n ONGETWIJFELD GOD, de Vader van Jezus Christus e 11) i e Stichting Taicita verleent medisciie iiuip in Vanuatu INVALKRACHT ARENSMAN Eilanden-Nieu ws een krant die G-E-L-E-Z-E-N wordt! EIIAÜDBI-raEUI/S Nimwegen Reklame^,_ (0187)48 75 5? uitvaartverzorging Telefoon (0187) 491396 Vertederende geboortekaartjes GEBR. DE WAAL Tel. (0187)471020 '■'^'9«iip*'^''"9 i**»"' slaagt U beter met uw inkopen als U eerst de advertenties leest! Geloven allen in een God? Soortnaam tegenover persoonsnaam Artikel 1 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis God als persoon -\^^ Hulp gevraagd voor opening kliniek in Olal Fons en Louise de Gijzel, doen verslag van hun werkzaamheden in de gezondheidszorg van Vanuata, een eilandengroep dicht bij Australië: Louise (54 jaar) heeft 22 Jaar gewerkt in de gezondheidszorg in Nederland. De eerste zes jaar als A verpleegkun dige in een ziekenhuis in Leiden. Daarna als zorgmanager in een ver zorgingstehuis in Warmond. Fons (58 jaar) heeft 23 jaar als huisarts in War mond gewerkt. Ambrym Western Samoa Niue AnM»leiin Samoa (USA) Zealand Zernikeweg 51 Middelharnis flS^O 06 26 368 886 Vanaf rotonde, na FORMIDO rechts, na 300 mtr. links PAGINA 4 WOENSDAG 22 DECEMBER 2004 OPENBARE BEKENDMAKING De voorzitter van de Voorbereidings commissie waterschap Hollandse Delta i.o. maakt bekend dat een eerste openbare vergadering van het Algemeen Bestuur van waterschap Hollandse Delta wordt gehouden op: Hollandse Delta maandag 3 januari 2005, aanvang 14.00 uur in de Raadzaal van de gemeente Dordrecht, Stadhuisplein 1 te Dordrecht. Tijdens deze vergadering zal onder meer aan de orde l<omen (onder voorbehoud) Afleggen eed c.q. verklaring belofte leden Algemeen Bestuur Vaststelling regeling voor het opstellen van een aanbeveling ter benoeming van de heemraden, vaststelling aantal heemraden en benoeming heemraden Benoeming secretaris Benoeming algemeen directeur Vaststelling inrichting/samenstelling commissies Vaststelling procedure tot aanbeveling dijkgraaf, protocol Vertrouwenscommissie en benoeming leden vertrouwenscommissie Vaststelling organisatiebesluit/deiegatiebesluit Vaststelling regeling behandeling bezwaren en benoeming leden bezwaarschriftencommissie Vaststelling begroting 2005 en kennisneming van het meerjarenperspectief Vaststelling Inspraakverordening Vaststelling Omslagverordening Vaststelling Kostentoedelingsverordening Vaststelling Omslagklassenverordening Vaststelling Verordening verontreinigingsheffing Vaststelling Legesverordening Intrekking Precarioverordening waterschappen IJsselmonde en De Groote Waard Vaststelling diverse rechtspositieregelingen en plaatsingsbesluiten medewerkers Wijziging cross border lease Vaststelling Gemeenschappelijke Regeling SVHW Wijziging samenwerkingsovereenkomst DRSH Zuiveringsslib IM.V. De volledige agenda en de bijbehorende stukken liggen met ingang van donderdag 23 december 2004 voor eenieder ter inzage in het kantoor van het waterschap, gevestigd aan de Johan de Wittstraat 40 te Dordrecht en de nieuwe steunpunten van het waterschap gevestigd aan de Rijksstraatweg 32 te Brielle, Hoekseweg 1 te Strijen, Oudelandsedijk 3 te OudeTonge en Rijnstraat 3 te Barendrecht. Op de dag van de vergadering liggen de stukken tevens, gedurende een half uur voorafgaande aan de vergadering ter inzage in de Raadzaal van het Stadhuis te Dordrecht. 22 december 2004 de voorzitter van de voorbereidingscommissie voornoemd. Dr. Ir. G. Blom Per 1 januari 2005 fuseren de waterschappen De Brie/se Dijkring, Goeree-Overflokkee, De Groote Waard, IJsselmonde en (een deel van) het Zuiveringsschap Hollandse Eilondei en Waarden tot waterschap IHollandse Delta. Het nieuwe all-in waterschap houdt zich bezig met het beheer en het onderhoud van de waterkeringen ter beschemjing van het land tegen het water. Anderzijds zorgt het en/oor dat er voldoende water in het gebied aanwezig is om te werken en recreëren. Het be in sloten, singels en plassen en zuivert het afvalwater Met uitzondering van de provinciale wegen en rijkswegen is waterschap Hollandse Delta ook verantwoordelijk voor (vaarjwegen en fietspaden buiten de bebouwde kom. Voor meer informatie: www.wshd.nl VOOR UITVAARTVERZORGING OP GEHEEL GOEREE-OVERFLAKKEE Administratie-adres; j Stoofweg 24 I 3253 MA OuDDORP M U vindt ze bij IVIaal< uw Jceuze uit het nieuwe modeiienboel<. We zien u graag op ons adres: Langeweg 13 SOMMELSDIJK Het Kerstfeest is aanstaande. Dat biedt een goede gelegenheid om ons te bezinnen op een discussie over de vraag of de moslims 'ja' kunnen zeggen op artikel 1 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Zoals be kend heeft Dr. A, H. van Veluw deze stelling geponeerd. Ds. J. Slomp heeft dezelfde stel ling geopperd. Kern van hun redenering is: moslims weten dat maar één persoon de titel 'God' kan dragen. Dan volgt de uitspraak: God, allah, El (Hebreeuws), Theos (Grieks) is in principe een leeg begrip dat mensen vullen met allerlei wat geen god is en toch god genoemd wordt, totdat de HEERE, de 'Ik ben' deze leegte vult. Zo lees ik in een weergave van het standpunt van bovenge noemde theologen. Moslims en christenen hebben het over dezelfde God, als we God als titel, opvatten. Het verschil tussen moslims en christenen komt naar voren, als we erover spreken Wie deze God dan wel is; eenvoudig gezegd: Welke persoon de plaats van God inneemt. Bovenstaande formulering heb ik ont leend aan een krantenartikel waarin het pro bleem wordt besproken. Hierover heb ik in verband met het nade rende Kerstfeest mijn gedachten laten gaan. Ik vat de positie van Dr. Van Veluw (hij heeft het debat aangezwengeld) samen in mijn eigen woorden: De uitdrukking God is een soortnaam. Wie God is, hoe God is, vraagt om een nadere invulling van de soort naam. Ik vraag op deze plaats in mijn artikel excuus aan de lezer voor het feit dat ik over God als over een soortnaam spreek. Eigener beweging zou ik dat nooit doen. De discus sie dringt mij ertoe, om helderheid over de posities te verschaffen. MosUms en christenen kunnen het eens zijn over het feit dat beiden de ene God aan roepen en aanbidden. Hun wegen gaan uit een als we vragen naar de invulling van de Godsnaam. Ik moet nog eens zeggen dat ik dit onge lukkige uitdrukkingen vind. Om echter in deze discussie duidelijk positie te kiezen, moet ik me wel van de door hen gebruikte uitdrukkingen bedienen. Allereerst wijs ik erop dat achter de geconstateerde overeenkomst (in soort naam) toch een bepaalde gedachte ligt; en wel deze, dat allah recht heeft op de naam van God. Ik stel de vraag of heidenen uit welk werelddeel ook, dezelfde instemming zouden krijgen als zij hun Godsbeeld ook God noemen. Zouden de genoemde theolo gen dan ook zeggen dat die heidenen met hun spreken over God, artikel 1 van de Nederlandse Geloofsbehjdenis kunnen onderschrijven? Ik verwacht dat het antwoord ontkennend zal luiden. Waarom dan wel moslims met hun spreken over allah? Het zal de lezer bekend zijn dat artikel I van de NGB heel wat belijdt over God: een enig een eenvoudig geestelijk Wezen, het welk wij God noemen: eeuwig, onbegrijpe lijk, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig, volkomen wijs, rechtvaardig, goed en een zeer overvloedige fontein aller goeden. Met deze belijdenis wordt meer gedaan dan over God als een soortnaam spreken. Hier worden de deugden van onze God bele den. Met de stelling dat moslims ten aanzien van God één zijn met de christenen - en dus over God als soortnaam gelijk spreken - is niet alleen formeel, maar ook inhoudelijk nogal wat gezegd. Christenen en moslims zouden het over Gods deugden eens zijn, maar pas van mening verschillen als het over God, de Vader van Jezus Christus gaat. We laten de strekking van deze tekening van het verschil op ons inwerken. Het bete kent in feite dat zij het over God in het alge meen (nogmaals, als soortnaam) eens zijn. Het verschil komt pas aan de orde als het over God als persoon gaat; dus over de per soonlijke invulling van het Godsbeeld. Ik maak hierbij twee kritische opmerkin gen. De eerste is dat wat in artikel 1 over Gods deugden wordt beleden, veel meer is dan het in het algemeen spreken over God als soortnaam. Het gaat in artikel 1 over een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, met aanduiding van Zijn deugden. Je zegt nogal wat als christenen, wanneer je beweert dat moslims en christenen elkaar op dit punt de hand kunnen geven; en dat ze over God (als soortnaam) inhoudelijk hetzelfde zeggen. De tweede opmerking is deze: Men mag deze deugden van God nooit losmaken van Gods Zelfopenbaring in Jezus Christus. Ik zou het op prijs gesteld hebben als de NGB in artikel 1 de relatie tot de Zoon reeds had aangegeven. Nu gebeurt dat pas in artikel 8. Men kan echter niet zeggen dat artikel 1 over God spreekt als soort begrip, terwijl artikel 8 pas over God als persoon spreekt! De eigenschappen (we spreken liever over deugden) van God in artikel 1 zijn eigen schappen van een persoon, van God de Schepper, die tegelijk de Vader van Jezus Christus is. Juist op het Kerstfeest belijden we God als de Vader die de Zoon heeft gezonden. En de Zoon als de Zoon van onze God, de Vader. Het verschil We kunnen dan ook over onze God niet spreken als over een soort begrip, waar de moslims ook kennis van hebben. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hierboven geciteerde schrijvers ook inhoudelijk een, zij het in geringe mate van overeenkomst zien tussen allah en de God van de Bijbel. Natuurlijk is de voorstelling van allah een andere dan die van goden uit de natuurreli gies. Daartussen is een groot verschil. Ik meen dat het onjuist is om het verschil tussen allah en God de Vader van Jezus Christus te verkleinen tot een zekere mate van overeenkomst. Ik kan mijn bezwaar ook anders formule ren: God, de Schepper, de Vader van Jezus Christus, is de ene en enige, waarachtige God. Daarom mogen we in verband met Hem niet van een soortnaam spreken. Hij is enig in Zijn soort. Liever zeg ik: Hij is het enige Wezen dat de naam van God draagt. Zijn wezen mogen we niet losmaken van Zijn deugden. Alsof we het over het wezen van God eens kunnen worden met de mos lims, terwijl we over de persoon van God verschillen. Juist op het Kerstfeest belijden we dat Gods persoon en wezen één zijn, radicaal verschillend van allah. Ik zou niet weten hoe ik de Vader van Jezus als mijn God moest aanbidden, als ik tegelijk moest zeggen: de moslims kennen Zijn wezen wel, maar Zijn persoon niet. Dat schept hopeloze verwar ring; karakteristiek voor onze tijd! Maar Gods wezen en Zijn persoon zijn één! Hij is naar Zijn wezen één met de Zoon en de Heilige Geest. Daarom is Kerstfeest het feest van de geboorte van de Zoon, en tegelijk het feest van de drie-enige God - ons tot heil. W. H. Velema ZorgSaam biedt op Gocree-Ovcrflakkee een aaneengesloten keten van zorgvormen aan. Van zorg in instellingen (ziekenhuis, verpleeghuis en verzorgingshuizen) tot thuiszorg. ZorgSaam streeft ernaar om via regionale zorglokettcn op een directe en persoonlijke manier contact te onderhouden met de cliënten. Met 1500 mede werkers wordt zorg op maat geboden; de patiënt en cliëntAïcwoner staan centraal. In ZorgSaam werken samen het Van Weel-Bethesda Zieken huis, het verpleeghuis De Samaritaan en de verzorgingshuizen De VUedberg, Geldershof, De Goede Ree en Ebbe en Vloed. Aanbesteding ZorgSaam heeft een aanbesteding geplaatst ten behoeve van de voorbereiding van een ESF-project. Nadere informatie over de aanbesteding treft u aan op www.zhsdirksland.nl School met de Bijbel 'Koningin Beatrix' IVIargrietweg 6, 3253 BIVI Ouddorp. Tel. (0187) 68 23 06 Fax (0187) 68 70 88 Het bestuur van de School met de Bijbel 'Koningin Beatrix' te Ouddorp zoekt m.i.v. D.V. januari 2005 gegadigden als voor groep 4 en/of 6 op de dinsdagmiddag en de woensdagmorgen Zij die interesse hiervoor hebben worden verzocht z.s.m. kontakt op te nemen met: De heer P. van Oosterom, directeur, tel. 0187-682306 (school) of 0187-605117 (thuis) en/of De heer A.J. Nells, adjunct-directeur, tel. 0187-682306 (school) of 0187-681053 (thuis). "Onze droom was om ooit uit Nederland te vertrekken en te gaan reizen. In 1992 hebben we de knoop doorgehakt en wij zeilen nu al twaalf jaar met onze zeilboot AJU rond de wereld. Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan hebben we gedurende onze reis toch af en toe ons oude vak weer opgepakt. In Guatemala hebben we een halfjaar in een kliniek gewerkt en in Honduras hebben we als arts en verpleegkundige in een kliniekje onze diensten aangeboden. Dokta blong Olal een dokter voor Olal Wat betekent Takita? TAKITA betekent dokter in de taal van Vanuatu. Een woord dat veel mensen van Olal nog nooit hebben kun nen uitspreken. Er is namelijk nog nooit een dokter gevestigd geweest in het dorp waar zij wonen. Olal ligt in het noorden van Ambrym. En Ambrym is een van de 80 eilanden die tot Vanuatu behoren. Vanuatu is een prachtig eilandenrijk vlakbij Australië en Papua Nieuw Guinea.De mensen leven er nog heel traditioneel, famiUeverbanden zijn belangrijk. Geld speelt nog geen grote rol. Ruilhandel is heel gewoon in het dagelijks leven. Bijna iedereen heeft een eigen tuin om voedsel te verbouwen. Koeien, varkens en kippen schartelen volop tussen de kokos bomen. Er is voldoende voedsel en mensen wonen in zelfgemaakte huizen De bewo ners van de eilanden verstaan nog de kunst van het voor zichzelf zorgen. Maar er zijn wel problemen bijvoorbeeld in de gezond- heidszorg. Voor ons in Nederland is het heel normaal om als je ziek bent naar de huisarts te gaan. In Ambrym is dat niet zo en daarom hebben wij de stichting Takita opgericht. Bij het bezoeken van Vanuatu kwamen wij op het eiland Ambrym. Daar bleek de medi sche zorg erg slecht. In het plaatsje Olal von den wij bij een katholieke missiepost bij toe val een lege kliniek. Het eiland telt ongeveer 8000 inwoners en er is geen arts. Er is slechts een EHBO post waarvoor de eilandbewo ners uit het noorden iets meer dan een uur moeten lopen. We vinden de medische zorg aan deze men sen ontoereikend en hebben besloten te pro beren die te verbeteren. Om even een idee te geven, 70% van de kinderen hebben geen of bijna geen vaccinatie gehad. Malaria en TBC zijn nog steeds een groot probleem. Veel vrouwen overlijden tijdens de kraam tijd door gebrek aan medische hulp. En de zuigelingensterfte is groot. Ook lijden erg veel mensen aan artrose. Omdat er geen ver voer is moet iedereen elke last zelf dragen. Kleine kinderen bijvoorbeeld moeten met een enorme bos brandhout kilometers lopen. De regering heeft slechts 500 vatu (ongeveer 3 euro) per jaar per inwoner beschikbaar om medicijnen te kopen. Ons plan is om met materialen en financiële middelen in maart 2005 de kliniek in Olal te heropenen en de mensen een kans te geven een dokter te bezoeken. Voor de meeste mensen zal dit de eerste keer in hun leven worden dat zij naar een dokter kunnen. Om het project te starten hebben we U hard nodig. U zal deze vraag om steun wel vaker hebben gehad. Dat beseffen we. Maar wij denken dat dit project bijzonder is omdat het heel kleinschalig en direct is. Wij werken zonder salaris maar de inrich ting van de kliniek en de medicijnen die hard nodig zijn kosten geld. Geld wat Vanuatu zelf nog niet heeft. Om de kliniek weer op te starten denken we ongeveer 30.000 euro nodig te hebben. Wij zorgen er persoonlijk voor dat alles bij de kliniek aankomt. Wij betalen ons eigen levensonderhoud. We hopen dat uw interesse is gewekt en zijn graag bereid om zaken persoonlijk toe te lichten". Onze (contact)gegevens zijn: Stichting TAKITA Bank ING Leiden p/a Louise and Fons de Gijzel Stichting TAKITA rekening nr 674071093 Postbus 16199 Voor betahngen buiten Nederiand svp vermelden Swiftcode ING BNL 2A 2301 GD Leiden, Netheriands IB AN Nr: NL 36 INGB 0674 0710 93 www.takita.nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 4