Overdenking
uit de
\Heilige Schrift
Blokfluitconcert in Exoduskerk
iHdetaiga
Meldpunt
verpleeghuizen
van start
Schaakvereniging
De Zwarte Pion
Sommeisdïjk
EIIMIDBI-niEUWS
HET
.KIJkVENSTER
Presentatie gevorderde muziekschoolleerlingen
Blik op kerk ^^y
en samenleving (j
- Een standbeeld voor Kuyper?
- Straatnamen
- Politiek 'correct'
PEÜTEItZmMLtS
mOEGE HOOIKOORTi
MHIIGE umi
MUGRiam
HONDA.
Meer
kracht.
...ga voor een
Honda!
De Zaligmaker in banden (2)
Paaszangavond Nieuwe
Kerk te Zierikzee
Ifaiga-^rxlogie deel 2,
PAGINA 5
VRUDAG 4 MAART 2005
Er is nogal wat te doen geweest over een
standbeeld dat in Maassluis zou moeten
komen voor Abraham Kuyper. Deze spraak
makende figuur is in Maassluis geboren,
waar zijn vader toen predikant was. Het
merkwaardige is dat de suggestie voor een
standbeeld kwam van D'66, de partij die
progressief wil zijn, maar bekend staat om
het opruimen van alles wat nog herinnert aan
het christelijk verleden van Nederland.
Kuyper was de man van de Doleantie, als
gevolg waarvan de Gereformeerde Kerken
zijn ontstaan. Hij was ook de stichter van de
Vrije Universiteit, toen nog onverdacht
Gereformeerd! Daarnaast was hij nauw
betrokken bij de oprichting van de Anti
Revolutionaire Partij, terwijl zijn naam ook
verbonden is met het blad De Standaard.
Kortom, Kuyper was een man die de gesma
de verzuiling niet weinig heeft bevorderd. Je
zou zéker van D'66 niet verwachten dat die
partij met het idee zou komen om voor Kuy
per een standbeeld op te richten. Maar het
pleit uiteraard wel voor die partij dat ze daar
mee de grootheid van Kuyper erkent. Hij
heeft verder voor Maassluis geen speciale
betekenis gehad, hij is er alleen geboren.
Maar - zo werd door D'66 gemotiveerd -
wordt Erasmus in Rotterdam niet vereerd,
hoewel hij er alleen maar geboren is?
Het is overigens de vraag of het standbeeld
voor Kuyper ook in Maassluis komt. Er zijn
nu al stemmen opgegaan die het te duur von
den! Maar dat is een verhaal apart.
Wat D'66 als idee opperde voor Maassluis
staat wel in schril contrast tot wat ik dezer
dagen hoorde over Haarlem. Daar lag het
voorstel ter tafel om een straat te vernoemen
naar Rabbijn De Vries die in 1943 in een
concentratiekamp was overleden. Daartegen
kwam verzet, onder andere van het Palesti-
na-Comité, met het argument dat wijlen
Rabbi de Vries voorstander was geweest van
het Zionisme. Deze beweging streefde
ernaar de Joden uit de hele wereld te doen
terugkeren naar Palestina om daar, in het
land van de vaderen, een eigen staat te stich
ten. Aanvankelijk was het Zionisme meer
theologisch van aard, later kreeg het ook een
politieke kleur. Maar in ieder geval bestond
het Zionisme lang voordat er sprake was van
een conflict in het Midden-Oosten.
Het is me niet bekend hoe de discussie zich
verder heeft ontwikkeld. Maar ik vind hier
toch een gevaarlijke tendens in. Voor een
standbeeld of een straatnaam wordt dan niet
langer de grootheid van de man in kwestie in
zijn tijd beoordeeld, maar het wordt dan ook
de vraag of hij politiek gezien wel 'correct'
was. En dat moet dan gemeten worden met
de huidige maatstaven!
Ik ben bang dat er dan een heleboel afvalt.
Jan Pieterszoon Coen bijvoorbeeld wiens
verleden, zacht gezegd, niet vlekkeloos
was... En Colijn, wiens politiek omstreden
was.Die hebben allemaal standbeelden en
straatnamen gekregen. Kan dat wel zo blij
ven...?
Waarnemer
V Oio,
'«o J
4.,
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er
kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Omdat ik een kind kwijtraakte door verdrin
king, wil ik mijn andere kinderen zo vroeg
mogelijk leren zwemmen. Hoe pakje dat aan
met kleine kleuters?
Antwoord: Zodra een kind goed loopt en
eenvoudige woorden begrijpt, kap het ook.
leren zwemmen. Wen het in zijn badje aan
opspattend water, dat ook zijn gezicht raakt.
Doe spelletjes tijdens het baden en laat de
peuter af en toe iets met zijn mond uit het
water pakken. Met zo'n 12 maanden kunt u
de kleintjes van de onderste traptrede, een
stoof en daarna de bank leren springen als u
hen goed vasthoudt of opvangt. Daarna kunt
u 't spel verplaatsen naar de rand van een
kuipbad, een vijver en dan de zgn. pierebad
van een zwembad. Zorg ervoor dat zo'n
klein kind geen enkele nare ervaring opdoet.
Het moeten leuke spelletjes blijven, waarbij
het lacht en kraait van plezier. Laat de peuter
flink plonzen in het ondiepe bassin. Doe een
kurken gordel om zijn borst, opblaasbandjes
om de armen en loop met hem aan de hand
door het water. Leer hem te blazen als hij
water voor de mond krijgt. Speel met een bal
en opeens ontdekt hij, dat drijven prettiger is
en dat hij zich met de bewegingen als die van
een hondje in de gewenste richtingen kan
verplaatsen. Gebruik steeds de zelfde gewo
ne woorden als: springen, plonzen en blazen.
Kies een rustig uur uit in een zwembad of
liever instructiebad met lauw water. U zult
zien, dat uw jongste zichzelf als een dier
zwemmend leert redden, alvorens hij aan
lessen in de schoolslag toe is.
Kan het kloppen, dat ik elk jaar al in maart
een natte neus krijg en nies van de hooi
koorts? Dat duurt meestal tot half april.
Antwoord: Dan zijn het geen grassen of
granen, maar bomen in uw omgeving die u
deze overlast bezorgen. In maart en april
hebben meer mensen last van de pollen van
iep of olm, populier, taxushaag en wilg.
Daarvóór en erna kunnen het stuifmeelkor-
rels van andere bomen zijp. Haal bij de dro
gist het juiste middel.
We hebben de zilvervliesrijst in goed slui
tende glazen potten op de keukenplank
staan, en toch wordt ze ranzig. Hoe zou dat
komen?
Antwoord: Een ranzige bijsmaak wordt op
de duur onder invloed van het licht veroor
zaakt. Het is het vet in de graanproducten,
dat dan licht rans wordt. Ook griesmeel en
havermout zijn daar gevoelig voor. Bewaar
uw rijst en dergelijke graanproducten dus
niet in doorzichtige potten, maar liefst in een
donkere kast.
Hoe maakt een mug dat zoemende geluid
waarvan je wakker wordt?
Antwoord: Dat geluid ontstaat door 't
bewegen van de vleugels. Als die 450 keer
per seconde heen en weer gaan, horen we het
normale gezoem waarmee ze de aandacht
Tha Povi/er of Dreams
11 III 11111 III II11
Autobedrijf Jan van Dijk
Slagveld 19, 3231 AN BRIELLE
Telefoon 0181 -41 37 77
De Inspectie voor de Gezondheidszorg
(IGZ) heeft afgelopen dinsdag het meld
punt verpleeghuizen geopend. Bij dit cen
trale meldpunt kunnen mensen rechtst
reeks terecht met klachten over situaties
van onverantwoorde zorg in verpleeghui
zen. Signalen van patiënten, cliënten,
familieleden, vrijwilligers, zorgverleners
en beroepsbeoefenaren zijn een orunisbare
hulp bij het opsporen van gebreken. Hier
mee kan de IGZ optreden om te voorko
men dat de veiligheid en kwaliteit van
zorg in gevaar komen.
Mensen die bellen met het meldpunt krij
gen een medewerker van het telefoonteam
aan de lijn die de klachten en opmerkingen
registreert. Een speciaal team van inspec
teurs beoordeelt vervolgens of er sprake is
van een calamiteit of mogelijke structure
le tekortkomingen in de zorg. Er is sprake
van een structurele tekortkoming wanneer
zich regelmatig dezelfde klachten voor
doen, als verschillende mensen dezelfde
klachten hebben of als er meer klachten
over één verpleeghuis zijn. Een calamiteit
is een onverwachte gebeurtenis in de
gezondheidszorg die tot de dood of een
ernstig schadelijk gevolg voor een patiënt
heeft geleid. Mogelijke structurele tekort
komingen en calamiteiten kunnen voor de
inspectie aanleiding zijn een oriënterend
onderzoek te doen. De inspectie infor
meert de melder altijd over de afhandeling
van de klacht. Als het gaat om een incident
verwijst de IGZ door naar de
klachtencommissie van het verpleeghuis.
Een incident is een éénmalige gebeurtenis
die niet van structurele betekenis is voor
de kwaliteit van zorg.
Het meldpunt is op drie manieren te berei
ken. Op werkdagen is het meldpunt tussen
9.00-12.30 en 13.30-17.00 uur te bereiken
via telefoonnummer 0800-1205.
Daarnaast kuimen klachten digitaal ver
stuurd worden door het klachtenformulier
in te vullen op website
www.meldpunt-verpleeghuiszorg.nl.
Ook kunnen mensen een brief schrijven
aan de Inspectie voor de Gezondheids
zorg, t.a.v. Meldpunt verpleeghuizen,
Postbus 16119, 2500 BC Den Haag.
Algemene informatie over het meldpunt
en een lijst van meest gestelde vragen en
antwoorden vindt u op de website
www.meldpunt-verpleeghuiszorg.nl.
van soortgenoten trekken. Het kwaadaardige
hogere toontje horen we bij circa 500 slagen
per seconde. De huisvlieg bereikt slechts
350 slagen en veel vlinders komen niet ver
der dan 7 tot 10 vleugelslagen per seconde.
...en zij bonden Hem (Joh. 18:12)
Geheel vrijwillig heeft de Heiland Zich aan
Zijn vijanden overgegeven. Dit keer deed
Hij geen poging meer om aan hun handen te
ontgaan. Hij wist dat de tijd gekomen was
om Zich nu gevangen te laten nemen. En zo
hebben ze Hem gebonden en hebben ze Hem
als een misdadiger weggevoerd.
Kijk nog eens naar de handen die nu samen
gebonden zijn en niets meer kunnen doen.
Zijn dat de handen van een misdadiger?
Heeft Hij met die handen gedreigd, gesla
gen, gemoord, gestolen, valsheid in
geschrifte gepleegd, of iets van welke zondi
ge aard ook gedaan? Nee, met die handen
heeft Hij de kinderen die bij Hem gebracht
werden, omvangen. Hij heeft de melaatse
ermee aangeraakt en hem zo gezondheid
gegeven. Hij heeft ermee de baar aange
raakt, waarop de jongeling te Naïn naar de
begraafplaats werd gedragen. Hij heeft
ermee genodigd, ruim en breed. Het zijn
handen die zegen gebracht hebben. Handen
waarmee Hij heeft welgedaan. Milde han
den, bannhartige handen.
Met die handen heeft Hij nog maar een paar
ogenblikken geleden het afgeslagen oor van
de dienstknecht van de hogepriester van de
grond opgeraapt en het weer op zijn plaats
aan het hoofd van Malchus vastgehecht,
daarmee herstellend wat zijn onbesuisde dis
cipel had veroorzaakt. Zo had Hij met die
handen nog weer een wonder toegevoegd
aan de lange rij van wonderen die Hij al
gedaan had. Maar nu zijn die handen gebon
den. Machteloos gemaakt.
Dat is een zwaar en diep lijden voor Hem
geweest. Dit krijgt Hij nu terug voor alle wel
daden die Hij aan mensen heeft bewezen. Zo
vergeldt men Hem voor alle zegeningen die
Hij schonk. Een diepe krenking moet dat
voor Hem geweest zijn. De vrije Zoon van de
almachtige Koning in de hemel, wordt als
een gebondene weggevoerd. Terwijl Hij
geheel onschuldig is! Ja, geheel onschuldig!
Waarom gebeurt dit? Het móest zo gebeuren.
Dit hoort er helemaal bij. Ook dit moest Hij
dragen als onderdeel van het ganse lijden dat
Hij aanvaard had. Maar waarom?
Laten we naar onszelf kijken. Maar dan moe
ten we onszelf bezien in het hcht van wat de
Heere van ons zegt in Zijn Woord. Niet naar
onszelf kijken met de oppervlakkige optimis
tische blik van een onkundig mensenkind,
maar met een door de Bijbel gescherpte blik,
waardoor ons de realiteit duidelijk is gewor
den. Als we zo zien, wat zien we dan? Hoe
zien we eruit? Waar zitten we?
We hadden gedacht dat we vrije mensen
waren. Dat ze zelfbeschikkingsrecht hebben.
Dat we zelf konden bepalen wat we doen en
niet doen zouden. Maar Gods Woord laat het
ons wel anders weten en wat dat Woord ons
zegt, wordt overal om ons heen bevestigd.
Nee, de mens is niet vrij. Integendeel, hij is
een gebondene, een slaaf, een gewillige die
naar van machten buiten hem. Doel ik nu op
verslaafden, die van verdovende middelen
niet kunnen afblijven? Nee, niet bepaald. Ik
doel op elk mens, mensen zoals u en ik.
Wij zijn allemaal slaven. Allemaal gebonde-
nen. Allemaal gevangenen. Allemaal die
naars van de zonde.
Het is zoals Paulus eens schreef. Van nature
doen we de wil des vleses en der gedachten.
We hebben absoluut geen vrijheid van bewe
ging. We worden beheerst en geregeerd door
de macht van de zonde waaraan we ons heb
ben overgegeven. Niet dat dit in ieder mens
op dezelfde manier ongeremd naar buiten
treedt. Er zijn heel wat fatsoenlijke mensen,
gelukkig. Niettemin, ook zij zijn gebon-
denen. Hier zijn geen uitzonderingen.
Kijk trouwens maar naar het feit, dat we ook
allemaal gebondenen van de dood zijn. Als
die vijand komt, blijkt wel dat wij niets heb
ben in te brengen. En die dood - die is er toch
niet toevallig? Die is toch de bezoldiging van
de zonde? Die zou er toch niet zijn geweest
als de zonde er niet was geweest?
Welnu, vanwege die gebondenheid van ons
mensen moest de Heiland gebonden worden.
Bij Zijn werk als Heiland hoort ook dat Hij
gebondenen komt bevrijden. Maar dan moet
Hij Zelf eerst gebonden worden. Alles moet
Hij dragen wat wij hebben verdiend. En Hij
is gewillig geweest dat te doen. Niets bleef
ongedaan. Alles heeft Hij volbracht. Nu is er
bevrijding voor gebondenen. Nu kunnen
onze banden worden los gemaakt.
Is dat bij u al gebeurd? Is deze Zaligmaker al
in uw leven gekomen met Zijn bevrijdende
macht? Heeft Hij in Zijn genadekracht u al
weggehaald uit de macht van zonde en duivel
om u aan Hem en Zijn dienst te verbinden?
Draagt het lijden van de Zaligmaker in ban
den al die vrucht in uw leven?
De hoop niet dat u met gesloten ogen voort
gaat, u inbeeldend dat u een vrij mens bent,
terwijl er nog nooit echt iets gebeurd is waar
door u aan de Heere verbonden werd. Dat
zou fataal zijn. Ook al bent u een heel fat
soenlijk mens, u dient er toch oog voor te
krijgen dat de zonde ons tot slaven gemaakt
heeft. Ieder van ons heeft bevrijding nodig.
En die is te verkrijgen! Ja, die i's te verkrij
gen. Bij de Heere Jezus, de gebonden Zalig
maker. En onder Zijn heerschappij is er de
echte vrijheid. Nu, en eeuwig.
Ds. P. den Butter, Middelharnis
In de Nieuwe Kerk te Zierikzee wordt zater
dag 26 maart wordt er een Paaszangavond
georganiseerd. Het Christelijk Mannenkoor
Zeeuws Vlaanderen uit Temeuzen o.l.v.
Willy Eggebeen en het Christelijk Gemengd
Eilandenkoor uit Zierikzee o.l.v. Peter Wil
deman zullen dan een mooi programma ten
gehore brengen. Ook trompettist Wilhelm
Groenendijk zal zijn medewerking verlenen.
Organisten deze avond zijn Frank Colijn,
begeleider van het mannenkoor, en Martin
Weststrate, begeleider van het gemengde
koor. Het belooft een mooie Paas- samen-
zangavond te worden, die uw bezoek beslist
meer dan waard zal zijn. De collecte die
gehouden zal worden, komt geheel ten goe
de aan de Stichting Vrienden Nieuwe Kerk
Zierikzee. Deze stichting zet zich in voor het
behoud van de Nieuwe Kerk door middel
van het organiseren van activiteiten en het
werven van fondsen. De Vrienden hebben
het afgelopen jaar gelden ter beschikking
gesteld aan de Nieuwe Kerk voor de aan
schafvan een vleugel en de vernieuwing van
de verwarming. Mede hierdoor zullen de
bezoekers er op 26 maart a.s. warmpjes bij
kunnen zitten. De avond begint om 19.30
uur, de kerk is open om 19.00 uur. De toe
gang is vrij. Iedereen is hartelijk welkom.
MIDDELHARNIS - Overzicht voor ronde
23 in de huishoudelijke competitie, gespeeld
op 28 februari jl.
Mourik-1. Lagendijk 1-0
Hennekes - Van der Waal1/2-1/2
Van den Ouden - Bom1-0
Moedt - Verolme 1/2-1/2
Van Prooijen - Dupree1/2-1/2
Boeter - Peeman O -1
Neleman - Mulder1/2-1/2
Loosjes - Van der Velde O- 1
Noordijk - Markwat O- 1
H. Smit-BoschO- 1
Van der Staaij - De Jager1-0
De Haan - Struik0-1
M. Lagendijk - Lesuis0-1
SOMMELSDUK - De gevorderde
blokfluitleerlingen van muziekschool
'Goeree-Overflakkee' verzorgen zater
dag 12 maart a.s. een concert in de Exo
duskerk aan de Dorpsweg te Sonunels-
dijk. De toegang is uw gift ter bestrij
ding van de onkosten die voor deze
avond gemaakt worden. Dit jaarlijks
terugkerende hoogtepunt voor de blok
fluitleerlingen wordt vanwege de mooie
akoestiek steeds weer in de Exoduskerk
gehouden, waar ook een talrijk publiek
gemakkel^k een plaats kan kragen.
Docente EUy Bakker is de grote drijven
de kracht achter deze prachtige, bij
kans professionele, concerten. Concer
ten die opgeluisterd worden met bege
leidingen op een mooi tweeklaviers
klavecimbel dat gebouwd is door Mat-
thijs Mijnders uit Goedereede. Ook dit
jaar is de begeleiding weer in handen
van Rinus Verhage.
Zo'n 40 blokfluitisten zullen in verschillen
de formaties vooral barokmuziek laten
horen. In deze periode is het meeste voor dit
instrument (met klavecimbel, of zo u wilt
Basso Continuo) geschreven, en de compo
sities die u kunt beluisteren zijn van o.a.
Arcadelt, Bertali, Bigaglia, Bononcini, Fres-
cobaldi. Van Eyck, Handel, Mancini en
Schickhardt. Het repertoire dat 'langskomt',
betreedt lang niet altijd het geijkte pad en zet
bekende en onbekende componisten naast
elkaar; componisten die ook over heel Euro
pa verspreid leefden. De bezettingen van
deze werken zijn eveneens zeer divers; aller- 7AnfllllO'e2Bimnfl tA
lei soorten blokfluiten zijn te beluisteren, al fcCIHJIIIgodVUIIU IC
De zendingscommissie van de PKN (Her
vormd) te Sommelsdijk organiseert op zater
dag 12 maart een zendingsavond in de Her
vormde kerk. Medewerking zal worden ver
leend door het christelijk mannenkoor
'Jeduthun' uit Amersfoort. De aanvang is
De betere woningiimchting sinds 1920 '^.SO uur. Iedereen is hartelijk welkom. De
toegang is gratis. Er zal een collecte worden
Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 gehouden ten bate van het Zendingswerk.
of niet samen met het klavecimbel.
Met name de leerlingen die het B- of C-exa-
men blokfluit van de muziekschool hebben
behaald, verzorgen de solo-optredens of vor
men allerlei kleine en grote formaties. De
grotere formaties zijn in totaal vijf ensem
bles. Zoals het 'Elisabeth's Recorder Quar
tet', het ensemble 'Tibiarum Cantus', het
volwassenenensemble 'Cunando' en twee
ensembles die nog maar pas begonnen zijn
en waar nog een naam voor bedacht moet
worden. Eén van deze laatste twee ensem
bles bestaat uit leerlingen met 'alleen nog
maar' een A-diploma; zij mogen op deze
avond alvast verkennen en proeven hoe het
is om tassen al die oudere en al langer blok-
fluitspelende 'collega's' mee te doen. Veel
musiceervreugde en het opdoen van voor-
speeiervaring is elke keer weer de bedoeling
van dit evenement; een evenement dat alleen
kan slagen met een enthousiast publiek!
Docente EUy Bakker studeerde blokfluit aan
het Rotterdams Conservatorium en werkt
alweer zo'n 15 jaar aan muziekschool Goe
ree-Overflakkee. Mede door haar inspannin
gen is er een grote blokfluitafdeling in de
muziekschool ontstaan en wordt het niveau
- dat in deze jaren opgebouwd is - alom
geprezen. EUy Bakker is ook werkzaam als
Cantrix te Oostvoome en geeft regelmatig
concerten.
Namens alle blokfluitspelers van de muziek
school G-O wordt iedereen van harte uitge
nodigd om te komen luisteren en samen met
hen te genieten van veel prachtige muziek in
een gevarieerd programma!
-37-
Dan zet hij de wekker op tafel en gaat er een paar meter
bij vandaan staan, buigt zich door z'n knieën en doet of
hij er onder wil kijken.
De Mongolen volgen zijn handelingen met sprakeloze
verwondering. Wat ze hier zien gebeuren gaat hun ver
stand ver te boven. Dan loopt hij naar de tafel, pakt de
wekker en loopt er mee naar z'n krib, waar hij uit zijn
jaszak een kleine schroevedraaier haalt. Daarmee gaat
hij aan de tafel zitten en maakt de wekker open. De
sleuteltjes om het ding op te draaien ontbreken, maar
hij weet dat tussen de spullen die hij heeft ontvangen,
verschillende wekkersleuteltjes Uggen. Dat zal dus
geen probleem geven.
Nog steeds met een plechtig gezicht laat hij ook de
twee Mongolen in het inwendige van de wekker
kijken. Het zien van al die radertjes doet hen, zoals
alle Russen, van verbazing achterover slaan. Met
hun rappe taaltje vertellen ze elkaar van het onbe
grijpelijke dat daar voor hun ogen wordt tentoonge
steld.
Twee dingen heeft Hans gezien: Eén, dat de wekker te
strak is opgedraaid en ten tweede, dat het uurwerk in
goede conditie is, zodat hij hem zeker repareren kan.
Dan zet hij de achterkant er weer op, draait de schroef
jes erin en zegt: 'Ziezo, dat is dat.'
De ogen van de Mongolen zijn vragend op hem
gericht: 'Jij maken?'
Nu krijgt Hans weer een diepe rimpel boven zijn ogen,
vertrekt z'n mond en schudt zijn hoofd, alsof hij zeg
gen wil: Nou, nou, dat zal niet meevallen.
Hoopvol kijken de soldaten hem aan.
Er is een grote groep gevangenen om het groepje heen
komen staan. Voor hen betekent dit een welkome aflei
ding; en de manier waarop Hans de soldaten in de boot
neemt, amuseert hen kostelijk, al laten ze dat niet mer
ken.
'Niet maken?'
Hans gaat er gemakkelijk voor zitten en nodigt de
Mongolen uit hetzelfde te doen. Ze nemen tegenover
hem plaats aan de tafel. Nu moet hij hun duidelijk
maken wat hij gaat doen. Ook moet hij er zeker van
zijn, dat ze hem begrijpen, zodat ze later nergens ver
haal op kunnen maken. Hij weet hun aan het verstand
te brengen, dat het een week zal duren en dat er op
gerekend wordt dat daar vlees, wodka en machorka
tegenover zuUen staan.
Wat betreft de wodka en de machorka; dat schijnt niet
zoveel bezwaren te hebben, maar vlees zit er niet voor
hem aan.
Tenslotte verlaten ze de barak met de belofte, dat de
wekker over een week opgehaald zal worden en niet
dan nadat zij de wonderman - want dat is Hans steUig
in hun ogen - 'moj droeg', (mijn vriend) hebben
genoemd, waarbij hij kameraadschappelijk op de
schouders wordt geslagen.
De hele avond is het geval met de wekker een bron van
hilariteit. Hans echter blijft onder dit aUes nuchter. Als
de Russen weg zijn, neemt hij de wekker, schroeft voor
de tweede keer de achterkant los en begint in het
inwendige te prutsen. Later op de avond verstommen
enkele seconden alle gesprekken en kijken ze allemaal
met grote verbazing in zijn richting. Dan breekt er een
bulderend gelach los. Hans heeft door vakkundig in het
inwendige van de wekker te prutsen, de veer los gekre
gen, waarmee het belmechanisme wordt aangedreven.
Luid ratelend loopt de wekker af en de plennies lachen,
dat de tranen over hun wangen lopen.
'Hij doet het', is het nuchtere bescheid van de horloge
maker. 'Nog een paar kleine ingrepen en de zaak is
voor elkaar.' Hij lacht en stopt de wekker in een kist
onder z'n krib. Morgen zal hij hem verder repareren, in
zijn werkkamer, waar de juiste gereedschappen bij de
hand zijn.
Nog is daarmee de geschiedenis van de wekker uit
kamp 22-12 niet ten einde. Nee, werkelijk niet. Hij
begint pas, al heeft niemand daar op dat moment nog
enig vermoeden van.
Zoals verondersteld werd, is het voor Hans een klei
nigheid om de wekker weer normaal, zoals van een
dergelijk uurwerk verwacht mag worden, te laten func
tioneren.
Met krachtige tikken teh de wekker de minuten af en
mdien gewenst zou hij de meest hardnekkige slaper uit
zijn droomtoestand wekken. Dat allemaal heeft de hor
logemaker vakkundig voor elkaar gemaakt.
In het vooruitzicht van de wodka en machorka, die hij
uiteraard wel verplicht is met de maats te delen - ze
waren immers allemaal getuigen geweest van de
afspraak die hij met de Mongolen had gemaakt - wacht
hij rustig het moment af dat de wekker gehaald zal
worden.
Terwijl hij verder gaat met het repareren van instru
menten, die de Russen hem gebracht hebben, staat de
wekker netjes in een doos te wachten op het grote
moment dat hij in de barak van de Russen een ereplaats
zal krijgen. Want dat kan niet anders, daarvan is Hans
overtuigd. Wie heeft er in de taiga een wekker en dan
nog wel een met twee grote glimmende bellen erop?
Made in Hongkong. Beste vrienden, denk daar eens
rustig over na. Zoiets is toch ondenkbaar?
Als het grote moment daar is, wordt er eerst een
demonstratie gegeven. Uitvoerig wordt de werking
van de wekker uitgelegd en zowaar, de Mongolen
snappen het.
Het sleuteltje moet volgens Hans aan een touwtje om
de hals worden gedragen en iedere dag voor het slapen
gaan moet de wekker opgewonden worden. Hij weet
zelfs de mannen aan het verstand te brengen, hoeveel
slagen ze moeten geven, om het uurwerk een dag te
laten draaien.
Na achterlating van een fles wodka en vijf plakken
machorka, waarvan Hans met zekerheid kan nagaan
dat er vier van gestolen zijn, nemen de Mongolen, kin
derlijk blij, afscheid van hun 'Moj droeg', hun grote
vriend. Want ook in Rusland kent men de voordelen
bevriend te zijn met iemand die meer kan dan een
ander. Maar het was beter geweest, als de soldaten een
dag gewacht hadden om hun wekker op te halen. Ze
moeten op wacht en er wordt reeds met smart op hun
komst gewacht. Hun kameraden staan al voor de barak
te wachten op de wachtcommandant, als de twee met
de doos waarin de wekker zit, komen aanhollen. De
wachtcommandant is woest, schopt hen allebei onder
hun achterwerk en bezweert hen, om allebei binnen
twee minuten klaar te zijn. Het pakje dat de mannen bij
zich hebben neemt hij ze af, met de mededeling dat ze
het na hun wachttijd weer terug kunnen halen. Hoewel
de wachtcommandant het doosje met daarin de tikken
de inhoud met een zeker wantrouwen bekijkt, neemt
hij het mee en zet het in een kast van de wachtbarak.
Daarna keert de luitenant terug en gaat even later met
de soldaten, die van wacht komen, terug naar de
wachtbarak, waar allen die op wacht hebben gestaan in
het gelid worden gezet. Na de gebruikelijke ceremonie
kunnen de mannen naar hun barakken gaan om te sla
pen. De luitenant, die ook vierentwintig uur in de weer
is geweest, denkt tüet meer aan het pakje en zoekt
evenals de soldaten zijn slaapplaats op. Terwijl de sol
daten reeds lange tijd op wacht staan, komt de nieuwe
wachtcommandant, een kapitein, na zijn ronde gedaan
te hebben, in het bureau waar de wachtcommandant
verblijft. (wordt vervolgd)