Commissaris van de Koningin opent
Agrarisclie Manifestatie Goeree-Overflaldtee
Politie gaat samen met Ouddorpers
snellieid meten op onveilige racebanen
Wellicht gratis parkeervergunning
voor omwonenden D'n Dielc
Opheffing Visserijverenigingen
Goedereede nu definitief
"l^s-? o B
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
MroOELHARNIS - Wellicht komt
er toch een gratis parkeervergun
ning voor de omwonenden van win
kelcentrum D'n Diek in Middel-
harnis. Dat heeft wethouder Wim
van der Kamp vorig week dinsdag
avond gezegd tijdens een informa
tieavond over het nieuwe parkeer
beleid rondom D'n Diek.
Parkeerdruk
Prijzen
Gratis
Aanrijtijden
Afspraak maken
^^fe'
ix«v
'^^p
GOEDEREEDE
actief in beeld en geluid
Mentaliteitskwestie
LTO-Noord pleit voor het gebruik van bio-ethanol als brandstof
Biodiversiteit
Bio-ethanol
Dank
Bereikbaarheid
Zorg en toewijding
Agrarische vernieuwing
Dinsdag 28 juni 2005
78e jaargang
nr. 7417
Door Roeland van Mourik
De avond vond plaats in de raadszaal van
het gemeentehuis van Middelhamis en werd
druk bezocht door ondernemers van D'n
Diek en omwonenden van het winkelcen
trum. Zo druk zelfs dat wethouder Van der
Kamp zelf in aller ijl extra stoelen neer moest
zetten in de raadszaal. Ook de schuifwanden
van de zaal moesten opzij om meer ruimte
te creëren.
Het college wil overgaan tot het instellen van
een blauwe zone en een zone voor vergun
ninghouders in aangrenzende woonstraten.
"Door toenemende parkeerdruk in het cen
trum, parkeren steeds meer bezoekers van de
winkeldijk hun auto in aangrenzende woon
straten", legt ambtenaar Rien Villerius tij
dens de informatieavond uit. "Dit levert niet
alleen vervelende, maar soms ook onveilige
verkeerssituaties op".
Door het aanleggen van een grote parkeer
plaats aan de noordkant van D'n Diek wil
het college het langparkeren bevorderen. Het
kortparkeren kan in de blauwe zone en in de
woonstraten wordt het voor bezoekers van
het centrum verboden te parkeren.
De vergunninghouders moeten voor hun
parkeervergunning 19,50 per jaar beta
len. Op die parkeervergunning kan één auto
geregistreerd worden. Op een tweede par
keervergunning kunnen twee auto's worden
geregistreerd. Voor die tweede vergunning
betalen omwonenden 45,00. Voor onderne
mers Uggen de prijzen voor de vergunningen
hoger. Zij betalen voor hun eerste en tweede
parkeervergunning respectieveUjk 100,00
en 150,00. Voor bezoekers kuimen parkeer
bonnen gekocht worden. Die kosten 0,50
en worden in setjes van tien verkocht.
Deze prijzen schoten de bezoekers van de
informatieavond in het verkeerde keelgat.
Al tijdens de bekendmaking van de prijzen
begonnen de belanghebbenden te proteste
ren. Van der Kamp maande tot stilte en gaf
aan dat in de pauze vragen op papier gezet
konden worden, die na de pauze beantwoord
zouden worden.
"Wat is de filosofie achter de 19,50 die we
moeten betalen", vroeg één van de bezoekers
na de pauze. "Dat is de kostprijs van het ver
strekken van een parkeervergunning", gaf
Van der Kamp aan. "Dus wij moeten beta
len, zodat bezoekers van het winkelcentrum
gratis kunnen parkeren. Wij worden gedis
crimineerd ten opzichte van de mensen die
hier komen winkelen", reageerde een andere
bezoeker fel.
Er werd daarom door een groot deel van de
bezoekers gepleit voor een gratis parkeerver
gunning. Van der Kamp gaf aan dat het stand
punt van de omwonenden duideüjk is en dat
hij dit standpunt aan de gemeenteraad zal
doorgeven. Die moet op donderdag 30 juni
een besluit over het parkeerbeleid nemen.
De kopersvereniging van de 56 kadewo
ningen achter D'n Diek legde de vinger bij
het feit dat achter hun woningen een lang-
parkeerzone is gesitueerd. Daar zijn ze niet
blij mee omdat ze bang zijn dat er voor hun
auto's geen plek meer overblijft. Zij willen
daarom, zo gaf een woordvoerder namens
de kopersvereniging aan, graag 19,50 voor
een parkeervergunning neerleggen. "Als we
daarmee een parkeerplekje kunnen garande
ren, betalen we dat bedrag graag". Van der
Kamp gaf aan dat hij ook dit punt aan de
gemeenteraad kenbaar zal maken, zodat er
een oplossing voor dit probleem komt.
OUDDORP - Inwoners van Oud-
dorp voelen zich op sommige straten
en wegen in het dorp niet veilig. De
Molenweg, het Smalle Einde, de Dirk-
doensweg en de Dorpsweg - het zyn
regelrechte racebanen. Tijdens een
avond over integrale veiligheid, vorige
week woensdag in De Dorps-tienden,
namen de gemeente en de politie de
grieven in ontvangst. De politie deed
de toezegging om samen met de kla
gers snelheidsmetingen uit te voeren
op de wegen waar het volgens de aan
wezige Ouddorpers het meest uit de
hand loopt.
Door Kees van Rixoort
De bijeenkomst in Ouddorp volgde op soort
gelijke avonden in Stellendam en Goeder-
eede. Steeds gaven de gemeente en de poUtie
een presentatie van het integrale veiligheids
beleid en vond er een terugkoppeling plaats
van de bewonersavonden in 2004. Integrale
veiUgheid, legde ambtenaar Ton Lokker uit, is
niet alleen een aandachtsgebied van gemeen
te, politie. Openbaar Ministerie en Bureau
Halt, maar in het bijzonder ook van de burger
zelf. "U weet als geen ander wat er speelt in
uw buurt en wijk. Daarom vragen we u uiting
te geven aan uw veiligheidsgevoelens." Zo'n
zelfde oproep deed burgemeester Van de Vel
de: "Wij kunnen niet alles zelf oplossen. Uw
inbreng is nodig om te weten wat er leeft en
dat willen we graag horen."
Uit poUtiecijfers blijkt dat auto-inbraken,
diefstal van fietsen, bromfietsen en snorfiet
sen, inbraken, geweldsdelicten en mishande
ling en bedreiging relatief het vaakst voor
komen binnen de gemeente Goedereede. Dat
zijn de cijfers. Gaat het echter over de gevoe
lens van de burger, dan scoort verkeersveiUg-
heid het allerhoogst. Gevolgd door gebrek
kige verlichting, te weinig toezicht van de
politie, overlast van jongeren en brommer- en
scooteroverlast. Punten die naar voren kwa
men tijdens de bewonersavonden in 2004 en
waarover de gemeente en de politie vorige
week wat vorderingen kon melden.
Zo voert de buurtagent nu zelfstandig snel
heidscontroles uit met behulp van een laser-
gun, wordt er binnen de bebouwde kom ver
baliserend opgetreden tegen snelheidsdui
vels en is er een zogenoemde aso-controle
geweest om de brommer- en scooteroverlast
in te dammen. "De indruk is dat de overlast
is teruggedrongen", aldus Ton Lokker. "Alle
reden om de controle voort te zetten." Verder
krijgen fietsers en bromfietsers die zonder
verlichting rondrijden nu direct een bon; de
waarschuwing is afgeschaft. Het 'horeca-
toezicht' in de weekeinden werd woensdag
avond omschreven als succesvol.
Wijkteamchef Cas Schrammeijer ging ver
volgens in op het vorig jaar geuite gevoel dat
de politie slecht bereikbaar is en niet tijdig ter
plekke komt na een melding. Die kritiek was
terecht, trok de politieman het boetekleed
aan. Hij had er ook een verklaring voor. Na
de reorganisatie is het politiewerk uiteenge
vallen in vier 'werkprocessen': wijkpolitie,
directe hulpverlening, opsporing en intake,
service en ondersteuning. "Daar is nogal wat
commentaar op geweest. Het werkte goed in
het stedelijk gebied, maar op het platteland
niet. Als je na een aanrijding belde, kwam de
politie als je geluk had uit Hellevoetsluis en
als je pech had uit Oude-Tonge. Het duurde
dus even. We hebben ons de faitiek ter harte
genomen en wilden de tevredenheid terug
winnen. Het scheiden van de werkprocessen
is ongedaan gemaakt en nu komt de bus van
uit Middelhamis, waar het personeel ook is
uitgebreid. De wijkpolitie focust daarnaast
meer op de kernen. We hebben enkele stap-
ppn gezet, maar we zijn er nog lang niet. We
blijven bijschaven. De aanrijtijden zitten in
ieder geval in de plus. Er zijn signalen dat het
beter gaat, dat deze werkwijze beter aanslaat
bij het landeüjk gebied."
Na de presentaties van de gemeente en de
politie kon de zaal - het was ondanks de
drukkende hitte redehjk druk - vragen stel
len en onveilige situaties signaleren. Wat
vorig jaar bleek, bleek ook nu weer: het is
vooral de verkeersveiUgheid in het dorp die
de Ouddorpers hoog zit. Op diverse straten
en wegen wordt veel te hard gereden, was
de boodschap, die met tal van voorbeelden
werd geïllustreerd en die meermalen gepaard
ging met de opmerking dat het al jaren zo is
en dat er blijkbaar eerst een dode moet val
len voordat er maatregelen worden getroffen.
Waarop burgemeester Van de Velde, wethou
der Van Oosterom en wijkteamchef Schram
meijer ook meermalen rephceerden met de
opmerking dat er niet naar het verleden geke
ken moet worden, maar naar de toekomst,
dat je niet alles tegelijk kunt aanpakken en
dat sommige werkzaamheden op het punt
van uitvoering staan. "We kuimen niet direct
iedereen tevreden maken", aldus mevrouw
Van de Velde.
De Ouddorpers die straten en wegen noem
den waar te hard wordt gereden, &egen van
Cas Schrammeijer de uitnodiging om een
afspraak te maken. "Dan gaan we daar met de
lasergun heen of we bestellen de radarauto en
controleren we samen." Op de Molenweg zal
dat zeker gebeuren, want die werd meerdere
keren genoemd. "Het is gewoon een racebaan
geworden, je houdt je hart vast met al die kin-
GEMEENTE
Nieuwe openingstijden gemeentehuis
Vanaf 1 juli 2005 gelden er nieuwe ope
ningstijden voor het gemeentehuls te
Goedereede:
Maandag 9.00 -12.00 uur en
13.00-16.00 uur
Dinsdag 9.00 - 12.00 uur
Woensdag 9.00 -12.00 uur en
13.00-16.00 uur
Donderdag 9.00 -12.00 uuren
13.00-16.00 uur en
Donderdagavond 18.00 -19.30 uur
Vrijdag 9.00 -12.00 uur.
Tijdens de op vrijdag 24 juni 2005 gehouden
vergadering van de visserijver. 'Kop van Goe-
ree/ZWN' werd besloten tot opheffing van de
vereniging in verband met de oprichting van
een nieuwe vereniging, die de belangen van
alle visserijbedrijven in de gemeente Goe
dereede zal behartigen. De 'Kop van Goe-
ree/ZWN' was de laatste vereniging die dat
besluit nog definitief moest nemen. De beide
andere verenigingen, 'Ons Belang' en 'Del
ta', hadden dat besluit reeds eerder genomen.
Tijdens de ledenvergadering van 10 juni 2005
waren er te weinig leden aanwezig om ook
voor de 'Kop van Goeree/ZWN' het besluit
rechtsgeldig te kunnen nemen. Daardoor was
een tweede vergadering noodzakelijk, welke
vrijdag 24 juni werd gehouden. Nu de ophef-
fmg van de bestaande verenigingen een feit
is, kan de voorlopige werkgroep - onder lei
ding van de voormalige burgemeester van
Goedereede de heer C. Sinke - al zijn krach
ten wijden aan de realisering van de oprich
ting van de nieuwe vereniging. Gezien de
huidige moeilijkheden in de visserij acht men
deze vereniging, die namens alle vissers in de
haven kan spreken, dringend noodzakelijk en
zelfs aanbevelenswaardig om een dergelijk
proces van eenheid landelijk op te zetten.
COMBI
OUDDO» WuMTMt 31M10117) UI6I1 f« tU734
deren", zei iemand. Een ander kwam met een
onduidelijke voorrangssituatie op de kruising
van de Molenweg en de Wilhelminalaan. Die
situatie was ontstaan na de aanleg van een
afritje, dat bovendien "levensgevaarlijk" zou
zijn. Weer een ander zei dat zelfs de bussen
van Connexxion met 60 tot 70 kilometer per
uur door het dorp rijden.
Naast de Molenweg kwam ook het Smalle
Einde meermalen naar voren als een weg
waar het goed gas geven is. "Daér moet je
eens gaan meten. En niet op de Oosterweg,
want dat is een fluitje van een cent, terwijl er
geen kinders spelen", zo gaf een aanwezige
vrouw aan. Volgens de wethouder staat het
doorvoeren van snelheidsremmende maat
regelen op de rol voor 2008. Verschillende
Ouddorpers vonden dat aan de late kant en
drongen in de mssentijd aan op het uitdelen
van bekeuringen.
Er kwamen nog meer straten over tafel, wat
Schrammeijer deed verzuchten dat hij mis
schien wel veertig afspraken voor snelheids
controles zou moeten maken. Mevrouw Van
de Velde vond het een goed idee om die con
troles samen met Ouddorpers te gaan doen.
Ze zei dat die toezegging gestand gedaan zal
worden en lanceerde ook het voornemen om
de meetresultaten te publiceren in de eilande-
üjke kranten en op de lokale radio.
Overigens benadrukte CDA-wethouder Van
Oosterom tijdens de discussie over het racen
in Ouddorp dat veel mensen de hand in eigen
boezem kunnen steken. "Wat ik mis, is een
stuk verantwoordelijkheid bij de burger. Het
zijn de mensen die hier bekend zijn, die de
snelheid opvoeren. Laten we dat probleem
met elkaar te tackelen. Het is een mentali
teitskwestie." En wijkteamchef Schramme
ijer deed een bewoner van de Molenweg, die
zei vijf auto's te kunnen aanwijzen die struc
tureel te hard rijden, de suggestie om eens
met de eigenaren van die auto's in discussie
te gaan.
Burgemeester Van de Velde rondde de avond
in De Dorpstienden af met de mededeling,
dat de Stuurgroep Integrale Veiligheid alle
opmerkingen van de drie bewonersavonden
bundelt, waarna de verschillende werkgroe
pen (vooral de werkgroep verkeer) aan de
slag gaan met het beoordelen van wat er kan
worden uitgevoerd. Daarvoor is 15.000 euro
beschikbaar. "Dus we moeten zorgvuldig pri
oriteiten stellen."
Voordat de burgemeester die woorden had
gesproken, üet een vrouw in de zaal een
afwijkend geluid horen. "De voel me veilig
in deze gemeente", zei ze. "Ik ben blij dat ik
hier woon en dat je 's avonds op straat kan
lopen zonder dat er wat gebeurt." Waarmee
deze spreekster aansloot bij een belangrijke
frase in de nota Integraal Veiligheidsbeleid
Goedereede 2005: Gesteld kan worden dat
Goedereede een relatief veilige gemeente is.
Het ontbijt van streekproducten vormde de opmaat voor de opening van de Agrarische Manifestatie Goeree-Overflakkee.
DEN BOMMEL - Onder tropische
weersomstandigheden werd afgelopen
vrijdagochtend de Agrarische Mani
festatie Goeree-Overflakkee (AMGO)
geopend door Commissaris van de
Koningin in Zuid-Holland, de heer J.
Franssen. Voorafgaand aan de opening
was er een ontbijt, in 'de Hoezemoos'
aan de Schaapsweg in Den Bommel.
Tekst en foto's: Adri van der Laan
Het ontbijt voor genodigden, georganiseerd
door de Land- Tuinbouw Organisatie
Noord, bestond vrijwel volledig uit streekei
gen producten. Tijdens het samenzijn voor
afgaand aan de AMGO maakte LTO-Noord
afdelingsvoorzitter van Goeree-Overflakkee,
Comelis Visser, drie actiepunten bekend die
hij graag onder de aandacht van de aanwe
zige bestuurders bracht. Naast de burgemees
ters Van Pelt van de gemeente Oostflakkee en
Van de Velde van de gemeente Goedereede
was ook een aantal wethouders vertegen
woordigd, evenals vertegenwoordigers van
de provincie, de Kamer van Koophandel en
het waterschap Hollandse Delta.
Visser stond stil bij de niet zo rooskleurige
situatie van de eilandelijke akkerbouwers.
Hij noemde onder andere de lage uien- en
aardappelprijzen, die de agrariërs voor grote
financiële problemen stellen. Visser pleitte er
bij de aanwezige bestuurders voor om nieuwe
ontwikkelingen in de akkerbouw mogelijk te
maken. Volgens LTO-Noord zouden er meer
mogelijkheden voor biodiversiteit moeten
zijn op de landbouwgronden. Bedoeld wordt
dat er langs de akkenanden een strook grond
van ongeveer drie meter overblijft, die wordt
ingezaaid met bloemen en anderen kruiden.
"Zij verfraaien niet alleen het landschap maar
leveren ook voordelen op voor de akkerbou
wers, want insecten kunnen er gemakkelijk
op overwinteren en kuimen hun nuttige taak
verrichten bij bestuiving en het weren van
ziektes in de gewassen. Verder is er minder
uitvloei van mest naar de sloten, wat weer
beter is voor het milieu". Visser vroeg of de
overheden hierin een bijdrage kunnen leve
ren. Ook via Leader, de organisatie die over
de toekenning van Europese subsidies gaat,
zouden er subsidiegelden kuimen worden
aangetrokken. LTO-Noord zou ook graag
zien dat het houden van mini-campings bij
boerderijen door de eilandelijke gemeenten
meer gestimuleerd zou worden, nu de wet
telijke beperkingen versoepeld zijn.
Het derde punt waarin de land- en tuinbouw
organisatie toekomst ziet voor de Rakkeese
akkerbouwers, is de productie van Bio-etha
nol. Dit is een brandstof die op milieuvrien
delijke wijze gewonnen kan worden uit land
bouwproducten zoals granen. Visser wees
erop dat de gemeenten Rotterdam, Dordrecht
en Zwijndrecht al proeven uitvoeren met deze
brandstof door ze te gebruiken in hun auto's.
De afdelingsvoorzitter riep de gemeenten en
het waterschap op om ook dergelijke proeven
te doen met hun wagenpark. Visser zou dit een
goed initiatief vinden, waarbij ook de graan
prijs voor de boeren wellicht weer enkele cen
ten per küo naar boven zou kunnen gaan. Op
de AMGO was een auto tentoongesteld die op
deze milieuvriendelijke brandstof rijdt.
Na het ontbijt vertrok het gezelschap richting
het bedrijventerrein Bosland in Den Bom
mel, waar op het terrein van Mol Agrocom
de Agrarische Manifestatie werd gehouden.
Commissaris van de Koningin J. Franssen
was uitgenodigd om de openingshandeling
te verrichten. Voordat deze openingshande
ling plaatsvond waren er enkele toespraken
en werd gezamenlijk het Flakkeese volkslied
gezongen.
De voorzitter van het bestuur van de AMGO,
de heer Jan Nijssen, heette de aanwezigen
hartelijk welkom. Hij sprak zijn erkentelijk
heid uit voor de firma Mol Agrocom, die
het terrein voor de manifestatie beschikbaar
stelde. Dank was er ook voor de hoofdspon
sor, de Rabobank. "Ondanks de minder gun
stige resultaten in de agrarische sector is het
toch gelukt weer een groot aantal bedrijven
en ondernemingen die direct en indirect bij
de agrarische sector zijn betrokken, bij elkaar
te krijgen". Nijssen wees erop dat deze derde
agrarische manifestatie onder veel moeilijke
omstandigheden tot stand is gekomen. Hij
doelde hiermee op de vele voorschriften die er
van overheidswege zijn ontwikkeld en waar
aan moest worden voldaan. Maar toch kon hij
constateren dat "ondanks dat 2004 een ramp
jaar was, wij u hier allen mogen begroeten".
De voorzitter van de Kamer van Koophan
del van Rotterdam en omstreken, de heer
Lavooij, hield eveneens een toespraak.
Op de AMGO kreeg Commissaris van de Koningin Franssen een mand met streekproducten
aangeboden door Comelis Visser van LTO-Noord.
Ofschoon de agrariërs als vrije ondernemers
niet verplicht zijn om lid van de Kamer van
Koophandel te zijn, leverde deze organisatie
toch een financiële bijdrage aan deze dag.
Dit omdat de Kamer de agrarische onderne
mers in "deze prachtige omgeving" een heel
warm hart toedraagt. Lavooij noemde in zijn
toespraak de knelpunten waarmee de onder
nemers op Goeree-Overflakkee belemmerd
worden. Zoals de doorstroming op de wegen,
zoals de N59 en de N57, waar het zeker in
de zomermaanden filerijden is. Ook noemde
hij de vertragende factor van de landbouw
voertuigen op de weg tussen Dirksland en
Melissant. "Klanten en leveranciers kunnen
de ondernemers moeilijk bereiken". Hij ver
zekerde dat de Kamerkring een bijdrage wil
leveren het vinden van oplossingen voor de
knelpunten. Hij noemde het belangrijk dat de
leden van de Kamer actief zijn binnen hun
eigen gemeenten. De Kamervoorzitter wees
nog eens op de bemiddelende rol die de orga
nisatie kan spelen tussen de ondernemers en
de overheden. In een verkiezingsmanifest,
waarin verschillende actiepunten worden
genoemd, wil de Kamer de raadsfracties per
gemeente deel maken van de zorgen die er
zijn voor de ondernemers.
Commissaris van de Koningin in Zuid-Hol
land, de heer J. Franssen, sprak in zijn ope
ningswoord over het belang van het houden
van een dergelijke manifestatie. Hij vindt het
belangrijk dat een groot publiek kennis kan
nemen van hoe agrarische producten op het
Goeree-Overflakkee worden geproduceerd.
"Het bewijs wordt geleverd dat dit gebeurt
met de grootst mogelijke zorg en toewij
ding". Het is goed dat het eiland door middel
van deze manifestatie verder wordt ontsloten
voor een groter publiek. Het eiland wordt
gekenmerkt door rust, kust, ruimte en natuur
en dat is niet overal zo".
Franssen wees zijn toehoorders erop dat
Nederland heel zorgvuldig met de ruimte om
moet gaan. "Er is veel creativiteit en daad
kracht nodig om deze invulling plaats te laten
vinden". Volgens Franssen vraagt het behoud
van het platteland om nieuwe economische
dragers, waarbij de maatschappelijke en cul
tuurhistorische waarden overeind moeten
blijven. Er moet met elkaar gediscussieerd
worden", zo verzekerde Franssen. "Het pro
vinciaal bestuur heeft er oog voor dat de land
bouw onder economische druk leeft, en voor
de gevolgen van de toenemende regelgeving
en fiimaatverandering. Schaalvergroting in de
veehouderij, tuin- en akkerbouw is onvermij
delijk". Volgens Franssen worden veel agra
riërs voor de vraag gesteld of ze hun bedrijf
nog wel in de huidige vorm kunnen voortzet
ten. "Deze constatering doet een beroep op de
vindingrijkheid van de betrokkenen".
Franssen noemde het een uitdaging om let-
terUjk en figuurlijk ruimte te vinden voor
agrarische vernieuwing die bijdraagt in de
continuïteit in de landschappelijke karakte
ristieken. Toch is er volgens hem nog een
goede toekomst voor de sterke landbouw,
want hij verwacht dat de samenwerking tus
sen verschillende partijen een positieve uit
werking zal hebben op het landschap van
Goeree-Overflakkee: "Een eiland dat zonder
een sterke agrarische sector ook voor de toe
komst niet denkbaar is!"
Nadat de heer Franssen het bord voor de
AMGO had onthuld, was er gelegenheid om
de manifestatie te bezoeken, waar tal van
bedrijven hun diensten en producten presen
teerden en waar voor 'buitenstaanders' ook
veel gelegenheid was om een blikje te wer
pen achter de schermen van de actieve agra
rische sector van Goeree-Overflakkee