Cornells G. van der Sluijs geniet van
de kunst van de Haagse School
Cheque van 7000 euro
voor Annie Crèche
FIXET MASTENBROEK
Grote voorliefde voor Flakkeese schilders
EIIAIIDai-tllEUWS
Expositie Arjan Herforth
Meer geaccepteerd
U wilt UW
complete huisstijl
gedrukt hebben?
1100 Watt
West Achterweg 59-613245 BJ Sommelsdijk
Tel. (0187)48 26 52
PAGINA 11
VRUDAG 25 MAART 2005
Cees van der Sluijs bij een te
restaureren schilderij.
SOMMELSDUK - In de loop der
jaren zijn er in Eilanden Nieuws tien
tallen artikelen geplaatst van de hand
van Cornells G. van der Sluijs uit
Sommelsdijk. Vrijwel zonder uitzon
dering handelen zijn bijdragen over
de schilderskunst, waarbij het werk
van verschillende schilders centraal
staat. Het betreffen zowel eilandelijke
schilders als landelijk bekende schil
ders. We zochten Cees op in zijn huis
in Sommelsdijk - wat veel weg heeft
van een expositieruimte - en spraken
met hem over zijn passie: de schilder
kunst.
Door Adri v.d. Laan
Het blijkt dat de schilderskunst Cees al heel
zijn leven 'te pakken heeft'. Ondanks dat
'kunstzinnigheid' in zijn familie genetisch is
bepaald, kwam hij tijdens zijn lagere school-
periode door reclamekaarten van de Joma-
pudding in aanraking met de schilderskunst.
Op deze verschillende kunstkaarten stonden
aflseeldingen van schilderijen uit het Rijks
museum. "Op een gegeven moment had ik al
die kaarten gespaard en ging ik me meer
interesseren voor de schilders, waarvan er
toen nog verschillenden in leven waren". De
interesse van de jonge Cees van der Sluijs
was gewekt en de schilderskunst heeft hem
nooit meer losgelaten. Hij is van alle 'schil-
dersmarkten' thuis, zo schildert hij zelf, is
actief in het onderzoek van kunstgeschiede
nis waarover hij verschillende pubUcaties
heeft geschreven, en hij restaureert schilde
rijen en lijsten.
Geboren en getogen 'Sommerdieker'
Van der Sluijs is een 'geboren en getogen
Sommerdieker'. "De ben de enige uit mijn
familie die altijd in Sommelsdijk heeft
gewoond". Voor zijn pensionering heeft
Van der Sluijs ongeveer twintig jaar bij
Stork Vakopleiding leerlingen klaarge
stoomd voor het werk in de techniek.
Daarvóór is hij ook werkzaam geweest als
technicus op verschillende locaties, waarbij
hij voornamelijk werkte in de Botlek.
Tijdens zijn arbeidsverleden en na zijn pen
sionering heeft Van der Sluijs zich op zijn
hobby's gestort. Naast zijn praktisch bezig
zijn in het vervaardigen van kunst mag Van
der Sluijs zich ook kunstkenner noemen.
Zijn kennis betreft dan vooral een bepaalde
periode. "Heel mijn leven heb ik mij met de
negentiende eeuwse schilderskunst bezigge
houden". Voornamelijk door zelfstudie
heeft hij zich in die periode van de schil
derskunst verdiept. Cees verzekert dat hij
veel ritjes naar Den Haag, naar het Rijksbu
reau voor Kunstdocumentatie heeft gemaakt
en dergelijke uitstapjes maakt hij nog. Het
meest voelt hij zich aangetrokken tot de kun
stenaars die tot de Haagse School en hun
navolgers worden gerekend. De eerste gene
ratie van de schilders die zich tot deze kunst
stroming rekenden liep van 1875 tot in de
twintiger jaren van de vorige eeuw. De twee
de generatie van die schilders bestrijken de
periode tot in de vijftiger jaren en sommige
fcchilders zijn nog steeds actief.
Van der Sluijs legt uit wat precies de stijl van
de Haagse School inhoudt. "De Haagse
School is een groep schilders geweest die
Zich hebben gebaseerd op het Franse impres
sionisme. In en rondom de Pulchri-stucüo in
pen Haag kwamen deze schilders bij elkaar,
^ij hielden daar studiebijeenkomsten en
vormden beoordelingscommissies". De gro
te motor achter de schilders van de Haagse
School was de bekende schilder Hendrik
Willem Mesdag. De naam van deze schilder
ieeft voort in de naam van het museum
jPanorama Mesdag. In dat museum is het
kolossale schilderij te bewonderen wat
onder leiding van deze schilder is gemaakt.
Hollands impressionisme
De Haagse school is voortgekomen uit de
Romantische schilderskunst. "Na de Franse
"overheersing waren er ook in ons land veel
Sromantische schilders. Deze stroming schil
derde meestal historische gebeurtenissen en
aie werden mooier weergegeven dan ze in
werkelijkheid waren", aldus Van der Sluijs.
Het waren schilders die nooit buiten hun ate
liers werkten. Toch wilden de Hollandse
romantische schilders meer in hun werk leg
gen. De Franse impressionisten gaven hun
werken al een meerwaarde door buiten te
schilderen en zo ontstond het Hollands
impressionisme. "De impressionisten schil
derden ter plekke een impressie, zo legden
ze meer gevoel in hun schilderijen". Als
voorbeeld noemt Van der Sluijs de schilder
Israels. Hij schilderde niet alleen de vissers
en hun scheepjes. Maar hij schilderde ook
'de achterkant' zoals de vissersvrouwen die
bezig waren met hun eigen werkzaamheden
en soms het in angstige spanning wachten na
een storm.
De schilders van de Haagse school trokken
door heel het land en ontmoetten elkaar op
verschillende plaatsen, waar ze hun schil
derskunst uitoefenden. "Er waren bijvoor
beeld schilders die zich specialiseerden op
de grote steden. Je kan dan in hun werken
zien, dat er van bijvoorbeeld Amsterdam,
niet alleen maar de grachten werden afge
beeld, zoals ze in werkelijkheid waren.
Maar, ze legden er ook hun eigen gevoel in".
Coryfeeën
Cees van der Sluijs, had tijdens zijn lagere
schoolleeftijd al een grote interesse in de
schilderkunst, daarnaast schilderde en teken
de hij ook in die tijd al niet onverdienstelijk.
Daarom zou het voor de hand liggen dat
Cees zijn schilderstalenten had aangewend
en zou proberen om al vroeg van zijn hobby
zijn beroep te maken. "Ik kwam door mijn
kennis van de schilderswereld er achter dat
er maar weinig mensen hun brood in de
kunst konden verdienen. De schilders van de
Haagse School hadden veel contacten met
grote kunsthandelaren en die namen alles
van hen af voor de verkoop naar,
bijvoorbeeld het buitenland. In de 20e eeuw
raakte de markt verzadigd en was het heel
moeilijk om daar tussen te komen!"
Van de werken van de schilders van de
Haagse School hebben de schilderijen met
de interieurs Cees' grootste interesse. "In de
zestiger jaren ben ik naar Laren getrokken en
heb me volledig toegelegd op bepaalde
schilders. Ik heb verschillende malen in
Laren rondgangen gedaan. Ik wist waar de
bekende schilders van de Haagse School
woonden." Cees wijst erop dat schilders ook
maar gewone mensen waren met hun ver
schillende eigenaardigheden. Als voorbeeld
noemt hij Jan Steen. Deze bekende schilder
uit vroeger tijd, die ook bierbrouwer was,
kreeg van zijn vrouw te horen dat er maar
"weinig leven in de brouwerij was". "De
schilder bracht een zak vol wilde eenden
mee en liet die los in de brouwerij, en zo
kwam er leven in de brouwerij!" Door het
onthullen van de oorsprong van het gezegde
probeert Van der Sluijs ook de menselijk
kant van de schilders te beUchten. Wel
erkent hij dat dit niet overdreven moet wor
den. Want volgens hem is Vincent van Gogh
bekender geworden door zijn extravagante
levensstijl dan door de kwaliteit van zijn
schilderijen. Andere stromingen in de schil
derskunst - buiten de Haagse School - heb
ben Van der Sluijs minder geïnteresseerd.
Zo moet Van der Sluijs van de moderne stro
mingen in de schilderskunst niet zo veel heb
ben, want ook hier vindt hij dat het excen
trieke gedrag van de schilders grotere
bekendheid geniet dan hun kunstwerken.
"Van veel van de moderne schilders is de
show veel belangrijker dan de kunst die ze
leveren", aldus Van der Sluijs. "Ik vind hun
werken geen kunst. Het zijn meer kunsten
makers", zo is zijn conclusie.
Het blijkt dat ook op Goeree-Overflakkee de
schilderskunst en haar beoefenaars meer
geaccepteerd worden door de eilandbevol
king dan voorheen. De schilders worden niet
meer als wat aparte figuren beschouwd. Dit
komt ook door dat ook 'gewone' inwoners
van Goeree-Overflakkee zich actief bezig
houden met de kunst en de komst van meer
galerieën en exposities hebben er toe geleid
dat verschillende kunstvormen meer toegan
kelijk zijn geworden. Door het geven van
meer achtergrondinformatie over de schil
ders probeert Cees deze toegankelijkheid
groter te maken. Hij doet dit door middel van
publicaties in deze krant en door het schrij
ven van boeken. "Als de mensen meer ach
tergrond krijgen bij een schilderij wordt het
voor hen veel interessanter en zullen de
mensen kunst anders gaan waarderen".
Schrijver/publicist
Door zijn kennis van de 19e eeuwse kunste
naars en hun navolgers wordt er een dank
baar gebruik geamaakt door andere publicis
ten op het gebied van de schilderskunst en
vind men de van ons Eilanden Nieuws (en
dus ook de naam van Van der Sluijs) terug in
verschillende pubUcaties, zoals onlangs voer
de kunstschilder A.J. van Driesten en jaren
eerder bijvoorbeeld over Chris van der
Windt.
Hier op ons eigen eiland schreef Cees enke
le jaren geleden een alleszins leesbaar foto
boek over Sommelsdijk en hun inwoners,
waarvan de eerste druk zeer snel uitverkocht
was en zodoende ook een tweede druk ken
de. Inmiddels zoekt Cees fotomateriaal bij
elkaar voor zijn tweede boek.
Verder illustreerde Van der Sluijs jaren gele
den een lijvig boek over de Hoekse Waard
met fraaie tekeningen uit die omgeving en
staan er weer enkele publicaties te wachten.
Een uitgesproken zwak heeft Cees van der
Sluijs ongetwijfeld voor Lies Razenberg, die
leefde van 1889 tot 1968 en die hij nog per
soonlijk heeft gekend. Van deze schilder
heeft hij de stamboom uitgezocht en heeft
nog contacten met de kleinkinderen van
deze Middelhamisser schilder. Cees geeft
toe dat Razenberg, evenals veel kunstenaars,
wel een 'beetje apart' waren. Volgens hem
komt dit omdat je als kunstenaar toch wat
anders naar de dingen kijkt dan de doorsnee
mensen. Cees weet dat hij als jongen al
vroeg meeging met zijn grootvader die een
eendenkooi had in de haven van Middelhar-
nis. Door het buiten bezig zijn kijkt ook Cees
anders naar de dingen om hen heen. "En dan
sta je toch anders in hetleven-". - -
Door zijn interesse in de kunst heeft Van der
Sluijs veel mensen leren kermen en corre
spondeert met verschillende kunstkemiers
en liefhebbers, zoals als publicisten. Als hij
op familiebezoek is in Amsterdam trekt hij
veelal de stad in bezoekt galerieën en snuf
felt in boekantiquariaten om zijn kennis op
te frissen of te verrijken. Zodoende heeft hij
een grote specifieke kennis opgebouwd. Zo
heeft hij veel informatie bij elkaar gebracht.
Informatie waar hij uit kan putten bij zijn
publicaties.
Musiceren
Naast de al genoemde bezigheden van de
Sommelsdijkse kunstkenner lijkt het of hij
nergens anders meer tijd voor heeft. Toch
heeft Cees nóg een hobby die niet onbespro
ken mag blijven. Hij is heel zijn leven actief
geweest in de muziek. "Heel mijn famiUe en
ook mijn vrouw zong op een koor van Gerrit
Zoon en mijn vader speelde piston in het
Sommelsdijkse Excelsior dat door Zoon
werd gedirigeerd. De speelde al jong 'mond-
orgel' en op achtjarige leeftijd ben ik begon
nen met gitaarspelen. Op mijn eerste echte
gitaar spelen nu mijn twee kleinzoons", die
hij al jaren begeleidt bij de gitaarlessen van
Leo Verkerk. Cees heeft een groot deel van
zijn leven op de gitaar jazzmuziek gespeeld.
En nu beoefent hij deze kunst samen met
zijn kleinzoons. Met deze tweeling uit Oude
Tonge gaat hij wel eens naar concoursen. En
opa Cees begeleidt de tweeUngbroers ook
als deze in Amsterdam op gitaarles gaan.
Het levensmotto van Van der Sluijs is
'genieten van alles wat mooi is'. En hij
hoopt dat hij daar in de toekomst nog alle
ruimte voor krijgt.
Gebr. de Waal
Drukkerij
Sommelsdijk
(0187)47 10 20
algemeen®
gebr-dewaal.com
Beste jongelui van 14 jaar en ouder!
Jullie weten ongetwijfeld al dat we gaan
bowlen op 2 april a.s. Als God het ons geeft,
hopen we in Herkingen zo veel mogelijk
kegels om te gooien. Scoor jij het hoogst,
dan is één van de prijzen voor jou. Na het
bowlen eten we in Hervormd Centrum
'Elim' een patatje met een frikadel of een
kroket, ook krijgen jullie drinken.
Misschien heb jij ook een vriend of een
vriendin die meewil? Graag opgeven bij
Corrie, tel. 651523. De kosten zijn 5,- p.p.
Groeten, het Z.A.J. W. -team
In de maand april exposeert Arjan Herforth
in "'t Blaeuwe Huus", het VVV-kantoor
aan de Bosweg 2 in Ouddorp. De werkjes
die te bezichtigen zijn, bestaan uit gelijk
matig verdeelde afbeeldingen. Deze zoge
naamde "regelmatige vlakverdeling-tech
niek" is vooral bekend geworden door de
graficus M.C. Escher. Arjan Herforth heeft
sinds 1999, naast ander tekenwerk, aan
ongeveer vijfentwintig vlakverdelingen
gewerkt. Op verschillende manieren heeft
hij vlakken verdeeld waarbij de originele
geometrische figuren niet altijd meer her
kenbaar zijn. Toch is er sprake van een
regelmaat die onder meer wordt opgeroe
pen door het kleurgebruik. Hierdoor kun
je het werk op verschillende manieren
bezien. De originele vlakverdelingen zijn
zelf uitgedacht, met de hand uitgetekend
en ingekleurd met ecoline. Naast deze
vlakverdelingen hangen er nog twee wer
ken in olieverf(kIeur) waarbij geprobeerd
is de afbeelding terug te brengen tot dezelf
de kwaststreken. Deze werken zijn meer
abstract. Tenslotte hangt er nog een werk in
olieverf (zwart/wit), dit werk is figuratief.
U kunt de expositie bezoeken tijdens de
openingstijden van VVV Ouddorp aan
Zee. Geopend: ma t/m vr: 8.30-12.00 en
13.00-17.30 uur, za: 8.30-12.00 en 13.00-
16.00 uur.
Carolien Kranse (links) overhandigt de cheque aan Annttte tijdens een extra vergadering
van de Soroptimistclub Goeree Overflakkee.
MIDDELHARNIS - Een cheque van niet
minder dan 7.000 euro is deze week uitge
reikt door de Soroptimistclub Goeree-
Overflakkee aan Annette Bruggeman,
directeur van de Annie Crèche in Parama
ribo. De Soroptimisten hebben de helft van
dit bedrag tot dus ver bijeengebracht door
middel van diverse activiteiten zoals de
midwintermarkt in december vorig jaar, de
verkoop van boekenleggers en de
opbrengst van een kraam tijdens de viering
van de 8-maart Vrouwendag. Het andere
gedeelte is gesubsidieerd door Cordaid
Service Fonds, die samen met Memisa,
Mensen in Nood en Vastenactie een van de
grootste internationale ontwikkelingsorga
nisaties vormt.
De Annie Crèche in Paramaribo is een dag
verblijf voor zeer jonge kinderen tussen de
O en 8 jaar met een verstandelijke en/of
lichamelijke handicap. De kinderen wor
den er zo goed mogelijk gestimuleerd
zodat een optimale ontwikkeling mogelijk
\juefct^ wverjiun.n.ec.
is. Het is de enige crèche in Paramaribo
die kinderen al op zo'n jonge leeftijd
opvangt.
Armette Bruggeman, voor een korte
vakantie even terug op haar geboorte
eiland Flakkee, toonde zich bijzonder ver
rast en blij met de hoogte van bedrag.
"Hiermee kunnen we een start maken met
een vierde groep kinderen, zodat de wacht
lijsten aanzienlijk kunnen worden bekort.
Wij kunnen nu de benodigde materialen
aanschaffen en een extra leidster betalen.
Ook zullen we wat geld besteden aan een
goede beveiligingsinstallatie, aangezien er
onlangs is ingebroken en er allerlei zaken
zijn ontvreemd. Het komt dus bijzonder
goed van pas", aldus een enthousiaste
Annette. Carolien Kranse, die het project
namens de Soroptimistclub Goeree-Over
flakkee begeleidt, voegde hier nog aan toe
dat de cheque nog maar een voorschot is
op het geplande totaalbedrag. "Wij gaan
ge-woon door!" verzekerde zij.
geldig t/m 2 april 2005