mm m mm-mwmmm m immi De Oorlog:. Onder vuur en toch behouden Advertentiën Gramaphoon Zomerconcerten Fiori Musicali Rommelmarkt beste Vlotdeelen n KOOF AANGEBODEN Start baggerwerk Slijkgat EIIIUnDBI-ttlEUWS Binnenvisserij in gevaar door vangstbeperliing op paling Mobiele Intensive Care Unit in Rotterdam Rijnmond zorgcentrum Geldershof Bingo te Ooitgensplaat RV. De Luchtbode te Herkingen 90 jaar geleden 27 Mei tot 10 Juni 1915 Antirevolutionair IN HOC SIGNO VINCES Orgaan GEMENGD NIEUWS. BURGERLIJKE STAND. UITSLAG VERKOQPING. BUITENUND. MARKTBERICHTEN. gehuwde en een ongehuwde BOUWKNEGHT Kleermakersknecht BOERENWAGEN, Publikatie van de Vereniging Streeicmuseum, Kerkstraat, Sommeisdijk. E.B1. Muziekmarkt muziek vereniging 'Amicitia' PAGINA 9 VRIJDAG 10 JUNI 2005 Een verbod op de vangst van schieraal (uit trekkende, paairijpe paling) zal het einde betekenen voor een aantal bedrijven in de Nederlandse beroepsbinnenvisserij. De schieraal levert de vissers nu nog 1,5 mil joen euro per jaar op. Er zijn in Nederland zo'n 240 binnenvissers-werkzaam, die bijna allemaal op schieraal vissen. Deze bedrijven halen uit de schieraalvisserij gemiddeld een derde van hun visomzet. Op het Usselmeer vangt naar schatting ruim een kwart van de binnenvissers schieraal; voor deze twintig vissers is de schieraalopbrengst een aanzien lijk deel van de totale vangstomzet. Dat blijkt uit een onderzoek van het LEI (onderdeel van Wageningen UR) in opdracht van het Minis terie van LNV. De EU overweegt een drastische inperking van de palingvisserij. De stand van de Euro pese aal paling) neemt in Nederland en de rest van Europa al tientallen jaren af. De oor zaak van deze afname is tot op heden nog niet helemaal duidelijk. Eén van de mogelijke oorzaken is overbevissing. Minder schieraal vangen betekent dat meer volwassen alen de zee kunnen bereiken, om zich daar voort te planten. Voor bedrijven waar de schieraalvangst een belangrijk deel uitmaakt van de totale visop- brengst, zal een totale sluiting grote gevolgen hebben. De overblijvende visserijactiviteiten zullen dan onvoldoende blijken voor de dek king van de vaste kosten en voor een redelij ke beloning van de vissers. Hiermee wordt de continuïteit van deze bedrijven twijfelachtig. In het rapport zijn naast een totale sluiting verschillende scenario's voor beperkte slui tingen doorgerekend. Hieruit blijkt dat het inkomenseffect per scenario verschilt. De piek van de schieraalvangsten en de hoogste inkomensderving liggen in de maanden sep tember en oktober. In het onderzoek zijn ook 19 vissers geïnter viewd. Velen van hen twijfelen aan de nood zaak en effectiviteit van de beperkingen. Zij zien meer in een Europese aanpak met de nadruk op beperking van de glasaalvisserij in Zuid-Europa, en verbetering van de leef omgeving voor de aal. In Rotterdam werd gisteren, donder dag 9 juni, de Mobiele Intensive Ca.- Unit (MICU) officieel in gebruili geno men. Deze speciaal ontwikkelde en gebouwde ambulance maakt vervoer van intensive care patiënten tussen ziekenhuizen mogelijk. "Rissen zieken huizen is transport met een MICU van patiënten van IC-afdelingen noodza kelijk omdat bij het vervoer van deze patiënten vaak complicaties optre den met bloeddrukschommelingen of ademhalingsproblemen. De MICU is opgezet door het Medisch Centrum Rijnmond-Zuid (MCRZ) en Ambulan cezorg Rotterdam-Rijnmond (AZRR) voor de aanvragende ziekenhuizen binnen de regio Rijnmond. Voorals nog zijn ook aanvragen buiten de regio bespreekbaar. Een MICU maakt beademing en monitorbe waking van de vitale lichaamsfuncties tijdens het tran.sport van ic-patiënten mogelijk. De patiënten worden tijdens het transport bege leid door een speciaal medisch team van het Medisch Centrum Rijnmond-Zuid bestaande uit een intensivist, die de eindverantwoorde lijkheid van het transport draagt, en een IC- verpleegkundige. De coördinatie en begelei ding van het transport zijn volledig in handen van het MCRZ. Vervoer van IC-patiënten moet soms plaats vinden omdat de patiënt specifieke specialis tische zorg nodig heeft die het aanvragende ziekenhuis niet kan bieden, bijv. door gebrek aan technische faciliteiten of expertise. Een andere vaak voorkomende reden van over plaatsing tussen ziekenhuizen is dat er op dat moment geen plaats is op de IC van een ziekenhuis. Het vervoer met de standaard ambulance is vanwege het ontbreken van technische faciliteiten in de auto en gebrek aan ruimte niet mogelijk. De MICU ambulance is voorzien van een speciale transporttrolley die is voorzien van volledige beademings- en bewakingsappara tuur die via een speciale constructie aan het DIRKSLAND - Zorgcentrum 'Gelders hof' houdt woensdag 15 juni a.s. een rom melmarkt op het schoolplein van de oude schoolgebouw 'de Inktvis' aan de Beatrix- laan. De opbrengst hiervan is bestemd voor het aanschaffen van materiaal voor recreatie activiteiten van de bewoners van Gelders hof. Naast de rommelmarkt worden er ook tweedehands boeken, handwerkartUcelen en koffie, thee of fris verkocht en is er envelop- pentrekken voor de jeugd. De markt wordt gehouden van 13.00 tot 17.00 uur. De vrij willigers en medewerkers van Geldershof zullen u gastvrij ontvangen. Op vrijdag 17 juni a.s. organiseert v.v. OFB te Ooitgensplaat weer een gezellige bingo met vele mooie en handige prijzen. In de superronde is een Vleescheque ter waarde van 50,00 te winnen, die besteed kan wor den bij de Plaatse Slager. U bent van harte welkom in verenigingsgebouw 't Centrum in Ooitgensplaat. De aanvang is 20.00 uur en het eerste kopje koffie of thee is gratis. Uitslag wedvlucht ChantUly 03-06-2005. Los: 07.15. Deelnemers: 8. Duiven: 106. Weer: zw vtind. K. Kievit 1, 21, 22; A. Molenaar en Zn. 2, 3, 8, 18, 23, 24; A. M. Volaart 4, 7, 25; J. den Boer 5, 10, 11, 12, 13, 17, 20, 26, 27; M. v.d. Ochtend 6; R Hogerwerf 9, 15; C. Logmans 14, 16, 19. IC-ziekenhuisbed wordt bevestigd. Dit is de eerste MICU in Nederland die dit systeem heeft. De MICU is onder andere voorzien van een extra aggregaat dat zorgdraagt voor de stroomvoorziening. Tijdens het transport tussen afdeling en MICU ambulance beschikt de trolley ook over een eigen stroom- en gas- voorziening. Smokkelen. Men meldt uit Weert, d.cl. 21 dezer Bij een ontmoeting hedennacht tussclien een militaire grenswaclil en eenige personen, verdacht van 3mokl<elarii van petroleum naar Belgil', lusschen Weert en de Belgische grens werden twee personen van Weert getroffen. Zekere W. Korremans werd in het hart ge troffen en was op slag dood, zekere W. van Thuyl werd geraakt in de lies en verloor een duim. Beiden werden per brandcard naar liier vervoerd. De laatste wordt in het gast huis hier verpleegd. Een vijftal andere personen werden met een hoeveelheid petroleum aangehouden. Een predikant smokkelaar. Men meldt aan de N. R. C. Te Dinxperio heeft de grenswacht Zondag een predikant uit het grensplaatsje Anholt aangehouden, wegens poging tot uitvoer. De predikant, komende van een begrafenis te Suderwick, had te Dinxpedo 9 broodjes ge kocht, om dexe' over de grens te brengen. De broodjes werden, onder zijn kleeding gr borgen, gevonden. Levende of doode vlsch. Velen, die visch koopen, zijn van meening daf een visch, die' bij 't uit-en inladen en fransporteeren heen en weer gesmeten, op de markt afgemat ligt en dan nog een beetje spartelt en teekenen van leven geeft, beter is dan een doode. Men vergeet evenwel, dat een visch het meest versch, krachtig en gezond is, als hIJ terstond na het vangen snel gedood en in ijs verpakt wordt. De visch, die in water verzonden, door elkaar geworpen en door gebrek aan zuurstof in 't water half verstikt, en hoe wel nog levend, dood-afgemat is, moet min der goed zijn, dan de versch-gedoode, die in ijs afgekoeld en in gras of ijs verzonden wordt. Levend verzonden visch heeft slecht, slap, dikwijls bedorven, ja, zelfs doodelijk werkend giftig vleesch. Voor vruchtentelers. Welken invloed de insectenetende vogels op de vruchtenteelt uitoefenen en welke schade door groote ver mindering dier gevederde bondgenooten van den mensch in den strijd tegen het onge dierte zou kunnen ontstaan, kunnen de vol gende cijfers bewijzen. De blauwe mees verdelgt dagelijks minstens 20 gram vlin- dereieren, dat zoowat overeenkomt met 15-20.000 rupsen. Een roodstaartje gebruikt in een uur ongeveeröOOvliegen, een koekoek in denzelfden tijd meer dan 100 rupsen. Het sijsje gebruikt circa 2800 gram en meer per jaar. Het lééft van rupsen, bladluizen, eieren van vlinders enz. Van die insecten gaan er ongeveer 1000 stuks op een gram, rekent men daarbij op elk paartje gemiddeld 18 jongen, dan geeft dat een enorm getal in secten, die door een enkele familie vernie tigd kan worden. Verder hierover uitweiden is overbodig. Bij eenig nadenken zal elk vruchtenteler, zelfs al is hij geen speciale vogelvriend, uit eigenbelang de nuttige vogels beschermen en door gepaste maatregelen het zijne do^ om te voorkomen dat winterkoude en honger geen al te sterke opruiming hou den onder de natuurlijke bondgenooten van land- en tuinman. SOMMELSDIJK. GeborenNeeltje Maatje, d. v. L. J. Buth en M. T. Joppe. Christina, d. v. T. v. d. Veer en M. Berkhof. OverledenHendrik Bom, oud 73 jaren, echtgenoote van Leentje Bakker. Jacob Kransse, 33 jaren, gehuwd met Jannetje Overweel. MIDDELHARNIS, GeborenSara, d. v. Mattheus van Delft en Hester Martina Oosterling. OndertrouwdQerrit Wursten oud 70 ja ren en Aaltje Rooij oud 65 jaren. NIEUWE TONOE. Oerrit z. v. Abram van den Doel en Adri- ana Aalbregt. Marinus z. v. Marinus Johan nes van Driel en Arendje Dubbeld. Adriana d. V. Jacob Visser en Helena Wesdorp. Ondertrouwd: Willem Drooger j.m.26jaar en Geertje van Zanten j. d. 22 jaar. Overleden: Mattheus Schilperoort 72 jaar weduwnaar van Hester Broeders. OUÜDORl'. Bij dl' 0|) /.nterdat; 21 Mei j.l. ijchoiideii veiling ten verzoeke van de erven van de echtelieden KI. Mastenbroek Cz. en Krijntje Tanis, werden de perceelen ingezet, als volgt Perceel I door Cornelis Pikaarl l.z., Ie Ouddorp, Ier soninwi van f2.'')00. Perceel II door Jacob Meijer Jz. ie Oud dorp, ter somma van f 2110. Perceel lil door l'aiilus Mastenlimek Mz. Ie Ouddorp, ter snmma van f 1080. Perceel IV door Cornells Bnsland Mr.. Ie Ouddorp, ter somma van f 1900. Perceel V door Cornelis Bosl.mil Mz. Ie Ouddorp ter somma van I6<J0. Perceel VI dnnr [an Vnngd Mz. Ie Oud dorp, Ier souiiiia v.in f UIjO. Perceel VII door Jacob (irinwi;; |.l\'z. Ie Ouddorp, Ier somni.i van f (ilo. Perceel VIII door Oavid lodder Ie Ooe- dereede, ter somuia van f 124U. Perceel IX donr Jacob v. d. Linde Az. Ie Ouddorp, Ier somma van 12220. Perceel X door Jan Voogd Mz. (e Oud dorp ter somma van f1130. Totaal fieSlO. DE TOESTAND. De toestand heeft een belangrijke wijzi ging ondergaan sinds ons laatste nummer. Konden we op de vraag j.l. week gedaan „Hoe staat het in Italië" nog geen voldoend antwoord geveneer enkele dagen verstre ken waren was dit wel mogelijk. Zondag verklaarde Italië aan Oostenrijk den oorlog. BEURS VAN DIRKSLAND. Tarwe weinig aanvoer, werd verkocht d f 17 per 100 kilo. Schokker- en Kroon- Erwten goed gevraagd verhandelt naar kwa liteit van f 23 tot f 25perll.L. Aardappelen, Bravo's f 3,2,'i eigenheimers van f 3 tot f 3,25 per 70 kilo met weinig handel. BEURS VAN OUDDORP. Aardappels blauwe f 4 per H.L. Bravo's f 3 [biedingen van granen of peulvruchten hadden niet plaats. Cichorie (groene wortels) f 25 per 1000 kilo. TERSTOND gevraagd een welke tevens goed kunnen MELKEN, Huis en tuin disponibel. 9136 Fr. br. onder letter K aanVJLLE- RIUS, Boak handel Spijkenisse. Wegens minder drukke werkzaam heden terstond aangeboden een voor in of om Rotterdam of ook wel op een der Z.-H. Eilanden voor boe ren- en burgerwerk v. g. g. v. 9153 Adres: J. KALLE - Herkinoen. een partij a f 1,25 a contant. 9160 Bij C. A. Th. LAMBERT, Oude Tonge. TE KOOP tegen billijken prijs een SPLIN TERNIEUWE met 24 platen, aan weerszijden bespeelbaar. Adres onder No. 9161. Bureau van dit blad. TE KOOP aangeboden een in goe den staat zijnde Keur uit 2. Adres: N D. PRINCE, Meiissan'. 914q Met deze geschiedenis, welke handelt over het koopvaardijschip 'Madoera', wil ik het 'Varen in oorlogstijd' beslui ten. De laatste weken rond de herden king van 4 en 5 mei hebben wij ruim schoots stilgestaan bij de 3400 koop- vaardijopvarenden die in oorlogstijd op zee het leven verloren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was iedere zee man een frontsoldaat. Velen hebben onder zeer spannende omstandigheden het er levend afgebracht, toen overko mende vliegtuigen de in konvooivaren- de schepen in brand schoten, of toen ze door Duitse onderzeeboten werden belaagd die diverse aanvallen uitvoer den op de in konvooivarende vloot. Zij kwamen getraumatiseerd terug uit een ongelijke strijd en de verhalen kwamen pas veel later openbaar. Na de Tweede Wereldoorlog hebben velen van hen die de oorlog op zee over leefden, er nauwelijks over kunnen spreken. Deze periode op zee heeft bij de opvarenden van de verschillende schepen diepe sporen achter gelaten. Nu, zestig jaar na de bevrijding, werd deze periode herdacht bij het oorlogs monument 'De Boeg', het monument ter nagedachtenis aan hen die in de Tweede Wereldoorlog niet meer van zee terug kwamen. Ook bij de geschie denis van de 'Madoera' heb ik gebruik gemaakt van het boek 'Varen in Oor logstijd' van S.J. Graaf van Limburg Stirum en de foto werd geleverd door R.P. van de Wetering uit Rozenburg. In een konvooi, bestaande uit 60 schepen, vertrok het motorschip 'Madoera' van de Stoomvaart Maatschappij Nederland op 12 februari 1943 in ballast vanuit Belfast met bestemming New-York. In de nacht van 21 op 22 februari werd dit lange konvooi aange vallen door een aantal in groepsverband ope rerende Duitse onderzeeërs. Deze aanvallen werden de volgende nacht voortgezet en tal van schepen gingen de ondergang tegemoet, waarbij velen slachtoffers vielen. De gezagvoerder van de 'Madoera', kapitein Lassche, telde in de morgen van 23 febru ari nog maar 36 schepen. Ook het schip dat voor de 'Madoera' voer, werd een prooi van de niets ontziende duikboten. Terwijl de 'Madoera' haar voorganger passeerde, zonk dat schip bijna loodrecht over haar achterste ven de diepte in. Op de avond van de 23e februari werd de 'Madoera' slachtoffer van een Duitse aanval. Hoewel hierop voorbereid, waren de beman- «ingsleden aan boord van dit schip zeer gespannen. De bemanning, op wacht of vrij van wacht, vertoefden voortdurend bij de red- dingboot. Op de avond van 23 februari werd wederom een aanval uitgevoerd. Met een doffe klap werd de 'Madoera' getroffen door een torpedo, die het gehele schip deed tril len. Een vloed van water stortte over de brug. Reeds spoedig daarna begon het voorschip te zinken en kapitein Lassche, bevreesd zijnde dat ook de 'Madoera' rechtstandig zou onder gaan, gelastte de opvarenden direct het schip te verlaten. Dat hij geen moment twijfelde, berustte op de zekerheid dat de reddingbo ten tijdig zouden kuraien worden gevierd. De dekbemanning van deze Hollandse boot, die uit Lascaren (uit India) bestond, was geheel in paniek en liet de reddingboot in het water zakken, maar de voortalie van de davit werd te hard gevierd en de sloep kwam verticaal in het water terecht. De derde officier slaag de, ondanks dat de boot vol water stond, er toch in om langszij de 'Madoera' te komen. Nadat kapitein Lassche zich had overtuigd dat er niemand meer aan boord was en dat de geheime documenten overboord waren geworpen, begaf hij zich eveneens naar de De 'MadoeraHet scliip was eigendom van de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam en lieeft de Tweede wereldooriog overleefd. sloep. Er stond een stijve bries en een hoge deining, zodat het niet meeviel om de sloep zonder schade langszij de 'Madoera' te hou den. Een poging om in de donkere nacht een drenkeling uit het water op te pikken, misluk te omdat de Lascaren-bemanning volkomen apathisch was en nog niet de minste mede werking verleende. Inmiddels dreef de 'Madoera' door de wind weg en kapitein Lassche wilde verliezen, zet te een zeil bij in de reddingsloep en bleef zo dicht als mogelijk bij het schip. De volgende dag was de 'Madoera' nog steeds drijvende, dit in tegenstelling tot wat men had verwacht. Men voer met de sloep naar het schip en kapitein Lassche klom aan boord met enkele bemanningsleden om te kijken of er nog wat kon worden gered. Ook hier stuitte men op een verrassing. Hij vond daar de derde offi cier, de vierde machinist en vier Javanen. Deze waren ook ingedeeld in een sloep, doch toen deze gestreken moest worden, raakte het patent onklaar en functioneerde niet meer. Terstond gingen zij weer aan boord met nog vijf kanonniers. Drie Lascaren zaten al in de sloep, sneden de talies door en dreven daarop met dit vaartuig ver van het schip weg. Naar later bekend is geworden, zijn zij met nog 19 Amerikanen opgepikt en veilig aan land gebracht. De vijf kanonniers, die zich op de half gezonken 'Madoera' niet veilig voelden, verlieten het schip met een vlot, welk voor beeld werd gevolgd door nog twee Javanen. Van deze twee is nooit meer iets vernomen en zijn dus jammerlijk om het leven gekomen. Zodra kapitein Lassche weer op zijn schip was, stelde hij een onderzoek in naar de toestand waarin het schip zich bevond. Het schip lag volgens hem minder voorover dan voorheen, vermoedelijk doordat enige ballast was weggespoeld. De schroef, welke eerst geheel boven het wateroppervlak uitstak, lag nu voor de helft weer onder water. Ruim I bleek te zijn volgelopen tot even onder het boven-tussendek. In ruim II stond het water aan de voorkant ongeveer een meter boven de tanktop en het ketelruim tot onder tegen de ketels. De bodem van ruim I was gedeel telijk en in de voorpiek geheel weggeslagen. Kapitein Lassche liet daarop stoom opstoken om de pompen in werking te kunnen stel len. Terwijl men daarmee bezig was, het was ongeveer 09.00 uur in de morgen, kwam er een vliegtuig over. Door seinen trachtte men de piloot ervan te overtuigen om maatregelen te nemen en de sloepen met haar bemanning in veiligheid te brengen. Zoals later zou blij ken is nooit aan dit verzoek voldaan. Ongeveer 13.00 uur kwam de reddingboot met de tweede stuurman langszij de 'Madoe ra'. Omdat kapitein Lassche de toestand waar in het schip zich bevond, zeer gevaarlijk acht te, gaf hij de tweede stuurman opdracht om met zijn sloep langszij te blijven. De derde en vijfde machinist kwamen aan boord en de nog zes Lascaren liet men in de sloep plaats nemen; zij waren doodsbenauwd, waardoor men aan hen niets meer had om aan boord nog enig werk te laten doen. Na enige tijd meldde de tweede stuurman bang te zijn dat de sloep langszij de 'Madoera' te veel schade zou oplopen door het hevige stoten. Kapitein Lassche liet hem toen weggaan, maar met die opdracht om op enige afstand van het schip 'op en neer' te houden, zodat, wanneer het onverhoopt fout zou gaan, men in kon grijpen en de bemanning van de 'Madoera' alsnog in de sloep kon nemen. Na veel moeite werd met pompen het beoogde resultaat bereikt en slaagde men erin de voordieptank, ruim II en het ketelruim droog te krijgen. Het achterste ruim werd met behulp van de dekwasleiding gedeeltelijk gevuld met water, waardoor het schip in een meer horizontale positie kwam te liggen. Daarop werd de sloep waarmee kapitein Las sche aan boord was gekomen, aan boord in de talies opgehesen. De sloep die onder bevel van de tweede stuurman 'heen en weer' gaan de werd gehouden, dreef op ongeveer 4 mijl afstand van de 'Madoera', maar het gelukte niet om daarmee verbinding te krijgen! De volgende morgen was aan boord van de 'Madoera' de algemene toestand dermate verbeterd dat besloten werd een poging te ondernemen om de motor opgang te bren gen. Dit gelukte en er kwam vaart in het schip dat evenwel zeer slecht bestuurbaar bleek te zijn. Niettemin nam kapitein Las sche het kloeke besluit om, als het zou luk ken, St. John te bereiken. Allereerst werd gezocht naar de reddingboot van de tweede officier in de richting waarin die de vorige avond voor het laatst was gezien. Hoe men ook zocht, er werd geen sloep meer gezien en tegen de avond werd het zoeken gestaakt. Na een zeer moeilijke en zorgelijke reis van wel zes dagen, waarbij uiterste voorzichtig heid werd betracht, werd op 2 maart St. John bereikt. Het waterdichte schot tussen ruim I en II bleek uitstekend te zijn geconstrueerd, want hoewel grote lekkage waargenomen werd, bleek het schot bestand tegen de grote druk van het water. Zo bleef de 'Madoera' na te zijn getorpedeerd en zo zwaar onder vuur te hebben gelegen, toch behouden, dankzij het beleid van kapi tein Lassche en niet minder van hoofdmachi nist Mos. Hij was het die op bewonderens waardige wijze de machines en de pompen weer op gang wist te brengen. Bij deze ramp gingen helaas 62 mensenle vens verloren. Zoals eerder opgemerkt, wer den drie Lascaren met de motorboot opge pikt. De beide andere sloepen werden door Duitse onderzeeërs aangehouden, die de twee sloepcommandanten en vijf Europea nen als krijgsgevangenen meenamen. Deze werden later naar een kamp in Duitsland overgebracht. Van de Lascaren uit deze twee sloepen, die beroofd werden van al hun navi- gatiemiddelen en verder aan hun lot werden overgelaten, is nooit meer iets vernomen. De zestien opvarenden die de 'Madoera' binnen brachten, werden allen gedecoreerd. Schiedam, Maarten Bezuijen DIRKSLAND - Muziekvereniging 'Ami- citia' organiseert zaterdag 18 juni a.s. een aantrekkelijke muziekmarkt, met voor elk wat wils. Alle afdelingen van de vereniging zullen acte de presence geven, en wel door lopend van 10.00 tot 15.00 uur. Alle leden hebben inmiddels sponsorformulieren ontvangen. Want het is de bedoeling dat men gesponsord wordt voor de uren die men aan deze happening meewerkt. Het publiek kan dus genieten van fanfaremu- ziek, slagwerk, blokfluit en majorettes. Daar omheen wordt een gezelUge markt opgezet met heel veel spelletjes voor zowel de jeugd als de ouderen. Voor de jongsten is er onder andere een grabbelton, schminken (met professionele schmink) en de mini- sjoelbak. Voor de wat oudere jeugd en vol wassenen is er darten, sjoelen met een super sjoelbak, doelschieten, het zenuwenspiraal, enz. Bij alle spelletjes kunnen leuke prijzen worden gewonnen. En verder is er het licht- spel (wie heeft het goede nummer gekozen), het vakjesspel, enveloppen trekken en nog veel meer. AUes natuurUjk met mooie prij zen. En natuurUjk wordt er ook aan de inwendige mens gedacht, want musiceren en spelletjes doen, maakt hongerig en dorstig. Er zullen diverse broodjes en de nodige 'snacks' voor de lekkere trek, maar ook koffie, thee, fris drank e.d. En de Flakkeese kruukplaetjes ontbreken niet; die zullen ter plaatse worden gebakken. Dit alles kan op het gemak worden genuttigd op het gezelUge muziekterras. Dit hele spektakel zal plaatsvinden aan de Burg. C. Zaaijerlaan, ter hoogte van de Rabo bank. De opbrengst van deze dag is bestemd voor een groots opgezet 'Concert of the Year' dat op 25 maart 2006 gehouden zal worden in sporthal 'De Gooye'. Aan dit concert zullen weer diverse lokale artiesten meewerken. Na op 5 maart jl. In Dirksland de Markus Passion (in reconstruc tie van Ton Koopman) te hebben uitgevoerd, is Fiori Musicali met groot enthousiasme begonnen met het instuderen van een nieuw pro gramma. Een groot gedeelte daar van bestaat uit delen uit de 'Hohe Messe' van J.S. Bach, aangevuld met het verstilde 'O Sacrum Con- vivium' van Messiaen en het schit terende 'Magnificat' van Part. Het koor zal in Dreischor en Middel burg begeleid worden door een orkest. Fiori Musicali zal op 11 juni a.s. te beluisteren zijn in de Dorps- kerk van Dreischor, op 18 juni in de Sint Janskerk te Gouda en op 25 juni in de Nieuwe Kerk te Middel burg. Het eerste concert in deze serie zal worden gegeven in Dreischor. In deze kerk, die een mooie akoestiek heeft, zal deze muziek zeker tot zijn recht komen. Het kamerorkest dat bij deze uitvoering het koor zal begeleiden, bestaat uit een bezetting van strijkers, hobo's, fluiten en klavecimbel. Naast koorgedeelten zullen ook enkele solostukken uit de Hohe Messe worden uitgevoerd. Enkele koorleden zullen hierin soleren. Daarnaast zal ook de geschoolde alt Marja de Waard enkele solo's zingen. De toegang voor dit concert bedraagt 7 euro voor volwassenen en 4 euro voor jon geren t/m 18 jaar. Op 18 juni (aanvang 17.00 uur) zingt Fiori Musicali op uitnodiging van de orgelcom missie van de Sint Janskerk in Gouda. Het verschil met de voorgaande uitvoering is. dat de orkestpartij op het orgel zal worden gespeeld door Anton Weenink, en dat Marja de Waard hier niet zal optreden. De toegang tot dit concert is gratis, wel zal bij de uitgang een collecte worden gehouden. Als afsluitend concert in deze serie zal Fiori Musicali op 25 juni zingen in de Nieuwe Kerk te Middelburg. Eveneens als in Drei schor zullen ook hier het kamerorkest en Marja de Waard weer optreden. De aanvang is 20.00 uur en uw toegangsprijs de collecte bij de uitgang. Voor meer info over Fiori Musicali kunt u kijken op website www.fiori-musicali.nl of contact opnemen met Jeroen van der Laan, tel.: 06-22892725. GOEDEREEDE - Er zijn positieve ontwik kelingen te melden met betrekking tot het baggeren van het Slijkgat. Recent heeft er overleg plaatsgevonden tussen burgemees ter mevrouw G.J. van de Velde-de Wilde en wethouder Bakelaar met de directie van het Havenbedrijf Rotterdam. Tijdens deze bespreking werd mededeUng gedaan van het feit dat op korte termijn de knelpunten zullen worden opgelost voor het scheepvaartverkeer in het Slijkgat, de vaargeul tussen de havens van Stellendam en de open zee. Onlangs is reeds gestart met baggeren door de sleep- zuiger Zagri 23, welke afgelopen maandag hulp heeft gekregen van een grotere tweede sleepzuiger, de Deo Gloria. De baggerwerk- zaamheden lopen vooruit op een definitieve regeling over de uitvoering van hetgeen in het Akkoord Alders is opgenomen over het verdiepen en onderhouden van het Slijkgat. Met de baggerwerkzaamheden zullen de klachten van de vissers over verondiepingen in het Slijkgat naar verwachting snel tot het verleden behoren.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 9