Nieuws Overdenking Klassieke romantiek in Toren Goedereede uit de kerken uit de Heilige Schrift ^evaMgemM iHdetaiga EIIMnDBI-tllEUia Samen zingen in Ouddorp A/anYeen Jeugdige zendeHng spreekt in Jeugdicerlc {Minister Dekker: 'Gemeenten moeten toetsen op illegale bewoning' www.rechtspraak.nl GEVRAAG Tussenwoning c kap wonini n 2 onder 1 et garage lendam Tweeërlei droefheid Zorgvuldige registratie Als u meer wilt 'weten over rechtspraak •nfaiga-^rilocfie deel 2, PAGINA 5 VRIJDAG 17 JUNI 2005 Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. HUGO'S 80EKENKIST Door museumbezoeken ontdekten we drie boekenkisten, waarvan gezegd wordt dat Hugo de Groot daarin uit Slot Loevenstein ontsnapt zou zijn. Eén in het slot zelf, één in het Amsterdamse Rijksmuseum en één in het Prinsenhof te Delft. Welke van de drie is nu de enige échte? Antwoord: Volgens onderzoek is de kist in het Prinsenhof te Delft in elk geval door de familie De Groot gebruikt voor het heen en weer zenden van boeken, geschriften en gebruiksartikelen tussen Hugo de Groot en zijn broer Willem, aan wie ze ook bij de ont snapping weer was geadresseerd. Hugo is zonder kist verder gereisd en zijn broer borg in deze kist hun correspondentie op en andere belangrijke papieren van Hugo. Daarna is het spoor verder te volgen, omdat in de familie- papieren precies werd vastgelegd, wie deze kist met documenten onder hun hoede moes ten nemen, en wie haar achtereenvolgens erfden. Uiteindelijk werd zij aangetroffen bij de bezittingen van de laatste erfgenaam, die regent was van "Het hofje van Gratie" te Delft. De inhoud bleek te kloppen met de eer dere beschrijving en ook de testamenten zijn nagezien. Hugo's geschriften zijn in 1911 vei lig opgeborgen in het Algemeen Rijksarchief te 's-Gravenhage. Prof. dr. Colenbrander heeft er in 1910 een rapport over opgemaakt. Niemand van de familie De Groot heeft ooit een boekenkist aan een museum geschonken, of terug willen sturen naar het slot, Loeven stein. Natuurlijk is nooit met zekerheid te zeggen, of Hugo er werkelijk in heeft geze ten, maar gezien de duidelijke aanwijzingen in de familiepapieren komt deze kist, die naar het Delftse Prinsenhof is overgebracht, er het éérst voor in aanmerking. 2IJNS7AVAST Ik heb tegenwoordig veel staand werk en daardoor ben ik vaak 's avonds doodmoe. Wat is de juiste sta-houding op zo 'n vaste plaats? Antwoord: Onze voet heeft twee belangrijke steunpunten, de hiel en de bal. U staat het ste vigst, als u uw lichaamsgewicht over beide verdeelt. Dat geeft ook de minste spaiming. Draag goed passend schoeisel dat vooral ook zijwaarts steun geeft. Voor sommige voeten kunnen daarom klompen beter steun geven. Een óngewelfde voet moet daarente gen geholpen worden met steunzolen om de juiste stand te verkrijgen. Een normale voet kan gaan doorzakken door al te veel staan. Als dat kan, kunt u beter een beetje heen en weer lopen, en een veerkrachtige ondergrond is weer gezonder dan steen of beton. Een paar plankjes op enkele latten kunnen goede steun bieden. Indien het staan niet went, moet u af en toe uw voeten laten nazien. JUTSJUl Kunt u vertellen waar die uitdrukking 'Jut en Jul' op slaat, en of die iets met 'De kop van Jut' op de kermis te maken heeft? Antwoord: Jut en Jul zijn allebei Zeeuwen. Deze Jut heeft dus niets te maken met de Haagse moordenaar Hendrik Jut, een kel ner die in 1872, met behulp van zijn vrouw Christina Goedvolk, in de Bocht van Gui nee (nu Huigenspark) een mevrouw Van der Kouwen en haar dienstmeisje Leentje Beeloo afmaakte om wat geld te bemachtigen. Een dubbele moord die zoveel afschuw wekte, dat een kermisexploitant een eeuw geleden een 'Kop van Jut' construeerde, waarbij het publiek zijn woede kon afreageren door op het nagemaakte hoofd van die roofmoorde naar te slaan. De Zeeuwse 'jut' is geen eigen naam, doch een slappehng, een sufferd, of iemand die er lamlendig bijloopt. Dat woord komt al vele eeuwen op de meeste eilanden voor en kon zowel een man als een vrouw betreffen. Jutte en bijv. slutte voor sukkeUge vrouwen zijn daarvan afgeleid. Het scheld woord 'jul' komt van jil, of jille. Het Zeeuw se werkwoord 'jille(n)' betekent: stuiptrek ken, krampachtige bewegingen maken, dus 'een jil' stond o.m. voor: onbeheerst mens, kruidje-roer-me-niet, of dwaas. Jil werd op verscheidene eilanden als jul uitgesproken, "'t Is jut mi jul", zeiden veel Zeeuwen, "'t Is Job me jille", werd ook gehoord. Dat bete kende: het is één pot nat, de één is aan de ander gewaagd. Zo werd het: dat is een raar stelletje bij elkaar. In de Toren van Goedereede vindt zaterdag 23 juli 2005 om 20.00 uur een recital plaats van liederen en piano- werken uit de klassieke Romantiek. De mooie melodielijnen van Franz Peter Schubert (Lichtental bij Wenen 1797-1828), gecomponeerd op de dichtregels van o.a. Goethe, Rellstab, Rückert en Heine, worden ten gehore gebracht. Franz Liszt (Raiding, Hongarije 1811-1886) heeft pianobewerkingen van een aantal van de Schubert-liederen geschreven. Dit geeft de gelegenheid om de liederen en de piano bewerkingen in het programma naast elkaar te plaatsen. Zo zullen Schubert's üed 'Der Lindenbaum' en Liszt's bewerking ervan na elkaar uitgevoerd worden. Na de pauze staan liederen uit o.a.het 'Ita- lienisches Liederbuch' van Hugo Wolf (Win- dischgratz, Oostenrijk 1860-1903) op het programma. Op een facetachtige manier laat hij, in deze vaak compacte liederen, de vele nuances horen die men bewust binnen één gevoel kan ervaren. Hij schreef daarbij geen noot te veel. Daarop volgen enkele van de integere Kla- vierstücke van Johannes Brahms (Hamburg 1833-1897). Onder een verfijnd oppervlak is een diepe gevoelswereld merkbaar. Brahms heeft een meer klassieke stijl binnen de Romantiek dan Wolf, die op een veel subjec tievere wijze componeerde. Wolf was dan ook wemig aangedaan door Brahms' muziek. De avond wordt besloten met een üed van Liszt, waarin hij de luisteraar een hartig advies toespreekt. De uitvoerenden zijn Pieter Tanis aan de piano en Mariene Bons als ah-mezzo. Pieter Tanis, die oorspronkelijk uit Ouddorp komt, heeft in de jaren '90 al eerder concerten gegeven in de Toren van Goedereede. Mar iene Bons zingt vanaf 2001 in Amsterdam in koorverband en als solist in oratoria en mis sen. Zij verzorgt recitals, waaronder een die renliederen-reeks Het recital dat zaterdag 23 juli in de Toren van Goedereede zal worden gegeven, bouwt voort op een eerder door hen uitgevoerd pro gramma. In de Doopsgezinde kerk, Dorpstienden 3 te Ouddorp is het a.s. zaterdagavond van half acht tot half negen weer samen zingen. Ieder een harteUjk welkom. 0187-45 2384 iJS! MAKELAARDIJ O.G. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Groesbeek (prot.gem. i.w.), ds. J. Ruijs te Groesbeek, die dit beroep heeft aangenomen; te Heteren (herv.), kandidaat B. Jongeneel te Alblasserdam; te Hoevela ken (herv.), ds. A.A. Floor te Elburg (herv.); te Katwijk (herv. wijkgem.l), ds. D. Roden burg te Enter; te Nieuwland Oosterwijk, ds. J.J. Verhaar te Houten(bw); te Ridderkerk- Slikkerveer (herv), ds. G.D. Kamphuis te Amstelveen; te Vuren (herv.), ds. mw. P. Israël te Oudewater-Hekendorp (deelgem. De Biezen); te Weerselo, kandidaat mw. A.P. Kuiper- Oosting te Den Ham, die dit beroep heeft aangenomen; te Winterswijk, ds. J.T. Parmentier en ds. mw. B.W. Marsman te Stadskanaal die dit beroep hebben aange nomen (beide pt); te Zoetermeer (wijkgem. Buytenwegh de Leijens), ds. R.L. Algera te 's-Gravenhage. Aangenomen naar Waal, Koog, Den Hoom (Texel), ds. C.F. Klaassen te Nieuwdorp; naar Wageningen (herv. wijkg. 1), ds. H.L. Ver- sluis te Ameide-Tienhoven; naar Wekerom (herv.), ds. A.P. Voets te Middelharnis. Bedankt voor Sirjansland (herv), drs. T.C. de Leeuw te Lienden. Beroepbaar: Ds. C.K.J. Rog-Pronk, Kor noeljelaan 7,2803 Gouda. Tel. 0182-328759. E-mail: rogenpronk@tiscali.nl Toegelaten maar niet beroepbaar: kandi daat M.W. Spoelstra, Korhoender 73, 5754 DE Deume. E-mail: margreet@spoelstra.nu. HERSTELD HERVORMDE KERK Beroepen te Ouderkerk a.d. Ussel, ds. L.W.Ch. Ruijgrok te Monster. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Zwolle-Noord, ds. Jac. Ophoff te Roden. Aangenomen naar Assen-Noord (wijk Peelo), ds. L.E. Leeftink te Nijmegen; naar Bergen op zoom, ds. G.J. Pruijssen te Pijnac- ker-Nootdorp; naar Hardenberg-Baalderveld, ds. R. Tigelaar te Enuneloord. CHR. GEREE KERKEN Beroepen te 's-Gravenzande, ds. P.L.D. Vis ser te Ouderkerk ad Amstel, Aangenomen naar Winschoten, ds. H.P. Keuter te IJmuiden. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Scherpenzeel, kandidaat E. Adams te Michigan USA. Bedankt voor Dordrecht, ds. M. Golverdin- gen te Boskoop; voor Goes, ds. M. Karens te Werkendam; voor Hendrik Ido Ambacht en voor Oostkapelle, ds. G. Clements te Gouda. Voor Goes, ds. M. Karens te Werkendam. Aangenomen naar Lelystad, ds. R. Katten- berg te Arnhem. SOMMELSDIJK - Zondag 19 juni sluit de interkerkeUjke Jeugdkerk G04REAL het seizoen af met een bijzondere themadienst. Spreker van deze themadienst is Reinout, een 24-jarige zendeling die werkzaam is op het zendingsveld in Azië. Reinout zal spreken over het thema 'Wat doe ik met mijn leven?' Alle jongeren zijn van harte uitgenodigd om tijdens deze dienst aanwezig te zijn. Aan vang: 20.00 uur, vanaf 19.30 uur is de zaal open. De Jeugdkerk wordt gehouden in Het Prieel van Sportcomplex de Staver te Som- melsdijk. Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid, maar de droefheid der wereld werkt de dood. (2 Korinthe 7:10) Wat is er veel droefheid op deze wereld. Ieder huis heeft z'n kruis. Ieder hart kent z'n smart. Een ieder weet uit eigen ervaring wat verdriet is. Er zijn geen mensen die nooit tranen geschreid hebben. Deze wereld is vol droefheid. Dat was niet zo. Toen God ons gesteld had in de staat der rechtheid, toen Adam en Eva wandelden met God in het Paradijs, wisten ze niet wat droefheid was. Ze wisten alleen wat blijdschap was. Ze kenden het iimige genoe gen in God om Hem te verheerlijken. Maar sinds wij ons van God hebben losgescheurd door onze diepe val in het Paradijs, is deze aarde een tranendal. Met smart zult gij kin deren baren, sprak de Heere tot Eva. En tot Adam zeide Hij: Het aardrijk is om uwentwil vervloekt en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens. Wat een droefheid op deze wereld en toch is er een groot verschil in droefheid. Paulus wijst in onze tekst op tweeërlei droefheid: de droef heid naar God en de droefheid der wereld. De grote heidenapostel heeft tijdens zijn tweede zendingsreis met zegen mogen arbeiden in de havenstad Korinthe. Velen werden onder zijn prediking door de Heere getrokken vanuit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Maar waar de Heere Zijn Kerk bouwt, daar bouwt de duivel zijn kapel. Want als Paulus Korinthe heeft verlaten, hoort hij van allerlei misstan den en dwalingen in de gemeente. Hij gaat ze daarover in een brief met tranen vermanen. Hij bestraft ze met een hart vol liefde, want hij gunt ze de duivel niet. Van Titus hoort Paulus welk een heerlijke uitwerking deze brief mag hebben. Titus vertelt over een droefheid naar God in de gemeente van Korinthe. De droefheid naar God ontstaat als de Heilige Geest ons over tuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel, als we ontdekt worden aan wie God is en wie we zelf zijn, als zonde waarlijk zonde wordt en schuld waarlijk schuld en we vanuit de ver lorenheid leren roepen tot God: "Uit diepten van ellende roep ik met mond en hart, tot U die heil kunt zenden; o HEERE, aanschouw mijn smart." Droefheid naar God is een droefheid die zich tot God uitstrekt om God te ontvangen. Het gaat in onze tekst niet over een droefheid naar de hemel of een droefheid naar Chris tus. In het Paradijs hebben we niet de hemel of Christus, maar God verloren. En daarover is van nature niemand bedroefd. We missen God en we missen Hem niet. Als u hier uit genade door Gods Geest aan ontdekt mag worden, dat u God kwijt bent, dat er door de zonde scheiding gemaakt is tussen God en uw ziel, dat u tegen een goeddoend en heilig God hebt gezondigd, dan komt er een droefheid naar God. Dat is een droefheid die door God wordt gewerkt en die Hem aangenaam is. In die weg komt de ware begeerte naar Christus om hersteld te worden uit ons Godsgemis. Een ieder die genade leert kennen, taijgt van deze droefheid over het Godsgemis bij de aanvang en verdere voortgang kennis. Want wat kan er in het leven van Gods kinderen niet een droefheid naar God zijn over de zon de, over de verberging van Gods aangezicht en over zo weinig heiligmaking. Onze tekst spreekt van tweeërlei droefheid. Tegenover de droefheid naar God wordt de droefheid der wereld geplaatst. Dat is een droefheid over aards gemis: het gemis van een geUefde, van gezondheid, van geld en goed. Het is een droefheid waarvan de tranen soms gedroogd kunnen worden met aardse dingen. De droefheid der wereld is een droef heid over de gevolgen van de zonde, maar niet over de zonde zelf, want dat is een droefheid naar God. Wat is het belangrijk dat we deze tweeërlei droefheid niet door elkaar halen. Godsdienstig geween is niet altijd de ware droefheid naar God. De rijke jongeling ging bedroefd heen, want hij had vele goederen. Tegen de wenende vrouwen uit Jeruzalem zei de Heere Jezus: "Weent niet over Mij, maar weent over uzelven." Het is een droefheid vanwege de omstandigheden. De droefheid der wereld keuren we niet af, maar als het in ons leven daarbij blijft, zal de uitwerking vreselijk zijn. Menigmaal heeft de Heere de droefheid der wereld gebruikt om mensen te brengen tot de droefheid naar God. Dan wordt de smart vanwege het verlies en gemis van een gehefde of gezondheid gehei ligd aan het hart. Als u een diep en zwaar ver lies geleden hebt en wonden in u omdraagt die de tijd nooit meer heelt, dan is het onze vurige bede dat deze droefheid u mag bren gen tot de droefheid naar God. Dan kuimen er duizend smarten zijn en toch is er maar één smart, namelijk de smart naar God. Lezer(es), als u zalig mag worden, zal dat nooit buiten deze droefheid naar God omgaan. Ze is er niet de grond of de oorzaak van, maar toch wel de weg waarin de bekering tot stand komt. De tekstwoorden wijzen ons niet alleen op tweeërlei droefheid, maar ook op de tweeërlei uitwerking daarvan. De droefheid naar God werkt de zaligheid en de droefheid der wereld werkt de dood, de rampzaligheid. Waar wij hier op aarde bedroefd over zijn geweest, maakt straks het eeuwige onderscheid uit. Onderzoek uzelf waar u nu bedroefd over bent. De droefheid naar God werkt een onberou welijke bekering tot zaligheid. Tussen deze droefheid en de zaligheid stelt Gods Woord de weg der bekering. Droefheid vanwege het Godsgemis, vanwege zonde en schuld is het begin. De zaligheid, de volheid, is het einde. De Heere ontledigt om te vervullen. Die in God alles missen, zullen aan die God genoeg krijgen. Zalig zij die treuren. Worden zij dan zalig omdat zij treuren? Nee, ze worden zalig omdat ze vertroost zullen worden. Echte droefheid kan in zichzelf geen bestaan vin den. Waarom kunnen rampzaMgen zalig wor den? Niet omdat ze geweend hebben, niet omdat ze zich bekeerd hebben. Want tranen kuruien niet zalig maken en met een bekering kan de zonde niet betaald worden. Als we één traan zelf aan onze zaligheid zouden moeten bijdragen dan zou het voor eeuwig verloren zijn. Gods Kerk wordt zalig omdat er een Zaligmaker is. In de volheid des tijds is Hij gekomen naar deze wereld verloren in schuld. Als de Man van smarten is Hij geheel bedroefd geweest tot de dood toe in Gethsemané en op Golgo tha. In de weg van lijden en sterven heeft Hij de zaligheid verworven. En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen anderen Naam, Die onder de mensen gegeven is, door welke wij moeten zalig wor den. Er is geen andere weg tot God terug, dan alleen door Hem. Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen? De droefheid naar God werkt de zaligheid. De droefheid der wereld werkt de dood, de eeuwige dood, de rampzaligheid, om daar eeuwig van God verlaten te moeten wenen. In de hel zal eeuwige droefheid zijn. Daar zal geen troost gevonden worden. Wat een verschil met die zaUgheid. Gods kinderen mogen de beginselen van die zaligheid hier op aarde al genieten, maar straks ten volle. Dan zal Hij al de tranen vanwege de zonde en ook vanwege alle gevolgen van de zonde van de ogen afwissen. Want in de hemel is geen droefheid, daar zal eeuwige blijdschap hun deel zijn. Gods volk is een bedroefd volk, maar een gelukkig volk. Kent u die droefheid naar God of mist u het? Voelt u dat u het mist, is dat uw droefheid? Opent uwen mond en eis van Hem vrijmoe dig, al wat u ontbreekt, schenkt Hij op Zijn trouwverbond, zo gij het smeekt, mild en overvloedig. Ook die droefheid naar God, die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid. Ds. J. Joppe, Sint-Maartensdijk Minister Dekker (VROM) roept gemeenten op hun gegevens te contro leren op illegale bewoning, zoals bewo ning door illegalen en illegale onder huur. Als particuliere verhuurders hierom vragen, wil de minister dat gemeenten het woningbestand van die verhuurders langs de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) leggen. Zy benadrukt hierbij het belang van een zorgvuldige regi stratie van gegevens over personen, adressen en woningen. De minister schrift dit aan gemeenten. Voor de aanpak van illegale bewoning wordt onder andere gebruik gemaakt van de GBA. Vanwege privacybescherming mogen gemeenten echter niet zomaar persoonsgege vens uit de GBA verstrekken aan particuliere organisaties. De Wet GBA biedt wel moge- Ujkheden om als gemeente door het instellen van een verordening gegevens te verstrek ken aan woningcorporaties. In verband met de Europese Richtüjn voor de bescherming van persoonsgegevens kunnen particuliere verhuurders geen gegevens verstrekt krijgen uit de GBA. Gemeenten kunnen wel zelf de gegevens van particuUere verhuurders verge lijken met de gegevens uit de GBA. Een probleem bij bestrijding van illegale bewoning is vervuiling van de GBA, vooral veroorzaakt doordat bewoners zich - niet persé moedwillig - bij een verhuizing niet inschrijven op het juiste adres. Gemeenten kurmen diverse instrumenten inzetten om inschrijving op een bepaald adres zoveel mogeUjk te verifiëren. Bij twijfel kan een gemeente de burger om bewijsstukken vragen, bijvoorbeeld een huur- of koopcontract, een verklaring van de verhuurder of van de hoofdbewoner van de woning. Gemeenten kurmen ook verge lijkingen maken met gegevens uit andere bestanden, zoals eigen woningregistraties of bestanden van woningcorporaties of particu liere verhuurders. Daarnaast kunnen gemeen ten altijd een adres ter plekke controleren. Gemeentelijke diensten moeten er gezamen lijk voor zorgen dat de gegevenshuishouding van een gemeente zoveel mogelijk overeen komt met de werkeüjkheid. Daarvoor is het noodzakelijk dat zij gebruik maken van de GBA en geconstateerde afwijkingen doorge ven aan de GBA. Veel mensen komen in hun leven wel eens in aanraking met de rechtspraak. Elk rechts gebied heeft zijn eigen procedures. In het bestuursrecht heeft u bijvoorbeeld geen advocaat nodig om een zaak te beginnen. Dan kunt u rechtstreeks naar de rechtbank gaan. Maar bent u slachtoffer van mishande ling, dan moet u eerst aangifte doen bij de poUtie. En die kijkt of het een zaak is voor de officier van justitie. Komt er een rechtszaak, dan is de verdachte verplicht een advocaat in te schakelen. Ingewikkeld? Soms. Ontoegan kelijk? Nee. Of beter gezegd: niet meer. Want op website www.rechtspraak.nl vindt u veel informatie over alles wat met de rechtspraak te maken heeft. Rechtspraak.nl is een website waarop iedereen terecht kan. De informatie is geschreven in begrijpelijke taal. Met veel voorbeelden. Met begrippenlijsten. Een quiz voor jongeren. Handige links naar bijvoor beeld sites van advocaten. Bureaus Rechts hulp en Juridische Loketten. En u vindt er ook informatie over de rechtbank bij u in de buurt, met contactpersonen en telefoonnum mers. Die kunt u bellen als u zelf eens een kijkje wilt nemen in de rechtbank en een zit ting wilt bijwonen; vrijwel alle zittingen zijn openbaar, www.rechtspraak.nl is de officiële website van de gezamenlijke gerechten in Nederland. -64- Hij weet uit ervaring wat hier aanval betekent. Dagenlang heeft hij zelf gelegen onder een moor dend trommelvuur van de Russische artillerie, dat soldaten vele malen vernietigde, hen begroef, weer opdolf om nog eens te vernietigen. Franz zit met nietsziende ogen te staren. Alles is weg, voor hem bestaat niets meer. Weggevaagd. Geen man is in staat te bevatten hoe dat mogelijk is. Ook een man als Franz Fischer kan dat niet. Alles waarop hij zijn hoop had gevestigd, dat hem deed volharden, hem inspireerde om vol te houden, de verschrikkingen van de krijgsgevangenschap te kuimen dragen. Het is er niet meer. Hij heeft zich met bovenmenselijke inspanning op de been weten te houden, gewerkt zoals zelden een mens gedaan heeft. Om voor zijn kameraden, voor hen die net zo wanhopig waren als hij, betere werkgelegenheid te krijgen met de daaraan verbonden arbeidsvoor waarden. Het enige dat hem op de been heeft gehouden om vol te houden, is weggenomen. Franz Fischer leeft op dat moment niet meer. Hij is volkomen uitge put. 'Kameraad commissaris, heeft u kameraad plenny gezien?' vraagt Valeria Zaitsev die op zoek is naar Franz, maar hem nergens kan vinden. 'Jazeker mijn zoimetje, hij heeft straks ook een brief gekregen en is daarmee naar het gebouw gegaan om die te lezen. Hij zal op dit moment wel in hoge re sferen leven. Het is zolang geleden dat ze iets van huis hebben gehoord. Ja, hij zal wel heel erg blij zijn', antwoordt de commissaris in gemeende oprechtheid. 'Ja, het is heel gelukkig voor hem', beaamt Valeria en stapt het plein over naar het gebouw waar Franz moet zijn. Opgewekt gaat ze naar binnen in de veronderstel ling Franz daar blij aan te treffen. 'Franz, waar ben je?' Er komt geen antwoord. 'Franz, ben je niet hier?' Hij hoort de woorden van het meisje niet. Zijn gedachten hebben opgehouden te bestaan. Een eindeloze leegte vervult zijn ziel. 'Franz?' Het klinkt weifelend. Ze begrijpt het niet. Franz, die nooit zijn post ver laat, is er niet. Dat is merkwaardig. Alsof ze niet helemaal zeker van zichzelf is en ook een beetje ongerust, loopt ze het vertrek binnen. Ze ziet ineens zijn benen van achter een kast uit steken. Een angstig gevoel bekruipt haar. Ze holt er heen en ziet hem zitten. Ze huivert. Zulke ogen heeft ze nog nooit gezien. 'Franz, jongen, wat is er?' Ze gilt het uit, wanhopig. 'Franz!' Hij kijkt haar aan, zonder dat het tot hem door dringt. Het meisje kijkt in een bodemloze zee van ellende. 'Wat is er gebeurd, Franz? Zeg het mij!' Ze valt voor hem op haar knieën en tilt zijn hoofd op. 'Wat heb je, Franz? Vertelt het mij.' Er klinkt wanhoop en angst in haar stem. Plotseling schiet het haar te binnen, dat hij een brief heeft gekregen. De coimnissaris heeft het haar zojuist verteld. Die dacht dat Franz wel erg verheugd zou zijn. Ze kijkt gejaagd rond om te zien waar de brief is en ziet hem naast Franz op de grond liggen. 'Is het van die brief, Franz?' Hij zucht heel diep. Valeria raapt de brief op en ineens is het haar dui delijk wat er met hem aan de hand is. Rote Kreuzkarte, is het eerst wat ze leest. Uw vrouw en ouders zijn bij aanvallen van het Rus sische leger omgekomen. Moge God u de kracht geven dit verlies te kunnen dragen. Ze weet geen woorden te vinden, die zouden hier toch te kort schieten. Een diep medelijden met de Duitser overvalt haar. Het liefste wat hij bezat is hem ontnomen. Het was zijn inspiratiebron, de drang om alles hier te kunnen overleven. Zijn hoop en zijn troost waren zij, die in Duitsland op hem zouden wachten. Het was de stuwkracht om dit Rusland te overleven. 'Franz, lieveling, het is vreselijk.' Valeria neemt zijn gezicht tussen haar handen en kust hem op zijn voorhoofd. 'Laat mij je helpen.' Ze streelt het blonde haar dat over zijn gezicht is gevallen. Franz reageert langzaam. 'Laat mij alleen, Valeria.' Het is een stem die ze niet kent, wanhopig en zon der enig leven. 'Nee!' Nu richt hij zijn hoofd naar haar op. 'Ga alsjeblieft.' Ze schudt beslist haar hoofd. Zijn blik beangstigt haar. 2^1fs de wimpers boven zijn ogen bewegen niet en het gezicht, dat soms denkrimpeltjes vertoont die zij altijd zo komisch vindt, is als van een dode. Het is een gelaat dat niets meer te zeggen heeft. Ze kijkt hem doordringend aan, alsof ze haar blik diep in zijn ziel wil boren. Dan valt zijn blik op de kaart die Valeria nog steeds in haar hand houdt. Weer een zucht, dan dwalen zijn ogen naar haar bruin lederen koppel, waaraan de Nagan, het zware Russische pistool, hangt. Wel een minuut lang rusten zijn ogen op het wapen, waarvan een stukje van het handvat uit de holster steekt. Een bittere angst trekt het hart van het meisje samen. Die ogen, starend naar het moordwerktuig dat ze draagt, zou dat het einde zijn? Ze pakt zijn kin en tilt het hoofd omhoog, zodat hij gedwongen is haar aan te kijken. 'Franz, haal geen domme dingen in je hoofd.' Er komt geen antwoord, maar onafgebroken blijft zijn blik in de hare liggen. Het duurt een poosje, dan zegt hij: 'Laat me alleen, Valeria; ik moet dit verwerken.' 'Ik laat je nu niet alleen, jongen. Niet vanwege mijn gevoelens voor jou, maar je hebt een mens nodig die je ondersteunt. Ik voel mij geroepen om dat kleine stukje leven te zijn, waaraan jij je op dit moment kunt vastklampen.' 'Ik heb niets meer nodig om mij aan vast te hou den.' Het is een kreet vol smart, die het meisje diep door haar ziel snijdt. 'Er is nog heel veel. Denk aan je kameraden, voor wie je altijd een lichtpunt bent geweest. Ze hebben je nodig. Jij hebt hun de morele steun gegeven om hun lot te kuimen dragen. Op jou hebben ze al hun hoop gevestigd, laat hen dus niet in de steek. Het zijn tweeduizend plennies, die zich aan één man vastklampen. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 5