Gemeente
Goedereede
"^Christenunie
Nimwegen Reklame^
Vergaande
maatregelen
in visserij nodig
Minder regels
en snellere
procedures
De tweewekelijkse rubriek
waarin beurtelings de eilandelijke gemeenten
'fractiegewijs' hun mening geven.
Stuurgroep Nijpels:
Damkampioenschap
Goeree-Overflakkee
2005
Dualisme en politieke betrokkenheid
Het functioneren van raad
en college
De betroMcen/ieid van burgers
Womngen
Begraafplaatsen
Burgemeester Van de Veltk
7«»r«iLa«,.»« «;i Middelharnis (3S5B"iP
Zernikeweg 51 Middelharnis
(0187)48 75 57
06 26 368 888
HËUËiie
Nota Regels voor Ruimte
VGB
Verenigd Gemeenfee Belang
Met ingang van de nieuwe raadsperiode in
2002 is tegelijkertijd liet dualisme ingevoerd.
Met als grote doelstelling o.a. een duidelijke
taakverhouding tussen college en gemeente
raad te maken, het politieke debat te verleven
digen en niet in de laatste plaats de betrokken
heid van burgers bij de plaatselijke politiek te
vergroten. Nu in februari 2005 zijn we één jaar
voor het einde van deze eerste raadsperiode in
het dualistisch bestel. Heeft het dualisme in de
politiek van Goedereede reeds zijn beslag en
heeft dit geleid tot een grotere betrokkenheid
van de burgers bij onze plaatselijke politiek'
Dat zijn de vragen die wij in deze bijdrage aan
Fractiegewijs eens aan de orde willen laten
komen.
Het college vormt het dagelijks bestuur van
onze gemeente en 'bestuurt' binnen de kaders
van het programma van college afspraken voor
de periode 2002/2006 (tussentijds lx minimaal
gewijzigd). De gemeenteraad heeft bij aanvang
geen raadsprogramma geschreven maar heeft,
in meerderheid, de collegeafspraken aanvaard
en daarmee eigenlijk dit programma tot het
raadsprogramma gemaakt. De raad dient nu
het college op het gevoerde beleid te controle
ren en aan het college kaders te stellen voor
het te voeren beleid. De eerlijkheid gebiedt te
zeggen dat wij hier nog flink mee worstelen;
deze rolverhouding uit zich nog onvoldoende
in de wijze waarop wij als raad debatteren.
Natuurlijk is er politiek veel gebeurd in de ach
terliggende periode, wat ook zeker geen goed
heeft gedaan aan het proces. Lange tijd was er
een duidelijke scheiding binnen de raad voel
baar van oppositie- en coalitiepartijen; dit
maakte goede en open debatten over politieke
vraagstukken vrijwel onmogelijk. Achterdocht
lag hieraan veelal ten grondslag en vooringeno
men standpunten smoorden de debatten in de
kiem. Gelukkig is deze tendens langzaam aan
het veranderen en zijn er voorzichtige voor
beelden dat de raad in zaken van algemeen
belang één lijn probeert te trekken en zich
daarbij kritisch opstelt ten aanzien van het col-
legebeleid. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de
behandeling en vaststelling van de begroting
2005. Het debatteren in commissies en raad
moet echter nog sterk verbeteren. Te veel zijn
de vergaderingen een vraag- en antwoord spel
letje tussen raad en college. Te weinig discus
siëren fracties onderling over de voorliggende
kwesties en dat schept geen duidelijkheid in de
verschillende politieke standpunten en gedach
ten. Dit moeten wij ons aantrekken en
verbeteren.
Naar onze mening zou het college in de toe
komst dan ook een minder prominente rol in
de raadsvergadenngen moeten krijgen. Dat wil
zeggen fysiek meer op afstand (een plaats min
der dicht op de raad) en de fracties moeten
minder snel neigen naar vragen aan het colle
ge. Immers het collegestandpunt is reeds dui
delijk bekend in de aangeboden stukken. Er
wordt een standpunt/besluit van de raad ver
langd en die moet vorm krijgen als uitkomst
van het debat. Dat is belangrijk, zeker ook voor
duidelijkheid naar de burgers. Er moet duide
lijkheid zijn over wat voor vlees men in de kuip
heeft met de verschillende politieke partijen in
de raad. Aan de voorzitter van de raad is hierin
ook een schone taak, het stimuleren en ruimte
geven voor het onderiinge debat. Wij vertrou
wen erop om dit aspect van het dualisme
samen met onze nieuwe burgemeester verder
te kunnen ontwikkelen.
De stelling van onze fractie is dat de lokale
politiek in de gemeente Goedereede er nog niet
in is geslaagd om de burgers meer betrokken te
maken en te houden bij de politieke besluitvor-
Fractiegewijs
ming. De oorzaak hieivan moeten we ais
gemeentebestuur en -politiek toch echt bij ons
zelf zoeken. Wat doen we hier concreet aan?
Raadsstukken, raadsnotulen en collegenotulen
zijn openbaar; ze zijn - via internet zelfs graüs
- verkrijgbaar en raadpleegbaar. Dit is een goe
de zaak, maar als instrument echter vrij passief.
We hebben inspreekrecht bij commissie- en
raadsvergaderingen. Hier wordt slechts mond
jesmaat gebruik van gemaakt. De reden hier
voor ligt wellicht in de wijze waarop we dit
georganiseerd hebben. Volgens onze huidige
verordening houdt het inspreekrecht in dat een
burger voorafgaand aan een commissie- of
raadsvergadering 5 minuten spreektijd aan mag
vragen om een standpunt dan wel zienswijze
naar voren te brengen over een in die vergade
ring aan de orde zijnde agendapunt. Men mag
dan achter een spreekgestoelte gaan staan en
de raads-/commissieleden toespreken. Verder is
er geen interactie tussen de leden en inspreker;
vanaf de publieke tribune mag men de beraad
slagingen toezien en afwachten. Deze aanpak
werpt, naar de mening van onze fractie, een
vrij hoge drempel op om In te spreken en het
wekt in veel gevallen maar weinig de indruk
dat de inspraak er serieus iets toe gedaan heeft.
Naar onze visie is het beter als de inspreker
plaats nam aan de raadstafel tussen de deelne
mers aan de vergadering en dat er de mogelijk
heid zou zijn om na het inspreken kort over en
weer vragen te stellen of van gedachten te wis
selen. Wij willen ons ervoor inspannen om, in
overleg met de overige fracties en de raads
voorzitter, deze werkwijze te veranderen met
als doel meer mensen op een goede manier in
de gelegenheid te stellen zaken bij de poliriek
voor het voetlicht te krijgen.
Voorts hebben we als gemeenteraad een com
municatienota vastgesteld. Prima instrument,
maar in de praktijk blijkt nog te vaak dat op dit
punt nog veel moet veranderen en verbeteren.
Communicatie over en naar aanleiding van
brieven aan raad en college, gebruiksmogelijk
heden van de gemeentelijke website, vormge
ving van de burgeravonden en de communica
tie naar aanleiding van hetgeen op deze avon
den naar voren is gebracht - al deze zaken
zorgen nog regelmatig voor teleurstelling,
onbegrip en ergernis bij de burgers. Het moge
bekend zijn dat we op dit punt nog veel kntiek
hebben richting het college, dat in onze ogen
vaak te weinig en onzorgvuldig communiceert
met betrekking tot het te voeren beleid.
Op dit vlak zullen wij ons de komende tijd zeer
kritisch opstellen en met suggesties en ideeën
komen om dit te verbeteren. Immers het VGB
heeft een open en goede communicatie door
het gemeentebestuur hoog in het vaandel
staan. Ook als fractie zijn wij ons bewust van
het feit dat we, in het kader van het dualisme,
een taak en verantwoordelijkheid hebben om
de betrokkenheid van burgers bij de politiek te
vergroten. Ook wij hebben hier nog te weinig
aan gedaan. U zult de komende tijd dan ook
veel van ons horen en zien. Op dit moment
zijn wij intern bezig met een concreet plan van
aanpak om onze standpunten en acties bij u
bekend te doen zijn, We hopen dan ook dat u
met ons mee wilt helpen en denken om de
lokale politiek een zaak van ons allen te
maken.
VGB website en publicaties
Wij attenderen u graag op onze VGB website,
te vinden op www.vgb-goedereede.nl. Op dit
moment zijn wij druk doende om deze meer
interactief te maken, zodat deze voor u kan
dienen als podium en instrument om uw
mening over onze standpunten te geven en of
zaken die in de gemeente spelen. In de rubriek
Fractiegewijs willen we, naast andere zaken, de
komende tijd aandacht besteden aan de instru
menten die het dualisme voor handen stelt om
de burgerbetrokkenheid te vergroten. Mocht u
bepaalde zaken bij onze fractie onder de aan
dacht willen brengen, schroom dan niet con
tact met ons op te nemen. Ook kunt u onze
maandelijkse steunfractievergadering bijwonen.
Als u hiervoor belangstelling heeft, neem dan
a.u.b. even contact op met onze fractievoorzit
ter Peter Feller.
De fractie van het VGB:
Peter Feller, tel.: (0187) 493290, e-mail: fel-
le(@flakkee.net
Marieke van den heuvel, tel.: (0187)492452.
e-mail; mkvdh@wanadoo.nl
In deze bijdrage willen we ingaan op de laat
ste commissievergadering Grondgebiedzaken
en de installatie van de nieuwe burgemeester
van Goedereede, mevrouw G. van de Velde,
waarmee aan het interim-burgenneesterschap
van de heerj. de Prieëlle een einde is geko
men. De fractie van de ChristenUnie is de
heer De Prieëlle zeer erkentelijk voor de wijze
waarop hij dit heeft gedaan.
In de vergadering van de commissie Grondge
biedzaken van 8 februari 2005 is door de com
missie positief geadviseerd over de aankoop
van de gronden gelegen tussen de Havenweg
en de Wateiweg. Daarnaast zijn twee presen
taties gehouden over de woningbouwplannen
in Goedereede bij de entree Hongaarseplein en
in Ouddorp aan de Broekweg, bekend als loca
tie Garage Nebo. Wij zijn verheugd dat deze
plannen door de gemeente in eigen beheer zijn
ontwikkeld. Ook is het vooronbwerp bestem
mingsplan Oosterpark besproken. Kortom, er
wordt hard gewerkt om huizen te gaan bou
wen. De belofte dat er woningen in de pijplijn
zitten, lijkt een zeer lange pijp te zijn maar met
licht aan het eind. Overigens zitten er voorna
melijk seniorenwoningen in die bewuste pijp
lijn. Wanneer de eerste woningen gebouwd
gaan worden, zien wij met ongeduld en
belangstelling tegemoet. Helaas moet ook een
gemeente zich aan alle regels houden.
Aan de gemeenteraadsleden is tijdens de com
missievergadering eveneens de discussienota
Begraafplaatsen gepresenteerd. Het doet ons
als GhristenUnie goed - nu wij er zolang op
hebben aangedrongen en zelfs middels een
raadsbrede motie in de begrotingsvergadering
het College hebben aangespoord om vóór I
februari 2005 met een nota te komen - dat er
nu eindelijk aandacht is voor de begraafplaat
sen en dat de werkgroep heeft geconcludeerd
dat een veranderende benadering van het
publiek ten opzichte van begraven en het
omgaan met het graf de gemeente uitnodigt
daarin faciliteiten te bieden. De financiële
aspecten worden nog naast de te maken keu
zes gelegd, zodat de gemeenteraad een goede
discussie kan voeren.
Bij de installatie van onze nieuwe burgemees
ter, tijdens de buitengewone raadsvergadering
van afgelopen woensdagmiddag, heeft de frac
tie van de ChristenUnie naar voren gebracht
dat we blij zijn met mevrouw Van de Velde als
burgemeester omdat zij naar onze mening uit
stekend voldoet aan de door de raad vastge
stelde profielschets die de vertrouwenscom
missie als basis voor haar handelen meekreeg.
V/ij hebben er vertrouwen in dat mevrouw
Van de Velde ertoe in staat is om Goedereede
op de kaart te zetten, de gemeente te vertegen
woordigen in diverse samenwerkingsverbanden
en een open oog en oor voor de bevolking te
hebben. Gezien haar staat van dienst op het
gebied van recreatie en landbouw verwachten
we dat ze een stimulator is voor de Goereese
ondernemers. We wensen haar wijsheid en
Gods Zegen toe.
ChristenUnie fractie Goedereede:
Jan Goemaat en Miranda Grinwis-Driesse
(Voor meer info kunt u mailen naar: m.grin-
wis@voornenet.nl, of bellen naar 0187-
683116.)
Vorige week
woensdag kreeg
de gemeente Goe
dereede haar nieu
we burgemeester.
Namens de WD-
fractie werd onder
staande rede
uitgesproken.
"Voorzitter, burgemeester Van de Velde, fami
lie Van de Velde, alle genodigden en verdere
aanwezigen.
Namens de fractie van de WD mag ik U bij
zonder hartelijk welkom heten als burgemees
ter van onze mooie gemeente Goedereede en
als voorzitter van onze gemeenteraad.
Als men in september, op het moment dat de
procedure voor het ambt van burgemeester
werd geopend, mij had medegedeeld dat het
best eens een WD burgemeester zou kunnen
worden dan had men op dat moment van mij
geen bevestigend antwoord gekregen.
Sterker nog, wij hebben als WD steeds gesteld
dat diegene die gekozen zou worden voor het
hoogste ambt binnen onze gemeente zou
moeten voldoen aan de eisen die gesteld wer
den in de vastgestelde profielschets met als
De Stuurgroep Nijpels heeft deze week haar
eindrapport overhandigd aan minister 'Veer
man van Landbouw, Natuur en Voedselkwa
liteit (LNV) en de heer Loonen, voorzitter
van het Productschap 'Vis. De stuurgroep
onder leiding van drs. E.H.T.M. Nijpels is in
april 2002 ingesteld en had als opdracht te
onderzoeken of het co-managementsysteem
(sector en overheid samen verantwoordelijk
voor het beheer van het quoturasysteem) nog
voldoet en om voorstellen te doen voor ver
sterking.
De stuurgroep constateert dat activiteiten in
gang zijn gezet gericht op uitbreiding en ver
breding van co-management en op 'level
playing field'Er is ook voortgang geboekt
met betrekking tot andere voorstellen zoals
genoemd in een eerder uitgebracht interim
rapport. Een van de aanbevelingen is dat het
co-managementstelsel behalve quotumbe-
heer ook aspecten als motorvermogen en
netvoorzieningen moet omvatten. 'Verder
concludeert de stuurgroep dat de situatie in
de kottersector en in andere onderdelen van
de keten om vergaande maatregelen vraagt.
De stuurgroep acht een totale herschikking
uitgangspunt dat het een goed bestuurder zou
moeten zijn.
Gezien de uitslag van de voordracht voldoet u
volledig aan deze kwalificatie en daar zijn wij
zeer verheugd en trots over.
Dan vervolgens het feit dat u de eerste vrouwe
lijke burgemeester bent in deze gemeente is
ook een feit waar niet iedereen zo maar op
gerekend heeft.
Voor onze fractie was dit geen enkele reden
voor discussie geweest daar wij, zoals eerder
gezegd, op bestuurlijke kwaliteit hebben beoor
deeld.
Toch waren er in de aanloop al aanwijzingen
dat het best eens die kant uit zou kunnen
gaan.
De commissaris gaf het tijdens het in ont
vangst nemen van de profielschets, zoals deze
door alle politieke partijen van de gemeente
raad was vastgesteld, aan dat wanneer geko
zen zou worden voor kwaliteit de keuze voor
een vrouw in dit ambt niet was uitgesloten.
Niemand van de raad maakte daar op dat
moment bezwaar tegen en ven/olgens werd de
procedure in werking gezet.
Er was zelfs een bestuurder in de gemeente die
er al van gedroomd had.
Wellicht waren er nog meerderen die er al dan
niet goed over hadden gedroomd doch deze
hebben dat in ieder geval voor zich gehouden
tot het moment dat het bekend werd.
Van êên van deze bestuurders werd het in
ieder geval wel duidelijk
Tijdens een informeel samenzijn van de raad
en het college gaf onze waarnemend burge
meester de heer de Prieëlle reeds aan er van
gedroomd te hebben dat hij de ketting om zou
moeten hangen bij een grote vrouw waarbij hij
zich dan zou moeten rekken en op zijn tenen
zou moeten gaan staan daar zijn lengte niet
toereikend zou zijn. Zelfs de ketting moest ver
lengd worden.
Niet alles is zo uitgekomen zoals de droom
voorspelde want De heer de Prieëlle heeft de
ketting niet om kunnen hangen.
Dit vanwege het feit dat de commissaris de
heer de Prieëlle snel nodig had en hem weder
om heeft benoemd tot waarnemend burge
meester van de gemeente Binnenmaas.
Wij zijn ervan overtuigd dat de gemeente Bin
nenmaas hiermede een uitstekende waarne
mend burgemeester krijgt gezien onze ervann-
gen de afgelopen acht maanden.
Voor wat betreft het met geheel uitkomen van
de droom van De heer de Prieëlle met betrek
king tot het omhangen daarvoor heeft onze
loco-burgemeester de wethouder Lokker zich
bereid gevonden de ambtsketen over te dragen
aan mevrouw Van de Velde'waarmede de
"machfformeel weer was overgedragen aan de
door de kroon benoemde burgemeester.
U ziet dames en heren dat soms bepaalde dro
men toch nog uit komen.
De fractie van de WD hoopt in ieder geval
voor de toekomst op een fijne en plezierige
samenwerking met u, en wenst u een goede
ambtsperiode toe in de hoop dat deze niet
abrupt ten einde komt in 2006 indien onver
hoopt toch wordt overgegaan naar de gekozen
burgemeester.
Wij hopen en wensen in ieder geval dat,
mocht het noodzakelijk zijn vanwege de geko
zen burgemeester, dat de raad en het college
dan gezamenlijk bereid zijn om mee te helpen
aan het timmeren van de zeepkist waarop u
dan de campagne voor de eventuele herverkie
zing zou moeten voeren.
Als fractie van de WD hopen wij dat deze
benoeming in ieder geval een normale periode
zal duren zodat u op een eigen manier uw
bestuuriijke kennis en vaardigheden kunt profi
leren, ook bij dat gedeelte van de bevolking dat
een ander idee heeft gehad bij de invulling van
het burgemeestersambt van de gemeente Goe
dereede.
Wij wensen u hiermede veel kracht en sterkte
toe".
H. van der Meer, Oude Nieuwlandseweg 33,
3253 LL Ouddorp, tel. (0187) 689922
van dit deel van de sector noodzakelijk.
Daarover worden in het eindrapport aanbe
velingen gedaan. Een verdere verduurza
ming van schepen en vangstmethoden is
nodig. Een aanzienlijke sanering van de
vloot is onontkoombaar. Een saneringsplan
moet de basis leggen voor een meerjarig per
spectief voor de kottersector en de keten.
Hiervoor moeten door alle partijen voldoen
de middelen worden gevonden. Bundeling
van organisatorische krachten in de sector
om aan de sanering sturing te geven is daar
bij dringend gewenst.
In de Stuurgroep Nijpels waren vertegen
woordigd het ministerie van LN'V, Product
schap 'Vis, de Federatie van 'Visserijvereni-
oingen, de Nederlandse 'Vissersbond, de
Visfedèratie, de Groep Nederiandse 'Vissers
bond III, de Groep Nieuwe Diep,
FN'V/CN'V, en NO'VA. De stuurgroep had
als taak het herijken van bestaande afspra
ken binnen het Biesheuvelstelsel, het formu
leren van voorstellen voor uitbreiding en
verbreding van co-management dat een
basis vormt voor duurzame visserij, verster-
kin'' van de rol van handel en verwerking in
het "stelsel, invoering van private controle en
het stimuleren en begeleiden van de uitvoe
ring van de voorstellen.
Het eindrapport is beschikbaar op de inter
netsite van het ministerie van LNV, en van
het Productschap 'Vis, www.pvis.nl.
De 4e ronde van de damkampioenschappen
Goeree-Overflakkee 2005 werd in Melissant
gespeeld. De uitslagen zijn:
I. Mackloet - 'W. van Schie1-1
C. Polder - Jac. Wolfert2-0
H.H. 'Verolme - H.M. Floresteijn .1 -1
J.A. Dekker - C. Tanis 2-0
F. Leroy - A. van Huizen 1-1
I. Koese - Joh. Wolfert 1-1
B. 'Visbeen - J. Jordaan2-0
B. du Pree - A.P.C, de Mik0-2
R. Jacobs - M. Goedegebuur 1-1
A. de Mik - J. van Koppen1-1
Mackloet verloor in zijn wedstrijd tegen Van
Schie zijn eerste puntje. Hij gaat nu aan de
kop met 7 punten, maar wordt op de voet
gevolgd door Dekker, Polder en 'Van Schie,
die een punt minder hebben. Daarop volgen
vijf spelers met 5 punten.
Er worden in totaal zeven wedstrijden vol
gens het Zwitserse systeem gespeeld. Daar
bij komen steeds de sterkste spelers kgen
elkaai". De spanning zit er dus volop in.
Den Haag - Provinciale Staten van Zuid-
Holland hebben deze week ingestemd
met de Nota Regels voor Ruimte. Het
aantal hoofdregels om plannen te toet
sen, wordt met deze Nota teruggebracht
van 180 naar ca. 70. De procedures zijn
met de nieuwe Nota sneller en duidelij
ker geworden. Gemeenten krijgen meer
vrijheid en verantwoordelijkheid bij het
opstellen van bestemmingsplannen. De
Staten hebben een CDA-motie aangeno
men over vergroting van de inhouds-
maat van burgerwoningen in kwetsbare
gebieden. Vanwege gewijzigde bouwre
gelgeving wordt de maximale inhoud nu
vergroot met 50 m3 tot 650 m3, waarbij
de ondergrondse bebouwing buiten de
maximale norm valt.
Er waren twee statenvergaderingen nodig
om deze Nota te bespreken, maar het is
CDA-gedeputeerde Asje van Dijk gelukt om
een grote meerderheid van de Staten te over
tuigen hiermee in te stemmen. Nu kan het
college van Gedeputeerde Staten de Nota op
korte termijn definitief vaststellen. De CDA-
statenfractie vindt dit een belangrijke stap op
weg naar deregulering van de ruimtelijke
ordening, zoals bedoeld in de recent door de
Tweede Kamer behandelde Nota Ruimte en
de nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening.
De provincie Zuid-Holland werkt door de
sterk verminderde hoofdregels om plannen
te toetsen volop mee aan deze nieuwe ont-
wikkehng en gaat nu van toelatingsplanolo-
gie naar ontwikkelingsplanologie.
De aangenomen CDA-motie heeft betrek
king op het vergroten van de inhoudsmaat
van burgerwoningen in kwetsbare gebieden.
In het buitengebied zijn gemeenten vrij in
het stellen van regels, maar binnen kwetsba
re gebieden zoals agrarisch gebied met bij
zondere natuur- en of landschapswaarden,
dient bescherming plaats te vinden. Vanwe
ge gewijzigde bouwregelgeving wordt de
maximale inhoud nu vergroot met 50 m3 tot
D5Ü m3, waarbij de ondergrondse bebou
wing buiten de maximale norm valt. Meer
voudig mimtegebruik wordt zo gestimu
leerd.
Uit onderzoek is gebleken dat de oude regel-
fAni"= ^o'gens de Nota Planbeoordeling
/UU2 te ingewikkeld was en dat het te lang
üuurde, voordat er besluiten konden worden
genomen. Vandaar dat die Nota door de Sta
ten IS ingetrokken. De CDA-fractie is inae-
nomen met de snellere en duidelijkere pro-
.?,T''a\-^^'^^ §''°tere vrijheid en verant-
^„"'f^f'ykheid van de gemeenten bij het
opstellen van bestemmingsplannen. De
indieningsvereisten voor ruimtelijke plan
nen zijn vereenvoudigd en de burger, die een
bouwvergunning indient, profiteert daarvan.