De 'Elbe' keert terug naar Maassluis ^''^"".^"^"'^p^^^:?''^''^ Weinug veranderd Dammen en schaken in Ouddorp Woord 4"' Daad EIIAIIDBI-tllEUWS De zeesleepboot 'Elbe' komt definitief terug naar de liaven van Maassluis. Morgen, zaterdag 12 februari, zal ze, na twee achtereenvolgende dramati sche lotgevallen in korte tijd, de haven worden binnengesleept. Voorwaar een heuglijk moment. Na een aanvaring in de haven van Schiedam op 30 juli vorig jaar werd het schip op 27 okto ber jl. voor een tweede maal getroffen door het noodlot, waarbij de schade vele male groter bleek dan de eerste keer. Dat een schip in een halfjaar tijd tot twee maal toe zinkt, daar wordt het niet beter van, maar ook de moti vatie van de vrijwilligers houdt hier mee geheel op. Wat gebeurde er? Onderstaand een relaas. 'Maassluizers' Feestelijke binnenkomst Groot indoortennistoernooi Tennisvereniging Ooitgensplaat Dammen De uitslagen: Schaken Bingo voor 55-plussers in Oude-Tonge Goeree A Overf lakkee Goeree Overf lakkee PAGINA 9 VRIJDAG 11 FEBRUARI 2005 Op 27 oktober 2004, 's middags om 17.15 uur, werd er alarm geslagen dat de sleepboot 'Elbe' nogal over stuurboord voorde wal lag en ook niet haar normale diepgang had; inspectie aan boord werd daarom wel raad zaam geacht. Er werden pompboten naartoe gedirigeerd en de vrijwilligers werden gewaarschuwd om meteen naar de 'Elbe' te gaan. Er was echter geen houden meer aan. Eer men actie kon ondernemen, braken de trossen en zonk het schip naar de bodem, onder toeziend oog van haar machteloze vrijwilligers, ledereen was verslagen hoe dit nu mogelijk was en de vijfendertig man, die als vrijwilligers aan dit project werkzaam waren, lagen er geheel af. Vele vragen moes ten schouderophalend worden beantwoord. Niemand kon enige inschatting maken hoe dit heeft kunnen gebeuren of wat de moge lijke oorzaak kon zijn. Van het casco kon men nog net de naam "Elbe" lezen, maar voor de rest waren alle verblijven onder water verdwenen en werd de schade gaande weg erger doordat het brakke water haar ver woestende werk deed. De beide motoren waren net weer hersteld van de vorige aan varing en men was weer aardig opdreef, en dan nu dit! Men was weer terug bij af en zeker zes jaar achterop. Na de berging, die op 4 november plaatsvond, kwamen de ber gingsinspecteurs en de zeehavenpolitie erachter wat de oorzaak van deze plotselinge ondergang is geweest. Iemand heeft de afsluiter van de zee-inlaat open gedraaid, waardoor het schip gewoon vol is gelopen. Sabotage! Een zeer slechte zaak! Waarom was het tot tweemaal toe zinken van een relatief oud schip zo'n ramp voor een aantal betrokkenen? Voor degenen bij wie - in figuurlijke zin wel te verstaan - geen zout water door de aderen vloeit, is dit moeilijk uit te leggen. Toch willen wij een poging doen. In de jaren vijftig was het in de haven van Maassluis een drukte van belang. Kustvaar- ders en vooral sleepboten voeren af en aan en lagen soms weken voor de kade om onderhoudswerk te plegen. Veel inwoners van Maassluis verdienden op een of andere wijze hun brood in de sleepvaart, de berging of bij de toeleveranciers van deze toen bloei ende bedrijfstak. De slepers waren groot in aantal, maar vergeleken met de huidige zee slepers gering in vermogen. Voor die tijd was het vermogen echter ruim voldoende en er viel over de wereldzeeën genoeg te sle pen, zoals baggermolens, dokken, sloop- schepen, pontons, booreilanden of schepen met machineproblemen; er was altijd wel werk te vinden voor de Nederlandse sleep boten. Er ontstond een generatie 'Maasslui zers', die veel op had met vaartuigen en sleepboten; ze beschouwden ze bijna als hun eigendom en onderhielde ze ook als zodanig. De vrijwilligers en hun motivatie De generatie zeevarenden op sleepboten is voor een deel uitgestorven, een ander groot deel heeft geheel opgehouden te bestaan en is ander werk gaan doen. Voor de generatie sleepboten uit de jaren vijftig was geen werk meer, deze werden afgevoerd voor de sloop of verkocht aan derden. Een sprekend voor beeld hiervan is de 'Hudson', die in 1964 van de vlootsterkte werd afgevoerd. Deze sleepboot kon in die tijd in de eerste plaats niet meer mee vanwege haar vermogen van slechts 600 PK, maar in de tweede plaats had dit schip al vijfentwintig jaar de wereldzeeën bevaren en was daardoor aan vervanging toe. Voor het sleepwerk was in die tijd alleen nog behoefte aan sterke zeesleepboten, zoals de 'Elbe' (4200 PK) en de latere 'Zwiuie Zee' (9000 PK) en nog later, in de jaren zeventig de 'Smit Rotterdam' (22000 PK). Hierdoor ontstond voor de haven van Maas sluis echter een probleem. Want naarmate de schepen groter werden, konden ze de haven van niet meer in. De mannen van L. Smit Co en van der Tak, maar ook van de machi nefabriek aan de haven hebben dan ook altijd diep in hun hart een beetje heimwee De Elbe, aangemeerd langs de kade. gehad naar de tijden van weleer. Het was een avontuurlijke periode in hun leven met kleurrijke figuren als gezagvoerder, ber gingsleider, machinist of bootsman. De ver diensten waren voor die tijd niet slecht, maar rijk werd je er niet van. Met twintig man bemanning aan boord, soms maanden ach tereen op zo'n zwoegende sleepboot, moest je wel een bepaalde saamhorigheid betrach ten, die heden ten dage vaak node wordt gemist. Met dat gevoel nog in het achter hoofd - soms overgebracht van vader op zoon - meldden zich vele vrijwilligers voor de 'Elbe' aan, toen bleek dat er een redelijke kans bestond om van dit eens zo fraaie schip, dat inmiddels al vele jaren als loodsboot en later als actieschip voor de milieuorganisatie Greenpeace had gediend, weer een sleep boot te maken als weleer. De kans van slagen daarvan was erg groot omdat men met een nog varend schip te maken had dat grotendeels nog in oorspron kelijke staat verkeerde en ook nog zo goed als aan alle eisen van de scheepvaartinspec tie voldeed. Wel moesten de verbouwingen tot loodsboot en actieschip worden terugge draaid, maar in vijfjaar tijd moest dat geen probleem zijn. Met z'n allen gingen ze eendrachtig, gemo tiveerd en enthousiast - zoals in vroeger tij den - aan het werk. Een businessplan werd opgesteld en de 'Elbe' zou zichzelf moeten kunnen onderhouden door bijvoorbeeld een vergoeding te vragen als men aan boord wil de komen kijken of een vaartocht wilde maken met een klein gezelschap. Voor wat betreft de werkzaamheden aan boord ging de eerste belangstelling uit naar het uiterlijk van het schip, zoals het helikopterdek - een doorn in het oog van de sleepbootliefhebber, dat dan ook ten spoedigste verwijderd dien de te worden; het maakte de sleper er niet mooier op. De voormast werd onder handen genomen en de radiohut werd opnieuw - en nu met originele apparatuur uit de jaren vijf tig - ingericht. Kortom, het eerste restaura tiewerk had een zichtbaar positief resultaat en dat motiveerde de vrijwilligers om op de ingeslagen weg verder te gaan. De Elbe, hier zelf op sleeptouw genomen. Ook nam de 'Elbe', samen met de 'Hudson', deel aan de Wereldhavendagen in Rotter dam, de Furiade in Maassluis, alsook bij de vlootschouw van 17 april 2004 ter gelegen heid van het vijfentwintig jarig bestaan van het Nationaal Sleepvaartmuseum in Maas sluis. Niemand kon toen nog vermoeden dat na een uitstekende start het restauratieproces van de 'Elbe' zo grof zou worden onderbro ken met in één jaar tijd twee maal een onder gang onder water. Varend monument in brakke staat Het zal dan ook duidelijk zijn dat de 'Elbe', ondanks haar rijke historie, in haar huidige staat geen streling voor het oog is. Midden in zo'n grote verbouwing en dan twee keer gezonken levert een enorme chaos op. Maar uit bovenstaande kunt u ook afleiden dat het bruist van enthousiasme om dit schip weer in authentieke staat te krijgen. Dit enthousiasme hebben we ook ervaren met de restauratie van het twintig jaar oudere schip 'Hudson', waarmee we in 1990 zijn begon nen. De Stichting Maritieme Collectie Rijn mond, waaronder de 'Elbe' valt, werkt nauw samen met de Stichting 'Help de Hudson' en het Nationaal Sleepvaartmuseum. De Gemeenteraad van Maassluis hecht er grote waarde aan om van de Maassluisse haven een museumhaven te maken, waarin de 'Elbe', de 'Furi' en de "Hudson' de hoof drol spelen. Initiatiefnemer Luuk Vroom- bout - in dagelijks beroep directeur van Alphatron-Rotterdam en volbloed Maasslui- ser - droomt al jaren van een sleepbootmu seumhaven in Maassluis. Met de komst van de 'Elbe' krijgt die droom steeds meer gestalte, zeker nu het college van B W van de gemeente Maassluis het idee van een museumhaven unaniem steunt. Gemeentebestuur van Maassluis Burgemeester Karssen van Maassluis ver woordde de aanstaande binnenkomst van de 'Elbe' in Maassluis als volgt: "Het lijkt op een goed einde van een verschrikkelijke nachtmerrie: de terugkomst van de 'Elbe' naar de buitenhaven van Maassluis. Na een reeks van dramatische gebeurtenissen, waar bij de laatste ramp werkelijk te bizar voor woorden is, komt het toch nog goed. De 'Elbe' wordt behouden, wordt in oude glorie hersteld en komt bij ons in de haven te liggen op haar 'oude' plek. Of je hier nu geboren bent of later bent gaan wonen, voor iedereen staat vast: Maassluis en de zeesleepvaart horen bij elkaar. Ik merk dat ook in de vele gesprekken die ik in de stad mag voeren, de Maassluisers staan hier achter en vinden ook dat wij dit met elkaar in stand moeten zien te houden. De redding van de 'Elbe' door een stel super enthousiastelingen heeft ervoor getekend om de zeesleper weer in zijn oude luister te herstellen. Zonder hun inzet en durf zou het schip inmiddels bij de sloperij zijn beland. Wij gaan, naast de restauratie van de 'Elbe', ons inspannen om in de buitenhaven meerdere oude zeeslepers bijeen te brengen. Wij hebben gelukkig de 'Furi' en de 'Huds on' al binnen de havenhoofden liggen, maar het moet van zelfsprekend nog meer allure krijgen. Het idee om hier een historische buitenhaven van te maken met daarin een markante plaats voor zeeslepers, spreekt velen aan, Karssen. ook mij", aldus burgemeester De binnenkomst van de 'Elbe' in de Maas- sluise buitenhaven, morgen, zal een histo risch moment zijn. Het betekent het einde van een lange periode zonder zeeslepers van Smit in de buitenhaven van de eerste stad aan de Nieuwe Waterweg. Maar nog belang rijker: het inluiden van een nieuwe periode, waarin de 'Elbe' en de 'Hudson' als muse- umschepen de herinneringen aan de Maas sluisse zeesleepvaart zullen tonen. Op dit moment ligt de 'Elbe' nog in de haven van Schiedam, bij motorenfabriek Wartsila. Morgen wordt het schip met behulp van sleepboten naar haar nieuwe thuishaven gesleept, om bij hoogwater - ca. 16.00 uur - te worden afgemeerd aan de Govert van Wijnkade. Vele authentieke vaartuigen, waaronder de 'Hudson' en de 'Furi', zullen de binnenkomst van de 'Elbe' opluisteren. Ook het bergingsvaartuig van voorheen Ber gingsbedrijf Van der Tak - de 'Bruinvisch', die onlangs uit Spanje werd gehaald om ook in Nederland te worden gerestaureerd - zal hierbij aanwezig zijn. Daarna vertrekt het gezelschap naar het stadhuis voor ontvangst door het gemeentebestuur (uiteraard alleen voor genodigden). Op de kade zal informatie over de diverse schepen verkrijgbaar zijn, evenals warme chocolademelk en erwten soep. Vanaf deze plaats wensen wij de nieuwe museumhaven van Maassluis goede tijden toe. Schiedam, Maarten Bezuijen Vanof lang vurvlooge tiejen, toe de meansen nog in groepen bie mekaore in riete hutjes gienge weune, binnen dur allied meansen èweesd die de leidieng namme oover un groep, femielie, durp of stam. 't Was dan altied wel iemund die eargens in uutblonk; dun sterkstun, dun vurstandegstun, dun slim- stun, de gemieenstun of degeene mit de groeotste mond. Mieestal wearkte hut wel, in hut was gunstug voor un groep wannéér die oover un stearke leider kon beschikke. Mar wie de macht ieenmael in zun haon hao, stong die zoeo mar niejt an un aor of. In zoeo kwamme dur stamhoeojen, ridders, graoven, hertoogen, keuningen, keizers, bischoppen, kardinalen in pauwsen. Macht was un reeden om zun eige diengen toe te eigenen van aore, in wannéér ze hut niejt goewdschiks kreege, nanune ze hut wel kwaedschiks, deur geweld, omkoaping of verraed. Lees de geschiedenisboekjes dur mar op nae om te ziejen hoe de machtegen der aerde dur eige ten koste van de zwakkeren deeje verrieke in dur macht deeje uutbreide. Deur hut voeren van oorloogen, huwelukken, listen in moor den trachtende ze in haon te kriegen wat ze mar wouwe. Ze vonge dat ze déértoe hut recht hao, in ze voelenden dur eige verheeve booven hut geweune volk. Wat te dienken van de Franse Lodewieken, die leevende in de mieest luukse kastelen in gave onvoor- stelbaere ooverdaedege in verkwistende fieesten. Hut geweune volk wier uut èperst toet bittere aeremoewe om dêéran mee te betaelen. Oak uuze eige Nederlandse adel wist er goewd van te leeven. De Bourgondische her tog Philips de Goede, die in de 15e ieeuw oover Holland, België, Frankriek in un gedieelte van Duusland regeerende. Philips de Goede was eigeluk toe al bezug om in de middelieeuwen van Europa un EEG te mae- ken (dus wéér de EEG noe mit bezug is, is eigeluk niejt nieuw). Deeze Philips hao mar liefst 33 mattresses in 26 bekende bastaerd- kinders, in volgens zeagen hao un déér eige luk nog niejt genoeg an, dus vul mar in. Zun maïtresses in bastaerdkinders wiere allemae- le an un goeoje funksi èholpe. De hofhouw- ding, de fieesten, jachtpartijen in riddertoer- noeojen in Dijon. Gent, Brugge in Brussel waere geldverslindende bezugheeden. Geld tekort? Géén prebleem! Dan wiere der wéér nieuwe belastingen inèvoerd of ze gienge wéér mar us hier of déér tol heffe. De grao ven van Holland pikten alius in wat mar los in vast zat, deur dwang, konkelaerieën, ver raed, oorlogen in soms un verstandshuweluk (geld, geld in nogus geld). Hut geweune volk most meevechte in meebetaele, mar bleef uuteindeluk mit de gebakke peeren in aer- moewe zitte. Toe de macht van de aodel of gieng neeme, namme de burgers uut de stee den de macht in haon. Mar dat waere toch oak wêêr slimme meansen mit geld in goewd, invloewd of relaosies. Om vromme te góön naer de kop van hut verhaeltje: ur is eigeluk nog niks veranderd onger de zunne. Zoeodoende binne dur nog steeds meansen die, hoe dan oak, macht vur- weurve hewwe, dur eige mêêr in beeter voe- le dan un aor. Mit dééran èkoppeld dat ze vinde dat ze oak veel méér motte verdiene dan un oar. Zoeo trachten dictaotors, presi denten, keuningen in de top van leiders in managers in de weareld uus wies te maeken dat hut terecht is dat ze un bearg geld ver diene omdat dit ooveral in de weareld zoeo is. Hut eargste is dat ze hut zelf nog geloave oak! Kiek mar naer de leiders van uuze groeote ongemeemingen, die schaemteloeos naer miljoewnen Euro's graoje, de bouwbe- drieven die deur ongerlienge ofspraeken te maeken un paer nullen an hut eindsaldo op de rekeningen toevoege. Want ja, voor dege ene die de rekening mot parrafere, zit soms oak nog wel wat in hut verschiet. Mar wan néér un prosesaerebeier in de Botlek un ver- kieerde kraene oope of dicht draojt, in de halve Botlek komt plat te liggen, kan de bes te (aerme) man hut hek veareve, of te wel: onmiddellluk zun ontslag kriege! Verantwoording! Macht, 'ouwe jongens onger mekaore', duustere praktijken, dat verhael is ommers al leeuwen oud! Helevoewdsluus, winter 2005 De groewten van Job in Gerda Padmos Tennisvereniging Ooitgensplaat organiseert zaterdag 19 februari van 13.00 tot 18.00 uur een groot indoortoemooi voor haar leden in recreatiecentrum 'de Staver' te Sommels- dijk. Alle banen zijn voor deze gelegenheid afgehuurd. De club viert dit jaar het 30-jarig jubileum, daarom zal dit jaar flink worden uitgepakt met extra activiteiten waar dit indoortennistoernooi er één van is. De orga nisatie van het toernooi is in vertrouwde handen van Gerrit Poortvliet. Hij staat er garant voor dat alle aangemelde deelnemers leuke partijtjes zullen spelen. De belangstel ling voor dit toernooi is enorm groot. Niette min wordt getracht iedereen terwille te zijn. Er waren twee partijen bij de dammers, maandagavond 24 januari. Eerst is er tijd voor een gezellig praatje onderling, waarna de strijd losbarst. Wim van Schie won een schijf van Arie de Mik sr en dit bleek uitein delijk voldoende te zijn voor de winst. Hoopman kwam eveneens een schijf voor tegen Jaap van Koppen, en na een verkeerde zet van Van Koppen kwamen er nog twee bij en stond Hoopman bijna op dam; even later feliciteerde Van Koppen zijn tegenstander met het behaalde resultaat. Wim van Schie - Arie de Mik sr3-0 Jaap van Koppen - J. Hoopman0-3 Bij de schakers was het een volle bak deze avond. Als eerste wist Albert Schaefer te winnen van Piet Speelman. Albert speelde zijn vaste antwoord op 1. d4, het Albins tegengambiet, en wist al vrij snel de partij naar zich toe te trekken doordat Piet niet ade quaat verdedigde en het dreigende gevaar te laat onderkende. Er bleef voor Piet niets anders over dan de vlag te strijken. Het nieuwe lid Andy Cook versloeg met opvallend gemak het andere nieuwe lid, Johan Ooniies. Andy liet duidelijk zien we de sterkste van de twee debutanten is, hij spleet de zwarte stelling open en wist groot materiaal te winnen. Adam van Huizen smaakte eindelijk het genoegen van de overwinning. In zijn partij tegen Willie Tanis-Koole kwam Adam goed uit de opening en wist zoveel druk op de zwarte stelling te zetten, dat Willie het niet allemaal meer kon doorrekenen en een paar fouten beging. Daar wist Adam op zijn beurt wel raad mee en harkte aldus zijn punt naar binnen. Willem-Jan Tanis en Gert-Jan Zonneveld maakten er een leuk gevecht van: een Franse partij, waar Willem-Jan op gegeven moment een leuke combinatie dacht te hebben. Hij speelde 16. Db3. waarna zwart a tempo 16. f4 speelde. Na het gedwongen 17. Lxf4 Pxf4 kwam 18. Pd6-i- in de veronderstel ling dat zwart niet beter had dan of 18. Kh8 19. Pf7+ en won, of 18. Kf8 19. Df7 mat. Gert-Jan had echter verder gekeken. Het onmuchterende 18. Le6!! hielp Wil lem-Jan uit de droom; 2 stukken voor een pion is teveel, zelfs voor Willem-Jan, die Gert-Jan de hand reikte ten teken van over gave. Krijn van der Wende en Peter Derrez speel den een Schotse partij; Wit verkreeg enig voordeel uit de opening, maar net niet genoeg om echt zaken mee te doen; derhalve werd hier het punt gedeeld. Hans van Meenen en Hans van Esveld speel den een leuke partij: een Grunfeld-Indische opening, waar hard om het initiatief werd geknokt. Geen van beiden gaf echter een krimp en dus werden ook in deze partij de punten gedeeld. De nummers 2 en 3 van het klassement. Jaap Santifort en Kees van den Nieuwendijk, namen het tegen elkaar op. Jaap verdedigde zich met zwart middels de Ben-Oni opstel ling, waar Kees wijselijk niet op inging en het in banen van het Engels leidde. Veel voorzichtig gemanouvreer, waarbij wit een tikje initiatief had. In opkomende tijdnood echter werd plotseling de vrede getekend; beiden dachten dat ze in de slotstelling slechter stonden. Een merkwaardige consta tering die je niet vaak tegenkomt m het schaken. Jan Verzijden speelde tegen Maart Breen. Maart bediende zich, evenals Albert Schae fer, van het Albins tegengambiet. Jan speel de het strak en gestroomlijnd, en kwam ver. Maart verdedigde zich met verve, maar kwam in het eindspel met wederzijdse pion- nenwedren net een tempo te kort om remise af te kunnen dwingen en moest derhalve opgeven. Peter Klink liet deze avond van zich spre ken. Tegen Eeuwit Santifort werd de ope ning beter gespeeld en middels een subtiel zetje wist Peter een stuk te veroveren ten koste van een pion. Het stuk werd weer teruggegeven voor 2 zwarte pionnen en na enkele hachelijke momenten aan beide zij den wist Peter tenslotte zijn vrijpion naar de overkant te brengen en de winst te grijpen. Frans Troost kwam ver, héél ver in zijn par tij tegen kampioen Arie Baas. Hier een aan genomen damegambiet, waar Arie zich te Tussen de partijen door wordt gezorgd voor wat hartige snacks, zodat er niet met een lege maag gespeeld hoeft te worden. Voor veel clubleden is dit de eerste keer van het sei zoen dat zij op de baan zullen staan. IJs en weder dienende is het de bedoeling dat het jubileum openingstoemooi zaterdag 26 maart zal worden gehouden. Een week later, namelijk 2 april, is er een heel speciale jeugddag in het kader van de Nationale Sportweek. Ook zal er die dag een Mystery Guest zijn die alle harten sneller doet slaan. Voorlopig begint men met dit grote indoor toemooi als begin van een fantastisch jubi leumseizoen, waarin nog tal van speciale activiteiten de revue zullen passeren. De Plaatselijke Commissie Oude-Tonge van de Stichting Welzijnswerk Oostflakkee (SWO) organiseert woensdag 23 februari een bingomiddag in het Infocentrum, Bem- hardstraat 27 voor de 55-plussers van Oude- Tonge. De middag begint om 14.00 uur. De deelnamekosten bedragen €3,00 per per soon. U bent van harte welkom. Indien u vervoer nodig heeft, kunt u contact opnemen met de SWO, tel.: (0187) 641344. o passief opstelde. Frans wist door een goede strategie een pion buit te maken en probeer de dit materiële voordeel te verzilveren in het eindspel (zie diagram). Op het moment dat de winst binnen handbe reik was, middels het simpele e4, besloot Frans de zetten te herhalen middels Kc3. Zwart antwoordde Kd5 en Frans zag niets meer, hij besloot tot zetherhaling. Omstan ders maakten hem er subtiel op attent dat e4 echt tot winst leidde. Tot slot moest Reinier van der Wende, de koploper, er echt tegenaan tegen de nummer 4 van het klassement. Bonne Faber. Hier een Caro-Kan, waar wit duidelijk initiatief had maar er niets mee deed. In de cruciale fase wist Reinier met zwart het initiatief over te nemen en een pion en kwaliteit buit te maken. Normaal weet Rei nier dit voordeel wel naar winst te voeren, maar in de uitvluggerfase in grote tijdnood liet Reinier zich trucken door Bonne en kwam niet verder dan remise, een genereus gebaar van Bonne die, als hij het echt had gewild. Reinier door de klok had kunnen jagen. Onderstaand de uitslagen van de 20e ronde. Piet Speelman - Albert Schaefer0-1 Andy Cook - Johan Oomkes 1-0 Adam v. Huizen - Willie Tanis - Koole 1-0 Willem-Jan Tanis - Gert-Jan Zonneveld 0-1 Krijn van der Wende - Peter Derrez .rem. Hans van Meenen - Hans van Esveld .rem. Kees v.d. Nieuwendijk - Jaap Santifort rem. Jan Verzijden - Maart Breen 1-0 Peter Klink - Eeuwit Santifort1-0 Frans Troost - Arie Baas rem. Bonne Faber - Reinier van der Wende .rem.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 9