De vloedgolf tt\)itk PREDIKBEURTEN Crimetoerisme Dromen Cursus tekenen voor beginners Marian van Kempen lEUWS EIIAI1DEI1-I1IEUW5 In memoriam: (1918-2005) De last van veel geluk God en de vloedgolf Reacties in het rampgebied Geen verband met God? Het boek Openbaring Mensen in het Oosten erger zondaren? De boodschap van de Kerk W. H. Velema Zondag 30 januari 2005 U wilt UW complete huisstijl gedrukt hebben? PAGINA 2 l^ltijDAG 28 JANUAM 2005 Er staat een simpele titel boven dit artikel. De lezer begrijpt dat wat aan de orde komt, niet zo simpel is. Naar de aard van deze rubriek schrijf ik meer achteraf bezinnend dan acuut becom mentariërend. Ik geef er de voorkeur aan te spreken over vloedgolf in plaats van over zeebeving of aardbeving. Laat ik duidelijk mogen zeggen: Het gaat mij om de vraag hoe wij de relatie tussen God en de vloedgolf moeten zien. Heeft God ermee te maken? En zo ja, wat wil Hij daar door tot ons zeggen? Dat deze vragen bij ons bovenkomen is niet verwonderlijk. Wie zijn leven in Gods hand weet, kan er niet aan voorbijgaan dat ook de vloedgolf met God te maken heeft. En vooral omgekeerd, dat God met de vloedgolf te maken heeft. Het heeft mij getroffen dat christenen in het rampgebied er niet voor terugschrikken, Gods hand in de vloedgolf aan het werk te zien. De kranten melden het nog nauwkeuri ger: In het Oosten zijn er vele christenen die de vloedgolf en alles wat hij teweeg brengt, als een oordeel van God zien. Let wel, dat zijn juist degenen die getroffen zijn, vaak zwaar getroffen zijn en verliezen hebben geleden! Zij spreken over een oordeel van God. Wij in het Westen En wij hier in het Westen? Als ik reacties in de kranten en in andere media hoor, dan zijn er mensen die van een relatie tussen God en de vloedgolf niets willen weten. Ook christenen behoren tot degenen die elk verband tussen God en de vloedgolf ont kennen. In dit verband van een oordeel te spreken, geeft volgens hen al helemaal geen pas. Zouden de getroffenen erger gezondigd hebben dan wij hier in het Wes ten? Is het niet onrechtvaardig van God dat daar, verdeeld over verschillende landen maar vooral in Indonesië, tesamen twee honderdduizend mensen de dood hebben gevonden? Gaan wij hier in het Westen dan vrij uit? De ontkenning dat God er de hand in heeft is een duidelijk standpunt. Verdedigers van deze gedachte moeten op een andere manier klaarkomen met deze ramp. Men bedenke wat men doet als men het verband tussen God en het natuurgebeuren doorsnijdt. Als men eenvoudig ontkent dat er enig verband is of dat God de hand heeft in het natuurgebeuren. Dan zal men de rela tie tussen gebeurtenissen in ons eigen leven en Gods besturende hand willen en zelfs moeten ontkennen. De conclusie moet dan zijn dat God met dat alles niets te maken heeft. In het boek Openbaring wordt op ver schillende plaatsen gesproken over wat er in de natuur gebeurt als over een oordeel van God over deze wereld. Nu behoort de verklaring van dit boek tot een van de moeilijkste taken van een predi kant. Vooral wel, omdat we geneigd zijn de kalender erbij te halen en de daar aangekon digde gebeurtenissen te houden tegen de klok van de wereldgeschiedenis. Hoe ver zijn we in de geschiedenis? Ik verwijs hier voor met name naar Openbaring 8 en 9, waar de opening van het zevende zegel wordt beschreven. De opening van het zevende zegel Iaat ons zien dat zeven engelen hun bazuin blazen. Dat betekent gericht over en in de schepping. Ik zou niet durven zeggen met welke bazuin we deze vloedgolf in ver band moeten brengen. Ik ben er wel van overtuigd dat deze vloedgolf een signaal uit d ehemel is, waarin zowel een waarschu wing als een oordeel aan onze wereld wordt gegeven. Dat wil dus zeggen: God heeft met deze vloedgolf te maken. De Heere heeft er de hand in. De genoemde en ook andere hoofd- smkken uit het boek Openbaring bevatten een duidehjke boodschap over de hand van God in natourrampen, dus ook in de vloedgolf. Ze zijn een signaal. Ze roepen op tot bekering. Opvallend is het slot van Openba ring 9: "Zij hebben zich niet bekeerd van hun doodslagen, noch van hun venijngevin- gen, noch van hun hoererij, noch van hun dieverijen." (9:21). Een duidelijke aanwijzing dat de in dat hoofdstuk beschreven rampen een oproep tot bekering inhielden. De mensen luisterden helaas niet. Zij verhardden hun hart. Zijn de mensen in het Oosten erger zon daars dan wij in het Westen? Dat zal nie mand durven beweren. Het verdriet over de wereld gaat allen aan, ook degenen die er niet direct door worden getroffen. We zijn een wereldgemeenschap. Dat besef komt ook tot uitdrukking in de wereldwijde hulp verlening. Ook wie zelf geen slachtoffer zijn in de directe zin van het woord, voelen zich geroepen om de getroffenen te helpen. Een besef van wereldwijde verbondenheid. Naar mijn gedachte is dat besef een reac tie - bewust of onbewust - op wat delen van onze wereld (de kosmos) hebben meege maakt. In deze vloedgolf zit een booschap aan heel de wereld. Ieder die er iets van ziet of hoort wordt erdoor aangesproken, ja geroe pen om zich tot God te keren, te bekeren. Dat is de boodschap die de Kerken moe ten laten horen! In alle ernst en bewogen heid. Overigens geen evangelieprediking zonder daadwerkelijke hulpverlening. Dia conaat, apostolaat en pastoraat gaan hand in hand! Juist als we het evangelie in deze geteis terde wereld mogen brengen, zullen we wij zen op onze Heere Jezus Christus. Hij heeft het oordeel gedragen en daarmee de schuld gedelgd. Hij is het Lam, dat Johannes ziet staan als geslacht (Openbaring 5:6). Dus als de Geoordeelde, de Veroordeelde, die juist in het dragen van het oordeel overwonnen heeft. Hij leeft en regeert. In Openbaring wordt ons voorgehouden dat geen mens bij machte is om de boekrol te openen of haar zegels te verbreken (Openbaring 5). Dan komt het Lam. Hij verbreekt de zegels en Hij brengt de wereldgeschiedenis tot haar vervulling en voleinding. In deze weken van nood, verdriet en angst, zo vol van vragen in veler hart, weet ik maar één houvast. U kunt ook zeggen: één antwoord. Ga naar Jezus Christus en vertrouw uw leven toe aan Hem, verwacht van Hem hulp en kracht. Keer u tot Hem. Bekeer u tot Hem. Dat is de boodschap die gelovigen uit de zwaar getroffen gebieden ons voorhouden! Christus regeert. Hij volvoert Zijn plan, door de oordelen heen. Dan heb ik niet op alle vragen een antwoord: voor anderen niet en voor mijzelf niet. Ik weet wel. Wie regeert en Zijn plan (de boekrol uit Openbaring 5) tot een goed ein de brengt. Alleen in Hem vind ik rust. Bij Hem kan ik terecht en ben ik geborgen. OUDDORP Hersteld Herv. Kerk Dorps- kerk: 9.30 uur kand. D. Burggraaf, Wijk en Aalburg en 18.30 uur ds. J. C. de Groot, Dordrecht. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. J. C. de Groot, Dordrecht en 18.30 uur kand. D. Burggraaf, Wijk en Aalburg - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur (kinderdienst) ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. A. J. de Kieviet - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Doopsgez. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur drs. A. Goed vree, Arnemuiden en 18.30 uur ds. T. W. van Bennekom - Hersteld Herv. Kerk 9.00, 10.45, 17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik. STELLENDAM - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 uur kand. L. W. de Boer, Nieuw-Beijerland en 17.00 uur ds. A. P. Voets - Hersteld Herv. Kerk 11.00 uur ds. A. van Wijk, Herkingen, bediening Heilige Doop en 19.00 uur ds. C. Gielen, MiddeUiarnis, bevestiging ambtsdrager - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur mevr. B. I. Koppe naal en 18.30 uur ds. C. G. Kant. MELISSANT - Hersteld Herv. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. P. Korteweg - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 9.30 uur (H.A.) ds. A.B. Worst - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. clir. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave <'an Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187) 48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,29; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en -vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, email: J.Vlllerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar €18,50 Per Jaar 36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 DIRKSLAND - Prot. Kerk in Ned. (Her vormd) 10.00 uur ds. G. van Meijeren, viering Heilig Avondmaal; 15.00 uur ds. J. Willemsen, viering Heilig Avondmaal in 'Vroonlande' en 18.00 uur ds. G. van Meijeren, nabetrachting Heilig Avond maal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok - Ziekenhuis 14.30 uur ds. L. J. Lingen. HERKINGEN - Prot. Kerk in Ned. (Her vormd) 10.00 uur dr. T. E. van Spanje en 18.00 uur kand. L. van Rees, Nieuw- Lekkerland - Hersteld Herv. Kerk 9.15 uur en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. R. W. van Mourik en 18.00 uur ds. H. J. Catsburg, Goes - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. Th. W. H. van der Heijden - Prot. Kerk in Ned. (Exodus) 10.00 uur (jeugd dienst) ds. M. R. Hoffenkamp - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur de heer N. Snoek- CAMA Cliristengemeente 10.00 uur D. Wijker. MIDDELHARNIS - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. A. Beens, Katwijk aan Zee - Hersteld Herv. Kerk 9.30 uur ds. J. C. den Toom en 17.00 uur ds. C. Gie len - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. C. Constanse en 17.00 uur ds. I. J. Bijlsma - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 14.30 uur ds. B. van Zuijlekom. NIEUWE TONGE - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 uur kand. T. R. Riet veld, Ridderkerk en 18.00 uur kand. B. Jongeneel, Alblasserdam - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. J. Boer, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. W. Groenenboom, Waardenburg - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Prot. Kerk in Ned. (Her vormd) 10.00 uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. M. Maas, Hellouw - Ger. Gem. 10.00 uur ds. L. Teriouw en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gemeente: geen opgave. STAD aan 't HARINGVLIET - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. P. Janse, Middelburg en 18.00 uur ds. A. A. W. Boon, Krabbendijke - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. G. J. Smink en 18.00 uur ds. S. A. Rienstra - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur ds. J. C. Mesu, Nw. en St. Joosland en 18.00 uur kand. L. J. Vogelaar, Rotterdam - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 10.00 uur ds. P. C. Kos ter en 18.00 uur ds. H. de Goede. OOLTGENSPLAAT - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 9.30 uur ds. L. H. Oosten, St. Anthoniepolder en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Hersteld Herv. Gem. 11.30 uur ds. J. C. den Toom, Sommels dijk en 14.45 uur ds. C. Gielen, Middel hamis - Prot. Kerk in Ned. (Geref.) 9.30 en 18.00 uur ds. C. Francken - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Prot. Kerk in Ned. (Hervormd) 10.00 uur drs. J. Reehorst, Piershil. OUDE TONGE - De Stichting Welzijns werk Oostflakkee organiseert een cursus tekenen voor beginners in het Infocentrum, Bemhardstraat 27 te Oude Tonge. Docente is mevrouw Marleen de Man. Zij is autodi dact en heeft vele cursussen gevolgd. De cursus wordt gegeven op 5 zaterdagochten den van 10.00 tot 11.30 uur. De data zijn 19 en 26 februari, 5, 12 en 19 maart 2005. De deelnamekosten bedragen 30 euro, exclusief materiaal. Als u belangstelling heeft, kunt u contact opnemen met de SWO, tel.: 641344. U kunt zich opgeven tot 12 februari 2005. Toen in de zomer van 2002 in het Ideine dorpje S. op Flakkee een xtc-laboratorium werd ontdekt, liep de halve bevolking uit om de plek des misdaads, in dit geval een leegstaande loods, met eigen ogen te aan schouwen. De ontdekking van een weed- kwekerij korte tijd later was kennelijk min der interessant en veroorzaakte minder ophef. Of was het nieuwtje er al weer af? Deze fysieke belangstelling voor criminele zaken noemen we misdaadtoerisme, een verschijnsel dat in de grote steden al lan ger opgeld doet. De flatwoning of het park waar zich gruwelijke taferelen hebben afgespeeld, worden door relatief veel bui tenstaanders bezocht. Soms met goede, maar ook met minder Juiste motieven. De belangstelling is vaak niet meer dan pure nieuwsgierigheid. Ook stationspleinen, afgelegen fietspaden en pompstations zijn de laatste Jaren de plaats van misdaad. Maar het bijbehorende toerisme bleef daar grotendeels achterwege. Er zijn ook ande re aspecten aan misdaadtoerisme, die zijn verbonden met misdrijven die plaatsvin den in de drugs- en/of relationele sfeer. Steeds vaker ontstaan herdenkingsplaat sen die spontaan worden gevuld met bloe men, kaarsen en andere uitingen van betrokkenheid, zoals tekeningen en schrif telijke uitingen van medeleven. Regelma tig wordt in de vorm van een stille tocht stilgestaan bij de droevige gebeurtenissen en wordt de aandacht gevraagd van de politiek verantwoordelijken. Een en ander was overduidelijk zichtbaar na de moord op Theo van Gogh. Misdaadtoerisme is een betrekkelijk nieuw verschijnsel, maar er zitten, net als bij ramptoerisme, bedenkelijke en zelfs ver werpelijke kanten aan. Het moet voor de nabestaanden op z'n zachtst gezegd onplezierig zijn wanneer volstrekt onbe kenden uit pure nieuwsgierigheid de plaats van een afschuwelijk misdrijf willen bezoeken. Een straat of een woning wor den op deze manier niet alleen de plaats waar zich verschrikkelijke gebeurtenissen hebben afgespeeld, maar ook een plek waar burgers naar toe gaan om. Ja om wat eigenlijk? De plaats des onheils oefent kennelijk zo'n aantrekkingskracht uit dat velen er voor om rijden om het zelf te zien. En daar gaat het om, die ervaring, het gevoel 'er'gevi/eest te zijn. Zonder zich vol doende te realiseren dat het op een derge lijke manier bezoeken van een plek de nabestaanden geen goed doet, wordt men erheen getrokken als door een magneet. Crimetoerisme zal, gelet op de groeiende misdaadcijfers, de komende Jaren alleen maar toenemen. Totdat deze vorm van gelegenheidsuitstapjes plaats maakt voor een nieuw, misschien nog venverpeiijker, fenomeen. Gebr. de Waal Drukkerij Sommelsdijk (0187)47 10 20 algemeen® gebr-dewaal.com ^KS-fvC Een karakteristieke persoonlijkheid is ze altijd geweest, haar leven lang. Maar vori ge week dinsdag, 18 januari, is ze overle den: Marian van Kempen, in de samenle ving beter bekend als 'zuster Van Kempen' directrice van Rusthuis 'De Goede Ree' te Sommelsdijk. Hoewel telg uit een Oostflakkees boeren- geslacht, besloot Marian van Kempen de verpleging in te gaan. Na haar opleiding werd zij verpleegkundige in het Dordrecht- se Diaconessenhuis. Ongetwijfeld zal zij daar een geliefde zuster zijn geweest met hart voor haar werk en oog voor de noden van patiënten. In 1966 besloot zij terug te keren naar Flakkee, en de functie te aan vaarden van directrice van het Rusthuis De Goede Ree. Hier kon zij haar gevoel voor sfeer en menselijke verhoudingen goed uit leven: de bewoners droegen haar op han den, zoals onder andere bleek tijdens haar afscheid in 1982. Toch was deze periode geen gemakkelijke. Immers de Stichting De Goede Ree groeide uit tot Stichting HDG, en het Rusthuis moest een 'grote broer' naast zich dulden in de vorm van het verpleeghuis De Samaritaan. Dit had voor het Rusthuis - inmiddels omgedoopt tot 'verzorgingshuis' - zeker voordelen, maar ook nadelen. En tegen die nadelen moesten de bewoners worden beschermd, vond Marian. Dit betekende soms hooglopende confrontaties met het Bestuur, maar door Marians innemende en charmante persoon lijkheid werden deze conflicten altijd opge lost, en wel zodanig dat 'Zuster van Kem pen' de heren naar haar hand zette. Na haar pensionering in 1982 legde Marian zich toe op spirituele ontwikkeling. Zij zorgde ervoor dat in Middelharnis een dépendance werd geopend van de Haagse School voor Filosofie, en zij heeft vele mensen begeleid op deze geestelijke weg. Tevens was haar huis een aanlooppunt voor familie, vrienden en bekenden, die de bij zondere ontmoetingen, steevast vergezeld van vorstelijke en kunstige maaltijden, niet licht zullen vergeten. De laatste jaren leef de zij meer teruggetrokken, maar op bij zondere evenementen gaf zij nog steeds acte de presence, en zij viel immer op door haar charme en vreugdevolle uitstraling. Marian van Kempen overleed op dinsdag 18 januari 2005 op de gezegende leeftijd van bijna 88 jaar. Zij laat heel veel mensen binnen en buiten Flakkee achter met bij zondere herinneringen aan een kleurrijke figuur. Enkele weken geleden wees ik u op een juweel van een boekje, geschreven door prof dr. A.Th. van Deursen, 'Rust niet voor dat gy ze van buiten kunt'. Over de Tien Geboden in de 17'^ eeuw - over de prediking en over de praktijk. Inmiddels heeft prof Van Deursen nog eens extra de aandacht op zich gevestigd, opnieuw met een boek over Nederland in de 17^ eeuw, maar nu is de context breder, het overzicht omvattender en tegelijkertijd de betrokkenheid van de schrijver even voel baar en echt. Van Deursen heeft 'iets' met die eeuw die we de Gouden Eeuw noemen. Al heel wat pubUcaties heeft hij er aan gewijd. Van zijn 'Bavianen en Slijkgeuzenuit begin jaren 70 tot 'Het kopergeld.'Een dorp in de polder' en 'Maurits van Nassau' uit later jaren. Wie zijn pubUcaties kent en wie ook enig gevoel heeft voor de geschiedenis van ons land zal het eens zijn met de recensent uit de Volkskrant onlangs: "Van Deursen is beiialve een buitengewoon groot kenner van die periode vanuit iiaar bronnen, een groot verteller. Hij reikt een verhaal aan, een ver haal van liet verleden waar iedereen naar snakt. Welnu, opnieuw dus een geschiedenisver haal, verteld door deze historicus pur sang. Het boek is verschenen als eerste van een serie van negen. Zo is het althans de bedoel ing. Uitgeverij Bert Bakker is voornemens gedurende de komende jaren een nieuwe geschiedenisreeks te publiceren. In de vooraankondiging worden als kenmerken van deze serie genoemd "compleetheid, deskundigheid en leesbaarheid". Negen delen zullen gaan verschijnen, zeven chro nologische delen, dus van prehistorie tot Pim Fortuyn. Daarnaast nog twee thematische delen, gewijd aan de koloniale geschiedenis en aan de economische en ecologische histo rie van Nederland. Zo wordt het allemaal gepresenteerd. In de zomer van 2008 Deo volente moet het in keurige rij op de plank staan. Voorlopig zijn de liefhebbers verrijkt met dit prachtige boek van Van Deursen. De begrenzing van zijn 'verhaal' zijn de jaartallen 1555 en 1702. Weet u waar ze voor staan? Wat jammer dat op de basis- en andere scholen de aandacht voor de jaar tallen is verslapt. Het is volkomen mis plaatst. Denk niet dat het vak geschiedenis er een dorre zaak van wordt. Geprezen zij de leerkracht (zoals mijn deel is geweest op de School met de Bijbel te Sommelsdijk) die met inachtneming van de jaartallen de liefde voor de nationale geschiedenis op de kinderen weet over te brengen. Ik blijf er dankbaar voor! 1555 - het is het jaar waarop Filips II heer der Nederlanden wordt, opvolger van zijn vader keizer Karel V. Bij die overdracht tref fen we hem al aan, 22 jaar oud: de man die echt de belangrijkste Nederlander van alle tijden zou worden: de prins van Oranje, Willem geheten. In 1702 is het nog geen anderhalve eeuw later. Maar wat is er veel veranderd in die Nederlanden, althans in de noordelijke. Ze hebben een eeuw van grote voorspoed achter zich. De tachtigjarige strijd om het geloof is nog maar nauwelijks in het bewustzijn van de burgers gebleven, denk ik. Er is nu een gevestigde kerk, de gereformeerde. In dat jaar 1702 sterft de achterkleinzoon van Willem I,<,stadhouder-koning Willem III. Van 15§5-tot!l.702 - wat tussen die twee jaren gebeurde, vormt dus de inhoud van dit fraaie boek. Eén van de uitgangspunten van deze serie 'De geschiedenis van Nederiand' is volgens de uitgever 'compleetheid'. Nu, daarnaar beoordeeld zou dit deel mislukt genoemd moeten worden. Het kan natuuriijk niet: de geschiedenis van 150 jaar - en welke! - in minder dan drieëneenhalf honderd bladzij den verteld. Dan moeten er veel details onbesproken blijven. Toch weet Van Deursen verbazend veel te vertellen over deze belangrijke periode uit ons volks bestaan. Het knappe is dat hij dat doet zon der dat hij ook maar ergens het verhaal laat verworden tot een kroniek, een dorte en emotieloze opsomming van feiten. Hij schrijft met vaart, maar zonder gejaagdheid, met emotie en toch zonder opsmuk. Anderzijds met wetenschappelijke afstand, echter zonder koele distantie. Ik heb het allergrootste compliment voor deze his torieverteller: hij doet het zoals vroeger mijn schooljuf het deed. Je hart wordt warm door al deze prachtige geschiedenissen. Onder het lezen van dit deel heb ik een blan co half A4'tje volgekriebeld met allerlei din gen die ik in mijn bespreking in ieder geval noemen wilde. Ik besef dat het er niet van komen kan. U ontkomt er niet aan, u moet het boek zelf maar aanschaffen, in ieder geval lezen. Doe het eens cadeau aan iemand en vraag het dan te leen. Maar enkele dingen wil ik toch nog noemen. De aanloop naar de jaren van opstand (1572-1584) zijn in prachtige houtskoollijnen getekend: de tur bulente politieke ontwikkelingen maar ook de geestelijke worsteling van die dagen. Een enkele zin: "Het calvinisme nam geen genoegen meer met een geloof dat zijn refor matorische gezindheid bewaarde voor de binnenkamer en zich in liet openbaar schik te naarde regels van de heersende kerk.De opstand zelf wordt evenwichtig uit de doeken gedaan. Niet enkel gezet op het con to van de calvinistische partij, maar met aan dacht voor degenen van wie ze steun kreeg, namelijk zij "die gewoon waren leiding te geven aan bestuur en rechtspraak. Veel inzicht geeft het overzicht (p. 123) over het verloop van de dingen tussen 1568 en 1598. Overtuigend laat Van Deursen zien dat de echte omslag van de victorie voor de Nederlanden pas kwam in 1588 toen de 'onoverwinnelijke Spaanse vloot' bij de GreveUngen(!) werd verslagen. Vijftig bladzijden later komt het geding tussen prins Maurits en Johan van Oldenbamevelt aan de orde. Hoe kon de laatste, een man van zoveel eminente verdiensten, toch in onmin gera ken? Lees voor een evenwichtige uiteen zetting dit boek. Van Deursen laat de geschiedenis van de Nederlanden in de jaren die hij beschreef overigens niet opgaan in politiek en oorlog, in veldslagen en vredesverdragen, ook niet in ontdekkingsreizen en koophandel en evenmin in kerkelijke gedingen en regenten- twisten. Aandacht is er ook voor het geestelijke en het culturele leven. We lezen over Rembrandt en Joost van de Vondel, over Willem Teellinck en Gisbertus Voetius. En het was ook nog eens de eeuw van de Dordtse Synode en de Statenvertaling. N.a.v.: A.Th. van Deursen, De last van veel geluk. De geschiedenis van Nederland, 1555 - 1702. Uitgeverij Bert Bakker te Amsterdam. Gebonden. Geïllustreerd. ISBN 90-351-2627-0. 373 pag. Prijs 35,00. J.M.J. Kieviet Iedereen heeft zo zijn dromen; men zegt: 'een droom is vaak een wens dat het goede uit mag komen', zo simpel ligt dat bij een mens. Als moeder natuur in droomland toeft, dan herbeleeft zij het geluk van vele lang vervlogen tijden, maar ontwaakt steeds onder druk van alles wat haar boven 't hoofd hangt: hoe moet het met die ozonlaag? Letterlijk soms en figuurlijk, krijgt zij een depressieve vlaag. Ze schreit dan zure regentranen, zoekt troost bij een omfloerste zon, om zich te koesteren in wanen: 't wordt weer zeer goed, zoals 't begon. Maar dit alles duurt maar even, weldra wordt wreed haar droom verstoord. Men bedreigt steeds meer haar leven, haar laatste bron wordt aangeboord. Bloedarmoedig ligt ze neer, haar staalgehalte is te laag. Men ondermijnt haar keer op keer, 't weerstandsvermogen werkt te traag. In zo'n benarde situatie moest men haar toch rust voorschrijven. Maar dat wekt veel irritatie bij de vervuilende bedrijven. Gelukkig is er hier en daar nog iemand over haar bewogen en verklaart zich zelfs bereidt met spandoeken te gaan betogen. Maar meestal zijn het 'roependen' in de woestijnen van het leven (men steune deze zoekenden) om haar wat nieuwe hoop te geven. Vele artsen staan reeds klaar, maar 't geld speelt een te grote rol. Men zegt: 'het is wel naar voor haar, maar zij is sterk en houdt het vol. Als de winter weer voorbij is, dan leeft ze helemaal weer op. Verleden jaar, in mei en juni, bloeide z' als een rozenknop.' We weten, dat is buitenkant, vanbinnen is ze o zo ziek. Al komt haar voeding zo van 't land, 't is meestal een bespoten kliek. Ze klaagt niet, maar het lijkt een stilte voor de storm, in het milieu. Want die lieve stille zieke is dit alles meer dan beu. De kruik gaat toch zolang te water tot ze eind'lijk breken zal. Eén kleine barst, en zie, het gaat er soms vreselijk toe in het heelal. Dat zij toch weer mag genezen, dan komen nieuwe klachten vrij. Als zij sterft, worden wij wezen, een ramp wordt dat vuur u en mij. Moge God dit toch verhind'ren, geve Hij ons inspiratie, mede ook aan onze kind'ren, om deze dure operatie, die zij toch zo nodig heeft, door onze offers te doen slagen, opdat zij als vanouds herleeft en goede vruchten af kan dragen. Een roepende in de milieuwoestijn

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 2