Overdenking uit de Heilige Schrift Zaterdag avond- jeugdwerk ^evaMgeHeM iMdetalga Cursus verschaft inzicht in Idassieke muziek Prijswinnaars Eilanden Nieuws puzzels Clementijn kiedingverkoop EIIMIDBrf-tllEUWS HET ^ÖJKVENSTER Kan religie mensen verenigen? Huis-aan-huis-collecte Gemeente Goedereede SEAT Altea Autobedrijf Jan van Dijk Sportavond met ZAJW 10 Blik op kerk ^^y en samenleving ij - Bevrijdingsdag - Bindingsdag KUlEBELHOCiT iFtffff mi 6R0BN namn maitOM EEN KRENTENVIEÓÖE? OOHZEN STOFOEK Het heil van de mens op het oog Bewogenheid over de mens Ontmoeting met een mens. Mens - kind van Adam Je rijdt 'm al vanaf 19.875,- ,^„^J?T auto etnoaon Edisonweg 9, 3208 KB Spijkenisse, (0181) 62 49 00 Daltonweg 18, 3225 LR Hellevoetsluis, (0181) 33 00 22 www.janvandijk.nl .od- Hen'- G Gen Gem. Nieuwe Tonge 1fa.iga.-<rilogie deel Z I PAGINA 5 VRUDAG 11 FEBRUARI 2005 Met Bevrijdingsdag is het in ons land al jaren tobben. Van 1945 af, het jaar waarin er een einde kwam aan de Duitse tirannie, is 5 mei gevierd, maar je moet niet vragen hóe! De één beschouwde het als een nationale feestdag, de ander wilde er een gewone werkdag van maken. Juist in het bedrijfsle ven heerste er geen eenstemmigheid. In sommige zaken werkte men gewoon door, bij anderen was 5 mei een verplichte vrije dag. Tenslotte had de regering er iets op gevonden; één keer in de vijfjaar zou 5 mei een nationale feestdag zijn, dan hadden alle werknemers dus vrijaf, en de andere vier jaar zou er gewoon worden doorgewerkt. Inmiddels zijn we er al een beetje aan gewend geraakt dat de eerste week van mei voor de scholen als een soort vakantieweek geldt. Het ligt ook wel voor de hand: 30 april is Koninginnedag, soms valt 5 mei nog in dezelfde week, het kan ook gebeuren dat het in die tijd Hemelvaartsdag is. Zo komen alle feestdagen achter elkaar. Steeds vaker wordt de vraag gesteld of we dóór moeten gaan met de viering van 5 mei als Bevrijdingsdag. Die vraag is ook wel begrijpelijk. Dit jaar zal het zestig jaar gele den zijn dat er een einde kwam aan de Duit se bezetting. Dat betekent dat de generatie die dat heeft meegemaakt, nu bij de senioren behoort en er met verloop van tijd niet meer zal zijn. Dus geen Bevrijdingsdag meer in de toekomst, want de jongeren kunnen zich daar toch niets bij voorstellen, is het ene argument. Wél vieren, roept het andere kamp, want ook de jongeren moeten blijven herinnerd worden aan de verschrikkeüjke jaren van de oorlog en de bezetting. Aan deze discussie meende ook mevrouw Verdonk, minister van Integratie, een bijdra ge te moeten leveren. Haar voorstel is om de 5e mei ook in de toekomst te vieren, dan niet alleen als Bevrijdingsdag, maar ook als de Dag van de Binding. Zij schijnt daarmee te bedoelen dat er op deze manier meer toena dering komt tussen Nederlanders en alloch tonen. Het is de grote vraag of die verwijdering tus sen eigen mensen en de toenemende groep buitenlanders bestddt. Maar het is een nóg grotere vraag of die verwijdering op te hef fen is door het instellen van een Dag van de Binding. Bij Bevrijdingsdag - ook al is het lang geleden - kunnen vele mensen zich nog iets voorstellen, maar wat ligt er ten grond slag aan zo'n Dag van de Binding? Zou dat iets veranderen aan de mening die wij Nederlanders over de buitenlanders hebben, of omgekeerd? Het is een typisch Nederlandse gewoonte om alles wat oud en vertrouwd is, af te schaf fen en lang bestaande tradities overboord te gooien. Hoewel - Leiden viert nog steeds het ontzet, hoewel dat reeds in 1547 plaats had. En ik heb nooit gehoord dat de inwo ners van Leiden van die dag éf willen. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Ik heh vaak last van een vervelende kriebel- hoest. Nu heb ik veel hoestmiddeltjes gepro beerd, maar geen enkele helpt. Weet u iets? Antwoord: U kocht precies de verkeerde preparaten, zoals bijv. combinaties van enkele stoffen, waarvan het ene het ophoes ten vergemakkelijkt en het andere dit weer tegengaat, of middelen met efedrine dat de luchtwegen moet verwijden, maar bij lage dosering niet helpt en bij sterkere dosering slapeloosheid of hartkloppingen kan veroor zaken. Adem wat stoom in bij een ketel kokend water (niet te dichtbij natuurlijk) of vraag bij een apotheek een middel met nos- capine, dat de hoestprikkel dempt. Verstuif zonodig wat vocht in de kamer waar u werkt. Blijft u nog een week hoesten, raadpleeg dan uw huisarts. Kun je plakjes gekookte lever, die groene randjes en plekjes vertonen, nog wel opeten? Of moet je ze weggooien? Antwoord: Gekookte lever kunt u in een goed afgestelde koelkast (dus bij een tempe ratuur tussen 1 en 6° C) twee dagen goed houden. Beginnen de randjes binnen die tijd groen te kleuren, dan is er niets aan de hand, maar na twee dagen koelkast kunt u er beter niet meer van eten. Waar komt het gebruik vandaan om de kraamvrouw een enorm (soms meterlang) krentenbrood te bezorgen? Antwoord: In de streken waar dat traditie is, zal het een overblijfsel zijn van een heidens ritueel, waarbij dank gebracht werd aan de goden voor het geschonken kind. Dat gebeurde mogelijk met een offer in de vorm van spijs en drank, waarmee men het welzijn van moeder en kind afsmeekte. Later speel den menslievende motieven mee: men wilde het jonge paar graag helpen en lekker eten was duur, dus bezorgde men de kraamvrouw gezamenlijk wat proviand. Dat men krenten brood koos, ligt voor de hand. Het was een feestelijk gebaJc, dat de burger slechts zelden at. De krenten hebben geen symbolische betekenis. Die verschenen pas in de 17de eeuw op het platteland. Maar de geboorte van een kind was wel de gelegenheid bij uit stek om elkaar te treffen. De familieleden kwamen, op hun zondags gekleed, gezamen lijk op kraamvisite (kroamschudden) en voerden een platte wagen of ladder mee, waarop de wegge die soms tot anderhalve meter lang was. De gelukkige vader mocht het brood aansnijden en begon vaak in het midden, om de belangrijkste aanwezigen geen kapje maar geUjk een flinke snede te kunnen aanreiken. Maar elke streek en vaak iedere buurt kende bij de kraamvisite weer haar eigen tradities. Denk maar aan de kroamschuddemand, de pakjesboom, kan deel, beschuit met muisjes, enz., enz. Aan mijn donzen dekbed hangt een label met o.m. de waarschuwing dat men het niet in de zon mag luchten. Waarom mag dat niet? Antwoord: U mag het natuurlijk wel luch ten, maar niet in de zo'n hangen, omdat de veertjes dan langzaam door de zonnestrahng zouden verteren. Het zelfde gebeurt trou- GOEDEREEDE - Op maandagavond 31 januari vond de laatste les van de cursus 'Herkennen van stijlperiodes in de klassieke muziek' plaats in vereni gingsgebouw 'Oostdam'. Deze was georganiseerd in samenwerking met de Kunststichting Goedereede. Annelies Breen en Hans Dammers hebben lief hebbers van klassieke muziek in deze cursus inzicht gegeven in de verschillen tussen stijlperiodes van 1600 tot 1950. In negen lessen werden, aan de hand van muziekvoorbeelden en informatie over het leven en werken van enkele toonaangevende componisten, de ver schillen tussen barok, klassiek, roman tiek en 20e eeuw besproken. De eerste avond werd hoofdzakelijk besteed aan enkele eenvoudige theoretische muziek begrippen. Vervolgens werden aan elke stijl periode twee avonden gewijd waarbij de aandelen tekst en muziek ongeveer gelijk verdeeld waren, wat heel wat planning van de docenten heeft gevergd. Het was de tweede keer dat Annehes en Hans deze cursus in Goedereede gaven. Bei den zijn gepassioneerde muziekliefhebbers, die al bijna hun hele leven klassieke muziek beluisteren. Hans 'verstaat de taal van de muziek', zoals hij het zelf uitdrukt. En Annelies 'spreekt' haar ook: ze bespeelt de hobo. Na haar studie muziektheorie aan het conservatorium werd Annelies gevraagd les te geven aan de Westvoomse Volksuniversi teit. Sinds drie jaar verzorgt ze, samen met Hans, muziekcursussen 'Hans heeft veel ervaring als cursusleider in het bedrijfsle ven, vooral in zijn functie als organisatiead viseur. Ze vullen elkaar uitstekend aan. Annelies houdt zich meer inhoudelijk met de cursus bezig, bij Hans ligt de nadruk meer op de structuur van het geheel. Ook qua smaak verschillen ze. De voorkeur van Annelies gaat uit naar de klassieke periode, terwijl Hans de romantiek en het expressionisme prefereert. Zo hebben ze ook de cursus verdeeld. Aime- lies doceert de eerste twee periodes, Hans de laatste twee. Wat ze gemeen hebben, is de passie voor muziek, die ze graag met ande ren willen delen. Ze zijn van mening dat, hoe meer je van muziek weet, hoe meer je er van kunt genieten. Zelf zijn ze ook nog altijd bezig hun muziekkennis te verdiepen. Zo bezoeken ze jaarlijks het Orlando festival in Limburg, waar ze al tientallen masterclasses hebben bijgewoond. Ze zouden graag zien dat er meer aandacht kwam voor kamermu ziek. Volgens hen zijn er heel veel goede muzikanten, maar te weinig luisteraars. En omdat kennis ïbijdraagt aan de waardering voor klassieke muziek, zou Hans graag, bij voorbeeld door middel van lezingen met muziek, specifieke onderwerpen wat verder uit willen diepen. Religie wordt vaak niet gezien als eenheids- bevorderend, maar vaak geassocieerd met geweld en verdeeldheid. Terwijl sommige religies elkaar bestrijden, hebben andere te maken met interne ruzies. Ook op Flakkee zijn kerken verdeeld geraakt door aanhou dende discussies over leerstellige zaken. Vanwege deze verdeeldheid vragen velen zich af: hoe kunnen kerken mensen vereni gen als ze haar eigen leden niet kan vereni gen? Dit onderwerp wordt op maandag 14 februari om 21.00 uur besproken in het pro gramma 'Ontwaakt Radio' op Radio Flak kee. De presentatie is in handen van Marjan van Peperstraten. Dinsdag om 16.00 uur wordt het programma herhaald. wens als u zo'n dekbed te dicht bij een ver warming hangt. Dat geeft een nooit ophou dende bron van fijn stof en dat is erg onge zond en kan bij gevoeUge mensen irritatie van het slijmvlies van mond, neus en longen veroorzaken. "Want Hijzelf wist, wat in de mens was Johannes 2 25b "En er was een mens uit de Fari zeeërs, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden Johannes 3:1 Het gaat in het werk van kerk en zending om de eer van God en onlosmakehjk hiermee verbonden om het heil van de mens. Dit wordt duidelijk geïllustreerd in de ontmoe ting met Jezus binnen het raam van onze tekst. De Heere Jezus treffen we in Jeruzalem aan. In het huis van Zijn Vader, de tempel was het een puinhoop. Hij heeft orde op zaken gesteld. De mensen die dit aanschouwd heb ben, zijn onder de indruk van Zijn tekenen en wonderen. Daarom geloven ze in Hem. Echter, dit is niet het echte geloof, niet het vaste vertrouwen in de Heere Jezus. Het gaat hen om de tekenen en wonderen. Het gaat hen niet om de persoon van Jezus. De Hei land onderkent het onechte van dit geloof. Hij is niet teleurgesteld. Onze eerste tekst zegt immers: 'want hijzelf wist, wat in de mens was'. Dat is wat! Wat voor vreemde duistere gedachten gaan er niet in ons om? Welke snode plannen? Gelukkig dat een medemens onze gedachten niet kan lezen. Zondige gedachten, die ons schuldig maken voor God. Wie de krant leest en berichten volgt, leest en ziet hoe gedach ten tot uitdrukking komen in daden. Moord en doodslag, echtbreuk en stelen zijn aan de orde van de dag. Wat een wonder, dat de Heere Jezus met zulke mensen van doen wil hebben. Hij legt contacten met zulke mensen. Hij schrijft ze niet af. In tegendeel. Hij richt zich op zuUce mensen, onverschillig waar ze wonen, welke taal ze spreken, welke huids kleur ze hebben. Hij is met innerlijke ontfer ming bewogen. Johannes stopt niet met zijn beschouwing over de mens in hoofdstuk 2. Hij concreti seert en tekent een mens. Het is Nicodemus. Hij heeft zich aangesloten bij de Farizeeërs. Deze groepering in het Joodse volk denkt in het Koninkrijk van God te komen door het trouw onderhouden van de geboden. Punctu eel werden de geboden in acht genomen. Zelf hadden zij het aantal geboden en verboden fors uitgebreid. Nicodemus was ook hd van de Hoge Raad en van het Sanhedrin. Hij was leraar van de wet, rabbi. Ondertussen zouden we vergeten dat hij gewoon mens was met al zijn aanzien en geleerdheid. Wij zien vaak op tegen hoog waardigheidsbekleders, tegen mensen met titels. De Heere Jezus prikt door alle titels heen en ziet hem als mens. Mens, een kind van Adam, een zondig mens. Zo kijkt de HEERE naar ons. Zondaar. Nicodemus, een hoogstaand kerkelijk figuur. Toch zondaar. Het was niet vleiend voor Nicodemus om zo voor het voetlicht gehaald te worden. Hij was bekend met de dienst van God, maar het eigenlijke waar het om draai de, kende Hij niet. Het echte geloof, het ware vertrouwen was hem vreemd. Hij geloofde in zijn prestaties, in het keurig onderhouden van de wet, de geboden vai) God, om zo gunst, genade bij God te ontvangen. Het is niet vleiend voor kerkmensen om 'als mens' getypeerd te worden. Mens, dat is kind van Adam. Een mens moet wederom gebo ren worden. Het zijn voor kerkmensen over bekende woorden. Zonder wedergeboorte zal niemand God zien. Verloren gaan! Nieuw leven De wind van de Geest gaat blazen. De wind van de Geest die door het Woord werkt. Nicodemus moet blijven luisteren naar het Woord. Zo blaast de wind van de Geest. Zo wordt een mens zondaar en wedergeboren tot een levende hoop, door de opstanding van Christus. (wordt vervolgd) Ds. T.W. van Bennekom, Sommelsdijk Heel veel inzendingen - meer dan 700(1) - heeft onze redactie in de achterliggende weken mogen ontvangen als oplossing van de puzzels in onze Kersteditie en onze Oude- jaarseditie 2004. Onderstaand geven wij u de oplossingen én de getrokken prijswinnaars. Mammoetpuzzel Kerst Van deze puzzel luidt de juiste oplossing: 'Een goede kerst en een gelukkig nieuw jaar, 9at wensen we elkaar!' De prijswinnaar is: mevrouw A.C. Driesse- Klaprauts, Prinsesselaan 5 te Sommelsdijk. Monsterwoordzoeker Kerst Van deze puzzel luidt de juiste oplossing: 'Kerst geeft mensen moed' De prijswinnaar is: mevrouw R. Boogert- den Boer, Lange Achterweg 40, Oosterland. Mammoetpuzzel Oud en Nieuw Van deze puzzel luidt de juiste oplossing: 'Wij wensen u veel geluk en gezondheid in ^et nieuwe jaar'. De prijswinnaar is: Dirk Koppenol, Looheul 14, Goedereede. De prijswinnaars hebben een boekenbon ter waarde van 12,50 ontvangen. In de week van 14 t/m 19 februari wordt er een huis-aan-huis-collecte gehouden in de gemeente Goedereede. Deze collecte wordt gehouden door de bekende Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK). De SDOK verleent sinds 1966 hulp aan de verdrukte christenen in alle delen van de wereld. Ook is zij actief in het voormalige Oostblok. Verspreiding van christelijke lec tuur, hulptransporten, hulp aan straatkinde ren, onderwijsprogramma's, sponsoring van gezirmen en voorgangers zijn onderdelen van het werk. De SDOK heeft door heel Nederland ruim 30 afdelingen, die zich bezig houden met projecten in Oost-Europa. Daarnaast zijn er vele contactpunten, die onder andere kleding verzamelen. Maande lijks gaan er vier tot zes hulptransporten naar Roemenië, Albanië en Oekraïne met de SDOK-vrachtwagen. Als er in deze week een collectant(e) bij u aan de deur komt, zal hij/zij u vragen om een (kleine) gift voor de opvang van de straat kinderen in Roemenië en India. Mocht u de collectant missen, dan kunt u ook een gift overmaken op Rabobanknummer 38.52.87.445 t.n.v. Stichting De Onder grondse Kerk te Gorinchem o.v.v. 'Opvang straatkinderen'. Voor meer info kunt u bel len naar het hoofd Voorlichting en Fonds werving, de heer T.W. Kruithof, tel.: 0183 - 561186. seat.nl Op zaterdag 19 februari is er weer zaterdag avondjeugdwerk van de Hersteld Hervorm de kerk te Nieuwe Tonge. We hopen een sportavond te houden in de sporthal aan de Kerkstraat. De avond begint om half 8. Ver geet je sportkleding niet! De entree bedraagt 1 euro. Zet ook alvast 19 maart in je agenda, want dan hopen we te gaan schaatsen in Breda. Groeten van de zaterdagavondwerkcommissie NIEUWE TONGE - In het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente aan de Oranje straat te Nieuwe-Tonge wordt maandag 14 februari een Clementijn kiedingverkoop gehouden met de nieuwe voorjaarscollectie. Er is leuke dames- (mt. 36-56) en meisjes mode (mt. 104-188), met onder andere de nieuwe modellen rokken. Ook voor jongens- kleren kunt u bij de kiedingverkoop terecht. De verkoping duurt van 19.30 tot 21.00 uur. U bent hartelijk welkom en kunt vrijblijvend komen kijken. -31- Totdat het donker wordt, zoeken ze het hele kamp af. Maar de bewuste mandfles wordt niet gevonden. In het vertrek van Franz zijn allen weer druk aan het werk. Buiten hollen wachtsoldaten heen en weer. Lui tenant Igorowitsj jaagt de mannen op als een herders hond de kudde. 'Wat is er toch aan de hand? Kijk die lui eens druk in de weer zijn!' merkt Rupert Reinhardt op. Enkele maats voegen zich bij hem en gezamenlijk kij ken ze naar de drukdoenerij buiten. 'Het lijkt wel of ze iets aan het zoeken zijn.' Karl-Heinz, die zich tot nog toe wat op de achtergrond heeft gehouden, komt er bij staan en mompelt: 'Ja, je hebt gelijk, het lijkt inderdaad of ze iets zoeken.' De tijd heelt alle wonden; een wijsheid die ook in Rus land geldt. De kwestie met de verdwenen wodka wordt door belangrijker dingen naar de achtergrond gescho ven, want toen men in de meest letterlijke zin van het woord, het hele kamp op z'n kop had gezet en zelfs de plennies geducht onder handen had genomen, toen moest men wel aannemen dat er een misverstand in het spel was. De ambtenaren van het vervoerswezen zou den de drank wel via een of ander duister kanaal heb ben laten verdwijnen. 'In Rusland kan men zelfs geen ambtenaar meer ver trouwen. Ze moesten die kerels stuk voor stuk naar een strafkamp sturen.' Dat zei commissaris Boetiloff, toen al het zoeken vruchteloos bleek. 'Ze hebben zich aan onze rantsoenen bezat, de kerels.' Dat is de stellige mening van kolonel Iwan Sokorsky. Hiermee is het incident gesloten. Franz staat voor een grote tekentafel, waarop met lij nen en strepen een machine wordt ontworpen. Het valt niet mee, daar het construeren van zoiets eigenlijk bui ten zijn kunnen valt. Maar het systeem is vrij eenvou dig, zodat hij ervan overtuigd is, dat met enige moeite zijn ontwerp zal slagen. Ergens in een van de werkloodsen is onder leiding van Karl-Heinz de werkploeg bezig met het maken van palen in verschillende lengte, die later nog in verschil lende kleuren geschilderd moeten worden. Het is die dag dat Hans Pinter op het bureau van de kampcommandant, kolonel Iwan Sokorsky, moet komen. Een bezoek bij de hoogste in rang beleeft zelfs maar zelden een Rus, vandaar dat Hans zich allesbe halve op zijn gemak voelt als hij door een jonge offi cier wordt gehaald. Hans, die op dat moment in zijn werkruimte een oud horloge repareert, kijkt de Rus met vragende blik aan. 'De naar de commandant?' 'Ja, opschieten, dawai.' Achter de jonge luitenant aan loopt hij over het kamp terrein, tussen de enorme sneeuwhopen door, naar de commandantura. De luitenant gaat hem voor in de kamer van de kolonel, na eerst beleefd geklopt te heb ben. De bromstem van de kolonel roept, dat ze binnen kun nen komen. 'Zo, jij bent er?' 'Jawohl, kolonel.' Hans staat stram in de houding en antwoordde de kolonel alsof hij voor een Duitse generaal stond. De kolonel, die de verwarring van de jonge man ziet, glimlacht. Hij staat op van zijn bureau en loopt naar de kast, waarin ook zijn beschadigde zilveren roos was opgeborgen. Uit de kast haalt hij een plat vierkant kist je met metaalbeslag, dat er volgens Hans nogal gewichtig uitziet. 'Jij moet mijn roos maken.' 'Jawohl kolonel.' Nog altijd staat hij stijf in de houding. Met een armzwaai beduidt de Rus dat hij op z'n gemak kan gaan staan en legt meteen het kistje voor zich op het grote bureau. Hans ziet dat het verzegeld is geweest, wat de zaak nog gewichtiger maakt. 'Hierin zit alles om roos te maken'zegt de kolonel ter wijl hij één voor één de sloten losknipt en het deksel openslaat. Hans doet een paar stappen naar voren en kan zijn ogen bijna niet geloven, als hij ziet dat het kistje de fijnste zilversmidgereedschappen bevat. Zelfs een loupe voor het heel fijne werk zit erin. Verder doosjes met kettinkjes van zwaar zilver en plaatjes waaruit heel veel sierwerk gemaakt kan wor den. Dit moet een vermogen gekost hebben, denkt Hans, werkelijk geïmponeerd bij het zien van al die prachti ge dingen en het doelmatige gereedschap. 'Is dit goed om roos te maken?' Hans knikt bedeesd dat dit het geval is. 'Jij meenemen en roos maken', zegt de kolonel terwijl hij het kistje sluit. Hans knikt en neemt het in ontvangst. 'Wanneer moet ik er aan beginnen, kolonel?' 'Direct. De wil de roos zo spoedig mogelijk klaar heb ben. Straks als de winter over is en de trein gaat rijden, ga ik met verlof. Dan wil ik de roos meenemen voor Alja, met wie ik ga trouwen.' De kolonel glimlacht voldaan en is in gedachten bij de vrouw met wie hij dit voorjaar in de echt zal worden verbonden. De zilveren roos zal hij geven als teken van trouw en bewijs van zijn liefde. Hans staart de man bedenkelijk aan, maar is wel zo verstandig op de woor den van de kolonel niet verder in te gaan. Immers, een Duitser heeft niet het recht zich te bemoeien met het leven van een Russisch officier, ook al laat de man zich een ogenblik gaan bij de gedachte aan zijn geliefde. Tien minuten later is hij weer alleen in zijn werkruim te en bekijkt nu op z'n gemak wat de kist allemaal bevat. Het is nog veel meer dan hij op het eerste gezicht vermoedde. Met een beetje handigheid en de nodige fantasie is met dit materiaal wel wat te versie ren, daarvan is de plenny Hans Pinter overtuigd. Hij gUmlacht veelbetekenend. Als horlogemaker verricht hij wonderen bij de Russen. Nu hij deze spullen heeft zullen ze helemaal aan zijn voeten gaan liggen. Voorzichtig wordt het gereedschap uit de kist gehaald en aan de wand gehangen, waar hij het voor gebruik zo kan pakken. Meer uit nieuwsgierigheid om te zien waartoe hij in staat is, dan om te werken, knipt hij een smal strookje zilver van een plaatje en begint dat met een heel klein hamertje te bewerken. Het resultaat overtreft zelfs zijn stoutste verwachting. Er ontstaat een minuscuul hartje, omgeven door twee ineengestrengelde handen. Hans bekijkt zijn werk met verwondering. Creatief is hij altijd geweest, maar dat hij tot zoiets in staat is, nee, dat had hij van zichzelf niet verwacht. Lang bekijkt hij zijn werk en ontdekt dan dat er nog wel iets aan te verbeteren is. Met zijn nieuwe gereed schap brengt hij hier en daar nog een correctie aan. Verdiept in zijn werk merkt hij niet op dat de deur ach ter hem opengaat en een grote man het vertrek betreedt. Pas als een schaduw over hem valt, schrikt hij overeind en staart in het glimlachende gezicht van kolonel Iwan Sokorsky. Zoals een gevangene betaamt, springt hij overeind en gaat in de houding staan. {wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 5