EiifuniHai-iiiEuws Op 1 juni 1974 werd het contract getekend voor de bouw van een chemicaliëntanker voor rekening van de rederij Gebr. Broere in Dordrecht, die in 1976 door de werf Heinrich Brand in Oldenburg aan de Hunte (West Duitsland) opgeleverd moest worden en onder de naam 'Anna Broere' in de vaart zou wor den gebracht. Dit schip was 82,50 meter lang en 12,70 meter breed; en de voortstuwing bestond uit een 4 takt 6 cil. M.A.K. dieselmotor van 2100 pk. Deze chemicaliëntanker zou uitge rust worden met 12 roestvrijstalen ladingtanks voor het ver voer van diverse chemische producten. De rederij Gebr. Broe re uit Dordrecht heeft tot aan de dag van vandaag een zeer moderne vloot van schepen, die chemische ladingen vervoeren vanuit Rotterdam naar diverse kusthavens. Ook heeft deze rederij een moderne binnenvaartvloot, die chemicaliën over de binnenwateren bevaren. De rederij, voorheen Gebr. Broere maar inmiddels eigendom van de Duitse reder Essberger en operatief onder de naam Broere Shipping BV, onderscheidt zich ten opzichte van vele andere rederijen door haar moderne vloot, die qua veiligheid en sociale zekerheid voor de beman ningen, als zeer positief wordt ervaren. Op 10 april 1976 werd de 'Anna Broere' (2649 ton) opgeleverd en in de vaart gebracht. Verscheidene keren ben ik vanwege mijn werk als roeier in de Rotterdamse haven aan boord van dit schip geweest, alsmede ook op de andere schepen van deze rederij. Ondanks de hoge mate van veiligheid op deze schepen, kunnen ongelukken niet worden voorkomen; zo ook niet met het moderne schip 'Anna Broere'. Wij willen op een beknopte wij ze de geschiedenis van dit schip en de trieste afloop daarvan verhalen in het Eilanden Nieuws. 'S^^;/'*öiii£i?ix'-S?ê,-i;i>.^.Ne-'.« PAGINA 21 VRIJDAG 25 MAART 2005 De geschiedenis van de 'Anna Broere' De 'Anna Broerewordt op de 'Giant 2de haven van Rotterdam binnengesleept. Op oudejaarsdag 1978 komt de 'Anna Broere', die met een lading paraxylene van Rotterdam onderweg was naar Polen, in moeilijkheden ter hoogte van de Poolse havenstad Gdynia. Als gevolg van het slechte weer en de stren ge vorst is aan dek zware ijsafzetting ontstaan, die het schip 'topzwaar' maakt en waardoor een gevaarlijke slagzij ontstaat. Het gevaar voor totaal kapseizen is aan wezig en op nieuwjaarsdag is de slagzij over stuurboord van de 'Anna Broere' van dien aard, dat de kapitein besluit om de twaalf bemanningsleden van boord te halen. Met behulp van een vlot gaan ze van boord en worden door het Poolse schip 'Garwolin' opgevangen. De 'Anna Broere' raakt op drift en loopt drie mijl ten westen van Rozewie (Polen) aan de grond. Om het schip later weer vlot te krijgen, wordt een geul in het zand gegraven en hakt men vervolgens 800 ton ijs van de dekken. Na enkele vergeefse pogingen trekken vier sleepboten en twee Poolse marine vaartuigen op 20 januari 1979 de 'Anna Broere' weer vlot en wordt het schip naar Gdinia gesleept voor schadeonder- zoek. Duikers gaan het vlak van de tan ker onderzoeken en constateren dan het schip ook schroef- en roerschade heeft. De lading van het schip wordt ter plaat se gelost, waarna de 'Anna Broere' door de sleepboot 'Koral' op 31 januari op sleeptouw wordt genomen en naar Bremerhaven wordt gesleept, waar het schip op 3 februari aankomt. Na de reparatie, die twee maanden duurde, werd de 'Anna Broere' weer aan de vlootsterkte toegevoegd. Een datum die bij de tankvaartrederij Gebr. Broere in het geheugen staat gegrift, is zeker de 27e mei 1988. Toen kreeg de 'Anna Broere' een aanvaring, waarbij twee mensen verdronken en diverse gewon den vielen. De 'Anna Broere' had in Dordrecht 250 ton Acrylonitryl en 300 ton dodecyl- benzeen geladen. Vooral het eerstge noemde acrylonitryl is zeer giftig, beide stoffen werken prikkelend op de ogen en ademhalingsorganen. Het acrylonit ryl is bovendien licht ontvlambaar, explosief en kankerverwekkend. De 'Anna Broere' had als bestemming Grangemouth (Engeland). De tanker voer een oost/west koers en begaf zich in de middag ongeveer 70 mijl uit de kust van IJmuiden richting Engeland. Vanuit de noordelijke richting kwam de Zweedse ferry 'Atlantic Compass' aan varen, richting het zuiden. Aan boord van de 'Anna Broere' trachtte men voor de ferryboot heen te varen, maar toen men zag dat dit niet meer lukte, werd de koers verlegd naar stuurboord en trachtte de stuurman achterlangs te pas seren. Door een taxatiefout aan boord van de tanker was een aanvaring niet meer te voorkomen en boorde het Zweedse schip zich even na 17.00 uur vol speed in de stuurboordzijde van de 'Anna Broere', ter hoogte van tank 4, vlak voor de stuurhut, waardoor er een enor me schade ontstond, de tanker direct water maakte en zonk. Alleen haar boeg stak nog boven water uit. (De Noordzee is ter plaatse 32 meter diep.) De 'Anna Broere' en de 'Atlantic Com pass' waren moderne schepen met beide zeer geavanceerde apparatuur aan boord, alsmede goed opgeleide nauti sche officieren die daarmee om wisten te gaan. Hoe zo'n aanvaring dan ook heeft kunnen gebeuren, zal altijd wel een raadsel blijven, maar menselijk falen zal nooit uit te sluiten zijn. Direct na de melding van het ongeluk kwamen diverse instanties in actie en ging een helikopter op zoek naar de vermisten. Wij willen nu verder de berging bespre ken zoals die werd uitgevoerd door Smit Tak. De dagen volgend op die rampdag van de 27e mei zijn de voorbereidingen voor de berging van de 'Anna Broere' De 'Anna Broere in volle gang. Ook de milieudienst wordt ingeschakeld, om het verontrei nigde water te meten, zodat de bergers veilig hun werk kunnen doen. Ook de 'Smal agt' van Rijkswaterstaat wordt hierbij ingeschakeld. Er komt een voor lopige veiligheidszone van 10 mijl rondom het gezonken schip. De bok 'Taklift 4' is onderweg naar de bergingslocatie alsmede diverse andere schepen, waaronder een fregat van de Koninklijke Marine, om de overige vaart zo ver mogelijk van de ramploca tie vandaan te houden. De 'Anna Broere' ligt op haar stuur boordzijde, met het voorschip nog net boven water en het achterschip onder water. De lading van de tanker stroomt in zee en men weet niet exact wat de gevolgen kunnen zijn, ook niet de hoe veelheid die zich met het zeewater ver mengd. Dit gegeven maakt dat deze berging geen eenvoudige klus wordt omdat acrylonitrile een zeer gevaarlijk product is. Maar op 6 juni zijn grote vorderingen gemaakt, eerst om het schip te kunnen kantelen en daarna te kunnen lichten. Zaterdag en zondag moeten de werk zaamheden worden gestaakt omdat een harde wind en een ruwe zee de bergers parten spelen. Vier kabelstroppen worden onder het schip aangebracht en een tweede hijs draad wordt onder het schip bevestigd. Hierna volgt het kritieke moment van het 'rechtop zetten' van de tanker. Daarbij kan weer een gedeelte van de lading vrijkomen, wat voor de bergers levensgevaarlijk is. Continu worden er zeewatermonsters genomen en vloei- stofmetingen verricht. Op 8 juni worden de laatste van de vier dubbele hijs- en kantelstroppen aange bracht. Op 10 juni worden zeer strenge veilig heidsmaatregelen genomen, waarbij vijftien vaartuigen worden ingezet die direct bij de berging zijn betrokken. Schepen worden ver van de bergingslo catie gehouden en Smit Tak is klaar voor het rechtop zetten van de 'Anna Broere'. Op 15 juni dient de eerste tegenslag zich aan: een golfhoogte van twee tot drie meter maakt het onverantwoorde lijk om verder te gaan. Om 10.00 uur op 17 juni is de 'Taklift 4' gereed voor de eigenlijke berging, en om 14.00 uur zou het hijsen beginnen. De afzinkponton 'Giant 2', waarop het wrak zal worden geplaatst, wordt ver ankerd en afgezonken, terwijl de sche pen van de kustwacht en de Koninklijke Marine ervoor zorgen dat het zeegebied tien mijl rond de bergingslocatie geheel vrij is van overig scheepvaartverkeer. Er staat een zwakke noordenwind (kracht 4) en een golfhoogte van circa 80 cm. Op 18 juni hangt de 'Anna Broere' in de stroppen van de 'Taklift 4' en uit metingen is gebleken dat er lading is verloren; toch zien de specialisten van de milieudienst geen aanleiding om de berging te staken. De 'Taklift 4', de 'Smit-Lloyd 57' en de sleepboot 'Maas- bank' spuiten met hun brandblusinstal- laties een fijne motregen over de ber gingslocatie. Daarmee wordt voorko men dat onverhoopt vrijkomende lading tot gasvorming zal leiden. De 'Engelina Broere', een zusterschip van de 'Anna Broere', neemt gedeeltelijk de lading van de 'Anna Broere' over, waarna het wrak op de afgezonken 'Giant 2' zal worden geplaatst. Het weer werkt met deze operatie ont zettend mee, maar het wrak heeft zoveel schade opgelopen dat twee van de vier hijsstroppen als het ware door gesneden worden door de opengereten scheepswand (en dan te bedenken dat de dikte van zo'n hijsstrop 9,2 cm is). Noodgedwongen moet de 'Anna Broe re' weer in haar oude positie worden teruggebracht; wat niemand had veron dersteld, gebeurt toch. Het schip ver dwijnt nu geheel onder water en men heeft zeker een week nodig alvorens een tweede bergingspoging te kunnen ondernemen. Op 21 juni wordt nog een gedeelte van de lading overgepompt in de 'Engelina Broere', vermengd met 260 m3 zeewa ter. De bergers zullen de komende dagen besteden aan het opnieuw in positie brengen van het wrak door mid del van nieuwe hijsstroppen. Na het bestuderen van de ligging van het wrak, heeft men besloten - we schrijven inmiddels 1 juli - om de 'Anna Broere' met een ketting voor de brug doormidden te zagen, om het wrak daarna in twee delen op de 'Giant 2' te plaatsen. De weersvooruitzichten voor spellen niet veel goeds, wat betekent dat de berging aanmerkelijke vertraging kan oplopen zo niet geheel onmogelijk wordt maakt. Wegens het slechte weer staken op 7 juli de technici van Smit Tak de voor bereidingen voor de berging van de 'Anna Broere'. Duikers hebben gecon stateerd dat de twee losse delen nog in positie op de zeebodem staan; men moet verdere acties staken en wachten op betere weersomstandigheden. Na dagen van onstuimig weer wordt op 7 augustus opnieuw een poging onder nomen met de 'Taklift 2' om het voorste deel van het wrak op de 'Giant 2' te zetten. Na onder zoek van het gelichte voorschip wordt geconstateerd dat de schade aan de tanks veel groter is dan werd verondersteld. De 'Anna Broerein het ijs. De volgende dag zal een begin gemaakt worden om het achterschip op de afzinkbare ponton 'Giant 2' te plaatsen. Dit is een veel zwaarder karwei omdat de machinekamer en de brandstoftan- ken zich in dat gedeelte bevinden, maar het is wel minder gevaarlijk omdat er geen gevaarlijke lading bij betrokken is. Op 9 augustus staat dan de 'Anna Broe re' in twee delen op de 'Giant 2', en het gehele transport wordt door de 'Maas- ren op de boeien in de 8e Petroleumha ven, alwaar verdere afhandeling van het wrak zal plaatsvinden. Ondergetekende was getuige van de binnenkomst van dit transport en was ook betrokken bij het afmeren op Boei 85 in het Europoortge bied. Een sleepboot komt langszij de 'Giant 2', met aan boord de kapitein van de 'Anna Broere', die 'zijn' schip voor het eerst sinds de aanvaring in twee delen op het ponton terug zag. Zijn aange- Het voorschip van de 'Anna Broereduidelijk zichtbaar op het ponton. De stuurhut van de 'Anna Broereop haar rechter zijde op het ponton, die geheel als verloren moet worden beschouwd. bank' gesleept en vaart richting Rotter dam. Wanneer het transport tussen de pieren in Hoek van Holland arriveert, worden er drie roeiers aan boord van de 'Giant 2' gezet, die de 'Giant 2' zullen afme- De 'Anna Broeremet 800 ton ijs aan boord. De 'Anna Broeremet een lankdek, geheel met ijs bekleed. zicht sprak boekdelen, te meer daar zijn 2e stuurman met het schip ten onder is gegaan en nog een matroos bij dit scheepsongeval het leven heeft verlo ren. De binnenkomst van dit transport was dan ook een heel triest gebeuren, zeker als men weet dat dit één van de mooiste schepen was van de vloot van Gebr. Broere. Het wrak werd verkocht aan Van Schie Sloopwerken B.V. te Schiedam en weer doorverkocht aan rederij Fongers in België, met de bedoeling er een nieuw achterschip aan te bouwen. Na het fail lissement van deze rederij besloot scheepswerf Hemiksem te Hemiksem het schip zelf te verbouwen tot binnen vaartschip. Ook deze plannen werden uiteindelijk niet uitgevoerd. Uiteinde lijk werd in 1995 de 'Anna Broere' als nog gesloopt. Bron: '75 jaar Gebr. Broere' Foto's: archief Maarten Bezuijen Schiedam, Maarten Bezuijen

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 21