Overdenking iMdetalga uit de Heilige Schrift Rabbijn in de kerli eiiaudbi-hieuws Wel komstd ienst in Ouddorp HET JjKUkVENSTER Presentatie 'De schatten van Toetanchamon' Themadag Werkgroep Koffieochtend Blik op kerk ^^y en samenleving Cj - Jaartallen - Parate kennis - De canon KOtKLOiW ouoiwmninnviMiin WailftOM IN OE OUE? N06 mm viimviaQEN Het behoud van de mens Nachtelijk gesprek Ongeloof kwalijk genomen Mozes en de slang Dwaas De Heere Jezus en de slang Zien HONDA. Ultieme wendbaarheid, ,.ga voor een Honda! Autobedrijf Jan van Dijk DIRKSLAND - Zoals inmiddels bekend, organiseert de werkgroep Koffieochtend Dirksland één keer per seizoen een themadag voor vrouwen. Zo ook weer dit jaar. Zo'n themadag draagt vrijwel hetzelfde karakter als een Koffieochtend, alleen in een wat uitgebreidere vorm. Het is ook een dag waarop bijbelstudie en onderlinge ontmoe ting centraal zullen staan. De themadag voor dit seizoen staat gepland op zaterdag 19 maart en zal worden gehou den in 'De Schakel'. Als spreekster voor deze dag is Tonneke Bijker uitgenodigd. Zij zal die dag met de vrouwen nadenken over het thema 'Gebonden of verbonden in rela ties". •i^aiga-^rilogie deel 2, PAGINA 5 VRIJDAG 18 FEBRUARI 2005 Dat was wel even schrikken toen ik aan het slot van mijn bijdrage van vorige week las dat Leiden was ontzet in het jaar 1547, ter wijl ik toch duidelijk had geschreven dat dit ontzet in 1574 plaats vond... Ik vermeld dat maar even omdat ik juist gehoord en gelezen had dat het in ons land droevig gesteld is met de kennis van onze vaderlandse geschiede nis. Misschien zouden jongeren - en zij helaas niet alléén - geen probleem maken van nog geen dertig jaar verschil, maar ik hecht toch aan het juiste jaartal. Het is trou wens nog kort geleden dat Hare Majesteit een eredoctoraat kreeg van de oudste Uni versiteit van Nederiand en daarbij is ver schillende keren gezegd dat deze Universi teit van 1575 een geschenk was van Willem van Oranje voor het moedig doorstane beleg! Dit was overigens een geschikt aanloopje naar het onderwerp waarover ik iets wilde zeggen: het gemis aan parate kennis van onze nationale geschiedenis. Ik behoor nog tot de categorie die op de basisschool - toen de lagere school! - rijtjes jaartallen erin moest stampen. De jeugd van vandaag zou dat misschien niet meer 'pikken', maar wij deden dat wel! Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ook wij daar wel eens onder heb ben gezucht en het soms leerden zonder er iets van te begrijpen. Maar achteraf moet ik zeggen dat ik er dankbaar voor ben dat ik toen zoveel feiten en jaartallen heb geleerd. In ieder geval heb ik toen een globaal over zicht gekregen van onze vaderlandse geschiedenis. Daaraan mankeert het bij de huidige genera tie, maar ik ben bang dat het helemaal niet als een gemis wordt ervaren! Bij navraag blijkt het dat er weinig interesse is voor het verleden, men is veel meer gericht op de toe komst. Onlangs las ik ergens dat voor vele Nederlanders de geschiedenis begint bij de Tweede Wereldoorlog. Dat daarvóór ook het een en ander is gebeurd, zal hén een zorg zijn. Misschien is het vanuit die mentaliteit enigszins verklaarbaar dat Pim Fortuyn gekozen werd tot de grootste Nederlander van alle tijden.Later bleek dat Willem van Oranje tóch meer stemmen had, maar zelfs academici waren van gedachte dat hij onze eerste koning is geweest. Er is werkelijk wel het een en ander bij te spijkeren aan de kennis van onze vaderland se geschiedenis. Niet alleen bij leerlingen van het middelbaar onderwijs. Maar, zoals ook enige tijd geleden bleek, eveneens bij de parlementariërs, die op de meest eenvoudige vragen het antwoord schuldig bleven, of totaal verkeerde, zelfs ridicule antwoorden gaven. Wat moet je van het gewone volk verwachten als volksvertegenwoordigers zich niet schamen voor hun volslagen gebrek aan parate kennis. We behoren onze geschiedenis te kennen. Te weten wat onze identiteit is in de multicultu rele samenleving. Kennelijk wordt er ook van hogerhand in die geest gedacht, want de Onderwijsraad heeft onlangs gepleit voor nieuwe aandacht voor de historie. Er zou een soort canon moeten komen met daarin de onderwerpen en de thema's die iedereen moet weten. Ik ben wel benieuwd welke onderwerpen en thema's in die canon zullen worden opgeno men. Want wat voor de één belangrijk is, hoeft dat nog niet te zijn voor de ander. Maar het is in ieder geval een goed teken dat er iets aan gedaan wordt. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Ëilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Vrienden brachten voor ons uit Rusland een houten pop mee, waarin een andere zat en daarin weer een kleinere, en zo 12 in totaal. Er zou een Russische sage aan verbonden zijn, maar die hadden zij niet verstaan. Kent u dat bijbehorende verhaal? Antwoord: Die poppetjes heten 'koeklosj- ki', dat is het meervoud en verkleinwoord van 'koekla' (pop). Ze komen oorspronke lijk uit de Oeral en zijn elk uit één stuk hout gesneden. Men zet alle miuinetjes naast elkaar in volgorde van klein tot groot en ver telt dan het verhaal over de alles ver slindende beer. Het begint met een vliegje dat aas eet, maar deze vlieg wordt door een spin gegrepen. De spin wordt door een pad opgehapt en die verdwijnt in de maag van een slang. De slang wordt opgepeuzeld door een vogel en die vogel wordt door een kat gevangen. De kat vormt de maaltijd van een vos. De vos valt ten prooi aan een wild zwijn. Dat zwijn wordt gegeten door een mens, maar de mens wordt op zijn beurt ver slonden door de grotere bruine beer, die in Rusland als machtigste van alle dieren werd beschouwd. Al vertellende schuift men de poppen in elkaar, zodat uiteindelijk de groot ste overblijft. Wie niet precies tot 12 komt, kan er een dier bijvoegen. Vroeger waren alle poppen dierenfiguren, maar in de huidi ge vorm passen al die gelijke figuren beter in elkaar. Kunt u mij uitleggen, waarom juist oudere mannen last krijgen met hun prostaat? Kan dat genezen zonder bestraling? Antwoord: Dit kwaaltje treedt op als bij de man het hormonenevenwicht in de over gangsjaren verstoord is en zijn prostaat gro ter wordt. Dat is de zgn. voorstanderklier die de blaashals en het begin van de urinebuis omgrijpt en een deel van de vloeistof levert waarmee zaadcellen uit de teelballen worden uitgestuwd. Vergroting van die klier houdt in dat de urinebuis langzamerhand wordt toegeknepen, zodat de vochtlozing wordt verstoord. Daardoor kunnen zich vervelende afwijkingen voordoen bij het plassen. Wordt het plassen te moeilijk, dan kan er met een kleine operatieve ingreep iets aan de binnen zijde van de prostaat worden afgeschild, zodat de doorstroming door de urinebuis niet verder wordt belet. Bestraling is in dergelij ke gevallen niet nodig. Als er olie op zee drijft, kost het grote moei te de zeevogels daaruit te redden. Waarom gaan die vogels juist op de olievlekken af? Antwoord: Zeevogels zoeken, vooral bij stormachtig weer, rustig water op om naar .vis te duiken. Olie op de golven betekent: de oppervlakte rustig maken. Dat gebeurde vroeger al bij reddingspogingen in de storm. De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 3fi, .Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 MIDDELHARNIS - Het graf van Toetan- chamon met zijn adembenemende schatten heeft, sinds het in 1922 werd ontdekt, altijd zeer tot ieders verbeelding gesproken. Het is de grootste grafvondst ooit gedaan. De geschiedenis van de kindkoning, met pracht en praal begraven op het hoogtepunt van de Egyptische beschaving, de vastbera den speurtocht (financieel gesteund door Lord Carnarvon) van Howard Carter, naar zijn graf en de onvermoede schatten die aan het licht kwamen, al deze gebeurtenissen zijn ongeëvenaard in de annalen van de archeologie. Van de ontdekking van het graf en de daar in gevonden schatten is een diaserie samen gesteld, in kleuren deels in originele zwart wit beelden, die donderdag 24 februari in de Gemeenschapsbibhotheek aan het Ker kepad 11 in Middelharnis als powerpoint- presentatie zal worden getoond. Aanvang 20.00 uur. De entree bedraagt 3, incl. con sumptie. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Gemeenschapsbibliotheek in Mid- deUiamis en bij" de bibliotheken in Oude- Tonge, Ooltgensplaat en Ouddorp. Duikende vogels raken dan echter helemaal besmeurd en kunnen niet meer wegvliegen. Bevat halfvolle en magere melk ook minder vitaminen dan de volle melk? Antwoord: Magere melk bevat geen vet meer, dus ook niet de vitaminen A en D die in melkvet voorkomen. Uit halfvolle melk is (ongeveer) de helft van het vet met een deel van de vitaminen A en D verwijderd. Half volle en magere melk bevatten echter even veel eiwit, calcium en vitamine B als volle melk. In Eilanden Nieuws van 4 februari jl. werd in de rubriek 'Met Raad en Daad' geantwoord op een vraag over winderigheid. Als aanvul ling hierop ontvingen we van natuurgenees kundig arts L.P. Huijsen te Ouddorp onder staande reactie. "Ik zou adviseren om erwten en bonen altijd te serveren met bonenkruid, om de vertering van erwten en bonen te verbeteren. Bij spruitjes en koolsoorten is het belangrijk deze kort te koken. Hoe langer ze gekookt worden, des te moeilijker ze verteren. Een goede manier van bereiden is roerhakken tot ze beetgaar zijn." En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat een iegelijk die in hem gelooft, niet verder- ve, maar het eeuwige leven hebbe... Johannes 3: 14,15 Wonderlijk, dat gesprek in de nacht. Nico- demus, die niet overdag met Jezus gezien wil worden. De druk van de kring waarin hij leeft, is te groot om met Jezus gezien te kun nen worden. Het is voor de Heiland geen bezwaar om dit gesprek midden in de nacht met hem te voeren. Hij weet wat er in de mens leeft en is op het eeuwig behoud van de mens uit. Nicodemus blijft luisteren. Hij begrijpt niets van de wedergeboorte. De Heere Jezus neemt hem dit kwalijk. Hij is immers een leraar van Israël (vers 10). Het getuigenis van de Heere Jezus neemt hij niet aan. Jezus verwijt hem zijn ongeloof (vers 12). Hij neemt het ongeloof niet in bescherming. Geen enkel excuus is hier geldend. Het is wel een heel confronterende vraag, maar toch stel ik de vraag: "Bent u al weder geboren?" "Gelooft u, jij in de Heere Jezus Christus?" U voert allerlei excuses aan? U zegt immers dat geloof niet voor iedereen is weggelegd. U zegt dat het zo gemakkelijk niet gaat! Het gaat helemaal niet. Het is hon derd procent werk van God, werk van de Heilige Geest. Denk eens aan het Verbond van God, geslo ten met Abraham. Hierin beloofde de HEERE, dat Hij voor zondaren een God en Vader wilde zijn! Dat in de beloofde Mes sias, alle volken gezegend zouden worden. De doop is een teken van dit Verbond. Bij de doop werd beloofd dat de Heilige Geest in u, zondaar wilde wonen. Trouwens, tegen hen die niet gedoopt zijn, luidt de belofte van God: "Wend u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! Want Ik ben God, en niemand meer!" De Heiland grijpt terug op de geschiedenis in Numeri 21. Voor deze leraar van de wet een overbekende geschiedenis. Het volk morde daar weer omdat er geen water was. Ze waren ontevreden over het manna. Gods zegenin gen werden versmaad. God zond slangen in het tentenkamp, die de mensen beten, zodat ze ziek werden en stierven. Overal dreigde de dood. Mozes moet bidden om deze plaag te doen ophouden. Mozes moet een koperen slang maken en die op een stang zetten. Wie gebeten is en naar de slang ziet, zou genezen worden. Nu kwam het op geloof aan, geloof in wat de HEERE gezegd had. Naar de mens gesproken was het een won derlijk, dwaas advies. Wie wordt nu genezen door te kijken? Wij zouden zeggen...: een antiserum moetje inspuiten. Vandaag.112 bellen! Alarm slaan! Naar de mens gesproken was het een dwaas advies. Het kwam op geloof aan. Vertrouwen in het advies van God, dat via Mozes tot het volk kwam. Alle mensen die hun ogen opsloegen naar de slang stierven niet, maar werden gezond. Maar wie ongelovig was, kwam om door de slangenbeet. Nee..., de koperen slang genas niet. Die koperen slang was een teken dat God het verderf, dat ze verdiend hadden, weg wilde nemen. Nicodemus kende de geschiedenis van Numeri 21Nu zegt de Heere Jezus dat het zo met Hem zal gaan. Hij zal verhoogd worden. Deze verhoging is een typerend woord in het evangelie van Johannes. Het laat het diepte punt van Jezus lijden zien. Het is Zijn plaats aan het kruishout van Golgotha. In Johannes 12 32 en 33 staat: "en Ik. zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal ze allen tot Mij trekken en dit zei Hij, betekenende hoe- danige dood Hij sterven zou". Het is de gerichtsplaats, waar Hij de straf draagt voor zondaren, waar Hij de toom van God ervaart. O, dodelijk uur! Daar hangt Hij voor mij, daar ik anders de eeuwige dood moest ster ven. Het is de kruLsheuvel waar Jezus hangt. Hij hangt daar tussen hemel en aarde. Nico demus heeft Hem daar gezien. Nicodemus ziet op naar Hem. Zien is geloven. Nicod emus gelooft dat daar Zijn Redder, Zijn Zaligmaker hangt. Hij is tot geloof gekomen op die Goede Vrijdag. Johannes 19 39 ver meldt dat Nicodemus tegen het eind van die middag op Golgotha wordt gezien en Zijn geloof belijdt. Hij neemt samen met Jozef van Arimathea het lichaam van Jezus van het kruis. Zijn Verlosser hangt aan het kruis. Van de vloek maakt Hij vrij. Zijn sterven zaligt Nicodemus. Hij is wedergeboren tot een levende hoop. Nogmaals..., dwaas We zijn getekend door de slang. Deze wereld is een in zonde gevallen wereld... We zijn door het gif van de slang, de duivel gebeten. Er is één middel.opzien naar de Verlosser. Zien naar de Gekruisigde, Die verhoogd werd. Het is voor de mens een dwaas advies. Het is zo heilzaam. Uw Verlosser hangt aan het Kruis. De Gekruisigde en Opgestane is onze enige hoop. Opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.Opdat een ieder.Hoort u het goed? Ds. T.W. van Bennekom, Sommelsdijk MIDDELHARNIS - Het is al bijzonder als een rabbijn in een kerk spreekt. Nog meer bijzonder wordt het als het een rabbijn is. die zich een volgeling noemt van Jezus de Messias. Een ontmoeting met zo'n rabbijn wordt geboden door de commissie Kerk en Israël van de PKN (Gereformeerd) te Middelharnis. In de Gereformeerde kerk aldaar zal hij spreken over 'introductie tot messiasbe- lijdend Jodendom'. Voor wie het nog niet wist: er zijn ook Joden die Jezus als de Messias erkennen. Het zijn er niet veel. maar toch... In Am.sterdam is esn gemeente die daar vorm aan geeft: Beth '^shua (Huis van Jezus). Daar komen zo'n 300 mensen samen, waarvan 40% Joods is. Hun leider is Rabbijn drs. Lion S. Erwte raan. Rabbijn drs. Lion S. Erwteman werd in 1949 The Power of Dreams www.ianvandijk.nl Slagveld 19. 3231 AN BRIELLE Telefoon 0181 - 41 37 77 geboren uit twee joodse ouders, die - als weinigen uit hun beide families - de tweede wereldoorlog hebben overleefd. Hij groeide op in een liberaal Joods gezin en werd Bar Mitswa (zoon van de wet). Hij behaalde na het diploma gymnasium B het doctoraalexa men biologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is getrouwd en heeft drie kinderen. Als immigrant werd hij in Israël geweigerd vanwege zijn geloof in de Mes sias. In 1980 verhuisde het gezin tijdelijk naar Amerika, waar Erwteman theologie studeerde naast shidies in de Joodse Tal moed (Rabbijnse traditie). Intussen werkte hij als afdehngshoofd in een groot instituut voor drugs- en alcoholverslaafden in de bin nenstad van Los Angelos. In 1991 hebben hij en zijn vrouw een nieuw Nederlands-Israëhtisch Kerkgenootschap opgericht door de Messiasbelijdende Joodse gemeente Beth Yeshua, te beginnen in Amsterdam. In januari 1995 werd hij daar officieel tot rabbijn beëdigd. Deze gemeente komt op Sabbat bij elkaar, volgt de Joodse feesten, leeft volgens de spijswetten, maar leest ook uit het Nieuwe Testament. De diensten hebben enerzijds veel trekken van een synagogebijeenkomst, ook qua kledij, terwijl anderzijds een duidelijke christelijke invulling niet ontbreekt. Naast lezingen uit de Thora, Profeten, Geschriften en het Nieu we Verbond is met de bijzondere zang ook de zogenaamde Davidische Dans een onder deel. Verder staat hij ook bekend als een virtuoos vioUst in een Klezmerband (Joodse muziek) en is hij een gedreven spreker op conferen ties in Nederland en in het buitenland. De echtgenote van de Rabbijn heeft ook een functie: zij noemt zich 'rebbetsen'. In Middelharnis zal Rabbijn Erwteman trachten uit te leggen waar de Messiaanse Joden voor staan, hoe men leeft, wie Jezus is voor deze Joodse gelovigen en waarom hij en zijn gemeente de spijswetten en Joodse feestdagen houden, terwijl men leeft vanuit het Nieuwe Verbond. U bent hartelijk welkom op dinsdag 1 maart om 20.00 in de Gereformeerde kerk. Konin gin Julianalaan 64 te Middelharnis. Voor meer informatie kunt u bellen naar ds. L.J. Lingen, tel.: 0187-482944, of de heer R. van Papeveld, tel.: 0187 652196. Ook kunt u kijken op website De dag start om 10.00 uur en wordt rond 15.45 uur afgesloten. Evenals vorige jaren zal tijdens de middagpauze met elkaar gebruik worden gemaakt van een volledig verzorgde lunch. De werkgroep hoopt dat u zich zaterdag 19 maart vrij kunt maken om elkaar te ontmoe ten, te bemoedigen en te groeien in geloof. U kunt zich, liefst schriftelijk en graag vóór 9 maart a.s., voor deze themadag opgeven bij Francien van Strien, Boezemweg 24, 3247 BB Dirksland, of per email: francienvanstrien@hetnet.nl. De deelnamekosten bedragen 16. Na opgave ontvangt u rond 12 maart een bevestiging waarin alle wetenswaardighe den voor de themadag zijn opgenomen. In de Doopsgezinde kerk aan de Dorp- stienden wordt zondag 20 februari een welkomstdienst gehouden waarin ds. J. Smink hoopt voor te gaan. Medewerking wordt verleend door het gospelkoor en het koperensemble, terwijl het orgel bespeeld wordt door Jan Teeuw. Aanvang 18.30 uur. -33- Na geklopt te hebben stapt hij naar binnen en komt dadelijk daarop weer naar buiten. ■Jij kan naar kolonel gaan.' 'Dank u luitenant.' 'Laat maar eens kijken." De kolonel doet ongeïnteres seerd, hoewel zijn ogen het tegendeel vertellen. Een ogenblik staart hij sprakeloos als hij de hartjes met de namen erop ziet. Zijn gevoelige Russische ziel wordt daardoor diep geroerd. Even werpt hij een blik op de Duitser, die stram in de houding afwacht. Voor zichtig opent hij het doosje en gedurende enkele ogen blikken staart de man ernaar, zonder een woord te zeg gen. Dan pakt hij het sieraad eruit en bewondert het. Lang kijkt hij ernaar. Eindelijk legt hij het weer in het doosje en sluit dat voorzichtig. Terwijl de kolonel opstaat om het in de kast te bergen, zegt hij zonder enig commentaar te geven: 'Het is goed, je kunt gaan." Heel even ontmoeten hun ogen elkaar en duidelijk ziet Hans een diepe menselijke gloed in die van de Rus. 'Jawel kolonel." Hij groet en verlaat de commandantura. Nauwelijks is hij buiten of de kolonel staat weer op om hel doosje met de roos te pakken. Terwijl hij het open doet en de roos eruit neemt, dwalen zijn gedachten ver weg naar het kleine stadje, niet ver van de Pools-Rus- sische grens. De zon schijnt onbarmhartig op de vlakte waar boven de lucht trilt in de hete zomermiddag. De kleine gerief lijke houten huisjes waarin de gezinnen van de officie ren zijn ondergebracht, lijken op en neer te gaan en soms zweven ze als een spookbeeld in de oneindig heid. De soldaten die de hele dag geoefend hebben. maken zich gereed om naai de kazerne terug te gaan. Bevelen klinken, en dan komt een luitenant melden: 'Kapitein, de troep is gereed om af te marcheren." 'Je kunt gaan, luitenant.' Even later strompelen de afgestompte mannen terug naar het kamp waar ze na een dag zware dienst einde lijk rust zullen vinden. Kapitein Iwan Sokorsky verlaat als laatste het oefen terrein. Nog voor het kamp bereikt is, komt een ordon nans hem tegemoet met de mededeling dat hij zich dadelijk op het bataljonsbureau moet melden. 'Wat is er aan de hand?" vraagt hij geërgerd aan de man die hem de boodschap komt brengen. 'Weet ik niet, kapitein, maar het schijnt nogal ernstig te zijn.' 'Kapitein, de situatie is zeer zorgwekkend. De grens posten melden ons dat daar grote Duitse troepen con centraties worden samengetrokken." Met deze woorden wordt de kapitein op het bataljons bureau welkom geheten. 'Er is nog geen enkel bevel van het hoofdkwartier gekomen, maar verwacht mag worden, dat elk moment groot alarm zal worden gegeven. We zullen ons gereed moeten houden om elk moment nadat daartoe bevel is gegeven, in actie te kunnen komen", zegt de bataljonscommandant, die een aantal kaarten pakt en die op de tafel uitspreidt. De aanwezige offi cieren buigen zich erover en dan legt de commandant uit wat er zal gaan gebeuren, als de verwachte bevelen komen. Hun taak zal zijn om een gordel te leggen direct achter de troepen in de voorste linies. Helaas gaan de gebeurtenissen aan de bevelen vooruit. Als de volgende dag, de tweeëntwintigste juni van het jaar negentienhonderdeenenveertig, kapitein Iwan Sokorsky zijn compagnie toespreekt, trekken de Duit se troepen over de Russische grens als een vloedgolf die niet is tegen te houden. Als een grauwe colonne zwarte monsters daveren de tanks, gevechtswagens en gemechaniseerd geschut over de Russische velden. Een gordijn van vuur en staal wordt voor de troepen uitgelegd en men zou den ken dat er geen mens meer in leven kon blijven bij zoveel geweld. Mensen worden afgeslacht door in slaande tankgranaten. Dan volgt de infanterie, die met de bajonet op het geweer alles neervelt. De eerste klap is overrompelend. Maar langzaam beginnen de Russen zich na de zware schok te herstel len. De Sowjetsoldaten vechten vaak tot de laatste man, maar de overweldigende meerderheid is niet te stuiten. Noodkreten worden naar Moskou gezonden, maar des ondanks komt er geen bevel tot een tegenaanval. Men hoopt tijd te krijgen om het oorlogspotentieel beter op poten te zetten. Helaas tevergeefs. Als de Duitsers reeds ver in Rusland zijn doorgedrongen, komt het bevel dat de Duitsers teruggeworpen moeten worden en nagezeten tot in Berlijn. Het zijn hopeloze woorden. Troepen staan klaar om naar het strijdtoneel te gaan, maar als het bevel komt om tot actie over te gaan, hebben de Duitsers reeds gro te delen van de Russische grensstrook onder de voet gelopen. 'Mannen van het rode leger, het is niet onwaarschijn lijk dat wij zeer spoedig de vaderlandse bodem moeten verdedigen tegen horden die ons willen overweldigen." Dat zijn de woorden waarmee de kapitein zijn mannen toespreekt. Hij is op dat moment nog onbekend met het feit dat hetgeen hij zojuist vertelde aan zijn manschap pen, reeds volop werkelijkheid is geworden. Hoewel ook geen ook geen nadere bevelen zijn geko men omtrent de vrouwen en kinderen, heeft bataljons commandant maatregelen genomen om hen te eva cueren. Vrachtwagens staan klaar om hen naar het sta tion te brengen dat echter meer dan twintig kilometer bij het kamp vandaan ligt. De mannen wachten in spanning. De bemanningen staan of zitten bij hun gevechtswagens; allen zijn in ruime mate van munitie voorzien. Dan klinkt er een dof gebrom in de lucht, een geluid dat duidelijk venaadt dat het vliegtuigen zijn. Zware silhouetten steken af tegen de heldere zomerhemel. De soldaten kijken verbaasd, want Russische toestel len zijn het niet. Een tiental machines maakt zich los uit een grote groep en draait in de richting van het kamp. Dan draaien de vliegtuigen opzij. Motoren gil len en voor de Russen begrijpen wat er gebeurt, scheurt de aarde en slaan de vlammen hoog op tegen de wol- keloze hemel. Gewonden kermen, munitie ontploft en daar boven uit klinkt het huilen van vliegtuigen, die opnieuw hun bommen op het kamp laten vallen. Er begint een mitrailleur te ratelen, terwijl in het lawaai van de inslaande bommen een officier zijn bevelen schreeuwt die door niemand verstaan worden. Na vijf minuten zijn de vliegtuigen verdwenen en is het kamp veranderd in een laaiende vuurzee waartus sen de lijken liggen van het merendeel van de soldaten die er gehuisvest waren. Tegen de avond trekt het gehavende bataljon, met wat er nog aan materiaal is overgebleven naar het front, dat reeds heel dichtbij is gekomen. Met andere afdelingen gaan ze die avond in een heu velachtig terrein in stelling. Aan de horizon zien ze onafgebroken lichtflitsen tegen de hemel oplichten. Een zacht gerommel als van een ver onweer drijft op de adem van de wind op hen aan. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 5