n
ONGETWIJFELD
GOD, de Vader van
Jezus Christus
e 11) i e
Stichting Taicita verleent
medisciie iiuip in Vanuatu
INVALKRACHT
ARENSMAN
Eilanden-Nieu ws
een krant die
G-E-L-E-Z-E-N wordt!
EIIAÜDBI-raEUI/S
Nimwegen Reklame^,_ (0187)48 75 5?
uitvaartverzorging
Telefoon (0187) 491396
Vertederende
geboortekaartjes
GEBR. DE WAAL
Tel. (0187)471020
'■'^'9«iip*'^''"9 i**»"'
slaagt U beter met uw inkopen als U
eerst de advertenties leest!
Geloven allen in een God?
Soortnaam tegenover persoonsnaam
Artikel 1 van de Nederlandse
Geloofsbelijdenis
God als persoon
-\^^
Hulp gevraagd voor opening kliniek in Olal
Fons en Louise de Gijzel, doen verslag
van hun werkzaamheden in de
gezondheidszorg van Vanuata, een
eilandengroep dicht bij Australië:
Louise (54 jaar) heeft 22 Jaar gewerkt
in de gezondheidszorg in Nederland.
De eerste zes jaar als A verpleegkun
dige in een ziekenhuis in Leiden.
Daarna als zorgmanager in een ver
zorgingstehuis in Warmond. Fons (58
jaar) heeft 23 jaar als huisarts in War
mond gewerkt.
Ambrym
Western
Samoa
Niue AnM»leiin
Samoa (USA)
Zealand
Zernikeweg 51 Middelharnis flS^O 06 26 368 886
Vanaf rotonde, na FORMIDO rechts, na 300 mtr. links
PAGINA 4
WOENSDAG 22 DECEMBER 2004
OPENBARE BEKENDMAKING
De voorzitter van de Voorbereidings
commissie waterschap Hollandse Delta i.o.
maakt bekend dat een eerste openbare
vergadering van het Algemeen Bestuur
van waterschap Hollandse Delta wordt
gehouden op:
Hollandse
Delta
maandag 3 januari 2005, aanvang 14.00 uur in de Raadzaal van
de gemeente Dordrecht, Stadhuisplein 1 te Dordrecht.
Tijdens deze vergadering zal onder meer aan de orde l<omen (onder voorbehoud)
Afleggen eed c.q. verklaring belofte leden Algemeen Bestuur
Vaststelling regeling voor het opstellen van een aanbeveling ter benoeming van
de heemraden, vaststelling aantal heemraden en benoeming heemraden
Benoeming secretaris
Benoeming algemeen directeur
Vaststelling inrichting/samenstelling commissies
Vaststelling procedure tot aanbeveling dijkgraaf, protocol Vertrouwenscommissie
en benoeming leden vertrouwenscommissie
Vaststelling organisatiebesluit/deiegatiebesluit
Vaststelling regeling behandeling bezwaren en benoeming leden bezwaarschriftencommissie
Vaststelling begroting 2005 en kennisneming van het meerjarenperspectief
Vaststelling Inspraakverordening
Vaststelling Omslagverordening
Vaststelling Kostentoedelingsverordening
Vaststelling Omslagklassenverordening
Vaststelling Verordening verontreinigingsheffing
Vaststelling Legesverordening
Intrekking Precarioverordening waterschappen IJsselmonde en De Groote Waard
Vaststelling diverse rechtspositieregelingen en plaatsingsbesluiten medewerkers
Wijziging cross border lease
Vaststelling Gemeenschappelijke Regeling SVHW
Wijziging samenwerkingsovereenkomst DRSH Zuiveringsslib IM.V.
De volledige agenda en de bijbehorende stukken liggen met ingang van donderdag 23 december
2004 voor eenieder ter inzage in het kantoor van het waterschap, gevestigd aan de Johan de
Wittstraat 40 te Dordrecht en de nieuwe steunpunten van het waterschap gevestigd aan de
Rijksstraatweg 32 te Brielle, Hoekseweg 1 te Strijen, Oudelandsedijk 3 te OudeTonge en
Rijnstraat 3 te Barendrecht.
Op de dag van de vergadering liggen de stukken tevens, gedurende een half uur voorafgaande
aan de vergadering ter inzage in de Raadzaal van het Stadhuis te Dordrecht.
22 december 2004
de voorzitter van de voorbereidingscommissie voornoemd. Dr. Ir. G. Blom
Per 1 januari 2005 fuseren de waterschappen De Brie/se Dijkring, Goeree-Overflokkee,
De Groote Waard, IJsselmonde en (een deel van) het Zuiveringsschap Hollandse Eilondei
en Waarden tot waterschap IHollandse Delta. Het nieuwe all-in waterschap houdt zich
bezig met het beheer en het onderhoud van de waterkeringen ter beschemjing van het
land tegen het water. Anderzijds zorgt het en/oor dat er voldoende water in het gebied
aanwezig is om te
werken en recreëren. Het be
in sloten, singels en plassen en zuivert het afvalwater Met uitzondering van de provinciale
wegen en rijkswegen is waterschap Hollandse Delta ook verantwoordelijk voor (vaarjwegen
en fietspaden buiten de bebouwde kom. Voor meer informatie: www.wshd.nl
VOOR UITVAARTVERZORGING OP
GEHEEL GOEREE-OVERFLAKKEE
Administratie-adres; j
Stoofweg 24 I
3253 MA OuDDORP M
U vindt ze bij
IVIaal< uw Jceuze uit het
nieuwe modeiienboel<.
We zien u graag op
ons adres:
Langeweg 13
SOMMELSDIJK
Het Kerstfeest is aanstaande. Dat biedt
een goede gelegenheid om ons te bezinnen
op een discussie over de vraag of de moslims
'ja' kunnen zeggen op artikel 1 van de
Nederlandse Geloofsbelijdenis. Zoals be
kend heeft Dr. A, H. van Veluw deze stelling
geponeerd. Ds. J. Slomp heeft dezelfde stel
ling geopperd. Kern van hun redenering is:
moslims weten dat maar één persoon de titel
'God' kan dragen. Dan volgt de uitspraak:
God, allah, El (Hebreeuws), Theos (Grieks)
is in principe een leeg begrip dat mensen
vullen met allerlei wat geen god is en toch
god genoemd wordt, totdat de HEERE, de
'Ik ben' deze leegte vult. Zo lees ik in een
weergave van het standpunt van bovenge
noemde theologen.
Moslims en christenen hebben het over
dezelfde God, als we God als titel, opvatten.
Het verschil tussen moslims en christenen
komt naar voren, als we erover spreken Wie
deze God dan wel is; eenvoudig gezegd:
Welke persoon de plaats van God inneemt.
Bovenstaande formulering heb ik ont
leend aan een krantenartikel waarin het pro
bleem wordt besproken.
Hierover heb ik in verband met het nade
rende Kerstfeest mijn gedachten laten gaan.
Ik vat de positie van Dr. Van Veluw (hij
heeft het debat aangezwengeld) samen in
mijn eigen woorden: De uitdrukking God is
een soortnaam. Wie God is, hoe God is,
vraagt om een nadere invulling van de soort
naam.
Ik vraag op deze plaats in mijn artikel
excuus aan de lezer voor het feit dat ik over
God als over een soortnaam spreek. Eigener
beweging zou ik dat nooit doen. De discus
sie dringt mij ertoe, om helderheid over de
posities te verschaffen.
MosUms en christenen kunnen het eens
zijn over het feit dat beiden de ene God aan
roepen en aanbidden. Hun wegen gaan uit
een als we vragen naar de invulling van de
Godsnaam.
Ik moet nog eens zeggen dat ik dit onge
lukkige uitdrukkingen vind. Om echter in
deze discussie duidelijk positie te kiezen,
moet ik me wel van de door hen gebruikte
uitdrukkingen bedienen.
Allereerst wijs ik erop dat achter de
geconstateerde overeenkomst (in soort
naam) toch een bepaalde gedachte ligt; en
wel deze, dat allah recht heeft op de naam
van God. Ik stel de vraag of heidenen uit
welk werelddeel ook, dezelfde instemming
zouden krijgen als zij hun Godsbeeld ook
God noemen. Zouden de genoemde theolo
gen dan ook zeggen dat die heidenen met
hun spreken over God, artikel 1 van de
Nederlandse Geloofsbehjdenis kunnen
onderschrijven?
Ik verwacht dat het antwoord ontkennend
zal luiden. Waarom dan wel moslims met
hun spreken over allah?
Het zal de lezer bekend zijn dat artikel I
van de NGB heel wat belijdt over God: een
enig een eenvoudig geestelijk Wezen, het
welk wij God noemen: eeuwig, onbegrijpe
lijk, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig,
almachtig, volkomen wijs, rechtvaardig,
goed en een zeer overvloedige fontein aller
goeden.
Met deze belijdenis wordt meer gedaan
dan over God als een soortnaam spreken.
Hier worden de deugden van onze God bele
den.
Met de stelling dat moslims ten aanzien
van God één zijn met de christenen - en dus
over God als soortnaam gelijk spreken - is
niet alleen formeel, maar ook inhoudelijk
nogal wat gezegd.
Christenen en moslims zouden het over
Gods deugden eens zijn, maar pas van
mening verschillen als het over God, de
Vader van Jezus Christus gaat.
We laten de strekking van deze tekening
van het verschil op ons inwerken. Het bete
kent in feite dat zij het over God in het alge
meen (nogmaals, als soortnaam) eens zijn.
Het verschil komt pas aan de orde als het
over God als persoon gaat; dus over de per
soonlijke invulling van het Godsbeeld.
Ik maak hierbij twee kritische opmerkin
gen. De eerste is dat wat in artikel 1 over
Gods deugden wordt beleden, veel meer is
dan het in het algemeen spreken over God
als soortnaam. Het gaat in artikel 1 over een
enig en eenvoudig geestelijk Wezen, met
aanduiding van Zijn deugden. Je zegt nogal
wat als christenen, wanneer je beweert dat
moslims en christenen elkaar op dit punt de
hand kunnen geven; en dat ze over God (als
soortnaam) inhoudelijk hetzelfde zeggen.
De tweede opmerking is deze: Men mag
deze deugden van God nooit losmaken van
Gods Zelfopenbaring in Jezus Christus. Ik
zou het op prijs gesteld hebben als de NGB
in artikel 1 de relatie tot de Zoon reeds had
aangegeven. Nu gebeurt dat pas in artikel 8.
Men kan echter niet zeggen dat artikel 1
over God spreekt als soort begrip, terwijl
artikel 8 pas over God als persoon spreekt!
De eigenschappen (we spreken liever over
deugden) van God in artikel 1 zijn eigen
schappen van een persoon, van God de
Schepper, die tegelijk de Vader van Jezus
Christus is.
Juist op het Kerstfeest belijden we God
als de Vader die de Zoon heeft gezonden. En
de Zoon als de Zoon van onze God, de
Vader.
Het verschil
We kunnen dan ook over onze God niet
spreken als over een soort begrip, waar de
moslims ook kennis van hebben.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken
dat hierboven geciteerde schrijvers ook
inhoudelijk een, zij het in geringe mate van
overeenkomst zien tussen allah en de God
van de Bijbel.
Natuurlijk is de voorstelling van allah een
andere dan die van goden uit de natuurreli
gies. Daartussen is een groot verschil.
Ik meen dat het onjuist is om het verschil
tussen allah en God de Vader van Jezus
Christus te verkleinen tot een zekere mate
van overeenkomst.
Ik kan mijn bezwaar ook anders formule
ren: God, de Schepper, de Vader van Jezus
Christus, is de ene en enige, waarachtige
God. Daarom mogen we in verband met
Hem niet van een soortnaam spreken. Hij is
enig in Zijn soort. Liever zeg ik: Hij is het
enige Wezen dat de naam van God draagt.
Zijn wezen mogen we niet losmaken van
Zijn deugden. Alsof we het over het wezen
van God eens kunnen worden met de mos
lims, terwijl we over de persoon van God
verschillen.
Juist op het Kerstfeest belijden we dat
Gods persoon en wezen één zijn, radicaal
verschillend van allah. Ik zou niet weten hoe
ik de Vader van Jezus als mijn God moest
aanbidden, als ik tegelijk moest zeggen: de
moslims kennen Zijn wezen wel, maar Zijn
persoon niet. Dat schept hopeloze verwar
ring; karakteristiek voor onze tijd!
Maar Gods wezen en Zijn persoon zijn
één! Hij is naar Zijn wezen één met de Zoon
en de Heilige Geest.
Daarom is Kerstfeest het feest van de
geboorte van de Zoon, en tegelijk het feest
van de drie-enige God - ons tot heil.
W. H. Velema
ZorgSaam biedt op Gocree-Ovcrflakkee een
aaneengesloten keten van zorgvormen aan. Van
zorg in instellingen (ziekenhuis, verpleeghuis en
verzorgingshuizen) tot thuiszorg. ZorgSaam
streeft ernaar om via regionale zorglokettcn op
een directe en persoonlijke manier contact te
onderhouden met de cliënten. Met 1500 mede
werkers wordt zorg op maat geboden; de patiënt
en cliëntAïcwoner staan centraal. In ZorgSaam
werken samen het Van Weel-Bethesda Zieken
huis, het verpleeghuis De Samaritaan en de
verzorgingshuizen De VUedberg, Geldershof,
De Goede Ree en Ebbe en Vloed.
Aanbesteding
ZorgSaam heeft een aanbesteding geplaatst ten
behoeve van de voorbereiding van een ESF-project.
Nadere informatie over de aanbesteding treft u aan
op www.zhsdirksland.nl
School met de Bijbel 'Koningin Beatrix'
IVIargrietweg 6, 3253 BIVI Ouddorp. Tel. (0187) 68 23 06
Fax (0187) 68 70 88
Het bestuur van de School met de Bijbel
'Koningin Beatrix' te Ouddorp zoekt m.i.v.
D.V. januari 2005 gegadigden als
voor groep 4 en/of 6
op de dinsdagmiddag
en de woensdagmorgen
Zij die interesse hiervoor hebben worden
verzocht z.s.m. kontakt op te nemen met:
De heer P. van Oosterom, directeur,
tel. 0187-682306 (school) of
0187-605117 (thuis) en/of
De heer A.J. Nells, adjunct-directeur,
tel. 0187-682306 (school) of
0187-681053 (thuis).
"Onze droom was om ooit uit Nederland te
vertrekken en te gaan reizen. In 1992 hebben
we de knoop doorgehakt en wij zeilen nu al
twaalf jaar met onze zeilboot AJU rond de
wereld. Omdat het bloed kruipt waar het niet
gaan kan hebben we gedurende onze reis
toch af en toe ons oude vak weer opgepakt.
In Guatemala hebben we een halfjaar in een
kliniek gewerkt en in Honduras hebben we
als arts en verpleegkundige in een kliniekje
onze diensten aangeboden.
Dokta blong Olal een dokter voor Olal
Wat betekent Takita? TAKITA betekent
dokter in de taal van Vanuatu. Een woord dat
veel mensen van Olal nog nooit hebben kun
nen uitspreken. Er is namelijk nog nooit een
dokter gevestigd geweest in het dorp waar
zij wonen. Olal ligt in het noorden van
Ambrym. En Ambrym is een van de 80
eilanden die tot Vanuatu behoren. Vanuatu
is een prachtig eilandenrijk vlakbij Australië
en Papua Nieuw Guinea.De mensen leven er
nog heel traditioneel, famiUeverbanden zijn
belangrijk. Geld speelt nog geen grote rol.
Ruilhandel is heel gewoon in het dagelijks
leven. Bijna iedereen heeft een eigen tuin
om voedsel te verbouwen. Koeien, varkens
en kippen schartelen volop tussen de kokos
bomen. Er is voldoende voedsel en mensen
wonen in zelfgemaakte huizen De bewo
ners van de eilanden verstaan nog de kunst
van het voor zichzelf zorgen. Maar er zijn
wel problemen bijvoorbeeld in de gezond-
heidszorg. Voor ons in Nederland is het heel
normaal om als je ziek bent naar de huisarts
te gaan. In Ambrym is dat niet zo en daarom
hebben wij de stichting Takita opgericht.
Bij het bezoeken van Vanuatu kwamen wij
op het eiland Ambrym. Daar bleek de medi
sche zorg erg slecht. In het plaatsje Olal von
den wij bij een katholieke missiepost bij toe
val een lege kliniek. Het eiland telt ongeveer
8000 inwoners en er is geen arts. Er is slechts
een EHBO post waarvoor de eilandbewo
ners uit het noorden iets meer dan een uur
moeten lopen.
We vinden de medische zorg aan deze men
sen ontoereikend en hebben besloten te pro
beren die te verbeteren. Om even een idee te
geven, 70% van de kinderen hebben geen of
bijna geen vaccinatie gehad. Malaria en
TBC zijn nog steeds een groot probleem.
Veel vrouwen overlijden tijdens de kraam
tijd door gebrek aan medische hulp. En de
zuigelingensterfte is groot. Ook lijden erg
veel mensen aan artrose. Omdat er geen ver
voer is moet iedereen elke last zelf dragen.
Kleine kinderen bijvoorbeeld moeten met
een enorme bos brandhout kilometers lopen.
De regering heeft slechts 500 vatu (ongeveer
3 euro) per jaar per inwoner beschikbaar om
medicijnen te kopen. Ons plan is om met
materialen en financiële middelen in maart
2005 de kliniek in Olal te heropenen en de
mensen een kans te geven een dokter te
bezoeken. Voor de meeste mensen zal dit de
eerste keer in hun leven worden dat zij naar
een dokter kunnen.
Om het project te starten hebben we U hard
nodig. U zal deze vraag om steun wel vaker
hebben gehad. Dat beseffen we. Maar wij
denken dat dit project bijzonder is omdat het
heel kleinschalig en direct is.
Wij werken zonder salaris maar de inrich
ting van de kliniek en de medicijnen die hard
nodig zijn kosten geld. Geld wat Vanuatu
zelf nog niet heeft. Om de kliniek weer op te
starten denken we ongeveer 30.000 euro
nodig te hebben. Wij zorgen er persoonlijk
voor dat alles bij de kliniek aankomt. Wij
betalen ons eigen levensonderhoud. We
hopen dat uw interesse is gewekt en zijn
graag bereid om zaken persoonlijk toe te
lichten".
Onze (contact)gegevens zijn:
Stichting TAKITA Bank ING Leiden
p/a Louise and Fons de Gijzel
Stichting TAKITA rekening nr 674071093
Postbus 16199
Voor betahngen buiten Nederiand
svp vermelden Swiftcode ING BNL 2A
2301 GD Leiden, Netheriands
IB AN Nr: NL 36 INGB 0674 0710 93
www.takita.nl