De 'Elbe' keert terug naar Maassluis ^''^"".^"^"'^p^^^:?''^''^
Weinug veranderd
Dammen en schaken in Ouddorp
Woord
4"' Daad
EIIAIIDBI-tllEUWS
De zeesleepboot 'Elbe' komt definitief
terug naar de liaven van Maassluis.
Morgen, zaterdag 12 februari, zal ze,
na twee achtereenvolgende dramati
sche lotgevallen in korte tijd, de haven
worden binnengesleept. Voorwaar een
heuglijk moment. Na een aanvaring in
de haven van Schiedam op 30 juli
vorig jaar werd het schip op 27 okto
ber jl. voor een tweede maal getroffen
door het noodlot, waarbij de schade
vele male groter bleek dan de eerste
keer. Dat een schip in een halfjaar tijd
tot twee maal toe zinkt, daar wordt
het niet beter van, maar ook de moti
vatie van de vrijwilligers houdt hier
mee geheel op. Wat gebeurde er?
Onderstaand een relaas.
'Maassluizers'
Feestelijke binnenkomst
Groot
indoortennistoernooi
Tennisvereniging
Ooitgensplaat
Dammen
De uitslagen:
Schaken
Bingo voor 55-plussers
in Oude-Tonge
Goeree A Overf lakkee
Goeree Overf lakkee
PAGINA 9
VRIJDAG 11 FEBRUARI 2005
Op 27 oktober 2004, 's middags om 17.15
uur, werd er alarm geslagen dat de sleepboot
'Elbe' nogal over stuurboord voorde wal lag
en ook niet haar normale diepgang had;
inspectie aan boord werd daarom wel raad
zaam geacht. Er werden pompboten naartoe
gedirigeerd en de vrijwilligers werden
gewaarschuwd om meteen naar de 'Elbe' te
gaan. Er was echter geen houden meer aan.
Eer men actie kon ondernemen, braken de
trossen en zonk het schip naar de bodem,
onder toeziend oog van haar machteloze
vrijwilligers, ledereen was verslagen hoe dit
nu mogelijk was en de vijfendertig man, die
als vrijwilligers aan dit project werkzaam
waren, lagen er geheel af. Vele vragen moes
ten schouderophalend worden beantwoord.
Niemand kon enige inschatting maken hoe
dit heeft kunnen gebeuren of wat de moge
lijke oorzaak kon zijn. Van het casco kon
men nog net de naam "Elbe" lezen, maar
voor de rest waren alle verblijven onder
water verdwenen en werd de schade gaande
weg erger doordat het brakke water haar ver
woestende werk deed. De beide motoren
waren net weer hersteld van de vorige aan
varing en men was weer aardig opdreef, en
dan nu dit! Men was weer terug bij af en
zeker zes jaar achterop. Na de berging, die
op 4 november plaatsvond, kwamen de ber
gingsinspecteurs en de zeehavenpolitie
erachter wat de oorzaak van deze plotselinge
ondergang is geweest. Iemand heeft de
afsluiter van de zee-inlaat open gedraaid,
waardoor het schip gewoon vol is gelopen.
Sabotage! Een zeer slechte zaak! Waarom
was het tot tweemaal toe zinken van een
relatief oud schip zo'n ramp voor een aantal
betrokkenen? Voor degenen bij wie - in
figuurlijke zin wel te verstaan - geen zout
water door de aderen vloeit, is dit moeilijk
uit te leggen. Toch willen wij een poging
doen.
In de jaren vijftig was het in de haven van
Maassluis een drukte van belang. Kustvaar-
ders en vooral sleepboten voeren af en aan
en lagen soms weken voor de kade om
onderhoudswerk te plegen. Veel inwoners
van Maassluis verdienden op een of andere
wijze hun brood in de sleepvaart, de berging
of bij de toeleveranciers van deze toen bloei
ende bedrijfstak. De slepers waren groot in
aantal, maar vergeleken met de huidige zee
slepers gering in vermogen. Voor die tijd
was het vermogen echter ruim voldoende en
er viel over de wereldzeeën genoeg te sle
pen, zoals baggermolens, dokken, sloop-
schepen, pontons, booreilanden of schepen
met machineproblemen; er was altijd wel
werk te vinden voor de Nederlandse sleep
boten. Er ontstond een generatie 'Maasslui
zers', die veel op had met vaartuigen en
sleepboten; ze beschouwden ze bijna als hun
eigendom en onderhielde ze ook als zodanig.
De vrijwilligers en hun motivatie
De generatie zeevarenden op sleepboten is
voor een deel uitgestorven, een ander groot
deel heeft geheel opgehouden te bestaan en
is ander werk gaan doen. Voor de generatie
sleepboten uit de jaren vijftig was geen werk
meer, deze werden afgevoerd voor de sloop
of verkocht aan derden. Een sprekend voor
beeld hiervan is de 'Hudson', die in 1964
van de vlootsterkte werd afgevoerd. Deze
sleepboot kon in die tijd in de eerste plaats
niet meer mee vanwege haar vermogen van
slechts 600 PK, maar in de tweede plaats had
dit schip al vijfentwintig jaar de wereldzeeën
bevaren en was daardoor aan vervanging
toe.
Voor het sleepwerk was in die tijd alleen nog
behoefte aan sterke zeesleepboten, zoals de
'Elbe' (4200 PK) en de latere 'Zwiuie Zee'
(9000 PK) en nog later, in de jaren zeventig
de 'Smit Rotterdam' (22000 PK).
Hierdoor ontstond voor de haven van Maas
sluis echter een probleem. Want naarmate de
schepen groter werden, konden ze de haven
van niet meer in. De mannen van L. Smit
Co en van der Tak, maar ook van de machi
nefabriek aan de haven hebben dan ook
altijd diep in hun hart een beetje heimwee
De Elbe, aangemeerd langs de kade.
gehad naar de tijden van weleer. Het was een
avontuurlijke periode in hun leven met
kleurrijke figuren als gezagvoerder, ber
gingsleider, machinist of bootsman. De ver
diensten waren voor die tijd niet slecht, maar
rijk werd je er niet van. Met twintig man
bemanning aan boord, soms maanden ach
tereen op zo'n zwoegende sleepboot, moest
je wel een bepaalde saamhorigheid betrach
ten, die heden ten dage vaak node wordt
gemist. Met dat gevoel nog in het achter
hoofd - soms overgebracht van vader op
zoon - meldden zich vele vrijwilligers voor
de 'Elbe' aan, toen bleek dat er een redelijke
kans bestond om van dit eens zo fraaie schip,
dat inmiddels al vele jaren als loodsboot en
later als actieschip voor de milieuorganisatie
Greenpeace had gediend, weer een sleep
boot te maken als weleer.
De kans van slagen daarvan was erg groot
omdat men met een nog varend schip te
maken had dat grotendeels nog in oorspron
kelijke staat verkeerde en ook nog zo goed
als aan alle eisen van de scheepvaartinspec
tie voldeed. Wel moesten de verbouwingen
tot loodsboot en actieschip worden terugge
draaid, maar in vijfjaar tijd moest dat geen
probleem zijn.
Met z'n allen gingen ze eendrachtig, gemo
tiveerd en enthousiast - zoals in vroeger tij
den - aan het werk. Een businessplan werd
opgesteld en de 'Elbe' zou zichzelf moeten
kunnen onderhouden door bijvoorbeeld een
vergoeding te vragen als men aan boord wil
de komen kijken of een vaartocht wilde
maken met een klein gezelschap. Voor wat
betreft de werkzaamheden aan boord ging de
eerste belangstelling uit naar het uiterlijk
van het schip, zoals het helikopterdek - een
doorn in het oog van de sleepbootliefhebber,
dat dan ook ten spoedigste verwijderd dien
de te worden; het maakte de sleper er niet
mooier op. De voormast werd onder handen
genomen en de radiohut werd opnieuw - en
nu met originele apparatuur uit de jaren vijf
tig - ingericht. Kortom, het eerste restaura
tiewerk had een zichtbaar positief resultaat
en dat motiveerde de vrijwilligers om op de
ingeslagen weg verder te gaan.
De Elbe, hier zelf op sleeptouw genomen.
Ook nam de 'Elbe', samen met de 'Hudson',
deel aan de Wereldhavendagen in Rotter
dam, de Furiade in Maassluis, alsook bij de
vlootschouw van 17 april 2004 ter gelegen
heid van het vijfentwintig jarig bestaan van
het Nationaal Sleepvaartmuseum in Maas
sluis.
Niemand kon toen nog vermoeden dat na
een uitstekende start het restauratieproces
van de 'Elbe' zo grof zou worden onderbro
ken met in één jaar tijd twee maal een onder
gang onder water.
Varend monument in brakke staat
Het zal dan ook duidelijk zijn dat de 'Elbe',
ondanks haar rijke historie, in haar huidige
staat geen streling voor het oog is. Midden in
zo'n grote verbouwing en dan twee keer
gezonken levert een enorme chaos op.
Maar uit bovenstaande kunt u ook afleiden
dat het bruist van enthousiasme om dit schip
weer in authentieke staat te krijgen. Dit
enthousiasme hebben we ook ervaren met de
restauratie van het twintig jaar oudere schip
'Hudson', waarmee we in 1990 zijn begon
nen. De Stichting Maritieme Collectie Rijn
mond, waaronder de 'Elbe' valt, werkt nauw
samen met de Stichting 'Help de Hudson' en
het Nationaal Sleepvaartmuseum.
De Gemeenteraad van Maassluis hecht er
grote waarde aan om van de Maassluisse
haven een museumhaven te maken, waarin
de 'Elbe', de 'Furi' en de "Hudson' de hoof
drol spelen. Initiatiefnemer Luuk Vroom-
bout - in dagelijks beroep directeur van
Alphatron-Rotterdam en volbloed Maasslui-
ser - droomt al jaren van een sleepbootmu
seumhaven in Maassluis. Met de komst van
de 'Elbe' krijgt die droom steeds meer
gestalte, zeker nu het college van B W van
de gemeente Maassluis het idee van een
museumhaven unaniem steunt.
Gemeentebestuur van Maassluis
Burgemeester Karssen van Maassluis ver
woordde de aanstaande binnenkomst van de
'Elbe' in Maassluis als volgt: "Het lijkt op
een goed einde van een verschrikkelijke
nachtmerrie: de terugkomst van de 'Elbe'
naar de buitenhaven van Maassluis. Na een
reeks van dramatische gebeurtenissen, waar
bij de laatste ramp werkelijk te bizar voor
woorden is, komt het toch nog goed. De
'Elbe' wordt behouden, wordt in oude glorie
hersteld en komt bij ons in de haven te liggen
op haar 'oude' plek. Of je hier nu geboren
bent of later bent gaan wonen, voor iedereen
staat vast: Maassluis en de zeesleepvaart
horen bij elkaar. Ik merk dat ook in de vele
gesprekken die ik in de stad mag voeren, de
Maassluisers staan hier achter en vinden ook
dat wij dit met elkaar in stand moeten zien te
houden. De redding van de 'Elbe' door een
stel super enthousiastelingen heeft ervoor
getekend om de zeesleper weer in zijn oude
luister te herstellen. Zonder hun inzet en durf
zou het schip inmiddels bij de sloperij zijn
beland. Wij gaan, naast de restauratie van de
'Elbe', ons inspannen om in de buitenhaven
meerdere oude zeeslepers bijeen te brengen.
Wij hebben gelukkig de 'Furi' en de 'Huds
on' al binnen de havenhoofden liggen, maar
het moet van zelfsprekend nog meer allure
krijgen. Het idee om hier een historische
buitenhaven van te maken met daarin een
markante plaats voor zeeslepers, spreekt
velen aan,
Karssen.
ook mij", aldus burgemeester
De binnenkomst van de 'Elbe' in de Maas-
sluise buitenhaven, morgen, zal een histo
risch moment zijn. Het betekent het einde
van een lange periode zonder zeeslepers van
Smit in de buitenhaven van de eerste stad
aan de Nieuwe Waterweg. Maar nog belang
rijker: het inluiden van een nieuwe periode,
waarin de 'Elbe' en de 'Hudson' als muse-
umschepen de herinneringen aan de Maas
sluisse zeesleepvaart zullen tonen.
Op dit moment ligt de 'Elbe' nog in de haven
van Schiedam, bij motorenfabriek Wartsila.
Morgen wordt het schip met behulp van
sleepboten naar haar nieuwe thuishaven
gesleept, om bij hoogwater - ca. 16.00 uur -
te worden afgemeerd aan de Govert van
Wijnkade. Vele authentieke vaartuigen,
waaronder de 'Hudson' en de 'Furi', zullen
de binnenkomst van de 'Elbe' opluisteren.
Ook het bergingsvaartuig van voorheen Ber
gingsbedrijf Van der Tak - de 'Bruinvisch',
die onlangs uit Spanje werd gehaald om ook
in Nederland te worden gerestaureerd - zal
hierbij aanwezig zijn. Daarna vertrekt het
gezelschap naar het stadhuis voor ontvangst
door het gemeentebestuur (uiteraard alleen
voor genodigden). Op de kade zal informatie
over de diverse schepen verkrijgbaar zijn,
evenals warme chocolademelk en erwten
soep.
Vanaf deze plaats wensen wij de nieuwe
museumhaven van Maassluis goede tijden
toe.
Schiedam, Maarten Bezuijen
Vanof lang vurvlooge tiejen, toe de meansen
nog in groepen bie mekaore in riete hutjes
gienge weune, binnen dur allied meansen
èweesd die de leidieng namme oover un
groep, femielie, durp of stam. 't Was dan
altied wel iemund die eargens in uutblonk;
dun sterkstun, dun vurstandegstun, dun slim-
stun, de gemieenstun of degeene mit de
groeotste mond. Mieestal wearkte hut wel,
in hut was gunstug voor un groep wannéér
die oover un stearke leider kon beschikke.
Mar wie de macht ieenmael in zun haon hao,
stong die zoeo mar niejt an un aor of. In zoeo
kwamme dur stamhoeojen, ridders, graoven,
hertoogen, keuningen, keizers, bischoppen,
kardinalen in pauwsen. Macht was un reeden
om zun eige diengen toe te eigenen van aore,
in wannéér ze hut niejt goewdschiks kreege,
nanune ze hut wel kwaedschiks, deur
geweld, omkoaping of verraed. Lees de
geschiedenisboekjes dur mar op nae om te
ziejen hoe de machtegen der aerde dur eige
ten koste van de zwakkeren deeje verrieke in
dur macht deeje uutbreide. Deur hut voeren
van oorloogen, huwelukken, listen in moor
den trachtende ze in haon te kriegen wat ze
mar wouwe. Ze vonge dat ze déértoe hut
recht hao, in ze voelenden dur eige verheeve
booven hut geweune volk. Wat te dienken
van de Franse Lodewieken, die leevende in
de mieest luukse kastelen in gave onvoor-
stelbaere ooverdaedege in verkwistende
fieesten. Hut geweune volk wier uut èperst
toet bittere aeremoewe om dêéran mee te
betaelen.
Oak uuze eige Nederlandse adel wist er
goewd van te leeven. De Bourgondische her
tog Philips de Goede, die in de 15e ieeuw
oover Holland, België, Frankriek in un
gedieelte van Duusland regeerende. Philips
de Goede was eigeluk toe al bezug om in de
middelieeuwen van Europa un EEG te mae-
ken (dus wéér de EEG noe mit bezug is, is
eigeluk niejt nieuw). Deeze Philips hao mar
liefst 33 mattresses in 26 bekende bastaerd-
kinders, in volgens zeagen hao un déér eige
luk nog niejt genoeg an, dus vul mar in. Zun
maïtresses in bastaerdkinders wiere allemae-
le an un goeoje funksi èholpe. De hofhouw-
ding, de fieesten, jachtpartijen in riddertoer-
noeojen in Dijon. Gent, Brugge in Brussel
waere geldverslindende bezugheeden. Geld
tekort? Géén prebleem! Dan wiere der wéér
nieuwe belastingen inèvoerd of ze gienge
wéér mar us hier of déér tol heffe. De grao
ven van Holland pikten alius in wat mar los
in vast zat, deur dwang, konkelaerieën, ver
raed, oorlogen in soms un verstandshuweluk
(geld, geld in nogus geld). Hut geweune volk
most meevechte in meebetaele, mar bleef
uuteindeluk mit de gebakke peeren in aer-
moewe zitte. Toe de macht van de aodel of
gieng neeme, namme de burgers uut de stee
den de macht in haon. Mar dat waere toch
oak wêêr slimme meansen mit geld in
goewd, invloewd of relaosies.
Om vromme te góön naer de kop van hut
verhaeltje: ur is eigeluk nog niks veranderd
onger de zunne. Zoeodoende binne dur nog
steeds meansen die, hoe dan oak, macht vur-
weurve hewwe, dur eige mêêr in beeter voe-
le dan un aor. Mit dééran èkoppeld dat ze
vinde dat ze oak veel méér motte verdiene
dan un oar. Zoeo trachten dictaotors, presi
denten, keuningen in de top van leiders in
managers in de weareld uus wies te maeken
dat hut terecht is dat ze un bearg geld ver
diene omdat dit ooveral in de weareld zoeo
is. Hut eargste is dat ze hut zelf nog geloave
oak! Kiek mar naer de leiders van uuze
groeote ongemeemingen, die schaemteloeos
naer miljoewnen Euro's graoje, de bouwbe-
drieven die deur ongerlienge ofspraeken te
maeken un paer nullen an hut eindsaldo op
de rekeningen toevoege. Want ja, voor dege
ene die de rekening mot parrafere, zit soms
oak nog wel wat in hut verschiet. Mar wan
néér un prosesaerebeier in de Botlek un ver-
kieerde kraene oope of dicht draojt, in de
halve Botlek komt plat te liggen, kan de bes
te (aerme) man hut hek veareve, of te wel:
onmiddellluk zun ontslag kriege!
Verantwoording! Macht, 'ouwe jongens
onger mekaore', duustere praktijken, dat
verhael is ommers al leeuwen oud!
Helevoewdsluus, winter 2005
De groewten van Job in Gerda Padmos
Tennisvereniging Ooitgensplaat organiseert
zaterdag 19 februari van 13.00 tot 18.00 uur
een groot indoortoemooi voor haar leden in
recreatiecentrum 'de Staver' te Sommels-
dijk. Alle banen zijn voor deze gelegenheid
afgehuurd. De club viert dit jaar het 30-jarig
jubileum, daarom zal dit jaar flink worden
uitgepakt met extra activiteiten waar dit
indoortennistoernooi er één van is. De orga
nisatie van het toernooi is in vertrouwde
handen van Gerrit Poortvliet. Hij staat er
garant voor dat alle aangemelde deelnemers
leuke partijtjes zullen spelen. De belangstel
ling voor dit toernooi is enorm groot. Niette
min wordt getracht iedereen terwille te zijn.
Er waren twee partijen bij de dammers,
maandagavond 24 januari. Eerst is er tijd
voor een gezellig praatje onderling, waarna
de strijd losbarst. Wim van Schie won een
schijf van Arie de Mik sr en dit bleek uitein
delijk voldoende te zijn voor de winst.
Hoopman kwam eveneens een schijf voor
tegen Jaap van Koppen, en na een verkeerde
zet van Van Koppen kwamen er nog twee bij
en stond Hoopman bijna op dam; even later
feliciteerde Van Koppen zijn tegenstander
met het behaalde resultaat.
Wim van Schie - Arie de Mik sr3-0
Jaap van Koppen - J. Hoopman0-3
Bij de schakers was het een volle bak deze
avond. Als eerste wist Albert Schaefer te
winnen van Piet Speelman. Albert speelde
zijn vaste antwoord op 1. d4, het Albins
tegengambiet, en wist al vrij snel de partij
naar zich toe te trekken doordat Piet niet ade
quaat verdedigde en het dreigende gevaar te
laat onderkende. Er bleef voor Piet niets
anders over dan de vlag te strijken.
Het nieuwe lid Andy Cook versloeg met
opvallend gemak het andere nieuwe lid,
Johan Ooniies. Andy liet duidelijk zien we
de sterkste van de twee debutanten is, hij
spleet de zwarte stelling open en wist groot
materiaal te winnen.
Adam van Huizen smaakte eindelijk het
genoegen van de overwinning. In zijn partij
tegen Willie Tanis-Koole kwam Adam goed
uit de opening en wist zoveel druk op de
zwarte stelling te zetten, dat Willie het niet
allemaal meer kon doorrekenen en een paar
fouten beging. Daar wist Adam op zijn beurt
wel raad mee en harkte aldus zijn punt naar
binnen.
Willem-Jan Tanis en Gert-Jan Zonneveld
maakten er een leuk gevecht van: een Franse
partij, waar Willem-Jan op gegeven moment
een leuke combinatie dacht te hebben. Hij
speelde 16. Db3. waarna zwart a tempo 16.
f4 speelde. Na het gedwongen 17. Lxf4
Pxf4 kwam 18. Pd6-i- in de veronderstel
ling dat zwart niet beter had dan of 18.
Kh8 19. Pf7+ en won, of 18. Kf8 19. Df7
mat. Gert-Jan had echter verder gekeken.
Het onmuchterende 18. Le6!! hielp Wil
lem-Jan uit de droom; 2 stukken voor een
pion is teveel, zelfs voor Willem-Jan, die
Gert-Jan de hand reikte ten teken van over
gave.
Krijn van der Wende en Peter Derrez speel
den een Schotse partij; Wit verkreeg enig
voordeel uit de opening, maar net niet
genoeg om echt zaken mee te doen; derhalve
werd hier het punt gedeeld.
Hans van Meenen en Hans van Esveld speel
den een leuke partij: een Grunfeld-Indische
opening, waar hard om het initiatief werd
geknokt. Geen van beiden gaf echter een
krimp en dus werden ook in deze partij de
punten gedeeld.
De nummers 2 en 3 van het klassement. Jaap
Santifort en Kees van den Nieuwendijk,
namen het tegen elkaar op. Jaap verdedigde
zich met zwart middels de Ben-Oni opstel
ling, waar Kees wijselijk niet op inging en
het in banen van het Engels leidde. Veel
voorzichtig gemanouvreer, waarbij wit een
tikje initiatief had. In opkomende tijdnood
echter werd plotseling de vrede getekend;
beiden dachten dat ze in de slotstelling
slechter stonden. Een merkwaardige consta
tering die je niet vaak tegenkomt m het
schaken.
Jan Verzijden speelde tegen Maart Breen.
Maart bediende zich, evenals Albert Schae
fer, van het Albins tegengambiet. Jan speel
de het strak en gestroomlijnd, en kwam ver.
Maart verdedigde zich met verve, maar
kwam in het eindspel met wederzijdse pion-
nenwedren net een tempo te kort om remise
af te kunnen dwingen en moest derhalve
opgeven.
Peter Klink liet deze avond van zich spre
ken. Tegen Eeuwit Santifort werd de ope
ning beter gespeeld en middels een subtiel
zetje wist Peter een stuk te veroveren ten
koste van een pion. Het stuk werd weer
teruggegeven voor 2 zwarte pionnen en na
enkele hachelijke momenten aan beide zij
den wist Peter tenslotte zijn vrijpion naar de
overkant te brengen en de winst te grijpen.
Frans Troost kwam ver, héél ver in zijn par
tij tegen kampioen Arie Baas. Hier een aan
genomen damegambiet, waar Arie zich te
Tussen de partijen door wordt gezorgd voor
wat hartige snacks, zodat er niet met een lege
maag gespeeld hoeft te worden. Voor veel
clubleden is dit de eerste keer van het sei
zoen dat zij op de baan zullen staan. IJs en
weder dienende is het de bedoeling dat het
jubileum openingstoemooi zaterdag 26
maart zal worden gehouden. Een week later,
namelijk 2 april, is er een heel speciale
jeugddag in het kader van de Nationale
Sportweek. Ook zal er die dag een Mystery
Guest zijn die alle harten sneller doet slaan.
Voorlopig begint men met dit grote indoor
toemooi als begin van een fantastisch jubi
leumseizoen, waarin nog tal van speciale
activiteiten de revue zullen passeren.
De Plaatselijke Commissie Oude-Tonge van
de Stichting Welzijnswerk Oostflakkee
(SWO) organiseert woensdag 23 februari
een bingomiddag in het Infocentrum, Bem-
hardstraat 27 voor de 55-plussers van Oude-
Tonge. De middag begint om 14.00 uur. De
deelnamekosten bedragen €3,00 per per
soon. U bent van harte welkom. Indien u
vervoer nodig heeft, kunt u contact opnemen
met de SWO, tel.: (0187) 641344.
o
passief opstelde. Frans wist door een goede
strategie een pion buit te maken en probeer
de dit materiële voordeel te verzilveren in
het eindspel (zie diagram).
Op het moment dat de winst binnen handbe
reik was, middels het simpele e4, besloot
Frans de zetten te herhalen middels Kc3.
Zwart antwoordde Kd5 en Frans zag niets
meer, hij besloot tot zetherhaling. Omstan
ders maakten hem er subtiel op attent dat e4
echt tot winst leidde.
Tot slot moest Reinier van der Wende, de
koploper, er echt tegenaan tegen de nummer
4 van het klassement. Bonne Faber. Hier een
Caro-Kan, waar wit duidelijk initiatief had
maar er niets mee deed.
In de cruciale fase wist Reinier met zwart
het initiatief over te nemen en een pion en
kwaliteit buit te maken. Normaal weet Rei
nier dit voordeel wel naar winst te voeren,
maar in de uitvluggerfase in grote tijdnood
liet Reinier zich trucken door Bonne en
kwam niet verder dan remise, een genereus
gebaar van Bonne die, als hij het echt had
gewild. Reinier door de klok had kunnen
jagen.
Onderstaand de uitslagen van de 20e ronde.
Piet Speelman - Albert Schaefer0-1
Andy Cook - Johan Oomkes 1-0
Adam v. Huizen - Willie Tanis - Koole 1-0
Willem-Jan Tanis - Gert-Jan Zonneveld 0-1
Krijn van der Wende - Peter Derrez .rem.
Hans van Meenen - Hans van Esveld .rem.
Kees v.d. Nieuwendijk - Jaap Santifort rem.
Jan Verzijden - Maart Breen 1-0
Peter Klink - Eeuwit Santifort1-0
Frans Troost - Arie Baas rem.
Bonne Faber - Reinier van der Wende .rem.