De dominee heeft het druk i e PREDIKBEURTEN Kip en ei Kind regeert steeds meer het gezin Stichting BOOG EIIAIIDEII-tllEUWS Nieuwe activiteiten Manege 'Stal de Poorte' Reisje Christenvrouw Dirksland OJW Meet 'n Greet EIUMriDBI-raEUWS Zwaarder werk Kwetsbaarheid Nevenwerkzaamheden Tips Zondag 20 februari 2005 Samuel Rutherford, Catechismus Agenda zaterdagwedstrijden Jaarvei^adering De Christenvrouw, afd. Middelharnis/Sommelsdijk organiseert bijeenkomst in oude raadhuis Ooltgensplaat PAGINA 2 VRIJDAG 18 FEBRUARI 2005 ledere dominee Het is zeer algemeen gezegd: er schijnt geen uitzondering te zijn op bovenstaande regel. De dominee, dat wil zeggen: iedere dominee heeft het druk. Wie zal het durven tegenspreken? Wie er wat op wil afdingen, laadt de schijn op zich dat hij van het tegenwoordige domineeswerk geen verstand heeft. Of dat hij de verande ring van omstandigheden vergeleken met vijftig jaar geleden onderschat. Nu kan ik uit ervaring wel over het domi neeswerk van vijftig jaar geleden spreken. Toen had ik er precies anderhalfjaar dienst in de gemeente opzitten. Van het domineesleven en -werk nu kan ik alleen iets zeggen uit eigen waarneming in mijn omgeving en door mondeling of schrif telijk overgeleverde verhalen. Aan de betrouwbaarheid daarvan wil ik niet twij felen. Wel meen ik te mogen zeggen dat de ene situatie (en gemeente) niet gelijk is aan de andere. Laat ik beginnen met te zeggen: het domi neeswerk en daarmee het domineesambt is vergeleken met vijftig jaar geleden aanmer kelijk zwaarder geworden. Enigszins char gerend zeg ik: het domineeswerk van nu is nauwelijks te vergelijken met het werk van toen. De lezer zal vragen: is die uitspraak niet wat overtrokken? De taken van een dominee zijn toch dezelfde gebleven: prediking en pasto raat en leiding geven aan de gemeente. Met deze drie taken is niet alles gezegd. Gemaks halve vat ik catechese ook als een vorm van verkondiging op, hoewel zij in feite niet het zelfde zijn. Goed, laten we ons dan beperken tot de vier genoemde kerntaken. Ik hecht er wel aan het leiding geven aan de gemeente apart te noemen naast prediking, pastoraat en catechese. Deze vier kerntaken zijn toch rüet veranderd. Ja, misschien wel in omvang, in ingewik keldheid en problematiek, maar hier draait het werk van een predikant toch om, toen en nu. Dat zal ik niet ontkennen. Veranderingen Toch wijs ik op een aantal veranderingen die complicerend werken. Het eerste wat ik noem, is de gemeente die zich mondig acht, en daarom haar zegje wil doen. De gemeen te die over het werk van een predikant haar oordeel heeft en geeft, en die gehoord wil worden. Invloed van de democratisering van de samenleving in de kerk. De dominee is niet langer de gerespecteerde en met gezag beklede ambtsdrager. Hij moet zich waar maken op alle vier genoemde gebieden. En de gemeente heeft zo in onderlinge gedach tewisseling haar oordeel over zijn optreden. Dus statusverlies en nivellering van de dominee met het ambt aller gelovigen, als men daarvan nog wil spreken. Ik wil niet zeggen dat er vroeger geen kritiek was op de predikant, behoudens enkele notoire uitzonderingen. Het ambt moest gerespecteerd worden, en de man die het bekleedde. Toch ging die kritiek met een door respect bepaalde voorzichtigheid gepaard. In veel gemeenten is dat voorbij, soms meer stilzwijgend dan openlijk. De predikant is daardoor veel kwetsbaarder geworden: veel eerder en gemakkelijker onderwerp van kri tiek. Daarbij komt de ingewikkeldheid van de maatschappij, als gevolg waarvan veel gemeenteleden psychisch in de knel komen. Zij voelen vaak niet hoe ze hun persoonlijke, sociale, familiale en financiële problemen moeten aanpakken. Zonder dat al te duide- hjk uit te spreken, verwachten ze hulp, óók van de dominee. Men lette op het woordje 'ook'. Er zijn tal van hulpverlenende instan ties, die worden ingeschakeld. De dominee mag echter niet achterblijven. Soms wordt hulp van hem verwacht, op zijn minst mee leven, zonder dat hij iets van de problemen afweet. Men informeert de dominee niet eens, toch mag hij het niet laten afweten. Een probleem voor tal van predikanten is dat ze beseffen niet van al die problemen ver stand te hebben. Hoe zullen ze dan kunnen helpen? Psychotherapeut, psychiater of pedagogisch adviseur zijn ze niet. Ze hebben er - begrijpelijkerwijs - in hun studie niets van gehad, en toch verwacht het gemeentelid iets van hem. Als derde punt noem ik de vele bezigheden waarvoor de dominee gecharterd wordt in de kerk. Van welke aard ook, te veel en te bezwarend om op te noemen: kerkelijke commissies, deputaatschappen, besturen en organisaties. En bij dit alles wordt van een dominee een goede preek verwacht: exegetisch, pastoraal, zo u wilt bevindelijk, leiding gevend aan het geestelijk leven van de gemeente. Bovendien een man die trouw is in het afleggen van bezoeken, en goed met de (soms recalcitrante en baldadige) jeugd kan omgaan. Waar haalt hij de tijd, de energie en de vol harding vandaan? Ik heb heel wat opge somd. Niet iedere dominee tilt er even zwaar aan. Aan geen van hen gaan deze verande ringen voorbij. De dominee heeft het druk. Hoe houdt hij het vol? Ik ben niet de man die als pastorale apotheker het noodzakelijke recept kan voorschrijven. Misschien mag ik als bezinning achteraf, ziende hoe kerk en samenleving om mij heen eruit zien, een paar tips geven. Ze zijn geen uitgewogen programma, misschien wel handvaten om orde op zaken te stellen. Mijn eerste advies zou zijn: inventariseer de noodzakelijke werkzaamheden. Wat moet er in elk geval gedaan worden en hoeveel tijd kosten die werkzaamheden? Bespreek met twee kerkenraadsleden dit schema van werkzaamheden en de inschat ting van de daarvoor benodigde tijd. Eventu eel kan dat ook met twee collega's gebeuren. Laat echter de kerkenraad er niet buiten. Advies vragen en samen plannen maken, betekent samen verantwoordelijkheid dra gen, dat is ook samen delen. Ik weet dat de één anders werkt dan de ander. Toch moet erover te praten zijn, voor al als een dominee enkele ervaren ambtsdra gers in zijn kerkenraad heeft. Het tweede is dat nagegaan wordt of bij deze taakstelling er niet noodzakelijk werk onge daan blijft. Leg wat er in het schema staat naast hetgeen redelijkerwijs van een domi nee verwacht mag worden. Oordeel daar niet alléén over, maar samen met enkele bekwa me en ervaren ambtsdragers. Vervolgens: neem het takenpakket door, dat als bijkomend werk de agenda van de domi nee belast. Zowel in kerkelijke verbanden als daarbuiten moet daarin geschrapt of zelfs gesneden worden. Maak dus een werksche ma dat uitvoerbaar is, en wat de tijdsbeste ding betreft haalbaar is. En bespreek het werken naar dit schema na enkele maanden met broeders die al eerder ingeschakeld werden. Schrap wat teveel, onnodig en voor een dominee misschien wel overbodig is. En doe dit alles biddend om wijsheid, beslistheid en daadkracht. Werk zo eenjaar en kijk of het schema werk baar is. Laten twee ambtsdragers namens de kerkenraad begeleider, zo u wilt, toezicht houder zijn. Ik ben ervan overtuigd dat deze methodische aanpak kan bewaren voor ontsporingen. Alle problemen zullen er niet mee te voorkomen of opgelost zijn. Toch kan dit advies onder Gods zegen een hulpmiddel zijn. W.H. Velema Derde Lijdenszondag OUDDORP - Hersteld Herv. Kerk Dorpskerk: 9.30 uur kand. D. C. Flap per, Staphorst en 18.30 uur ds. J. A. v. d. Berg, Nieuw-Lekkerland. Eben-Haë- zer: 9.30 uur ds. J. A. v. d. Berg, Nieuw- Lekkerland en 18.30 uur kand. D. C. Flapper, Staphorst. Woensdag 23 februari, Dorpskerk: 19.30 uur ds. K. Veldman, Vriezenveen - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) geen opgave - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur pastor G. H. Haasjes en 18.30 uur (WeUcom- dienst) ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) kand. F. C. Zorge, Ouder kerk a/d IJssel en 18.30 uur ds. J. Blom, Katwijk. Woensdag 23 februari: 19.30 uur ds. R. W. van Mourik - Hersteld Herv. Kerk 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik, bediening Heilige Doop en 17.00 en 18.45 uur kand. B. D. Bouman, Sommelsdijk. STELLENDAM - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 uur kand. G. J. van der Haar, Wijk en Aalburg en 17.00 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht - Hersteld chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-liollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187) 47 10 20 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,29; contracttarieven op aanvraag slultingstermijn zakelijke aduertenttes: maandag en donderdag 14.00 uur slultingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)4710 22, e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per Jaar €36.00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 Herv. Gem. 11.00 uur kand. I. B. Boes aard, Katwijk aan Zee en 18.00 uur ds. C. Oorschot, Tholen - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. L. C. van der Eijk en 18.30 uur ds. C. G. Kant, MELISSANT - Hersteld Herv. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. R Korteweg - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 9.30 uur ds. I. Kroeze. DIRKSLAND - Prot. Kerk in Ned. (Her vormd) 10.00 uur dr. B. J. Wiegeraad, Reeuwijk en 18.00 uur ds. Th. W. H. van der Heijden-Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. M. Golverdingen. HERKINGEN - Prot. Kerk in Ned. (Her vormd) 10.00 uur kand. M. K. de Wil de, Ridderkerk, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. J. A. de Kruijf, Oud-Alblas - Hersteld Herv. Kerk 9.00 uur kand. J. B. Boesaard, Katwijk en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. de Pater. SOMMELSDIJK - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. R Kolijn, Krimpen a/d IJssel en 18.00 uur ds. R. W. van Mourik - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W. van Bennekom - Prot. Kerk in Ned. (Exodus) 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. A. Riemersma - CAMA Gemeente 10.00 uur de heer W. Evers. MIDDELHARNIS - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10,00 uur ds. G. C. de Jong, Süedrecht en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Hersteld Herv. Kerk 9.30 uur ds. C. Gielen en 17.00 uur ds. J. C. den Toom. Vrijdag 25 februari in Ger. Gem. 14.00 uur ds. C. Gielen, bevesti ging en inzegening van het huwelijk van Leendert Wim Driece en Mathilda Kie viet - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst en 15.00 uur ds. M. Gol- verdingen - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds, W. M. van Laar en 17.00 uur ds. B. Trouwborst - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 14.30 uur ds. A. van Houdt. NIELTWE TONGE - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 en 18.00 uur kand. E. Kroon, Veenendaal - Hersteld Herv. Kerk 9.30 uur ds. H. J. Boer, bediening Heilig Avondmaal en 16.00 uur ds. K. Klopstra, Nieuwland, dankzegging Hei lig Avondmaal - Ger. Gem. 10,00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur kand. F. J. M. van Veldhuizen, Hendrik Ido Ambacht en 18.00 uur ds. W. Stijf, Meeuwen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Beréa gemeente geen opgave. STAD aan 't HARINGVLIET - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. J. C. Mesu, Nieuw en St. Joosland en 18.00 uur ds. R. de Reuver, Boskoop - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. D. Pranger en 18.00 uur ds. H. E. van der Zwaag. DEN BOMMEL - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur kand. M. Bart, Driebergen en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur (in combinatie met Ooltgensplaat) de heer J. Glas en 18.00 uur ds. G. van den Gooi. OOLTGENSPLAAT - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. A. Belder - Hersteld Herv. Kerk 9.30 uur ds. C. Oorschot, 'Wat was er eerder, de kip of liet ei?', vroeg onze jongste docliter onlangs. Een klassieke vraag. Ik moest tiet antwoord schuldig blijven. Kiezen voor tiet één of het ander vond ik te gemakkelijk. Allebei tegelijk, vond ik kinderachtig. Over een oude zegswijze in een nieuw Jasje. We beginnen in het ongerijmde heden. Wat was er eerder, het geluid of de stilte? Het antwoord is de dwaze en eigentijds mobiele telefoonterreur die bestreden wordt door stiltecoupé's in de trein. Wie heeft er iets aan? Die coupe's bedoel ik. Sinds de vogelpest hebben we hobbykip- pen. Vroeger liepen ze bij tientallen op het erf, nu worden ze bijgezet in de galerij van liefhebberij en vrijetijdsbesteding. Eigen lijk zijn het vrijetijdskippen, hennen die als een regelrechte bedreiging voor de gezondheid van miljoenen soortgenoten - die hun leven binnenskamers moeten doorbrengen - werden beschouwd. De be kende batterijkippen, die voor goedkope eieren en dito kipfilet zorgen. Eigentijds dierenleed wordt regelmatig van stal gehaald. Uit het hok is ook goed, als u maar meedoet met de terechte aandacht voor de leefomstandigheden van al dat gevogelte. Toen het besmettingsgevaar voorbij was, gingen we gewoon door met het eten van kip en van ei. De kip-en-ei kwestie leidt tot niets. Er zijn stellingen die zo geformuleerd zijn dat ze onoplosbaar lijken. Uit mijn Jeugd herin ner ik me de intrigerende vraag of de Aller hoogste een steen kon maken die zo zwaar was dat Hij die zelf niet kon optillen. Ik bedoel maar. Daar valt de kip of het ei vraag bij in het niet. De kwestie is dat wij zijn als een kip die z'n ei niet kwijt kan. WIJ z'Jn zo onrustig dat we niet weten hoe te handelen. Ondertussen kakelen we als een kip zonder kop. Of zonder ei. In hun waanwijsheid menen sommigen het antwoord op de befaamde stelling te weten. Het antwoord is een zacht eitje en steeds wisselend, alhoewel de kip of het ei op lichte voorsprong staat. Van eieren hebben wij evenveel verstand als Colum bus. Het blijft bij spreuken: beter een half ei dan een lege dop. Of bent u er als de kippen bij om overal commentaar te le veren? Moet u niet doen, anders bent u als het ei dat wijzer wil zijn dan de hen. U wilt toch niet vergeleken worden met 'haantje de voorste'. De oplossing van het raadsel zal ik u niet onthouden. Onze Jongste dochter en ik waren het roerend eens dat de kip er als eerste was. Kiplekker zogezegd, dat er daarna verse eieren kwa men is vanzelfsprekend. Tholen, voorbereiding Heilig Avond maal en 15.30 uur ds. J. Joppe uit Sint Maartensdijk - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur (in combinatie met Den Bommel) de heer J. Glas en 18.00 uur ds. A. Rienstra. LANGSTRAAT - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur dr. C. A. van der Sluijs, Veenendaal. Er wordt wat onóerzoctit Het benefit wat nu de aan dacht trok, betreft de verhoudingen binnen het gezin. De kop van een artikel luidde: Kind regeert steeds meer het gezin. Dat was kortweg de conclusie van een onderzoek dat gehouden werd onder 700 ouders met kinderen in de leeftijd van O tot 6 jaar Uitgever Sanoma was de opdrachtgever Dat is logisch, deze uitgever van zo'n 75 bladen brengt ook een flink aan tal jeugdbladen op de markt. Er wordt wat onderhandeld. Ook In het gezin. En in veel gevallen wordt er goed geluisterd naar de wen sen van de jongste In dat proces. Het is geen: dat moet, omdat ik het zeg. Het is geen: Kijk eens wat ik voor jou.... Het is: Wat denk je van? En: Als we nu eens.... Je vraagt je af hoe ouders zover komen. In ieder geval is er meer ruimte voor, in tijd en geld en letterlijke ruimte. In het gezin met 1 of 2 kinderen Is het natuur lijk makkelijker praten dan in een gezin met 6 of 7 koters. Overigens betekent dat niet dat er in het laat ste geval geen aandacht voor het kroost is. De jonge ren onderhandelen daar ook wel (eens), maar dan met de oudere broers, zusters. Bij het wegvallen van die Interactie, vraagt het kind bij anderen aandacht Dan komt het al gauw bij pa en/of ma uit Trouwens, een kind kan ook 'stikken' In de aandacht Er Is nog een reden om dit bericht nader te bezien. Waarom onderhandelt men? Het zou niet venvonder- lijk zijn als blijkt dat dit mede te maken heeft met de wijze waarop men tegen kinderen krijgen aankijkt. Je werkt (allebei), je bent nu wel aan een kind toe, mis schien wel aan een tweede. Het klinkt alsof het dure speeltje nu eindelijk aangeschaft kan worden. Als de gezinsuitbreiding er eenmaal Is, Is er alle tijd en gene genheid om het kind op te voeden. Waarom zou je het -zij het binnen grenzen - dan niet actief beirekken bij dat opvoedingsproces? Dat is één optie. Een andere Is dat het kind er is, maar dat het via kinderopvang, peu terspeelzaal, brede school, oppasmoeders en derge lijke zijn of haar weg moet vinden. De momenten dat er huiselijk contact tussen ouders en kinderen is, zijn dan echt hoogtepunten. Die vragen om een bepaalde aanpak Liever geen gezeur Of het de eerste optie is of de tweede, ze zijn in te denken. Of deze aanpak van de moderne mens de juiste is, is punt 2. Er kan ook een opvoedkundig veel gevaarlijker reden zijn om het kind zeggenschap te geven. De ouders hebben geen gezag en sluiten com promissen. De vrede in huis wordt 'gekochtDat is de start van een heilloze weg. Het is helaas een weg, die velen (moeten) begaan. Het is niet wonderlijk als aan het laatste voorbeeld wordt gedacht als je de krantenkop ziet Kind regeert steeds meer het gezin Toch bleek dat niet uit het bericht Integendeel, deze onderzoeksgroep zocht naar een balans tussen eigen regels en wensen van het kind Daarbij gaf ongeveer 60 procent van de ouders aan dat de kinderen niets tekort mogen komen. Een merkwaardige uitspraak die niet gelezen moet worden met in gedachten de toevoeging: '...en daar ontbrak het vroeger nogal eens aan'. Ook toen zal het gros van de ouders alles op haren en snaren gezet hebben om de kinderen niets tekort te laten komen. Alleen, de middelen waren er niet altijd en dus moest er gedeeld worden. Die middelen zijn er nu wel, en er wordt ruim geld uitgegeven voor het kind, zelfs als het gaat over de dagelijkse boodschappen. Inspraak en een relatief ruim bestedingspatroon. Het klinkt niet gek. Als de liefde, gezelligheid en 'nest- warmte'zo maarniet 'gekocht'hoeven te worden. Uit het onderzoek blijkt ook dat de ouders de gezond heid van het kind goed In de gaten houden Dat valt te begrijpen, gezondheid scoort hoog in onze samenle ving. Wat in dit kader minder te begrijpen is, is dat volgens de ouders de helft van de eenjarige kinderen de computer al leuk vindt. Dat geldt al voor 93 pro cent van de vijfjarigen. Afgezien van de vraag hoe ouders denken over de geestelijke gezondheid van het kind, vraag je je af waar en hoe groeit het kind dan op Heeft het wel eens modder aan de schoenen Denken we wel eens na over hoe een kind, kind kan zijn? Eén jaar, de computer Is leuk Hoe is het moge lijk? Gelukkig wordt er ook veel voorgelezen en vinden de kinderen dat leuk Volgens de onden/raagden wordt het ook veel gedaan. Kennelijk hoort dat ook bij het Hoofdstuk 15. Over de bediening van Christus Vraag 137: Wat is de bediening van Chris tus? Antwoord: Hij is de Middelaar tussen God en mensen. Vraag 138: Is er nog een andere middelaar buiten Christus? Antwoord: In geen geval, noch mens noch engel. Daarom beroven degenen die een ander naast Christus op de middelaarstoel zetten, Christus van Zijn heerlijkheid. Vraag 139: Hoeveel werken deed Hij als Middelaar? Antwoord: Zes. Vraag 140: Wat is het eerste werk? Antwoord: Als Rechter laat Hij ons door Zijn Geest, Die Zich paart aan de wet, zien dat wij de beledigende partij zijn en dat God rechtvaardig is. Vraag 141Wat is het tweede werk? Antwoord: Hij komt als een Boodschapper en Engel van het verbond met goed nieuws, namelijk om mensen vrede aan te bieden en Hij vertelt Zijn Vader van onze ongehoorza- arnheid. Vraag 142: Wat is het derde werk? Antwoord: Hij betaalt als Borg Zijn eigen leven als losgeld voor ons. Vraag 143: Wat is het vierde werk? Antwoord: Als Vrienden Advocaat pleit Hij en doet Hij voorspraak bij God voor ons. Vraag 144: Wat is het vijfde werk? Antwoord: Hij regeert ons zo door Zijn Geest, dat God en wij niet meer gescheiden kunnen worden en Hij bevestigt ons tot het einde. Vraag 145: Wat is het zesde werk? Antwoord: Hij stelt ons voor als een heilige, reine maagd op de dag van de bruiloft, in ons reine bruiloftskleed, zonder zonde. Vraag 146: Hoe is Christus Middelaar, als God of als mens? Antwoord: In beide naturen, omdat iedere natuur doet wat aan de natuur eigen is. Vraag 147: Waarin verschilt Christus van andere middelaars? Antwoord: In het bijzonder hierin, dat beide partijen, beide God en mens, Hem hebben geslagen en verwond. En toch verdroeg onze lankmoedige Jezus van beide partijen slagen en vluchtte niet, totdat Hij ze met elkaar ver zoend had. Uit: Catechismus. Een catechismus, bevattende de kern van het christelijk geloof, door Samuel Rutherford (1600-1661), Evan geliebedienaar en professor in de Godgeleerdheid aan de Universiteit van St. Andrews in Schotland. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. Paperback. ISBN 90-6140-883-0. 160 pag. Prijs €12,95. J.M.J. Kieviet DIRKSLAND - Bij Manege Stal de Poorte te Dirksland staan vanaf 1 maart a.s. diverse nieuwe activiteiten op de agenda. Onderstaand een over zicht. Kidsclub Op iedere zaterdagmorgen is er tussen 9.30 en 12.00 uur de Kidsclub. De Kidsclub heeft als doel jonge kinderen bekend te maken met de omgang met een pony. Er zal aandacht worden geschonken aan de verzorging van pony, tuig en zadel. Maar ook zullen speci fieke onderwerpen rondom paard en pony worden belicht. Deelname is kosteloos, wel geldt een minimumleeftijd van 8 jaar voor deelname aan de Kidsclub. Vrijdagavond springavond Op de Ie en 3e viijdagavond in de maand staat Stal de Poorte in het teken van de Springsport. Van 20.00 tot 23.00 uur staat een oefenspringparcours klaar en is de volledige bak gereserveerd voor de Springsport. Bixie wedstrijd Op 5 maart a.s. wordt speciaal voor de jonge ruiters een Bixie wedstrijd georganiseerd. Een Bixie wedstrijd is speciaal ontwikkeld voor de beginnende ruiters en omvat een ruim parcours met diverse opdrachten. Belangrijk bij deze proef is niet alleen het kunnen rijden maar ook de omgang met de pony. Voor de ruiter met de hoogste score en de snelste tijd staat een fraaie beker klaar. De aanvang is om 16.00 uur, inschrijving is mogelijk via Stal de Poorte te Dirksland. 5 maart, 16.00 uur, Bixie wedstrijd; 19 maart, dressuur wedstrijd in samenwer king met De Sas Ruiters; 2 april, men dressuurwedstrijd in samen werking met De Deurdraevers; 16 april, 16.00 uur, proef B voor pony en paard; 28 mei, 13.30 uur, proef B, L en M voor pony en paard. De afd. Middelharnis/Sommelsdijk van ver eniging 'De Christenvrouw' hoopt woens dagavond 23 februari a.s. haar jaarvergade ring te houden in het verenigingsgebouw 'De Hoeksteen' aan de Ring te Middelhar- nis. Er zal deze avond o.a. een diaquiz over Goeree-Overflakkee worden gehouden. Leden, maar ook gasten, zijn hartelijk wel kom. Aanvang half acht. opvoedingspatroon, of bij het plaatje van de ouder die wil genieten van het kind. Het bericht heeft veel open einden. Je zou meer wil len weten van de achtergronden en drijfveren. In leder geval biedt het stof tot nadenken. Daarbij moeten we niet te snel zeggen: onderhandelen? Wie verzint het? Wat blijft er over van het ouderlijk gezag? Natuurlijk is dat een legitieme vraag. Maar die dwingt ook tot het doordenken van eigen opvoedingspraktij ken. Een bijbelse gezagsrelatie (dat ene woord wordt bewust toegevoegd) is geen bot automatisme. Onderhandelen in de eerste levensfase van een kind, kan voor het leven het gedrag bepalen. Onderhande len is dan gevaarlijk Degene die onderhandelt, dwingt altijd voor een deel zijn gelijk, o1 wens af Hoe reageer je dan als iets eens móet? Iets moeten doen, omdat het altijd zo geweest is, of omdat de opvoeder het zo zegt, kan ook tot verkeer de gedragspatronen leiden. Het is heus geen kwestie van ongehoorzaamheid als kinderen vragen naar het waarom van een uitspraak of daad. Wie nooit een antwoord heeft, staat zwak. Kind regeert steeds meer het gezin. Een kop die de lading van het artikel niet helemaal dekte, maar die in ieder geval veel vragen onder de aandacht brengt In het belang van het kind. De Christenvrouw, afd. Dirksland, hoopt dinsdag 7 juni haar jaarlijkse reisje te houden. Dit keer met een boottocht op de Linge, het bezoeken van het glasmu seum in Leerdam en het gebruiken van een warme maaltijd. Gegadigden kun nen zich hiervoor opgeven tot en met woensdag 23 februari bij één van de bestuursleden of bij mevrouw A. Kop- pelman-Struik, tel. (0187) 602879. Hallo allemaal, Morgenavond staan de deuren van 'De Hoeksteen' weer wagenwijd open voor de Meet 'n Greet van het OJW. Jullie zijn van af half 8 weer van harte welkom. Om 8 uur starten we de avond. Een potje darten, biljar ten, tafeltennissen... of gewoon gezellig kletsen met je vrienden, het kan allemaal. Tot morgen! Zaterdag 5 maart hebben we weer een culinaire avond op het programma staan. Houdt deze avond dus alvast vrij in je agenda, want je mag hem absoluut niet mis- Groetjes van het OJW-team! De Stichting Boog houdt donderdagavond 24 februari a.s. een informatiebijeenkomst voor zowel haar donateurs als voor andere belangstellenden. De stichting BOOG heeft namelijk de mogelijkheden onderzocht om het oude raadhuis weer geschikt te maken van en voor de inwoners van Ooltgensplaat en Goeree-Overflakkee. Bijzonder is dat de bijeenkomst van 24 februari in het oude raadhuis zelf zal worden gehouden. De aan vang is om 20.00 uur. Het raadhuis gaat om 19.30 uur open. De donateurs van Stichting Boog hebben inmiddels een persoonlijke uit nodiging voor de bijeenkomst ontvangen. Maar belangrijk is dat naast donateurs ook andere belangstellenden de bijeenkomst bij kunnen bijwonen. Daarom worden ook zij van harte uitgenodigd om eveneens aanwe zig te zijn. Tijdens de bijeenkomst wordt u op de hoog te gebracht van de voortgang van de activi teiten en de plannen van de Stichting Boog. Gedurende de avond is er veel gelegenheid voor het inbrengen van ideeën en het geven van een persoonlijke mening. Met elkaar wordt de situatie in kaart gebracht. Centraal staan een visie voor de toekomst en het doel dat Boog voor ogen heeft. Het doel is het in stand houden van de monumentale, karakte ristieke panden en de historische cultuur van Ooltgensplaat. Belangrijk is de leefbaarheid van de omgeving. Het belooft een bijzonde re bijeenkomst te worden. Het is immers de eerste keer dat de Stichting Boog zo'n infor matiebijeenkomst organiseert. Alle steun en denkkracht worden bijzonder op prijs gesteld. De Stichting Boog ziet u dus graag tegemoet op 24 februari a.s. Vooraf aanmel den is niet nodig. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met R.P. Boerma, tel (0187)639919.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 2