BMW nu wél op de AutoRAI JANUARI KATERN Toledo volgens Seat Sport Conceptauto van Kia Audi A3 Sportback 3.2 V6 DSG Ambition DSG Vrijdag 21 januari 2005 Bluetooth In 2003 was BMW de grote ontbrekende op de AutoRAI. In 2005 is de Beierse fabril<ant er wel en pakken ze groots uit. Een eerste aanwijzing geeft de zogenoemde 'stand zoeker'op www.autorai.nl.Wie wil weten waar zijn merk staat, klikt het aan en ziet direct hal en standnummer. Bij BMW levert de zoekmachine maar liefst vijf verschillende hallen en zeven standnummers op. Dat komt omdat BMW zich ditmaal niet op een con ventionele manier presenteert, maar op verschillende locaties in de RAI acte de presence geeft. Op strategische locaties vindt de bezoeker vijf zilvergrijze boxen. De belevingswe reld van BMW zal bij elke box spectaculair tot leven komen. Kijk voor de meest recente productinformatie over de modellen die BMW en MINI op hun stands presenteren op www.mini.nl en www.bmw.nl. Prijzen BMW3-5erie en M6 bekend Prijzen M6 Sportief interieur De Audi A3 heeft een broertje gekregen. De A3 Sportback gaat door voor het spor tief elegante model dat dankzij vier portieren veelzijdiger is. De koper van het top model krijgt standaard een handgeschakelde zesbak, maar kan voor 2.600 euro ook kiezen voor de nieuwe DSG-transmissie (zie kader). Wat te doen? Fenomenaal Langer Conclusie m m Aut m Seats hebben sowieso al een bepaalde dosis sportiviteit. Voor wie vindt dat de nieuwe Toledo van zichzelf echter niet genoeg in huis heeft, is er nu een serie snelle accessoires van Seat Sport leverbaar. De auto is uitgerust met een spoilerpakket bestaande uit een voorspoiler, side-skirts, achterspoiler en dakspoiler.Verder heeft hij heeft 5 spaaks 18 inch wielen, dubbele RVS uitlaatpijpen en grijze koplampen en achterlichten.Voor betere prestaties levert Seat Sport ook een mogelijkheid voor motortuning met fabrieksgarantie. Hiermee gaat het vermogen van de2.0TDI van 140 naar 170 pk. Cijfers van de 1.9 TDI worden binnekort bekend. Om het geheel af te maken zijn er chromen splegelkappen, een zonnescherm, mistlampen en vier parkeersensoren gemonteerd. En er is nog keus uit diverse extra's zoals chromen sierstrippen op de achterklep, verschillende pookknoppen, een uitlaatsierstuk en 16 of 17 inch wielen. Op de Toledo Sport-Up en Stylance is het mogelijk om als optie een telefoonsysteem met Bluetooth te bestellen. Dit systeem omvat onder andere een Ingebouwde microfoon, een instrumentenpaneel met multifunctionele display en een multifunctioneel stuur voor telefoonbediening. Een mobiele telefoon uitgerust met Bluetooth kan automatisch en draadloos communiceren met het telefoonsysteem. Op het multifunctionele display kan het telefoonboek, de agen da zoals opgeslagen in de telefoon, worden bekeken en het nummer van degene die beltof gebeld wordt kan worden weergeven. Er kunnen vier verschillende telefoons per auto aangemeld worden (niet gelijktijdig). Inclusief acht speakers en een MP3-speler bedraagt de prijs van deze optie 425 euro. Optioneel is een telefoonhouder beschikbaar om de telefoon op te laden. 3tAT Toiedo metSfcAi SPORT accessoires Met de vijfde generatie 3-serie, vanaf 5 maart 2005 bij de dealer, legt BMW de lat in de premium middenklasse weer hoger. De nieuwe 3 Serie is leverbaar vanaf 33.200 euro. In eerste instantie is er keus uit drie benzinemotoren en een dieselkrachtrbron. De benzinemotoren beginnen bij marktintroductie vooralsnog met de BMW 320i (150 pk) meteen prijs vanaf 35.850 euro. Daarboven bevinden zich twee zescilinders. De BMW 3251 met 218 pk sterke 2.5 liter zescilinder lijnmotor staat in de prijslijst voor 42,400 euro. De snelste benzineversie is de BMW 330i met een prijs van 47.450 euro. Dankzij een vermogen van 258 pk en de toepassing van een lichtgewicht magnesium motorblok is zijn 3.0 liter motor de krachtigste en lichtste zescilinder in zijn klasse. Daarnaast is de nieuwe BMW 3 Serie direct verkrijgbaar met een sterke dieselmotor. De 2.0 liter viercilinder van de BMW 320d ontwikkelt 163 pk en 340 Nm bij slechts 2.000 toeren, terwijl het gemiddeld verbruik slechts 5,7 liter per 100 km bedraagt. Zijn is nog niet bekend. Het motorenprogramma van de BMW 3-serie krijgt in september 2005 uitbreiding met de 3181 die vanaf de eerder genoemde 33.200 in de prijslijst staat. Ook volgen twee nieuwe dieselvarianten, de 318d en de 330d, waarvan de prijzen later bekend worden gemaakt. BMW heeft ook de prijzen van zijn nieuwste topmodel, de M6, bekend gemaakt. De supersnelle coupé - hij is gezegend met de 507 pk VIO uit de M5 - is nog dit voorjaar leverbaar voor 56.300 euro. Kenners herkennen de M-versie van de BMW6-serie aan typische M-details, zoals de achterbumper met diffusor, de aërodynamische buitenspiegels met carbondelen en de vier uitlaatpijpen. Ook de louvres in de zijschermen en de vier exclusieve M-lakkleuren zijn kenmerken van de meest sportieve BMWs. Net als bij de BMW M3 CSL is het dak gemaakt van carbonfiber, dat net zo crashbestendig is als staal, maar de helft min der weegt. Dit zorgt voor betere prestaties en een verbeterde wegligging, doordat het zwaartepunt van de auto lager komt te liggen. Ook de thermoplast voorzijschermen en de vele aluminiumdelen zorgen voor een fenomenale PK/gewicht verhouding van 3,37 kg per pk. Ook van binnen is de BMWM6 meer sportwagen dan sportcoupé. Achter het M-stuurwiel met schakelflippers bevindt zich het instrumentarium met de typerende witte tellerverlichting en rode wijzers. Het standaard Head-Up Display projecteert in de BMW M6 op de voorruit tevens in kleur de schakelmomenten! De M sportstoelen zijn voorzien van elektrische breedtever- stelling voor de rugleuning. Andere M-accenten zijn de verlichte M instaplijsten, hemelbekleding in de kleur Anthrazit en de uitgebreide lederuitvoering.Tot de uitrusting van de BMW M6 behoren eveneens het navigatiesysteem Professional mettv- functie,het HiFi Professional luidsprekersysteem en een CD-wisselaar. Onlangs heeft Kia de eerste schetsen onthuld van zijn nieuwste conceptauto, de KCD-II. Een vooruitstrevende SUV die onthuld wordt op 9 januari tijdens de internationale autoshow in Detroif'De KCD-II geeft een goede blik in de toekomst van Kia en de IV Tijdens het rijden in de A3 bekroop ons steeds het'King of the road'-gevoel wat tot een cliché is verworden bij het praten over terreinauto's. In deze Sportback heeft dat echter niets te maken met Parijs-Dakar-achtige terreinkwalitei ten of een hoge zit, maar alles met de fantastische aandrijflijn. De krachtige zescilinder, de DSG-transmissie en Audi's quattro permanente vierwielaandrijving werken zo mooi samen dat je je heer en meester in het verkeer waant. Zo heeft de V6 al vanaf 2.500 toeren zijn maximale koppel van 320 Nm ter beschikking. Dat zijn waarden die enkele jaren geleden nog voorbehouden waren aan diesels. Verder gaat het schakelen dankzij de DSG-bak sneller dan de beste coureur zou kunnen. Iets dat nog eens wordt versterkt door de bediening met flippers aan het stuur die bovendien meedraaien en dus altijd onder handbereik zijn zolang we rijden met twee handen aan het stuur. En dat doen we als we er in de stromende regen eens voor gaan zitten. We staan in de eerste versnelling voor een stoplicht dat ons toegang verschaft tot de snelweg die door de laag water een spiegel lijkt. De linkervoet op de rem (een koppelingspedaal ontbreekt, die taak neemt de elektronica over). Bij groen lossen we de rem en trappen tegelijkertijd het gas in. Zonder wielspin vertrekt de Audi, alsof we worden afgeschoten, met dank aan de wielwielaandrijving.We worden in de stoel gedrukt en de naald van toerentelier en snelheidsmeter schieten omhoog. Net voor de 6.000 toeren tikken we met de rechter schakelflipper naar het tweede verzet. Sneller dan we met duim en middelvinger kunnen knippen schakelt de bak naar twee en gaat de acceleratie onverminderd voort. Ineens voelen we ons Schumacher, maar de enige overeenkomst is dat we in een rode auto rij den. De bak schakelt zo snel en gemakkelijk dat het lijkt alsof we een computerspel spelen. We schakelen naar drie en zien dat we al bijna op de voor de snelweg maximale snelheid zitten. Een blik in de achteruitkijkspiegel leert dat de medeweggebruikers nu al zo ver achter liggen dat hun auto's niet meer te herkennen zijn. En dat met kinderlijk gemak. De aandrijflijn maakt deze Audi fe-no-me-naal. De pook gaat weer in de automatische stand en bijna onvoel baar schakelt de DSG-bak naar 4,5 en 6. Voor het eerst vinden we een automatische versnellingsbak fijner dan een handbak. De DSG combineert écht de voordelen van een handbak en een automaat en is niet - zoals de veel voorko mende conventionele automaten met tiptronic - een bak met voorgeprogrammeerde verzetten. Het is duidelijk dat we ons hebben laten meeslepen door de techniek van deze top-A3.Terecht, want de Sportback is feitelijk dezelfde als de gewone A3, in die zin kan het andere uiterlijk toeschouwers op het verkeerde been zetten. De grille loopt nu - net als bij de nieuwe A4, A6 en A8 - door tot in de bumper. En ook achter tonen de ongelijkvormige lichten nu meer overeenkomst met die van de nieuwe A4 dan met de andere A3. Desondanks is de wielbasis hetzelf de. Wel kunnen de achterpassagiers aanzienlijk makkelijker instappen door de twee extra portieren en is er daar veel meer ruimte door de met acht centimeter toegenomen lengte. Vanzelfsprekend biedt dit topmodel sportieve stoelen die bestuurder en passagier innig vasthouden. In dit exemplaar zijn ze bovendien ook nog eens bekleed met een zeer fijne combinatie van alcantara en leer. Achter het stuur van deze auto heb je eigenlijk niets meer te wensen. Alles is elektrisch bedienbaar en zelfs de stoelen zijn verwarmd. En bagageruimte is er ook genoeg, want vergeleken met de gewone A3 groeide de inhoud van de kofferruimte in de Sportback met 20 liter. Met de in ongelijke delen neerklap- bare achterbank varieert de inhoud nu tussen de 370 en de 1.120 liter. En dankzij een praktisch skiluik kunnen lange voorwerpen zelfs mét achterpassagiers worden meegenomen. De hamvraag in deze test betreft de DSG-transmissie. Deze sportbak maakt van de Audi een heerlijkheid die echter ook op het gemak automatisch kan worden gereden. De versnellingsbak(ken) vullen de krachtige V6 en de quattro vierwielaandrijving perfect aan. Is 2.600 euro voor dit technisch hoogstandje te rechtvaardigen? Het is veel geid, zeker, maar het levert een wezenlijke bijdrage aan de rijervaring en de DSG combineert de voordelen van een handbak er een automaat. Of Je het er voor over hebt is één ding, maar wij vinden het de investering waard. Net zoals bij andere innovaties zullen de zogenaamde early adopters het er voor over hebben. En dan is het maar hopen dat het aanslaat en dat we snel allemaal met een DSG-bak rijden. Feiten cijfers Audi A3 Sportback 3.2 V6 DSG Ambition Motor V6,24v,3.189cc Vermogen 184 kW/250 pk bij 6.300 tpm Koppel 320 Nm bij 2.500 tpm Top 250 km/h O-100 km/h 6,5 s Verbruik 10,61/100 km Prijs testauto 56.273 euro Vanafprijs A3 3.2 V6 45.940 euro DSG staat voor direct-schift gearbox oftewel direct schakelen. De nieuwe, door de Volkswagen Groep ontwikkelde versnellingsbak bestaat uit twee drieversnellingsbakken die parallel geschakeld zijn. Een doet de even en de andere de oneven versnellingen. Ook zijn twee koppelingen aanwezig. De grap is dat de volgende versnelling al door de andere versnellingsbak wordt ingelegd. Dus als de auto in bijvoorbeeld de derde versnelling rijdt, heeft de andere bak het vierde verzet al ingeschakeld. Het enige dat op het daadwerkelijke schakelmoment nog hoeft te gebeuren is het koppelen van de volgende versnelling. Hierdoor'schakel'je een stuk sneller dan met een conventionele bak en daar zit de winst. Bovendien wordt alles elektronisch aangestuurd en kun je schakelen met flippers op het stuur of de bak het werk zelf laten doen. Hierdoor heb je in feite een automaat en een handbak in één. Een groot voordeel ten opzichte van een conventionele automaat is bovendien nog het feit dat deze geautomatiseerde'handbak'de bestuurder veel meer gevoel geeft. Standaarduitrusting onder meer: ABS, ESP, zes airbags, quattro vierwielaandrij ving, DSG (direct-shift gearbox), halfautoma- tische airconditioning, sportstoelen, stuur en versnellingspook met leer bekleed, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en in hoogte en lengte verstelbaar stuur, in ongelijke delen neerklapbare achterbank, elektrisch bedien- bare ramen, 16 inch lichtmetalen wielen en een verlaagd sportonderstel. Extra's op dit model onder meer: leren bekleding (1.483 euro), navigatie plus DVD (3.604 euro),xenon verlichting (1.244 euro), verwarmbare voorstoelen (556 euro), licht- en regensensor (416 euro) en een Pro Line-pakket van 2.800 euro bestaande uit klimaatcontrole, radio-/cd-speler en een middenarmsteun vóór. ;;i#!iy;# auto-industrie in zijn geheer,'aldusYong-Hwan Kim, Senior Executive Vice-Presi dent and COO van Kia Motors Corporation."Het design center heeft een vooruit strevend uiterlijk gecreëerd waarvan we diverse stijlelementen zeker terug zul len zien in toekomstige modellen'; besluit Kim. De KCD-11 is het tweede prototype van Kia's design center in Californië en behoort tot een potentieel nieuw pro ductsegment voor Kia, die van de full-size SUV's met Amerikaanse afmetingen. Het studiemodel heeft drie zitrijen en een zonnedak over de volle lengte en is met zijn 4,87 m lengte, 1,90 m breedte en 1,97 m hoogte net een slag groter dan de Sorento.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 8