Overdenking uit de \Heilige Schrift Blokfluitconcert in Exoduskerk iHdetaiga Meldpunt verpleeghuizen van start Schaakvereniging De Zwarte Pion Sommeisdïjk EIIMIDBI-niEUWS HET .KIJkVENSTER Presentatie gevorderde muziekschoolleerlingen Blik op kerk ^^y en samenleving (j - Een standbeeld voor Kuyper? - Straatnamen - Politiek 'correct' PEÜTEItZmMLtS mOEGE HOOIKOORTi MHIIGE umi MUGRiam HONDA. Meer kracht. ...ga voor een Honda! De Zaligmaker in banden (2) Paaszangavond Nieuwe Kerk te Zierikzee Ifaiga-^rxlogie deel 2, PAGINA 5 VRUDAG 4 MAART 2005 Er is nogal wat te doen geweest over een standbeeld dat in Maassluis zou moeten komen voor Abraham Kuyper. Deze spraak makende figuur is in Maassluis geboren, waar zijn vader toen predikant was. Het merkwaardige is dat de suggestie voor een standbeeld kwam van D'66, de partij die progressief wil zijn, maar bekend staat om het opruimen van alles wat nog herinnert aan het christelijk verleden van Nederland. Kuyper was de man van de Doleantie, als gevolg waarvan de Gereformeerde Kerken zijn ontstaan. Hij was ook de stichter van de Vrije Universiteit, toen nog onverdacht Gereformeerd! Daarnaast was hij nauw betrokken bij de oprichting van de Anti Revolutionaire Partij, terwijl zijn naam ook verbonden is met het blad De Standaard. Kortom, Kuyper was een man die de gesma de verzuiling niet weinig heeft bevorderd. Je zou zéker van D'66 niet verwachten dat die partij met het idee zou komen om voor Kuy per een standbeeld op te richten. Maar het pleit uiteraard wel voor die partij dat ze daar mee de grootheid van Kuyper erkent. Hij heeft verder voor Maassluis geen speciale betekenis gehad, hij is er alleen geboren. Maar - zo werd door D'66 gemotiveerd - wordt Erasmus in Rotterdam niet vereerd, hoewel hij er alleen maar geboren is? Het is overigens de vraag of het standbeeld voor Kuyper ook in Maassluis komt. Er zijn nu al stemmen opgegaan die het te duur von den! Maar dat is een verhaal apart. Wat D'66 als idee opperde voor Maassluis staat wel in schril contrast tot wat ik dezer dagen hoorde over Haarlem. Daar lag het voorstel ter tafel om een straat te vernoemen naar Rabbijn De Vries die in 1943 in een concentratiekamp was overleden. Daartegen kwam verzet, onder andere van het Palesti- na-Comité, met het argument dat wijlen Rabbi de Vries voorstander was geweest van het Zionisme. Deze beweging streefde ernaar de Joden uit de hele wereld te doen terugkeren naar Palestina om daar, in het land van de vaderen, een eigen staat te stich ten. Aanvankelijk was het Zionisme meer theologisch van aard, later kreeg het ook een politieke kleur. Maar in ieder geval bestond het Zionisme lang voordat er sprake was van een conflict in het Midden-Oosten. Het is me niet bekend hoe de discussie zich verder heeft ontwikkeld. Maar ik vind hier toch een gevaarlijke tendens in. Voor een standbeeld of een straatnaam wordt dan niet langer de grootheid van de man in kwestie in zijn tijd beoordeeld, maar het wordt dan ook de vraag of hij politiek gezien wel 'correct' was. En dat moet dan gemeten worden met de huidige maatstaven! Ik ben bang dat er dan een heleboel afvalt. Jan Pieterszoon Coen bijvoorbeeld wiens verleden, zacht gezegd, niet vlekkeloos was... En Colijn, wiens politiek omstreden was.Die hebben allemaal standbeelden en straatnamen gekregen. Kan dat wel zo blij ven...? Waarnemer V Oio, '«o J 4., Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Omdat ik een kind kwijtraakte door verdrin king, wil ik mijn andere kinderen zo vroeg mogelijk leren zwemmen. Hoe pakje dat aan met kleine kleuters? Antwoord: Zodra een kind goed loopt en eenvoudige woorden begrijpt, kap het ook. leren zwemmen. Wen het in zijn badje aan opspattend water, dat ook zijn gezicht raakt. Doe spelletjes tijdens het baden en laat de peuter af en toe iets met zijn mond uit het water pakken. Met zo'n 12 maanden kunt u de kleintjes van de onderste traptrede, een stoof en daarna de bank leren springen als u hen goed vasthoudt of opvangt. Daarna kunt u 't spel verplaatsen naar de rand van een kuipbad, een vijver en dan de zgn. pierebad van een zwembad. Zorg ervoor dat zo'n klein kind geen enkele nare ervaring opdoet. Het moeten leuke spelletjes blijven, waarbij het lacht en kraait van plezier. Laat de peuter flink plonzen in het ondiepe bassin. Doe een kurken gordel om zijn borst, opblaasbandjes om de armen en loop met hem aan de hand door het water. Leer hem te blazen als hij water voor de mond krijgt. Speel met een bal en opeens ontdekt hij, dat drijven prettiger is en dat hij zich met de bewegingen als die van een hondje in de gewenste richtingen kan verplaatsen. Gebruik steeds de zelfde gewo ne woorden als: springen, plonzen en blazen. Kies een rustig uur uit in een zwembad of liever instructiebad met lauw water. U zult zien, dat uw jongste zichzelf als een dier zwemmend leert redden, alvorens hij aan lessen in de schoolslag toe is. Kan het kloppen, dat ik elk jaar al in maart een natte neus krijg en nies van de hooi koorts? Dat duurt meestal tot half april. Antwoord: Dan zijn het geen grassen of granen, maar bomen in uw omgeving die u deze overlast bezorgen. In maart en april hebben meer mensen last van de pollen van iep of olm, populier, taxushaag en wilg. Daarvóór en erna kunnen het stuifmeelkor- rels van andere bomen zijp. Haal bij de dro gist het juiste middel. We hebben de zilvervliesrijst in goed slui tende glazen potten op de keukenplank staan, en toch wordt ze ranzig. Hoe zou dat komen? Antwoord: Een ranzige bijsmaak wordt op de duur onder invloed van het licht veroor zaakt. Het is het vet in de graanproducten, dat dan licht rans wordt. Ook griesmeel en havermout zijn daar gevoelig voor. Bewaar uw rijst en dergelijke graanproducten dus niet in doorzichtige potten, maar liefst in een donkere kast. Hoe maakt een mug dat zoemende geluid waarvan je wakker wordt? Antwoord: Dat geluid ontstaat door 't bewegen van de vleugels. Als die 450 keer per seconde heen en weer gaan, horen we het normale gezoem waarmee ze de aandacht Tha Povi/er of Dreams 11 III 11111 III II11 Autobedrijf Jan van Dijk Slagveld 19, 3231 AN BRIELLE Telefoon 0181 -41 37 77 De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft afgelopen dinsdag het meld punt verpleeghuizen geopend. Bij dit cen trale meldpunt kunnen mensen rechtst reeks terecht met klachten over situaties van onverantwoorde zorg in verpleeghui zen. Signalen van patiënten, cliënten, familieleden, vrijwilligers, zorgverleners en beroepsbeoefenaren zijn een orunisbare hulp bij het opsporen van gebreken. Hier mee kan de IGZ optreden om te voorko men dat de veiligheid en kwaliteit van zorg in gevaar komen. Mensen die bellen met het meldpunt krij gen een medewerker van het telefoonteam aan de lijn die de klachten en opmerkingen registreert. Een speciaal team van inspec teurs beoordeelt vervolgens of er sprake is van een calamiteit of mogelijke structure le tekortkomingen in de zorg. Er is sprake van een structurele tekortkoming wanneer zich regelmatig dezelfde klachten voor doen, als verschillende mensen dezelfde klachten hebben of als er meer klachten over één verpleeghuis zijn. Een calamiteit is een onverwachte gebeurtenis in de gezondheidszorg die tot de dood of een ernstig schadelijk gevolg voor een patiënt heeft geleid. Mogelijke structurele tekort komingen en calamiteiten kunnen voor de inspectie aanleiding zijn een oriënterend onderzoek te doen. De inspectie infor meert de melder altijd over de afhandeling van de klacht. Als het gaat om een incident verwijst de IGZ door naar de klachtencommissie van het verpleeghuis. Een incident is een éénmalige gebeurtenis die niet van structurele betekenis is voor de kwaliteit van zorg. Het meldpunt is op drie manieren te berei ken. Op werkdagen is het meldpunt tussen 9.00-12.30 en 13.30-17.00 uur te bereiken via telefoonnummer 0800-1205. Daarnaast kuimen klachten digitaal ver stuurd worden door het klachtenformulier in te vullen op website www.meldpunt-verpleeghuiszorg.nl. Ook kunnen mensen een brief schrijven aan de Inspectie voor de Gezondheids zorg, t.a.v. Meldpunt verpleeghuizen, Postbus 16119, 2500 BC Den Haag. Algemene informatie over het meldpunt en een lijst van meest gestelde vragen en antwoorden vindt u op de website www.meldpunt-verpleeghuiszorg.nl. van soortgenoten trekken. Het kwaadaardige hogere toontje horen we bij circa 500 slagen per seconde. De huisvlieg bereikt slechts 350 slagen en veel vlinders komen niet ver der dan 7 tot 10 vleugelslagen per seconde. ...en zij bonden Hem (Joh. 18:12) Geheel vrijwillig heeft de Heiland Zich aan Zijn vijanden overgegeven. Dit keer deed Hij geen poging meer om aan hun handen te ontgaan. Hij wist dat de tijd gekomen was om Zich nu gevangen te laten nemen. En zo hebben ze Hem gebonden en hebben ze Hem als een misdadiger weggevoerd. Kijk nog eens naar de handen die nu samen gebonden zijn en niets meer kunnen doen. Zijn dat de handen van een misdadiger? Heeft Hij met die handen gedreigd, gesla gen, gemoord, gestolen, valsheid in geschrifte gepleegd, of iets van welke zondi ge aard ook gedaan? Nee, met die handen heeft Hij de kinderen die bij Hem gebracht werden, omvangen. Hij heeft de melaatse ermee aangeraakt en hem zo gezondheid gegeven. Hij heeft ermee de baar aange raakt, waarop de jongeling te Naïn naar de begraafplaats werd gedragen. Hij heeft ermee genodigd, ruim en breed. Het zijn handen die zegen gebracht hebben. Handen waarmee Hij heeft welgedaan. Milde han den, bannhartige handen. Met die handen heeft Hij nog maar een paar ogenblikken geleden het afgeslagen oor van de dienstknecht van de hogepriester van de grond opgeraapt en het weer op zijn plaats aan het hoofd van Malchus vastgehecht, daarmee herstellend wat zijn onbesuisde dis cipel had veroorzaakt. Zo had Hij met die handen nog weer een wonder toegevoegd aan de lange rij van wonderen die Hij al gedaan had. Maar nu zijn die handen gebon den. Machteloos gemaakt. Dat is een zwaar en diep lijden voor Hem geweest. Dit krijgt Hij nu terug voor alle wel daden die Hij aan mensen heeft bewezen. Zo vergeldt men Hem voor alle zegeningen die Hij schonk. Een diepe krenking moet dat voor Hem geweest zijn. De vrije Zoon van de almachtige Koning in de hemel, wordt als een gebondene weggevoerd. Terwijl Hij geheel onschuldig is! Ja, geheel onschuldig! Waarom gebeurt dit? Het móest zo gebeuren. Dit hoort er helemaal bij. Ook dit moest Hij dragen als onderdeel van het ganse lijden dat Hij aanvaard had. Maar waarom? Laten we naar onszelf kijken. Maar dan moe ten we onszelf bezien in het hcht van wat de Heere van ons zegt in Zijn Woord. Niet naar onszelf kijken met de oppervlakkige optimis tische blik van een onkundig mensenkind, maar met een door de Bijbel gescherpte blik, waardoor ons de realiteit duidelijk is gewor den. Als we zo zien, wat zien we dan? Hoe zien we eruit? Waar zitten we? We hadden gedacht dat we vrije mensen waren. Dat ze zelfbeschikkingsrecht hebben. Dat we zelf konden bepalen wat we doen en niet doen zouden. Maar Gods Woord laat het ons wel anders weten en wat dat Woord ons zegt, wordt overal om ons heen bevestigd. Nee, de mens is niet vrij. Integendeel, hij is een gebondene, een slaaf, een gewillige die naar van machten buiten hem. Doel ik nu op verslaafden, die van verdovende middelen niet kunnen afblijven? Nee, niet bepaald. Ik doel op elk mens, mensen zoals u en ik. Wij zijn allemaal slaven. Allemaal gebonde- nen. Allemaal gevangenen. Allemaal die naars van de zonde. Het is zoals Paulus eens schreef. Van nature doen we de wil des vleses en der gedachten. We hebben absoluut geen vrijheid van bewe ging. We worden beheerst en geregeerd door de macht van de zonde waaraan we ons heb ben overgegeven. Niet dat dit in ieder mens op dezelfde manier ongeremd naar buiten treedt. Er zijn heel wat fatsoenlijke mensen, gelukkig. Niettemin, ook zij zijn gebon- denen. Hier zijn geen uitzonderingen. Kijk trouwens maar naar het feit, dat we ook allemaal gebondenen van de dood zijn. Als die vijand komt, blijkt wel dat wij niets heb ben in te brengen. En die dood - die is er toch niet toevallig? Die is toch de bezoldiging van de zonde? Die zou er toch niet zijn geweest als de zonde er niet was geweest? Welnu, vanwege die gebondenheid van ons mensen moest de Heiland gebonden worden. Bij Zijn werk als Heiland hoort ook dat Hij gebondenen komt bevrijden. Maar dan moet Hij Zelf eerst gebonden worden. Alles moet Hij dragen wat wij hebben verdiend. En Hij is gewillig geweest dat te doen. Niets bleef ongedaan. Alles heeft Hij volbracht. Nu is er bevrijding voor gebondenen. Nu kunnen onze banden worden los gemaakt. Is dat bij u al gebeurd? Is deze Zaligmaker al in uw leven gekomen met Zijn bevrijdende macht? Heeft Hij in Zijn genadekracht u al weggehaald uit de macht van zonde en duivel om u aan Hem en Zijn dienst te verbinden? Draagt het lijden van de Zaligmaker in ban den al die vrucht in uw leven? De hoop niet dat u met gesloten ogen voort gaat, u inbeeldend dat u een vrij mens bent, terwijl er nog nooit echt iets gebeurd is waar door u aan de Heere verbonden werd. Dat zou fataal zijn. Ook al bent u een heel fat soenlijk mens, u dient er toch oog voor te krijgen dat de zonde ons tot slaven gemaakt heeft. Ieder van ons heeft bevrijding nodig. En die is te verkrijgen! Ja, die i's te verkrij gen. Bij de Heere Jezus, de gebonden Zalig maker. En onder Zijn heerschappij is er de echte vrijheid. Nu, en eeuwig. Ds. P. den Butter, Middelharnis In de Nieuwe Kerk te Zierikzee wordt zater dag 26 maart wordt er een Paaszangavond georganiseerd. Het Christelijk Mannenkoor Zeeuws Vlaanderen uit Temeuzen o.l.v. Willy Eggebeen en het Christelijk Gemengd Eilandenkoor uit Zierikzee o.l.v. Peter Wil deman zullen dan een mooi programma ten gehore brengen. Ook trompettist Wilhelm Groenendijk zal zijn medewerking verlenen. Organisten deze avond zijn Frank Colijn, begeleider van het mannenkoor, en Martin Weststrate, begeleider van het gemengde koor. Het belooft een mooie Paas- samen- zangavond te worden, die uw bezoek beslist meer dan waard zal zijn. De collecte die gehouden zal worden, komt geheel ten goe de aan de Stichting Vrienden Nieuwe Kerk Zierikzee. Deze stichting zet zich in voor het behoud van de Nieuwe Kerk door middel van het organiseren van activiteiten en het werven van fondsen. De Vrienden hebben het afgelopen jaar gelden ter beschikking gesteld aan de Nieuwe Kerk voor de aan schafvan een vleugel en de vernieuwing van de verwarming. Mede hierdoor zullen de bezoekers er op 26 maart a.s. warmpjes bij kunnen zitten. De avond begint om 19.30 uur, de kerk is open om 19.00 uur. De toe gang is vrij. Iedereen is hartelijk welkom. MIDDELHARNIS - Overzicht voor ronde 23 in de huishoudelijke competitie, gespeeld op 28 februari jl. Mourik-1. Lagendijk 1-0 Hennekes - Van der Waal1/2-1/2 Van den Ouden - Bom1-0 Moedt - Verolme 1/2-1/2 Van Prooijen - Dupree1/2-1/2 Boeter - Peeman O -1 Neleman - Mulder1/2-1/2 Loosjes - Van der Velde O- 1 Noordijk - Markwat O- 1 H. Smit-BoschO- 1 Van der Staaij - De Jager1-0 De Haan - Struik0-1 M. Lagendijk - Lesuis0-1 SOMMELSDUK - De gevorderde blokfluitleerlingen van muziekschool 'Goeree-Overflakkee' verzorgen zater dag 12 maart a.s. een concert in de Exo duskerk aan de Dorpsweg te Sonunels- dijk. De toegang is uw gift ter bestrij ding van de onkosten die voor deze avond gemaakt worden. Dit jaarlijks terugkerende hoogtepunt voor de blok fluitleerlingen wordt vanwege de mooie akoestiek steeds weer in de Exoduskerk gehouden, waar ook een talrijk publiek gemakkel^k een plaats kan kragen. Docente EUy Bakker is de grote drijven de kracht achter deze prachtige, bij kans professionele, concerten. Concer ten die opgeluisterd worden met bege leidingen op een mooi tweeklaviers klavecimbel dat gebouwd is door Mat- thijs Mijnders uit Goedereede. Ook dit jaar is de begeleiding weer in handen van Rinus Verhage. Zo'n 40 blokfluitisten zullen in verschillen de formaties vooral barokmuziek laten horen. In deze periode is het meeste voor dit instrument (met klavecimbel, of zo u wilt Basso Continuo) geschreven, en de compo sities die u kunt beluisteren zijn van o.a. Arcadelt, Bertali, Bigaglia, Bononcini, Fres- cobaldi. Van Eyck, Handel, Mancini en Schickhardt. Het repertoire dat 'langskomt', betreedt lang niet altijd het geijkte pad en zet bekende en onbekende componisten naast elkaar; componisten die ook over heel Euro pa verspreid leefden. De bezettingen van deze werken zijn eveneens zeer divers; aller- 7AnfllllO'e2Bimnfl tA lei soorten blokfluiten zijn te beluisteren, al fcCIHJIIIgodVUIIU IC De zendingscommissie van de PKN (Her vormd) te Sommelsdijk organiseert op zater dag 12 maart een zendingsavond in de Her vormde kerk. Medewerking zal worden ver leend door het christelijk mannenkoor 'Jeduthun' uit Amersfoort. De aanvang is De betere woningiimchting sinds 1920 '^.SO uur. Iedereen is hartelijk welkom. De toegang is gratis. Er zal een collecte worden Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 gehouden ten bate van het Zendingswerk. of niet samen met het klavecimbel. Met name de leerlingen die het B- of C-exa- men blokfluit van de muziekschool hebben behaald, verzorgen de solo-optredens of vor men allerlei kleine en grote formaties. De grotere formaties zijn in totaal vijf ensem bles. Zoals het 'Elisabeth's Recorder Quar tet', het ensemble 'Tibiarum Cantus', het volwassenenensemble 'Cunando' en twee ensembles die nog maar pas begonnen zijn en waar nog een naam voor bedacht moet worden. Eén van deze laatste twee ensem bles bestaat uit leerlingen met 'alleen nog maar' een A-diploma; zij mogen op deze avond alvast verkennen en proeven hoe het is om tassen al die oudere en al langer blok- fluitspelende 'collega's' mee te doen. Veel musiceervreugde en het opdoen van voor- speeiervaring is elke keer weer de bedoeling van dit evenement; een evenement dat alleen kan slagen met een enthousiast publiek! Docente EUy Bakker studeerde blokfluit aan het Rotterdams Conservatorium en werkt alweer zo'n 15 jaar aan muziekschool Goe ree-Overflakkee. Mede door haar inspannin gen is er een grote blokfluitafdeling in de muziekschool ontstaan en wordt het niveau - dat in deze jaren opgebouwd is - alom geprezen. EUy Bakker is ook werkzaam als Cantrix te Oostvoome en geeft regelmatig concerten. Namens alle blokfluitspelers van de muziek school G-O wordt iedereen van harte uitge nodigd om te komen luisteren en samen met hen te genieten van veel prachtige muziek in een gevarieerd programma! -37- Dan zet hij de wekker op tafel en gaat er een paar meter bij vandaan staan, buigt zich door z'n knieën en doet of hij er onder wil kijken. De Mongolen volgen zijn handelingen met sprakeloze verwondering. Wat ze hier zien gebeuren gaat hun ver stand ver te boven. Dan loopt hij naar de tafel, pakt de wekker en loopt er mee naar z'n krib, waar hij uit zijn jaszak een kleine schroevedraaier haalt. Daarmee gaat hij aan de tafel zitten en maakt de wekker open. De sleuteltjes om het ding op te draaien ontbreken, maar hij weet dat tussen de spullen die hij heeft ontvangen, verschillende wekkersleuteltjes Uggen. Dat zal dus geen probleem geven. Nog steeds met een plechtig gezicht laat hij ook de twee Mongolen in het inwendige van de wekker kijken. Het zien van al die radertjes doet hen, zoals alle Russen, van verbazing achterover slaan. Met hun rappe taaltje vertellen ze elkaar van het onbe grijpelijke dat daar voor hun ogen wordt tentoonge steld. Twee dingen heeft Hans gezien: Eén, dat de wekker te strak is opgedraaid en ten tweede, dat het uurwerk in goede conditie is, zodat hij hem zeker repareren kan. Dan zet hij de achterkant er weer op, draait de schroef jes erin en zegt: 'Ziezo, dat is dat.' De ogen van de Mongolen zijn vragend op hem gericht: 'Jij maken?' Nu krijgt Hans weer een diepe rimpel boven zijn ogen, vertrekt z'n mond en schudt zijn hoofd, alsof hij zeg gen wil: Nou, nou, dat zal niet meevallen. Hoopvol kijken de soldaten hem aan. Er is een grote groep gevangenen om het groepje heen komen staan. Voor hen betekent dit een welkome aflei ding; en de manier waarop Hans de soldaten in de boot neemt, amuseert hen kostelijk, al laten ze dat niet mer ken. 'Niet maken?' Hans gaat er gemakkelijk voor zitten en nodigt de Mongolen uit hetzelfde te doen. Ze nemen tegenover hem plaats aan de tafel. Nu moet hij hun duidelijk maken wat hij gaat doen. Ook moet hij er zeker van zijn, dat ze hem begrijpen, zodat ze later nergens ver haal op kunnen maken. Hij weet hun aan het verstand te brengen, dat het een week zal duren en dat er op gerekend wordt dat daar vlees, wodka en machorka tegenover zuUen staan. Wat betreft de wodka en de machorka; dat schijnt niet zoveel bezwaren te hebben, maar vlees zit er niet voor hem aan. Tenslotte verlaten ze de barak met de belofte, dat de wekker over een week opgehaald zal worden en niet dan nadat zij de wonderman - want dat is Hans steUig in hun ogen - 'moj droeg', (mijn vriend) hebben genoemd, waarbij hij kameraadschappelijk op de schouders wordt geslagen. De hele avond is het geval met de wekker een bron van hilariteit. Hans echter blijft onder dit aUes nuchter. Als de Russen weg zijn, neemt hij de wekker, schroeft voor de tweede keer de achterkant los en begint in het inwendige te prutsen. Later op de avond verstommen enkele seconden alle gesprekken en kijken ze allemaal met grote verbazing in zijn richting. Dan breekt er een bulderend gelach los. Hans heeft door vakkundig in het inwendige van de wekker te prutsen, de veer los gekre gen, waarmee het belmechanisme wordt aangedreven. Luid ratelend loopt de wekker af en de plennies lachen, dat de tranen over hun wangen lopen. 'Hij doet het', is het nuchtere bescheid van de horloge maker. 'Nog een paar kleine ingrepen en de zaak is voor elkaar.' Hij lacht en stopt de wekker in een kist onder z'n krib. Morgen zal hij hem verder repareren, in zijn werkkamer, waar de juiste gereedschappen bij de hand zijn. Nog is daarmee de geschiedenis van de wekker uit kamp 22-12 niet ten einde. Nee, werkelijk niet. Hij begint pas, al heeft niemand daar op dat moment nog enig vermoeden van. Zoals verondersteld werd, is het voor Hans een klei nigheid om de wekker weer normaal, zoals van een dergelijk uurwerk verwacht mag worden, te laten func tioneren. Met krachtige tikken teh de wekker de minuten af en mdien gewenst zou hij de meest hardnekkige slaper uit zijn droomtoestand wekken. Dat allemaal heeft de hor logemaker vakkundig voor elkaar gemaakt. In het vooruitzicht van de wodka en machorka, die hij uiteraard wel verplicht is met de maats te delen - ze waren immers allemaal getuigen geweest van de afspraak die hij met de Mongolen had gemaakt - wacht hij rustig het moment af dat de wekker gehaald zal worden. Terwijl hij verder gaat met het repareren van instru menten, die de Russen hem gebracht hebben, staat de wekker netjes in een doos te wachten op het grote moment dat hij in de barak van de Russen een ereplaats zal krijgen. Want dat kan niet anders, daarvan is Hans overtuigd. Wie heeft er in de taiga een wekker en dan nog wel een met twee grote glimmende bellen erop? Made in Hongkong. Beste vrienden, denk daar eens rustig over na. Zoiets is toch ondenkbaar? Als het grote moment daar is, wordt er eerst een demonstratie gegeven. Uitvoerig wordt de werking van de wekker uitgelegd en zowaar, de Mongolen snappen het. Het sleuteltje moet volgens Hans aan een touwtje om de hals worden gedragen en iedere dag voor het slapen gaan moet de wekker opgewonden worden. Hij weet zelfs de mannen aan het verstand te brengen, hoeveel slagen ze moeten geven, om het uurwerk een dag te laten draaien. Na achterlating van een fles wodka en vijf plakken machorka, waarvan Hans met zekerheid kan nagaan dat er vier van gestolen zijn, nemen de Mongolen, kin derlijk blij, afscheid van hun 'Moj droeg', hun grote vriend. Want ook in Rusland kent men de voordelen bevriend te zijn met iemand die meer kan dan een ander. Maar het was beter geweest, als de soldaten een dag gewacht hadden om hun wekker op te halen. Ze moeten op wacht en er wordt reeds met smart op hun komst gewacht. Hun kameraden staan al voor de barak te wachten op de wachtcommandant, als de twee met de doos waarin de wekker zit, komen aanhollen. De wachtcommandant is woest, schopt hen allebei onder hun achterwerk en bezweert hen, om allebei binnen twee minuten klaar te zijn. Het pakje dat de mannen bij zich hebben neemt hij ze af, met de mededeling dat ze het na hun wachttijd weer terug kunnen halen. Hoewel de wachtcommandant het doosje met daarin de tikken de inhoud met een zeker wantrouwen bekijkt, neemt hij het mee en zet het in een kast van de wachtbarak. Daarna keert de luitenant terug en gaat even later met de soldaten, die van wacht komen, terug naar de wachtbarak, waar allen die op wacht hebben gestaan in het gelid worden gezet. Na de gebruikelijke ceremonie kunnen de mannen naar hun barakken gaan om te sla pen. De luitenant, die ook vierentwintig uur in de weer is geweest, denkt tüet meer aan het pakje en zoekt evenals de soldaten zijn slaapplaats op. Terwijl de sol daten reeds lange tijd op wacht staan, komt de nieuwe wachtcommandant, een kapitein, na zijn ronde gedaan te hebben, in het bureau waar de wachtcommandant verblijft. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 5