Nieuws Overdenking voor Azië Visser&Visser Crea ochtend bij SWO iHdetalga Mosselmaaltijd bij de SWO Voorspeelmiddag 'De Deltastreek' uit de kerken Woorden uit de woestijn uit de Heilige Schrift Vijf koren zingen Open ochtend 'Van Vrouw tot Vrouw' Autobedrijf Jan van Dijk Brieile INGEZONDEN: Inwoners van Middelharnis in beroep bij Raad van State ElUUtlDBI-IWEUWS Toetreding maatschap Consument kan vanaf 2006 rechtstreeks naar fysiotherapeut 'Zonde - onzin bij uitstek' Cursus Geestelijke Vorming Middelharnis-Sommelsdijlt Zie, hij bidt Alpha Cursus Doopsgezinde Gemeente Cursus sculpturen maken •3fa.iga.-<rilogie deel Z 1*31NA5 VRUDAG 14 JANUARI 2005 Harold van den Berge. Per 1 januari is de iieer mr. A.J.J, van den Berge FB toegetreden tot de maatschap Visser Visser Accountants. Harold van den Berge is sinds 1992 werkzaam bij Vis ser&Visser. Na afronding van de HEAO- opleiding heeft hij met goed gevolg de stu die tot fiscaal-jurist aan de Erasmus Uni versiteit afgerond. Harold is vervolgens hoofd geworden van de fiscale afdeling van het kantoor. Tevens is hij als docent verbonden aan het NOAB en is hij mede verantwoordelijk voor de buitenlandse klanten en contacten. Van zijn hand ver schijnt maandelijks de rubriek 'Wetjes en Weetjes' in deze krant. Harold is werk zaam vanuit vestigingen Middelhamis en Barendrecht. Het kantoor Visser&Visser Accountants is na de oprichting in 1989 uitgegroeid tot een organisatie met bijna 100 medewerkers, werkzaam vanuit 4 ves tigingen in Nederland. Minister Hoogervorst van Volksge zondheid, Welzijn en Sport heeft de Tweede Kamer laten weten dat hij directe toegankelijkheid tot fysiothe rapeuten volledig mogelijk wil maken vanaf 1 januari 2006. Hij baseert zich daarbij op een rapport van het Colle ge voor Zorgverzekeringen. Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) is om verschil lende redenen positief over deze nieuwe beleidslijn. 'Er is door het besluit van de minister sprake van erkenning van de spe cialistische en autonome positie van fysio therapeuten. Het maakt niet alleen het werk aantrekkelijker, maar het geeft ons ook een enorme kans om de effectiviteit van onze werkzaamheden aan te tonen. Het werkter rein is hierdoor opnieuw breder en interes santer geworden", aldus drs. H.B. Een hoorn, voorzitter van het KNGF. Uit het onderzoek rond de pilot directe toeganke lijkheid blijkt dat fysiotherapeuten in de praktijk goed in staat zijn om zelfstandig een indicatie voor fysiotherapie te stellen. Voor de patiënten betekent directe toegan kelijkheid fysiotherapie dat zij zelf kunnen beslissen of zij met hun klachten eerst naar de huisarts of rechtstreeks naar de fysiothe rapeut gaan. Uit het onderzoek blijkt dat mensen goed in staat zijn een beoordeling te kunnen maken of een fysiotherapeut hulp kan bieden bij hun gezondheidspro bleem. Over het algemeen is geconcludeerd dat directe toegang tot de fysiotherapeut in de ogen van patiënten bijdraagt aan de doel treffendheid Vim fysiotherapie. Dit komt onder meer tot uiting in een sneller herstel en hervatting van dagelijkse activifeiten van de patiënt. OUDDORP - Zomaar op een ochtend mid den in de week bezig zijn met een praktisch thema, andere vrouwen ontmoeten en mer ken dat je geloof met het leven van alledag heeft te maken. Op woensdag 19 januari wordt in Ouddorp weer zo'n ochtend voor vrouwen gehouden. Voor deze morgen is als gastspreekster Willemien Lemkes uitgeno digd. Naar aanleiding van het project '40 Doelgerichte Dagen' zal zij dan spreken over het thema 'Je bent er niet toevallig!' Wat is mijn doel in het leven en hoe ontdekt ik wat er bij mij past? Op deze vragen zal aan de hand van de Bijbel naar antwoorden wor den gezocht. Durf te zoeken en te kiezen, en kom ook! De koffie staat vanaf 9.00 uur klaar, het programma begint om 9.30 uur en eindigt om ongeveer 11.15 uur. Kinderop vang is aanwezig. Het adres waar de bijeenkomst wordt gehou den is: Doopgezinde Gemeente, Dorpstien- den 3 te Ouddorp. OUDE-TONGE - De Plaatselijke Commis sie van de Stichting Welzijnswerk Oostflak- kee organiseert woensdagmiddag 26 januari a.s. een gezellige middag met een mossel maaltijd. Deze wordt gehouden in het Info- centrum, Bemhardstraat 27 te Oude-Tonge, aanvang 14.00 uur. De middag is voor alle 55-plussers van Oude-Tonge, die alle van harte welkom zijn. De deelnamekosten bedragen 5 per persoon. U kunt zich tot en met vrijdag 21 januari a.s. voor deze middag opgeven bij de SWO, tel.: (0187) 641344. Als u vervoer nodig heeft, kunt u dit melden. OUDE-TONGE - De Stichting Welzijns werk Oosttlakkee (SWO) organiseert op woensdag 19 januari a.s. een Crea ochtend in het Infocentrum, Bemhardstraat 27 te Oude- Tonge. De ochtend duurt van 9.30 tot ca. 11.30 uur. Iedereen is hartelijk welkom, ongeacht de leeftijd! De deelnamekosten bedragen 3,50 per persoon, inclusief kof fie. Gaarne vooraf opgeven bij de SWO, tel.: (0187)641344. Maandag 17 januari a.s. zal er weer een cur susavond Geestelijke Vorming worden belegd in het verenigingsgebouw 'De Hoek steen' aan de Ring te Middelharnis. Aan vang: kwart voor acht. Voor deze avond is als spreker uitgenodigd ds. J. Belder uit Dor drecht. Het thema zal zijn: 'Zonde - onzin bij uitstek', een onderwerp dat iedereen raakt. De stuurgroep hoopt dan ook op een grote belangstelling en heet iedereen harte lijk welkom. STELLEND AM - De eerste voorspeelmid- dag van dit jaar van muziekschool 'De Del tastreek' wordt gehouden op zaterdag 22 januari. Alle saxofoonleerlingen en hun docent Maarten Prins zijn druk bezig met de voorbereidingen. De leerlingen spelen zowel afzonderlijk als in ensembles en ook de exa menkandidaten zullen enkele voordracht stukken met pianobegeleiding spelen. Ze hopen weer vele belangstellenden te mogen begroeten op deze gezellige en muzikale middag. Deze keer wordt de middag gehou den in het schoolgebouw van de C.N.S. 'Zomerland', Pr. Marijkestraat 30 te Stellen- dam. Aanvang 15.30 uur. Iedereen is harte lijk welkom. The Power of Dreams Slagveld 19 3231 AN BRIELLE Telefoon: 0181 -41 37 77 www.janvandijk.nl PROTEST. KERK IN NED. Beroepen: te Aalburg (herv.) en te Waddinxveen (herv. wijkgem. oost), ds. M.J. van Oordt te Noorden; te Birdaard, kan didaat F.G. Fink te Bergum, die dit beroep heeft aangenomen; te Giessenburg, ds. K.D. van den Hout te Nijeveen, die dit beroep heeft aangenomen; te Krimpen a.d. IJssel (wijkgem Bijz. Aard), ds. A.J. Mensink te Emst; te Maassluis (wijkgem. West), ds. G. van Dijk te Kruiningen; te Rotterdam-IJssel- monde (Part-time) (sectie Adriaen Jansz- kerk), M.E. Kraaijeveld-Boogaard te Oss; te Urk (De Ark) 2e pred. plaats, ds. G. Oberink te Bruinisse; te Westerhaar (herv.), ds. F. Wijnhorst te Ermelo; te Wilnis, ds. A.J. Son- neveld te Zijderveld. Aangenomen: naar Waalwijk (geref.), kan didaat O.O. Grevink te De Bilt, die bedank te voor Vuren (herv.) HERSTELD HERVORMDE KERK Beroepen: te Springford (Ref. Church of America) Canada, ds. W. van Vlastuin te Katwijk aan Zee. Bedankt: voor Zuilichem-Nieuwaal, kandi daat H. Lassche te Staphorst. GEREF. KERMEN (VRIJG.) Beroepen: te Lelystad, ds. R.J. Vreugdenhil te IJmuiden. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Assen en te Hoogeveen (wijkkerk Ichthus), ds. J. van 't Spijker te Zwijndrecht (zending Mozambique). Aangenomen: naar Urk (Maranathakerk), ds. J. Westerink te Utrecht-West. Bedankt: voor Doomspijk, ds. J.P. Boiten te Sliedrecht (Bethelkerk). GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Emmeloord, ds. D.W. Tuinier te Terwolde-De Vecht; voor Hen drik Ido Ambacht en Krimpen a.d. IJssel, ds. G.J.N. Moens te Goes; voor Hilversum, ds. W.J. Karels te Hardinxveld-Giessendam; voor Kapelle-Biezelinge, Spijkenisse i.c.m. Hoogvliet en Oostkapelle, ds. M. Golverdin- gen te Boskoop; voor Meliskerke, ds. C. de Jongste te Tholen; voor Middelhamis en Tricht-Geldermalsen, ds. M. Karens te Werkendam; voor Poortugaal, ds. B. van der Heiden te Alblasserdam; voor Rotterdam- IJsselmonde, ds. G. Mouw te Uddel; voor Scherpenzeel, ds. C. Hogchem te Bameveld. MIDDELHARNIS - Veel van de Bijbelver halen zijn ontstaan in de woestijn. Is het volk Israël eigenlijk ook niet ontstaan in dat nie mandsland dat woestijn heet? Gaat het in oude en Bijbelse tijden niet over stammen en clans en over nomaden en bedoeïenen? Is dus ook de taal van de Bijbel beter te begrij pen tegen die achtergrond? Tijdens een avond waar het zal gaan over tenten, over herders en hun leefwijzen, over flora en fau na, kunt u horen hoe bijzonder en spannend de Bijbel kan zijn als je die leest binnen de eigen 'omgeving'; bijbelse kernwoorden en verhalen komen dan tot leven zoals de woe stijn tot bloei kan komen. De commissie 'Kerk en Israël' heet u welkom op deze avond, dinsdag 18 januari 2005 om 20.00 uur in de PKN (Gereformeerd) te Middel hamis, Kon. Julianalaan 64. Inleider is ds. L.J. Lingen. "En de Heere zeide tot hem: sta op, en ga in de straat, genaamd de Rechte, en vraag in het huis van Judas naar een, met name Saulus, van Torsen; want zie hij bidt". (Hand9:ll) Van de sterke, zelfverzekerde Saulus die Jeruzalem verliet, is weinig meer over. Als een ontredderd, hulpbehoevend mens is hij, na zijn ontmoeting met Jezus Christus, Damascus binnengeleid. In de hoofdstraat vindt hij in het huis van ene Judas, wellicht een herberg, voorlopig een onderkomen. Temidden van alle andere gasten zal Saulus een vreemde verschijning zijn geweest. Die blinde man die enkele dagen zijn eten en drinken laat staan. Een mens in diepe nood. In de crisis gebracht. Zijn wereld, vooral zijn vrome en godsdienstige wereld, is in elkaar gestort. De Heere heeft hem laten zien dat zijn ijver niet voor, maar tegen Hem was gericht. Wat tot voor kort op Saulus' winst rekening stond (zijn besnijdenis, zijn wets- betrachting, etc.) is op eenmaal schade geworden. Reken maar dat het drie moeilijke dagen geworden zijn. Maar geen verloren dagen. En ook geen lege dagen. Want wat zegt de Heere tot onze verrassing tegen Ananias? Dat Saulus bidt. En het is net alsof de Heere daar Zelf ook wat vertast van is. Er staat ten minste: zie, hij bidt. Zie - dat kleine woord je in de Schrift, dat altijd op iets onverwachts duidt. En dat is het ook. Saulus, de gevrees de, op de knieën. Door een genadig en ver kiezend ingrijpen van Gods kant. Want toen Saulus naar Damaskus vertrok, was er geen haar op zijn hoofd die aan bekering tot Jezus Christus dacht. Dat stond niet in Saulus' agenda. Daar was in zijn programma ook geen ruimte voor, maar wel in Gods pro gramma. En alles wat Hij in Zijn agenda heeft staan, wordt ook uitgevoerd. Naar Zijn eeuwig voornemen. Zie, hij bidt. Had Saulus dat dan nog nooit gedaan? Natuurlijk wel. Stel u voor: een fari zeeër die niet bidt. Natuurlijk heeft hij vroe ger zijn handen naar de hemel opgeheven en zijn gebeden opgezegd. Maar dat laatste, dat was het nu juist: opgezegd! Als een uit het hoofd geleerde les. Maar gebeden, Gods aan gezicht gezocht - daarvan was het in zijn leven nog nooit gekomen. Want bidden en bidden is nog altijd twee. Denk aan die beide mannen uit de gelijkenis die naar de tempel gingen om te... bidden. Maar wat een ver schil. De farizeeër bad vanuit zijn rijkdom. De tollenaar vanuit zijn armoede. De fari zeeër werd door zijn deugd tot God gedre ven. De tollenaar door zijn nood. De fari zeeër etaleerde zijn eigen gerechtigheid. De tollenaar klaagde zijn ellende, zijn ongerech tigheid uit. Daar hebt u het hele verschil. Dat vroegere bidden van Saulus was geen bid den. Het was een zichzelf strelen in zijn godsdienst. Maar wat genade is, daar had Saulus nog nooit iets van verstaan. Omdat zijn leven voor God ongebroken was. En zolang wij ongebroken mensen zijn, is ons bidden een vorm. Meer om onze eigen 'vroomheid' te bevestigen dan om ons te ver laten op Gods genade. Hier is de farizeeër een tollenaar geworden. De rechtvaardige een goddeloze. Saulus is in principe levend gemaakt door de Heilige Geest. En dat bete kent dat hij geestelijk is gaan ademhalen. Dat is: bidden. Zie, hij bidt. Of, zoals het ook ver taald kan worden: hij is in gebed. Aanhou dend, voortdurend. Voor de eerste keer in zijn leven. Dat wordt in de nood geleerd. Als ik leer zien hoe verdorven mijn leven is. Hoe de anti-houding jegens God diep in mijn hart geworteld zit. Hoe ik altijd weer mezelf zoek en bedoel en dat ten koste van Christus, Die de Eerste in mijn leven dient te zijn. Waar me dat door de Heilige Geest duidelijk wordt gemaakt, leer ik bidden. Misschien net als Saulus voor de eerste keer in mijn leven. Echt bidden. Reken erop dat in deze drie dagen de psalmen voor Saulus zijn gaan leven. Thuis als hij was in de Schriften zal hij ze uit zijn hoofd hebben gekend. Maar nu leert hij ze met zijn hart kennen. Psalm 25: Wend U tot mij, en wees mij genadig, want ik ben eenzaam en ellendig. Was mij wel van mijn ongerechtigheid. Psalm 86: Wees mij genadig, Heere, want ik roep tot U de ganse dag. Eén aanhoudende worsteling aan de troon van Gods genade. Pleitend op Gods barmhartigheid. Een andere pleitgrond is er niet. Maken wij dit mee van Saulus? Kan het ook van ons geschreven worden: zie, hij/zij bidt? Van u als ouderen en van jullie als jongeren? Dat is uiteraard meer dan dat we onze handen vouwen en onze ogen sluiten. Wat kan dat intussen een worsteling geven. Dagenlang soms. Het kan wel eens lijken of God met de verhoring wacht. Saulus heeft drie dagen moeten aanhouden. Waarom? Nu, zegt Cal- vijn, opdat de Heere des te meer vurigheid van gebed in Saulus ontsteken zou. Als God op Zich wachten laat dan is het alleen om de gebedsvolharding in ons leven te oefenen. Maar een bidder als Saulus laten staan? Neen. Als u dat denkt, kent u de Heere niet. En dat wordt in Hand. 9 duidelijk als Ana nias, een discipel, in Damaskus wordt uitge zonden. De Heere ziet die worstelende Saulus wel, daar in de Rechte straat van Damaskus. Is het niet vertroostend dat het adres hier zo heel nadmkkelijk wordt genoemd? Hij weet waar Saulus op dit moment woont. Zoals Hij ook u weet te wonen, uw binnenkamer kent, waar dagelijks alle noden aan Hem worden opgedragen. Aan die en die straat en weg. Vult u uw eigen adres maar in. Door middel van deze evangeliedienaar wordt Saulus tot het volle licht gebracht. Let er op dat niet opnieuw de hemel opengaat en er rechtstreeks een stem wordt gehoord. Bij al het bijzondere in de bekering van Saulus is God toch ook Zijn gewone weg gegaan. En dat is de weg van het Woord, van de verkon diging. Daardoor worden bidders tot het geloof in de vergeving der zonden gebracht. Omwille van die Ene Die ook gebeden heeft, maar Die niet is verhoord. Drie uur lang dich te duisternis. Toen geen Ananias of wie dan ook. Totale verlatenheid, die Christus heeft moeten doorworstelen. Een gesloten hemel, opdat er voor bidders als Saulus een open hemel zou zijn. Gelukkig als het ook van ons kan worden gezegd dat we bidden. Echt bid den! Nieuwerkerk aan den IJssel, ds. M. B. van den Akker OUDDORP - Na de verschrikkelijke ramp die Zuidoost Azië trof, is van alle kant hulp toegestroomd. Hoewel de gevolgen van de vloedgolf nog steeds niet te overzien zijn, is wel duidelijk geworden dat alle hulp, hoeveel er ook al is gedaan, niet voldoende kan zijn om alle nood te lenigen. Naast de directe noodhulp is ook hulp op langere termijn nodig om de levens van miljoenen mensen weer enigszins op de rails te zet ten. Daarom zingen vijf koren van de Kop van Goeree samen, met medewerking van een koperensemble en diverse musici, ten behoeve van de slachtoffers van deze ramp. Het zijn Kinderkoor 'Yess!', Stads koor Goeree, Gemengd koor 'Hart en Stem', Mannenkoor 'Door Eendracht Ver bonden' en het Samengesteld koor van de Doopsgezinde Gemeente, die op zaterdag 22 januari a.s. zullen optreden in de kerk- zaal van de Doopsgezinde Gemeente Oud dorp, Dorpstienden 3. Tijdens deze avond, waarin ook ruimte is voor samenzang, zal een collecte gehouden worden, waarvan de opbrengst is bestemd voor KerkinActie, onderdeel van de samenwerkende hulpor ganisaties (giro 555). Op deze avond zal namens de Gemeente Goedereede een che que worden overhandigd voor giro 555. De organisaties die maandelijks oud papier ophalen, stellen eveneens een bedrag ter beschikking van giro 555. Dit bedrag zal op deze avond worden bekendgemaakt en overhandigd aan het Rode KruLs. De toe gang tot deze avond is vrij. U wordt van harte uitgenodigd om deze bijzondere avond bij te wonen. Aanvang: 19.30 uur, kerk open 18.45 uur. OUDDORP - Wilt u meer weten over het christelijk geloof? Heeft een kerkdienst u aangesproken en wilt u meer weten? Bent u toe aan een 'opfrisser' over waar het in het evangelie nu echt om gaat? Of kent u iemand die u graag mee wilt nemen, om samen naar de Alpha Cursus te gaan? Dat kan! Op donderdagavond 20 januari om 19.45 uur start de Doopsgezinde Gemeente te Ouddorp weer met de Alphacursus. In 10 avonden en een weekend wordt, voorafgegaan door een gezamenlijke maaltijd of koffietafel, inge gaan op vragen als: Wie is Jezus? Waarom stierf Hij aan het kruis? (Waarom) is de Bijbel betrouwbaar? Hoe zit het met andere godsdiensten? Na een inleiding is er de mogelijkheid tot gedachtewisseling met elkaar en het stellen van vragen, met elkaar komen tot vragen waar het in het evangelie echt om draait. Iedereen is welkom, onge acht afkomst, leeftijd of kerkelijke gezindte. De cursus wordt gegeven bij Raymond en Martha de Busschère, Molentienden 118, 3253 VH Ouddorp, tel: 0187-682986, e- mail: ray@filtemet.nl. U kunt zich opgeven op bovenstaande adres. DIRKSLAND - Binnenkort start Clarine Bemelmans in Dirksland met een nieuwe cursus sculpturen maken. De cursus duurt 4 weken. Er worden beelden gemaakt van zelfhardende klei. Vele vormen en modellen zijn mogelijk. Nadat ze geschilderd zijn heb ben de sculpturen een bronsachtige uitstra ling. Deelnemers aan de cursus hoeven niet creatief te zijn om mee te doen. De cursus wordt gegeven op dinsdag- en woensdag ochtend en op maandag-, dinsdag-, woens dag- en donderdagavond. Voor meer inlich tingen belt u: 0187-603445. Huurdersvereniging Middelharnis en 27 par ticulieren verzochten in december jl. de Raad van State om voor het compostproduc- tiebedrijf Fleuren BV een voorlopige voor ziening te treffen. In het verzoek werden onder meer de volgende punten uit de aan Fleuren BV verleende vergunning behan deld: - De cumulatie van stank in Middelhamis en de gevolgen voor de gezondheid van de bevolking; - De dreigende bodemverontreiniging; - De strijdigheid met de Vogel- en habitat richtlijn. Op 17 j anuari om 10 uur wordt dit verzoek in een openbare zitting in Den Haag (Kneuter- dijk 22) behandeld. Als de voorzitter van de RvS instemt met dit verzoek kan de door Fleuren geplande verbouwing voorlopig niet doorgaan. Op de website van de RvS - www.raadvan- state.nl - worden iedere werkdag de uitspra ken over voorlopige voorzieningen gepubli ceerd. Nog onlangs bepaalde de RvS dat het minis terie LNV van minister Veerman ten onrech te een miheuvergunning had verleend voor het oprichten van een mega varkensstal in het dorp De Heen (gemeente Steenbergen). Net als in Middelhamis ondervinden de inwoners van de gemeente Steenbergen veel stankoverlast van de aldaar gevestigde var kensbedrijven van onder andere die van Van Genugten BV. Huurdersvereniging Middelhamis -23- 'Doe jij maar een voorstel, Franz.' 'Nee, we zoeken ze samen uit, dat is beter.' Karl krabt zich achter zijn oor en begint dan de namen te noemen van de jongens met wie ze het meest bevriend zijn. Ze zijn het er gauw over eens. Karl schrijft op. Rupert Reinhardt. Jupp Schenk. Hans Schlomann. Günter Martin. Ludwig Bolwin. Over de laatste hebben ze nog verschil van mening, daar Karl nog niet is vergeten dat Ludwig hem van diefstal heeft beschuldigd. Maar na enig aandringen van Franz komen ze tot overeenstemming. Ludwig Bolwin is een jongen, die heel goed in de club zal pas sen. Vooral als Karl de leiding heeft, zal hij heel best te gebruiken zijn. 'Voor we nu onze zaken gaan regelen, Karl, nog het volgende. Wij moeten samenwerken of anders gezegd: er is een Russische sergeant aan ons toegevoegd. Deze is een tussenpersoon tussen kapitein Bemerian en ons. Hij heeft aJle volmachten, zodat hij ons kan straffen als daartoe de noodzaak zou ontstaan. Ik wil je daarvoor waarschuwen. Georgië, zo heet hij, is een heel fijne kerel, van wie we op den duur heel veel profijt kuimen hebben. Ik hoop dus dat jij je ten opzichte van hem in toom weet te houden. Onthoud dat, Karl.' 'Ik zal m'n best doen.' Ze gaan samen naar de commandantura waar sergeant Georgië Zwalba zich bevindt. Men hem wil Franz de zaken doorpraten en hem vragen de papieren die hij heeft te vertalen. Georgië heeft juist een paar blokken hout op de kachel gegooid en een pijp gestopt, als Franz, met Karl achter zich aan het vertrek betreedt. 'Goede middag, sergeant Zwalba', groet Franz offi cieel. 'Dag', beantwoordt de Rus zijn groet. Hij lacht vrien delijk zoals gewoonUjk. Maar dan valt zijn blik op Karl en meteen is de lach op zijn gezicht verdwenen. 'Wie zijn dat kameraad plenny?' 'Dat is Karl-Heinz.' 'Kalhans?' 'Karrrl-Heinz', tracht Franz zich zo duidelijk mogelijk uit te drukken. 'Dat niet goed', zegt Georgië zeer besUst. Intaïtief voelt hij, dat Karl een kerel is die voor geen kleintje vervaard is. Zijn vinger wijst dreigend op de brede borst van Karl-Heinz. Deze staat in de houding zonder een spier te vertrekken. Echter, de blik in zijn ogen is koud en lijkt dwars door de Rus heen te boren. Franz verwacht van deze ontmoeting weinig goeds en vreest dat Karl zich niet zal weten te beheersen. Maar die Ujkt uiterlijk onbewogen en kijkt Georgië aan, zon der ook maar een keer met zijn ogen te knipperen. 'Wat hij doen hier?' wil Georgië weten. 'Hij is mijn voorman', tracht Franz hem aan het ver stand te brengen. 'Wat?' 'Voorman, hij bij mij werken", probeert Franz. 'Hij werken?' 'Da.' Franz knikt heftig. Bij Georgië begint het blijkbaar te dagen: 'Hij werken. Bij bomen?' 'Da.' Ja. Karl knikt bevestigend. Georgië komt een paar stappen naderbij, bekijkt Karl van top tot teen en loopt zelfs een keertje rond hem heen. 'Hij sterk. Heel sterk. Goed kunnen werken.' Dan begint zijn gezicht te stralen: 'Heel sterk. Da, heel sterk.' 'Karl Natsjalnik. Chef, tracht Franz hem aan het ver stand te brengen. 'Za tsjto?' Waarom? 'Moi natsjalnik Georgië.' Als Franz hem uitgelegd heeft dat Karl zijn chef wordt, is het Georgië duidelijk waar het om gaat. Franz legt zijn papieren op tafel en vraagt Georgië wat die allemaal hebben te betekenen. 'Dat allemaal komen. Met trein', legt deze uit. 'Maar wat komt er dan, Georgië?' Georgië kijkt hem verdrietig aan: 'Ik niet weten.' Hij steekt zijn beide armen hulpeloos van zich af. 'Allemaal groot vreemd, kameraad plenny. Georgië niet weten.' 'Die sufferd snapt nergens iets van', klinkt de donkere stem van Karl-Heinz. 'Wat hij zeggen?' Georgië kijkt Franz vragend aan. 'Hij vraagt of het kisten zijn.' 'Wat jij zeggen?' Franz voelt zich hopeloos in de knoei. Van Georgië zal hij niet veel wijzer worden. Hij buigt zich over een lan ge lijst met allerlei benamingen. 'Wat staat hier geschreven, Georgië?' Deze leest in rap Russisch voor wat er staat. Franz ziet er geen gat meer in en probeert het op een andere manier. 'Hoeveel pleruües moeten trein lossen?' Na herhaalde pogingen begint Georgië er iets van te begrijpen. 'Veel, heel veel', dat is wat Georgië hun ten lange les te weet te zeggen. Als de kwestie van vervoer ter spra ke komt en Karl-Heinz op z'n hurken door de kamer huppelt en daarbij suggereert chauffeur te zijn, schudt Georgië mistroostig zijn donkere hoofd. 'Niet auto.' 'Wat, krijgen we geen vervoer, hoe moet dat dan?' Karl is oprecht verwonderd. Weer ontstaat er een lan ge discussie, waarbij de vraag wordt gesteld, hoe men de spullen naar het kamp moet krijgen. Tenslotte wordt dit heel simpel opgelost, nadat ze zover zijn gekomen dat ze weten dat er voor hen geen vervoer beschikbaar is. De auto's en tractoren die in het kamp zijn, zullen alle worden ingezet bij het trans port van voedsel en medicamenten en voorts alle spul len die voor de Russen nodig zijn. 'Hoe moet dat dan?' Franz' stem klinkt scherp, 'De niet weten.' Georgië haalt zijn schouders op, alsof voor hem hiermee de zaak is afgedaan. Nu gaan Franz en Karl met elkaar overleggen. Georgië vindt dat hij wel een poosje rast verdiend heeft na alle inspanning, die het hem gekost heeft om de domme Duitsers aan hun verstand te brengen wat ze wilden weten. Genoeglijk stopt hij een pijp en gaat ontspan nen achter de kachel zitten. Terwijl Karl en Franz zich het hoofd breken hoe ze dit probleem moeten oplossen, glimlacht Georgië vol daan. Als Karl een woeste blik op hem werpt, begint hij luid te lachen: 'Jij sterk, kameraad plenny. Jij alles dragen.' Dat is te veel voor Karl. Uit zijn keel stijgt een ver vaarlijk gegrom en als Franz niet tussenbeide gekomen was, zou hij zeker de Rus zijn aangevlogen. De woedeuitval van Karl heeft niet veel invloed op Georgië. Het enige wat hij er mee bereikt is, dat de Rus nog harder begint te lachen en zich bijna verslikt in een wolk rook, die hij net met welbehagen wou inhaleren. 'Wat een ondieren zijn dat toch. Vertel mij Franz, ben jij ooit zo'n zwartsmoel tegengekomen die deugt? Kijk hem daar eens zitten smiespelen. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2005 | | pagina 5