Gemeente Goedereede PvdA Conclaaf ANWB-Show your Card 2005 EIIAtlDBI-raEUWS De tweewekelijkse rubriek waarin beurtelings de eilandelijke gemeenten 'fractiegewijs' hun mening geven. Sportavond Hersteld Hervormd jeugdwerk Woningbouw Vitaliteit plattelandsl<ernen De WOZ-beschikking SGP-Ombudsteam SCP-Nieuwsbrief Fractie SGP Ambulancepost Begrafenisnota Duinkerkerweg Connexxion Pvdfl Goedereede Verenigd Qemeentsa Belang intergemeentelijke samenwerking Duidelijke stellingname VCB standpunten De fractie VCB Projecten Ambulancepost Jongeren FRACTIE CDA Drukkerij Gebr. De Waal PAGINA 10 VRUDAG 15 APRIL 2005 Vorige week werd onze gemeente opgeschrikt door de verschrikkelijke gebeurtenis aan boord van één van onze vissersschepen. We betui gen onze deelneming aan de betrokken fami lies. In de afgelopen maanden zijn vele zaken aan de orde gekomen in commissieverband of in de gemeenteraad. Op een aantal zaken gaan we kort in. Wilt u meer weten over deze onder werpen of heeft u andere vragen, neem dan contact op met één van onze fractieleden. De laatste jaren is er veel gesproken over diver se bouwplannen in de gemeente. Het bouwen voor alle doelgroepen is van groot belang. Toch blijken sommige plannen niet altijd even snel te gaan zoals wij zouden willen. Hoe lang wordt er nu al niet gepraat over woonzorgwo ningen nabij de Vliedberg in Ouddorp. Toch moet het duidelijk zijn dat het niet de gemeen te is die uiteindelijk woningen bouwt. De gemeente treedt hierin faciliterend op. Andere partijen zijn aan zet om met bouwplannen te komen. Inmiddels is voor het gebied rondom de Vliedberg een aantal plannen in vergevor derd stadium. V/at wel noodzakelijk is, is dat de gemeente een visie heeft voor welke doelgroepen er in de gemeente gebouwd moet worden. Op dit moment wordt via een onderzoek de woning behoefte bepaald. Doordat in de toekomst het beleid m.b.t. de contingenten veranderd wordt in contouren, zou de gemeente meer mogelijk heden hebben om woningen naar behoefte te (laten) bouwen. Inmiddels zijn er diverse loca ties in beeld waar voor diverse doelgroepen gebouwd kan worden. Om een aantal te noe men: Nieuw uitbreidingsplan Waterweg/Smalle Einde/Havenweg voor o.a. starterswoningen. Oosterpark (Hofdijksweg) voor levensloopbe- stendige woningen of ook wel seniorenwonin gen genoemd, Plan NEBO aan de Broekweg waar voor diverse doelgroepen gebouwd kan worden. En in Goedereede zijn plannen in voorbereiding nabij de entree van het stadje. Ook hier is het de bedoeling dat er woonzorg woningen worden gebouwd. Kijken we naar Stellendam, dan zijn daar ook diverse mogelijk heden. In de toekomst kan het MAVO-terrein ontwikkeld worden. Helaas betekenen deze plannen niet dat deze dit jaar al worden gere aliseerd. Wat ons betreft zou het een en ander sneller moeten. Na een actie van diverse partijen is het duide lijk dat de plannen voor een nieuwe indeling m.b.t. de ambulanceposten zijn uitgesteld. Van groot belang is dat de ambulancepost te Goedereede behouden blijft. Toch blijven al deze ontwikkelingen van schaalvergroting ons zorgen baren. En dit geldt niet alleen voor de ambulancediensten maar ook voor zoveel andere diensten in de gemeente. We denken aan de politie, openbaar vervoer, leefbaarheid van kleine kernen, enz. Een bundelingvan diensten, zoals die wordt voorgestaan in de servicewinkel van het gemeentehuis van Goe dereede, is dan ook een prima initiatief. Binnenkort valt ook in de Gemeente Goederee de de beschikking WOZ (Wet op de Onroe rende Zaken) in de bus. Vanwege de gestegen huizenprijzen is de nieuwe WOZ-waarde (aan zienlijk) hoger dan die van voorgaande jaren. De waarde van deze onroerende zaken wordt ook gebruikt voor het vaststellen van het tarief voor het Waterschap. Daarnaast geldt de nieu we WOZ-waarde ook voor de waarde van de eigen woning zoals aan te geven in het aangif tebiljet Inkomstenbelasting 2005. Bij ongewijzigde tarieven, zoals vastgesteld in de begrotingsvergadering voor 2005, zou dit betekenen dat u bijna het dubbele aan belas ting zou betalen dan voorgaande jaren. De gemeenteraad heeft op 31 maart besloten dat de tarieven naar beneden worden bijgesteld. De gemeente krijgt van het rijk, via een inge wikkelde verdeelsleutel, geld - de zogenaamde Algemene uitkering. Bij het bepalen van dit bedrag wordt ook gekeken naar de belastingca paciteit van de gemeente, zeg maar hoeveel belasting er door de burgers wordt betaald. Omdat de belasting in onze gemeente duidelijk onder de door het rijk gehanteerde norm ligt, zegt het rijk: dan korten wij jullie op de alge mene uitkering. De waarde van het onroerend- goedbezit is duidelijk gestegen in de gemeente, wat tot gevolg heeft dat de belasringcapaciteit groter is geworden. Concreet komt het er hier op neer dat de gemeente Goedereede zo'n et 200.000 minder krijgt uit de algemene uitkering tengevolge van de waardestijging. Om toch een sluitende begroting te krijgen, is besloten om deze n 200.000 euro te verwerken in het nieuwe tarief WOZ. De SCP heeft erop aangedrongen dat u als bur ger bij het ontvangen van de aanslag duidelijk geïnformeerd wordt over het tot stand komen van dit tarief. Inmiddels heeft het SGP-Ombudsteam diverse klachten ter behandeling gekregen van burgers die de aandacht vragen. Ook in 2005 staat dit team voor u klaar om de verkiezingsbelofte: 'tot uw dienst' waar te maken. U kunt bij dit team terecht voor klachten of vragen over over- heids- en andere instellingen. Het ombudsteam wil zich beperken tot klachten van individueel Fractiegewijs belang of maatschappelijk buurtbeiang. Er zul len geen juridische procedures worden gevoerd. Uiteraard worden de klachten strikt vertrouwelijk behandeld. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van dit team: K. Soeteman, Altena 5, tel.: 0187-492631 of mailen naar: ombudsteam@SEp-goedereede.nl. Wilt u meer weten over onze standpunten, meldt u zich dan snel aan voor onze digitale nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief staat diverse informatie over het reilen en zeilen in de gemeentepolitiek. Wilt u ook regelmatig op de hoogte worden gehouden, dan kunt u zich nu gratis abonneren via: www.sgp- goedereede.nl/nieuwsbrief. B.L. Noorthoek (fractievoorzitter) J. Klepper H. Tanis T. Human P.C. Grinwis Website: VAvw.sgp-goedereede.nl e-mail: fractie@sgp-goedereede.nl Vorige week vond een ernstig ongeluk plaats aan boord van het Oud- dorpse visserschip, de ODIwaarbij drie bemanningsleden het leven verioren. Het bericht over dit ongeval trof ons allen diep. Wij willen vanaf deze plaats ons medeleven betuigen met de nabe staanden en hen veel sterkte toewensen in de komende tijd met het verwerken van dit grote en zo onverwachte veriies. De Partij van de Arbeid maakt zich grote zor gen over de voorgenomen spreiding van ambu lancestandplaatsen, waarbij zeven van de zes tien ambulanceposten in de regio Rotterdam Rijnmond zouden moeten sluiten. Nadat in de vergadering van Provinciale Staten over dit onderwerp vragen zijn gesteld door ons Staten lid Marian Kuiper, hebben de berichten over de vermindering van de ambulancezorg inmiddels ook de Tweede Kamer bereikt. Het PvdA- Tweedekameriid Khadija Arib heeft tijdens het mondelinge vragenuur in de Tweede Kamer een aantal indringende vragen gesteld over deze kwestie. Zij informeerde onder andere naar de juistheid van de berichten dat er inmid dels al twee doden te betreuren zijn door het gebrek aan ambulances in de regio. Daarnaast stelde zij minister Hoogervorst voor om de Inspectie Volksgezondheid een onderzoek te laten doen naar de situatie in de regio Rotter dam Rijnmond en eventueel een nieuw sprei- dingsplan te laten opstellen. Zij meende verder dat de minister een groot probleem gaat krijgen bij de uitvoering van de nieuwe wet ambulan cezorg als er niet goed naar de problemen wordt gekeken. De beantwoording van minister Hoogervorst, die onder meer stelde dat de klachten een gevolg zijn van de ondoelmatigheid van de ambulancezorg-organisatie, was niet naar tevredenheid van het bestuur van de Regionale Hulpverleningsdienst Rotterdam Rijnmond. "Met grote verontwaardiging is kennisgeno men van de wijze waarop u heeft geantwoord op de vragen van kameriid drs. Arib", schrijft bestuursvoorzitter I. Opstelten in een brief aan de minister. "Deze antwoorden zijn niet in overeenstemming met de bestaande feitelijke situatie." Opstelten wijst in zijn brief tevens op de grote onrust die in de regio is ontstaan over de spreiding en de beschikbaarheid van de ambulances. Sinds 1995 is het aantal ambulan ces van 36 naar 29 teruggebracht, waarmee naar de mening van de RHHR geen adequate zorg kan worden verieend. De RHRR nodigt de minister uit om samen met de zorgverzekeraars een gesprek aan te gaan over de beantwoor ding van de PvdA-vragen en over de uitgangs punten in het spreidingsrapport. Nu het algemeen bestuur van de RHRR geen besluit heeft genomen over het voorgestelde spreidingsplan betekent dit dat de zestien standplaatsen in de regio vooriopig gehand haafd blijven, tot na het gesprek met de minis ter. Wij ais PvdA fracties op het eiland, dus niet alleen die van Goedereede, maar ook van Dirksland. Middelharnis en Oostflakkee, blijven de kwestie op de voet volgen, zeker nu wij ons gesteund weten door onze partijgenoten in de Provinciale Staten en in de Tweede Kamer. Tijdens de commissievergadering van 15 maart is de nota Begraafplaatsen behandeld. De Partij van de Arbeid heeft zich daarbij hard gemaakt voor het inrichten van een gedenkplek voor de nabestaanden van hen die kiezen voor crema tie. Het feit dat op geen der begraafplaatsen in onze gemeente een dergelijke plek is ingericht, vinden wij een gebrek in de voorzieningen voor onze burgers. De wet op de lijkbezorging geeft de mogelijk heid een dergelijke plek in te richten en stelt daaivoor ook duidelijke kaders. Onze fractie is van mening dat het in de huidige tijd waarin we leven, voor de hand ligt dat ook aan deze alternatieve manieren van gedenken ruimte wordt geboden. Volgens onze fractie mag van de gemeente een pro-actieve rol bij het tot stand brengen van een dergelijke plaats wor den verwacht. Zo'n voorziening is op een eenvoudige wijze te realiseren. Een mogelijke toepassing zou kunnen zijn het inrichten van een ruimte waar een klein aantal urnenkelders kunnen worden gerealiseerd - in uiterlijk geen groot verschil met een graf, en het biedt voldoende mogelijk heid om naar behoefte uit te breiden. Andere mogelijkheden zijn er legio, daar zal het niet aan liggen. Het belangrijkste is de wil om deze voorziening in te richten. V/ij hopen en ver trouwen dan ook op brede steun wanneer het definitieve voorstel in de raad komt. Tijdens de raadsvergadering op donderdag 31 maart is door de fractie van de Partij van de Arbeid een schriftelijke vraag gesteld inzake de doorsteek van de parkeerplaats Dorpstienden naar de Duinkerkerweg. In het kort even een samenvatting van de achtergrond van onze vraag. In het Verkeers Circulatie Plan (VCP) is deze doorsteek opgenomen om in de ontlas ting van een aantal overige wegen te voorzien. Dit VCP is door de raad goedgekeurd. De bewoners van de Duinkerkerweg hebben echter op een hoorzitting en bij een aantal andere gelegenheden duidelijk aangegeven dat zij erg veel moeite hebben met deze beslissing. Men verwacht een aanzienlijke toename van het verkeer. Tijdens de contacten met de bewoners is gebleken dat men, indien de doorsteek niet tegen is te houden, graag zou zien dat het ver keer op de Duinkerkerweg éénrichtingsverkeer zou worden, om de overiast enigszins te beperken. Zowel de fractie als de wethouder van de PvdA hebben actief gepleit voor deze oplossing, maar helaas zonder resultaat. De bewoners van de Duinkerkerweg werden door de Commissie Bezwaarschriften echter in het gelijk gesteld. De beslissing van B&W zou onvoldoende onderbouwd zijn, bovendien zou er veel aan te merken zijn op de communicatie met de bewoners. Tot onze verbazing bleek echter dat het college deze uitspraak naast zich neer wenste te leggen. Men wenste eerst een proef te doen met tweerichtingverkeer en wilde pas na een evaluatie daarvan eventueel andere verkeersmaatregels nemen. Welnu, dit was voor ons aanleiding voor het stellen van een schriftelijke vraag, met name waarom het colle ge wenste te volharden in de door haar geko zen weg. Wij hebben nogmaals gepleit om de bewoners van de Duinkerkerweg tenminste tegemoet te komen met het voorzien in één richtingsverkeer aldaar, zodat op deze wijze de Gemeente kon laten zien dat ze toch wel luis tert naar haar burgers. Helaas was verantwoor delijk wethouder Van Oosterom afwezig, maar zijn vervanger, de heer Lokker, verzekerde de raad dat hij eerder te kennen heeft gegeven voor een dergelijk voorstel te zijn. Dat heeft ons gerustgesteld. Immers, met twee wethou ders die vóór éénrichtingsverkeer op de Duin kerkerweg zijn, moet het wel goed komen! In ieder geval zegde de wethouder toe dat het college zich inzake dit onderwerp zou her oriënteren. Het openbaar vervoer, of beter gezegd het steeds minder worden van het openbaar ver voer, zowel in serviceverlening als in frequen tie, heeft al geruime tijd onze aandacht. Al diverse malen heeft de fractie van de PvdA, onder meer naar aanleiding van brieven van inwoners van deze gemeente, vragen gesteld aan de verantwoordelijke wethouder over het verdwijnen - tijdelijk of definitief - van een aantal bushaltes langs de Vrijheidsweg. Ook de geruchtenstroom die inmiddels is ontstaan over plannen voor het eventueel verplaatsen van een aantal bushaltes en het verleggen van de route hebben wij aangegrepen om duidelijk heid over deze plannen te vragen. Het was echter voor de wethouder een moeilijke zaak om tot overieg met Connexxion te komen, zo bleek steeds weer uit zijn antwoorden. Tijdens de laatste raadsvergadering is dit onderwerp wederom ruimschoots aan de orde gekomen, waarbij ditmaal alle fracties het er over eens bleken te zijn dat meer druk uitgeoefend moet gaan worden op zowel Connexxion als ook op het provinciaal bestuur. Daarnaast dienen eveneens de mogelijkheden voor andere vor men van vervoer, zoals buurt- of belbussen, onderzocht te worden. In een plattelandsge meente als de onze zijn de mensen aangewe zen op een goed functionerend openbaar ver voer. Het kan niet zo zijn dat straks de oude ren of mensen die minder goed ter been zijn eerst lange afstanden moeten afleggen om bij een bushalte te komen, waarbij het dan nog maar de vraag is óf de bus wel komt. Ook deze kwestie zal de fractie van de PvdA op de voet blijven volgen. Dorien Kickert, fractievoorzitter Titania Poort Mm>^:i!^0!ii:iismmmiÊ^^&!Êmi'ii^^^i!^i0iii' Vorige week hebben wij, als fractie, de bijeen komst bijgewoond van het 'vernieuwde' ISGO te Middelharnis. U heeft hierover reeds een verslag kunnen lezen in deze krant. De voor lichting over de vernieuwde structuur van het ISGO, welke moet uitgroeien tot het interge meentelijke samenwerkingsverband op het eiland, heeft ons echter teleurgesteld. Wij hoopten dat er een presentatie gegeven zou worden waaruit zou blijken dat de eilandelijke colleges, in eensgezinde voortvarendheid, lij nen uit hadden gezet vanuit een duidelijke visie op de toekomst. Een visie over welke zaken we, anders dan op dit moment al gebeurt, op korte termijn gezamenlijk in dit verband onder kunnen brengen. Ook was onze hoop dat er discussieruimte gegeven zou wor den zodat de verschillende raadsleden daar hun visie op zouden kunnen geven. Het werd slechts zo'n anderhalf uur luisteren naar voor drachten van de werkgroepvoorzitters en de secretaris van het ISGO. Hierin zette men uit een hetgeen allang gedaan wordt. Geen gele genheid tot vragen of discussie of na afloop gelegenheid om de infostands van de werk groepen (PAC's) te bezoeken. In onze beleving ontbrak sterk een enthousiaste blik naar de toe komst. Ook werd niet de nadruk gelegd op de sterke kanten van zo'n samenwerkingsverband, welke kleinere gemeentelijke organisaties de slagvaardigheid en expertise kan geven om al de wettelijke taken van de gemeente uit te kun nen blijven voeren. Doe, als het gaat om effec tiviteit, die zaken gezamenlijk waar we zelf of te klein voor zijn of die de gemeentegrenzen overstijgen. Concentreer je als afzonderlijke gemeente op die zaken die echt lokaal belang rijk zijn. Onze fractie maakt zich op dit punt zorgen voor de toekomst. Wij hebben sterk het gevoel dat de werkelijke wil om samen te werken op verschillende beleidsterreinen, en daarmee een stukje autonomie af te staan dan wel te delen, ontbreekt. Wellicht leeft bij bestuuriijk Goeree Overflakkee sterk het idee dat de aanschaf van een nieuw gebouw voor het ISGO en een wat losse niet al te concrete en verbindende aanpak de provincie op dit punt tevreden zal houden. Wij, als VGB-frac- tie, kunnen ons dat niet voorstellen. Later dit jaar zal op initiatief van de provincie bij onze vier gemeenten een bestuuriijke slagkrachtme ting gehouden worden waarbij de lat behoorlijk hoog zal liggen. Hopelijk zullen de bestuurders door de uitkomsten voldoende wakker geschud worden en tot het besef komen dat de samen werking niet alleen niet vrijblijvend is maar ook daadwerkelijk noodzakelijk is om in de toe komst als zelfstandige gemeenten op het eiland door te kunnen blijven gaan en bestaansrecht te houden. Als dat onvoldoende ingezien en opgepakt wordt, zal de provincie zeker verder gaan en aansturen op een gemeentelijke herindeling in of na 2010, is onze visie. Dus onze boodschap luidt: laat de uitkomst van de bestuuriijke slagkrachtmeting helder en eeriijk wijzen op de tekortkomingen van de eigen organisatie. Laat ven/olgens de eilandelijke bestuurders dit oppakken als een lijst van aanbevelingen voor een goede interge meentelijke samenwerking op de beleidsterrei nen waar we zelf te kort schieten. Laat hier door de vier gemeenten afzonderlijk kunnen blijven bestaan en zich zodoende sterk in kun nen blijven zetten voor hun burgers met die zaken die op lokaal niveau geregeld dienen te blijven worden. Immers, het eigen bestuur zo dicht mogelijk bij de burger houden, is belang rijk; daar moeten we voor gaan. Met het bovenstaande artikeltje hebben wij als VGB-fractie duidelijk uiting willen geven aan onze visie op de eilandelijke samenwerking. Wij hopen dat dit andere fracties van de diver se gemeenteraden op het eiland uit zal dagen om ook hun visie of standpunt over dit onder werp duidelijk te etaleren. Immers, de tijd dringt en zoals we al beschreven gaat de ont wikkeling van het samenwerkingsverband te langzaam. Het is tot nog toe een zaak van de eilandelijke colleges geweest, maar laat de dis cussie in de raden toch snel op gang komen om het proces positief te bei'nvloeden en de vaart erin te brengen. We moeten op Goeree- Overflakkee duidelijk weten wat we willen en waar we staan. Wilt u meer weten over onze standpunten en ons functioneren binnen de gemeentepolitiek? Bezoek dan onze website op www.vgb-goede- reede.nl Ook kunt u hier reageren en uw mening over zaken die u bezighouden geven. Natuuriijk kunt u ook altijd contact opnemen met één van onze (steun)fractieleden. Peter Feller, tel.: 0187-493290 Marieke van den Heuvel, tel.:0187-492452 De laatste maanden is er in de Commissie grondgebied een aantal presentaties geweest over projecten die in de gemeente zullen plaatsvinden. De fractie van het CDA kijkt daar met belangstelling naar toe, hoe deze projec ten, zoals op het Nebo-terrein in Ouddorp en het Mavo-terrein in Stellendam plaats zullen vinden. De fractie van het CDA zal oplettend volgen dat er bij deze projecten ook woning bouw voor jongeren wordt gerealiseerd, want deze doelgroep in de gemeente staat te trappe len om ook een keer de mogelijkheid te krijgen een huis te kopen. De presentatie van de stedenbouwkundige visie op de ontwikkeling van het Oranjeplein Stellendam is door de fractie van CDA in de commissie grondgebied beoordeeld als een plan, waarover er met de ondernemers op het Oranjeplein een goed contact moet wezen. Het bouwplan Viskil wordt door het CDA gezien als een goed plan om als eerste de aan zet te geven om tot het revitaliseren van het Oranjeplein te Stellendam. Hierin is de moge lijkheid opgenomen om meer winkelruimte te creëren, misschien voor startende onderne mers. Daarnaast worden in dit plan 6 apparte menten met bergingen voor starters gereali seerd. De fractie van het CDA was verbaasd over de berichtgeving met betrekking tot het mogelijk verdwijnen van de ambulancepost te Goede reede. Er zou op Goeree-Overflakkee alleen op Dirksland nog een ambulancepost gevestigd worden. Gelukkig is deze besluitvorming door de provincie tegengehouden: je moet er niet aan denken met betrekking tot de veiligheid van de bevolking en de recreanten. De fractie van het CDA verwacht van de colleges van burgemeesters en wedhouder van de vier gemeenten op Goeree-Overflakkee dit toch nauwlettend te volgen. De fractie van het CDA is van mening dat de jongeren in de gemeente meer bij de politiek betrokken moeten worden, zeker als het gaat over het huidige drugs- en sluitingstijdenbeleid in onze gemeente, want ook jongeren hebben daar een mening over. Want de verslavingspro blematiek neemt nog steeds toe. De fractie van het CDA hoopt dat de jongeren dit ook serieus nemen, je hebt toch ook een mening?? En toch zeker ook over politiek en hoe het in onze gemeente er aan toe zou moeten gaan! H.T.VAN OOSTENBRUCGE D.PIJL 0187-493223/492507 Dan ook een fijn geboortekaartje. Wij hebben ze voor u. Maak uw keuze uit ons nieuwe modellenboek! SOMMELSDUK Tel. (0187) 471020 Letterlijk actiter de sleutel. Een besloten bij eenkomst. Tegenwoordig de aanduiding voor de besloten vergadering van kardina len die na het overlijden van een paus uit tiun nriidden een nteuw hoofd van de romeins-katholieke kerk kiezen. Na het meer dan 25 jaar durende pontificaat van de Poolse bisschop Karol Wojtyla. pausnaam johannes-Paulus de Tweede, maken de geestelijke leiders van deze wereldkerk zich op om een nieuwe bisschop van Rome te kiezen. Aanstaande maandag gaan meer dan honderd kardinalen in conclaaf. Zij sluiten zich af van de buitenwereld tot een nieuwe paus is gekozen. Na de dood van een paus volgt een rouwperiode van negen dagen. De kardinalen worden in Rome ont boden en uiterlijk twintig dagen na het over lijden van de paus begint in de Sixtijnse kapel de verkiezing van een nieuwe bis schop van Rome. De stemmingen zijn schrif telijk. Elke dag wordt vier maal gestemd. Eén van de kardinalen is gekozen wanneer hij tweederde van de stemmen krijgt en zijn verkiezing aanneemt. Kardinalen die ouder zijn dan tachtig jaar. zijn sinds 1971 van het conclaaf uitgesloten en kunnen niet gekozen worden. Wat er zich precies afspeelt in de Sixtijnse is onbekend. Er wordt naar verluid veel gebeden, maar of er ook beraad plaatsvindt, weten alleen de kardi nalen. Zij dienen hun stembriefje in bij de stemopnemers die ze aan een draad rijgen. Na elke stemming worden de stembriefjes verbrand. Samen met chemicaliën, vroeger natte stro. komt. wanneer er geen paus is gekozen, zwarte rook uit de schoorsteen van de kapel. Wanneer na drie dagen geen overeenstemming is bereikt wordt een gebedspauze ingelast. Daarna kan nog zevenmaal worden gestemd. Deze procedu re kan twee keer worden herhaald. In de Middeleeuwen kon het lang duren voordat er overeenstemming was. De bevolking van Rome heeft er eens voor gezorgd dat de deel nemers aan een conclaaf niets te eten kre gen, dit om een beslissing af te dwingen. Als na drie stemrondes geen paus is gekozen, kan middels een (in 1996) gewijzigde pro cedure met een gewone meerderheid wor den uolstaan. Na de beslissende stemming geeft witte rook aan dat er een nieuwe paus is. Deze wordt enige tijd later op een balkon van de Si Pieter aangekondigd met de bekende woorden: Vabemus papam.' We hebben een paus. Zijn naam en pausen naam worden bekendgemaakt. Met uitzon dering van de laatste paus waren sinds 1523 allen Italiaan. Bij het noemen van de Poolse naam Wojtila was in 1978 op het Pietersplein ook gefluit te horen. Wat te denken van de verkiezing van de geestelijk leider van alle rooms-kalholieke gelovigen? Allereerst de theologische en his torische afwijzing van dit ambt in prote stantse kring. De opvatting van de rooms- katholieke kerk met de paus als 'opvolger' van de bijbelse Petrus berust op een onjuis te en eenzijdige uitleg van de 'Bijbel Het pausdom staat voor velen gelijk aan macht en conservatisme. Als bisschop van Rome heeft de paus zich de eeuwen door bewezen als het hoofd van de Romeinse hiërarchie. Dit laatste wordt onder meer bewezen door het bestaan van de 'papabili'. Dat zijn bis schoppen die kansrijk zijn om gekozen te worden tot leider van de wereldkerk. Niet te oud, niet te jong, goede gezondheid en bre de steun in de kerk maken een kardinaal 'papabel'. Ook nu zijn er kandidaten die een goede kans maken gekozen te worden. Aanstaande maandag begint het conclaaf met een mis in genoemde kapel. Speculaties en gissingen zijn er genoeg, maar buiten staanders en gelovigen rest niets dan af te wachten wie nu de pauselijke vissersr'mg mag dragen. NIEUWE-TONGE - Op zaterdag 23 april is er weer zaterdagavondwerk van de Hersteld Hervormde kerk. Er zal een sportavond wor den gehouden in de gymzaal aan de Kerk straat. De avond begint om half acht. Ver geet je sportkleding niet! Voor veel ANWB-leden is het inmiddels een bekend boekje: de Show your Card-bro chure. Laat je ANWB-lidmaatschapskaart zien en je krijgt iets extra's bij honderden bedrijven in Nederland, de rest van Europa, de "Verenigde Staten, Australië en nog ande re landen. Het aanbod is heel divers: er zijn kortingen en aanbiedingen bij winkels, attracties, musea, kastelen, hotels, (weg- jrestaurants, autoverhuurbedrijven, waren huizen, veerdiensten en nog veel meer. Deelnemende partners herkent u aan het Show your Card!-beeldmerk op de deur of bij de kassa. De nieuwe brochure is zojuist verschenen en voor ANWB-leden gratis af te halen op de (VVV) A^rWB-kantoren, dus ook bij VVV/ANWB Hellevoetsluis en VVV/ANWB Middelharnis.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 10