
college kan worden aangegeven.
Ondanks de kanttekeningen die er bij het
dualisme worden geplaatst, zijn de secretaris
sen niet tegen de invoering van het dualisme
geweest. Heintjes vindt dat het wel goed is "dat
het bed wordt opgeschud", Scholtens noemt
het een welkome "steen in de vijver", en ook
Kastelein is er niet ongelukkig mee omdat de
'knip' tussen raadsleden en college duidelijk
is geworden. Brouwer verwacht de positieve
effecten van de nieuwe bestuursvorm op wat
langere termijn omdat alle partijen nog moeten
wennen aan de nieuwe rollen.
De eilandelijke gemeentesecretarissen ver
wachten dat het duahsme door de jaren heen
zéker haar vruchten af zal gaan werpen, maar
dat het wel een zaak van lange adem is. Hoe
kan dat ook anders als men bedenkt dat het
'oude' monisme, waar generaties bestuurders
mee zijn opgegroeid, al tot stand is gekomen bij
de invoering van de Gemeentewet in 1851
Heintjes: "Ambtenaren vragen zich soms af:
voor wie werk ik eigenlijk?
e Rotterdam-Rijnmond
Wijkteam Goeree-Overflakkee
STELLENDAM - Politiepersoneel van dis
trict De Eilanden heeft maandagmorgen tus
sen kwart voor acht en kwart voor tien op
de Plaatweg de snelheid van 410 automobi
listen gecontroleerd. Achtendertig van hen
lapten de maximumsnelheid van 80 km/uur
aan hun laars. De hoogst gemeten snelheid
bedroeg hier 138 km/uur. De controles wor
den gehouden om de verkeersveiligheid te
vergroten.
De kandidatenlijst van de Vrije Lijst Oost
flakkee is vastgesteld. Lijsttrekker is Peter de
Vries, huidige wethouder van Sociale zaken.
Welzijn en Onderwijs. Als mocht blijken dat
de VLO in 2006 weer een wethouder mag
leveren, is Peter de Vries bereid om opnieuw
zich hiervoor beschikbaar te stellen. Onder
staand de kandidatenlijst:
1. Peter de Vries (Den Bommel)
2. Jannie Campfens-van den Ouden
(Oude Tonge)
3. Jan de Waal (Achthuizen)
4. Marco Bogerman (Den Bommel)
5. Marius Troost (Ookgensplaat)
6. Geert van den Berg (Oude Tonge)
7. Willy Heintjes (Achthuizen)
8. Koos de Wit (Den Bommel)
9. Leen Huijer (Ookgensplaat)
10. Wim Louwers (Achthuizen)
Drieënvijftig jaar geleden werd Goeree-Over
flakkee getroffen door de watersnoodramp.
In een aflevering van 'Ontwaakt Radio' op
Radio Flakkee worden maandag 6 februari
tussen 21.00 en 22.00 uur wat herinneringen
opgehaald met inwoners van Oude-Tonge,
Sommelsdijk en Stellendam. Ook wordt
nagedacht over de vraag of deze catastrofe
van God afkomstig was. De presentatie is in
handen van Yvonne Caka. Dinsdag om 16.00
uur is de herhaling.
1. Ria van Rossum-Gortzak, Ookgensplaat
2. Harry Scheermeijer, Ookgensplaat
3. Geert Krouwer, Oude-Tonge
4. Kees Neels, Ookgensplaat
5. Marie Antoinett Westra, Oude-Tonge
6. Frans Huijer, Den Bommel
7. Kees de Wit, Oude-Tonge
8. Klaas Baas, Ookgensplaat
9. Geertje Andries-Hibma, Oude-Tonge
10. Bas Arensman, Oude-Tonge
11Annie Jacobs-van Otzel, Oude-Tonge
12. Jaap Huizer, Den Bommel
13. Johan Brinkman, Ookgensplaat
14. Willem Ie Comte, Oude-Tonge
15. Marijn Heesterman, Oude-Tonge
16. Anton van Vugt, Oude-Tonge
17. Theo Jacobs, Den Bommel
18. NicoAndries, Oude-Tonge
IVN Goeree-Overflakkee en Gemeenschaps
bibliotheek Middelharnis helpen vogels de
winter door. Tenminste, zij hopen dat de
jeugd hun daarbij helpt! Op woensdagmiddag
15 februari van 2 tot 4 uur organiseren IVN-
Goeree Overflakkee en de Gemeenschapsbi
bliotheek Middelharnis een workshop 'Voe
derhanger maken'. Kinderen van 8 tot 12 jaar
zijn van harte welkom om onder deskundige
leiding van het IVN een voederhanger te
maken. Ook wordt verteld hoe je vogels in de
winter het beste kunt helpen. De bibliotheek
zorgt voor informatie in de vorm van boeken
zodat je alles eens rustig kunt nalezen. De
deelnamekosten bedragen 3 per deelnemer,
incl. materiaal en iets te drinken. Doe lekker
je oude kleren aan en kom op woensdag 18
januari naar de Gemeenschapsbibliotheek,
Kerkepad II, 3241 CH Middelharnis om er
met elkaar voor te zorgen dat de vogels goed
de winter door komen. Tip: meld je van tevo
ren aan bij de bibliotheek, tel.: 0187 485644
of e-mail: klantenservice@bibliotheekmid
delhamis.nl onder vermelding van je naam,
leeftijd en je telefoonnummer.
Hetstdi HetvüiJII ketk te Nieuwe Tonge
NIEUWE-TONGE - Het zaterdagavond-
werk van de Hersteld Hervormde gemeente
te Nieuwe-Tonge hoopt morgen, zaterdag 4
februari, te gaan bowlen. Om half 8 vertrek
ken de deelnemers bij het gebouw van de
postduivenvereniging aan de Westdijk.
De deelnamekosten voor deze avond bedra
gen 3. Op 25 februari hoopt het zaterdag-
avondwerk te gaan sporten in de gymzaal,
dus daar kun je alvast een plekje voor vrij
houden in je agenda.
SOMMELSDHK - Leerlingen van de groe
pen 5 van de Koningin Beatrix.school te
Ouddorp zijn donderdag 26 januari jl. op
excursie geweest naar het Streekmuseum in
Sommelsdijk. De kinderen kregen veel uitleg
over het leven van vroeger. Er werd een heu
se slaapmuts gepast, en vooral de schoolklas
sprak tot de verbeelding: je zal toch maar de
pechvogel naar je hoofd gegooid krijgen...
En dat de meisjes moesten breien en de jon
gens in die tijd gewichten mochten heffen
om spierballen te kweken, dat leek vooral de
jongens zo gek nog niet. Kortom: ze hebben
erg genoten.
1. Rein Osinga, Battenoord
2. Anton Wesdorp, Stad aan 't Haringvliet
3. Simon van Maurik, Middelharnis
4. Petra Jacobs-de Ruyter, Battenoord
5. Leen Vroegindeweij, Sommelsdijk
6. Inge van der Heijden, Nieuwe Tonge
7. Cees Grootenboer, Stad aan 't Haringvliet
8. Hans Ka.stelein, Sommelsdijk
9. Ko Jacobs, Middelharnis
10. Jan Westhoeve, Sommelsdijk
11Ria Zoomers-Zaaijer, Middelharnis
12. Dingeman van Es, Nieuwe Tonge
13. Leo Tamboer, Sommelsdijk
14. Liseke Soldaat-Rooij,
Stad aan 't Haringvliet
15. Bram Roos, Sommelsdijk
16. Dank Peeman, Middelharnis
17. Corrie Nipius-Roos, Middelharnis
18. Piet Nelisse, Nieuwe Tonge
19. Wim den Eerzamen, Middelharnis
20. Tom Vroegindeweij, Middelharnis
OUDDORP - Bibliotheek Goeree verzorgt
dinsdagavond 14 februari een lezing over
de leefwijze van de Amish en hun beroemde
quilts. Voor deze avond is een eigenares van
een quiltshop uit Amersfoort uitgenodigd.
Naast kennis van quiks en quiltstoffen weet
zij veel en interessant te vertellen over de
Amish. De lezing, die gehouden wordt in de
bibliotheek aan de Hofdijksweg in Ouddorp,
begint om 20.00 uur. De zaal gaat open om
19.30 uur. De entree bedraagt 5 per per
soon. Toegangskaarten zijn vanaf heden te
reserveren aan de balie in de bibliotheek, of
telefonisch via nummer 0187-667744. Er is
deze avond ook gelegenheid tot het doen van
aankopen wat betreft quiltstoffen. Iedereen
hartelijk welkom.
MIDDELHARNIS - Overzicht voor ronde
18 in de huishoudelijke competitie, gespeeld
op maandag 30 januari jl.
Markwat-A. VisserI/2-I/2
Mulder - Boeter1/2-1/2
De Haan-C. Smit]-0
Neleman - M. Lagendijk0-1
Meiaard- Lesuis0-1
Van der Velde - Bosch0-1
Noordijk - W. Tieleman1/2-1/2
Op maandag speelde het Ie team thuis in Dor
drecht voor de RSB, hetgeen in een teleur
stellende 3 1/2-4 1/2 nederlaag eindigde,
met de volgende persoonlijke resultaten:
Mourik - Van de Willegen1-0
I. Lagendijk - De Graagrem.
Van Prooijen - Sienkewicz0-1
Moedt - Schreuderrem.
Verolme - Van Grootheestrem.
Van der Staaij -Zwartjes0-1
Peeman - LemstraO-l
Van der Waal-Van Ruyven]-0
In aanloop naar de komende gemeente
raadsverkiezingen nodigt Radio Superstar
lijsttrekkers van politieke partijen uit om
het partijprogramma te verduidelijken. In
de uitzending van 4 februari is Rita van den
Nieuwendijk-Groenendijk te gast als lijst
trekker van Algemeen Burger Belang. Dit
vindt plaats in het programma Koffie Radio
Plus. De presentatie is in handen van Berend-
Jan Bruggeman. De uitzending begint om
10.00 uur. Radio Superstar is te beluisteren
op 105.9 (kabel gem. Middelharnis), 107.3
(vrije ether) en via www.radiosuperstar nl