De flitsscheidingen
teruggedraaid
eti) i e
PREDIKBEURTEN
Rommel
markt
EiyyrtDBi-raEuws
'Kompas' in actie
in Stellendam
Geert Mak
Kerkdiensten roncT de Pasen
Ger. Gem.
Nieuwe
Tonge
Vrijdag 25 maart 2005
Zondag 27 maart 2005
EIIAtlDEII-tllEUWS
Maandag 28 maart 2005
Niet verloren gaan maar leven
in de Doopsgezinde
Gemeente te Ouddorp
Op zoek naar de reeën
van Kwade Hoek
Tot de meest aantrekkelijke bewo
ners van Kwade Hoek en omstreken
behoren de reeën. Wie reeën wil
bespieden in de vrije natuur kan dat
het beste doen in de vroege ochtend
schemering. Dan is de kans het
grootst om deze kleine hertachtigen
tegen te komen. Overdag houden de
reeën zich schuil om te rusten en te
herkauwen.
Nieuw brood Moutbink
helpt Unicef
V V 1 l 7
PAGINA 2
VRIJDAG 25 MAART 2005
Wat is een flitsscheiding
In deze rubriek ga ik nogal eens kritisch
in op nieuwe regelingen in de samenleving.
Ik doe dat mede om te laten zien hoe een
nieuwe moraal zich meester maakt van onze
samenleving. In verschillende wetsvoorstel
len en maatregelen door het parlement aan
vaard en tot wet verheven, komt deze nieu
we moraal tot uitdrukking. Veelal zijn zuUce
maatregelen bedoeld als een correctie op wat
men noemt oude gebruiken die een erfenis
zijn van een christelijke moraal.
Een van die nieuwe regelingen wordt aan
geduid met de term flitsscheiding.
Hiermee wordt gedoeld op het feit dat een
huwelijk bij de burgerlijke stand kan worden
omgezet in een geregistreerd partnerschap.
Vervolgens kan dit geregistreerde partner
schap zonder tussenkomst van de rechter
ontbonden worden. Men heeft de rechter niet
meer nodig om trapsgewijs tot ontbinding
van het huwelijk, dat wil dus zeggen: tot
echtscheiding, te komen. Echtscheiding
wordt zo een procedurele aangelegenheid.
Zij wordt een formele overeenkomst met
negatief gevolg. De rechter komt er niet
meer aan te pas. Het partnerschap moet wel
officieel geregistreerd worden. Dat is echter
meer een notariële aangelegenheid dan een
beslissing van de rechtbank. Men bedenke
wel dat deze echtscheiding in twee etappen
plaatsvindt: via geregistreerd partnerschap
ontbinding van de overeenkomst en dan de
definitieve scheiding.
Of de term flitsscheiding karakteristiek is
voor deze ontbinding van het huwelijk, waag
ik te betwijfelen. De stapsgewijze voltrok
ken echtscheiding is toch niet een flitsge-
beuren. Men moet, lijkt me, zeker twee keer
naar de notaris.
Niettemin begrijp ik wel waarom men de
term flitsscheiding gebruikt. Er komt geen
juridische procedure aan te pas. De recht
bank blijft buiten beeld. Men kan de ontbin
ding van de overeenkomst stapsgewijs rege
len. Tegenover de beslissing van de rechter-
met alles wat daaraan voorafgaat en daaraan
vastzit - is er nu de besüssing van het echt
paar om het huweüjk om te zetten in een
geregistreerd partnerschap. Men kan ook
zeggen: om het huwelijk daartoe te laten
registreren. Man en vrouw weten immers dat
deze registratie een opstapje is in een neer
waartse beweging naar een definitieve schei
ding.
In aantal toegenomen
In een krant las ik dat er in 2001 duizend
flitsscheidingen plaatsvonden, in 2002 wer
den het er 4000 en in het jaar daarop 5000.
Als ik hiervoor de uitdrukking snelle afloop
der wateren kies, is dat maar ten dele juist.
Inderdaad is deze regeling een achteruit
gang; het huwelijk ontbeert meer en meer de
bescherming van de wet. De afloop betekent
in feite een toename. Na twee jaar vijf keer
zo veel als in het eerste jaar.
En nu het positieve: deze flitsscheiding
wordt onmogelijk gemaakt. Minister Don-
ner wil aan deze mogelijkheid tot stapsge
wijze ontbinding van het huwelijk - via de
tussenfase van geregistreerd partnerschap -
een einde maken.
Een ouderschapsplan
Hij zet de hiervoor in de plaats komende
regeling in vanuit het belang van het kind. In
de nieuwe wet die voor de regeling van flits
scheidingen in de plaats komt, worden
ouders die willen scheiden verplicht om een
ouderschapsplan op te stellen. Daarin wor
den afspraken geregeld over de verzorging
en de opvoeding van de kinderen. Men moet
in een gezamenlijk verzoekschrift aangeven
over welke van de gevraagde voorzieningen
overeenstemming is bereikt en over welke
verschil van mening bestaat.
Bovendien wordt gesteld dat een ouder
niet alleen het recht tot omgang met het kind
heeft, maar ook de plicht. Beide ouders blij
ven na de scheiding verantwoordelijk voor
de kinderen.
Mochten de ouders er zelf niet uitkomen,
dan kunnen zij de hulp van een bemiddelaar
inroepen die mediator wordt genoemd.
Deze regeling moet door de rechter wor
den goedgekeurd, al hoeft de rechter zich
met de totstandkoming van de regeling niet
te bemoeien. Dat is uiteraard wel nodig als
de ouders er niet uitkomen, ook niet met
behulp van een mediator.
De achterüggende gedachte is dat beide
ouders contact met het kind houden. Een
ouder die geen gezag over het kind heeft,
houdt wel de pUcht tot omgang.
Verplichte omgang met het kind
Minister Dormer heeft enkele sterke argu
menten voor deze nieuwe regeling-wetge
ving.
Allereerst: door het ontbreken van een
rechterlijke toets in de oude regeling, vervah
de verplichting van ouders (van een ouder)
omgang met het kind te hebben.
De mogelijkheid tot omgang moet als een
wettelijke plicht blijven bestaan. Dat kan
alleen juridisch en daarmee effectief gere
geld worden, als de rechter zich over de
getroffen regeling uitspreekt en haar goed
keurt.
Er is nog een ander argument. Zeker veer
tien Europese landen erkennen de flitsschei
ding niet. Wie dus in een van die landen zou
willen hertrouwen, maakt zich volgens de
daar geldende wet schuldig aan bigamie.
Deswege zou zo'n persoon een strafvervol
ging riskeren.
Waardering voor de minister
Ik wil mijn waardering uitspreken voor
deze maatregelen van minister Donner.
Allereerst noem ik het feit dat het kind
meer aandacht en zorg van beide ouders
krijgt. Een vader noch een moeder kan zich
eenzijdig aan toezicht en zorg onttrekken.
Dit betekent - als ik het zo mag uitdrukken -
een versteviging van de positie van het kind.
Alleszins begrijpelijk en billijk. Een van bei
de ouders kan zich niet zo maar onttrekken
aan de zorgplicht jegens het kind, ook al
bestaat die zorgplicht voorshands vooral in
een omgangsplicht.
Vervolgens: Nederland kan niet doen als
of het op een eiland ligt. Daarom zal men
ermee moeten rekenen dat zij hier niet in een
strafproces betrokken worden. Buiten
Nederland gelden deze regels niet. Daarom
zal in een aantal landen de (flits)scheiding
niet erkend worden. Dan is er bij een nieuw
huwelijk daar sprake van bigamie.
In deze nieuwe, voorgenomen wetgeving
zit iets van het gezonde verstand dat in ons
land doorslaggevend was bij wetgeving en
regelingen.
Dat met name het belang van het kind in
deze nieuwe wet centraal staat, waardeer ik,
ook al ontbreken andere morele overwegin
gen; een stukje van het kwaad wordt inge
perkt, zij het dat dit minimaal gebeurt. Toch
is dat minimale winst, vooral omdat het
bevochten wordt op een steeds losser wor
dende moraal.
Ten overvloede meld ik dat ik de gege
vens voor dit artikel grotendeels ontleen aan
een uitvoerig overzicht in NRC Handelsblad
van 12 maart jongstleden.
WH. Velema
Goede Vrijdag
OUDDORP - Hersteld Herv. Kerk Dorps-
kerk: 9.30 uur ds. L. Groenenberg, Oud-
Beijerland en 18.30 uur ds. D. Hei-
kamp, Staphorst - Ger. Gem. 19.30 uur
leesdienst.
STELLENDAM - Hersteld Herv. Kerk
19.00 uur ds. M. Goudriaan, Lunteren.
HERKINGEN - Hersteld Herv. Kerk
19.00uurds.A. van Wijk.
MIDDELHARNIS - Hersteld Herv. Kerk
19.00uurds. C. Gielen.
NIEUWE TONGE - Hersteld Herv. Kerk
10.00 uur ds. G. Meuleman, Ouddorp.
OOLTGENSPLAAT - Hersteld Herv.
Kerk 14.30 uur ds. C. M. Visser, Boven-
Hardinxveld (in kerkgebouw Ger. Gem.).
Eerste Paasdag
OUDDORP - Hersteld Herv. Kerk Dorps-
kerk: 9.30 uur kand. H. Lassche, Stap
horst en 18.30 uur ds. J. J. Roodsant,
Dirksland. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. J.
J. Roodsant, Dirksland en 18.30 uur
kand. H. Lassche, Staphorst - Ger.
Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst -
Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur
ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. J. Scheps
- Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. J.
Smink; 11.15 uur pfr. G. Gericke, duits-
talig en 18.30 uur ds. J. Smink.
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-liollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)47 1020
Fax (0187)48 5736
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mall: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,29;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensbericfiten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Vlllerius,
tel. (0187)4710 22,
e-mall: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten
kan zonder opgaaf van redenen
vporden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per k-wartaal 9,50
Per halfjaar 18,50
Per jaar 36,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
GOEDEREEDE - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10.00 uur kand. G. J. v. d.
Haar, Wijk en Aalburg en 18.30 uur drs.
W. Meijer, Yerseke - Hersteld Herv.
Kerk 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van
Estrik en 17.00 en 18.45 uur ds. A. Kot,
Schoonrewoerd.
STELLENDAM - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10.00 uur kand. D. Wol-
ters, Nieuwerkerk a/d IJssel en 17.00 uur
ds. P. Kolijn, Krimpen a/d IJssel, voor
bereiding Heilig Avondmaal - Prot.
Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur de heer
K. Baas en 18.30 uur ds. C. G. Kant -
Hersteld Herv. Kerk 10.00 uur ds. H. J.
Boer, Nieuwe Tonge en 19.00 uur ds. C.
Gielen, Middelharnis.
MELISSANT - Hersteld Herv. Kerk 10.00
uur ds. P. Korteweg en 18.00 uur ds. A.
van Wijk, Herkingen - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in
Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 9.30 uur M.
Noorloos.
DIRKSLAND - Prot. Kerk in Ned. (Her
vormd) 10.00 uur ds. G. van Meijeren en
18.00 uur ds. M. J. Paul, Ede - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok -
Ziekenhuis: A. Dubbeld.
HERKINGEN - Prot. Kerk in Ned. (Her
vormd) 10.00 uur kand. B. Jongeneel,
Alblasserdam en 18.00 uur ds. J. WU-
lemsen - Hersteld Herv. Kerk 10.00
uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur kand.
B. D. Bouman, Sommelsdijk - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10.00 uur ds. R. W. van
Mourik en 18.00 uur ds. A. P. Voets -
Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W.
van Bennekom, zingen Paasliederen en
15.30 uur Zangdienst - Prot. Kerk in
Ned. (Exodus) 10.00 uur ds. M. R.
Hoffenkamp - Rem. Ger. Gem. 10.00
uur ds. J. F. Klijnsma - CAMA Ge
meente 10.00 uur K. van Holten.
MIDDELHARNIS - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 9.45 uur Samenzang Paas
liederen; 10.00 uur ds. A. P. Voets en
18.00 uur ds. C. Doomeweerd - Prot.
Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. L. J.
Lingen en 17.00 uur commissie eredienst
- Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees
dienst- Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. P. den Butter - Ger. Kerk (Vrij
gemaakt) 9.30 uur leesdienst en 16.45
uur ds. P. Waterval - Hersteld Herv.
Kerk 9.30 uur ds. J. C. den Toom en
17.00 uur ds. C. Gielen.
NIEUWE TONGE - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 9.30 uur ds. P. J. Droogers,
Werkendam en 18.00 uur ds. G. C.
Kunz, Dordrecht - Hersteld Herv. Kerk
9.30 uur ds. J. Kot, Borssele en 18.00 uur
ds. IJ. R. Bijl, Gouda - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Prot. Kerk in Ned. (Her
vormd) 9.45 uur ds. L. de Wit en 18.00
uur ds. H. van Ginkel, Goes - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa
Gemeente 10.00 uur de heer H, J. P.
Scheermeijer.
STAD aan 't HARINGVLIET - Prot. Kerk
in Ned. (Hervormd) 9.45 uur kand. L.
Plug, Katwijk, zingen Paasliederen en
18.00 uur ds. D. Siebelink, Klaaswaal -
Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur
ds. D. Pranger en 18.00 uur ds. A. S.
Rienstra - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DEN BOMMEL - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10.00 uur ds. C. Doome
weerd en 18.00 uur ds. R. W. van Mou
rik - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00
enl8.00uurds.Th.de Kok.
OOLTGENSPLAAT - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 9.30 uur dr. T. E. van
Spanje en 18.00 uur kand. P. C. Zorge,
Ouderkerk a/d IJssel - Prot. Kerk in
Ned. (Geref.) 9.30 uur de heer A. de
Jong en 18.00 uur drs. G. den Hartogh -
Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst
- Hersteld Herv. Kerk 10.00 en 15.00
uur ds. J. H. C. Olie, Spijk.
LANGSTRAAT - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) lO.CK) uur kand. A. L. Kor-
naat, Strijen, paasviering Zondagsschool.
Tweede Paasdag
OUDDORP - Hersteld Herv. Kerk Dorps-
kerk: 9.30 uur ds. A. de Groot, Numans-
dorp - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst -
Doopsgezinde Gem. 10.00 uur ds. J.
Smink, Paaszangdienst.
GOEDEREEDE - Prot. Kerk in Ned. 9.30
uur ds. A. Goedvree, Amemuiden - Her
steld Herv. Kerk 9.30 uur ds. J. W. van
Estrik.
STELLENDAM - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 9.30 uur kand. G. van der
Haar, Wijk en Aalburg - Hersteld Herv.
Kerk 9.30 uur ds. B. M. Meuleman,
Kockengen.
MELISSANT - Hersteld Herv. Kerk 9.30
uur ds. P. Korteweg (bevestiging J.
Molenaar) - Ger. Gem. 9.30 uur lees
dienst.
DIRKSLAND - Prot. Kerk in Ned. (Her
vormd) 9.00 uur ds. K. van Meijeren,
Bameveld, m.m.v. Sursum Corda - Ger.
Gem. 10.00 uur ds. A. J. Gunst.
HERKINGEN - Prot. Kerk in Ned. 9.30
uur kand. mr. J. Kooij, Barendrecht -
Hersteld Herv. Kerk 9.O0 uur ds. A.
van Wijk - Ger. Gem. 10.00 uur lees
dienst.
SOMMELSDIJK - Prot. Kerk in Ned. 9.30
uur ds. T. W. van Bennekom.
MIDDELHARNIS - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 9.00 uur ds. A. Belder -
Hersteld Herv. Kerk 9.30 uur ds. J. C.
den Toom - Chr. Ger. Kerk 9.30 uur ds.
P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 uur ds.
P. Blok, bediening Heilige Doop.
NIEUWE TONGE - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 9.30 uur ds. J. C. de Groot,
Dordrecht - Hersteld Herv. Kerk 18.30
uur ds. A. de Groot, Numansdorp - Ger.
Gem. 10.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Prot. Kerk in Ned. (Her
vormd) 9.30 uur ds. L. de Wit - Ger.
Gem. 10.00 uur leesdienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Prot. Kerk
in Ned. (Hervormd) 9.30 uur ds. J. C.
Mesu, Nw. en St. Joosland.
DEN BOMMEL - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 19.00 uur Zondagsschool
dienst.
OOLTGENSPLAAT - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 9.30 uur dr. T. E. van
Spanje - Hersteld Herv. Kerk 10.00
uur ds. J. Kot, Borssele - Ger. Gem.
9.30 uur leesdienst.
Op Vrijdagmiddag en -avond 1 april zijn er
in de Ned. Herv. basisschool Het Kompas
aan de Schoolstraat in Stellendam weer
volop activiteiten want het is weer tijd voor
de tweejaarlijkse actieavond. Vanaf 's mid
dags 15.30 tot 's avonds 19.30 uur is er weer
van alles te beleven.
Omdat de activiteiten ook tijdens etenstijd
plaatsvinden heeft de organisatie er voor
gezorgd dat de bezoekers in en bij de school
uitgebreid aan hun 'trekken' kunnen komen.
Er zal gebakken en gerookte vis gegeten
kunnen worden, evenals patat, kroketten en
frikadellen, maar ook de bolussen, tompoe
zen en worstenbroodjes zullen niet ontbre
ken.
Natuurlijk zullen er tal van andere activitei
ten zijn, zoals enveloppentrekken, spijker
slaan, buksschieten, sjoelen, darten enz.
Voor jong en oud zijn er voldoende activi
teiten. De opbrengst van de actiedag is voor
de school.
Eindelijk was zover en kwam de beken
de journalist-historicus naar Middelhar
nis. Mak verwierf nationale bekendheid
met boeken als 'De eeuw van mijn vadef
en 'In Europa'. De lezing van chroni
queur Geert Mak was een ruim een uur
durend college over de totstandkoming
van zijn boek over het Europa van de
t'wintigste eeuw. Hij had daarbij geen
(spraak) water nodig, het glas mineraal
water bleef die avond nagenoeg onaan
geroerd. Hij noemde nadrukkelijk de
middelen die hem ondersteunden en de
bijzondere ontmoetingen die hij onder
weg had. Of er sprake was van hét Euro
pa liet hij aanvankelijk in het midden,
later maakte hij wel onderscheid tussen
Noord- en Zuid-Europa. De opmerking
als zou hij als zoveel historici pessimis
tisch zijn weersprak de Amsterdamse
stadssocioloog. Hij schreef zichzelf,
ondanks de gruwelen van de vorige
eeuw, juist een 'optimistische' kijk op
het verleden en de toekomst toe. Elders
gaf Mak aan dat het schrijven van 'In
Europa' zijn denken over het kwaad in
de wereld wel had beïnvloed. De schrij
ver haalde het woord kwaad overigens
ook even aan in het t.v.-interview met
Paul Rosenmöller. Helaas leent een der
gelijke avond zich er niet voor om nader
van gedachten te wisselen over bijv. de
herkomst en de aard van het kwaad.
Ondanks het feit dat de t-svintigste
eeuw, en zeker de eerste helft ook voor
wat Europa betreft als de eeuw van het
kwaad kan worden bestempeld, is Mak
ten diepste niet somber gestemd over
de toekomst van het continent. Hij is er
wel van overtuigd dat Europa grote pro
blemen te wachten staat, maar de
schrijver is er evenzeer van overtuigd
dat de overgrote meerderheid van de
moslims die hier wonen Europeaan zul
len worden. Het 'nieuwe' Europa is wel
gedoemd tot kwetsbaarheid, maar die
zal niet door de radicale islam te niet
worden gedaan. Dat Geert Mak hier
romantiseert en idealiseert ziet de
socioloog zelf ook in, maar de proble
men waarmee Europa te kampen krijgt,
zoals energie en het milieu, kunnen
overwonnen worden. Bij Mak staat de
vitaliteit van het oude continent voor
op. Ondertussen is Mak zo verstandig
zich niet voor elk debat en gesprek te
lenen. Hij kent als geen ander de macht
en de invloed van de media. Feitelijk
pleitte hij voor een periode van terug
houdendheid. Niet van rust natuurlijk.
Het debat kent geen 'pauze' en moet
gevoerd worden, maar men hoeft niet
voor ieder punt de camera's te laten
snorren. Deze oproep tot kalmte siert
hem, velen weten niet van ophouden en
doen het voorkomen alsof het zgn.
islamdebat binnen enkele weken of
maanden gevoerd kan worden of doen
alsof de Tweede Kamerverkiezingen
voor de deur staan. Over Maks visie op
dé islam, die inderdaad niet bestaat, en
de zgn. moderne islam is het laatste
woord nog niet gezegd. Dat brengt mij
tot een klassieke afsluiting van dit
stukje: geschiedenis is een discussie
zonder eind.
Op deze Goede Vrijdag, direct voor Pasen,
geef ik aandacht aan een boekje dat 52 korte
bijbeloverdenkingen bevat. Met daarin aan
dacht voor de diverse aspecten van het
geloof. Het is eenvoudig en in een directe
stijl geschreven. De auteur is ds. P. van
Ruitenburg, voorheen predikant van de
Gereformeerde Gemeenten van Meliskerke
en Dordrecht. Nu is hij verbonden aan de
Netherlands Reformed Congregation van
Chiliwack BC, Canada.
Ter illustratie, maar met name ter meditatie,
neem ik het hoofdstukje over dat aandacht
vraagt voor een bekende tekst:
"Opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet
verderve, maar liet eeuwige leven hebbe",
Johannes 3 16.
"Het is moeilijk te bewijzen dat er geen God
is. Als je een roos bekijkt, als er een kindje
geboren wordt, als je oomhoog kijkt naar de
sterten, is God bijna tastbaar (Hand. 17:27).
Het ligt veel meer voor de hand dat de
wereld door God is geschapen dan dat alles
ontstaan zou zijn door een bijna oneindige
reeks van toevalligheden. Toch zijn er velen
die de fossielen zo interpreteren dat wij
mensen zijn ontwikkeld uit de dierenwereld
en zij gaan ervan uit dat de dood er eerder
was dan de mens. De dood eerder dan wij
mensen? Ja, en het gevolg is dat de dood
geen straf op de zonde is en we eigenlijk
over schuld niet kunnen spreken. Mensen
zijn dan immers het product van hun evolu
tie, opvoeding en ervaringen. En waar zou
geloof goed voor moeten zijn?
Zondeval
De bijbel leert het anders. De hemel en de
aarde zijn geschapen in zes dagen en God
zag dat het zeer goed was. Ook Adam was
goed geschapen. Hij leek - ook al was het
heel in het klein - op God en had kennis,
gerechtigheid en heiligheid. Hij leefde in de
allerbeste harmonie met zijn Schepper en de
dood was nog onbekend. De goede Adam -
die geschapen was met een vrije wil - stond
echter moedwillig tegen God op, ondanks;
het feit dat hij gewaarschuwd was. Onmid
dellijk veranderde de wereld in een'
vervloekte wereld. Adam had zich losgerukt,
van God en moest nu sterven. Zonder Zalig-;
maker zou hij voor eeuwig verioren zijn.
Verderfen
Toch was het Gods wil om mensen te ver-;
lossen opdat ze niet zouden verderven maar
het eeuwige leven hebben. En hier is het^
geloof zo cruciaal. Een iegelijk die in Hem
gelooft zal niet verderven. Het grote verschil
tussen mensen is dat ze óf het eeuwige leven
krijgen, óf verloren gaan. Gods Woord is er
duidelijk over dat het niet mee zal vallen om
zonder God en onder de vloek voor eeuwig
pijn te moeten lijden. Niemand heeft meer
over de hel gesproken dan Jezus Zelf! Het is
een plaats waar het vuur niet wordt uitge
blust, waar de knagende worm niet sterft,
waar de tanden worden geknerst. Zonde ver
dient eeuwige straf omdat het zonde is tegen
de allerhoogste majesteit Gods. Wie zou er
zich een goede voorstelling van kunnen
maken wat het is om tegen zo'n goeddoend,
en heilig God te zondigen? Het is zo;
ondankbaar, zo grof, zo God onterend, zo
dwaas, met zulke verstrekkende gevolgen.
De verhoogde slang
Vele Israëlieten waren gebeten door giftige
slangen en lagen versuft en in pijn op de^
grond. Ze wisten dat ze de beet niet zouden
overleven. Mozes mocht echter een koperen
slang maken en die aan een paal bevestigen.
Wie in geloof naar de opgerichte slang keek;
zou beter worden. Wat een mooi voorbeeld
is dat. We lezen in Johannes 3 dat Christus
ook zo wordt opgericht aan het kruis en wie
naar Hem opkijkt om alleen door Hem gered
te worden, zal niet verderven, maar het
eeuwige leven hebben. Waarom zijn er toch
zo velen die niet naar Hem opzien en blijk
baar liever verloren blijven? Bewijst het niet
dat we van nature geestelijk dood zijn?"
Maar in de koperen slang, in de gekruisigde
en opgestane Heere Jezus, is zaligheid voor
zulke verloren en dode zondaren!
N.a.v.: Ds. P. van Ruitenbiirg, Echt geloven.
52 bijbeloverdenkingen over wat
geloven wel en niet is. Uitgeverij Den
Hertog te Houten. Paperback. ISBN 90-
331-1864-5. 172 pag. Prijs €14,50.
J.M.J. Kieviet
Goede Vrijdag
Zondag
1 e Paasdag
Maandag
2e Paasdag
19.30 uur Avondmaal
07.45 uur Paasontbijt
09.30 uur Paasmorgendienst m.m.v. Kerkkoor
11.15 uur Duitstalige dienst
18.30 uur Paasavonddlenst
M.m.v. Evangelisatiekoor Zuidland
10.00 uur Paaszang
Muzikale medewerking in de diensten: Diverse musici.
Voorganger in alle diensten is ds. J. Smink.
De Paasdlensten zijn - evenals al onze kerkdiensten - te beluisteren
via Radio Goeree Lokaal.
NIEUWE TONGE - Heeft u de zolder opge
ruimd of uw huis? En kwam u overtollige
huisraad tegen? Bel dan naar William Hout:
0187-652502. Het wordt dan zo spoedig
mogelijk u opgehaald! De opbrengst van
deze rommelmarkt, die op 20 augustus
plaatsvindt komt geheel ten goede van de
aflossing van het kerkgebouw.
De reeënexcursie die Natuurmonumenten
op zaterdag 9 april in Kwade Hoek houdt,
start daarom ook al om 06.00 uur 's och
tends. De gids gaat samen met u op pad op
MIDDELHARNIS - Bij bakkerij
Hans Spoel is vanaf heden het nieuwe
brood Moutbink te koop. Een ideaal
gezinsbrood, zonder zaden en pitten
dat ook nog eens Unicef helpt bij een
onderwijsproject in Bolivia. Per ver
kochte Moutbink gaat er vijf eurocent
naar Unicef.
Unicef is de kinderorganisatie van de Ver
enigde Naties en heeft tot doel kinderen over
de hele wereld opvoeding en onderwijs te
verzorgen. In 2005 bestaat de Nederlandse
afdeling van de Unicef 50 jaar en Meneba
geeft de ambachtelijke bakkerij de mogelijk
heid tot een exclusieve, structurele actie met
Unicef.
Unicef was ook betrokken bij de massale
noodhulp aan Azië, zij heeft veel goede din
gen kunnen doen. Toch is het belangrijk dat
Unicef over de hele wereld goede dingen
kan blijven doen. Vandaar dat er nu aan
dacht wordt gevraagd voor een onderwijs
project voor indianenkinderen in Bolivia.
Dankzij de steun van Unicef krijgen zij niet
alleen beter onderwijs, maar wordt de kinde
ren ook geleerd hoe zij met hun leefomge
ving om dienen te gaan.
zoek naar reeën die natuurlijk op gepaste
afstand bekeken worden. Onderweg zal hij
u alles vertellen over deze dieren. Zo zal de
gids u uitleg geven over voeding, territoria
en levenswijze van deze dieren.
Als u mee wik met deze excursie, die onge
veer twee uur zal duren, kunt u zich aan
melden bij VVV Ouddorp aan Zee, tel.
(0187) 68 17 89. Hier hoort u waar het start
punt van de excursie is. De kosten van de
excursies zijn voor leden van Natuurmonu
menten 4,00, niet-leden betalen 7,00 en
kinderen t^m 12 jaar 2,00.
Trek goede wandelschoenen aan, doe geen
parfum op en neem een verrekijker mee!