Overdenking
Diana van Beek exposeert
in Tiieetuin De Bongerd
^evaMgemtf
iHdetaiga
Eilanden-Nieuws:
uit de
Heilige Schrift
U Zij de Glorie
Paasspeciai
EIIAt«3B1-t1IEUW5
JKIJKVENSTER
SEAT Arosa
Moet de dierenriem uw
leven beïnvloeden?
Bijbel Spel Dag:
'Gods Plan... Bouwen,
maar niet alleen!'
Bibliotheek verkoopt
afgeschreven boeken
een krant die G-E-L-E-Z-E-N wordt!!
élikopkerk^^y
^n samenleving Cj
- Stalken
- Grote toename
j - Vreemd gedrag
■:s^
Peze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er
^o,stenIoos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ken aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met
fn de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen vt'orden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
{compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
PEKOELOE BONEN
TLttKHEEiE anHOBEVING
ONi ZViaaRTEPUNT
UIEG uiiai
Autobedrijf Jan van Dijk
OE PETTICOaj
We moeten gewassen
worden (1)
1^a.iga.-<rilogie
PAGINA 5
VRUDAG 25 MAART 2005
$talken. Een betrekkelijk nieuw werkwoord,
dat in mijn editie van de dikke Van Dale niet
Voorkomt. Maar ik moet eerlijk bekennen
i)at mijn editie al dateert van enkele jaren
geleden, het zou best kunnen zijn dat 'stal
len' er nu wel in staat.
.^fgezien daarvan, we weten allen wel wat
(net 'stalken' wordt bedoeld. We verstaan
eronder dat iemand een ander hinderlijk
Volgt, zich op alle mogelijke en onmogelijke
tijden in de buurt van die ander bevindt, ter
wijl die ander dat niet op prijs stelt.
|n de meeste gevallen betreft het een man die
fijn (ex)vrouw op deze manier belaagt. Dik
wijls is de relatie tussen die twee verbroken,
tetzij dat man en vrouw gescheiden zijn,
hetzij dat er een eind gekomen is aan het
samenwonen. Wanneer dan de man de
{voning of de verblijfplaats van de vrouw
|veet, dan houdt hij zich daar voortdurend
óp,
Het kan voor de vrouw in kwestie bedrei
gend overkomen, wanneer de (ex)man
steeds nadrukkelijk in haar buurt aanwezig
is. Maar alleen het lopen of fietsen door een
straat doet tenslotte geen pijn. Anders wordt
het wanneer het stalken gepaard gaat met
lastigvallen en bedreigen, tegenwoordig ook
door het onophoudelijk sturen van e-mails
en sms-jes.
Ik las in de krant dat een en ander onverant
woorde vormen heeft aangenomen. Er is een
Centraal Meldpunt Stalking, waar zo'n twin
tig gevallen per dag binnenkomen. Dat wil
zeggen dat het meer dan 5000 keer per jaar
gebeurt!
Het is nu bijna vijfjaar geleden dat een anti-
stalkingswet werd ingevoerd. En in die vier
jaar die daarop gevolgd zijn, zijn bijna dui
zend verdachten veroordeeld. De rechter
neemt elk geval meestal hoog op. Stalking
wordt gelijkgesteld met huiselijk geweld.
Soms wordt een straatverbod of een buurt-
verbod opgelegd. De stalker mag dan in een
bepaalde straat of in een bepaalde buurt niet
komen. Maar het is uiteraard moeilijk dat te
controleren. En wat gebeurt er wanneer de
stalker dat verbod negeert'?
Ik heb eens over een en ander zitten naden
ken. Maar ik kan er eigenlijk met m'n ver
stand niet bij, waarom een stalker zich zo
gedraagt. Wat kun je er nu voor plezier aan
beleven, telkens de straat of de buurt te
bezoeken, waar de aangebedene woont?
Terwijl zij daar helemaal niet van gediend is.
Kennelijk komen stalkers zelf ook tot die
conclusies. Want sommigen van hen - zo las
ik - gaan naar het Meldpunt en vragen daar
advies, omdat ze er genoeg van hebben.
WAARNEMER
Gaan bonen in een koelkast in smaak ach
teruit?
I
t^ntwoord: Ook in een koelkast zullen
nonen net zo goed in' srtiaak achteruitgaan
door de bewaarduur. Weliswaar minder snel
)Jan ongekoeld.
iVöï is er nog hekend over de aardbeving in
juni of juli 1938 of 1939 op een zaterdag
middag omstreeks 13 uur op Flakkee?
^ntwoord: Wij hebben in de catalogus van
tevingen in Nederland het volgende voor u
gevonden: 11 juni 1938 een beving in Bel
gië, magnitude 5,9. Het epicentrum lag in
Oost-Vlaanderen. De beving werd gevoeld
in Nederland tot in Den Helder en Kampen
met een intensiteit van VI op de schaal van
Mercalli.
Er moet zich op de Veluwe een monument
'bevinden op de plaats waar het zwaartepunt
fan Nederland ligt. Waar is dat?
Antwoord: 'Monument' is te veel eer. Het
fcetreft een ingegraven zware steen met
drietalen ring, onthuld op 15 september 1984.
fee inscriptie werd al bijna onleesbaar, maar
liiidt: "Til Nederland op aan deze ring en
JSiemand zal het merken. Het zwaartepunt
^an Nederland berekend door Frank Stor-
'ëeck." Deze geoloog van de Universiteit van
'S^msterdam becijferde op de computer, dat 't
'zwaartepunt van ons land zou liggen op de
lon-coordinaten 472,7 noord en 171,8 oost.
Een verlaten plekje in het Sprielderbos tus
sen Putten en Garderen. Het voetpaadje
daarheen is verwaarloosd en lastig te vinden.
Men kan het zwaartepunt, of geografisch
draaipunt van een land bovendien op ver
schillende manieren berekenen, zodat de
aanduiding van dit punt reeds een omstreden
Zaak is.
CEZViaUELOE VffUCffTEN
Een winkelier vertelde me, dat de zuidvruch
ten die ik kocht, allemaal gezwaveld waren
en datje die zwavel er niet af kunt wassen. Is
dat niet schadelijk voor de gezondheid?
Antwoord: De meeste zuidvruchten worden
na een sodabad, waarmee het natuurlijke
waslaagje wordt opgelost, gezwaveld om de
aanwezige insecten, hun eitjes en de bacte
riën in die vruchten te doden. Door die
bewerking blijft ook de originele kleur
zoveel mogelijk behouden. Als u weinig van
dgl. vruchten gebruikt, is de zwavel niet
schadelijk. Eet u ze regelmatig, dan kunt u
dat gedroogde fruit even opkoken. Daarna
gooit u de losgekomen zwavel met het kook-
vocht door de gootsteenafvoer weg. In
reformzaken en verscheidene delicatessen
zaken verkoopt men wel ongezwavelde
zuidvruchten.
Ik had teakhouten tuinmeubelen buiten laten
staan. Nu is er een soort waas op gekomen.
Hoe kan ik ze weer netjes opknappen voor
gebruik?
Antwoord: Teakhout is uitstekend geschikt
voor meubelen, maar buiten heeft het veel te
lijden van regen en wind. Wilt u zo'n verwe-
ringslaagje voorkomen, dan moet u ze 's
zomers geregeld met teakolie behandelen en
ze bij regen schuin zetten en afdekken, en 's
solo emooon
Je rijdt 'm al vanaf 9.995,-
HHH seatnl
Edisonweg 9, 3208 KB Spijkenisse,
(0181)62 49 00
Daltonweg 18, 3225 LR Hellevoetsluis,
(0181)33 00 22
www.janvandijk.nl
Het raadplegen van sterrenbeelden is geens
zins beperkt tot een klein deel van de wereld.
Vrijwel over de hele wereld wordt de die
renriem geraadpleegd voor advies betreffen
de financiële zaken, reisplannen, carrières-
tappen, trouwdatums en militaire strate
gieën. Er wordt beweerd dat iemands
stertenbeeld kan aangeven wie een toekom
stige partner zou kunnen zijn en zelfs kan
onthullen welke partners niet bij elkaar zul
len passen. Van oost tot west staat astrologie
bij miljoenen mensen in de belangstelling.
Maar wat is de oorsprong van de dieren
riem? Dit onderwerp wordt op maandag 28
maart tussen 21.00 en 22.00 uur besproken
in het programma "Ontwaakt Radio" op
Radio Flakkee. De presentatie is in handen
van Nick Ehbel. Dinsdag om 16.00 uur
wordt het prograinma herhaald.
OUDDORP - Op woensdag 6 april orga
niseert de Doopsgezinde Gemeente te
Ouddorp de eerste Bijbel Spel Dag. Alle
kinderen van de basisschool zijn van har
te welkom van 12.15 tot 15.30 urn-. Zij
mogen pannenkoeken komen eten.
Wat wordt er nog meer gedaan? Zingen,
bidden en een geweldig verhaal beluiste
ren. We doen een spel en er komt een
onhandige bouwvakker langs!
Er zijn ook nog workshops. De kinderen
kunnen kiezen uit de volgende: 4 t/m 7
jarigen: Een huisje schilderen (het wordt
een echt schilderij) of een koekhuisjes
maken.
De 8 t/m 12 jarigen gaan een koekhuis
maken of figuurzagen.
Vriendjes en vriendinnetjes mogen
natuurlijk ook meekomen. Van te voren
opgeven is erg fijn, dan weet je zeker dat
je mee kunt doen aan de workshop van je
keuze. Je kunt bellen naar 493506 of
682999 of mailen naar cklink@zeeland-
net.nl
winters binnenhalen. Die waas kunt u er
afhalen door het hout eventjes en heel licht
met fijn schuurpapier op te schuren en daar
na met teakolie te behandelen, teneinde ver
dere aantasting te voorkomen. Het hout moet
wel kurkdroog zijn voor u gaat schuren.
Waar komt het vreemde woord petticoat
eigenlijk vandaan
Antwoord: Het is al een heel oud Engels
woord, waarbij 'petti' staat voor klein of nie
tig en 'coat' voor huid, vel, vacht, pels, vlies,
bekleding en later pas jas, rok enz. Toen de
heren nog een strakke kousenbroék droegen,
moest de petticoat helpen om de 'scherpe
kantjes' van de manlijke onderlichamen te
verhullen. Zo'n onderrok hoorde tot in de
18de eeuw tot de onmisbare herenkleding!
Bij de dames kwam de wijdere petticoat pas
in de belangstelling toen zij wijd uitstaande
rokken zonder hoepels gingen dragen.
Was mij (Ps. 51:9b)
Eén van de diepste Psalmen die in onze
Bijbel staat, is ongetwijfeld Psalm 51. Het
lied dat David gebeden heeft nadat er vrese
lijke dingen in zijn leven gebeurd zijn. Tot
welke afschuwelijke zonden is hij niet geko
men! Bathséba, de vrouw van zijn trouwe
dienaar Una, heeft hij onteerd en tot over
spel geprest. Toen ze zwanger bleek, heeft
David Uria proberen te bedriegen. En toen
dat niet lukte, heeft hij Uria laten omkomen
in de oorlog. Met de gedachte dat zo zijn
zonden uitgewist waren en hij ongestoord
van Bathséba en haar kind zou kunnen
genieten.
Maar één ding vergat David: dat de HEERE
alles ziet en dat een kind van Hem niet goed
koop zondigt. Wat is er een diepe kerf door
Davids geestelijke leven gekomen! De
gemeenschap met God week voor een tijd.
Zelfs lichamelijk kreeg dat allerlei gevolgen
(Ps. 32:3,4). En David zweeg. Hij wilde niet
in de schuld komen. Hij wilde niet erkennen
dat hij tegen God gezondigd had. Terwijl hij
Gods ongenoegen natuurlijk diep in zijn ziel
gevoeld heeft. Maar David ging door. Totdat
God hem arresteerde. Door middel van Zijn
profeet Nathan. En toen kwam David waar
hij komen moest. In de schuld. Op zijn
knieën voor God. En toen bad David het lied
waaruit onze tekst genomen is. De Psalm
waarvan Luther heeft gezegd dat hij ons
onderricht geefl omtrent de voornaamste
zaken van onze religie: de boetvaardigheid,
de zonde, de genade, de rechtvaardiging en
verder heel de dienst die wij God verschul
digd zijn. Volgens Luther gaat het in Psalm
51 over het eigenlijke thema van de theolo
gie: de door de zonde schuldige en verloren
mens en de rechtvaardigende God, Die een
Behouder is van die zondige mens. Dat is
mooi gezegd en treffend getypeerd. Want
daarover gaat het inderdaad in Psalm 51
Heel wat gebeden worden er in Psalm 51
opgezonden naar Gods genadetroon. Eén
ervan is: 'Was mij...' Deze bede komt zelfs
twee keer in deze Psalm voor. We lezen hem
al in vers 4. En in vers 9, onze tekst, komt hij
opnieuw terug. Waarvan moet David gewas
sen worden? Er is blijkbaar een bepaalde
vuilheid in zijn leven. Wassen, dat doen we
als we vuil zijn. Om zo weer schoon en rein
te worden. Nu, David is ook vuil. Heel erg
vuil zelfs! Maar dan op geestelijke manier.
Hij is vuil door zijn zonden. Hij is sterk ver
ontreinigd door wat hij tegen de HEERE
heeft misdreven. En hoe komt hij van die
vuilheid af? Daar is maar één weg voor.
Gewassen worden door de HEERE. Vandaar
Davids herhaalde gebed: 'HEERE, was
mij..."
David stoot zelfs nog verder door in zijn lied.
Hij denkt niet alleen aan de zonden die hij
bedreef waarvan hij gewassen moet worden.
Hij denkt al zingende óók aan de zonde waar
in hij geboren is (vers 7). Hij doelt daarmee
op zijn erfzonde. David weet het: toen ik
geboren werd, zat het al niet goed. Toen werd
mij Adams overtreding al toegerekend en
kwam ik met een onrein hart op de wereld.
En ook dat is schuld voor God. En ook daar
van moet ik gewassen worden. Mijn erf-
schuld voor God en m'n onreine hart heeft
ook wassing nodig.
En waardoor moet David dan gewassen wor
den? Daar had hij minder zicht op dan wij.
Door de offerdienst wist David dat hij het
hebben moest van het bloed. Van het bloed
der verzoening, In het licht van het Nieuwe
Testament zeggen we: David bidt in onze
tekst om gewassen te mogen worden door het
bloed van Christus. Alleen zó komen we van
onze bedreven zonden af. En alleen zó wordt
onze erfzonde ons vergeven.
Geliefde lezer, bent u er al achter gebracht
door Gods Geest dat ook li dringend gewas
sen moet worden door het bloed van Chris
tus? Want let wel: het geldt ook van ons wat
er over David in Psalm 51 gezegd wordt. Ook
wij hebben vele malen in ons leven tegen
God gezondigd. Misschien niet in die mate
als David dat deed. Wij hebben wellicht geen
overspel bedreven of ertoe aangezet. Aan
onze handen zal waaischijnlijk geen bloed
kleven. Gelukkig maar! Maar kwaad gedaan
in de ogen van de HEERE. dat hebben we
allemaal. We doen het dagelijks. En het
houdt maar niet op. Zelfs in de nacht en tij
dens onze slaap zijn we er nog mee bezig.
Wie kan voor God bestaan in zichzelf? Nie
mand toch? Volgens David niet in Psalm
143:2.
Hebt u last van uw zonden en schuld? Drukt
het u wat u tegen de HEERE misdreef? Zegt
u: hoe kom ik ervan af, van mijn ongerech
tigheid en van de vuilheid van de zonde in
mijn leven? Laat ik u dit mogen zeggen: u
komt er eigenhandig niet vanaf! Wat u ook
doet en probeert, ons zelf van onze zonden en
schuld voor God verlossen is een onmogelij
ke zaak. Een vuil raam met een vuile spons
schoonmaken, is onmogelijk. Dat wordt
alleen maar erger. Er is maar één oplossing:
we moeten door de HEERE gewassen wor
den. Gewassen worden in het bloed van Zijn
Lam.
U zegt: 'Kan dat? Zou dat voor mij ook kun
nen?' Heerlijk, dat u deze vragen stelt. Want
dat geeft mij de gelegenheid om met vrij
moedigheid te zeggen dat wassing mogelijk
is. Wat zeg ik? De HEERE doet niets liever!
Niets liever dan zondaren wassen in het
bloed van Zijn Zoon. In Hem heeft Hij een
fontein geopend voor het huis van David
en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de
zonde en tegen de onreinheid (Zach. 13:1).
Nu, die Fontein is Christus. Ik mag u uitno
digen om naar die Fontein toe te komen. Naar
Hem Die op de Goede Vrijdag Zijn bloed
stortte aan Golgotha's kruis. U mag met al
uw zonden en onreinheid naar Hem toegaan.
Met alles wat er niet mocht zijn en met het
ontbrekende dat er wel had moeten zijn. En
laat u dan wassen door de HEERE in het
bloed van Zijn Lam. Echt, er is doen aan, ook
voor u! Blijf niet langer rondlopen met de
vuilheid en onreinheid van uw zonde, maar
vlucht tot Christus! Laat u reinigen door Zijn
kostbaar bloed. Het reinigt echt van alle zon
de (1 Joh. 1:7)!
En wat gebeurt er dan, als ons dit te beurt
valt? Dat hopen we volgende week D.V. te
bezien.
Vlaardingen, Ds. C.J. Droger
OUDDORP - De medewerkers van het reli
gieuze verzoekplatenprogramma 'U Zij de
Glorie' zullen op Ie en 2e paasdag een spe
ciale uitzending verzorgen van het pro
gramma 'U Zij de Glorie'. Op Ie paasdag
word het programma uitgezonden tussen
14.00 en 16.00 uur en op 2e paasdag is deze
speciale paasspeciai te beluisteren op de
vaste uitzendtijden van het progrartmia, tus
sen 19.00 en 21.00 uur.
Voor dit programma is het niet mogelijk om
verzoekplaten aan te vragen, omdat dit pro
gramma van te voren word opgenomen.
Voor de eerstvolgende uitzending op maan
dag 4 april kunt u uw verzoeken weer door
geven via de daarvoor bestemde bus in de
vliedberg of tijdens de uitzending door te
bellen naar het telefoonnummer 0187-
682630.
Radio Goeree Lokaal zend 24 uur per dag
uit via FM 105.6 en op de kabel in de
gemeente Goedereede via 105.9 mhz.
MIDDELHARNIS - Vrijdag 1 april t/m
zaterdag 9 april verkoopt de Gemeenschaps
bibliotheek Middelharnis honderden afge
schreven boeken en informatieve videoban
den. Belangstellenden zijn van harte wel
kom tijdens de openingsuren van de
bibliotheek:
Dinsdag 14.00 -17 .OOu en 19.00-21.00
Woensdag 10.00- 17.OOu
Vrijdag 14.00-21.OOu
Zaterdag 10.00- 13.OOu
De boeken kosten: per boek 1,- en per vijf
boeken 3,50. De videobanden kosten 2,-
per band.
HERKINGEN - Voor kunstenares Diana
van Beek uit Rotterdam is schilderen, lino-
sneden en etsen een uitingsvorm. Spelen en
werken met beelden (beeldtaal) is voor haar
een dagtaak.
Wat haar bezighoudt is het denken over en
het ontwikkelen van ideeën over vormen,
structuur, techniek, kleur, enz. In haar werk
is zij bezig met het 'de-structureren van cha
os'; ofwel chaos in de orde brengen. De fas
cinatie voor Diana zit vooral in het schilde
ren van het model en het lichaam. Het uit
gangspunt is dan ook figuratief, waarbij
mens en dier centraal staan. Al werkend wil
zij hiermee de diepte in gaan, zodat de uit
komst iets verrassends is en een compleet
nieuw beeld vormt. Zij is met name bezig
met de 'vervreemding' van het lichaam en
verbeeldt het lichaam vanuit een steeds ver
anderende context. Het concept kan fysiek
en figuratief zijn, het vlees illustreert de
beweging. Het idee kan zijn ingegeven door
de geschiedenis of de religie of items die in
algemene zin voorkomen in de maatschap
pij.
Tekenen en schilderen is voor Diana van
Beek een proces van zien en kijken naar.
Maar ook het leggen van onderlinge verban
den, die dan tijdelijk worden vastgezet en
eigenlijk alweer veranderd en verwaaid zijn
in een andere context met andere verbanden.
Zij citeert hier G.Gadammer;' "Het is een
gebeuren dat de kunstenaar kan laten gebeu
ren om wat moet gebeuren." Zij laat dingen
eigenlijk ontstaan. Diana exposeert regelma
tig. Vaak in instellingen in Rotterdam en
'Koeienvan Diana van Beek.
verder in galeries in Den Haag en omstre
ken. Nu exposeert zij in Herkingen bij Thee
tuin De Bongerd vanaf de Goede Vrijdag tot
eind april. De Theetuin is vanaf medio maart
weer de hele week open, behalve de donder
dag, vanaf 10.30 uur. Dus bezoek deze expo
sitie en geniet bij ons van de eerste zonne
stralen en een gezond kopje thee.
-43-
'Men zal in Moskou wel bepalen wat nodig is of niet.'
'In Moskou?'
'Moskou weet alles.'
Nu lacht de kapitein. 'Ik hoop dat ze het je zullen
geven.'
'Dank u, kapitein.'
Franz merkt een ogenblik dat de Rus toch mens is en
geen gevangenen-kapitein.
Een week later komt de kapitein bij Franz, die is dan al
aan het voorbereidingen treffen voor het buitenwerk.
'Er is bericht gekomen, dat de trein met de goederen en
uw assistenten al op weg is naar hier.' 'Hoe kan dat?
Die kunnen er toch nog niet door?'
Nu lacht de kapitein: 'Jullie Duitsers onderschatten
ons Russen nog altijd te veel.'
Er wordt een verblijf klaar gemaakt voor het nieuwe
Russische personeel. De ploeg van Franz is onder lei
ding van Karl-Heinz, met die taak belast.
'Een bar deftige boel wordt het daar', knort Karl-Heinz
als hij even bij Franz binnenloopt om verslag uit te
brengen van de werkzaamheden.
'Die lui krijgen waarachtig lakens op d'r nest en aan de
muur hangt een levensgroot portret van Stalin. Een
aparte plé en zelfs papier om hun gat af te vegen. Het
is waarachtig haast te veel van het goede. Denk eens
even na: hoe lang is het geleden dat wij toiletpapier
hadden? Ik zegje, dat het heel dure jongens zullen zijn.
Die roken goeie sigaretten, drinken wodka of wijn. En
daarbij mag Karl-Heinz toekijken. Geloof jij dat ook
niet, jongen?'
'Je zult er goed aan doen om je lange vingers in je zak
te houden. Ik geloof dat we daar allemaal mee gebaat
zullen zijn.'
'Foei, Franz, wat denk je weer slecht over je vrind.'
Karl schatert van het lachen.
Franz kijkt hem argwanend aan, wetend dat Karl z'n
portie wel zal krijgen, zodra daartoe de gelegenheid
zich voordoet.
Intussen worden honderden plennies ingezet om de
spoorbaan vrij te maken. Ook de nein, die heeft over
winterd, moet in orde gemaakt worden, om straks weer
naar de bewoonde wereld terug te kunnen keren.
Maar waimeer de dooi doorzet, verandert de omgeving
in een modderpoel waar haast niet meer door te komen
is. De vorst is de grond nog niet uit, zodat hele stukken
land onder water komen te staan. En met de steeds val
lende regen verergert dit met de dag. Opnieuw wordt
de natuur de mens de baas. Op sonmiige plaatsen zak
ken de vrachtwagens tot aan de laadbak in de losse brij
en moet er zwaar materieel aan te pas komen om ze
weer vlot te krijgen. Intussen maakt men zich in het
kamp gereed om zo spoedig mogeüjk aan het boswerk
te kunnen beginnen. Zagen worden gevijld, bijlen
geslepen, arbeidscommando's samengesteld. En nu is
het wachten op de zon, die spoedig de taiga tot nieuw
leven zal wekken.
Franz, die de laatste hand legt aan één van zijn ont
werpen voor de houtverwerking, krijgt bezoek van
kapitein Bemerian.
'U zult spoedig kunnen beginnen, kameraad. Er is
zojuist bericht gekomen dat de trein al een heel eind op
weg is.'
'Er kan op dit moment nog geen hond uit de voeten,
laat staan een zwaar beladen trein.'
'Nou ja, we zullen wel zien!'
'Kapitein, vooruiüopend op het gebeuren hier, zou ik
willen verzoeken, uiteraard, indien u en de Russische
ingenieurs daarmee accoord gaan, om meteen te
begiimen met de bouw van de hallen, waarin de pro
ductie van de betonplaten moet plaatsvinden.'
'Ik heb u volledige vrijheid van handelen gegeven.
Alleen uw Russische collega's zullen toezien of u in
staat bent het werk goed uit te voeren.
'Wat zegt u?'
'U hebt, mag ik aannemen, mij wel verstaan.'
Franz aarzelt slechts een seconde.
Inderdaad, kapitein. Ik heb u goed verstaan.'
De kapitein kijkt hem aan, met een blik die strengheid
moet uitdrukken.
Maar daarin slaagt hij niet. De man begrijpt dat zijn
woorden de Duitser moeten grieven. Dat de werkelijk
heid geheel anders is heeft Franz door, dat beseft de
kapitein terdege.
Een stille bewondering komt over hem als hij merkt
dat Franz boven deze situatie staat.
De Duitser zal hier grote dingen gaan doen en de Rus
sen zullen met de eer gaan strijken.
Bemerian schudt zijn hoofd: 'Je zou een Rus moeten
zijn.'
'Een Rus. Ik?'
'We zouden eigenlijk trots op je moeten zijn, gezien de
dingen die hier gaan gebeuren. Helaas', - hij spreidt
zijn armen met een hulpeloos gebaar uit - 'je bent een
Duitser.'
'Ik snap het, kapitein.'
'Rusland zou je goed kunnen gebruiken, m'n jongen.
Je hebt bewezen onbaatzuchtig te werk te gaan. Daar
in schuilt de filosofie van een goed cottununist. Waar-
Ujk, Rusland zou je veel kunnen bieden.'
Franz is op z'n hoede. De ommezwaai van de kapitein
zegt hem voorzichtig te zijn.
'Jammer genoeg blijf ik een Duitser, een gevangene
zelfs, die zo rechteloos is als een luis die men met de
nagel van een duim kan platdrukken.'
'Dat zou veranderd kunnen worden.'
'Veranderd?'
'Zeker.'
'Hoe bedoelt u, geen gevangenschap meer, geen prik
keldraad? Geen Mongolen of Tartaren die je met de
nagajka de huid van je lichaam scheuren?'
'Ik dacht altijd, dat u zich voor dergelijke opvoedkun
dige maatregelen niet angstig behoefde te maken. Er is
u toch nooit zoiets aangedaan, wel?'
'Nee, dat niet, maar hoeveel van mijn kameraden lig
gen hier in de Russische aarde?'
'Ze hebben dat verdiend.'
'Verdiend noemt u dat? Het spijt mij te moeten zeggen
dat ik er anders over denk. Helaas, zelfs een mening
mag men hier niet hebben.'
'U bent niet reëel.'
'Niet?'
'Nee.'
'Indien ik mij voorzichtig, of mogelijk diplomatiek uit
druk, zeg ik dat uw opvattingen en de mijne geheel
verschillen.'
'Je bedoelt te zeggen dat je het oneens met mij bent.'
Franz lacht. Hij laat zich door de Rus niet uit z'n tent
lokken.
'Kapitein, laten we niet gaan discussiëren, ik heb
namelijk niets te zeggen. Ik zal dat ook niet vergeten.
'Jij blijft een Duitser.'
'Dit', zegt Franz, 'is precies wat ik zojuist bedoelde.'
'Misschien zullen we daar later nog weleens op terug
komen.'
'Het zal wel niet veel zin hebben, kapitein.'
Deze kijkt hem weer een ogenblik strak aan. Het
gezicht van Franz is ontwapenend eerlijk.
'Soms vergeet ik dat je een Duitser bent', bromt de
kapitein en verlaat het vertrek.
Franz gaat verder met zijn werk, dat nu bijna voltooid
is.
(wordt vervolgd)