Over Medische ethiek ie Damverenlglng ENEO'52 PREDIKBEURTEN Bakkersgang EIIAIfDBl-tttEUWS EIIAt1DEt1-niEUW5 Gepensioneerd technisch talent gezocht voor het basisonderwijs 75 jaar Gereformeerde Gemeente te Ouddorp Professor Lindeboom Een deel uit de serie Vanuit de geïnterviewde personen dr. W.H. Velema Zondag 15 januari 2006 Mosselmaaltijd voor Oude-Tongse 55-plussers Zondag weer Jeugdkerk Bijeenkomst 'Passage' Ds. H. Lassche houdt tjjdrede voor SGP Goedereede Bureau TOP is in de provincie Zuid- Holland op zoek naar vrijwilligers die in het basisonderwijs aan de slag willen als Techniek Coach. Hier voor is deze promotieorganisatie voor de metaal en elektro op zoek naar (vroeg)gepensioneerden die zelf gewerkt hebben in de technische bedrijfstakken. Prof. dr. A. Baars spreekt op Cursus Geestelijke Vorming PAGINA 2 VWJDAG 13 JANUARI 2006 Het Lindeboominstituut heeft een boeiend overzicht gepubliceerd over medische ethiek in de bundel 'Stijlen van christelijke medi- sche-ethiekbeoefening'. De auteur is dr. Theo Boer, docent aan de Theologische faculteit in Utrecht. Prof. dr. G.A. Lindeboom werd 4 januari 1905 geboren. Hij was de oprichter van de medische faculteit aan de Vrije Uni versiteit (1950). Hij was daar ook één van de eerste hoogleraren. Bovendien heeft hij zich ontwikkeld tot een kenner van de geschiede nis van de geneeskunde. Lindeboom was een man van principe, ouderwets gereformeerd, afkomstig uit het geslacht van Lucas Lindeboom, die van 1883 tot 1917 hoogleraar is geweest aan de Theo logische School in Kampen. Twee kernpunten in de medische ethiek van Lindeboom waren: bescherming van het leven en de professionele verantwoordelijk heid van de arts. In zijn spoor is in 1987 het Lindeboominstituut opgericht. Directeur van dit instituut is de nationaal en internationaal bekende prof dr. ir. Henk Jochemsen. Er is op medisch en ook op ethisch terrein veel veranderd sinds Lindeboom begon met het onderwijs in medische ethiek. Het Lindeboo minstituut wil in het principiële spoor van de naamgever midden in de ontwikkelingen van onze tijd voorlichting geven. Het staat mid den in onze samenleving en draagt op een evenwichtige wijze de principes uit, waarvan Lindeboom uitging. Het boek waarvoor ik in deze column aandacht vraag, is reeds het zestiende in de zogenaamde Lindeboomreeks. Dit artikel is niet bedoeld als een beoordeling van deze bundel. Het wil aandacht vragen voor het Lindeboominstituut en voor zijn principiële opstelling. Wellicht denkt een lezer dat dit Insti tuut stoer en stijf, principieel en in zichzelf gekeerd is. Principieel wil ik het graag noe men. Het is echter niet in zichzelf gekeerd. fïïi Dat blijkt wel uit dit zestiende deel. Dr. Theo Boer heeft met acht vooraanstaande ethici een gesprek gevoerd over hun opvattingen over medische ethiek. Het Lindeboominsti tuut heeft verslag gedaan van wat er binnens huis, maar ook buiten de deur aan medisch- ethische opvattingen leeft. Deze weergave vind ik kenmerkend voor het Instituut: midden in deze tijd staan, een open oor en oog voor wat anderen zeggen. En dan deelnemen aan de discussie om zo ook zelf verder te komen. Zijn bijdrage is dik wijls kritisch maar tegelijk positief-vormend en opbouwend bedoeld. Prof Jochemsen wordt dan ook herhaaldelijk betrokken bij commissies of opdrachten van de zijde van de overheid. Ik vermelde nog niet dat het Instituut een bijzondere leerstoel aan de Vrije Universiteit heeft verzorgd. Van 1993-1998 heeft prof. J. Douma deze bezet. Prof. Henk Jochemsen is daar in 1998 zijn opvolger geworden. Het boeiende van dit boekje - een soort postume feestbundel voor prof. Lindeboom - is dat gesprekken worden gevoerd met hoog leraren op het terrein van de medische ethiek. Ik vind deze bundel een bewijs van de open heid van het Lindeboominstituut. Men luis tert naar anderen, gaat met hen in gesprek, maar laat eigen uitgangspunt niet los. Douma en Jochemsen komen het eerst aan het woord. Met hen voel ik mij verwant. In grote lijnen deel ik hun opvattingen. Het boeiende van de bundel is dat het niet gaat om medisch-ethische verhandelingen. De hoogleraren die aan het woord komen, vertellen hun levensverhaal, waar zij studeer den, wat hen beweegt, hoe zij denken, welke specialist zij geworden zijn op dit terrein. In de Inleiding wordt gezegd: dit boek is fees telijker, persoonlijker en toegankelijker dan de studies die inmiddels zijn verschenen en die vooral beogen diepgang te geven aan het proces van reflectie over medisch-ethische zaken vanuit een christelijk perspectief. De bedoeling is om de methode van de ethiek voor deze ene keer niet los te beschouwen van de mensen die haar hanteren of uitge dacht hebben. Bij het lezen trof het mij dat het uitgangs punt ligt in het levensverhaal van de acht hoogleraren. Hun weg door het leven in de universiteit is het aanknopingspunt voor wat ze over medische ethiek zeggen. We vinden in deze bundel meer het levensverhaal van de acht besproken (en sprekende) mensen dan een systematische beschrijving van hun medisch-ethische opvattingen. Dat maakt het boek uitermate lichtvoetig, al zou ik geen van de besproken auteurs zo willen typeren. Naast de reeds genoemde Douma en Jochemsen maken we ook kennis met de bis schop van Groningen, W.J. Eijk, die ooit in de medische faculteit in Leiden promoveer de. Ik was daarbij aanwezig en herinner me dat mevrouw prof. Dupuis een schertsende opmerking maakte over het feit dat twee vrouwen als zijn promotores optraden. Ver der treffen we de kerkelijke hoogleraar uit Leiden G. de Kruijf aan en de VU ethicus Hans Reinders, opvolger van Kuitert. En de in gereformeerde kring bekende prof. Doeke Post. Ten slotte nog twee rooms-katholieke hoogleraren: Annelies van Heyst (Tilburg) en Henk ten Have, die een hoge post bij de Unesco in Parijs bekleedt, na hoogleraar te zijn geweest in Maastricht. Ieder van de genoemde auteurs heeft zijn of haar eigen uitgangspunt en geeft een eigen uitwerking daaraan, in direct verband met zijn of haar levensgeschiedenis. De mee.sten van hen hebben waardering, tot zelfs veel waardering voor het Lindeboominstituut. Ik zou geen inhoudelijke typering kun nen geven die voor allen opgaat. Wel deze opmerking, dat zij allen in mindere of meer dere mate hun opvattingen relateren aan de Bijbel. Het woord 'stijlen' in de titel doet teveel verwachten. Ik zou liever van typerin gen van hun opvatting willen spreken. In elk geval blijkt dat Lindeboom op het gebied van de medische ethiek een voortrekkersrol heeft gespeeld. Hij heeft navolgers gevonden, die ten dele verschillende wegen zijn gegaan. Een boek dat ons duidelijk informeert hoe er in Nederland wordt aangekeken tegen de medische ethiek, en wat er in hoofdlijnen wordt aangeboden. Het boek is ook voor niet-artsen goed leesbaar. OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorps-kerk: 9.30 uur nog niet bekend en 18.30 uur ds. J. C. den Toom, Som- melsdijk. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. H. J. Boer, Nieuwe Tonge en 18.30 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland - Herv. Gem. (PKN) Locatie mfg Dorpstienden 9.45 uur ds. H. J. Catsburg, Goes en 18.00 uur ds. C. Doomeweerd - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur de heer K. Baas en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. Blom, Katwijk en 18.30 uur ds. R. W. van Mourik - Hersteld Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 17.00 en 18.45 uur ds. K. Klopstra, Nieuw- land-Oosterwijk. STELLEND AM - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J. den Hoed, Sliedrecht en 17.00 uur ds. L. Schaap, Strijen - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. H. B. Graafland - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. van Kooten, Soest, bediening Heilige Doop en 18.30 uur kand. M. Diepeveen, Stellendam. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Korteweg - Ger. Kerk (PKN) 9.30 uur ds. H. J. Zeldenrijk - Ger, Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. G. van Manen - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. J, het Lam, Harderwijk en 18.00 chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaatschappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Somraelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)471020 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,30; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187) 47 1022. e-mail: J.VilleriusCagebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 10,00 Per halfjaar 19,50 Per jaar €38,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 uur ds. A. Stijf, Zegveld - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. C. Hogchem - Zie kenhuis: 14.30 uur de heer J. C. Kuijper. HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. M. K. de Wilde, Ridderkerk en 18.00 uur ds. J. Maas - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk en 16.30 uur kand. M. Diepeveen, Stellendam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. R. W. van Mourik, bediening Heihge Doop en 18.00 uur ds. Th. W H. van der Heijden - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. T W. van Bennekom - Exodus (PKN) 10.00 uur da. M. R. Hoffenkamp - Remonstrant se Gem. 10.00 uur samenkomst - CAMA Gemeente 10.00 uur de heer E. Struik. MIDDELHARNIS Herv. Gem. 10.00 uur dr. T. E. van Spanje en 18.00 uur ds. J. Geene, Katwijk - Geref. kerk (PKN) 10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 14.30 uur ds. A. van Houdt - Her steld Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. Gielen en 16.30 uur ds. J. C. den Toom. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Maas, bevestiging ambtsdragers en aanstelling bezoekbroeders en 18.00 uur ds. W. Meijer, Yerseke - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur kand. J. P Stoel, Kampen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P Blok. OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. L. de Wit, bevestiging ambtsdra gers en 18.00 uur ds. H. Hogendoom, Waverveen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gemeente 10.00 uur de heer J. Leeflang. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. A. Belder, bevestiging ambtsdragers en 18,00 uur ds. J. de Jong, Nieuw-Beijeriand - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. R C. Koster en 18.00 uur ds. H. P de Goede - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds, A. J. Gunst, v.m. bed. HA. DEN BOMMEL - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur ds. C. Doomeweerd (her-)bevestiging ambtsdragers en 18.00 uur ds. G. van Meije- ren - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. C. Versteeg en 16.00 uur ds. M. F. Petten OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN) 9.30 uur ds. A. W. van der Plas, Waddinx- veen en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje, preekbespreking - Geref. Kerk (PKN) 9.30 uur de heer P. de Jong en 18.00 uur drs. A. H. Rienstra - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv. Gem. 11.30 uur kand. J. P. Stoel, Kampen en 16.15 uur ds. C. Oorschot, Stellendam. LANGSTRAAT - Herv. Gem. (PKN) 10.00 uur kand. mr. J. Kooij, Barendrecht. OUDE-TONGE-DePl. Comm. van de SWO te Oude-Tonge organiseert op woensdag 25 januari a.s. in het Infocentrum, Bernhard- straat 27 te Oude-Tonge een mosselmaaltijd voor 55-plussers uit deze plaats. Aanvang 14.00 uur. De kosten bedragen 6,50 per persoon. U kunt zich t/m vrijdag 20 januari a.s. aanmelden bij de SWO, te!.: 641344. Na aanmelding dient 2,50 per persoon vooraf te worden betaald. SOMMELSDIJK - Aanstaande zondag 15 januari zal er weer een dienst zijn van de inter kerkelijke Jeugdkerk G04REAL. De jeugd- kerkdienst is er voor alle jongeren vanaf 15 jaar. Joost van de Oever, bekend van eerdere diensten in de jeugdkerk, zal dan spreken. De band X-fade zal de muzikale begeleiding verzorgen. Ook zal een jeugdkerkbezoekster getuigenis geven. Alle jongeren zijn van har te uitgenodigd. Na de dienst is er gratis koffie en fris om na te praten. De jeugdkerk wordt gehouden in het Prieel bij De Staver, Som- melsdijk. De aanvang 20.00 uur, vanaf 19.30 uur is de zaal open, de toegang is gratis. MIDDELHARNIS - 'Passage' afdeling Flak- kee nodigt u uit voor haar vergadering van 19 januari a.s. in het Dienstencentrum Compa- nen, Doetinchemsestraat 27 te Middelharnis. Mevrouw R. van Rossum uit Ooltgensplaat zal dan iets vertellen over haar werk bij de agrarische organisaties en de veranderingen die er de laatste 25 jaar hebben plaatsgevon den. OUDDORP - Op uitnodiging van de SGP te Goedereede zal ds. H. Lassche uit Ouddorp een referaat houden met als thema: 'Lof der deugdzame vrouw'. De SGP-Kiesvereniging 'God, Nederland en Oranje' te Goedereede nodigt iedereen uit om deze bijeenkomst bij te wonen. Na de pauze is er ruime gelegen heid tot het stellen van vragen. De avond begint om half acht en wordt gehouden in verenigingsgebouw 'Eben-Haëzer', Preek- hillaan 3 te Ouddorp. Hoe repareer ik een fletslamp? Wat is een magnetisch veld? En hoe wordt een computer gemaakt? Overal komt techniek bij kijken. weet dat misschien, maar weten kinderen op de basisschool dat ook? Bureau TOP heeft enkele jaren geleden spe ciaal voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar de functie van Techniek Coach in het leven geroepen. In totaal bezoeken 90 Techniek Coaches jaarlijks 90.000 kinderen op 3.000 scholen om technische gastlessen te geven. Een geschikte Techniek Coach heeft gewerkt in de techniek en een technische opleiding. Het maakt niet uit of u lasser, afdelingschef, fietsenmaker of elektricien bent geweest. Het gaat erom dat u kunt vertellen over techniek en over uw eigen werkervaringen. Verder moet u zo'n zestien uur per week ter beschik king hebben. Voor meer informatie of een sollicitatiefor mulier kunt u tijdens kantooruren contact op met Martine Voors van Bureau TOP: telefoonnummer 0172-236600 of mail naar mvoors@bureautop.nl. Bezoek voor meer achtergronden de website www.techniekcoach.nl. Promotieorganisatie Bureau TOP werkt samen met Stichting A-fO (Stichting Arbeids markt en Opleiding in de Metalektro) en Stichting OOM (Stichting Opleiding en Ont wikkeling Metaalbewerking). Hierin zijn de werkgevers- en werknemersorganisaties in de Metaal en Elektrotechnische Industrie en Metaalbewerking vertegenwoordigd: Vereni ging FME-CWM, Metaalunie, FNV Bondge noten, CNV BedrijvenBond, VHP Metalek tro en De Unie. MIDDELHARNIS - Op donderdag 19 janu ari 2006 hoopt prof. dr. A. Baars uit Wouden berg te spreken over het onderwerp 'Calvijn en de prediking'. Alle cursisten en andere belangstellenden zijn hartelijk welkom. Aanvang: 19.45 uur. Plaats: de zaal achter de Christelijke Gereformeerde Kerk, Hoflaan 41 te Middelharnis. Kosten: per avond 3. Eén van de oudste ambachten is dat van bakker. In een ver en grijs verleden bakte iedereen z'n eigen brood. De warme bakker aan huis. Ook op Flakkee zijn nog enkele bakhüQsjes bewaard gebleven. Het werk van de moderne bakker staat in schril con trast met vroeger, maar de werktijden zijn hetzelfde gebleven. Bakkers staan vroeg in de nacht op en slapen overdag. Sommige moderne bakkersproducten zijn geen knip voor de neus waard, andere meer originele zijn broodnodig en houden de gang erin. Met de bakker als gangmaker Het bakkers- werk vereist lichamelijke inspanning. Het is ambachtelijk handwerk. Voordat een snee tje bruin bij u op tafel ligt is er veel gebeurd. Het deeg kneden, de broden vormgeven, de rijskast vullen en het transport van de bro den. Een bakker is een designer. Hij ont werpt brood en banket. Van vloerbruin tot luxe gevlochten broodjes. De relatie met de boer en de molenaar is overduidelijk. 'Een halfje boerentarwe alstublieft.' Ook het ver kopen van brood en banket werd door de bakker en zijn knecht gedaan. De bakkers bezorgden per (bak!)fiets de hele en half- jes aan huis. Want daar komt het op aan, brood bakken en het aan de man brengen. Busbroden, vloerbroden en het bekende knipbrood. Tegenwoordig omvat het aan tal verschillende soorten brood al gauw minstens twintig. In sommige winkels lig gen meer dan dertig verschillende soorten brood uitgestald. Wie houdt ze feilloos uit elkaar? De eerste Nederlandse martelaar van de Hervorming was Jan de Bakker, Pistorius in het Latijn. Hij was pastoor in Woerden en werd in 1525 in Den Haag op de brandstapel terechtgesteld. Er is meer waarin het woord bakker is verwerkt. De bakkersgang is een steeg die leidt naar de achterzijde van de bakkerij. De bakker die hier regelmatig doorheen liep geraakte in ieder geval niet in het slop. Soms zien we de bakker bij wijze van grap vastgebonden aan één van de wieken van de molen en wordt hij zogenaamd in het rond gedraaid. Vandaar de naam rondbrood. Of de bak ker ze bruin bakt weet ik niet, maar dat veel mensen in de zon willen bakken, is een ding dat zeker is. Ovenbekend is de bakker met de bakkebaarden, hij bakt de wereldwijd bekende zoete broodjes. Brood eten is in ons land een belangrijk deel van onze eetcultuur. Brood en zout dienen in Rusland als verwelkoming en gevlochten brood dient als decoratie. In ons land zijn allerlei luxebroodjes en speciale broden erg in trek en zo vers mogelijk natuurlijk. De warme bakkers maken dagelijks ovenuren. Toch is er gelukkig een constante factor in bakkersland. ledere dag is er vers brood te koop. Wat is er lekkerder dan een bruine boterham met kaas of een stukje rogge brood met suiker? De bakker gaat gelukkig z'n eigen gang en u weet het: alles komt voor de bakker. In de krant van 30 december 2005 is er al uitvoerig aandacht aan gegeven. Ik doel op de verschijning van het boek Om 't eeuwig welbehagen dat uitgegeven werd ter gelegen heid van het 75-jarig bestaan van de Gere formeerde Gemeente te Ouddorp. In een spe ciale bijeenkomst is het boek gepresenteerd en aan diverse genodigden uitgereikt. Een van de commissieleden die het boek hebben samengesteld, de heer A.J. Vogelaar, stuurde me een exemplaar toe met het vriendelijke verzoek het te bespreken in de rubriek Tolle lege. Graag vestig ik de aandacht op dit fraai uitge geven boekwerk. Veel zorg is er aan besteed om de geschiedenis van de gemeente te boek te stellen. Dat blijkt uit de vele informatie die in dit gedenkboek verwerkt is en tevens uit het overvloedige fotomateriaal dat is afge drukt. Zodoende wordt naar mijn indruk een goed beeld geschetst van de totstandkoming en het bestaan sindsdien van de beschreven gemeente. Feitelijk bestaat de gemeente al sinds eind 1927 toen in een speciale dienst een kerk gebouw in gebruik werd genomen - het zogenaamde 'bibberkerkje' aan het Spanje- weegje. In die dienst ging ds. A. de Blois van Dirksland voor. De gemeente was in die tijd nog een afdeling van de Gerefor meerde Gemeente van Dirksland. De eerste eigen ambtsdragers van de gemeente waren ouderling Cornells Aleman en diaken Willem Bosland. Als zelfstandige gemeente werd de Gereformeerde Gemeente te Ouddorp geïn stitueerd op 7 februari 1930. Ook toen ging dominee De Blois voor. Een groot deel van het boek is gevuld met levensschetsen van inmiddels overleden ambtsdragers. Van deze (meestal eenvou dige) broeders, waaronder die van het eer ste uur, wordt een goed getuigenis gegeven. Gods genade was in hun leven verheerlijkt. Hun Godsvreze kwam uit in hun getuige nis in woord en levenswandel. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de al genoemde Corne lls Aleman. Ook Jacob de Bakker heeft de gemeente veel jaren gediend; vanaf 1930 tot 1937 als diaken en daarna tot zijn overlijden in 1962 als ouderling. Ik noem hier ook nog P Tanis Klzn. die van 1947 tot 1977 het ambt van ouderling bekleedde en wiens zoon nu al weer een groot aantal jaren predikant is bin nen de Gereformeerde Gemeenten. Een man die veel voor de gemeente heeft betekend, is ds. P Blok. Meer dan twin tig jaar lang was hij de consulent van de gemeente. In het gedenkboek wordt geme moreerd dat ds. Blok maar liefst 377 keer in Ouddorp heeft gepreekt. Het is dan ook niet zonder reden dat aan hem in december jongstleden een eerste exemplaar van dit boek is aangeboden. Het gedenkboek bevat de weergave van een uitvoerig gesprek met hem. Daarin worden persoonlijke ervaringen opgehaald. Deze betreffen vooral herinne ringen aan personen met wie een geestelijke band is ervaren. Ook het interview met ds. J.J. Tanis. die uit de gemeente afkomstig is, geeft denk ik een goed beeld van wat voor de gemeente van Ouddorp typerend is. Ontroe rende dingen vertelt hij over zijn vader, over het gezelschapsleven van Ouddorp en over het feit dat de kerkmuren op Ouddorp geluk kig niet ahijd hoog waren. Wat dat laatste betreft: op het punt van de ver houding tussen de Hervormde Gemeente en de Gereformeerde Gemeente staan er mooie opmerkingen in dit boek. Ds. Blok wijst er op dat in het verleden het onderscheid met de plaatselijke Hervormde Kerk niet groot was. Gods volk kon ook bij de Hervorm den kerken. Ds. Tanis noemt zelfs een aan tal namen. "Ik ben blij dat Ouddorp in mijn oog in ieder geval geen kritische gemeente is, daar iedere predikant of student er ahijd heel hartelijk welkom is. Toen ik als jongen wel eens ging luisteren naar predikanten als ds. J.P. Verkade en ds. L. Vroegindeweij en ds. J. Catsburg in de Hen'ormde Kerk van Ouddorp heb ik wel eens getwnjfeld aan het bestaansrecht van de gemeente..." Hoewel hij zich van die laatste gedachte vervolgens weer distantieert, is daarmee toch de behek- kelijkheid van de kerkelijke scheidsmuren aangegeven. Terecht is de opmerking die dan volgt: "De Heere beware maar bij het erfgoed der vaderen.Dat geldt voor welke denominatie dan ook. De gemeente van Ouddorp heeft talloos veel keren een beroep uitgebracht om een eigen dienaar te ontvangen. Nooit is door iemand een van die beroepen aangenomen. Het 75- jarig bestaan van de gemeente mag in dat licht wel als een wonder worden beschouwd. Een wonder van de trouw van de Heere. Dit boek bevat voor de belangstellenden veel wetenswaardigs. Er is vee! werk van gemaakt. Ik besluit deze korte bespreking met de woorden waarmee ds. J.J. Tanis het gesprek dat met hem wordt gevoerd ein digt: "Als laatste boodscliap bij het 75-jarig bestaan zou ik met enige schroom willen wensen dat ze geen 75 jaar meer behoeft te bestaan, maar binnen afzienbare tijd mag opgenomen worden in de triomferende Kerk waar niet meer gejubileerd maar wel geju beld wordt. En alzo zullen wij altijd met de Heere zijn. Zo dan, vertroost elkander met deze woorden... N.a.v.: Om 't eeuwig welbehagen. 75 jaar Gereformeerde Gemeente Ouddorp 1930 - 2995. Uitgave: Kerkenraad Gereformeerde Gemeente Ouddorp, Gebonden. Geïllustreerd. 248 pag. ISBN 90-902-0242-0. Prijs 18,75. Te koop bij de boekhandels Aker,s-. hoek te Ouddorp, Van der Boom te Sommelsdijk en De Kok te Melis sant. J.M.J. Kieviet MELISSANT - Uitslagen van de op maan dag 9 januari gespeelde partijen in de onder linge competitie. Afdeling 1: H. Visbeen - J. Looij1-1 A. Doorn-T. Goedegebuur3-0 A. het Jonk - B. Visbeen3-0 Afdeling 2: B. van der Spaan - B. Grootenboer3-0 T. de Geus H. de Geus3-0 H. van Heukelen-P. Kom1-1 A. Visbeen-J. Non1-1 In de eerste afdeling waren H. Visbeen en J. Looij de langst zittenden van deze avond. Met goed overwogen zetten hielden ze elkaar steeds in evenwicht. Naarmate de tijd ver streek, liep de spanning ook steeds hoger op. Maar toen de klok zijn elf slagen had uitge bazuind, waren de winstmarges voor beiden verkeken en konden ze samen met een halve overwinning terug naar Dirksland. A. Doorn heeft door zijn overwinning op T. Goedegebuur zijn koppositie in de eer ste afdeling nog steeds weten te handhaven, ook al voelt hij de hete adem van zijn naaste rivaal B. Visbeen in zijn nek. Goedegebuur speelde een gedegen partij, waardoor Doorn steeds op zijn hoede moest blijven. Bij de 43e zet kwam Goedegebuur echter met één van zijn schijven te ver naar voren, zodat deze voorpost een gemakkelijke prooi voor zijn tegenstander werd. Even later kwam de zwartspeler weer in moeilijkheden toen Doorn met een mooie tweeslag een vrije loop naar de damlijn kreeg. En Goedegebuur liet zich niet verder meer pijnigen. A. het Jonk heeft deze avond tegen B. Vis been weer eens laten zien hoe het niet moet. Hij bracht zichzelf bij de 30e zet al in de moeilijkheden, zodat hij een schijf achter kwam te staan. Daarna kwam hij, als door een wesp gestoken nog wel goed opzetten, maar even later ging het toch weer helemaal mis. Bij een ondoordachte voortzetting kre gen zijn schijven plotseling vleugeltjes, en was zijn bord zo goed als leeg. Sip ging toen dit manneke weer terug naar Janneke. In de tweede afdeling krijgt B. van der Spaan er maar geen genoeg van. Het slachtoffer voor deze avond was nu B. Grootenboer. Bij de deitigste zet overrompelde Van der Spaan zijn tegenstander met een mooie damzet, die tevens het einde van de partij inluidde, T. de Geus heeft de smaak er de laatste tijd van te pakken. Het damlustiae vrouwtje laat zich niet zomaar meer beetnemen. Ook deze! avond heeft zij een gevoelige tik uitgedeeld. Dat deze neerkwam op het hoofd van haar man, daar had ze schijnbaar lak aan. Al na! zo'n 25 zetten had ze een schijf van haar^ echtgenoot weten te ontfutselen. En daar' bleef het niet bij. Ze was er vast van over-, tuigd dat haar jaren geleden beloofde onder worpenheid beslist niet gold op het dambord. Integendeel. Onder het toeziend oog van velei getuigen, griste ze op het laatst al de schijven' van haar gemaal op het bord weg. Er zat voor. de heer De Geus niets anders meer op dan om zijn vrouw de sportieve hand te drukken. Maar daar bleef het dan ook bij. De 'toepas sing' bleef achterwege. H. van Heukelen en P. Kom zijn gelijkwaar dige dammers. Dat was ook te zien in de par tij van deze avond. Er werden geen fouten, gemaakt, zodat de partij, naar verwachting, uitliep op remise. Ook in de partij tussen A. Visbeen en J. Non werden geen bressen geslagen. Toch bleef hier tot het laatste moment de spanning er goed in. De partij werd tot op de laatste schijf uitgespeeld, maar er kwam geen win naar meer tevoorschijn. De contouren van de eindstreep komen lang zamerhand in zicht.. Met nog een wedstrijd of vier te spelen, gaat de spanning bijzonder oplopen. Ook al zijn er al verschillende kans hebbers voor de bovenste plaatsen, daarmee is de rest nog zeker niet uitgeschakeld. Het driepuntensysteem kan soms nog voor grote, verrassingen zorgen. Onderstaand nog de stand bijgewerkt tot eri. met 9 januari 2006 Afdeling 1: (gesp. - pnt.)-; A. Doorn10-221 B. VisbeenH _21'- J- Looij11 - 17; C. VisbeenlO- 14; H, Visbeenn 9; W. Doorduin7 5. A, het JonklO- 5' T. Goedegebuurg 3- Afdeling 2: B. van der Spaan12 - 28 A. Visbeen1 20' H. de Geus15-; P. Kom11 14; B. Grootenboer9_ 12;' ■T' Nonl";yio- 10^ H. van Heukelen10 - g-! T. de Geusn 5.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 12