Gemeente Goedereede "^Christenunie Nimwegen Reklame^ Vergaande maatregelen in visserij nodig Minder regels en snellere procedures De tweewekelijkse rubriek waarin beurtelings de eilandelijke gemeenten 'fractiegewijs' hun mening geven. Stuurgroep Nijpels: Damkampioenschap Goeree-Overflakkee 2005 Dualisme en politieke betrokkenheid Het functioneren van raad en college De betroMcen/ieid van burgers Womngen Begraafplaatsen Burgemeester Van de Veltk 7«»r«iLa«,.»« «;i Middelharnis (3S5B"iP Zernikeweg 51 Middelharnis (0187)48 75 57 06 26 368 888 HËUËiie Nota Regels voor Ruimte VGB Verenigd Gemeenfee Belang Met ingang van de nieuwe raadsperiode in 2002 is tegelijkertijd liet dualisme ingevoerd. Met als grote doelstelling o.a. een duidelijke taakverhouding tussen college en gemeente raad te maken, het politieke debat te verleven digen en niet in de laatste plaats de betrokken heid van burgers bij de plaatselijke politiek te vergroten. Nu in februari 2005 zijn we één jaar voor het einde van deze eerste raadsperiode in het dualistisch bestel. Heeft het dualisme in de politiek van Goedereede reeds zijn beslag en heeft dit geleid tot een grotere betrokkenheid van de burgers bij onze plaatselijke politiek' Dat zijn de vragen die wij in deze bijdrage aan Fractiegewijs eens aan de orde willen laten komen. Het college vormt het dagelijks bestuur van onze gemeente en 'bestuurt' binnen de kaders van het programma van college afspraken voor de periode 2002/2006 (tussentijds lx minimaal gewijzigd). De gemeenteraad heeft bij aanvang geen raadsprogramma geschreven maar heeft, in meerderheid, de collegeafspraken aanvaard en daarmee eigenlijk dit programma tot het raadsprogramma gemaakt. De raad dient nu het college op het gevoerde beleid te controle ren en aan het college kaders te stellen voor het te voeren beleid. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wij hier nog flink mee worstelen; deze rolverhouding uit zich nog onvoldoende in de wijze waarop wij als raad debatteren. Natuurlijk is er politiek veel gebeurd in de ach terliggende periode, wat ook zeker geen goed heeft gedaan aan het proces. Lange tijd was er een duidelijke scheiding binnen de raad voel baar van oppositie- en coalitiepartijen; dit maakte goede en open debatten over politieke vraagstukken vrijwel onmogelijk. Achterdocht lag hieraan veelal ten grondslag en vooringeno men standpunten smoorden de debatten in de kiem. Gelukkig is deze tendens langzaam aan het veranderen en zijn er voorzichtige voor beelden dat de raad in zaken van algemeen belang één lijn probeert te trekken en zich daarbij kritisch opstelt ten aanzien van het col- legebeleid. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de behandeling en vaststelling van de begroting 2005. Het debatteren in commissies en raad moet echter nog sterk verbeteren. Te veel zijn de vergaderingen een vraag- en antwoord spel letje tussen raad en college. Te weinig discus siëren fracties onderling over de voorliggende kwesties en dat schept geen duidelijkheid in de verschillende politieke standpunten en gedach ten. Dit moeten wij ons aantrekken en verbeteren. Naar onze mening zou het college in de toe komst dan ook een minder prominente rol in de raadsvergadenngen moeten krijgen. Dat wil zeggen fysiek meer op afstand (een plaats min der dicht op de raad) en de fracties moeten minder snel neigen naar vragen aan het colle ge. Immers het collegestandpunt is reeds dui delijk bekend in de aangeboden stukken. Er wordt een standpunt/besluit van de raad ver langd en die moet vorm krijgen als uitkomst van het debat. Dat is belangrijk, zeker ook voor duidelijkheid naar de burgers. Er moet duide lijkheid zijn over wat voor vlees men in de kuip heeft met de verschillende politieke partijen in de raad. Aan de voorzitter van de raad is hierin ook een schone taak, het stimuleren en ruimte geven voor het onderiinge debat. Wij vertrou wen erop om dit aspect van het dualisme samen met onze nieuwe burgemeester verder te kunnen ontwikkelen. De stelling van onze fractie is dat de lokale politiek in de gemeente Goedereede er nog niet in is geslaagd om de burgers meer betrokken te maken en te houden bij de politieke besluitvor- Fractiegewijs ming. De oorzaak hieivan moeten we ais gemeentebestuur en -politiek toch echt bij ons zelf zoeken. Wat doen we hier concreet aan? Raadsstukken, raadsnotulen en collegenotulen zijn openbaar; ze zijn - via internet zelfs graüs - verkrijgbaar en raadpleegbaar. Dit is een goe de zaak, maar als instrument echter vrij passief. We hebben inspreekrecht bij commissie- en raadsvergaderingen. Hier wordt slechts mond jesmaat gebruik van gemaakt. De reden hier voor ligt wellicht in de wijze waarop we dit georganiseerd hebben. Volgens onze huidige verordening houdt het inspreekrecht in dat een burger voorafgaand aan een commissie- of raadsvergadering 5 minuten spreektijd aan mag vragen om een standpunt dan wel zienswijze naar voren te brengen over een in die vergade ring aan de orde zijnde agendapunt. Men mag dan achter een spreekgestoelte gaan staan en de raads-/commissieleden toespreken. Verder is er geen interactie tussen de leden en inspreker; vanaf de publieke tribune mag men de beraad slagingen toezien en afwachten. Deze aanpak werpt, naar de mening van onze fractie, een vrij hoge drempel op om In te spreken en het wekt in veel gevallen maar weinig de indruk dat de inspraak er serieus iets toe gedaan heeft. Naar onze visie is het beter als de inspreker plaats nam aan de raadstafel tussen de deelne mers aan de vergadering en dat er de mogelijk heid zou zijn om na het inspreken kort over en weer vragen te stellen of van gedachten te wis selen. Wij willen ons ervoor inspannen om, in overleg met de overige fracties en de raads voorzitter, deze werkwijze te veranderen met als doel meer mensen op een goede manier in de gelegenheid te stellen zaken bij de poliriek voor het voetlicht te krijgen. Voorts hebben we als gemeenteraad een com municatienota vastgesteld. Prima instrument, maar in de praktijk blijkt nog te vaak dat op dit punt nog veel moet veranderen en verbeteren. Communicatie over en naar aanleiding van brieven aan raad en college, gebruiksmogelijk heden van de gemeentelijke website, vormge ving van de burgeravonden en de communica tie naar aanleiding van hetgeen op deze avon den naar voren is gebracht - al deze zaken zorgen nog regelmatig voor teleurstelling, onbegrip en ergernis bij de burgers. Het moge bekend zijn dat we op dit punt nog veel kntiek hebben richting het college, dat in onze ogen vaak te weinig en onzorgvuldig communiceert met betrekking tot het te voeren beleid. Op dit vlak zullen wij ons de komende tijd zeer kritisch opstellen en met suggesties en ideeën komen om dit te verbeteren. Immers het VGB heeft een open en goede communicatie door het gemeentebestuur hoog in het vaandel staan. Ook als fractie zijn wij ons bewust van het feit dat we, in het kader van het dualisme, een taak en verantwoordelijkheid hebben om de betrokkenheid van burgers bij de politiek te vergroten. Ook wij hebben hier nog te weinig aan gedaan. U zult de komende tijd dan ook veel van ons horen en zien. Op dit moment zijn wij intern bezig met een concreet plan van aanpak om onze standpunten en acties bij u bekend te doen zijn, We hopen dan ook dat u met ons mee wilt helpen en denken om de lokale politiek een zaak van ons allen te maken. VGB website en publicaties Wij attenderen u graag op onze VGB website, te vinden op www.vgb-goedereede.nl. Op dit moment zijn wij druk doende om deze meer interactief te maken, zodat deze voor u kan dienen als podium en instrument om uw mening over onze standpunten te geven en of zaken die in de gemeente spelen. In de rubriek Fractiegewijs willen we, naast andere zaken, de komende tijd aandacht besteden aan de instru menten die het dualisme voor handen stelt om de burgerbetrokkenheid te vergroten. Mocht u bepaalde zaken bij onze fractie onder de aan dacht willen brengen, schroom dan niet con tact met ons op te nemen. Ook kunt u onze maandelijkse steunfractievergadering bijwonen. Als u hiervoor belangstelling heeft, neem dan a.u.b. even contact op met onze fractievoorzit ter Peter Feller. De fractie van het VGB: Peter Feller, tel.: (0187) 493290, e-mail: fel- le(@flakkee.net Marieke van den heuvel, tel.: (0187)492452. e-mail; mkvdh@wanadoo.nl In deze bijdrage willen we ingaan op de laat ste commissievergadering Grondgebiedzaken en de installatie van de nieuwe burgemeester van Goedereede, mevrouw G. van de Velde, waarmee aan het interim-burgenneesterschap van de heerj. de Prieëlle een einde is geko men. De fractie van de ChristenUnie is de heer De Prieëlle zeer erkentelijk voor de wijze waarop hij dit heeft gedaan. In de vergadering van de commissie Grondge biedzaken van 8 februari 2005 is door de com missie positief geadviseerd over de aankoop van de gronden gelegen tussen de Havenweg en de Wateiweg. Daarnaast zijn twee presen taties gehouden over de woningbouwplannen in Goedereede bij de entree Hongaarseplein en in Ouddorp aan de Broekweg, bekend als loca tie Garage Nebo. Wij zijn verheugd dat deze plannen door de gemeente in eigen beheer zijn ontwikkeld. Ook is het vooronbwerp bestem mingsplan Oosterpark besproken. Kortom, er wordt hard gewerkt om huizen te gaan bou wen. De belofte dat er woningen in de pijplijn zitten, lijkt een zeer lange pijp te zijn maar met licht aan het eind. Overigens zitten er voorna melijk seniorenwoningen in die bewuste pijp lijn. Wanneer de eerste woningen gebouwd gaan worden, zien wij met ongeduld en belangstelling tegemoet. Helaas moet ook een gemeente zich aan alle regels houden. Aan de gemeenteraadsleden is tijdens de com missievergadering eveneens de discussienota Begraafplaatsen gepresenteerd. Het doet ons als GhristenUnie goed - nu wij er zolang op hebben aangedrongen en zelfs middels een raadsbrede motie in de begrotingsvergadering het College hebben aangespoord om vóór I februari 2005 met een nota te komen - dat er nu eindelijk aandacht is voor de begraafplaat sen en dat de werkgroep heeft geconcludeerd dat een veranderende benadering van het publiek ten opzichte van begraven en het omgaan met het graf de gemeente uitnodigt daarin faciliteiten te bieden. De financiële aspecten worden nog naast de te maken keu zes gelegd, zodat de gemeenteraad een goede discussie kan voeren. Bij de installatie van onze nieuwe burgemees ter, tijdens de buitengewone raadsvergadering van afgelopen woensdagmiddag, heeft de frac tie van de ChristenUnie naar voren gebracht dat we blij zijn met mevrouw Van de Velde als burgemeester omdat zij naar onze mening uit stekend voldoet aan de door de raad vastge stelde profielschets die de vertrouwenscom missie als basis voor haar handelen meekreeg. V/ij hebben er vertrouwen in dat mevrouw Van de Velde ertoe in staat is om Goedereede op de kaart te zetten, de gemeente te vertegen woordigen in diverse samenwerkingsverbanden en een open oog en oor voor de bevolking te hebben. Gezien haar staat van dienst op het gebied van recreatie en landbouw verwachten we dat ze een stimulator is voor de Goereese ondernemers. We wensen haar wijsheid en Gods Zegen toe. ChristenUnie fractie Goedereede: Jan Goemaat en Miranda Grinwis-Driesse (Voor meer info kunt u mailen naar: m.grin- wis@voornenet.nl, of bellen naar 0187- 683116.) Vorige week woensdag kreeg de gemeente Goe dereede haar nieu we burgemeester. Namens de WD- fractie werd onder staande rede uitgesproken. "Voorzitter, burgemeester Van de Velde, fami lie Van de Velde, alle genodigden en verdere aanwezigen. Namens de fractie van de WD mag ik U bij zonder hartelijk welkom heten als burgemees ter van onze mooie gemeente Goedereede en als voorzitter van onze gemeenteraad. Als men in september, op het moment dat de procedure voor het ambt van burgemeester werd geopend, mij had medegedeeld dat het best eens een WD burgemeester zou kunnen worden dan had men op dat moment van mij geen bevestigend antwoord gekregen. Sterker nog, wij hebben als WD steeds gesteld dat diegene die gekozen zou worden voor het hoogste ambt binnen onze gemeente zou moeten voldoen aan de eisen die gesteld wer den in de vastgestelde profielschets met als De Stuurgroep Nijpels heeft deze week haar eindrapport overhandigd aan minister 'Veer man van Landbouw, Natuur en Voedselkwa liteit (LNV) en de heer Loonen, voorzitter van het Productschap 'Vis. De stuurgroep onder leiding van drs. E.H.T.M. Nijpels is in april 2002 ingesteld en had als opdracht te onderzoeken of het co-managementsysteem (sector en overheid samen verantwoordelijk voor het beheer van het quoturasysteem) nog voldoet en om voorstellen te doen voor ver sterking. De stuurgroep constateert dat activiteiten in gang zijn gezet gericht op uitbreiding en ver breding van co-management en op 'level playing field'Er is ook voortgang geboekt met betrekking tot andere voorstellen zoals genoemd in een eerder uitgebracht interim rapport. Een van de aanbevelingen is dat het co-managementstelsel behalve quotumbe- heer ook aspecten als motorvermogen en netvoorzieningen moet omvatten. 'Verder concludeert de stuurgroep dat de situatie in de kottersector en in andere onderdelen van de keten om vergaande maatregelen vraagt. De stuurgroep acht een totale herschikking uitgangspunt dat het een goed bestuurder zou moeten zijn. Gezien de uitslag van de voordracht voldoet u volledig aan deze kwalificatie en daar zijn wij zeer verheugd en trots over. Dan vervolgens het feit dat u de eerste vrouwe lijke burgemeester bent in deze gemeente is ook een feit waar niet iedereen zo maar op gerekend heeft. Voor onze fractie was dit geen enkele reden voor discussie geweest daar wij, zoals eerder gezegd, op bestuurlijke kwaliteit hebben beoor deeld. Toch waren er in de aanloop al aanwijzingen dat het best eens die kant uit zou kunnen gaan. De commissaris gaf het tijdens het in ont vangst nemen van de profielschets, zoals deze door alle politieke partijen van de gemeente raad was vastgesteld, aan dat wanneer geko zen zou worden voor kwaliteit de keuze voor een vrouw in dit ambt niet was uitgesloten. Niemand van de raad maakte daar op dat moment bezwaar tegen en ven/olgens werd de procedure in werking gezet. Er was zelfs een bestuurder in de gemeente die er al van gedroomd had. Wellicht waren er nog meerderen die er al dan niet goed over hadden gedroomd doch deze hebben dat in ieder geval voor zich gehouden tot het moment dat het bekend werd. Van êên van deze bestuurders werd het in ieder geval wel duidelijk Tijdens een informeel samenzijn van de raad en het college gaf onze waarnemend burge meester de heer de Prieëlle reeds aan er van gedroomd te hebben dat hij de ketting om zou moeten hangen bij een grote vrouw waarbij hij zich dan zou moeten rekken en op zijn tenen zou moeten gaan staan daar zijn lengte niet toereikend zou zijn. Zelfs de ketting moest ver lengd worden. Niet alles is zo uitgekomen zoals de droom voorspelde want De heer de Prieëlle heeft de ketting niet om kunnen hangen. Dit vanwege het feit dat de commissaris de heer de Prieëlle snel nodig had en hem weder om heeft benoemd tot waarnemend burge meester van de gemeente Binnenmaas. Wij zijn ervan overtuigd dat de gemeente Bin nenmaas hiermede een uitstekende waarne mend burgemeester krijgt gezien onze ervann- gen de afgelopen acht maanden. Voor wat betreft het met geheel uitkomen van de droom van De heer de Prieëlle met betrek king tot het omhangen daarvoor heeft onze loco-burgemeester de wethouder Lokker zich bereid gevonden de ambtsketen over te dragen aan mevrouw Van de Velde'waarmede de "machfformeel weer was overgedragen aan de door de kroon benoemde burgemeester. U ziet dames en heren dat soms bepaalde dro men toch nog uit komen. De fractie van de WD hoopt in ieder geval voor de toekomst op een fijne en plezierige samenwerking met u, en wenst u een goede ambtsperiode toe in de hoop dat deze niet abrupt ten einde komt in 2006 indien onver hoopt toch wordt overgegaan naar de gekozen burgemeester. Wij hopen en wensen in ieder geval dat, mocht het noodzakelijk zijn vanwege de geko zen burgemeester, dat de raad en het college dan gezamenlijk bereid zijn om mee te helpen aan het timmeren van de zeepkist waarop u dan de campagne voor de eventuele herverkie zing zou moeten voeren. Als fractie van de WD hopen wij dat deze benoeming in ieder geval een normale periode zal duren zodat u op een eigen manier uw bestuuriijke kennis en vaardigheden kunt profi leren, ook bij dat gedeelte van de bevolking dat een ander idee heeft gehad bij de invulling van het burgemeestersambt van de gemeente Goe dereede. Wij wensen u hiermede veel kracht en sterkte toe". H. van der Meer, Oude Nieuwlandseweg 33, 3253 LL Ouddorp, tel. (0187) 689922 van dit deel van de sector noodzakelijk. Daarover worden in het eindrapport aanbe velingen gedaan. Een verdere verduurza ming van schepen en vangstmethoden is nodig. Een aanzienlijke sanering van de vloot is onontkoombaar. Een saneringsplan moet de basis leggen voor een meerjarig per spectief voor de kottersector en de keten. Hiervoor moeten door alle partijen voldoen de middelen worden gevonden. Bundeling van organisatorische krachten in de sector om aan de sanering sturing te geven is daar bij dringend gewenst. In de Stuurgroep Nijpels waren vertegen woordigd het ministerie van LN'V, Product schap 'Vis, de Federatie van 'Visserijvereni- oingen, de Nederlandse 'Vissersbond, de Visfedèratie, de Groep Nederiandse 'Vissers bond III, de Groep Nieuwe Diep, FN'V/CN'V, en NO'VA. De stuurgroep had als taak het herijken van bestaande afspra ken binnen het Biesheuvelstelsel, het formu leren van voorstellen voor uitbreiding en verbreding van co-management dat een basis vormt voor duurzame visserij, verster- kin'' van de rol van handel en verwerking in het "stelsel, invoering van private controle en het stimuleren en begeleiden van de uitvoe ring van de voorstellen. Het eindrapport is beschikbaar op de inter netsite van het ministerie van LNV, en van het Productschap 'Vis, www.pvis.nl. De 4e ronde van de damkampioenschappen Goeree-Overflakkee 2005 werd in Melissant gespeeld. De uitslagen zijn: I. Mackloet - 'W. van Schie1-1 C. Polder - Jac. Wolfert2-0 H.H. 'Verolme - H.M. Floresteijn .1 -1 J.A. Dekker - C. Tanis 2-0 F. Leroy - A. van Huizen 1-1 I. Koese - Joh. Wolfert 1-1 B. 'Visbeen - J. Jordaan2-0 B. du Pree - A.P.C, de Mik0-2 R. Jacobs - M. Goedegebuur 1-1 A. de Mik - J. van Koppen1-1 Mackloet verloor in zijn wedstrijd tegen Van Schie zijn eerste puntje. Hij gaat nu aan de kop met 7 punten, maar wordt op de voet gevolgd door Dekker, Polder en 'Van Schie, die een punt minder hebben. Daarop volgen vijf spelers met 5 punten. Er worden in totaal zeven wedstrijden vol gens het Zwitserse systeem gespeeld. Daar bij komen steeds de sterkste spelers kgen elkaai". De spanning zit er dus volop in. Den Haag - Provinciale Staten van Zuid- Holland hebben deze week ingestemd met de Nota Regels voor Ruimte. Het aantal hoofdregels om plannen te toet sen, wordt met deze Nota teruggebracht van 180 naar ca. 70. De procedures zijn met de nieuwe Nota sneller en duidelij ker geworden. Gemeenten krijgen meer vrijheid en verantwoordelijkheid bij het opstellen van bestemmingsplannen. De Staten hebben een CDA-motie aangeno men over vergroting van de inhouds- maat van burgerwoningen in kwetsbare gebieden. Vanwege gewijzigde bouwre gelgeving wordt de maximale inhoud nu vergroot met 50 m3 tot 650 m3, waarbij de ondergrondse bebouwing buiten de maximale norm valt. Er waren twee statenvergaderingen nodig om deze Nota te bespreken, maar het is CDA-gedeputeerde Asje van Dijk gelukt om een grote meerderheid van de Staten te over tuigen hiermee in te stemmen. Nu kan het college van Gedeputeerde Staten de Nota op korte termijn definitief vaststellen. De CDA- statenfractie vindt dit een belangrijke stap op weg naar deregulering van de ruimtelijke ordening, zoals bedoeld in de recent door de Tweede Kamer behandelde Nota Ruimte en de nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening. De provincie Zuid-Holland werkt door de sterk verminderde hoofdregels om plannen te toetsen volop mee aan deze nieuwe ont- wikkehng en gaat nu van toelatingsplanolo- gie naar ontwikkelingsplanologie. De aangenomen CDA-motie heeft betrek king op het vergroten van de inhoudsmaat van burgerwoningen in kwetsbare gebieden. In het buitengebied zijn gemeenten vrij in het stellen van regels, maar binnen kwetsba re gebieden zoals agrarisch gebied met bij zondere natuur- en of landschapswaarden, dient bescherming plaats te vinden. Vanwe ge gewijzigde bouwregelgeving wordt de maximale inhoud nu vergroot met 50 m3 tot D5Ü m3, waarbij de ondergrondse bebou wing buiten de maximale norm valt. Meer voudig mimtegebruik wordt zo gestimu leerd. Uit onderzoek is gebleken dat de oude regel- fAni"= ^o'gens de Nota Planbeoordeling /UU2 te ingewikkeld was en dat het te lang üuurde, voordat er besluiten konden worden genomen. Vandaar dat die Nota door de Sta ten IS ingetrokken. De CDA-fractie is inae- nomen met de snellere en duidelijkere pro- .?,T''a\-^^'^^ §''°tere vrijheid en verant- ^„"'f^f'ykheid van de gemeenten bij het opstellen van bestemmingsplannen. De indieningsvereisten voor ruimtelijke plan nen zijn vereenvoudigd en de burger, die een bouwvergunning indient, profiteert daarvan.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 4