De wurggreep van (oud-) minister De Graaf e tl) i e BURNOUT? KNRM heeft PREDIKBEURTEN Traumaheli landt in Sommelsdijk Bart Jan opnieuw werk aan Russische zeiler EIIAIIDBI-raEUWS EIIAIIDEII-IIIEUWS Marturisire Apostolica U zoekt iets sp^elci^ voor uw drukwerk^ De ethische kant van de zaak Onverzettelijk De minister moest zijn zin krijgen De minister beslist - niet Van Thijn Zondag 10 april 2005 D.V. dinsdag 12 april 2005 ;J^^i^-^^jP^^§!j§ffl^;;■jP;^ VRUDAG 8 APRIL 2005 Het is een weinig verheffende titel die boven dit artikel staat. Wat nu volgt, zal - naar ik hoop - de titel verduidelijken rechtvaardi gen. Voor ik aan een toelichting begin, wil ik eerst nog zeggen dat ik geen politiek com mentaar schrijf op de gebeurtenissen van de week vóór Pasen. Dat is mijn taak niet. Het is ook mijn vak niet. Graag wil ik iets kwijt over hoe het gegaan is. U kunt zeggen de ethische kant van dit stukje politiek. Minister De Graaf heeft hoog ingezet en krachtige middelen te baat genomen. De gekozen burgemeester moest in 2006 niet alleen mogelijk zijn, maar ook gereahseerd worden. Dat was nu eenmaal wens en wil van D66. Met dat succes zou deze partij deelname aan het tweede Kabinet Balkenen de rechtvaardigen. Er lag op de discussies en besluitvorming over de gekozen burgemeester dus een zwa re druk. Alle politieke medespelers in Twee de en Eerste kamer moesten voor het scoren van D66 op dit punt door de bocht. Ik schreef 'alle medespelers'. Dat is teveel gezegd. Op zijn minst tweederde van de vijfenzeventig Eerste Kamerleden. Zoals bekend, waren tweederde voorstemmers nodig, omdat een wijziging van de Grondwet nodig was, wil de burgemeesterbenoeming aan de Kroon ontnomen (kunnen) worden en aan de kie zers in handen gegeven worden! Van alle kanten is opgemerkt dat De Graaf zich tot kort voor de beslissing onverzette lijk heeft getoond. Men ook zeggen: weinig toegeeflijk is geweest. Concessies kwamen er pas op het laatste moment, en dan nog zeer karig en sober. Het was nog niet eerder vertoond dat een minister met een bus, omstuwd door auto's van wat ik nu maar noem de kwartiermakers, het land is ingegaan. Zogenaamd om te pei len hoe burgers en (zittende) burgemeesters over zijn wetsvoorstel dachten. In feite was het een propagandatoer voor zijn wetsvoor stel. Nergens heb ik kunnen lezen wie de kosten voor deze departementale propagan- dareis heeft betaald. Ik kan me moeilijk voorstellen dat De Graaf zelf er zijn bankre kening voor opengezet heeft. D66 zal dat ook niet gedaan hebben. Achteraf bezien zou dat niet ongepast zijn geweest. De bustocht heeft na alles wat er gebeurd is, iets gehad van een verkiezings tour voor de minister en zijn partij. Hoe dan ook, de minister heeft verloren en is van zijn departement vertrokken. Op het moment dat ik dit artikel schrijf - nog in de week vóór Pasen - is niet te zeggen wat de gevolgen voor het Kabinet Balkenende zijn. Waar ik de aandacht op wil vestigen, is het feit dat in de hele discussie en bij de besluit vorming het beeld is ontstaan: De Graaf moet zijn zin krijgen. De discussie werd meer en meer verlegd van het politieke feno meen naar de persoon en de wens van de minister. Dat komt het duidelijkst uit in het feit dat veel leden van CDA een VVD hebben vóór- gestemd, terwijl ze in hun hart tegen het voorstel waren. NRC Handelsblad ver woordde dit met een kop: 'Eigenlijk is bijna iedereen opgelucht dat het voorstel van De Graaf niet doorgaat' Dit punt wil ik vooral naar voren halen. Een grote meerderheid, zo mag ik wel zeggen, was tegen het voorstel van De Graaf. Ik zeg erbij: op dit moment en in deze vormgeving. Toch hebben zij voorgestemd, om de minis ter zijn zin te geven. Is deze laatste formulering correct? Ik heb er lang over nagedacht. Excuseer dat ik het maar ronduit neerschrijf zoals ik het de laat ste weken ervaren heb. Minister De Graaf maakte op mij de indruk van een kleine jon gen die zijn zin wilde doorzetten. Hij schat te in dat zijn positie sterk genoeg was om het wetsvoorstel erdoor te krijgen. De hele coalitie zou immers uiteenvallen als leden van CDA of VVD tegenstemden. Dan zou den ze zelf het regeerakkoord opblazen! Ik heb meermalen gedacht, als ik De Graaf aan het werk zag binnen en buiten de Kamers: hij heeft CDA en VVD in een wurggreep. Velen van hen willen dit niet, althans niet op dit moment en in deze vorm. En toch.ze durven niet tegen te stemmen. Dat wil heel concreet zeggen: ze durven niet te doen wat zij als Kamerleden zouden moe ten doen, namelijk het wetsvoorstel afwij zen. Het triomfantelijke lachje waarmee De Graaf alle kritische vragen van de pers weer stond, was voor mij als het wurgkoord waar mee hij de CDA en VVD (Eerste) Kamerle den in zijn macht had. Ik vond dit hele gebeuren, vanuit deze gezichtshoek, een dieptepunt voor de poli tiek in Nederland. Op een zo essentieel punt met de minister van inzicht te verschillen, en dus eigenlijk 'neen' te moeten zeggen - om dan toch met hem mee te gaan. Voor mij had het iets van: de kleine jongen zijn zin te geven. Het dieptreurige van heel deze gang van zaken ligt voor mij hierin: niet het onder werp bepaalt de stem van een flink aantal senatoren, maar de wens van de minister. Ze gingen voor hem door het stof. Velen van de vóórstemmers zouden tegengestemd hebben als zij hun overtuiging gevolgd hadden. Ik zal niet gauw vergeten hoe een VVD senator na afloop van de stemming de PvdA afgevaardigden aanviel. Zij zouden uit poli tiek motieven - dus om de minister ten val te brengen - tegengestemd hebben. Hoe scher per de kritiek van deze senator klonk, hoe meer hij op mij de indruk maakte zijn eigen geweten te overschreeuwen. Ik wel er maar mee zeggen: hij had niet uit waardering voor de voorstellen van De Graaf voorgestemd; maar wel om de politie ke situatie. Hij had zich niet aan de wurgreep van De Graaf kunnen of willen ontworste len. Dan komt het goed van pas anderen te kurmen beschuldigen. Ik heb het gezicht, dus de blik, de uitstraling van Ed van Thijn op mij laten inwerken. Ik kan niet zeggen dat er een oude rekening werd vereffend tussen beide heren. Wel zul len zij teruggedacht hebben aan de dag waar op De Graaf mede bijgedragen heeft aan de val van de ministers Hirsch Ballin en Van Thijn. Het is ondenkbaar dat beide heren niet aan die avond van enkele jaren gelden heb ben gedacht. Ter afsluiting van deze impressie herinner ik eraan dat volgens het Nederlands Dagblad senatoren van de regeringspartijen naar Van Thijn kwamen om hem te bedanken. Van Thijn wijst hen (overigens zonder namen te noemen) terecht door te zeggen dat CDA en VVD geen poot uitstaken voor de minister. "Hij was een eenzame schietschijf op de schietbaan. Niemand interrumpeerde, ik had totaal vrij spel", aldus letterlijk Van Thijn. Ik heb voor mensen die Van Thijn onder vier of zes ogen bedankten maar zelf niet durfden tegen te stemmen, geen goed woord over. Om te concluderen, zoals Wiegel deed, dat zij Van Thijn het vuile werk lieten opknap pen, is nog te vriendelijk uitgedrukt. Als De Graaf zich soepeler had opgesteld, zou het beeld van een wurggreep niet gebruikt hoeven te worden en was de hele stemming anders verlopen Het oude spreek woord zegt: Wie het onderste uit de kan wil hebben.krijgt het lid op de neus. W.H. Velema OUDDORP - Hersteld Herv. Kerk Dorpskerk: 9.30 uur kand. H. Juffer, Elspeet en 18.30 uur kand. M. Aleman, Uddel. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. M. Aleman, Uddel en 18.30 uur kand. H. Juffer, Elspeet - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. C. J. Amesz en 18.30 uur ds. J. C. van Westenbrugge - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. P. Blok - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. A. M. Langhout en 18.30 uur pastor G. H. Haasjes. GOEDEREEDE - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. L. Schaap, Strijen en 18.30 uur ds. Th. W. H van der Heijden - Hersteld Herv. Kerk 9.00 uur ds. J. W. van Estrik en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik, bediening Hei lige Doop en 17.00 en 18.45 uur ds. J. Joppe, Sint Maartensdijk. STELLENDAM - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. J. den Hoed, Süedrecht en 17.00 uur kand. L. W. den Boer, Nieuw-Beijerland - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. J. Kroeze en 18.30 uur ds. C. J. Amesz - Hersteld Herv. Kerk 10.00 uur kand. J. R Stoel, Kampen en 19.00 uur kand. M. Diepe- veen, Stellendam. clir. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijlc ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,29; contracttarieven op aanvraag sluiüngstermtjn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitlngstermtjn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per Jaar €36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 MELISSANT - Hersteld Herv. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. P Korteweg, v.m. bediening Heilige Doop - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 9.30 uur ds. R Gilhuis - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. de Pater - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Prot. Kerk in Ned. (Her vormd) 10.00 uur ds. G. van Meijeren, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. G. J. Wolters, Almkerk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Zieken huis 14.30 uur ds. H. J. Boer. HERKINGEN - Prot. Kerk in Ned. (Her vormd) 10.00 uur kand. dr. A. Teeuw, Ridderkerk en 18.00 uur Prof. Dr. A. de Reuver, Delft - Hersteld Herv. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. van Wijk, v.m. sluiting winterwerk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. R. W. van Mourik, bediening Heiüge Doop en 18.00 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. Th. W. H. van der Heijden - Prot. Kerk in Ned. (Exodus) 10.00 uur ds. R. Steens tra - Remonstrantse Gem. geen dienst - CAMA Gemeente 10.00 uur de heer A. Poster. MIDDELHARNIS - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. A. Beens, Katwijk aan Zee - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur prof. dr. A. Baars - Ger. Kerk (Vrijge maakt) 9.30 uur (H.A.) ds. A. J. Balk en 14.30 uur ds. G. Meijer - Hersteld Herv. Kerk 11.00 uur ds. J. H. C. Olie, Spijk en 17.00 uur kand. M. Diepeveen, Stellendam - Donderdag 14 april: 19.00 uur ds. C. Gielen, huwelijksbe vestiging Jacob WiUem de Waard en Neeltje Verhoeven. NIEUWE TONGE - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 en 18.00 uur ds. L. H. Oosten, Sint Antoniepolder - Hersteld Herv. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. H. de Bode, Genemuiden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 en 18.00 uur ds. L. de Wit, v.m. openbare belijdenis - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. T. M. van Dijk - Beréa Gemeente 10.00 uur de Vifjp-t- p T titTifiri STAD aan 't HARINGVLIET - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. J. Ouwendijk, Alphen a/d Rijn en 18.00 uur ds. G. van Meijeren - Prot. Kerk in Ned (Geref.) 10.00 uur ds. B. J. Olden- huis en 18.00 uur ds. C. P M. Verrips - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. DEN BOMMEL - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. C. Doome- weerd, openbare geloofsbelijdenis en 18.00 uur ds. A. L. A. den Besten, Nieu- werkerk a/d IJssel - Prot. Kerk in Ned. (Geref) 9.30 uur gecombineerde kerkdienst in de Geref. kerk te Oolt- gensplaat en 18.00 uur ds. Visser. OOLTGENSPLAAT - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje, v.m. bediening Heilige Doop en nam. openbare belijdenis van het geloof - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 9.30 uur de heer Glas en 18.00 uur ds. A. Rienstra - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv. Kerk 9.00 en 16.00 uur ds. J. H. C. Olie, Spijk, nam. bediening Heilige Doop. LANGSTRAAT - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. L. D. Bmrger, Waddinxveen. Het lijkt wel een voornamencarrousel,r maar zo wordt de relatief onbekende Bart Jan een_compaan van twee bekende Geer ten. En ze hebben nog met elkaar te maken ook, een bijzondere, maar geoor loofde drielioeksverhouding met Bart Jan Spruyt als spil, letterlijk en figuurlijk. De historicus Bart Jan Spruyt was Journalist bij het Reformatorisch Dagblad, maar werd directeur van de conservatieve Edmund Burke Stichting. Daar ontwikkelde hij een nogal ingewikkelde visie op de Nederland se samenleving. Met minder overheid en een met veel minder regels belaste vrije markt economie zou Nederland er weer bovenop moeten komen. Aangevuld met minder individualisme en meer burger schapszin krijgt ons land weer de contou ren van de eerste helft van de negentien de eeuw. Bart Jan Spruyt actualiseerde de uitgangspunten van het negentiende- eeuwse conservatisme door de islam in het algemeen en de radicale islam in.het bij zonder sterk te bekritiseren. De link met Geert Wilders is hiermee gelegd. En ook met Geert Mak die, zoals ik eerder in deze krant schreef Juist een tegenpool is van het gedachtegoed van Bart Jan. Toen Wil ders zijn programma had gepresenteerd, haastte Bart Jan zich te zeggen dat hij het hartelijk eens was met flitsende Geert. Dat zou Je niet gedacht hebben van de rechtse intellectueel Spruyt. In zijn essay over de toekomst van de stad schrijft hij over de nalatenschap van onbe kende politieke denkers en filosofen. Alleen Augustinus is een uitzondering, alhoewel weinig lezers bekend zullen zijn met de inhoud van diens geschriften. Bart Jan neemt in zijn recente boekje in vogel vlucht de geschiedenis van het westerse politieke denken door. Een reis van Augus tinus tot Churchill. Veel samenhang is er niet in te ontdekken, alleen een perma nente afwijzing van de islam vormt de rode draad van zijn geleerde betoog. Spruyt wil (terug) naar een civil society, waarin de burger meer burgerschapszin vertoont en waarin de rol van de overheid ongeveer de helft is van wat nu het geval is. Daarom sluiten de Ideeën van Bart Jan goed aan bij die van Geert Wilders. Minder overheid, meer vrije markt en vooral een monoculturele samenleving sluiten nauw aan bij het conservatief-liberale gedachte goed van de Edmund Burke Stichting en daarmee bij de opvattingen van Bart Jan. Spruyt is optimistisch over de positie van het christendom binnen de samenleving zoals Wilders die voorstaat. Een onbegrij pelijk optimisme van iemand die als som ber en pessimistisch te boek staat. Bart Jan Spruyt ziet een plaats op de lijst Wil ders nog niet helemaal het verschiet, maar sluit een toekomstig lidmaatschap van de Tweede Kamer niet uit. Misschien kan de rechtse ideoloog van daar uit zijn opvoe dingsideaal in de praktijk brengen, tenzij de deuren van het Ministerie van Onder wijs door collega en vriend Geert Wilders hoogstpersoonlijk worden gesloten. U wordt hartelijk uitgenodigd voor de jaarvergadering van de Nederlandse Patiënten Vereniging. Een professional zal spreken over 'Burnout'. Toegang vrij. Aanvang 19.30 uur Zaal Chr. Geref. Kerk te Middelhamis. Allen hartelijk welkom! Nederlandse Patiënten Vereniging Het afgelopen weekend heeft de KNRM weer veel werk gehad aan de Russische zei ler, -waarover u in het vorige bericht over KNRM-acties ook al heeft kunnen lezen, in Eilanden Nieuws van afgelopen dinsdag. Zaterdag 2 april was één van de opstappers van de reddingboot Doms Rijkers aanwezig in het boothuis aan de buitenhaven van Stel lendam, toen ze het bootje, dat de vorige dag was afgeleverd aan de drijvende stei ger, door de haven zagen drijven. Telefo nisch werden enkele collega's opgeroepen en werd het bootje met de Russische schip per via de schutsluis naar de binnenhaven werd gebracht en daar afgemeerd. Met de kapotte motor en de onbekwaamheid van de schipper om te zeilen zou hij niet meer in staat zijn om naar buiten te varen, maar dit bleek toch wél het geval te zijn. Juist op het moment dat de politie hierover telefonisch contact opnam met de schipper van de red dingboot piepte om 23.40 uur ook de kust- wachtpost in de vuurtoren te Ouddorp de bemanningen van de Stellendamse en de Ouddorpse reddingboten op, dezelfde dag dus nog, voor een klein bootje met één man aan boord ergens bij de Oosterboei. Dat kan zowel aan de binnen- als aan de buitenkant zijn, daarom werden beide reddingboten gealarmeerd. Het bleek opnieuw de Russi sche zeiler te zijn. Vanwege het vallen van het tij lukte het hem niet verder te varen. De Dorus Rijkers pikte het bootje en de 25-jari- ge schipper weer op en nam hem weer mee naar Stellendam. Ongeveer half vier was de reddingboot weer terug in de haven. De andere reddingboot, uit Ouddorp, was om 02.15 uur weer terug op station. Eén van de opstappers heeft daags daarna de Russische schipper met een paar tassen in de hand naar een bushalte zien gaan. Inmiddels was er nog een actie van de Dorus Rijkers. De kustwachtpost piepte de bemanning van de reddingboot om 12.20 op uur voor een kitesurfer in de problemen bij de slufter. Binnen een kwartier was de reddingboot ter plaatse en kon de man uit zijn benarde positie worden geholpen en naar het strand worden teruggebracht. De reddingboot was om 13.30 uur weer paraat voor een volgende actie. Er zullen weinig lezers van Eilanden Nieuws zijn die bij het lezen van bovenstaande woorden ogenblikkelijk weten wat hier bedoeld wordt. Voor wie enigszins vertrouwd is met Grieks en Latijn zal het echter niet zo moeilijk zijn tot de conclusie te komen dat hier verwezen wordt naar de Apostolische Geloofsbelijdenis, de oudste belijdenis van de christelijke kerk. Ik kondig vandaag een boekje aan dat geheel geschreven is in het Roemeens, een taal die duidelijk zijn wortels heeft in het Latijn, maar die zomaar niet te ontcijferen is voor degenen die er niet echt studie van hebben gemaakt. Het is een 88 pagina's tellende uit gaaf van de Stichting Hulpverlening Christe nen in Roemenië en bevat een eenvoudige uitleg van de al genoemde Apostolische Geloofsbelijdenis. Eerst iets over die stichting. Ze is in 1995 opgericht en bestaat nu dus 10 jaar. Maar ook al voor die tijd waren er vanuit Neder land activiteiten om christenen in Roemenië bij te staan in hun moeilijke omstandighe den. De stichting, waarvan het secretariaat in Sommelsdijk is gevestigd, ziet het als haar taak geestelijke, materiële en humanitaire hulp te verlenen. Met het oog daarop is een adoptieproject opgezet om te voorzien in financiële en maatschappelijke nood. Er is een kinderdagverblijf en ook een opvang centrum voor verwaarloosde en misbruikte kinderen. Te noemen valt hier ook nog het straatkinderproject. Al dit en het vele andere werk wordt gedaan met het oog op de door werking van het Evangelie van Gods genade in Roemenië. De stichting beijvert zich namelijk vooral in het vertalen en versprei den van Bijbels en verantwoorde bijbelse lectuur. In dienst van de stichting is onder meer een Roemeense evangelist, de heer Rosea Luigi. Hij werkt met name in en rond de stad Bacau, in het noord-oosten van het land. En nu dat nieuwe boekje. Het idee daartoe is ontstaan in verband met het 10-jarig bestaan van de stichting HCR. Roemenië kent geen reformatorische traditie. Behalve in het Hongaars-sprekende deel is er nooit zoiets als een protestantse kerk aanwezig geweest. Dat heeft tot gevolg gehad dat er ook nauwelijks verantwoorde gereformeerde lectuur in het Roemeens beschikbaar is. Wel is er in de loop van de vorige eeuw een klein plantje in de vorm van de Biserica Evanghe- Uca Romana (BER), de Evangelische kerk van Roemenië, ontstaan. Maar ook in die kleine kerk ontbreekt vrijwel geheel een goede theologische en bijbels-getrouwe scholing. Om tot leniging van deze nood een kleine handreiking te doen, is het genoemde boek je ontstaan. De Apostolische Geloofsbehj- denis is de belijdenis van allen wereldwijd die zich christen noemen. Van welke denominatie ook. Als iets grenzen door breekt en kloven overbrugt tussen christe nen, dan moet het deze belijdenis zijn uit de oude christelijke kerk. Het is enerzijds een persoonlijk getoonzette belijdenis; ze begint immers met: "Ik geloof... Anderzijds gaat de inhoud van de belijdenis het persoonlijke te boven. Ze mengt zich met het koor van de gehele christelijke kerk van alle tijden en van alle plaatsen. Een zevental predikanten uit de vrien denkring van de HCR is bereid gevonden om in totaal zo'n twintig artikeltjes te schrijven. Daarin wordt een eenvoudige toelichting gegeven op (onderdelen van) de Geloofsbe lijdenis. De schrijvers zijn afkomstig uit diverse kerken, behorend tot de gere formeerde gezindte. Ds. P. den Butter te Middelhamis schreef een inleidend artikel over de Apostolische Geloofsbelijdenis zelf en de voorzitter van de stichting, dr. R. Seldenrijk, voorzag het geheel van een inlei ding. Al deze Nederlandse teksten zijn in het Roemeens vertaald door de heer Christi Dina te Naaldwijk. Het boekje, dat gedmkt is door een Roemeense drukkerij, wordt nu door de al genoemde evangelist gebruikt voor evangelisatiedoeleinden. Ook bestaat er de gelegenheid dat het in Nederiand wordt gebmikt, bijvoorbeeld in gevangenissen en op andere plaatsen. Aan het slot van deze aankondiging laat ik u even meelezen in dit Roemeense boekje. Een stukje uit de nog onvertaalde tekst over de belijdenis aangaande Christus' opstan ding. "Van groot gewicht is de vraag naar het geestelijk nut van de opstanding van Chris tus. Welke betekenis heeft dit heilsfeit in het leven van Gods Kerk? Allereerst wel dit nut: dat de Heere Jezus de Almachtige gebleken is. Het geweld van de dood heeft het tegen Hem moeten afleggen. Hij heeft door Zijn opstanding de dood over wonnen. De dood is de koning der ver schrikking. De dood is door de mens, die van de God des levens is afgevallen, over zich afgeroepen toen hij een verbond aanging met de ditivel. Als 'loondaarop ontvangt de mens de dood jRom. 6:23j. En de duivel komt zijn 'afsprakeneerlijk na. Hij betaalt dat loon trouw uit. Zodoende is de dood een macht die onafwendbaar is. In drievoud zelfs: de geestelijke dood, de lichamelijke dood en de eeuwige dood. Maar nu is Christus de strijd met de overste van de dood en met de macht van de dood aangegaan. En Hij heeft overwonnen. De kop van de slang is vermorzeld jGen 3:15]. Aan het kruis klonk het al: "Het is vol bracht! En op de derde dag toonde de Tri- omfator in de hof van Jozef van Arimathea Zijn overwinning: de dood werd gedood en het leven aan het licht gebracht. Nu Christus de dood heeft overwonnen, kan Hij de mens doen delen in de rechte ver houding met God. De Bijbel noemt dat 'gerechtigheid'. Die gerechtigheid heeft de Heere Jezus door Zijn lijden en sterven heen en via het graf verworven. In Zijn opstanding heeft Hij die gerechtigheid uit de handen van Zijn Vader ontvangen. Niet ten behoeve van Zichzelf, maar om ze uit te delen. Aan goddelozen. Door de gerechtigheid van Christus wordt een schiddige vrijgesproken en vindt een godde loze een geopende deur bij de Heere. Zelfs de wederhorigen, de tegenstanders. Om bij U te wonen, o Heere God.' [Ps. 68:19]. Christus ontheft van de vloek, verlost van de toorn, ontdoet van de dood. Het leven en de vrede zijn in Zijn opstanding aangebracht. En het is mijn persoonlijk deel in zoverre ik zulk een weldaad met een gelovig hart aan neem... Dan is er reden voor de belijdenis van de wonderlijke ruil: Heere Jezus, U bent mijn gerechtigheid en ik ben Uw zonde. U hebt het mijne aangenomen: mijn zonde, en mij het Uwe gegeven: Uw gerechtigheid. Wat U niet was, nam U en wat ik niet was, gafU!" Het is de wens van de uitgever van dit boek je en van de schrijvers die aan het tot stand komen ervan hebben meegewerkt, dat de Heere er gebmik van zal willen maken. Tot vermeerdering van de kennis van de chris telijke geloofsleer, tot versterking in het geloof en tot vertroosting van de zielen. N.a.v.: Marturisire Apostolica. Fundatia Hulpverlening Christenen in Roe menië. Editura Europrint, Bacau. Paperback. ISBN 973-85439-8-3. 88 pag. Een uitgaaf van: Stichting HCR, Kortewegje 21, 3245 XM Sommelsdijk (dammis.vr-hcr@rdnet.nl). rekening 75 25 531 t.n.v. Stichting HCR. J.M.J. Kieviet Rond half vier jl. maandagmiddag landde de traumaheli in de tuin van verzorgings huis 'de Goede Ree'. Het medisch team van de urgentiehelikopter, alsmede ambu lancepersoneel waren door de CPA gealarmeerd voor een jongetje dat naar de huis- aitsenpost aan de Langeweg te Middelhamis was gebracht, nadat het van een trap was gevallen en daarna telkens het bewustzijn verloor. Na een behandeling door het medisch personeel werd het slachtoffertje middels spoedtransport overgebracht naar het Sophia kinderziekenhuis in Rotterdam. (Fok, paui de jong) Bel (0187) 4710 20 of mail naar aigeniecH# Drukkerij

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 2