Autobedrijf A. J. van Rumpt bv Autobedr^f Ramoco bv ^^^^Ir^ HuweHjk. Jubileum op vrijdag 18 maart van 9.00 tot 19.30 uur en zaterdag 19 maart van 09.00 tot 16.00 uurl RENAULT PvdA ^Christenunie eA5ï)63\f) EllAIIBEII-niEUWS Molendijk 85, 3243 AL Stad aan 't Haringvliet Telefoon (0187) 61 16 62 Fax (0187) 61 22 80 Molendijl< 85, 3243 AL Stad aan 't Haringvliet Telefoon (0187) 61 15 53 Fax (0187) 61 22 80 De zeven raadsfracties van Mlddelharnis schrijven deze keer over hetjeugd- en jongerenbeleid.Ook nu kunt u de verschillende standpunten vergelijken. Het jeugd- en jongerenbeleid is een project dat eilandelijk wordt aangepakt. Heeft u opmerkingen of vragen, de diverse adresgegevens staan bij elke fractie genoemd. '■''rjyw''.':^''-::'')'^;:'''^^^^^^^^^ ledere vrijdagavond geven twee fracties hun visie op actuele onderwerpen in het radioprogramma 'SuperpoHtiek'dat van 19.00 - 20.00 uur vanuit 'het Diekhuus' te Mlddelharnis door radio Superstar wordt uitgezonden. Belangstel lenden zijn welkom. }:Ckx':Ov'X'C&^^ Wilt u meeprateri, een inspreekmicrofoon is aanwezig- Financien en belastingen «e-neen^^lier BelSH Positief bericht:: silo's Johannis- polderseweg GEMEENTE ^IDDELHARNIS Recreatie woningen Overlast door hondenpoep Havenkanaal Wet Maatschappelijke Onder steuning (WMO) What's in a name? of een ander feestj e? Wij zorgen wel voor de kaarten! Gebr. de Waal Drukkerij PAGINA 8 VRUDAG 18 MAART 2005 Occasions ZEER SCHERPE PRIJZEN Fractiegewijs De afgelopen periode is bij de meesten van u de bekende WOZ enveloppe op de deurmat gevallen. Dit niet zo geliefde schrijven van de gemeente bevat de nieuwe waarde die aan uw huis is gekoppeld en de daaruit voortvloeiende belastingen. Deze belastingen zijn te splitsen in onroerende-zaakbelasting, het eigenwoning forfait (inkomstenbelasting) en de water schapsheffing. De onroerende zaak-belasting (OZB) is een belasting die rechtstreeks aan de gemeente wordt betaald en waarvan de gemeente ook de hoogte bepaalt, leder jaar opnieuw wordt de hoogte van de OZB belas ting vastgesteld door de gemeenteraad. Vaak bestaat er wat onduidelijkheid over de rol die de OZB belasting speelt in het financiële beleid, zoals dat door de gemeente wordt gevoerd. Het lijkt me daarom goed om kort in te gaan op de gemeentelijke financiën en de belastingen in het bijzonder. Net zoals dat bij u thuis is, heeft ook iedere gemeente te maken met inkomsten en uitga ven. De bedoeling is om deze twee enigszins in evenwicht te houden. Alles opmaken wat binnenkomt, is niet verstandig, te veel uitge ven dan binnenkomt is helemaal niet de bedoeling. Te veel reserves opbouwen is ook niet direct noodzakelijk. Kortom, een verant woord financieel beleid is nodig, waarbij de te lopen risico's duidelijk in kaart zijn gebracht en waar vervolgens de op te bouwen reserves aan zijn gerelateerd. Daarnaast moet ieder jaar een begroting worden opgesteld die het kader vormt van onze uitgaven. Op korte en langere termijn moet duidelijk zijn welke uitgaven ons te wachten staan en op welke wijze de inkom sten binnenkomen. De algemene dekkingsmid- delen (de inkomsten) komen voor het grootste gedeelte uit de algemene uitkering die van het Rijk ontvangen wordt. Daarnaast kent onze gemeente een aantal belastingen waarvan de OZB veruit de belangrijkste is. Om u een beeld te geven: de algemene uitkering bedraagt voor het jaar 2005 ruim 12 miljoen euro, terwijl de OZB belasting ongeveer 2 miljoen euro ople vert. Om dus een goed voorzieningenniveau in onze gemeente te waarborgen, is het nodig dat ook de inkomsten uit de OZB belasting op een redelijk niveau blijven liggen. Daarnaast speelt ook duidelijk mee dat het economisch zware tij ons parten speelt. Het rijk kent het principe 'samen de trap op, maar ook samen de trap af'. Op het moment dat het econo misch en financieel goed gaat in ons land zal ook de algemene uitkering goed zijn. Op het moment dat er donkere financiële wol ken aan de lucht zijn, zal ook de algemene uit kering er minder uitzien. En dit terwijl de uitga ven in onze gemeente alleen maar toenemen. In een tijd van economische teruggang ligt het voor de hand om als gemeente in ieder geval de OZB belasting drastisch te verhogen. Dit is dan ook in veel gemeenten het geval voor het jaar 2005. In onze gemeente hebben we ook als SGP-fractie er sterk op aangedrongen - en dit door middel van amendementen ook kun nen realiseren - om de OZB belasting wel te verhogen maar binnen een toelaatbaar niveau. (Deze belastingverhoging staat natuuriijk wel los van de waardebepaling van uw huis.) We moeten ons echter wel realiseren dat de beslis sing om de OZB belasting niet te drastisch te verhogen niet los kan staan van het te voeren beleid. Ruimte voor nieuw beleid is er eigenlijk niet. We zullen alles in het werk moeten stel len om te houden wat we hebben. En wellicht is het noodzakelijk om te snijden in een aantal voorzieningen, ledere keer zal het weer een afweging zijn voor iedere fractie waaraan wel en geen prioriteiten worden toegekend. Uiter aard zal bij onze fractie daarbij ook een princi piële invalshoek ingenomen worden. In de raadsvergadering van 7 april zal er een open baar debat gehouden worden waarbij iedere fractie zal aangeven aan welke beleidsonderde len wel en geen prioriteit gegeven moet wor den. Aan het college vervolgens de opdracht om binnen deze kaders een begroting voor het jaar 2006 op te stellen. In oktober dit jaar zal D.V. deze begroting in een raadsvergadering worden vastgesteld, waarbij alle partijen de gelegenheid hebben om hun invloed uit te oefenen op deze begroting. In vogelvlucht hebben we zo het kader doorge nomen waarbinnen de OZB belasting zich bevindt. Als SGP fractie mag u van ons ver wachten dat we de OZB belasting op een ver antwoorde wijze zullen beheren en zullen aan sturen. C.J. VAN DAM, fractievoorzitter SCP e-mail: dam.steneweg@fiiternet.nl Een positief bericht in de zaak die de gemeente Mlddelharnis heeft aangespannen tegen Eco Service B.V. Met name het bouwplan om gebruikmakend van de silo's aan de Johannis- polderseweg te Mlddelharnis een overslagde- pot te vestigen met een mega gigantische omvang waarvan de gevolgen niet te overzien zouden zijn. Qua de grootschalige bouw en niet te vergeten de verkeersbewegingen die dit met zich mee zouden brengen en de machtige stankoveriast waarvan in Zeeland al de nodige ervaring mee is opgedaan; de restproducten Natukal en Natrucali, waarbij Algemeen Burger Belang direct grote twijfels heeft gehad en als zodanig tegen deze ontwikkeling heeft geageerd. Vorige week heeft de gemeente Mld delharnis een positieve uitslag ontvangen van de rechtbank en is de gemeente op alle punten in het gelijk gesteld. Deze kwestie is op veleriei manieren ter discus sie gesteld en de burgers hebben massaal geageerd en bezwaar aangetekend. Een compli ment aan de Huurdersvereniging voor de geweldige inzet tegen de realisatie van deze ongewenste ontwikkeling is op zijn plaats. Namens Algemeen Burger Belang grote waar dering en dank voor de geweldige inzet in deze zaak. Fractie Algemeen Burger Belang: Rita van den Nieuwendijk-Croenendijk Jan Ladder Corrie Kersten-Knöps De permanente bev/o- ning van recreatiewo ningen heeft jarenlafig zowel landelijk als gemeentelijk ter dis cussie gestaan. Neder land heeft hierin samen met Denemarken een ander beleid dan de overige landen in de Europeesche Gemeen schap. In deze twee landen mocht in recreatie woningen niet permanent worden gewoond. De praktijk was echter dat in een aantal van deze woningen wel permanent werd gewoond. Vooral in die woningen welke voldeden aan de woningwet of in latere jaren aan het bouwbe sluit. Veel van deze woningen welke de afgelo pen 20 jaar als zgn. recreariewoningen zijn gebouwd, hebben de kwaliteitvan gewone woningen, of zijn volwaardige bungalows. Zij staan vaak in een aantrekkelijke omgeving en voldoen aan de woonwensen van een bepaal de groep woningzoekenden. Het gevolg is dat een deel van deze woningen na verloop van tijd hun bestemming als recreatiewoning heb ben verloren. Het werden gewone woningen, die ook als zodanig werden gekocht en ver kocht. Voorbeelden hiervan in Mlddelharnis zijn park Nieuw Zeeland en Caravanpark Oost- havendijk. Jarenlang is deze situarie door gemeenten, waaronder de gemeente Mlddelharnis, zoge-, naamd gedoogd. Het gevolg hiervan was dat steeds meer recreatiewoningen met een hoge woonkwaliteit permanent werden bewoond. Dit werd mede veroorzaakt door de vraag naar deze woningen, waaraan de woningmarkt niet kon voldoen. De rijksoverheid gedoogde weer het gedoogbeleid van de gemeenten. Waar schijnlijk omdat het overheidsbeleid mede de oorzaak was van het tekort aan woningen. Een enkele keer werden bij de behandeling van de begroting van het ministerie van Volkshuisves ting, Ruimtelijke Ordening en Milieu in de - Tweede Kamer opmerkingen gemaakt, maar tot een goed beleid om deze zaak tot een oplos sing te brengen kwam het nooit. Totdat vorig jaar minister Dekker de koe bij de horens vatte. Zij schreef een brief aan de gemeenten over het beleid ten aanzien van de permanente bewoning van recreatiewoningen. Zij vroeg de gemeenten voor 31 december 2004 een besluit te nemen welke recreariewo ningen permanent mochten worden bewoond en welke woningen de bestemming recrearie- woning moesten behouden. De fractie van de PvdA in Mlddelharnis heeft reeds eerder aange geven dat zij voorstander is van permanente bewoning van recreariewoningen. Deze wonin gen moeten dan wel aan het bouwbesluit vol doen en niet in een natuurgebied liggen. Wij zijn tot dit standpunt gekomen, nadat was gebleken dat een goed sluitende controle niet mogelijk was, de woonkwaliteit van veel recre ariewoningen niet onderdeed voor de kwaliteit van andere woningen en woningzoekenden de woonomgeving van deze woningen verkozen boven die in het dorp. De gemeenteraad van Mlddelharnis besloot begin januari 2005 In meerderheid om de woningen van het park Nieuw Zeeland bij de minister voor te dragen voor permanente bewoning. Helaas was voor permanente bewo ning van 5 woningen van het Caravanpark Oosthavendijk geen meerderheid te vinden. Wanneer de minister en de provincie Zuid Hol land akkoord gaan met het raadsbesluit zal er in ieder geval een eind komen aan de jarenlan ge onzekerheid voor de bewoners van park Nieuw Zeeland. De PvdA is er een voorstander van dat, na een overgangsperiode (en in over leg met de bewoners) park Nieuw Zeeland een wijk wordt als alle andere wijken van Mlddel harnis, met dezelfde rechten en plichten. Bert Kleingeld e-mail: middelharnis@pvda.nl website: www.pvda.nl/middelharnis VOORUrrSTREVEND DORPSBEUNG Eén van de belangrijkste taken van een gemeenteraad is het stellen van zogenaamde kaders. De gemeenteraad moet de grote lijnen aangeven; wat willen we bereiken, waar willen we naar toe, wat mag het kosten. De volgende stap is: beleid maken op de door de gemeente raad aangegeven richting. Een taak die het Col lege van Burgemeester en Wethouders, met uiteraard de ondersteuning van de ambtenaren, op zich moet nemen. De Gemeente Mlddelhar nis heeft op veel terreinen beleid ontwikkeld. Er is echter nog een aantal gebieden waarop geen of onvolledig beleid is ontwikkeld. Doordat de maatschappij steeds in beweging is, kan men soms ook spreken van oud beleid. Het honden- beleid (hondenpoepbeleid) van Mlddelharnis is een voorbeeld van niet volledig ontwikkeld of oud beleid. Hondenpoep is landelijk, dus ook in onze gemeente, een groot probleem. In ver schillende Gemeenten in Nederiand is men met wisselend resultaat al tientallen jaren bezig met hondenbeleid. De overiast door honden poep staat in de top drie ergernissen van de burger. Hondenpoep is vies en kan ziektes ver oorzaken. Vooruitstrevend Dorpsbelang '78 neemt deze problemariek serieus en heeft daar om het College een handreiking gegeven door het hondenbeleid voor de gemeente Mlddel harnis in detail uit te werken. Dit nieuwe beleid is aangeboden aan het College. Het College heeft toegezegd de uitwerking van het hon- den(poep)beleid mee te nemen in hun overwe gingen. VDB '78 pretendeert niet de totale oplossing voor het probleem van de overiast door hondenpoep gevonden te hebben. Wij vinden echter dat er in de Gemeente Mlddel harnis op dit gebied veel mogelijkheden zijn om de dingen te verbeteren. Behalve oplossin gen in de sfeer van bijvoorbeeld meer afvalbak ken of het beschikbaar stellen van schepjes/zakjes, ligt de oplossing voor het belangrijkste deel in de mentaliteitsverandering van de hondenbezitter. Gelukkig zijn er in onze gemeente ook burgers die wel over de goede mentaliteit beschikken en de hond uitla ten op de daarvoor aangewezen plaatsen óf de hondenpoep keurig opruimen. Aan deze bur gers zou een voorbeeld genomen moeten wor den. VDB '78 vindt het niet kies om in deze rubriek het door ons ontwikkelde beleid geheel uit de doeken te doen. Ten eerste hebben wij zelf de keus gemaakt om het beleid aan het College aan te bieden. Ten tweede kunnen ook onze plannen eventueel aangevuld en of bijge steld worden als er betere oplossingen bedacht worden. Door het ontwikkelen van honden(poep)beleid hopen wij een deel van de ergernissen van onze burgers mede op te los sen. VDB '78 toont hiermee wel aan dat het beleid in Mlddelharnis anders kan, het kan beter! Hans Groenendijk, Vooruitstrevend Dorpsbelang '78 e-mail: hans@hansvankoos.nl Onze fracrie is blij dat de Raad van State het bezwaar tegen het bestemmingsplan Havenka naal ongegrond heeft verklaard. Hierbij overi gens geen verwijt van onze kant aan de Stich- ring Beschermd Dorpsgezicht omdat zij bezwaar hebben ingediend, daartoe is men vrij. Wij vinden het wel jammer dat door publica ties door verschillende bronnen een enorme beroering is ontstaan over het wel of niet door mogen bouwen, die onzes inziens voorkomen had kunnen worden door zorgvuldige informa- rie. De WMO behoort weliswaar nog niet tot de gemeentelijke actualiteit, maar als de plannen van de regering doorgaan, komt dit wel erg snel op ons af. De WMO zal volgens planning ingaan op I januari 2006. Het kabinet beoogt met de WMO enerzijds het creëren van een stelsel van lokale ondersteu ning en anderzijds een verkleining van het AWBZ pakket. In de praktijk zal dit waar schijnlijk gaan betekenen dat 'maatschappelijke ondersteuning', te weten, huishoudelijke zorg, persoonlijke verzorging, ondersteunende en acriverende begeleiding en vervoer van oude ren en gehandicapten, door de gemeenten zal moeten worden uitgevoerd. Nu vrezen gemeenten, alsmede belangenorga nisaties voor ouderen en gehandicapten, dat het niet meer is dan een verkapte bezuinigings maatregel. De werkelijke en uiteindelijke vorm van de wet is overigens ook nog onbekend, maar de signalen geven reden tot voorzichrig- heid. We kunnen hier niet uitputtend op dit onder werp ingaan en het is ook de vraag of Fracrie- gewijs hiervoor het goede middel is, maar we willen deze ontwikkeling wel aangrijpen om dit onderwerp onder uw aandacht te brengen. We zien dat door vergrijzing en het uit het jas je groeien van de AWBZ gedeelten van de zorg onbetaalbaar worden. Heroverweging van deze pakketten is dus ook volgens ons noodzakelijk. Dat er dan voorzieningen zullen verdwijnen of uit het pakket gehaald worden, lijkt logisch. Als we dan onze ouderen en gehandicapten vervolgens wél als volwaardige medeburgers willen behandelen, gaat dit wel iets betekenen voor familie, buren, vrijwilligers, etc. Ook hier is overigens volgens ons wel iets over te zeg gen, want als we vanwege overheidsbeleid lan ger (in jaren en in werkuren) moeten gaan wer ken en de arbeidspartlciparie van alle burgers omhoog moet, waar halen we dan nog de familie, vrijwilligers en mantelzorgers vandaan? De fractie van de ChristenUnie lijkt het nu gaaf als we in de komende tijd met burgers, poli tiek, kerken, belangenorganisaties, etc. tot goe de ideeën kunnen komen hoe we in Mlddelhar nis tot een invoering van de WMO kunnen komen zónder de mensen die hierop zijn aan gewezen in de kou te laten staan. We moeten daarbij beseffen dat de overheid op dit terrein een terugtrekkende beweging maakt en er dus meer van ons als burgers onder elkaar gevraagd gaat worden. Doet u mee? Voor een reacrie zijn wij te bereiken op websi te www.middelharnis.christenunie.nl of via e- mail: fractie@middelharnis.christenunie.nl. U kunt de ChristenUnie raadsleden uiteraard ook direct benaderen: Johan van Oostenbrugge, tel. 0187-486839 en Ron de Rover. tel. 0187-486870. Een paar weken geleden verrichtte de Commis saris van de Koningin in de Provincie Zuid-Hol land de officiële ingebruikneming van het nieu we ISGO-kantoor aan de Dwarsweg in Middel- harnis. Zoals bij velen in Mlddelharnis bekend, is het ISGO sinds kort gevesrigd in dit voorma lige waterschapskantoor. Het waterschap op zijn beurt is per I januari jl. gefuseerd met een aantal andere waterschappen in Zuid-Holland, alsmede met het Zuiveringschap in Dordrecht. Uiteindelijk moet dit nieuwe Waterschap Hol landse Delta een nieuw onderkomen krijgen dat gebouwd gaat worden in Ridderkerk. Ik wil het nu niet hebben over de huisvesring van dit waterschap en ook niet over de huis vesting van het ISGO. Iedereen die maar enigs zins bekend Is met de taken en werkzaamhe den van het ISGO, zal beamen dat het een goede zaak is dat het prachrige waterschapsge bouw deze nieuwe eigenaar gekregen heeft. Het is te hopen dat veel inwoners van Goeree- Overflakkee de weg naar dit kantoor zullen weten te vinden, al was het alleen maar om gebruik te maken van de diverse (streek)archie- ven die hier ondergebracht zijn/zullen worden. In dit art;ikel gaat het mij ook niet om de wijze waarop de besluitvorming tot de aankoop van dit pand is verlopen, het gaat mij concreet over de naam ISGO. Het instituut ISGO is een inge burgerd begrip op Goeree-Overflakkee, waarbij de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat niet ieder een daar direct een posirieve beeldvorming bij heeft. In het verleden immers werd de naam ISGO direct verbonden met een toezichthou dende taak op het gebied van het milieu, een taak die toen nog niet altijd door iedereen posi tief werd gewaardeerd. Ik durf gerust te stellen dat de naam bij veel inwoners een ronduit negatieve klank heeft ,en dat is voor het taken pakket dat het ISGO momenteel verricht en in de komende jaren moet gaan verrichten, aller minst positief. Ik moest dezer dagen denken aan het 'geharrewar' rondom de naamgeving van de supermarkten Edah en Konmar. Beide supermarkten, behorende tot de Laurusgroep, hebben de laatste 2 jaren dramatische tijden doorgemaakt die fataal voor hun toekomst kunnen zijn. Edah, met het imago van een goede, goedkope supermarkt en Konmar met een imago van exclusieve kwaliteitsprodukten voor redelijke prijzen, zijn door foute beleids keuzes in de Laurusgroep in een vrije val terechtgekomen, waarbij voor hun voortbe staan gevreesd moet worden. Als Ik dan het vergelijk maak van die super markten met de naam van het ISGO en daarbij in het bijzonder denk aan de nieuwe taken die de komende jaren moeten worden opgepakt, dan is de WD-fracrie voorstander van een radicale naamswijziging. Wij zouden het op prijs stellen dat het ISGO, waarover de Com missaris van de Koningin in zijn openingsrede zo hoog opgaf, getooid zou worden met een nieuwe naam, los van de negatieve klank die er - al dan niet terecht - in het verieden aan toe gekend is. Namens de WD-fractie Mlddelharnis, Rein Osinga bel: (0187) 47 10 20 of mail naar: algemeen@gebr-dewaal.com

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 8