De flitsscheidingen teruggedraaid eti) i e PREDIKBEURTEN Rommel markt EiyyrtDBi-raEuws 'Kompas' in actie in Stellendam Geert Mak Kerkdiensten roncT de Pasen Ger. Gem. Nieuwe Tonge Vrijdag 25 maart 2005 Zondag 27 maart 2005 EIIAtlDEII-tllEUWS Maandag 28 maart 2005 Niet verloren gaan maar leven in de Doopsgezinde Gemeente te Ouddorp Op zoek naar de reeën van Kwade Hoek Tot de meest aantrekkelijke bewo ners van Kwade Hoek en omstreken behoren de reeën. Wie reeën wil bespieden in de vrije natuur kan dat het beste doen in de vroege ochtend schemering. Dan is de kans het grootst om deze kleine hertachtigen tegen te komen. Overdag houden de reeën zich schuil om te rusten en te herkauwen. Nieuw brood Moutbink helpt Unicef V V 1 l 7 PAGINA 2 VRIJDAG 25 MAART 2005 Wat is een flitsscheiding In deze rubriek ga ik nogal eens kritisch in op nieuwe regelingen in de samenleving. Ik doe dat mede om te laten zien hoe een nieuwe moraal zich meester maakt van onze samenleving. In verschillende wetsvoorstel len en maatregelen door het parlement aan vaard en tot wet verheven, komt deze nieu we moraal tot uitdrukking. Veelal zijn zuUce maatregelen bedoeld als een correctie op wat men noemt oude gebruiken die een erfenis zijn van een christelijke moraal. Een van die nieuwe regelingen wordt aan geduid met de term flitsscheiding. Hiermee wordt gedoeld op het feit dat een huwelijk bij de burgerlijke stand kan worden omgezet in een geregistreerd partnerschap. Vervolgens kan dit geregistreerde partner schap zonder tussenkomst van de rechter ontbonden worden. Men heeft de rechter niet meer nodig om trapsgewijs tot ontbinding van het huwelijk, dat wil dus zeggen: tot echtscheiding, te komen. Echtscheiding wordt zo een procedurele aangelegenheid. Zij wordt een formele overeenkomst met negatief gevolg. De rechter komt er niet meer aan te pas. Het partnerschap moet wel officieel geregistreerd worden. Dat is echter meer een notariële aangelegenheid dan een beslissing van de rechtbank. Men bedenke wel dat deze echtscheiding in twee etappen plaatsvindt: via geregistreerd partnerschap ontbinding van de overeenkomst en dan de definitieve scheiding. Of de term flitsscheiding karakteristiek is voor deze ontbinding van het huwelijk, waag ik te betwijfelen. De stapsgewijze voltrok ken echtscheiding is toch niet een flitsge- beuren. Men moet, lijkt me, zeker twee keer naar de notaris. Niettemin begrijp ik wel waarom men de term flitsscheiding gebruikt. Er komt geen juridische procedure aan te pas. De recht bank blijft buiten beeld. Men kan de ontbin ding van de overeenkomst stapsgewijs rege len. Tegenover de beslissing van de rechter- met alles wat daaraan voorafgaat en daaraan vastzit - is er nu de besüssing van het echt paar om het huweüjk om te zetten in een geregistreerd partnerschap. Men kan ook zeggen: om het huwelijk daartoe te laten registreren. Man en vrouw weten immers dat deze registratie een opstapje is in een neer waartse beweging naar een definitieve schei ding. In aantal toegenomen In een krant las ik dat er in 2001 duizend flitsscheidingen plaatsvonden, in 2002 wer den het er 4000 en in het jaar daarop 5000. Als ik hiervoor de uitdrukking snelle afloop der wateren kies, is dat maar ten dele juist. Inderdaad is deze regeling een achteruit gang; het huwelijk ontbeert meer en meer de bescherming van de wet. De afloop betekent in feite een toename. Na twee jaar vijf keer zo veel als in het eerste jaar. En nu het positieve: deze flitsscheiding wordt onmogelijk gemaakt. Minister Don- ner wil aan deze mogelijkheid tot stapsge wijze ontbinding van het huwelijk - via de tussenfase van geregistreerd partnerschap - een einde maken. Een ouderschapsplan Hij zet de hiervoor in de plaats komende regeling in vanuit het belang van het kind. In de nieuwe wet die voor de regeling van flits scheidingen in de plaats komt, worden ouders die willen scheiden verplicht om een ouderschapsplan op te stellen. Daarin wor den afspraken geregeld over de verzorging en de opvoeding van de kinderen. Men moet in een gezamenlijk verzoekschrift aangeven over welke van de gevraagde voorzieningen overeenstemming is bereikt en over welke verschil van mening bestaat. Bovendien wordt gesteld dat een ouder niet alleen het recht tot omgang met het kind heeft, maar ook de plicht. Beide ouders blij ven na de scheiding verantwoordelijk voor de kinderen. Mochten de ouders er zelf niet uitkomen, dan kunnen zij de hulp van een bemiddelaar inroepen die mediator wordt genoemd. Deze regeling moet door de rechter wor den goedgekeurd, al hoeft de rechter zich met de totstandkoming van de regeling niet te bemoeien. Dat is uiteraard wel nodig als de ouders er niet uitkomen, ook niet met behulp van een mediator. De achterüggende gedachte is dat beide ouders contact met het kind houden. Een ouder die geen gezag over het kind heeft, houdt wel de pUcht tot omgang. Verplichte omgang met het kind Minister Dormer heeft enkele sterke argu menten voor deze nieuwe regeling-wetge ving. Allereerst: door het ontbreken van een rechterlijke toets in de oude regeling, vervah de verplichting van ouders (van een ouder) omgang met het kind te hebben. De mogelijkheid tot omgang moet als een wettelijke plicht blijven bestaan. Dat kan alleen juridisch en daarmee effectief gere geld worden, als de rechter zich over de getroffen regeling uitspreekt en haar goed keurt. Er is nog een ander argument. Zeker veer tien Europese landen erkennen de flitsschei ding niet. Wie dus in een van die landen zou willen hertrouwen, maakt zich volgens de daar geldende wet schuldig aan bigamie. Deswege zou zo'n persoon een strafvervol ging riskeren. Waardering voor de minister Ik wil mijn waardering uitspreken voor deze maatregelen van minister Donner. Allereerst noem ik het feit dat het kind meer aandacht en zorg van beide ouders krijgt. Een vader noch een moeder kan zich eenzijdig aan toezicht en zorg onttrekken. Dit betekent - als ik het zo mag uitdrukken - een versteviging van de positie van het kind. Alleszins begrijpelijk en billijk. Een van bei de ouders kan zich niet zo maar onttrekken aan de zorgplicht jegens het kind, ook al bestaat die zorgplicht voorshands vooral in een omgangsplicht. Vervolgens: Nederland kan niet doen als of het op een eiland ligt. Daarom zal men ermee moeten rekenen dat zij hier niet in een strafproces betrokken worden. Buiten Nederland gelden deze regels niet. Daarom zal in een aantal landen de (flits)scheiding niet erkend worden. Dan is er bij een nieuw huwelijk daar sprake van bigamie. In deze nieuwe, voorgenomen wetgeving zit iets van het gezonde verstand dat in ons land doorslaggevend was bij wetgeving en regelingen. Dat met name het belang van het kind in deze nieuwe wet centraal staat, waardeer ik, ook al ontbreken andere morele overwegin gen; een stukje van het kwaad wordt inge perkt, zij het dat dit minimaal gebeurt. Toch is dat minimale winst, vooral omdat het bevochten wordt op een steeds losser wor dende moraal. Ten overvloede meld ik dat ik de gege vens voor dit artikel grotendeels ontleen aan een uitvoerig overzicht in NRC Handelsblad van 12 maart jongstleden. WH. Velema Goede Vrijdag OUDDORP - Hersteld Herv. Kerk Dorps- kerk: 9.30 uur ds. L. Groenenberg, Oud- Beijerland en 18.30 uur ds. D. Hei- kamp, Staphorst - Ger. Gem. 19.30 uur leesdienst. STELLENDAM - Hersteld Herv. Kerk 19.00 uur ds. M. Goudriaan, Lunteren. HERKINGEN - Hersteld Herv. Kerk 19.00uurds.A. van Wijk. MIDDELHARNIS - Hersteld Herv. Kerk 19.00uurds. C. Gielen. NIEUWE TONGE - Hersteld Herv. Kerk 10.00 uur ds. G. Meuleman, Ouddorp. OOLTGENSPLAAT - Hersteld Herv. Kerk 14.30 uur ds. C. M. Visser, Boven- Hardinxveld (in kerkgebouw Ger. Gem.). Eerste Paasdag OUDDORP - Hersteld Herv. Kerk Dorps- kerk: 9.30 uur kand. H. Lassche, Stap horst en 18.30 uur ds. J. J. Roodsant, Dirksland. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. J. J. Roodsant, Dirksland en 18.30 uur kand. H. Lassche, Staphorst - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. J. Scheps - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. J. Smink; 11.15 uur pfr. G. Gericke, duits- talig en 18.30 uur ds. J. Smink. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-liollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 1020 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mall: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,29; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensbericfiten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Vlllerius, tel. (0187)4710 22, e-mall: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen vporden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per k-wartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per jaar 36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 GOEDEREEDE - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur kand. G. J. v. d. Haar, Wijk en Aalburg en 18.30 uur drs. W. Meijer, Yerseke - Hersteld Herv. Kerk 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 17.00 en 18.45 uur ds. A. Kot, Schoonrewoerd. STELLENDAM - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur kand. D. Wol- ters, Nieuwerkerk a/d IJssel en 17.00 uur ds. P. Kolijn, Krimpen a/d IJssel, voor bereiding Heilig Avondmaal - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur de heer K. Baas en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Hersteld Herv. Kerk 10.00 uur ds. H. J. Boer, Nieuwe Tonge en 19.00 uur ds. C. Gielen, Middelharnis. MELISSANT - Hersteld Herv. Kerk 10.00 uur ds. P. Korteweg en 18.00 uur ds. A. van Wijk, Herkingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 9.30 uur M. Noorloos. DIRKSLAND - Prot. Kerk in Ned. (Her vormd) 10.00 uur ds. G. van Meijeren en 18.00 uur ds. M. J. Paul, Ede - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok - Ziekenhuis: A. Dubbeld. HERKINGEN - Prot. Kerk in Ned. (Her vormd) 10.00 uur kand. B. Jongeneel, Alblasserdam en 18.00 uur ds. J. WU- lemsen - Hersteld Herv. Kerk 10.00 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur kand. B. D. Bouman, Sommelsdijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. R. W. van Mourik en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W. van Bennekom, zingen Paasliederen en 15.30 uur Zangdienst - Prot. Kerk in Ned. (Exodus) 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. J. F. Klijnsma - CAMA Ge meente 10.00 uur K. van Holten. MIDDELHARNIS - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.45 uur Samenzang Paas liederen; 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. C. Doomeweerd - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur commissie eredienst - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees dienst- Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Kerk (Vrij gemaakt) 9.30 uur leesdienst en 16.45 uur ds. P. Waterval - Hersteld Herv. Kerk 9.30 uur ds. J. C. den Toom en 17.00 uur ds. C. Gielen. NIEUWE TONGE - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 uur ds. P. J. Droogers, Werkendam en 18.00 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht - Hersteld Herv. Kerk 9.30 uur ds. J. Kot, Borssele en 18.00 uur ds. IJ. R. Bijl, Gouda - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Prot. Kerk in Ned. (Her vormd) 9.45 uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gemeente 10.00 uur de heer H, J. P. Scheermeijer. STAD aan 't HARINGVLIET - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.45 uur kand. L. Plug, Katwijk, zingen Paasliederen en 18.00 uur ds. D. Siebelink, Klaaswaal - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. D. Pranger en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. C. Doome weerd en 18.00 uur ds. R. W. van Mou rik - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 enl8.00uurds.Th.de Kok. OOLTGENSPLAAT - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 uur dr. T. E. van Spanje en 18.00 uur kand. P. C. Zorge, Ouderkerk a/d IJssel - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 9.30 uur de heer A. de Jong en 18.00 uur drs. G. den Hartogh - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Hersteld Herv. Kerk 10.00 en 15.00 uur ds. J. H. C. Olie, Spijk. LANGSTRAAT - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) lO.CK) uur kand. A. L. Kor- naat, Strijen, paasviering Zondagsschool. Tweede Paasdag OUDDORP - Hersteld Herv. Kerk Dorps- kerk: 9.30 uur ds. A. de Groot, Numans- dorp - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 10.00 uur ds. J. Smink, Paaszangdienst. GOEDEREEDE - Prot. Kerk in Ned. 9.30 uur ds. A. Goedvree, Amemuiden - Her steld Herv. Kerk 9.30 uur ds. J. W. van Estrik. STELLENDAM - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 uur kand. G. van der Haar, Wijk en Aalburg - Hersteld Herv. Kerk 9.30 uur ds. B. M. Meuleman, Kockengen. MELISSANT - Hersteld Herv. Kerk 9.30 uur ds. P. Korteweg (bevestiging J. Molenaar) - Ger. Gem. 9.30 uur lees dienst. DIRKSLAND - Prot. Kerk in Ned. (Her vormd) 9.00 uur ds. K. van Meijeren, Bameveld, m.m.v. Sursum Corda - Ger. Gem. 10.00 uur ds. A. J. Gunst. HERKINGEN - Prot. Kerk in Ned. 9.30 uur kand. mr. J. Kooij, Barendrecht - Hersteld Herv. Kerk 9.O0 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 uur lees dienst. SOMMELSDIJK - Prot. Kerk in Ned. 9.30 uur ds. T. W. van Bennekom. MIDDELHARNIS - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.00 uur ds. A. Belder - Hersteld Herv. Kerk 9.30 uur ds. J. C. den Toom - Chr. Ger. Kerk 9.30 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 uur ds. P. Blok, bediening Heilige Doop. NIEUWE TONGE - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 uur ds. J. C. de Groot, Dordrecht - Hersteld Herv. Kerk 18.30 uur ds. A. de Groot, Numansdorp - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Prot. Kerk in Ned. (Her vormd) 9.30 uur ds. L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 uur ds. J. C. Mesu, Nw. en St. Joosland. DEN BOMMEL - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 19.00 uur Zondagsschool dienst. OOLTGENSPLAAT - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 uur dr. T. E. van Spanje - Hersteld Herv. Kerk 10.00 uur ds. J. Kot, Borssele - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst. Op Vrijdagmiddag en -avond 1 april zijn er in de Ned. Herv. basisschool Het Kompas aan de Schoolstraat in Stellendam weer volop activiteiten want het is weer tijd voor de tweejaarlijkse actieavond. Vanaf 's mid dags 15.30 tot 's avonds 19.30 uur is er weer van alles te beleven. Omdat de activiteiten ook tijdens etenstijd plaatsvinden heeft de organisatie er voor gezorgd dat de bezoekers in en bij de school uitgebreid aan hun 'trekken' kunnen komen. Er zal gebakken en gerookte vis gegeten kunnen worden, evenals patat, kroketten en frikadellen, maar ook de bolussen, tompoe zen en worstenbroodjes zullen niet ontbre ken. Natuurlijk zullen er tal van andere activitei ten zijn, zoals enveloppentrekken, spijker slaan, buksschieten, sjoelen, darten enz. Voor jong en oud zijn er voldoende activi teiten. De opbrengst van de actiedag is voor de school. Eindelijk was zover en kwam de beken de journalist-historicus naar Middelhar nis. Mak verwierf nationale bekendheid met boeken als 'De eeuw van mijn vadef en 'In Europa'. De lezing van chroni queur Geert Mak was een ruim een uur durend college over de totstandkoming van zijn boek over het Europa van de t'wintigste eeuw. Hij had daarbij geen (spraak) water nodig, het glas mineraal water bleef die avond nagenoeg onaan geroerd. Hij noemde nadrukkelijk de middelen die hem ondersteunden en de bijzondere ontmoetingen die hij onder weg had. Of er sprake was van hét Euro pa liet hij aanvankelijk in het midden, later maakte hij wel onderscheid tussen Noord- en Zuid-Europa. De opmerking als zou hij als zoveel historici pessimis tisch zijn weersprak de Amsterdamse stadssocioloog. Hij schreef zichzelf, ondanks de gruwelen van de vorige eeuw, juist een 'optimistische' kijk op het verleden en de toekomst toe. Elders gaf Mak aan dat het schrijven van 'In Europa' zijn denken over het kwaad in de wereld wel had beïnvloed. De schrij ver haalde het woord kwaad overigens ook even aan in het t.v.-interview met Paul Rosenmöller. Helaas leent een der gelijke avond zich er niet voor om nader van gedachten te wisselen over bijv. de herkomst en de aard van het kwaad. Ondanks het feit dat de t-svintigste eeuw, en zeker de eerste helft ook voor wat Europa betreft als de eeuw van het kwaad kan worden bestempeld, is Mak ten diepste niet somber gestemd over de toekomst van het continent. Hij is er wel van overtuigd dat Europa grote pro blemen te wachten staat, maar de schrijver is er evenzeer van overtuigd dat de overgrote meerderheid van de moslims die hier wonen Europeaan zul len worden. Het 'nieuwe' Europa is wel gedoemd tot kwetsbaarheid, maar die zal niet door de radicale islam te niet worden gedaan. Dat Geert Mak hier romantiseert en idealiseert ziet de socioloog zelf ook in, maar de proble men waarmee Europa te kampen krijgt, zoals energie en het milieu, kunnen overwonnen worden. Bij Mak staat de vitaliteit van het oude continent voor op. Ondertussen is Mak zo verstandig zich niet voor elk debat en gesprek te lenen. Hij kent als geen ander de macht en de invloed van de media. Feitelijk pleitte hij voor een periode van terug houdendheid. Niet van rust natuurlijk. Het debat kent geen 'pauze' en moet gevoerd worden, maar men hoeft niet voor ieder punt de camera's te laten snorren. Deze oproep tot kalmte siert hem, velen weten niet van ophouden en doen het voorkomen alsof het zgn. islamdebat binnen enkele weken of maanden gevoerd kan worden of doen alsof de Tweede Kamerverkiezingen voor de deur staan. Over Maks visie op dé islam, die inderdaad niet bestaat, en de zgn. moderne islam is het laatste woord nog niet gezegd. Dat brengt mij tot een klassieke afsluiting van dit stukje: geschiedenis is een discussie zonder eind. Op deze Goede Vrijdag, direct voor Pasen, geef ik aandacht aan een boekje dat 52 korte bijbeloverdenkingen bevat. Met daarin aan dacht voor de diverse aspecten van het geloof. Het is eenvoudig en in een directe stijl geschreven. De auteur is ds. P. van Ruitenburg, voorheen predikant van de Gereformeerde Gemeenten van Meliskerke en Dordrecht. Nu is hij verbonden aan de Netherlands Reformed Congregation van Chiliwack BC, Canada. Ter illustratie, maar met name ter meditatie, neem ik het hoofdstukje over dat aandacht vraagt voor een bekende tekst: "Opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar liet eeuwige leven hebbe", Johannes 3 16. "Het is moeilijk te bewijzen dat er geen God is. Als je een roos bekijkt, als er een kindje geboren wordt, als je oomhoog kijkt naar de sterten, is God bijna tastbaar (Hand. 17:27). Het ligt veel meer voor de hand dat de wereld door God is geschapen dan dat alles ontstaan zou zijn door een bijna oneindige reeks van toevalligheden. Toch zijn er velen die de fossielen zo interpreteren dat wij mensen zijn ontwikkeld uit de dierenwereld en zij gaan ervan uit dat de dood er eerder was dan de mens. De dood eerder dan wij mensen? Ja, en het gevolg is dat de dood geen straf op de zonde is en we eigenlijk over schuld niet kunnen spreken. Mensen zijn dan immers het product van hun evolu tie, opvoeding en ervaringen. En waar zou geloof goed voor moeten zijn? Zondeval De bijbel leert het anders. De hemel en de aarde zijn geschapen in zes dagen en God zag dat het zeer goed was. Ook Adam was goed geschapen. Hij leek - ook al was het heel in het klein - op God en had kennis, gerechtigheid en heiligheid. Hij leefde in de allerbeste harmonie met zijn Schepper en de dood was nog onbekend. De goede Adam - die geschapen was met een vrije wil - stond echter moedwillig tegen God op, ondanks; het feit dat hij gewaarschuwd was. Onmid dellijk veranderde de wereld in een' vervloekte wereld. Adam had zich losgerukt, van God en moest nu sterven. Zonder Zalig-; maker zou hij voor eeuwig verioren zijn. Verderfen Toch was het Gods wil om mensen te ver-; lossen opdat ze niet zouden verderven maar het eeuwige leven hebben. En hier is het^ geloof zo cruciaal. Een iegelijk die in Hem gelooft zal niet verderven. Het grote verschil tussen mensen is dat ze óf het eeuwige leven krijgen, óf verloren gaan. Gods Woord is er duidelijk over dat het niet mee zal vallen om zonder God en onder de vloek voor eeuwig pijn te moeten lijden. Niemand heeft meer over de hel gesproken dan Jezus Zelf! Het is een plaats waar het vuur niet wordt uitge blust, waar de knagende worm niet sterft, waar de tanden worden geknerst. Zonde ver dient eeuwige straf omdat het zonde is tegen de allerhoogste majesteit Gods. Wie zou er zich een goede voorstelling van kunnen maken wat het is om tegen zo'n goeddoend, en heilig God te zondigen? Het is zo; ondankbaar, zo grof, zo God onterend, zo dwaas, met zulke verstrekkende gevolgen. De verhoogde slang Vele Israëlieten waren gebeten door giftige slangen en lagen versuft en in pijn op de^ grond. Ze wisten dat ze de beet niet zouden overleven. Mozes mocht echter een koperen slang maken en die aan een paal bevestigen. Wie in geloof naar de opgerichte slang keek; zou beter worden. Wat een mooi voorbeeld is dat. We lezen in Johannes 3 dat Christus ook zo wordt opgericht aan het kruis en wie naar Hem opkijkt om alleen door Hem gered te worden, zal niet verderven, maar het eeuwige leven hebben. Waarom zijn er toch zo velen die niet naar Hem opzien en blijk baar liever verloren blijven? Bewijst het niet dat we van nature geestelijk dood zijn?" Maar in de koperen slang, in de gekruisigde en opgestane Heere Jezus, is zaligheid voor zulke verloren en dode zondaren! N.a.v.: Ds. P. van Ruitenbiirg, Echt geloven. 52 bijbeloverdenkingen over wat geloven wel en niet is. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Paperback. ISBN 90- 331-1864-5. 172 pag. Prijs €14,50. J.M.J. Kieviet Goede Vrijdag Zondag 1 e Paasdag Maandag 2e Paasdag 19.30 uur Avondmaal 07.45 uur Paasontbijt 09.30 uur Paasmorgendienst m.m.v. Kerkkoor 11.15 uur Duitstalige dienst 18.30 uur Paasavonddlenst M.m.v. Evangelisatiekoor Zuidland 10.00 uur Paaszang Muzikale medewerking in de diensten: Diverse musici. Voorganger in alle diensten is ds. J. Smink. De Paasdlensten zijn - evenals al onze kerkdiensten - te beluisteren via Radio Goeree Lokaal. NIEUWE TONGE - Heeft u de zolder opge ruimd of uw huis? En kwam u overtollige huisraad tegen? Bel dan naar William Hout: 0187-652502. Het wordt dan zo spoedig mogelijk u opgehaald! De opbrengst van deze rommelmarkt, die op 20 augustus plaatsvindt komt geheel ten goede van de aflossing van het kerkgebouw. De reeënexcursie die Natuurmonumenten op zaterdag 9 april in Kwade Hoek houdt, start daarom ook al om 06.00 uur 's och tends. De gids gaat samen met u op pad op MIDDELHARNIS - Bij bakkerij Hans Spoel is vanaf heden het nieuwe brood Moutbink te koop. Een ideaal gezinsbrood, zonder zaden en pitten dat ook nog eens Unicef helpt bij een onderwijsproject in Bolivia. Per ver kochte Moutbink gaat er vijf eurocent naar Unicef. Unicef is de kinderorganisatie van de Ver enigde Naties en heeft tot doel kinderen over de hele wereld opvoeding en onderwijs te verzorgen. In 2005 bestaat de Nederlandse afdeling van de Unicef 50 jaar en Meneba geeft de ambachtelijke bakkerij de mogelijk heid tot een exclusieve, structurele actie met Unicef. Unicef was ook betrokken bij de massale noodhulp aan Azië, zij heeft veel goede din gen kunnen doen. Toch is het belangrijk dat Unicef over de hele wereld goede dingen kan blijven doen. Vandaar dat er nu aan dacht wordt gevraagd voor een onderwijs project voor indianenkinderen in Bolivia. Dankzij de steun van Unicef krijgen zij niet alleen beter onderwijs, maar wordt de kinde ren ook geleerd hoe zij met hun leefomge ving om dienen te gaan. zoek naar reeën die natuurlijk op gepaste afstand bekeken worden. Onderweg zal hij u alles vertellen over deze dieren. Zo zal de gids u uitleg geven over voeding, territoria en levenswijze van deze dieren. Als u mee wik met deze excursie, die onge veer twee uur zal duren, kunt u zich aan melden bij VVV Ouddorp aan Zee, tel. (0187) 68 17 89. Hier hoort u waar het start punt van de excursie is. De kosten van de excursies zijn voor leden van Natuurmonu menten 4,00, niet-leden betalen 7,00 en kinderen t^m 12 jaar 2,00. Trek goede wandelschoenen aan, doe geen parfum op en neem een verrekijker mee!

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 2