Jan van der Mast krijgt Ted Jansen award uitgereikt LITIE Geen truckrun dit jaar... Lijn 104 voorlopig niet terug op Vrijlieidsweg Skeelertocht Leer de Maasvlakte kennen 0900-8844 WV en Veero vragen aandacht bij Statencommissie voor lijn 104 ^i^-zA- chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden Ouddorp Expositie Talens Palet in Diekhuus succesvol afgesloten Stuurgroep verkeersveiligheid neemt afscheid van voorzitter actief in beeld en geluid Award Drammer RPVGO Verkeerscontrole Inbraak sportcomplex Motorrijder gewond bij aanrijding Geen getoeter, geen gelukkige gezichten van mensen in een truck, geen horden mensen langs de kant van de weg die de passerende auto's toezwaaien. Al sinds jaar en dag organiseert Chauffeursvereniging Flakkee op de derde zaterdag van juni de truckrun. Zo leek het ook dit jaar te gaan. Echter nauwkeu rig bestudering van de wettelijke regeling verkeersregelaars gooide roet in het eten, met als gevolg dat er dit jaar géén truckrun is. Achthonderd protesthandtekeningen veranderen niets aan conflict Eind juni nieuw overleg tussen gemeente en Connexxion Onmogelijk Duurzaam veilig Geen reactie Aarzeling Dinsdag 14 juni 2005 BI BLIO T/tZiSèNiaargang 7413 Onder het motto 'Leer de Maasvlakte ken nen' organiseert de VVV Zuid Hollandse Eilanden op 27 juli een bustour naar de Maasvlakte. Dit dynamische gebied ligt als het ware in de achtertuin van Voome. Onder leiding van een deskundige gids wordt er een bezoek gebracht aan de ECT, de groot ste en modernste container Terminal van Europa. Ook gaat de bustour naar de Maas- mond, waar u een schitterend uitzicht heeft op het scheepvaartverkeer op de Noordzee. De lunch wordt gebruikt bij het Slufterde- pot, met aansluitend een diapresentatie. Voor deze bustocht zijn er diverse opstapplaatsen op Flakkee en Voome, zoals in Melissant, Hellevoetsluis, Rockanje, Oostvoome en Brielle. Wilt meer weten over deze bustocht en/of wilt u hiervoor reserveren, dan kunt u terecht bij de WV kantoren of u belt naar 0181-401600 of 0187-486858. OUDDORP - Op vrijdagavond 1 juli orga niseert de IJsclub Ouddorp een 13 km lange skeelertocht door de mooie omgeving van Ouddorp en Goedereede. Inschrijven kan vanaf 18.30 uur op het parkeerterrein van W.F.B, aan de Hofdijkseweg. Dit is tevens de startplaats van de tocht. Voor leden van de ijsclub is deelname aan de tocht gratis, niet- leden betalen 1,-. Deze skeelertocht wordt mede mogelijk gemaakt door Adviesgroep De Vogel, Albert Heijn en de Rabobank. MIDDELHARNIS - Van 23 tot en met 19 juni is in het Diekhuus de expositie Talens Palet te zien. Talens Palet is een landelijke wedstrijd voor vrijetijdskunstenaars, met voorrondes door het hele land en een afsluitende lande- üjke expositie in Apeldoorn. Achttien vrije tijdskunstenaars leverden een kunstwerk in, geïnspireerd op een tekstfragment uit 'Para- vion' van schrijver Hafid Bouazza. Met belangstelling en plezier heeft een regi onale jury alle werkstukken bekeken en besproken. Zij beoordeelde de ingebrachte werken als: 'oorspronkelijk en met een goed technisch en inhoudelijk niveau. De diversi teit van stijl en invalshoek was groot en er zijn moedige pogingen gedaan om een moei lijke themathiek te verbeelden' Na uitgebreid overleg is de jury tot een oor deel gekomen en heeft het werkstuk 'De nakende geboorte van Paravion' van de heer G. de Geest uit Dirksland gekozen als win naar van de voorronde van Talens Palet 2005. Dit werkstuk wordt van 16 juli tot en met 18 september in het Apeldooms Museum geëx poseerd en doet mee in de landelijke finale. Het Diekhuus stelde ook een Publieksprijs beschikbaar. Alle bezoekers van de tentoon stelling konden hun voorkeur kenbaar maken door middel van een stemformuUer. De meeste stemmen gingen naar het werk van de heer P. Spinnler uit Hoogvhet. Dit werk wordt van 8 augustus tot en met 18 septem ber geëxposeerd in Markant, Centrum voor Kunsteducatie in Apeldoorn. Voor meer informatie over Talens Palet kunt u kijken op website www.talenspalet.nl. OUDDOt^WuraiMtUM. (0117] 6lim ha 6137» Bij zijn afscheid kreeg Jan van der Mast, tweede van links, de Ted Jansen award uiti^creikt. (Foto Persburo Flakkee) MIDDELHARNIS - Tijdens een bij eenkomst in het ISGO-gebouw te Middelharnis lieeft de Stuurgroep van de Regionale Projectgroep Verkeers veiligheid Goeree-Overflakkee vori ge week donderdagmiddag afscheid genomen van haar voorzitter, Jan van der Mast. Ën by die gelegenheid werd Van der Mast 'onderscheiden' met de Ted Jansen award! Volgens Wethouder Van Oosterom van de gemeente Goedereede, die deze middag het woord voerde, heeft Van der Mast in veel zaken de hand gehad wat betreft de verkeers veiligheid op Goeree-Overflakkee. Vele pro jecten zijn onder zijn voorzitterschap tot stand gekomen, zoals het actieplan Duurzaam vei lig, voorlichting op scholen, de Broemcursus en de verkeersveiügheidsdagen. "Vooral, bij de provincie wist je de weg en knokte je er voor om geld te vinden voor de projecten, en dat lukte je elke keer weer", vertelde Van Oosterom. "Het betekent dat, als jij ergens van houdt, je je er ook voor inzet. Jan houdt van goede, effectieve en structurele oplos singen!" Volgens Van Oosterom had Van der Mast altijd de kwetsbaarheid van de verkeers- deelnemer in het oog. "Jij stond voor de vei ligheid van alle verkeersparticipanten en jij droeg dat ook uit." Van Oosterom heeft met bewondering gekeken naar de manier waarop Van der Mast de werkgroep leidde én naar de resultaten die er tenslotte uitkwamen. Voor zijn enorme inzet voor de verkeersvei ligheid op Goeree-Overflakkee werd Van der Mast al in^december 2004 de Ted Jansen award toegekend. Deze award wordt uitge reikt voor geleverde bijzondere inspanningen ten behoeve van de verkeersveiligheid. Ted Jansen, waarnaar de award is genoemd, was gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland geweest en voorzitter van het Provinciaal Orgaan Verkeersveiligheid. Om gezond heidsredenen kon de award eind vorig jaar niet aan Van der Mast worden uitgereikt, maar nu dus wel. "Deze award heb je echt verdient en is je van harte gegund", zo gaf Van Oosterom aan. Als voorzitter was Jan van der Mast altijd gewend om het laatste woord te hebben, en ook afgelopen donderdagmiddag sloot hij het progranuna af. "Ik heb heel veel tijd gestoken in de verkeersveiligheid en ook in het nodige leeswerk; stapels dossiers nam ik door in de weekenden", vertelde hij. "Zo was ik altijd bezig. En de ene keer was er weer eens een aanvaring met bestuurders, dan weer was er een meevaller. Je komt opgegeven moment tot het besef dat dit werk nooit klaar is en je er ook nooit klaar mee zult zijn. Ik weet dat men mij een drammer vindt, maar als ik eenmaal ergens mee begin kan ik moei lijk stoppen!" Toen Van der Mast begon als voorzitter, stond de verkeersveiligheid bij de gemeenten op Goeree-Overflakkee op een laag pitje, "Als ik daar nu naar kijk, is daar onder mijn voorzitterschap heel wat in veran derd. Mijn doelstelling is altijd geweest om te proberen leed te voorkomen, want elk ver keersongeluk is een persoonlijk drama." De Regionale Projectgroep Verkeersvei ligheid Goeree-Overflakkee is sinds 1997 werkzaam op Goeree-Overflakkee en houdt zich bezig met de regionale aanpak van ver keersproblemen die zich op het eiland voor doen. Daartoe zijn vijf werkgroepen actief die, gecoördineerd door de stuurgroep, zorg dragen voor de daadwerkelijke realisatie van één of meerdere verkeersveiligheidsprojec- ten. Er zijn vijf werkgroepen: de werkgroep infrastructuur, werkgroep jongeren, werk groep ouderen, werkgroep verkeerscampag- nes en werkgroep zwaar verkeer. Ze zullen het nu zonder een al of niet drammende Jan moeten doen. i Rotterdam-Rijnmond district De Eilanden Basiseenheid Goeree-Overflakkee Politiepersoneel heeft donderdagmorgen en -middag op Goeree-Overflakkee een ver keerscontrole gehouden met een onopval lende auto. Veertien bestuurders kregen een bekeuring voor o.a. het niet dragen van de autogordel, het niet handsfree bellen, het par keren op het trottoir en het overschrijden van de maximumsnelheid. OUDE-TONGE - In de nacht van donderdag op vrijdag is ingebroken in het pand van een sportcomplex aan de Suisendijk. Onbeken den zijn door verbreking van de toegangs deuren naar binnen gegaan en hebben het pand doorzocht. Met onder meer geld uit de kassa, drank en etenswaren gingen de daders er vandoor. De poUtie van het district De Eilanden stelt een nader onderzoek in. STAD AAN 'T HARINGVLIET - Een 21- jarige motorrijder uit Nieuwe-Tonge is zater dagmiddag gewond geraakt bij een ongeval op de Lieve Vrouwepoldersedijk. Omstreeks twee uur moest het slachtoffer remmen voor een auto die de Oudelandsedijk op wilde rij den. Hierbij verloor de motorrijder de macht over het stuur en belandde enkele tientallen meters verder in een sloot. De man is door ambulancepersoneel overgebracht naar het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam, waar geconstateerd werd dat hij onder meer heup-, arm en beenletsel had opgelopen en zijn schouderkom had gebroken. In 2000 is onder leiding van toenmalig minis ter Netelenbos een regeling ontworpen die in een aantal gevallen - ook de verkeersrege laars van de truckrun betreffend - een verze kering verlangt die evenwel niet bestaat, zo is gebleken na jarenlange «onderhandelingen tussen diverse sportbonden, het ministerie van verkeer Waterstaat en het Nederlands verbond van Verzekeraars. En door het niet bestaan van deze verzekering blijken zowel de chauffeursvereniging als het bestuur daar van verantwoordelijk te zijn voor mogelijk door verkeersregelaars te lijden schade, die gemakkelijk een bedrag van twee miljoen euro per regelaar kan belopen. En dat zou een te groot financieel risico zijn. Het bestuur van de chauffeursvereniging - het belang van de Truckrun kennend voor de mensen met een verstandelijke handicap - wilde het hier niet bij laten zitten. Intensief overleg met de Hakkeesse verzekeringswe reld volgde dan ook. Alle polissen van de vereniging werden onder de loep genomen, de aanvullende verzekeringen werden aan een nauwkeurig onderzoek onderworpen, de wetteksten werden volledig uitgeplozen, het meest in het oog springende wetsartikel werd besproken met een jurist en een rechter. Niettemin moest na dit alles besloten worden om.de truckrun af te blazen. Naar aanleiding hiervan heeft inmiddels intensief contact plaatsgehad met het ministe rie van Verkeer en Waterstaat. Voor de truck run die dit jaar gehouden zou worden, biedt dit weliswaar geen oplossing meer, maar het bestuur van de chauffeursvereniging heeft er vertrouwen in dat - door ingrijpen in de voor de truckrun zo onfortuinlijke regeling - de Truckrun volgend jaar toch weer plaats kan vinden. De organisatie houdt nauwgezet de vinger aan de pols. OUDDORP/GOEDEREEDE-Buslijn 104 zal na de zomer de Vrijheids weg in Ouddorp vrijwel zeker weer gaan mij den. Zolang er geen compensatie is voor de drie minuten vertraging die de drie rotondes in deze strandweg veroorza ken, blijft Connexxion bij zijn besluit. Ook de 839 protesthandtekeningen van gedupeerde recreanten en school kinderen hebben de busmaatschappij niet kunnen vermurwen. Verkeerswet houder J. van Oosterom (CDA) van de gemeente Goedereede heeft zijn hoop gevestigd op nieuw overleg met Con nexxion, op vrijdag 24 juni. door Gert van Engelen Secretaris Patrick Polie van Veero, de ver eniging van recreatieondememingen in Ouddorp, rekent er niet meer op dat lijn 104 dit jaar nog terugkeert op de Vrijheidsweg. "Veero richt zich al op 2006", zegt hij, de tijd is wel "erg kort" geworden om het conflict tussen de gemeei\te en Connexxion nog in 2005 op te lossen. Volgens Polie zijn er al autoloze recreanten die "overwegen hun vas te caravanstaanplaats op te zeggen", omdat "even boodschappen doen" er door het weg vallen van de bus niet meer bij is. Connexxion rijdt in feite al vanaf okto ber vorig jaar niet meer over de Vrijheids weg, maar het ongenoegen daarover kwam onlangs pas naar buiten. In de gemeenteraad van Goedereede werd er begin april schande van gesproken. Regionale nieuws websites meldden begin mei dat de Goereese kust onbereikbaar was geworden. TV Rijnmond wijdde opgewonden een item aan lijn 104, waarin de nieuwe burgemeester van Goede reede, mevrouw G.J. van de Velde-de Wilde, boos figureerde. Verontwaardiging stuiterde kortom over de Vrijheidsweg. Veero zamelde intussen driftig protesthand tekeningen in, wijzend op de "onjuiste argu mentatie" van Cotmexion: "Twee haltes op de Vrijheidsweg bevinden zich namelijk direct na een rotonde, waardoor toch al afge remd dient te worden. Slechts één rotonde zou hierdoor daadwerkelijk vertraging ople veren." De kwestie steekt evenwel anders in elkaar. Dat blijkt uit een uitvoerige, openbare brief die accountmanager Zuidwest E.R. Zij- derveld van Connexxion naar de raad van Goedereede heeft gestuurd. Daarin schetst deze de voorgeschiedenis van het omstreden besluit om de Vrijheidsweg te schrappen en legt hij gedetailleerd uit wat Connexxion nu precies dwars zit. De rijtijd problemen van buslijn 104 bUjken al veel langer te spelen, en de gemeente Goedereede blijkt daarvan volledig op de hoogte te zijn. In het kort: Coimexxion krijgt in januari 2004 meegedeeld dat er plannen zijn om als veiligheidsmaatregelen drie rotondes aan te leggen op de Vrijheidsweg. De vervoerder laat daarop de gemeente resoluut weten dat de bus dan van deze weg zal verdwijnen. De aanleg van de rotondes, schrijft Connexxion in een brief aan het college op 27 mei 2004, maakt de dienstregeling van lijn 104 name lijk "ormiogelijk": de rijtijd tussen Renesse en Ouddorp wordt te lang om "de aanslui tingen te behouden". Connexxion hoopt dat de gemeente dit wil laten meewegen in haar plaimen voor de rotondes. Dit gebeurt niet: de plannen voor de roton des worden doorgezet. "In de afweging die de gemeente heeft gemaakt, signaleert Con nexxion zuur, "zijn de belangen van het openbaar vervoer kennelijk ondergeschikt". Rijtijdmetingen die later worden gehouden met gesimuleerde rotondes geven aan dat elke rotonde één minuut vertraging veroor zaakt. Connexxion: "Geloofwaardig of niet, een bus is geen Ferrari en het feit is dat de bus 1 minuut per rotonde extra tijd nodig heeft." Die tijd is er niet en Connexion besluit dan ook om lijn 104 van de Vrijheidsweg af te' halen. Volgens Veero-secretaris Patrick Polie rijdt de bus daar al vanaf 25 oktober 2004 niet meer, "vanwege de werkzaamheden aan de rotondes". De eerste rotonde werd met enig publicitair trompetgeschal geopend op 15 december door de Rotterdamse wethouder S. Hulman, samen met de toenmalige waarne mende burgemeester van Goedereede, drs. J. de Prieëlle. De overige twee rotondes werden begin dit jaar voltooid. In zijn brief zet Zijderveld uiteen dat Con nexxion "niet principieel" tegen duurzaam- veiligmaatregelen als rotondes is. Coimexxi on zou ook "veel liever over de Vrijheidsweg willen blijven rijden". Maar de vertragingen dwongen de busmaatschappij ertoe de route via de Vrijheidsweg te verlaten. Zij had anders Niemand te zien bij de bushalte van lijn 104 op de Vrijheidsweg; de bus rijdt er al sinds oktober niet meer. Alleen tijdens de hoogseizoen, dat begint op 26 juni, is er een tijdelijke busdienst op deze strandweg. (Foto: Ham ViUerius) moeten kiezen uit twee andere "kwaden": de aansluiting in Renesse laten vervallen of de aansluiting in Stellendam. Zijderveld benadrukt de provincie Zuid-Holland (die de eisen stelt aan het openbaar vervoer) en het zogenaamde consumentenplatform (waar Connexxion advies moet inwinnen over zijn busplannen) allebei vinden dat het oplossing om de Vrijheidsweg te schrappen, "de mirist slechte is". Terugkeren op de Vrijheidsweg gebeurt alleen als er tussen Renesse en Ouddorp weer "voldoende tijdwinst" kan worden geboekt, meldt Connexxion, dat als optie noemt dat de maximum snelheid op de parallelweg van de Brouwersdam wordt verhoogd. Enigszins verwarrend is overigens dat Connexxion lijn 104 in de zomerperiode wel over de Vrij heidsweg laat rijden, van 26 juni tot en met 20 augustus. Zijderveld legt - in onnavolgbaar openbaar- vervoeresperanto - uit dat dit rechtstreeks te maken heeft met de files die zich dan in Zee land voordoen. De aansluiting van lijn 133 op de fast ferry in Vlissingen vervalt in de zomer juist door die filevorming. En omdSt er geen aansluiting is, kan lijn 133 op lijn 104 uit Ouddorp wachten. De vertraging van 3 minuten speelt dan niet. Na het hoogsei zoen, als er dus géén files zijn, gaat lijn 104 de Vrijheidsweg weer mijden. Veero heeft in de afgelopen weken 839 hand tekeningen opgehaald, zegt Polie, hoofdza kelijk afkomstig van recreanten op de cam pings (die veelal langs de Vrijheidsweg lig gen). De handtekeningen zijn overhandigd aan wethouder Van Oosterom. Op deze actie is "eigenlijk geen reactie" gekomen, noch van de gemeente noch van Coimexxion. Wel heeft de gemeente kenbaar gemaakt op zoek te zijn naar oplossingen. PoUe vertelt dat het wegvallen van de bus "nogal ingrijpend" is voor de betrokkenen. "De schoolkinderen die in de buurt van de vuurtoren wonen, moeten nu eerst zeven kilometer fietsen om in Ouddorp-centrum op de bus te kunnen stappen. Recreanten die geen auto hebben, kunnen niet meer even boodschappen doen in Ouddorp. Ze zouden dan drie tot vier kilometer moeten lopen. Dat is niet te doen. Een taxi is geen uitkomst. Want ten eerste rijden er geen taxi's in Oud dorp, ten tweede moeten ze uit Stellendam komen, en dan ben je al gauw twintig tot dertig euro kwijt. Ook mensen die met de bus naar het strand gingen, lopend vanaf de haltes op de Vrijheidsweg, zijn nu behoorlijk gedupeerd." Straks, tijdens het hoogseizoen, is er tijdelijk weliswaar een bus beschikbaar voor dag jesmensen en andere recreanten, maar, zegt Polie, "vergeet het voorseizoen niet. Pasen, pinksten, hemelvaartsdag - op de campings zijn er tijdens die drukke weekeinden al vol op mensen, en die zitten nu met een enorm probleem: geen bus. Sommigen denken er dan ook al over om hun staanplaats op te zeggen." Wethouder Van Oosterom aarzelt als hem om een reactie wordt gevraagd. Binnenkort praat de gemeente met Connexxion; hij wil liever niet zeggen weUce alternatieven er dan als compensatie voor de vertraging worden besproken. "Je moet een broedende kip niet storen, en ik wil geen verwachtingen wek ken." De rotondes zullen in elk geval niet voor de oplossing zorgen. "Ze liggen er en blijven er." Van Oosterom hoopt op 24 juni "spijkers met koppen te slaan", al voegt hij er voorzichtig aan toe dat beide partijen mis schien nog niet direct tot overeenstemming komen. De belangenvereniging heeft er vertrou wen in dat zij er samen met Connexxion en de gemeente uit komt. "Ook al hebben we allemaal een geweldig probleem, het is niet zo dat we vijandig tegenover elkaar staan." Om het verUes aan rijtijd goed te maken, wil Veero voorstellen om elders de snelheid te verhogen of om bepaalde haltes te schrap pen. Dét Ujn 104 de Vrijheidsweg weer moet aandoen, staat in elk geval vast voor Polie. "Als badplaats moet je gewoon goed bereik baar zijn. Dat is nu niet zo, en dat is van de gekke. Dit móet opgelost worden." DEN HAAG - Op 8 juni was er een vergadering van de Statencommissie Mobiliteit, Kemiis en Economie. Juinen Klapwijk, directeur van WV Oud dorp aan Zee, maakte hierbij namens de VVV en de Veero gebruik van het spreekrecht. Hierby benadrukte Klapwijk nog eens het belang van deze buslijn voor de gemeente Goedereede. Voor de VVD Statenfractie vormde een en ander aanleiding om enkele vragen hierover te stellen aan gedepu teerde Van Nieuwenhoven. Volgens de VVD Statenfractie worden door de routewijziging van Connexxion buslijn 104 in Ouddorp bewoners en recreantan in ernstige mate gedupeerd. Door de aanleg van rotondes op de Vrijheidsweg te Ouddorp past, volgens het vervoersbedrijf, de route van buslijn 104 niet meer in de aansluitingen van de dienstregeling. Door het vervallen van vijf bushaltes worden de vele bewoners en recreanten bij de omliggende recreatiebedrij- ven de mogelijkheid ontnomen om gebruik te maken van het openbaar vervoer. De WD Zuid-Holland vindt dat naar een goede oplossing dient te worden gezocht en heeft de betreffende gedeputeerde, mevrouw van Nieuwenhoven, om opheldering gevraagd. WD Statenlid Marco van der Sloot: "Je vraagt je in dit soort situaties of hoe dergelijke zaken worden gecommuniceerd met de bed-okkenen. In eerste instantie lijkt dit niet opti maal geweest te zijn. Bovendien moet het toch mogelijk zijn om binnen de concessie voor die 2 a 3 minuten een' oplossing te vinden?" Indien geen oplossing binnen de aan Con nexxion verleende concessie mogelijk is, wil de WD Zuid-Holland dat aan de bewoners en recreanten op een andere wijze vergelijkbaar vervoer wordt geboden. De fractie is van mening dat de bewoiiers, recreanten en het recreatieve bedrijfsleven op de Kop van Goeree recht hebben op een goede bereikbaarheid, ook met het openbaar vervoer. (Bron: Veero)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 1