Cornells G. van der Sluijs geniet van de kunst van de Haagse School Cheque van 7000 euro voor Annie Crèche FIXET MASTENBROEK Grote voorliefde voor Flakkeese schilders EIIAIIDai-tllEUWS Expositie Arjan Herforth Meer geaccepteerd U wilt UW complete huisstijl gedrukt hebben? 1100 Watt West Achterweg 59-613245 BJ Sommelsdijk Tel. (0187)48 26 52 PAGINA 11 VRUDAG 25 MAART 2005 Cees van der Sluijs bij een te restaureren schilderij. SOMMELSDUK - In de loop der jaren zijn er in Eilanden Nieuws tien tallen artikelen geplaatst van de hand van Cornells G. van der Sluijs uit Sommelsdijk. Vrijwel zonder uitzon dering handelen zijn bijdragen over de schilderskunst, waarbij het werk van verschillende schilders centraal staat. Het betreffen zowel eilandelijke schilders als landelijk bekende schil ders. We zochten Cees op in zijn huis in Sommelsdijk - wat veel weg heeft van een expositieruimte - en spraken met hem over zijn passie: de schilder kunst. Door Adri v.d. Laan Het blijkt dat de schilderskunst Cees al heel zijn leven 'te pakken heeft'. Ondanks dat 'kunstzinnigheid' in zijn familie genetisch is bepaald, kwam hij tijdens zijn lagere school- periode door reclamekaarten van de Joma- pudding in aanraking met de schilderskunst. Op deze verschillende kunstkaarten stonden aflseeldingen van schilderijen uit het Rijks museum. "Op een gegeven moment had ik al die kaarten gespaard en ging ik me meer interesseren voor de schilders, waarvan er toen nog verschillenden in leven waren". De interesse van de jonge Cees van der Sluijs was gewekt en de schilderskunst heeft hem nooit meer losgelaten. Hij is van alle 'schil- dersmarkten' thuis, zo schildert hij zelf, is actief in het onderzoek van kunstgeschiede nis waarover hij verschillende pubUcaties heeft geschreven, en hij restaureert schilde rijen en lijsten. Geboren en getogen 'Sommerdieker' Van der Sluijs is een 'geboren en getogen Sommerdieker'. "De ben de enige uit mijn familie die altijd in Sommelsdijk heeft gewoond". Voor zijn pensionering heeft Van der Sluijs ongeveer twintig jaar bij Stork Vakopleiding leerlingen klaarge stoomd voor het werk in de techniek. Daarvóór is hij ook werkzaam geweest als technicus op verschillende locaties, waarbij hij voornamelijk werkte in de Botlek. Tijdens zijn arbeidsverleden en na zijn pen sionering heeft Van der Sluijs zich op zijn hobby's gestort. Naast zijn praktisch bezig zijn in het vervaardigen van kunst mag Van der Sluijs zich ook kunstkenner noemen. Zijn kennis betreft dan vooral een bepaalde periode. "Heel mijn leven heb ik mij met de negentiende eeuwse schilderskunst bezigge houden". Voornamelijk door zelfstudie heeft hij zich in die periode van de schil derskunst verdiept. Cees verzekert dat hij veel ritjes naar Den Haag, naar het Rijksbu reau voor Kunstdocumentatie heeft gemaakt en dergelijke uitstapjes maakt hij nog. Het meest voelt hij zich aangetrokken tot de kun stenaars die tot de Haagse School en hun navolgers worden gerekend. De eerste gene ratie van de schilders die zich tot deze kunst stroming rekenden liep van 1875 tot in de twintiger jaren van de vorige eeuw. De twee de generatie van die schilders bestrijken de periode tot in de vijftiger jaren en sommige fcchilders zijn nog steeds actief. Van der Sluijs legt uit wat precies de stijl van de Haagse School inhoudt. "De Haagse School is een groep schilders geweest die Zich hebben gebaseerd op het Franse impres sionisme. In en rondom de Pulchri-stucüo in pen Haag kwamen deze schilders bij elkaar, ^ij hielden daar studiebijeenkomsten en vormden beoordelingscommissies". De gro te motor achter de schilders van de Haagse School was de bekende schilder Hendrik Willem Mesdag. De naam van deze schilder ieeft voort in de naam van het museum jPanorama Mesdag. In dat museum is het kolossale schilderij te bewonderen wat onder leiding van deze schilder is gemaakt. Hollands impressionisme De Haagse school is voortgekomen uit de Romantische schilderskunst. "Na de Franse "overheersing waren er ook in ons land veel Sromantische schilders. Deze stroming schil derde meestal historische gebeurtenissen en aie werden mooier weergegeven dan ze in werkelijkheid waren", aldus Van der Sluijs. Het waren schilders die nooit buiten hun ate liers werkten. Toch wilden de Hollandse romantische schilders meer in hun werk leg gen. De Franse impressionisten gaven hun werken al een meerwaarde door buiten te schilderen en zo ontstond het Hollands impressionisme. "De impressionisten schil derden ter plekke een impressie, zo legden ze meer gevoel in hun schilderijen". Als voorbeeld noemt Van der Sluijs de schilder Israels. Hij schilderde niet alleen de vissers en hun scheepjes. Maar hij schilderde ook 'de achterkant' zoals de vissersvrouwen die bezig waren met hun eigen werkzaamheden en soms het in angstige spanning wachten na een storm. De schilders van de Haagse school trokken door heel het land en ontmoetten elkaar op verschillende plaatsen, waar ze hun schil derskunst uitoefenden. "Er waren bijvoor beeld schilders die zich specialiseerden op de grote steden. Je kan dan in hun werken zien, dat er van bijvoorbeeld Amsterdam, niet alleen maar de grachten werden afge beeld, zoals ze in werkelijkheid waren. Maar, ze legden er ook hun eigen gevoel in". Coryfeeën Cees van der Sluijs, had tijdens zijn lagere schoolleeftijd al een grote interesse in de schilderkunst, daarnaast schilderde en teken de hij ook in die tijd al niet onverdienstelijk. Daarom zou het voor de hand liggen dat Cees zijn schilderstalenten had aangewend en zou proberen om al vroeg van zijn hobby zijn beroep te maken. "Ik kwam door mijn kennis van de schilderswereld er achter dat er maar weinig mensen hun brood in de kunst konden verdienen. De schilders van de Haagse School hadden veel contacten met grote kunsthandelaren en die namen alles van hen af voor de verkoop naar, bijvoorbeeld het buitenland. In de 20e eeuw raakte de markt verzadigd en was het heel moeilijk om daar tussen te komen!" Van de werken van de schilders van de Haagse School hebben de schilderijen met de interieurs Cees' grootste interesse. "In de zestiger jaren ben ik naar Laren getrokken en heb me volledig toegelegd op bepaalde schilders. Ik heb verschillende malen in Laren rondgangen gedaan. Ik wist waar de bekende schilders van de Haagse School woonden." Cees wijst erop dat schilders ook maar gewone mensen waren met hun ver schillende eigenaardigheden. Als voorbeeld noemt hij Jan Steen. Deze bekende schilder uit vroeger tijd, die ook bierbrouwer was, kreeg van zijn vrouw te horen dat er maar "weinig leven in de brouwerij was". "De schilder bracht een zak vol wilde eenden mee en liet die los in de brouwerij, en zo kwam er leven in de brouwerij!" Door het onthullen van de oorsprong van het gezegde probeert Van der Sluijs ook de menselijk kant van de schilders te beUchten. Wel erkent hij dat dit niet overdreven moet wor den. Want volgens hem is Vincent van Gogh bekender geworden door zijn extravagante levensstijl dan door de kwaliteit van zijn schilderijen. Andere stromingen in de schil derskunst - buiten de Haagse School - heb ben Van der Sluijs minder geïnteresseerd. Zo moet Van der Sluijs van de moderne stro mingen in de schilderskunst niet zo veel heb ben, want ook hier vindt hij dat het excen trieke gedrag van de schilders grotere bekendheid geniet dan hun kunstwerken. "Van veel van de moderne schilders is de show veel belangrijker dan de kunst die ze leveren", aldus Van der Sluijs. "Ik vind hun werken geen kunst. Het zijn meer kunsten makers", zo is zijn conclusie. Het blijkt dat ook op Goeree-Overflakkee de schilderskunst en haar beoefenaars meer geaccepteerd worden door de eilandbevol king dan voorheen. De schilders worden niet meer als wat aparte figuren beschouwd. Dit komt ook door dat ook 'gewone' inwoners van Goeree-Overflakkee zich actief bezig houden met de kunst en de komst van meer galerieën en exposities hebben er toe geleid dat verschillende kunstvormen meer toegan kelijk zijn geworden. Door het geven van meer achtergrondinformatie over de schil ders probeert Cees deze toegankelijkheid groter te maken. Hij doet dit door middel van publicaties in deze krant en door het schrij ven van boeken. "Als de mensen meer ach tergrond krijgen bij een schilderij wordt het voor hen veel interessanter en zullen de mensen kunst anders gaan waarderen". Schrijver/publicist Door zijn kennis van de 19e eeuwse kunste naars en hun navolgers wordt er een dank baar gebruik geamaakt door andere publicis ten op het gebied van de schilderskunst en vind men de van ons Eilanden Nieuws (en dus ook de naam van Van der Sluijs) terug in verschillende pubUcaties, zoals onlangs voer de kunstschilder A.J. van Driesten en jaren eerder bijvoorbeeld over Chris van der Windt. Hier op ons eigen eiland schreef Cees enke le jaren geleden een alleszins leesbaar foto boek over Sommelsdijk en hun inwoners, waarvan de eerste druk zeer snel uitverkocht was en zodoende ook een tweede druk ken de. Inmiddels zoekt Cees fotomateriaal bij elkaar voor zijn tweede boek. Verder illustreerde Van der Sluijs jaren gele den een lijvig boek over de Hoekse Waard met fraaie tekeningen uit die omgeving en staan er weer enkele publicaties te wachten. Een uitgesproken zwak heeft Cees van der Sluijs ongetwijfeld voor Lies Razenberg, die leefde van 1889 tot 1968 en die hij nog per soonlijk heeft gekend. Van deze schilder heeft hij de stamboom uitgezocht en heeft nog contacten met de kleinkinderen van deze Middelhamisser schilder. Cees geeft toe dat Razenberg, evenals veel kunstenaars, wel een 'beetje apart' waren. Volgens hem komt dit omdat je als kunstenaar toch wat anders naar de dingen kijkt dan de doorsnee mensen. Cees weet dat hij als jongen al vroeg meeging met zijn grootvader die een eendenkooi had in de haven van Middelhar- nis. Door het buiten bezig zijn kijkt ook Cees anders naar de dingen om hen heen. "En dan sta je toch anders in hetleven-". - - Door zijn interesse in de kunst heeft Van der Sluijs veel mensen leren kermen en corre spondeert met verschillende kunstkemiers en liefhebbers, zoals als publicisten. Als hij op familiebezoek is in Amsterdam trekt hij veelal de stad in bezoekt galerieën en snuf felt in boekantiquariaten om zijn kennis op te frissen of te verrijken. Zodoende heeft hij een grote specifieke kennis opgebouwd. Zo heeft hij veel informatie bij elkaar gebracht. Informatie waar hij uit kan putten bij zijn publicaties. Musiceren Naast de al genoemde bezigheden van de Sommelsdijkse kunstkenner lijkt het of hij nergens anders meer tijd voor heeft. Toch heeft Cees nóg een hobby die niet onbespro ken mag blijven. Hij is heel zijn leven actief geweest in de muziek. "Heel mijn famiUe en ook mijn vrouw zong op een koor van Gerrit Zoon en mijn vader speelde piston in het Sommelsdijkse Excelsior dat door Zoon werd gedirigeerd. De speelde al jong 'mond- orgel' en op achtjarige leeftijd ben ik begon nen met gitaarspelen. Op mijn eerste echte gitaar spelen nu mijn twee kleinzoons", die hij al jaren begeleidt bij de gitaarlessen van Leo Verkerk. Cees heeft een groot deel van zijn leven op de gitaar jazzmuziek gespeeld. En nu beoefent hij deze kunst samen met zijn kleinzoons. Met deze tweeling uit Oude Tonge gaat hij wel eens naar concoursen. En opa Cees begeleidt de tweeUngbroers ook als deze in Amsterdam op gitaarles gaan. Het levensmotto van Van der Sluijs is 'genieten van alles wat mooi is'. En hij hoopt dat hij daar in de toekomst nog alle ruimte voor krijgt. Gebr. de Waal Drukkerij Sommelsdijk (0187)47 10 20 algemeen® gebr-dewaal.com Beste jongelui van 14 jaar en ouder! Jullie weten ongetwijfeld al dat we gaan bowlen op 2 april a.s. Als God het ons geeft, hopen we in Herkingen zo veel mogelijk kegels om te gooien. Scoor jij het hoogst, dan is één van de prijzen voor jou. Na het bowlen eten we in Hervormd Centrum 'Elim' een patatje met een frikadel of een kroket, ook krijgen jullie drinken. Misschien heb jij ook een vriend of een vriendin die meewil? Graag opgeven bij Corrie, tel. 651523. De kosten zijn 5,- p.p. Groeten, het Z.A.J. W. -team In de maand april exposeert Arjan Herforth in "'t Blaeuwe Huus", het VVV-kantoor aan de Bosweg 2 in Ouddorp. De werkjes die te bezichtigen zijn, bestaan uit gelijk matig verdeelde afbeeldingen. Deze zoge naamde "regelmatige vlakverdeling-tech niek" is vooral bekend geworden door de graficus M.C. Escher. Arjan Herforth heeft sinds 1999, naast ander tekenwerk, aan ongeveer vijfentwintig vlakverdelingen gewerkt. Op verschillende manieren heeft hij vlakken verdeeld waarbij de originele geometrische figuren niet altijd meer her kenbaar zijn. Toch is er sprake van een regelmaat die onder meer wordt opgeroe pen door het kleurgebruik. Hierdoor kun je het werk op verschillende manieren bezien. De originele vlakverdelingen zijn zelf uitgedacht, met de hand uitgetekend en ingekleurd met ecoline. Naast deze vlakverdelingen hangen er nog twee wer ken in olieverf(kIeur) waarbij geprobeerd is de afbeelding terug te brengen tot dezelf de kwaststreken. Deze werken zijn meer abstract. Tenslotte hangt er nog een werk in olieverf (zwart/wit), dit werk is figuratief. U kunt de expositie bezoeken tijdens de openingstijden van VVV Ouddorp aan Zee. Geopend: ma t/m vr: 8.30-12.00 en 13.00-17.30 uur, za: 8.30-12.00 en 13.00- 16.00 uur. Carolien Kranse (links) overhandigt de cheque aan Annttte tijdens een extra vergadering van de Soroptimistclub Goeree Overflakkee. MIDDELHARNIS - Een cheque van niet minder dan 7.000 euro is deze week uitge reikt door de Soroptimistclub Goeree- Overflakkee aan Annette Bruggeman, directeur van de Annie Crèche in Parama ribo. De Soroptimisten hebben de helft van dit bedrag tot dus ver bijeengebracht door middel van diverse activiteiten zoals de midwintermarkt in december vorig jaar, de verkoop van boekenleggers en de opbrengst van een kraam tijdens de viering van de 8-maart Vrouwendag. Het andere gedeelte is gesubsidieerd door Cordaid Service Fonds, die samen met Memisa, Mensen in Nood en Vastenactie een van de grootste internationale ontwikkelingsorga nisaties vormt. De Annie Crèche in Paramaribo is een dag verblijf voor zeer jonge kinderen tussen de O en 8 jaar met een verstandelijke en/of lichamelijke handicap. De kinderen wor den er zo goed mogelijk gestimuleerd zodat een optimale ontwikkeling mogelijk \juefct^ wverjiun.n.ec. is. Het is de enige crèche in Paramaribo die kinderen al op zo'n jonge leeftijd opvangt. Armette Bruggeman, voor een korte vakantie even terug op haar geboorte eiland Flakkee, toonde zich bijzonder ver rast en blij met de hoogte van bedrag. "Hiermee kunnen we een start maken met een vierde groep kinderen, zodat de wacht lijsten aanzienlijk kunnen worden bekort. Wij kunnen nu de benodigde materialen aanschaffen en een extra leidster betalen. Ook zullen we wat geld besteden aan een goede beveiligingsinstallatie, aangezien er onlangs is ingebroken en er allerlei zaken zijn ontvreemd. Het komt dus bijzonder goed van pas", aldus een enthousiaste Annette. Carolien Kranse, die het project namens de Soroptimistclub Goeree-Over flakkee begeleidt, voegde hier nog aan toe dat de cheque nog maar een voorschot is op het geplande totaalbedrag. "Wij gaan ge-woon door!" verzekerde zij. geldig t/m 2 april 2005

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 11