Commissaris van de Koningin opent Agrarisclie Manifestatie Goeree-Overflaldtee Politie gaat samen met Ouddorpers snellieid meten op onveilige racebanen Wellicht gratis parkeervergunning voor omwonenden D'n Dielc Opheffing Visserijverenigingen Goedereede nu definitief "l^s-? o B chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden MroOELHARNIS - Wellicht komt er toch een gratis parkeervergun ning voor de omwonenden van win kelcentrum D'n Diek in Middel- harnis. Dat heeft wethouder Wim van der Kamp vorig week dinsdag avond gezegd tijdens een informa tieavond over het nieuwe parkeer beleid rondom D'n Diek. Parkeerdruk Prijzen Gratis Aanrijtijden Afspraak maken ^^fe' ix«v '^^p GOEDEREEDE actief in beeld en geluid Mentaliteitskwestie LTO-Noord pleit voor het gebruik van bio-ethanol als brandstof Biodiversiteit Bio-ethanol Dank Bereikbaarheid Zorg en toewijding Agrarische vernieuwing Dinsdag 28 juni 2005 78e jaargang nr. 7417 Door Roeland van Mourik De avond vond plaats in de raadszaal van het gemeentehuis van Middelhamis en werd druk bezocht door ondernemers van D'n Diek en omwonenden van het winkelcen trum. Zo druk zelfs dat wethouder Van der Kamp zelf in aller ijl extra stoelen neer moest zetten in de raadszaal. Ook de schuifwanden van de zaal moesten opzij om meer ruimte te creëren. Het college wil overgaan tot het instellen van een blauwe zone en een zone voor vergun ninghouders in aangrenzende woonstraten. "Door toenemende parkeerdruk in het cen trum, parkeren steeds meer bezoekers van de winkeldijk hun auto in aangrenzende woon straten", legt ambtenaar Rien Villerius tij dens de informatieavond uit. "Dit levert niet alleen vervelende, maar soms ook onveilige verkeerssituaties op". Door het aanleggen van een grote parkeer plaats aan de noordkant van D'n Diek wil het college het langparkeren bevorderen. Het kortparkeren kan in de blauwe zone en in de woonstraten wordt het voor bezoekers van het centrum verboden te parkeren. De vergunninghouders moeten voor hun parkeervergunning 19,50 per jaar beta len. Op die parkeervergunning kan één auto geregistreerd worden. Op een tweede par keervergunning kunnen twee auto's worden geregistreerd. Voor die tweede vergunning betalen omwonenden 45,00. Voor onderne mers Uggen de prijzen voor de vergunningen hoger. Zij betalen voor hun eerste en tweede parkeervergunning respectieveUjk 100,00 en 150,00. Voor bezoekers kuimen parkeer bonnen gekocht worden. Die kosten 0,50 en worden in setjes van tien verkocht. Deze prijzen schoten de bezoekers van de informatieavond in het verkeerde keelgat. Al tijdens de bekendmaking van de prijzen begonnen de belanghebbenden te proteste ren. Van der Kamp maande tot stilte en gaf aan dat in de pauze vragen op papier gezet konden worden, die na de pauze beantwoord zouden worden. "Wat is de filosofie achter de 19,50 die we moeten betalen", vroeg één van de bezoekers na de pauze. "Dat is de kostprijs van het ver strekken van een parkeervergunning", gaf Van der Kamp aan. "Dus wij moeten beta len, zodat bezoekers van het winkelcentrum gratis kunnen parkeren. Wij worden gedis crimineerd ten opzichte van de mensen die hier komen winkelen", reageerde een andere bezoeker fel. Er werd daarom door een groot deel van de bezoekers gepleit voor een gratis parkeerver gunning. Van der Kamp gaf aan dat het stand punt van de omwonenden duideüjk is en dat hij dit standpunt aan de gemeenteraad zal doorgeven. Die moet op donderdag 30 juni een besluit over het parkeerbeleid nemen. De kopersvereniging van de 56 kadewo ningen achter D'n Diek legde de vinger bij het feit dat achter hun woningen een lang- parkeerzone is gesitueerd. Daar zijn ze niet blij mee omdat ze bang zijn dat er voor hun auto's geen plek meer overblijft. Zij willen daarom, zo gaf een woordvoerder namens de kopersvereniging aan, graag 19,50 voor een parkeervergunning neerleggen. "Als we daarmee een parkeerplekje kunnen garande ren, betalen we dat bedrag graag". Van der Kamp gaf aan dat hij ook dit punt aan de gemeenteraad kenbaar zal maken, zodat er een oplossing voor dit probleem komt. OUDDORP - Inwoners van Oud- dorp voelen zich op sommige straten en wegen in het dorp niet veilig. De Molenweg, het Smalle Einde, de Dirk- doensweg en de Dorpsweg - het zyn regelrechte racebanen. Tijdens een avond over integrale veiligheid, vorige week woensdag in De Dorps-tienden, namen de gemeente en de politie de grieven in ontvangst. De politie deed de toezegging om samen met de kla gers snelheidsmetingen uit te voeren op de wegen waar het volgens de aan wezige Ouddorpers het meest uit de hand loopt. Door Kees van Rixoort De bijeenkomst in Ouddorp volgde op soort gelijke avonden in Stellendam en Goeder- eede. Steeds gaven de gemeente en de poUtie een presentatie van het integrale veiligheids beleid en vond er een terugkoppeling plaats van de bewonersavonden in 2004. Integrale veiUgheid, legde ambtenaar Ton Lokker uit, is niet alleen een aandachtsgebied van gemeen te, politie. Openbaar Ministerie en Bureau Halt, maar in het bijzonder ook van de burger zelf. "U weet als geen ander wat er speelt in uw buurt en wijk. Daarom vragen we u uiting te geven aan uw veiligheidsgevoelens." Zo'n zelfde oproep deed burgemeester Van de Vel de: "Wij kunnen niet alles zelf oplossen. Uw inbreng is nodig om te weten wat er leeft en dat willen we graag horen." Uit poUtiecijfers blijkt dat auto-inbraken, diefstal van fietsen, bromfietsen en snorfiet sen, inbraken, geweldsdelicten en mishande ling en bedreiging relatief het vaakst voor komen binnen de gemeente Goedereede. Dat zijn de cijfers. Gaat het echter over de gevoe lens van de burger, dan scoort verkeersveiUg- heid het allerhoogst. Gevolgd door gebrek kige verlichting, te weinig toezicht van de politie, overlast van jongeren en brommer- en scooteroverlast. Punten die naar voren kwa men tijdens de bewonersavonden in 2004 en waarover de gemeente en de politie vorige week wat vorderingen kon melden. Zo voert de buurtagent nu zelfstandig snel heidscontroles uit met behulp van een laser- gun, wordt er binnen de bebouwde kom ver baliserend opgetreden tegen snelheidsdui vels en is er een zogenoemde aso-controle geweest om de brommer- en scooteroverlast in te dammen. "De indruk is dat de overlast is teruggedrongen", aldus Ton Lokker. "Alle reden om de controle voort te zetten." Verder krijgen fietsers en bromfietsers die zonder verlichting rondrijden nu direct een bon; de waarschuwing is afgeschaft. Het 'horeca- toezicht' in de weekeinden werd woensdag avond omschreven als succesvol. Wijkteamchef Cas Schrammeijer ging ver volgens in op het vorig jaar geuite gevoel dat de politie slecht bereikbaar is en niet tijdig ter plekke komt na een melding. Die kritiek was terecht, trok de politieman het boetekleed aan. Hij had er ook een verklaring voor. Na de reorganisatie is het politiewerk uiteenge vallen in vier 'werkprocessen': wijkpolitie, directe hulpverlening, opsporing en intake, service en ondersteuning. "Daar is nogal wat commentaar op geweest. Het werkte goed in het stedelijk gebied, maar op het platteland niet. Als je na een aanrijding belde, kwam de politie als je geluk had uit Hellevoetsluis en als je pech had uit Oude-Tonge. Het duurde dus even. We hebben ons de faitiek ter harte genomen en wilden de tevredenheid terug winnen. Het scheiden van de werkprocessen is ongedaan gemaakt en nu komt de bus van uit Middelhamis, waar het personeel ook is uitgebreid. De wijkpolitie focust daarnaast meer op de kernen. We hebben enkele stap- ppn gezet, maar we zijn er nog lang niet. We blijven bijschaven. De aanrijtijden zitten in ieder geval in de plus. Er zijn signalen dat het beter gaat, dat deze werkwijze beter aanslaat bij het landeüjk gebied." Na de presentaties van de gemeente en de politie kon de zaal - het was ondanks de drukkende hitte redehjk druk - vragen stel len en onveilige situaties signaleren. Wat vorig jaar bleek, bleek ook nu weer: het is vooral de verkeersveiUgheid in het dorp die de Ouddorpers hoog zit. Op diverse straten en wegen wordt veel te hard gereden, was de boodschap, die met tal van voorbeelden werd geïllustreerd en die meermalen gepaard ging met de opmerking dat het al jaren zo is en dat er blijkbaar eerst een dode moet val len voordat er maatregelen worden getroffen. Waarop burgemeester Van de Velde, wethou der Van Oosterom en wijkteamchef Schram meijer ook meermalen rephceerden met de opmerking dat er niet naar het verleden geke ken moet worden, maar naar de toekomst, dat je niet alles tegelijk kunt aanpakken en dat sommige werkzaamheden op het punt van uitvoering staan. "We kuimen niet direct iedereen tevreden maken", aldus mevrouw Van de Velde. De Ouddorpers die straten en wegen noem den waar te hard wordt gereden, &egen van Cas Schrammeijer de uitnodiging om een afspraak te maken. "Dan gaan we daar met de lasergun heen of we bestellen de radarauto en controleren we samen." Op de Molenweg zal dat zeker gebeuren, want die werd meerdere keren genoemd. "Het is gewoon een racebaan geworden, je houdt je hart vast met al die kin- GEMEENTE Nieuwe openingstijden gemeentehuis Vanaf 1 juli 2005 gelden er nieuwe ope ningstijden voor het gemeentehuls te Goedereede: Maandag 9.00 -12.00 uur en 13.00-16.00 uur Dinsdag 9.00 - 12.00 uur Woensdag 9.00 -12.00 uur en 13.00-16.00 uur Donderdag 9.00 -12.00 uuren 13.00-16.00 uur en Donderdagavond 18.00 -19.30 uur Vrijdag 9.00 -12.00 uur. Tijdens de op vrijdag 24 juni 2005 gehouden vergadering van de visserijver. 'Kop van Goe- ree/ZWN' werd besloten tot opheffing van de vereniging in verband met de oprichting van een nieuwe vereniging, die de belangen van alle visserijbedrijven in de gemeente Goe dereede zal behartigen. De 'Kop van Goe- ree/ZWN' was de laatste vereniging die dat besluit nog definitief moest nemen. De beide andere verenigingen, 'Ons Belang' en 'Del ta', hadden dat besluit reeds eerder genomen. Tijdens de ledenvergadering van 10 juni 2005 waren er te weinig leden aanwezig om ook voor de 'Kop van Goeree/ZWN' het besluit rechtsgeldig te kunnen nemen. Daardoor was een tweede vergadering noodzakelijk, welke vrijdag 24 juni werd gehouden. Nu de ophef- fmg van de bestaande verenigingen een feit is, kan de voorlopige werkgroep - onder lei ding van de voormalige burgemeester van Goedereede de heer C. Sinke - al zijn krach ten wijden aan de realisering van de oprich ting van de nieuwe vereniging. Gezien de huidige moeilijkheden in de visserij acht men deze vereniging, die namens alle vissers in de haven kan spreken, dringend noodzakelijk en zelfs aanbevelenswaardig om een dergelijk proces van eenheid landelijk op te zetten. COMBI OUDDO» WuMTMt 31M10117) UI6I1 f« tU734 deren", zei iemand. Een ander kwam met een onduidelijke voorrangssituatie op de kruising van de Molenweg en de Wilhelminalaan. Die situatie was ontstaan na de aanleg van een afritje, dat bovendien "levensgevaarlijk" zou zijn. Weer een ander zei dat zelfs de bussen van Connexxion met 60 tot 70 kilometer per uur door het dorp rijden. Naast de Molenweg kwam ook het Smalle Einde meermalen naar voren als een weg waar het goed gas geven is. "Daér moet je eens gaan meten. En niet op de Oosterweg, want dat is een fluitje van een cent, terwijl er geen kinders spelen", zo gaf een aanwezige vrouw aan. Volgens de wethouder staat het doorvoeren van snelheidsremmende maat regelen op de rol voor 2008. Verschillende Ouddorpers vonden dat aan de late kant en drongen in de mssentijd aan op het uitdelen van bekeuringen. Er kwamen nog meer straten over tafel, wat Schrammeijer deed verzuchten dat hij mis schien wel veertig afspraken voor snelheids controles zou moeten maken. Mevrouw Van de Velde vond het een goed idee om die con troles samen met Ouddorpers te gaan doen. Ze zei dat die toezegging gestand gedaan zal worden en lanceerde ook het voornemen om de meetresultaten te publiceren in de eilande- üjke kranten en op de lokale radio. Overigens benadrukte CDA-wethouder Van Oosterom tijdens de discussie over het racen in Ouddorp dat veel mensen de hand in eigen boezem kunnen steken. "Wat ik mis, is een stuk verantwoordelijkheid bij de burger. Het zijn de mensen die hier bekend zijn, die de snelheid opvoeren. Laten we dat probleem met elkaar te tackelen. Het is een mentali teitskwestie." En wijkteamchef Schramme ijer deed een bewoner van de Molenweg, die zei vijf auto's te kunnen aanwijzen die struc tureel te hard rijden, de suggestie om eens met de eigenaren van die auto's in discussie te gaan. Burgemeester Van de Velde rondde de avond in De Dorpstienden af met de mededeling, dat de Stuurgroep Integrale Veiligheid alle opmerkingen van de drie bewonersavonden bundelt, waarna de verschillende werkgroe pen (vooral de werkgroep verkeer) aan de slag gaan met het beoordelen van wat er kan worden uitgevoerd. Daarvoor is 15.000 euro beschikbaar. "Dus we moeten zorgvuldig pri oriteiten stellen." Voordat de burgemeester die woorden had gesproken, üet een vrouw in de zaal een afwijkend geluid horen. "De voel me veilig in deze gemeente", zei ze. "Ik ben blij dat ik hier woon en dat je 's avonds op straat kan lopen zonder dat er wat gebeurt." Waarmee deze spreekster aansloot bij een belangrijke frase in de nota Integraal Veiligheidsbeleid Goedereede 2005: Gesteld kan worden dat Goedereede een relatief veilige gemeente is. Het ontbijt van streekproducten vormde de opmaat voor de opening van de Agrarische Manifestatie Goeree-Overflakkee. DEN BOMMEL - Onder tropische weersomstandigheden werd afgelopen vrijdagochtend de Agrarische Mani festatie Goeree-Overflakkee (AMGO) geopend door Commissaris van de Koningin in Zuid-Holland, de heer J. Franssen. Voorafgaand aan de opening was er een ontbijt, in 'de Hoezemoos' aan de Schaapsweg in Den Bommel. Tekst en foto's: Adri van der Laan Het ontbijt voor genodigden, georganiseerd door de Land- Tuinbouw Organisatie Noord, bestond vrijwel volledig uit streekei gen producten. Tijdens het samenzijn voor afgaand aan de AMGO maakte LTO-Noord afdelingsvoorzitter van Goeree-Overflakkee, Comelis Visser, drie actiepunten bekend die hij graag onder de aandacht van de aanwe zige bestuurders bracht. Naast de burgemees ters Van Pelt van de gemeente Oostflakkee en Van de Velde van de gemeente Goedereede was ook een aantal wethouders vertegen woordigd, evenals vertegenwoordigers van de provincie, de Kamer van Koophandel en het waterschap Hollandse Delta. Visser stond stil bij de niet zo rooskleurige situatie van de eilandelijke akkerbouwers. Hij noemde onder andere de lage uien- en aardappelprijzen, die de agrariërs voor grote financiële problemen stellen. Visser pleitte er bij de aanwezige bestuurders voor om nieuwe ontwikkelingen in de akkerbouw mogelijk te maken. Volgens LTO-Noord zouden er meer mogelijkheden voor biodiversiteit moeten zijn op de landbouwgronden. Bedoeld wordt dat er langs de akkenanden een strook grond van ongeveer drie meter overblijft, die wordt ingezaaid met bloemen en anderen kruiden. "Zij verfraaien niet alleen het landschap maar leveren ook voordelen op voor de akkerbou wers, want insecten kunnen er gemakkelijk op overwinteren en kuimen hun nuttige taak verrichten bij bestuiving en het weren van ziektes in de gewassen. Verder is er minder uitvloei van mest naar de sloten, wat weer beter is voor het milieu". Visser vroeg of de overheden hierin een bijdrage kunnen leve ren. Ook via Leader, de organisatie die over de toekenning van Europese subsidies gaat, zouden er subsidiegelden kuimen worden aangetrokken. LTO-Noord zou ook graag zien dat het houden van mini-campings bij boerderijen door de eilandelijke gemeenten meer gestimuleerd zou worden, nu de wet telijke beperkingen versoepeld zijn. Het derde punt waarin de land- en tuinbouw organisatie toekomst ziet voor de Rakkeese akkerbouwers, is de productie van Bio-etha nol. Dit is een brandstof die op milieuvrien delijke wijze gewonnen kan worden uit land bouwproducten zoals granen. Visser wees erop dat de gemeenten Rotterdam, Dordrecht en Zwijndrecht al proeven uitvoeren met deze brandstof door ze te gebruiken in hun auto's. De afdelingsvoorzitter riep de gemeenten en het waterschap op om ook dergelijke proeven te doen met hun wagenpark. Visser zou dit een goed initiatief vinden, waarbij ook de graan prijs voor de boeren wellicht weer enkele cen ten per küo naar boven zou kunnen gaan. Op de AMGO was een auto tentoongesteld die op deze milieuvriendelijke brandstof rijdt. Na het ontbijt vertrok het gezelschap richting het bedrijventerrein Bosland in Den Bom mel, waar op het terrein van Mol Agrocom de Agrarische Manifestatie werd gehouden. Commissaris van de Koningin J. Franssen was uitgenodigd om de openingshandeling te verrichten. Voordat deze openingshande ling plaatsvond waren er enkele toespraken en werd gezamenlijk het Flakkeese volkslied gezongen. De voorzitter van het bestuur van de AMGO, de heer Jan Nijssen, heette de aanwezigen hartelijk welkom. Hij sprak zijn erkentelijk heid uit voor de firma Mol Agrocom, die het terrein voor de manifestatie beschikbaar stelde. Dank was er ook voor de hoofdspon sor, de Rabobank. "Ondanks de minder gun stige resultaten in de agrarische sector is het toch gelukt weer een groot aantal bedrijven en ondernemingen die direct en indirect bij de agrarische sector zijn betrokken, bij elkaar te krijgen". Nijssen wees erop dat deze derde agrarische manifestatie onder veel moeilijke omstandigheden tot stand is gekomen. Hij doelde hiermee op de vele voorschriften die er van overheidswege zijn ontwikkeld en waar aan moest worden voldaan. Maar toch kon hij constateren dat "ondanks dat 2004 een ramp jaar was, wij u hier allen mogen begroeten". De voorzitter van de Kamer van Koophan del van Rotterdam en omstreken, de heer Lavooij, hield eveneens een toespraak. Op de AMGO kreeg Commissaris van de Koningin Franssen een mand met streekproducten aangeboden door Comelis Visser van LTO-Noord. Ofschoon de agrariërs als vrije ondernemers niet verplicht zijn om lid van de Kamer van Koophandel te zijn, leverde deze organisatie toch een financiële bijdrage aan deze dag. Dit omdat de Kamer de agrarische onderne mers in "deze prachtige omgeving" een heel warm hart toedraagt. Lavooij noemde in zijn toespraak de knelpunten waarmee de onder nemers op Goeree-Overflakkee belemmerd worden. Zoals de doorstroming op de wegen, zoals de N59 en de N57, waar het zeker in de zomermaanden filerijden is. Ook noemde hij de vertragende factor van de landbouw voertuigen op de weg tussen Dirksland en Melissant. "Klanten en leveranciers kunnen de ondernemers moeilijk bereiken". Hij ver zekerde dat de Kamerkring een bijdrage wil leveren het vinden van oplossingen voor de knelpunten. Hij noemde het belangrijk dat de leden van de Kamer actief zijn binnen hun eigen gemeenten. De Kamervoorzitter wees nog eens op de bemiddelende rol die de orga nisatie kan spelen tussen de ondernemers en de overheden. In een verkiezingsmanifest, waarin verschillende actiepunten worden genoemd, wil de Kamer de raadsfracties per gemeente deel maken van de zorgen die er zijn voor de ondernemers. Commissaris van de Koningin in Zuid-Hol land, de heer J. Franssen, sprak in zijn ope ningswoord over het belang van het houden van een dergelijke manifestatie. Hij vindt het belangrijk dat een groot publiek kennis kan nemen van hoe agrarische producten op het Goeree-Overflakkee worden geproduceerd. "Het bewijs wordt geleverd dat dit gebeurt met de grootst mogelijke zorg en toewij ding". Het is goed dat het eiland door middel van deze manifestatie verder wordt ontsloten voor een groter publiek. Het eiland wordt gekenmerkt door rust, kust, ruimte en natuur en dat is niet overal zo". Franssen wees zijn toehoorders erop dat Nederland heel zorgvuldig met de ruimte om moet gaan. "Er is veel creativiteit en daad kracht nodig om deze invulling plaats te laten vinden". Volgens Franssen vraagt het behoud van het platteland om nieuwe economische dragers, waarbij de maatschappelijke en cul tuurhistorische waarden overeind moeten blijven. Er moet met elkaar gediscussieerd worden", zo verzekerde Franssen. "Het pro vinciaal bestuur heeft er oog voor dat de land bouw onder economische druk leeft, en voor de gevolgen van de toenemende regelgeving en fiimaatverandering. Schaalvergroting in de veehouderij, tuin- en akkerbouw is onvermij delijk". Volgens Franssen worden veel agra riërs voor de vraag gesteld of ze hun bedrijf nog wel in de huidige vorm kunnen voortzet ten. "Deze constatering doet een beroep op de vindingrijkheid van de betrokkenen". Franssen noemde het een uitdaging om let- terUjk en figuurlijk ruimte te vinden voor agrarische vernieuwing die bijdraagt in de continuïteit in de landschappelijke karakte ristieken. Toch is er volgens hem nog een goede toekomst voor de sterke landbouw, want hij verwacht dat de samenwerking tus sen verschillende partijen een positieve uit werking zal hebben op het landschap van Goeree-Overflakkee: "Een eiland dat zonder een sterke agrarische sector ook voor de toe komst niet denkbaar is!" Nadat de heer Franssen het bord voor de AMGO had onthuld, was er gelegenheid om de manifestatie te bezoeken, waar tal van bedrijven hun diensten en producten presen teerden en waar voor 'buitenstaanders' ook veel gelegenheid was om een blikje te wer pen achter de schermen van de actieve agra rische sector van Goeree-Overflakkee

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 1