De dominee heeft
het druk
i e
PREDIKBEURTEN
Kip en ei
Kind regeert steeds
meer het gezin
Stichting BOOG
EIIAIIDEII-tllEUWS
Nieuwe activiteiten
Manege 'Stal de Poorte'
Reisje Christenvrouw
Dirksland
OJW Meet 'n Greet
EIUMriDBI-raEUWS
Zwaarder werk
Kwetsbaarheid
Nevenwerkzaamheden
Tips
Zondag 20 februari 2005
Samuel Rutherford, Catechismus
Agenda zaterdagwedstrijden
Jaarvei^adering
De Christenvrouw, afd.
Middelharnis/Sommelsdijk
organiseert bijeenkomst
in oude raadhuis
Ooltgensplaat
PAGINA 2
VRIJDAG 18 FEBRUARI 2005
ledere dominee
Het is zeer algemeen gezegd: er schijnt geen
uitzondering te zijn op bovenstaande regel.
De dominee, dat wil zeggen: iedere dominee
heeft het druk.
Wie zal het durven tegenspreken? Wie er
wat op wil afdingen, laadt de schijn op zich
dat hij van het tegenwoordige domineeswerk
geen verstand heeft. Of dat hij de verande
ring van omstandigheden vergeleken met
vijftig jaar geleden onderschat.
Nu kan ik uit ervaring wel over het domi
neeswerk van vijftig jaar geleden spreken.
Toen had ik er precies anderhalfjaar dienst
in de gemeente opzitten.
Van het domineesleven en -werk nu kan ik
alleen iets zeggen uit eigen waarneming in
mijn omgeving en door mondeling of schrif
telijk overgeleverde verhalen. Aan de
betrouwbaarheid daarvan wil ik niet twij
felen. Wel meen ik te mogen zeggen dat de
ene situatie (en gemeente) niet gelijk is aan
de andere.
Laat ik beginnen met te zeggen: het domi
neeswerk en daarmee het domineesambt is
vergeleken met vijftig jaar geleden aanmer
kelijk zwaarder geworden. Enigszins char
gerend zeg ik: het domineeswerk van nu is
nauwelijks te vergelijken met het werk van
toen.
De lezer zal vragen: is die uitspraak niet wat
overtrokken? De taken van een dominee zijn
toch dezelfde gebleven: prediking en pasto
raat en leiding geven aan de gemeente. Met
deze drie taken is niet alles gezegd. Gemaks
halve vat ik catechese ook als een vorm van
verkondiging op, hoewel zij in feite niet het
zelfde zijn. Goed, laten we ons dan beperken
tot de vier genoemde kerntaken. Ik hecht er
wel aan het leiding geven aan de gemeente
apart te noemen naast prediking, pastoraat
en catechese.
Deze vier kerntaken zijn toch rüet veranderd.
Ja, misschien wel in omvang, in ingewik
keldheid en problematiek, maar hier draait
het werk van een predikant toch om, toen en
nu. Dat zal ik niet ontkennen.
Veranderingen
Toch wijs ik op een aantal veranderingen die
complicerend werken. Het eerste wat ik
noem, is de gemeente die zich mondig acht,
en daarom haar zegje wil doen. De gemeen
te die over het werk van een predikant haar
oordeel heeft en geeft, en die gehoord wil
worden.
Invloed van de democratisering van de
samenleving in de kerk. De dominee is niet
langer de gerespecteerde en met gezag
beklede ambtsdrager. Hij moet zich waar
maken op alle vier genoemde gebieden. En
de gemeente heeft zo in onderlinge gedach
tewisseling haar oordeel over zijn optreden.
Dus statusverlies en nivellering van de
dominee met het ambt aller gelovigen, als
men daarvan nog wil spreken.
Ik wil niet zeggen dat er vroeger geen kritiek
was op de predikant, behoudens enkele
notoire uitzonderingen. Het ambt moest
gerespecteerd worden, en de man die het
bekleedde. Toch ging die kritiek met een
door respect bepaalde voorzichtigheid
gepaard.
In veel gemeenten is dat voorbij, soms meer
stilzwijgend dan openlijk. De predikant is
daardoor veel kwetsbaarder geworden: veel
eerder en gemakkelijker onderwerp van kri
tiek.
Daarbij komt de ingewikkeldheid van de
maatschappij, als gevolg waarvan veel
gemeenteleden psychisch in de knel komen.
Zij voelen vaak niet hoe ze hun persoonlijke,
sociale, familiale en financiële problemen
moeten aanpakken. Zonder dat al te duide-
hjk uit te spreken, verwachten ze hulp, óók
van de dominee. Men lette op het woordje
'ook'. Er zijn tal van hulpverlenende instan
ties, die worden ingeschakeld. De dominee
mag echter niet achterblijven. Soms wordt
hulp van hem verwacht, op zijn minst mee
leven, zonder dat hij iets van de problemen
afweet. Men informeert de dominee niet
eens, toch mag hij het niet laten afweten.
Een probleem voor tal van predikanten is dat
ze beseffen niet van al die problemen ver
stand te hebben. Hoe zullen ze dan kunnen
helpen? Psychotherapeut, psychiater of
pedagogisch adviseur zijn ze niet. Ze hebben
er - begrijpelijkerwijs - in hun studie niets
van gehad, en toch verwacht het gemeentelid
iets van hem.
Als derde punt noem ik de vele bezigheden
waarvoor de dominee gecharterd wordt in de
kerk. Van welke aard ook, te veel en te
bezwarend om op te noemen: kerkelijke
commissies, deputaatschappen, besturen en
organisaties.
En bij dit alles wordt van een dominee een
goede preek verwacht: exegetisch, pastoraal,
zo u wilt bevindelijk, leiding gevend aan het
geestelijk leven van de gemeente.
Bovendien een man die trouw is in het
afleggen van bezoeken, en goed met de
(soms recalcitrante en baldadige) jeugd kan
omgaan.
Waar haalt hij de tijd, de energie en de vol
harding vandaan? Ik heb heel wat opge
somd. Niet iedere dominee tilt er even zwaar
aan. Aan geen van hen gaan deze verande
ringen voorbij. De dominee heeft het druk.
Hoe houdt hij het vol? Ik ben niet de man die
als pastorale apotheker het noodzakelijke
recept kan voorschrijven.
Misschien mag ik als bezinning achteraf,
ziende hoe kerk en samenleving om mij heen
eruit zien, een paar tips geven. Ze zijn geen
uitgewogen programma, misschien wel
handvaten om orde op zaken te stellen.
Mijn eerste advies zou zijn: inventariseer de
noodzakelijke werkzaamheden. Wat moet er
in elk geval gedaan worden en hoeveel tijd
kosten die werkzaamheden?
Bespreek met twee kerkenraadsleden dit
schema van werkzaamheden en de inschat
ting van de daarvoor benodigde tijd. Eventu
eel kan dat ook met twee collega's gebeuren.
Laat echter de kerkenraad er niet buiten.
Advies vragen en samen plannen maken,
betekent samen verantwoordelijkheid dra
gen, dat is ook samen delen.
Ik weet dat de één anders werkt dan de
ander. Toch moet erover te praten zijn, voor
al als een dominee enkele ervaren ambtsdra
gers in zijn kerkenraad heeft.
Het tweede is dat nagegaan wordt of bij deze
taakstelling er niet noodzakelijk werk onge
daan blijft. Leg wat er in het schema staat
naast hetgeen redelijkerwijs van een domi
nee verwacht mag worden. Oordeel daar niet
alléén over, maar samen met enkele bekwa
me en ervaren ambtsdragers.
Vervolgens: neem het takenpakket door, dat
als bijkomend werk de agenda van de domi
nee belast. Zowel in kerkelijke verbanden
als daarbuiten moet daarin geschrapt of zelfs
gesneden worden. Maak dus een werksche
ma dat uitvoerbaar is, en wat de tijdsbeste
ding betreft haalbaar is.
En bespreek het werken naar dit schema na
enkele maanden met broeders die al eerder
ingeschakeld werden. Schrap wat teveel,
onnodig en voor een dominee misschien wel
overbodig is. En doe dit alles biddend om
wijsheid, beslistheid en daadkracht.
Werk zo eenjaar en kijk of het schema werk
baar is. Laten twee ambtsdragers namens de
kerkenraad begeleider, zo u wilt, toezicht
houder zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat deze methodische
aanpak kan bewaren voor ontsporingen. Alle
problemen zullen er niet mee te voorkomen
of opgelost zijn. Toch kan dit advies onder
Gods zegen een hulpmiddel zijn.
W.H. Velema
Derde Lijdenszondag
OUDDORP - Hersteld Herv. Kerk
Dorpskerk: 9.30 uur kand. D. C. Flap
per, Staphorst en 18.30 uur ds. J. A. v. d.
Berg, Nieuw-Lekkerland. Eben-Haë-
zer: 9.30 uur ds. J. A. v. d. Berg, Nieuw-
Lekkerland en 18.30 uur kand. D. C.
Flapper, Staphorst. Woensdag 23
februari, Dorpskerk: 19.30 uur ds. K.
Veldman, Vriezenveen - Ger. Gem.
9.30 en 18.30 uur leesdienst - Prot.
Kerk in Ned. (Geref.) geen opgave -
Doopsgezinde Gem. 9.30 uur pastor G.
H. Haasjes en 18.30 uur (WeUcom-
dienst) ds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) kand. F. C. Zorge, Ouder
kerk a/d IJssel en 18.30 uur ds. J. Blom,
Katwijk. Woensdag 23 februari: 19.30
uur ds. R. W. van Mourik - Hersteld
Herv. Kerk 9.00 en 10.45 uur ds. J. W.
van Estrik, bediening Heilige Doop en
17.00 en 18.45 uur kand. B. D. Bouman,
Sommelsdijk.
STELLENDAM - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 9.30 uur kand. G. J. van
der Haar, Wijk en Aalburg en 17.00 uur
ds. G. C. Kunz, Dordrecht - Hersteld
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-liollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187) 47 10 20
Fax (0187)48 5736
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,29;
contracttarieven op aanvraag
slultingstermijn zakelijke aduertenttes:
maandag en donderdag 14.00 uur
slultingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)4710 22,
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten
kan zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,50
Per halfjaar 18,50
Per Jaar €36.00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
Herv. Gem. 11.00 uur kand. I. B. Boes
aard, Katwijk aan Zee en 18.00 uur ds.
C. Oorschot, Tholen - Prot. Kerk in
Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. L. C. van
der Eijk en 18.30 uur ds. C. G. Kant,
MELISSANT - Hersteld Herv. Kerk
10.00 en 18.00 uur ds. R Korteweg -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en
18.00 uur leesdienst - Prot. Kerk in
Ned. (Geref.) 9.30 uur ds. I. Kroeze.
DIRKSLAND - Prot. Kerk in Ned. (Her
vormd) 10.00 uur dr. B. J. Wiegeraad,
Reeuwijk en 18.00 uur ds. Th. W. H. van
der Heijden-Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. M. Golverdingen.
HERKINGEN - Prot. Kerk in Ned. (Her
vormd) 10.00 uur kand. M. K. de Wil
de, Ridderkerk, voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur kand. J. A. de
Kruijf, Oud-Alblas - Hersteld Herv.
Kerk 9.00 uur kand. J. B. Boesaard,
Katwijk en 18.00 uur ds. A. van Wijk -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. de
Pater.
SOMMELSDIJK - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10.00 uur ds. R Kolijn,
Krimpen a/d IJssel en 18.00 uur ds. R.
W. van Mourik - Lukaskapel HDG
10.15 uur ds. T. W. van Bennekom -
Prot. Kerk in Ned. (Exodus) 10.00 uur
ds. M. R. Hoffenkamp - Rem. Ger.
Gem. 10.00 uur ds. A. Riemersma -
CAMA Gemeente 10.00 uur de heer W.
Evers.
MIDDELHARNIS - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10,00 uur ds. G. C. de
Jong, Süedrecht en 18.00 uur ds. A. P.
Voets - Hersteld Herv. Kerk 9.30 uur
ds. C. Gielen en 17.00 uur ds. J. C. den
Toom. Vrijdag 25 februari in Ger.
Gem. 14.00 uur ds. C. Gielen, bevesti
ging en inzegening van het huwelijk van
Leendert Wim Driece en Mathilda Kie
viet - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30
uur leesdienst en 15.00 uur ds. M. Gol-
verdingen - Prot. Kerk in Ned.
(Geref.) 10.00 uur ds, W. M. van Laar
en 17.00 uur ds. B. Trouwborst - Ger.
Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 14.30 uur
ds. A. van Houdt.
NIELTWE TONGE - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 9.30 en 18.00 uur kand. E.
Kroon, Veenendaal - Hersteld Herv.
Kerk 9.30 uur ds. H. J. Boer, bediening
Heilig Avondmaal en 16.00 uur ds. K.
Klopstra, Nieuwland, dankzegging Hei
lig Avondmaal - Ger. Gem. 10,00 en
18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10.00 uur kand. F. J. M.
van Veldhuizen, Hendrik Ido Ambacht
en 18.00 uur ds. W. Stijf, Meeuwen -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst - Beréa gemeente geen opgave.
STAD aan 't HARINGVLIET - Prot. Kerk
in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. J. C.
Mesu, Nieuw en St. Joosland en 18.00
uur ds. R. de Reuver, Boskoop - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur
ds. D. Pranger en 18.00 uur ds. H. E. van
der Zwaag.
DEN BOMMEL - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10.00 uur kand. M. Bart,
Driebergen en 18.00 uur ds. T. W. van
Bennekom - Prot. Kerk in Ned.
(Geref.) 10.00 uur (in combinatie met
Ooltgensplaat) de heer J. Glas en 18.00
uur ds. G. van den Gooi.
OOLTGENSPLAAT - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 9.30 uur ds. A. P. Voets en
18.00 uur ds. A. Belder - Hersteld
Herv. Kerk 9.30 uur ds. C. Oorschot,
'Wat was er eerder, de kip of liet ei?', vroeg
onze jongste docliter onlangs. Een
klassieke vraag. Ik moest tiet antwoord
schuldig blijven. Kiezen voor tiet één of
het ander vond ik te gemakkelijk. Allebei
tegelijk, vond ik kinderachtig. Over een
oude zegswijze in een nieuw Jasje. We
beginnen in het ongerijmde heden. Wat
was er eerder, het geluid of de stilte? Het
antwoord is de dwaze en eigentijds
mobiele telefoonterreur die bestreden
wordt door stiltecoupé's in de trein. Wie
heeft er iets aan? Die coupe's bedoel ik.
Sinds de vogelpest hebben we hobbykip-
pen. Vroeger liepen ze bij tientallen op het
erf, nu worden ze bijgezet in de galerij van
liefhebberij en vrijetijdsbesteding. Eigen
lijk zijn het vrijetijdskippen, hennen die
als een regelrechte bedreiging voor de
gezondheid van miljoenen soortgenoten -
die hun leven binnenskamers moeten
doorbrengen - werden beschouwd. De be
kende batterijkippen, die voor goedkope
eieren en dito kipfilet zorgen. Eigentijds
dierenleed wordt regelmatig van stal
gehaald. Uit het hok is ook goed, als u
maar meedoet met de terechte aandacht
voor de leefomstandigheden van al dat
gevogelte. Toen het besmettingsgevaar
voorbij was, gingen we gewoon door met
het eten van kip en van ei.
De kip-en-ei kwestie leidt tot niets. Er zijn
stellingen die zo geformuleerd zijn dat ze
onoplosbaar lijken. Uit mijn Jeugd herin
ner ik me de intrigerende vraag of de Aller
hoogste een steen kon maken die zo zwaar
was dat Hij die zelf niet kon optillen. Ik
bedoel maar. Daar valt de kip of het ei
vraag bij in het niet. De kwestie is dat wij
zijn als een kip die z'n ei niet kwijt kan.
WIJ z'Jn zo onrustig dat we niet weten hoe
te handelen. Ondertussen kakelen we als
een kip zonder kop. Of zonder ei. In hun
waanwijsheid menen sommigen het
antwoord op de befaamde stelling te
weten. Het antwoord is een zacht eitje en
steeds wisselend, alhoewel de kip of het ei
op lichte voorsprong staat. Van eieren
hebben wij evenveel verstand als Colum
bus. Het blijft bij spreuken: beter een half
ei dan een lege dop. Of bent u er als de
kippen bij om overal commentaar te le
veren? Moet u niet doen, anders bent u als
het ei dat wijzer wil zijn dan de hen. U wilt
toch niet vergeleken worden met 'haantje
de voorste'. De oplossing van het raadsel
zal ik u niet onthouden. Onze Jongste
dochter en ik waren het roerend eens dat
de kip er als eerste was. Kiplekker
zogezegd, dat er daarna verse eieren kwa
men is vanzelfsprekend.
Tholen, voorbereiding Heilig Avond
maal en 15.30 uur ds. J. Joppe uit Sint
Maartensdijk - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur leesdienst - Prot. Kerk in
Ned. (Geref.) 10.00 uur (in combinatie
met Den Bommel) de heer J. Glas en
18.00 uur ds. A. Rienstra.
LANGSTRAAT - Prot. Kerk in Ned.
(Hervormd) 10.00 uur dr. C. A. van der
Sluijs, Veenendaal.
Er wordt wat onóerzoctit Het benefit wat nu de aan
dacht trok, betreft de verhoudingen binnen het gezin.
De kop van een artikel luidde: Kind regeert steeds
meer het gezin. Dat was kortweg de conclusie van
een onderzoek dat gehouden werd onder 700 ouders
met kinderen in de leeftijd van O tot 6 jaar Uitgever
Sanoma was de opdrachtgever Dat is logisch, deze
uitgever van zo'n 75 bladen brengt ook een flink aan
tal jeugdbladen op de markt.
Er wordt wat onderhandeld. Ook In het gezin. En in
veel gevallen wordt er goed geluisterd naar de wen
sen van de jongste In dat proces. Het is geen: dat
moet, omdat ik het zeg. Het is geen: Kijk eens wat ik
voor jou.... Het is: Wat denk je van? En: Als we nu
eens....
Je vraagt je af hoe ouders zover komen. In ieder geval
is er meer ruimte voor, in tijd en geld en letterlijke
ruimte. In het gezin met 1 of 2 kinderen Is het natuur
lijk makkelijker praten dan in een gezin met 6 of 7
koters. Overigens betekent dat niet dat er in het laat
ste geval geen aandacht voor het kroost is. De jonge
ren onderhandelen daar ook wel (eens), maar dan met
de oudere broers, zusters. Bij het wegvallen van die
Interactie, vraagt het kind bij anderen aandacht Dan
komt het al gauw bij pa en/of ma uit Trouwens, een
kind kan ook 'stikken' In de aandacht
Er Is nog een reden om dit bericht nader te bezien.
Waarom onderhandelt men? Het zou niet venvonder-
lijk zijn als blijkt dat dit mede te maken heeft met de
wijze waarop men tegen kinderen krijgen aankijkt. Je
werkt (allebei), je bent nu wel aan een kind toe, mis
schien wel aan een tweede. Het klinkt alsof het dure
speeltje nu eindelijk aangeschaft kan worden. Als de
gezinsuitbreiding er eenmaal Is, Is er alle tijd en gene
genheid om het kind op te voeden. Waarom zou je het
-zij het binnen grenzen - dan niet actief beirekken bij
dat opvoedingsproces? Dat is één optie. Een andere Is
dat het kind er is, maar dat het via kinderopvang, peu
terspeelzaal, brede school, oppasmoeders en derge
lijke zijn of haar weg moet vinden. De momenten dat
er huiselijk contact tussen ouders en kinderen is, zijn
dan echt hoogtepunten. Die vragen om een bepaalde
aanpak Liever geen gezeur
Of het de eerste optie is of de tweede, ze zijn in te
denken. Of deze aanpak van de moderne mens de
juiste is, is punt 2. Er kan ook een opvoedkundig veel
gevaarlijker reden zijn om het kind zeggenschap te
geven. De ouders hebben geen gezag en sluiten com
promissen. De vrede in huis wordt 'gekochtDat is de
start van een heilloze weg. Het is helaas een weg, die
velen (moeten) begaan.
Het is niet wonderlijk als aan het laatste voorbeeld
wordt gedacht als je de krantenkop ziet Kind regeert
steeds meer het gezin Toch bleek dat niet uit het
bericht Integendeel, deze onderzoeksgroep zocht
naar een balans tussen eigen regels en wensen van
het kind Daarbij gaf ongeveer 60 procent van de
ouders aan dat de kinderen niets tekort mogen
komen. Een merkwaardige uitspraak die niet gelezen
moet worden met in gedachten de toevoeging: '...en
daar ontbrak het vroeger nogal eens aan'. Ook toen
zal het gros van de ouders alles op haren en snaren
gezet hebben om de kinderen niets tekort te laten
komen. Alleen, de middelen waren er niet altijd en dus
moest er gedeeld worden. Die middelen zijn er nu
wel, en er wordt ruim geld uitgegeven voor het kind,
zelfs als het gaat over de dagelijkse boodschappen.
Inspraak en een relatief ruim bestedingspatroon. Het
klinkt niet gek. Als de liefde, gezelligheid en 'nest-
warmte'zo maarniet 'gekocht'hoeven te worden.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de ouders de gezond
heid van het kind goed In de gaten houden Dat valt te
begrijpen, gezondheid scoort hoog in onze samenle
ving. Wat in dit kader minder te begrijpen is, is dat
volgens de ouders de helft van de eenjarige kinderen
de computer al leuk vindt. Dat geldt al voor 93 pro
cent van de vijfjarigen. Afgezien van de vraag hoe
ouders denken over de geestelijke gezondheid van
het kind, vraag je je af waar en hoe groeit het kind
dan op Heeft het wel eens modder aan de schoenen
Denken we wel eens na over hoe een kind, kind kan
zijn? Eén jaar, de computer Is leuk Hoe is het moge
lijk?
Gelukkig wordt er ook veel voorgelezen en vinden de
kinderen dat leuk Volgens de onden/raagden wordt
het ook veel gedaan. Kennelijk hoort dat ook bij het
Hoofdstuk 15.
Over de bediening van Christus
Vraag 137: Wat is de bediening van Chris
tus?
Antwoord: Hij is de Middelaar tussen God
en mensen.
Vraag 138: Is er nog een andere middelaar
buiten Christus?
Antwoord: In geen geval, noch mens noch
engel. Daarom beroven degenen die een
ander naast Christus op de middelaarstoel
zetten, Christus van Zijn heerlijkheid.
Vraag 139: Hoeveel werken deed Hij als
Middelaar?
Antwoord: Zes.
Vraag 140: Wat is het eerste werk?
Antwoord: Als Rechter laat Hij ons door
Zijn Geest, Die Zich paart aan de wet, zien
dat wij de beledigende partij zijn en dat God
rechtvaardig is.
Vraag 141Wat is het tweede werk?
Antwoord: Hij komt als een Boodschapper
en Engel van het verbond met goed nieuws,
namelijk om mensen vrede aan te bieden en
Hij vertelt Zijn Vader van onze ongehoorza-
arnheid.
Vraag 142: Wat is het derde werk?
Antwoord: Hij betaalt als Borg Zijn eigen
leven als losgeld voor ons.
Vraag 143: Wat is het vierde werk?
Antwoord: Als Vrienden Advocaat pleit Hij
en doet Hij voorspraak bij God voor ons.
Vraag 144: Wat is het vijfde werk?
Antwoord: Hij regeert ons zo door Zijn
Geest, dat God en wij niet meer gescheiden
kunnen worden en Hij bevestigt ons tot het
einde.
Vraag 145: Wat is het zesde werk?
Antwoord: Hij stelt ons voor als een heilige,
reine maagd op de dag van de bruiloft, in ons
reine bruiloftskleed, zonder zonde.
Vraag 146: Hoe is Christus Middelaar, als
God of als mens?
Antwoord: In beide naturen, omdat iedere
natuur doet wat aan de natuur eigen is.
Vraag 147: Waarin verschilt Christus van
andere middelaars?
Antwoord: In het bijzonder hierin, dat beide
partijen, beide God en mens, Hem hebben
geslagen en verwond. En toch verdroeg onze
lankmoedige Jezus van beide partijen slagen
en vluchtte niet, totdat Hij ze met elkaar ver
zoend had.
Uit:
Catechismus. Een catechismus, bevattende
de kern van het christelijk geloof, door
Samuel Rutherford (1600-1661), Evan
geliebedienaar en professor in de
Godgeleerdheid aan de Universiteit van St.
Andrews in Schotland. Uitgeverij De Groot
Goudriaan te Kampen. Paperback. ISBN
90-6140-883-0. 160 pag. Prijs €12,95.
J.M.J. Kieviet
DIRKSLAND - Bij Manege Stal de
Poorte te Dirksland staan vanaf 1
maart a.s. diverse nieuwe activiteiten
op de agenda. Onderstaand een over
zicht.
Kidsclub
Op iedere zaterdagmorgen is er tussen 9.30
en 12.00 uur de Kidsclub. De Kidsclub heeft
als doel jonge kinderen bekend te maken met
de omgang met een pony. Er zal aandacht
worden geschonken aan de verzorging van
pony, tuig en zadel. Maar ook zullen speci
fieke onderwerpen rondom paard en pony
worden belicht. Deelname is kosteloos, wel
geldt een minimumleeftijd van 8 jaar voor
deelname aan de Kidsclub.
Vrijdagavond springavond
Op de Ie en 3e viijdagavond in de maand
staat Stal de Poorte in het teken van de
Springsport. Van 20.00 tot 23.00 uur staat
een oefenspringparcours klaar en is de
volledige bak gereserveerd voor de
Springsport.
Bixie wedstrijd
Op 5 maart a.s. wordt speciaal voor de jonge
ruiters een Bixie wedstrijd georganiseerd.
Een Bixie wedstrijd is speciaal ontwikkeld
voor de beginnende ruiters en omvat een
ruim parcours met diverse opdrachten.
Belangrijk bij deze proef is niet alleen het
kunnen rijden maar ook de omgang met de
pony. Voor de ruiter met de hoogste score en
de snelste tijd staat een fraaie beker klaar. De
aanvang is om 16.00 uur, inschrijving is
mogelijk via Stal de Poorte te Dirksland.
5 maart, 16.00 uur, Bixie wedstrijd;
19 maart, dressuur wedstrijd in samenwer
king met De Sas Ruiters;
2 april, men dressuurwedstrijd in samen
werking met De Deurdraevers;
16 april, 16.00 uur, proef B voor pony en
paard;
28 mei, 13.30 uur, proef B, L en M voor
pony en paard.
De afd. Middelharnis/Sommelsdijk van ver
eniging 'De Christenvrouw' hoopt woens
dagavond 23 februari a.s. haar jaarvergade
ring te houden in het verenigingsgebouw
'De Hoeksteen' aan de Ring te Middelhar-
nis. Er zal deze avond o.a. een diaquiz over
Goeree-Overflakkee worden gehouden.
Leden, maar ook gasten, zijn hartelijk wel
kom. Aanvang half acht.
opvoedingspatroon, of bij het plaatje van de ouder die
wil genieten van het kind.
Het bericht heeft veel open einden. Je zou meer wil
len weten van de achtergronden en drijfveren. In leder
geval biedt het stof tot nadenken. Daarbij moeten we
niet te snel zeggen: onderhandelen? Wie verzint het?
Wat blijft er over van het ouderlijk gezag?
Natuurlijk is dat een legitieme vraag. Maar die dwingt
ook tot het doordenken van eigen opvoedingspraktij
ken. Een bijbelse gezagsrelatie (dat ene woord wordt
bewust toegevoegd) is geen bot automatisme.
Onderhandelen in de eerste levensfase van een kind,
kan voor het leven het gedrag bepalen. Onderhande
len is dan gevaarlijk Degene die onderhandelt,
dwingt altijd voor een deel zijn gelijk, o1 wens af Hoe
reageer je dan als iets eens móet?
Iets moeten doen, omdat het altijd zo geweest is, of
omdat de opvoeder het zo zegt, kan ook tot verkeer
de gedragspatronen leiden. Het is heus geen kwestie
van ongehoorzaamheid als kinderen vragen naar het
waarom van een uitspraak of daad. Wie nooit een
antwoord heeft, staat zwak.
Kind regeert steeds meer het gezin. Een kop die de
lading van het artikel niet helemaal dekte, maar die in
ieder geval veel vragen onder de aandacht brengt In
het belang van het kind.
De Christenvrouw, afd. Dirksland, hoopt
dinsdag 7 juni haar jaarlijkse reisje te
houden. Dit keer met een boottocht op
de Linge, het bezoeken van het glasmu
seum in Leerdam en het gebruiken van
een warme maaltijd. Gegadigden kun
nen zich hiervoor opgeven tot en met
woensdag 23 februari bij één van de
bestuursleden of bij mevrouw A. Kop-
pelman-Struik, tel. (0187) 602879.
Hallo allemaal,
Morgenavond staan de deuren van 'De
Hoeksteen' weer wagenwijd open voor de
Meet 'n Greet van het OJW. Jullie zijn van
af half 8 weer van harte welkom. Om 8 uur
starten we de avond. Een potje darten, biljar
ten, tafeltennissen... of gewoon gezellig
kletsen met je vrienden, het kan allemaal.
Tot morgen! Zaterdag 5 maart hebben we
weer een culinaire avond op het programma
staan. Houdt deze avond dus alvast vrij in je
agenda, want je mag hem absoluut niet mis-
Groetjes van het OJW-team!
De Stichting Boog houdt donderdagavond
24 februari a.s. een informatiebijeenkomst
voor zowel haar donateurs als voor andere
belangstellenden. De stichting BOOG heeft
namelijk de mogelijkheden onderzocht om
het oude raadhuis weer geschikt te maken
van en voor de inwoners van Ooltgensplaat
en Goeree-Overflakkee. Bijzonder is dat de
bijeenkomst van 24 februari in het oude
raadhuis zelf zal worden gehouden. De aan
vang is om 20.00 uur. Het raadhuis gaat om
19.30 uur open. De donateurs van Stichting
Boog hebben inmiddels een persoonlijke uit
nodiging voor de bijeenkomst ontvangen.
Maar belangrijk is dat naast donateurs ook
andere belangstellenden de bijeenkomst bij
kunnen bijwonen. Daarom worden ook zij
van harte uitgenodigd om eveneens aanwe
zig te zijn.
Tijdens de bijeenkomst wordt u op de hoog
te gebracht van de voortgang van de activi
teiten en de plannen van de Stichting Boog.
Gedurende de avond is er veel gelegenheid
voor het inbrengen van ideeën en het geven
van een persoonlijke mening. Met elkaar
wordt de situatie in kaart gebracht. Centraal
staan een visie voor de toekomst en het doel
dat Boog voor ogen heeft. Het doel is het in
stand houden van de monumentale, karakte
ristieke panden en de historische cultuur van
Ooltgensplaat. Belangrijk is de leefbaarheid
van de omgeving. Het belooft een bijzonde
re bijeenkomst te worden. Het is immers de
eerste keer dat de Stichting Boog zo'n infor
matiebijeenkomst organiseert. Alle steun en
denkkracht worden bijzonder op prijs
gesteld. De Stichting Boog ziet u dus graag
tegemoet op 24 februari a.s. Vooraf aanmel
den is niet nodig. Voor meer informatie kunt
u contact opnemen met R.P. Boerma, tel
(0187)639919.