De wurggreep van
(oud-) minister De Graaf
e tl) i e
BURNOUT?
KNRM heeft
PREDIKBEURTEN
Traumaheli landt in Sommelsdijk
Bart Jan
opnieuw werk aan
Russische zeiler
EIIAIIDBI-raEUWS
EIIAIIDEII-IIIEUWS
Marturisire Apostolica
U zoekt iets sp^elci^
voor uw drukwerk^
De ethische kant van de zaak
Onverzettelijk
De minister moest zijn zin krijgen
De minister beslist - niet
Van Thijn
Zondag 10 april 2005
D.V. dinsdag 12 april 2005
;J^^i^-^^jP^^§!j§ffl^;;■jP;^
VRUDAG 8 APRIL 2005
Het is een weinig verheffende titel die boven
dit artikel staat. Wat nu volgt, zal - naar ik
hoop - de titel verduidelijken rechtvaardi
gen.
Voor ik aan een toelichting begin, wil ik
eerst nog zeggen dat ik geen politiek com
mentaar schrijf op de gebeurtenissen van de
week vóór Pasen. Dat is mijn taak niet. Het
is ook mijn vak niet.
Graag wil ik iets kwijt over hoe het gegaan
is. U kunt zeggen de ethische kant van dit
stukje politiek.
Minister De Graaf heeft hoog ingezet en
krachtige middelen te baat genomen. De
gekozen burgemeester moest in 2006 niet
alleen mogelijk zijn, maar ook gereahseerd
worden. Dat was nu eenmaal wens en wil
van D66. Met dat succes zou deze partij
deelname aan het tweede Kabinet Balkenen
de rechtvaardigen.
Er lag op de discussies en besluitvorming
over de gekozen burgemeester dus een zwa
re druk. Alle politieke medespelers in Twee
de en Eerste kamer moesten voor het scoren
van D66 op dit punt door de bocht. Ik schreef
'alle medespelers'. Dat is teveel gezegd. Op
zijn minst tweederde van de vijfenzeventig
Eerste Kamerleden. Zoals bekend, waren
tweederde voorstemmers nodig, omdat een
wijziging van de Grondwet nodig was, wil
de burgemeesterbenoeming aan de Kroon
ontnomen (kunnen) worden en aan de kie
zers in handen gegeven worden!
Van alle kanten is opgemerkt dat De Graaf
zich tot kort voor de beslissing onverzette
lijk heeft getoond. Men ook zeggen: weinig
toegeeflijk is geweest. Concessies kwamen
er pas op het laatste moment, en dan nog zeer
karig en sober.
Het was nog niet eerder vertoond dat een
minister met een bus, omstuwd door auto's
van wat ik nu maar noem de kwartiermakers,
het land is ingegaan. Zogenaamd om te pei
len hoe burgers en (zittende) burgemeesters
over zijn wetsvoorstel dachten. In feite was
het een propagandatoer voor zijn wetsvoor
stel. Nergens heb ik kunnen lezen wie de
kosten voor deze departementale propagan-
dareis heeft betaald. Ik kan me moeilijk
voorstellen dat De Graaf zelf er zijn bankre
kening voor opengezet heeft. D66 zal dat
ook niet gedaan hebben.
Achteraf bezien zou dat niet ongepast zijn
geweest. De bustocht heeft na alles wat er
gebeurd is, iets gehad van een verkiezings
tour voor de minister en zijn partij.
Hoe dan ook, de minister heeft verloren en is
van zijn departement vertrokken. Op het
moment dat ik dit artikel schrijf - nog in de
week vóór Pasen - is niet te zeggen wat de
gevolgen voor het Kabinet Balkenende zijn.
Waar ik de aandacht op wil vestigen, is het
feit dat in de hele discussie en bij de besluit
vorming het beeld is ontstaan: De Graaf
moet zijn zin krijgen. De discussie werd
meer en meer verlegd van het politieke feno
meen naar de persoon en de wens van de
minister.
Dat komt het duidelijkst uit in het feit dat
veel leden van CDA een VVD hebben vóór-
gestemd, terwijl ze in hun hart tegen het
voorstel waren. NRC Handelsblad ver
woordde dit met een kop: 'Eigenlijk is bijna
iedereen opgelucht dat het voorstel van De
Graaf niet doorgaat'
Dit punt wil ik vooral naar voren halen. Een
grote meerderheid, zo mag ik wel zeggen,
was tegen het voorstel van De Graaf. Ik zeg
erbij: op dit moment en in deze vormgeving.
Toch hebben zij voorgestemd, om de minis
ter zijn zin te geven.
Is deze laatste formulering correct? Ik heb er
lang over nagedacht. Excuseer dat ik het
maar ronduit neerschrijf zoals ik het de laat
ste weken ervaren heb. Minister De Graaf
maakte op mij de indruk van een kleine jon
gen die zijn zin wilde doorzetten. Hij schat
te in dat zijn positie sterk genoeg was om het
wetsvoorstel erdoor te krijgen. De hele
coalitie zou immers uiteenvallen als leden
van CDA of VVD tegenstemden. Dan zou
den ze zelf het regeerakkoord opblazen!
Ik heb meermalen gedacht, als ik De Graaf
aan het werk zag binnen en buiten de
Kamers: hij heeft CDA en VVD in een
wurggreep. Velen van hen willen dit niet,
althans niet op dit moment en in deze vorm.
En toch.ze durven niet tegen te stemmen.
Dat wil heel concreet zeggen: ze durven niet
te doen wat zij als Kamerleden zouden moe
ten doen, namelijk het wetsvoorstel afwij
zen.
Het triomfantelijke lachje waarmee De
Graaf alle kritische vragen van de pers weer
stond, was voor mij als het wurgkoord waar
mee hij de CDA en VVD (Eerste) Kamerle
den in zijn macht had.
Ik vond dit hele gebeuren, vanuit deze
gezichtshoek, een dieptepunt voor de poli
tiek in Nederland.
Op een zo essentieel punt met de minister
van inzicht te verschillen, en dus eigenlijk
'neen' te moeten zeggen - om dan toch met
hem mee te gaan. Voor mij had het iets van:
de kleine jongen zijn zin te geven.
Het dieptreurige van heel deze gang van
zaken ligt voor mij hierin: niet het onder
werp bepaalt de stem van een flink aantal
senatoren, maar de wens van de minister. Ze
gingen voor hem door het stof. Velen van de
vóórstemmers zouden tegengestemd hebben
als zij hun overtuiging gevolgd hadden.
Ik zal niet gauw vergeten hoe een VVD
senator na afloop van de stemming de PvdA
afgevaardigden aanviel. Zij zouden uit poli
tiek motieven - dus om de minister ten val te
brengen - tegengestemd hebben. Hoe scher
per de kritiek van deze senator klonk, hoe
meer hij op mij de indruk maakte zijn eigen
geweten te overschreeuwen.
Ik wel er maar mee zeggen: hij had niet uit
waardering voor de voorstellen van De
Graaf voorgestemd; maar wel om de politie
ke situatie. Hij had zich niet aan de wurgreep
van De Graaf kunnen of willen ontworste
len. Dan komt het goed van pas anderen te
kurmen beschuldigen.
Ik heb het gezicht, dus de blik, de uitstraling
van Ed van Thijn op mij laten inwerken. Ik
kan niet zeggen dat er een oude rekening
werd vereffend tussen beide heren. Wel zul
len zij teruggedacht hebben aan de dag waar
op De Graaf mede bijgedragen heeft aan de
val van de ministers Hirsch Ballin en Van
Thijn. Het is ondenkbaar dat beide heren niet
aan die avond van enkele jaren gelden heb
ben gedacht.
Ter afsluiting van deze impressie herinner ik
eraan dat volgens het Nederlands Dagblad
senatoren van de regeringspartijen naar Van
Thijn kwamen om hem te bedanken. Van
Thijn wijst hen (overigens zonder namen te
noemen) terecht door te zeggen dat CDA en
VVD geen poot uitstaken voor de minister.
"Hij was een eenzame schietschijf op de
schietbaan. Niemand interrumpeerde, ik had
totaal vrij spel", aldus letterlijk Van Thijn.
Ik heb voor mensen die Van Thijn onder vier
of zes ogen bedankten maar zelf niet durfden
tegen te stemmen, geen goed woord over.
Om te concluderen, zoals Wiegel deed, dat
zij Van Thijn het vuile werk lieten opknap
pen, is nog te vriendelijk uitgedrukt.
Als De Graaf zich soepeler had opgesteld,
zou het beeld van een wurggreep niet
gebruikt hoeven te worden en was de hele
stemming anders verlopen Het oude spreek
woord zegt: Wie het onderste uit de kan wil
hebben.krijgt het lid op de neus.
W.H. Velema
OUDDORP - Hersteld Herv. Kerk
Dorpskerk: 9.30 uur kand. H. Juffer,
Elspeet en 18.30 uur kand. M. Aleman,
Uddel. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. M.
Aleman, Uddel en 18.30 uur kand. H.
Juffer, Elspeet - Prot. Kerk in Ned.
(Geref.) 10.00 uur ds. C. J. Amesz en
18.30 uur ds. J. C. van Westenbrugge -
Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. P. Blok
- Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. A.
M. Langhout en 18.30 uur pastor G. H.
Haasjes.
GOEDEREEDE - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10.00 uur ds. L. Schaap,
Strijen en 18.30 uur ds. Th. W. H van
der Heijden - Hersteld Herv. Kerk
9.00 uur ds. J. W. van Estrik en 10.45
uur ds. J. W. van Estrik, bediening Hei
lige Doop en 17.00 en 18.45 uur ds. J.
Joppe, Sint Maartensdijk.
STELLENDAM - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10.00 uur ds. J. den Hoed,
Süedrecht en 17.00 uur kand. L. W. den
Boer, Nieuw-Beijerland - Prot. Kerk
in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. J. Kroeze
en 18.30 uur ds. C. J. Amesz - Hersteld
Herv. Kerk 10.00 uur kand. J. R Stoel,
Kampen en 19.00 uur kand. M. Diepe-
veen, Stellendam.
clir. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)471020
Fax (0187)48 5736
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijlc
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,29;
contracttarieven op aanvraag
sluiüngstermtjn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitlngstermtjn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten
kan zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,50
Per halfjaar 18,50
Per Jaar €36,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
MELISSANT - Hersteld Herv. Kerk
10.00 en 18.00 uur ds. P Korteweg, v.m.
bediening Heilige Doop - Prot. Kerk in
Ned. (Geref.) 9.30 uur ds. R Gilhuis -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. de
Pater - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Prot. Kerk in Ned. (Her
vormd) 10.00 uur ds. G. van Meijeren,
bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds.
G. J. Wolters, Almkerk - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Zieken
huis 14.30 uur ds. H. J. Boer.
HERKINGEN - Prot. Kerk in Ned. (Her
vormd) 10.00 uur kand. dr. A. Teeuw,
Ridderkerk en 18.00 uur Prof. Dr. A. de
Reuver, Delft - Hersteld Herv. Kerk
9.30 en 18.00 uur ds. A. van Wijk, v.m.
sluiting winterwerk - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10.00 uur ds. R. W. van
Mourik, bediening Heiüge Doop en
18.00 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht -
Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. Th. W.
H. van der Heijden - Prot. Kerk in
Ned. (Exodus) 10.00 uur ds. R. Steens
tra - Remonstrantse Gem. geen dienst
- CAMA Gemeente 10.00 uur de heer
A. Poster.
MIDDELHARNIS - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10.00 uur ds. A. P. Voets
en 18.00 uur ds. A. Beens, Katwijk aan
Zee - Prot. Kerk in Ned. (Geref.)
10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen -
Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst
- Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur
prof. dr. A. Baars - Ger. Kerk (Vrijge
maakt) 9.30 uur (H.A.) ds. A. J. Balk
en 14.30 uur ds. G. Meijer - Hersteld
Herv. Kerk 11.00 uur ds. J. H. C. Olie,
Spijk en 17.00 uur kand. M. Diepeveen,
Stellendam - Donderdag 14 april:
19.00 uur ds. C. Gielen, huwelijksbe
vestiging Jacob WiUem de Waard en
Neeltje Verhoeven.
NIEUWE TONGE - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 9.30 en 18.00 uur ds. L. H.
Oosten, Sint Antoniepolder - Hersteld
Herv. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. H. de
Bode, Genemuiden - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10.00 en 18.00 uur ds. L.
de Wit, v.m. openbare belijdenis - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. T. M. van
Dijk - Beréa Gemeente 10.00 uur de
Vifjp-t- p T titTifiri
STAD aan 't HARINGVLIET - Prot. Kerk
in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. J.
Ouwendijk, Alphen a/d Rijn en 18.00
uur ds. G. van Meijeren - Prot. Kerk in
Ned (Geref.) 10.00 uur ds. B. J. Olden-
huis en 18.00 uur ds. C. P M. Verrips -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
DEN BOMMEL - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10.00 uur ds. C. Doome-
weerd, openbare geloofsbelijdenis en
18.00 uur ds. A. L. A. den Besten, Nieu-
werkerk a/d IJssel - Prot. Kerk in Ned.
(Geref) 9.30 uur gecombineerde
kerkdienst in de Geref. kerk te Oolt-
gensplaat en 18.00 uur ds. Visser.
OOLTGENSPLAAT - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 9.30 en 18.00 uur dr. T. E.
van Spanje, v.m. bediening Heilige
Doop en nam. openbare belijdenis van
het geloof - Prot. Kerk in Ned.
(Geref.) 9.30 uur de heer Glas en 18.00
uur ds. A. Rienstra - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv.
Kerk 9.00 en 16.00 uur ds. J. H. C. Olie,
Spijk, nam. bediening Heilige Doop.
LANGSTRAAT - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10.00 uur ds. L. D. Bmrger,
Waddinxveen.
Het lijkt wel een voornamencarrousel,r
maar zo wordt de relatief onbekende Bart
Jan een_compaan van twee bekende Geer
ten. En ze hebben nog met elkaar te
maken ook, een bijzondere, maar geoor
loofde drielioeksverhouding met Bart Jan
Spruyt als spil, letterlijk en figuurlijk. De
historicus Bart Jan Spruyt was Journalist
bij het Reformatorisch Dagblad, maar werd
directeur van de conservatieve Edmund
Burke Stichting. Daar ontwikkelde hij een
nogal ingewikkelde visie op de Nederland
se samenleving. Met minder overheid en
een met veel minder regels belaste vrije
markt economie zou Nederland er weer
bovenop moeten komen. Aangevuld met
minder individualisme en meer burger
schapszin krijgt ons land weer de contou
ren van de eerste helft van de negentien
de eeuw. Bart Jan Spruyt actualiseerde de
uitgangspunten van het negentiende-
eeuwse conservatisme door de islam in het
algemeen en de radicale islam in.het bij
zonder sterk te bekritiseren. De link met
Geert Wilders is hiermee gelegd. En ook
met Geert Mak die, zoals ik eerder in deze
krant schreef Juist een tegenpool is van
het gedachtegoed van Bart Jan. Toen Wil
ders zijn programma had gepresenteerd,
haastte Bart Jan zich te zeggen dat hij het
hartelijk eens was met flitsende Geert. Dat
zou Je niet gedacht hebben van de rechtse
intellectueel Spruyt.
In zijn essay over de toekomst van de stad
schrijft hij over de nalatenschap van onbe
kende politieke denkers en filosofen.
Alleen Augustinus is een uitzondering,
alhoewel weinig lezers bekend zullen zijn
met de inhoud van diens geschriften. Bart
Jan neemt in zijn recente boekje in vogel
vlucht de geschiedenis van het westerse
politieke denken door. Een reis van Augus
tinus tot Churchill. Veel samenhang is er
niet in te ontdekken, alleen een perma
nente afwijzing van de islam vormt de
rode draad van zijn geleerde betoog.
Spruyt wil (terug) naar een civil society,
waarin de burger meer burgerschapszin
vertoont en waarin de rol van de overheid
ongeveer de helft is van wat nu het geval
is. Daarom sluiten de Ideeën van Bart Jan
goed aan bij die van Geert Wilders. Minder
overheid, meer vrije markt en vooral een
monoculturele samenleving sluiten nauw
aan bij het conservatief-liberale gedachte
goed van de Edmund Burke Stichting en
daarmee bij de opvattingen van Bart Jan.
Spruyt is optimistisch over de positie van
het christendom binnen de samenleving
zoals Wilders die voorstaat. Een onbegrij
pelijk optimisme van iemand die als som
ber en pessimistisch te boek staat. Bart
Jan Spruyt ziet een plaats op de lijst Wil
ders nog niet helemaal het verschiet, maar
sluit een toekomstig lidmaatschap van de
Tweede Kamer niet uit. Misschien kan de
rechtse ideoloog van daar uit zijn opvoe
dingsideaal in de praktijk brengen, tenzij
de deuren van het Ministerie van Onder
wijs door collega en vriend Geert Wilders
hoogstpersoonlijk worden gesloten.
U wordt hartelijk uitgenodigd voor
de jaarvergadering van de
Nederlandse Patiënten Vereniging.
Een professional zal spreken over
'Burnout'. Toegang vrij.
Aanvang 19.30 uur
Zaal Chr. Geref. Kerk
te Middelhamis.
Allen hartelijk welkom!
Nederlandse Patiënten Vereniging
Het afgelopen weekend heeft de KNRM
weer veel werk gehad aan de Russische zei
ler, -waarover u in het vorige bericht over
KNRM-acties ook al heeft kunnen lezen, in
Eilanden Nieuws van afgelopen dinsdag.
Zaterdag 2 april was één van de opstappers
van de reddingboot Doms Rijkers aanwezig
in het boothuis aan de buitenhaven van Stel
lendam, toen ze het bootje, dat de vorige
dag was afgeleverd aan de drijvende stei
ger, door de haven zagen drijven. Telefo
nisch werden enkele collega's opgeroepen
en werd het bootje met de Russische schip
per via de schutsluis naar de binnenhaven
werd gebracht en daar afgemeerd. Met de
kapotte motor en de onbekwaamheid van de
schipper om te zeilen zou hij niet meer in
staat zijn om naar buiten te varen, maar dit
bleek toch wél het geval te zijn. Juist op het
moment dat de politie hierover telefonisch
contact opnam met de schipper van de red
dingboot piepte om 23.40 uur ook de kust-
wachtpost in de vuurtoren te Ouddorp de
bemanningen van de Stellendamse en de
Ouddorpse reddingboten op, dezelfde dag
dus nog, voor een klein bootje met één man
aan boord ergens bij de Oosterboei. Dat kan
zowel aan de binnen- als aan de buitenkant
zijn, daarom werden beide reddingboten
gealarmeerd. Het bleek opnieuw de Russi
sche zeiler te zijn. Vanwege het vallen van
het tij lukte het hem niet verder te varen. De
Dorus Rijkers pikte het bootje en de 25-jari-
ge schipper weer op en nam hem weer mee
naar Stellendam. Ongeveer half vier was de
reddingboot weer terug in de haven. De
andere reddingboot, uit Ouddorp, was om
02.15 uur weer terug op station. Eén van de
opstappers heeft daags daarna de Russische
schipper met een paar tassen in de hand
naar een bushalte zien gaan.
Inmiddels was er nog een actie van de
Dorus Rijkers. De kustwachtpost piepte de
bemanning van de reddingboot om 12.20
op uur voor een kitesurfer in de problemen
bij de slufter. Binnen een kwartier was de
reddingboot ter plaatse en kon de man uit
zijn benarde positie worden geholpen en
naar het strand worden teruggebracht. De
reddingboot was om 13.30 uur weer paraat
voor een volgende actie.
Er zullen weinig lezers van Eilanden Nieuws
zijn die bij het lezen van bovenstaande
woorden ogenblikkelijk weten wat hier
bedoeld wordt. Voor wie enigszins
vertrouwd is met Grieks en Latijn zal het
echter niet zo moeilijk zijn tot de conclusie
te komen dat hier verwezen wordt naar de
Apostolische Geloofsbelijdenis, de oudste
belijdenis van de christelijke kerk.
Ik kondig vandaag een boekje aan dat geheel
geschreven is in het Roemeens, een taal die
duidelijk zijn wortels heeft in het Latijn,
maar die zomaar niet te ontcijferen is voor
degenen die er niet echt studie van hebben
gemaakt. Het is een 88 pagina's tellende uit
gaaf van de Stichting Hulpverlening Christe
nen in Roemenië en bevat een eenvoudige
uitleg van de al genoemde Apostolische
Geloofsbelijdenis.
Eerst iets over die stichting. Ze is in 1995
opgericht en bestaat nu dus 10 jaar. Maar
ook al voor die tijd waren er vanuit Neder
land activiteiten om christenen in Roemenië
bij te staan in hun moeilijke omstandighe
den. De stichting, waarvan het secretariaat in
Sommelsdijk is gevestigd, ziet het als haar
taak geestelijke, materiële en humanitaire
hulp te verlenen. Met het oog daarop is een
adoptieproject opgezet om te voorzien in
financiële en maatschappelijke nood. Er is
een kinderdagverblijf en ook een opvang
centrum voor verwaarloosde en misbruikte
kinderen. Te noemen valt hier ook nog het
straatkinderproject. Al dit en het vele andere
werk wordt gedaan met het oog op de door
werking van het Evangelie van Gods genade
in Roemenië. De stichting beijvert zich
namelijk vooral in het vertalen en versprei
den van Bijbels en verantwoorde bijbelse
lectuur. In dienst van de stichting is onder
meer een Roemeense evangelist, de heer
Rosea Luigi. Hij werkt met name in en rond
de stad Bacau, in het noord-oosten van het
land.
En nu dat nieuwe boekje. Het idee daartoe is
ontstaan in verband met het 10-jarig bestaan
van de stichting HCR. Roemenië kent geen
reformatorische traditie. Behalve in het
Hongaars-sprekende deel is er nooit zoiets
als een protestantse kerk aanwezig geweest.
Dat heeft tot gevolg gehad dat er ook
nauwelijks verantwoorde gereformeerde
lectuur in het Roemeens beschikbaar is. Wel
is er in de loop van de vorige eeuw een klein
plantje in de vorm van de Biserica Evanghe-
Uca Romana (BER), de Evangelische kerk
van Roemenië, ontstaan. Maar ook in die
kleine kerk ontbreekt vrijwel geheel een
goede theologische en bijbels-getrouwe
scholing.
Om tot leniging van deze nood een kleine
handreiking te doen, is het genoemde boek
je ontstaan. De Apostolische Geloofsbehj-
denis is de belijdenis van allen wereldwijd
die zich christen noemen. Van welke
denominatie ook. Als iets grenzen door
breekt en kloven overbrugt tussen christe
nen, dan moet het deze belijdenis zijn uit de
oude christelijke kerk. Het is enerzijds een
persoonlijk getoonzette belijdenis; ze begint
immers met: "Ik geloof... Anderzijds gaat
de inhoud van de belijdenis het persoonlijke
te boven. Ze mengt zich met het koor van de
gehele christelijke kerk van alle tijden en
van alle plaatsen.
Een zevental predikanten uit de vrien
denkring van de HCR is bereid gevonden om
in totaal zo'n twintig artikeltjes te schrijven.
Daarin wordt een eenvoudige toelichting
gegeven op (onderdelen van) de Geloofsbe
lijdenis. De schrijvers zijn afkomstig uit
diverse kerken, behorend tot de gere
formeerde gezindte. Ds. P. den Butter te
Middelhamis schreef een inleidend artikel
over de Apostolische Geloofsbelijdenis zelf
en de voorzitter van de stichting, dr. R.
Seldenrijk, voorzag het geheel van een inlei
ding. Al deze Nederlandse teksten zijn in het
Roemeens vertaald door de heer Christi
Dina te Naaldwijk. Het boekje, dat gedmkt
is door een Roemeense drukkerij, wordt nu
door de al genoemde evangelist gebruikt
voor evangelisatiedoeleinden. Ook bestaat
er de gelegenheid dat het in Nederiand wordt
gebmikt, bijvoorbeeld in gevangenissen en
op andere plaatsen.
Aan het slot van deze aankondiging laat ik u
even meelezen in dit Roemeense boekje.
Een stukje uit de nog onvertaalde tekst over
de belijdenis aangaande Christus' opstan
ding.
"Van groot gewicht is de vraag naar het
geestelijk nut van de opstanding van Chris
tus. Welke betekenis heeft dit heilsfeit in het
leven van Gods Kerk?
Allereerst wel dit nut: dat de Heere Jezus de
Almachtige gebleken is. Het geweld van de
dood heeft het tegen Hem moeten afleggen.
Hij heeft door Zijn opstanding de dood over
wonnen. De dood is de koning der ver
schrikking. De dood is door de mens, die van
de God des levens is afgevallen, over zich
afgeroepen toen hij een verbond aanging
met de ditivel. Als 'loondaarop ontvangt de
mens de dood jRom. 6:23j. En de duivel
komt zijn 'afsprakeneerlijk na. Hij betaalt
dat loon trouw uit. Zodoende is de dood een
macht die onafwendbaar is. In drievoud
zelfs: de geestelijke dood, de lichamelijke
dood en de eeuwige dood.
Maar nu is Christus de strijd met de overste
van de dood en met de macht van de dood
aangegaan. En Hij heeft overwonnen. De
kop van de slang is vermorzeld jGen 3:15].
Aan het kruis klonk het al: "Het is vol
bracht! En op de derde dag toonde de Tri-
omfator in de hof van Jozef van Arimathea
Zijn overwinning: de dood werd gedood en
het leven aan het licht gebracht.
Nu Christus de dood heeft overwonnen, kan
Hij de mens doen delen in de rechte ver
houding met God. De Bijbel noemt dat
'gerechtigheid'. Die gerechtigheid heeft
de Heere Jezus door Zijn lijden en sterven
heen en via het graf verworven. In Zijn
opstanding heeft Hij die gerechtigheid uit de
handen van Zijn Vader ontvangen. Niet ten
behoeve van Zichzelf, maar om ze uit te
delen. Aan goddelozen. Door de
gerechtigheid van Christus wordt een
schiddige vrijgesproken en vindt een godde
loze een geopende deur bij de Heere. Zelfs
de wederhorigen, de tegenstanders. Om bij
U te wonen, o Heere God.' [Ps. 68:19].
Christus ontheft van de vloek, verlost van de
toorn, ontdoet van de dood. Het leven en de
vrede zijn in Zijn opstanding aangebracht.
En het is mijn persoonlijk deel in zoverre ik
zulk een weldaad met een gelovig hart aan
neem... Dan is er reden voor de belijdenis
van de wonderlijke ruil: Heere Jezus, U bent
mijn gerechtigheid en ik ben Uw zonde. U
hebt het mijne aangenomen: mijn zonde, en
mij het Uwe gegeven: Uw gerechtigheid.
Wat U niet was, nam U en wat ik niet was,
gafU!"
Het is de wens van de uitgever van dit boek
je en van de schrijvers die aan het tot stand
komen ervan hebben meegewerkt, dat de
Heere er gebmik van zal willen maken. Tot
vermeerdering van de kennis van de chris
telijke geloofsleer, tot versterking in het
geloof en tot vertroosting van de zielen.
N.a.v.: Marturisire Apostolica. Fundatia
Hulpverlening Christenen in Roe
menië. Editura Europrint, Bacau.
Paperback. ISBN 973-85439-8-3. 88
pag. Een uitgaaf van: Stichting HCR,
Kortewegje 21, 3245 XM Sommelsdijk
(dammis.vr-hcr@rdnet.nl). rekening 75
25 531 t.n.v. Stichting HCR.
J.M.J. Kieviet
Rond half vier jl. maandagmiddag landde de traumaheli in de tuin van verzorgings
huis 'de Goede Ree'. Het medisch team van de urgentiehelikopter, alsmede ambu
lancepersoneel waren door de CPA gealarmeerd voor een jongetje dat naar de huis-
aitsenpost aan de Langeweg te Middelhamis was gebracht, nadat het van een trap
was gevallen en daarna telkens het bewustzijn verloor. Na een behandeling door het
medisch personeel werd het slachtoffertje middels spoedtransport overgebracht naar
het Sophia kinderziekenhuis in Rotterdam. (Fok, paui de jong)
Bel (0187) 4710 20 of mail naar aigeniecH#
Drukkerij