Autobedrijf A. J. van Rumpt bv Autobedr^f Ramoco bv
^^^^Ir^
HuweHjk. Jubileum
op vrijdag 18 maart van 9.00 tot 19.30 uur en zaterdag 19 maart van 09.00 tot 16.00 uurl
RENAULT
PvdA
^Christenunie
eA5ï)63\f)
EllAIIBEII-niEUWS
Molendijk 85, 3243 AL Stad aan 't Haringvliet
Telefoon (0187) 61 16 62 Fax (0187) 61 22 80
Molendijl< 85, 3243 AL Stad aan 't Haringvliet
Telefoon (0187) 61 15 53 Fax (0187) 61 22 80
De zeven raadsfracties van Mlddelharnis schrijven deze keer over hetjeugd-
en jongerenbeleid.Ook nu kunt u de verschillende standpunten vergelijken. Het
jeugd- en jongerenbeleid is een project dat eilandelijk wordt aangepakt. Heeft
u opmerkingen of vragen, de diverse adresgegevens staan bij elke fractie
genoemd. '■''rjyw''.':^''-::'')'^;:'''^^^^^^^^^
ledere vrijdagavond geven twee fracties hun visie op actuele onderwerpen in
het radioprogramma 'SuperpoHtiek'dat van 19.00 - 20.00 uur vanuit 'het
Diekhuus' te Mlddelharnis door radio Superstar wordt uitgezonden. Belangstel
lenden zijn welkom. }:Ckx':Ov'X'C&^^
Wilt u meeprateri, een inspreekmicrofoon is aanwezig-
Financien en belastingen
«e-neen^^lier BelSH
Positief bericht:: silo's Johannis-
polderseweg
GEMEENTE
^IDDELHARNIS
Recreatie
woningen
Overlast door hondenpoep
Havenkanaal
Wet Maatschappelijke Onder
steuning (WMO)
What's in a name?
of een ander feestj e?
Wij zorgen wel voor de kaarten! Gebr. de Waal
Drukkerij
PAGINA 8
VRUDAG 18 MAART 2005
Occasions ZEER SCHERPE PRIJZEN
Fractiegewijs
De afgelopen periode is bij de meesten van u
de bekende WOZ enveloppe op de deurmat
gevallen. Dit niet zo geliefde schrijven van de
gemeente bevat de nieuwe waarde die aan uw
huis is gekoppeld en de daaruit voortvloeiende
belastingen. Deze belastingen zijn te splitsen
in onroerende-zaakbelasting, het eigenwoning
forfait (inkomstenbelasting) en de water
schapsheffing. De onroerende zaak-belasting
(OZB) is een belasting die rechtstreeks aan de
gemeente wordt betaald en waarvan de
gemeente ook de hoogte bepaalt, leder jaar
opnieuw wordt de hoogte van de OZB belas
ting vastgesteld door de gemeenteraad. Vaak
bestaat er wat onduidelijkheid over de rol die
de OZB belasting speelt in het financiële
beleid, zoals dat door de gemeente wordt
gevoerd. Het lijkt me daarom goed om kort in
te gaan op de gemeentelijke financiën en de
belastingen in het bijzonder.
Net zoals dat bij u thuis is, heeft ook iedere
gemeente te maken met inkomsten en uitga
ven. De bedoeling is om deze twee enigszins
in evenwicht te houden. Alles opmaken wat
binnenkomt, is niet verstandig, te veel uitge
ven dan binnenkomt is helemaal niet de
bedoeling. Te veel reserves opbouwen is ook
niet direct noodzakelijk. Kortom, een verant
woord financieel beleid is nodig, waarbij de te
lopen risico's duidelijk in kaart zijn gebracht en
waar vervolgens de op te bouwen reserves aan
zijn gerelateerd. Daarnaast moet ieder jaar een
begroting worden opgesteld die het kader
vormt van onze uitgaven. Op korte en langere
termijn moet duidelijk zijn welke uitgaven ons
te wachten staan en op welke wijze de inkom
sten binnenkomen. De algemene dekkingsmid-
delen (de inkomsten) komen voor het grootste
gedeelte uit de algemene uitkering die van het
Rijk ontvangen wordt. Daarnaast kent onze
gemeente een aantal belastingen waarvan de
OZB veruit de belangrijkste is. Om u een beeld
te geven: de algemene uitkering bedraagt voor
het jaar 2005 ruim 12 miljoen euro, terwijl de
OZB belasting ongeveer 2 miljoen euro ople
vert. Om dus een goed voorzieningenniveau in
onze gemeente te waarborgen, is het nodig
dat ook de inkomsten uit de OZB belasting op
een redelijk niveau blijven liggen. Daarnaast
speelt ook duidelijk mee dat het economisch
zware tij ons parten speelt. Het rijk kent het
principe 'samen de trap op, maar ook samen
de trap af'. Op het moment dat het econo
misch en financieel goed gaat in ons land zal
ook de algemene uitkering goed zijn.
Op het moment dat er donkere financiële wol
ken aan de lucht zijn, zal ook de algemene uit
kering er minder uitzien. En dit terwijl de uitga
ven in onze gemeente alleen maar toenemen.
In een tijd van economische teruggang ligt het
voor de hand om als gemeente in ieder geval
de OZB belasting drastisch te verhogen. Dit is
dan ook in veel gemeenten het geval voor het
jaar 2005. In onze gemeente hebben we ook
als SGP-fractie er sterk op aangedrongen - en
dit door middel van amendementen ook kun
nen realiseren - om de OZB belasting wel te
verhogen maar binnen een toelaatbaar niveau.
(Deze belastingverhoging staat natuuriijk wel
los van de waardebepaling van uw huis.) We
moeten ons echter wel realiseren dat de beslis
sing om de OZB belasting niet te drastisch te
verhogen niet los kan staan van het te voeren
beleid. Ruimte voor nieuw beleid is er eigenlijk
niet. We zullen alles in het werk moeten stel
len om te houden wat we hebben. En wellicht
is het noodzakelijk om te snijden in een aantal
voorzieningen, ledere keer zal het weer een
afweging zijn voor iedere fractie waaraan wel
en geen prioriteiten worden toegekend. Uiter
aard zal bij onze fractie daarbij ook een princi
piële invalshoek ingenomen worden. In de
raadsvergadering van 7 april zal er een open
baar debat gehouden worden waarbij iedere
fractie zal aangeven aan welke beleidsonderde
len wel en geen prioriteit gegeven moet wor
den. Aan het college vervolgens de opdracht
om binnen deze kaders een begroting voor het
jaar 2006 op te stellen. In oktober dit jaar zal
D.V. deze begroting in een raadsvergadering
worden vastgesteld, waarbij alle partijen de
gelegenheid hebben om hun invloed uit te
oefenen op deze begroting.
In vogelvlucht hebben we zo het kader doorge
nomen waarbinnen de OZB belasting zich
bevindt. Als SGP fractie mag u van ons ver
wachten dat we de OZB belasting op een ver
antwoorde wijze zullen beheren en zullen aan
sturen.
C.J. VAN DAM, fractievoorzitter SCP
e-mail: dam.steneweg@fiiternet.nl
Een positief bericht in de zaak die de gemeente
Mlddelharnis heeft aangespannen tegen Eco
Service B.V. Met name het bouwplan om
gebruikmakend van de silo's aan de Johannis-
polderseweg te Mlddelharnis een overslagde-
pot te vestigen met een mega gigantische
omvang waarvan de gevolgen niet te overzien
zouden zijn. Qua de grootschalige bouw en
niet te vergeten de verkeersbewegingen die dit
met zich mee zouden brengen en de machtige
stankoveriast waarvan in Zeeland al de nodige
ervaring mee is opgedaan; de restproducten
Natukal en Natrucali, waarbij Algemeen Burger
Belang direct grote twijfels heeft gehad en als
zodanig tegen deze ontwikkeling heeft
geageerd. Vorige week heeft de gemeente Mld
delharnis een positieve uitslag ontvangen van
de rechtbank en is de gemeente op alle punten
in het gelijk gesteld.
Deze kwestie is op veleriei manieren ter discus
sie gesteld en de burgers hebben massaal
geageerd en bezwaar aangetekend. Een compli
ment aan de Huurdersvereniging voor de
geweldige inzet tegen de realisatie van deze
ongewenste ontwikkeling is op zijn plaats.
Namens Algemeen Burger Belang grote waar
dering en dank voor de geweldige inzet in deze
zaak.
Fractie Algemeen Burger Belang:
Rita van den Nieuwendijk-Croenendijk
Jan Ladder
Corrie Kersten-Knöps
De permanente bev/o-
ning van recreatiewo
ningen heeft jarenlafig
zowel landelijk als
gemeentelijk ter dis
cussie gestaan. Neder
land heeft hierin
samen met Denemarken een ander beleid dan
de overige landen in de Europeesche Gemeen
schap. In deze twee landen mocht in recreatie
woningen niet permanent worden gewoond.
De praktijk was echter dat in een aantal van
deze woningen wel permanent werd gewoond.
Vooral in die woningen welke voldeden aan de
woningwet of in latere jaren aan het bouwbe
sluit. Veel van deze woningen welke de afgelo
pen 20 jaar als zgn. recreariewoningen
zijn gebouwd, hebben de kwaliteitvan gewone
woningen, of zijn volwaardige bungalows. Zij
staan vaak in een aantrekkelijke omgeving en
voldoen aan de woonwensen van een bepaal
de groep woningzoekenden. Het gevolg is dat
een deel van deze woningen na verloop van
tijd hun bestemming als recreatiewoning heb
ben verloren. Het werden gewone woningen,
die ook als zodanig werden gekocht en ver
kocht. Voorbeelden hiervan in Mlddelharnis
zijn park Nieuw Zeeland en Caravanpark Oost-
havendijk.
Jarenlang is deze situarie door gemeenten,
waaronder de gemeente Mlddelharnis, zoge-,
naamd gedoogd. Het gevolg hiervan was dat
steeds meer recreatiewoningen met een hoge
woonkwaliteit permanent werden bewoond.
Dit werd mede veroorzaakt door de vraag naar
deze woningen, waaraan de woningmarkt niet
kon voldoen. De rijksoverheid gedoogde weer
het gedoogbeleid van de gemeenten. Waar
schijnlijk omdat het overheidsbeleid mede de
oorzaak was van het tekort aan woningen. Een
enkele keer werden bij de behandeling van de
begroting van het ministerie van Volkshuisves
ting, Ruimtelijke Ordening en Milieu in de -
Tweede Kamer opmerkingen gemaakt, maar tot
een goed beleid om deze zaak tot een oplos
sing te brengen kwam het nooit.
Totdat vorig jaar minister Dekker de koe bij de
horens vatte. Zij schreef een brief aan de
gemeenten over het beleid ten aanzien van de
permanente bewoning van recreatiewoningen.
Zij vroeg de gemeenten voor 31 december
2004 een besluit te nemen welke recreariewo
ningen permanent mochten worden bewoond
en welke woningen de bestemming recrearie-
woning moesten behouden. De fractie van de
PvdA in Mlddelharnis heeft reeds eerder aange
geven dat zij voorstander is van permanente
bewoning van recreariewoningen. Deze wonin
gen moeten dan wel aan het bouwbesluit vol
doen en niet in een natuurgebied liggen. Wij
zijn tot dit standpunt gekomen, nadat was
gebleken dat een goed sluitende controle niet
mogelijk was, de woonkwaliteit van veel recre
ariewoningen niet onderdeed voor de kwaliteit
van andere woningen en woningzoekenden de
woonomgeving van deze woningen verkozen
boven die in het dorp.
De gemeenteraad van Mlddelharnis besloot
begin januari 2005 In meerderheid om de
woningen van het park Nieuw Zeeland bij de
minister voor te dragen voor permanente
bewoning. Helaas was voor permanente bewo
ning van 5 woningen van het Caravanpark
Oosthavendijk geen meerderheid te vinden.
Wanneer de minister en de provincie Zuid Hol
land akkoord gaan met het raadsbesluit zal er
in ieder geval een eind komen aan de jarenlan
ge onzekerheid voor de bewoners van park
Nieuw Zeeland. De PvdA is er een voorstander
van dat, na een overgangsperiode (en in over
leg met de bewoners) park Nieuw Zeeland een
wijk wordt als alle andere wijken van Mlddel
harnis, met dezelfde rechten en plichten.
Bert Kleingeld
e-mail: middelharnis@pvda.nl
website: www.pvda.nl/middelharnis
VOORUrrSTREVEND DORPSBEUNG
Eén van de belangrijkste taken van een
gemeenteraad is het stellen van zogenaamde
kaders. De gemeenteraad moet de grote lijnen
aangeven; wat willen we bereiken, waar willen
we naar toe, wat mag het kosten. De volgende
stap is: beleid maken op de door de gemeente
raad aangegeven richting. Een taak die het Col
lege van Burgemeester en Wethouders, met
uiteraard de ondersteuning van de ambtenaren,
op zich moet nemen. De Gemeente Mlddelhar
nis heeft op veel terreinen beleid ontwikkeld. Er
is echter nog een aantal gebieden waarop geen
of onvolledig beleid is ontwikkeld. Doordat de
maatschappij steeds in beweging is, kan men
soms ook spreken van oud beleid. Het honden-
beleid (hondenpoepbeleid) van Mlddelharnis is
een voorbeeld van niet volledig ontwikkeld of
oud beleid. Hondenpoep is landelijk, dus ook
in onze gemeente, een groot probleem. In ver
schillende Gemeenten in Nederiand is men
met wisselend resultaat al tientallen jaren bezig
met hondenbeleid. De overiast door honden
poep staat in de top drie ergernissen van de
burger. Hondenpoep is vies en kan ziektes ver
oorzaken. Vooruitstrevend Dorpsbelang '78
neemt deze problemariek serieus en heeft daar
om het College een handreiking gegeven door
het hondenbeleid voor de gemeente Mlddel
harnis in detail uit te werken. Dit nieuwe beleid
is aangeboden aan het College. Het College
heeft toegezegd de uitwerking van het hon-
den(poep)beleid mee te nemen in hun overwe
gingen. VDB '78 pretendeert niet de totale
oplossing voor het probleem van de overiast
door hondenpoep gevonden te hebben. Wij
vinden echter dat er in de Gemeente Mlddel
harnis op dit gebied veel mogelijkheden zijn
om de dingen te verbeteren. Behalve oplossin
gen in de sfeer van bijvoorbeeld meer afvalbak
ken of het beschikbaar stellen van
schepjes/zakjes, ligt de oplossing voor het
belangrijkste deel in de mentaliteitsverandering
van de hondenbezitter. Gelukkig zijn er in
onze gemeente ook burgers die wel over de
goede mentaliteit beschikken en de hond uitla
ten op de daarvoor aangewezen plaatsen óf de
hondenpoep keurig opruimen. Aan deze bur
gers zou een voorbeeld genomen moeten wor
den. VDB '78 vindt het niet kies om in deze
rubriek het door ons ontwikkelde beleid geheel
uit de doeken te doen. Ten eerste hebben wij
zelf de keus gemaakt om het beleid aan het
College aan te bieden. Ten tweede kunnen ook
onze plannen eventueel aangevuld en of bijge
steld worden als er betere oplossingen bedacht
worden. Door het ontwikkelen van
honden(poep)beleid hopen wij een deel van de
ergernissen van onze burgers mede op te los
sen. VDB '78 toont hiermee wel aan dat het
beleid in Mlddelharnis anders kan, het kan
beter!
Hans Groenendijk, Vooruitstrevend
Dorpsbelang '78
e-mail: hans@hansvankoos.nl
Onze fracrie is blij dat de Raad van State het
bezwaar tegen het bestemmingsplan Havenka
naal ongegrond heeft verklaard. Hierbij overi
gens geen verwijt van onze kant aan de Stich-
ring Beschermd Dorpsgezicht omdat zij
bezwaar hebben ingediend, daartoe is men vrij.
Wij vinden het wel jammer dat door publica
ties door verschillende bronnen een enorme
beroering is ontstaan over het wel of niet door
mogen bouwen, die onzes inziens voorkomen
had kunnen worden door zorgvuldige informa-
rie.
De WMO behoort weliswaar nog niet tot de
gemeentelijke actualiteit, maar als de plannen
van de regering doorgaan, komt dit wel erg
snel op ons af. De WMO zal volgens planning
ingaan op I januari 2006.
Het kabinet beoogt met de WMO enerzijds het
creëren van een stelsel van lokale ondersteu
ning en anderzijds een verkleining van het
AWBZ pakket. In de praktijk zal dit waar
schijnlijk gaan betekenen dat 'maatschappelijke
ondersteuning', te weten, huishoudelijke zorg,
persoonlijke verzorging, ondersteunende en
acriverende begeleiding en vervoer van oude
ren en gehandicapten, door de gemeenten zal
moeten worden uitgevoerd.
Nu vrezen gemeenten, alsmede belangenorga
nisaties voor ouderen en gehandicapten, dat
het niet meer is dan een verkapte bezuinigings
maatregel. De werkelijke en uiteindelijke vorm
van de wet is overigens ook nog onbekend,
maar de signalen geven reden tot voorzichrig-
heid.
We kunnen hier niet uitputtend op dit onder
werp ingaan en het is ook de vraag of Fracrie-
gewijs hiervoor het goede middel is, maar we
willen deze ontwikkeling wel aangrijpen om dit
onderwerp onder uw aandacht te brengen.
We zien dat door vergrijzing en het uit het jas
je groeien van de AWBZ gedeelten van de zorg
onbetaalbaar worden. Heroverweging van deze
pakketten is dus ook volgens ons noodzakelijk.
Dat er dan voorzieningen zullen verdwijnen of
uit het pakket gehaald worden, lijkt logisch.
Als we dan onze ouderen en gehandicapten
vervolgens wél als volwaardige medeburgers
willen behandelen, gaat dit wel iets betekenen
voor familie, buren, vrijwilligers, etc. Ook hier
is overigens volgens ons wel iets over te zeg
gen, want als we vanwege overheidsbeleid lan
ger (in jaren en in werkuren) moeten gaan wer
ken en de arbeidspartlciparie van alle burgers
omhoog moet, waar halen we dan nog de
familie, vrijwilligers en mantelzorgers vandaan?
De fractie van de ChristenUnie lijkt het nu gaaf
als we in de komende tijd met burgers, poli
tiek, kerken, belangenorganisaties, etc. tot goe
de ideeën kunnen komen hoe we in Mlddelhar
nis tot een invoering van de WMO kunnen
komen zónder de mensen die hierop zijn aan
gewezen in de kou te laten staan. We moeten
daarbij beseffen dat de overheid op dit terrein
een terugtrekkende beweging maakt en er dus
meer van ons als burgers onder elkaar gevraagd
gaat worden.
Doet u mee?
Voor een reacrie zijn wij te bereiken op websi
te www.middelharnis.christenunie.nl of via e-
mail: fractie@middelharnis.christenunie.nl. U
kunt de ChristenUnie raadsleden uiteraard ook
direct benaderen:
Johan van Oostenbrugge, tel. 0187-486839
en Ron de Rover. tel. 0187-486870.
Een paar weken geleden verrichtte de Commis
saris van de Koningin in de Provincie Zuid-Hol
land de officiële ingebruikneming van het nieu
we ISGO-kantoor aan de Dwarsweg in Middel-
harnis. Zoals bij velen in Mlddelharnis bekend,
is het ISGO sinds kort gevesrigd in dit voorma
lige waterschapskantoor. Het waterschap op
zijn beurt is per I januari jl. gefuseerd met een
aantal andere waterschappen in Zuid-Holland,
alsmede met het Zuiveringschap in Dordrecht.
Uiteindelijk moet dit nieuwe Waterschap Hol
landse Delta een nieuw onderkomen krijgen
dat gebouwd gaat worden in Ridderkerk.
Ik wil het nu niet hebben over de huisvesring
van dit waterschap en ook niet over de huis
vesting van het ISGO. Iedereen die maar enigs
zins bekend Is met de taken en werkzaamhe
den van het ISGO, zal beamen dat het een
goede zaak is dat het prachrige waterschapsge
bouw deze nieuwe eigenaar gekregen heeft.
Het is te hopen dat veel inwoners van Goeree-
Overflakkee de weg naar dit kantoor zullen
weten te vinden, al was het alleen maar om
gebruik te maken van de diverse (streek)archie-
ven die hier ondergebracht zijn/zullen worden.
In dit art;ikel gaat het mij ook niet om de wijze
waarop de besluitvorming tot de aankoop van
dit pand is verlopen, het gaat mij concreet over
de naam ISGO. Het instituut ISGO is een inge
burgerd begrip op Goeree-Overflakkee, waarbij
de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat niet ieder
een daar direct een posirieve beeldvorming bij
heeft. In het verleden immers werd de naam
ISGO direct verbonden met een toezichthou
dende taak op het gebied van het milieu, een
taak die toen nog niet altijd door iedereen posi
tief werd gewaardeerd. Ik durf gerust te stellen
dat de naam bij veel inwoners een ronduit
negatieve klank heeft ,en dat is voor het taken
pakket dat het ISGO momenteel verricht en in
de komende jaren moet gaan verrichten, aller
minst positief. Ik moest dezer dagen denken
aan het 'geharrewar' rondom de naamgeving
van de supermarkten Edah en Konmar. Beide
supermarkten, behorende tot de Laurusgroep,
hebben de laatste 2 jaren dramatische tijden
doorgemaakt die fataal voor hun toekomst
kunnen zijn. Edah, met het imago van een
goede, goedkope supermarkt en Konmar met
een imago van exclusieve kwaliteitsprodukten
voor redelijke prijzen, zijn door foute beleids
keuzes in de Laurusgroep in een vrije val
terechtgekomen, waarbij voor hun voortbe
staan gevreesd moet worden.
Als Ik dan het vergelijk maak van die super
markten met de naam van het ISGO en daarbij
in het bijzonder denk aan de nieuwe taken die
de komende jaren moeten worden opgepakt,
dan is de WD-fracrie voorstander van een
radicale naamswijziging. Wij zouden het op
prijs stellen dat het ISGO, waarover de Com
missaris van de Koningin in zijn openingsrede
zo hoog opgaf, getooid zou worden met een
nieuwe naam, los van de negatieve klank die er
- al dan niet terecht - in het verieden aan toe
gekend is.
Namens de WD-fractie
Mlddelharnis,
Rein Osinga
bel: (0187) 47 10 20 of mail naar: algemeen@gebr-dewaal.com