Lammetjesdag op zaterdag 26 maart liiiili]igi.iiiEijiia (2) Israëlavond te Ooitgen plaat Geert Kom je ook kijken De Hoop Magazine Radio over psyciiosociaie problemen StiUe Week Het embargo Zondag interkerkelijke Jeugdkerk PAGINA 6 VRUDAG 18 MAART 2005 Egypte had met een raket de 'Eilat', het vlaggenschip van Israël de grond in geboord. Daar door werden steden aan de Israë lische kust bedreigd. Israël zocht een oplossing. Het vond die in de aankoop van twaalf kleine Duitse kanonneerboten. Maar Duitsland zette plotseling de levering stop, uit vrees voor Arabische sancties. In Frankrijk werd de bouw van de boten voortgezet, maar ook hier ontstonden moeilijkheden. De GauUe kondigde een embargo af. Hij verbood de leveranties van Franse wapens aan Israël. Israël reageert De levering moet doorgaan Een uiterst omslachtige oplossing Siemm zorgt voor de oplossing vH r-' De Ontsnapping Ook de scheepsbouw in Cherbourg moest worden stopgezet. Limon was woedend. Onmiddelhjk stuurde hij een telegram aan de IsraëHsche minister van Defensie, Mos- he Dayan. Toen deze het bericht ontving, was hij ontsteld. Dat was nu al de tweede keer dat De GauUe hem zoiets aandeed. De eerste keer, op 2 juni 1967, kreeg Dayan bericht dat de verscheping van wapens werd stopgezet. Dat was voor Dayan een aansporing geweest om ervoor te zorgen dat de (Zesdaagse) oorlog voorbij was voordat de Israëlische voorraad reserveon derdelen was uitgeput. Lange tijd was hij een bewonderaar van de Franse president geweest. Tijdens de Twee de Wereldoorlog had Dayan in de strijd tegen het Vichyregime - de gehate vijand van De GauUe - zijn oog verloren. En aan het eind van de jaren vijftig waren de betrekkingen tussen Israël en Frankrijk ver stevigd. Ben Goerion, de Israëlische pre mier, had De GauUe 'een ware vriend, een trouwe bondgenoot' genoemd en Dayan was het daar helemaal mee eens. De GauUe had hem nog gefeliciteerd met het boek dat hij had geschreven over Sinaï-veldtocht (1956), waarin Israël de Egyptenaren - op aandrang van Engeland en Frankrijk - ver pletterend verslagen had. En nu verbood diezelfde De GauUe de levering van alle wapens, ook van de wapens die al betaald waren. Hij weigerde zelfs het vooruitbetaal de geld voor de Mirages terug te geven. Dat was koren op de molen van de Arabieren. De GauUe werd door de Arabische pers bejubeld. Dayan bracht het ontstellende nieuws in een kabinetsvergadering. Intussen lagen er in Cherbourg nog eens drie boten bijna klaar. Het dek van de schepen lag bezaaid met spullen van de Franse arbeiders, die een weekend vrij hadden. Kort na de trieste aankondiging van De GauUe kwam de Israëlische bemanning van de drie boten de werf op. Het was nog heel vroeg in de morgen van 4 januari 1968. Iedereen ging onmiddellijk aan de slag. De mannen hadden maar drie uur nodig om de boten zeewaardig te maken. Toen alles in orde was en de motoren opgewarmd waren, hesen ze de Israëlische vlag en zetten koers naar zee. Toen het nieuws van deze gewaagde onderneming Parijs bereikte, vroeg de Franse minister van Defensie aan Limon waar de schepen heen voeren. Zijn antwoord was; "Naar Haifa. De schepen zijn toch van ons!" Ben Goerion Ben Goerion ontmoet De Gaulle. De GauUe was woe- 'mmm'mm dend. Er gingen stem men op om de diplo matieke betrekkingen met Israël te verbre ken. Er moest een grondig onderzoek worden gestart. Al spoedig bleek dat nie mand van de haven autoriteiten en doua nebeambten van het embargo op de hoogte bleek te zijn. Ze beweerden dat ze er pas op 6 januari van gehoord hadden. Pas toen - twee dagen na het vertrek van de schepen - was er een brief met instructies uit Parijs binnengeko men. Wekenlang woedde er een hevige ruzie tussen Cherbourg en Parijs. Op de departementen vlogen de beschuldigingen over en weer. Ondertussen gingen de werkzaamheden aan de laatste vijf kanonneerboten door alsof er niets gebeurd was. De Israëlische regering drong er bij Limon op aan alles in het werk te stellen om ook deze kanonneerboten in bezit te krijgen. Omdat Parijs de haven- en douaneautoriteiten van nalatigheid beschul digd had, werden de Israëlische schepen extra goed bewaakt. Het was niet mogelijk om er stilletjes vandoor te gaan. In november 1968 moest Limon voor een dringende beraadslaging in Tel Aviv komen. Op de vergadering waren Moshe Dayan, de legertop en officieren van de vei ligheidsdienst aanwezig. Ze waren het er allen over eens dat de reste rende kanonneerboten Frankrijk uit moes ten, maar over de wijze waarop verschilden ze van mening. Frankrijk moest zijn verplichtingen nako men. Er waren contracten getekend en de boten waren gedeeltelijk betaald. Sommi gen dachten dat Frankrijk langs diplomatie ke weg nog wel tot andere gedachten te brengen was. Maar Limon was ervan over tuigd dat dit ijdele hoop was. Er bleef maar één oplossing over: ontsnap pen! Velen hadden daarbij hun twijfels. Aan hoeveel kritiek had Israël niet blootge- staan toen het de soevereiniteit van Argen tinië had geschonden door Adolf Eichmann - de nazibeul, die de moord op duizenden Joden op zijn geweten had - te ontvoeren. Zij wilden voorkomen dat Israël de naam 'piratenstaat' kreeg, die zomaar de interna tionale regels schond. Daar tegenover stond dat het voortbestaan van Israël in gevaar was. Daarom waren er die toch maar liever beschuldigd werden van wat piraterij dan dat Egypte ongestoord Tel-Aviv zou kun nen binnenvallen. Na dagen van beraad werd besloten de schepen te laten ontsnappen, maar hoe? Limon en hoge militairen en officieren van de Mossad - de Israëlische geheime dienst - werkten vele uren aan een plan dat tot in de kleinste details werd uitgeknobbeld. Met elke omstandigheid was rekening gehou den. Het beloofde een enorm gewaagde onderneming te worden, omdat gewerkt moest worden met technici en zeelui, die aan een strikte geheimhouding gebonden waren. Limon stond ervoor in dat iedereen die onder zijn commando was geplaatst, zijn opdracht punctueel zou uitvoeren. De ope ratie 'De Ark van Noach' moest slagen! Tien dagen later keerde Limon in Parijs terug. Toen hij had ingezien dat alle andere mogelijkheden afvielen, besloot hij uit te kijken naar een buiten lands scheepvaart bedrijf dat bereid was de boten te kopen om ze ver volgens aan Israël terug te verkopen. Als het zou lukken zo'n bedrijf te vin den, dan zou het aan de Franse autoriteiten wel duidelijk moeten kunnen maken waarvoor het deze kleine viermotori- ge patrouilleboten, die een snelheid van wel veertig knopen konden halen, wilde gebruiken. Een vriend wees Limon op Ole Martin Siemm, de eigenaar van een constructiebedrijf en directeur van de grootste scheep vaartmaatschappij van Noorwegen 'Starboat en Weill'. Dit bedrijf had al verschillen de tankers, koel- schepen en andere vaartuigen voor Israël gebouwd. Deze man had ook duidelijk sympathie voor het Joodse volk. Het zou nog slechts twee maanden duren voor de laatste van de twaalf boten te water zou worden gelaten. Er moest dus snel tot actie worden overge gaan. De gunstigste tijd om de operatie uit te voeren, zou de Kerst zijn. Tijdens de vie ring van dit feest waren de Fransen het minst waakzaam. Limon zocht contact met Siemm en vertel de hem dat Israël dringend behoefte had aan vijf boten, die onder embargo in de haven van Cherbourg lagen. Als Siemm de rol van fictieve koper op zich zou willen nemen, kon het probleem zonder schade voor wie dan ook worden opgelost. Siemm bleek na rijp beraad bereid om te helpen. Op 3 oktober ging een brief, door Limon opgesteld en door Siemm ondertekend, naar Amiot, de directeur van de Franse scheeps werf. De brief droeg als briefhoofd: 'Star boat OU and Shipping Company' te Oslo, met daarbij in kleine lettertjes een adres in Panama. Starboat OU was in feite een in Panama geregistreerde maatschappij. Nog maar enkele weken geleden had Siemm het bedrijf bij het advocatenkantoor 'Arias en Fabrega' laten inschrijven. Siemm schreef dat hij geïnteresseerd was in de aanschaf van vier a zes snelle boten die dienst zou den kunnen doen bij olie-exploratiewerk- zaamheden aan de kust van Alaska. Ze zou den binnen drie maanden beschikbaar moe ten zijn. De vraag was: Zijn ze op zo korte termijn te leveren? Amiot trad na de ont vangst van deze brief onmiddellijk in con tact met de chef wapenverkoper van het ministerie van Defensie. Deze zag in de verkoop van de schepen een geschikt mid del om van een lastige zaak af te komen. Maar dan moesten de IsraëU's, die de sche pen voor eenderde betaald hadden, er wel afstand van willen doen. Als Israël met terugbetaling genoegen zou willen nemen, was dit probleem de wereld uit. Ondertussen schreef Amiot aan Siemm dat vier boten langs de kade van Cherbourg lagen afgemeerd, boten die aan de door hem gestelde eisen voldeden en dat binnen kort ook nog een vijfde schip te water zou worden gelaten. Ze waren besteld - zo schreef hij - door een buitenlandse koper die moeite had met het in ontvangst nemen van de boten. Ze zouden kunnen worden geleverd als de huidige eigenaar van zijn eigendomsrechten afstand zou willen doen. Een ambtenaar van het ministerie belde Limon op om te vertellen dat een buiten lands bedrijf de boten wilde kopen; dat de Franse autoriteiten bereid waren goedkeu ring te verlenen, mits Israël bereid was afstand te doen van zijn rechten en genoe gen zou willen nemen met terugbetaling. "Persoonlijk ben ik tegen" zei Limon, "het zijn ónze boten. Wij hebben ervoor betaald en wij hebben ze nodig". Maar hij zou het voorstel voorleggen aan het ministerie van Defensie in Tel Aviv. Een paar dagen later belde de betreffende ambtenaar op om te vragen of er al een beslissing gevallen was. "Ik bel wel, als ik wat weet", antwoordde Limon. En zo hield hij er de spanning nog een poosje in. Enkele dagen later liet hij weten dat Israël van de zaak schoon genoeg had en dat het ministerie daarom besloten had de boten op te geven. Op 8 december stuurde Limon aan Amiot een brief, met de mededeling dat Israël van zijn rechten op de boten afzag. Alleen de minister van Defensie moest nu nog zijn goedkeuring aan de transactie hechten. De vergadering van de interministeriële commissie voor wapenexporten in Parijs zag geen reden om de koop nog langer op te houden en stemde op 18 november una niem met de verkoop in. Had die commis sie de zaak wat beter onderzocht, dan zou ze stellig tot de ontdekking gekomen zijn dat Starboat Oil nog maar kort geleden door tussenkomst van een Panamese advocaat was opgericht. Dan zou men ook dat ver haal over die oüeboringen in twijfel getrok ken hebben. Er was evenwel niemand die de moeite genomen had de zaak nog eens na te trekken. Ze waren in Parijs maar al te blij dat ze van die boten af waren. De ver kooppapieren werden per expres naar Cher bourg verzonden. De zaak was geregeld, maar het gevaar bleef bestaan dat deze 'samenzwering' rondom de verkoop van de boten zou wor den ontdekt. En dat zou buitengewoon onaangename gevolgen hebben voor alle betrokkenen. Door één terloopse opmerking zou de zaak al in het honderd kunnen lopen. (Wordt vervolgd) Adolf Eichmann. In verenigingsgebouw Elthato wordt op 31 maart a.s. een Israëlavond gehouden, die georganiseerd wordt door de Evangelisatie commissie van de PKN (Herv.). Medewer king hieraan verienen de Stichting Christe nen voor Israël uit Nijkerk en Muziekgroep 'Klein Gloria' uit Ooltgensplaat o.l.v. Mar cel Saarioos. Aan de hand van beeld en geluid zult u een en ander te zien krijgen. Jong en oud is van harte welkom! Aanvang 19.45 uur, de deuren gaan open om 19.45 uur. De koffie staat dan gereed. SOMMELSDIJK - Aanstaande zondag 20 maart zal er in Het Prieel van recreatiecen trum 'De Staver' weer een dienst zijn van de interkerkelijke Jeugdkerk G04REAL. De jeugdkerkdienst is er voor alle jongeren van af 15 jaar. Maaike Starreveld, medewerkster van een internationale christenjongerenbe weging, zal de bijbelse boodschap komen delen. Daarnaast zal ook een jeugdkerkbe- zoeker haar persoonlijke getuigenis geven. Alle jongeren zijn van harte uitgenodigd om zondag 20 maart aanwezig te zijn. Na de dienst is er gratis koffie en fris om bij na te praten. De dienst vangt aan om 20.00 uur, vanaf 19.30 uur is de zaal open. De toegang is gratis. Voor meer info kun je kijken op website www.eiland.jeugdkerk.nl of mailen naar meelgerko@filtemet.nl. Na de bekendmaking van het politieke pro gramma van Tweede-Kamerlid Geert Wil- ders is het onontkoombaar er aandacht aan te schenken. Er zijn sterke overeen komsten met opvattingen die zijn ont leend aan de politieke erfenis van Pim For- tuijn. l\/!aar de 'Onafhankelijkheidsverkla ring' van Wilders c.s. doet er nog een behoorlijke schep bovenop. Op het eerste gezicht is het partijprogramma van de groep-Wilders conservatief-liberaal. Belas tingverlaging en minder overheid, c.q. minder overheidstaken en minder regelge ving, zijn typerend voor de behoudende middengroepen. Met de afschaffing van ontwikkelingshulp (behoudens noodhulp) wordt niet alleen het kind met het badwa ter weggegooid, maar gaat Wilders voorbij aan de permanente nood in de Derde Wereld en de morele plicht van het rijke westen daar structureel iets aan te veran deren. Dat kan bijvoorbeeld met door het Westen gefinancierde kleine leningen om zelf een bedrijf of winkel te beginnen. Door het recht op kinderbijslag te beper ken tot de eerste twee kinderen slaat Wil ders de plank mis, hier geldt alles of niets. Of het doemscenario van een economie die Instort door afschaffing van het mini mumloon en door versoepeling van het ontslagrecht kan worden voorkomen, is pure speculatie. Wilders' wonderprogram- ma voor Nederland voorziet verder in een pittig veiligheidsbeleid en een straffe aan pak van allochtonen. We hebben het alle maal gehoord en gelezen. Hogere straffen, twee op één cel en strenge eisen met betrekking tot de Immigratie van allochto nen. Opvoedingskampen en meer blauw op straat. Wilders en de zijnen hebben met hun programma geen geringe ambities. Zij willen het land teruggeven aan de burgers, want de Nederlandse politiek wordt beheerst door praten en niet door hande len. Het economisch plan wordt de nieuwe Gouden Eeuw genoemd en voorziet in deregulering, vlaktaks en minder subsidie. Wilders creëert, of hij wil of niet, een nieu we elite, een kaste van gegoede, blanke burgers met werk en een eigen huis. Velen worden uitgesloten van deelname aan de samenleving. Alhoewel Ik het op twee punten, en uiter aard met een eigen motivatie, eens ben met Wilders: Turkije niet In de E.U. en 'de islam' is ten diepste wezensvreemd aan onze cultuur, ga ik niet met hem mee. En dat vooral omdat het door hem gehan teerde vrijheidsbegrip het mijne niet is, vrijheid is meer dan een goede baan en een goed bestaan, meer dan de vrijheid van het bedrijfsleven en de zekerheid van een goede oudedagsvoorziening. Dat is ten diepste niet waar. Ook deel ik zijn opvattingen over de (radicale) Islam niet. Er is niet zoiets ais dé islam en het is ook vanwege 'onze' de-ideologlsertng, zeg maar secularisatie, zeg maar Godverlating, dat wij zo weinig weerbaar zijn. Wie gelooft dat wij de God van de bijbel verla ten hebben? En welke gevolgen heeft dat voor ons persoonlijke leven? Wie ervaart dat onze cultuur een leeg testament is, een doodscultuur? Dergelijke noties ont breken bij Wilders, het blijft bij zakelijk zoeken naar oplossingen. Zijn op zondag gepresenteerde programma is uiteraard politiek, d.w.z. het wil aan de macht en invloed verwerven, maar schiet ten diepste tekort. De onafhankelijkheid van Geert Wilders leidt niet tot de vrijheid waarvan in de westerse democratie sprake is, ik vrees dat zij leidt tot een seculiere dicta tuur. Die nieuwe tirannie betekent niets meer of minder dan het verlies van de ver- won/enheld die vrjheid heet. iS ,ar,. OUDE-TONGE - Het voorjaar komt eraan en dat betekent weer lammetjes in de wei. Ieder jaar opnieuw is dat een leuk gezicht, voor groot en klein. Maar nóg leuker zou het zijn om een keer heel dichtbij dat kleine grut te kuimen komen. Dat is op zaterdag 26 maart a.s. bij boerderij 'Zonnehoeve' aan de Langeweg te Oude-Tonge voor iedereen mogelijk. Alle kinderen en andere belang stellenden worden deze dag uitgenodigd om naar de lammetjes te komen kijken. De ver wachting is dat er rond die tijd al vijftig geboren zullen zijn, de meeste verblijven op dat moment nog binnen. Dus kan iedereen de lammetjes van dichtbij bekijken en ze aai en. En als blijvende herinnering kun je ook nog met de lammetjes op de foto. Via een ontdekkingstocht met vragen is er tevens de mogelijkheid om het leven op de boerderij wat beter te leren kennen. Na een bezoek aan de lammetjes en het verkennen van de boer derij, kan een kopje koffie of een glaasje limonade met versgebakken lekkernij wor den genuttigd. Verder worden op deze dag een aantal artikelen verkocht die typisch van de boerderij afkomstig zijn, zoals verse eieren en schapenkaas van kaasboerderij 'Le Mouton' uit Kruisland. Deze dag wordt georganiseerd ten bate van de Stichting Caleopse. Deze Stichting zet zich al een aan tal jaren in voor de Anniecrèche te Parama ribo (Suriname). De Anniecrèche is een dag opvang voor gehandicapte kinderen van nul tot acht jaar. In Suriname ligt de zorg voor mensen met een handicap grotendeels in handen van particuliere organisaties. Soms ondersteunt de overheid deze organisaties door middel van geringe subsidies, maar die zijn niet genoeg om de werkelijke kosten te dekken. Daarom is een aantal jaren geleden in Nederland de Stichting Caieopse opge richt. Er is een kraampje aanwezig waar iedereen die hierin geïnteresseerd is meer informatie over de Anniecrèche kan krijgen. Ook het hoofd van de crèche, Annette Reig- man-Bruggeman uit Oude-Tonge, zal dan aanwezig zijn. Zij woont inmiddels alweer een aantal jaren in Suriname en kan als geen ander uw vragen beantwoorden. De eventu ele opbrengsten van deze dag zullen ook voor de Anniecrèche bestemd zijn. De lam metjesdag wordt gehouden van 10.00 tot 16.00 uur. U vindt boerderij 'Zonnehoeve' aan Langeweg 14, tussen Oude-Tonge en Nieuwe-Tonge. Meer informatie over de lammetjesdag, maar ook over de schapen, vindt u op website www.noordhollanderschapen.nl. OUDDORP - De uitzending op 23 maart 2005 van De Hoop Magazine Radio gaat over psy chosociale problemen. In de uitzending wordt onder andere aandacht besteed aan het Bureau voor Evangelische Hulpverlening van De Hoop. Dit bureau biedt ambulante hulp aan mensen die te maken hebben met een depressie, schuldgevoelens, twijfels, boosheid, eenzaamheid, een negatief zelfbeeld, relatieproblemen, etc. In het programma komt ook een cliënt van De Hoop aan het woord over zijn verslaving aan alcohol. De Hoop Magazine Radio is iedere woensdag tussen 21.00 en 22.00 uur te beluisteren op Radio Goeree Lokaal via 105.6 FM. Ondanks andere benamingen voor de week voor Pasen, zoals Goede Week en Heilige Week, blijft de Stille Week de meest gepaste. Ook de aanduiding Lijdensweek is minder geschikt omdat Jezus zijn hele leven geleden heeft. Wereldwijd wordt op verschillende manieren stilgestaan bij het lijden en sterven van Jezus. Sommige gebruiken, zoals het 'naspe len' van de kruisiging, gaan veel te ver. De dood van Christus was uniek, eenmalig en hoeft niet herhaald te worden, ook niet in de vorm van een spel. De voorkeur voor de naam van het opschrift is ook persoonlijk, alhoewel in mijn jeugd het woord Stille Week niet door protestanten werd gebruikt. Zelfs aan Goede Vrijdag werd door protestanten niet bij zonder veel aandacht besteed. Het bleef bij een kerkdienst op de avond van Goede Vrijdag. Daar is niets op tegen natuurlijk, maar achteraf gezien erg mager. Die dag en die week zijn immers het scharnier in het kerkelijk jaar. Als je van daaruit terugkijkt of vooruitblikt, wordt alles duidelijk. Daarom ook is de week voor Pasen van cruciaal belang, niet d.m.v. processies en andere uiterlijkheden, maar omdat het onvoorstel bare in die week begon en eindigde. Ik doel natuurlijk op het lijden en sterven van Jezus, de Zoon van God. Hij moest talloze smaadheden en vernederingen ondergaan, werd verraden en in de steek gelaten. Jezus stierf een smadelijke kruisdood op Golgotha. Hij heeft de pers alleen getreden. Zouden we daar niet stil bij staan en ons in de stilte verwon deren over Hem die ons zo heeft liefgehad? Het is in ons rumoerige en drukke leven niet eenvoudig om tijd en aandacht te schenken aan Iemand die voor ons gevoel vaak zo ver weg is. Maar we hebben er een hele week voor. Ga daarom de komende week niet verkrampt om met uw tijd, maar leef in het besef dat Hij leeft. Op Goede Vrijdag gaf Jezus vri jwillig de geest, om op de derde dag op te staan. Daarom noemen we die zwarte dag, ondanks alles wat er gebeurde, Goede Vrijdag. Niet de dag was goed, maar wat er gebeurde wel. En zonder Goede Vrijdag is er geen Pasen. Zo eenvoudig is dat. Als het goed is, wordt het gaande de week moeilijker om bij de les te bli jven. Palmpasen, ja dat gaat nog wel, maar onze werkweek begint dikwi jls rumoeriger dan de bedoeling is. Dan volgt de 'desillusie', vandaar grauwe maandag. Dinsdag en woensdag worden stiefmoederlijk bedeeld. Op Witte Donderdag viert de kerk vanouds het Heilig Avondmaal. Van daar de oude, maar mooie benaming Nachtmaal des Heeren. De laatste jaren zien we bij protestanten de gewoonte om dat op Goede Vrijdag te doen. Dat is goedbedoeld, maar feitelijk op de verkeerde dag. Een aparte viering op donderdagavond doet meer recht aan Schrift en traditie. Stille Zaterdag is de opmaat voor de traditionele paaswake. De catechumenen, in de vroegchristelijke periode de doopleerlingen, bleven de hele nacht wakker en werden in de vroegte van Paasmorgen opgenomen in de gemeenschap van de kerk. De viering van de opstanding van de Heer en Heiland was een schitterend symbool van het nieuwe leven. Zo komt een eind aan de Stille Week en wordt (opnieuw) aan een Veertigdagentijd begonnen. Jezus' rondwandehng op aarde was ten einde. Hij vertoonde zich nog wel aan de discipelen, maar na veertig dagen nam Hij afscheid van Zijn volgelingen. De onvermijdelijke vraag is: kijken wij de komende week in stilte vooruit?

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 6