BMW nu wél
op de AutoRAI
JANUARI KATERN
Toledo volgens Seat Sport
Conceptauto van Kia
Audi A3 Sportback 3.2 V6 DSG Ambition
DSG
Vrijdag 21 januari 2005
Bluetooth
In 2003 was BMW de grote ontbrekende op de AutoRAI.
In 2005 is de Beierse fabril<ant er wel en pakken ze groots
uit. Een eerste aanwijzing geeft de zogenoemde 'stand
zoeker'op www.autorai.nl.Wie wil weten waar zijn merk
staat, klikt het aan en ziet direct hal en standnummer. Bij
BMW levert de zoekmachine maar liefst vijf verschillende
hallen en zeven standnummers op. Dat komt omdat BMW zich ditmaal niet op een con
ventionele manier presenteert, maar op verschillende locaties in de RAI acte de presence
geeft. Op strategische locaties vindt de bezoeker vijf zilvergrijze boxen. De belevingswe
reld van BMW zal bij elke box spectaculair tot leven komen. Kijk voor de meest recente
productinformatie over de modellen die BMW en MINI op hun stands presenteren op
www.mini.nl en www.bmw.nl.
Prijzen BMW3-5erie en M6 bekend
Prijzen M6
Sportief interieur
De Audi A3 heeft een broertje gekregen. De A3 Sportback gaat door voor het spor
tief elegante model dat dankzij vier portieren veelzijdiger is. De koper van het top
model krijgt standaard een handgeschakelde zesbak, maar kan voor 2.600 euro ook
kiezen voor de nieuwe DSG-transmissie (zie kader). Wat te doen?
Fenomenaal
Langer
Conclusie
m m
Aut
m
Seats hebben sowieso al een bepaalde dosis sportiviteit. Voor wie vindt dat de nieuwe Toledo van zichzelf echter niet genoeg in
huis heeft, is er nu een serie snelle accessoires van Seat Sport leverbaar.
De auto is uitgerust met een spoilerpakket bestaande uit een voorspoiler, side-skirts, achterspoiler en dakspoiler.Verder heeft
hij heeft 5 spaaks 18 inch wielen, dubbele RVS uitlaatpijpen en grijze koplampen en achterlichten.Voor betere prestaties levert
Seat Sport ook een mogelijkheid voor motortuning met fabrieksgarantie. Hiermee gaat het vermogen van de2.0TDI van 140
naar 170 pk. Cijfers van de 1.9 TDI worden binnekort bekend. Om het geheel af te maken zijn er chromen splegelkappen, een
zonnescherm, mistlampen en vier parkeersensoren gemonteerd. En er is nog keus uit diverse extra's zoals chromen sierstrippen
op de achterklep, verschillende pookknoppen, een uitlaatsierstuk en 16 of 17 inch wielen.
Op de Toledo Sport-Up en Stylance is het mogelijk om als
optie een telefoonsysteem met Bluetooth te bestellen. Dit
systeem omvat onder andere een Ingebouwde microfoon,
een instrumentenpaneel met multifunctionele display en
een multifunctioneel stuur voor telefoonbediening. Een
mobiele telefoon uitgerust met Bluetooth kan automatisch
en draadloos communiceren met het telefoonsysteem. Op
het multifunctionele display kan het telefoonboek, de agen
da zoals opgeslagen in de telefoon, worden bekeken en het
nummer van degene die beltof gebeld wordt kan worden
weergeven. Er kunnen vier verschillende telefoons per auto
aangemeld worden (niet gelijktijdig). Inclusief acht speakers
en een MP3-speler bedraagt de prijs van deze optie 425
euro. Optioneel is een telefoonhouder beschikbaar om de
telefoon op te laden.
3tAT Toiedo metSfcAi SPORT accessoires
Met de vijfde generatie 3-serie, vanaf 5 maart 2005 bij de dealer, legt BMW de lat in de premium middenklasse weer hoger. De
nieuwe 3 Serie is leverbaar vanaf 33.200 euro. In eerste instantie is er keus uit drie benzinemotoren en een dieselkrachtrbron.
De benzinemotoren beginnen bij marktintroductie vooralsnog met de BMW 320i (150 pk) meteen prijs vanaf 35.850 euro.
Daarboven bevinden zich twee zescilinders. De BMW 3251 met 218 pk sterke 2.5 liter zescilinder lijnmotor staat in de prijslijst
voor 42,400 euro. De snelste benzineversie is de BMW 330i met een prijs van 47.450 euro. Dankzij een vermogen van 258 pk
en de toepassing van een lichtgewicht magnesium motorblok is zijn 3.0 liter motor de krachtigste en lichtste zescilinder in
zijn klasse. Daarnaast is de nieuwe BMW 3 Serie direct verkrijgbaar met een sterke dieselmotor. De 2.0 liter viercilinder van de
BMW 320d ontwikkelt 163 pk en 340 Nm bij slechts 2.000 toeren, terwijl het gemiddeld verbruik slechts 5,7 liter per 100 km
bedraagt. Zijn is nog niet bekend. Het motorenprogramma van de BMW 3-serie krijgt in september 2005 uitbreiding met de
3181 die vanaf de eerder genoemde 33.200 in de prijslijst staat. Ook volgen twee nieuwe dieselvarianten, de 318d en de 330d,
waarvan de prijzen later bekend worden gemaakt.
BMW heeft ook de prijzen van zijn nieuwste topmodel, de M6, bekend gemaakt. De supersnelle coupé - hij is gezegend met
de 507 pk VIO uit de M5 - is nog dit voorjaar leverbaar voor 56.300 euro. Kenners herkennen de M-versie van de BMW6-serie
aan typische M-details, zoals de achterbumper met diffusor, de aërodynamische buitenspiegels met carbondelen en de vier
uitlaatpijpen. Ook de louvres in de zijschermen en de vier exclusieve M-lakkleuren zijn kenmerken van de meest sportieve
BMWs. Net als bij de BMW M3 CSL is het dak gemaakt van carbonfiber, dat net zo crashbestendig is als staal, maar de helft min
der weegt. Dit zorgt voor betere prestaties en een verbeterde wegligging, doordat het zwaartepunt van de auto lager komt te
liggen. Ook de thermoplast voorzijschermen en de vele aluminiumdelen zorgen voor een fenomenale PK/gewicht verhouding
van 3,37 kg per pk.
Ook van binnen is de BMWM6 meer sportwagen dan sportcoupé. Achter het M-stuurwiel met schakelflippers bevindt zich
het instrumentarium met de typerende witte tellerverlichting en rode wijzers. Het standaard Head-Up Display projecteert in
de BMW M6 op de voorruit tevens in kleur de schakelmomenten! De M sportstoelen zijn voorzien van elektrische breedtever-
stelling voor de rugleuning. Andere M-accenten zijn de verlichte M instaplijsten, hemelbekleding in de kleur Anthrazit en de
uitgebreide lederuitvoering.Tot de uitrusting van de BMW M6 behoren eveneens het navigatiesysteem Professional mettv-
functie,het HiFi Professional luidsprekersysteem en een CD-wisselaar.
Onlangs heeft Kia de eerste schetsen onthuld van zijn nieuwste conceptauto, de KCD-II. Een vooruitstrevende SUV die onthuld
wordt op 9 januari tijdens de internationale autoshow in Detroif'De KCD-II geeft een goede blik in de toekomst van Kia en de
IV
Tijdens het rijden in de A3 bekroop ons steeds het'King of the road'-gevoel wat tot een cliché is verworden bij het
praten over terreinauto's. In deze Sportback heeft dat echter niets te maken met Parijs-Dakar-achtige terreinkwalitei
ten of een hoge zit, maar alles met de fantastische aandrijflijn. De krachtige zescilinder, de DSG-transmissie en Audi's
quattro permanente vierwielaandrijving werken zo mooi samen dat je je heer en meester in het verkeer waant. Zo
heeft de V6 al vanaf 2.500 toeren zijn maximale koppel van 320 Nm ter beschikking. Dat zijn waarden die enkele jaren
geleden nog voorbehouden waren aan diesels. Verder gaat het schakelen dankzij de DSG-bak sneller dan de beste
coureur zou kunnen. Iets dat nog eens wordt versterkt door de bediening met flippers aan het stuur die bovendien
meedraaien en dus altijd onder handbereik zijn zolang we rijden met twee handen aan het stuur. En dat doen we als
we er in de stromende regen eens voor gaan zitten.
We staan in de eerste versnelling voor een stoplicht dat ons toegang verschaft tot de snelweg die door de laag water
een spiegel lijkt. De linkervoet op de rem (een koppelingspedaal ontbreekt, die taak neemt de elektronica over).
Bij groen lossen we de rem en trappen tegelijkertijd het gas in. Zonder wielspin vertrekt de Audi, alsof we worden
afgeschoten, met dank aan de wielwielaandrijving.We worden in de stoel gedrukt en de naald van toerentelier en
snelheidsmeter schieten omhoog. Net voor de 6.000 toeren tikken we met de rechter schakelflipper naar het tweede
verzet. Sneller dan we met duim en middelvinger kunnen knippen schakelt de bak naar twee en gaat de acceleratie
onverminderd voort. Ineens voelen we ons Schumacher, maar de enige overeenkomst is dat we in een rode auto rij
den. De bak schakelt zo snel en gemakkelijk dat het lijkt alsof we een computerspel spelen. We schakelen naar drie
en zien dat we al bijna op de voor de snelweg maximale snelheid zitten. Een blik in de achteruitkijkspiegel leert dat
de medeweggebruikers nu al zo ver achter liggen dat hun auto's niet meer te herkennen zijn. En dat met kinderlijk
gemak. De aandrijflijn maakt deze Audi fe-no-me-naal. De pook gaat weer in de automatische stand en bijna onvoel
baar schakelt de DSG-bak naar 4,5 en 6. Voor het eerst vinden we een automatische versnellingsbak fijner dan een
handbak. De DSG combineert écht de voordelen van een handbak en een automaat en is niet - zoals de veel voorko
mende conventionele automaten met tiptronic - een bak met voorgeprogrammeerde verzetten.
Het is duidelijk dat we ons hebben laten meeslepen door de techniek van deze top-A3.Terecht, want de Sportback is
feitelijk dezelfde als de gewone A3, in die zin kan het andere uiterlijk toeschouwers op het verkeerde been zetten. De
grille loopt nu - net als bij de nieuwe A4, A6 en A8 - door tot in de bumper. En ook achter tonen de ongelijkvormige
lichten nu meer overeenkomst met die van de nieuwe A4 dan met de andere A3. Desondanks is de wielbasis hetzelf
de. Wel kunnen de achterpassagiers aanzienlijk makkelijker instappen door de twee extra portieren en is er daar veel
meer ruimte door de met acht centimeter toegenomen lengte. Vanzelfsprekend biedt dit topmodel sportieve stoelen
die bestuurder en passagier innig vasthouden. In dit exemplaar zijn ze bovendien ook nog eens bekleed met een zeer
fijne combinatie van alcantara en leer. Achter het stuur van deze auto heb je eigenlijk niets meer te wensen. Alles is
elektrisch bedienbaar en zelfs de stoelen zijn verwarmd. En bagageruimte is er ook genoeg, want vergeleken met de
gewone A3 groeide de inhoud van de kofferruimte in de Sportback met 20 liter. Met de in ongelijke delen neerklap-
bare achterbank varieert de inhoud nu tussen de 370 en de 1.120 liter. En dankzij een praktisch skiluik kunnen lange
voorwerpen zelfs mét achterpassagiers worden meegenomen.
De hamvraag in deze test betreft de DSG-transmissie. Deze sportbak maakt van de Audi een heerlijkheid die echter
ook op het gemak automatisch kan worden gereden. De versnellingsbak(ken) vullen de krachtige V6 en de quattro
vierwielaandrijving perfect aan. Is 2.600 euro voor dit technisch hoogstandje te rechtvaardigen? Het is veel geid, zeker,
maar het levert een wezenlijke bijdrage aan de rijervaring en de DSG combineert de voordelen van een handbak er
een automaat. Of Je het er voor over hebt is één ding, maar wij vinden het de investering waard. Net zoals bij andere
innovaties zullen de zogenaamde early adopters het er voor over hebben. En dan is het maar hopen dat het aanslaat
en dat we snel allemaal met een DSG-bak rijden.
Feiten cijfers Audi A3 Sportback 3.2
V6 DSG Ambition
Motor V6,24v,3.189cc
Vermogen 184 kW/250 pk bij 6.300 tpm
Koppel 320 Nm bij 2.500 tpm
Top 250 km/h O-100 km/h 6,5 s
Verbruik 10,61/100 km
Prijs testauto 56.273 euro
Vanafprijs A3 3.2 V6 45.940 euro
DSG staat voor direct-schift gearbox oftewel direct schakelen. De
nieuwe, door de Volkswagen Groep ontwikkelde versnellingsbak
bestaat uit twee drieversnellingsbakken die parallel geschakeld zijn.
Een doet de even en de andere de oneven versnellingen. Ook zijn
twee koppelingen aanwezig. De grap is dat de volgende versnelling
al door de andere versnellingsbak wordt ingelegd. Dus als de auto
in bijvoorbeeld de derde versnelling rijdt, heeft de andere bak het
vierde verzet al ingeschakeld. Het enige dat op het daadwerkelijke
schakelmoment nog hoeft te gebeuren is het koppelen van de
volgende versnelling. Hierdoor'schakel'je een stuk sneller dan met
een conventionele bak en daar zit de winst. Bovendien wordt alles
elektronisch aangestuurd en kun je schakelen met flippers op het
stuur of de bak het werk zelf laten doen. Hierdoor heb je in feite een
automaat en een handbak in één. Een groot voordeel ten opzichte
van een conventionele automaat is bovendien nog het feit dat deze
geautomatiseerde'handbak'de bestuurder veel meer gevoel geeft.
Standaarduitrusting onder meer:
ABS, ESP, zes airbags, quattro vierwielaandrij
ving, DSG (direct-shift gearbox), halfautoma-
tische airconditioning, sportstoelen, stuur en
versnellingspook met leer bekleed, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel en in hoogte en
lengte verstelbaar stuur, in ongelijke delen
neerklapbare achterbank, elektrisch bedien-
bare ramen, 16 inch lichtmetalen wielen en
een verlaagd sportonderstel.
Extra's op dit model onder meer: leren bekleding (1.483 euro), navigatie plus DVD (3.604 euro),xenon verlichting
(1.244 euro), verwarmbare voorstoelen (556 euro), licht- en regensensor (416 euro) en een Pro Line-pakket van 2.800
euro bestaande uit klimaatcontrole, radio-/cd-speler en een middenarmsteun vóór.
;;i#!iy;#
auto-industrie in zijn geheer,'aldusYong-Hwan Kim, Senior Executive Vice-Presi
dent and COO van Kia Motors Corporation."Het design center heeft een vooruit
strevend uiterlijk gecreëerd waarvan we diverse stijlelementen zeker terug zul
len zien in toekomstige modellen'; besluit Kim. De KCD-11 is het tweede prototype
van Kia's design center in Californië en behoort tot een potentieel nieuw pro
ductsegment voor Kia, die van de full-size SUV's met Amerikaanse afmetingen.
Het studiemodel heeft drie zitrijen en een zonnedak over de volle lengte en is
met zijn 4,87 m lengte, 1,90 m breedte en 1,97 m hoogte net een slag groter dan
de Sorento.