Jan van der Mast krijgt
Ted Jansen award uitgereikt
LITIE
Geen truckrun
dit jaar...
Lijn 104 voorlopig niet terug
op Vrijlieidsweg
Skeelertocht
Leer de
Maasvlakte kennen
0900-8844
WV en Veero vragen aandacht
bij Statencommissie voor lijn 104
^i^-zA-
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
Ouddorp
Expositie Talens Palet
in Diekhuus
succesvol afgesloten
Stuurgroep verkeersveiligheid neemt afscheid van voorzitter
actief in beeld en geluid
Award
Drammer
RPVGO
Verkeerscontrole
Inbraak sportcomplex
Motorrijder gewond bij
aanrijding
Geen getoeter, geen gelukkige
gezichten van mensen in een truck,
geen horden mensen langs de kant
van de weg die de passerende auto's
toezwaaien. Al sinds jaar en dag
organiseert Chauffeursvereniging
Flakkee op de derde zaterdag van
juni de truckrun. Zo leek het ook
dit jaar te gaan. Echter nauwkeu
rig bestudering van de wettelijke
regeling verkeersregelaars gooide
roet in het eten, met als gevolg dat
er dit jaar géén truckrun is.
Achthonderd protesthandtekeningen veranderen niets aan conflict
Eind juni nieuw overleg tussen gemeente en Connexxion
Onmogelijk
Duurzaam veilig
Geen reactie
Aarzeling
Dinsdag 14 juni 2005
BI BLIO T/tZiSèNiaargang
7413
Onder het motto 'Leer de Maasvlakte ken
nen' organiseert de VVV Zuid Hollandse
Eilanden op 27 juli een bustour naar de
Maasvlakte. Dit dynamische gebied ligt als
het ware in de achtertuin van Voome. Onder
leiding van een deskundige gids wordt er
een bezoek gebracht aan de ECT, de groot
ste en modernste container Terminal van
Europa. Ook gaat de bustour naar de Maas-
mond, waar u een schitterend uitzicht heeft
op het scheepvaartverkeer op de Noordzee.
De lunch wordt gebruikt bij het Slufterde-
pot, met aansluitend een diapresentatie. Voor
deze bustocht zijn er diverse opstapplaatsen
op Flakkee en Voome, zoals in Melissant,
Hellevoetsluis, Rockanje, Oostvoome en
Brielle. Wilt meer weten over deze bustocht
en/of wilt u hiervoor reserveren, dan kunt u
terecht bij de WV kantoren of u belt naar
0181-401600 of 0187-486858.
OUDDORP - Op vrijdagavond 1 juli orga
niseert de IJsclub Ouddorp een 13 km lange
skeelertocht door de mooie omgeving van
Ouddorp en Goedereede. Inschrijven kan
vanaf 18.30 uur op het parkeerterrein van
W.F.B, aan de Hofdijkseweg. Dit is tevens
de startplaats van de tocht. Voor leden van de
ijsclub is deelname aan de tocht gratis, niet-
leden betalen 1,-. Deze skeelertocht wordt
mede mogelijk gemaakt door Adviesgroep
De Vogel, Albert Heijn en de Rabobank.
MIDDELHARNIS - Van 23 tot en met 19 juni
is in het Diekhuus de expositie Talens Palet te
zien. Talens Palet is een landelijke wedstrijd
voor vrijetijdskunstenaars, met voorrondes
door het hele land en een afsluitende lande-
üjke expositie in Apeldoorn. Achttien vrije
tijdskunstenaars leverden een kunstwerk in,
geïnspireerd op een tekstfragment uit 'Para-
vion' van schrijver Hafid Bouazza.
Met belangstelling en plezier heeft een regi
onale jury alle werkstukken bekeken en
besproken. Zij beoordeelde de ingebrachte
werken als: 'oorspronkelijk en met een goed
technisch en inhoudelijk niveau. De diversi
teit van stijl en invalshoek was groot en er
zijn moedige pogingen gedaan om een moei
lijke themathiek te verbeelden'
Na uitgebreid overleg is de jury tot een oor
deel gekomen en heeft het werkstuk 'De
nakende geboorte van Paravion' van de heer
G. de Geest uit Dirksland gekozen als win
naar van de voorronde van Talens Palet 2005.
Dit werkstuk wordt van 16 juli tot en met 18
september in het Apeldooms Museum geëx
poseerd en doet mee in de landelijke finale.
Het Diekhuus stelde ook een Publieksprijs
beschikbaar. Alle bezoekers van de tentoon
stelling konden hun voorkeur kenbaar maken
door middel van een stemformuUer. De
meeste stemmen gingen naar het werk van
de heer P. Spinnler uit Hoogvhet. Dit werk
wordt van 8 augustus tot en met 18 septem
ber geëxposeerd in Markant, Centrum voor
Kunsteducatie in Apeldoorn.
Voor meer informatie over Talens Palet kunt
u kijken op website www.talenspalet.nl.
OUDDOt^WuraiMtUM. (0117] 6lim ha 6137»
Bij zijn afscheid kreeg Jan van der Mast, tweede van links, de Ted Jansen award uiti^creikt.
(Foto Persburo Flakkee)
MIDDELHARNIS - Tijdens een bij
eenkomst in het ISGO-gebouw te
Middelharnis lieeft de Stuurgroep van
de Regionale Projectgroep Verkeers
veiligheid Goeree-Overflakkee vori
ge week donderdagmiddag afscheid
genomen van haar voorzitter, Jan van
der Mast. Ën by die gelegenheid werd
Van der Mast 'onderscheiden' met de
Ted Jansen award!
Volgens Wethouder Van Oosterom van de
gemeente Goedereede, die deze middag het
woord voerde, heeft Van der Mast in veel
zaken de hand gehad wat betreft de verkeers
veiligheid op Goeree-Overflakkee. Vele pro
jecten zijn onder zijn voorzitterschap tot stand
gekomen, zoals het actieplan Duurzaam vei
lig, voorlichting op scholen, de Broemcursus
en de verkeersveiügheidsdagen. "Vooral, bij
de provincie wist je de weg en knokte je er
voor om geld te vinden voor de projecten,
en dat lukte je elke keer weer", vertelde Van
Oosterom. "Het betekent dat, als jij ergens
van houdt, je je er ook voor inzet. Jan houdt
van goede, effectieve en structurele oplos
singen!" Volgens Van Oosterom had Van der
Mast altijd de kwetsbaarheid van de verkeers-
deelnemer in het oog. "Jij stond voor de vei
ligheid van alle verkeersparticipanten en jij
droeg dat ook uit." Van Oosterom heeft met
bewondering gekeken naar de manier waarop
Van der Mast de werkgroep leidde én naar de
resultaten die er tenslotte uitkwamen.
Voor zijn enorme inzet voor de verkeersvei
ligheid op Goeree-Overflakkee werd Van
der Mast al in^december 2004 de Ted Jansen
award toegekend. Deze award wordt uitge
reikt voor geleverde bijzondere inspanningen
ten behoeve van de verkeersveiligheid. Ted
Jansen, waarnaar de award is genoemd, was
gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland
geweest en voorzitter van het Provinciaal
Orgaan Verkeersveiligheid. Om gezond
heidsredenen kon de award eind vorig jaar
niet aan Van der Mast worden uitgereikt,
maar nu dus wel. "Deze award heb je echt
verdient en is je van harte gegund", zo gaf
Van Oosterom aan.
Als voorzitter was Jan van der Mast altijd
gewend om het laatste woord te hebben, en
ook afgelopen donderdagmiddag sloot hij het
progranuna af. "Ik heb heel veel tijd gestoken
in de verkeersveiligheid en ook in het nodige
leeswerk; stapels dossiers nam ik door in de
weekenden", vertelde hij. "Zo was ik altijd
bezig. En de ene keer was er weer eens een
aanvaring met bestuurders, dan weer was er
een meevaller. Je komt opgegeven moment
tot het besef dat dit werk nooit klaar is en
je er ook nooit klaar mee zult zijn. Ik weet
dat men mij een drammer vindt, maar als
ik eenmaal ergens mee begin kan ik moei
lijk stoppen!" Toen Van der Mast begon als
voorzitter, stond de verkeersveiligheid bij de
gemeenten op Goeree-Overflakkee op een
laag pitje, "Als ik daar nu naar kijk, is daar
onder mijn voorzitterschap heel wat in veran
derd. Mijn doelstelling is altijd geweest om
te proberen leed te voorkomen, want elk ver
keersongeluk is een persoonlijk drama."
De Regionale Projectgroep Verkeersvei
ligheid Goeree-Overflakkee is sinds 1997
werkzaam op Goeree-Overflakkee en houdt
zich bezig met de regionale aanpak van ver
keersproblemen die zich op het eiland voor
doen. Daartoe zijn vijf werkgroepen actief
die, gecoördineerd door de stuurgroep, zorg
dragen voor de daadwerkelijke realisatie van
één of meerdere verkeersveiligheidsprojec-
ten. Er zijn vijf werkgroepen: de werkgroep
infrastructuur, werkgroep jongeren, werk
groep ouderen, werkgroep verkeerscampag-
nes en werkgroep zwaar verkeer. Ze zullen
het nu zonder een al of niet drammende Jan
moeten doen.
i
Rotterdam-Rijnmond
district De Eilanden
Basiseenheid Goeree-Overflakkee
Politiepersoneel heeft donderdagmorgen en
-middag op Goeree-Overflakkee een ver
keerscontrole gehouden met een onopval
lende auto. Veertien bestuurders kregen een
bekeuring voor o.a. het niet dragen van de
autogordel, het niet handsfree bellen, het par
keren op het trottoir en het overschrijden van
de maximumsnelheid.
OUDE-TONGE - In de nacht van donderdag
op vrijdag is ingebroken in het pand van een
sportcomplex aan de Suisendijk. Onbeken
den zijn door verbreking van de toegangs
deuren naar binnen gegaan en hebben het
pand doorzocht. Met onder meer geld uit de
kassa, drank en etenswaren gingen de daders
er vandoor. De poUtie van het district De
Eilanden stelt een nader onderzoek in.
STAD AAN 'T HARINGVLIET - Een 21-
jarige motorrijder uit Nieuwe-Tonge is zater
dagmiddag gewond geraakt bij een ongeval
op de Lieve Vrouwepoldersedijk. Omstreeks
twee uur moest het slachtoffer remmen voor
een auto die de Oudelandsedijk op wilde rij
den. Hierbij verloor de motorrijder de macht
over het stuur en belandde enkele tientallen
meters verder in een sloot. De man is door
ambulancepersoneel overgebracht naar het
Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam,
waar geconstateerd werd dat hij onder meer
heup-, arm en beenletsel had opgelopen en
zijn schouderkom had gebroken.
In 2000 is onder leiding van toenmalig minis
ter Netelenbos een regeling ontworpen die in
een aantal gevallen - ook de verkeersrege
laars van de truckrun betreffend - een verze
kering verlangt die evenwel niet bestaat, zo
is gebleken na jarenlange «onderhandelingen
tussen diverse sportbonden, het ministerie
van verkeer Waterstaat en het Nederlands
verbond van Verzekeraars. En door het niet
bestaan van deze verzekering blijken zowel
de chauffeursvereniging als het bestuur daar
van verantwoordelijk te zijn voor mogelijk
door verkeersregelaars te lijden schade, die
gemakkelijk een bedrag van twee miljoen
euro per regelaar kan belopen. En dat zou een
te groot financieel risico zijn.
Het bestuur van de chauffeursvereniging
- het belang van de Truckrun kennend voor
de mensen met een verstandelijke handicap
- wilde het hier niet bij laten zitten. Intensief
overleg met de Hakkeesse verzekeringswe
reld volgde dan ook. Alle polissen van de
vereniging werden onder de loep genomen,
de aanvullende verzekeringen werden aan
een nauwkeurig onderzoek onderworpen,
de wetteksten werden volledig uitgeplozen,
het meest in het oog springende wetsartikel
werd besproken met een jurist en een rechter.
Niettemin moest na dit alles besloten worden
om.de truckrun af te blazen.
Naar aanleiding hiervan heeft inmiddels
intensief contact plaatsgehad met het ministe
rie van Verkeer en Waterstaat. Voor de truck
run die dit jaar gehouden zou worden, biedt
dit weliswaar geen oplossing meer, maar het
bestuur van de chauffeursvereniging heeft er
vertrouwen in dat - door ingrijpen in de voor
de truckrun zo onfortuinlijke regeling - de
Truckrun volgend jaar toch weer plaats kan
vinden. De organisatie houdt nauwgezet de
vinger aan de pols.
OUDDORP/GOEDEREEDE-Buslijn
104 zal na de zomer de Vrijheids weg in
Ouddorp vrijwel zeker weer gaan mij
den. Zolang er geen compensatie is voor
de drie minuten vertraging die de drie
rotondes in deze strandweg veroorza
ken, blijft Connexxion bij zijn besluit.
Ook de 839 protesthandtekeningen
van gedupeerde recreanten en school
kinderen hebben de busmaatschappij
niet kunnen vermurwen. Verkeerswet
houder J. van Oosterom (CDA) van de
gemeente Goedereede heeft zijn hoop
gevestigd op nieuw overleg met Con
nexxion, op vrijdag 24 juni.
door Gert van Engelen
Secretaris Patrick Polie van Veero, de ver
eniging van recreatieondememingen in
Ouddorp, rekent er niet meer op dat lijn 104
dit jaar nog terugkeert op de Vrijheidsweg.
"Veero richt zich al op 2006", zegt hij, de tijd
is wel "erg kort" geworden om het conflict
tussen de gemeei\te en Connexxion nog in
2005 op te lossen. Volgens Polie zijn er al
autoloze recreanten die "overwegen hun vas
te caravanstaanplaats op te zeggen", omdat
"even boodschappen doen" er door het weg
vallen van de bus niet meer bij is.
Connexxion rijdt in feite al vanaf okto
ber vorig jaar niet meer over de Vrijheids
weg, maar het ongenoegen daarover kwam
onlangs pas naar buiten. In de gemeenteraad
van Goedereede werd er begin april schande
van gesproken. Regionale nieuws websites
meldden begin mei dat de Goereese kust
onbereikbaar was geworden. TV Rijnmond
wijdde opgewonden een item aan lijn 104,
waarin de nieuwe burgemeester van Goede
reede, mevrouw G.J. van de Velde-de Wilde,
boos figureerde. Verontwaardiging stuiterde
kortom over de Vrijheidsweg.
Veero zamelde intussen driftig protesthand
tekeningen in, wijzend op de "onjuiste argu
mentatie" van Cotmexion: "Twee haltes op
de Vrijheidsweg bevinden zich namelijk
direct na een rotonde, waardoor toch al afge
remd dient te worden. Slechts één rotonde
zou hierdoor daadwerkelijk vertraging ople
veren." De kwestie steekt evenwel anders in
elkaar. Dat blijkt uit een uitvoerige, openbare
brief die accountmanager Zuidwest E.R. Zij-
derveld van Connexxion naar de raad van
Goedereede heeft gestuurd.
Daarin schetst deze de voorgeschiedenis van
het omstreden besluit om de Vrijheidsweg te
schrappen en legt hij gedetailleerd uit wat
Connexxion nu precies dwars zit. De rijtijd
problemen van buslijn 104 bUjken al veel
langer te spelen, en de gemeente Goedereede
blijkt daarvan volledig op de hoogte te zijn.
In het kort: Coimexxion krijgt in januari
2004 meegedeeld dat er plannen zijn om als
veiligheidsmaatregelen drie rotondes aan te
leggen op de Vrijheidsweg. De vervoerder
laat daarop de gemeente resoluut weten dat
de bus dan van deze weg zal verdwijnen. De
aanleg van de rotondes, schrijft Connexxion
in een brief aan het college op 27 mei 2004,
maakt de dienstregeling van lijn 104 name
lijk "ormiogelijk": de rijtijd tussen Renesse
en Ouddorp wordt te lang om "de aanslui
tingen te behouden". Connexxion hoopt dat
de gemeente dit wil laten meewegen in haar
plaimen voor de rotondes.
Dit gebeurt niet: de plannen voor de roton
des worden doorgezet. "In de afweging die
de gemeente heeft gemaakt, signaleert Con
nexxion zuur, "zijn de belangen van het
openbaar vervoer kennelijk ondergeschikt".
Rijtijdmetingen die later worden gehouden
met gesimuleerde rotondes geven aan dat
elke rotonde één minuut vertraging veroor
zaakt. Connexxion: "Geloofwaardig of niet,
een bus is geen Ferrari en het feit is dat de bus
1 minuut per rotonde extra tijd nodig heeft."
Die tijd is er niet en Connexion besluit dan
ook om lijn 104 van de Vrijheidsweg af te'
halen. Volgens Veero-secretaris Patrick Polie
rijdt de bus daar al vanaf 25 oktober 2004 niet
meer, "vanwege de werkzaamheden aan de
rotondes". De eerste rotonde werd met enig
publicitair trompetgeschal geopend op 15
december door de Rotterdamse wethouder S.
Hulman, samen met de toenmalige waarne
mende burgemeester van Goedereede, drs. J.
de Prieëlle. De overige twee rotondes werden
begin dit jaar voltooid.
In zijn brief zet Zijderveld uiteen dat Con
nexxion "niet principieel" tegen duurzaam-
veiligmaatregelen als rotondes is. Coimexxi
on zou ook "veel liever over de Vrijheidsweg
willen blijven rijden". Maar de vertragingen
dwongen de busmaatschappij ertoe de route
via de Vrijheidsweg te verlaten. Zij had anders
Niemand te zien bij de bushalte van lijn 104 op de Vrijheidsweg; de bus rijdt er al sinds oktober
niet meer. Alleen tijdens de hoogseizoen, dat begint op 26 juni, is er een tijdelijke busdienst
op deze strandweg. (Foto: Ham ViUerius)
moeten kiezen uit twee andere "kwaden":
de aansluiting in Renesse laten vervallen
of de aansluiting in Stellendam. Zijderveld
benadrukt de provincie Zuid-Holland (die
de eisen stelt aan het openbaar vervoer) en
het zogenaamde consumentenplatform (waar
Connexxion advies moet inwinnen over zijn
busplannen) allebei vinden dat het oplossing
om de Vrijheidsweg te schrappen, "de mirist
slechte is".
Terugkeren op de Vrijheidsweg gebeurt
alleen als er tussen Renesse en Ouddorp weer
"voldoende tijdwinst" kan worden geboekt,
meldt Connexxion, dat als optie noemt dat
de maximum snelheid op de parallelweg van
de Brouwersdam wordt verhoogd. Enigszins
verwarrend is overigens dat Connexxion lijn
104 in de zomerperiode wel over de Vrij
heidsweg laat rijden, van 26 juni tot en met
20 augustus.
Zijderveld legt - in onnavolgbaar openbaar-
vervoeresperanto - uit dat dit rechtstreeks te
maken heeft met de files die zich dan in Zee
land voordoen. De aansluiting van lijn 133
op de fast ferry in Vlissingen vervalt in de
zomer juist door die filevorming. En omdSt
er geen aansluiting is, kan lijn 133 op lijn
104 uit Ouddorp wachten. De vertraging van
3 minuten speelt dan niet. Na het hoogsei
zoen, als er dus géén files zijn, gaat lijn 104
de Vrijheidsweg weer mijden.
Veero heeft in de afgelopen weken 839 hand
tekeningen opgehaald, zegt Polie, hoofdza
kelijk afkomstig van recreanten op de cam
pings (die veelal langs de Vrijheidsweg lig
gen). De handtekeningen zijn overhandigd
aan wethouder Van Oosterom. Op deze actie
is "eigenlijk geen reactie" gekomen, noch
van de gemeente noch van Coimexxion. Wel
heeft de gemeente kenbaar gemaakt op zoek
te zijn naar oplossingen.
PoUe vertelt dat het wegvallen van de bus
"nogal ingrijpend" is voor de betrokkenen.
"De schoolkinderen die in de buurt van de
vuurtoren wonen, moeten nu eerst zeven
kilometer fietsen om in Ouddorp-centrum
op de bus te kunnen stappen. Recreanten die
geen auto hebben, kunnen niet meer even
boodschappen doen in Ouddorp. Ze zouden
dan drie tot vier kilometer moeten lopen. Dat
is niet te doen. Een taxi is geen uitkomst.
Want ten eerste rijden er geen taxi's in Oud
dorp, ten tweede moeten ze uit Stellendam
komen, en dan ben je al gauw twintig tot
dertig euro kwijt. Ook mensen die met de
bus naar het strand gingen, lopend vanaf de
haltes op de Vrijheidsweg, zijn nu behoorlijk
gedupeerd."
Straks, tijdens het hoogseizoen, is er tijdelijk
weliswaar een bus beschikbaar voor dag
jesmensen en andere recreanten, maar, zegt
Polie, "vergeet het voorseizoen niet. Pasen,
pinksten, hemelvaartsdag - op de campings
zijn er tijdens die drukke weekeinden al vol
op mensen, en die zitten nu met een enorm
probleem: geen bus. Sommigen denken er
dan ook al over om hun staanplaats op te
zeggen."
Wethouder Van Oosterom aarzelt als hem
om een reactie wordt gevraagd. Binnenkort
praat de gemeente met Connexxion; hij wil
liever niet zeggen weUce alternatieven er dan
als compensatie voor de vertraging worden
besproken. "Je moet een broedende kip niet
storen, en ik wil geen verwachtingen wek
ken." De rotondes zullen in elk geval niet
voor de oplossing zorgen. "Ze liggen er en
blijven er." Van Oosterom hoopt op 24 juni
"spijkers met koppen te slaan", al voegt hij
er voorzichtig aan toe dat beide partijen mis
schien nog niet direct tot overeenstemming
komen.
De belangenvereniging heeft er vertrou
wen in dat zij er samen met Connexxion en
de gemeente uit komt. "Ook al hebben we
allemaal een geweldig probleem, het is niet
zo dat we vijandig tegenover elkaar staan."
Om het verUes aan rijtijd goed te maken, wil
Veero voorstellen om elders de snelheid te
verhogen of om bepaalde haltes te schrap
pen. Dét Ujn 104 de Vrijheidsweg weer moet
aandoen, staat in elk geval vast voor Polie.
"Als badplaats moet je gewoon goed bereik
baar zijn. Dat is nu niet zo, en dat is van de
gekke. Dit móet opgelost worden."
DEN HAAG - Op 8 juni was er een vergadering van de Statencommissie
Mobiliteit, Kemiis en Economie. Juinen Klapwijk, directeur van WV Oud
dorp aan Zee, maakte hierbij namens de VVV en de Veero gebruik van het
spreekrecht. Hierby benadrukte Klapwijk nog eens het belang van deze
buslijn voor de gemeente Goedereede. Voor de VVD Statenfractie vormde
een en ander aanleiding om enkele vragen hierover te stellen aan gedepu
teerde Van Nieuwenhoven.
Volgens de VVD Statenfractie worden door de routewijziging van Connexxion buslijn
104 in Ouddorp bewoners en recreantan in ernstige mate gedupeerd. Door de aanleg van
rotondes op de Vrijheidsweg te Ouddorp past, volgens het vervoersbedrijf, de route van
buslijn 104 niet meer in de aansluitingen van de dienstregeling. Door het vervallen van
vijf bushaltes worden de vele bewoners en recreanten bij de omliggende recreatiebedrij-
ven de mogelijkheid ontnomen om gebruik te maken van het openbaar vervoer.
De WD Zuid-Holland vindt dat naar een goede oplossing dient te worden gezocht en heeft
de betreffende gedeputeerde, mevrouw van Nieuwenhoven, om opheldering gevraagd.
WD Statenlid Marco van der Sloot: "Je vraagt je in dit soort situaties of hoe dergelijke
zaken worden gecommuniceerd met de bed-okkenen. In eerste instantie lijkt dit niet opti
maal geweest te zijn. Bovendien moet het toch mogelijk zijn om binnen de concessie voor
die 2 a 3 minuten een' oplossing te vinden?" Indien geen oplossing binnen de aan Con
nexxion verleende concessie mogelijk is, wil de WD Zuid-Holland dat aan de bewoners
en recreanten op een andere wijze vergelijkbaar vervoer
wordt geboden. De fractie is van mening dat de bewoiiers, recreanten en het recreatieve
bedrijfsleven op de Kop van Goeree recht hebben op een goede bereikbaarheid, ook met
het openbaar vervoer. (Bron: Veero)