Overdenking Column iHdetalga Open ochtend cursus Theologische vorming uit de Heilige Schrift Genealogische dag te Stellendam Nalatenschap voordelig geregeld! HET rjKIJkVENSTER U zoekt iets speciaa voor uw drukwerk? EIIAIIDBn-tllEIJWS UME6E VERF oaoEumnE unibnsoep HIMMVIEÜ SEAT Cordoba Autobedrijf Jan van Dijk De Zaligmaker in banden (1) <3ebr. de Waai OrukkeriJ •^^aiga-^rilogie deel 2, PAGINA 5 VRIJDAG 25 FEBRUARI 2005 Blik op kerk en samenleving Cj - Pius XII - Jan Campert - Twee lijsten De paus, die bekend staat als Pius XII, is nog regelmatig in het nieuws. Eugenio Pacelli - zo heette hij eigenlijk - stond aan het hoofd van de R.K. Kerk van 1939 tot 1958, was dus in feite de 'oorlogspaus'. Maar zijn houding in die oorlog is zeer omstreden. Hij zou geweten hebben van de wandaden van de Nazi's en constant hebben gezwegen. Erger nog, hij zou een antisemiet zijn geweest, die niets deed om het verschrikkelijke lot van de joden te verzachten. Het is destijds al begon nen met het toneelstuk 'Der Stellvertreter' (De Plaatsvervanger), waarin hij werd afge schilderd als pro-Duits! Aan de andere kant heeft Pius XII uiteraard ook zijn verdedi gers. In de gegeven omstandigheden kon hij niet meer doen dan hij heeft gedaan, en hij zou zelfs zich hebben ingezet om joden te redden, in ieder geval zich het lot van joden hebben aangetrokken. Het is voor ons, als buitenstaanders, niet gemakkelijk ons een oordeel te vormen over de houding van deze paus. Maar het ziet er wel naar uit dat er nog een diepgaand onder zoek zal moeten plaatsvinden vóórdat de huidige paus Johannes Paulus II overgaat tot eventuele heiligverklaring! Nu we het toch over de oorlog hebben, vori ge week werden we opgeschrikt door het bericht dat Jan Campert niet, zoals altijd was aangenomen, in het concentratiekamp zou zijn bezweken aan uitputting, maar dat hij door medegevangenen zou zijn 'geliqui deerd'. De reden daarvoor was dat hij heul de met de Duitsers. We weten niet of dat bericht op waarheid berust. Uiteraard zijn zij die dat vonnis zou den hebben uitgevoerd, niet meer in leven. Maar nabestaanden denken dat het plausibel is. Dat zou betekenen dat Jan Campert, die als verzetsheld bekend staat (hij is de dichter van 'De achttien doden', het meest bekende verzetsgedicht), helemaal geen verzetsheld is geweest. Trouwens, dat zijn rol in de oor log omstreden was, daarvan getuigt ook de recent verschenen biografie. Jan Campert zou voor geld alles hebben gedaan: joden over de grens gesmokkeld, maar ook dien sten bewezen aan de bezettende macht. Ook dit lijkt me moeilijk uit te zoeken. Uit een en ander blijkt wel dat de oorlog een lange nasleep heeft. Nu, zestig jaar na dato, is het nog steeds de vraag of iemand 'goed' of 'fout' is geweest. In mijn geboorteplaats - ik was tijdens de oorlog nog een kind - circuleerden twee lijs ten. De mocht ze natuurlijk niet zien, maar héb ze toch wel eens gezien. De eerste lijst bevatte de namen van die dorpelingen die openlijk bij de N.S.B, waren aangesloten. Dat was de zwarte lijst.De tweede, de grij ze lijst genoemd, somde de namen op van hen die een beetje met de vijand heulden, de zogenaamde Duits-gezinden! De bedoeling was een houding te bepalen als de bezetting voorbij zou zijn. Of daar in de praktijk iets van gekomen is, weet ik niet meer. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Als ik over vroege schilderijen, fresco 's en eeuwenoude iconen lees, vraag ik mij af uit welke eeuw de verven dateren waarmee die prachtige kleuren konden worden bereikt. Antwoord: Verf bestaat al duizenden jaren. Er zijn wandschilderingen gevonden die al eeuwen vóór Christus gemaakt zijn, in grot ten die nog door onze voorouders bewoond werden. De verf die zij gebruikten, bestond uit ijzer- en mangaanoxiden, gebonden door vet, eiwit of slijm. De kleuren werden eerst met de hand aangebracht, maar later met stukjes bont of een kwastje gemaakt van uit gekauwd hout. Soms werden ze door een hol pijpje uit een beendergestel geblazen. U ziet dus: de spuitbus is bijna even oud! Schou derbladen dienden de eerste schilders tot palet, en wie weet wat de aarde nog aan eer dere kunststukken uit vroeger tijdperken voor ons verbergt. In het graf van Toet- Anch-Amon uit 1335 vóór Chr. zijn o.m. ivoren paletten met penseelhouder en droge blokjes verf opgedolven. In het oude Egypte werden 42 eeuwen geleden rode, bruine en gele kleurstoffen verkregen uit oker, groene uit malachiet, blauwe uit azuursteen en men fabriceerde witte verf uit wit lood, kalk en gips. Fresco's zijn vele eeuwen vóór Chris tus al met waterverf aangebracht op de natte kalk waarmee men op Kreta huizen bouwde. Met lijnzaadolie bereide olieverf is bekend sinds de zesde eeuw na Christus. Maar de echte kunstenaar experimenteerde zelf om de gewenste kleuren te verkrijgen. De nu bekende verffabrieken ontstonden pas door of na de industriële revolutie. Je ziet weer echte linzen in de winkels. Weet u nog dat recept voor die dikke linzensoep uit (over)grootmoeders tijd? Antwoord: Laat 100 gram linzen vier uur in ruim water weken en zet ze op met dat week- water, zodat u twee liter aan de kook krijgt. Na een uur snijdt u 250 gram aardappelen fijn en voegt die met 2 laurierblaadjes, een stukje foelie en wat tijm toe. Laat dat samen een half uur zachtjes doorkoken. Fruit intus sen een fijn gesneden ui en een in ringen gesneden prei in boter goudgeel. Laat 50 gram zilvervliesrijst even meebakken. Zeef dan de soep boven een pan en druk de linzen en aardappelen door de zeef. Kook alles tezamen op een laag vuur tot de rijst goed gaar is, hetgeen na een half uur wel het geval zal zijn. Roer er daarna 100 gram geraspte oude kaas doorheen en maak de soep af met wat fijn gehakte peterselie en zout en peper naar smaak, maar laat de soep dan niet meer koken. Houd haar hooguit warm tot u haar opdient. We kregen een jonge hond cadeau, maar die eet van zijn eigen uitwerpselen. Hoe leren we hem dat af? Antwoord: In zulke gevallen ontbreekt er een en ander aan de voeding en krijgt het dier onvoldoende van bepaalde stoffen die het hondenlichaam beshst nodig heeft. Dat is niet zo verwonderlijk, want een aantal kant- en-klaar gefabriceerde hondenvoeders bleek bij onderzoek zo'n 80% water en/of veel minderwaardige afvalstoffen dan wel deels Je rijdt 'm al vanaf 15.295 «iloemodiMi Edisonweg 9, 3208 KB Spijkenisse, (0181)62 49 00 Daltonweg 18, 3225 LR Hellevoetsluis, (0181)33 00 22 wvvw.janvandijk.nl MIDDELHARNIS - In verenigings gebouw 'De Hoeksteen' aan de Ring te Middelharnis houdt zaterdag 5 maart a.s. van 9.30-12.30 uur de cursus Theologische Vorming voor Gemeen teleden een Open dag. Deze cursus heeft als doel de vorming en toerus ting van gemeenteleden, dit door: ver dieping van de kennis van de Bijbel, van de geschiedenis van kerk en zen ding, vragen met betrekking tot het belijden van de kerk, verwerking van persoonlijke geloofsvragen, bezinning en doordenking van de vragen die in deze tijd op ons afkomen, alsook door toerusting voor het vervullen van taken in de gemeente, zoals vrijwilli ger in gemeente opbouwwerk, in jeugd- en jongerenwerk, in evangeli satie en pastoraat, als ambtsdrager, maar ook als gewoon gemeente lid. Het bovenstaande wordt tot uitdrukking gebracht door de volgende onderdelen die op de cursus worden gedoceerd: Nieuwe Testament door ds. E. van den Ham uit Middelburg; Dogmatiek door ds. A. Goedvree uit Ame- muiden; Ethiek door ds. P. Vemooij uit Tholen; Oude Testament door ds. G.C. de Jong uit Sliedrecht; Kerkgeschiedenis door ds. R.W. van Mourik uit Sommelsdijk; Praktische Theologie door ds. Th.W.H. van der Heijden uit Dirksland; Missiologie en oecumene door ds. T.W. van Bennekom uit Sommelsdijk. Het betreft een 3-jarige cursus, die om de veertien dagen op zaterdagmorgen in Mid delharnis wordt gegeven. Het is ook moge lijk om 1 jaar te volgen, of als u ooit al eens een jaar gevolgd hebt, in het 2e jaar in te stromen. Op 5 maart bent u dus in de gelegenheid om nader kennis te maken met de cursus Theo logische vorming door aan te schuiven bij de huidige cursisten en een ochtend lang mee te doen in de lessen. Er zal deze ochtend les worden gegeven in de vakken Nieuwe Tes tament, Dogmatiek, en Missiologie. Nieuwsgierig geworden? Kom dan 5 maart om 9.30 uur naar 'de Hoeksteen', en neem gerust andere belangstellenden mee! Het is prettig als u om 9.30 uur aanwezig bent, zodat gezamenlijk de ochtend kan worden begonnen. Voor meer informatie kunt u con tact opnemen met de cursusleider: tel.: 0187- 478202, 488275 (werk)of 06-20820200, of per e-mail: ds.T.W.v.Bennekom@sthdg.nl. waardeloze vulling te bevatten. We raden u aan met uw hond naar een huisdierenarts te gaan voor onderzoek. Hij kan u ook advise ren welke voeding of aanvulling het dier nodig heeft. Omdat u niets schrijft over ras en leeftijd en verstrekt voer kunnen wij er verder niets over zeggen. ■■en zij bonden Hem (Joh. 18:12). Ze hebben er al lang op geaasd om Hem ein delijk in handen te krijgen. Nu is het zo ver. Ja, nii wel! En als het nu gebeurt dan gebeurt het niet omdat Jezus door een grote over macht overrompeld wordt en op geen enkele manier verweer kan bieden. Als Hij het gewild had, waren ze ook dit keer onmachtig geweest om zelfs maar één vinger naar Hem uit te steken. Dat was toch ook al eerder gebeurd? In Nazareth hebben ze al eens geprobeerd Hem in het ravijn te storten, zodat Hij zo de dood zou vinden. Maar het lukte hen niet, want er straalde kennelijk zoveel majesteit van Hem uit, dat niemand het uiteindelijk durfde om Hem met een laatste beweging over de rand van de afgrond heen te duwen. In Jeruzalem hebben ze al eens klaar gestaan met stenen in hun handen om Hem door steniging ter dood te brengen. Maar ook dat mislukte, want weer ontging Jezus aan hun handen. En als Jezus diezelfde majesteit in Gethsemané had willen gebruiken dan zou géén van de solda ten, die waren gekomen om Hem te arreste ren, iets tegen Hem hebben kunnen begin nen. Maar Hij verzet Zich niet langer. Dit keer steekt Hij Zelf de handen uit en geeft Hij Zijn belagers permissie om Hem te binden. Hij heeft begrepen dat het daarvoor nu de tijd is. De Bijbel noemt dat 'Zijn ure'. Alles wat er op de lijdensweg van de Heiland zou moeten gebeuren, staat immers vast en voor elk element van dat lijden is een tijdstip vast gesteld. Zo is nü het moment van de arresta tie gekomen. En zo gebeurt het dat ze kun nen doen wat de tekst zegt: zij bonden Hem. Dat gebeurt overigens niet dan nadat Hij Zijn belagers nog eens duidelijk heeft laten weten Wie het is Die ze gevangen komen nemen. Op Zijn vraag wie zij zochten, antwoordden zij: Jezus de Nazaréner. En toen Jezus daar op reageerde met 'Ik ben het!', klonk er in die enkele woorden weer zoveel koninklijke majesteit door, dat ze allemaal achteruit deinsden en op de grond vielen. Ja, Jezus gaat lijden - zwaar lijden - maar Hij is in alles wel de Koning. En dat laat Hij bij tijden ook duidelijk weten. Bovendien stelt Hij een voorwaarde: als ze Hem zoeken, dan dienen ze Zijn discipelen ongemoeid te laten. Laat die dan in vrijheid kunnen heengaan. Zo beschermt Hij hen en dekt hun aftocht. Hij neemt het nu weer voor hen op, zoals Hij dat al zo vaak heeft gedaan. Alleen, zij begrijpen er niets van. Zij zouden veel hever voor Hem hebben gestreden. Er is er één die zijn zwaard trekt en daarmee een slag toebrengt en de dienstknecht van de Hogepriester het oor afslaat. Maar Jezus laat weten dat Hij hier niet van gediend is. Steek het zwaar in de schede! luidt Zijn bevel. Nu geen verzet meer. Het is 'de ure'. Maar die door Hem in bescherming genomen discipelen begrijpen er niets van. Als ze zien dat Jezus Zich dit keer gewillig in de handen van Zijn vijanden overgeeft, ergeren ze zich en in ergernis vluchten ze weg. Dat ze Hem, Die hun Weldoener en Beschermer is, daar mee nog meer lijden aandoen, schijnt niet tot hen door te dringen. Maar het is wel zo dat hierdoor het lijden van de Heiland verzwaard werd. Eenzaam wordt Hij. Alleen moet Hij de weg gaan, en dat terwijl de weg al ruwer en moeilijker en donkerder wordt. Aarzelt Hij niet? Nee, want Hij is gesterkt door Zijn God. In de gebedsworsteling in de hof heeft een engel Hem versterkt. En het staat Hem weer in alle duidelijkheid voor de geest, dat Hij beloofd heeft om te komen en de wil van Zijn Vader te doen. Hij heeft het op Zich genomen om het geschonden recht van Zijn Vader te herstellen; Diens wet te verheerlijken en bovendien de prijs te betalen die betaald moet worden voor de verlossing van Zijn volk. Dat betekent lijden, eenzaam lijden. Dat betekent ook gebonden worden en als een crimineel van het ergste soort te wor den weggevoerd. Draagt dit vrucht? Ja zeker, draagt dit vrucht. Maar let eerst nog eens - en laten we dat maar doen met grote aandacht en nauwgezet heid - op de bereidwilligheid van de Heiland. Hij geeft Zichzelf over. Hij ISat Zich binden. Hij léét Zich wegvoeren. Nee, Hij wordt er niet toe gedwongen. Hij wordt ook niet over vallen. Hij is er helemaal op berekend. Hij is geen slachtoffer, geen martelaar, die voor overmacht moet bezwijken. Jezus wordt gebonden omdat Hij gebonden wfl worden. Hij weet dat dit er bij hoort; ook dit behoort bij de dingen die Hij dragen moet. Waarom dan? Omdat het volk dat Hij komt verlossen, bestaat uit gebondenen. Zij zijn machteloos gebonden. En zij moeten bevrijd worden. Hoe? Door een gebonden Zaligmaker. Ja, let u op die bereidwilligheid. Het is niet waar wat wel gezegd wordt dat Jezus het slachtoffer geworden is van Zijn eigen idealen en dat de mensen Hem helaas niet goed begrepen hebben en dat er daarom iets heel tragisch is in Zijn levenseinde. Geloof zulke cüngen niet. Onze Heiland is een geheel gewillige Heiland, Die niets anders en niets liever wilde dan Zijn belofte gestand doen. Zijn Vader verheerlijken, zondaren zalig maken. Hij heeft hen lief en als Hij hen liefheeft, heeft Hij hen lief tot het einde. Als u zo het beeld van de Zaligmaker voor ogen krijgt, wat werkt dat dan uit in uw leven? Kunt u naar dit beeld kijken en onbe wogen en ongeïnteresseerd blijven? Kunt u zich ervan afwenden en gewoon doorleven zonder bekering? Of komt er verwondering en aanbidding in uw ziel als u ziet hoe de Heiland, in grote zondaarsliefde Zich geeft? Zich straks tot in de dood geeft! Ja, over die vrucht valt ook nog wel wat te zeggen. Daarom wil ik volgende week met u verder mediteren over deze Zaligmaker in banden. Ds. P. den Butter, Middelharnis Het Genealogisch Centrum Goeree-Over- flakkee organiseert voor het vierde achter eenvolgende jaar een genealogische dag en wel op zaterdag 5 maart a.s. in Stellendam. Stamboomonderzoekers en geïnteresseer den in regionale geschiedenis kunnen dan van 10.00 tot 16.00 uur terecht in het gebouw van Rabobank Westflakkee, Lan- geweg 63 te Stellendam. Niet alleen Goe- ree-Overflakkee, maar ook de 'buren', met name Zeeland en Voome-Putten, zullen aandacht krijgen. Een deel van de collectie van het Genealo gisch Centrum, normaal te vinden in het Feyne Kwartier te Dirksland, zal hier te raadplegen zijn. Vooral de nog steeds groeiende verzameling familieberichten zal voor de bezoeker interessant zijn. Daar naast zijn er demonstraties van genealogi sche software, toont Ons Erfgoed/Compu- tergeneaal de mogelijkheden van histori sche bronnen op cd-rom, laten Ons Voorgeslacht en de Ned. Genealogische Vereniging, afd. Zeeland, hun publicaties zien en is er een afvaardiging van het Marechausseemusem uit Buren. Laatstge noemde is bezig met een inventarisatie van alle veldwachters en marechaussees die in Nederland gewerkt hebben. Mogelijk zit daar ook een voorvader van u bij Meer gericht op de regionale historie zijn twee lezingen, die deze dag zullen worden gehouden. Om 11.00 uur hoopt J.L. Lokker iets te vertellen (en te laten zien) van oude kaarten van de regio. En om 14.00 uur zal mevrouw E. Lassing-van Gameren een pre sentatie houden van wat te vinden is in het streekarchief Voome-Putten en Rozenburg. De toegangsprijs voor deze dag bedraagt 3,50 euro (incl. koffie), donateurs van het Genealogisch Centrum Goeree-Overflak- kee betalen 2,50 euro. door notaris L. de Kooning, Goedereede Nadenkend kijkt Guus de Winter zijn notaris aan. 'Ja, mijn tante heeft inderdaad een fiks vermogen. Als zij overlijdt, zal mijn moeder als enig erfgenaam Vx&p de heift hiervan ontvangen, de rest van de erfenis gaat per slot van rel^ening naar de belastingdienst...' Tante Nel is jarenlang gelukkig geliuwd. Na een lang ziekbed, waarin zij liaar ectitgenoot alle zorg geeft, overlijdt hij. Op zijn beurt laat hij haar niet onverzorgd achter. Een aanzien lijk vermogen en een goede pensioenvoorziening geven haar voldoende financiële midde len om haar laatste levensjaren zonder geldproblemen door te komen. Omdat ze nooit kinderen hebben gekregen, besluit tante Nel een testament op te stellen. Haar jongere zus benoemt zij tot enig erfgenaam. Het leven zonder echtgenoot valt tante Nel zwaar. Als haar gezondheid haar ook parten gaat spelen, verhuist ze naar een verzorgingstehuis. Zelf is ze niet meer voldoende bij geest om haar vermogen te beheren. Daarom wordt Guus, de zoon van haar jongere zus, aangesteld als bewindvoerder. Hij beheert uit haar naam het geld. Het heeft Guus altijd gestoken dat een groot percentage van een erfenis afgedragen moet worden aan de belastingdienst, er is immers al genoeg belasting over betaald. Als hij voor een andere kwestie bij de notaris zit, komen het bewindvoerderschap en de hoge belast ingtarieven over tantes nalatenschap aan de orde. Guus vraagt de notaris of het mogelijk is om wat aan deze hoge tarieven te doen. Deze geeft aan dat door jaarlijkse schenkin gen de belastingdruk aanzienlijk verlaagd kan worden. Als bewindvoerder moet Guus hiervoor wel toestemming vragen aan de kantonrechter. De notaris attendeert Guus op een recente uitspraak van het Gerechtshof in Den Haag. Daarin stond een door een bewindvoeder opgesteld schenkingsplan in een vergelijkbare situatie centraal. Het hof heeft dit plan goedgekeurd. Na een bespreking met de notaris en zijn moeder, stelt Guus een schenkingsplan op. Zijn moeder stelt als voorwaarde dat tante Nel hien/an niet de dupe mag worden; zij moet goed verzorgd blijven. Aan deze voorwaarde kan voldaan worden door middel van schenkingen op papier. Bijkomend voordeel is dat tante ook nog een bedrag aan inkom stenbelasting bespaart. Samen met de notaris verzoekt Guus de kantonrechter om jaar lijks een schenking op papier te mogen doen aan zijn moeder. Mede gezien de uitspraak van het gerechtshof krijgt Guus al snel toestemming. En tante Nel? Als zuinige dame zou zij alle besparingen die te behalen zijn toejuichen! Bel (0187) 47 KI 20 ot' mail naar algemeen@gcbr-ièJïWsaaH -35- Maar toen golden er andere omstandigheden dan nu. Zo'n kans krijg je waarschijnlijk nooit meer. En werkelijk; de goede Hans Pinter verkeert in tweestrijd. Zou hij de jongens allemaal een sigaret laten draaien? Een ons tabak is ook weer niet zoveel. Hans zegt het luid en schudt daarbij het hoofd. Zelden heeft hij ervaren hoe het is, te merken dat je nog een geweten bezit. Hij wordt hier wel op de proef gesteld. Het werk vlot die dag niet zo erg. Zelfs onder het eten halen, waarbij het oppassen is, datje de lepel goed vol koolsoep geschept krijgt, is hij er niet helemaal bij. Een ons tabak, daarmee kan hij alle jongens blij maken en er blijft voor hem genoeg over. Wat is toch een mens! Hans Pinter komt daar nu pas achter. Ook een kapitalist geeft niet een kwart van zijn bezit weg om zijn medemens die het goed kan gebrui ken, gelukkig te maken. En hij, hij is een arme plenny, die per dag een liter koolsoep en vijf sneetjes droog zwart brood krijgt. Dus echt geen rijkdom om over naar huis te schrijven. Maar als hij 's avonds na het werk in de barak terug keert, heeft hij een gedeelte van zijn tabak meegeno men. Voor ieder een sigaret, niet meer en niet minder. Zorgvuldig heeft hij beetje bij beetje uitgemeten. Hon derd kleine plukjes tabak; een heel werk, maar de moeite waard. Allen zullen meeprofiteren; en zelf houdt hij voldoende over. Hij vindt dat het een goede oplossing is. Zo is ieder tevreden en zelf is hij ruim voorzien. 'Zo is het nu eenmaal in de maatschappij', mompelt hij. 'Zelfs in een communistisch land waar alles voor iedereen is, bestaat zoiets.' Als de plennies zich klaar maken om te gaan slapen, gaat hij aan de ruwe tafel zitten en knoopt daar zijn ver sleten overhemd los. Daar onder vandaan komt de Krasnaja Zwesda: De Rode Ster, het blad voor de Sow- jet Russische troepen en daarvan scheurt hij een klein stukje af. Met zijn tanden bijt hij kleine snippers papier weg zodat het stukje krantenpapier een ruwe kant krijgt. Een krant is bij de gevangenen op zich al een waarde vol ding; zelfs op de latrine zijn ze niet altijd aanwezig zodat de soldaten vaak iets moeten improviseren. Vreemd is, dat bepaalde dingen direct de aandacht van mensen trekken. Intuïtief draaien meteen al een paar hoofden in zijn richting en het gebaar waarmee hij het papier afkartelt, om het beter te laten plakken, geeft aanleiding om velen naar zich toe te lokken. 'Willen jullie roken jongens?' Wantrouwend komt er een stel maten dichterbij. In hun ogen ligt een donkere dreiging of een hoopvolle blik. Hans kan tenslotte een sigaret gaan draaien en die m een kring rondgeven. Allemaal een paar trekjes, wat heel gewoon is. 'Jongens, ik heb er één voor jullie allemaal.' 'Jij horlogewonder, waag het niet om ons te bedotten, want dan zul je het weten', beweert hem een grote kerel van de luchtdoelartillerie. 'Ik zal wel wijzer zijn.' 'Waar is dan de tabak?' De grote luchtdoelsoldaat buigt zich dreigend over Hans heen en legt waarschuwend zijn hand op zijn schouder. 'Rustig blij ven, jochie, er is voor een ieder een heel fijn rokertje. Buitenlandse kwaliteit en geleverd recht streeks door Moskou.' Een heel stel soldaten komt er bij staan en Hans begrijpt, dat als hij de tabak te voorschijn zal halen, de mannen hem uit elkaar zullen trekken. Hij roept de barakcommandant. 'Hé maat, zorg ervoor dat ze allemaal op een rijtje gaan staan. Ik heb voor elk van ons een plukje tabak, help even met de verdeling.' De barakcommandant komt er bij staan en kijkt even als de anderen, Hans met groot wantrouwen aan. 'Waar heb je die dan?' 'Hier.' Hij wijst glimlachend op zijn gulp. 'Wat!' 'Ja zeker, beste vriend.' Hans knoopt zijn broek los en begint voorzichtig onder zijn kleding te graaien. Hij glimlacht daarbij voldaan, want rondom hem staan nu bijna alle maten, die zich de ogen uit hun hoofd staren. Dan komt de hand terug en daarin houdt hij een plukje goudgeel gekleurde tabak, een kwaliteit zoals velen nog nooit van hun leven gezien hebben. Er gaan luide kreten op en de mannen dringen op hem aan. En als niet de barakcommandant te hulp was gekomen, zowaar, ze zouden hem zijn versleten uni formbroek van zijn achterwerk hebben getrokken. 'Opzij julUe', brult de barakcommandant. 'Heb je werkelijk tabak?' vraagt hij nog eens. 'Ja zeker, ik verkoop jullie geen smoesjes. Geef ze allemaal een stuk papier, dan deel ik de tabak uit. Wel in de gaten houden, dat ze niet voor een tweede keer komen, want de voorraad is niet onbeperkt.' 'Hebben jullie het verstaan!' Ze kijken een beetje beteuterd. De commandant staat op en schreeuwt: 'Jongens, ga even in de rij staan, dan kan de uitdeling begin nen.' 'Hij heeft niet zoveel tabak. Hoe kan dat nou', brult ergens op de achtergrond iemand. 'Doe wat er gezegd is en schiet op!' Duidelijk is er een sterke weifeling onder de gevange nen. Stel je voor; honderd man en voor allemaal een sigaret! Dat moet gewoon het einde zijn. 'Nou, komt er nog wat van? Wie niet in de rij gaat staan krijgt ruks.' Er vormt zich een rij mannen die begerig of wantrou wend naar de twee mannen bij de tafel kijken. Een stel loopt te mokken maar sluit zich niet aan. 'Wie niet aansluit wordt overgeslagen. Kunnen we beginnen?' 'Ja.' Hans lacht om z'n eigen geestigheid. Niemand draait zich ora. Ze dringen nog verder op. Die het dichtst bij staan gluren vol belangstelhng en laten een kreet van vertassing horen. 'Jongens, hij heeft wat.' Een pakje van krantenpapier wat duidelijk verraadt dat er iets in zit. Het pakje zit aan de binnenkant van de onderbroek met draadjes vast gemaakt en wordt nu onder het toeziend oog van velen losgemaakt. 'Zo, dat is dan dat.' Hans legt het pakje voor zich op tafel en brengt zijn kleding weer in orde. 'We zijn zo ver.' Voorzichtig en vooral zonder zich te haasten vouwt hij het pakje open. Er stijgt een onderdrukt gemompel op en een paar kerels juichen zelfs bij het zien van zulk een overvloed. 'Allemaal een papiertje halen en aan Pinter geven. Die zal er tabak in doen. Nu in de rij, jongens, anders kan het feest niet plaatsvinden.' Ze hebben nu haast om aan de opdracht te voldoen. Een lange rij mannen schuifelt naar de tafel, waar ze elk een papiertje met tabak laten vullen. Er ontstaat een opgewekt geroezemoes in de barak. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 5