Kerstboomactie Noordzeevissers begrijpen uitkomsten visserijraad niet Viiurwerkafval M ^^^M^mmmM'm'm'mmwmmwmmwmmwM'mm Een advertentie in Eiianden-Nieuws heeft altijd succes Parkeren bedrijfsbusjes alleen nog op speciale parkeerplaatsen Nieuwjaarsontmoeting EIIAIIDBn-tllEIJWS Dat ruim je natuurlijk zelf op. IDDELHARNIS PAGÏNA 21 WOENSDAG 29 DECEMBER 2004 ''»;'S«V «S In Brussel is een akkoord bereikt over de vangsthoeveelheden voor 2005 en de verde re aanpak van het herstel van het kabel jauwbestand. Voor het vijfde opeenvolgen de jaar wordt de platvissector beperkt in zijn visserijmogelijkheden. Bij de pelagi- sche sector doet vooral de korting van de makreelvisserij zeer. Al met al overheerst het beeld dat de uitkomst van deze visserij raad een verdere uitholling betekent van de piatvisketen in Nederland, die zich door eerdere beperkingen toch al op een laag niveau bevond. "Het lijkt misschien een klaagzang, maar het scholquotum was al historisch laag. Elke verde re vermindering doet gewoon erg veel pijn", aldus Gerard van Balsfoort, directeur van het Productschap Vis. "De vissers zien op zee elke week weer dat er juist zo veel schol aanwezig is. Een vermindering is dus gewoonweg niet uit te leggen. En dat betekent bovendien dat schol niet mag worden aangevoerd en dus overboord moet. Dat kan niet de bedoeling zijn". Opnieuw gekort Schol en tong zijn voor de Nederlandse Noord zeevissers de belangrijkste soorten. De maxi maal toegestane vangsthoeveelheden (TACs) zijn vastgesteld op respectievelijk 59.000 ton voor schol (2004: 61.000 ton) en 18.600 ton voor tong (2004: 17.350 ton). Voorts zijn de kleinere, maar voor Nederland belangrijke plat- vis TACs, - zoals tarbot, rog, griet en tongschar - wederom gekort; ditmaal met 8%. Voor schol betekent deze korting de vijfde op rij en komt de TAC daarmee op een nieuw historisch diepte punt te liggen. Tegen de verwachtingen Dit is opmerkelijk aangezien de internationale biologen dit najaar hebben geconcludeerd dat het scholbestand zich al 10 jaar stabiel beweegt tussen het veilig geachte minimum- en het voor zorgsniveau. Herstelmaatregelen worden daardoor niet nodig geacht, wel goede beheermaatregelen. Hiertoe heeft de Nederlandse visserijsector dit najaar het initiatief genomen voor een eigen scholmanage mentplan. Hoewel de door Nederland voorge stelde maatregelen grotendeels zijn overgeno men in het officiële advies van de Regionale Adviesraad Noordzee, is het teleurstellend dat hiervan niets is terug te vinden in de uitkomsten van deze visserijraad. Een verhoging van de vangstmogelijkheden voor tong was volledig in de lijn van de ver wachtingen, maar gezien de gunstige situatie van het bestand (en het positieve biologische advies) lag een hogere TAC dan nu is vastge steld voor de hand. Met de verlaging van de TACs voor de kleinere platvissoorten wordt het totale economische perspectief voor de Nederlandse platviskolom verder aangetast. Ook betekent de uitkomst van de visserijraad een verdere druk op het Nederlandse co- management stelsel dat sedert 1993 succesvol functioneert. Teleurstellend Voor de Nederlandse trawlersector zijn vooral de pelagische bestanden horsmakreel, haring, makreel en blauwe wijting van belang. De meeste pelagische visbestanden zijn gezond. Daarom is het teleurstellend dat de visserijraad heeft besloten (in overleg met Noorwegen) de TAC voor makreel met 23% te verlagen naar 420.000 ton (2004: 545.500). Makreel is voor al ook economisch een belangrijk bestand voor de trawlersector. Gelukkig wordt de TAC voor horsmakreel op het niveau van dit jaar gecon tinueerd (137.000 ton), ondanks een zeer laag TAC voorstel van de Europese Commissie. Ook bestaat tevredenheid over de verhoging van het blauwe wijtingquotum en het haring- quotum in de Noordzee. Kabeljauwherstelplan De verdere invulling van herstelmaatregelen voor het kabeljauwbestand vormden wederom een moeilijk punt op de agenda. Onder drei ging van het instellen van permanent gesloten gebieden op de Noordzee zijn de visserijminis ters akkoord gegaan met een verdere beper king van het aantal beschikbare zeedagen met één dag voor alle vlootsegmenten die kabel jauw vangen of bij vangen. Uitermate wrang is evenwel dat het resultaat van het visserij akkoord zodanig is dat de Nederlandse platvis- vloot, die minder dan 5% kabeljauw bijvangt, in 2005 de facto evenveel dagen ter beschik king zal hebben als de Britse kabeljauwvloot die gericht op kabeljauw vist. Ook is het teleurstellend dat voor de platvisvloot die met grote mazen vist (en dus met een verwaarloos bare bijvangst van kabeljauw) geen apart zee dagenregime is vastgesteld met extra zeeda gen. Voor dit deel van de platvisvloot dat ver weg op de Noordzee zijn visgronden heeft, zal het aantal dagen knellend blijven. Middelhdm in hot nmm... De gemeente Middelharnis start per 1 februari 2005 met een nieuw 'parkeerexcessenbeleid'. Heel in het kort komt dat beleid erop neer, dat het parkeren van bedrijfs- busjes alteen nog mogelijk is op enkele speciale parkeerplaatsen. De gemeente hoopt daarmee het straatbeeld te verbeteren én de beschikbare parkeerruimte beter te verdelen. Eerder heeft de gemeente de parkeer druk van vrachtwagens aangepakt. De trucks stonden overal in de bebouwde kom, wat de veiligheid en het uiter lijk aanzien van de gemeente niet ten goede kwam. Daar Icwam nog bij dat de vrachtwagens ook veel schaarse parkeerruimte in beslag namen. De gemeente Middelliarnis heeft in mei 2003 een eind aan deze ongewenste situatie gemaakt door alle vrachtwagen- diauffeurs te verplichten hun wagen te parkeren op de vrachtwagenparkeer- plaats buiten de bebouwde kom (aan de Staverseweg). Deze verplichting ging gepaard met een verbetering van de voorziening. Zo kwam er een hekwerk rond de parkeerplaats en realiseerde de gemeente een afsluitbaar toegangshek dat de gebruikers kunnen openen met een badge. Uiterlijk tutnxien Het veranderde parkeerbeleid werkt naar volle tevredenheid. Maar er is meer nodig om ook het parkeren van bedrijfsbusjes binnen de bebouwde kom aan te pakken. Daarom heeft de gemeente de 'parkeerexcessenveror- dening' aangepast. Ook nu is het doel van de wijziging het verbeteren van het uiterlijk aanzien van de kernen en het beter verdelen van de schaarse parkeer ruimte. De verandering houdt in dat voertuigen die (inclusief lading) langer zijn dan 6 meter en/of hoger dan 2.40 meter, alleen nog geparkeerd mogen worden op speciale parkeerplaatsen. In Nieuwe- Tonge is die parkeerplaats gesitueerd bij de gymzaal aan de Kerkstraat, in Stad aan 't Haringvliet bij de gymzaal aan de Kolff van Oosterwijkstraat.Voor de kernen Middelharnis en Sommelsdijk heeft de gemeente enkele parkeerplaat sen met overcapaciteit op het oog, die afhankelijk van de belangstelling daad werkelijk worden aangewezen. In Mid delharnis gaat het om de parkeerplaat sen op de hoek van de Prins Bemhard- laan en de Molenweg, aan de Koningin Julianaweg en aan de Oostelijke Achter weg. In Sommelsdijk wil de gemeente het parkeren van bedrijfsbusjes concen treren aan de Stoofhoek, de Fazantstraat en de Gerard Walschapstraat. Een parkeerplaats kost 100 euro per jaar. De huurder krijgt daarvoor een gereserveerde plek, die alleen toegan kelijk is na het wegtrekken van een beugel met behulp van een sleutel. De gemeente verbreedt de bestaande par keerplekken om het parkeren van een bedrijfsbusje mogelijk te maken. Ontheffing Mogen bedrijfswagens dan helemaal niet meer geparkeerd worden op de openbare weg? Nee, overdag - op weri(- dagen tussen 8.00 en 18.00 uur - geldt het parkeerverbod niet. Bovendien is er ontheffing mogelijk voor de volgende uren: op werkdagen van 7.00 tot 8.00 uur en tussen 18.00 en 22.00 uur en op zaterdag van 7.00 tot 17.00 uur. Dit om de bedrijfsvoering zo min mogelijk te belemmeren. Een aanvrager van een ontheffing moet aan enkele voorwaar den voldoen. Meer informatie daarover wordt verstrekt op het gemeentehuis. Belangstellenden voor een par keerplaats (voor bedrijfsbussen), die nog niet benaderd zijn door de gemeente Mid- delhamis, kunnen 'j*'^* contact opnemen met de gemeente; telefoon: 0187-475555. Aanvragen van bijstand, loawofloaz"^ Als u geen of onvoldoende inkomsten heeft om van te leven, is het in een aantal gevallen mogelijk om voor uw levens onderhoud een uitkering aan te vragen. Zo'n uitkering vraagt u aan bij het Cen trum voor Werk en Inkomen (CWI). Echter, in sommige gevallen kunt u direct terecht bij de afdeling sociale zaken van de gemeente. Dit geldt als u: 65 jaar of ouder bent en een onvolle dige AOW heeft; in een inrichting voor verpleging of verzorging verblijft; een uitkering aanvraagt in het kader van het Besluit bijstandsverlening zelf standigen; een loaz-uitkering aanvraagt. Ook bijzondere bijstand kunt u bij de gemeente aanvragen. Wat betekenen de afkortingen loaz en loaw eigenlijk? loaz is de afkorting voor: Wet Inkomens voorzieningen Ouderen en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen zelfstandi gen. loaw is de afkorting voor: Wet Inkomens voorzieningen Arbeidsongeschikten en werkloze werknemers. Uitkering aanvragen hij bet CWI Bij het CWI staat het vinden van een baan voorop. Het CWI bekijkt hoe groot uw kans is dat u een betaalde baan vindt. Als deze groot is, kunt u meteen op pas sende vacatures reageren. Wanneer u niet meteen kunt solüciteren, doet het CWI een uitkeringsintake. U moet daarbij een aantal formulieren invullen en bewijs stukken inleveren, die nodig zijn voor het toekennen van de uitkering. Binnen acht werkdagen na de inname van de formu lieren wordt uw aanvraag overgedragen aan de gemeente. Burgemeester en Wet houders zullen dan een beslissing nemen over uw uitkeringsaanvraag. Het adres van het CWI is voor inwoners van Middelliarnis: Zuidplein 8, Rotterdam. Telefoon: 010-403 9450. Belangrijk: Voor inwoners van Goeree-Overflak- kee heeft het CWI Rotterdam-Zuidplein een speciale regeling getroffen, zodat zij niet zo vaak naar Rotterdam hoeven te komen. U kunt zich telefonisch bij het CWI melden en als u aangeeft dat u op Goeree-Overflakkee woont, wordt u gedeeltelijk telefonisch geholpen. In het algemeen hoeft u dan voor uw aanvraag maar één keer naar Rotterdam. Tijdig en zorgvuldig aanvragen Het is verstandig om een uitkering tijdig aan te vragen.Als u nu voldoende inko men heeft, maar weet dat daarin op korte termijn verandering komt, kunt u nu al een uitkering aanvragen. Er is tijd nodig om al uw gegevens te controleren.Als blijkt dat u recht heeft op een uitkering, duurt het vaak enige tijd voordat het geld de eerste keer op uw rekening is gestort. Alle uitkeringen worden namelijk aan het einde van de maand betaald. Het is ook van groot belang dat u alle afspraken zorgvuldig nakomt. Doet u dat niet, of ver strekt u uw gegevens niet tijdig, dan kan de behande ling van de aanvraag worden gestopt. U krijgt daarvan schrif telijk bericht. Het te laat inleveren van de benodigde gegevens zorgt altijd voor vertraging. Het komt voor dat u bepaalde informatie buiten uw schuld niet op tijd kunt aanleveren. Laat dit dan direct weten, dan kan er rekening mee worden gehouden. Let op: als u samen met een partner een uitkering wilt aanvragen, dient u beiden aanwezig te zijn bij de aanvraag. Identificatieplicht Als u een uitkering gaat aanvragen, dient u zich altijd te kunnen identificeren. Dit kan met een geldig paspoort, een geldige identiteitskaart, een geldig verblijfsdocu ment van de vreemdelingendienst, een vreemdelingenpaspoort of een W-docu ment. Een rijbewijs is niet voldoende. Voorschot Als u een uitkering aanvraagt, duurt het soms lang voordat u de eerste keer geld op uw rekening ontvangt. Heeft u in de tussentijd geen geld om van te leven, dan kunt u bij uw aanvraag om een voorschot vragen. Een voorschot moet altijd wor den terugbetaald; het wordt verrekend met de eerste betaling van uw uitkering. Evenals voorgaande jaren worden de kerstbomen binnen de gemeente Middelharnis collectief ingezameld Iedereen die ttvee kerstbomen inlevert, ontvangt een zwemkaartje voor De Staver. Kerstbomen inleveren is mogelijk op woensdag 12 januari 2005 bij het gronddepot op de kruising Joost van den Vondellaan -Anne Franklaan in de woonwijk Westplaat te Sommelsdijk. Men kan daar terecht van 13.00 tot 16.00 uur. Inwoners van Stad aan 't HaringvUet en Nieuwe-Tonge kunnen de kerstbomen inleveren bij de gemeentelijke werkplaats in hun woonplaats, ook van 1300 uur tot 16.00 uur. Alle ingeleverde kerstbomen zullen, als de windrichtmg gunstig is. op woens dag 12 januari om 18.00 uur worden verbrand bij het eerdergenoemde gronddepot (locatie van inleveren) te Sommelsdijk. Elke jaarwisseling weer wordt er een grote hoeveel heid vuurwerk afgestoken. De een doet dit wat uit bundiger dan de ander. Met het wegebben van het vuurwerkkabaal stopt doorgaans alle activiteit op dit terrein. De achterblijvende afvalresten vormen de stille getuigen van het vuurwerkplezier. Deze vuur werkresten geven de gemeente een verwaarloosde aanblik, vervuilen het milieu, en kunnen bovendien gevaar opleveren, zeker voor kleine kinderen! Dat moeten we samen niet willen. Niet alleen de gemeente, maar in de eerste plaats de burgers hebben hierin een taak en verantwoordelijkheid. Het gemeentebestuur roept alle inwoners dan ook op zowel de lusten als de lasten van het afsteken van vuurwerk te aanvaar den. Dus niet alleen genieten van knallen en fUtsen, maar na afloop ook even de rommel opnümen. Heeft u goede voornemens voor het nieuwe jaar? Laat dit er één van zijn: "ik ruim zelf mijn vuurwerkafval op". Op maandag 3 januari 2005 houdt de gemeente de traditionele nieuwjaars ontmoeting in het gemeentehuis te Middelhar nis. De ontmoeting zal een informeel karakter heb ben. In een ongedwongen sfeer kunnen alle inwoners van de gemeente Middelharnis, verte genwoordigers van bedrijven, verenigingen en instellingen elkaar de hand drukken en nieuwjaarswensen uitwisselen. Iedereen is van 19.30 tot 22.00 uur van harte welkom in het gemeentehuis. GEMEENTE Kon. Julianaweg 45, 3241 XB Middelharnis. Tel. (0187) 47 55 55 Fax (0187)47 55 47/e-mail: info@middelharnis.nl ww.middelharnis.nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 21