Notariële Column Dank u wel, opa en oma! Roemenië (i7) Verkiezingsavond Christenunie Dirksland Zal vooroordeel ooit verdwijnen? Avond over 'verslaving' Een vervolgverhaal, vooral voor onze jonge mensen 1941 itlUDtN VIKRTEL WM MOODSCHEWIJK^ l# Joods kind vH Klaas Jan Mulder en Jan Mulder in concert op orgel en vleugel Lotgenotencontact voor ouders van kinderen met luchtwegaandoeningen Nieuws van de Wereldwinkel Stichting Hulpverlening Christenen in Roemenië Hoe het de Joden in Nederland verging (3) Voor de oorlog woonden er zo'n 160.000 Joden in Nederland. Velen van hen woonden in de zogenaamde Jodenhoek in Amsterdam. Zij zorg den daar voor een gezellige sfeer. Maar de Duitsers werkten - nadat ze ons land waren binnengevallen - ook hier aan de Endlösung (het uitroeien van Joden). Het begon met het treffen van allerlei maatregelen om de Joden in een isolement te drijven. De ene anti-Joodse maatregel volgde de andere op. Langzamerhand maakte de depor tatie van Joden de Jodenhoek stil. Op 9 januari werd door de Nederlandse Bios coopbond via dagbladen aan Joden de toe gang tot bioscopen ontzegd. Een dag later troffen de Duitsers een voor de Joden noodlottige maatregel, een maatregel die de basis voor alle verdere maatregelen zou gaan vormen: Seys Inquart beval de regi stratie van alle Joden. De Joodse bevolkings groep werd op deze wijze in kaart gebracht. De Duitsers lieten daarbij precies omschrij ven wie voljood, haltjood of kwartjood was. De ingevulde formulieren moesten tegen betaling van één gulden bij de bevolkings registers worden ingeleverd. Van de 160.000 Joden lieten 159.806 zich registreren. Onder hen bevonden zich 19.561 Joden die uit een gemengd huwelijk geboren waren. Niet één plaatselijk bureau had de aanmelding gesa boteerd, aldus dr. Calmeijer, de door de Duit sers aangestelde Generalkommissaris. Door deze maatregel kon de totale isolatie van Joden uit de samenleving beginnen. Deze afzondering zou uitlopen op een deportatie en vernietiging, die in 1942 begon en die slechts een gering percentage van de Joodse bevolkingsgroep zou overlaten. Op 5 februari moesten artsen opgeven of ze van Joodsen bloede waren of niet. Precies een week later kreeg de Jodenbuurt de naam Joodse Wijk. Dit gebied werd met prik keldraad afgezet. Die afrastering werd later vervangen door borden: Joodsche Wijk' Op een dag in februari vielen enkele leden van de Grüne Polizei de ijssalon Koco in de Jodenbuurt binnen. De beide eigenaars waren uit Duitsland gevluchte Joden, Cahn en Kohn. De zaak werd bezocht door Joden en niet-Joden. Enkele Joden, die elkaar daar regelmatig ontmoetten, besloten een knok ploeg te vormen. JJet kwam tot gevechten. Daarbij werd de W.A.-man Herman Koot dodelijk gewond. De Duitsers grepen dit voorval onmiddellijk aan om represaille maatregelen te nemen. Cahn en Kohn en nog enkele bij de affaire betrokken Joden wer den gearresteerd. De oude Jodenbuurt werd op last van de rijkscommissaris hermetisch afgesloten en Joden werden door middel van razzia's (drijfjachten) op het Jonas Daniël Meijerplein bijeengedreven. Er werden 427 mannen tussen de 18 en 35 jaar opgepakt en naar het concentratiekamp Buchenwald gedeporteerd. Voor zover ze daar nog niet bezweken waren, werden ze later naar Mau thausen overgebracht. Op 1 januari 1942 waren er nog acht in leven. De anti-Joodse maatregelen wekten afschuw bij de bevolking. De Amsterdamse bevolking was razend. Dat leidde tot verzet. Er heerste al een zekere spanning omdat de arbeidsom standigheden waren verslechterd en omdat de CPN (de communistische partij), waar toe veel arbeiders behoorden, verboden was. Maar de wegvoering van de Joden was de druppel die de emmer deed overlopen. Op inidatief van de CPN braken er stakingen uit. die vanuit Amsterdam ook naar de Zaan streek, het Gooi en andere steden oversloe gen. In totaal legden zo'n 300.000 arbeiders het werk neer. Dat was het eerste openlijke verzet tegen de Duitsers. Die stelden onmid dellijk de noodtoestand in voor de provincie Noord-Holland, omdat ze bang waren dat de staking zich verder zou uitbreiden. Hard optreden van de SS maakte aan de staking een eind. Daarbij vielen negen doden en vijf tig gewonden. Iemand dichtte op 25 februari 1941 Wat men uit deze bitt're tijd Aan uur en dag vergeten mag Nooit deze onvolprezen dag Toen 't volk, dreiging en dood ten spijt Terwille der gerechtigheid Opstond voor 't volk dat onderlag. Jodenhoek. Joodse wijk. Het trieste resultaat van de staking was dat na ruim een week Ernst Kahn, de eigenaar van de Joodse ijssalon waarin op 19 februari was gevochten, gefusilleerd werd. Dat was het eerste doodvonnis dat in Nederland werd voltrokken. Op 6 maart werden nog eens achttien Nederlanders ter dood veroordeeld en geëxecuteerd. Dat waren Leen Schijve- schuurder, een communist en nog twee ille gale CPN-leden, wegens hun activiteiten tij dens de staking. Daarnaast nog vijftien men sen van de opgerolde illegale verzetsgroep 'De Geuzen'. De Duitsers weigerden ook maar enige con cessie ten opzichte van de Joden te doen. Integendeel, hun lot werd erdoor verzwaard. Uit angst gingen de stakers maar weer aan het werk. Velen werden op straat opgepakt of van het werk opgehaald. Binnen een week werden drie deelnemers aan de staking gefu silleerd. Burgemeester De Vlugt van Amster dam werd ontslagen, evenals de burgemees ters van Zaandam en Haarlem. Ze werden vervangen door een regeringscommissaris en al spoedig door NSB-burgemeesters. Amster dam kreeg ook nog eens 15 miljoen gulden boete opgelegd. Hilversum 2,5 miljoen gul den en Zaandam 500.000 gulden - enorme bedragen voor die tijd. Na de februaristaking gingen de Duitsers pas echt tot het vervolgen van Joden over. Seys Inquart, de Duitse rijks commissaris, verklaarde: "De Joden worden door ons niet beschouwd als een bestanddeel van het Nederlandse volk. Zij zijn voor het nationaal socialisme vijanden. Vijanden met wie we geen wapenstilstand en ook geen vre de sluiten. Hun rol is uitgespeeld". Na de vechtpartijen in de Jodenwijk eiste Seys Inquart de instelling van een 'Joodsche Raad', eerst voor Amsterdam en al gauw voor heel Nederland. Al een dag nadat het bevel was uitgevaardigd - op 13 februari - werd de Raad, die uit twintig leden bestond, geïnstalleerd. De Raad had tot taak de Joodse gemeenschap te besturen. De Duitsers gaven hun bevelen en de Raad was het doorgeefluik naar de in ons land verkerende Joden. Als leiders werden aangesteld Abraham Ascher (diamanthandelaar en voorzitter van het Nederlands-Israëlitisch kerkgenootschap) en Prof. D. Cohen (hoogleraar klassieke talen en voorzitter van het Joodse vluchtelingenco- mité). Cohen werd belast met de dagelijkse gang van zaken. Het officiële orgaan van 'de Joodsche Raad' zou 'het Joodsche Weekblad' worden. In dit blad kwamen de verordenin gen met betrekking tot Joden en Joodse aan gelegenheden te staan. Alle publicades wer den vooraf door de Duitsers gecontroleerd en gecensureerd. Joden verboden fflISHA De leden van de 'Joodsche Raad' pleegden geen verzet omdat ze geen keus hadden. Er móest wel met de Duitsers worden samen gewerkt, omdat die het voor het zeggen had den. Al spoedig moesten allerlei anti-Joodse maatregelen worden afgekondigd. Het begon met een oproep aan de Joden om alle wapens in te leveren. Half februari 1941 werd een numerus clausus voor Joodse studenten inge voerd. Dat hield in dat er voor Joden aan uni versiteiten en hogescholen geen plaats meer was. Vanaf 1 maart mochten Joodse donoren geen bloed meer afstaan. Op 12 maart verscheen een verordening, waarin werd aangekondigd dat Joden uit het Nederlandse bedrijfsleven moesten worden geweerd. Hun winkels en bedrijven werden onteigend. Directeuren van Joodse bedrijven zouden door een beheerder (Verwalter) wor den vervangen. Alle transacties moesten door de Verwalter worden goedgekeurd. Later, toen de Joodse eigenaren waren gedepor teerd, werden de ondernemingen in beslag genomen, geliquideerd of verkocht. Eind maart werd de Zentralstelle für jüdi- sche Auswanderung (Centraal kantoor voor emigratie van Joden) in het leven geroepen. Dat was een kantoor van de Sicherheitsdienst (SD) in Amsterdam waar men toezag op de deportatie van Joden. Vanaf 1 april was iedere Nederlander boven de 13 jaar verplicht een persoonsbewijs met pasfoto en vingerafdruk bij zich te dragen om zich daarmee te kunnen identificeren. Dit bewijs verschafte de bezetter een machtig middel in het kader van zijn onderdrukkings- politiek. Vooral bij de Jodenvervolging en de tewerkstelling in Duitsland bleek voor de bezetter elke keer weer de onschatbare bete kenis van het persoonsbewijs. Het systeem van persoonsbewijzen heeft duizenden men sen het leven gekost, omdat het de opsporing en aiTestatie aanzienlijk vereenvoudigde. Op 1 april waren Nederlandse cafés veiplicht borden met het opschrift 'Verboden voor Joden' aan te brengen. Van het op last van de Duitsers uitgegeven 'het Joodsche Weekblad', bedoeld als ver ordeningsorgaan, verscheen op II april het eerste nummer. Joodse verenigingen, stichtingen en kerkge nootschappen moesten zich melden. Spoedig daarna werden ze opgeheven. Het vermogen werd in beslaggenomen. Op 15 april werden Joden gelast hun radio's in te leveren. De bewegingsvrijheid van Joden werd aan zienlijk beperkt. Vanaf 18 april mochten ze niet meer uit Amsterdam verhuizen. Vanaf 1 mei was het Joden toegestaan in vrije beroepen nog maar beperkt werkzaam zijn. Bepaalde straten in Amsterdam werden vanaf 6 mei aangemerkt als specifiek Joodse straten. Op 15 mei moesten alle Nederlandse orkesten van Joden worden gezuiverd. Na 31 mei mochten Joden niet meer naar overdekte badinrichtingen, zwembaden, stranden en parken. Uit die tijd stamt het bekende gedicht 'Joods Kind' van Henk Fedder. Hierin gaf hij de situatie van die tijd voortreffelijk weer, als hij het heeft over dat meisje dat elke avond op het station op haar vader stond te wachten en dat maar niet begrijpen kon waarom ze niet naar het zwembad mocht. Het luidt als volgt: Zij loacht Hem efl(e avond aan de trein, het meisje, met de.gOmzendzwarte haren, met ogen, die Vexstrak^n in een staren of vader gauw de turmeC door zaCzijn. 'forensen schuif'kn langs de hinnendeur en schieten Van de trap in 't daag'fij^jachtm, dfet donJ(re ffnd kan eni(dstaan en wachten vkakjiij het hofje van de conducteur. "Dan zwaait een mannenarm een Verre groet, Op 't Ifeingezicht hfoeit pbtsding herkenmn, Ze moet op slag hard naar haar vader rennen, Hij hukt zich Jaag en zoent haar smade toet ']\lugaan ze samen door de late dag, 2)e mangehogen en van zorg geheten, diet ratekstemmetje zulk erg graag weten Waaromze nog niet naar het zwemBadmag.... O 'Kezr', ikjieb vandaag één bede maar: TLlkJoods gezin wordt haast Vaneen gereten, Laat de Qestapo deze twee Vergeten, Laat die in Jezus' naam toch bij elkaar. Wordt vervolgd MELISSANT - De ChristenUnie in de gemeente Dirksland nodigt iedereen uit voor haar verkiezingsavond op woens dag 1 februari in verenigingsgebouw 'Melishof', Binnenweg 61 te Melis sant, aanvang 20.00 uur. De Christen- Unie stelt deze avond twee belangrijke zaken aan de orde, namelijk 'samen leven' en 'Inrichting poldergebied'. Daarnaast is er volop gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen, ook over andere onderwerpen. De inspiratie op deze avond vloeit voort uit de bijbeltekst: heb je naaste lief als jezelL Naast het hoofdgebod van God liefhebben boven alles is dit het tweede grote gebod. Als we om ons heen kijken zien we veel ver driet, ook in onze dorpskernen. Er zijn echt scheidingen, ruzies, zieke mensen, eenzame mensen. Hebben wij oog voor de zorgen van onze dorpsgenoten? Helpen we elkaar als het nodig is? Daarnaast is het opvallend dat wij het nog nooit zo 'goed' hebben gehad We zijn nog nooit zo rijk geweest, nog nooit zoveel vrije tijd gehad, we zijn gemiddeld nog nooit zo oud geworden, maar toch blijkt dat maar weinig mensen echt gelukkig zijn. Hoe kan dat? Zien wij om naar onze naaste? Heb ben we daar nog tijd voor? Of leven we ons eigen leven? Zijn we zo egoïstisch geworden dat een ander ons eigenlijk niet interesseert? Vergaderen we alleen maar schatten op de aarde? Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn. Zouden we daarom geen schatten in de hemel verzamelen! Omdat samenleven zo belangrijk is voor de leefbaarheid wil de ChristenUnie moge lijkheden scheppen om dit echt mogelijk te maken. Onder andere door te zorgen voor een 'loket' waar iedereen terecht kan met vragen op het gebied van het invullen van formulieren, vragen op alle gebied, klachten, enz. Maar ook door het stimuleren van ver enigingsleven, van particuliere initiatieven, woningen voor alle bewoners (jonge star ters, gezinnen en ouderen). Samengevat: met elkaar voor elkaar. Graag gaan we in gesprek met u om dit zo goed mogelijk handen en voeten te geven! Het tweede punt dat tijdens de verkiezings avond centraal staat is de inrichting van onze polders. Iedereen heeft hier belang bij omdat het ons direct leefgebied is. De Christen- Unie ziet goede mogelijkheden om volwaar dige agrarische bedrijven te combineren met natuur en recreatie. Ze heeft daar een aantal goede ideeën over die ze graag met u deelt. Graag roept de ChristenUnie een ieder op die het belangrijk vindt dat er een sociaal chris telijk geluid klinkt en positief in de samenle ving te staan, om deze avond te bezoeken. OUD-BEIJERLAND - Morgen, zaterdag 28 januari, hopen Klaas Jan Mulder en Jan Mul der een concert te geven in de Hervormde dorpskerk te Oud-Beijeriand. Beide musici hopen te improviseren en klassieke werken te spelen op orgel en vleugel, ook vierhandig! Verder ontbreekt ook samenzang niet op het programma. De aanvang van het concert is om 20.00 uur, de kerkdeuren gaan open om 19.00 uur. De entree bedraagt voor volwas senen 8 en voor kinderen t/m 12 jaar 3. Iedereen is hartelijk welkom. Spreken wij wel eens kleinerend over een groep of mijden wij mensen die tot een bepaal de groep behoort? Zijn wij in staat iedereen die we ontmoeten als een afzonderlijk mens te bezien, ongeacht zijn huidskleur, cultuur of achtergrond? Zijn wij bevooroordeeld? En hoe zit het eigenlijk met ons? Is er nog een vooroordeel van Flakkeeënaars en overkan- ters of tussen de dorpen onderling? Bestaat er nog vooroordeel op basis van iemand naam of familiebanden? Hebben oude vooroorde len plaatsgemaakt voor nieuwe? Dit onder werp wordt op maandag 30 januari tussen 21.00 en 22.00 uur besproken in 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee. De presentatie is in handen van Yvonne Caka. Dinsdag om 16.00 uur is de herhaling. GOEREE-OVERFLAKKE - De afdeling Goeree-Overflakkee van het Astma Fonds houdt woensdag 8 februari a.s. van 9.00- 11.00 uur in het paviljoen van het zieken huis te Dirksland weer een lotgenotencontact voor ouders van kinderen met luchtwegaan doeningen. Dit lotgenotencontact is gestart omdat uit onderzoek is gebleken dat het uit wisselen van ervaringen met lotgenoten één van de beste manieren is om kennis om te zetten in vaardigheden. De ouders voelen zich gesteund en staan er niet alleen voor, omdat ze weten dat ze niet de enige zijn met deze problemen. Het is dus belangrijk dat de aanwezigen de gelegenheid krijgen om met anderen die in dezelfde situatie verke ren ervaringen uit te wisselen. Afhankelijk van de wensen kunnen ook professionele medewerkers, zoals kinderarts, fysiothera peute, diëtiste, gevraagd worden om over speciale onderwerpen nadere informatie te geven. Er wordt gezellig met elkaar van gedachten gewisseld onder het genot van een kopje koffie. Iedereen, ook de kinderen, is hartelijk welkom. Ouders, die belangstelling hebben, kunnen nadere informatie opvragen bij mevrouw CS. van Wijk, tel.: 684905 (na 20.00 uur) of bij M. de Visser, tel.: 650181 (na 20.00 uur). Goedereede "De Belastingdienst blijft maar van je pikken, zelfs na je dood!" Verbaasd kijkt één van zijn biljartvrienden Willem aan. "Weet je dan niet dat je met een goed testament behoorlijke belastingbesparing kan bereiken?" Tevreden kijken Willem en Corry Dubben terug op hun leven. In de 45 jaar dat ze samen zijn, hebben ze vier kinderen en tien kleinkinderen gekregen. Na de verkoop van zijn goed lopende eigen zaak, hoeven zij zich ook over hun financiën niet druk te maken. Het enige dat Willem steekt, is dat zijn kinderen na het overlijden van hun ouders een deel van de erfenis aan de Belastingdienst moeten afdragen. Tijdens een avondje biljarten geeft één van zijn oude vrienden hem het advies eens te gaan praten met de notaris. Zelf heeft hij onlangs naar volle tevredenheid zijn testament laten wijzigen en wellicht dat de notaris ook Willem kan adviseren? Sceptisch, maar ook nieuwsgierig, maakt Willem een afspraak. Als Willem zijn verhaal heeft gedaan, geeft de notaris aan dat het inderdaad mogelijk is de kinderen behoorlijk minder belasting te laten betalen. Tegelijkertijd kan hij de jong ste generatie flink op weg helpen. Kleinkinderen mogen 8,600,00 belastingvrij van hun grootouders krijgen. Met een legaat aan de kleinkinderen van het belastingvrije bedrag in zijn testament kunnen Willem en Corry maar liefst 86.000,00 buiten de belastingheffing houden. Het idee spreekt Willem zeer aan, maar als hij ziet hoe zijn kleinkinderen met geld omgaan, betrekt zijn gezicht. Om te zorgen dat de kleinkinderen verstandig met het geld omgaan, adviseert de notaris om het geld onder bewind te plaatsen van de ouders. Hierin kun je bepalen onder welke omstandigheden iemand over het bedrag mag beschikken Na even nadenken bepaalt Willm dat de kleinkinderen pas over het geld mogen beschikken als zij de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt of als zij het geld willen gebruiken voor hun studie. Willem is zijn biljartvriend blijvend dankbaar. Dankzij het advies van de notaris heeft hij een behoorlijk belastingvoordeel voor zijn kinderen kunnen behalen. Tevreden verlaat het bejaarde echtpaar het notariskantoor. Terwijl hij de hand van zijn vrouw vastpakt, fluistert hij in haar oor: "Wij zijn dan wel oud, maar zitten nog lang niet achter de geraniums!" MIDDELHARNIS - De Commissie 'Vor ming en Toerusting' van de Emmaüskerk organiseert woensdagavond 8 februari een avond over liet tliema Verslaving. De presentatie over dit thema zal worden ver zorgd door medewerkers van Sticliting 'de Hoop' te Dordreclit. Het begrip 'verslaving' is op Goeree-Over flakkee geen onbekend verschijnsel. De gevolgen van verslaving aan 'drugs' en 'alcohol' zijn zichtbaar. Steeds meer mensen krijgen er op directe .en/of indirecte wijze mee te maken. En wie er op enigerlei wijze mee te maken heeft gekregen, weet dat de impact erg groot kan zijn. Niet alleen voor de persoon met een verslaving, maar ook voor personen in diens netwerk. 'De Hoop' is een centrum voor evangelische verslaaf denzorg en hulpverlening in Dordrecht. Van uit haar christelijke visie geeft zij al dertig jaar lang hulp aan mensen die verslaafd zijn aan drugs, alcohol, gokken en/of medicijnen. Ook worden mensen begeleid die zijn vast gelopen door eetproblemen of psychosociale problemen. Tijdens de avond zal een mede werker van 'De Hoop' een inleiding houden en een ervaringsdeskundige vertelt zijn/haar verhaal. Er is ook ruimte voor het stellen van vragen. De avond wordt gehouden in de Emmaüskerk, Koninging Julianaweg 64 te Middelhamis. Aanvang 19.30 uur. De toe gang is gratis. GOéREE- OVERFWKKEE Wintertijd vraagt om een kop heerlijke war me chocolademelk. Gemaakt met pure Max Havelaar chocolade én vanille wordt het een echte lekkernij. Benodigdheden voor 4 kop pen: - 125 gram pure chocolade van Max Have laar, in stukjes; - 6-8 dl melk; - merg uit een half vanillestokje. Doe de chocolade met 2 eetlepels water in een pan. Verwarm dit en laat de chocolade al roerend smelten. Roer de melk en het vamV- lemerg erdoor. Breng de chocolademelk aan de kook. Daarna direct serveren. En de Max Havelaar chocolade wordt natuurlijk gekocht bij de Wereldwinkel, op het Spuiplein (achter de Winkeldiek) in Middelharnis Openingstij den: woensdag en donderdag van 13.00 tot 17.00 uur, vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur Nadat wij in 16 afleveringen hebben stil gestaan bij wat in Roemenië heeft plaatsgevonden in de jaren die achter ons liggen, niet alleen in cultuur maar ook kerkelijk, willen wij nu verder gaan met wat de Stichting H.C.R. heeft mogen doen vanaf de oprichting tot nu toe. Ik heb eens een bijeenkomst bijge woond waar gesproken werd over het verleden, het heden en de toekomst. En verwoordde Bilderdijk het al niet: 'In het verleden ligt het heden en in het nu wat worden zal!' Op het verleden zijn wij al uitvoerig inge gaan wat betreft Roemenië zelf, maar nu wil len we dat ook doen met het oog wat vanuit de H.C.R. heeft plaatsgevonden. Misschien vindt u het niet zo zinvol om ons nog over het verieden druk te maken, maar het lijkt mij toch goed om dat in het kort wel te doen, ten einde de situatie van nu goed te kunnen verstaan. In oktober 1993 heeft ds. N. van der Want een beroep ontvangen van de BER gemeente in Bacau. In november van datzelfde jaar heeft ds. Van der Want gemeend dit beroep te moeten aannemen. De BER gemeente van Bacau had echter geen pastorie en kon ook geen honorarium beschikbaar stellen; men had het gewoon niet. Als gevolg daarvan zijn er verschillende personen bij elkaar geko men om te bezien of het mogelijk zou zijn garant te staan voor het honorarium en het realiseren van een pastorie in of rond de stad Bacau. Daar licht in feite ook de start van de Stichting H.C.R. Er werd duizend vierkan te meter grond aangekocht in Racova, een plaats ca. 25 km. van de stad Bacau. Door een Roemeense aannemer werd de funde ring gemaakt, verder werd de pastorie door vrijwilligers gebouwd die hiervoor in totaal drie maanden lang in Racova in tenten heb ben vertoefd. In juli 1994 werd de pastorie door ds. Van der Want en zijn vrouw en drie kinderen in gebruik genomen. Al spoedig werd duidelijk dat de humani taire werkzaamheden van de predikant, naast zijn pastorale arbeid, te veel waren voor één man. Daarom werd na enkele maanden de Roemeen Doru Vlad in dienst gekomen, aanvankelijk als een soort huisknecht van de fam. Van der Want. In 1995 heeft het bestuur van H.C.R het besluit genomen de familie Muit uit te zenden om de humanitaire acti viteiten ter hand te nemen, ter ondersteuning van de oastorale arbeid. Ook werd toen de Asociatia Betania opgericht en is Doru Vlad bij deze Asociatia in dienst gekomen. Thans is Doro burgemeester van Racova en lid van de Orthodoxe kerk. André en Evelyne Muit en hun dochter Marit zijn - na eerst nog een periode bij de fam. Van der Want te heb ben ingewoond - in Bacau gaan wonen. De H.C.R. heeft hiervoor een appartement in Bacau kunnen huren. Het was wel erg klein, maar het ging. Ook de werkzaamheden van André groeiden, waardoor in de kleine kamerruimte van het appartement ook een hoek moest worden ingericht als kantoor ruimte. Verder groeide het gezin Muit door de geboorte van hun zoon Arno. Daarnaast overnachtten vele gasten in dit appartement. Uiteindelijk werd het geheel te klein. Toen de mogelijkheid zich voordeed werd dan ook een woning aangekocht, ook in Bacau, die na een verbouwing geschikt gemaakt werd voor de fam. Muit. Om de vele gasten die Bacau bezochten onderdak te kunnen geven, heeft de H.C.R. hiervoor ook een appartement aangekocht, dat enkele jaren geleden gere noveerd werd en dat kort geleden is voorzien van een eigen cv-installatie met warmwater voorziening. Er zijn nu vier vaste slaapplaat sen in dit appartement. Vanuit Nederland worden hulpgoederen naar Bacau gebracht en daar opgeslagen in een gehuurde ruimte. Echter, de huur hiervan was hoog en werd er nogal eens ingebroken. Na eerst nog andere loodsen te hebben gehuurd, is toen besloten om een eigen opslagruimte van 300 m2 te bouwen. Dit was van groot belang vanwege de vele hulpgoederentrans porten, vorig jaar 23 keer met 110 m3 goe deren per vracht! Vanuit de nieuwe Depozit (opslagruimte) worden de ontvangen goede ren gesorteerd en gereedgemaakt om bezorgd te worden bij o.a. de gezinnen binnen het Noodhulp-Adoptie project. Dit zijn de arm ste gezinnen die praktisch niets hebben om in hun dagelijks onderhoud te voorzien. Vaak zijn er in deze gezinnen ook gehandicapte personen, dikwijls meerdere in één gezin. Meestal wordt naar dit soort gezinnen niet of nauwelijks omgezien. Daarom bezoekt de in dienst zijnde sociaal werker deze gezinnen, zoveel als nodig en mogelijk is samen met evangelist Luigi Rosea, want naast humani taire hulp is het doel van de Stichting H.C.R. ook het verlenen van geestelijke hulp. Hier over hopen wij een volgende keer verder te gaan. D.Vroegindeweij secretaris H.C.R. tel.0187-482594, e-maildammis.vr-hcr@kliksafe.nl. l ii 1/ I

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 6