Nieuws
Overdenking
voor Azië
Visser&Visser
Crea ochtend
bij SWO
iHdetalga
Mosselmaaltijd
bij de SWO
Voorspeelmiddag
'De Deltastreek'
uit de kerken
Woorden uit
de woestijn
uit de
Heilige Schrift
Vijf koren zingen
Open ochtend 'Van
Vrouw tot Vrouw'
Autobedrijf
Jan van Dijk
Brieile
INGEZONDEN:
Inwoners
van Middelharnis
in beroep bij
Raad van State
ElUUtlDBI-IWEUWS
Toetreding maatschap
Consument kan vanaf
2006 rechtstreeks
naar fysiotherapeut
'Zonde - onzin bij uitstek'
Cursus Geestelijke Vorming
Middelharnis-Sommelsdijlt
Zie, hij bidt
Alpha Cursus
Doopsgezinde Gemeente
Cursus sculpturen maken
•3fa.iga.-<rilogie deel Z
1*31NA5
VRUDAG 14 JANUARI 2005
Harold van den Berge.
Per 1 januari is de iieer mr. A.J.J, van den
Berge FB toegetreden tot de maatschap
Visser Visser Accountants. Harold van
den Berge is sinds 1992 werkzaam bij Vis
ser&Visser. Na afronding van de HEAO-
opleiding heeft hij met goed gevolg de stu
die tot fiscaal-jurist aan de Erasmus Uni
versiteit afgerond. Harold is vervolgens
hoofd geworden van de fiscale afdeling
van het kantoor. Tevens is hij als docent
verbonden aan het NOAB en is hij mede
verantwoordelijk voor de buitenlandse
klanten en contacten. Van zijn hand ver
schijnt maandelijks de rubriek 'Wetjes en
Weetjes' in deze krant. Harold is werk
zaam vanuit vestigingen Middelhamis en
Barendrecht. Het kantoor Visser&Visser
Accountants is na de oprichting in 1989
uitgegroeid tot een organisatie met bijna
100 medewerkers, werkzaam vanuit 4 ves
tigingen in Nederland.
Minister Hoogervorst van Volksge
zondheid, Welzijn en Sport heeft de
Tweede Kamer laten weten dat hij
directe toegankelijkheid tot fysiothe
rapeuten volledig mogelijk wil maken
vanaf 1 januari 2006. Hij baseert zich
daarbij op een rapport van het Colle
ge voor Zorgverzekeringen.
Het Koninklijk Nederlands Genootschap
voor Fysiotherapie (KNGF) is om verschil
lende redenen positief over deze nieuwe
beleidslijn. 'Er is door het besluit van de
minister sprake van erkenning van de spe
cialistische en autonome positie van fysio
therapeuten. Het maakt niet alleen het werk
aantrekkelijker, maar het geeft ons ook een
enorme kans om de effectiviteit van onze
werkzaamheden aan te tonen. Het werkter
rein is hierdoor opnieuw breder en interes
santer geworden", aldus drs. H.B. Een
hoorn, voorzitter van het KNGF. Uit het
onderzoek rond de pilot directe toeganke
lijkheid blijkt dat fysiotherapeuten in de
praktijk goed in staat zijn om zelfstandig
een indicatie voor fysiotherapie te stellen.
Voor de patiënten betekent directe toegan
kelijkheid fysiotherapie dat zij zelf kunnen
beslissen of zij met hun klachten eerst naar
de huisarts of rechtstreeks naar de fysiothe
rapeut gaan. Uit het onderzoek blijkt dat
mensen goed in staat zijn een beoordeling
te kunnen maken of een fysiotherapeut
hulp kan bieden bij hun gezondheidspro
bleem.
Over het algemeen is geconcludeerd dat
directe toegang tot de fysiotherapeut in de
ogen van patiënten bijdraagt aan de doel
treffendheid Vim fysiotherapie. Dit komt
onder meer tot uiting in een sneller herstel
en hervatting van dagelijkse activifeiten
van de patiënt.
OUDDORP - Zomaar op een ochtend mid
den in de week bezig zijn met een praktisch
thema, andere vrouwen ontmoeten en mer
ken dat je geloof met het leven van alledag
heeft te maken. Op woensdag 19 januari
wordt in Ouddorp weer zo'n ochtend voor
vrouwen gehouden. Voor deze morgen is als
gastspreekster Willemien Lemkes uitgeno
digd. Naar aanleiding van het project '40
Doelgerichte Dagen' zal zij dan spreken
over het thema 'Je bent er niet toevallig!'
Wat is mijn doel in het leven en hoe ontdekt
ik wat er bij mij past? Op deze vragen zal aan
de hand van de Bijbel naar antwoorden wor
den gezocht. Durf te zoeken en te kiezen, en
kom ook! De koffie staat vanaf 9.00 uur
klaar, het programma begint om 9.30 uur en
eindigt om ongeveer 11.15 uur. Kinderop
vang is aanwezig.
Het adres waar de bijeenkomst wordt gehou
den is: Doopgezinde Gemeente, Dorpstien-
den 3 te Ouddorp.
OUDE-TONGE - De Plaatselijke Commis
sie van de Stichting Welzijnswerk Oostflak-
kee organiseert woensdagmiddag 26 januari
a.s. een gezellige middag met een mossel
maaltijd. Deze wordt gehouden in het Info-
centrum, Bemhardstraat 27 te Oude-Tonge,
aanvang 14.00 uur. De middag is voor alle
55-plussers van Oude-Tonge, die alle van
harte welkom zijn. De deelnamekosten
bedragen 5 per persoon. U kunt zich tot en
met vrijdag 21 januari a.s. voor deze middag
opgeven bij de SWO, tel.: (0187) 641344.
Als u vervoer nodig heeft, kunt u dit melden.
OUDE-TONGE - De Stichting Welzijns
werk Oosttlakkee (SWO) organiseert op
woensdag 19 januari a.s. een Crea ochtend in
het Infocentrum, Bemhardstraat 27 te Oude-
Tonge. De ochtend duurt van 9.30 tot ca.
11.30 uur. Iedereen is hartelijk welkom,
ongeacht de leeftijd! De deelnamekosten
bedragen 3,50 per persoon, inclusief kof
fie. Gaarne vooraf opgeven bij de SWO, tel.:
(0187)641344.
Maandag 17 januari a.s. zal er weer een cur
susavond Geestelijke Vorming worden
belegd in het verenigingsgebouw 'De Hoek
steen' aan de Ring te Middelharnis. Aan
vang: kwart voor acht. Voor deze avond is
als spreker uitgenodigd ds. J. Belder uit Dor
drecht. Het thema zal zijn: 'Zonde - onzin
bij uitstek', een onderwerp dat iedereen
raakt. De stuurgroep hoopt dan ook op een
grote belangstelling en heet iedereen harte
lijk welkom.
STELLEND AM - De eerste voorspeelmid-
dag van dit jaar van muziekschool 'De Del
tastreek' wordt gehouden op zaterdag 22
januari. Alle saxofoonleerlingen en hun
docent Maarten Prins zijn druk bezig met de
voorbereidingen. De leerlingen spelen zowel
afzonderlijk als in ensembles en ook de exa
menkandidaten zullen enkele voordracht
stukken met pianobegeleiding spelen. Ze
hopen weer vele belangstellenden te mogen
begroeten op deze gezellige en muzikale
middag. Deze keer wordt de middag gehou
den in het schoolgebouw van de C.N.S.
'Zomerland', Pr. Marijkestraat 30 te Stellen-
dam. Aanvang 15.30 uur. Iedereen is harte
lijk welkom.
The Power of Dreams
Slagveld 19
3231 AN BRIELLE
Telefoon: 0181 -41 37 77
www.janvandijk.nl
PROTEST. KERK IN NED.
Beroepen: te Aalburg (herv.) en te
Waddinxveen (herv. wijkgem. oost), ds.
M.J. van Oordt te Noorden; te Birdaard, kan
didaat F.G. Fink te Bergum, die dit beroep
heeft aangenomen; te Giessenburg, ds. K.D.
van den Hout te Nijeveen, die dit beroep
heeft aangenomen; te Krimpen a.d. IJssel
(wijkgem Bijz. Aard), ds. A.J. Mensink te
Emst; te Maassluis (wijkgem. West), ds. G.
van Dijk te Kruiningen; te Rotterdam-IJssel-
monde (Part-time) (sectie Adriaen Jansz-
kerk), M.E. Kraaijeveld-Boogaard te Oss; te
Urk (De Ark) 2e pred. plaats, ds. G. Oberink
te Bruinisse; te Westerhaar (herv.), ds. F.
Wijnhorst te Ermelo; te Wilnis, ds. A.J. Son-
neveld te Zijderveld.
Aangenomen: naar Waalwijk (geref.), kan
didaat O.O. Grevink te De Bilt, die bedank
te voor Vuren (herv.)
HERSTELD HERVORMDE KERK
Beroepen: te Springford (Ref. Church of
America) Canada, ds. W. van Vlastuin te
Katwijk aan Zee.
Bedankt: voor Zuilichem-Nieuwaal, kandi
daat H. Lassche te Staphorst.
GEREF. KERMEN (VRIJG.)
Beroepen: te Lelystad, ds. R.J. Vreugdenhil
te IJmuiden.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Assen en te Hoogeveen
(wijkkerk Ichthus), ds. J. van 't Spijker te
Zwijndrecht (zending Mozambique).
Aangenomen: naar Urk (Maranathakerk),
ds. J. Westerink te Utrecht-West.
Bedankt: voor Doomspijk, ds. J.P. Boiten te
Sliedrecht (Bethelkerk).
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voor Emmeloord, ds. D.W.
Tuinier te Terwolde-De Vecht; voor Hen
drik Ido Ambacht en Krimpen a.d. IJssel, ds.
G.J.N. Moens te Goes; voor Hilversum, ds.
W.J. Karels te Hardinxveld-Giessendam;
voor Kapelle-Biezelinge, Spijkenisse i.c.m.
Hoogvliet en Oostkapelle, ds. M. Golverdin-
gen te Boskoop; voor Meliskerke, ds. C. de
Jongste te Tholen; voor Middelhamis en
Tricht-Geldermalsen, ds. M. Karens te
Werkendam; voor Poortugaal, ds. B. van der
Heiden te Alblasserdam; voor Rotterdam-
IJsselmonde, ds. G. Mouw te Uddel; voor
Scherpenzeel, ds. C. Hogchem te Bameveld.
MIDDELHARNIS - Veel van de Bijbelver
halen zijn ontstaan in de woestijn. Is het volk
Israël eigenlijk ook niet ontstaan in dat nie
mandsland dat woestijn heet? Gaat het in
oude en Bijbelse tijden niet over stammen en
clans en over nomaden en bedoeïenen? Is
dus ook de taal van de Bijbel beter te begrij
pen tegen die achtergrond? Tijdens een
avond waar het zal gaan over tenten, over
herders en hun leefwijzen, over flora en fau
na, kunt u horen hoe bijzonder en spannend
de Bijbel kan zijn als je die leest binnen de
eigen 'omgeving'; bijbelse kernwoorden en
verhalen komen dan tot leven zoals de woe
stijn tot bloei kan komen. De commissie
'Kerk en Israël' heet u welkom op deze
avond, dinsdag 18 januari 2005 om 20.00
uur in de PKN (Gereformeerd) te Middel
hamis, Kon. Julianalaan 64. Inleider is ds.
L.J. Lingen.
"En de Heere zeide tot hem: sta
op, en ga in de straat, genaamd
de Rechte, en vraag in het huis
van Judas naar een, met name
Saulus, van Torsen; want zie hij
bidt". (Hand9:ll)
Van de sterke, zelfverzekerde Saulus die
Jeruzalem verliet, is weinig meer over. Als
een ontredderd, hulpbehoevend mens is hij,
na zijn ontmoeting met Jezus Christus,
Damascus binnengeleid. In de hoofdstraat
vindt hij in het huis van ene Judas, wellicht
een herberg, voorlopig een onderkomen.
Temidden van alle andere gasten zal Saulus
een vreemde verschijning zijn geweest. Die
blinde man die enkele dagen zijn eten en
drinken laat staan. Een mens in diepe nood.
In de crisis gebracht. Zijn wereld, vooral zijn
vrome en godsdienstige wereld, is in elkaar
gestort. De Heere heeft hem laten zien dat
zijn ijver niet voor, maar tegen Hem was
gericht. Wat tot voor kort op Saulus' winst
rekening stond (zijn besnijdenis, zijn wets-
betrachting, etc.) is op eenmaal schade
geworden.
Reken maar dat het drie moeilijke dagen
geworden zijn. Maar geen verloren dagen.
En ook geen lege dagen. Want wat zegt de
Heere tot onze verrassing tegen Ananias?
Dat Saulus bidt. En het is net alsof de Heere
daar Zelf ook wat vertast van is. Er staat ten
minste: zie, hij bidt. Zie - dat kleine woord
je in de Schrift, dat altijd op iets onverwachts
duidt. En dat is het ook. Saulus, de gevrees
de, op de knieën. Door een genadig en ver
kiezend ingrijpen van Gods kant. Want toen
Saulus naar Damaskus vertrok, was er geen
haar op zijn hoofd die aan bekering tot Jezus
Christus dacht. Dat stond niet in Saulus'
agenda. Daar was in zijn programma ook
geen ruimte voor, maar wel in Gods pro
gramma. En alles wat Hij in Zijn agenda
heeft staan, wordt ook uitgevoerd. Naar Zijn
eeuwig voornemen.
Zie, hij bidt. Had Saulus dat dan nog nooit
gedaan? Natuurlijk wel. Stel u voor: een fari
zeeër die niet bidt. Natuurlijk heeft hij vroe
ger zijn handen naar de hemel opgeheven en
zijn gebeden opgezegd. Maar dat laatste, dat
was het nu juist: opgezegd! Als een uit het
hoofd geleerde les. Maar gebeden, Gods aan
gezicht gezocht - daarvan was het in zijn
leven nog nooit gekomen. Want bidden en
bidden is nog altijd twee. Denk aan die beide
mannen uit de gelijkenis die naar de tempel
gingen om te... bidden. Maar wat een ver
schil. De farizeeër bad vanuit zijn rijkdom.
De tollenaar vanuit zijn armoede. De fari
zeeër werd door zijn deugd tot God gedre
ven. De tollenaar door zijn nood. De fari
zeeër etaleerde zijn eigen gerechtigheid. De
tollenaar klaagde zijn ellende, zijn ongerech
tigheid uit. Daar hebt u het hele verschil. Dat
vroegere bidden van Saulus was geen bid
den. Het was een zichzelf strelen in zijn
godsdienst. Maar wat genade is, daar had
Saulus nog nooit iets van verstaan. Omdat
zijn leven voor God ongebroken was. En
zolang wij ongebroken mensen zijn, is ons
bidden een vorm. Meer om onze eigen
'vroomheid' te bevestigen dan om ons te ver
laten op Gods genade. Hier is de farizeeër
een tollenaar geworden. De rechtvaardige
een goddeloze. Saulus is in principe levend
gemaakt door de Heilige Geest. En dat bete
kent dat hij geestelijk is gaan ademhalen. Dat
is: bidden. Zie, hij bidt. Of, zoals het ook ver
taald kan worden: hij is in gebed. Aanhou
dend, voortdurend. Voor de eerste keer in
zijn leven.
Dat wordt in de nood geleerd. Als ik leer
zien hoe verdorven mijn leven is. Hoe de
anti-houding jegens God diep in mijn hart
geworteld zit. Hoe ik altijd weer mezelf zoek
en bedoel en dat ten koste van Christus, Die
de Eerste in mijn leven dient te zijn. Waar
me dat door de Heilige Geest duidelijk wordt
gemaakt, leer ik bidden. Misschien net als
Saulus voor de eerste keer in mijn leven.
Echt bidden. Reken erop dat in deze drie
dagen de psalmen voor Saulus zijn gaan
leven. Thuis als hij was in de Schriften zal
hij ze uit zijn hoofd hebben gekend. Maar nu
leert hij ze met zijn hart kennen. Psalm 25:
Wend U tot mij, en wees mij genadig, want
ik ben eenzaam en ellendig. Was mij wel van
mijn ongerechtigheid. Psalm 86: Wees mij
genadig, Heere, want ik roep tot U de ganse
dag. Eén aanhoudende worsteling aan de
troon van Gods genade. Pleitend op Gods
barmhartigheid. Een andere pleitgrond is er
niet.
Maken wij dit mee van Saulus? Kan het ook
van ons geschreven worden: zie, hij/zij bidt?
Van u als ouderen en van jullie als jongeren?
Dat is uiteraard meer dan dat we onze handen
vouwen en onze ogen sluiten. Wat kan dat
intussen een worsteling geven. Dagenlang
soms. Het kan wel eens lijken of God met de
verhoring wacht. Saulus heeft drie dagen
moeten aanhouden. Waarom? Nu, zegt Cal-
vijn, opdat de Heere des te meer vurigheid
van gebed in Saulus ontsteken zou. Als God
op Zich wachten laat dan is het alleen om de
gebedsvolharding in ons leven te oefenen.
Maar een bidder als Saulus laten staan?
Neen. Als u dat denkt, kent u de Heere niet.
En dat wordt in Hand. 9 duidelijk als Ana
nias, een discipel, in Damaskus wordt uitge
zonden. De Heere ziet die worstelende
Saulus wel, daar in de Rechte straat van
Damaskus. Is het niet vertroostend dat het
adres hier zo heel nadmkkelijk wordt
genoemd? Hij weet waar Saulus op dit
moment woont. Zoals Hij ook u weet te
wonen, uw binnenkamer kent, waar dagelijks
alle noden aan Hem worden opgedragen.
Aan die en die straat en weg. Vult u uw eigen
adres maar in.
Door middel van deze evangeliedienaar
wordt Saulus tot het volle licht gebracht. Let
er op dat niet opnieuw de hemel opengaat en
er rechtstreeks een stem wordt gehoord. Bij
al het bijzondere in de bekering van Saulus is
God toch ook Zijn gewone weg gegaan. En
dat is de weg van het Woord, van de verkon
diging. Daardoor worden bidders tot het
geloof in de vergeving der zonden gebracht.
Omwille van die Ene Die ook gebeden heeft,
maar Die niet is verhoord. Drie uur lang dich
te duisternis. Toen geen Ananias of wie dan
ook. Totale verlatenheid, die Christus heeft
moeten doorworstelen. Een gesloten hemel,
opdat er voor bidders als Saulus een open
hemel zou zijn. Gelukkig als het ook van ons
kan worden gezegd dat we bidden. Echt bid
den!
Nieuwerkerk aan den IJssel,
ds. M. B. van den Akker
OUDDORP - Na de verschrikkelijke ramp
die Zuidoost Azië trof, is van alle kant hulp
toegestroomd. Hoewel de gevolgen van de
vloedgolf nog steeds niet te overzien zijn,
is wel duidelijk geworden dat alle hulp,
hoeveel er ook al is gedaan, niet voldoende
kan zijn om alle nood te lenigen. Naast de
directe noodhulp is ook hulp op langere
termijn nodig om de levens van miljoenen
mensen weer enigszins op de rails te zet
ten. Daarom zingen vijf koren van de Kop
van Goeree samen, met medewerking van
een koperensemble en diverse musici, ten
behoeve van de slachtoffers van deze
ramp. Het zijn Kinderkoor 'Yess!', Stads
koor Goeree, Gemengd koor 'Hart en
Stem', Mannenkoor 'Door Eendracht Ver
bonden' en het Samengesteld koor van de
Doopsgezinde Gemeente, die op zaterdag
22 januari a.s. zullen optreden in de kerk-
zaal van de Doopsgezinde Gemeente Oud
dorp, Dorpstienden 3. Tijdens deze avond,
waarin ook ruimte is voor samenzang, zal
een collecte gehouden worden, waarvan de
opbrengst is bestemd voor KerkinActie,
onderdeel van de samenwerkende hulpor
ganisaties (giro 555). Op deze avond zal
namens de Gemeente Goedereede een che
que worden overhandigd voor giro 555. De
organisaties die maandelijks oud papier
ophalen, stellen eveneens een bedrag ter
beschikking van giro 555. Dit bedrag zal
op deze avond worden bekendgemaakt en
overhandigd aan het Rode KruLs. De toe
gang tot deze avond is vrij. U wordt van
harte uitgenodigd om deze bijzondere
avond bij te wonen. Aanvang: 19.30 uur,
kerk open 18.45 uur.
OUDDORP - Wilt u meer weten over het
christelijk geloof? Heeft een kerkdienst u
aangesproken en wilt u meer weten? Bent u
toe aan een 'opfrisser' over waar het in het
evangelie nu echt om gaat? Of kent u iemand
die u graag mee wilt nemen, om samen naar
de Alpha Cursus te gaan? Dat kan!
Op donderdagavond 20 januari om 19.45 uur
start de Doopsgezinde Gemeente te Ouddorp
weer met de Alphacursus. In 10 avonden en
een weekend wordt, voorafgegaan door een
gezamenlijke maaltijd of koffietafel, inge
gaan op vragen als: Wie is Jezus? Waarom
stierf Hij aan het kruis? (Waarom) is de
Bijbel betrouwbaar? Hoe zit het met andere
godsdiensten? Na een inleiding is er de
mogelijkheid tot gedachtewisseling met
elkaar en het stellen van vragen, met elkaar
komen tot vragen waar het in het evangelie
echt om draait. Iedereen is welkom, onge
acht afkomst, leeftijd of kerkelijke gezindte.
De cursus wordt gegeven bij Raymond en
Martha de Busschère, Molentienden 118,
3253 VH Ouddorp, tel: 0187-682986, e-
mail: ray@filtemet.nl. U kunt zich opgeven
op bovenstaande adres.
DIRKSLAND - Binnenkort start Clarine
Bemelmans in Dirksland met een nieuwe
cursus sculpturen maken. De cursus duurt 4
weken. Er worden beelden gemaakt van
zelfhardende klei. Vele vormen en modellen
zijn mogelijk. Nadat ze geschilderd zijn heb
ben de sculpturen een bronsachtige uitstra
ling. Deelnemers aan de cursus hoeven niet
creatief te zijn om mee te doen. De cursus
wordt gegeven op dinsdag- en woensdag
ochtend en op maandag-, dinsdag-, woens
dag- en donderdagavond. Voor meer inlich
tingen belt u: 0187-603445.
Huurdersvereniging Middelharnis en 27 par
ticulieren verzochten in december jl. de
Raad van State om voor het compostproduc-
tiebedrijf Fleuren BV een voorlopige voor
ziening te treffen. In het verzoek werden
onder meer de volgende punten uit de aan
Fleuren BV verleende vergunning behan
deld:
- De cumulatie van stank in Middelhamis
en de gevolgen voor de gezondheid van
de bevolking;
- De dreigende bodemverontreiniging;
- De strijdigheid met de Vogel- en habitat
richtlijn.
Op 17 j anuari om 10 uur wordt dit verzoek in
een openbare zitting in Den Haag (Kneuter-
dijk 22) behandeld. Als de voorzitter van de
RvS instemt met dit verzoek kan de door
Fleuren geplande verbouwing voorlopig niet
doorgaan.
Op de website van de RvS - www.raadvan-
state.nl - worden iedere werkdag de uitspra
ken over voorlopige voorzieningen gepubli
ceerd.
Nog onlangs bepaalde de RvS dat het minis
terie LNV van minister Veerman ten onrech
te een miheuvergunning had verleend voor
het oprichten van een mega varkensstal in
het dorp De Heen (gemeente Steenbergen).
Net als in Middelhamis ondervinden de
inwoners van de gemeente Steenbergen veel
stankoverlast van de aldaar gevestigde var
kensbedrijven van onder andere die van Van
Genugten BV.
Huurdersvereniging Middelhamis
-23-
'Doe jij maar een voorstel, Franz.'
'Nee, we zoeken ze samen uit, dat is beter.'
Karl krabt zich achter zijn oor en begint dan de namen
te noemen van de jongens met wie ze het meest
bevriend zijn.
Ze zijn het er gauw over eens. Karl schrijft op.
Rupert Reinhardt.
Jupp Schenk.
Hans Schlomann.
Günter Martin.
Ludwig Bolwin.
Over de laatste hebben ze nog verschil van mening,
daar Karl nog niet is vergeten dat Ludwig hem van
diefstal heeft beschuldigd. Maar na enig aandringen
van Franz komen ze tot overeenstemming. Ludwig
Bolwin is een jongen, die heel goed in de club zal pas
sen. Vooral als Karl de leiding heeft, zal hij heel best
te gebruiken zijn.
'Voor we nu onze zaken gaan regelen, Karl, nog het
volgende. Wij moeten samenwerken of anders gezegd:
er is een Russische sergeant aan ons toegevoegd. Deze
is een tussenpersoon tussen kapitein Bemerian en ons.
Hij heeft aJle volmachten, zodat hij ons kan straffen als
daartoe de noodzaak zou ontstaan. Ik wil je daarvoor
waarschuwen. Georgië, zo heet hij, is een heel fijne
kerel, van wie we op den duur heel veel profijt kuimen
hebben. Ik hoop dus dat jij je ten opzichte van hem in
toom weet te houden. Onthoud dat, Karl.'
'Ik zal m'n best doen.'
Ze gaan samen naar de commandantura waar sergeant
Georgië Zwalba zich bevindt. Men hem wil Franz de
zaken doorpraten en hem vragen de papieren die hij
heeft te vertalen.
Georgië heeft juist een paar blokken hout op de kachel
gegooid en een pijp gestopt, als Franz, met Karl achter
zich aan het vertrek betreedt.
'Goede middag, sergeant Zwalba', groet Franz offi
cieel.
'Dag', beantwoordt de Rus zijn groet. Hij lacht vrien
delijk zoals gewoonUjk. Maar dan valt zijn blik op Karl
en meteen is de lach op zijn gezicht verdwenen.
'Wie zijn dat kameraad plenny?'
'Dat is Karl-Heinz.'
'Kalhans?'
'Karrrl-Heinz', tracht Franz zich zo duidelijk mogelijk
uit te drukken.
'Dat niet goed', zegt Georgië zeer besUst. Intaïtief
voelt hij, dat Karl een kerel is die voor geen kleintje
vervaard is. Zijn vinger wijst dreigend op de brede
borst van Karl-Heinz. Deze staat in de houding zonder
een spier te vertrekken. Echter, de blik in zijn ogen is
koud en lijkt dwars door de Rus heen te boren.
Franz verwacht van deze ontmoeting weinig goeds en
vreest dat Karl zich niet zal weten te beheersen. Maar
die Ujkt uiterlijk onbewogen en kijkt Georgië aan, zon
der ook maar een keer met zijn ogen te knipperen.
'Wat hij doen hier?' wil Georgië weten.
'Hij is mijn voorman', tracht Franz hem aan het ver
stand te brengen.
'Wat?'
'Voorman, hij bij mij werken", probeert Franz.
'Hij werken?'
'Da.' Franz knikt heftig.
Bij Georgië begint het blijkbaar te dagen: 'Hij werken.
Bij bomen?'
'Da.' Ja. Karl knikt bevestigend.
Georgië komt een paar stappen naderbij, bekijkt Karl
van top tot teen en loopt zelfs een keertje rond hem
heen.
'Hij sterk. Heel sterk. Goed kunnen werken.'
Dan begint zijn gezicht te stralen: 'Heel sterk. Da, heel
sterk.'
'Karl Natsjalnik. Chef, tracht Franz hem aan het ver
stand te brengen.
'Za tsjto?' Waarom?
'Moi natsjalnik Georgië.'
Als Franz hem uitgelegd heeft dat Karl zijn chef wordt,
is het Georgië duidelijk waar het om gaat.
Franz legt zijn papieren op tafel en vraagt Georgië wat
die allemaal hebben te betekenen.
'Dat allemaal komen. Met trein', legt deze uit.
'Maar wat komt er dan, Georgië?'
Georgië kijkt hem verdrietig aan: 'Ik niet weten.' Hij
steekt zijn beide armen hulpeloos van zich af.
'Allemaal groot vreemd, kameraad plenny. Georgië
niet weten.'
'Die sufferd snapt nergens iets van', klinkt de donkere
stem van Karl-Heinz.
'Wat hij zeggen?' Georgië kijkt Franz vragend aan.
'Hij vraagt of het kisten zijn.'
'Wat jij zeggen?'
Franz voelt zich hopeloos in de knoei. Van Georgië zal
hij niet veel wijzer worden. Hij buigt zich over een lan
ge lijst met allerlei benamingen.
'Wat staat hier geschreven, Georgië?' Deze leest in rap
Russisch voor wat er staat.
Franz ziet er geen gat meer in en probeert het op een
andere manier.
'Hoeveel pleruües moeten trein lossen?'
Na herhaalde pogingen begint Georgië er iets van te
begrijpen.
'Veel, heel veel', dat is wat Georgië hun ten lange les
te weet te zeggen. Als de kwestie van vervoer ter spra
ke komt en Karl-Heinz op z'n hurken door de kamer
huppelt en daarbij suggereert chauffeur te zijn, schudt
Georgië mistroostig zijn donkere hoofd.
'Niet auto.'
'Wat, krijgen we geen vervoer, hoe moet dat dan?'
Karl is oprecht verwonderd. Weer ontstaat er een lan
ge discussie, waarbij de vraag wordt gesteld, hoe men
de spullen naar het kamp moet krijgen.
Tenslotte wordt dit heel simpel opgelost, nadat ze
zover zijn gekomen dat ze weten dat er voor hen geen
vervoer beschikbaar is. De auto's en tractoren die in
het kamp zijn, zullen alle worden ingezet bij het trans
port van voedsel en medicamenten en voorts alle spul
len die voor de Russen nodig zijn.
'Hoe moet dat dan?' Franz' stem klinkt scherp,
'De niet weten.' Georgië haalt zijn schouders op, alsof
voor hem hiermee de zaak is afgedaan.
Nu gaan Franz en Karl met elkaar overleggen. Georgië
vindt dat hij wel een poosje rast verdiend heeft na alle
inspanning, die het hem gekost heeft om de domme
Duitsers aan hun verstand te brengen wat ze wilden
weten. Genoeglijk stopt hij een pijp en gaat ontspan
nen achter de kachel zitten.
Terwijl Karl en Franz zich het hoofd breken hoe ze dit
probleem moeten oplossen, glimlacht Georgië vol
daan. Als Karl een woeste blik op hem werpt, begint
hij luid te lachen: 'Jij sterk, kameraad plenny. Jij alles
dragen.'
Dat is te veel voor Karl. Uit zijn keel stijgt een ver
vaarlijk gegrom en als Franz niet tussenbeide gekomen
was, zou hij zeker de Rus zijn aangevlogen.
De woedeuitval van Karl heeft niet veel invloed op
Georgië. Het enige wat hij er mee bereikt is, dat de Rus
nog harder begint te lachen en zich bijna verslikt in een
wolk rook, die hij net met welbehagen wou inhaleren.
'Wat een ondieren zijn dat toch. Vertel mij Franz, ben
jij ooit zo'n zwartsmoel tegengekomen die deugt? Kijk
hem daar eens zitten smiespelen.
(wordt vervolgd)