mm m mm-mwmmm m immi
De Oorlog:.
Onder vuur en toch behouden
Advertentiën
Gramaphoon
Zomerconcerten Fiori Musicali
Rommelmarkt
beste Vlotdeelen
n KOOF AANGEBODEN
Start baggerwerk Slijkgat
EIIIUnDBI-ttlEUWS
Binnenvisserij in gevaar
door vangstbeperliing
op paling
Mobiele Intensive Care Unit
in Rotterdam Rijnmond
zorgcentrum Geldershof
Bingo te Ooitgensplaat
RV. De Luchtbode
te Herkingen
90 jaar geleden
27 Mei tot 10 Juni 1915
Antirevolutionair
IN HOC SIGNO VINCES
Orgaan
GEMENGD NIEUWS.
BURGERLIJKE STAND.
UITSLAG VERKOQPING.
BUITENUND.
MARKTBERICHTEN.
gehuwde en een
ongehuwde BOUWKNEGHT
Kleermakersknecht
BOERENWAGEN,
Publikatie van de Vereniging Streeicmuseum, Kerkstraat, Sommeisdijk.
E.B1.
Muziekmarkt muziek
vereniging 'Amicitia'
PAGINA 9
VRIJDAG 10 JUNI 2005
Een verbod op de vangst van schieraal (uit
trekkende, paairijpe paling) zal het einde
betekenen voor een aantal bedrijven in de
Nederlandse beroepsbinnenvisserij. De
schieraal levert de vissers nu nog 1,5 mil
joen euro per jaar op. Er zijn in Nederland
zo'n 240 binnenvissers-werkzaam, die bijna
allemaal op schieraal vissen. Deze bedrijven
halen uit de schieraalvisserij gemiddeld een
derde van hun visomzet. Op het Usselmeer
vangt naar schatting ruim een kwart van de
binnenvissers schieraal; voor deze twintig
vissers is de schieraalopbrengst een aanzien
lijk deel van de totale vangstomzet. Dat blijkt
uit een onderzoek van het LEI (onderdeel van
Wageningen UR) in opdracht van het Minis
terie van LNV.
De EU overweegt een drastische inperking
van de palingvisserij. De stand van de Euro
pese aal paling) neemt in Nederland en de
rest van Europa al tientallen jaren af. De oor
zaak van deze afname is tot op heden nog niet
helemaal duidelijk. Eén van de mogelijke
oorzaken is overbevissing. Minder schieraal
vangen betekent dat meer volwassen alen de
zee kunnen bereiken, om zich daar voort te
planten.
Voor bedrijven waar de schieraalvangst een
belangrijk deel uitmaakt van de totale visop-
brengst, zal een totale sluiting grote gevolgen
hebben. De overblijvende visserijactiviteiten
zullen dan onvoldoende blijken voor de dek
king van de vaste kosten en voor een redelij
ke beloning van de vissers. Hiermee wordt de
continuïteit van deze bedrijven twijfelachtig.
In het rapport zijn naast een totale sluiting
verschillende scenario's voor beperkte slui
tingen doorgerekend. Hieruit blijkt dat het
inkomenseffect per scenario verschilt. De
piek van de schieraalvangsten en de hoogste
inkomensderving liggen in de maanden sep
tember en oktober.
In het onderzoek zijn ook 19 vissers geïnter
viewd. Velen van hen twijfelen aan de nood
zaak en effectiviteit van de beperkingen. Zij
zien meer in een Europese aanpak met de
nadruk op beperking van de glasaalvisserij
in Zuid-Europa, en verbetering van de leef
omgeving voor de aal.
In Rotterdam werd gisteren, donder
dag 9 juni, de Mobiele Intensive Ca.-
Unit (MICU) officieel in gebruili geno
men. Deze speciaal ontwikkelde en
gebouwde ambulance maakt vervoer
van intensive care patiënten tussen
ziekenhuizen mogelijk. "Rissen zieken
huizen is transport met een MICU van
patiënten van IC-afdelingen noodza
kelijk omdat bij het vervoer van deze
patiënten vaak complicaties optre
den met bloeddrukschommelingen of
ademhalingsproblemen. De MICU is
opgezet door het Medisch Centrum
Rijnmond-Zuid (MCRZ) en Ambulan
cezorg Rotterdam-Rijnmond (AZRR)
voor de aanvragende ziekenhuizen
binnen de regio Rijnmond. Voorals
nog zijn ook aanvragen buiten de regio
bespreekbaar.
Een MICU maakt beademing en monitorbe
waking van de vitale lichaamsfuncties tijdens
het tran.sport van ic-patiënten mogelijk. De
patiënten worden tijdens het transport bege
leid door een speciaal medisch team van het
Medisch Centrum Rijnmond-Zuid bestaande
uit een intensivist, die de eindverantwoorde
lijkheid van het transport draagt, en een IC-
verpleegkundige. De coördinatie en begelei
ding van het transport zijn volledig in handen
van het MCRZ.
Vervoer van IC-patiënten moet soms plaats
vinden omdat de patiënt specifieke specialis
tische zorg nodig heeft die het aanvragende
ziekenhuis niet kan bieden, bijv. door gebrek
aan technische faciliteiten of expertise. Een
andere vaak voorkomende reden van over
plaatsing tussen ziekenhuizen is dat er op
dat moment geen plaats is op de IC van een
ziekenhuis. Het vervoer met de standaard
ambulance is vanwege het ontbreken van
technische faciliteiten in de auto en gebrek
aan ruimte niet mogelijk.
De MICU ambulance is voorzien van een
speciale transporttrolley die is voorzien van
volledige beademings- en bewakingsappara
tuur die via een speciale constructie aan het
DIRKSLAND - Zorgcentrum 'Gelders
hof' houdt woensdag 15 juni a.s. een rom
melmarkt op het schoolplein van de oude
schoolgebouw 'de Inktvis' aan de Beatrix-
laan. De opbrengst hiervan is bestemd voor
het aanschaffen van materiaal voor recreatie
activiteiten van de bewoners van Gelders
hof. Naast de rommelmarkt worden er ook
tweedehands boeken, handwerkartUcelen en
koffie, thee of fris verkocht en is er envelop-
pentrekken voor de jeugd. De markt wordt
gehouden van 13.00 tot 17.00 uur. De vrij
willigers en medewerkers van Geldershof
zullen u gastvrij ontvangen.
Op vrijdag 17 juni a.s. organiseert v.v. OFB
te Ooitgensplaat weer een gezellige bingo
met vele mooie en handige prijzen. In de
superronde is een Vleescheque ter waarde
van 50,00 te winnen, die besteed kan wor
den bij de Plaatse Slager. U bent van harte
welkom in verenigingsgebouw 't Centrum in
Ooitgensplaat. De aanvang is 20.00 uur en
het eerste kopje koffie of thee is gratis.
Uitslag wedvlucht ChantUly 03-06-2005.
Los: 07.15. Deelnemers: 8. Duiven: 106.
Weer: zw vtind.
K. Kievit 1, 21, 22; A. Molenaar en Zn. 2, 3,
8, 18, 23, 24; A. M. Volaart 4, 7, 25; J. den
Boer 5, 10, 11, 12, 13, 17, 20, 26, 27; M. v.d.
Ochtend 6; R Hogerwerf 9, 15; C. Logmans
14, 16, 19.
IC-ziekenhuisbed wordt bevestigd. Dit is de
eerste MICU in Nederland die dit systeem
heeft. De MICU is onder andere voorzien
van een extra aggregaat dat zorgdraagt voor
de stroomvoorziening. Tijdens het transport
tussen afdeling en MICU ambulance beschikt
de trolley ook over een eigen stroom- en gas-
voorziening.
Smokkelen. Men meldt uit Weert, d.cl. 21
dezer
Bij een ontmoeting hedennacht tussclien
een militaire grenswaclil en eenige personen,
verdacht van 3mokl<elarii van petroleum naar
Belgil', lusschen Weert en de Belgische grens
werden twee personen van Weert getroffen.
Zekere W. Korremans werd in het hart ge
troffen en was op slag dood, zekere W. van
Thuyl werd geraakt in de lies en verloor
een duim. Beiden werden per brandcard naar
liier vervoerd. De laatste wordt in het gast
huis hier verpleegd.
Een vijftal andere personen werden met
een hoeveelheid petroleum aangehouden.
Een predikant smokkelaar. Men meldt aan
de N. R. C.
Te Dinxperio heeft de grenswacht Zondag
een predikant uit het grensplaatsje Anholt
aangehouden, wegens poging tot uitvoer. De
predikant, komende van een begrafenis te
Suderwick, had te Dinxpedo 9 broodjes ge
kocht, om dexe' over de grens te brengen.
De broodjes werden, onder zijn kleeding gr
borgen, gevonden.
Levende of doode vlsch. Velen, die visch
koopen, zijn van meening daf een visch, die'
bij 't uit-en inladen en fransporteeren heen
en weer gesmeten, op de markt afgemat ligt
en dan nog een beetje spartelt en teekenen
van leven geeft, beter is dan een doode. Men
vergeet evenwel, dat een visch het meest
versch, krachtig en gezond is, als hIJ terstond
na het vangen snel gedood en in ijs verpakt
wordt. De visch, die in water verzonden,
door elkaar geworpen en door gebrek aan
zuurstof in 't water half verstikt, en hoe
wel nog levend, dood-afgemat is, moet min
der goed zijn, dan de versch-gedoode, die in
ijs afgekoeld en in gras of ijs verzonden
wordt. Levend verzonden visch heeft slecht,
slap, dikwijls bedorven, ja, zelfs doodelijk
werkend giftig vleesch.
Voor vruchtentelers. Welken invloed de
insectenetende vogels op de vruchtenteelt
uitoefenen en welke schade door groote ver
mindering dier gevederde bondgenooten van
den mensch in den strijd tegen het onge
dierte zou kunnen ontstaan, kunnen de vol
gende cijfers bewijzen. De blauwe mees
verdelgt dagelijks minstens 20 gram vlin-
dereieren, dat zoowat overeenkomt met
15-20.000 rupsen. Een roodstaartje gebruikt
in een uur ongeveeröOOvliegen, een koekoek
in denzelfden tijd meer dan 100 rupsen. Het
sijsje gebruikt circa 2800 gram en meer per
jaar. Het lééft van rupsen, bladluizen, eieren
van vlinders enz. Van die insecten gaan er
ongeveer 1000 stuks op een gram, rekent
men daarbij op elk paartje gemiddeld 18
jongen, dan geeft dat een enorm getal in
secten, die door een enkele familie vernie
tigd kan worden. Verder hierover uitweiden
is overbodig. Bij eenig nadenken zal elk
vruchtenteler, zelfs al is hij geen speciale
vogelvriend, uit eigenbelang de nuttige vogels
beschermen en door gepaste maatregelen het
zijne do^ om te voorkomen dat winterkoude
en honger geen al te sterke opruiming hou
den onder de natuurlijke bondgenooten van
land- en tuinman.
SOMMELSDIJK.
GeborenNeeltje Maatje, d. v. L. J. Buth
en M. T. Joppe. Christina, d. v. T. v. d. Veer
en M. Berkhof.
OverledenHendrik Bom, oud 73 jaren,
echtgenoote van Leentje Bakker. Jacob Kransse,
33 jaren, gehuwd met Jannetje Overweel.
MIDDELHARNIS,
GeborenSara, d. v. Mattheus van Delft
en Hester Martina Oosterling.
OndertrouwdQerrit Wursten oud 70 ja
ren en Aaltje Rooij oud 65 jaren.
NIEUWE TONOE.
Oerrit z. v. Abram van den Doel en Adri-
ana Aalbregt. Marinus z. v. Marinus Johan
nes van Driel en Arendje Dubbeld. Adriana
d. V. Jacob Visser en Helena Wesdorp.
Ondertrouwd: Willem Drooger j.m.26jaar
en Geertje van Zanten j. d. 22 jaar.
Overleden: Mattheus Schilperoort 72 jaar
weduwnaar van Hester Broeders.
OUÜDORl'.
Bij dl' 0|) /.nterdat; 21 Mei j.l. ijchoiideii
veiling ten verzoeke van de erven van de
echtelieden KI. Mastenbroek Cz. en Krijntje
Tanis, werden de perceelen ingezet, als volgt
Perceel I door Cornelis Pikaarl l.z., Ie
Ouddorp, Ier soninwi van f2.'')00.
Perceel II door Jacob Meijer Jz. ie Oud
dorp, ter somma van f 2110.
Perceel lil door l'aiilus Mastenlimek Mz.
Ie Ouddorp, ter snmma van f 1080.
Perceel IV door Cornells Bnsland Mr.. Ie
Ouddorp, ter somma van f 1900.
Perceel V door Cornelis Bosl.mil Mz. Ie
Ouddorp ter somma van I6<J0.
Perceel VI dnnr [an Vnngd Mz. Ie Oud
dorp, Ier souiiiia v.in f UIjO.
Perceel VII door Jacob (irinwi;; |.l\'z. Ie
Ouddorp, Ier somni.i van f (ilo.
Perceel VIII door Oavid lodder Ie Ooe-
dereede, ter somuia van f 124U.
Perceel IX donr Jacob v. d. Linde Az. Ie
Ouddorp, Ier somma van 12220.
Perceel X door Jan Voogd Mz. (e Oud
dorp ter somma van f1130.
Totaal fieSlO.
DE TOESTAND.
De toestand heeft een belangrijke wijzi
ging ondergaan sinds ons laatste nummer.
Konden we op de vraag j.l. week gedaan
„Hoe staat het in Italië" nog geen voldoend
antwoord geveneer enkele dagen verstre
ken waren was dit wel mogelijk.
Zondag verklaarde Italië aan Oostenrijk
den oorlog.
BEURS VAN DIRKSLAND.
Tarwe weinig aanvoer, werd verkocht d
f 17 per 100 kilo. Schokker- en Kroon-
Erwten goed gevraagd verhandelt naar kwa
liteit van f 23 tot f 25perll.L. Aardappelen,
Bravo's f 3,2,'i eigenheimers van f 3 tot f 3,25
per 70 kilo met weinig handel.
BEURS VAN OUDDORP.
Aardappels blauwe f 4 per H.L. Bravo's f 3
[biedingen van granen of peulvruchten
hadden niet plaats. Cichorie (groene wortels)
f 25 per 1000 kilo.
TERSTOND gevraagd een
welke tevens goed kunnen MELKEN,
Huis en tuin disponibel. 9136
Fr. br. onder letter K aanVJLLE-
RIUS, Boak handel Spijkenisse.
Wegens minder drukke werkzaam
heden terstond aangeboden een
voor in of om Rotterdam of ook wel
op een der Z.-H. Eilanden voor boe
ren- en burgerwerk v. g. g. v. 9153
Adres: J. KALLE - Herkinoen.
een partij
a f 1,25 a contant. 9160
Bij C. A. Th. LAMBERT, Oude Tonge.
TE KOOP tegen billijken prijs een SPLIN
TERNIEUWE
met 24 platen, aan weerszijden bespeelbaar.
Adres onder No. 9161. Bureau van dit
blad.
TE KOOP aangeboden een in goe
den staat zijnde
Keur uit 2. Adres: N D. PRINCE,
Meiissan'. 914q
Met deze geschiedenis, welke handelt
over het koopvaardijschip 'Madoera',
wil ik het 'Varen in oorlogstijd' beslui
ten. De laatste weken rond de herden
king van 4 en 5 mei hebben wij ruim
schoots stilgestaan bij de 3400 koop-
vaardijopvarenden die in oorlogstijd
op zee het leven verloren. Tijdens de
Tweede Wereldoorlog was iedere zee
man een frontsoldaat. Velen hebben
onder zeer spannende omstandigheden
het er levend afgebracht, toen overko
mende vliegtuigen de in konvooivaren-
de schepen in brand schoten, of toen
ze door Duitse onderzeeboten werden
belaagd die diverse aanvallen uitvoer
den op de in konvooivarende vloot.
Zij kwamen getraumatiseerd terug
uit een ongelijke strijd en de verhalen
kwamen pas veel later openbaar. Na
de Tweede Wereldoorlog hebben velen
van hen die de oorlog op zee over
leefden, er nauwelijks over kunnen
spreken. Deze periode op zee heeft bij
de opvarenden van de verschillende
schepen diepe sporen achter gelaten.
Nu, zestig jaar na de bevrijding, werd
deze periode herdacht bij het oorlogs
monument 'De Boeg', het monument
ter nagedachtenis aan hen die in de
Tweede Wereldoorlog niet meer van
zee terug kwamen. Ook bij de geschie
denis van de 'Madoera' heb ik gebruik
gemaakt van het boek 'Varen in Oor
logstijd' van S.J. Graaf van Limburg
Stirum en de foto werd geleverd door
R.P. van de Wetering uit Rozenburg.
In een konvooi, bestaande uit 60 schepen,
vertrok het motorschip 'Madoera' van de
Stoomvaart Maatschappij Nederland op 12
februari 1943 in ballast vanuit Belfast met
bestemming New-York. In de nacht van 21
op 22 februari werd dit lange konvooi aange
vallen door een aantal in groepsverband ope
rerende Duitse onderzeeërs. Deze aanvallen
werden de volgende nacht voortgezet en tal
van schepen gingen de ondergang tegemoet,
waarbij velen slachtoffers vielen.
De gezagvoerder van de 'Madoera', kapitein
Lassche, telde in de morgen van 23 febru
ari nog maar 36 schepen. Ook het schip dat
voor de 'Madoera' voer, werd een prooi van
de niets ontziende duikboten. Terwijl de
'Madoera' haar voorganger passeerde, zonk
dat schip bijna loodrecht over haar achterste
ven de diepte in.
Op de avond van de 23e februari werd de
'Madoera' slachtoffer van een Duitse aanval.
Hoewel hierop voorbereid, waren de beman-
«ingsleden aan boord van dit schip zeer
gespannen. De bemanning, op wacht of vrij
van wacht, vertoefden voortdurend bij de red-
dingboot. Op de avond van 23 februari werd
wederom een aanval uitgevoerd. Met een
doffe klap werd de 'Madoera' getroffen door
een torpedo, die het gehele schip deed tril
len. Een vloed van water stortte over de brug.
Reeds spoedig daarna begon het voorschip te
zinken en kapitein Lassche, bevreesd zijnde
dat ook de 'Madoera' rechtstandig zou onder
gaan, gelastte de opvarenden direct het schip
te verlaten. Dat hij geen moment twijfelde,
berustte op de zekerheid dat de reddingbo
ten tijdig zouden kuraien worden gevierd. De
dekbemanning van deze Hollandse boot, die
uit Lascaren (uit India) bestond, was geheel
in paniek en liet de reddingboot in het water
zakken, maar de voortalie van de davit werd
te hard gevierd en de sloep kwam verticaal
in het water terecht. De derde officier slaag
de, ondanks dat de boot vol water stond, er
toch in om langszij de 'Madoera' te komen.
Nadat kapitein Lassche zich had overtuigd
dat er niemand meer aan boord was en dat
de geheime documenten overboord waren
geworpen, begaf hij zich eveneens naar de
De 'MadoeraHet scliip was eigendom van de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam
en lieeft de Tweede wereldooriog overleefd.
sloep. Er stond een stijve bries en een hoge
deining, zodat het niet meeviel om de sloep
zonder schade langszij de 'Madoera' te hou
den. Een poging om in de donkere nacht een
drenkeling uit het water op te pikken, misluk
te omdat de Lascaren-bemanning volkomen
apathisch was en nog niet de minste mede
werking verleende.
Inmiddels dreef de 'Madoera' door de wind
weg en kapitein Lassche wilde verliezen, zet
te een zeil bij in de reddingsloep en bleef zo
dicht als mogelijk bij het schip. De volgende
dag was de 'Madoera' nog steeds drijvende,
dit in tegenstelling tot wat men had verwacht.
Men voer met de sloep naar het schip en
kapitein Lassche klom aan boord met enkele
bemanningsleden om te kijken of er nog wat
kon worden gered. Ook hier stuitte men op
een verrassing. Hij vond daar de derde offi
cier, de vierde machinist en vier Javanen.
Deze waren ook ingedeeld in een sloep, doch
toen deze gestreken moest worden, raakte het
patent onklaar en functioneerde niet meer.
Terstond gingen zij weer aan boord met nog
vijf kanonniers. Drie Lascaren zaten al in de
sloep, sneden de talies door en dreven daarop
met dit vaartuig ver van het schip weg. Naar
later bekend is geworden, zijn zij met nog
19 Amerikanen opgepikt en veilig aan land
gebracht. De vijf kanonniers, die zich op de
half gezonken 'Madoera' niet veilig voelden,
verlieten het schip met een vlot, welk voor
beeld werd gevolgd door nog twee Javanen.
Van deze twee is nooit meer iets vernomen en
zijn dus jammerlijk om het leven gekomen.
Zodra kapitein Lassche weer op zijn schip
was, stelde hij een onderzoek in naar de
toestand waarin het schip zich bevond. Het
schip lag volgens hem minder voorover dan
voorheen, vermoedelijk doordat enige ballast
was weggespoeld. De schroef, welke eerst
geheel boven het wateroppervlak uitstak, lag
nu voor de helft weer onder water. Ruim I
bleek te zijn volgelopen tot even onder het
boven-tussendek. In ruim II stond het water
aan de voorkant ongeveer een meter boven
de tanktop en het ketelruim tot onder tegen
de ketels. De bodem van ruim I was gedeel
telijk en in de voorpiek geheel weggeslagen.
Kapitein Lassche liet daarop stoom opstoken
om de pompen in werking te kunnen stel
len. Terwijl men daarmee bezig was, het was
ongeveer 09.00 uur in de morgen, kwam er
een vliegtuig over. Door seinen trachtte men
de piloot ervan te overtuigen om maatregelen
te nemen en de sloepen met haar bemanning
in veiligheid te brengen. Zoals later zou blij
ken is nooit aan dit verzoek voldaan.
Ongeveer 13.00 uur kwam de reddingboot
met de tweede stuurman langszij de 'Madoe
ra'. Omdat kapitein Lassche de toestand waar
in het schip zich bevond, zeer gevaarlijk acht
te, gaf hij de tweede stuurman opdracht om
met zijn sloep langszij te blijven. De derde
en vijfde machinist kwamen aan boord en de
nog zes Lascaren liet men in de sloep plaats
nemen; zij waren doodsbenauwd, waardoor
men aan hen niets meer had om aan boord
nog enig werk te laten doen. Na enige tijd
meldde de tweede stuurman bang te zijn dat
de sloep langszij de 'Madoera' te veel schade
zou oplopen door het hevige stoten. Kapitein
Lassche liet hem toen weggaan, maar met die
opdracht om op enige afstand van het schip
'op en neer' te houden, zodat, wanneer het
onverhoopt fout zou gaan, men in kon grijpen
en de bemanning van de 'Madoera' alsnog
in de sloep kon nemen. Na veel moeite werd
met pompen het beoogde resultaat bereikt en
slaagde men erin de voordieptank, ruim II en
het ketelruim droog te krijgen. Het achterste
ruim werd met behulp van de dekwasleiding
gedeeltelijk gevuld met water, waardoor het
schip in een meer horizontale positie kwam
te liggen.
Daarop werd de sloep waarmee kapitein Las
sche aan boord was gekomen, aan boord in
de talies opgehesen. De sloep die onder bevel
van de tweede stuurman 'heen en weer' gaan
de werd gehouden, dreef op ongeveer 4 mijl
afstand van de 'Madoera', maar het gelukte
niet om daarmee verbinding te krijgen!
De volgende morgen was aan boord van de
'Madoera' de algemene toestand dermate
verbeterd dat besloten werd een poging te
ondernemen om de motor opgang te bren
gen. Dit gelukte en er kwam vaart in het
schip dat evenwel zeer slecht bestuurbaar
bleek te zijn. Niettemin nam kapitein Las
sche het kloeke besluit om, als het zou luk
ken, St. John te bereiken. Allereerst werd
gezocht naar de reddingboot van de tweede
officier in de richting waarin die de vorige
avond voor het laatst was gezien. Hoe men
ook zocht, er werd geen sloep meer gezien
en tegen de avond werd het zoeken gestaakt.
Na een zeer moeilijke en zorgelijke reis van
wel zes dagen, waarbij uiterste voorzichtig
heid werd betracht, werd op 2 maart St. John
bereikt. Het waterdichte schot tussen ruim I
en II bleek uitstekend te zijn geconstrueerd,
want hoewel grote lekkage waargenomen
werd, bleek het schot bestand tegen de grote
druk van het water.
Zo bleef de 'Madoera' na te zijn getorpedeerd
en zo zwaar onder vuur te hebben gelegen,
toch behouden, dankzij het beleid van kapi
tein Lassche en niet minder van hoofdmachi
nist Mos. Hij was het die op bewonderens
waardige wijze de machines en de pompen
weer op gang wist te brengen.
Bij deze ramp gingen helaas 62 mensenle
vens verloren. Zoals eerder opgemerkt, wer
den drie Lascaren met de motorboot opge
pikt. De beide andere sloepen werden door
Duitse onderzeeërs aangehouden, die de
twee sloepcommandanten en vijf Europea
nen als krijgsgevangenen meenamen. Deze
werden later naar een kamp in Duitsland
overgebracht. Van de Lascaren uit deze twee
sloepen, die beroofd werden van al hun navi-
gatiemiddelen en verder aan hun lot werden
overgelaten, is nooit meer iets vernomen. De
zestien opvarenden die de 'Madoera' binnen
brachten, werden allen gedecoreerd.
Schiedam, Maarten Bezuijen
DIRKSLAND - Muziekvereniging 'Ami-
citia' organiseert zaterdag 18 juni a.s. een
aantrekkelijke muziekmarkt, met voor elk
wat wils. Alle afdelingen van de vereniging
zullen acte de presence geven, en wel door
lopend van 10.00 tot 15.00 uur. Alle leden
hebben inmiddels sponsorformulieren
ontvangen. Want het is de bedoeling dat
men gesponsord wordt voor de uren die
men aan deze happening meewerkt. Het
publiek kan dus genieten van fanfaremu-
ziek, slagwerk, blokfluit en majorettes.
Daar omheen wordt een gezelUge markt
opgezet met heel veel spelletjes voor zowel
de jeugd als de ouderen. Voor de jongsten is
er onder andere een grabbelton, schminken
(met professionele schmink) en de mini-
sjoelbak. Voor de wat oudere jeugd en vol
wassenen is er darten, sjoelen met een super
sjoelbak, doelschieten, het zenuwenspiraal,
enz. Bij alle spelletjes kunnen leuke prijzen
worden gewonnen. En verder is er het licht-
spel (wie heeft het goede nummer gekozen),
het vakjesspel, enveloppen trekken en nog
veel meer. AUes natuurUjk met mooie prij
zen.
En natuurUjk wordt er ook aan de inwendige
mens gedacht, want musiceren en spelletjes
doen, maakt hongerig en dorstig. Er zullen
diverse broodjes en de nodige 'snacks' voor
de lekkere trek, maar ook koffie, thee, fris
drank e.d. En de Flakkeese kruukplaetjes
ontbreken niet; die zullen ter plaatse worden
gebakken. Dit alles kan op het gemak worden
genuttigd op het gezelUge muziekterras.
Dit hele spektakel zal plaatsvinden aan de
Burg. C. Zaaijerlaan, ter hoogte van de Rabo
bank. De opbrengst van deze dag is bestemd
voor een groots opgezet 'Concert of the Year'
dat op 25 maart 2006 gehouden zal worden in
sporthal 'De Gooye'. Aan dit concert zullen
weer diverse lokale artiesten meewerken.
Na op 5 maart jl. In Dirksland de
Markus Passion (in reconstruc
tie van Ton Koopman) te hebben
uitgevoerd, is Fiori Musicali met
groot enthousiasme begonnen met
het instuderen van een nieuw pro
gramma. Een groot gedeelte daar
van bestaat uit delen uit de 'Hohe
Messe' van J.S. Bach, aangevuld
met het verstilde 'O Sacrum Con-
vivium' van Messiaen en het schit
terende 'Magnificat' van Part. Het
koor zal in Dreischor en Middel
burg begeleid worden door een
orkest. Fiori Musicali zal op 11 juni
a.s. te beluisteren zijn in de Dorps-
kerk van Dreischor, op 18 juni in
de Sint Janskerk te Gouda en op 25
juni in de Nieuwe Kerk te Middel
burg.
Het eerste concert in deze serie zal worden
gegeven in Dreischor. In deze kerk, die een
mooie akoestiek heeft, zal deze muziek zeker
tot zijn recht komen. Het kamerorkest dat
bij deze uitvoering het koor zal begeleiden,
bestaat uit een bezetting van strijkers, hobo's,
fluiten en klavecimbel. Naast koorgedeelten
zullen ook enkele solostukken uit de Hohe
Messe worden uitgevoerd. Enkele koorleden
zullen hierin soleren. Daarnaast zal ook de
geschoolde alt Marja de Waard enkele solo's
zingen. De toegang voor dit concert bedraagt
7 euro voor volwassenen en 4 euro voor jon
geren t/m 18 jaar.
Op 18 juni (aanvang 17.00 uur) zingt Fiori
Musicali op uitnodiging van de orgelcom
missie van de Sint Janskerk in Gouda. Het
verschil met de voorgaande uitvoering is.
dat de orkestpartij op het orgel zal worden
gespeeld door Anton Weenink, en dat Marja
de Waard hier niet zal optreden. De toegang
tot dit concert is gratis, wel zal bij de uitgang
een collecte worden gehouden.
Als afsluitend concert in deze serie zal Fiori
Musicali op 25 juni zingen in de Nieuwe
Kerk te Middelburg. Eveneens als in Drei
schor zullen ook hier het kamerorkest en
Marja de Waard weer optreden. De aanvang
is 20.00 uur en uw toegangsprijs de collecte
bij de uitgang.
Voor meer info over Fiori Musicali kunt u
kijken op website www.fiori-musicali.nl of
contact opnemen met Jeroen van der Laan,
tel.: 06-22892725.
GOEDEREEDE - Er zijn positieve ontwik
kelingen te melden met betrekking tot het
baggeren van het Slijkgat. Recent heeft er
overleg plaatsgevonden tussen burgemees
ter mevrouw G.J. van de Velde-de Wilde
en wethouder Bakelaar met de directie van
het Havenbedrijf Rotterdam. Tijdens deze
bespreking werd mededeUng gedaan van het
feit dat op korte termijn de knelpunten zullen
worden opgelost voor het scheepvaartverkeer
in het Slijkgat, de vaargeul tussen de havens
van Stellendam en de open zee. Onlangs is
reeds gestart met baggeren door de sleep-
zuiger Zagri 23, welke afgelopen maandag
hulp heeft gekregen van een grotere tweede
sleepzuiger, de Deo Gloria. De baggerwerk-
zaamheden lopen vooruit op een definitieve
regeling over de uitvoering van hetgeen in
het Akkoord Alders is opgenomen over het
verdiepen en onderhouden van het Slijkgat.
Met de baggerwerkzaamheden zullen de
klachten van de vissers over verondiepingen
in het Slijkgat naar verwachting snel tot het
verleden behoren.