Over Medische
ethiek
ie
Damverenlglng ENEO'52
PREDIKBEURTEN
Bakkersgang
EIIAIfDBl-tttEUWS
EIIAt1DEt1-niEUW5
Gepensioneerd technisch
talent gezocht
voor het basisonderwijs
75 jaar Gereformeerde
Gemeente te Ouddorp
Professor Lindeboom
Een deel uit de serie
Vanuit de geïnterviewde personen
dr. W.H. Velema
Zondag 15 januari 2006
Mosselmaaltijd voor
Oude-Tongse 55-plussers
Zondag weer Jeugdkerk
Bijeenkomst 'Passage'
Ds. H. Lassche houdt tjjdrede
voor SGP Goedereede
Bureau TOP is in de provincie Zuid-
Holland op zoek naar vrijwilligers
die in het basisonderwijs aan de slag
willen als Techniek Coach. Hier
voor is deze promotieorganisatie
voor de metaal en elektro op zoek
naar (vroeg)gepensioneerden die
zelf gewerkt hebben in de technische
bedrijfstakken.
Prof. dr. A. Baars spreekt op
Cursus Geestelijke Vorming
PAGINA 2
VWJDAG 13 JANUARI 2006
Het Lindeboominstituut heeft een boeiend
overzicht gepubliceerd over medische ethiek
in de bundel 'Stijlen van christelijke medi-
sche-ethiekbeoefening'. De auteur is dr. Theo
Boer, docent aan de Theologische faculteit in
Utrecht. Prof. dr. G.A. Lindeboom werd 4
januari 1905 geboren. Hij was de oprichter
van de medische faculteit aan de Vrije Uni
versiteit (1950). Hij was daar ook één van de
eerste hoogleraren. Bovendien heeft hij zich
ontwikkeld tot een kenner van de geschiede
nis van de geneeskunde.
Lindeboom was een man van principe,
ouderwets gereformeerd, afkomstig uit het
geslacht van Lucas Lindeboom, die van 1883
tot 1917 hoogleraar is geweest aan de Theo
logische School in Kampen.
Twee kernpunten in de medische ethiek
van Lindeboom waren: bescherming van het
leven en de professionele verantwoordelijk
heid van de arts. In zijn spoor is in 1987 het
Lindeboominstituut opgericht. Directeur van
dit instituut is de nationaal en internationaal
bekende prof dr. ir. Henk Jochemsen. Er is
op medisch en ook op ethisch terrein veel
veranderd sinds Lindeboom begon met het
onderwijs in medische ethiek. Het Lindeboo
minstituut wil in het principiële spoor van de
naamgever midden in de ontwikkelingen van
onze tijd voorlichting geven. Het staat mid
den in onze samenleving en draagt op een
evenwichtige wijze de principes uit, waarvan
Lindeboom uitging.
Het boek waarvoor ik in deze column
aandacht vraag, is reeds het zestiende in de
zogenaamde Lindeboomreeks. Dit artikel is
niet bedoeld als een beoordeling van deze
bundel. Het wil aandacht vragen voor het
Lindeboominstituut en voor zijn principiële
opstelling.
Wellicht denkt een lezer dat dit Insti
tuut stoer en stijf, principieel en in zichzelf
gekeerd is. Principieel wil ik het graag noe
men. Het is echter niet in zichzelf gekeerd.
fïïi
Dat blijkt wel uit dit zestiende deel. Dr. Theo
Boer heeft met acht vooraanstaande ethici
een gesprek gevoerd over hun opvattingen
over medische ethiek. Het Lindeboominsti
tuut heeft verslag gedaan van wat er binnens
huis, maar ook buiten de deur aan medisch-
ethische opvattingen leeft.
Deze weergave vind ik kenmerkend voor
het Instituut: midden in deze tijd staan, een
open oor en oog voor wat anderen zeggen. En
dan deelnemen aan de discussie om zo ook
zelf verder te komen. Zijn bijdrage is dik
wijls kritisch maar tegelijk positief-vormend
en opbouwend bedoeld. Prof Jochemsen
wordt dan ook herhaaldelijk betrokken bij
commissies of opdrachten van de zijde van
de overheid.
Ik vermelde nog niet dat het Instituut een
bijzondere leerstoel aan de Vrije Universiteit
heeft verzorgd. Van 1993-1998 heeft prof. J.
Douma deze bezet. Prof. Henk Jochemsen is
daar in 1998 zijn opvolger geworden.
Het boeiende van dit boekje - een soort
postume feestbundel voor prof. Lindeboom -
is dat gesprekken worden gevoerd met hoog
leraren op het terrein van de medische ethiek.
Ik vind deze bundel een bewijs van de open
heid van het Lindeboominstituut. Men luis
tert naar anderen, gaat met hen in gesprek,
maar laat eigen uitgangspunt niet los.
Douma en Jochemsen komen het eerst aan
het woord. Met hen voel ik mij verwant. In
grote lijnen deel ik hun opvattingen.
Het boeiende van de bundel is dat het niet
gaat om medisch-ethische verhandelingen.
De hoogleraren die aan het woord komen,
vertellen hun levensverhaal, waar zij studeer
den, wat hen beweegt, hoe zij denken, welke
specialist zij geworden zijn op dit terrein. In
de Inleiding wordt gezegd: dit boek is fees
telijker, persoonlijker en toegankelijker dan
de studies die inmiddels zijn verschenen en
die vooral beogen diepgang te geven aan het
proces van reflectie over medisch-ethische
zaken vanuit een christelijk perspectief. De
bedoeling is om de methode van de ethiek
voor deze ene keer niet los te beschouwen
van de mensen die haar hanteren of uitge
dacht hebben.
Bij het lezen trof het mij dat het uitgangs
punt ligt in het levensverhaal van de acht
hoogleraren. Hun weg door het leven in de
universiteit is het aanknopingspunt voor wat
ze over medische ethiek zeggen. We vinden
in deze bundel meer het levensverhaal van
de acht besproken (en sprekende) mensen
dan een systematische beschrijving van hun
medisch-ethische opvattingen. Dat maakt het
boek uitermate lichtvoetig, al zou ik geen van
de besproken auteurs zo willen typeren.
Naast de reeds genoemde Douma en
Jochemsen maken we ook kennis met de bis
schop van Groningen, W.J. Eijk, die ooit in
de medische faculteit in Leiden promoveer
de. Ik was daarbij aanwezig en herinner me
dat mevrouw prof. Dupuis een schertsende
opmerking maakte over het feit dat twee
vrouwen als zijn promotores optraden. Ver
der treffen we de kerkelijke hoogleraar uit
Leiden G. de Kruijf aan en de VU ethicus
Hans Reinders, opvolger van Kuitert. En de
in gereformeerde kring bekende prof. Doeke
Post. Ten slotte nog twee rooms-katholieke
hoogleraren: Annelies van Heyst (Tilburg)
en Henk ten Have, die een hoge post bij de
Unesco in Parijs bekleedt, na hoogleraar te
zijn geweest in Maastricht.
Ieder van de genoemde auteurs heeft zijn
of haar eigen uitgangspunt en geeft een eigen
uitwerking daaraan, in direct verband met
zijn of haar levensgeschiedenis. De mee.sten
van hen hebben waardering, tot zelfs veel
waardering voor het Lindeboominstituut.
Ik zou geen inhoudelijke typering kun
nen geven die voor allen opgaat. Wel deze
opmerking, dat zij allen in mindere of meer
dere mate hun opvattingen relateren aan de
Bijbel. Het woord 'stijlen' in de titel doet
teveel verwachten. Ik zou liever van typerin
gen van hun opvatting willen spreken. In elk
geval blijkt dat Lindeboom op het gebied van
de medische ethiek een voortrekkersrol heeft
gespeeld. Hij heeft navolgers gevonden, die
ten dele verschillende wegen zijn gegaan.
Een boek dat ons duidelijk informeert hoe
er in Nederland wordt aangekeken tegen de
medische ethiek, en wat er in hoofdlijnen
wordt aangeboden. Het boek is ook voor
niet-artsen goed leesbaar.
OUDDORP - Hersteld Herv. Gem.
Dorps-kerk: 9.30 uur nog niet bekend
en 18.30 uur ds. J. C. den Toom, Som-
melsdijk. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. H.
J. Boer, Nieuwe Tonge en 18.30 uur ds.
P. C. Hoek, Sint Annaland - Herv. Gem.
(PKN) Locatie mfg Dorpstienden 9.45 uur
ds. H. J. Catsburg, Goes en 18.00 uur ds.
C. Doomeweerd - Geref. Kerk (PKN)
10.00 uur de heer K. Baas en 18.30 uur
ds. C. G. Kant - Ger. Gem. 9.30 en 18.30
uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30
en 18.30 uur ds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. J. Blom, Katwijk en 18.30 uur ds.
R. W. van Mourik - Hersteld Herv. Gem.
9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en
17.00 en 18.45 uur ds. K. Klopstra, Nieuw-
land-Oosterwijk.
STELLEND AM - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. J. den Hoed, Sliedrecht en 17.00
uur ds. L. Schaap, Strijen - Geref. Kerk
(PKN) 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30
uur ds. H. B. Graafland - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 uur ds. R. van Kooten, Soest,
bediening Heilige Doop en 18.30 uur
kand. M. Diepeveen, Stellendam.
MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00
en 18.00 uur ds. P. Korteweg - Ger. Kerk
(PKN) 9.30 uur ds. H. J. Zeldenrijk - Ger,
Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur
ds. G. van Manen - Ger. Gem. in Ned.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. J, het Lam, Harderwijk en 18.00
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaatschappij
Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)471020
Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Somraelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)471020
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,30;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187) 47 1022.
e-mail: J.VilleriusCagebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 10,00
Per halfjaar 19,50
Per jaar €38,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor deze
ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
uur ds. A. Stijf, Zegveld - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur ds. C. Hogchem - Zie
kenhuis: 14.30 uur de heer J. C. Kuijper.
HERKINGEN - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur kand. M. K. de Wilde, Ridderkerk en
18.00 uur ds. J. Maas - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk en 16.30
uur kand. M. Diepeveen, Stellendam -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. R. W. van Mourik, bediening Heihge
Doop en 18.00 uur ds. Th. W H. van der
Heijden - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds.
T W. van Bennekom - Exodus (PKN) 10.00
uur da. M. R. Hoffenkamp - Remonstrant
se Gem. 10.00 uur samenkomst - CAMA
Gemeente 10.00 uur de heer E. Struik.
MIDDELHARNIS Herv. Gem. 10.00
uur dr. T. E. van Spanje en 18.00 uur ds.
J. Geene, Katwijk - Geref. kerk (PKN)
10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen
- Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds.
P. den Butter - Ger. Kerk (Vrijgemaakt)
9.30 en 14.30 uur ds. A. van Houdt - Her
steld Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. Gielen
en 16.30 uur ds. J. C. den Toom.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. J. Maas, bevestiging ambtsdragers en
aanstelling bezoekbroeders en 18.00 uur
ds. W. Meijer, Yerseke - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 en 18.00 uur kand. J. P Stoel,
Kampen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
ds. P Blok.
OUDE TONGE - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. L. de Wit, bevestiging ambtsdra
gers en 18.00 uur ds. H. Hogendoom,
Waverveen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Beréa Gemeente 10.00
uur de heer J. Leeflang.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem.
(PKN) 10.00 uur ds. A. Belder, bevestiging
ambtsdragers en 18,00 uur ds. J. de Jong,
Nieuw-Beijeriand - Geref. Kerk (PKN)
10.00 uur ds. R C. Koster en 18.00 uur ds.
H. P de Goede - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds, A. J. Gunst, v.m. bed. HA.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur ds. C. Doomeweerd (her-)bevestiging
ambtsdragers en 18.00 uur ds. G. van Meije-
ren - Geref. Kerk (PKN) 10.00 uur ds. C.
Versteeg en 16.00 uur ds. M. F. Petten
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. (PKN)
9.30 uur ds. A. W. van der Plas, Waddinx-
veen en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje,
preekbespreking - Geref. Kerk (PKN)
9.30 uur de heer P. de Jong en 18.00 uur
drs. A. H. Rienstra - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv.
Gem. 11.30 uur kand. J. P. Stoel, Kampen
en 16.15 uur ds. C. Oorschot, Stellendam.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. (PKN) 10.00
uur kand. mr. J. Kooij, Barendrecht.
OUDE-TONGE-DePl. Comm. van de SWO
te Oude-Tonge organiseert op woensdag 25
januari a.s. in het Infocentrum, Bernhard-
straat 27 te Oude-Tonge een mosselmaaltijd
voor 55-plussers uit deze plaats. Aanvang
14.00 uur. De kosten bedragen 6,50 per
persoon. U kunt zich t/m vrijdag 20 januari
a.s. aanmelden bij de SWO, te!.: 641344. Na
aanmelding dient 2,50 per persoon vooraf
te worden betaald.
SOMMELSDIJK - Aanstaande zondag 15
januari zal er weer een dienst zijn van de inter
kerkelijke Jeugdkerk G04REAL. De jeugd-
kerkdienst is er voor alle jongeren vanaf 15
jaar. Joost van de Oever, bekend van eerdere
diensten in de jeugdkerk, zal dan spreken.
De band X-fade zal de muzikale begeleiding
verzorgen. Ook zal een jeugdkerkbezoekster
getuigenis geven. Alle jongeren zijn van har
te uitgenodigd. Na de dienst is er gratis koffie
en fris om na te praten. De jeugdkerk wordt
gehouden in het Prieel bij De Staver, Som-
melsdijk. De aanvang 20.00 uur, vanaf 19.30
uur is de zaal open, de toegang is gratis.
MIDDELHARNIS - 'Passage' afdeling Flak-
kee nodigt u uit voor haar vergadering van 19
januari a.s. in het Dienstencentrum Compa-
nen, Doetinchemsestraat 27 te Middelharnis.
Mevrouw R. van Rossum uit Ooltgensplaat
zal dan iets vertellen over haar werk bij de
agrarische organisaties en de veranderingen
die er de laatste 25 jaar hebben plaatsgevon
den.
OUDDORP - Op uitnodiging van de SGP te
Goedereede zal ds. H. Lassche uit Ouddorp
een referaat houden met als thema: 'Lof der
deugdzame vrouw'. De SGP-Kiesvereniging
'God, Nederland en Oranje' te Goedereede
nodigt iedereen uit om deze bijeenkomst bij
te wonen. Na de pauze is er ruime gelegen
heid tot het stellen van vragen. De avond
begint om half acht en wordt gehouden in
verenigingsgebouw 'Eben-Haëzer', Preek-
hillaan 3 te Ouddorp.
Hoe repareer ik een fletslamp? Wat is een
magnetisch veld? En hoe wordt een computer
gemaakt? Overal komt techniek bij kijken.
weet dat misschien, maar weten kinderen op
de basisschool dat ook?
Bureau TOP heeft enkele jaren geleden spe
ciaal voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar
de functie van Techniek Coach in het leven
geroepen. In totaal bezoeken 90 Techniek
Coaches jaarlijks 90.000 kinderen op 3.000
scholen om technische gastlessen te geven.
Een geschikte Techniek Coach heeft gewerkt
in de techniek en een technische opleiding.
Het maakt niet uit of u lasser, afdelingschef,
fietsenmaker of elektricien bent geweest. Het
gaat erom dat u kunt vertellen over techniek
en over uw eigen werkervaringen. Verder
moet u zo'n zestien uur per week ter beschik
king hebben.
Voor meer informatie of een sollicitatiefor
mulier kunt u tijdens kantooruren contact
op met Martine Voors van Bureau TOP:
telefoonnummer 0172-236600 of mail naar
mvoors@bureautop.nl.
Bezoek voor meer achtergronden de website
www.techniekcoach.nl.
Promotieorganisatie Bureau TOP werkt
samen met Stichting A-fO (Stichting Arbeids
markt en Opleiding in de Metalektro) en
Stichting OOM (Stichting Opleiding en Ont
wikkeling Metaalbewerking). Hierin zijn de
werkgevers- en werknemersorganisaties in
de Metaal en Elektrotechnische Industrie en
Metaalbewerking vertegenwoordigd: Vereni
ging FME-CWM, Metaalunie, FNV Bondge
noten, CNV BedrijvenBond, VHP Metalek
tro en De Unie.
MIDDELHARNIS - Op donderdag 19 janu
ari 2006 hoopt prof. dr. A. Baars uit Wouden
berg te spreken over het onderwerp 'Calvijn
en de prediking'. Alle cursisten en andere
belangstellenden zijn hartelijk welkom.
Aanvang: 19.45 uur. Plaats: de zaal achter de
Christelijke Gereformeerde Kerk, Hoflaan
41 te Middelharnis. Kosten: per avond 3.
Eén van de oudste ambachten is dat van
bakker. In een ver en grijs verleden bakte
iedereen z'n eigen brood. De warme bakker
aan huis. Ook op Flakkee zijn nog enkele
bakhüQsjes bewaard gebleven. Het werk
van de moderne bakker staat in schril con
trast met vroeger, maar de werktijden zijn
hetzelfde gebleven. Bakkers staan vroeg in
de nacht op en slapen overdag. Sommige
moderne bakkersproducten zijn geen knip
voor de neus waard, andere meer originele
zijn broodnodig en houden de gang erin.
Met de bakker als gangmaker Het bakkers-
werk vereist lichamelijke inspanning. Het is
ambachtelijk handwerk. Voordat een snee
tje bruin bij u op tafel ligt is er veel gebeurd.
Het deeg kneden, de broden vormgeven, de
rijskast vullen en het transport van de bro
den. Een bakker is een designer. Hij ont
werpt brood en banket. Van vloerbruin tot
luxe gevlochten broodjes. De relatie met de
boer en de molenaar is overduidelijk. 'Een
halfje boerentarwe alstublieft.' Ook het ver
kopen van brood en banket werd door de
bakker en zijn knecht gedaan. De bakkers
bezorgden per (bak!)fiets de hele en half-
jes aan huis. Want daar komt het op aan,
brood bakken en het aan de man brengen.
Busbroden, vloerbroden en het bekende
knipbrood. Tegenwoordig omvat het aan
tal verschillende soorten brood al gauw
minstens twintig. In sommige winkels lig
gen meer dan dertig verschillende soorten
brood uitgestald. Wie houdt ze feilloos uit
elkaar? De eerste Nederlandse martelaar
van de Hervorming was Jan de Bakker,
Pistorius in het Latijn. Hij was pastoor in
Woerden en werd in 1525 in Den Haag op
de brandstapel terechtgesteld. Er is meer
waarin het woord bakker is verwerkt. De
bakkersgang is een steeg die leidt naar de
achterzijde van de bakkerij. De bakker die
hier regelmatig doorheen liep geraakte in
ieder geval niet in het slop. Soms zien we
de bakker bij wijze van grap vastgebonden
aan één van de wieken van de molen en
wordt hij zogenaamd in het rond gedraaid.
Vandaar de naam rondbrood. Of de bak
ker ze bruin bakt weet ik niet, maar dat
veel mensen in de zon willen bakken, is
een ding dat zeker is. Ovenbekend is de
bakker met de bakkebaarden, hij bakt de
wereldwijd bekende zoete broodjes. Brood
eten is in ons land een belangrijk deel van
onze eetcultuur. Brood en zout dienen in
Rusland als verwelkoming en gevlochten
brood dient als decoratie. In ons land zijn
allerlei luxebroodjes en speciale broden erg
in trek en zo vers mogelijk natuurlijk. De
warme bakkers maken dagelijks ovenuren.
Toch is er gelukkig een constante factor in
bakkersland. ledere dag is er vers brood te
koop. Wat is er lekkerder dan een bruine
boterham met kaas of een stukje rogge
brood met suiker? De bakker gaat gelukkig
z'n eigen gang en u weet het: alles komt
voor de bakker.
In de krant van 30 december 2005 is er al
uitvoerig aandacht aan gegeven. Ik doel op
de verschijning van het boek Om 't eeuwig
welbehagen dat uitgegeven werd ter gelegen
heid van het 75-jarig bestaan van de Gere
formeerde Gemeente te Ouddorp. In een spe
ciale bijeenkomst is het boek gepresenteerd
en aan diverse genodigden uitgereikt. Een
van de commissieleden die het boek hebben
samengesteld, de heer A.J. Vogelaar, stuurde
me een exemplaar toe met het vriendelijke
verzoek het te bespreken in de rubriek Tolle
lege.
Graag vestig ik de aandacht op dit fraai uitge
geven boekwerk. Veel zorg is er aan besteed
om de geschiedenis van de gemeente te boek
te stellen. Dat blijkt uit de vele informatie die
in dit gedenkboek verwerkt is en tevens uit
het overvloedige fotomateriaal dat is afge
drukt. Zodoende wordt naar mijn indruk een
goed beeld geschetst van de totstandkoming
en het bestaan sindsdien van de beschreven
gemeente.
Feitelijk bestaat de gemeente al sinds eind
1927 toen in een speciale dienst een kerk
gebouw in gebruik werd genomen - het
zogenaamde 'bibberkerkje' aan het Spanje-
weegje. In die dienst ging ds. A. de Blois
van Dirksland voor. De gemeente was in
die tijd nog een afdeling van de Gerefor
meerde Gemeente van Dirksland. De eerste
eigen ambtsdragers van de gemeente waren
ouderling Cornells Aleman en diaken Willem
Bosland. Als zelfstandige gemeente werd de
Gereformeerde Gemeente te Ouddorp geïn
stitueerd op 7 februari 1930. Ook toen ging
dominee De Blois voor.
Een groot deel van het boek is gevuld met
levensschetsen van inmiddels overleden
ambtsdragers. Van deze (meestal eenvou
dige) broeders, waaronder die van het eer
ste uur, wordt een goed getuigenis gegeven.
Gods genade was in hun leven verheerlijkt.
Hun Godsvreze kwam uit in hun getuige
nis in woord en levenswandel. Ik denk hier
bijvoorbeeld aan de al genoemde Corne
lls Aleman. Ook Jacob de Bakker heeft de
gemeente veel jaren gediend; vanaf 1930 tot
1937 als diaken en daarna tot zijn overlijden
in 1962 als ouderling. Ik noem hier ook nog
P Tanis Klzn. die van 1947 tot 1977 het ambt
van ouderling bekleedde en wiens zoon nu al
weer een groot aantal jaren predikant is bin
nen de Gereformeerde Gemeenten.
Een man die veel voor de gemeente heeft
betekend, is ds. P Blok. Meer dan twin
tig jaar lang was hij de consulent van de
gemeente. In het gedenkboek wordt geme
moreerd dat ds. Blok maar liefst 377 keer
in Ouddorp heeft gepreekt. Het is dan ook
niet zonder reden dat aan hem in december
jongstleden een eerste exemplaar van dit
boek is aangeboden. Het gedenkboek bevat
de weergave van een uitvoerig gesprek met
hem. Daarin worden persoonlijke ervaringen
opgehaald. Deze betreffen vooral herinne
ringen aan personen met wie een geestelijke
band is ervaren. Ook het interview met ds.
J.J. Tanis. die uit de gemeente afkomstig is,
geeft denk ik een goed beeld van wat voor de
gemeente van Ouddorp typerend is. Ontroe
rende dingen vertelt hij over zijn vader, over
het gezelschapsleven van Ouddorp en over
het feit dat de kerkmuren op Ouddorp geluk
kig niet ahijd hoog waren.
Wat dat laatste betreft: op het punt van de ver
houding tussen de Hervormde Gemeente en
de Gereformeerde Gemeente staan er mooie
opmerkingen in dit boek. Ds. Blok wijst er
op dat in het verleden het onderscheid met
de plaatselijke Hervormde Kerk niet groot
was. Gods volk kon ook bij de Hervorm
den kerken. Ds. Tanis noemt zelfs een aan
tal namen. "Ik ben blij dat Ouddorp in mijn
oog in ieder geval geen kritische gemeente
is, daar iedere predikant of student er ahijd
heel hartelijk welkom is. Toen ik als jongen
wel eens ging luisteren naar predikanten als
ds. J.P. Verkade en ds. L. Vroegindeweij en
ds. J. Catsburg in de Hen'ormde Kerk van
Ouddorp heb ik wel eens getwnjfeld aan het
bestaansrecht van de gemeente..." Hoewel
hij zich van die laatste gedachte vervolgens
weer distantieert, is daarmee toch de behek-
kelijkheid van de kerkelijke scheidsmuren
aangegeven. Terecht is de opmerking die
dan volgt: "De Heere beware maar bij het
erfgoed der vaderen.Dat geldt voor welke
denominatie dan ook.
De gemeente van Ouddorp heeft talloos veel
keren een beroep uitgebracht om een eigen
dienaar te ontvangen. Nooit is door iemand
een van die beroepen aangenomen. Het 75-
jarig bestaan van de gemeente mag in dat
licht wel als een wonder worden beschouwd.
Een wonder van de trouw van de Heere.
Dit boek bevat voor de belangstellenden
veel wetenswaardigs. Er is vee! werk van
gemaakt. Ik besluit deze korte bespreking
met de woorden waarmee ds. J.J. Tanis het
gesprek dat met hem wordt gevoerd ein
digt: "Als laatste boodscliap bij het 75-jarig
bestaan zou ik met enige schroom willen
wensen dat ze geen 75 jaar meer behoeft te
bestaan, maar binnen afzienbare tijd mag
opgenomen worden in de triomferende Kerk
waar niet meer gejubileerd maar wel geju
beld wordt. En alzo zullen wij altijd met de
Heere zijn. Zo dan, vertroost elkander met
deze woorden...
N.a.v.: Om 't eeuwig welbehagen. 75 jaar
Gereformeerde Gemeente Ouddorp
1930 - 2995. Uitgave: Kerkenraad
Gereformeerde Gemeente Ouddorp,
Gebonden. Geïllustreerd. 248 pag.
ISBN 90-902-0242-0. Prijs 18,75.
Te koop bij de boekhandels Aker,s-.
hoek te Ouddorp, Van der Boom te
Sommelsdijk en De Kok te Melis
sant.
J.M.J. Kieviet
MELISSANT - Uitslagen van de op maan
dag 9 januari gespeelde partijen in de onder
linge competitie.
Afdeling 1:
H. Visbeen - J. Looij1-1
A. Doorn-T. Goedegebuur3-0
A. het Jonk - B. Visbeen3-0
Afdeling 2:
B. van der Spaan - B. Grootenboer3-0
T. de Geus H. de Geus3-0
H. van Heukelen-P. Kom1-1
A. Visbeen-J. Non1-1
In de eerste afdeling waren H. Visbeen en
J. Looij de langst zittenden van deze avond.
Met goed overwogen zetten hielden ze elkaar
steeds in evenwicht. Naarmate de tijd ver
streek, liep de spanning ook steeds hoger op.
Maar toen de klok zijn elf slagen had uitge
bazuind, waren de winstmarges voor beiden
verkeken en konden ze samen met een halve
overwinning terug naar Dirksland.
A. Doorn heeft door zijn overwinning op
T. Goedegebuur zijn koppositie in de eer
ste afdeling nog steeds weten te handhaven,
ook al voelt hij de hete adem van zijn naaste
rivaal B. Visbeen in zijn nek. Goedegebuur
speelde een gedegen partij, waardoor Doorn
steeds op zijn hoede moest blijven. Bij de
43e zet kwam Goedegebuur echter met één
van zijn schijven te ver naar voren, zodat
deze voorpost een gemakkelijke prooi voor
zijn tegenstander werd. Even later kwam
de zwartspeler weer in moeilijkheden toen
Doorn met een mooie tweeslag een vrije loop
naar de damlijn kreeg. En Goedegebuur liet
zich niet verder meer pijnigen.
A. het Jonk heeft deze avond tegen B. Vis
been weer eens laten zien hoe het niet moet.
Hij bracht zichzelf bij de 30e zet al in de
moeilijkheden, zodat hij een schijf achter
kwam te staan. Daarna kwam hij, als door
een wesp gestoken nog wel goed opzetten,
maar even later ging het toch weer helemaal
mis. Bij een ondoordachte voortzetting kre
gen zijn schijven plotseling vleugeltjes, en
was zijn bord zo goed als leeg. Sip ging toen
dit manneke weer terug naar Janneke.
In de tweede afdeling krijgt B. van der Spaan
er maar geen genoeg van. Het slachtoffer
voor deze avond was nu B. Grootenboer. Bij
de deitigste zet overrompelde Van der Spaan
zijn tegenstander met een mooie damzet, die
tevens het einde van de partij inluidde,
T. de Geus heeft de smaak er de laatste tijd
van te pakken. Het damlustiae vrouwtje laat
zich niet zomaar meer beetnemen. Ook deze!
avond heeft zij een gevoelige tik uitgedeeld.
Dat deze neerkwam op het hoofd van haar
man, daar had ze schijnbaar lak aan. Al na!
zo'n 25 zetten had ze een schijf van haar^
echtgenoot weten te ontfutselen. En daar'
bleef het niet bij. Ze was er vast van over-,
tuigd dat haar jaren geleden beloofde onder
worpenheid beslist niet gold op het dambord.
Integendeel. Onder het toeziend oog van velei
getuigen, griste ze op het laatst al de schijven'
van haar gemaal op het bord weg. Er zat voor.
de heer De Geus niets anders meer op dan
om zijn vrouw de sportieve hand te drukken.
Maar daar bleef het dan ook bij. De 'toepas
sing' bleef achterwege.
H. van Heukelen en P. Kom zijn gelijkwaar
dige dammers. Dat was ook te zien in de par
tij van deze avond. Er werden geen fouten,
gemaakt, zodat de partij, naar verwachting,
uitliep op remise.
Ook in de partij tussen A. Visbeen en J. Non
werden geen bressen geslagen. Toch bleef
hier tot het laatste moment de spanning
er goed in. De partij werd tot op de laatste
schijf uitgespeeld, maar er kwam geen win
naar meer tevoorschijn.
De contouren van de eindstreep komen lang
zamerhand in zicht.. Met nog een wedstrijd
of vier te spelen, gaat de spanning bijzonder
oplopen. Ook al zijn er al verschillende kans
hebbers voor de bovenste plaatsen, daarmee
is de rest nog zeker niet uitgeschakeld. Het
driepuntensysteem kan soms nog voor grote,
verrassingen zorgen.
Onderstaand nog de stand bijgewerkt tot eri.
met 9 januari 2006
Afdeling 1: (gesp. - pnt.)-;
A. Doorn10-221
B. VisbeenH _21'-
J- Looij11 - 17;
C. VisbeenlO- 14;
H, Visbeenn 9;
W. Doorduin7 5.
A, het JonklO- 5'
T. Goedegebuurg 3-
Afdeling 2:
B. van der Spaan12 - 28
A. Visbeen1 20'
H. de Geus15-;
P. Kom11 14;
B. Grootenboer9_ 12;'
■T' Nonl";yio- 10^
H. van Heukelen10 - g-!
T. de Geusn 5.