Geen nieuw donorsysteem e t J) i e Bevolkingsonderzoek baarmoederlialskanker Eiaa)ndelijk nieuws PREDIKBEURTEN Kortingskaartjes voor AutoRAI Graven Benefietconcert voor LCH patiënten Afsluiting project Kamstjatka EIUMIDEII-tllEUWS EIIIII1DEI1-I1IEUW5 ANWB Tip van de week: Bij Calvijn in de leer Er zijn donoren nodig W. H. Velema Zondag 13 februari 2005 Waarom dit onderzoek? Hoe verloopt dit onderzoek? VRUDAG 11 FEBRUARI 2005 Geen verandering in het systeem De Kamer heeft gesproken. Het donor systeem wordt niet veranderd. Tot heden kunnen organen alleen overgezet worden als patiënten ol' hun nabestaanden toestemmen in transplantatie. Over deze regeling heb ik in het verleden al eens geschreven. Er kwamen echter te weinig organen voor transplantatie ter be schikking. Daarom is door Kamerleden voorgesteld een ander systeem in te voeren. Dat wordt genoemd het Actief Donor Registratiesys teem (ADR). Deze regeling komt erop neer dat mensen donor zijn, als ze drie keer niets van zich laten horen. Men kan zich aan het doneren van organen onttrekken door ken baar te maken dat men er niet in toestemt dat eigen organen (welke ook) worden getrans planteerd. Met deze nieuwe regeling verwacht men meer organen beschikbaar te krijgen, ofschoon dat in het buitenland niet het geval is. Niettemin heeft de Kamer dit voorstel afgewezen. De oude regeling blijft van kracht. Organen mogen bij het leven of na het sterven alleen getransplanteerd worden als de persoon in kwestie dan wel zijn nabe staanden daarvoor toestemming hebben gegeven. We blijven in Nederland er van uit gaan dat er echt gedoneerd moet worden; dus geen stilzwijgende toestemming met daarop volgende toeëigening van iemands organen door de samenleving. Integendeel, van geval tot geval moet er een ja gegeven worden van de zijde van de donor, of diens nabestaanden. Het blijft gaan om echte donaties. Dat wil zeggen: welbe wust geschenk door het besluit om af te staan. Voor dit Nederlandse syteem heb ik de jaren door, ook wel in 'Eilanden-Nieuws', gepleit. Het is een misvatting dat de samen leving eigenaar zou zijn van iemands orga nen na diens dood. De persoon in kwestie of zijn (haar) nabestaanden hebben het recht ja i"ii' of neen te zeggen op het verzoek van dona tie. Ik zal alle argumenten tegen het (nu afge wezen) voorstel om stilzwijgend donor te zijn, niet weer ophalen. In het verleden ben ik daarop in details ingegaan. Dat het systeem van echt vrijwillig done ren gehandhaafd blijft acht ik van betekenis. Ik wil er wel iets aan toevoegen. Juist met het oog hierop stel ik dit onderwerp nog eens aan de orde. In de afgelopen weken heb ik foto's gezien van patiënten die als zij geen long transplantatie kunnen ondergaan, medisch gesproken binnen enkele maanden zullen sterven. Die gesprekken en televisiebeelden heb ben diepe indruk op mij gemaakt. Je zult als zwaar longpatiënt maar zitten of liggen wachten op donatie door een mens wiens leven ten einde is gegaan. Ik kan me voorstellen datje dan hoopt en bidt dat er iemand zijn long(en) na overlij den ter beschikking wil stellen. Menselijker wijs gesproken betekent dat een verlenging van het leven van deze patiënt. Ik wil er op aandringen dat gezonde men sen zich als donor melden en daarmee mede mensen op een heel bijzondere manier van dienst zijn! Als de vraag klemt of wij dat mogen doen, dus of wij mogen beschikken over onze organen ten dienste van een medemens, na ons sterven, zeg ik met volle overtuiging ja. Bij ons sterven vergaat ons lichaam. Het valt uiteen in wat in mijn jeugd genoemd werd 'de groeve der vertering'. Zouden wij dan niet een medemens mogen dienen met organen die ten dode opgeschreven zijn? Bij wijze van vergelij king herinner ik aan bloedtransfusie, waarin de gedachte van donatie een beslissende rol speelt. Waarom wel bloed afstaan aan een medemens en geen orgaan? Denk u de nood van een medemens in! We moeten over de mogelijkheid van donatie goed nadenken. Ik weet dat somm- migen vrezen dat het sterven bespoedigd wordt om het te doneren orgaan zo goed, zo gaaf mogelijk in handen te krijgen. Welnu, vanuit die vrees is het alleszins gerechtvaardigd de beslissing aan nabe staanden over te laten. Die kunnen in hun toestemming tot donatie de situatie verdis conteren waarin de stervende verkeert. Zij kunnen als duidelijke voorwaarde stellen dat het sterven niet bespoedigd wordt. Het voorgaande betekent dat er met fami lieleden die voor de beslissing komen te staan, nog voor het sterven goed overleg plaatsvindt. Zij moeten weten wat de patiënt in kwestie gewild zou hebben. Ik denk dat ik me niet vergis als ik zeg dat er in tal van families over deze beslissing niet tevoren wordt gesproken. Dan is er niet over nagedacht. Plotseling staan achterblij vende familieleden voorde vraag: transplan teren of niet? Bij alle emoties rondom het sterven is de reactie dan vaak; Neen, dat niet ook nog. Omdat ik zelf tegen het (nu gelukkig afgewezen) systeem van ADR ben, voel ik me gedrongen bij de lezers erop aan te drin gen te overwegen, of zij niet donor zouden willen zijn! Mijn kritiek op het ADR-systeem mag niet opgevat worden als kritiek op het done ren als zodanig. Integendeel, vanuit christelijke barmhar tigheid wil ik daar voor pleiten. Er moeten meer donoren zich melden in Nederland, vanuit bewogenheid met medemensen. Ieder die in twijfel verkeert raad ik aan, zich in te denken hoe een familielid of iemand uit de naaste omgeving er aan toe zou zijn, als hij wacht op donatie terwijl er geen donor beschikbaar is. Als de nood zo dichtbij komt zal men meer doordrongen zijn van de behoefte aan een donor; mag ik ook zeggen: van de chris telijke plicht om een medemens met orgaan donatie te helpen! Om juist dit laatste de lezers op het hart te drukken heb ik het onderwerp nog eens aan de orde gesteld. Men zal begrijpen dat deze klemmende oproep evenzeer kerkleden als niet-kerkJe- den raakt. Hun motivatie zal misschien ver schillend zijn, de gave is dezelfde. Tweede Lijdenszondag OUDDORP - Hersteld Herv. Kerk Dorps- kerk: 9.30 uur onbekend en 18.30 uur eerw. heer G. W. Nijhof, Urk. Ehen- Haëzer: 9.30 uur eerw. heer G. W. Nij hof, Urk en 18.30 uur ds. A. van Wijk, Herkingen - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. C. W. Hoek en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Doopsgezin de Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. H. van Gin- kel. Goes en 18.30 uur ds. H. J. Catsburg, Goes - Hersteld Herv. Kerk 9.00 en 10.45 uur ds. C. Gielen, Middelharnis en 17.00 en 18.45 uur ds. H. v. d. Ziel, Poe- deroijen (ruilbeurt). STELLENDAM - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 uur ds. B. A. Belder, Schelluinen en 17.00 uur ds. L. Wüllsch- leger, Middelburg, bediening Heilige Doop - Hersteld Herv. Kerk 11.15 uur ds. A. van Wijk, Herkingen en 18.00 uur kandidaat A. P. Muilwijk, Kesteren Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. C. W. Hoek. MELISSANT - Hersteld Herv. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. N. P. J. Kleiberg, Vee- nendaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 9.30 uur ds. .J. A. de Boer - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Prot. Kerk in Ned. (Her vormd) 10.00 uur ds. A. Stijf, Zegveld en 18.00 uur ds. G. van Meijeren - Ger. cJir. streeliblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Versctiljning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)4857 36 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: AIgemeen@gebr-dewaaI.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,29; contracttarieven op aanvraag slultingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluUlngstermljn overiydensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar €18,50 Per jaar €36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok, v.m. bediening Heilige Doop - Zieken huis 14.30 uur de heer H. Scheermeijer. HERKINGEN - Prot. Kerk in Ned. (Her vormd) 10.00 uur kand. B. Jongeneel, Alblasserdam en 18.00 uur kand. L. van Rees, Nieuw-Lekkerland - Hersteld Herv. Kerk 9.30 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur kand. B. D. Bouman, Som melsdijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDUK - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. R. W. van Mourik, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. L. de Wit en 15.30 uur Samenzangdienst - Prot. Kerk in Ned. (Exodus) 10.00 uur ds. A. de Vos - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur de heer A. Schrier - CAMA Gemeente 10.00 uur de heer H. ten Voorde. MIDDELHARNIS - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. R. W. de Koeijer, Gies- sendam-Nederhardinxveld - Hersteld Herv. Kerk 9.30 uur ds. J. C. den Toom, bediening Heilige Doop en 16.30 uur ds. C. Gielen - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur kand. P. v. d. Woel - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. G. J. Bruijn en 14.30 uur ds. J. B. de Rij ke. NIEUWE TONGE - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 uur ds. J. Geene, Kat wijk en 18.00 uur ds. J. A. van den Berg, Nieuw Lekkerland - Hersteld Herv. Kerk 9.30 uur ds. U. R. Bijl, Moord recht, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. C. J. P. v. d. Bas, Wou denberg - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Prot. Kerk in Ned. (Her vormd) 10.00 uur ds. G. van Meijeren en 18.00 uur ds. L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gemeente geen opgave. STAD aan 't HARINGVLIET - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. A. Vos, Wijk en Aalburg en 18.00 uur ds. P. Nagel, Vlaardingen - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. N. J. A. van Exel en 18.00 uur ds. Th. de Kok - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. B. J. Oldenhuis en 18.00 uur ds. Koekoek. OOLTGENSPLAAT Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Hersteld Herv. Kerk 9.30 uur kand. B. D. Bouman, Sommelsdijk en 14.30 uur ds. H. van der Ziel, Poederoij- en - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 9.30 uur de heer K. Baas en 18.00 uur ds. F. A. Petter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. L. D, Burger, Waddinxveen. wordt In de Amsterdam RAI wordt van 10 t/m 20 februari 2005 de AutoRAI gehouden, de 'place to be' voor echte autoliefhebbers! Als u geen zin heeft om in de rij bij de kassa te wachten, kunt u alvast in de voorverkoop uw ANWB-entreebewijs kopen. En u hoeft niet alleen niet in de rij, u krijgt ook nog eens 1,50 korting op de toegangsprijs. Reden genoeg dus om alvast uw entreebewijs te kopen bij VVV/ANWB Middelharnis of VVV/ANWB Hellevoetsluis. Voor meer informatie kunt u bellen naar: 0187-484870 of0181-3123I8. Helaas niet de graven van Egmond en Hoorne. Dat was historisch gezien inte ressant geweest. Nee, het was echt gra ven in het domicilie van deze eilandbe woner. Onverhoeds streek de groente karavaan in het inmiddels bekende dorpje neer om binnen de kortste tijd de hele boel overhoop te halen. Een week na aanvang van de werkzaamhe den kreeg een aantal bewoners een brief met summiere tekst en uitleg. Inmiddels waren op onbestemde afstand van elkaar gaten gegraven. Er ontstonden manshoge molshopen en daaruit staken zwarte buizen. Het leek moderne kunst, maar het was techniek. Graafkunde, zogezegd. De grote gaten werden middels een van de Wester- scheldetunnel afgekeken boortechniek met elkaar verbonden. Het water uit de reuzenputten werd met tankwagens afgevoerd. Daarna werden buizen met behoorlijke doorsnee in de gegraven tunnelbuis gestopt. Beter gezegd: getrokken. Daarna kwam er een kink in de kabel. Of Uever gezegd: er kwam geen kabel door de buis. Het trekken van 230Volt-kabels voor huis-tuin-en- keuken verliep van geen kant. Er was inmiddels, i.v.m. de veiligheid, gevraagd om een betere omheining van de werkzaamheden, maar dat was vol gens de deskundigen niet nodig. De klus werd uiteraard dagelijks van alle kanten bekeken, maar toen zette de vorst én een uitzonderlijk slechte plan ning de groenteboer uit Ridderkerk een hak. De al eerder bepleite veiligheids hekken werden onverwijld aangevoerd en de sleuven werden bedekt met ijze ren platen. Een aantal hekken werd korte tijd later door oproerige omwo nenden, die hun nabijgelegen parkeer plaatsen tijdelijk waren kwijtgeraakt, aan de kant gezet. Het praktische pro test, ofwel burgerlijke ongehoorzaam heid, hield niet lang stand. Voor de jaarwisseling stonden de hekken, ver ankerd en wel, weer stevig op hun plaats. Het nieuwe jaar begon hoopvol. Het leek er even op dat de sleuf zou worden dichtgegooid en bestraat. Maar schijnt bedriegt. Er werd steeds verder het dorp in gegraven en de toegezegde termijn van vijftien werkdagen werd ruim schoots overschreden. Sterker nog, de medio december gegraven sleuven moesten open blijven om de kabels voor de rest van het dorp te kunnen trekken. Over de begin december afgesproken termijn van vijftien werkdagen werd niet meer gesproken. Uiteindelijk werd het wegdek begin februari gedicht. Dat is, mild gerekend, zo'n vier werkweken later dan toegezegd. Er kan maar één les getrokken worden uit dit minidra ma, de onthoofding van Hoorne en Egmond is uiteraard van een heel ande re orde. Alhoewel de gemeente M. haar handen in onschuld waste, raad ik haar voortaan haar bevoegdheden te gebrui ken, zodat niet begin december met dergelijke werkzaamheden wordt begonnen. Als een blikje bier op straat niet mag, moet ook de uitvoering van een dergelijk werk vlak voor de winter se feestdagen een HALT worden toege roepen. Zaterdagavond 19 februari wordt in de Triomfatorkerk. Gebroken Meeldijk 150 te Barendrecht een benefietconcert gehouden voor patiënten met de zeldzame ziekte Lan- gerhans Cel Histiocytose (LCH). Naast een concert zal kinderarts/oncoloog van het Sop- hiakinderziekenhuis dr. M.M. van Noesel uitleg geven over deze slopende - en soms dodelijke - ziekte. De opbrengst van de openschaalcollecte is bestemd voor weten schappelijk onderzoek, in de hoop dat een medicijn tegen de ziekte kan worden gevon den. De avond wordt georganiseerd door Gonda Schipper, wiens zoon Marco aan LCH lijdt. Tijdens het concert zullen werken ten geho re worden gebracht door diverse gerenom meerde beroepsmusici. Bijzonder is dat ook Marco zelf zal musiceren. Samen met Saskia Pereira zal hij op de Waldhoorn werken van J.S. Bach en G.F. Handel ten gehore bren gen. Zijn zus Arrianne is harpiste en speelt samen met organist Arjen Leistra. Gonda zelf zingt op ontroerende wijze een aantal aria's uit De Messiah van Handel en Stradel- la. De avond zal verder worden gevuld door een sextet onder begeleiding van Arjen Lei stra. De bezoekers zullen kunnen genieten van werken van Bach, Bruhns, Vivaldi, maar ook van Mchedelov, Nadermann en Tho mas. De aanvang van het concert is 19.30 uur, de zaal gaat open om 18.45 uur. De entree en consumpties zijn gratis. De opbrengst van de openschaalcollecte gaat, evenals van de een malige acceptgiro's, naar de stichting LCH voor verder wetenschappelijk onderzoek. Meer info over de ziekte LCH vindt u op website www.histio.nl. Kamstjatka, een gebied ver weg in het kou de Rusland, heeft al enkele jaren nauwe ban den met Goedereede. Vijfjaar achter elkaar heeft de diaconie van de Hervormde Gemeente garant gestaan voor dit project van Friedenstimme. Een aantal jaren heeft de kerkelijke gemeente haar steentje letter lijk bijgeciragen door het organiseren van een rommelmarkt waarvan de opbrengst voor dit project was. De Diaconie van de Hervormde Kerk heeft in 1999 besloten om een langlopend project met een maximale duur van vijfjaar te steu nen. Hierbij is gekozen voor een project van Friedenstimme. Het project bestaat uit het stichten van een Christelijke gemeente (niet geregistreerde Baptisten) in het GOS (dit is het Gemenebest van Onafhankelijke Staten, voorheen de Sovjet-Unie) en dan met name in Kamstjatka. De eerste jaren was vooral het doel om een evangelist uit te zenden, zodat er contacten gelegd zouden kunnen worden met de plaatselijke bevolking. Daar na was vooral het doel om enkele praktische zaken te verwezenlijken zoals een huis, auto, een rupsvoertuig ('Niwa'), onderhoud gebouwen en dergelijke. Het geld is door middel van een grootse rommelmarkt bij elkaar gebracht. Deze rommelmarkt is op het eiland wel bekend, gezien de massa's mensen die daar elk jaar weer op aflcomen. Deze rommel markt wordt al jaar en dag georganiseerd op de zaterdag voor Pinksteren. Het organise rende comité heeft zich verschillende jaren met man/vrouw en macht ingezet om veel geld op te halen voor dit project. Nu de vijf jaren voorbij zijn zal er een afsluiting van het project plaatsvinden in verenigingsge bouw 'de Ark', Kerkpad te Goedereede. De Diaconie nodigt u van harte uit om de Powerpoint-presentatie van Friedensstimme te komen zien, en om elkaar te ontmoeten als betrokkenen en Friedenstimme. Tevens zal er een boekentafel zijn. Aanvang 20.00 uur; vanaf 19.30 uur is er ontvangst met koffie. De Stichting "In de Rechte Straat' is de instelling die al vele tientallen jaren een plei dooi voert voor het getuigend gesprek met Rome, met de rooms-katholieke kerk dus. Ze geeft maandelijks een gelijknamig blad uit. Gedurende de laatste jaren schreef prof. dr. W. van 't Spijker hierin een serie van vijfentwintig artikelen. Hij behandelde daar in de inhoud van de Institutie, het hoofdwerk van de reformator Johannes Calvijn. Met de aandacht die aan dat boek werd gegeven, ging de Stichting 'In de rechte Straat' terug naar de oorsprong van het gesprek met Rome. Calvijn schreef zijn Institutie immers in het midden van de 16e eeuw, de tijd toen de kerk van de Reformatie in haar eerste jeugd was. Vooral dit boek, zijn hoofdwerk, stelt de thema's aan de orde die toen van belang waren en dat nu nog onverminderd zijn. De Reformatie beleed dat God zonda ren aanneemt, ze rechtvaardigt door Zijn genade alleen, uit het geloof en door het werk van Christus, de Middelaar. Deze belijdenis is nog even actueel. Vandaar dat het goed is dat er opnieuw aandacht is gevraagd voor Calvijn en zijn boek. Prof. Van 't Spijker doceerde vele jaren kerkgeschiedenis en kerkrecht aan de Theo logische Universiteit te Apeldoorn. Hij is een groot kenner van de geschiedenis van de Reformatie. En niet alleen daarvan... De genoemde artikelen werden onlangs in boek vorm gebundeld. Het is een aantrekkelijke uitgaaf geworden, aangevuld met illustrades en een literatuuroverzicht. De vijfentwintig hoofdstukken worden voorafgegaan door een uitvoerige inleiding waarin het leven van de reformator wordt geschetst en een overzicht van zijn werk wordt gegeven. Cal vijn schreef zijn leerboek min of meer naar de volgorde van de Apostolische Geloofsbe lijdenis. Dus eerst wordt ingegaan op de belijdenis aangaande God de Vader, Hij die de Schepper is, de God die in Zijn voorzie nigheid alle dingen bestuurt en regeert. Daarna komt Christus ter sprake, Gods enig geboren Zoon, de Middelaar tussen God en mensen. In dat licht is er ook aandacht voor de mens als zondaar, die Gods Wet heeft overtreden. Het derde grote stuk betreft het werk van God de Heilige Geest. Daarbij komen aspecten aan de orde als het geloof, de bekering, de rechtvaardiging, de verkie zing, het gebed. Het vierde deel van de Insti tutie geeft aandacht aan de 'hulpmiddelen', namelijk de kerk, de sacramenten, maar ook de overheid. Calvijn heeft zijn hele leven aan de Institutie gewerkt. In 1536 verscheen hel als een klein boek, een soort catechismus. Maar toen het in 1559 in zijn definitieve versie op de markt kwam, was het uitgegroeid tot een stan daardwerk in vier 'boeken'. "Vrijwel de gehele hoofdsom van onze wijs heid, voorzover deze voor ware en volko men wijsheid dient gehouden te worden, bestaat in twee delen: de kennis van God en de kennis van onszelf. Maar omdat deze twee met vele banden onderling verbonden zijn, is hel niet gemakkelijk om te onder scheiden welk van de twee aan de ander voorafgaat en uit zichzelf voortbrengt." Zo begint Calvijn zijn bock. Die eerste zin laat al zien waar het Calvijn om te doen is: om het oefenen van de ware wijsheid, dat is: de kennis van God. Echter, zo zegt hij, kennis van God zal er niet zijn, tenzij dat we zelf kennis bezitten. Maar anderzijds: hoe zal ik mezelf kennen zonder God te kennen'.' In dit verband - en op veel andere plaatsen - noemt hij ook de noodzaak van de ware vroomheid. Wat bedoelt hij daarmee? "Vroomheid noem ik de mei liefde verbon den eerbied voor God, die de kennis van Zijn weldaden tot stand brengt." Prof. Van 't Spijker laat het overtuigend zien: Calvijn wenste met zijn Institutie niet anders dan uitleg van de Heilige Schrift. Hij wilde heenleiden naar de Schriften zelf. Daar ging het hem om. Voor hem is de Bijbel het Woord van God, waarvan de inhoud belrekking heeft op het eeuwige heil, namelijk op de vergeving van de zonden en de heiliging van heel het leven. Calvijn is in zijn Institutie ook eerlijk in de tekening wie de mens is: een mens onder de zonde, "die herinnerd moet worden aan de ellendige staat van zijn afzichtelijke schan de." Hij zoekt eveneens naar Bijbelse woor den om te zeggen Wie de Heere is. Een God die om Christus' wil goddelozen rechtvaar digt. "Deze rechtvaardiging behelst twee dingen", zo vat Van 't Spijker samen, "Gods eer moet ongeschonden blijven. Dat motief staat voorop." Maar ook dit: dat het geweien voor God tot rust wordt gebracht, wanneer het rust in de welwillendheid, de genadige gezindheid van God." Veel meer andere thema's komen in dit prachtige boek aan de orde: de eenheid van oud en nieuw verbond, Gods genadige ver kiezing, Gods toorn en Zijn liefde, de gewis- heid van Zijn beloften, etc. Wilt u weten hoe de leer van de Reformatie luidt? Wilt u het als in een notendop onder ogen hebben? Lees en herlees dan dit boek. Laat ik tot slot iets weergeven van wat mij trof toen ik las hoe Calvijn schrijft over het bidden, "leder die zichzelf gereedmaakt om te bidden, dient zichzelf vanwege zijn zon den te mishagen en de persoon en de gezind heid van een bedelaar aan te nemen. En dit kan zonder boetvaardigheid niet gebeuren." Iemand die tot God nadert, zegt Calvijn, dient niet alleen een diepe indruk te hebben van de majesteit van God. Hij moet ook zijn eigen gebrek kennen en dat ook naar waar heid gevoelen. Het is alsof we hier onze eigen Heidelbergse Catechismus horen; "Dat wij onze nood en ellendigheid recht en grondig kennen, opdat wij ons voor het aan gezicht van Zijn Majesteit verootmoedi gen." N.a.v.:Profdr. W. van 't Spijker, Bij Calvijn in de leer. Een handleiding bij de Institu tie. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Gebonden. Géillustreerd. ISBN 90-331- 833-5. 213pag. Prij.s 1H,90. J.M.J. Kieviet In de maand januari van dit jaar worden vrouwen die zijn geboren in het jaar 1945 in de Regio's Voorne-Putten-Rozenburg, de Hoeksche Waard en Goeree Overflakkee opgeroepen voor het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker. Zij worden opgeroepen door de GGD Zuidhollandse eilanden of door hun eigen huisarts. Deel name aan dit onderzoek is gratis. Vrouwen in de leeftijd van 30 tot en met 60 jaar ont vangen eens in de vijfjaar een uitnodiging voor het onderzoek. Vervolgens kunnen zij bij de huisarts een afspraak maken om een uitstrijkje te laten maken. De huisarts is ervan op de hoogte dat de vrouw is uitge nodigd voor dit onderzoek. Als een vrouw niet door haar eigen huisarts onderzocht wil worden, kan zij een afspraak maken bij de Stichting Troinbosedienst en Artsenlabora torium (STAR) te Rotterdam. Het onder zoek wordt daar door een speciaal opgelei de doktersassistente uitgevoerd. Het tele foonnummer van deze stichting is 010 2890250. Is een vrouw reeds onder behan deling bij een gynaecoloog, dan kan het onderzoek ook worden uitgevoerd door de gynaecoloog. Als een vrouw niet wil of kan deelnemen aan dit onderzoek, dan kan zij het antwoordfor mulier terugsturen naar de GGD. Dit formu lier is bijgevoegd bij de uitnodigingsbrief. Hierop kan de reden van 'niet-deelname' worden ingevuld. Door middel van een eenvoudig onderzoek kan een voorstadium van baarmoederhals kanker worden ontdekt, zelfs voordat een vrouw klachten heeft. Bij ontdekking in een vroeg stadium is genezing bijna in alle gevallen mogelijk. In de baarmoederhals kunnen in de jaren veranderingen optreden, die kunnen leiden tot baarmoederhalskan ker. Door eens in de vijfjaar een onderzoek te laten doen is het mogelijk deze verande ring op tijd te ontdekken en kan baarmoe derhalskanker worden voorkomen. Daarom is sinds 1985 het bevolkingsonderzoek baar moederhalskanker in Nederland ingevoerd. Na invoering van dit bevolkingsonderzoek is het aantal vrouwen dat baarmoederhalskan ker krijgt, verminderd naar ongeveer 750 vrouwen per jaar. Bij de uitnodiging zit een laboratoriumkaart en een folder met nadere informatie. Nadat de vrouw de uitnodiging heeft ontvangen maakte zij een afspraak met haar huisarts, haar gynaecoloog of met STAR. Op de afgesproken datum neemt zij de laboratori umkaart mee. Voorafgaand aan het onderzoek stelt de arts een aantal vragen die van belang kunnen zijn voor het onderzoek. Als de vrouw op de onderzoeksbank ligt, kijkt de arts naar de baarmoedermond en neemt met een spateltje wat slijm weg. Het uitstrijken duurt enkele minuten en is meestal pijnloos. Het slijm wordt op een glaasje gedaan en wordt ver volgens samen met de laboratoriumkaart van de vrouw naar het laboratorium opgestuurd. De huisarts spreekt met de vrouw af hoe zij de uitslag te weten komt. Soms moet het uit strijkje opnieuw worden gedaan omdat het uitstrijkje technisch niet goed is gedaan. Ook kan verder onderzoek nodig zijn omdat bij voorbeeld een onschuldige ontsteking is ont dekt. Een afwijkende uitslag hoeft niet auto- matisch baarmoederhalskanker te betekenen. De GGD Zuidhollandse Eilanden coördi neert het bevolkingsonderzoek. Adresgege vens krijgt zij via de gemeentelijke basisad ministratie, (jegevens kunnen worden uitge wisseld met de informatiesystemen van de huisartsen. Op deze uitwisseling en registratie van gege vens is de Wet Bescherming Persoonsgege vens van toepassing. Als vrouwen hier bezwaar tegen willen maken of meer willen weten kunnen zij de GGD bellen. Op werk dagen van 9.00 tot 14.00 uur is een mede werker van de GGD bereikbaar op telefoon nummer: 018165 24 41.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 2