Overdenking De Kersttram bij de RTM SAMEN ZINGEN Met Wie??? ^evahgeMeH iMdetalga Voor Goeree-OverfKakkee meer dan 10 miljoen euro subsidie binnengeliaald Het ISGO gaat verhuizen.... Ledenvergadering 'Koninklijke Schuttevaer' uit de Heilige Schrift Christenunie feliciteert Rouvoet EIIAIIDBI-tllEUWS Waterschap Goeree-Overflakkee maakt de balans op: Aan het eind van haar bestaan als zelfstandig waterschap heeft waterschap Goeree-Overflakkee, in 4 jaar tijd, ruim 10 miljoen euro subsidie ontvangen voor het verbeteren van kreken, het aan brengen van waterberging en de restauratie van sluizen. In totaal heeft waterschap Goeree-Over flakkee sinds 1998 zo'n 40 hectare extra waterberging gemaakt. Veruit het grootse gedeelte van de subsidie is ontvangen van de Europese Unie. Dit komt uit het zoge naamde EOGFL fonds en dient ter verbete ring van het platteland, in de meest brede zin van het woord. Maar ook de bijdragen van het Ministerie van Verkeer Waters taat, de provincie Zuid-Holland, Deltana tuur en het zuiveringsschap Hollandse Eilanden Waarden is groot. nmnnnm vihhrom BEicuan mft MUISIBS? OROOG BMOO HQlimOSE OOM in Stellendam HONDA. Meer kracht. voor een Honda! Autobedrijf Jan van Dijk Brieile •^a.iga.-<rilogie deel "Z PAGINA 5 WOENSDAG 22 DECEMBER 2004 Het waterschap verwierf dit bedrag aan subsidie omdat de opzet van de plannen breed en integraal was. Dat wil zeggen: in de plannen zijn niet alleen de functies van het waterschap meegenomen; zoals verbe tering van het waterbeheer, maar ook natuur-, landschap-, recreatie en cultuurhis torische waarden. Hiermee is ook de bele ving van het eiland Goeree-Overflakkee op veel plaatsen verbeterd. Waterschap Hol landse Delta neemt het stokje over van Goe ree-Overflakkee. Veel van de gesubsidieer de werken zullen door dit waterschap de komende jaren in uitvoering worden geno men. De volgende grote projecten werden dank zij de bijdrage vanuit het EOGFL fonds van de EU mogelijk. De verbetering van waterberging en de noodbemaling, waaronder het aanbrengen van opstelplaatsen voor noodpompen, ver deeld over het hele eiland. Het aanpassen van stuwen in 2 fases, twee projecten waar bij in totaal ongeveer 70 stuwen geheel zijn vernieuwd. De aanpassing van oevers en waterberging langs kreken nabij Dirksland, welke onderdeel zijn van de ecologische hoofdstructuur. De restauratie van het Dirkslandse Sas en het Spui in Ooltgens- plaat. De kreken in de ecologische hoofd structuur nabij Ouddorp, welke beter bekend zijn als de Salamanderroute en de Stekelbaarsroute. En als laatste de herin richting van het reservaatgebied Kouden- hoek op de Kop van Goeree. Ten slotte zal het waterschap bij al deze objecten met het plaatsen van plaquettes de EU subsidie ken baar maken. Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Een paar jaar geleden zijn er in Nederland weer verschillende gevallen van nekkramp geconstateerd, waarbij sommige patiënten zijn overleden. Hoe kan men deze ziekte her kennen Antwoord: Nekkramp (meningitis) is een infectieziekte, die wordt veroorzaakt door een virus of een bacterie. De besmetting met het virus vindt plaats via besmet voedsel, vieze handen of ontlasting. Deze vorm van nekkramp is meestal na tien dagen weer over. De besmetting met een bacterie gebeurt via 'druppelinfectie' (hoesten/nie zen) en is veel ernstiger. De meningitis begint vaak als een gewone verkoudheid of griepje. Wanneer twee of mest van de vol gende verschijnselen zich voordoen is het verstandig de huisarts te raadplegen: tempe- ratuurverhoging (38,5 tot 39,5 graden) met koude rillingen, misselijkheid en/of braken, nekstijfheid en onderhuidse bloedingen. Aangezien nekkramp vaak aan het eind van de winter optreedt, wordt aangeraden vooral de weerstand van de kinderen 's winters i door gezonde voeding en vitaminen op peil te houden. Als jonge moeder vraag ik mij af, waarom er nu juist beschuiten met muisjes rondgedeeld worden na een geboorte. Is dat het restant van een Germaans offer aan de godin van de vruchtbaarheid, of hebben de kleuren roze en wit er iets mee te maken? Antwoord: Het is een oude traditie, al bestaan onze beschuiten nog niet zo lang en zijn die gekleurde muisjes ook een vinding van deze eeuw. Maar onze brosse beschuiten vervangen de steviger beschuitbollen uit de vorige eeuw en die zijn op hun beurt vooraf gegaan door zgn. poffen (broodbollen) gebakken van tarwemeel, die liefst warm werden opgediend aan de kraamvisite. Niet als offer, of vanwege de symboliek, maar zuiver en alleen omdat die mensen vaak van verre kwamen en vanwege de lange reisduur in die dagen, in de regel nog niet gegeten hadden. Deze poffen werden doormidden gesneden en van binnen gevuld met klontjes kandij, een geliefd snoepgoed. Omdat in onze tijd kandij weinig meer verkocht werd, is die vervangen door de roze en witte muis jes (in sommige streken voor een jongen glad en voor een meisje ruw!). In Friesland is een pofke nog een bolrond gebakje en in Groningen werden (en worden soms nog) na begrafenissen poffen gepresenteerd in de vorm van "n bol zunder krinten' van beschuitdeeg. Een gebruik dat vooral in het noordelijk deel (Het Hogeland) lang in ere is gehouden. Ook daaruit mogen we van aflei den, dat die brood- of beschuitbollen voor namelijk als voedsel verstrekt werden en beslist niet als een symbool van dank of vruchtbaarheid, gezondheid, nieuw leven of dergelijks. Als ik brood met kaas meeneem naar m'n werk, droogt dat gauw uit. Voor een doos heb ik geen plaats. Wat te doen Antwoord: Leg schijfjes tomaat op de kaas of verpak uw 12-uurtje in speciaal voor levensmiddelen gemaakte diepvrieszakjes. Een Engelse 'penfriend' noemde mij in een brief 'her Dutch uncleWat zou zij daarmee bedoelen Antwoord: Dat is een Engelse uitdrukking voor een strenge, maar openhartige criticus. Blijkbaar hebt u haar in uw brieven flink de les gelezen over een aantal taalfouten of onnauwkeurigheden in haar verhalen. De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 In week 53 verhuist het ISGO van de Lange- weg 74 in Middelharnis naar de Dwarsweg 40 te Middelharnis (het voormaUg Water schapsgebouw). In verband met de verhui zing is het ISGO van 24 t/m 31 december 2004 gesloten en telefonisch niet bereikbaar. Voor milieuklachten kunt u in deze week contact opnemen met de milieuklachtenlijn van de provincie: 070-4416111. Dit nummer is alleen voor milieuklachten. Voor vragen en klachten over het ophalen van minicon tainers kunt u in deze week contact opnemen met AVR-West BV te Hellevoetsluis, tele foonnummer: 0181-330100. Zij zijn bereik baar van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 16.30 uur. Op maandag 3 januari 2005 is het ISGO weer open. De openingstijden zijn van 08.30-12.00 en 13.00-16.30 uur. Het alge mene telefoonnummer blijft 0187-488111 en de grofvuillijn 0187-487711. De jeugdvereniging van Stellendam nodigt iedereen - jong en oud - uit om op 24 december, samen met haar, bekende kerst liederen te zingen. De aanvang is om 19.00 uur, het programma zal ongeveer een half uur duren. De jeugdvereniging zal het erg fijn vinden als er ook veel kinderen komen zingen, want met hen is rekening gehouden. Na afloop is er voor liefhebbers warme cho colademelk. De organisatie hoopt jullie alle maal te zien, en natuurlijk te horen)op de 24e! Ook nemen ze allemaal een kaarsje of een lichtje mee. Jullie ook? In verband met het overlijden van Ds. W.L. Smelt, is voor deze kerstzang de locatie gewijzigd. Dat zal nu zijn op het school plein van 'Het Kompas', i.p.v. het kerk plein zoals in eerdere berichtgeving was ver meld. Traditiegetrouw komt de afdeling Goeree-Overflakkee van de 'Konink lijke Schuttevaer' tussen Kerst en Nieuwjaar in ledenvergadering bij een. Voor dit jaar hebben de leden - vrijwel allemaal schippers - als datum gekozen voor maandag 27 december om 14.30 uur in de 'Grutterswei' te Oude Tonge, Willemstraat 14. De uitnodiging voor deze vergadering is de laatste jaren samengevat in een geïllustreerd programmaboekje, met een voorwoord van de voorzitter, schipper Jaap Boogaard van het ms Joma-B. De secretaris van de afde ling, schipper L.J. Bouwens van de Schelde vermeld de werkzaamheden voor deze 108e ledenvergadering. Na de huishoudelijke zaken, meet een verslag van het dit jaar gehouden landelijke congres te Alphen a.d. Rijn en antwoorden op de voorstellen die vorige jaar zijn ingediend, volgt er een bestuursverkiezing. Aftredend en herkies baar zijn de heren J. Boogaard van de Joma- B en L.J. Keijzer van ms Damina K. Het voornaamste agendapunt is het indienen van voorstellen voor behandeling van het Hoofd-, regio- en afdelingsbestuur. Ook de dames van de leden zijn op deze vergadering hartelijk welkom. Geloofd zij de Heere, de God Israels, want Hij heeft bezocht, en verlossing teweeg gebracht Zijn volke; [Lukas I: 68] In het gebergte van Judea, de streek waar de priester Zacharias en zijn vrouw Elizabet wonen, zijn de tongen in beweging geko men. Zodra Elizabet haar zoon gebaard heeft, mengen degene die rondom haar wonen zich in het gesprek. Het is ook bij zonder, op zo hoge ouderdom en dan ook nog een zoon. En dat niet alleen, op de acht ste dag, de dag van de naamgeving, mengen zij zich ook in de naamgeving. Het is voor de buren een uitgemaakte zaak hoe het kind genoemd moet worden. Hij zal Zacharias heten. Er is er echter één die zich tot nog toe niet in het gesprek heeft gemengd, het zou ook niet gaan, want zijn tong is nog niet in beweging te krijgen. Maar met vaste hand schrijft hij: Johannes is zijn Naam. Met vaste hand, want zo zeker als zijn naam is, zo zeker is ook de betekenis van zijn naam: God is genadig!! En waar Zacharias negen maanden niet heeft kunnen spreken, wordt op dat zelfde moment zijn tong los gemaakt, om die genade ook te bezingen. Geloofd zij de Heere, de God van Israël. Geloofd zij God, niet meer verwacht en toch: Die ons een zoon gegeven heeft. Zoals wij dat toch ook op onze geboorte kaartjes tot uitdrukking brengen. Maar toch is het hier wel heel opmerkelijk, dat het in deze lofzang in de eerste plaats niet gaat over zijn zoon, maar over De Zoon. Na maanden van zwijgen, doet hij zijn mond open en gedreven door de Heilige Geest pro feteert hij. Er is dan ook een harmonie tussen al hetgeen hij van de engel Gabriel heeft ver nomen en hetgeen hij nu in zijn lofzang naar voren brengt. De engel heeft gesproken, geprofeteerd en nu zingt Zacharias het mee, zingt hij het na, op een hemelse toonhoogte. Vierhonderd jaar had de stem van de profetie gezwegen, maar nu klinkt er weer een profe tie zo helder dat van Christus gesproken wordt, alsof Hij reeds geboren was: "Hij heeft verlossing teweeg gebracht. Hij heeft een hoorn van zaligheid opgericht. Hij ver vult wat Hij heeft gesproken. Hij gedenkt aan de eed, die Hij Abraham, onze vader, gezwo ren heeft, om ons te geven. Want in uw zaad zullen gezegend worden alle volken der aarde. In uw zaad, dat is in Christus, die uit uw zaad naar het vlees voor komen zal. In Hem zullen de volken geze gend worden. En wat voor een zegen, niet een tijdelijke zegen, maar dat wij verlost uit de hand onzer vijanden. Hem dienen zouden zonder vreze. Ik zal niet ontkennen dat de mogelijkheid bestaat, zoals sommige verklaarders veron derstellen, dat Zacharias hier nog gedacht zal hebben aan de aardse vijanden. Dit komen we later toch ook nog tegen bij de discipelen. Maar we moeten hier niet vergeten dat de Heilige Geest hier aan het Woord is, die ons het werk van Christus verklaart. Zijn geboor te heeft alles te maken met Zijn lijden en ster ven, waar Hij de strijd aangaat met de groot ste vijand, dat is de vorst der duisternis, om in die weg zondaren te verlossen uit de ban den van de boze. Om ons te trekken uit het dienstbaar juk van de zonde, en daaruit te bevrijden, zodat we Hem dienen zouden zonder vrees; in heilig heid en gerechtigheid voor Hem, al de dagen van ons leven. In heiligheid en gerechtigheid, dat wil zeggen, herschapen naar Zijn beeld waarin we eens geschapen waren. In deze lofzang staat de grote Davidszoon dan ook centraal en komt al tot uiting wat Johannes later zegt: Hij moet wassen en ik moet minder worden. Toch mag Johannes hier wel worden genoemd. Het is alsof na deze heerlijke inzet, Zacharias oog opeens valt op zijn kleine jongen als hij zegt: En gij, kindeken, zult een profeet van de Allerhoog ste genaamd worden. Dat is wat. God heeft geen mensen nodig, maar nu heeft het de Allerhoogste behaagd, dat door de mond van nietige mensenkinderen Zijn komst wordt voorbereid. Zo wil God nog steeds door de mond van Zijn dienstknechten, door de prediking, de komst van Hem in het duistere en zondige bestaan van uw hart voorbereiden, om u ken nis van zaligheid te geven, in de vergeving van uw zonde. Is dat ook uw/jouw verwachting, voor het eerst op opnieuw. Hem verwachten onder de prediking van Zijn Woord, waar God des doods schuldige, in Zijn grondeloze barm hartigheid een weg wijst ten eeuwige leven door Hem, die de Weg, de Waarheid en het Leven is. Voor wie, zegt u? Voor elk die in het duister dwaalt, verstrekt deze Zon een helder licht, die hem in de schaduw van de dood bestraalt en op het vrede pad zijn voeten richt. Zingt u/jij het loflied al mee: Geloofd zij de Heere, de God van Israël, want Hij heeft bezocht, en verlossing teweeg gebracht Zijn volke, zodat ik niet meer wandel op het pad van opstand tegenover God, niet meer dat oude pad, waar de eeuwige dood zijn schaduw al naar mij uitstrekt, maar door genade wandel op het pad des vredes, door Hem, waar ik nu reeds mag wandelen in het liefelijk licht, van Gods vriendelijk aangezicht. L. de Wit INGEZONDEN: De parlementaire pers heeft André Rou voet gekozen tot PoUticus van het jaar. Dat maakte de NOS afgelopen zondag bekend. De leider van de Christenunie liet Wouter Bos (PvdA), Ayaan Hirsi Ali (VVD), Maxime Verhagen (CDA) en Gerrit Zalm (VVD) achter zich. De journalisten roe men Rouvoet als "een baken van rust en evenwichtigheid", een "alleskunner die wars is van Haagse spelletjes" en "nuch ter en niet hijgerig, een rustpunt in deze duistere dagen". Rouvoet was niet bij de bekendmaking van zijn verkiezing aanwe zig omdat hij op zondag afstand neemt van zijn werk, naar de kerk gaat en reserveert voor z'n gezin. Christenunie Goeree-Overflakkee felici teert André Rouvoet met zijn verkiezing tot politicus van het jaar door de parle mentaire pers. Wij zijn dankbaar voor de gaven en de talenten die God geeft, die ingezet kunnen worden in Zijn koninkrijk. CHRISTENUNIE GOEREE-OVERFLAKKEE Op 29 deceinber rijdt de speciale stoomverwarmde Kersttram van en bij de RTM aan de Brouwersdam, afslag De Punt-West te Ouddorp. De vertrektijden vanaf de Remi se richting Port Zélande zijn 11.30, 13.00 en 14.30 uur. De laatste verlichte stoom tram vertrekt om 16.00 uur vanaf het RTM-museum aan de Punt-West. Voor of na afloop van de rit is er erwtensoep verkrijgbaar. Tevens is deze dag de laatste moge lijkheid om in het museum de speciale tentoonstelling '125 jaar stoomtractie bij de RTM' te bekijken. TTie Power of Oreams www. anvandi k.nl Slagveld 19, 3231 AN BRIELLE. Telefoon 0181 - 41 37 77 Regelmatig worden nieuwe artsen aange trokken door het van Weel- Bethesda zie kenhuis in Dirksland. Of het ziekenhuis wordt weer verbouwd of uitgebreid. Kort om, er zit nog steeds groei in het zieken huis. Natuurlijk zijn we benieuwd hoeveel artsen er nog bijkomen en of het ziekenhuis nog groter wordt. Staan er nog meer veran deringen op het verlanglijstje? De heren Moerland en Van der Velde vertellen daar op 28 december tussen 18.00 en 19.00 uur uitgebreid over in het programma 'Met Wie???' op Radio Flakkee. De presentatie is in handen van Carla Hersbach. De herha ling is woensdag om 18.00 uur. ■18- 'Neem me niet kwalijk, Karl, ik heb me laten gaan.' Karl weifelt even, dan draait hij zich zonder een woord te zeggen om en loopt naar z'n krib. De man die zoe ven z"n stem liet horen, lacht geringschattend: 'Kame raad Stiermann kruipt in z'n schulp, vrienden.' Dat had hij niet moeten zeggen. Het is net de druppel, die de emmer doet overlopen. Hoe het gebeurt kan naderhand niemand meer zeggen. Karl heeft zich pHot- seling omgedraaid; de tafel is naar alle kanten gevlo gen en daar zweeft de man die de woorden gesproken had hoog boven de anderen. Karl heeft hem bij zijn borst gepakt en met een hand hoog opgetild en zonder een woord te zeggen loopt hij met de man, die merkt als een varken, door de barak. Een korte armbeweging en de verfrommelde gestalte vliegt met een boog door de lucht en belandt krakend tegen de achterwand van de barak. Daar blijft hij als een zoutzak liggen. Zonder een woord te zeggen loopt Karl naar zijn krib waarop hij met de handen onder zijn hoofd gaat liggen. Met een schuin se blik kijkt men naar de gespierde gestalte die geheel ontspannen achterover ligt. Pas minuten later komt er leven in de mannen en onderzoekt men de toestand van de soldaat die nog steeds opgevouwen tegen de achterwand ligt. 'Hij heeft hem doodgegooid', veronderstelt iemand die de gekwetste in ogenschouw neemt. 'Nee, hij ademt nog, kijk maar." 'We moeten een dokter laten komen, jongens', stelt iemand anders voor. 'Eerst zelf maar eens proberen of we hem wat op ver haal kunnen brengen', zegt Jupp Schenk, die zich met het geval is gaan bemoeien. Er wordt een emmer sneeuw gehaald en met handen vol wordt de jongen ingewreven. Dat helpt. Hij slaakt een diepe zucht en slaat zijn ogen op. 'Au', kreunt hij, 'het lijkt wel of al m'n botten gebro ken zijn.' 'Probeer eens op te staan', zegt men tegen de gewon de. De jongen trekt een pijnlijk gezicht en tracht overeind te krabbelen. Geholpen door de omstanders lukt dat, maar als ze hem loslaten, slingert hij als een dronken man door de barak. 'Verdraait, die is helemaal de kluts kwijt', merkt Rupert Reinhardt op. 'We moeten hem toch maar naar het lazaret brengen", is één van de omstanders van mening; je kunt zien dat er iets niet deugt. 'Zijn hersens zijn waarschijnlijk een beetje door elkaar gerammeld. Dat zit meestal niet zo lekker.' Halverwege de barak blijft de soldaat staan en grijpt zich aan de tafel vast, waar hij onder het uiten van de meest onsmakelijke geluiden begint te kokhalzen. 'Een hersenschudding', is de stellige mening van Jupp Schenk, die ooit eens een poosje als verzorger bij de Rode-Kruistroepen heeft gediend. 'Je kunt weleens gelijk hebben; moetje zien, die kerel braakt de longen uit z'n lijf.' Er wordt kort overleg gepleegd, ze zullen de man naar het lazaret brengen. Van een paar lange staken en wat dekens maken ze een draagbaar, daarop wordt de ril lende man gelegd en naar het lazaret afgevoerd. Het is buiten aardedonker, slechts hier en daar brandt een lamp, zodat de mannen die de gewonde wegbren gen, bijna op de tast hun weg door het kamp moeten zoeken. Plotseling worden ze opgeschrikt als een barse stem hen aanroept: 'Stoj!' Het is een Russische patrouille die hen tegen het lijf is gelopen. Een zaklantaarn flitst aan en belicht het vier tal met hun draagbaar. Een onderofficier komt nader bij en vraagt: 'Wat zijn dat?' 'Een gewonde, sergeant.' .'Een gewonde. Hoe mogelijk?Niemand werken in bos.' De sergeant tilt de deken op en licht de man met zijn lantaarn in het gezicht. 'Waarom gewond?" Hij kan niet begrijpen dat er bui ten het werk gewonden vallen. Ze zullen niet zeggen wat er in werkelijkheid is voor gevallen; dat zou voor Karl-Heinz kwalijke gevolgen hebben. Nog eens bekijkt de sergeant de mannen één voor één en laat dan het licht opnieuw op de gewonde vallen. Pas als hij zich helemaal heeft overtuigd, dat er geen sabotage of iets van dien aard wordt gepleegd, beveelt hij; 'Doorlopen!' Ze strompelen met hun vracht naar het lazaret, dat bin nen het prikkeldraad, naast de commandantura is gele gen. Een verpleger zit aan een tafel en verricht schrijf werk als de mannen binnenkomen. 'Wat is er met hem?" vraagt de verpleger als de bin nenkomers hun draagbaar voor zijn voeten zetten. 'Kerel, dat is iets wat jullie moeten uitzoeken. Maar de verschijnselen zijn nogal vreemd; hij gedraagt zich, alsof hij minstens een paar liter wodka heeft gedron ken. Een beetje daas in z'n hoofd zogezegd, en zwab berend op z'n benen.' 'Hoe kan dat? Is dat vanzelf gekomen?" 'Nee, hij is tegen de wand van de barak gelopen.' De verpleger kijkt de mannen vreemd aan. 'Tegen de wand van de barak gelopen?' 'Ja en het ging nogal hard, zie je.' De gekwetste ligt gelaten op de grond en is inderdaad volkomen afwezig. Het lijkt of de hele ceremonie hem geen steek aangaat. Wel vertrekt hij zo nu en dan pijn lijk zijn gezicht; een bewijs dat het lang niet in orde met hem is. 'Vreemd, hoogst merkwaardig.' De verpleger ver trouwt het niet en denkt er verder het zijne van. 'Kerel, kijk dan, je ziet het; hij is er helemaal van onderste boven.' Met een veelbetekenend gebaar wijst men op de man die alles gelaten over zich heen laat gaan. 'Ik zal dit geval melden, jullie hoort er wel meer van', dreigt de verpleger. 'Wat moet jij dan melden? Je moet die kerel beter maken, hij heeft natuurlijk sneeuwkolder gekregen en daaruit kunnen rare dingen ontstaan. Dat zou jij moe ten weten, broeder. Het is jouw vak. Maar wat doen jullie hier? Alleen maar in papieren snuffelen. Kom op, klets niet langer en leg hem in een lekker warm ledikant en graag een paar warme kruiken die om het uur ververst moeten worden." Een ogenblik staart de verpleger de spreker sprakeloos van verbazing aan, dan begint hij te lachen, begrijpend dat er voor dit geval geen gemigen gewenst zijn. In gevangenschap moeten ze soms eigen rechter spelen, als er zich zaken voordoen, die buiten de Russen om opgelost moeten worden. De verpleger gaat achter zijn tafel zitten en zal de patiënt inschrijven. 'Naam en nummer?' 'Klauss, nummer 3342-306.' 'Oorzaak. Ik heb gehoord dat hij onder een stapel hout is gekomen, is dat juist?' 'Kameraad, je hebt een buitengewoon goed gehoor", glimlacht de man die de gegevens heeft verstrekt. 'Kom maar mee naar de onderzoekkamer.' Ze zeulen de man mee naar een vertrek waar ze hem op een bed leggen. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5