Nieuws
Overdenking
Klassieke romantiek in Toren Goedereede
uit de kerken
uit de
Heilige Schrift
^evaMgemM
iHdetaiga
EIIMnDBI-tllEUia
Samen zingen in Ouddorp
A/anYeen
Jeugdige zendeHng
spreekt in Jeugdicerlc
{Minister Dekker: 'Gemeenten moeten
toetsen op illegale bewoning'
www.rechtspraak.nl
GEVRAAG
Tussenwoning c
kap wonini
n 2 onder 1
et garage
lendam
Tweeërlei droefheid
Zorgvuldige registratie
Als u meer wilt 'weten over rechtspraak
•nfaiga-^rilocfie deel 2,
PAGINA 5
VRIJDAG 17 JUNI 2005
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die
er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u
sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis,
met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden
door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen
ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
HUGO'S 80EKENKIST
Door museumbezoeken ontdekten we drie
boekenkisten, waarvan gezegd wordt dat
Hugo de Groot daarin uit Slot Loevenstein
ontsnapt zou zijn. Eén in het slot zelf, één in
het Amsterdamse Rijksmuseum en één in het
Prinsenhof te Delft. Welke van de drie is nu
de enige échte?
Antwoord: Volgens onderzoek is de kist
in het Prinsenhof te Delft in elk geval door
de familie De Groot gebruikt voor het heen
en weer zenden van boeken, geschriften en
gebruiksartikelen tussen Hugo de Groot en
zijn broer Willem, aan wie ze ook bij de ont
snapping weer was geadresseerd. Hugo is
zonder kist verder gereisd en zijn broer borg
in deze kist hun correspondentie op en andere
belangrijke papieren van Hugo. Daarna is het
spoor verder te volgen, omdat in de familie-
papieren precies werd vastgelegd, wie deze
kist met documenten onder hun hoede moes
ten nemen, en wie haar achtereenvolgens
erfden. Uiteindelijk werd zij aangetroffen
bij de bezittingen van de laatste erfgenaam,
die regent was van "Het hofje van Gratie" te
Delft. De inhoud bleek te kloppen met de eer
dere beschrijving en ook de testamenten zijn
nagezien. Hugo's geschriften zijn in 1911 vei
lig opgeborgen in het Algemeen Rijksarchief
te 's-Gravenhage. Prof. dr. Colenbrander
heeft er in 1910 een rapport over opgemaakt.
Niemand van de familie De Groot heeft ooit
een boekenkist aan een museum geschonken,
of terug willen sturen naar het slot, Loeven
stein. Natuurlijk is nooit met zekerheid te
zeggen, of Hugo er werkelijk in heeft geze
ten, maar gezien de duidelijke aanwijzingen
in de familiepapieren komt deze kist, die naar
het Delftse Prinsenhof is overgebracht, er het
éérst voor in aanmerking.
2IJNS7AVAST
Ik heb tegenwoordig veel staand werk en
daardoor ben ik vaak 's avonds doodmoe.
Wat is de juiste sta-houding op zo 'n vaste
plaats?
Antwoord: Onze voet heeft twee belangrijke
steunpunten, de hiel en de bal. U staat het ste
vigst, als u uw lichaamsgewicht over beide
verdeelt. Dat geeft ook de minste spaiming.
Draag goed passend schoeisel dat vooral
ook zijwaarts steun geeft. Voor sommige
voeten kunnen daarom klompen beter steun
geven. Een óngewelfde voet moet daarente
gen geholpen worden met steunzolen om de
juiste stand te verkrijgen. Een normale voet
kan gaan doorzakken door al te veel staan.
Als dat kan, kunt u beter een beetje heen en
weer lopen, en een veerkrachtige ondergrond
is weer gezonder dan steen of beton. Een paar
plankjes op enkele latten kunnen goede steun
bieden. Indien het staan niet went, moet u af
en toe uw voeten laten nazien.
JUTSJUl
Kunt u vertellen waar die uitdrukking 'Jut en
Jul' op slaat, en of die iets met 'De kop van
Jut' op de kermis te maken heeft?
Antwoord: Jut en Jul zijn allebei Zeeuwen.
Deze Jut heeft dus niets te maken met de
Haagse moordenaar Hendrik Jut, een kel
ner die in 1872, met behulp van zijn vrouw
Christina Goedvolk, in de Bocht van Gui
nee (nu Huigenspark) een mevrouw Van der
Kouwen en haar dienstmeisje Leentje Beeloo
afmaakte om wat geld te bemachtigen. Een
dubbele moord die zoveel afschuw wekte,
dat een kermisexploitant een eeuw geleden
een 'Kop van Jut' construeerde, waarbij het
publiek zijn woede kon afreageren door op
het nagemaakte hoofd van die roofmoorde
naar te slaan. De Zeeuwse 'jut' is geen eigen
naam, doch een slappehng, een sufferd, of
iemand die er lamlendig bijloopt. Dat woord
komt al vele eeuwen op de meeste eilanden
voor en kon zowel een man als een vrouw
betreffen. Jutte en bijv. slutte voor sukkeUge
vrouwen zijn daarvan afgeleid. Het scheld
woord 'jul' komt van jil, of jille. Het Zeeuw
se werkwoord 'jille(n)' betekent: stuiptrek
ken, krampachtige bewegingen maken, dus
'een jil' stond o.m. voor: onbeheerst mens,
kruidje-roer-me-niet, of dwaas. Jil werd op
verscheidene eilanden als jul uitgesproken,
"'t Is jut mi jul", zeiden veel Zeeuwen, "'t Is
Job me jille", werd ook gehoord. Dat bete
kende: het is één pot nat, de één is aan de
ander gewaagd. Zo werd het: dat is een raar
stelletje bij elkaar.
In de Toren van Goedereede vindt
zaterdag 23 juli 2005 om 20.00 uur een
recital plaats van liederen en piano-
werken uit de klassieke Romantiek.
De mooie melodielijnen van Franz Peter
Schubert (Lichtental bij Wenen 1797-1828),
gecomponeerd op de dichtregels van o.a.
Goethe, Rellstab, Rückert en Heine, worden
ten gehore gebracht.
Franz Liszt (Raiding, Hongarije 1811-1886)
heeft pianobewerkingen van een aantal van
de Schubert-liederen geschreven. Dit geeft
de gelegenheid om de liederen en de piano
bewerkingen in het programma naast elkaar
te plaatsen. Zo zullen Schubert's üed 'Der
Lindenbaum' en Liszt's bewerking ervan na
elkaar uitgevoerd worden.
Na de pauze staan liederen uit o.a.het 'Ita-
lienisches Liederbuch' van Hugo Wolf (Win-
dischgratz, Oostenrijk 1860-1903) op het
programma. Op een facetachtige manier laat
hij, in deze vaak compacte liederen, de vele
nuances horen die men bewust binnen één
gevoel kan ervaren. Hij schreef daarbij geen
noot te veel.
Daarop volgen enkele van de integere Kla-
vierstücke van Johannes Brahms (Hamburg
1833-1897). Onder een verfijnd oppervlak is
een diepe gevoelswereld merkbaar. Brahms
heeft een meer klassieke stijl binnen de
Romantiek dan Wolf, die op een veel subjec
tievere wijze componeerde. Wolf was dan ook
wemig aangedaan door Brahms' muziek.
De avond wordt besloten met een üed van
Liszt, waarin hij de luisteraar een hartig
advies toespreekt.
De uitvoerenden zijn Pieter Tanis aan de
piano en Mariene Bons als ah-mezzo. Pieter
Tanis, die oorspronkelijk uit Ouddorp komt,
heeft in de jaren '90 al eerder concerten
gegeven in de Toren van Goedereede. Mar
iene Bons zingt vanaf 2001 in Amsterdam in
koorverband en als solist in oratoria en mis
sen. Zij verzorgt recitals, waaronder een die
renliederen-reeks
Het recital dat zaterdag 23 juli in de Toren
van Goedereede zal worden gegeven, bouwt
voort op een eerder door hen uitgevoerd pro
gramma.
In de Doopsgezinde kerk, Dorpstienden 3 te
Ouddorp is het a.s. zaterdagavond van half
acht tot half negen weer samen zingen. Ieder
een harteUjk welkom.
0187-45
2384 iJS! MAKELAARDIJ O.G.
PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND
Beroepen te Groesbeek (prot.gem. i.w.), ds.
J. Ruijs te Groesbeek, die dit beroep heeft
aangenomen; te Heteren (herv.), kandidaat
B. Jongeneel te Alblasserdam; te Hoevela
ken (herv.), ds. A.A. Floor te Elburg (herv.);
te Katwijk (herv. wijkgem.l), ds. D. Roden
burg te Enter; te Nieuwland Oosterwijk, ds.
J.J. Verhaar te Houten(bw); te Ridderkerk-
Slikkerveer (herv), ds. G.D. Kamphuis te
Amstelveen; te Vuren (herv.), ds. mw. P.
Israël te Oudewater-Hekendorp (deelgem.
De Biezen); te Weerselo, kandidaat mw. A.P.
Kuiper- Oosting te Den Ham, die dit beroep
heeft aangenomen; te Winterswijk, ds. J.T.
Parmentier en ds. mw. B.W. Marsman te
Stadskanaal die dit beroep hebben aange
nomen (beide pt); te Zoetermeer (wijkgem.
Buytenwegh de Leijens), ds. R.L. Algera te
's-Gravenhage.
Aangenomen naar Waal, Koog, Den Hoom
(Texel), ds. C.F. Klaassen te Nieuwdorp; naar
Wageningen (herv. wijkg. 1), ds. H.L. Ver-
sluis te Ameide-Tienhoven; naar Wekerom
(herv.), ds. A.P. Voets te Middelharnis.
Bedankt voor Sirjansland (herv), drs. T.C.
de Leeuw te Lienden.
Beroepbaar: Ds. C.K.J. Rog-Pronk, Kor
noeljelaan 7,2803 Gouda. Tel. 0182-328759.
E-mail: rogenpronk@tiscali.nl
Toegelaten maar niet beroepbaar: kandi
daat M.W. Spoelstra, Korhoender 73, 5754
DE Deume. E-mail: margreet@spoelstra.nu.
HERSTELD HERVORMDE KERK
Beroepen te Ouderkerk a.d. Ussel, ds.
L.W.Ch. Ruijgrok te Monster.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Zwolle-Noord, ds. Jac. Ophoff
te Roden.
Aangenomen naar Assen-Noord (wijk
Peelo), ds. L.E. Leeftink te Nijmegen; naar
Bergen op zoom, ds. G.J. Pruijssen te Pijnac-
ker-Nootdorp; naar Hardenberg-Baalderveld,
ds. R. Tigelaar te Enuneloord.
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen te 's-Gravenzande, ds. P.L.D. Vis
ser te Ouderkerk ad Amstel,
Aangenomen naar Winschoten, ds. H.P.
Keuter te IJmuiden.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Scherpenzeel, kandidaat E.
Adams te Michigan USA.
Bedankt voor Dordrecht, ds. M. Golverdin-
gen te Boskoop; voor Goes, ds. M. Karens te
Werkendam; voor Hendrik Ido Ambacht en
voor Oostkapelle, ds. G. Clements te Gouda.
Voor Goes, ds. M. Karens te Werkendam.
Aangenomen naar Lelystad, ds. R. Katten-
berg te Arnhem.
SOMMELSDIJK - Zondag 19 juni sluit de
interkerkeUjke Jeugdkerk G04REAL het
seizoen af met een bijzondere themadienst.
Spreker van deze themadienst is Reinout, een
24-jarige zendeling die werkzaam is op het
zendingsveld in Azië. Reinout zal spreken
over het thema 'Wat doe ik met mijn leven?'
Alle jongeren zijn van harte uitgenodigd om
tijdens deze dienst aanwezig te zijn. Aan
vang: 20.00 uur, vanaf 19.30 uur is de zaal
open. De Jeugdkerk wordt gehouden in Het
Prieel van Sportcomplex de Staver te Som-
melsdijk.
Want de droefheid naar God
werkt een onberouwelijke
bekering tot zaligheid, maar de
droefheid der wereld werkt de
dood. (2 Korinthe 7:10)
Wat is er veel droefheid op deze wereld.
Ieder huis heeft z'n kruis. Ieder hart kent z'n
smart. Een ieder weet uit eigen ervaring wat
verdriet is. Er zijn geen mensen die nooit
tranen geschreid hebben. Deze wereld is vol
droefheid.
Dat was niet zo. Toen God ons gesteld had
in de staat der rechtheid, toen Adam en Eva
wandelden met God in het Paradijs, wisten ze
niet wat droefheid was. Ze wisten alleen wat
blijdschap was. Ze kenden het iimige genoe
gen in God om Hem te verheerlijken. Maar
sinds wij ons van God hebben losgescheurd
door onze diepe val in het Paradijs, is deze
aarde een tranendal. Met smart zult gij kin
deren baren, sprak de Heere tot Eva. En tot
Adam zeide Hij: Het aardrijk is om uwentwil
vervloekt en met smart zult gij daarvan eten
al de dagen uws levens.
Wat een droefheid op deze wereld en toch is
er een groot verschil in droefheid. Paulus wijst
in onze tekst op tweeërlei droefheid: de droef
heid naar God en de droefheid der wereld. De
grote heidenapostel heeft tijdens zijn tweede
zendingsreis met zegen mogen arbeiden in
de havenstad Korinthe. Velen werden onder
zijn prediking door de Heere getrokken vanuit
de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Maar
waar de Heere Zijn Kerk bouwt, daar bouwt
de duivel zijn kapel. Want als Paulus Korinthe
heeft verlaten, hoort hij van allerlei misstan
den en dwalingen in de gemeente. Hij gaat ze
daarover in een brief met tranen vermanen.
Hij bestraft ze met een hart vol liefde, want hij
gunt ze de duivel niet.
Van Titus hoort Paulus welk een heerlijke
uitwerking deze brief mag hebben. Titus
vertelt over een droefheid naar God in de
gemeente van Korinthe. De droefheid naar
God ontstaat als de Heilige Geest ons over
tuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel, als
we ontdekt worden aan wie God is en wie we
zelf zijn, als zonde waarlijk zonde wordt en
schuld waarlijk schuld en we vanuit de ver
lorenheid leren roepen tot God: "Uit diepten
van ellende roep ik met mond en hart, tot U
die heil kunt zenden; o HEERE, aanschouw
mijn smart."
Droefheid naar God is een droefheid die zich
tot God uitstrekt om God te ontvangen. Het
gaat in onze tekst niet over een droefheid
naar de hemel of een droefheid naar Chris
tus. In het Paradijs hebben we niet de hemel
of Christus, maar God verloren. En daarover
is van nature niemand bedroefd. We missen
God en we missen Hem niet. Als u hier uit
genade door Gods Geest aan ontdekt mag
worden, dat u God kwijt bent, dat er door de
zonde scheiding gemaakt is tussen God en uw
ziel, dat u tegen een goeddoend en heilig God
hebt gezondigd, dan komt er een droefheid
naar God. Dat is een droefheid die door God
wordt gewerkt en die Hem aangenaam is. In
die weg komt de ware begeerte naar Christus
om hersteld te worden uit ons Godsgemis.
Een ieder die genade leert kennen, taijgt van
deze droefheid over het Godsgemis bij de
aanvang en verdere voortgang kennis. Want
wat kan er in het leven van Gods kinderen
niet een droefheid naar God zijn over de zon
de, over de verberging van Gods aangezicht
en over zo weinig heiligmaking.
Onze tekst spreekt van tweeërlei droefheid.
Tegenover de droefheid naar God wordt de
droefheid der wereld geplaatst. Dat is een
droefheid over aards gemis: het gemis van
een geUefde, van gezondheid, van geld en
goed. Het is een droefheid waarvan de tranen
soms gedroogd kunnen worden met aardse
dingen. De droefheid der wereld is een droef
heid over de gevolgen van de zonde, maar niet
over de zonde zelf, want dat is een droefheid
naar God. Wat is het belangrijk dat we deze
tweeërlei droefheid niet door elkaar halen.
Godsdienstig geween is niet altijd de ware
droefheid naar God. De rijke jongeling ging
bedroefd heen, want hij had vele goederen.
Tegen de wenende vrouwen uit Jeruzalem zei
de Heere Jezus: "Weent niet over Mij, maar
weent over uzelven." Het is een droefheid
vanwege de omstandigheden.
De droefheid der wereld keuren we niet af,
maar als het in ons leven daarbij blijft, zal de
uitwerking vreselijk zijn. Menigmaal heeft de
Heere de droefheid der wereld gebruikt om
mensen te brengen tot de droefheid naar God.
Dan wordt de smart vanwege het verlies en
gemis van een gehefde of gezondheid gehei
ligd aan het hart. Als u een diep en zwaar ver
lies geleden hebt en wonden in u omdraagt
die de tijd nooit meer heelt, dan is het onze
vurige bede dat deze droefheid u mag bren
gen tot de droefheid naar God. Dan kuimen er
duizend smarten zijn en toch is er maar één
smart, namelijk de smart naar God.
Lezer(es), als u zalig mag worden, zal dat
nooit buiten deze droefheid naar God omgaan.
Ze is er niet de grond of de oorzaak van, maar
toch wel de weg waarin de bekering tot stand
komt.
De tekstwoorden wijzen ons niet alleen op
tweeërlei droefheid, maar ook op de tweeërlei
uitwerking daarvan. De droefheid naar God
werkt de zaligheid en de droefheid der wereld
werkt de dood, de rampzaligheid. Waar wij
hier op aarde bedroefd over zijn geweest,
maakt straks het eeuwige onderscheid uit.
Onderzoek uzelf waar u nu bedroefd over
bent.
De droefheid naar God werkt een onberou
welijke bekering tot zaligheid. Tussen deze
droefheid en de zaligheid stelt Gods Woord
de weg der bekering. Droefheid vanwege het
Godsgemis, vanwege zonde en schuld is het
begin. De zaligheid, de volheid, is het einde.
De Heere ontledigt om te vervullen. Die in
God alles missen, zullen aan die God genoeg
krijgen.
Zalig zij die treuren. Worden zij dan zalig
omdat zij treuren? Nee, ze worden zalig
omdat ze vertroost zullen worden. Echte
droefheid kan in zichzelf geen bestaan vin
den. Waarom kunnen rampzaMgen zalig wor
den? Niet omdat ze geweend hebben, niet
omdat ze zich bekeerd hebben. Want tranen
kuruien niet zalig maken en met een bekering
kan de zonde niet betaald worden. Als we één
traan zelf aan onze zaligheid zouden moeten
bijdragen dan zou het voor eeuwig verloren
zijn. Gods Kerk wordt zalig omdat er een
Zaligmaker is.
In de volheid des tijds is Hij gekomen naar
deze wereld verloren in schuld. Als de Man
van smarten is Hij geheel bedroefd geweest
tot de dood toe in Gethsemané en op Golgo
tha. In de weg van lijden en sterven heeft Hij
de zaligheid verworven. En de zaligheid is in
geen Ander; want er is ook onder de hemel
geen anderen Naam, Die onder de mensen
gegeven is, door welke wij moeten zalig wor
den. Er is geen andere weg tot God terug, dan
alleen door Hem. Hoe zullen wij ontvlieden,
indien wij op zo grote zaligheid geen acht
nemen?
De droefheid naar God werkt de zaligheid.
De droefheid der wereld werkt de dood, de
eeuwige dood, de rampzaligheid, om daar
eeuwig van God verlaten te moeten wenen.
In de hel zal eeuwige droefheid zijn. Daar
zal geen troost gevonden worden. Wat een
verschil met die zaUgheid. Gods kinderen
mogen de beginselen van die zaligheid hier
op aarde al genieten, maar straks ten volle.
Dan zal Hij al de tranen vanwege de zonde
en ook vanwege alle gevolgen van de zonde
van de ogen afwissen. Want in de hemel is
geen droefheid, daar zal eeuwige blijdschap
hun deel zijn. Gods volk is een bedroefd volk,
maar een gelukkig volk.
Kent u die droefheid naar God of mist u het?
Voelt u dat u het mist, is dat uw droefheid?
Opent uwen mond en eis van Hem vrijmoe
dig, al wat u ontbreekt, schenkt Hij op Zijn
trouwverbond, zo gij het smeekt, mild en
overvloedig. Ook die droefheid naar God,
die een onberouwelijke bekering werkt tot
zaligheid.
Ds. J. Joppe, Sint-Maartensdijk
Minister Dekker (VROM) roept
gemeenten op hun gegevens te contro
leren op illegale bewoning, zoals bewo
ning door illegalen en illegale onder
huur. Als particuliere verhuurders
hierom vragen, wil de minister dat
gemeenten het woningbestand van die
verhuurders langs de gemeentelijke
basisadministratie persoonsgegevens
(GBA) leggen. Zy benadrukt hierbij
het belang van een zorgvuldige regi
stratie van gegevens over personen,
adressen en woningen. De minister
schrift dit aan gemeenten.
Voor de aanpak van illegale bewoning
wordt onder andere gebruik gemaakt van de
GBA. Vanwege privacybescherming mogen
gemeenten echter niet zomaar persoonsgege
vens uit de GBA verstrekken aan particuliere
organisaties. De Wet GBA biedt wel moge-
Ujkheden om als gemeente door het instellen
van een verordening gegevens te verstrek
ken aan woningcorporaties. In verband met
de Europese Richtüjn voor de bescherming
van persoonsgegevens kunnen particuliere
verhuurders geen gegevens verstrekt krijgen
uit de GBA. Gemeenten kunnen wel zelf de
gegevens van particuUere verhuurders verge
lijken met de gegevens uit de GBA.
Een probleem bij bestrijding van illegale
bewoning is vervuiling van de GBA, vooral
veroorzaakt doordat bewoners zich - niet
persé moedwillig - bij een verhuizing niet
inschrijven op het juiste adres. Gemeenten
kurmen diverse instrumenten inzetten om
inschrijving op een bepaald adres zoveel
mogeUjk te verifiëren.
Bij twijfel kan een gemeente de burger om
bewijsstukken vragen, bijvoorbeeld een
huur- of koopcontract, een verklaring van
de verhuurder of van de hoofdbewoner van
de woning. Gemeenten kurmen ook verge
lijkingen maken met gegevens uit andere
bestanden, zoals eigen woningregistraties of
bestanden van woningcorporaties of particu
liere verhuurders. Daarnaast kunnen gemeen
ten altijd een adres ter plekke controleren.
Gemeentelijke diensten moeten er gezamen
lijk voor zorgen dat de gegevenshuishouding
van een gemeente zoveel mogelijk overeen
komt met de werkeüjkheid. Daarvoor is het
noodzakelijk dat zij gebruik maken van de
GBA en geconstateerde afwijkingen doorge
ven aan de GBA.
Veel mensen komen in hun leven wel eens
in aanraking met de rechtspraak. Elk rechts
gebied heeft zijn eigen procedures. In het
bestuursrecht heeft u bijvoorbeeld geen
advocaat nodig om een zaak te beginnen.
Dan kunt u rechtstreeks naar de rechtbank
gaan. Maar bent u slachtoffer van mishande
ling, dan moet u eerst aangifte doen bij de
poUtie. En die kijkt of het een zaak is voor de
officier van justitie. Komt er een rechtszaak,
dan is de verdachte verplicht een advocaat in
te schakelen. Ingewikkeld? Soms. Ontoegan
kelijk? Nee. Of beter gezegd: niet meer. Want
op website www.rechtspraak.nl vindt u veel
informatie over alles wat met de rechtspraak
te maken heeft. Rechtspraak.nl is een website
waarop iedereen terecht kan. De informatie
is geschreven in begrijpelijke taal. Met veel
voorbeelden. Met begrippenlijsten. Een quiz
voor jongeren. Handige links naar bijvoor
beeld sites van advocaten. Bureaus Rechts
hulp en Juridische Loketten. En u vindt er
ook informatie over de rechtbank bij u in de
buurt, met contactpersonen en telefoonnum
mers. Die kunt u bellen als u zelf eens een
kijkje wilt nemen in de rechtbank en een zit
ting wilt bijwonen; vrijwel alle zittingen zijn
openbaar, www.rechtspraak.nl is de officiële
website van de gezamenlijke gerechten in
Nederland.
-64-
Hij weet uit ervaring wat hier aanval betekent.
Dagenlang heeft hij zelf gelegen onder een moor
dend trommelvuur van de Russische artillerie, dat
soldaten vele malen vernietigde, hen begroef, weer
opdolf om nog eens te vernietigen.
Franz zit met nietsziende ogen te staren. Alles is
weg, voor hem bestaat niets meer.
Weggevaagd.
Geen man is in staat te bevatten hoe dat mogelijk is.
Ook een man als Franz Fischer kan dat niet.
Alles waarop hij zijn hoop had gevestigd, dat hem
deed volharden, hem inspireerde om vol te houden,
de verschrikkingen van de krijgsgevangenschap te
kuimen dragen. Het is er niet meer. Hij heeft zich
met bovenmenselijke inspanning op de been weten
te houden, gewerkt zoals zelden een mens gedaan
heeft. Om voor zijn kameraden, voor hen die net
zo wanhopig waren als hij, betere werkgelegenheid
te krijgen met de daaraan verbonden arbeidsvoor
waarden.
Het enige dat hem op de been heeft gehouden om
vol te houden, is weggenomen. Franz Fischer leeft
op dat moment niet meer. Hij is volkomen uitge
put.
'Kameraad commissaris, heeft u kameraad plenny
gezien?' vraagt Valeria Zaitsev die op zoek is naar
Franz, maar hem nergens kan vinden.
'Jazeker mijn zoimetje, hij heeft straks ook een brief
gekregen en is daarmee naar het gebouw gegaan
om die te lezen. Hij zal op dit moment wel in hoge
re sferen leven. Het is zolang geleden dat ze iets
van huis hebben gehoord. Ja, hij zal wel heel erg
blij zijn', antwoordt de commissaris in gemeende
oprechtheid.
'Ja, het is heel gelukkig voor hem', beaamt Valeria
en stapt het plein over naar het gebouw waar Franz
moet zijn.
Opgewekt gaat ze naar binnen in de veronderstel
ling Franz daar blij aan te treffen.
'Franz, waar ben je?'
Er komt geen antwoord.
'Franz, ben je niet hier?'
Hij hoort de woorden van het meisje niet. Zijn
gedachten hebben opgehouden te bestaan. Een
eindeloze leegte vervult zijn ziel.
'Franz?'
Het klinkt weifelend.
Ze begrijpt het niet. Franz, die nooit zijn post ver
laat, is er niet. Dat is merkwaardig.
Alsof ze niet helemaal zeker van zichzelf is en ook
een beetje ongerust, loopt ze het vertrek binnen.
Ze ziet ineens zijn benen van achter een kast uit
steken. Een angstig gevoel bekruipt haar. Ze holt
er heen en ziet hem zitten. Ze huivert. Zulke ogen
heeft ze nog nooit gezien.
'Franz, jongen, wat is er?'
Ze gilt het uit, wanhopig.
'Franz!'
Hij kijkt haar aan, zonder dat het tot hem door
dringt.
Het meisje kijkt in een bodemloze zee van ellende.
'Wat is er gebeurd, Franz? Zeg het mij!'
Ze valt voor hem op haar knieën en tilt zijn hoofd
op.
'Wat heb je, Franz? Vertelt het mij.'
Er klinkt wanhoop en angst in haar stem.
Plotseling schiet het haar te binnen, dat hij een
brief heeft gekregen. De coimnissaris heeft het
haar zojuist verteld. Die dacht dat Franz wel erg
verheugd zou zijn.
Ze kijkt gejaagd rond om te zien waar de brief is en
ziet hem naast Franz op de grond liggen.
'Is het van die brief, Franz?'
Hij zucht heel diep.
Valeria raapt de brief op en ineens is het haar dui
delijk wat er met hem aan de hand is.
Rote Kreuzkarte, is het eerst wat ze leest.
Uw vrouw en ouders zijn bij aanvallen van het Rus
sische leger omgekomen. Moge God u de kracht
geven dit verlies te kunnen dragen.
Ze weet geen woorden te vinden, die zouden hier
toch te kort schieten. Een diep medelijden met
de Duitser overvalt haar. Het liefste wat hij bezat
is hem ontnomen. Het was zijn inspiratiebron, de
drang om alles hier te kunnen overleven.
Zijn hoop en zijn troost waren zij, die in Duitsland
op hem zouden wachten. Het was de stuwkracht om
dit Rusland te overleven.
'Franz, lieveling, het is vreselijk.'
Valeria neemt zijn gezicht tussen haar handen en
kust hem op zijn voorhoofd.
'Laat mij je helpen.'
Ze streelt het blonde haar dat over zijn gezicht is
gevallen.
Franz reageert langzaam. 'Laat mij alleen, Valeria.'
Het is een stem die ze niet kent, wanhopig en zon
der enig leven.
'Nee!'
Nu richt hij zijn hoofd naar haar op.
'Ga alsjeblieft.'
Ze schudt beslist haar hoofd. Zijn blik beangstigt
haar.
2^1fs de wimpers boven zijn ogen bewegen niet en
het gezicht, dat soms denkrimpeltjes vertoont die zij
altijd zo komisch vindt, is als van een dode. Het is
een gelaat dat niets meer te zeggen heeft.
Ze kijkt hem doordringend aan, alsof ze haar blik
diep in zijn ziel wil boren.
Dan valt zijn blik op de kaart die Valeria nog steeds
in haar hand houdt. Weer een zucht, dan dwalen
zijn ogen naar haar bruin lederen koppel, waaraan
de Nagan, het zware Russische pistool, hangt.
Wel een minuut lang rusten zijn ogen op het wapen,
waarvan een stukje van het handvat uit de holster
steekt.
Een bittere angst trekt het hart van het meisje
samen. Die ogen, starend naar het moordwerktuig
dat ze draagt, zou dat het einde zijn?
Ze pakt zijn kin en tilt het hoofd omhoog, zodat hij
gedwongen is haar aan te kijken.
'Franz, haal geen domme dingen in je hoofd.'
Er komt geen antwoord, maar onafgebroken blijft
zijn blik in de hare liggen.
Het duurt een poosje, dan zegt hij: 'Laat me alleen,
Valeria; ik moet dit verwerken.'
'Ik laat je nu niet alleen, jongen. Niet vanwege mijn
gevoelens voor jou, maar je hebt een mens nodig die
je ondersteunt. Ik voel mij geroepen om dat kleine
stukje leven te zijn, waaraan jij je op dit moment
kunt vastklampen.'
'Ik heb niets meer nodig om mij aan vast te hou
den.'
Het is een kreet vol smart, die het meisje diep door
haar ziel snijdt.
'Er is nog heel veel. Denk aan je kameraden, voor
wie je altijd een lichtpunt bent geweest. Ze hebben
je nodig. Jij hebt hun de morele steun gegeven om
hun lot te kuimen dragen. Op jou hebben ze al hun
hoop gevestigd, laat hen dus niet in de steek. Het
zijn tweeduizend plennies, die zich aan één man
vastklampen.
(wordt vervolgd)