Overdenking
De Kersttram bij de RTM
SAMEN ZINGEN
Met Wie???
^evahgeMeH
iMdetalga
Voor Goeree-OverfKakkee meer dan
10 miljoen euro subsidie binnengeliaald
Het ISGO gaat
verhuizen....
Ledenvergadering
'Koninklijke
Schuttevaer'
uit de
Heilige Schrift
Christenunie
feliciteert Rouvoet
EIIAIIDBI-tllEUWS
Waterschap Goeree-Overflakkee maakt de balans op:
Aan het eind van haar bestaan als
zelfstandig waterschap heeft
waterschap Goeree-Overflakkee,
in 4 jaar tijd, ruim 10 miljoen
euro subsidie ontvangen voor het
verbeteren van kreken, het aan
brengen van waterberging en de
restauratie van sluizen.
In totaal heeft waterschap Goeree-Over
flakkee sinds 1998 zo'n 40 hectare extra
waterberging gemaakt. Veruit het grootse
gedeelte van de subsidie is ontvangen van
de Europese Unie. Dit komt uit het zoge
naamde EOGFL fonds en dient ter verbete
ring van het platteland, in de meest brede
zin van het woord. Maar ook de bijdragen
van het Ministerie van Verkeer Waters
taat, de provincie Zuid-Holland, Deltana
tuur en het zuiveringsschap Hollandse
Eilanden Waarden is groot.
nmnnnm
vihhrom BEicuan mft
MUISIBS?
OROOG BMOO
HQlimOSE OOM
in Stellendam
HONDA.
Meer kracht.
voor een Honda!
Autobedrijf Jan van Dijk Brieile
•^a.iga.-<rilogie deel "Z
PAGINA 5
WOENSDAG 22 DECEMBER 2004
Het waterschap verwierf dit bedrag aan
subsidie omdat de opzet van de plannen
breed en integraal was. Dat wil zeggen: in
de plannen zijn niet alleen de functies van
het waterschap meegenomen; zoals verbe
tering van het waterbeheer, maar ook
natuur-, landschap-, recreatie en cultuurhis
torische waarden. Hiermee is ook de bele
ving van het eiland Goeree-Overflakkee op
veel plaatsen verbeterd. Waterschap Hol
landse Delta neemt het stokje over van Goe
ree-Overflakkee. Veel van de gesubsidieer
de werken zullen door dit waterschap de
komende jaren in uitvoering worden geno
men.
De volgende grote projecten werden dank
zij de bijdrage vanuit het EOGFL fonds van
de EU mogelijk.
De verbetering van waterberging en de
noodbemaling, waaronder het aanbrengen
van opstelplaatsen voor noodpompen, ver
deeld over het hele eiland. Het aanpassen
van stuwen in 2 fases, twee projecten waar
bij in totaal ongeveer 70 stuwen geheel zijn
vernieuwd. De aanpassing van oevers en
waterberging langs kreken nabij Dirksland,
welke onderdeel zijn van de ecologische
hoofdstructuur. De restauratie van het
Dirkslandse Sas en het Spui in Ooltgens-
plaat. De kreken in de ecologische hoofd
structuur nabij Ouddorp, welke beter
bekend zijn als de Salamanderroute en de
Stekelbaarsroute. En als laatste de herin
richting van het reservaatgebied Kouden-
hoek op de Kop van Goeree. Ten slotte zal
het waterschap bij al deze objecten met het
plaatsen van plaquettes de EU subsidie ken
baar maken.
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er
kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Een paar jaar geleden zijn er in Nederland
weer verschillende gevallen van nekkramp
geconstateerd, waarbij sommige patiënten
zijn overleden. Hoe kan men deze ziekte her
kennen
Antwoord: Nekkramp (meningitis) is een
infectieziekte, die wordt veroorzaakt door
een virus of een bacterie. De besmetting met
het virus vindt plaats via besmet voedsel,
vieze handen of ontlasting. Deze vorm van
nekkramp is meestal na tien dagen weer
over. De besmetting met een bacterie
gebeurt via 'druppelinfectie' (hoesten/nie
zen) en is veel ernstiger. De meningitis
begint vaak als een gewone verkoudheid of
griepje. Wanneer twee of mest van de vol
gende verschijnselen zich voordoen is het
verstandig de huisarts te raadplegen: tempe-
ratuurverhoging (38,5 tot 39,5 graden) met
koude rillingen, misselijkheid en/of braken,
nekstijfheid en onderhuidse bloedingen.
Aangezien nekkramp vaak aan het eind van
de winter optreedt, wordt aangeraden vooral
de weerstand van de kinderen 's winters
i door gezonde voeding en vitaminen op peil
te houden.
Als jonge moeder vraag ik mij af, waarom er
nu juist beschuiten met muisjes rondgedeeld
worden na een geboorte. Is dat het restant
van een Germaans offer aan de godin van de
vruchtbaarheid, of hebben de kleuren roze
en wit er iets mee te maken?
Antwoord: Het is een oude traditie, al
bestaan onze beschuiten nog niet zo lang en
zijn die gekleurde muisjes ook een vinding
van deze eeuw. Maar onze brosse beschuiten
vervangen de steviger beschuitbollen uit de
vorige eeuw en die zijn op hun beurt vooraf
gegaan door zgn. poffen (broodbollen)
gebakken van tarwemeel, die liefst warm
werden opgediend aan de kraamvisite. Niet
als offer, of vanwege de symboliek, maar
zuiver en alleen omdat die mensen vaak van
verre kwamen en vanwege de lange reisduur
in die dagen, in de regel nog niet gegeten
hadden. Deze poffen werden doormidden
gesneden en van binnen gevuld met klontjes
kandij, een geliefd snoepgoed. Omdat in
onze tijd kandij weinig meer verkocht werd,
is die vervangen door de roze en witte muis
jes (in sommige streken voor een jongen
glad en voor een meisje ruw!). In Friesland
is een pofke nog een bolrond gebakje en in
Groningen werden (en worden soms nog) na
begrafenissen poffen gepresenteerd in de
vorm van "n bol zunder krinten' van
beschuitdeeg. Een gebruik dat vooral in het
noordelijk deel (Het Hogeland) lang in ere is
gehouden. Ook daaruit mogen we van aflei
den, dat die brood- of beschuitbollen voor
namelijk als voedsel verstrekt werden en
beslist niet als een symbool van dank of
vruchtbaarheid, gezondheid, nieuw leven of
dergelijks.
Als ik brood met kaas meeneem naar m'n
werk, droogt dat gauw uit. Voor een doos
heb ik geen plaats. Wat te doen
Antwoord: Leg schijfjes tomaat op de kaas
of verpak uw 12-uurtje in speciaal voor
levensmiddelen gemaakte diepvrieszakjes.
Een Engelse 'penfriend' noemde mij in een
brief 'her Dutch uncleWat zou zij daarmee
bedoelen
Antwoord: Dat is een Engelse uitdrukking
voor een strenge, maar openhartige criticus.
Blijkbaar hebt u haar in uw brieven flink de
les gelezen over een aantal taalfouten of
onnauwkeurigheden in haar verhalen.
De betere woninginrichting sinds 1920
Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84
In week 53 verhuist het ISGO van de Lange-
weg 74 in Middelharnis naar de Dwarsweg
40 te Middelharnis (het voormaUg Water
schapsgebouw). In verband met de verhui
zing is het ISGO van 24 t/m 31 december
2004 gesloten en telefonisch niet bereikbaar.
Voor milieuklachten kunt u in deze week
contact opnemen met de milieuklachtenlijn
van de provincie: 070-4416111. Dit nummer
is alleen voor milieuklachten. Voor vragen
en klachten over het ophalen van minicon
tainers kunt u in deze week contact opnemen
met AVR-West BV te Hellevoetsluis, tele
foonnummer: 0181-330100. Zij zijn bereik
baar van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot
16.30 uur.
Op maandag 3 januari 2005 is het ISGO
weer open. De openingstijden zijn van
08.30-12.00 en 13.00-16.30 uur. Het alge
mene telefoonnummer blijft 0187-488111
en de grofvuillijn 0187-487711.
De jeugdvereniging van Stellendam nodigt
iedereen - jong en oud - uit om op 24
december, samen met haar, bekende kerst
liederen te zingen. De aanvang is om 19.00
uur, het programma zal ongeveer een half
uur duren. De jeugdvereniging zal het erg
fijn vinden als er ook veel kinderen komen
zingen, want met hen is rekening gehouden.
Na afloop is er voor liefhebbers warme cho
colademelk. De organisatie hoopt jullie alle
maal te zien, en natuurlijk te horen)op de
24e! Ook nemen ze allemaal een kaarsje of
een lichtje mee. Jullie ook?
In verband met het overlijden van Ds. W.L.
Smelt, is voor deze kerstzang de locatie
gewijzigd. Dat zal nu zijn op het school
plein van 'Het Kompas', i.p.v. het kerk
plein zoals in eerdere berichtgeving was ver
meld.
Traditiegetrouw komt de afdeling
Goeree-Overflakkee van de 'Konink
lijke Schuttevaer' tussen Kerst en
Nieuwjaar in ledenvergadering bij
een. Voor dit jaar hebben de leden -
vrijwel allemaal schippers - als datum
gekozen voor maandag 27 december
om 14.30 uur in de 'Grutterswei' te
Oude Tonge, Willemstraat 14.
De uitnodiging voor deze vergadering is de
laatste jaren samengevat in een geïllustreerd
programmaboekje, met een voorwoord van
de voorzitter, schipper Jaap Boogaard van
het ms Joma-B. De secretaris van de afde
ling, schipper L.J. Bouwens van de Schelde
vermeld de werkzaamheden voor deze 108e
ledenvergadering. Na de huishoudelijke
zaken, meet een verslag van het dit jaar
gehouden landelijke congres te Alphen a.d.
Rijn en antwoorden op de voorstellen die
vorige jaar zijn ingediend, volgt er een
bestuursverkiezing. Aftredend en herkies
baar zijn de heren J. Boogaard van de Joma-
B en L.J. Keijzer van ms Damina K.
Het voornaamste agendapunt is het indienen
van voorstellen voor behandeling van het
Hoofd-, regio- en afdelingsbestuur. Ook de
dames van de leden zijn op deze vergadering
hartelijk welkom.
Geloofd zij de Heere, de God Israels, want
Hij heeft bezocht, en verlossing teweeg
gebracht Zijn volke; [Lukas I: 68]
In het gebergte van Judea, de streek waar de
priester Zacharias en zijn vrouw Elizabet
wonen, zijn de tongen in beweging geko
men. Zodra Elizabet haar zoon gebaard
heeft, mengen degene die rondom haar
wonen zich in het gesprek. Het is ook bij
zonder, op zo hoge ouderdom en dan ook
nog een zoon. En dat niet alleen, op de acht
ste dag, de dag van de naamgeving, mengen
zij zich ook in de naamgeving. Het is voor de
buren een uitgemaakte zaak hoe het kind
genoemd moet worden. Hij zal Zacharias
heten.
Er is er echter één die zich tot nog toe niet in
het gesprek heeft gemengd, het zou ook niet
gaan, want zijn tong is nog niet in beweging
te krijgen. Maar met vaste hand schrijft hij:
Johannes is zijn Naam.
Met vaste hand, want zo zeker als zijn naam
is, zo zeker is ook de betekenis van zijn
naam: God is genadig!! En waar Zacharias
negen maanden niet heeft kunnen spreken,
wordt op dat zelfde moment zijn tong los
gemaakt, om die genade ook te bezingen.
Geloofd zij de Heere, de God van Israël.
Geloofd zij God, niet meer verwacht en
toch: Die ons een zoon gegeven heeft. Zoals
wij dat toch ook op onze geboorte kaartjes
tot uitdrukking brengen. Maar toch is het
hier wel heel opmerkelijk, dat het in deze
lofzang in de eerste plaats niet gaat over zijn
zoon, maar over De Zoon.
Na maanden van zwijgen, doet hij zijn mond
open en gedreven door de Heilige Geest pro
feteert hij. Er is dan ook een harmonie tussen
al hetgeen hij van de engel Gabriel heeft ver
nomen en hetgeen hij nu in zijn lofzang naar
voren brengt.
De engel heeft gesproken, geprofeteerd en nu
zingt Zacharias het mee, zingt hij het na, op
een hemelse toonhoogte.
Vierhonderd jaar had de stem van de profetie
gezwegen, maar nu klinkt er weer een profe
tie zo helder dat van Christus gesproken
wordt, alsof Hij reeds geboren was: "Hij
heeft verlossing teweeg gebracht. Hij heeft
een hoorn van zaligheid opgericht. Hij ver
vult wat Hij heeft gesproken. Hij gedenkt aan
de eed, die Hij Abraham, onze vader, gezwo
ren heeft, om ons te geven.
Want in uw zaad zullen gezegend worden
alle volken der aarde. In uw zaad, dat is in
Christus, die uit uw zaad naar het vlees voor
komen zal. In Hem zullen de volken geze
gend worden.
En wat voor een zegen, niet een tijdelijke
zegen, maar dat wij verlost uit de hand onzer
vijanden. Hem dienen zouden zonder vreze.
Ik zal niet ontkennen dat de mogelijkheid
bestaat, zoals sommige verklaarders veron
derstellen, dat Zacharias hier nog gedacht zal
hebben aan de aardse vijanden. Dit komen
we later toch ook nog tegen bij de discipelen.
Maar we moeten hier niet vergeten dat de
Heilige Geest hier aan het Woord is, die ons
het werk van Christus verklaart. Zijn geboor
te heeft alles te maken met Zijn lijden en ster
ven, waar Hij de strijd aangaat met de groot
ste vijand, dat is de vorst der duisternis, om
in die weg zondaren te verlossen uit de ban
den van de boze.
Om ons te trekken uit het dienstbaar juk van
de zonde, en daaruit te bevrijden, zodat we
Hem dienen zouden zonder vrees; in heilig
heid en gerechtigheid voor Hem, al de
dagen van ons leven. In heiligheid en
gerechtigheid, dat wil zeggen, herschapen
naar Zijn beeld waarin we eens geschapen
waren.
In deze lofzang staat de grote Davidszoon
dan ook centraal en komt al tot uiting wat
Johannes later zegt: Hij moet wassen en ik
moet minder worden. Toch mag Johannes
hier wel worden genoemd. Het is alsof na
deze heerlijke inzet, Zacharias oog opeens
valt op zijn kleine jongen als hij zegt: En gij,
kindeken, zult een profeet van de Allerhoog
ste genaamd worden. Dat is wat. God heeft
geen mensen nodig, maar nu heeft het de
Allerhoogste behaagd, dat door de mond van
nietige mensenkinderen Zijn komst wordt
voorbereid.
Zo wil God nog steeds door de mond van
Zijn dienstknechten, door de prediking, de
komst van Hem in het duistere en zondige
bestaan van uw hart voorbereiden, om u ken
nis van zaligheid te geven, in de vergeving
van uw zonde.
Is dat ook uw/jouw verwachting, voor het
eerst op opnieuw. Hem verwachten onder de
prediking van Zijn Woord, waar God des
doods schuldige, in Zijn grondeloze barm
hartigheid een weg wijst ten eeuwige leven
door Hem, die de Weg, de Waarheid en het
Leven is.
Voor wie, zegt u? Voor elk die in het duister
dwaalt, verstrekt deze Zon een helder licht,
die hem in de schaduw van de dood bestraalt
en op het vrede pad zijn voeten richt. Zingt
u/jij het loflied al mee: Geloofd zij de Heere,
de God van Israël, want Hij heeft bezocht, en
verlossing teweeg gebracht Zijn volke, zodat
ik niet meer wandel op het pad van opstand
tegenover God, niet meer dat oude pad, waar
de eeuwige dood zijn schaduw al naar mij
uitstrekt, maar door genade wandel op het
pad des vredes, door Hem, waar ik nu reeds
mag wandelen in het liefelijk licht, van Gods
vriendelijk aangezicht.
L. de Wit
INGEZONDEN:
De parlementaire pers heeft André Rou
voet gekozen tot PoUticus van het jaar. Dat
maakte de NOS afgelopen zondag bekend.
De leider van de Christenunie liet Wouter
Bos (PvdA), Ayaan Hirsi Ali (VVD),
Maxime Verhagen (CDA) en Gerrit Zalm
(VVD) achter zich. De journalisten roe
men Rouvoet als "een baken van rust en
evenwichtigheid", een "alleskunner die
wars is van Haagse spelletjes" en "nuch
ter en niet hijgerig, een rustpunt in deze
duistere dagen". Rouvoet was niet bij de
bekendmaking van zijn verkiezing aanwe
zig omdat hij op zondag afstand neemt van
zijn werk, naar de kerk gaat en reserveert
voor z'n gezin.
Christenunie Goeree-Overflakkee felici
teert André Rouvoet met zijn verkiezing
tot politicus van het jaar door de parle
mentaire pers. Wij zijn dankbaar voor de
gaven en de talenten die God geeft, die
ingezet kunnen worden in Zijn koninkrijk.
CHRISTENUNIE
GOEREE-OVERFLAKKEE
Op 29 deceinber rijdt de speciale stoomverwarmde Kersttram van en bij de RTM aan
de Brouwersdam, afslag De Punt-West te Ouddorp. De vertrektijden vanaf de Remi
se richting Port Zélande zijn 11.30, 13.00 en 14.30 uur. De laatste verlichte stoom
tram vertrekt om 16.00 uur vanaf het RTM-museum aan de Punt-West. Voor of na
afloop van de rit is er erwtensoep verkrijgbaar. Tevens is deze dag de laatste moge
lijkheid om in het museum de speciale tentoonstelling '125 jaar stoomtractie bij de
RTM' te bekijken.
TTie Power of Oreams
www. anvandi k.nl
Slagveld 19, 3231 AN BRIELLE. Telefoon 0181 - 41 37 77
Regelmatig worden nieuwe artsen aange
trokken door het van Weel- Bethesda zie
kenhuis in Dirksland. Of het ziekenhuis
wordt weer verbouwd of uitgebreid. Kort
om, er zit nog steeds groei in het zieken
huis. Natuurlijk zijn we benieuwd hoeveel
artsen er nog bijkomen en of het ziekenhuis
nog groter wordt. Staan er nog meer veran
deringen op het verlanglijstje? De heren
Moerland en Van der Velde vertellen daar
op 28 december tussen 18.00 en 19.00 uur
uitgebreid over in het programma 'Met
Wie???' op Radio Flakkee. De presentatie is
in handen van Carla Hersbach. De herha
ling is woensdag om 18.00 uur.
■18-
'Neem me niet kwalijk, Karl, ik heb me laten gaan.'
Karl weifelt even, dan draait hij zich zonder een woord
te zeggen om en loopt naar z'n krib. De man die zoe
ven z"n stem liet horen, lacht geringschattend: 'Kame
raad Stiermann kruipt in z'n schulp, vrienden.'
Dat had hij niet moeten zeggen. Het is net de druppel,
die de emmer doet overlopen. Hoe het gebeurt kan
naderhand niemand meer zeggen. Karl heeft zich pHot-
seling omgedraaid; de tafel is naar alle kanten gevlo
gen en daar zweeft de man die de woorden gesproken
had hoog boven de anderen.
Karl heeft hem bij zijn borst gepakt en met een hand
hoog opgetild en zonder een woord te zeggen loopt
hij met de man, die merkt als een varken, door de
barak. Een korte armbeweging en de verfrommelde
gestalte vliegt met een boog door de lucht en belandt
krakend tegen de achterwand van de barak. Daar
blijft hij als een zoutzak liggen. Zonder een woord te
zeggen loopt Karl naar zijn krib waarop hij met de
handen onder zijn hoofd gaat liggen. Met een schuin
se blik kijkt men naar de gespierde gestalte die geheel
ontspannen achterover ligt. Pas minuten later komt er
leven in de mannen en onderzoekt men de toestand
van de soldaat die nog steeds opgevouwen tegen de
achterwand ligt.
'Hij heeft hem doodgegooid', veronderstelt iemand die
de gekwetste in ogenschouw neemt.
'Nee, hij ademt nog, kijk maar."
'We moeten een dokter laten komen, jongens', stelt
iemand anders voor.
'Eerst zelf maar eens proberen of we hem wat op ver
haal kunnen brengen', zegt Jupp Schenk, die zich met
het geval is gaan bemoeien. Er wordt een emmer
sneeuw gehaald en met handen vol wordt de jongen
ingewreven. Dat helpt. Hij slaakt een diepe zucht en
slaat zijn ogen op.
'Au', kreunt hij, 'het lijkt wel of al m'n botten gebro
ken zijn.'
'Probeer eens op te staan', zegt men tegen de gewon
de.
De jongen trekt een pijnlijk gezicht en tracht overeind
te krabbelen. Geholpen door de omstanders lukt dat,
maar als ze hem loslaten, slingert hij als een dronken
man door de barak.
'Verdraait, die is helemaal de kluts kwijt', merkt
Rupert Reinhardt op.
'We moeten hem toch maar naar het lazaret brengen",
is één van de omstanders van mening; je kunt zien dat
er iets niet deugt.
'Zijn hersens zijn waarschijnlijk een beetje door elkaar
gerammeld. Dat zit meestal niet zo lekker.'
Halverwege de barak blijft de soldaat staan en grijpt
zich aan de tafel vast, waar hij onder het uiten van de
meest onsmakelijke geluiden begint te kokhalzen.
'Een hersenschudding', is de stellige mening van Jupp
Schenk, die ooit eens een poosje als verzorger bij de
Rode-Kruistroepen heeft gediend.
'Je kunt weleens gelijk hebben; moetje zien, die kerel
braakt de longen uit z'n lijf.'
Er wordt kort overleg gepleegd, ze zullen de man naar
het lazaret brengen. Van een paar lange staken en wat
dekens maken ze een draagbaar, daarop wordt de ril
lende man gelegd en naar het lazaret afgevoerd.
Het is buiten aardedonker, slechts hier en daar brandt
een lamp, zodat de mannen die de gewonde wegbren
gen, bijna op de tast hun weg door het kamp moeten
zoeken.
Plotseling worden ze opgeschrikt als een barse stem
hen aanroept: 'Stoj!'
Het is een Russische patrouille die hen tegen het lijf is
gelopen. Een zaklantaarn flitst aan en belicht het vier
tal met hun draagbaar. Een onderofficier komt nader
bij en vraagt: 'Wat zijn dat?'
'Een gewonde, sergeant.'
.'Een gewonde. Hoe mogelijk?Niemand werken in
bos.'
De sergeant tilt de deken op en licht de man met zijn
lantaarn in het gezicht.
'Waarom gewond?" Hij kan niet begrijpen dat er bui
ten het werk gewonden vallen.
Ze zullen niet zeggen wat er in werkelijkheid is voor
gevallen; dat zou voor Karl-Heinz kwalijke gevolgen
hebben.
Nog eens bekijkt de sergeant de mannen één voor één
en laat dan het licht opnieuw op de gewonde vallen.
Pas als hij zich helemaal heeft overtuigd, dat er geen
sabotage of iets van dien aard wordt gepleegd, beveelt
hij; 'Doorlopen!'
Ze strompelen met hun vracht naar het lazaret, dat bin
nen het prikkeldraad, naast de commandantura is gele
gen. Een verpleger zit aan een tafel en verricht schrijf
werk als de mannen binnenkomen.
'Wat is er met hem?" vraagt de verpleger als de bin
nenkomers hun draagbaar voor zijn voeten zetten.
'Kerel, dat is iets wat jullie moeten uitzoeken. Maar de
verschijnselen zijn nogal vreemd; hij gedraagt zich,
alsof hij minstens een paar liter wodka heeft gedron
ken. Een beetje daas in z'n hoofd zogezegd, en zwab
berend op z'n benen.'
'Hoe kan dat? Is dat vanzelf gekomen?"
'Nee, hij is tegen de wand van de barak gelopen.'
De verpleger kijkt de mannen vreemd aan. 'Tegen de
wand van de barak gelopen?'
'Ja en het ging nogal hard, zie je.'
De gekwetste ligt gelaten op de grond en is inderdaad
volkomen afwezig. Het lijkt of de hele ceremonie hem
geen steek aangaat. Wel vertrekt hij zo nu en dan pijn
lijk zijn gezicht; een bewijs dat het lang niet in orde
met hem is.
'Vreemd, hoogst merkwaardig.' De verpleger ver
trouwt het niet en denkt er verder het zijne van.
'Kerel, kijk dan, je ziet het; hij is er helemaal van
onderste boven.'
Met een veelbetekenend gebaar wijst men op de man
die alles gelaten over zich heen laat gaan.
'Ik zal dit geval melden, jullie hoort er wel meer van',
dreigt de verpleger.
'Wat moet jij dan melden? Je moet die kerel beter
maken, hij heeft natuurlijk sneeuwkolder gekregen en
daaruit kunnen rare dingen ontstaan. Dat zou jij moe
ten weten, broeder. Het is jouw vak. Maar wat doen
jullie hier? Alleen maar in papieren snuffelen. Kom
op, klets niet langer en leg hem in een lekker warm
ledikant en graag een paar warme kruiken die om het
uur ververst moeten worden."
Een ogenblik staart de verpleger de spreker sprakeloos
van verbazing aan, dan begint hij te lachen, begrijpend
dat er voor dit geval geen gemigen gewenst zijn. In
gevangenschap moeten ze soms eigen rechter spelen,
als er zich zaken voordoen, die buiten de Russen om
opgelost moeten worden.
De verpleger gaat achter zijn tafel zitten en zal de
patiënt inschrijven.
'Naam en nummer?'
'Klauss, nummer 3342-306.'
'Oorzaak. Ik heb gehoord dat hij onder een stapel hout
is gekomen, is dat juist?'
'Kameraad, je hebt een buitengewoon goed gehoor",
glimlacht de man die de gegevens heeft verstrekt.
'Kom maar mee naar de onderzoekkamer.'
Ze zeulen de man mee naar een vertrek waar ze hem op
een bed leggen. (wordt vervolgd)