Overdenking Diana van Beek exposeert in Tiieetuin De Bongerd ^evaMgemtf iHdetaiga Eilanden-Nieuws: uit de Heilige Schrift U Zij de Glorie Paasspeciai EIIAt«3B1-t1IEUW5 JKIJKVENSTER SEAT Arosa Moet de dierenriem uw leven beïnvloeden? Bijbel Spel Dag: 'Gods Plan... Bouwen, maar niet alleen!' Bibliotheek verkoopt afgeschreven boeken een krant die G-E-L-E-Z-E-N wordt!! élikopkerk^^y ^n samenleving Cj - Stalken - Grote toename j - Vreemd gedrag ■:s^ Peze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er ^o,stenIoos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ken aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met fn de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen vt'orden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending {compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. PEKOELOE BONEN TLttKHEEiE anHOBEVING ONi ZViaaRTEPUNT UIEG uiiai Autobedrijf Jan van Dijk OE PETTICOaj We moeten gewassen worden (1) 1^a.iga.-<rilogie PAGINA 5 VRUDAG 25 MAART 2005 $talken. Een betrekkelijk nieuw werkwoord, dat in mijn editie van de dikke Van Dale niet Voorkomt. Maar ik moet eerlijk bekennen i)at mijn editie al dateert van enkele jaren geleden, het zou best kunnen zijn dat 'stal len' er nu wel in staat. .^fgezien daarvan, we weten allen wel wat (net 'stalken' wordt bedoeld. We verstaan eronder dat iemand een ander hinderlijk Volgt, zich op alle mogelijke en onmogelijke tijden in de buurt van die ander bevindt, ter wijl die ander dat niet op prijs stelt. |n de meeste gevallen betreft het een man die fijn (ex)vrouw op deze manier belaagt. Dik wijls is de relatie tussen die twee verbroken, tetzij dat man en vrouw gescheiden zijn, hetzij dat er een eind gekomen is aan het samenwonen. Wanneer dan de man de {voning of de verblijfplaats van de vrouw |veet, dan houdt hij zich daar voortdurend óp, Het kan voor de vrouw in kwestie bedrei gend overkomen, wanneer de (ex)man steeds nadrukkelijk in haar buurt aanwezig is. Maar alleen het lopen of fietsen door een straat doet tenslotte geen pijn. Anders wordt het wanneer het stalken gepaard gaat met lastigvallen en bedreigen, tegenwoordig ook door het onophoudelijk sturen van e-mails en sms-jes. Ik las in de krant dat een en ander onverant woorde vormen heeft aangenomen. Er is een Centraal Meldpunt Stalking, waar zo'n twin tig gevallen per dag binnenkomen. Dat wil zeggen dat het meer dan 5000 keer per jaar gebeurt! Het is nu bijna vijfjaar geleden dat een anti- stalkingswet werd ingevoerd. En in die vier jaar die daarop gevolgd zijn, zijn bijna dui zend verdachten veroordeeld. De rechter neemt elk geval meestal hoog op. Stalking wordt gelijkgesteld met huiselijk geweld. Soms wordt een straatverbod of een buurt- verbod opgelegd. De stalker mag dan in een bepaalde straat of in een bepaalde buurt niet komen. Maar het is uiteraard moeilijk dat te controleren. En wat gebeurt er wanneer de stalker dat verbod negeert'? Ik heb eens over een en ander zitten naden ken. Maar ik kan er eigenlijk met m'n ver stand niet bij, waarom een stalker zich zo gedraagt. Wat kun je er nu voor plezier aan beleven, telkens de straat of de buurt te bezoeken, waar de aangebedene woont? Terwijl zij daar helemaal niet van gediend is. Kennelijk komen stalkers zelf ook tot die conclusies. Want sommigen van hen - zo las ik - gaan naar het Meldpunt en vragen daar advies, omdat ze er genoeg van hebben. WAARNEMER Gaan bonen in een koelkast in smaak ach teruit? I t^ntwoord: Ook in een koelkast zullen nonen net zo goed in' srtiaak achteruitgaan door de bewaarduur. Weliswaar minder snel )Jan ongekoeld. iVöï is er nog hekend over de aardbeving in juni of juli 1938 of 1939 op een zaterdag middag omstreeks 13 uur op Flakkee? ^ntwoord: Wij hebben in de catalogus van tevingen in Nederland het volgende voor u gevonden: 11 juni 1938 een beving in Bel gië, magnitude 5,9. Het epicentrum lag in Oost-Vlaanderen. De beving werd gevoeld in Nederland tot in Den Helder en Kampen met een intensiteit van VI op de schaal van Mercalli. Er moet zich op de Veluwe een monument 'bevinden op de plaats waar het zwaartepunt fan Nederland ligt. Waar is dat? Antwoord: 'Monument' is te veel eer. Het fcetreft een ingegraven zware steen met drietalen ring, onthuld op 15 september 1984. fee inscriptie werd al bijna onleesbaar, maar liiidt: "Til Nederland op aan deze ring en JSiemand zal het merken. Het zwaartepunt ^an Nederland berekend door Frank Stor- 'ëeck." Deze geoloog van de Universiteit van 'S^msterdam becijferde op de computer, dat 't 'zwaartepunt van ons land zou liggen op de lon-coordinaten 472,7 noord en 171,8 oost. Een verlaten plekje in het Sprielderbos tus sen Putten en Garderen. Het voetpaadje daarheen is verwaarloosd en lastig te vinden. Men kan het zwaartepunt, of geografisch draaipunt van een land bovendien op ver schillende manieren berekenen, zodat de aanduiding van dit punt reeds een omstreden Zaak is. CEZViaUELOE VffUCffTEN Een winkelier vertelde me, dat de zuidvruch ten die ik kocht, allemaal gezwaveld waren en datje die zwavel er niet af kunt wassen. Is dat niet schadelijk voor de gezondheid? Antwoord: De meeste zuidvruchten worden na een sodabad, waarmee het natuurlijke waslaagje wordt opgelost, gezwaveld om de aanwezige insecten, hun eitjes en de bacte riën in die vruchten te doden. Door die bewerking blijft ook de originele kleur zoveel mogelijk behouden. Als u weinig van dgl. vruchten gebruikt, is de zwavel niet schadelijk. Eet u ze regelmatig, dan kunt u dat gedroogde fruit even opkoken. Daarna gooit u de losgekomen zwavel met het kook- vocht door de gootsteenafvoer weg. In reformzaken en verscheidene delicatessen zaken verkoopt men wel ongezwavelde zuidvruchten. Ik had teakhouten tuinmeubelen buiten laten staan. Nu is er een soort waas op gekomen. Hoe kan ik ze weer netjes opknappen voor gebruik? Antwoord: Teakhout is uitstekend geschikt voor meubelen, maar buiten heeft het veel te lijden van regen en wind. Wilt u zo'n verwe- ringslaagje voorkomen, dan moet u ze 's zomers geregeld met teakolie behandelen en ze bij regen schuin zetten en afdekken, en 's solo emooon Je rijdt 'm al vanaf 9.995,- HHH seatnl Edisonweg 9, 3208 KB Spijkenisse, (0181)62 49 00 Daltonweg 18, 3225 LR Hellevoetsluis, (0181)33 00 22 www.janvandijk.nl Het raadplegen van sterrenbeelden is geens zins beperkt tot een klein deel van de wereld. Vrijwel over de hele wereld wordt de die renriem geraadpleegd voor advies betreffen de financiële zaken, reisplannen, carrières- tappen, trouwdatums en militaire strate gieën. Er wordt beweerd dat iemands stertenbeeld kan aangeven wie een toekom stige partner zou kunnen zijn en zelfs kan onthullen welke partners niet bij elkaar zul len passen. Van oost tot west staat astrologie bij miljoenen mensen in de belangstelling. Maar wat is de oorsprong van de dieren riem? Dit onderwerp wordt op maandag 28 maart tussen 21.00 en 22.00 uur besproken in het programma "Ontwaakt Radio" op Radio Flakkee. De presentatie is in handen van Nick Ehbel. Dinsdag om 16.00 uur wordt het prograinma herhaald. OUDDORP - Op woensdag 6 april orga niseert de Doopsgezinde Gemeente te Ouddorp de eerste Bijbel Spel Dag. Alle kinderen van de basisschool zijn van har te welkom van 12.15 tot 15.30 urn-. Zij mogen pannenkoeken komen eten. Wat wordt er nog meer gedaan? Zingen, bidden en een geweldig verhaal beluiste ren. We doen een spel en er komt een onhandige bouwvakker langs! Er zijn ook nog workshops. De kinderen kunnen kiezen uit de volgende: 4 t/m 7 jarigen: Een huisje schilderen (het wordt een echt schilderij) of een koekhuisjes maken. De 8 t/m 12 jarigen gaan een koekhuis maken of figuurzagen. Vriendjes en vriendinnetjes mogen natuurlijk ook meekomen. Van te voren opgeven is erg fijn, dan weet je zeker dat je mee kunt doen aan de workshop van je keuze. Je kunt bellen naar 493506 of 682999 of mailen naar cklink@zeeland- net.nl winters binnenhalen. Die waas kunt u er afhalen door het hout eventjes en heel licht met fijn schuurpapier op te schuren en daar na met teakolie te behandelen, teneinde ver dere aantasting te voorkomen. Het hout moet wel kurkdroog zijn voor u gaat schuren. Waar komt het vreemde woord petticoat eigenlijk vandaan Antwoord: Het is al een heel oud Engels woord, waarbij 'petti' staat voor klein of nie tig en 'coat' voor huid, vel, vacht, pels, vlies, bekleding en later pas jas, rok enz. Toen de heren nog een strakke kousenbroék droegen, moest de petticoat helpen om de 'scherpe kantjes' van de manlijke onderlichamen te verhullen. Zo'n onderrok hoorde tot in de 18de eeuw tot de onmisbare herenkleding! Bij de dames kwam de wijdere petticoat pas in de belangstelling toen zij wijd uitstaande rokken zonder hoepels gingen dragen. Was mij (Ps. 51:9b) Eén van de diepste Psalmen die in onze Bijbel staat, is ongetwijfeld Psalm 51. Het lied dat David gebeden heeft nadat er vrese lijke dingen in zijn leven gebeurd zijn. Tot welke afschuwelijke zonden is hij niet geko men! Bathséba, de vrouw van zijn trouwe dienaar Una, heeft hij onteerd en tot over spel geprest. Toen ze zwanger bleek, heeft David Uria proberen te bedriegen. En toen dat niet lukte, heeft hij Uria laten omkomen in de oorlog. Met de gedachte dat zo zijn zonden uitgewist waren en hij ongestoord van Bathséba en haar kind zou kunnen genieten. Maar één ding vergat David: dat de HEERE alles ziet en dat een kind van Hem niet goed koop zondigt. Wat is er een diepe kerf door Davids geestelijke leven gekomen! De gemeenschap met God week voor een tijd. Zelfs lichamelijk kreeg dat allerlei gevolgen (Ps. 32:3,4). En David zweeg. Hij wilde niet in de schuld komen. Hij wilde niet erkennen dat hij tegen God gezondigd had. Terwijl hij Gods ongenoegen natuurlijk diep in zijn ziel gevoeld heeft. Maar David ging door. Totdat God hem arresteerde. Door middel van Zijn profeet Nathan. En toen kwam David waar hij komen moest. In de schuld. Op zijn knieën voor God. En toen bad David het lied waaruit onze tekst genomen is. De Psalm waarvan Luther heeft gezegd dat hij ons onderricht geefl omtrent de voornaamste zaken van onze religie: de boetvaardigheid, de zonde, de genade, de rechtvaardiging en verder heel de dienst die wij God verschul digd zijn. Volgens Luther gaat het in Psalm 51 over het eigenlijke thema van de theolo gie: de door de zonde schuldige en verloren mens en de rechtvaardigende God, Die een Behouder is van die zondige mens. Dat is mooi gezegd en treffend getypeerd. Want daarover gaat het inderdaad in Psalm 51 Heel wat gebeden worden er in Psalm 51 opgezonden naar Gods genadetroon. Eén ervan is: 'Was mij...' Deze bede komt zelfs twee keer in deze Psalm voor. We lezen hem al in vers 4. En in vers 9, onze tekst, komt hij opnieuw terug. Waarvan moet David gewas sen worden? Er is blijkbaar een bepaalde vuilheid in zijn leven. Wassen, dat doen we als we vuil zijn. Om zo weer schoon en rein te worden. Nu, David is ook vuil. Heel erg vuil zelfs! Maar dan op geestelijke manier. Hij is vuil door zijn zonden. Hij is sterk ver ontreinigd door wat hij tegen de HEERE heeft misdreven. En hoe komt hij van die vuilheid af? Daar is maar één weg voor. Gewassen worden door de HEERE. Vandaar Davids herhaalde gebed: 'HEERE, was mij..." David stoot zelfs nog verder door in zijn lied. Hij denkt niet alleen aan de zonden die hij bedreef waarvan hij gewassen moet worden. Hij denkt al zingende óók aan de zonde waar in hij geboren is (vers 7). Hij doelt daarmee op zijn erfzonde. David weet het: toen ik geboren werd, zat het al niet goed. Toen werd mij Adams overtreding al toegerekend en kwam ik met een onrein hart op de wereld. En ook dat is schuld voor God. En ook daar van moet ik gewassen worden. Mijn erf- schuld voor God en m'n onreine hart heeft ook wassing nodig. En waardoor moet David dan gewassen wor den? Daar had hij minder zicht op dan wij. Door de offerdienst wist David dat hij het hebben moest van het bloed. Van het bloed der verzoening, In het licht van het Nieuwe Testament zeggen we: David bidt in onze tekst om gewassen te mogen worden door het bloed van Christus. Alleen zó komen we van onze bedreven zonden af. En alleen zó wordt onze erfzonde ons vergeven. Geliefde lezer, bent u er al achter gebracht door Gods Geest dat ook li dringend gewas sen moet worden door het bloed van Chris tus? Want let wel: het geldt ook van ons wat er over David in Psalm 51 gezegd wordt. Ook wij hebben vele malen in ons leven tegen God gezondigd. Misschien niet in die mate als David dat deed. Wij hebben wellicht geen overspel bedreven of ertoe aangezet. Aan onze handen zal waaischijnlijk geen bloed kleven. Gelukkig maar! Maar kwaad gedaan in de ogen van de HEERE. dat hebben we allemaal. We doen het dagelijks. En het houdt maar niet op. Zelfs in de nacht en tij dens onze slaap zijn we er nog mee bezig. Wie kan voor God bestaan in zichzelf? Nie mand toch? Volgens David niet in Psalm 143:2. Hebt u last van uw zonden en schuld? Drukt het u wat u tegen de HEERE misdreef? Zegt u: hoe kom ik ervan af, van mijn ongerech tigheid en van de vuilheid van de zonde in mijn leven? Laat ik u dit mogen zeggen: u komt er eigenhandig niet vanaf! Wat u ook doet en probeert, ons zelf van onze zonden en schuld voor God verlossen is een onmogelij ke zaak. Een vuil raam met een vuile spons schoonmaken, is onmogelijk. Dat wordt alleen maar erger. Er is maar één oplossing: we moeten door de HEERE gewassen wor den. Gewassen worden in het bloed van Zijn Lam. U zegt: 'Kan dat? Zou dat voor mij ook kun nen?' Heerlijk, dat u deze vragen stelt. Want dat geeft mij de gelegenheid om met vrij moedigheid te zeggen dat wassing mogelijk is. Wat zeg ik? De HEERE doet niets liever! Niets liever dan zondaren wassen in het bloed van Zijn Zoon. In Hem heeft Hij een fontein geopend voor het huis van David en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de zonde en tegen de onreinheid (Zach. 13:1). Nu, die Fontein is Christus. Ik mag u uitno digen om naar die Fontein toe te komen. Naar Hem Die op de Goede Vrijdag Zijn bloed stortte aan Golgotha's kruis. U mag met al uw zonden en onreinheid naar Hem toegaan. Met alles wat er niet mocht zijn en met het ontbrekende dat er wel had moeten zijn. En laat u dan wassen door de HEERE in het bloed van Zijn Lam. Echt, er is doen aan, ook voor u! Blijf niet langer rondlopen met de vuilheid en onreinheid van uw zonde, maar vlucht tot Christus! Laat u reinigen door Zijn kostbaar bloed. Het reinigt echt van alle zon de (1 Joh. 1:7)! En wat gebeurt er dan, als ons dit te beurt valt? Dat hopen we volgende week D.V. te bezien. Vlaardingen, Ds. C.J. Droger OUDDORP - De medewerkers van het reli gieuze verzoekplatenprogramma 'U Zij de Glorie' zullen op Ie en 2e paasdag een spe ciale uitzending verzorgen van het pro gramma 'U Zij de Glorie'. Op Ie paasdag word het programma uitgezonden tussen 14.00 en 16.00 uur en op 2e paasdag is deze speciale paasspeciai te beluisteren op de vaste uitzendtijden van het progrartmia, tus sen 19.00 en 21.00 uur. Voor dit programma is het niet mogelijk om verzoekplaten aan te vragen, omdat dit pro gramma van te voren word opgenomen. Voor de eerstvolgende uitzending op maan dag 4 april kunt u uw verzoeken weer door geven via de daarvoor bestemde bus in de vliedberg of tijdens de uitzending door te bellen naar het telefoonnummer 0187- 682630. Radio Goeree Lokaal zend 24 uur per dag uit via FM 105.6 en op de kabel in de gemeente Goedereede via 105.9 mhz. MIDDELHARNIS - Vrijdag 1 april t/m zaterdag 9 april verkoopt de Gemeenschaps bibliotheek Middelharnis honderden afge schreven boeken en informatieve videoban den. Belangstellenden zijn van harte wel kom tijdens de openingsuren van de bibliotheek: Dinsdag 14.00 -17 .OOu en 19.00-21.00 Woensdag 10.00- 17.OOu Vrijdag 14.00-21.OOu Zaterdag 10.00- 13.OOu De boeken kosten: per boek 1,- en per vijf boeken 3,50. De videobanden kosten 2,- per band. HERKINGEN - Voor kunstenares Diana van Beek uit Rotterdam is schilderen, lino- sneden en etsen een uitingsvorm. Spelen en werken met beelden (beeldtaal) is voor haar een dagtaak. Wat haar bezighoudt is het denken over en het ontwikkelen van ideeën over vormen, structuur, techniek, kleur, enz. In haar werk is zij bezig met het 'de-structureren van cha os'; ofwel chaos in de orde brengen. De fas cinatie voor Diana zit vooral in het schilde ren van het model en het lichaam. Het uit gangspunt is dan ook figuratief, waarbij mens en dier centraal staan. Al werkend wil zij hiermee de diepte in gaan, zodat de uit komst iets verrassends is en een compleet nieuw beeld vormt. Zij is met name bezig met de 'vervreemding' van het lichaam en verbeeldt het lichaam vanuit een steeds ver anderende context. Het concept kan fysiek en figuratief zijn, het vlees illustreert de beweging. Het idee kan zijn ingegeven door de geschiedenis of de religie of items die in algemene zin voorkomen in de maatschap pij. Tekenen en schilderen is voor Diana van Beek een proces van zien en kijken naar. Maar ook het leggen van onderlinge verban den, die dan tijdelijk worden vastgezet en eigenlijk alweer veranderd en verwaaid zijn in een andere context met andere verbanden. Zij citeert hier G.Gadammer;' "Het is een gebeuren dat de kunstenaar kan laten gebeu ren om wat moet gebeuren." Zij laat dingen eigenlijk ontstaan. Diana exposeert regelma tig. Vaak in instellingen in Rotterdam en 'Koeienvan Diana van Beek. verder in galeries in Den Haag en omstre ken. Nu exposeert zij in Herkingen bij Thee tuin De Bongerd vanaf de Goede Vrijdag tot eind april. De Theetuin is vanaf medio maart weer de hele week open, behalve de donder dag, vanaf 10.30 uur. Dus bezoek deze expo sitie en geniet bij ons van de eerste zonne stralen en een gezond kopje thee. -43- 'Men zal in Moskou wel bepalen wat nodig is of niet.' 'In Moskou?' 'Moskou weet alles.' Nu lacht de kapitein. 'Ik hoop dat ze het je zullen geven.' 'Dank u, kapitein.' Franz merkt een ogenblik dat de Rus toch mens is en geen gevangenen-kapitein. Een week later komt de kapitein bij Franz, die is dan al aan het voorbereidingen treffen voor het buitenwerk. 'Er is bericht gekomen, dat de trein met de goederen en uw assistenten al op weg is naar hier.' 'Hoe kan dat? Die kunnen er toch nog niet door?' Nu lacht de kapitein: 'Jullie Duitsers onderschatten ons Russen nog altijd te veel.' Er wordt een verblijf klaar gemaakt voor het nieuwe Russische personeel. De ploeg van Franz is onder lei ding van Karl-Heinz, met die taak belast. 'Een bar deftige boel wordt het daar', knort Karl-Heinz als hij even bij Franz binnenloopt om verslag uit te brengen van de werkzaamheden. 'Die lui krijgen waarachtig lakens op d'r nest en aan de muur hangt een levensgroot portret van Stalin. Een aparte plé en zelfs papier om hun gat af te vegen. Het is waarachtig haast te veel van het goede. Denk eens even na: hoe lang is het geleden dat wij toiletpapier hadden? Ik zegje, dat het heel dure jongens zullen zijn. Die roken goeie sigaretten, drinken wodka of wijn. En daarbij mag Karl-Heinz toekijken. Geloof jij dat ook niet, jongen?' 'Je zult er goed aan doen om je lange vingers in je zak te houden. Ik geloof dat we daar allemaal mee gebaat zullen zijn.' 'Foei, Franz, wat denk je weer slecht over je vrind.' Karl schatert van het lachen. Franz kijkt hem argwanend aan, wetend dat Karl z'n portie wel zal krijgen, zodra daartoe de gelegenheid zich voordoet. Intussen worden honderden plennies ingezet om de spoorbaan vrij te maken. Ook de nein, die heeft over winterd, moet in orde gemaakt worden, om straks weer naar de bewoonde wereld terug te kunnen keren. Maar waimeer de dooi doorzet, verandert de omgeving in een modderpoel waar haast niet meer door te komen is. De vorst is de grond nog niet uit, zodat hele stukken land onder water komen te staan. En met de steeds val lende regen verergert dit met de dag. Opnieuw wordt de natuur de mens de baas. Op sonmiige plaatsen zak ken de vrachtwagens tot aan de laadbak in de losse brij en moet er zwaar materieel aan te pas komen om ze weer vlot te krijgen. Intussen maakt men zich in het kamp gereed om zo spoedig mogeüjk aan het boswerk te kunnen beginnen. Zagen worden gevijld, bijlen geslepen, arbeidscommando's samengesteld. En nu is het wachten op de zon, die spoedig de taiga tot nieuw leven zal wekken. Franz, die de laatste hand legt aan één van zijn ont werpen voor de houtverwerking, krijgt bezoek van kapitein Bemerian. 'U zult spoedig kunnen beginnen, kameraad. Er is zojuist bericht gekomen dat de trein al een heel eind op weg is.' 'Er kan op dit moment nog geen hond uit de voeten, laat staan een zwaar beladen trein.' 'Nou ja, we zullen wel zien!' 'Kapitein, vooruiüopend op het gebeuren hier, zou ik willen verzoeken, uiteraard, indien u en de Russische ingenieurs daarmee accoord gaan, om meteen te begiimen met de bouw van de hallen, waarin de pro ductie van de betonplaten moet plaatsvinden.' 'Ik heb u volledige vrijheid van handelen gegeven. Alleen uw Russische collega's zullen toezien of u in staat bent het werk goed uit te voeren. 'Wat zegt u?' 'U hebt, mag ik aannemen, mij wel verstaan.' Franz aarzelt slechts een seconde. Inderdaad, kapitein. Ik heb u goed verstaan.' De kapitein kijkt hem aan, met een blik die strengheid moet uitdrukken. Maar daarin slaagt hij niet. De man begrijpt dat zijn woorden de Duitser moeten grieven. Dat de werkelijk heid geheel anders is heeft Franz door, dat beseft de kapitein terdege. Een stille bewondering komt over hem als hij merkt dat Franz boven deze situatie staat. De Duitser zal hier grote dingen gaan doen en de Rus sen zullen met de eer gaan strijken. Bemerian schudt zijn hoofd: 'Je zou een Rus moeten zijn.' 'Een Rus. Ik?' 'We zouden eigenlijk trots op je moeten zijn, gezien de dingen die hier gaan gebeuren. Helaas', - hij spreidt zijn armen met een hulpeloos gebaar uit - 'je bent een Duitser.' 'Ik snap het, kapitein.' 'Rusland zou je goed kunnen gebruiken, m'n jongen. Je hebt bewezen onbaatzuchtig te werk te gaan. Daar in schuilt de filosofie van een goed cottununist. Waar- Ujk, Rusland zou je veel kunnen bieden.' Franz is op z'n hoede. De ommezwaai van de kapitein zegt hem voorzichtig te zijn. 'Jammer genoeg blijf ik een Duitser, een gevangene zelfs, die zo rechteloos is als een luis die men met de nagel van een duim kan platdrukken.' 'Dat zou veranderd kunnen worden.' 'Veranderd?' 'Zeker.' 'Hoe bedoelt u, geen gevangenschap meer, geen prik keldraad? Geen Mongolen of Tartaren die je met de nagajka de huid van je lichaam scheuren?' 'Ik dacht altijd, dat u zich voor dergelijke opvoedkun dige maatregelen niet angstig behoefde te maken. Er is u toch nooit zoiets aangedaan, wel?' 'Nee, dat niet, maar hoeveel van mijn kameraden lig gen hier in de Russische aarde?' 'Ze hebben dat verdiend.' 'Verdiend noemt u dat? Het spijt mij te moeten zeggen dat ik er anders over denk. Helaas, zelfs een mening mag men hier niet hebben.' 'U bent niet reëel.' 'Niet?' 'Nee.' 'Indien ik mij voorzichtig, of mogelijk diplomatiek uit druk, zeg ik dat uw opvattingen en de mijne geheel verschillen.' 'Je bedoelt te zeggen dat je het oneens met mij bent.' Franz lacht. Hij laat zich door de Rus niet uit z'n tent lokken. 'Kapitein, laten we niet gaan discussiëren, ik heb namelijk niets te zeggen. Ik zal dat ook niet vergeten. 'Jij blijft een Duitser.' 'Dit', zegt Franz, 'is precies wat ik zojuist bedoelde.' 'Misschien zullen we daar later nog weleens op terug komen.' 'Het zal wel niet veel zin hebben, kapitein.' Deze kijkt hem weer een ogenblik strak aan. Het gezicht van Franz is ontwapenend eerlijk. 'Soms vergeet ik dat je een Duitser bent', bromt de kapitein en verlaat het vertrek. Franz gaat verder met zijn werk, dat nu bijna voltooid is. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 5